Zajímavé lehokolo - možná už ho znáte.
https://www.youtube.com/watch?v=4lKq1fGtXFM
Líbí se mi, ale využití mě nenapadá.
No, jako "kolo" to má limity svýma současnýma 70kg, i když slibují redukci 10-20kg. Jako dvoustopé vozítko to má rozhodně své výhody oproti třístopým tříkolkám, ale v současné hmotnostní třídě to nahlásit jako vozítko A1 a osadit tvrdším motorem. Nedovedu si představit cestu 20km do kostela a zpátky. Teda představit ano, ale né ujet těch 20km...
Viděl jsem Ninka v 80kg kapotované tříkolce, ale ta byla cestovně sportovní.
Dobré řešení úlohy "chci něco, co mi na kratších trasách bez spolucestujících a bagáže nahradí auto, na které jsem zvyklý, v čem si trošku zasportuju, a co vypadá jako malé roztomilé autíčko a ne jako nějaký divný šlapohyb". Využití bych pro to neměl (moje priority jsou rychlost bez motoru, nákladní kapacita a parkovatelnost v paneláku), ale to se dá říct i o celé řadě dalších strojů, které se jinak úspěšně prodávají.
Lidé si pořizují stále větší a větší auta (SUV) ...
A náhle si uvědomí, že jedou-li si na roh (80 m) pro cigára, by bylo správnější (ekologičtější) jet takovýmhle vozíkem pro jednoho, vozíkem, ve kterém nejsou chráněni deformačními zónami a musí ho pohánět vlastní silou. I převléknou se do sportovního a vyrazí.
Ekologické myšlení nemají zažité ani pravověrní Zelení
Někteří novináři od sebe navzájem opisují bláboly o městech ucpaných auty a ekologickém myšlení.
Naprosto nevěřím, že by někdo investoval do tohoto malého autíčka 2000-3000 € kvůli ekologii.
Kdybych si ho měl koupit, muselo by se mi ekonomicky i jinak vyplatit.
A zelení jsou kapitola sama pro sebe. Pár zelených znám a můžu vás ujistit, že s ekologií nemá tahhle strana naprosto nic společného.
To bych řek, že to bude o dost dražší než 3000. Pokud by to bylo takhle "levné" tak si to pořídí víc lidí.
A ekologie je docela mocné náboženství a pro něj mnoho lidí dělá podstatně víc a stojí je to mnohem víc.
Pár to jsou dva? A jsou členy strany Zelených, nebo ty sis je jen za zelené pasoval? Nebo jen tak fabuluješ a pomlouváš?
Podle tvého příspěvku předpokládám, že tvůj primární pohled na svět je přes peníze, o investování a návratnosti, o vyplacení se. Z toho bych soudil, že o ekologii toho moc nevíš, protože to vůbec nebereš v patrnost a jen ti to překáží.
Otíráš (někdy) křišťálovou kouli, než se do ní podíváš?
Nechci to příliš rozmazávat, protože jsou v tom namočeni i lidé blízcí. Ale taky cizí. Vím docela přesně, o co jde lidem v této straně a sami se tím nijak netají. O to samé, jako individuím v jiných stranách. A myslím, že nejsme malé děti, abychom věřili spodině společnosti jejich naučené fráze, když jim sami nevěří. Tím myslím politiky obecně.
Jen malý příklad z těch relativně nejvíce neškodných. Co byste si mysleli o dlouholetém členovi strany zelených s ne úplně bezvýznamnou funkcí, který jde po lese a kope do hub. Když se ho zeptám, co to má znamenat, tak mi řekne, že jsou přece jedovaté. A vesele pokračuje.
Klidně rozmazávej, odešel jsem od lidovců po více než 15letech, a v podstatě kvůli formalismu, který převálcoval původní nadšení. Lidi, co jsem šel za nimi, místo svých názorů už mleli a melou jen volební program, tak jsem si vlastně neměl ani s kým na schůzách normálně povykládat. A když už nejsu katolíkem, tak sem odevzdal mlčky průkazku. Jen ze silných pocitů vyprázdnění to byl.
Netuším, co je pro koho ekologie, ale tady jsme s mojů přispěli částkou bakšišem 2000,-Kč na vykoupení louky, pro vytvoření ptačí rezervace pro zde hnízdící ptáky.
https://www.birdlife.cz/co-delame/vyzkum-a...
Ekologické je podle mně vše, co nedělá odpad a nevyčerpává nenávratně zdroje. Proto bude pro mne cyklistika vždy ekologická, i když je to kolo potřeba nějak vyrobit. A ekologická je pro mně i MHD, bo místo X motorů smrdí jen jeden.
Ano,
ekologie začíná před tvým prahem, ale ono je to efektnější bojovat proti "smradlavým" autům popř. plastovým uchošťourům.
Teď se stalo módou brojit proti osobním vozům, které jsou ovšem zanedbatelnou ekologickou zátěží proti zaoceánským lodím, ostatně i pitomej trajekt smrdí fest.
Nekonečné karavany kamionů se valí Evropou a myvto vytrhneme tím, že si pořídíme elektrovozítko a zakážeme igelitky.
No a kdyby si někdo dal tu práci, jako tihle:
https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/taska...
možná bychom se divili, jak dopadají ty "ekologické" technologie.
Ano, postarat se o louku, kus parku, pár stromů před domem, to je stokrát prospěšnější.
Kdyby to udělal každý....
Ještě nedávno jsem si neuměl představit, že bych takovou věc chtěl. Díky váze a tvaru to bez pomoci motorem člověka moc nikam nedoveze, kombinuje to z kola a auta spíš nevýhody než výhody. Teď bez pomocného motoru dojedu leda 2km na nákup a motor tím pádem potřebuju tak jako tak, neustálé ježdění do práce autem mi pěkně leze na nervy, ale nemám použitelnou alternativu. I Azubem Ti-Fly s motorem jsem to zvládal jen v létě jen některé dny v týdnu. Takže čtyřkolka s pomocným motorem a mocnou ochranou před počasím a pohodlným odpružením najednou začíná dávat větší smysl. Svou vlastní bych teda furt dělal mnohem aerodynamičtější, ale i tak. Dokážu si představit, že otec rodiny, který si přeje do práce jezdit víc vlastní silou radši koupí tohle a nechá manželku jezdit autem než by kupoval do rodiny nějakou druhou ojetinu a udržoval v chodu dvě auta. Va takové situaci to může leckomu dávat smysl ekonomicky i technicky a to i bez bolavé nohy.
Nedá se tomu upřít plus a to výška sícu nad zemí, kdy to může používat s menšíma úpravama jako vypodložení i někdo s nějakým funkčním poškozením chodícího aparátu. Stačí si jen vzpomenout na zelektrifikované invalidní vozíky, zde provozované.
To už tu bylo. jmenovalo se to Velorex a mělo to takový motor, který v tu dobu byl dostupný. Bylo to také vymyšleno hlavně pro invalidy.
Ale s berlama, Bože chraň z vozíku, si do toho ani z toho vysedat nechtěl... Nízký utopený síc.
Někdy se zastav a pozoruj nastupujícího a vystupující vozíčkáře z auta. Ideální by na to byla žena, bo ženy většinou nemají ruky jak orangutani.
To bylo rudé, levné a hlavně dostupné řešení, nebyly na jeho výrobu striktní kvóty výroby různých plánů. Velorex je hlavně exot a nechápu, proč ho znovu nevyrábí :-D Osadit to 11kW motocyklovým motorem, jak zastara a jedeme. Na elektopohon taky ideální, bo je lehká konstrukce.
Líbí se mi, že projede dveřma a nejspíše i do výtahu. Takže bych teoreticky mohl parkovat ve sklepě paneláku. Samozřejmě jen do doby, než by se to někomu přestalo líbit a SVJ by odhlasovalo zákaz vjezdu do paneláku. :-)
Další výhoda by mohla být baterka z elektrokola. Tedy odnimatelná. Tu bych vyndal a nabil doma, nebo v práci.
Ale 25 km do práce bych s tím stejně jezdit nemohl. V zimě v létě.
Velice rád bych se auta zbavil, ale prozatím nevím jak.
Ne kvůli ekologii, ale protože to je balvan na krku.
Do práce můžu jezdit v kombinaci vlaku a koloběžky. To mám vyzkoušeno i v zimě. Trvá to o hodinu déle, ale jde to.
Ke včelám bych si snad mohl půjčit sdílené auto.
Ale pro cesty na letiště alternativa moc není. Jezdí sice autobusy, ale dost špatně. Čekat dalších 10 hodin na letišti se mi příliš nechce. Navíc je problém s přepravou kola. Zkusil jsem to bez auta (s kolem) při cestě do/z Gruzie a byla to komedie. :-)
Taky se mi líbí velorex, ale v dnešní době by nejspíše vyšel dráž, než obyčejné auto.
Od nižších teplot jezdím v tomhle:
To vypadá zajímavě, předpokládám je pod tím podvozek v podobě běžné lehotříkolky? Pokud ano, máš srovnání jak přidání kapotáže ovlivnilo rychlost té tříkolky, nebo ji měla od začátku?
Srovnávat rychlost nelze, neb již před zaplachtováním jsem používal pomocný motor. Tedy na motor to jede stejnou rychlostí, pokud není silný protivítr. Samozřejmě i vítr boční, nárazový se mnou zamává. Vítr do zad je parádní pomoc. Za bezvětří se po rovině dá jet zhruba stejnou rychlostí, jen déle trvá než se to na patřičnou rychlost dostane. Celá tříkolka má hmotnost cca 35 - 40 kg, (nevážil jsem, nemám kde), ale po spočtení hmotností jednotlivých dílů to zhruba vychází.
Nevím, jak Jirka, ale tak nějak jsem čekal, že kapotáž rychlost přidá. Asi není jedna jako druhá - hlavně, že 100% plní účel a spokojenost.
Není kde zvážit? Zkus to zrovna tam, kde stojí, pomocí normální osobní váhy - schválně, jak ti vychází odhad.
(Pro přesnost je potřeba vždy podložit dvě zbývající kola do stejné výšky jako to kolo, co bude na váze. Jinak to šidí dolů.)
Kapotáž může vozidlo i zpomalit, pokud je příslušným způsobem tvarovaná. Třeba zrovna ten PodRide v záhlaví té diskuze může maximálně doufat, že tou kapotáží neztrácí, ale rozhodně by ten podvozek nebyl pomalejší bez ní.
Ano, většina čeká od kapotáže vyšší rychlost. Já "kapotaž" dělal proto, abych mohl dojíždět tříkolkou do práce i v zimě. Zajimalo mě pohodlí, jednoduchost, samozřejmě hmotnost (pro případ, že pomocný motor vynechá) a hlavně praktičnost. Mým kriteriím zhruba vyhovuje. Jinak jakékoli zakrytí, je podle mě vždy kompromis. Pak záleží na prioritách vlastníka. Nemám potřebu moje vozítko vážit. Vím, jakou má zhruba hmotnost a nějaké kilo, nebo dvě rozdílu nehraje roli, zvlášť, když si uvědomíš, že je to jedna petka s vodou. :-)
Ano, střecha je tvořena solárním panelem pro ohřev bazénu.:-))
Daváte mi plusy jak za dobrý ftip, ale ono to je skutečnost.
Chladíš motor vodou? Když je schovanej pod kapotou.
Bazén s sebou nevozím. Ale.vážně, konstrukci s plachtou v současném stavu vozím jen v zimě a navíc se jedná jen o zakrytí zhora a z boku, spodek je celý odkrytý. Tudíž k motoru se dostává dostatečné množství (poslední.dobou) ledového vzduchu.
Jirko, na Tvojich stránkach som prezeral trojkolku. Aký je prosím Ťa (kľudne ktokoľvek vie) uhol odklonu zvislého čapu od kolesa? Niekde som čítal,že okolo 14 stupňov alebo podľa čoho to má byť. Niekto to má kolmo, proste rôzne.
Palot, osa (prodlouzeni) svisleho cepu
by měla procházet bodem styku pneumatiky se zemí.
Zde se probiralo ve vláknu "stavitele lehokol"
tak pred 5. lety
a praktici došli k závěru že je lepší pokud je tento bod nepatrně (10-20mm)venku.
Ďakujem. Pár rokov to tu prečítávam krížom ķrážom, ale toto som niekde prehliadol. Aj pri stavbe môjho samodomo leho som čerpal info hlavne odtiaľto. Dík každému kto sa tu podelí so skúsenosťami!!!
http://www.ihpva.org/Projects...
resp.:
https://texasrecumbents.wordpress.com/recumbent...
Jak píše cibi. U 20" kola to je cca 72° (měřeno nahoře, na trubce přední nápravy), ale záleží i na velikosti pláště. Ideální je možnost změny odklonu kola,(u aut se používal excentrický šroub) to pak nastavíš přesně jak potřebuješ.
Máš to fajn, tiež by som chcel aspoň dopredu na leho niečo proti dažďu cenovo dostupné. Už mám prichystaný plast.pólblatník z prívesu. Len urobiť držiaky, a potom ďalej.
Ulaminovat :-)
Dřív se laminovaly celý lodě, kapotáž na závodničky...
Tkaninu i laminovací hmotu dnes seženeš bez problému.
Kdybych měl "běžnou" tříkolku, tak bych si tu "kapotu" ušil jak Papji z nějaké šusťákoviny a měl tak šlapací velorex. Potřebuješ, ale rám, na který to vypneš.
Pro tu kapotáž totiž musíš mít i skladovací místo, když chceš jezdit bez ní. Laminovaná skořepina nosný rám potřebovat nemusí.
Laminování není těžké, účastnil jsem se jednou laminování pramice, ale musíš mít kopyto pro vytoužený stav. A to rozhoduje o výsledku stejně, jako teplota nad 20°C. Tím laminováním dosáhneš určitě lepší aerodynamiky, když víš, co chceš.
Jsou to jen dva rozdílné přístupy k pořízení "kapotáže" běžné tříkolky. Jirka by tu mohl asi psát romány na toto téma :-D
Kdybys měl tříkolku a chtěl si udělat ochranu proti povětrnosti zvrchu a potřeboval rám ...
Sehnal by sis "golfky" (kočárek), ufik rukojeti, kolečka a rohy, na kterých má děcko sezení. Zbytek bys prohnul do tvaru, jaký bys potřeboval. Na tuten rám natáh´ šusťákovou šprcku (jako má Papji).
A protože ´sou ty golfky skládací, zůstala by skládací i ta konstrukce. Nepoužívanou bys složil - nezabrala by o moc víc místa, než složený paraple.
Prosím Vás, ako mám odstrániť ten jeden príspevok? Inokedy mi to išlo upraviť bez obrázkov. Ďakujem
Dobrý nápad, to použití blatníku nad dvojmontáž.
Jak moc ten štít omezuje výhled vpřed? Když spojím místo, kde máš (asi) oko a horní, popř. spodní hranu toho štítu, je to úhel cca 30°. Takže nevidíš jaký je povrch silnice v délce (tipuji 30 - 50 metrů).
Vidíš těsně před přední kolo (spodem), horem dost daleko dopředu.
V sobotu som to dal dokopy a v nedeľu som bol na skúšobnej jazde asi 40 km. Keby to bolo priesvit é, tak by bolo lepšie vidieť tesne pred koleso. Teraz musím viac sledovať dopredu. Nechveje sa to, len vzduch prúdi priamo na tvár.
Budem ďalej špekulovať nad nejakým priesvitným štítom. Najlepšie za cenu nula. Predbežne to nejako zpredu dozadu potiahnúť ničim ako má Papji na nejake laminát. tyčky.
Vyřízni do toho průzor krytej plexisklem....
Ďakujem, dobrý návrh. Zatiaľ tam mám v strede úchyty. Uvidim ako ďalej so zakrývaním.
http://www.lam-plast.cz/nabidka-svetliku/kopule
Řekl bych, že mají i "nepodarky" a že by je mohli i prodávat ("líná huba - holé neštěstí")
Ďakujem.Mne by stačilo aj toto :http://wp11272177.server-he.de/web/wp-content... . Užsom mal prichystané oblúky z kočíka, len som nevedel ako ich uchytiť. K tomuto čo mám, by sa to možno dalo
Už mám podobné a funguje dobre aj vo veľkom vetre obstálo.
Chýba trošku výhľad tesne pred koleso. Sedím asi tak, že krk mám vo výške pokračovania oblúku blatníka. Mám pocit, že mi hodne fúka do tváre. V tme je to trošku horšie, ale vidím asi tak 5-10m pred seba. Treba viac sledovať nerovnosti vpredu.
Prosím Tě co máš za reflexní tunýlek navlíklý na tom praporkovém prutu?
Z reflexnej vesty odpárané 2 pásy zošité vyvrátené(šev je vo vnútri) a trojuholník z pracov.nohavíc (reflex je na hrubšom materiály a drží tvar + zošité).
Bočná zast.tiež z reflex.vesty.
Pěkné, přijeď se ukázat do Kravan n/D.
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9...
Akú plachtovinu si použil prosím Ťa, aby sa s ňou dobre pracovalo (šitá) a bola vodoodpudivá? Ďakujem
Stavitelia Jirkovia a ostatní.Prosím Vás o odborný kuk.
https://www.instructables.com/id/Cargo-Bike...
Myslíte, že by sa mi to dalo dorobiť k tomu čo som sem dal. Prípadne s bubnovými nábojmi. Zatiaľ len teoreticky. Už som na to pozeral vlani. Celkom sa mi to pozdáva.
Na první pohled dobrý nápad. Chtělo by to technicky dořešit.
Je to samozřejmě nadstavbový modul v ceně do 300$, což byl původní cíl, ale pokud už bych tím měl trávit více času, tak už bych si udělal toto, jak už jsem dříve napsal. Je u toho náročnější jen ten pohon předního kola, ale jinak ve stejné kategorii vybavení dílny a požadované zručnosti stavitele.
https://www.zoxbikes.com/wp-content/uploads...
kde to mají jako stavebnici, kdy je ten nákladní prostor oddělávací :-D a udělá se z toho namontováním jiné zadní nástavby leháč a třeba tandémový. Takové hraní :-D
https://www.zoxbikes.com/wp-content/uploads...
https://www.zoxbikes.com/zox-rikscha/#!prettyPhoto[slides]/74/
Tady je vidět ta varianta leháč, jen se k tomu přišroubuje něco jiného. Systém výměny konstrukčně jednoduchých tažených náprav.
https://www.zoxbikes.com/wp-content/uploads...
S těmi náboji s bubnovými brzdami v předních kolech by to snad šlo. Tak jak je to na fotkách, to neodpovídá předpisu o dvou na sobě nezávislých brzdách. Z nákresu si nejsem jistý, zda vnitřní kolo zatáčí víc, než vnější. Kdysi se mně dostalo do rukou kolo trojkolka s koly 27", které bylo vpředu rozvidlené" a páky ke spojovacímu táhlu byly rovnoběžné, nemířily do středu zadního kola. Při malém poloměru zatáčení se to nedalo rozjet a při jízdě s tím nešlo prudčeji zatočit.
Ahoj draku, budeš tak laskav a zveřejníš fota nové (už dříve plánované) tříkolky (je-li)?
Děkuji, Pavel
Ahoj Pavle,
"nová", zatím stále rozpracovaná trojkolka je už až neslušně dlouho zabarikádovaná v hnusně malém sklepě. Mezitím se synkovi narodily dvě krásné holčiny a stále je něco důležitějšího, než nová tříkolka, když původní stroj téměř dokonale funguje. Já vím, je to výmluva, ale jsem i trochu líný a v té troše volného času raději jezdím nebo létám s draky, než dělat něco, co zrovna nehoří.
Nemáš za co.
Pavel Drak
Jaký máš prosím Tě teda v současnosti výsledný převod na pohonu?
Pohony mám dva, manuální, kde jsou převody 3x8 a to 48/38/26 x 11-30. A motorový, ale u toho je to trošku složitější. Primární převod je 1:6, následuje 5 st. převodovka kde je možnost řazení 64%; 80%; 100%; 125% a 156%. Výstup z převodovky je 15z a řetěz vede na pomocný převod 32z. Výstup pomocného převodu je 15z a převod řetězem na zadní rozetu. Zadní rozeta je buď 26z, nebo 48z.
Uff uff, 1:40 v případě rozety 26 zubů a uprostřed převodovky? Ty převody se násobí nebo sčítají?
Pokud se nemýlím, tak násobí. Ono to vypadá hrozivě, ale pokud chceš aby motor něco uvezl, tak musíš převádět do pomala, tedy do síly. Uvědom si, že motor jede většinou při +- 5000 otáčkách.
V případě rozety 26z to ale dělá cca 1:21
Tak takových projektů je vícero a některé i výrazně bicyklovatější
https://www.youtube.com/watch?v=Uos7H4ZFA48
https://www.youtube.com/watch?v=XvwnmGW_ado
https://www.youtube.com/watch?v=mXdx2vhzyLc
https://www.youtube.com/watch?v=D06N3ykiWGE
dokonce i obytné přívěsy :-D
https://www.youtube.com/watch?v=Lnu0G2YGLig
Zajímalo by mě, nakolik jsou u tohohle typu vozidel čtyřkolky vzácné a převládají tříkolky kvůli tomu, že je to technicky jednodušší a levnější a nakolik za to třeba může v některých zemích nějaká legislativa. Legislativa byla třeba v podstatě to jediné co drželo naživu Reliant Robin, tak by mě nepřekvapilo, kdyby i tady se to za cenu nižší stability a užitného prostoru dělalo tříkolové jen kvůli nějaké legislativě.
Pokud se to pohání šlapáním, tak je to bicykl i s 8 kolama. Ta převaha tříkolek na čtyřkolkama je podle mně daná asi menší režijí odvalování a lidi nechcou většinou jezdit ve šlapacích autíčkách :-D
U nás ano, ale zákony nejsou všude stejné. A běžně jsem se setkal s tím, že lidi na Questu neviděli, kolik má kol (většinou si mysleli dvě, někteří dokonce čtyři). Takže pokud nemáš kola nekrytá zvenku, není to s tím vzhledem šlapacího autíčka tak žhavé.
Co by mně ale zajímalo taky, tak podle jakého § by mohlo u nás jezdit toto:
https://www.youtube.com/watch?v=wjrM_eJaKQE
:-D
Jirko, podle mne ta převaha tříkolek je daná tím že nepotřebuješ diferenciál.
Takže cena.
Nevylučuji že v některých státech by to opravdu mohlo být i kvůli legislativě, nicméně kdysi tady zaznělo že diferenciál stojí 10 tisíc.
Nevím, je-li můj nápad zcestný (poprosím znalé o zhodnocení), ale nešlo by kola zadní nápravy vybavit volnoběžkami?
(že by se s cykločtyřkolkou couvalo, o tom žádná)
Při průjezdu zatáčkou umožní diferenciál rozdílné otáčky pravého a levého kola (volnoběžky také).
Cena volnoběžky (cvrku) je zlomkem ceny diferenciálu.
Problém bych viděl "jen" v závitu prodávaných cvrků.
Není to zcestné, dokonce se to na kluzku chová trochu jako samosvorný diferák a docela často se to tak dělá na delta tříkolkách. Nevýhoda je, že v zatáčce máš vždy hnané vnitřní kolo do chvíle kdy překročíš jeho adhezi, proklouzne a prudce zabere volnoběžka na vnějším. Což v některých situacích nemusí být úplně ono, u krátkého rozvoru a většího rozchodu do zhoršuje nedotáčivost atd. Ale v podstatě to pro většinu HPV jde použít.
Nestojím o věžák.
asi ten "Prudký záběr" nebude až tak prudký ...
- vnitřní kolo se točí pomaleji než vnější
- jedu na kole (zábradlí) a nešlapu. Rychlost klesá takže zaberu /prudce 8-) /
bohužel nemám prostředky (strojní vybavení, peníze, prostory) pro zkoušení a realizaci
Bude záležet, po kolika stupňích otočení ta volnoběžka zabere. Takové ty co mají poměrně málo zubů a zabírají tak potenciálně třeba i po 20° pootočení by šlo dostat do situace, kdy vnitřní kolo najednou najede na něco kluzkého(námrazu třeba) ve chvíli kdy jsou pedály zrovna v poloze největšího záběru, takže jakoby šlápneš do pár centimetrů skoro do prázdna dokud nenarazí packy té vnější volnoběžky na nejbližší zub. Vycházím z toho, jak se mi chovala SnowZombie s diferákem, kde poměrně snadno v zatáčce vnitřní kolo občas ztratilo adhezi. Ale vyzkoušené s volnoběžkou to nemám.
Volnoběžka může být i bez závitu, jen potřebuješ drážkový hřídel s drážkami jako na ořechu.
https://funtown.cz/cs/volnobezky/422-volnobezka...
Nevíš, dělá-li se volnoběžka/volnoběžné kolečko na levou stranu (na pravou je běžně k mání)?
Na závitové nábě by se obrousil závit a volnoběžka (levá) by se k nábě "heftla"
Pokud bys chtěl volnoběžku na levou stranu heftnout, tak bys musel mít náboj ocelový. Heftu bych moc nevěřil, protože volnoběžka je z docela tvrdé oceli, tím i hůře svařitelné, bez zaručené pevnosti. Jednodušší je použít volnoběžku s levým závitem https://kopasport.cz/volnobezka/8360... , ale ta má pouze dva praporky, proto momentálně řeším nasazovací volnoběžku. Navíc jsem měl tu smůlu, že mi jedna volnoběžka odešla a druhá neměla na 100% stejný závit, takže po jejím sundání jsem zjistil, že jemný závit na náboji je téměř celý v háji. Momentálně je našroubovaná na zbytku závitu a zalepená.
Určitě to lze. Na stránkách www.draci.webz.cz je v "oddělení" tříkolky několik fotek vysoké trojkolky, kterou jsem vyrobil pro závody spastiků. Cenou za toto řešení jsou velké náby, do kterých se volnoběžky musí vejít.
Jirko, myslíš že by to šlo postavit podstatně lehčí než těch 70 kg?
Rozhodně šlo, otázka je kolik si za to člověk připlatí, a nejen v penězích. Vozidlo samotné jde podle mě udělat pod 30kg v těchdle rozměrech, nosnosti atd. Ale když nechceš kolem sebe natahovat nějakou lehounkou plachtu po každém nasednutí, ale radši jednoduché dveře nebo překryt kabiny s panty a nějakou západkou, chceš robustní ochranu hlavy při převrácení a podobně, začne to nabírat na váze i penězích.
Elektropohon taky může vážit malinko, pokud stačí mít jen 100-150W přípomoc na rozjezd a do kopce jako kompenzaci váhy vozidla, aby bylo pocitově lehké jako běžné kolo. Pak může celý elektropohon teoreticky mít třeba 2kg včetně baterie na 20min čistého času chodu. Pokud naopak chceš jet s motorem furt, musí mít větší baterku, celé to bude těžší, tím musí mít větší výkon, tím zas větší baterku atd. Pak máš na takovéhle monstrum hravě 15-20kg v elektropohonu, pokud požaduješ kontinuální dojezd třeba 70km.
Přijde mě to, že tohle vozidlo je dělané na té těžké straně: jednoduchá konsturkce praktická na výrobu i používání, z jednoduchých materiálů (žádné karbonové monokoky), váha a odpor jsou pak kompenzované monstrózním elektropohonem a za jízdy bude jezdec dodávat hádám tak třetinu až polovinu veškeré energie.
Stejně by mně zajímalo, jak by ten čtyřkolkový podvozek vozítka, ten čtyřkolkový leháč, řešili místní stavitelé. Jestli by preferovali jednu nosnou trubku s trčícíma "nápravama", alá upravená běžná tříkolka, nebo formou třeba rámu s "volným vnitřkem".
Asi bych to resil s "centralni trubkou"
Aby byla pevná spojnice co nejblíže řetězu.
Případné použití nějakých odpružených náprav
rovněž vede k páteři s úchyty pro nápravy...
(ale žádné kolo jsem ještě nepostavil, jen přívěs)
Zoxbikes to rieši takto:
www.zoxbikes.com/zox-4/#!prettyPhoto
Tu to má Pebl celkom dobre tiež konštrukciu z Alu.
http://smg.photobucket.com/user/NeilBlanchard...
Dnes bolo na STV2 slovenský (Velorex) na nožný pohon z preglejky z Udiče
https://presov.korzar.sme.sk/c/20767663...
https://www.zoxbikes.com/zox-trike/
Tady ta koncepce se mi líbí jako vhodnější základ pro potencionální kapotáž.
A tady ta domácí tříkolka se mi líbí
https://www.zoxbikes.com/wp-content/uploads...
Centrální páteř je nejjednodušší, ale na druhou stranu zvedne těžiště nahoru, protože zavazí mezi spodkem vozidla a zadkem jezdce. Pokud to pro někoho není problém, udělá nosnou páteř a z ní trčící nápravy.
Přední náprava je asi těžší, protože se musí vyhnout šlapajícím nohám jezdce. Pokud má poskytovat nějaké odpružení (a u kapotované věci by rozhodně měla), musí se vyhnout jezdci v celém rozsahu odpružení. A jestli má ochrana před počasím stát za to, nesmí na člověka stříkat voda odspodu, takže kolem celého rozsahu pohybu nápravy i kol v pružení i řízení musí být kapotáž a ta ještě nesmí zavazet jezdci. Proto to většina velomobilů řeší McPhersonem, kde pod jezdcem jsou jen vodicí a řídicí táhla, váhu vozidla nesou tlumiče kotvené do vršku podběhů. Má to svoje nevýhody a dotlačit to na velký zdvih a příjemnou charakteristiku není snadné, tak zkouším vymyslet vlastní geometrii zavěšení, ale to vyhnutí se jezdci aniž by to narostlo do šílené šířky není sranda.
Zadní náprava je jednodušší, přinejhorším si člověk zmenší kufr jako to má třeba Quatrovelo. Zavěsit to vždycky bude kam, protože v téhle oblasti musí být do něčeho kotvený vršek sedla, takže s páteřním rámem i bez tu vždy bude dost pevných bodů. Hlavní kompromisy tady jsou jak spojit rozvod pohonu na zadní kola a rozumnou geometrii odpružení a ještě tím vším sebrat co nejméně užitečného prostoru.
Už nějakou dobu plánuju postavit čtyřkolový velomobil na ježdění do práce, ale teď nedokážu jezdit prakticky vůbec, takže netuším, kdy a jestli se k tomu dostanu. Takže zatím jen kreslím náčrtky a studuju geometrie zavěšení z internetu.