Aktuálne skladám niekoľko akumulátorov na mieru tak si vravím že by to mohlo niekoho zaujímať...
Prvý je 14s3p/MJ1, články sú z demontu. Pred zložením boli všetky premerané a spárované tak aby každá paralelná skupina mala rovnakú kapacitu.
Po dokončení a nabití bol maximálny rozdiel v napätiach jednotlivých paralelných skupín 0,004V bez nejakého extra balancovania, takže to vyzerá že stavba sa vydarila :-)
Hodily by se i rozměry:-)
Čím jsou ty šlánky k sobě přilepené?
Batériu tu už nemám takže nemôžem zmerať rozmer s BMS, ale bez neho sú rozmery približne 65x231mm. Články sú lepené tavným lepidlom, jednotlivé paralelné skupiny sú oddelené od seba izolátorom a malou vzduchovou medzerou aby ani pri poškodení izolácie článkov nemohlo dôjsť k skratu medzi nimi. Bodované niklom hrúbky 0,15mm. Dôležité miesta sú izolované kaptonovou páskou.
Prikladám nákres k tejto zostave článkov:
Mně by zajímalo, že při složení článků paralelně se bere do úvahy maximální kapacita článku, nebo jeho maximální vybíjecí kapacita ?
pokud se mohu zeptat - proč se používá na propojky niklový plech? (a je to opravdu nikl, ne jen poniklované?)
Nebyl by lepší měděný?
Používa sa niklový aj poniklovaný. Rozdiel je v cene a kvalite - poniklovaný má vyšší odpor a môže ho poškodiť korózia. Dôvod prečo sa používa nikel je v jeho vlastnostiach, odoláva korózii, je dostatočne tvárny aj pevný a samozrejme má výbornú zvariteľnosť. Medený plech povrchovo oxiduje, je dosť mäkký a hlavne je veľmi obtiažne ho bodovo zvariť. Napriek tomu sa občas používa vo vysokoprúdových packoch do ručného náradia, ale vyžaduje si to nákladnú technológiu na zváranie (ultrazvuk, laser...)
Pred nejakou dobou prišli články 35E - 620ks :-) na ďalšie batérie, konečne dorazila aj izolácia tak môžem pokračovať v skladaní...
Prvá bude batéria 14s6p navrhnutá tak aby presne vošla do trojuholníka bicykla.
Pro jaký výkon to bude? A celková cena?
Bude to k motoru BBS-02, ale žiadne motorkárčenie, len rozumná dopomoc k šliapaniu. Cieľom je dlhý dojazd (plné využitie priestoru v ráme bicykla). Cena vyšla 424€.
Lubo, nezkoušel jsi někdy dělat baterii z článků od poláků z endlessfora, ty z rozebraných nepoužitých baterií? Cena nevypadá nejhůř, ale v jakém jsou stavu netuším.
Jinak packy bat. máš pěkné.
Robil som jednému kamarátovi 2 batérie z MJ1 z demontu (viď začiatok tejto diskusie). Články boli z nexun.pl, finta je v tom že pokiaľ články nie sú z jedného packu sú rôzne staré a majú rôzne napätia. Takéto články by som odporúčal všetky zmerať na kapacitu, nezaškodí ich pred meraním nechať nabité pár dní postáť či niektorý nemá podozrivo veľké samovybíjanie. V prípade tých MJ1 bol rozptyl kapacity asi 10%. Pokiaľ by boli články z jedného packu a mali rovnaké napätia tak by ich asi merať nemuselo byť treba...
Zmerané články sa párujú pomocou repackr.com.
Po zmeraní ich nechávam vybité, po spárovaní majú skupiny rovnakú kapacitu a tak sa zložená batéria rovnomerne nabije a balancovanie je minimálne.
Takže pokiaľ je potrebný komplet celý proces so všetkými testami a meraním, vďaka prácnosti a časovej náročnosti to nakoniec nie je zase až tak výhodné... Nové články len premeriam či majú rovnaké napätie a rovno skladám batériu.
Já bych z Nexun.pl raději články nebral. Nechal jsem si koncem prosince 2019 od nich několik poslat a proměřil jsem si je. Datum výroby článků byl červenec a srpen 2016. Jeden přišel s napětím 4,1 V druhý 3,8 V (výrobci posílají s napětím kolem 3,5 V). Na přiloženém grafu je porovnání kapacity normálního článku LG MJ1 (modrá křivka, 3371 mAh) a z Nexun.pl (červená křivka, 3175 mAh) při vybíjení 1 A.
Buď byly články nevhodně skladované, nebo už byly v provozu, .....
"Nechal jsem si koncem prosince 2019 od nich několik poslat a proměřil jsem si je"
Hernajs ty už jsi v budoucnosti :-) :-)
Mě by odradila už ta koncovka .pl... Od pšonků raději nikdy nic nebrat. Tahle zkušenost jen potvrzuje ten názor.
Tak kto nemá na nové a má čas a chuť sa s tým prebaviť, lepšie ako nič. A batéria z takýchto článkov keď sa správne urobí bude stále lepšia ako z nevhodných nových z obchodu. Ale samozrejme lepšie a omnoho jednoduchšie je skladať z nových.
Aktuálne z dôvodu čo najnižšej ceny (čínsky elektrobicykel s olovenými batériami) som objednal nejaké 22P ako náhradu za nefunkčné olovo...
S těmi 22P má Bob dobré zkušenosti, na kolik by vyšlo z nich udělat baterku do rámu, tj vyplnit celý trojúhleník klasického pánského rámu ? Kapacitu asi tak 30Ah? To už by ty články mohly snad vydržet odběr 25A, aniž by šly po dvou letech do kopru? Nějak letos marně hledám na HK LiPo v akci, a bez akce vyjdou dvě 6S 20Ah na 30Euro...Tak přemýšlím o návratu k Lion, ale 20 táců za ně fakt dát nechci...
No môžme skúsiť vyrátať čo by tam vošlo a koľko by to vyšlo... Pri tak veľkej batérii a tak malom odbere by potom mohla vydržať roky... Zanedlho idem skladať do rámu batérie s 252 a 280 článkami... Takže ak je veľký trojuholník zmestí sa tam hodne veľa... Zišiel by sa nákres s rozmermi vnútra trojuholníka rámu...
Tak jsem to měřil a je to trojúhelník o stranách svislá(sedlová)30cm, horní 42cm, šikmá spodní cca 50Cm. Takže baterie do výplně toho trojúhelníka vtěsnat baterku s články 18650 naležato. Máte pravdu, že by měla vydržet roky, ale to by pak chtělo mít možnost dobíjet jen na "storage"(cca 50%)? Protože možnost Lion s BMS nabíjet pouze doplna baterii také zkracuje životnost. Tak uvidíte, na kolik to vyjde Vás, tak pak dejte vědět, s těmi osvědčenými 22P články mě to zajímá (nikoliv 29E,s těmi jsem se spálil).
Osobně bych volil raději samsungy 30Q https://eu.nkon.nl/samsung-inr-18650-30q...
v sestavě 13s/10p a měl by jsi to lehčí.
No mě na váze tak moc nesejde, kilo sem a kilo tam... A s těmi 22P máte dobré zkušenosti. Myslím, že články s nižší energetickou hustotou by mohly mít delší životnost, protože to v nich není tak natěsnaný (laický pohled) :-) A stojí o třetinu méně, takže na stejnou kapacitu to vyjde prakticky nastejno, jen je to větší a těžší baterka. Ale jak píšu, na váze mě nesejde, spíš na dobré životnosti a výkonu.
https://eu.nkon.nl/samsung-icr18650-22p.html Udělat baterku se cca 200 články, vyplnit s ní rám a mám slušných 40Ah, se snad slušnou životností a dobrým proudem :-)
Asi ano, mám je třetím rokem a stale jsou v perfektním stavu, řekl bych že mají stále 95% kapacity. Když vydrží ještě dvě sezony budu spokojen.
Skvělé, díky za dobrou zprávu :-) Já bych klidně zůstal u LiPolek, ale za tyhle ceny co teď mají se to moc nevyplatí... Těch 40Ah je 4x157Euro, takže 18000,-Kč, za kolik by se dala postavit z těch 200 článků 22P baterka, co myslíš, Lubo? Samotné články by vyšly na cca 10500,- na kolik by to vyšlo s prací a BMSkou ? A dá se to nějak vyřešit s tím dobíjením na "storage"? Tou regulovatelnou nabíječkou:https://www.aliexpress.com/item/480W-digital... ? A dobít naplno třeba noc před jízdou, s tím že by se to vybalancovalo až teprv při tom plném dobití? A ještě dotaz k takové velké baterce - když tam nejaké články časem odejdou, dají se vyměnit ?
Čím väčšia je batéria, tým ľahšie je dosiahnuť dlhšiu životnosť - články sú namáhané menšími prúdmi, nie je nutné ju nabíjať doplna ani vybíjať na nulu, a aj polonabitá stačí keď treba rýchlo niečo obehať. To čo sa najprv môže zdať ako drahšie riešenie môže nakoniec vyjsť celkom lacno keď to vydrží dlhé roky fungovať. Pri veľkej batérii nie je ani nutné používať drahé články s vysokými vybíjacími prúdmi. Tie sú nutné iba ak musí byť batéria malá a výkonná.
Dobre dimenzovaná batéria zložená z nových článkov by pri vhodnej prevádzke nemala mať problém s odchádzaním článkov. Oprava výmenou článkov nie je síce nemožná, ale je to dosť komplikované a malo by to význam iba ak by nejaký článok zlyhal hodne predčasne, po mnohých rokoch prevádzky to už asi nebude perspektívna oprava. Skôr si ale myslím že články budú degradovať dosť rovnomerne.
Skúsim si to narysovať aká konfigurácia by sa tam zmestila. Mne by sa pozdávali aj Panasonic PF, každopádne pri 12p a viac už bude prúd na jeden článok tak malý že by to potom zvládli už aj tie 29E :-)
22P sú lacné a tak ich vyjde do určitej sumy dosť veľa. To umožní rozložiť prúd a tak vznikne dobre dimenzovaná batéria. Články samy o sebe nie sú nič extra, ich sila je v počte. Ak je batéria dosť veľká, prúd sa rozloží a kapacita sa tiež nevyužíva bežne celá. Vďaka tomu má potom taká batéria dlhú životnosť.
Díky moc, Lubo, docela by mě to zajímalo :-) Asi bych vsadil na ty 22P, Bob je s nimi spokojený a nevyjdou draho a selským rozumem si myslím, že články s nižší energetickou hustotou budou odolnější a trvanlivější, s těmi 29E jsem se napálil, prostě si myslím, že čím víc se tam toho narve, tím dřív to odejde.. A Panasonic má u té druhé baterky a ta je ještě horší jak ta první. Chápu, že asi výměna vadného článku je problém, ale chtěl bych, aby takováto baterka vydržela třeba 5 let a víc, proto bych ji chtěl šetřit nejen tím, že se proud rozloží, takže ani 25A ji nebude vadit, ale i možnost ji nabíjet jen napůl, až před jízdou na 90% a jen vyjímečně na 100%, stejně tak ji zbytečně často nevybíjet pod 30%. Proto mě zajímá,jestli se dá v případě vadného článku opravit, protože se může stát, že článek třeba špatný od výroby, u kterého se to ale projeví až po nějaké době používání, může celou baterii znehodnotit. Díky moc za propočet, pokud by to pro mě bylo přijatelné, tak bych si ji pak u Tebe rád objednal :-)
A jakou nabíječkou to budeš nebo chceš nabíjet?
Takový počet článků by snesl i 10A nabíječku, co Lubo ty na to? Pokud to cheš nabíjet jen na půl či třičtvrtě kapacity tak si udělej hlídání podombě jak já :-)
Přemýšlím o této, co už dával Lubo, tam se dá nastavit proud i napětí: https://www.aliexpress.com/item/480W-digital...
A baterku klasicky 13S, jednak že pro střeďák je lepší, když nepojede zbytečně na hranici možností (BBS-HD má výkonu i tak dost, chtěl jsem předimenzovanej motor aby chvíli vydržel, v kopcích, kde jsem dříve na BBS-2 750W na motoru neudržel ruku, tak tam je tenhle jen příjemně teplej), tak teď přemýšlím o předimenzované Lionce do rámu, ale chci i využívat starou dvouampérovou nabíječku, když to budu chtít nechat nabíjet před jízdou v klidu a pomalu před jízdou, tak taky proto chci aby baterka byla 13S. Chtěl bych baterkou vyplnit rám, něco jako dělal tu krabici Battle Cruiser. Jen nevím, jestli existuje nějaký silnější pevný plast, co se dá lepit, Ty jsi kdysi z nějakého takového dělal krabice na Lipolky, můžeš dát odkaz? Nechce se mě z překližky, jednou zmokne a rozklíží se, moknu sice nerad, ale občas se tomu člověk nevyhne, jako naposledy mě to chytlo teď v pátek...
Tento nateriál se špatně lepí, ja to mám sešroubované vrutama. Také to není nic moc pevné ale na obalení lionek je to dostačující a lehoučké.
http://www.portaflex.cz/cz/produkty/materialy...
A je to dost drahé :-)
Pane pobrdny,
možná by jste měl vzít v úvahu následující :
první baterku 4p / 11,6 Ah se články 29E jste provozoval s motorem BBS-02 48 V/750W. Můžeme to brát jako ukázkový případ špatné kombinace motoru a baterky která byla vzhledem k motoru a jeho odběru poddimenzovaná. Tady bylo rychlé zničení baterky nevyhnutelné. Bohužel takto vám to doporučoval prodejce.
Druhá baterka byla jestli se nepletu 4p / 13,4 Ah se články Panasonic 18650B. To je opět zcela nevyhovující baterka pro motor BBS-02.
Důvodem proč má Bobbova baterka se články 22P malý úbytek kapacity je zřejmě hlavně to, že ji zatím moc nejezdil, těch cyklů tam moc neproběhlo. Určitě to nejsou články 22P jako takové.
To co vám nabízí Lubo je zajímavé řešení, protože obojí články (29E i PF) by měly mít slušnou životnost. Ovšem za předpokladu že se s nimi slušně zachází. Ovšem jak už Lubo napsal, základním přepodkladem dobré životnosti je předimenzování baterie vzhledem k odběru motoru.
Nyní používáte motor BBSHD. Hovoříte o proudu 25 A, baterka pro vás by měla být alespoň 12 - 15p, nebo i více. Prostě pro tento motor musíte mít větší kapacitu baterky.
Pro baterku 13s 12p při použití 29E nebo PF by byla teoretická začáteční kapacita cca 34 Ah, při použití např. 35E vychází teoretická začáteční kapacita 40,8 Ah.
Sám dobře víte že "kapacity není nikdy dost" takže bych pro vás raději volil větší baterku. Pro baterku 13s 15p vychází teoretická kapacita pro 29 E nebo PF cca 45 Ah, pro 35 E je to 51 Ah.
Lubo bude teď stavět baterku s ještě větší kapacitou.
Pro nabíjení bych volil jednoduché řešení - normální nabíječka s pevným napětím. Proud adekvátní kapacitě baterie, t.j. cca 8 - 10A pro 12p, 10 - 12A pro 15p. Večer po jízdě nabít na cca 3,8 -3,9 V / na článek. Před jízdou dobít naplno (4,1 - 4,2 V/ článek). Předpokladem je mít na kole voltmetr, ale ten vy máte.
Články z nkon jsou při takové kapacitě dalším předpokladem slušné životnosti baterky, klidně 5 - 8 let.
Ano, máte pravdu, obě baterky mě doporučil výrobce a měly uvedený nominální vybíjecí proud 20A, podobně jako tato: https://www.e-pohon.cz/Akumulator-Li-ion-48V... kterou nabízí ještě nyní A tento proud jsem v žádném případě (a to ani krátkodobě) s motorem 750W, se kterým jsem na ně jezdil dříve, nikdy nepřekročil. Takže už prostě k těmto článkům nemám důvěru, protože jsem hodnoty uvedené v návodu dodržel, nicméně akumulátor nedodržel deklarovanou životnost. Takže raději si nechám udělat velkou baterku, klidně z cca 200 článků, z těch osvědčených 22P. Sice můžete mít pravdu, že tu baterii zničily velké proudy, ale myslím, že nic nezkazím, když půjdu osvědčenou cestou a zvolím ty 22P, jelikož sice mají menší kapacitu, ale ve stejném poměru i nižší cenu, takže finančně mě vyjde nastejno mít baterku se stejnou kapacitou - ale buď větší a těžší baterku z levnějších článků, nebo menší z dražších článků. A když tou baterkou vyplním celý trojúhelník rámu, tak mě to bolet nebude, a prostě jak píšu, myslím si, že lepší životnost budou mít články sice s menší kapacitou (nižší hustotou), ale na větší proudy (22P mají uvedených 10A/článek), než ty s větší kapacitou. Podobně jako ty LiPo - letos přišli s většími (ale bohužel podstatně dražšími) bateriemi, které dávají při stejné kapacitě větší proudy). Nebo mě řekněte, proč kromě té větší váhy a rozměrů by měla být horší baterie z více článků 22P, oproti té z těch co navrhujete Vy?
Co je podle tebe málo jeté? Za jednu sezonu mám 7534km a 91 výletů. A to je jen za 7 měsíců jelikož kvůli zimě dřepím doma už 5 měsíců.
Tak že za sezonu je to 91cyklů.
Pokud ji máš jednu sezonu a 91 výletů tak to je prakticky nová.
Tři sezony Lojzo milý Lojzo :-)
Bobbe, tři dotazy :
1) jakou má tvoje 22P baterka kapacitu ?
2) požíváš ji paralelně s Lipolkou, je to tak?
3) jakou kapacitu má Lipolka ?
15,4Ah
lipolky už nemám 3 roky to jsem prodal s kolem a dvěma motory cyclone.
Teprve letos je (Lionky) budu používát paralelně spojené a to víceméně kvůli rekuperaci. Baterie mám dvě, dojezd 120km-130km.
Taky důkaz, že záleží na typu článků a ne jen na počtu(celkové kapacitě). Já mám tu mizernou s Panasonic NCR18650B s kapacitou jen o 2Ah nižší (13,4Ah) a po dvou letech kapacita na polovině. Přitom jsem s ní jezdil s motorem 750W (Bob jezdí s 1KW) a s odběry kolem 1C (výkon 500W mě bohatě stačil).
Ano občas sosnu i 35A ale to už je na hranici.
Nijak je nešetřím, nabíjím na 53V a před vyjetím je doplním na 54,6V. Vybíjel jsem párkrát i na 41V ale většinou jsem přehazoval při 44V. Po odpojení zátěže to za chvíli vystoupalo na 46,5V. Fakt dostávají dobře zahulit. Skladuju je na 48,7V pokles za 5 měs. 0V.
Ani bych neřekl. Vy jste jezdil na baterku o kapacitě 11,4 Ah, Bobbob na dvě baterky o celkové kapacitě 30,8 Ah. Je tady dostatečně vidět ten rozdíl ?
Bob jezdil na dvě baterky 15,4 Ah, ale samostatně (nikoliv paralelně) s motorem 1000W a proudy špičkově až 35A, já jezdil na dvě baterky taktéž samostatně, jedna Samsung 29E 11,6Ah, druhá Panasonic 13,4Ah, ovšem s výkonem 500W, proudy trvale 10A, špičkově 18A. Ten rozdíl moc nevidím, přijde mě to podobné - o čtvrtinu menší baterka, o čtvrtinu slabší motor, skoro o polovinu menší proudy. Spíš to bude jednak těmi články, protože ty 22P jsou na větší proudy, a taky více paralelních článků v baterii, jak píše Lubo. O čemž jsem tehdy neměl tušení a nechal se ujistit výrobcem (E-Pohon ty baterie vyrábí, není to jen prodejce), že ta baterie je dostatečná...
Já původně chtěl kupovat 2x 20Ah ze článků 29E a můj prodejce mně od toho orazoval že to jsou pro mou potřebu velice nevhodné články. Bral jsem je z Kokory u Přerova, http://www.elektrokola-dh.cz/sety-na-prestavbu...
Je vidět že jsem udělal dobře a koupil ty 22P.
Ono to celkom s energetickou hustotou nesúvisí, je to práve v tom že keď sa z lacných 10A článkov postaví 7p batéria, je jasné že pri rovnakom používaní bude mať podstatne vyššiu životnosť ako batéria z 7A článkov pri 4p. 10x7=70, 4*7=28. 4p je pre motory BBS02 málo, a to aj keby sa použili ďaleko výkonnejšie články než sú 29E alebo BL. Bežne vyrábané 4p batérie sú vhodné len pre 250W pohony, a aj tu bude v životnosti dosť rozdiel keď pôjdu na doraz alebo budú využívané len pre malú dopomoc.
Ďalší faktor je chemické zloženie článku, to má na počet cyklov a citlivosť na určité spôsoby používania nemalý vplyv.
Nakoniec je veľmi dôležitý spôsob prevádzky, a tu je jednoznačne výhodou väčšia kapacita, pokiaľ je jej dosť, je možné batériu používať v ideálnom rozsahu SOC, napríklad 30-90%, pričom v dobe nepoužívania sa nabíja len na 40-60%.
Správna kombinácia vyššie uvedeného umožňuje zvýšiť životnosť batérií aj výrazne cez 5r.
Keď to zhrniem, nie je zlý nápad postaviť batériu z 22P, určite bude dobrá a vydrží dlho, ale stálo by za zváženie aj s ohľadom na kapacitu a hmotnosť použiť niečo okolo 3Ah/článok, môj favorit by bol Panasonic PF s 2,9Ah/10A, jeho upravená verzia sa používala aj do áut Tesla.
Prikladám pre orientáciu obrázok s 14x14 článkami v dvoch variantách rozloženia (14s14p), pri 22P by to bolo cca 1,5kWh, pri PF/29E cca 2kWh a s 35E/MJ1/GA takmer 2,4kWh. Rozdiel v cene článkov 22P a PF je cca 130€ za ktoré pribudne asi 500Wh pri rovnakej veľkosti a nepatrne vyššej hmotnosti.
Pri 30A RJ (BBS-HD) by bola maximálna záťaž jedného článku 2,14A, v praxi skôr okolo 1A.
Ak sa osvedčí ten nastaviteľný zdroj s displejom tak by to určite bolo vhodné riešenie nabíjania k takejto batérii.
Dobře, možná ten PF by stál za úvahu, ale jak píšu, s Panasonicem také nemám dobrou zkušenost, ale je možné, že ty články NCR18650B, které má ta shit baterie, jsou stavěné na menší proudy, kdežto ten PF by měl dávat 10 A jak píšete. Sice jsem elektrikář, ale v této problematice se neorintuji, spíš se řídím selským rozumem ve smyslu: 22P se osvědčily, 29E nikoliv, a Panasonic 18650B byly ještě horší než ty Samsungy 29E. Můžete tedy prosím napsat, jakou kapacitu v Ah by měla baterka dejme tomu 13S/15P se články 22P a ta samá, ale se články 29PF ? Jak jsem psal výše, chci zachovat napětí 48V, tedy 13S, jak kvůli motoru, tak kvůli možnosti použít staré nabíječky na pomalé nabíjení přes noc před jízdou. Díky moc a omlouvám se, že Vás s tím takto obtěžuji. Petr
13s nie je problém, chápem že spätná kompatibilita s ostatnými 48V komponentami má zmysel. Teoreticky je kapacita pri 22P 2,2Ah x počet paralelných článkov (2,2x15=33Ah), pri PF 2,9Ah x 15 = 43,5. V praxi je to trochu menej.
Rozumím a věřím Vám, to by asi mělo smysl, mít 10Ah navíc. Tak až budete mít chvilku, tak mě prosím spočítejte, na kolik by u Vás vyšla takováto baterie s těmi články 29PF, těch 40Ah by už na moje dlouhý štreky mohlo stačit v pohodě i s rezervou (nyní jezdím s jednou sadou 12Ah Lipo a druhou 16Ah Lipo, obě sady spojené paralelně a k tomu do rezervy tu starou Lionku s cca 7Ah zbylé kapacity, takže dohromady něco přes 30Ah a je to tak akorát). Ten nabíjecí zdroj bych asi umístil do vhodné krabičky s větracími otvory, až dorazí, tak něco vymyslím. Ale baterku budu chtít určitě 13S., jak píšu, tak po jízdě tím zdrojem nabiju do cca 50% a před jízdou tam nechám přes noc tu starou 2A nabíječku, ať se nabíjí pěkně pomalu a v klidu a BMS má čas ji pak dobalancovat.
Trojúhelník rámu si přímo říká o vyplnění baterkou. Možná bych jej ani nevyplňoval celý abych držel těžiště co nejníž.
Jistě můžeme použít i 22p, ale v roce 2019 mě jejich použití připadá anachronické. Protože tyhle články jsou už zastaralé a mají malou kapacitu. Pokud do stejného prostoru a prakticky i váhy můžu dostat s moderními články (Samsung 35E, Sanyo GA,LG MJ1, LG M36) až o 55% větší kapacitu, nemám co řešit. Pořád mějme na mysli že velký přebytek kapacity je to, co umožňuje velkou životnost. Já bych to ani nenazýval přebytek kapacity ale správné nadimenzování baterky.
A docela bych řekl že moderní články mají větší předpoklad pro lepší životnost protože mají za sebou už delší vývoj. Jen se musí správně vybrat pro dané použití.
Teoretická počáteční kapacita pro 13s15p : 22P - 33 Ah, PF - 42 Ah, 35E - 51 Ah, GA - 51 Ah, MJ1 - 50,6 Ah, M36 - 50,7 Ah.
Pro mě jsou i PF a 29E mimo, mají malou kapacitou. Já bych pro 13s15p volil něco ze čtveřice Samsung 35E, Sanyo GA, LG MJ1 nebo LG M36. LG MJ1 a M36 jsou trochu dražší ale v testech dlouhodobé životnosti mají nejlepší výsledky. Nicméně, při konfiguraci 13s15p v kombinaci s motorem BBSHD budou mít dobrou životnost i Samsung 35E a Sanyo GA.
Děkuji za pěkné srovnání :) Je fakt, že těch 30 Ah při těch 22P článcích je pro mě málo, je to nahraně a znamenalo by to že bych musel jezdit občas i nadoraz a to pro životnost není dobré. Takže alespoň těch 40Ah a možná i těch 50... Jen mě pak budou muset z kola sundavat, protože jezdím dokud to jede, je mi vždycky líto když v baterce ještě něco zbyde :-) Ale je mi jasné, že dojíždět baterku do prázdna jí nedělá dobře, takže když bude pořádná kapacita, tak v ní vždycky něco zbyde :) Luba poprosím o nějaké cenové porovnání i s prací (klidně do SZ, aby to tu neprezentoval veřejně). Díky moc.
Kapacita rásť s cyklami nebude, treba mať rezervu aj s ohľadom na túto skutočnosť... Takže ani 50% navyše oproti potrebnému minimu nie je ani veľa, ani zbytočné s ohľadom na to že ideálne by bolo nabíjať na 90% a vybíjať tak po 30%, max. 20%.
Každopádne ako prvé musíme zistiť koľko článkov sa nám do krabice zmestí... Pre ilustráciu/inšpiráciu prikladám foto aké krabice používam. Obvod je U profil ktorý si vyrábam z 2mm Al plechu, bočnice sú vyrezané z 1,5mm Al plechu a z neho sú potom aj úchyty krabice o kostru. Krabica je robená precízne na mieru, aby presne dosadla na rámové rúrky.
Pěkné, moc pěkná, jestli tohle umíte takto pěkně vyrobit, tak si to objednám i s krabicí, protože tohle tedy nezvládnu... to bych Vám pak poslal úplně přesné rozměry rámu.
Vďaka, celkom sa nám táto konštrukcia osvedčila, máme tu takto porobené krabice všetci ebajkeri. Z praxe ale viem, že bez toho aby som mnohokrát prikladal do rámu a dolaďoval vyrábanú krabicu nie je možné, aby dosadla úplne presne.
Jasně, to chápu, to by jsme se pak museli domluvit a udělal bych si s kolem výlet za Vámi na Slovensko, kolo Vám tam třeba týden nechal a pak si ho vyzvednul i s hotovou baterkou. Nevím, jak bydlíte daleko od hranic, že bych jel vlakem jen ke hranicím a pak zbytek po vlastní ose.
Ide určite aj o cenu, také 29E a PF sú veľmi výhodné pomerom cena/kapacita a pritom to nie sú zlé články...
V příloze jsou pro ilustraci porovnávací vybíjecí charakteristiky pro články 22P, 29E a 35E.
Na prvním obrázku jsou zachyceny teoretické kapacity při vybíjecím proudu 2A od plného nabití do 4,2 V do 2,5 V (2,75 V pro 22P).
V praxi nás ale ŘJ a BMS nepustí pod 3 V. Takovou situaci zachycuje druhý obr. kde jsou kapacity článků vybíjených od plného nabití na 4,2 V do 3 V proudem 2A.
Pokud ale chceme prodlužovat životnost baterie, musíme snižovat hloubku vybití DOD (depth of discharge), viz třetí obr. Jako příklad zde bylo zvoleno nabití na 4,1 V a následné vybíjení do 3,4 V. Tady se velký rozdíl kapacit mezi jednotlivými články snižuje.
Pokud ale uživatel bude mít baterii postavenou z vysokokapacitních článků jak např. 35E, tak bude mít pro občasné dlouhé výlety při plném nabití na 4,2 a vybití až do 3 V k dispozici podstatně větší kapacitu než by měl se články 29E.
Z grafů je zajímavé že 22P má větší poklesy napětí než ostatní, takže pro velké proudy zřejmě není stavěná.
Ono tá 22P to doháňa tým, že za rovnaké prachy ich vyjde podstatne viac ks a tak batéria má viac článkov paralelne - za cenu rozmerov a hmotnosti samozrejme (oproti LiFePO4 alebo nebodaj olovu stále paráda), čo môže ale aj nemusí niekomu vadiť. Ny bicykli to je skôr na závadu. Je to ale najlacnejšie riešenie ako mať dostatočný počet článkov paralelne. V konečnom dôsledku taká 7p batéria vydrží značne viac ako vysokokapacitná 4p, čo pre niekoho môže byť cesta. Ale ak to nie je finančne nemožné, vždy je lepšie ísť do väčšieho počtu článkov s niečím novším, aspoň s tými 29E. Tak by som to videl ja...
Tak vidím že kým som dopísal predbehol ma docware - vďaka za príspevok :-)
Lubo, je možnost u té nabíječky z tvého odkazu zafixovat nastavené napětí ? Pokud ne, tak bych to viděl jako potencionálně nebezpečné. Kdokoliv i majitel může nechtíc změnit nastavené napětí a zničit baterku. A ta svorkovnice 220 V blízko prstům ....
Tak v prvom rade, je to napájací zdroj, nie nabíjačka. Takže je na užívateľovi, aby podmienky a spôsob používania prispôsobil danému zámeru. Batéria obsahujúca BMS sa nemôže poškodiť nesprávnym nastavením nabíjačky, odpojí batériu včas ak by bolo treba. Ešte by som podotkol, že tí čo bežne rozoberajú a zase skladajú LiPo batérie aby ich nabíjali modelárskymi nabíjačkami sa vystavujú ďaleko vyššiemu riziku a komplikovanejšiemu, na chybu náchylnejšiemu nabíjaniu... A vyzerá že to zatiaľ zvládajú dobre, takže toto by mali tiež.
Pro většinu uživatelů by bylo tohle bezpečnější:
https://www.aliexpress.com/store/product/13S...
Lenže na tomto sa nedá nastaviť ani prúd, ani napätie, a pre ideálne používanie batérie je potrebné nabíjať pomaly keď je čas a iba na potrebnú hodnotu, nie zakaždým doplna. Pomalé nabíjanie ide riešiť druhou slabšou nabíjačkou, hranicu nabitia zase voltmetrom a odhadom nabíjacieho času, ale tu je všetko v jednom a kto to vie správne použiť to určite ocení.
Přesně tak, většina uživatelů si koupí hotové elektrokolo a nabíjí přiloženou nabíječkou podle návodu od výrobce a myslím, že o tomto foru nemají tušení, pokud se tu ocitnou, tak sem případně píší jen rýpavé poznámky. My elektrikáři chceme mít možnost ovlivnit pozitivně životnost, protože prostě chceme jezdit dlouho a necpat do toho furt prachy jako běžný spotřebitel za spotřební zboží, přece jen jsme tu elektrikařinu nestudovali nadarmo... Proto jsem přešel na Lipolky, protože tam mohu nastavovat proud i stupeň nabití dle potřeby. Kdyby byly LiPolky stále v rozumné cenové relaci, tak bych u nich zůstal i nadále, ale v současnosti se asi vyplatí návrat k Lion, ovšem ale ke správně nadimenzované Lion. LiPolky pak prodám kamarádovi i s nabíječkou, využije je ještě u staršího kola s 250W nábojovým motorem.
Lubo, já taky radši nabíjím zdrojem. Právě proto, že mám možnost nastavit proud i koncové napětí podle aktuální potřeby. Ale po nastavení parametrů je potvrdím a pak už nehrozí nechtěná náhodná změna tím že zavadím o nějaký potenciometr. U zdroje z daného odkazu se to může stát i u proudového nastavení.
Mne to príde vcelku nepravdepodobné že by došlo k samovoľnému pootočeniu potenciometra, možno keby to bolo za jazdy v autobuse plnom ľudí, alebo počas nejakej demonštrácie na námestí, ale fakt nechápem prečo by sa mi mali potenciometre otáčať za normálnych okolností :-) Navyše je tam displej, a aj keby k zmene došlo batériu to neohrozí...
Inými slovami, keď to raz dám nabíjať, neviem prečo by som sa toho mal nevedome chytať, a vedome s tým točiť predsa nebudem blbo. Každopádne nabíjajúca sa batéria je niečo na čo treba dávať pozor a má sa to robiť na vhodnom mieste kde nehrozí samovoľné otáčanie potenciometrov...
Docela mně zarazilo, že na 20A nominálního proudu jste shodli na 40Ah akumulátoru.
1) motor BBSHD nemá problém si říct o 30 A
2) pobrdny používá e-kolo hodně intenzivně
3) celková hmotnost jezdec + kolo je cca 150 - 170 kg, podle situace
4) jezdí v kopcovitém kraji
5) rád by novou baterku používal alespoň 5 - 8 let
6) kapacita se bude už jenom zmenšovat
7) s jídlem roste i chuť (na ekolo)
8) motor BBSHD většinou pracuje v oblasti nízké účinnosti
9) s přibývajícími roky bude pro jezdce přípomoc motoru víc a víc vítaná
Když tak na to koukám, tak bych mu radši doporučil 50Ah.
Mám sice ŘJ staženou na max.25A (1200W) a tento výkon fakt využívám jen vyjímečně, mám na Brdech jeden takový kopec, kde se mě to hodí, ale jinak téměř všechno sedí, jen nevím jak je to s účinností BBS-HD, protože ten BBS-2 750W se mnohem více zahříval, v kopcích, kde jsem na něm neudržel ruku, je ten HD jen příjemně teplý. Myslím, že takový Magic Pie bude s tou účinností horší v prudkých kopcích, ale asi lepší v mírných stoupáních.
Pri normálnom jazdení s BBS-HD sa odbery väčšinu času budú pohybovať od 10-20A. Jazdiť na 30A dlhodobo nejde, prehrial by sa motor a batéria rýchlo vybila. Takže pri 13s15p batérii by priemerné odbery boli okolo jedného ampéra na článok - to zvládne s rezervou už prakticky každý. Nevidel by som problém použiť vzhľadom na cenu napr. 35E s výslednou teoretickou kapacitou cca 51Ah (2387Wh) pri váhe ani nie 10kg (bez krabice). Pokiaľ by o cenu nešlo tak trebárs aj články GA.
Napadlo ma spočítať cenu za 1kWh hotovej batérie pri konfigurácii 13s15p. Vyšlo to zaujímavo, 35E a PF zhodne (366 a 367), GA 395 a 22P vyšli najdrahšie - 400. Samozrejme celá batéria s 22P je najlacnejšia, ale má aj najmenšiu kapacitu.
No pokud by ty 35E byly vhodné a vydržely, tak bych o tom asi uvažoval, kapacita navíc se hodí, stejně bude časem už jen ubývat. Až budete mít čas, tak Vás poprosím, na kolik by taková baterka vyšla a kolik by stála ta krabice, asi nejlíp do sz. Uvidím, jestli je to vůbec v mých finančních možnostech. Díky moc. Petr
Ještě mě napadlo, jaké máte převody ? Tedy převodník versus kazeta.
Převodník ten základní 44 zubů, kazetu 12-36. V zásadě vyjedu co potřebuju a rozsah mě vyhovuje.
E-kola modely 2019 se středovým motorem teď mají hodně často převodník 36z a kazetu 11 - 46z. A to i od výrobců v ČR. Díky dostatečnému rozsahu převodů i díky správnému vnitřnímu zpřevodování středových motorů jim pak stačí ten nominální příkon 250 W (ovšem ve špičce i přes 600 W) na jakékoliv stoupání. A taky díky tomu že jezdec může v kritickém stoupání přidat svůj výkon k mechanickému výkonu motoru.
Podobnou věc jsme řešili s Kometou, vy máte oproti ní výhodu normální přehazovačky, můžete namontovat kazetu s lepším rozsahem. Nedostatečný rozsah u převodů i motor BBSHD samotný přispívají k větší spotřebě. Prostě aby jste ten kopec v Brdech vyjel, tak musíte napálit 1200 W tam, kde kolu se správným vnitřním převodem a dostatečným rozsahem kazety stačí 600W.
Jo, tomu rozumím, ale to bych potřeboval dvojpřevodník, protože jinak bych po rovině neměl dostatečně těžký převod. Takto je to kompromis, abych jel po rovině akorát a těch kopců, kde jedu naplno, opravdu moc není, v naprosté většině mě stačí výkon do 700W.
Právě proto, že při instalaci středového motoru většinou přijde uživatel o trojpřevodník, často musí řešit snížený rozsah převodů. Kazeta 12-36z má rozsah jenom 200%, to je hodně málo, pokud se jezdí rovina i kopce.
Zeptejte se kolegy „vysočina“ proč si instaloval kazetu 11-40 a jak je s tím spokojený.
https://www.nakole.cz/diskuse/21860-osmikolo-11...
Zeptejte se kolegy „smates“ jestli a jakou kazetu nakonec instaloval.
https://www.nakole.cz/diskuse/25316-sram-x9-vs...
Při použití kazety 11-40 (11-42, 11-46) budete mít nejen lehčí převody v kopci ale zvedne se i rychlost na rovině (11z)
U mě maximální spokojenost - za středovým motorem s torzním snímačem a převodníkem 42 zubů osmikolo s rozsahem 11-40 zubů. Po rovině (bez asistence) není problém 30km/h, v kopcích jsem ještě nemusel slézt a tlačit.
Co více si může e-cyklista 70+ /98 kg přát!?! :-)))
A ten kit s Torsním snímačem TS stále bez problémů funguje? Na webu už o něm nikdo nepíše, Epohon ho stáhl z nabídky. U nás ho stále nabízí jen EVBIKE. Jaká je s ním situace?
Ano, funguje, na obou kolech. Vyjeli jsme již i letos - "všechny přístroje pracují normálně".
Kdyby byl problém, tak se zde samozřejmě s kolegy podělím.
Motorů bylo k dnešnímu dni prodáno 180ks, zajímala by mne reakce jiných uživatelů - ozvěte se, nebo dejte odkaz na jiné servery, kde se problematika probírá.
Jestli to bere 30A, tak nominál je těch 30A, že, a pokud baterie po 500 cyklech má zhruba 70%, tak těch 40Ah pak dává smysl. A jestli jezdí hodně, tak druhou do brašny :-D
Pokud je to BBSHD většinou v oblasti nízké účinnosti, zabírá na to stabilní "podřazení"?
Tak včera prišli ďalšie nové články, 29E a GA :-) Budú z nich 2 baterky a jeden repas :-)
A skoro som zabudol, prišli aj 22P z demontu, bude z nich lacná náhrada za olovené batérie do "čínskeho" ebajku. Už sa nabíjajú a merajú...
Prvé nabíjanie dopadlo výborne, neprestávam žasnúť ako dobre to meranie a párovanie článkov funguje, všetky skupiny majú po nabití rovnaké napätie...
Mám zkušenost že baterky se rozcházejí až po více cyklech. Zkoušel jsi některou z Tvých baterek jak se "rozchází" po třeba roku používání?
(a nevím - máš na nich vývody pro balancér?)
Uvidím až sa ku mne nejaká vráti na kontrolu, z princípu nechávam prístup k BMS pre možnosť kontroly a prípadného balancovania, ja som za to robiť veci tak aby sa dali kontrolovať a servisovať... Na väčších batériách budú štandardne extra vyvedené balančné konektory pre jednoduchú kontrolu a balancovanie v prípade potreby.
Chceš říci že vyvedeš od každého jednotlivého článku kablík? Teda 91 žilek to bude už pěkný svazek :-)
Nebo máš na mysli kablík ze sady článků?
Dobry den, nedavno jsem se stal majitelem prvniho elektrokola a poprosil bych odborniky stavitele akupacku o radu. Sehnal jsem si rezervni baterii (jetou - clanky v haji) a rad bych provedl vymenu vsech clanku. Jedna se o Bosch powerpack 500W s oznacenim 0 275 007 530. Jeste jsem ji neotevrel, ale mela by obsahovat 40 clanku...? Jake clanky mi prosim doporucite a kde je koupit? Je nutne po vymene udelat nejaky reset (kalibrace) elektroniky BMS? Moc dekuji za jakoukoli radu. Lukas
Nedávno som repasoval Bosch Powerpack 300 na 500. Bola to prvá generácia, ešte bol funkčný, ale mal "malú kapacitu". Po rozobratí som zistil že články sú závažne rozbalancované - bolo to spôsobené samovybíjaním niektorých článkov. Dobalancovaním by sa jeho použiteľnosť na nejakú dobu predĺžila, ale majiteľ chcel rovno repasovať. Vymenil som mu staré 2200mAh články za nové Sanyo GA. Vhodné typy by mohli byť aj 35E a MJ1. Bez znalostí, zručnosti a vybavenia by som sa do tohto radšej nepúšťal, repasovať Bosch je už vyšší level než bežné batérie. Náhradné BMS nie je možné zohnať, takže sa treba uistiť že je v poriadku a tiež že sa dodrží správny postup pri repasácii inak sa môže poškodiť alebo v prípade novších batérií zablokovať.
Dekuji Vam za informaci. Mam elektro skolu a doma bezne bastlirske vybaveni. Jednu chvili jsem modelaril (elektro auticka) tak znam zakladni veci ohledne baterii... pokud budete ochotny poradit spravny postup pri repasi bosch akupacku, byl bych Vam vdecny. Jeste jsem se ve starem akupacku nehrabal a nic nemeril ani nepripojoval k nabijecce ani k motoru. Jedine info je, ze normalne funguje, ale jen nekolik kilometru, pak chcipne....Predpokladam, ze by elektronika mohla byt OK, jen clanky budou po smrti. Nejdriv bych asi rozloupnul obal a zmeril jednotlive clanky? Dle toho se pak odpichnout dal? Jaky by mel byt prosim spravny postup pri odpokovani/pripojovani novych clanku, aby nedoslo k zablokovani popr nejakemu poskozeni elektroniky? Diky moc
Pokud bych Vam mohl cinknout a probrat to pripadne po telefonu, bylo by to asi nejlepsi.... pokud jste ochotny poradit, poslete mi prosim cislo na [email protected] - zavolal bych Vam. Dekuji Lukas
Tak som sa pustil aj do niečoho väčšieho, zatiaľ mám zlepenú základnú časť batérie 14s18p 35E...
Předpokládám, že je to pro elektroskútr, 3kWh by bylo tak na týdenní ježdění na kole:)
Je to na cestovný elektrobicykel. 3kWh je tak akurát na celodenný výlet. Prípadne sa po ceste dobije 1,8kW nabíjačkou ;-)
Přesně tak, tohle je konečně ta správná baterka na pořádné poježdění, prostě ráno vstát, celý den jezdit a se západem slunce se vrátit, a nemuset mít strach, jestli mě někde nedojde štáva :-) Člověk nemusí tahat s sebou dvě-tři náhradní baterky navíc, jako je tahá Jindra na tom skvělém Boschi :-) A přitom takovéhle baterka se dá udělat za cenu jedné té origo Boschácké. Prostě jezdíš dokud Tě to baví, ne dokud Ti nedojde šťáva. A když večer v baterce ještě krapet zbyde, tak je to pro tu baterku jen dobrý, kdy se nebude ždímat nadoraz. Taky už se těším, až budu mít od Luba podobnou, jen maličko menší :-)
Věřím, že kapacita přijde vhod, mimochodem je to asi šestinásobek 500Wh baterie Bosch, ovšem problém je obrovská hmotnost takové baterie, samotná bude vážit odhadem 14kg. Kolo s takovou baterií je pak prakticky nepřepravitelné vlakem, leda snad autem se speciálním držákem.
Pokud vím, tak vlak hmotnostní omezení přepravovaných kol nemá, používám vlak na přepravu kola docela často, nejraději mám příměstské nízkopodlažní CityElefanty, tam kolo naložím i plnými brašnami. Do těch rychlíků, kam se to musí vysadit nahoru do schůdků je holt potřeba víc síly a předem sundat ty plné brašny a dát je ještě na peroně do Ikea tašky, naložit kolo a pak ty brašny. Je to fuška a dělá se to lépe ve dvou, ale jde to. Auto nemám, proto mám kolo jako dopravní prostředek.
Takto už jsem kolikrát viděl důchodkyně výletnice s elektrokoly ve skupinkách od 2 nahoru. Přirazily k vlaku, standartně očesaly brašny, do skládacích batůžků baterie a už to tlačily nahoru do vlaku nebo vykládaly z vlaku.
Bicykel s tak veľkou kapacitou vlak ani moc nepotrebuje. Na to sú odkázané tie s malou baterkou, ak sa majiteľ chce dostať za svoj malý akčný rádius okolo domova. A pokiaľ príde na vlak, nie je to až taký problém, občas s kamarátmi takto chodíme a dvaja to zvládnu hravo, a aj keď ide jeden sám tak vlak nikdy nie je ľudoprázdny a stačí niekoho poprosiť o pomoc.
Na takom stroji sa dá urobiť 200-300km za deň, takže aj bez vlaku je to dostatočný dosah. Nudné pasáže sa prefrčia rýchlejšie a tie zaujímavejšie si človek vychutná pomalším tempom. Prípadne si dopraje dlhšiu prestávku pri nabíjačke :-)
Ahoj Lubo, psal jsi že když stavíš baterku tak mezi jednotlivé paralelní skupiny článků dáváš nějaký izolátor kvuli bezpečnosti, kdyby náhodou selhala izolace přímo na článcích. Co je to prosím za materiál? Dík.
Izolačný papier so samolepiacou vrstvou, dávam 1cm široký pás tesne ku koncom článkov (tam sú najhrubšie a dotýkajú sa keď sa k sebe priložia). Cez tú umelinu by teplom a tlakom mohlo dôjsť k "pretlačeniu" a kontaktu nádobiek. Ten papier tomu spoľahlivo bráni.
Myslíš že bych mohl použít i kaptonovou pásku? Hledal jsem ten papír a našel jsem samolepicí papír pro lion o tloušťce 0,2mm,to je ten co používáš? Přiznám se že jsem nikdy nic na odizolování baterek nepoužíval, vždy jsem je slepil přímo k sobě, ale tvůj nápad se mi líbí tak pro sichr bych tam také raději něco dal.
To bude ono, ja kupujem v šírke 120mm a dĺžka 1m, z toho strihám. Kapton je moc tenký, musel by byť po celej ploche článkov a to by zase komplikovalo lepenie (lep by držal na kaptone, nie na článkoch).
Tak sa mi konečne podarilo podokončovať väčšinu rozrobených vecí... Bolo to celkom náročné a chcel by som a všetkým poďakovať za trpezlivosť. Tu je zopár obrázkov ako pokračovala stavba veľkej batérie 14s18p...
POzdravujem všetkych a najma zdatnych borcov v tejto veci, pouzivam motor bbs02 750W s bateriou 13s5p z clankou SAmsung 30Q - 15A (15Ah). Motor mam nastaveny na max. 50% a to na max. 5 stupni, ktorý vyuzivam zriedkakedy. Moj max. dojazd bol 80km aj s rezervou. Jazdím vylučne kopce, lesy, priroda. Ziadne mesto.
A teraz otazka. Chcem poskladat bateriu na další rovnaky typ motora s parametrami 13s4p a to s clankami Samsung INR21700-40T 4000mAh - 35A (16Ah). Bateria/motor bude pouzivana na rovnaky styl jazdy.
Predajca píse ze clanky sú vyrobené z 9/2019. Bude taka bateria min. porovnatelna s povodnou, kedze npredsa ide len o zapojenie 4 clankou paralelne namiesto 5, predsa ten rok vyroby.
Ďakujem Vám. Urban.
Datum výroby 9/2019 by neměl být takový problém. Nikdy nekoupíte úplně nejnovější, čerstvě vyrobené články, vždycky jsou staré alespoň půl roku, nobo i více. Za těch 18 měsíců mohly ztratit pouze jednotky procent kapacity oproti zcela novým, cca 2 – 4 %, pokud nebyly špatně skladované.
V dané konfiguraci jsou 40T 4p určitě srovnatelné s 30Q 5p, mají trochu vyšší kapacitu. Navíc 30Q mívají bohužel docela velké procento článků, kterým se během používání rapidně zvyšuje samovybíjení, nějaká chyba výroby. Tato informace od kolegů z německého pedelecforum.de se mi potvrdila po testech cyklického stárnutí. Porovnejte katastrofální samovybíjení Samsung 30Q versus SONY VTC6, Samsung 29E7 a Sanyo GA. Všechny články mají za sebou identické testování cyklickým stárnutím. Během 30 hodin ztratil článek 30Q samovybíjením půlku kapacity !
https://i.imgur.com/D4NqXkw.jpg
https://imgur.com/D4NqXkw
DAkujem za odpoveď. Povodnu bateriu 30Q som nakupoval na epohon.cz. Bateria je super, nikdy ma zatial nesklamala. Mam najazdene cez do 2000km, bateria stara vyse roka, nejazdil som viac ako 3 mesiace, a ubytok napatia som nezaznamenal. Je ale pravda ze vzdy pred jasdou nabijam bateriu do plna.
Ještě mě napadly dvě věci :
1 ) Předpokládám že články 40T jsou nové z jedné výrobní série, nepoužité. Prostě že to nejsou články z nějaké rozebrané baterky, např. aku nářadí.
2) Pokud opravdu bude nová baterka používaná stejným způsobem jak popisujete v případě první baterky, docela bych řekl že by byly vhodnější články Samsung 50E s kapacitou o 25 % vyšší než 40T.
Baterka 13s4p poskládaná z 50E bude v pohodě schopná dávat trvalý proud 15 A, tedy 720 W. A přitom budete mít kapacitu 20 Ah a delší životnost baterky.
1 )Ano članky by boli z nkon.
2) Ano rozmyslal som aj takto.
Mam upravené stupne po od 1.-10. po 10%. Avšak stupne 6-10 sú blokované. 5. stupeň používam zriedka. Neviem ako to je na speed páčku, koľko do toho laduje A. JA ju nepoužívam max. pri rozjazdu ked nechytí pedál, ale syn ju využije tak na 20% za jazdu.
ĎAKEJEM!
Při dalším pohledu na vaši kombinaci baterka/motor musím říct že pro vás je jednoznačně lepší varianta se články 50E. 13s4p 50E baterka bohatě stačí pro motor BBS02 750W. Články 50E samy o sobě mají lepší cyklickou životnost než 40T. Tím že baterka bude mít o 25 % větší kapacitu se zmenší hloubka vybití na jízdu a životnost se tím ještě prodlouží. Nehledě na to že větší kapacita umožní bez problému dlouhé výlety. A po mnoha a mnoha letech a cyklech bude mít pořád větší kapacitu než nová baterka se články 40T.
Cena článků je prakticky shodná i pro 52 ks, hmotnost je téměř stejná, není co řešit, šel bych do varianty Samsung 50E.
Dobry den,
clanky Samsung 50G su porovnatelne s 50E?
Dakujem
O Samsung 50G nemám žádné informace. Na nkon je prodávají bez originálních obalů a o dost laciněji než 50E, to je důvod proč být hodně obezřetný.
Zdravím, ako sa dajú blokovať stupne 6-10?
POzdravujem,
bafanf ma 10 stupnov pripomoci, daju sa nastavit cez usb port. DA sa tiez nastavit vcelico, napr. dobeh pripomoci po ukoncení pedalovania a pod.
Co sa týka blokovcania/povolenia rychlostnych stupnov tie sa nastavuju cez displej, ak si dobre pamatam tak tam treba zadat heslo a po vstupe do chranenych nastavení je moznost povolit úrovne pomoci a taktiez max. rychlost. Dufam ze som pomohol.
Programovanie BBS motorov mám zvládnuté, a práve preto som sa na to pýtal - chcel som si ujasniť ako to myslíte. Takže Vám musím napísať že sa mýlite, nastavením 5-tich stupňov dopomoci cez displej neblokujete 6-9, ale každý druhý, to znamená že 5-ka bude vlastne 9-ka a teda 5-ka pôjde na plný výkon. To isté platí pre 3 stupne, 3-ka bude odpovedať 9-ke.
Netvrdim ze sa nemylim, ale proste displej vykazuje len stupne pripomoci ktoré povolim.
A to ze je to tak ako hovoríte, moze tak byt, ale neviem to teraz overit, pravda vsak je ze na 5 zabera dost, nepamatam kolko to bolo amperov, viete ze da sa nastavit A/W. Tak tomu teraz nerozumiem.
Je to tak ako píšem, nie je to môj dohad. Displej iba rozdelí celé výkonové spektrum nastavené v stuňoch 1-9 na toľko častí, ako sa na ňom nastaví. Ak chcete mať 5 stupňov a len polovicu výkonu na 5-tom, treba nastaviť na prvej záložke hore maximálny prúd na polovicu.
S takým nazorom som sa nestretol. Ak by bola pravda co hovoríte tak ak chcem z vykonu 750W len 50%, tak necham nastavenie v regulátore tak ako mam po 10% od 1-5 s tým ze pripomoc v % v rozsahu 6-10 vymažem, samozrejme v nastavení regulatora ceu USB.
Dobrý den, prosím o radu s výběrem článků pro repasi baterie Bosch. Mám motor Bosch Performance CX Line 250W 75-80Nm. Kolo je Cannondale Moterra - taková motorka na baterky... Baterka je 500Wh 14Ah - 40 článková (4 paralelně spojené X 10 v sérii). Prosím o doporuční vhodných článků + kde nakoupit (ověřený prodejce). Předem moc děkuji. Lukáš
Tu repasi vám bude dělat někdo jiný nebo vy sám ?
To jste docela odvážný, váš dotaz naznačuje že o dané problematice moc nevíte.
Z čeho tak usuzujete? Vím jak provedu repasi (již jsem repasoval, ale články které jsem kdysi sehnal jsou také KO). Proto prosím o doporučení vhodných článků a kde je koupit od ověřeného prodejce. Děkuji
OK, na 40 článků/500 Wh potřebujete vysokokapacitní články. LG M36 z nabídky zmizely, takže zbývají tyhle 3 možnosti :
https://eu.nkon.nl/rechargeable/18650-size/lg...
https://eu.nkon.nl/rechargeable/18650-size...
https://eu.nkon.nl/rechargeable/18650-size...
U Sanyo GA má nkon množstevní slevu už od 30 ks, takže tahle varianta vychází pro vás nejlíp.
Děkuji za odkazy. Prostuduji a objednám. Opravdu nejsem nějaký patlal, co bude laborovat (mám vystudovanou školu elektro). Vím jaký je potřeba dodržet postup atd... Ještě jednou díky
Jen mne zvědavost žene k dotazu. Budete to bodovat nebo letovat? Bodování je určitě lepší, ale ne každý má bodovačku. Respektive by mne zajímalo, jak moc to bude po sletování cínem horší.
Díky za reakci. Stávající rezervní baterii, kterou jsem již repasoval, jsem letoval. S použitím tavidla a kvalitní výkoné pájecí stanice cín chytal na články OKAMŽITĚ. Články které jsem použil byly nějaké "noname" použité... Jak jsem psal - baterie byla jako rezervní a tak jsem to moc neřešil. Nyní plánuji repas za nové články a popravdě se spíš přikláním k nabodování.
Jenom technická poznámka : pokud mají baterie Bosch opravdu jenom 4p, nemůžete při jejich intenzivním používání očekávat nějakou velkou životnost.
Ano, opravdu je to 4P. Rád bych zvýšil počet paralelních článků, bohuzel není místo. Pack se vkládá do rámu :(
Ak je možné sa napojiť na vodiče vedúce z batérie do motora, pripojenie dodatočnej externej batérie po zapnutí systému by nemalo robiť žiadny problém okrem nesprávneho odhadu dojazdu (pochopiteľne batérie musia byť rovnako nabité 10s Li-Ion). Externý pack by mohol byť pod sedlom alebo v ráme v nejakej brašničke. Aj 2p by hodne pomohlo čo sa záťaže aj kapacity týka (+50%) a je to len 20ks článkov čo je asi 1kg.
Pridavny akupacku v podsedlove brasnicce se velice osvedcil. Timto dekuji za super tip. Povedlo se mi tam nacpat 3 paralelne. Mam to zatim provizorne obyc silnejsima kablikama (pvc asi) a rad bych to vyladil. Nejlepe nejaky dvouzilovy kabel - nejsem si jisty vhodnym prurezem - 8 AWG nebo co myslite? (Bosch Performance CX Line 250W 75-80Nm. Baterka je 500Wh 14Ah - 40 článková (4 paralelně spojené X 10 v sérii a kabel shanim na pripojeni paralelniho akupacku 30 clanku (3 paralelne 10 v serii)... nejaky silikonovy? Nebo co je vhodne? Bosch original ma uplne suprovy material (neni to podle me silikon)...
V modelářských potřebách mívají slušný výběr vodičů se silikonovou izolací. Sice čím větší průřez, tím menší ztráty, ale 8 AWG se mi zdá pro tento účel zbytečně moc. 10 – 12 AWG by mohlo pro připojení takového pomocného aku stačit.
Odber nebude viac ako 10A, osobne používam klasické lankové vodiče s PVC izoláciou ktoré majú v každom obchode s elektroinštalačným materiálom, silikón nie je nutný - je náchylný na poškodenie a kábel nikdy nebude mať vysokú teplotu takže väčšinou je to zbytočné. Skôr by som zvážil nejakú ochrannú rúrku alebo celkom fajn je aj taká tá špirálová zavinovačka, drží káble pekne pohromade a mechanicky chráni. Čo sa prierezu týka 2,5mm2 bude úplne stačiť. Napríklad červený a čierny aby bolo jasné čo je plus a mínus. Tiež by som sa zameral na to aby to malo kvalitný konektor tam kde sa to pripája - napr. XT60 alebo XT90.
Ještě poslední dotaz ohledně eshopu.... Koukám .nl = tedy bez CLA a DPH, ok?:)
......přesně tak, bez poplatků. Nkon má jako dodavatel článků velmi slušnou pověst, pokud zvolíte jako dopravce DPD tak to máte doma za 2 - 3 dny.
Ahoj, chtel jsem koupit baterky na repase powerpacků z nkon.nl ale Samsung INR18650-35E 3450mAh - 8A beznadejne vyprodano. Nabídli mi starší, nové nepoužité (mix různých šarží) rok výroby 2016-2019. Mám se na to radši vykašlat a nebo nebude problém? Díky za názory.
Mrknul jsem na nkon a koukám že avizovaný nedostatek článků začíná být reálný. A řekl bych že i ceny šly nahoru. Z vysokokapacitních článků máte teď už jen jednu možnost – LG M36. A to jsou dost dobré články, takže bych neváhal a objednal.
Starší články, mix různých šarží, to bych raději nebral.
Jo, ještě připomínka, při repasi baterie Bosch musíte perfektně vědět jaký je správný postup, jinak ji pak nezprovozníte.
Ano, mate pravdu - ceny sly nahoru a to dost podstatne. Ohledne bosch BMS vim, jak se k nim chovat. Opravuji i nefunkcni desky. Nejvetsi mytus je ohledne zablokovani desky pri odpojeni od napajeni :-D kazdopadne urcity postup je dobre dodrzet, aby se neulozila chyba teploty. To ale na funkcni nema vliv a da se v klidku smazat diagnostikou.
Diky za tip na baterie, objednal jsem...
Vyměnil jsem všechny články v baterii (asi Apache; plochá do nosiče; 40V 10S4P) ale indikátor stavu baterie na baterii bliká všemi 4-mi LED. Baterie jsou plně nabité. Původní články byly některé přerušené, po totálním vybití. Po připojení na kolo se chvilku rozsvítí computer, ale kolo nejede a pak se vypne i computer. Jak přesvědčím regulátor BMZ, že je vše OK?
Děkuji za radu.
Vcelku chápu, že kdo chce akumulátor "na míru" aby s vešel přesně do rámu. Ovšem nevím, proč pro použití na nosiči či bokem zadního kola nepoužívat 10 článků s větší kapacitou. Chce to jen 9 šroubovacích propojek a i případná výměna článků je jednodušší....
Hlavne preto že taká ťažká batéria na nosiči celkom pokazí ťažisko a zle sa s tým jazdí. A tých veľkých článkov nie je toľko na výber.