Kam se točí?
https://api.ning.com/files/RIsd4*rWWpJ*hfCp3Mek-0pnfyNS4gytP43wtlDjfwT2ngwah6VZSki9RuadID6vfCHbFC2BLeMPNzn2UrDytXkD5eY9tZa*/Gtoc_se_postava_1.gif
Funguje to, ale asi lepší takové odkazy prohnat zkracovačem.
https://dopice.sk/mw4
Jak se na to mám koukat, aby se točila jinam, než se točí ?
No, si představ, že se točí na druhou stranu, a uvidíš, že se na druhou stranu začne točit :-)
Ať do toho čumím, jak čumím, furt se kvedlá proti směru hodinových ručiček. Ani náznak nějakého klamu.Přitom takových fungujících srandiček znám fůru.
Chvíli jsem koukal mimo a ejhle - změna směru. Ale častěji proti směru ručiček.
Koukni jí na nohu a na ten stín pod ní. Prostě "poskočí" a začne se točit na druhou stranu. :-)
Uměl jsem koukat i na ty "3D" nesmysly, co vystupovaly z jakýchsi počítačových koláží na papíru (jeden čas velmi populární, brejlil na to skoro každý :-)) - ale tahle baletka se mi točí furt stejně, ať na to koukám i nekoukám s brejlema, bez brejlí, z dálky, z blízka, rozostřuju, koukám bokem...nic. Možná by pomohlo pár let rozjímání někde v Tibetu, nevím :-)
Jsi strašný technologidní suchar. Jsi se raději koukat na převodovku a nekaž vnímavějším lidem srandu. :D
Technologidní ? Zkoušel jsem hledat, nenašel. Co že to jsem ?
https://www.youtube.com/watch?v=1hcMjMfQ9OY&...
Léčíc chřipku rovnoměrným přísunem alkoholu jsem se snažil vymyslet termín, který by odpovídal tvému střízlivému a technickému pohledu na svět. No a tohle je produkt toho stavu. Doufám, že tě to nepopudilo ani neurazilo. Já tu sošku také neumím roztočit opačně. Dnes už je mi skoro dobře.
Panenku se mi povedlo roztočit obráceně až poté, co jsem si o tom testu něco málo přečetla. Teď už dokonce po nějaké chvíli snažení umím měnit směr, skoro by se dalo říct, vědomě:-))
A co pomáhá ? Marjánka ? Houbičky ?...
Mně pomohlo najít si tu tančící baletku na obrazovce z dalším textem:-))
Jo, teď se mi roztočila na druhou stranu. Pomohlo zarolovat stránkou tak, abych jí schoval pozadí za horní hranu obrazovky a byly vidět jenom nohy. Po chvilce se točily opačně. Pak se soustředěním stáhnout animaci zase dolů, aby byl vidět celý.
Dobrá ftákovina :-)
Ha! Už se mi taky točí chvíli tam a chvíli tam. Ale přesvědčit ji, aby se točila tam, kam chci, zatím neumím.
Nejlepší učebnicí dnes již skoro nepoužívaných přechodníků je dílo Vladislava Vančury, pravila Kateřina, NEUSMÍVAJÍC se. Atd., atp. Já bych napsal "léče chřipku...". :-)))
Netušila jsem, že se tomu říká technologidní suchar:-))
Kam si přeješ, aby se točila?
Faktem je, že když je pod baletkou text, na který chvíli soustředíš zrak, změní směr otáčení mnohem lépe, než na prázdné stránce:-))
https://www.renenekuda.cz/jakym-smerem-se-toci...
Tak pšonkové zase zamořujou Evropu nějakým svinstvem. Zrovna jsem si chtěl zkusit vyrobit domácí jerky, ale nějak mě přešla chuť.
Jo, terazky do seznamu eček s kterými nekupovat potraviny přibyla další položka - vyrobeno v polsku http://forum24.cz/ministerstvo-ukazalo-133... a jak to tak vypadá tak univerzálně :(
Hezké je, že nás tím ministerstvo dosud nezneklidňovalo, že se teď dozvím, že jsem si v roce 2017 mohl koupit ošizené šproty.
Až se mi chce spekulovat jestli největšímu výrobci potravin v ČR nějak neklesají zisky.
Ty, z těhle končin republiky, fakt kupuješ šproty v našich obchodech ??
Špsoty jedině z Rigy :-)
(mají je v Edeka :-)
Už když EU odpískala to přidávání řepkáče do nafty mě napadlo, že si to tu pěkně vypijem. Doslova.
Jj, to je velká rána pro velkořepkaře a zemědělskou lobby.
Možná o tom Babišovy noviny neinformovaly:-))
https://euractiv.cz/section/aktualne-v-eu/news...
No prosím tě... Vždyť právě od letoška se měl zvedat podíl z 5% snad že až k 10%. A všichni majitelé starších verglů se dost děsili. Problémy s gumovými díly u starších, se vstřiky u novějších, atd...
O nějakém stropu na 7% jsem ještě nic nezahlídnul. To by byl začátek dobré cesty k normálnu. Stejně to nic neřeší ani nešetří.
To už platí dávno, z Polska nekupovat vůbec nic....:-)
Víš jak poznáš, że Polák přišel do nebe?
Velkýmu vozu zmizí kola.. .
Takhle to vidí štamgasti z Porůří...
Třeba ani nevíš, co vše polské kupuješ.
To možná nevím, ale dávám si na to bacha fest, jako abych nekupoval od Andreje.
A vzhledem k tomu, že nakupuju spíše v Edeka nebo Real je pravděpodobnost, že bych koupil něco polského dost malá, ale takhle jak si to řekla, začíná se mě zmocňovat panika....
Edeka? Ta už u nás léta nefunguje, nějak zmizela i s Džuliem Majnlem. Ale že není ani v akčních letácích, to mě udivuje!?
Tady to furt funguje, jménem se nenech zmást typické jméno rodáka z Porůří, viz Schimanski.
https://frischecenter-burkowski.de/
A i zde platí, poturčenec horší Turka
No hýbe se, dost...
Kouknu ještě ráno :-)
Nehýbe, špatně spím a jsem dost nemocen, japonec se dost seknul:-)
Gjůgl:
"Ilustraci vytvořil Yurii Perepadia, 50letý grafický designér a ilustrátor z Ukrajiny, který řekl BuzzFeed News, že všechno napsané v titulku je lež."
Mě se točí (kroutí) ta místa, na které se nedívám přímo. Dobře zpracovaný klam.
Nizozemsko chce od poloviny tohoto roku zakázat používání mobilního telefonu při jízdě na kole. Kdo bude při telefonování nebo psaní SMS zpráv přistižen, měl by dostat podle návrhu ministerstva dopravy pokutu 95 eur (přes 2400 korun), informovala v pátek veřejnoprávní stanice NOS.
V roce 2017 v Nizozemsku zahynulo 207 cyklistů. Podle odborníků bylo používání mobilního telefonu příčinou každé čtvrté dopravní nehody s účastí bicyklu.
https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/cyklistika...
U nás bych už to pomalu zavedl také. A týkat by se to mělo i chodců na vozovce za všech situací. Ty nevyzpytatelný "zombie" s upřeným pohledem na displej jsou kolikrát o strach a o nervy.
Hel napadlo tě, že ten chodec může jít podle navigace? Ve městě, kde to neznáš často nutnost...
běžně jezdím podle navigace na kole, stačí si to dát do kapsy a nahlas....
Držák na řídítka je lepší, se mi stalo, že v kapse nějak potratila signál, čekal jsem na pokyn a jel blbě... chodec ale řídítka nemá...
Pokud jde někdo podle navigace, tak většinou kouká chvilku do mobilu a chvilku kolem sebe.
Pokud někdo nonstop civí na displej, kmitá prstama a má v uších hluchátka, tak stopro podle navigace nejde.
... ten jedinec přijímá příkazy a povely, jimiž se řídí. A že píše? Příkazy zřejmě nejsou (pro něj) dost jednoznačné ...
Cožpak jsi dosud neslyšela nic o postupující robotizaci?
Viděl jsem pána, ten jel na kole telefonoval a kouřil. Pak mu upadla cigaretka, chtěl ji zachytit, slít mu telefon a vzápětí se poroučel i pán. Tak jsem se řechtal, že jsem sjel do škarpy (naštěstí byla jen mírně hluboká, takže mimo mírné ztráty důstojnosti se mi nic nestalo). Z toho je vidět, že telefonování na kole je činnost ohrožující nejen telefonistu, ale i jeho okolí.
Já na kole netelefonuji, nikdo mi totiž nevolá. Ale na navigaci čučím často a mé oči to už skoro nezvládají. Když si posunu brýle a koukám na to na řídítkách ze vzdálenosti 15cm za jízdy, tak si také koleduji o karambol. Život je nebezpečný a špatně končívá.
Zatím ho ještě nepřežil nikdo.
No o jednom se tvrdí, že vstal z mrtvých.
Von byl sklerotickej a zapomněl, že umřel.
Hlavně zachovat styl a eleganci :-)
Pražská novinka. Tramvají až do středních Čech. Praha plánuje vybudovat trať do Zdib, a nejen tam
https://echo24.cz/a/iPY5D/prazska-novinka...
Břevnovan 2015
http://www.sirius.webzdarma.cz/Brevnovan2015-12...
65 let tramvajové dopravy na Petřiny
Když se v Saském Švýcarsku mohla v roce 1898 postavit tramvaj která vede lesem k hospodě a umělému vodopádu, proč by se v Praze nemohla postavit do Zdib.
A nemusíme jít hned do Saska, Most-Litvínov, Liberec-Jablonec, Poruba - Budišovice, to jsou všechno meziměstské tramvaje. Podle mě to není špatný nápad.
Jablonec - Janov n. Nisou
https://www.mestojablonec.cz/cs/mesto...
Pamětník mi vyprávěl, že běžnými pasažéry na této trati bylo i domácí zvířectvo :-)
https://www.youtube.com/watch?v=u3ZxrOR50rU
U první části jsem si vzpomněla na tuto knihu:
https://dopice.sk/mx7
Deset různých ve stejném bytě:
http://extrastory.cz/jeden-cinzak-deset-jinych...
Kdo nemá facebook a někde by někde viděl nabízet na míru stavěný karbonový handbike, tak případně napiště sem, předám informace via facebook
nebo rovnou na facebook
Joanna Kufa Švehlová
https://www.facebook.com/joanna.kufasvehlova
6. února v 9:23
Dne 6.2.'19 v noci v Praze Hornich Pocernicich byl odcizen handbike z auta. Kdyby nekdo videl, prosim ozvete se. Diky!
Dnia 6.2.'19 skradziono handbike. O ile ktos zauwazy, prosze o kontakt. Dzieki!
Handbike was stolen on 6.2.'19. If anyone would notice, please let me know. Thanks.
Vidíš a já žil v domnění, že už lehokolo se ukradne jen kvůli dání do šrotu, že někdo ukradne něco tak divného jako handbike, to by mě nikdy nenapadlo. :(
Na první pohled to vypadá zajímavě a jako ryzí sportovní náčiní pro rychlé ježdění třeba z kopce, takže je předpoklad že by se to mohlo dát docela dobře prodat.
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/komuniste...
Neútočí komunisti na toho Babiše nějak zostra?
Mohl by pak být u nás premiérem člověk neovládající češtinu?
Když nemusel Josef Zieleniec a nevadilo to ...
https://www.mzv.cz/jnp/cz/o_ministerstvu...
Koukám na studii železničního mostu na Výtoni
https://www.idnes.cz/praha/zpravy/zeleznicni...
a nějak nechápu rozdíly mezi obr č. 2 a 4.
Na dvojce je pěší lávka mezi kolejemi - to by byl pěkný hukot se tam potkat s vlakem z každé strany
a na obr. 4 je schodiště i postava chodce na lávce na kraji mostu. Asi tam bude naplánovaný přechod?
Jenže ta postava už není na mostě, to by snad měla být zastávka na viaduktu s tím, že přechod mostu nejde rovnou ze zastávky , asi těch fotek je málo a a variant několik, přikládám jinou variantu :)
To mě taky napadlo, tím ale mi pořád nedávalo smysl, že prostředkem vede ta lávka. Takže po výstupu z vlaku musím nějak dolu a zase nahoru. Navíc přechod
po mostě bude mezi kolejemi místo toho abych se prošel s výhledem na Vltavu. Divné, ne?
poslední slovo stejně budou mít památkáři a klub za starou Prahu, jeden každej rezavej šroub a nejt tam budou chtít, aby ta prkna na lávkách byla pořádně průhledná a hlavně nedejbože aby došlo k nějakému " modernímu" řešení, které umožní na most vylézt invalidům a vozejčkářům, to by si Karel IV nezasloužil....
Nádraží na mostě je fajn, máš z něj přístupné oba břehy:
http://www.urban75.org/blog/photos-of-london...
Já bych jen doporučil, aby si pan architekt nastudoval něco o trubkových konstrukcích, únosnosti a únavovové únosnosti spojů trubek ze zploštělými konci.
Takybz hlediska kosoze a údržby je to fantastickej detail, zplácnout trubke a sešroubovat.
On to Milan Vašek napsal správně, oni si myslí, že umí navrhovat mosty, ale neumí nic. Detail co funguje v hale pod střechou se pro mosty nehodí. Zplácnout konce trubky byl fígl malých mostáren, které neuměli roury prostorově říznout, a to při připojení na jinou rouru nebo styčníkový plech.
Dnes do umíme říznout, tak proč probona tohle?
Aby to bylo draží a vydrželo méně?
Myslím si, že by pana Kouckého už neměli nechat nic navrhovat, než si udělá alespoň 3 semestry mostního stavitelství
Kdes našel spoje trubek se sploštělými konci? Hledám a nevidím. Co máš na mysli asi tuším, se tak nějak svařují ohrady (trubka na sloupek),ale na tom mostě v článku to nikde nevidím...
Hm,to má Jindra pravdu, dnes už jsou technologie, jak to udělat méně pracně, laciněj a se stejnou únosností.
Přijde mi hloupé něco hodnotit bez znalosti materiálu, technologie výroby, nikdo neví, jak to bude dimenzované, ale Jindra už má jasno - má to špatnou únavovou únosnost, protože nemá rád architekty ;-)
Tohle je blbej detail pro detail
Splácnout rouru má smysl jen když připojuješ rouru na rouru, a musíš vědět, že tím příjdeš tak o 80 procent únosnosti.
Prošroubovat rouru je blbost, i když použiješ HSFG šrouby, neutěsíš tu díru. Do roury časem vnikne voda bude zevnitř korodovat, zvenku můžeš natírat horem dolem, zevnitř zrezne, vznikne vrub a následně pod cyklickým zatížením únavová trhlina.
R tohle je železniční most, tam jsou jiná zatížení než dají autíčka.
Ale zároveň proto můžeme být v klidu, neprojde to drážním úřadem, ti hoši hlídají každý detail.
Nemůžu než s tebou souhlasit, za prvé je to jen návrh, kterým se jistě budou zabývat i konstruktéři, tak proč se kvůli tomu hned rozčilovat v diskuzi, žejo, když vlastně víme houby, jak to dopadne :-)
Za druhé na tom obrázku nikde nevidím "zploštělou" ani "zplácnutou" rouru, ty evidentně předpokládáš použití nějakého lisu, ale ten obrázek tomu vůbec nenasvědčuje. A už vůbec tam nevidím žádnou rouru prošroubovanou.
Především v tuto chvíli nebylo rozhodnuto, zda se opraví starý most nebo se udělá komplet nový most. Jediné, co se ví, je, že bude tříkolejní. To je požadavek SŽDC, která most spravuje.
A hlavně, SŽDC požádala ministerstvo kultury o vynětí mostu ze systému památkové ochrany. A toto stanovisko bude nejspíš určující a stěžejní. To je to, co dnes v Praze ,bohužel, určuje, jak bude kde a co vypadat.
Bohužel, ač se sebevíce snažím, tak ti vůbec nerozumím. Chápu tvé tvrzení, že zplacatěním roury se poškodí její pevnost. Rozumím, že to dnes už umíme řezat a vařit rouru na rouru a že je to pevnější. Nerozumím tvým obrázkům. Bez vysvětlení je to i pro snaživého laika spam.
No, jsou tady dvě věci.
1. budeš v opozici protože to říkám já
2. na konstrukci se díváš jinak než já, koukám kudy tečou síly, a jak jsou udělané detaily.
Tohle je malůvka, která odpovídá odbornosti pana architekta.
Rozebereme si jako ve škole dva detaily.
Obrázek 1
1. Bezdůvodně zplácnutá trubka, to by fakt zastudena neudělal, takže cena roste
2. Trubka prošroubovaná - nebezpečný detail
3. Naznačil jsem černou čarou koutový svar styčníkovéhou plechu, stejný bude i na druhé straně plechu. Ty diagonály z trubek něco safra nesou, vidím 8 dvojstřižných šroubů na každou jednu. A tyhle síly má přenést ten prťavý styčníkový plech? A ty dva kouťáky?
Obrázek 2
To už je totální magorismus, přetažené horní a dolní pásnice a přivařené k pásu hlavního nosníku, a pod tím styk ne čelní desku? Na montáži tedy současně šroubuji i svařuji? Proč?
Další, pro tebe a pro pana architekta zjevně drobnost, ale zásadní a hrubá chyba . Tímhle detailem vytváříme kapsu, kde se drží svinstvo, hnízdí ptáčci, zamrzá voda, prostě totální hloupost.
Sorry jako, pane architekte, ode mě zápočet nedostanete.
Poslední a celkem zásadní věc.
Mostní konstrukci šroubujeme pouze v místech montážního styku, pokud raději nepoužijeme montážní svary, není důvod šroubovat každou diagonálu nebo příčník.
Přiveze se to z mostárny celé, sešroubuje a osadí na podpory. Bude tam jistě požadavek na co nejkratší dobu výluky.
Takže to co se dělá v mostárně bude vždy svařené, ale to by se panu architektovi ve vizualizaci tak nelíbilo....
On pan architekt po tobě chtěl zápočet?
Ses do toho nějak obul. Skoro jako do zkoušení z jazyka českého:-))
Architekti, k jejich škodě, statiku nestudují, ale měli by.
Nebo se netvářit, že umí navrhovat mosty.
Neumí.
Neumí ani připravit presentaci návrhu, aby byla prosta školáckých chyb. Když ovšem laikové podlehnou "uměleckému" šarmu, může to dopadnout jak v Janově.
Takže nikoliv "studie" ale odfláknutá vizualizace.
Nuže, tak abychom to nějak rozumně ukončili:-))
Kancelář pro uvádění románových příběhů na pravou míru:
Na FA ČVUT se samozřejmě statika studuje a samozřejmě se tam studují i nosné konstrukce. Ta fakulta má vlastní Ústav nosných konstrukcí.
Co se vizualizace mostu týče. Ano, je to pouhopouhá jedna z mnoha různých vizualizací. Toť vše. Nic víc.
Až bude rozhodnuto, co s tím mostem, tak investor stavby jistě vyhlásí architektonickou soutěž. A investorem stavby je SŽDC, nikoliv IPR, ani magistrát ba dokonce ani Koucký:-))
Abysme to uzavřeli
Statika se na FA studuje, ale absoventi jí neumí. Mám to z ověřené, zkoušíval jsem je u státnic.
Ale ocelové mosty nejsou pouze statika a dynamika, to jsou jen nástroje výpočtu. Jde o do naučit se rozumět konstrukci.
Pokud něco pan architekt předkládá jako "studii" veřejnosti, neměly by tam být chyby, kterých si nesmí dopustit ani průmyslovák.
Na těch pár detailech lze snadno dokázat, že nepochopil a ignoruje základní principy a to je průšvih.
Kdyby architekt trochu dával ve škole pozor, věděl by, že i kdybychom mu opravili ty kraviny se šroubama, takhle malý styčníkový plech nelxe vydimenzovat a že když bude n takovém spoji trvat, vyjde tam slušný plát a bude to mnohem škaredější. A to jsme se nekoukli na konstrukci jako takovou.
Proč omezuje průjezdnou výšku horními příčníky, proč jsou tuze připojeny k pásům, r proč jsou tam masivní. Co tam chodí za síly?
Proč na století způsobit, že nepějde přes most přepravit něco vyššího než je výška nejnižší, stojky oblouku, když už se staví most nový?
Proč lávka nemožní most přejít v jehličkovýcn podpatcích?
V tom spočívá většina problémů.
Nerozumí konstrukci, nemyslí na to, jak se to bude psovádět a udržovat, a nakonec ignorují, nebo limitují funkčnost, jediné kriterium pro ně je "být originální"
Na této "studii" a rád bych ji viděl kompletní, lze demonstrovat vše, co mi na architektech vadí
No a s tou průjezdnou výškou...
Já ti nevím, jak to bude za století, ale moc bych nedoporučovala příliš vysoké vagóny. Ono by to z nich mohlo popadat při nárazu do horní hrany tunelu nebo by to klidně i mohlo pobořit stříšky na nástupištích. A navíc to trakční vedení....jejdamane!
Vždyť voni tam nenakreslili troleje? Jak je to možné? To je šlendrián!
:-))
Víš, ted se vyjadřuješ jako hlupák, ve snaze ukázat se chytrou.
Je možné a dokonce pravděpodobné, že za sto let nebudou jinak vysoké vagóny. Ale je možné, a nemusí to být za sto let, že se bude přepravovat nějaký nadměrný náklad. Není to "killing condition" ale pokud to lze, snažíme se neomezovat v ničem, co není nezbytně nutné.
Třeba ty zatrolené přípoje nedimenzujeme u mostů na síly, které tam napočítáme, ale na síly, které jsou schopny ty připojené prvky přenést. Ty mohou být navrženy třeba na 80 procent kapacity, protože prostě se neválcují nějaká meziíčka, pro lajky mame I 160 a I 180 ale ne I 170, tak tam je 180ka a není zcela využita.
No, a my ten spoj navrhneme na to co ta 180ka opravdu unese.
Nazýváme to "nevytvářením slabých míst v konstrukci". Bylo by škoda, když to to íčko unese, aby to ruplo ve spoji....
Proč?
Protože nevíme, jestli někdy přes ten most nepotáhnou něco těžšího, než se běžně uvažuje. A pak to kolegové budou přepořítávat a budou se snažit využít každé procentíčko kapacity. Tak jim vlastní hloupostí do toho nehodíme vidle.
Takže plácání o nástupištích si nech pro děti.
https://zdopravy.cz/obrazem-vlak-projel-v...
A ty už taky přestaň blbnout.
Věc je prostá. Vede se sáhodlouhá a nekončící diskuse, co s tím mostem. Tví kolegové statici, již před časem udělali posudek, že nemá cenu rekonstruovat ale má se stavět nový. Jenže z toho se zvencnuli památkáři.
A tak se čeká na nový posudek, jako že třeba vyjde jinak. Anebo taky ne.
No a do toho nejistého stavu, jako příspěvek do diskuse, nic víc, nastřelil IPR optickou podobu mostu, který je zjevně dvojčetem starého, až na ty tři koleje a to předpolí. Aby si to i ti památkáři dokázali představit. Aby nebrečeli, že přijdou o ten výhled na Hradčana krz ty rezavé pilíře.
No a pro ty staromilce, kterým by snad nedejbože chyběla i ta rez na starém mostě, ho nabarvili rumělkou.
Co na tom nechápeš?
Vyhotovit posudek na to, že něco spadne je poměrně jednoduché, a neneseš vůbec žádné riziko.
Takové posudky mám nejraději.
Potřebuju aby ti vyšlo, že to spadne....
Kdy to má být?
Včera.
Kolik za to?
Neboj, škodnej nebudeš....
Kde to mám podepsat?
Jde obojí, zrekonstruovat a zachránit nebo to shodit.
Je v tom spousta jiných zájmů, do kterých nevidím a kterým moc nerozumím.
Ale co vidím a čemu rozumím, je ostuda a ne studie. Ještě že to otisknuli i Andreje, ty nikdo nebere vážně.
Každopádně ti děkuji za jasný a názorný vhled do toho, jak by vypadal a na čem konkrétně by závisel případný tvůj statický posudek:-))
Ale fuj, už to přeháníš s tím posudkem.
Přeháním?
Cituji Jindru:
"Potřebuju aby ti vyšlo, že to spadne....
Kdy to má být?
Včera.
Kolik za to?
Neboj, škodnej nebudeš....
Kde to mám podepsat?"
Mně jen zaujalo, jak to z něj vytrysklo jak pramen živé vody:-))
Teď už jen dokázat, že posudek na železniční most byl stejný případ, kdo ho zadal, kdo ho vypracoval a kolik za to vzal.
Jinak by Jindra klidně mohl dělat ministra Tomana:-))
Chytáš se ironické skeče jako hovno košile. Poraď se s Širavíkovým doktorem, jestli by ti nepomoh.
Chtěl jsem naznačit, že když němdo chce, aby to spadlo, je poměrně snadné, to "napočítat".
A naznačil jsem, aniž bych vyslovil konkrétní podezření, že takový odborník může být motivován.
Mnohem víc práce dá spočítat, aby to nespadlo. Najít rezervy v rámci výpočtu, použít součinitele spolehlivosti tak, aby stále vyhovovaly normě, ale nebyly moc opatrné. V neposlední řadě si pak nebát využít plastickëho chování materiálu.
Přesnější výpočet podle II. řádu raději nikoliv, to snad kdybych chtěl dokázat, že to musí spadnout.
To není tím, že by přesnější výpočet byl horší, ale lecos co stojí, a léta stát bude, podle theorie 2.řádu má havarovat.
To proto, že tě norma správně nutí počítat s počátečním zakřivením a posunem, ale hodnoty těch počátečních deformací byly stanoveny příliš konzervativně proti výpočtu s theorií vzpěrných délek.
Tím jsem ti naznačil, jak se dobrati, a to legálně a podle normy platnými postupy výsledku, který se může lišit o 10 procent i víc.
Ten kdo podepíše, že to může spadnout ovšem nic neriskuje, zatímco ten co podepíše, že to nespadne, a vono jo, riskuje kriminal a další problémy.
Takže, že to spadne můžeš podepsat ty nebo Šíravík a hned.
Spočítat to tak, že to nespadne, to chce hodně umět.
Malá nápověda.
Pokud chci nechat spadnout jakýkoliv most, použiji 2. řád, a jedná-li se o deskostěny, FEM. Sletí všechno.
Jeden kluk u státnic přepočítával Žďákovský most podle tehdy nové normy.
Hádej, jak výpočet dopadl.
Přiznám se na rovinu a bez mučení, že já už tady, Jindro, tyhlecty tvoje sáhodlouhé románové epopeje ani nečti.
Napiš, kdo zadal posudek, kdo ho vypracoval, jaké metody použil, jak most monitoroval, co do posudku napsal....a hlavně na čí objednávku.
Brahmo, ty hrdino, víš velmi dobře, že se nikdy nesnížím k tomu, abych tady ze msty zneužil tvoje osobní údaje, a tak mi klidně napíšeš, že jsem debil.
Přitom ten obrázek co jsem sem postoval tě vystihuje velmi přesně.
Celou dobu tady krotíš všechny, kromě toho zuřivýho závistivce, který tu už několik dní v řadě dělá bordel a hází špínu na Koutskýho, na toho si netroufneš, protože víš, že by tu v tu ránu lítalo v luftu tvoje jméno i s adresou..
https://ct24.ceskatelevize.cz/regiony/2664446...
No a nová pražská koalice si zadala další posudek, na který se teď čeká. Tentokrát od švýcarského experta na nýtované konstrukce.
Nehádejte se kluci ještě i mezi sebou.
Celá tahle fraška vznikla kvůli tomu, že pan Jindra prostě nemá rád profesora Kouckého a musel nám to jasně sdělit, neboť bez této stěžejní informace nemůžeme existovat a už vůbec se nemůžeme bavit o současnosti a budoucnosti tohoto či jakéhokoliv jiného mostu:-))
Ono to vypatá, że ten most nikdo nepřepočítával, ale hoši z Klokneráku ho "vizuálně" posoudili a došli k závěru, že nýty to mají za sebou a to z větší části a pritože ka místě už nýtovat neumíme, je to "neopravitelné". Nepochybuji že existují silné tlaky, aby se postavil most nový, od ambicí architektů až po ekonomické zájmy potencionálních dodavatelů.
Ona by se musela sehnat firma, která nýtovat v poli umí, nebo se to naučí, pak skutečně prvek po prvku to prohlídnout a zjistit rozsah oslabení, namodelovat, a spočítat to.
Z toho by vyšlo, které prvky je potřeba nahradit novými.
Mám je ryze theoretický problém, kterou normu použít, jestli tu stávající platnou, nebo tu z doby návrhu mostu, co pokázala, že funguje.
Je to paradox, ale nám ze spřesňováním výpočtů vycházejí konstrukce těžší než dřív, a cílem byl opak.
Je to zavedením součenitelů spolehlivosti, co mají vyjadřovat nejistotu velikosti zatížení.
Pro stálé zatížení se použije součinitel 1.3, tedy počítáme, že to co je tam na furt, vlastní tíha konstrukce, koleje a tak bude o 30 procent větší než reálně je a nahodilé (vítr, shíh, nesovnoměrné oteplení) dokonce o 50 procent. A to dost rozhodí sandál.
Naprosto přesně spočítané síly od zatížení které paušálně zvětším o 50 procent něco udělá.
Heee, a to jsem zapoměl na součinitel, co zohledňuje výxnam stavby, ten jsem neviděl použít ale máme ho. Prd, barák pro Andreje, raději 20 procent přihodím.
A co ti na tom furt vadí, že ten starej, prorezlej most chtějí vyhodit a pro jistotu postavit nový?
Ty si to platíš ze svýho a ne ze státního a stejně spoustu skoro nových věcí vyhodíš, nebo rozdáš, než abys je reklamoval, nebo opravil.
Pro Šíravníka:
Víš ona je diskuse o něčem a pak to, co tu předvádíš ty. To je diskuse proti Jindrovi za každou cenu. Já a Jindrou v mnoha věcech velice nesouhlasím, ale vážím si toho, že většinou argumentuje logicky a k věci (ne po 24 hodině). To je tady často vzácná vlastnost. A zrovna o těch mostech je jeho názor názorem klasického technika, který vidí krásu ve správně technicky vytvořeném díle a konstrukční nedostatek mu to zošklivuje. My laici to vnímáme trochu jinak.
Báro,
to je docela srandovní věc, v mostím staviteltví se vystřídali během toho století tři theorie, klasická - dovolené namáhání. Spočítal si napětí a zjistil, jestli není větší než dovolené (to bylo stanoveno statisticky a bylo již redukováno koeficientem bezpečnosti)
Pak přišla methoda podle sovětského vzoru - stupeň bezpečnosti. Zase bylo nějaké dovolené napětí, to si podělil tím, co si vypočetl, a vyšlo číslo. To muselo být větší než požadovaný stupeň bezpečnosti.
Od 80tých let se používá theorie mezních stavů.
Zase spočítáme napětí v konstrukci a zase porovnáváme s napětím výpočtovým mezním.
Furt dokola totéž, ale jen zdánlivě.
Dřív se při výpočtu počítala skutečná napětí od skutečného zatížení a porovnalo s dovoleným (třeba 120).
Dneska počítáme napětí od koeficienty zvětšeného zatížení a porovnáváme s mezním (třeba 240).
Těmi jednotlivými kkoeficienty pro různá zatížení se měla vyjadřovat pravděpodobnost, že to skutečné zatížení bude větší než normové. Proto stálé zatížení má třeba odchylku 30 procent, sníh 60 procent. To by všechno dávalo smysl.
Třeba by dávalo smysl mít jiný součinitel pro beton, jehož váha muže kolísat podle toho, kolik v něm je bubin a oceli, která váhu těžko změní. Jenže tomu tak není, to by bylo moc složité. Stejně tak klimatická zatížení, tam by mělo smysl přesnějí si hrát s koeficienty i podle lokality (ne jen větrové a sněhové oblasti co máme dnes). Prostě v tomhle údolí sněží furt, tady skoro nikdy a kdyžtak málo. Nástroj - tedy výpočetní methoda připravena.
ALE
Kdo má ta statistická data, a kdo jim může věřit? To chce roky pozorování, a do toho ještě ta klimatická změna :-)
TAKŽE (a nikdo to oficielně nepřizná) se ty keficienty stanovily tak, aby dávaly stejné nebo velmi podobné výsledky jako pro 80 let starou theorii dovolených namáhání.
Kruh se uzavírá, počítáme přesněji, pomocí výpočetní techniky, analyzujeme napětí jak nikdy před tím, a ve výsledku se máme dobrat téhož, co zvládli naší předci s logárem
Brahmo, já tady nic nepředvádím, Jindra Kouckého osobně napadl hned v úvodním příspěvku, na rozdíl od tebe nevidím důvod, proč ho v tom házení špíny podporovat.
A kde vidí ty prošroubované trubky, mi doteď nedokázal vysvětlit, a to jsem se ho ptal minimálně 2x, celou dobu ignoruje fakt, že se jedná o naprosto bezvýznamnou vizualizaci, nakonec začal osobně napadat i mně, opravdu už bys měl vycouvat a zhluboka se nadechnout čerstvého vzduchu!
A ty jsi Kouckého osobní ochránce, že tě to tak žere? Ne, tebe jen dlouhodobě žere Jindra a když jde o něj, tak vidíš hned rudě. No a pokud s tebou v tomhle někdo nedrží basu, tak ho napadneš také. Já nikam couvat nemusím, protože tu nikoho nenapadám, píšu to naprosto v klidu a za svým tvrzením si stojím. TEČKA
A pokud tě ta věc opravdu zajímá, jakože mě teda zajímá, tak 15.-17.2. by v CAMPu měla proběhnout i prezentace studentských vizualizací, jak by, v případě, že most bude postaven nově, mohla být stávající památkově chráněná mostovka opět použita třeba i někde jinde.
heee?
to už nějaký vocas vymyslel, že ten most rozeberou a postaví jinde?
Na přehlídky studentských vizualizací nemám čas, náladu ani žaludek. Stačily mě ty obhajoby diplomek....
Hmm, takže sis ten rozhovor s Koutským pro jistotu nepřečetl, říká toto:
"Návrh mostu je vždy týmová práce, v týmu musíte mít hodně specialistů a záleží na tom, jací specialisté a jací lidé to jsou, koho v tom týmu máte. Záleží také na tom, jak je tým veden. Musí být schopen, jako celek, syntetické práce, dostávat jednotlivé vztahy a detaily do souvislostí."
Z nějakého důvodu nemáš rád architekty, Kouckého obzvláště (vím proč, ale nebudu to rozmazávat), což se u tebe projevuje křečovitou snahou dramatizovat bezvýznamnou vizualizaci.
Předpokládám, že na nezávazné vizualizaci lze zakončení trubek a způsob napojení na konstrukci po konzultaci s odborníkem změnit několika kliknutími.
(Trubky podle mně nejsou splácnuté, nýbrž říznuté a zadeklované, styčníkový plech je do ní totiž zavařený a nějak se k tomu sváru dostat musí, žejo. JO a prošroubovanou trubku tam stále nevidím...)
Že se Jindro snažíš a rozčiluješ... až jim to spadne, budou hledat na koho to svýst (odpovědnost za svoje prasárny se totiž nenosí), a přijdou s tím, že pan Pařík, což je odborník, věděl, že je to blbě (viz tato diskuze), ale dostatečně neupozorňoval, čímž tedy spáchal trestný čin, minimálně nedbalostní, neboť nedbaje své kvalifikace nenasadil svůj život, aby zabránil panu architektu to prasácky postavit.. poté co ve Švajcu pokutovali policajta za to, že lupiče stíhal vozem nedovolenou rychlostí(a kdy soudce k němu vedl řeč, že má kliku, že je to jen za 600, ale že mu taky mohl nechat zabavit to policejní auto, nebo ho zavřít na dva roky za to, že dělal svou práci), se už nedivim ničemu.
Ne, to je profesní deformace.
Navrhnul jsem jednu lávku (stojí) a jeden most přes výsypku v cukrovaru, taky stojí ale cukrovar nefaká.
Pak ještě pár střech a baráků a definitivně jsem zdrhnul k vývoji sw právě pro kolegy statiky. Takže ačkoliv prakticky nic nenavrhuji, jsem v tom celkem dost namočený furt.
A jezdím a koukám, jak je co kde udělaný, někdz jsem nadšen jak když filatelista najde mauricia, jindy jsem popuzen, jako když vidím magora co vyhází prachy do luftu a ještě vytvoří problém do budoucna (a možná se toho dožijeme) aby se předvedl jako novátor, tím, že z pylonu nevztáhne sílu protilanem ale pustí to do něj. A pak si ještě troufá plácat něco o tom, že navrhuje mosty a tetky, co o tom vědí prd mu to žerou.
Pak nám podsttrčí dětskou malůvku a tvrdí, že je to studie. Hlavně se ví, že most bude červený.
Jak říkám, to je jako by ti ukázali "studii" auta s hranatýma kolama a tvrdili, že je to jen vizualizace, že máš koukat na tu barvu, ne jnestli to bude jezdit.
Chápu, že někdo, kdo celej život jezdil na saních si toho, že to má hranatý kola nevšimne, a dokonce si může myslet, že to bude i jezdit. Proč ne jako sáně klidně. Bude to asi 4x dražší, ale bude to unikát, svět nám bude závidět, tedy svět sánkařů. Ti co konstruují auta nás budou považovat za blbce. Právem.
Ne, to je profesní deformace, jezdím na kole s obrácenou vidlicí a koukám, jak je co kde udělaný..
Taky bych nebyl tak povýšeně kritickej k ostatním, dát si paralelogramovou sedlovku obráceně ...
Povýšenej, hovno.
Když něco neumím, dám si poradit, opravím to a poděkuji za vysvětlení.
Jsou tady tací, co když něco neumí, melou kraviny o nástupištích nebo materiálu a budou tvrdit, že to co vidím vlastně nevidím.
Prostě jsi zapomněl, že je to železniční most a pro železniční dopravu platí nějaké normy, a to dokonce i normy na průjezdnou výšku. Poniváč ta železnice je tu v zářezu, tu v podjezdu, to na mostě a tuhle zase v tunelu.
Jisteže se i po železnici vozí nadrozměrné náklady. Ovšem vždy poskládané tak, aby si nestrhali tu trakci.
A navíc, z té koncepční rozvahy nešlo vůbec poznat, s jakým profilem se počítá. Nebyly tam žádná data, žádné koty.
On si totiž, panák, říkal, že když už do toho buší, jak hluchej do vrat, tak jim ty ocelový "šprušle" nahoře taky otříská o hlavu.
Aníž by si všiml, že nám sem postnul příklad Eiffelova mostu u Saint-Vincent-de-Paul, ano, toho, kde sám sebe citoval-necitoval a vynadal nám do jedovatých tetek, kde kupodivu ty "šprušle" taky jsou.
Ovšem to je přeci francouzskej most. Takže to je jiná, že?
To ale neni žádnej most, nýbrž pouhý zvířecí přechod:
https://dopice.sk/myo
Ty jsi fakt hloupá.
Vysvětluje ti, že pokud se lze hornímu příčníku vyhnout, uděláme to. Protože nikdy nevíš a most se nestaví na pár let.
Žádná data a kóty tam být nemusí, víme jaký je rozchod kolejí, tedy máme měřítko.
Tama tvrdíš, že ta malůvka plná školáckých chyb je něco nezávazného v luftě a najednou si jedná o "koncepční řešení"?
Tak si to rozmysli.
Kdyby někd' "uvažoval" nepustí do světa detail spoje, kde stěna je připojena šrouby a pásnice svařené, ale skutečný model konstrukce mísdo informace, ž bude červená :-)
Bâro, pokud jde o trubkové spoje, jsem v tom zjevně nejvíc honěnej z celého státu.
To v 80tých se za peníze zčásti EHS a z velké části výrobců trubek - tehdy dominoval British Steel, Mannesmann a Nippon steel provedl rozsáhlý výzkum spojů, do té doby se to navrnovalo všeljak. Rozlámalo se spousta vzorků, provedlo něco jako regresní analýza a vytvořili komplikované návrhové vzorce. Vše pod záštitou organizace CIDECT. CIDECT vydal sadu brožusek s návody pro statiky, ty výpočetní postupy adoptovali bezezbytku všechny normy. Cílem CIDECTu nebylo konat dobro, ale prodávat ty roury.
A to byl rok 90-91, kdy se CIDECT rozhodl, že vydá i disketu s programem. Konkurs na vývoj toho programu jsem vyhrál, ještě jako zakladatel a společník firmy FINE. Bylo to hodně práce, běhalo to ve verzi DOS i Windows (3). Na podzim 93 jsem hodový program presentoval v Kjotu. No a pak se udělali jazykové verze a mělo se to distribuovat. Tak hotové dílo CIDECT prodal významným národní Software housum.
Ale program potřebuje maintanance, a tak s tím vlastně prodali i mě, já získal kontrakty na maintainance a tím i nové zákazníky, a mohli jsme to rozjet.
Ten program už zdechnul, přehodili ho do on line verzi, ja naposled dělal řeckou verzi někdy kolem 2000, počítali tím ty stadiony na olympiádu.
S trubkama a jejich spoji jsem prožil kus života, a vděčím jim za hodně.
No a s těma šroubama nezbývá, než s tebou naprosto souhlasit. Já hledala svařovanej spoj sploštělé trubku na druhou trubku :-)
Tohle mi přijde zbytečně složitý, i když se tam asi snaží o nějakou pohyblivost při dilataci. Zbytečně složitý a drahý, nota bene je to snad jen ta lávka pro pěší, vlaky nese ten eifelák.
Ceny za projekt, studie, či vizualizace bývají odvozeny od konečné ceny díla - není tedy v zájmu architekta či projektanta navrhnout co nejjednodušší a levné řešení. Nic se přece nedojí snadněji a lépe, než státní / městská pokladna.
Trefná poznámka, ale dnes pro architekty a projektanty neplatí, a vlastně ani pro výrobce.
Za kolik to postaví se neví, to se soutěží. Ale jisté je, že čím komlikovanější, tím dražší.
Ke konci Husákovi éry to byjo skutečně dak. Fabrika dostávala zaplaceno za kilo vyrobené konstrukce. Ideální bylo navrhnout stropnice délky 6 m vařené na montáži. Ty na dílnu vůbec nemusely, jen se fakturovalo :-)
Myslím si, že panu Kouckému celkem úspěšně stojí více mostů než tobě:-))
https://www.asb-portal.cz/stavebnictvi...
Problém je, že to neumí. Dělá věci na efekt, neobvyklé, a to se některým laikům zamlouvá.
Netuší, že je to neobvyklé proto, že je to staticky nevýhodné, a někdy přímo zvěrská, a konstrukčně problematické.
Most musí být dokonale staticky čistý, každý detail promyšlený s ohledem nejen na únosnost jak statickou, dynamickou a únavovou, ale i na možnost údržby. Nevytvářet slabá místa, to je zákon.
Most, tedy větší most, je vždy kolektivní dílo, mimochodem.
Všechny chyby, které na těch konstrukcích jsou na první pohled patrné se jednou vymstí sníženou nosností a životností.
O násobně vyšších investičních nákladech ani nemluvím.
Tenhle detail je dobrý tak na zábradlí, ale ne na připojení tlačené diagonály. (jedna z nivh tlačená musí být :)
O tom, co se postaví by měli rozhodovat lidi od fochu, ne politici nebo snad veřejnost.
Za mě, nemyslím si, že by ten stâvající nešel opravit, i když by to bylo drahé. Pokud by to vyšlo levněji, postavil bych věrnou repliku, včetně nýtů....
Nejen za tebe:-))
Kdybys četl, dověděl by ses, že opravu toho mostu zvažují, zkoumají a hodnotí. Zkoumají všechny možné varianty.
To, co vidíš na těch obrázcích v tisku, je prvotní studie. Nic víc, nic méně. Nástřel. Jakkoliv ta vizualizace vypadá realisticky.
Tak se nečil. Nech si čílení na podstatnější věci:-))
Jenže z toho co píšeš vyplývá, že všechny mosty a vlastně i ostatní stavby, by měly vypadat zhruba stejně a architekti k tomu vlastně nejsou potřeba, což mi přijde, že by byla celkem nudná podívaná.
To máš jak s většinou dnešních aut. Dohnáno k optimálnu a dokonalosti, totální umiformita. Dokud si nepřečteš nálepku, nebo neznáš dopodrobna nějaké nepodstatné detaily, nevíš co před tebou stojí.
Přijde mi, že s módou SUV se to trochu mění, asi za to může ta konjunktura, lidi kašlou na spotřebu, chtějí něco zajímavého, kašlou tudíž i na aerodynamiku, což přeci jen dává návrhářům více prostoru.
Zarytýmu konstruktérovi bez fantazie tohle nevysvětlíš, že i ne úplně dokonalý věci se někomu můžou líbit :-)
To není tak docela pravda, 4 kola se osvědčila, kdyby přišel konstruktér s nápadem přidělat kolo páté, ťukal by sis na čelo. Koutský za takovou kravinu dostrne cenu, je do tak originální.
Všechny velké mosty musí vypadat nějak takhle:
https://goo.gl/photos/inCTTx4ykbtRDoHz9
Přesdo si jej nespleteš s Golden Gate, nebo Brooklinským mostem, že jo.
Ano, je to tak, všechny mosty od určitého rozpětí vypadají podobně, a nudná podívaná to není.
Je řada możností, kde se architekt může vyřádit, takové zábradlí, osvětlení, tvar pylonů, ale do nosnéno systému by měl zasahovat minimálně.
U mostů menšího rozpětí pak můžou blbnout jak chtějí, tam se neznalost statiky projeví jen na ceně konstrukce.
Te cestu znáš, viděl si to párkrát a snad ještě uvidíš. To je jako učebnece mostního stavitelství
https://photos.app.goo.gl/kvBUQzNdvahVG8nT7
vidíš mosty trámové, plnostěnné i příhradové,
obloukové, visuté i zavěšené. Mnohé velmi staré, ale chytře zrekonstruované, ale podle kontrukčního typu si jsou vždy podobné.
Tady je jinej, naprosto originální, unikát, dobrý příklad toho, jak architekt může tvořit, aniž by se pokoušel přetahovat s přírodou
https://photos.app.goo.gl/EYaaCxwQUy1WwXk02
a nakonec ještě jeden, zvedací
https://photos.app.goo.gl/zRyHjJHz9SzVtSdf9
Všimne si čistoty těch detailů, tak se to má dělat.
Mazal si troufne jako studii předložit zhovadilost, za kterou by nedostal ani zápočet a od státnic by s něčím takovým vyletěl. Šroubečky se mu ve vizualizrci psostě líbí. .
Osobně se domnívám, že tvému věhlasu moc nesluší zabývat se mazalem. Měl by ses raději spojit s tím statikem, expertem na nýtované konstrukce, který má přijet do Prahy a spolu s Kloknerovým ústavem posoudit stávající most a navrhnout to nejlepší řešení.
Proč se zabýváš mazalem, když bys mohl se svými zkušenostmi udělat pro Prahu mnohé užitečné věci?
Proč ho pořád kritizuješ za něco, co nenavrhl?
Podívej se na tu vizualizaci pořádně, vem si na to brýle, žádnou trubku na té studii nesplácnul, ani nesešrouboval.
(Doufám, že zase nenapíšeš, že čůrákuju, místo abys mi slušně odpověděl na jednoduchou otázku)
Kdyby sis přečetl rozhovor s Koutským, který výše postovala Lanna, zjistil bys, že ten "mazal" má na konstrukci mostů úplně stejné názory jako ty.
A že své návrhy konzultuje s nejlepšími odborníky.
Že o trubkách toho víš nejvíc z celého státu zrovna ty, se asi zatím nedozvěděl, měl by ses mu ozvat.
Čůrákuješ, výśe jsem s i uvedl dva detaily s vysvětlením, které bys mohl pochopit i ty, kdybys chtěl.
Prostě pro mě taková "studie" ji asi jako pro kolegy strojaře studie nového auta, kde by se zdůraznila barva a tvar, ale to auto by mělo hranatý kola a místo čelního skla kus plechu.
Jindřichu, Jindřichu :-) kus plechu místo čelního skla a hranatá kola by byla z dálky vidět na první pohled.
Takže já opravdu nevím, jak slušnými slovy definovat to, co tady už třetí den děláš ty - u nezávazné vizualizace, určené pro amatéry, úplně zbytečně řešíš detaily, na které je zapotřebí použít několikanásobné zvětšení, aby si jich vůbec někdo všiml..
Je jedno, co si o tobě inteligentní lidé pomyslí, hlavně, že jsi i nadále středem pozornosti, žejo :-)
Máš pravdu a nemáš pravdu. Most je nádherný produkt inženýrské dovednosti. Obnáší schopnosti stavitelů doby, kdy vznikal. Jsou mosty nádherné a tuctové a oba druhy patrně vyhovují. Takže by měl být někdo, kdo do toho technického umu vnese ještě to krásno. Já zcela rozumím, že to leckterého inženýra štve, co to tam tahá, ale zrovna ty Kouckého mosty z té presentaci jsou nádherné.
Ten v Janově byl taky fešák.
On architekt má spoustu možností jak se vyřádit, ale základní koncepce musí vycházet z konstrukčného řešení. Nesnažit se objevit Ameriku, respektovat síly.
Ne každé konstrukční řešení je optimální, oblouk je draží než trám, ale pokud má smysl, proč si za něj nepřiplatit.
Ale neustále musíme ctít zákony přírody.
Tam kde se jí snažíme znásilnit, nedopadne to dobře, prostě přetahovaná v sobě nese jen problémy. Zbytečně, ono je jich dost i bez toho.
Já to ještě trochu posunu. Oblouk je hezčí než trám, takže pokud na něj mám peníze, tak si připlatím za hezčí most. Ty to vidíš příliš technicky a ten kompromis je kousek více do středu. No a Koucký tu středovou kompromisní polohu umí a jeho mosty jsou zejména krásné.
Udělat hranatá kola není středová poloha.
Pustit bezdůvodně moment od horizontálních sil do pylonu není umění, to je blbost.
A dožiješ se toho, až ten most budou bourat.
Pokud ho budou jen trochu udržovat, tak ne. Předimenzovaný, na to malé přemostění, je dost, doprava hlavně osobní a slabá (oproti starému Benešovu mostu). Mě by ta lana na druhou neurážela a pylon mohl být štíhlý. Takhle je šíleně masivní, ale město, jako zadavatel, v něm chtělo protiváhu Mariánské skály ... a zaplatilo si to!
A ještě si to zaplatíte všichni.
Ona ta spodní část pylonu, ocelová deskostěnová konstrukce dostává fakt záhul, a rozkmit napětí tam nebude malý (rozdíl macim a minim).
Neumím si představit, jak u tak komplikovaně namáhaného prvku dokáží navařit výztuhy tak, aby svas nebyl příčně na směr namáhání v nějakém zatěžovacím stavu.
Takže vrub - velký rozkmit, po určitém počtu cyklů tam vznikne trhlina. A pak jednoho krásného dne, pravděpodobně za vysokých mrazů se rozvine.
Když si toho všimnou včas, budou to muset opravit, a kude to drahý. Když ne, sletí to.
Postavit věc, co má v genech problém jen jako údajnou optickou protiváhu skále je nezodpovědné.
Třeba si to někdo chytřejší, na rozdíl od tebe, představit dokázal, jak navařit ty výztuhy..
Po mostě něco jezdí a jak to jede, mění si v tom pylonu napětí a jeho směr.
Víš, jak to uvnitř v tom betonu vypadá, máš nastudovanou projektovou dokumentaci?
Nevíš nic, nemáš nic, ale budeš nám tu dokola tvrdit, že to mají špatně, že jim to popraská, to co tady předvádíš, zvládne od stolu v putyce každej trouba, pane inženýre.
Děláš, jak kdybys to ty měl nastudovaný a věděl.
Nějaká ftipná hned po ránu ne? :-D
Vycházím z logického předpokladu, že Koucký není takový nýmand, jak se nám tu Jindra snaží namluvit. Je všeobecně známé, že na stavbě toho mostu pracovala špička v tomto oboru a pokud to takhle brutálně zpochybňuje nějaký Jindra, který to dotáhl až na asistenta, prostě tomu nevěřím.
Lidí, které se zde Jindra pokusil znemožnit, (včetně mě) už bylo dost na to, abych si na ty jeho nechutný manipulace udělal jasný názor.
No vidíš, a já si zas myslím, že technicky Jindra ví o čem mluví a má s tím zkušenosti a na to znalosti. Co se architektů týče, tam jen ti nejlepší jsou i technicky zdatní, ten zbytek jede akorát na efekt a na peníze. To je něco jak módní návrhář, s krejčovinou to nemá nic společnýho a o tom, že by se to dalo, tak jak to předvádí manekýna na molu, nosit, lze s úspěchem pochybovat. Těch nejlepších architektů je málo, možná tak jeden za padesát až sto let (světově) a nějaký Koutský to opravdu není. Takže, dle mého, Jindra staví na reálnejch předpokladech, má technické znalosti i povědomí o znalostech architektů. Ty jsi akorát znalostna o věci nepolíbený laik, kterej je schopnej akorát posoudit, jestli se to zrovna jemu líbí či nelíbí.
Bože, zopakuju ti to pro jistotu ještě 2x, zřejmě jsi to přehlédla.
Na projektu Mariánského mostu pracovali špičkoví odborníci (nejen na mostní konstrukce).
Na projektu Mariánského mostu pracovali špičkoví odborníci (nejen na mostní konstrukce).
Na ty špičkový odborníky přišels kde? Aspoň nějaký jméno a odkaz na dílo třeba v zahraničí by nebylo?
Já ti nevím, ale v dnešní době moc nějakejm odborníkům z našich škol nevěřím. Už uplynulo hodně vody, co se platí za studenta a co peníze mají příliš velkou moc, aby je nějakej talent dokázal přemoci. A ti staří umíraj a pokud dělaj, tak se o nich ví, Koutskej to není... To už by musel bejt fakt nějakej vyjímečnej talent, tak sem s ním, ať to nepromeškám...
Ty sis ten rozhovor, co sem dala Lanna, taky pro jistotu nepřečetla, co...
Bude to pro tebe asi velké překvapení, ale Koutský tam říká v podstatě to samé, co ty:
"Lidí, kteří mosty opravdu umějí stavět, je poměrně málo. U nás máme, řekněme, 12 tisíc stavebních inženýrů, 4 tisíce architektů, ale jen několik stovek mostařů. A i mezi nimi jsou velké rozdíly."
https://www.asb-portal.cz/stavebnictvi...
Které mostaře konkrétně angažoval při projekci Mariánského mostu nevím, ale něco mi říká, že Jindra mezi nimi nebyl :-)
Ale no tak, přece nemůžu brát za bernou minci vyjádření zainteresovaného, když je jméno toho zainteresovaného jediné k dispozici... To snad je o ničem, nemyslíš?
I když říká třeba totéž co já, je zřejmé, že do těch vyvoleých počítá sám sebe. A tady už si fakt můžu myslet něco jiného než on.
Tak já to zkusím ještě jednou, ale naposled, už mě ta tvoje a Jindrova paranoia nebaví.
Koutský řekl toto:
"Lidí, kteří mosty opravdu umějí stavět, je poměrně málo. U nás máme, řekněme, 12 tisíc stavebních inženýrů, 4 tisíce architektů, ale jen několik stovek mostařů. A i mezi nimi jsou velké rozdíly."
Vyjmu rozhodující pasáž: "4 tisíce architektů, ale jen několik stovek mostařů"
Z vyňatého textu je evidentní, že Koutský je schopen rozlišit sebe, jakožto architekta, od zkušeného mostaře, který mosty opravu umí stavět. Navíc v tom rozhovoru mluví o tom, že u stavby mostu se vždy jedná o týmovou práci.
Fakt jsi uvěřila Jindrovi, že Koucký je hazardér, který stavěl tenhle most bez výpočtů kvalitního statika - mostaře?
Tak ona ani ta Evropská cena za ocelovou konstrukci nepřišla asi jen tak pronic-zanic.
http://www.usti-aussig.net/stavby/karta/nazev...
A to víceméně ve věci mariánského mostu s jindrovýhradami souhlasim.
Špičkoví vědci stavitělé a projektanti, architekti i doktoři....... toho posrali tolik že jsou špičkoví jen v novinách.
Ale až po Mašlíkové se Štikovou!
Ještě odkaz na celou brožuru (odkaz jinak vložit neumím :(
http://www.af-cityplan.cz/cz/download...
Katedra ocelových konstrukcí.
Studnička, Rotter....Jindro to jsou tvoji kolegové!
Studnička byl jeho šéf.
https://www.nakole.cz/diskuse/15284-o-cestine...
https://www.archiweb.cz/b/mariansky-most
Hele víš ty co? Co tomu Koutskýmu napsat email. Dám mu tam odkaz na tuhle diskuzi, měl by vědět, co tady o něm Jindra píše, třeba se k tomu vyjádří :-)
Myslím, že mu to bude úplně jedno. On je zvyklý bránit se opozici. A tím myslím silnou opozici:-))
http://www.konstrukce.cz/clanek/predsudek-o-tom...
Jindro ty píšeš, že architekt má spoustu možností jak se vyřádit, ale základní koncepce musí vycházet z konstrukčného řešení. Nesnažit se objevit Ameriku, respektovat síly.
Koucký, který dle tebe konstrukci mostu nerozumí, řekl toto: I když je most architekturou (a já říkám architekturou nejčistší, protože u něj se nedá švindlovat), pořád má svůj statický, technicko-konstrukční princip. Konstrukce ukazuje síly, které v tom mostě jsou.
Na 4 obrázku je ale pohled směrem k Vltavě.
Já jsem spíš zvědavá, jak dlouho jim rekonstrukce potrvá. Na přelomu 19. a 20. stol. dokázali most, resp. nové pilíře, vystavět za 1 rok, přičemž výluka dopravy trvala jen dva dny, během kterých došlo k výměně mostní konstrukce. Na tu dobu naprostý unikát.
Jenže tehdy ještě neměli proti všemu protestující aktivisty jako účastníky řízení:-((
Přesně, nedejbože aby musel být nový most také rezavý....
Tak to by snad dnes nebyl takový problém udělat to z Cortenu, kdyby to někdo opravdu chtěl.
V tomhle, řekla bych, jsme světový unikát konzervativismu.
spíš zakonzervování...
Vždycky říkám obdivovatelům pražských památkářů a zelenejch současného typu dvě věci.
První že by je v koších máčeli ve Vltavě a vodu by si nosili v okovech z kašen:)
Druhá, že kdyby byli v Praze u moci před cca 150-70 roky, že by jsme neměli prakticky žádné mosty, žádné parky, žádné Vinohrady, žádné nemocnice, žádnou MHD atd ... prostě by se to jejich obrazu staré Prahy nehodilo...
Praha má obrovský štěstí, že výstavba Vinohrad a sanace Josefova probíhaly v jednom z lepších období architektury a domy vzniklé v tomto období byly v celkem slušném stavu po celé dvacáté století. Být to ve druhé polovině 20. století, vypadalo by to tam jak v Mostě. Paneláky na Žižkově budiž mementem...
Žižkov, severojižní magistrála, odstřel nádraží Těšnov, rušení tramvají v centru,celkové zrušení trolejbusů, Transgas,hotel Praha, lidojem Pakult, , Centrální dispečink ( Na Bojišti)), Hlavní nádraží, atd atd atd... komunistické šlápoty
Mno, tak ty šaliny v centru jsou sice malér, ale ten zbytek úplně ne:
- prý se má (nebo mělo) bourat MasNa, takže příklad Těšnova je asi hoden následování
- trolejbusy už tam máte znovu, akorát se tomu musí říkat "speciální dynamicky nabíjený elektrobus" nebo tak něco. Dokonce už i ten nápis B|R|N|O z toho seškrabali :-)
- Hotel Praha je zbořenej, Transgas pomalu taky
- nádraží máte pěkně opravený, radost pohledět. Pokud teda člověk nevleze na ty točitý schody, co vedou nahoru, tam to má jiný grády
- no, a k magistrále lid přímo přilnul, a za žádných okolností si ji nedá vzít; až na několik nikým nevolených aktivistů, pochopitelně
Na tu dobu možná. O pár let později měnili most v Děčíně během jednoho dne.
U Hracholusk teď něco podobného teď také dělají :)
Zdrželo je jen to, že sundavání starých dílů mostovky se protáhlo díky korozi...
No ono se stačí podívat na většinu liniových staveb stavěných před 100-200 roky, třeba Negrelliho viadukt stavěli 3 roky, opravovat se bude tři roky a 4 měsíce ( to je plán), většinu pražských mostů by dnes stavěli podstatně déle než za 1.republiky...
A vůbec jim to nepřijde divný... :-(
Nejsou lidi, copak to nevíš? V dobách, který uvádíš, stáli zájemci o práci ve frontách. Jo, jiná doba. :-)
Lidí, co by chtěli pracovat (jsou zaregistrovaní na ÚP) je ještě furt dost. Jenže nikdo nechápe, že dávky jsou jistota ...
Dávky jsou v konečném důsledku často vyšší příjem než chodit do zaměstnání a to nemusím uvažovat o tom, že budu někde dělat načerno či dokonce prodám nějakou čórku.
Protože sice si člověk nominálně vydělá víc peněz, ale zároveň to často znamená, že musí provozovat nějaké auto, aby do práce mohl jezdit, přijde o volný čas, musí se jinak oblékat, možná i náklady na jídlo se mu zvednou. Navíc když je člověk bez práce může dosáhnout na nějaký charitativní projekt a mít základní potraviny či oblečené zdarma.
Samozřejmě pro člověka, který nechce jen se potloukat po městě či doma čučet na televizi to není cesta, ale jak vidím okolo sebe, spoustě lidí to takhle vyhovuje. Rozhodně by se jim do práce nechtělo.
http://a2larm.cz/2018/11/kdyz-se-nevyplati...
Unikát nikoliv, po světě se dělalo lecos, ale skvělé a dokonalé řešení.
Tehdy se stavělo rychle, vem si třeba Petřínskou rozhlednu, v 89 to zahlídli turisté v Paříži, v roce 90 už to měli schválené a vyráběli, a smontovali to od března to srpna 91.
Dneska by za ty dva roky nezískali ani územní rozhodnutí.
Už jsem to tu postoval, ale stojí to za připomenutí, jak se umělo stavět....
Eiffelův most u městečka Saint-Vincent-de-Paul přes řeku Dordogne asi 20 km severně od Bordeaux byl slavnostně otevřen po rekonstrukci 28.dubna 2018, čili minulý týden.
Je to vlastně již druhá rekonstrukce, původní řetězový most z roku 1830 nahradil právě Gustav Eiffel v letech 1879 - 1886 příhradovou konstrukcí s litinovými pilony.
V roce 2016 byla zahájena další zásadní rekonstrukce mostu, k mostu byla z východní strany připojena lávka pro cyklisty.
Celkem unikátní konstrukční řešení, zdás sr, že nová betonová mostovka byla spřažena s ocelovými příčníky a vykonzolována nesymetricky nosná konstrukce lávky.
Šířka vozovky zůstala zachována a lávka pro cyklisty i pěší se má stát součástí Eurovelo Paříž - Bordeaux (a dál).
Památkáři zjevně úpí, nebo ti francoužští se neberou tak vážně. Tedy ze západu most vypadá tak, jak ho Eiffel před zhruba 140 lety navrhnul, z východní je mírně dobastlen.
Ocelová konstrukce má délku 550m, kamenné nájezdy z každé strany 250 metrů.
Rekonstrukce trvala 20 měsíců a stála 25 milionů Eur, z čehož 16 zaplatil francouzský stát, zbytek region Nová Akvitánie (Nouvelle Aquitaine).
Před rekonstrukcí přes most denně přejíždělo 12 až 14 tisíc vozidel.
Všechno co jsem dnes nafotil, bez úprav a třídění zde
https://photos.app.goo.gl/TtMAtsQs2orDu2zN8
2.5.2018?!?
Kde jenom soudruzi udělali chybku?!?
že by si nepřečetly (tetky jedovaté) tu první větu?
:-)
https://www.youtube.com/watch?v=HQhYooOmjwg
Tak teď o polední pauze jsem si k obědu četl Seznam.cz a zaujala mě "vášnivá" diskuze zúčastněných stran ohledně toho, zda PETky zálohovat či nezálohovat. Kupodivu - proti zálohování je dosti značný odpor několika subjektů. Včetně jednoho experta, který před cca 14 dny v TV mluvil o nesmyslu zálohovat PETky, protože zpět do prodejny k výkupu by se musely vracet v nepoškozeném stavu a to by občabny zatěžovalo (no pochopitelně).
Moje zkušenost z loňského Chorvatska: nakupovali jsme tam v obchodním potravinovém řetězci (asi chorvatském) Prodine, vždycky u prodejny byla nějaká ohrada s buňkou, před ní veliký stůl, lidi tam v pytlích nosili zmačkané PETky + hliníkové plechovky od piva/limonád, vysypali, obsluha to spočítala a vrátila zálohu. Každý den tam potom jezdil svozový vůz a ten to odvážel.
V tomhle posraným státě zřejmě nepřekonatelný problém...
Kde tady ale chceš sehnat (a z čeho rozumně zaplatit) dostatek pracovníků do těch ohrad, když mají problém splašit i prodavače dovnitř do prodejen ?
A jak to dělat v malých prodejnách, nebo na malých hnízdech, kde nejsou supermarkety ? Prostě univerzální řešení pro celou republiku ?
Podle mýho by bohatě stačilo, kdyby ten povinný výkup probíhal u řetězců = Lidl, Kauland, Albert, Norma,Tesco, Coop (ten je i menších obcích), Flop,...
A člověka do výkupu - prostě vzít nezaměstnaného, pokud to jeho věk + zdravotní stav dovolí. Nechceš? Tak nebudou ani dávky!
U nás se hledá "proč to nejde" než aby se to vyzkoušelo. Pamatuju např. těch keců rádoby odborníků, když se u nás zavádělo povinné svícení aut ve dne - a ono to funguje...
No promiň, ale tohle řešení je takový, no jak to nazvat... jednoduchý, hospodský. Nic není problém. Z vesnic si to lidi dovezou k obchoďákům, naženem tam nezaměstnaný, atd...
Ale při tvém vzdělání, pojmout to trochu realisticky, ekonomicky - a nepřirovnávat to jen k nějakému svícení ve dne (mimochodem, co fujky fujky emise navíc? ale to je zas jiná kapitola :-)
Kdo chce, hledá možnosti;
kdo nechce, hledá důvody ...
To už tady zaznělo. Ale takhle se můžeme bavit třeba i o dostavění dálnic do každého města, cyklostezek do každé vesnice, dostupnosti a dostatku řemesel a služeb, nebo třeba lékařů a sester...jejej toho by bylo.
Jenže tohle to vaše heslo nezařídí. To je dobré tak leda na transparent do prvomájového průvodu.
OK
Co třeba - "Neopravuj, co se nerozbilo."
Že prý jsme na úplné špičce v separování odpadu. Proč to lidem komplikovat, prodražovat a znechucovat.
Opravuj, co se rozbilo?
Jenže to pak musí být ten porouchaný vehement rozebiratelný (dražší) a musejí být náhradní díly (součástky) dalších 10(?) let k mání.
Asi (8-D) jsme. Jenže o veškerý separát není zájem, část se ho skládkuje.
Se zpracováním flašek je údajně problém, že etiketa (smrštěnka) je z jiného materiálu než flaša.
Švédové (nevím, je-li to pravda, nebyl jsem tam) vykupují plechovky (od pití) a lahve pomocí automatů. Honza (Vlasák), když tam byl, si takovým způsobem "přivydělával".
Opravdu by to byl u nás problém, vzít si z nich příklad?
V Německu mají taky v obchoďákách automatické šrotovačky.
To znamená při nákupu si připlatit, pak obal opatrovat jak oko v hlavě, aby se nepoškodil. Třeba i z výletu ho dopravit do obchoďáku v nesešlápnutém stavu. Prostě sebou nosit zabalený vzduch.
Potom doma někde ten zabalený vzduch skladovat a nakonec ten objem nějak dopravit do toho obchoďáku.
Jo a abych nezapomněl, někdo ten automat, energii a prostor v prodejně musí zaplatit. Kdo jiný, než zákazník v o něco dražším zboží, že ?
Jsem zvědavej, kam až jsme schopní se v zájmu vzletných ideálů a světlých zítřků vzájemně vyprudit...
Jedeš-li na hory (bikovat), bereš si s sebou svačinu.
Když ji sníš, obal zahodíš? Proč by ses s ním měl "tahat" dom a hodit ho do konťáku, že ...
Hele, je mi až blbý ti vysvětlovat rozdíl mezi smáčknutým pytlíkem od svačiny a nesmáčknutou lahví od vody. Ale jestli chceš, můžeme se do toho pustit ;-)
Poházené mikroténové pytlíky méně zamořují přírodu, opravdu?
A jaký je důvod vracet nezmáčknutou krabici od vody, má-li se stejně slisovat do balíku?
Kolik gramů ta prázdná krabice váží? Á ... vlastně ten vzduch v ní, málem jsem zapomněl!
O jakých pytlíkách jde řeč ? Já myslel, že o zálohách na flašky. Nebo bys chtěl zálohovat i pytlíky ? Proč je vyhazuješ v přírodě ?
"... mezi smáčknutým pytlíkem od svačiny ..."
Jsi uvedl ty, vzpomeneš si?
Rondo - ty říkáš v Německu, ale v tom Chorvatsku zpětně vykupovali nikoli nepoškozené Petky a plechovky od pití, ale právě že zmačkané a sešlapané. Já tam vstával dříve než Ane, jednou jsem vzal ráno pytel a nasbíral, na kole odvezl do Prodine - a za výkupné jsem si tam dal u stolečku velký kapučíno. Jediný problém byl v tom, že nebylo zrovna jednoduché tolik těch vyhozených obalů najít, prostě to bylo vysbíraný.
Nutno podotknout,že to vykupovali pouze v tom řetězci Prodine, vedle v Lidlu jsem to neviděl.
Já bych ten výkup viděl jako řešení - nekecám, když říkám, že během jízdy na kole od nás z Poříčí do Sázavy, cca 33 km, podél pravé strany silnice jsem napočítal 424 vyhozených obalů od pití, jednou (to jsme tady sbírali víčka pro nemocný dítě v Poříčí) jsem zastavil a z úseku dlouhého cca 150 m sesbíral na hromadu více než 100 petek - ty jsem tam nechal, jen jsem sebral víčka, tu hromadu pak někdo odvezl.
Podle mě výkup je řešení! :-)
Jo takhle - nezálohovat, ale výkupem motivovat třeba bezdomáče ke sběru. To by teoreticky mohlo fungovat. Jenže kdo by to dlouhodobě financoval (jednak petky, ale hlavně toho výkupčího ?)
A pak mám taky obavu, že by bylo vysbíráno jen v nějakém rozumném okruhu okolo těch výkupních míst. A pak taky by se ve velkém rabovaly žluté kontejnery na vesnicích, daleko od těch výkupů. Něco jako se sběrem jablek pro konzervárny v sezóně :-))
Ony by se ty žluté kontejnery nerabovaly. Ono by v nich nic k rabování nebylo/bylo by toho tam minimum.
"... vysbíráno jen v nějakém rozumném okruhu okolo těch výkupních míst ..." tak jako je to s pivními lahvemi? Pohybuji se po lesích, ale že by se daleko od výkupu povalovaly láhve jsem si nevšiml.
No, po pravdě - my jsme tam pití v obalech nekupovali, takže vlastně nevím, jestli na prodejní ceně byla přiražená nějaká záloha. Ale asi ano, protože vracet ty obaly jsem nikdy neviděl nějaké místní bezdomovce (vlastně jsme tam na pobřeží nikdy bezdomovce nepotkali), normálně lidi přijeli autem nakoupit, zaparkovali a nejdřív šli vrátit ty obaly. Takže mi nějak vychází, že zálohované byly.
Tak si prostě na ten výlet buď vezmeš jen vlastní pití do vlastní lahve, nebo si připlatíš za tu zálohu a pak můžeš tu plechovku sešlápnout. Jaký problém?
Zase se tím odstraní všude poházené prázdné PET lahve. Vždycky je to něco za něco.
No však už jsem to psal jinde - v zájmu neuskutečnitelných ideálů se vzájemně vyprudíme až k nepříčetnosti :-)
Těch lahví ale venku zůstane zhruba stejné množství (no, o maličko to klesne, neznatelně). Když se totiž zadíváš na ty flašky, třeba kolem hlavních, nebo turistických tahů, kolikpak jich je českého původu ? A nebo koupených českým zákazníkem ? A pak taky je pro nejednoho našeho haura věcí osobní cti, ukázat že na to má - nebo naopak, že mu nějaké bůro nestojí za tu újmu a ponížení se s tím tahat do výkupu nebo alespoň popelnice. - Kdyby to takhle nebylo, tak by bezdomáči nesbírali denně kvanta vratných lahví od piva.
Psal jsi tady o těch Švédech. Ano vykupují láhve i plechovky. Norové taky. Přesto, když jdou do hor a koupí si třeba něco v plechovce, tak tu prázdnou plechovku rozšlapou na minimum a spolu s tím papírem od svačiny strčí do toho igelitového pytlíku, odnesu dolů do civilizace tam roztřídí do příslušných kontejnerů. Sešlapanou plechovku jim totiž v krámě nevezmou, natož sešlapanou petku. Přesto ji nepohodí, kam jim z ruky vypadne:-))
No já byl v Norsku a náhodou na vyhozených flaškách jsem si hodně pomohl. :-) Neviděl bych to tak jednoznačně.
Já vím, psal´s to tu. A taky jsi, myslím, psal, jak ses rychle naučil, kterou plechovku v krámě automat schlamstne a po které se nemá cenu ani ohlédnout natož ji zvednout. Peggy tady taky psala o tom, jak učili děti rozeznávat, která plechovka ve škarpě má cenu a která může zůstat ležet, kde je.
Sbíral jsi na horách nebo kolem cest?
Nezapomeň, že Norsko je vyhledávaná turistická destinace:-))
No viděl jsem tam hodně místních ty flašky vracet, bylo-li to láskou k přírodě či k penězům za zálohu si netroufnu určit. Asi je pravda uprostřed
To je těžko posoudit. Samozřejmě jsem taky viděla lidi flašky vracet. Proč by nevraceli, když mají obchod za rohem.
Tak za polárním kruhem ta hustota obchodů je nižší. Rozhodně ne "za rohem" :-))
Ale nemá cenu soudit jiné, protože jejich motivaci neznáme.
Já to snáším dolů, protože se mi ekluje nechávat to nahoře. Abych si to ulehčila, tak to sešlapu (nejen to, co se vykupuje, ale všechno). Pak to vrazím do tříděného odpadu.
Co ty? Sbíral´s to z ekonomických nebo ekologických důvodů?
Nu a tohle je jeden z argumentů těch, co jsou proti výkupu jen určitého plastu nebo určitého kovu.
Že to prostě určitý recyklovatelný plast a kov ekonomicky nadřadí před jiný stejně dobře recyklovatelný plast nebo kov. A že ti lidé přestanou třídit to, co je ekonomicky nezajímavé.
Nevím, zda je ta úvaha správná, nicméně i tímhle směrem (mimo jiné) se ty úvahy ubírají.
To mi přijde jako blbost. Toho kdo už třídí to v množství neovlivní, ale přitáhne pár třídičů pro prachy, třeba jen jednoho druhu.
Stát by ale podle mě měl podpořit firmy recyklující směsné plasty tak, aby to bylo pro ně zajímavé.
To já nevím. Pouze vnímám, kdo a co říká.
A speciálně u té, pro nás drahé Skandinávie, vidím, že to je ekonomická záležitost.
Vzpomínám si na to, jak tu Peggy říkala, že ve Skandinávii sbírali plechovky, zatímco v Polsku museli dětem vysvětlovat, že tam už to není potřeba.
Když jsme měli kočku, furt jsem řešila, kam s těmi tlustostěnnými konzervami od kočičího žrádla. Přitom tenkostěnnou plechovku od pití abys u nás v domě špendlíkem hledal.
Proč vykupovat jen nápojové obaly?
Nevím jakou osvícenou zásluhou se to stalo, ale u nás funguje systém odvozu tříděného odpadu tak že si na úřadě vyfasujeme roli pytlu do kterých doma třídíme odpad. A jednou za 14 dní pytle dáme před dům a firma je odveze. Takže jeden pytel máme i na plechovky.
I díky tomu + komposteru máme netrideneho odpadu, tedy takového, který musíme platit tak 20 litrů/týden.
to je dobrý. Ten samostatný sběr kovů mi u nás chybí.
A taky by výrobci obalů mohli myslet na snadný oddělení jednotlivých materiálů, když už to tedy musí být z více druhů.
Že se k tomu ještě vracím:
Zjevnou výhodou, pokud člověk na to má dost prostoru, je, že takhle se třeba do papírového či plastového odpadu dají dávat drobné věci typu obal od sáčku na čaj či pytlík od bonbonů. Nedokážu si představit, že bych to doma silážoval a pak bych to strkal do kontejneru, kam to nejde snadno přesypat. Nemluvě o tom, že bych nejdřív musel udělat výpravu se podívat, zda-li se mi to tam vůbec vejde.
Taky máme, myslím, docela osvícenou obec. Na délku má naše vesnička 1,2 km, na tom jsou - pokud jsem nějaké nepřehlédla - troje kontejnery na tříděný odpad.
Krom toho máme i ty nafasované pytle na plast a na papír (na plechovky teda ne), které se jednou měsíčně sváží přímo od domů, pokud by to teda měl člověk i tak ke kontejnerům daleko.
Zavést zálohování a vracení v obchodech, by mi to třídění docela zkomplikovalo.
A nezapomenu na poslední výlet do Německa, kde jsem zuřivě hledala, kam vyhodit PETku z domova... standardní odpadkové koše už prakticky nikde nebyly, vše se má třídit. Automaty na PETky mi ji jako nezálohovanou vyplivovaly (já peníze nechtěla, jen jsem chtěla sakra tu PETku někde ekologicky vyhodit). Připadala jsem si jak Neruda se slamníkem....
U nás (cca 1.000 obyvatel) jsem zatím napočítal sedm míst s barevnými kontejnery (vždy nejmíň po dvou až třech od každého plastového nebo papírového). Ale určitě jich bude víc, do některých částí obce jsem se ještě nezatoulal.
Máme tu i černé "popelnice" na kovy a extra kontejnery na obuv a oděvy.
Plus velký na bioodpad a na podzim rozdávali všem zájemcům zdarma kompostéry.
Už jen ten sběrný dvůr chybí. Ale slibují ho. No a vzhledem k výše uvedenému jim skoro i věřím :-)
A jestli zálohovat nepoškozené (automat) nebo poškozené (člověk ve výkupu) je jen věc technická
Jistěže je to věc "čistě" jen technická:-))
Technicky vzato, sešlapané plechovky z kopců seberu, a vrazím do příslušného kontejneru. Pravda, přijdu tím o 1 NOK.
Možná bych udělala lépe, kdybych ty plechovky, byť i sešlapané, snesla v báglu dolů a tam vyhřadovala u silnice. Někdo třeba bude rád za ten 1 NOK.
:-))
To vracení není tak úplně jednoduché ani když jsou automaty. Mám zrovna připravené na vrácení nějaké PETky, ale vím, že v Kauflandu mi je nevezmou, je to pití prodávané jen Lidlu (nealkoholický radler).
Obdobně jsem loni o Velikonocích koupil blbou obyčejnou vodu v Ruhlandu, PETku jsem pak celé Velikonce vozil s sebou (normálně jsem si do ní bral po cestě vodu, takže nebyla navíc) a doma se mi ji nepodařilo vrátit, tak jsem ji holt nacpal do pytle mezi české PETky a 25 centů jsem oželel.
Navíc řekl bych, že těch vratných a nevratných PET lahví je v obchodem tak 50:50 co se týče sortimentu.
Však ono by ty zastánce zálohování rychle přešlo nadšení :-))
Zavedou li na plast zálohu pak nikdy již v plastu nic nekoupím. A takových bude zřejmě více. Pak se jim to moc nevyplatí :-)
Kupovat se bude furt, ale nákupy budou opatrnější.
Pochybuju, že by záloha šla pod bůro. To je na futrálu už třicet korun.
Minimálně nějaký čas by díky tomu poklesl odbyt při nákupech "do foroty". A tomu se budou bránit výrobci i obchodníci. (ale to je z idealistických pohledů podružné, až vítané)
Taky obchodníkům se bude určitě líbit, že musí evidovat, hlídat a proúčtovávat peníze, ze kterých nemají zhola nic. A k tomu se bránit různým vyčůránkům při drobných podvodech s flaškama.
Kam až vidím, jen samá pozitiva a sociální jistoty... :-))
Ale abych vyhověl kolegům Ai a AV, nebudeme-li hledat důvody, proč to nejde - jistě že to zavést půjde. Na křeč, ale půjde.
Když už mám pít pivo, pak jedině Birel. Koupený v akci.
Záloha na lahev 3,- Kč.
A, kupodivu, tu flašku ode mě "vezme/vykoupí" automat v Kaufu, LIDLu, Penny ...
Stejně to bude s lahví s patentním uzávěrem od Bernarda, byť kupovanou ouplně někde jinde.
Chápu, že pokud bys do toho mohl mluvit ty, "dal" bys zálohu vyšší než 5,- Kč. Jenže ...
Čím menší dáš zálohu, tím víc lidí (z těch současných bezohledných bordelářů) ji příležitostně oželí a než by se s tím někde tahali, tak skončí tam, kde i dnes. A zase se to bude týkat převážně jen těch poctiváků, co třídí i teď.
Záloha 3 Kč na PETku nebude fungovat pokud to nebude flaška taková aby se nedala vrátit v Německu, kde je záloha 0,25 €.
Ne každou PETku koupenou v jednom obchodě mi vezme automat v obchodě druhém. To snad jedině kdyby se udělal nějaký centrální fond, do kterého by obchody přispívaly dle počtu prodaných a čerpaly dle počtu vrácených lahví.
To není jako skleněná flaška od piva, kterou od obchodníka vykoupí pivovar a znovu ji použije.
S první větou nesouhlasím. V Norsku, Švédsku, Finsku jsou Petky nezaměnitelné, každá se svou zálohou.
Rondo - mně je 59 let a na tenhle stát už pár roků seru, a to doslova a dopísmene (promiň mi vulgarismus, ale slušně to říct prostě nemůžu), nicméně něco - jako třeba určitý vztah k přírodě, který do mě "natloukli" během dětství - mi zůstal. A vím, že když za socíku prodávali mléko + minerálky + pivo + ... ve skle, tak nikde podél silnic nebo u Mácháče jsem ty prázdný flašky nevídal. Nikomu nevadilo je vracet (= tahat je prázdné třeba z výletu zpátky domů a to vážily víc než pet) a jít s nima zase zpátky do obchodu.
Ale jak říkám - je to moje úvaha, podstatnější jsou jiný věci - třeba ráno po probuzení vstát a poklonit se směrem k nejbližší vyvěšený USA vlajce...
Týýý jo, ty se klaníš vlajce ? No, proti gustu... ;-)
Hele, mne na tom sere (abych dodržel slovník :-) , že by to největší vahou stejně zase dopadlo akorát na lidi, co třídí a nedělají bordel. Většina bordelářů to bude mít dál na háku.
Nemám s tímto pořekadlem dobré zkušenosti. Většinou je používají lidé, co se mě snaží přesvědčit, že nemám chtít to, co chci, ale to, co chtějí oni... ;-)
Drtek tě podpořím: https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/jizda...
P.S. Na konci devadesátek jsem si všim, že v Německu je na PET láhev vratná záloha snad 60 centů (?) Ale nevím, jestli na nezdeformované.
Jestli zdeformovaní či nezdeformované je jenom otázkou použití automatů při výkupu. Stejně se už podruhé neplní a jdou do lisu.
Klidně je můžou vykupovat zpátky někde automaty (jen nezdeformované) a někde lidi (i zdeformované). Řešit, kde to bylo koupený, je na nic, stejně se to v tom automatu slisuje..., všechny velikosti za stejnou zálohu, kus jak kus. A řešit, jestli je problém to nezdeformovaný skladovat a převážet, je taky o ničem, když to lidi zvládnou převážet a skladovat plný, tak to můžou úplně stejně skladovt a převážet prázdný. Na rozdíl od skleněnejch by ten kastl nevážil tolik.
A to Ainovo rozčarování vcelku sdílím. Když už jsem si v minulosti musela vyslechnout posměšky, že si vláčím s sebou do obchodu socialistickou síťovku a peru igeliťáky, aby se daly použít víckrát, tak se teď určitě nebudu angažovat, když mě stejný tlamy začnou vykládat, co mám dělat s pytlíkem a že si mám pořídit hadrovou kabelu. Tohle byl a je jejich boj, mě můžou políbit akorát prdel.
Pokud se ti někdo posmíval, že si nosíš do obchodu socialistickou síťovku, tak´s ho klidně mohla už tenkrát pěkně po svojsku odkázat na to, aby ti políbili prdel.
Socialistický síťovky tenkrát ženy vyráběly z umělohmotnejch drátěnek na nádobí. Kdyby se do někoho obula, moh ji ten dotyčnej klidně zažalovat z podkopávání lehkýho socialistickýho průmyslu (skupování nedostatkovýho zboží).
Tak to pr, já mám jednu provázkovou a dvě z nějaké šusťákoviny! Fungujou spolehlivě, ale tu provázkovou šetřím, to bude jednou muzejní kousek. Ještě mám kabelu na kolečkách, ta taky už nabírá historickou hodnotu, retro už frčí :-)
Na chlubení se podkopáváním socialistickýho průmyslu to teda nebylo, spíš naopak, já to koupila! A když se k tomu přípočetlo to, že jsem cérky domovních důvěrnic a podobné verbeže poslala hned tenkrát do řiti (stejně jak moji rodiče ty důvěrnice o nějakej ten roček dřív), jsem si už dávno vyžrala. Terazky mě poučují vnučky těch důvěrnic, že si mám koupit ekologickou plátěnou taštičku, nejlépe s nějakým populárním buzerantem... No, a důvěrnice radí, co jsme měli dělat tenkrát, co máme dělat dnes a moralizují o sto péro :-)
Pokračuju v debatě s PepikemW na téma divadlo
Jeho příspěvěk ze Vtipy č.???:
*********
Z posledních let se mi nejvíc vrylo, už nevim jak se to jmenovalo, o "americké" denacifikaci dirigenta berlínské filharmonie. Bylo to zbytečně přehraný (hlavně buranství americkýho důstojníka), ale ani tak se to s velkým potleskem nesetkalo a po pauze silně prořídlo.
Holt se lidi chtěj hlavně "bavit" ...
Koukám, že jsme tady ve ftipech blbě, co?
******
Ta hra, o které píšeš se jmenovala Na miskách vah. Neviděl jsem ji.
My jezdíme pravidelně do Varnsdorfu. To je zájezdní divadlo, které nemá vlastní soubor, výhodou je to, že člověk během toho roku shlédne takový výběr z toho co se kde hraje od Prahy přes Ml. Boleslav až třeba k Brnu.
S lítostí musím konstatovat, že když dorazíme před divadlo a je plné parkoviště, tak to neznamená, že bude dobrá hra, ale jen a pouze to, že tam hraje někdo, kdo hraje v Růžové gynekologii či nějakém jiném oblíbeném seriálu. Bohužel složení diváků pak je nezřídka takové, že se mezi sebou baví i během představení, propukají v dlouhý hlasitý smích při každém sprostém slově i když to není zrovna vtipná situace. Už jsem zažil i telefonování. Ach jo.
A to máme už asi sto let abonmá do první řady, takže od mnohého jsme odfiltrováni.
To střídání divadel mi také přineslo jeden nemilý poznatek, že ti slavnější herci mají občas větší tendenci přehrávat než jejich kolegové někde z oblastního divadla. Občas se mi chce zvolat - divák není idiot a pochopí to!
To naše městečko střediskové je sice malinko větší než Vanďák, ale s divadlem je to tu naprosto stejné - ani ti ochotníci tu nejsou, leda tak achótniky ...
Jo, to je ono:
https://c.mestskadivadlaprazska.cz/files...