Pobavila mě tahle stará diskuze na webu NaKole:
https://www.nakole.cz/diskuse/3422-jak-s...
Překvapilo mě, že v té době bylo pro diskutující skoro nepředstavitelné, že si někdo servisuje náboje :-) :-)
Narazila jsem na to, když hledám informace o počtu kuliček v náboji. Jsem asi potřetí rozebírala a čistila náboje Quando u Araba a nevím proč, nejednou se mi nezdálo těch devět kuliček v předním náboji. Pokaždé jich tam bylo devět, ale najednou se mi zdá, že je jich tam málo a desátá se tam v pohodě vejde, tak jsem ju tam dala. Ale stejně mi to vrtá v hlavě, a abych pravdu řekla, moc jsem toho o tématu nenašla a chytrá z toho nejsem:
Tohle je dotaz přímo na můj typ náboje a řeší přesně stejný problém, devět nebo deset?
https://www.bike-forum.cz/forum/naboje-4.html...
Tohle je dotaz na nějaký jiný druh náboje a řeší problém deset nebo jedenáct?
https://www.bike-forum.cz/forum/predni-naboj...
Všimla jsem si, že Shimano prodává kuličky v sadě, dozadu větší 6,35 mm po 18 kusech.
https://dopice.sk/mAy
To souhlsí, vzadu mám po devíti velkých kuličkách.
Dopředu prodává Shimano sadu po 22 kuličkách 4,76 mm,
https://dopice.sk/mAx
to by odpovídalo 11 kuličkám, ale to se mi tam teda nevejde.
Ovšem s ohledem na výše uvedený odkaz na náboj DEORE od Shimana usuzuji, že vyšší číslo je to správné (pro Shimano 11 na každou stranu, pro Quando 10 ???).
A tak nevím, jestli jich tam mám nechat všech deset nebo tu jednu zas vyndat... No, rozdělávat se mi to už nechce, ale zas než si rozbít hubu je lepší to teda rozdělat...
Jak to vidíte vy? Dnes už mi připadá, že je tady víc lidí, kteří si sami servisují náboje, jak před lety :-) :-)
:-))) já jsem schopen dát přesný počet kuliček někde jinde... o náboji se v mým věku už hovořit nedá... ale to Tě asi nezajímá :-)))
... jsem schopen dát přesný počet kuliček někde jinde ...
Chytnu tě za slovo: Kolik kuliček (broků) do náboje (do brokovnice) 12?
8-)
U Sheldona Browna jsem zatím našla jen větu:
Most front hubs use 10 3/16" balls on each side; Most rear hubs use 9 1/4"
To by odpovídalo tomu, že jsem dala dopředu 10 kuliček na každou stranu, nechám to tak. Nějaký Quando na sériovým Authorovi střední kategorie by mohlo patřit do té většiny.
Shimano prodává kuliček 22, tak asi nepatří do množiny "Most front hubs". Koneckonců oni musí mít všechno jinak, včetně toho pitomého čtyřhranu na klikách, se kterým jsem se už taky vypekla...
Tady ještě jeden zdroj, ve spoustě věcí mi přijde, že to má zpracované lépe než Sheldon Brown a hlavně žije a aktualizuje.
https://bike.bikegremlin.com/2255/standard...
U Shimana to je jednoduché - stačí se podívat do výkresu.
Tak v tom tvým odkazu taky píšou, že deset (4,76 mm) do předního náboje. Tak proč tam ale bylo devět? Než jsem si to začala servísovat sama, bylo to několikrát v odborném servísu a náboje jsem nechala minimálně dvakrát čistit a seřizovat...
Nebo se dá doklikat někam dál na konkrétní typ náboje a uniklo mi to?
Proč tam bylo jen devět kuliček? Možná proto, že když to v servisu (nezodpovědný) mechanik rozebíral, tak mu jedna kulička někam zapadla a vrátil jich tam jenom devět. I když kuličky jsou ve vazelíně, ztratit se může (vím sám, jak to pečlivě hlídám, když si servisuju náboje).
A při jízdě se nedá poznat, jestli jich tam je devět nebo deset, točí se to stejně.
Ty myslíš, že to zas tak nevadí? No asi ne, když jsem na devíti najezdilala osmtisíc a kdoví, kolik před tím, jestli to ztratili už při prvním servisu, tak klidně dalších 10k :-)
Zas by se tak dalo ušetřit, každá kulička se počítá. Je zajímavé, že mě to trklo až teď, ale ono záleží na tom, jak tam ty kuličky dáváš. Když je hned rozmísťuješ, tak si ani přes tu vazelínu nevšimneš, ale já je tentokrát strkala do jednoho místa a po obvodu tlačila jedna druhou, ta mezera na konci byla vidět jak sviňa, tak jsem tam desátou doplnila a teprv pak dopaplala vazelínu. Pak mě zas napado, jestli jich tam třeba nebude moc a nebudou si vzájemně zavazet...
Já ti fakt nevím, ale uklidnil mě hned ten první příspěvek na bike-foru, kde kluk měl na jedné straně devět a na druhé deset a jezdil s tím. A pak to šimáno, kteří tam umí narvat aji jedenáct!
Ale stejně je zajímavé, že nejde nějak snadno najít obrázek či fotka, kde je jasně vidět, jak tam mají být nahusto, co je už moc a co je málo... Asi je to to "know how", co se tají :-)
Počty kuliček jsou řešeny už v cyklistickém příběhu Tři muži na toulkách.
http://www.oook.cz/library/jerome-bummel/k03.html
Změř si šířku náboje přez matice. Pokud bude víc jak 100 mm, jsou měněný konusy a mechanik to lehce korigoval ubráním kuličky a přitažením = zmenšení šířky (náhrady origo Q. (stejný závit i profil kuličkové dráhy) jsou dostupné, levné ale mají chybu - jsou širší a pokud není použita slabší kontramatice(i to je občas málo), je to pak moc široký a nedá se to nacpat do vidlice. Konus se dá ubrat na soustruhu, ale je kalený a jde to blbě, navíc se musí na brusce poladit plošky pro klíč, aby se to dalo utáhnout).
Hm, změřím a popřemýšlím. Měřit se to bude s tím kolem blbě.
Ale nemyslím si, že by nižší počet kuliček umožňoval hlubší zasunutí kónusu, teda pokud je i při více kuličkách mezi nima pořád ještě mezera a budeme předpokládat mezeru rovnoměrnou mezi všema. To je nějaká technicky doložená teorie nebo jen myšlenka z praxe?
Si myslím, že v podstatě plocha misky a plocha kónusu jsou v místě dotyku kuliček dvě soustředné kružnice a rozdíl poloměrů těch kružnic je roven průměru kuličky.
Si to ještě namaluju, ale něco mi říká, že pokud by kónus měl zapadnout hlouběji (kvůli nižšímu počtu kuliček), tak by nebyl vůči misce vystředěnej...
Do vidlice jsem to dala bez většího odporu a myslím, že ta hliníková vidlice nepruží, že by se víc nerozevřela.
jj, kulička má daný průměr a jestli je kónus opřený o tři kulky, nebo o deset je pro polohu kónusu úplně fuk.
Kuliček správného průměru by mělo být přesně tolik, na kolik je to spočítané a zkonstruované. Kulky by tam měly sednout s pravidelnýma maličkýma mezerama. Jestli jsou mezery veliké, nebo naopak natěsno, tak je dost velká šance, že došlo k záměně kuliček za jiný rozměr a trpěj ložiskové dráhy i kuličky.
V tom rozměru jsem žádný podobný v nabídce cyklošopů nenašla. A rozdíl půl milimetru už by nešel okem přehlídnout. Jsou to kuličky do předního náboje 4,76 mm, ale ono je to ve skutečnosti nějaký zlomek coulů nebo inčů...
Já snad jen, že ty kružnice nejsou soustředný, ale jejich středy leží v ose. Taky se nejedná o rozdíl poloměrů, ale o vzdálenost těch kružnic od sebe. To jen pro pořádek, aby mě někdo nechytal za slovo.
Provedl jsem pokus 9/10 kuliček a šířka, seřízeno na hladký chod bez vůle, jetý náboj s nahrazenými konusy, kuličky nové.
10k - 103mm
9k - 102,6 až ,7
9k se celkem pravidelně rozloží po celém obvodu.
4 desetiny milimetru.
Tady píšou: jemný závit, stoupání 1.0
http://www.mcbike.cz/zbozi/osa-naboje-predni...
To by znamenalo necelé půl otáčky při stoupání o milimetr na otáčku. Já bych to v rukách asi nepoznala.
Děkuji za test.
Marně přemýšlím, proč by mezi devíti a deseti kuličkama měl být rozdíl tří desetin. Ložiskové dráhy mají přesný tvar pro kuličky, ty tam nejedou náhodně a ta šířka je daná, ať už je tam kuliček kolik chce.
Rozdíl může být jedině rozdílným utažením kónusů, nebo nepravidelností poškozených kuliček nebo ložiskových drah kónusů.
Píše jetý náboj, nahrazené konusy. Pokud jsou v těle náby vytlačené dráhy od kuliček, tak méně kuliček do těch drah snadněji zapadne. Více kuliček bude více řízeno utažením náby. To může na dvou drahách dát dohromady ty 0.3mm. Na nové nábě by to mělo být stejné. Máš lepší vysvětlení?
Čistě teoreticky - jak by tvrdá nestlačitelná kulička mohla líp zapadnout do tvrdé nestlačitelné dráhy (ideálně) ve tvaru té kuličky ?
Kuličky, které se budou už trochu dotýkat už nemohou zaujmout úplně libovolnou dráhu. Budou se trochu navzájem vytlačovat. Tak si to představuji.
To by tam těch kuliček muselo být moc. A pokud by se tam nějak vešla pětimilimetrová kulka navíc, tak by to nejspíš znamenalo, že došlo k záměně kuliček za menší. Neumím si představit konstruktéra, který by poslal do výroby takové ložisko, kde by kulky libovolně cestovaly a byly mezi nima fuky, že by se vešla skoro celá kulička navíc.
Ten kónus má navíc dráhu spočítanou a tvarovanou přesně pro určitý průměr kuličky. Ta tam necestuje, kudy se jí zlíbí.
Takže když se zamění průměr, buďto se opírá kulka jen o střed dráhy a vymačkává ho, nebo při větší kulce deformuje okraje dráhy a poškozuje svůj povrch. Oboje moc špatně. Ložisko nejde kloudně vyladit a brzo začne škobrtat a půjde do kytek.
"méně kuliček do těch drah snadněji zapadne."
Chceš říct, že když daným bodem po vyjeté dráze v misce proběhne jedna kulička za devítinu vteřiny bude rozdílné jak když tam proběhne jedna kulička za desetinu vteřiny? A že ten vliv se projeví hloubkou zasunutí kónusu? Jak se to bude chovat, když pojedeš rychle a pomalu, to se bude dynamicky měnit síla na kónusech?
Ne tohle jsem říci nechtěl a na dynamické vlastnosti jsem ani nepomyslel.
Mínil jsem to, že při při lehkém vyjetí dráhy v ložisku ty stejně velké kuličky jako tam byly dříve se v menším množství vejdou do té vyjeté drážky. Po přidání jedné kuličky navíc už se budou z té drážky vytlačovat a tudíž zaujmou vůčí té drážce vnější dráhu. Tím to ložisko naboptná. Je to jen úvaha, která to vysvětluje, ale ani já si tím nejsem zcela jist. Roztrhejte ji rozumnými protiargumenty. :)
Ale nebudou se vytlačovat. Jednak se tu jasně bavíme o tom, že mezi kuličkami je mezera, u devíti větší jak u desíti, ale pořád je mezi nima mezera. Druhak, je-li ta dráha v misce vyježděná, tak se tam zákonitě vejde víc kuliček, bo určitě nechceš tvrdit, že vyježděním se zmenší průměr misky.
A vyježděná musí být ta dráha na velikost kuličky, která ju vyjezdila, nebo si snad myslíš, že když tu dráhu bude vyjíždět deset kuliček bude dráha nějaká jiná, jak když ju bude vyjíždět jenom devět kuliček? Dyť je to blbost...
Sice nevím, jak ta vyjetost přesně vypadá, ale si myslím, že si to klidně můžeme představit jako žlábek po obvodu misky. Můžeš mi říct, proč by devět kuliček mělo tím žlábkem jezdit nějak jinak, jak deset kuliček?
Prostě ocancáď pocancáď, něco poberu, ale zas úplně všechno ne.
I jen minimálně "vyjetá" dráha na kónusu znamená, že je kónus na vyhození. To není hliněná pěšinka, která se vyšlape a pak se toho do ní vejde víc. Ložisková dráha je tvrdá a přesná. Zrovna tak kuličky. Setinková poškození znamenají škobrtání, hučení, výměnu.
S kónusama, nebo ložiskovou dráhou na osičce, co se vyjely podle tvé představy, jsem se teda setkal. Ale to bylo na zcela původním Favoritu v sedmdesátých letech. Tehdy to šidili na nevhodném materiálu i následném zpracování. Taky se to ale dalo používat jen chvilku a bylo to nedoštelovatelné.
Ale jo. Nějak si to opotřebení popsat musíme, i když se jedná o setinu okem nepostřenutelnou.
Podstatou věci je, že tu dochází k zajímavému úkazu:
Jednak nám tu z nějakého nevysvětlitelného důvodu nastává změna rozměru v řádu desetin u součástek vyráběných v toleranci tisícin (i kdyby setin v čajně),
druhak tu nikomu nevadí chybějící kulička v ložisku!
Mně to přijde zvláštní, se tu leckdo sere s lehce ohroušeným zoubkem u řetězového převodu a počet kuliček v ložisku je nezajímavej? Vždyť ta díra tam musí být z hlediska chodu a namáhání cejtit jak chybějící zub v hubě! Já poznám kulový, jsem v životě neseděla na pořádném stroji, zatím vede Růženka, kterou jsem si sama splácala, ale fajnšmekr to přece musí poznat! Ložisko s chybějící kuličkou...
No já nevím, u současnýho Shimana mi vždycky kulky do ložiska pásnuly "tak akorát". Maličký mezery, další kulku bych tam nenacpal ani náznakem.
Fakt nemohlo dojít (i dřív) k nějaké záměně kuliček ?
Leda že by je vyměnili v tom servísu. U mě určitě ne, já mám doma jen jeden rozměr a kurva poznám, že jsou všechny stejný a vím jaký, bo vím, co jsem kupovala. Nedělej ze mě vola. To by tam v originále musel bejt nějakej atyp,kterej v servísu vyměnili za ty, co se nejčastěji dávaj do předního náboje (o průměru 4,76 mm resp. 3/16"). Máš dojem, že Quando je nějakej atyp s neobvyklejma kuličkama?
Navíc ty rozměry se v sortimentu lišej o víc jak o půl milimetru, přední od zadního skoro o dva milimetry! Leda že by si ten servís nechal dodávat nějaký úplně extra kuličky, ale to bych zas poznala, že jsou jiný, jak ty z pytlíku, který sem koupila. Myslím, že teoretizuješ špatným směrem.
Jináč jsem ti teda z úvodních odkazů vykopírovala fotky, jak vypadá devět a deset kuliček v náboji Quando.
Tak přesně takhle to vypadá i v mým náboji.
No někomu jedna vypadla a tak tam chybí, to je teda věda :-))
Dobře a jak tedy vysvětlíš, že s kuličkou navíc je ta smontovaná nába širší?
Nevím. Ale ono není exaktně změřený, že při těch dvou montážích se to točí stejně. Já teda věřím, že cit to pozná, ne že ne. Stejně jak oko pozná... Kdybych ti na tohle uměla odpovědět, tak se tady nemáme o čem bavit.
Technicky to možný není, rozměr se prostě změnit nemůže, aspoň tady ještě žádný důkaz nepadl.
Já se nebudu přít o cit toho, kdo to experimentálně ověřoval.
Na druhou stranu necelýho půl milimetru pro mě v podstatě vylučuje argument, že by to mohlo ovlivňovat možnost zasunutí kola do vidlice, to je příliš malý rozdíl a rozměr vidlice musí počítat s většíma odchylkama v utažení kónusů jak půl otáčky.
Stejně argument, že by ve výrobě byla taková tolerance, že se tam někdy odpovídající počet kuliček nevejde, mi přijde taky absurdní, to snad ani v té čajně není možný. A kdyby jo, je to na vyhození takto nepřesných součástek, ubráním kuličky se to fakt vylepšit nemůže, jen zhoršit.
A argument se záměnou rozměru je už úplně z říše "oprava Lakatoš".
Takže zastánci "o kuličku míň" mě zatím nepřesvědčili. Naopak jsem vůči servisu druhou osobou ostražitější.
Takže tobě měřeno měřeno šuplérou nafoukla nába o 0.5mm a ty to nemáš za objektivní realitu?
Utažením či povolením kónusů se to může změnit mnohem víc při stoupání závitu 1.0 mm. Technicky není možné, aby změna počtu kuliček změnila rozměr otvoru, do kterého dosedá kónus. Na devět kuliček je větší tlak jak na deset, to je fakt. Myslíš, že to propružilo? To je vše, co ti k tomu můžu napsat.
Heslo "Alavis" :-)
Měřením 9/10 jsem chtěl toliko zjistit, jak moc se změní šířka.
Zjednodušeně je konus kužel opatřený žlábkem(žlábek tím tvoří ložiskovou dráhu pro kuličky a kopíruje úhel kužele), 10 kuliček umožní nastanení N. 9 kuliček se mírně rozestoupí tudíž lze kužel nastavit N+něco (kuličky se u konusu neopírají o čelo dráhy , ale o šikminu). Toto platí jen po určitou mez, pak už je z toho jakoby axiální ložisko (velmi zjednodušeně).
Udělal jsem pokus i s 8 kuličkami, vzdálenost se nezměnila, jen mezera se velmi nepravidelně přesouvala (9kol. drželo mezírky docela prvidelné)
Náboj kol je vlastně ložisko, které musí zvládat radiální i axiální zatížení, je to komprovis: hmotnost, odolnost, vyrobitelnost, servisovatelnost,jednoduchost cena.
"9 kuliček se mírně rozestoupí"
Co zabrání deseti kuličkám se úplně stejně "rozestoupit"?
Opět jsme u těch kružnic opsaných uvnitř a tentokrát i vně toho věnce tvořeného kuličkama. Ten rozměr se změnou počtu kuliček nemění!
Kuličky se v misce opírají o stěnu jestli je jich plný počet nebo o jednu míň(s klecí i o čtyři), tudíž nemají kam uhnout. Jedině když konus dotáhneš víc- pak ale ložisko neběží hladce a bude drhnout. ;-)
Já bych fakt šla po tom tlaku zvyšujícím se s menším počtem kuliček. Kulička nepropruží, ale ta miska? Celková síla na druhé straně kónusu je pořád stejná, to cítíš ty v rukách, ale na jednotlivé kuličky se síla s počtem změní. A pružnost může být omezená, takže u osmi se to už nemusí hnout. Pružnost misky by to vysvětlit mohla. Ale nevím, zda je ta miska pružnosti schopná. No, každopádně je z oceli, i když si myslím, že o ty 3 desetiny by propružila" i ta hliníková vidla dlouhá pomalu půl metru :-)
Mám na mysli tuto pružnost. Ve smyslu, že se kulička zaboří do materiálu misky a zároveň se může i zvlnit ta dráha, po které to běží. Ocel je pružný materiál a ta miska je tenkej plech (byť nějak vyboulenej), takže určitě tam k pružným deformacím dochází, ale aby to hodilo takové číslo mi přijde nemožné.
Zaboření nastane stlačením. Tím ovšem zmizí hladký chod.
Podle mne je to takhle (při pravidelném rozestupu kuliček):
miska to nikam nepustí
jediná proměnná hodnota je sevření konusu (bo je to kužel), má to pochopitelně svoje meze od do.
No, právě že ten hladký chod nezmizí. Síla přenášená na kónus bude pořád stejná, a to je ta síla, která způsobuje odpor v otáčení kola, bo kónus se netočí a kolo s miskou ano. Rozdíl bude v síle mezi kuličkou a plochou misky. Zabořovat se to asi moc nebude, si myslím, že povrch té misky je zakalenej a nějak ztvrzenej, ale vlastní tělo misky je určitě pružnější jak ten povrch.
Ale mě stejně přijde, že by to tak moc nepropružilo, každopádně máme jedno místo, kde lze zdůvodnit změnu rozměru v mezích pružnosti materiálu.
Zabořování do kónusu nepředpokládám, to je podobný tvar jak kulička, i materiál je jinej, plnej.
K tvému obrázku:
Proč by po kónusu úplně stejně "neodjelo" deset kuliček jak devět, nota bene, když na každou z těch deseti kuliček působí menší síla a tudíž se může snadněji odvalit?
Je tam nějaká mechanická překážka, která by tomu odvalení zabránila? Ty kuličky jdou do širšího věnce,není tedy možné, aby se zmenšila vzdálenost mezi nima a začaly si vzájemně zavazet. Opravdu si myslím, že "tudy cesta nevede".
Z hlediska pružnosti misky mám na mysli větří sílu, kterou působí jedna kulička na povrch misky a současně větší rozteč mezi kuličkama. To umožní vytvoření hlubší vlnyv rámci pružné deformace misky.
Konus ani kuičky se nedeformují z v nějaké uvažovatlné míře, to po sobě běží tvrdě a z hlediska chodu je lhostejno, kolik styčných bodů tam je, to podle mě neovlivní ani odpor otáčení, ani rozměr.
Setkal jsem se s tím, že byly vyšmajdané konusy i misky, i kuličky nebyly kulaté. Dokonce jsem v náboji svého kola, při předjarním servisu našel jednu kuličku rozpůlenou. Jakoby praskla na dvě stejné poloviny.
rozpůlená kulička = překalená.
Zažil jsem za sociku sérii kuliček pro středové složení která se nepovedla. Praskaly a praskaly. Pomohlo nakoupit věnečky o okres jinde, tam měli jinou výrobní serii.
Za socíku se.součástky na kolo sháněly. Pravda, byly.vyjímky,že některého zboží bylo dostatek, ale to se dalo považovat za zázrak. Rozhodně nehrozilo, že by se daly koupit věnečky, středový hřídel a misky, v jednom obchodu.
Naděláš, jak kdyby to teď šlo všechno sehnat v jednom kšeftě. Na Růženku jsem ty součástky (který jsem chtěla) kupovala ve čtyřech e_shopech a pro tu poslední objímku na bowdeny jsem si osobně zajela do pátého, bo mi přišlo blbé dávat stovku poštovnýho za desetikorunovou věcičku.
Pokud lovíš pětikorunové rozdíly v ceně, tak potom samozřejmě kupuješ každý kousek jinde, ale pokud nechceš něco hodně speciálního a vzácného, tak není problém koupit v jednom.
No, tak kamaráde stříbrný kliky 42-32-22 na čtyřhran, k tomu příslušnou osku a šestikolečko s maxiringem... no, tak to byl problém :-)
K tomu sehnat objímku se dvouma dorazama na bowdeny na spodní rámovou trubku, objímku s jedním dorazem na bowden na zadní stavbu... a hned jsem byla na pěti kšeftech jen to hvízdlo.
Ten zbytek už se vzal, kde zrovna bylo něco z výše jmenovaného :-)
Myslíš, že jsem byla hodně náročná a rozežraná? :-) :-)
No jo, tak muzejní skladové přebytky se zase všude nerozprodávají :-)
Když budu mít auto nebo moto veterán, tak budu taky pracně shánět díly a kupovat je různě po částech.
Já jsem myslel díly na současná kola ve stáří do 15 let.
To by snad šlo snadno předělat na současno a osadit novými díly, nebo to už nejde?
Ti nevím, ale kupodivu 107 osek čtyřhranů od té doby na trhu přibylo, dnes je najdeš v každým druhým šopu. Šestikolečko s maxiringem před vánocama nebylo k nalezení a teď už je zas v několika šopech k mání. No a kliky 42-32-22 se od těch dob namnožily, akorát v designu to vázne, nevím proč, dělaj většinou černý, hnus. Takže bych ani neřekla, že toho v čase ubývá vlivem zastarávání modelu. To je jen taková legenda, realita je jinde.
Jenže ty sháníš raritu. Tenkrát se sháněly téměř všechny díly na tehdejší kola. Dnes, na dnešní kola, koupíš díly všude. A naštěstí už některé vymizely, jako např. středové složení s klínky, včetně klik.
Hm, tak jsem si to načrtla a vychází mi toto:
Obr A:
Už tři kuličky uložené na více než polovině obvodu zajistí jednoznačnou polohu kónusu danou průměrem kuliček a basta, kuličky nejsou stlačitelné ... Méně či více kuliček má vliv pouze na velikost síly působící na jednu kuličku. Čím méně kuliček, tím větší tlak na jednu kuličku a tím větší otlačování kuliček i misek. Ubrání jedné kuličky z deseti nemá na polohu kónusu žádný vliv, může to pouze zvětšit opotřebení.
Když tam bude kuliček moc, tak celý věnec kuliček nezapadne do misky tak hluboko, jak má, a kuličky se budou opírat jedna o druhou. Jak hluboko do toho pak zapadne kónus je otázkou, protože kuličky budou sice výš od dna misky, ale kružnice kuličkama vymezená zase bude větší´... Každopádně dotykové body jak v miskách, tak na kónusech nebudou tam, kde mají být a navíc přibude tření mezi kuličkama.
Takže jich tam musí být tolik, aby volně ležely v misce a byla mezi nima malá mezera, ze které je zřejmé, že nepodpírají jedna druhou. Prostě jak to popisuje Ronda. Velké mezery nezajistí, že bude zachované rovnoměrné rozložení kuiček po obvodě a tudíž nebude ani stejná síla na jednotlivé kuličky.
Obr. B:
Pokud je kuliček tak málo,že se můžou seskládat jen na jedné polovině obvodu misky, pak tam ten kónus půjde zasunout víc, ale nebude to fungovat jako ložisko.
Báro - ty jseš prostě "děsivej" vědec :-)
Vraž tam devět kuliček a když to bude jezdit dobře, tak jezdi a pořád nad tím nemudruj!
Těch devět tam sice bylo, ale tentokrát to prostě neprošlo vizuelní kontrolou! e možné, že jsem si poprvé na to vzala brýle, minule jsem to dělala venku, kde je lepší světlo a brýle nepoužívám :-)
Takže jsem vznesla dotaz v technických tématech.
Taky jsem se na celkem důvěryhodném webu dočetla, že jich tam má být nejčastěji deset. Na druhém webu, na který jsem tady dostala odkaz, jsem se ještě dočetla, že v předním náboji má devět kuliček Campanolo a nějaká exotika, ale ti tam dávají větší průměr kuliček, takže to není můj případ. Shimano prodává sadu na 11, ale to se tam už nevejde. Takže to bude ten nejčastější případ, deset.
Si myslím, že počet není daný tím, jak se nám to komu zdá a co si kdo myslí, ale celkem jednoznačně výrobcem toho ložiska. K tomu směřoval můj dotaz, evidentně tu zatím nikdo nemá relevantní dokumentaci, tak se přidržím webů, které působí dostatečně kvalifikovaně plus Rondového vyjádření, které koresponduje s mým názorem. Deset o průměru 4,76 :-)
Navíc se to liší i v rámci modelových řad jednoho výrobce. Shimano má u levných nábojů količky 3/16" 2 x 10 ks. U lepších (Deore) je to 2 x 11 ks, sjezdový náboj Saint HN-M820 pro 20 mm osu má kuličky menší 5/32" 2 x 19 ks a v trekovém náboji Deore XT je tohle https://www.sjscycles.co.uk/hub-spares/shimano...
U ložisek kola nejsou kuličky v kleci, ooběžná dráha v misce je v rádiusu a opírají se i o kolmou sěnu misky-tudíž jich tam musí být tolik, aby s malou vůlí vyplnily obvod misky. Jejich průměr je dán zátěží a vykrojením konusu.Protože postrádají klec, opírají se za běhu částečně jedna o druhou. Při správném seřízení běží hladce, bez vůle a proto nemůže být řeč o nějakém tlaku a deformaci misky. Podle tvých fotek je deset správně, ale ani při devíti se ta jedna chybějící těžko za chodu pozná. Je jedno, jestli je kuliček 9 nebo 10- sednou si stejně a konus nemá důvod "zajet" níž, protože kuličky zase stejně "natlačí" jemně ke kraji misky do ob. dráhy. Problém by mohl nastat s méně kuličkami které by nevyplnily misku a bez klece by se za běhu mohly sesypat k jedné straně. Navidím důvod, proč by jedna chybějící kuličk z optima při správném seřízení měla způsobit hlubší zasunutí konusu
Máš pravdu v tom, že při optimálním osazení (10 ks) jsou téměř natěsno a většinou se vzájemně opírají. Správně nastavené běží hladce a bez znatelné vůle.
Pokud ovšem uberu na 9 a nastavím to stejně jako na 10 (v mém případě na 103 mm) nastane citelná vůle, přesněji 0,16 mm klolmo na osu, 0,19 mm podélně - sice to není moc, ovšem na ráfku se to projeví. Pochopitelně když to budu korigovat přitažením (102,6 mm), zmenší se nepatrně rozteč a bude se to v klidu točit.
Nchci se hádat- nemám potřebné měřidlo jako ty a pro takovou "teoretickou" prkotinu- v rpaxi nepoužívanou- ani pracně rozebírat a kontrolovat vůle v náboji. Při nejbližší údržbě(po sezóně) to však ozkouším. Z hlediska čistě teoretického se mi to jeví jako neuvěřitelné. Pokud mám v misce kuličky stejného průměru- po dotažení na lehký běh bez vůle nemají kam uhnout (konus je přitáčí do "rohu" misky, kde se opírají o dno i kraj misky. Jestli jednu uberu, proč by měl konus "zajet" hlouběji? To by pak při pěti kuličkách (pravidelně rozmístěných, příp. zajištěných klecí proti sesuvu) místo deseti, byl rozdíl větší? Kde se vezme, když kuličky nemají kam uhnout? Asi jsem natvrdlý a nějaká "díra" mi uniká- vysvětli, prosím...
No, já nemám důvod nevěřit experimentálnímu ověření. Zdůvodnit ho teda zatím nikdo nedokázal, ale minimálně tady to bylo ze dvou nezávislých zdrojů, takže si sice můžem o svých kružnicích myslet co chcem, ale...
Můžeme to rozvinout, ale mě nic nenapadá a ani v rámci pružnosti materiálu se, podle mého, nemůže změnit rozměr v destinách, v mikronech snad...
Ale oni fakt tvrdí, že se to změní.
Pro mě je to z hlediska servisu mých kol jednoduché, ten rozdíl v rozměru je tak zanedbatelný, že nápad strčit do lžiska o kuličku míň bych uplatnila až v případě krajní nouze, kdy bych tu vidli fakt nedokázala roztáhnout a ty čtyři desetiny by byly rozhodující. Povedu to v patrnosti, může se to třeba hodit, ale já bych spíš pilníkem ubrousila trochu to rýhování na kontramatce... no, ale co kdyby i pak to chtělo ještě kousek, že jo :-)
Na druhou stranu budu ostražitá ke druhým osobám a to i odborníkům, bo už vím, že v příslušné zájmové skupině koluje informace, že ubrání jedné kuličky z ložiska má nějaký význam a že se "to dělá", takže se nic nestane, když se tam dá o kuličku míň. Je to tak rozšířené, že spousta lidí je ochotná to tak udělat i bez důvodu. Jezdit se na tom zjevně tak dá, ale já si myslím, že by v ložisku měly být všechny kuličky, které tam patří, a pokud to jde, tak je tam mít. Určitě to nepojede se všema kuličkama hůř, spíš naopak. Prostě chybějící kulička v ložisku je pro mě větší zádrhel, jak vytahanej řetěz či ojetej zub na pastorku.
Zůstala otázka, kolik jich tam teda patří? No nejčastěji deset 4,76 dopředu a dozadu devět 6,35. Když se to tam takhle jakž takž vejde, nebude mezi nima velká díra a žádná nebude vyčuhovat nahoru, bude to tak dobrý :-) :-)
Podle mě stačí, když první seřízení ložiskové vůle je špatně. Pak dojde snadno k nevratnému poškození ložiska, aniž by bylo pouhým okem rozpoznatelné a budoucí problém je na světě. Pak při každém dalším seřizování není možné seřídit ložisko přesně. Při volnějším ložisku dochází k vychýlení kola a dalšímu nerovnoměrnému opotřebení ložiska. Při pevnějším dotažení se kolo na ložisku neprotáčí rovnoměrně, ale místy "kope" zadrhává. Jediným řešením je výměna ložisek, tzn. misek,kuliček a konusů a následným přesným seřízením.
Jestli dobře rozumím tomu, co popisuješ, tak ty neposuzuješ odpor otáčení (např. tím, jak dlouho se to kolo vydrží setrvačností samo točit), ale vakl, jakej má ta osa v ložisku...
Hm, tam mně ještě napadá, že ta osa není v díře natěsno, může se naklánět a vzdálenost mezi kuličkama by mohla hrát roli...
Neuměle přehnaně nkresleno. Když se ta osa bude "šikmit, kývat..." tak se to bude projevovat jako vůle v obou směrech, jak ve směru osy (osa tvoří přeponu trojúhelníka, ty měříš odvěsnu), tak ve směru kolmém na osu.
Sice to zatím neumím lepší rozkreslit, ale takhle by ta vzdálenost mezi kuličkama měla mít vliv, si myslím, snad...
Polohu osy vymezují ložiska a nikoliv obráceně. Každá osa má vakl a je vystředěná těmi ložisky.
Ano, a to vystředění a aby se to nekývalo docílíš tím, že to přitáhneš natolik, že ten vakl udržíš kuličkama. U devíti kuliček je větší rozteč mezi kuličkama a musíš to tedy utáhnout víc na fest. Podle toho, co píše, je to o půl otáčky. Ony se tam můžou víc posouvat, takže je potřeba tomu posunu zabrit vyšším dotažením, pak taky zůstanou rozmístěné rovnoměrně.
Na to, abys vystředila tu osu by měly stačit i jen 3 kuličky rovnoměrně rozprostřené. Jelikož nemáme klec, tak rovnoměrnost není. Čím více kuliček, tím pravidelnější rozložení. Kdyby se to utáhlo s méně kuličkami a maximální dírou mezi nimi, tak může být ta osa lehounce vychýlená. Ale co z toho plyne na vzdálenosti konusů už nedomyslím.
Tři stačí, ale musíš zabránit, aby sklouzly k sobě. U třech bys to zřejmě musel utáhnout úplně na fest, pak budou rovoměrně rozložený (samy se rovnoměrně při tom dotahování rozloží), ale už s tím neotočíš.
Ty myslíš, že se zvýšeným přítlakem při vystřeďování osy samy rovnoměrně rozloží?
Já myslím, že aji jo. Když se to bude citlivě utahovat a pomalu se s nima bude lehce točit, aby si našly polohu... Samozřejmě za předpokladu, že vnější kružnice je daná stěnou misky a osa otáčení je kolmá na plochu misky.
Pouze teoreticky, prakticky toho nedocílíš. Musela bys něčím vyplnit mezery mezi třemi kuličkami, jinak by došlo k jejich sdskupení do jednoho místa. Stačíl by na to minimální rozdíl ve tření.
Nevím, jak je to dnes, ale u starých volnoběžných jednopastorků, bylo na poměrně velkém průměru málo malých kuliček a mezery mezi nimi vymezoval do oblouku ohnutý drát. Na trojkolce, u které jsem použil tyto pastorky jako volnoběžky pro falešný diferenciál, jsem musel ty dráty vyhodit a nahradit plným počtem kuliček, jinak to nevydrželo nic. Ale pro ověření, co by se stalo se šířkou náby přes konusy, při použití jen tří kuliček by se to dalo použít. Teda jestli se to chce někomu dělat. Podle mně to nemá cenu, jestli je mezi kuličkami drát, nebo jiné kuličky by mělo být fuk.Počet příspěvků na toto téma je už nyní docela vysoký.
Když si vezmeš, že při pomalým dotahování budeš pořád hlídat stejnej vakl ve všech směrech, kterej se bude pořád zmenšovat a zmenšovat, tak nakonec budou ty kuličky "rozšťouraný" pravidelně...
Asi jo. Pokud to takhle vystředíš a je to to, co dělá ty rozdíly ve vzdálenosti konusů, tak by se po této akci neměl naměřit rozdíl. Ještě by to chtělo následně nastavit na stejný přítlak. Tak a teď kdo to přeměří?
No, bohužel nejlépe to takhle točí už s drobným vaklem. To já to utahuji lehce víc, aby se to dobře točilo, ale už tam nebyl ten vakl. Když jsem měl průmyslová ložiska, tak jsem tam měl vždycky nepatrný vakl a to jsem neměl rád.
A to já se snažím jít přesně na hranu. Spíš vidím okem vakl, jak cítím v ruce odpor, tak se řídím okem při utahování kónusů, a pak to ještě ověřím "průchodem mezi brzdovejma špalíkama"... No a pak se taky dívám, jak se mi to dlouho točí, když mám to kolo na krovkách. Růženka se točila násobně dýl, jak Arab. Teď ještě namažu Růženku a můžu je roztočit vedle sebe. Ale nemaj stejný gumy, takže test nebude moc srovnatelnej,ale pro zábavu to zkusím.
Možná je to efekt Alavis, ale mě se fakt zdá, že to kolo jede teď líp... Je taky čerstvě namazaný, že jo :-)
Ještě můžeš experimentovat s množstvím a hustotou maziva. Čím méně a řidší, tím se to bude točit lépe. Zařízni si do náby plnicí otvor s kuličkou na olej a před jízdou to přimázni olejem, jak to bylo na starých torpédech. To pak bude tóčo. :)
Já jsem kdysi tu vazelínu ředil tím olejem. Ale už to nedělám. Problém je s usazováním kuliček bez věnečku do ložiska. Vlastně tam ten nadbytek vazelíny musíš dát, aby tam při montáži držely. Kdyby někdo poradil, jak to udělat bez toho, tak bych tam dával mnohem méně té vazelíny.
Devět kuliček se může sesypat k sobě a vznikne velká mezera. Když stejně velkou uděláš na protilehlé straně, tak se ta osa může naklonit. U deseti kuliček k tomu nemůže dojít. Aby se devět nemohlo snadno takto sesypat, musíš to hodně utáhnout, čímž silou vystředíš tu osu a nebude se to kývat. U deseti kuiček to prostě nemusíš tolik utahovat, bo tam ta díra nevznikne, ani když je to celkem volný.
Souhlas, jsme ve shodě. Ale jeto ten efekt, který dělá ten posuv kónusů o tolik?
To ti nepovím, ale v podstatě by to mělo jít spočítat, známe odvěsny, průměr díry a průměr osy taky a rozteč kuliček by se taky měla dát spočítat, můžeš tozkusit :-) Každopádně vakl není totéž, jako přítlačná síla a odpor v otáčení kola.
:-O.....doteď jsem žil v tom, že vakl způsobuje buď vydřená miska/konus, nebo- pokud je obé OK- povolený(zle seřízený) konus a to jen podle praktických zkušeností...
"Devět kuliček se může sesypat k sobě a vznikne velká mezera."
Bingo!
Na základě této logické úvahy si bez problémů servisuju náboje už více jak třicet let..
A jak tedy vysvětlíš se svou 30letou bezproblémovou zkušeností ten rozdíl ve vzdálenosti kónusů?
To je váš problém, mně stačí ke štěstí, že už přiletěli špačci.
Nechci být dotěrný(a moc chytrý), ale jaký má celý toto nekonečný teoretizování význam v praxi? Ušetřit pár halířů za kuličky, něco nesmyslného a nepoužívaného v praxi vědecky dokazovat? Prostě kuliček v náboji má být tolik, aby se v pohodě vešly do misky (bez vydřený drážky) bez "tlačenky" a bez velký mezery(do který se ještě jedna v pohodě vejde), namazaný tenkou vrstvou vhodné vazeliny (nejlíp líthiové)a konusy(taky nevydřený) seřízený "na lehký chod bez vaklu". Taková je praxe- na tom se doufám shodneme i bez matematiky a mechaniky, nebo snad je v tom nějaká věda? Já to tak dělám furt a kolo jezdí jak drak...;-)
Původní zadání "Kolik je kuliček v náboji?" snadno spočte i student prvního ročníku ZŠ.
Všechny příspěvky tohoto vlákna mají světu oznámit: "Podívejte, jak jsme chytří!"
No a nejsou snad? Nic proti tomu, prostě je baví nad tím přemýšlet.
Ale měli by z těch složitých úvah vyvodit srozumitelné doporučení pro amatéry :-)
Při minulém testu loni v zimě se Arab točil výrazně kratší dobu (jsem tady někde zmínila), jak Růženka, to měl devět kuliček (jak jsem letos při servisu zjistila).
Oba mají teď po deseti kuličkách, Arab má těžší gumy (520g) oproti Růžence (325g).
A si představ, že jsem dneska vyčistila a dala novou vazelínu do náboje Růžence, roztočila je vedle sebe a Arab se točí dýl! Já se snad picnu! Radost z toho vůbec nemám a tady z té debaty mám akorát pocit, jak kdybych byla úplnej vůl, co řeší blbosti, obtěžuje je a moc chytřejší nejsu, pokud teda beru ohled na názory jiných a ne jen na svoje výmysly. Ale zas, když to někomu vadí, tak by to třeba nemusel číst, ne?
Tak jsem objednala Růžence nový kónusy, misky má krásně čistý a hladký, kuliček mám plnej pytlík a udělám to ještě jednou, přece jsem ju nepolámala :-(
Si tak myslím, že levnější náboje, když jsou nové, jdou víc ztěžka, pak se to postupně zlepšuje, jak si to sedá, ložiskové dráhy se vyleští.
Pak to nějakou dobu běhá jak má a postupně to jde zase k horšímu, protože ten materiál se postupně opotřebí a vymačká.
Nová vazelína to taky umí dost zpomalit, kdysi jsem slyšel vyprávění, že časovkáři mazali ložiska jen olejem a nechávali v ložisku tzv. "mazácký vakl", aby kladlo minimální odpor.
Ale je to zas na úkor trvanlivosti ložiska si myslím.
Ale teď už na tohle kašlu, u obyčejného kola co mám na zimu nebo na bagáž náboj rozeberu, vyčistím, zkontroluju všechny části, vadné a načaté vyměním, naperu tam vazelíny co se vejde a jezdím zase dál, vždy to vydrží minimálně rok.
Za ta léta už to poznám po hmatu, jestli jsem to udělal dobře, jestli je to ložisko ve pořádku, utáhnu ho tak akorát a když otáčím osičkou cítím, jestli to běží hladce.
Pokud by mi na tom jó záleželo, po pár dnech ježdění bych to zkontroloval znovu, jestli se to točí zlehka, nebo tam nevznikla vůle.
No počkej, takový hraběcí rady si strč někam, to si může každej přečíst u každého popisu, jak se seřizují kónusy. Toho je na webu dost.
Jsem si založila téma, kde se ptám, kolik má správně být v náboji kuliček, když jich tam bylo devět (po udržbě v servisu) a mě se tam přitom vejde i desátá.
Od názorů: "nech tam devět a jezdi",
přes názory: "někdy se tam dává místo deseti devět, bo pak se zmenší vzdálenost matic a jde to dát do vidlice"
až po striktní: "podle typu náboje je počet dán výrobcem".
Já respektuji všechny názory a o žádném z těch, co je tady píší si nemyslím, že kecají... Takže se každý z těch názorů pokouším vstřebat, zdůvodnit, domyslet. Pokud ti to přijde nezajímavé, máš hafo jinejch témat, kde si můžeš počíst a přispívat. Tohle si klidně skryj.
Kdysi jsme jezdili na věnečky, že. A ty jsme vyndávali a sypali tak rovnou kuličky, standartně se tam vlezlo o 50% víc, bo na dva věnečky vyšly věnečky tři. Jakmile se tam vlezla kulička navíc, tak se to měnilo. Osobně si myslím, že víc kuliček víc adidas, bo je lepšejší kruh snad , né?
Celkem se divím, že to stále řešíš. Pokud máš nové misky, nové konusy a vejde ti tam deset kuliček, aniž by se o sebe třely, tak je tam prostě dej. Seřiď vůli ložiska a je to. Pokud vejde jen devět, tak to udělej stejně. Pokud ti to nevyhovuje, tak si kup nový náboj na tzv. průmyslových ložiskách a nebudeš muset řešit počet kuliček.
Neboj, já už na tom mám sto naježděných, ne, že bych jen čuměla na kuličky.
Mně prostě zaujala ta teorie s devíti místo deseti.
Každopádně mám pocit, že doplněním desáté, která se tam v pohodě vešla, se jízdní vlastnosti vylepšily, doporučuji.
Taky zreviduji určité myšlenky na jiné zpřevodování stroje, ke kterým mě to poslední roky vedlo.
Jinak mám ložiska tak půl na půl, tři s kuličkama volně a tři s kuličkama v klecí. Mám tři kola.
...ale na to jsem ti taky odpověděl, ne? Pokud je mezera, do které se vejde bez násilí další kulička- není problém ani závada ji tam jednoduše šoupnout a nerozebírat to zbytečně "vědecky". Taky si nemyslím, že tu někdo kecá- jen se mi zdá trochu divné u cyklisty, co si sám udržuje kolo, aby dumal a "vědecky" potřeboval zdůvodnit takovou banalitu jako je chybějící kulička. Stejný je to s tou různou dobou otáčení dvou rozdílných kol. Musela bys použít (na porovnání) dvě identická kola s identickým osazením a seřízením, roztočit je stejnou silou po stejnou dobu- pak by se asi doba otáčení nelišila. Aspoň tak mi to říká "selský rozum"- možná vědecky je to jinak ...;-)
Možná považuješ za banalitu doplnit chybějící kuličku. Já jsem ju tam teda dala ještě dřív, než jsem tohle téma založila. A popisů, jak se servisuje náboj je na netu dost, třeba zrovna enhle jsem si taky přečetla:
https://www.ivelo.cz/domaci-servis-kol/udrzba...
Ovšem vědoma si toho, že ten náboj byl přede mnou servisovaný v odborném servisu a oni tam dali o jednu míň, tak mě to přece jen nedalo, abych se o problém nezačala rámcově zajímat a nenahodila téma, jaké zkušenosti s tím má někdo tady.
Určitě sis hned na začátku tématu všimnul, že nejsem první a určitě sis přečetl odkazy v úvodním příspěvku, takže mi přijde divné, že se teď tváříš, jako kdybych šla do diskuse naprosto teoreticky nepřipravena a ptala se na úplné samozřejmosti. Hned v tom prvním odkazu na bike forum je názor, že se do ložiska dává n-1 kuliček, kde n je počet, který se tam vejde. .. Zajímavej názor. Tady taky celkem neprotestují proti tomu, když se jich tam dá o jednu míň. nad jedinej Ronda si od začátku myslí, že to má bejt plný. Ve zbytku je většina ochotna jezdit tak jak to bylo, případně mi navíc vysvětlí, proč se to úmyslně tak dělá. Tož asi tak, prostě si toho nevšímej.
Ze zvědavosti sem trochu Googlil a rada dávat o 1 míň než se vejde není ojedinělá, v situaci kdy se nahrazuje věneček volnými kuličkami ani nějaká správná hodnota dle specifikace neexistuje.
https://www.bikeforums.net/bicycle-mechanics...
https://bicycles.stackexchange.com/questions...
Poslední větu jsi mohl vynechat. O nahrazování věnečku kuličkami se nebavíme a nevyznělo mi, že rada n-1 se týká zrovna a jen náhrady věnečku kuličkami.
:-)
Mně by teď teda zajímalo, jestli se to liší, když jich tam dáš deset nebo devět, v jízdních vlastnostech a jak.
Mně empiricky vychází, že s deseti se to setrvačností dýl točí, ale dokázat to nemůžu, jedná se jen o pokus před rokem a letos a o můj pocit shora při jízdě.
Iiki exaktně změřil, že se devět na stejně malej vakl víc utáhne, tj. konus zajede u devíti hlouběji při měření vaklu.
Padl tady názor, že s deseti to má hladší chod. Ovšemhladkost nepovažuji za odpor a třeba se smířím s hrkotákem, když to pojede samo...
Pořád si myslím, že je tu prostor pro diskusi případně pro testování :-) :-)
Co stesto otáčení týče, tak samozřejmě, e můžu dát do náboje devět, změřit dobu, za kterou se to zpomalí řekněme z 20km/h na 10km/h, tachometr na tom mám. Pak to rozdělat, dát deset a změřit to znova.
Ovšem, proč bych to dělala, případně tady prezentovala, když mi tady nikdo neuvěří, že jsem to dotáhla stejně a nemám žádné měřidlo, kterým bych si to mohla ověřit sama. Já můžu věřit jen svejm rukám a očím, což o to já jsem jim ochotná i věřit, ale nikomu to teda vnucovat nemůžu, tady evidentně lidi ani nevěří, že se o tématu i někde sama vzdělávám, že jo.
Ale kdež, minimálně já ti věřím, že nad věcí přemýšlíš a že tě to baví. Proč bys podváděla a také jak a proč? Nenech se vyvést z míry lidmi, kteří věří je své vlastní zkušenosti. Pokud na problém ta zkušenost nestačí, tak jsou nahrání a celé to zpochybní. Je na světě spousta problémů, kde zkušenost dokonce klame a zavádí. Je vždy třeba používat hlavu.
no a protože tam máš 3 kuličky a nemáš věneček,
ti ve chvíli když když to zatížíš radiální sílou
kuličky odskočí a dole se objeví mezera.
To se stane vždy když tam nemáš dost kuliček.
proto tam dej 10 kuliček
(pokud se teda vejdou bez toho že by některá byla "vyskočená")
edit: já blbec si nevšiml že na druhém obrázku to co nastane při nedostatečném počku kuliček vlastně maluješ.
Myslím, že se to tu pomalu vše vyjasnilo. Mé úvahy jsou podobné tomu, co tu zaznělo:
- když je málo kuliček a kolo zatížíš, tak konus tlačí na spodní kuličky a ty se "sesypou" nahoru. A protože pak je konus nepatrně vyosený, tak se dá víc přitáhnout.
- konus je vlastně radiálně-axiální ložisko, jeho přitahováním se seřizuje v obou směrech.Zde vidím výhody proti průmyslovým radiálním ložiskům.
- věneček nebo klec zajistí rovnoměrné rozmístění kuliček= sil, ale konstrukce (konusového)náboje neumožňuje použít věneček.To je nevýhoda "volně sypaných" ložisek.
Kuličky se odvalují po obou kroužcích, ale zároveň se všechny spolu otáčejí v protisměru otáčení.(rozdíl délky drah kroužků, podobně jako satelity planetovky).
Co se asi děje, když máme míň kuliček, jak má být: Osa sedne dolů, čímž se zmenší mezera, kterou se musí kuličky protlačit. Pokud se k tomu sejde víc nepříznivých okolností, např. vysoká zátěž,nedostatek maziva nebo nečistoty, příliš utažené ložisko nebo příliš volné... kuličky se přestanou odvalovat, třou o sebe a smýkají se po drahách, což vede k zahřívání, předčasnému opotřebení čili zničení.
Jsem změřila tu vzdálenost (vnější strana matic) s deseti kuličkama. Je to víc jak 99 mm a míň jak 100, blíž ke 100, přesněji to změřit neumím. Ale když už jsem to měla sundaný a vyšroubovaný ten rychloupínák, tak jsem to zkusila nasadit do vidlice (viz foto). Jde to tam položit úplně lehce a určitě při nasazování nezavazí kontramatice kónusů. Jde to lehce nasadit a zároveň to nemá žádnou znatelnou vůli. Osobně mi přijde krátká oska, ale zas když vezmu, že na Růžence je kolo uložený na dvoumilimetrovým plechu, tak tady je ten přečuh +čtyři milimetry na obou stranách. Oska je 108 mm dlouhá.
Když je tam našroubenej rychloupínák, tak při nasazování zavazí, protože ho málo povoluju, bo nechci, aby se vyšrouboval úplně a já musela hledat na zemi pružinku...
Nemyslím si, že by ty matice měly být blíž k sobě a že by pak rychloupínák vzniklou vůli nějak k sobě přitáhl, to vypadá jako tuhá konstrukce z nepružného materiálu.
Aby přiblížení matic k sobě mělo z hlediska délky uložení nějaký efekt (větší přečuh), tak to by muselo být aspoň o milimetr na každé straně a o tolik přece nemůžeš utáhnout víc kónusy, ani s devíti, ani se sedmi kuličkama ...
Tedy tu osičku bych koupil delší. Třeba je to ještě vyhovující, ale já bych se toho bál, že to vyletí. I ten rychloupínák ti pak půjde snadněji povolovat.
...Když je tam našroubenej rychloupínák, tak při nasazování zavazí, protože ho málo povoluju, bo nechci, aby se vyšrouboval úplně a já musela hledat na zemi pružinku...
Rychloupínák použij delší (Q. nebo Joy. maj otevřený jen 127 mm) třeba Deore má 130 mm, Campa 131 mm. Pokud by to bylo málo tk zkrácený zadní ru., říznout závit, je tam M5.
Kuliček dávej, kolik se vejde.. dávat o kuličku míň je pověst starejch zbrojnošů.. ba ne má reálný základ v době, kdy byly mizerný maziva - rostlinné vysychající oleje (včetně ricinového), kdy ta chybějící kulička (pokud se nedávala klec), respektive prostor po ní sloužil ke sběru zatuhlin, aby se to nemuselo tak často rozebírat a čistit. V současné době zbytečnost.
A když už bych nechtěl řešit kuličky a chtěli ložiska, koupili byste si třeba i tento Force nebo přitlačili na Novatec náboje? Nebo koupili force a šmahem vyměnili ložiska?
https://www.kolokram.cz/naboje-mtb/112692-naboj...
Hm.co se týče těch nábojů, tak mně ani nepřijde tak zajímavá cena, jak to, že se mi to nechce přeplítat :-) Moc nevěřím, že by vůbec šly povolit ty starý niple, a když nepůjdou, tak to jsou i nový špice s niplama, a to už pak je asi nejlepší koupit celý nový zapletený kolo, když uvážíš, že i ten ráfek už má něco za sebou. Takže výměnu náboje neřeším, dokuď to jde zeservisovat pomocí novejch kuliček a kónusů za pár korun a chvílu času.
A až budu kupovat nový zapletený kolo, tak budu zase zvažovat, jak se to bude servisovat a ono se každý stejně musí servisovat, takže hrábnu po takovým, který už servisovat umím a ono to určitě bude zas několik let jezdit :-) :-)
Nedávno jsem rozplejtal kolo zapletený někdy před 100 lety. Klasický zesílený cestovní výplet. První nypl šel blbě, bylo to utažený a vycentrovaný, zbytek pak skorem rukou. Docela jsem čuměl.
Hm, já jsem přeplítaka Růženčino přední kolo a šlo akorát tak přecvakávat dráty. Možná mosazné niple s nějakou slušnou ocelí a slušně opečovávané, ale pozinkovaná špica s železným niplem za pár let zrezaví.
Jelikož mi na zadní kolo tříkolky jiný náboj, než force nepasoval (kvůli levému závitu volnoběžky, místo uchycení brzdového kotouče), tak jsem pořídil tento. Před 5-ti léty stál 420,- peněz a měl pouze 32 děr. Ložiska mám dosud původní a prozatím nejeví známky opotřebení. Pokud bys trval na výměně ložisek, tak za pár kaček koupíš celkem kvalitní ložiska zvl, nebo kinex. Samozřejmě můžeš osadit náboj a jinými, v jiné cenové relaci, třeba Nachi, nebo EZO, ale připadá mi to zbytečné. Kvalitu takových ložisek neposoudím, jelikož je na kolo nepoužívám.