Ahoj všem. Mám dotaz ohledně brzd. Mám letos v plánu pořídit za kolo nějaký vozík pro mrňouse. Kolo mám Felt Q500, model asi 2012, koupeno na začátku 2013 tehdá za cca 10000Kč po nějaké slevě. Najeto už na něm mám taky nějaký ty kilometry za všech možných podmínek a zatim vše v pořádku. Akorát byl měněn řetěz a komplet kazeta. Samozřejmně i brzdový špalky a celkově je pravidelně seřizováno.
A teď teda ohledně brzd. Má cenu měnit klasický véčka za kotouče, když budu vozit dítě ve vozíku a já mám cca 110kg? Ty špalky mě samotnýmu stačí i z docela prudkých kopců, ale mám obavu, abych to ubrzdil s přidanou zátěží. A když měnit, tak jestli hydrauliky, nebo by stačily nějaký mechanický. Letos chci zase začít jezdit, když jsem to loni flákal:-)
Jinak rovnou řikám, že se v téhle problematice vůbec neorientuju a tak se ptám. Mám ještě v plánu každopádně navštívit servis, kde jsem kolo kupoval a nechávám si ho seřídit. Mám s tim servisem dobré zkušenosti.
A ještě jednu věc ohledně vozíku. Možná někdo namítne, že bude lepší sedačka, ale já nechci zbytečně kolo zatížit víc, než je zdrávo a hlavně nemít vysoko těžiště.
Výměna V brake za hydry na kole v této ceně, které nemá přípravu pro kotouče je velké a drahé harakiri, které si dobře rozmysli. Hydrauliky budou brzdit lépe, o tom žádná, ale jejich instalace na kolo předpokládá min.:
-úchytky pro brzdové třmeny na rámu a vidli
-verzi nábojů pro kotouče (6děr nebo centrlock) - pokud nejsou, tak přepletení kol na tyto náboje nebo nová kola
-příprava pro vedení hadic
Možná jsem ještě na něco zapomněl, ale to není podstatné. Šel bych do nového kola nebo to nechal tak a přizpůsobil způsob jízdy větší zátěži. Ony to ubrzdí nakonec i ty véčka...
Podle toho co sem vygooglil Felt Q500 úchyty na kotoučové brzdy má, takže by stačil jen adaptér IS-PM. Nicméně i tak by krom samotných brzd byly potřeba nové náboje, kotouče a nové řadící páky protože kolo má integrované řadící a brzdové páky. Takže investice by patrně překročila aktuální cenu kola, což by asi nebylo úplně racionální.
Je to tak, nehledal jsem to. Ta vynucená změna řazení jen dokresluje, že ta úprava nedává smysl.
Zrovna překopávám treka na kotouče (jedny doma "zbyly" starší a na treku už byly Véčka vydojený)
Náby, kotouče, adaptéry, řazení, přepletení asi čtyři tisíce. Kupovat brzdy, tak za šest. Plus jsem ještě vyměnil vidli (taky už měla odzvoníno).
Jakou vidlu (není-li to tajné)?
Tajné to je, ale tobě to prozradím. Snad to nevykecáš.
https://www.axit.cz/D169530_SR-Suntour_nrx-e_lo...
Navíc co sem četl zkušenosti, tak levné hydrauliky nebrzdí nějak zásadně líp než dobrá Včka, takže pokud je cílem zásadně lepší brzdný účinek, tak to chce brzdy se Servowave, tedy minimálně BR-MT500, BR-M6000.
Čili pět litrů minimálně by v tom zahučelo.
Co je to levná hydraulika?
Mám Shimana 396, což je na úrovni Acery a brzdí o hodně líp než Deore véčka s trojbarevnýmí Author špalky, co mám na staré 26".
Tak nejslabší sou ty úplně levné jako M315, M365, MT201, MT200 co mají páku na 3 prsty. Pak sou modely co už mají páku na 2 prsty, ale nemají servowave. A pak sou brzdy se servowave, a ty brzdí o hodně lépe a cena není zas o tolik vyšší, než ty lepší bez servowave, takže IMO se těch 1000 - 1200 za brzdu se servowave vyplatí.
Nastavení polohy brzdové páky.
Prd, je to něco jako posilovač brzdovýho účinku - menší silou na páce dosáhneš stejnýho nebo většího tlaku na pístkách. Ty možná myslíš free stroke, ale i to je něco trochu jinýho.
A odkud se na to zesílení bere energie? V mechanickém (hydraulickém) převodu se dá měnit jen převodový poměr.
Ty technikálie neznám, vlastně je to jedno. Prostě míň mačkáš a víc brzdíš. A vo vo tom to je...
Ještě trochu jinak. Servowave ti přistrčí desky ke kotouči rychleji, pak už brzdí normální silou. Ty brzdy jsou pohotovější.
Je to možný, já to nekuchal. Nebylo proč, protože to brzdí jako sviňa. Dokonce zkouším menší kotouč, protože mně to přijde zbytečně moc. No a teď ještě polopaticky vysvětlit,jak se toho rázovýho účinku dosáhne, abychom mohli dnes klidně spát...
Kde by se tam jinak vzal ten jiný poměr síly na páku než změnou polohy?
Nerozumím na co se ptáš, ale změna převodového poměru na páce brzdy se dá dosáhnout třeba změnou stoupání poloměru vačky, která tlačí na hydraulický pístek v brzdové páce. Ze začátku zdvihu bude mít rychlejší stoupání, bude rychleji tlačit na pístek. S pokračujícím zdvihem bude strmost vačky klesat a tím se bude tlačit sice po delší dráze páky, ale o to větší silou. Bude se měnit strmost zakřivení vačky. To by mohlo vysvětlovat ten název ServoWawe.
Ze začátku by to dělalo rychlejší pohyb, později větší sílu. Je to jednoduché, nic to výrobně nestojí a je to silně závislé na celkovém zdvihu páky brzdy.
Jen tam musí být ta vačka. U jednodušších brzd asi ta páka rovnou tlačí přímo na pístek.
Toto je moje fabulace. Třeba to je realizované nějak jinak, ale výsledek by měl být stejný. Žádný podtlakový posilovač brzd odvozený od sání motoru tam patrně není :)
Vyfabuloval jsi to správně :-)
https://bike.shimano.com/en-EU/technologies...
Jo, taky jsem na to koukal. Já mám teď kolo v garáži a z hlavy jsem si nepamatoval,jak tam mám řazení. Jestli s brzdama, nebo každý zvlášť. Takže jsem se na to radši šel kouknout. No, je fakt, že asi nebude mít cenu do toho investovat a radši si kolo nechám pořádně prohlídnout a seřídit. Je pravda, že to kolo už neni nejmladší a s dnešní nabídkou se nedá moc srovnávat. Tehdá bylo dobrý, ale dneska už asi nic extra. Neřikám, že nějaký seřízení brzd taky doma nezvládnu. Ale povezu na servis kolo manželce, tak rovnou nechám zkouknout i svoje. Manželka má Kellys krosový. Ale za tim vozík tahat nebudem.
Chce to zkontrolovat ráfky, jestli nejsou probržděné, seřídit pořádně brzdy a koupit kvatitní špalíky. Tak by to mělo stačit.
Ráfky jsou ještě v pořádku. Neni znát nějaký velký poškození. Maximálně je nechám trochu vycentrovat. A špalky byli měněný loni na jaře.
Nejde o to, že bys je mechanicky poškodil, ale jestli nejsou probržděný.. bržděním neubejvá jen špalek, ale i ráfek (na gumu se dostane bordel, který je tvrdší...)No a když boky zeslabíš moc, vylomí se to.
Jo,tak na to ještě kouknu. Ale myslim, že je to v pohodě. Při servise by se na to přišlo. Loni jsem nechával měnit řetěz a zadní kazetu a všechno seřídit, jak už jsem psal. Tak by se na to přišlo. Aspoň teda doufám.
Jako každopádně si v tom servisu nechávám opravit i veterána a všechno v klidu, takže bych věřil, že dělají poctivě.
Na některých ráfech je na brzdné ploše kontrolní drážka- pokud tam byla a zmizela- je ráfek na výměnu. Dobrý servis by opotřebení ráfku měl "umět" změřit na požádání a říct jak moc je ráfek opotřebený...
Hm, jak to ten servis měří bez té kontrolní drážky? On zná tlouštku stěny ráfku každého výrobce? Předpokládá ve stěně ráfku vybroušenou prohlubeň a měří její tlouštku a tu odečte od síly stěny ráfku, kterou někde změří, nebo jí zná? A co ocelové ráfky s ohnutým zatočeným okrajem ráfku? Já bych řekl, že je to obecně dost těžká úloha a že to většina servisů asi nedokáže. Stejně jako pochybuji o schopnosti většiny servisů měřit a snad dokonce rovnat deformace rámů.
Pltí to u duralu a ne oceli- tu asi neprobrzdíš. Někde jsem zaznamenal, že opotřebení ráfu bez značky se (s nasazeným a nahuštěným pláštěm přibližně na stejný tlak jako u nového ráfu)dá určit přiložením čehokoliv rovného (pravítko,šuplera ap) na brzd. plochu příčně a změří se mezera mezi ráfkem a plochou uprostřed. Mezera 1mm je na "dojetí" a výměnu(pokud si dobře pamatuju ten 1mm)- hrozí probrždění. Jestli je to pravda- nevím, ještě jsem probržděná ráfek neměl..
Přímo na stránkách Remerxu je psáno:
"Brždením se ráfek opotřebovává. Rádiusová prohlubeň v brzdné ploše je signálem opotřebení. Deformace obrždění je viditelná okem a můžeme ji posoudit hmatem. Nutno provést kontrolu tloušťky stěny bočnice ráfku (brzdných ploch). Minimální stěna bočnice háku ráfku je 1,1 mm. Při naměření této nebo nižší hodnoty ráfek vyřaďte."
"Povolené opotřebení brzdné plochy je 0,3 mm."
Já snad půjdu do sklepa s dílenským pravítkem kontrolovat škvíru probržděného opotřebení na ráfkách :-D
Měříš-li šuplerou, je vhodné vložit do vybržděných žlábků rovné kousky drátu známého průměru. 2x průměr těch drátů odečíst od naměřené hodnoty.
Není-li už obržděný i okraj boků.
....však okraj je silnější- probrzdí se uprostřed.
....důvod? Šuplerou měříš přímo- částí pro měření hloubky,a objevil jsem míru, je to 0,5mm(ne 1mm), bude to spíš orientační(ale na týdenní a delší cestu v kopcích bych to s takovým ráfkem neriskoval). Co píše Remerx bude asi platit pro jejich výrobky.
Drážka na ráfku je a ještě je viditelná. Takže dobrý. Každopádně kolo pořádně zkouknu,co zvládnu doma, tak si podotahuju a sešteluju a co ne, tak to nechám servisovat.
Ještě abych nevypadal, jako nemehlo, že se všim jezdim do servisu. Základní údržbu včetně nastavení brzd, případně lehkého doladění přehazovačky a přesmykače, samozřejmně výměny pneumatik a duší, si doma udělám. Ale nepouštim se do výměny třeba řetězu, kazety a případně teda brzd za jiný typ a centrování kol, protože na to nemám potřebný nářadí.
mám kolo s večkama a nevozím sice mrńouse ve vozíku, ale s vozíkem s nákladem jsem nějaké kilometry najel a moje zkušenost je takováto. Bez vozíku jezdím rychleji a brzdy večka mi stačí. s vozíkem jezdím pomaleji a brzdy večka mi taky stačí. Takže pokud budeš jezdit z děckem tak už díky té zátěži pojedeš pomaleji a ty brzdy to zvládnou. Nakonec už přítomnost dítěte na palubě by měla zvýšit pud sebezáchovy směrem k nižší rychlosti.
No, já jako blázen taky nejezdim. Teď jsem dost zlenivěl, protože jsem loni neměl nějak moc času jezdit víc. Takže se teď spíš povleču. S dítětem za sebou si určitě budu dávat větší pozor, kde budu jezdit. O tom žádná.
Každopádně dík za radu.
Jen nesmí být mokro, pak je těžké tu soupravu ubrzdit jinak, než patama o zem.
Ale taky mám s vozejkem s véčkama najeto dost a šlo to.
Jinak, je dneska je zbytečné pořizovat si vozík, když se chceš zbavit dítěte. Všude jsou dy bejby boxy.
počkej počkej, Baby box je něco jako thajský box, akorát ho provozujou baby. Nebo se snad mýlím? ;-)
:-)
Mě je těch maličkých líto, myslím, že v nich rodiče vychovají nenávist ke kolům.
Ale k věci.
Je hezké, že kolega řeší věci s předstihem, ale chce do fakt asi jen slušné špalíky a seřídit. Když má tak cenný náklad, bude jistě jezdit 3x opatrněji.
Kdysi jsem s tím asi o dost těžším vozíkem musel dojet 160 km jen s přední brzdou V, a nakonec to prošlo
...já bych obětoval pár minut zdržení na přehození lanka s bovdenem na funkční páku a problém eliminoval- ale to jsem já....;-)
A proč by to kdo dělal, když přední je ta podstatnější brzda?
...asi podle terénu a počasí. Za mokra či deště ve sjezdu a zatáčkách bych to neriskl...:-(
Schoulil by ses do pankejtu a počkal na změnu počasí ?
...ne- přehodil bowden...;-)
Já teda vím, že to není vůbec důležité, ale... váhal bych s tím, zda soupravu těžkou na zadek brzdit vepředu.
Kdysi před mnoha lety jsem si užíval volantu ve Škodě - Liaz 706 u stavebního podniku. Pak jsem přestoupil k nějakému soukromníčkovi, že si jako zajezdím i s vlekem. Ač mlád, tolik soudnosti jsem měl, abych si zkontrolovat OTP a olej v motoru a pneumatiky. Ale s vleky jsem praxi neměl... Z Prahy jsem vezl nějakou suť kamsi k Bečvárům u Kolína, kde se to mělo sypat na nějakou skládku. Pršelo. Až na místě jsem zjistil, že vlek nebrzdí a nesklápí. Takže zpět do Prahy jsem jel s prázdným náklaďákem, co brzdil, a s vlekem, který nebrzdil a bylo na něm asi 7 tun bordelu. Při vjíždění na hlavní jsem automaticky zabrzdil... Když jsem si pak vypral trenýrky, rozmotal soupravu a postavil ji ve správném pořadí správným směrem, pokračoval jsem do Prahy téměř krokem.
Takže bych byl opatrný jen s přední brzdou s naloženým vlekem.
Mám s tímhle zkušenost v jedný stopě. Vracel jsem se se skútrem s přívěsem z Rakouska a prasknula mi páčka spojky. Vyřešil jsem to přehozením páčky od přední brzdy. Takže všechno jen na zadní. Brzdy jsou tam v obou kolech shodně mizerné, ale tou zadní nešlo kloudně ušlajfovat nic. Zadní je stejně jako na kole potřeba jen k manévrování, kormidlo, pro stabilitu. Při ostrém brzdění taky pomůže, ale zase víc s tou stabilitou. Prostě do předního kola se při brzdění opře váha, kdežto zadek za sebou taháš.
Tehdy jsem se domů opatrně došoural.
Když tě tlačí několik tun, to je krapet o něčem jiném. To by vozejk za kolem musel mít hodně přes metrák, aby předvedl něco podobného :-)
Jasně zadní brzda je na nic, a proto třeba starý cesťáky maj jen torpedo, který je vzadu a ve předu plášťovou pákovku, nebo nic. No a teď tu vo červený Karkulce prosim.
Starý šroty mají to co tenkrát byli schopný udělat, to neznamená, že to nestálo za hovno.
Porovnej životnost torpeda a kotoučových hyder ...
Porovnej životnost jeskyně se zděným barákem.
To zas je diskuze... :-))
třeba klima je v jeskyni mnohonásobně lepší než ve zděným baráku. Stálá teplota v zimě v létě. Kdyby bylo po mým tak v jeskyni bydlíme furt.
Když to je tak výborný, tak proč se lidi jak to jen šlo stěhovali z jeskyní do zděných baráků? Ani v kamenných hradech dlouho nevydrželi a majitelé si nechali postavit zděné domy.
za to mužou dvě věci manželky a propaganda , která šířila zvěsti o jeskynních medvědech a lvech. :-)
Kamenné hrady se stavěly podle vzoru staveb z Izraele, takže úplně jiných klimatických podmínek. Zděné stavby myslíš jako zámky? No to je záležitost pár set let po hradech takže jo hrady jim dlouho nevydržely. Ona se změnila i bezpečnostní situace v zemi.
Ani ne tak "bezpečnostní situace", pokud tím nemyslíš, že místo praků se začala používat děla. :-)))
všechny fortifikační stavby se měnily podle toho jak se vyvíjely zbraně a obráceně se změnou fortifikačních staveb se měnily zbraně. Až nakonec se zbraně a pevnosti spojily s pohonem a vznikly tanky a létající pevnosti. A dneska už jsme u kosmických zbraní.
Porovnej životnost tehdejších jezdců se životností současných. Lovci mamutů toho mamuta také udolali oštěpem, ale občas se jim to nepodařilo...
tak se podívej na výkony Kohouta a do kdy jezdil.. začal na vysokym kole, pobil všechny a už jakožto pouhý funkcionář ve zralém věku sedl na bezpečníka a v neuvěřitelných výkonech pokračoval i nadále
A co teprv taková Formule 1 od svých počátků do sedmdesátých let. Koukni na ty, co přežili, jak jim to furt jezdí :-))
Třeba takovej Lauda, to je pašák. :D
Jistě... a proto torpéda z roku 1920 (mám takový dvě) mi fungujou doteď aniž by bylo potřeba měnit brzdový válec, nebo válečky. Probuď se brouku..... (Další mám z let 1923 až 35, Fuchs Zukmantl, Fichtel-Sachs, WiKov...)
Loni jsem najel na kole z roku 1920 cca 10kKm a do torpéda jsem nakapal celých 8 kapek oleje (za celej rok) toť byla jediná údržba.. brzdí líp než nějaký večka.
Hele, tebe si umím živě představit u zubaře, jak vyžaduješ ošetření provázkovou vrtačkou :-)
Když byl učiněn pokrok a ne "pokrok" tak to uznám. Např. v osvětlování a u zubní péče zcela jasně pozorovatelný pokrok učiněn byl.
Zkoušel jsem jezdit i s karbidkou.. a musím prohlásit, že podmínkou NUTNOU NE VŠAK POSTAČUJÍCÍ k nezabití se s tímto přístrojem je velice důvěrná znalost trasy, zejména se doporučuje až intimní znalost polohy každé díry......
No a proto na historikách, na kterých jezdím, mám nejen původní světla, ale na speciálních snadno demontovatelných držácích (standardní držáky počítající se současnými rovnými řídítky použít nelze) i cosi od Fénixe.
Hele, ale torpédo, bubnovka, Véčko, nebo kotouč - fyziku neočůráš žádnou z nich. S torpédem jsem se narajtovalv mládí hodně. Bezva se s ním dělaly smyky. A o tom to právě je. Kolo ve smyku sice vypadá efektně, ale blbě brzdí. Navíc při brzdění jde váha ať chceš nebo ne na přední kolo, zadní odlehčuješ. A čím intenzivněji brzdíš, tím víc a tím intenzivněji brzdí přední, zadní jen stabilizuje a pomáhá. To je prostě fyzika a ta platí.
Že tehdy měla kola jen vzadu torpédo bylo obvykle z cenových důvodů. Zkoušeli bubnovky, čelisťovky, kdeco. Jak to jen cenově a váhově šlo, přešli všichni (až na pár výjimek) k jiným brzdám i s účinnou přední.
Máš to jak na autech. Kotoučovky jsou známy už dost dlouho, ale byly výsadou jen závodních aut až někdy do sedmdesátých, osmdesátých let. Na běžná auta se furt cpaly bubny. Pak kotouče jen na přední kola. Tentýž vývoj byl i na motorkách. No a dneska mají kotouče i náklaďáky a vlaky.
Pokud na torpédu smykuješ, je blbě seřízený nebo mizerně namazaný (kouše se), případně na kole blbě sedíš..... Současný Velosteely jsou proti starým torpédům děsný braky..... válec jen z oceli, dlouhý chod klik při protišlápnutí, špatné dávkování brzdné síly (jednoduchý výřez pro chod řídících válečků). Udělal jsem tu hloupost, že jsem si "chytře" koupil nový střeva, abych je zas vyndal a vrátil tam ty stoletý. No a tak kupuju do zásoby starý torpéda, nebo jejich trosky, pokud jdou levně kolem mě.
Nevyužiješ-li je sám, můžeš na nich, jako na historických artefaktech, zbohatnout.
Secese frčí ...
Kolega z kostela jezdí na bohoslužby s houslema na zádech na udržovaném veteránovi a má na tom otevřenou bubnovou/diskovou původní brzdu, přesné označenínevzpomenu tak narychlo. Brzda je pořád "tvrdá".
Se s tím torpédem vydej na nějaký dlouhý kopec, abys musel dlouho brzdit. Na konci uvidíš neuvěřitelnou věc. Úplně to přestane brzdit. Vazelína z ložisek se teplem rozteče a nateče na brzdové válečky a totálně to přestane brzdit. Úžasný zážitek plný adrenalínu.
Rozdíl vidím v tom, že on tam (i) díky torpedu (a "plečce") dojede, zatímco ty, s defektním kolenem z moderního kola, ani náhodou
Kopec si bude vychutnávat, sjíždět po částech. Sjet ho šusem? Proč - je na výletě, ne na útěku ...
Pamatuješ na ten náš autobus, Karosu, někdy v jednadevadesátým v Alpách ? Taky byli na vejletě, určitě jeli kochačku a chtěli zase zastavit a rozhlížet se. Jen ale asi o zatáčku níž, než jim to úplně přestalo brzdit.
Měli na ní tlakovzdušné torpedo?
Povídej, tuhle bajku jsem ještě neslyšel!
https://youtu.be/02wB3om_Mbo?t=17
Mám kamaráda (provozuje autoškolu), který projel Alpy s "bednabusem Avií". Nikde mu nic neselhalo, jen musel do kopce občas zastavit a nechat motor na volnoběh vychladnout.
Chválil tamní řidiče, kteří za ním jeli rychlostí 15 - 20 km/h. Vůbec se prý nezlobili, usmívali se a ukazovali "palec hore"
Já byl na glocknerský s rozhrkanou razdvatrojkou i půlstoletí starým skútrem. Žlutej cirkus byl s Trabantama v Andách. Sjet a ubrzdit se dá s respektováním limitů brzd skoro všechno. Jde ale o to, kde má který brzdový systém ty limity.
Nemám rád brzdy, které si samy určí, kdy totálně vynechají. Ta Karosa v Alpách je dobrý příklad. Všichni řidiči tam tehdy jezdili jako připosraní. Nahoru to sotva jelo a dolů ještě pomaleji, protože brzdama zabrzdili jen několikrát. To torpédo se chová podobně. Ale v Polabí oboje v pohodě.
Můžeme se hádat (proč?), snášet důkazy pro své tvrzení. Nakonec se nejspíš shodneme, že když řidičem bude závoděníchtivé hovado, nebude až tak záležet na technice (Nažidla, že?)
Viz můj příspěvek výš - limity systému brzd. Hodně záleží, co které brzdy snesou, co poberou. S mizerným systémem můžeš být sebeopatrnější, táhnout se jak smrad za velbloudem a stejně zvadnou. A s jinýma můžeš svižnit a poberou to.
Nažidla jsou úúúplně jiný případ, ty s brzdama vůbec nesouvisí.
Na výletě si dám kochačku kdy já mám chuť, vážně nestojím o pauzy vynucené přehřátou brzdou a o riziko, že brzda selže když ji budu nejvíc potřebovat.
A ničení kolen na moderních kolech kde mám nesrovnatelně vetší možnosti volby převodů je taky solidní blábol.
Kombinaci torpéda a přední brzdy kde brzdil gumový špalek shora o plášť sem měl jako děcko na kole Spurt.
Každopádně jenom to, že nejde protočit pedály dozadu a natočit si je pro rozjezd je pro mě důvod proč to nechtít, stačí když vidím pětiletou neteř jak s tím zápasí na svém kole (nějaký křáp s 14" koly)
Lepší výrobci dětských kol nepožívají protišlapací brzdu ani na těch nejmenších kolech.
Nevýhody mnohonásobně přebíjejí výhody
https://www.sheldonbrown.com/coaster-brakes.html
Kdybych dneska chtěl něco bezúdržbového uzavřeného (kde nemůže špína dovnitř ani ven) třeba na městské kolo, tak použiji něco jako jsou náboje s bubnovou brzdou Sturmey-Archer nebo Shimano rollerbrake.
vazelína se do torpeda nedává :)))) výhradně olej :) S torpedem se jezdí i Alpy, Leroica a naprosto bez problémů.
Celou dobu marně přemýšlím, o čem vlastně koho chceš přesvědčit. Že to taky brzdí ? No jo, brzdí (ale jak...)
A nebo je to jen póza, že to dáváš i v době kamenné ? Gratuluju. Zimovčák to dává (kromě Alp) úplně bez brzd. A stíhá s Tour.
Co to má ale alespoň vzdáleně společného s tématem a s rozdílnou účinností přední a zadní brzdy ?
Já reaguju na tvrzení, že zadní brzda je na prd, páč nic neubrzdí, což je kec... Zimovčák brzdí buď protitlakem na kliky, a nebo "na ševce" čili stojí jednou nohou na stupačce a druhou na zadním kole.... tedy brzdou je on sám.
Někde vejš jsem ti zdůvodňoval rozdíl v účinnosti přední a zadní brzdy. Nikdo nikde netvrdil, že by zadní vůbec nebrzdila. Jen že je v jejich účinnosti radikální rozdíl a že ten rozdíl navíc roste s intenzitou brzdění. Pobíráš ?
Názor od jinud na zadní brzdu:
"1 - zdvojená zadní vidlice (vzpěry) a na nich třetí brzda (kdysi jsem poznal, jak to vypadá, když plně naloženému kolu ve sjezdu selže zadní brzda, mám proto jednu navíc, ta slouží v dlouhých sjezdech k fixnímu přibržďování a také jako parkovací)"
https://www.svetoutdooru.cz/znalosti/k-cemu...
Proto taky starý torpeda mají olejničku na přimazávání.... Když už máš nutkání použít vazelínu a kuličky přimazt, tak použil Lithiovku, které teplo nevadí - Castrol LMX...
Já myslel že ta valeckova brzda právě ve vazeline běhá. Aspoň nexus7 to tak má, a tam jsem tu vazelinu při sjezdu Lysé hory vyvařil. Pak to řvalo smrdelo ale brzdilo furt
Podle Wikipedie se torpédo maže
Unlike most drum brakes (but like a Shimano roller brake) a coaster brake is designed to run with all its internal parts coated in grease for quiet operation and smooth engagement. Most grey molybdenum disulphide greases work well in a coaster brake, with its metal-to-metal friction surfaces.
Já mám historika z roku 1936 a taky na něm vyrážim na pár srazů ročně. Akorát to torpédo jsem musel nechat vyměnit, protože se asi ještě tátovi do něj dostala voda a vnitřek vzal za svý. Jinak je to Tripol.
A k tomu by byla dobrá sajdkára pro malýho:-) Dělám si srandu, ale už jsem to viděl i v praxi.
Za osobním autem se běžně tahá nebrzděný přívěs kolem 5 metráků a žádný v větší problém s tím není když se jede rozumně s ohledem na přívěs.
Je jasné, že když jedeš s prázdným lehkým matesem a za ním je těžký nebrzděný přívěs, tak, že to při prudkém a brzdění nadělá paseku. Když přeložíš přívěs za osobákem, tak bude taky zle.
No, tenkrát jsme to on-line diskutovali, obecný názor byl, že to mám nechat na té přední, s těžkým vozíkem vzadu nehrozí, že bych přepad přes řídítka a prý ta přední je účinnější.
Přesně tak.
Když jen jednu brzdu, tak raději přední.
...v okolí bohužel žádný není a nebyl- tak jsme si děti museli nechat a pořídit na chvíli vozík. Obě to přežily v pohodě a dokonce na kole jezdí! :-))
S brzdami si děláš zbytečné starosti. Je to podobné, jako kdybys váhal, zda může staré auto s jednookruhovými brzdami sjet Barrandovský kopec...
Absolvoval jsem (kdysi) letní dovolenou s naloženým vozíkem, i když byl naložený věcmi, a ne dítětem. Hmotnost nákladu (hodně vody, stan, konzervy, atd.) byla jistě min. 20 kg + hmotnost vozíku. S kolem Favorit jsem s touto soupravou neměl žádné problémy s brzděním, a to jsme to brali někdy i lesními stezkami. A to nemá Favorit ani kotouče, ani véčka - ale čelisťové brzdy.
Pointa: nesmíš to prostě nechat rozjet moc rychle.
Jsi-li opatrný, při první jízdě naložíš místo dítěte nějakou zátěž (PETky s vodou třeba, basu piv...) a vyrazíš za město vyzkoušet sjezd nějakých kopečků. Tím získáš odhad potřebné brzdné dráhy. A to je celé.
Že jsem tak smělý - jak máš ten vozík připevněný ke kolu? Mám tentýž vozík i favouše a marně dumám, jak je spřáhnout.
Jsem před lety koupila za pětikilo kolo s vozíkem, kolo šlo do šrotu, ale dvoukoláček jezdí. Úchyt jsem nafotila, v tom "opaplaném" je vevnitř kuličkové ložisko, takže se to může otáčet ve třech osách jako kardan.
Hezké, jenže nemám dílnu a nemám tedy šanci si to zbastlit. Jó, když jsem byl ještě v pracovním procesu, nevytvořil jsem si toho víc.
Sice zas by se k tomu musel dělat nějakej úchyt, ale nějaké klouby (dost drahé) se dají sehnat tady:
https://www.agrozet.cz/e-shop/nahradni-dily...!search=&pricefrom=1314&priceto=2964
Je to hezké, ale fakt drahé, a bylo by k tomu potřeba udělat různé úchyty a stejně by to bylo jen na jednostopý vozík, viz příspěvky níže.
A nebo to narazit na nějaké ložisko :-)
Ale ne, zkus hedat, jsem našla malinkaté kardany pro modely lodí,
tak třeba někde něco použitelného je. Za pokus to stojí, zkus pohledat pod heslem "kardan".
Nebo jen úchyt na madlo kárečky a prachsprostě to přivázat ke kolu padákovou šňůrou apod.
A nebo za jízdy držet rukou že :) Případně připásat kvalitním širokým koženým opaskem přímo k jezdci :)
Až na to, že to ložisko je tam zcela zbytečně, když to má pohyb ve dvou osách na sebe kolmých. Tvůrce závěsu nepochopil princip kardanu.
To by ale fungovalo jen s jednokolovým vozíkem, dvoukolák by to v zatáčkách nutilo do náklonu, nebo spíš by to nepustilo do náklonu kolo. Nejpravděpodobněji by se tu v zatáčkách divně chovalo a shazovalo by tě to z kola.
Jsem zvědav jak z te blamáže vybruslí:-)
Koukám, že se to nazývá homokinetický závěs, když je uprostřed to točítko. Vyrovnávání podélných nerovností jsem nedomyslel. No nejsem strojař, mýlil jsem se. Jdu raději plkat o té teorii relativity. Tam mne tak snadno neuženete. :)
Hm, co se týče pochopení teorie relativity, tak si myslím, že sme si kvit. Kdybys byl lepší, tak užs na něco novýho přišel. Rozdíl je v tom, že tys zůstal u toho plkání a máš to líp nacvičený, já šla dělat praktičtější věci.
Nejsme si úplně kvit. Já jsem to kdysi uměl, protože jsem z toho dělal zkoušku. Tehdy jsem tomu snad opravdu rozuměl. Ale teď už jsem to skoro všechno zapomněl, protože jsem to od té doby nikdy nepoužil :( Takže nyní už skoro kvit.
A co se týče plkání, tak to jsem úplný amatér, protože se plkáním neživím.
Pardon, že se do toho montuji, nemám v úmyslu předhánět se, kdo má většího, ale tohle mě tak strašně tahá za oči, že se pokusím Tě maličko dovzdělat :-)
Když je uprostřed "točítko", NEnazývá se to homokinetický závěs!!
Kardanový kloub, neboli křížový kloub, se používá např. ve hnacích hřídelích vozů zejména nákladních, ale i starších osobních (Žiguli). Jde o to, spojit souosé hřídele za sebou tak, aby se přenášelo otáčení, ale aby se ty dva hřídele mohly vůči sobě "lámat".
Z konstrukce křížového kloubu vyplývá, že při otáčení hnací části se ta hnaná část otáčí v jedné polovině obrátky rychleji, než hnací část, a v druhé polovině obrátky se otáčí hnaná část pomaleji, než hnací část. A tak pořád dokola.
U náklaďáků se důsledek tohoto jevu řeší tak, že druhý křížový KLOUB, který je na konci kardanového HŘÍDELE, se v ose otáčení otočí o 90 stupňů vůči prvnímu křížovému KLOUBU, který je na začátku kardanového HŘÍDELE. Tak se otáčky od převodovky plynule přenášejí k zadní nápravě, i když ta hřídel uprostřed sebou vlastně neustále "cuká".
Na ja, ale co když potřebujeme pohánět přední kolo auta? Tam nám stačí jeden křížový kloub - bude se proto kolo cukat?
Pak musíme použít homokinetický, neboli STEJNOBĚŽNÝ kloub. Jsou to de facto jakoby dva křížové klouby za sebou, jen je tam mezi nimi vynechán ten kardanový hřídel.
Takhle to měly a mají na předních kolech např. Tatra 148, nebo Tatra 815.
U osobáků se to dnes už řeší jinak, jakýmisi kuličkovými homokinetickými klouby, to je jiná konstrukce.
Já tohle vůbec neznám a neumím. Název jsem opsal z výše podstrčeného odkazu, kde to takhle nazvali:
https://www.agrozet.cz/e-shop/nahradni-dily...
O tom zrychlování a zpomalování kardanu během otáčky jsem vůbec netušil.
Díky za vysvětlení.
Je chválihodné, žes přiznal, že o tom nic nevíš. Ještě by sis mohl přiznat, že víš kulový o tom, z čeho já mám zkoušky v indexu.
Já jsem někdy něco psal o tých zkouškách a tvém indexu? Klidně přiznávám, o tom nevím nic.
Ne, ale prsil ses indexem svým (tady o kousek vejš) a činil z toho závěry (ve vztahu k mému kvit), jak kdybys věděl něco o mým indexu :-)
Jestli myslíš tohle:
https://www.nakole.cz/diskuse/25461-brzdy-na...
tak jen píšu o tom, co jsem už skoro zapomněl a o tobě žádné závěry nedělám. Jestli tě uráží, že předpokládám, žes nestudovala teorii relativity, tak promiň. Já jsem zase vůbec nestudoval strojařinu, stavařinu, biologii, chemii, sociologii a spoustu dalších stejně významných oborů.
A pokud zmíním, že jsem to kdysi studoval, tak to se tím podle tebe chlubím? Ty tady také komentuješ zmíňky o strojních problémech a ježdění na koni nikdo z toho neodvozuje, že se chlubíš svými znalostmi. Každý známe něco jiného a jsme si v tom více jistí než v něčem jiném.
A hrome, takže největšího má... bara2?
:-)
Pardon, že se do toho montuji, ale to chválIhodné mě tahá za oči úplně stejně, jako homokinetické točítko ;-) Hoden chvály, jako hoden ženy. Das war heutigste nachrichtung, ale je velmi pravděpodobné, že v tom mám chyby. Já si ze školy pamatuji jenom drathseilbahn - lanovka.
Víš, celá tahle debata je jen o tom, že jsem k přiloženým fotografiím v reakci na dotaz, jak má někdo přidělanej vozík za kolem, napsala: "takže se to může otáčet ve třech osách jako kardan." .
No, nevím, já ani nenapsala, že je to kardan, jenom, že to splňuje princip nějakýho hejblete, který vymyslel pan Kardan.
A pak to začalo, nestačilo, že jsem zopakovala ten princip polopaticky na náklonu vozejku ve svahu, ještě ses přidal ty s hřídelí. Ale tady se opravdu nejedná o závěs rozmetadla hnoje, tohle nemá hřídel!
Jediný relevantní a výborný odkaz byl na kulové čepy. :-)
E. Tak teď už jsem se v tom dokonale ztratil.
Popletl jsem hřídel a osu? Mea culpa.
Mea culpa, mea culpa... to je něco s ministrantem, ne? Taky už jsem zapomněl. Budu se muset dojít zeptat faráře. Tak to abych si vzal čistý slipy a vyčistil si zuby.
Já jsem netušil, že ti šlapu na kuří oko a žádné šlapání jsem neměl v úmyslu. Já jsem poznal, že se to točí víc než kardan a připadalo mi to nadbytečné. Ano, už vím, že jsem se mýlil. Ty jsi zase napsala, že se to točí ve třech osách jako kardan, což je patrně také špatně. Ale rozdíl je v tom, že já tomu nerozumím, ale ty na to máš patrně ten index, když už s ním tak operuješ :D
Znáš ten o tom lese a volání tam a zpět?
No, ono hlavně jde o nárychtung, který umožňuje otáčení ve více směrech.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Kardan%C5%AFv_z...
A hřídel je ještě něco navíc, ta přenáší točivý moment.
Aby se obešel bez ložiska a těch dvou šroubů, musel by tam mít kulovej čep jako na tažným zařízení u auťáku... potřebuješ pohyb ve všech 3 osách .
Dederóni takhle tahali dvoukoláčky za Simsonama. Byla to zmenšená obdoba tažného za auto. Možná by se to pro tenhle případ hodilo.
U Googleho snadno a rychle...
https://www.slapacikolo.cz/Tazne-zarizeni-na...
https://www.sportovnidum.cz/m-wave-tazne...
Tu lacinější.. byl to až třetí odkaz.... Méně se vymlouvat, více hledat :)
Hned jsem to dal do oblíbených :-D
Jsou různý, na sedlovku, nosič... různě drahý. Každopádně na vyzkoušení stačí i ten nejlacinější.... a za ty prachy se nevyplatí vymýšlet kulatý vobdelníky :)
Léta používám u nákl. vozíku za kolo starý kulový čep řízení os. auta přivařený na oji vozíku a na nosič přichycený původní matkou upravenou na na křídlovku. Na nosiči díra, do ní vložím volný konec čepu a přitáhnu matkou. Ještě se mi nestalo, že by se matka s jemným stoupáním povolila(při nosnosti 50kg). Je to zadara, o 10s delší montáž a protiúchyt je možno umístit kdekoli na zadní části kola. ;-)
Jde to i takhle, ale vůle v čepech musí být větší, než je obvyklé a pokud možno se musíš vyhýbat nerovnostem. Spěchal jsem loni před srazem, tak jsem vozík takto zjednodušeně zapřáhl za tříkolku, což je něco jiného než za kolo.
Upevněné je to pořád stejně, Pepíčku, jako v lednu 2017 :-)) ... "Re: Vlek za kolo - upravená kárka. O uchycení podobného vozíku za favouše mám zájem. Na fotkách to není vidět, můžeš to nějak přiblížit? Třeba popisem či odkazem. Datum: 29.01.2017 Autor: Pepíček"
Tedy:
https://www.nakole.cz/diskuse/21541-nakladni...
https://www.nakole.cz/diskuse/21541-nakladni...
S vozíkem budeš stejně jezdit rozumně.
Takže o brzdy se neboj.
Přesně. Mám občas strach o sebe, natož o mrňouse :-) Takže radši pomalu, ale jistě.
A taky zvaž, kudy s ním budeš jezdit. Taková lesní cesta vypadá sice čistě a pohodové, ale zkus si někdy všimnout, kolik prachu dokáže zvířit drapák zadního kola. To pak musí bejt ve vozejku na plynovou masku.
A také jak to musí v tom vozíku házet. Ty si na kole hraješ s terénem a ten vzadu jen trpí nadskakováním.
Já bych ještě položil otázku nad smyslem vození dítěte na vozíku za kolem. Když jede dítě na svém kole, tak ho to nejspíš baví a otužuje. Když jede na sedačce, ze které může koukat, tak ho to může bavit. Když bude ta sedačka vepředu na rámu, tak si s ním navíc můžeš i pěkně povídat a ukazovat mu. Dokonce může občas, třeba při tlačení do kopce, i řídit. Ale čím se baví dítě tažené ve vozíku pod plachtou, aby se na něj tolik neprášilo, to netuším. Já bych tam nudou spal.
V drtivé většině jsem viděl že ty děti tam spí.
Osobně bych se bál že si zlomí vaz jak to sními smýká a hází. Bohužel to dítě namá šanci si rohodnout zda v tom pojede či né. Jednou to jeden rodič neubrdil a skončil v korytě řeky i s dítětem. https://mapy.cz/s/3iLFj
Dítě má, samozřejmě, šanci si rozhodnout o tom, zda v tom pojede či ne.
Jsou děti, které prostě do vozíku nechtějí a svoji nelibost dokáží dát řevem apod. najevo tak, že zkrátka rodiče od vozíku upustí.
Facka není argument, ale viděl jsem pár instruktážních "přes zadek" co nezbedníka zkrotilo.
Když rodič nemá sílu zabít dítě sekerou, vrazí ho do vozíku
Pak se nediv, že máš s potomky vztah jaký máš...
mám skvělé a krásné dcery i vnoučata
Nikdy jsem ani jednoho z nich neuhodil.
Aha, takže to bylo jedno z mnoha životních mouder velké perly ve stylu "říkával můj táta".
Můj táta byl moudrý a vzdělaný muž staré školy, neměl problém poslat nějakou krávu, co si hraje na chytrou, do prdele, stejně jako vystřihnout na klavír první větu Měsíční sonáty.
Občas nám nařezal, nikoliv prchlivě a v hněvu, ale uvážlivě a důsledně.
To, o čem ty pochybuješ, že jsou děti fyzickým či psychickým násilím nechat se vláčet ve vozíku je poměrně častá realita, kterou lze pozorovat. Nechápu čím nemluvněti vláčení prachem či smogem ve vozíku prospívá, ale protože Čech a nikoliv Nor, respektuji právo rodičů mučit své batole dle vlastního uvážení.
Když to tak čtu, nemůžu si nevzpomenout jak jsi tu líčil, že ti otec vytnul facku ve tvém vlastním bytě, a to už jsi byl dospělý a ženatý chlap. To fakt udělal uvážlivě? Ale to je jedno. To, čemu ty říkáš mlátit děti bez hněvu, prchlivosti, čili uvážlivě a důsledně, já osobně považuju za projev sadismu..
Nikoliv pár a nikoliv sadisticky.
I v dospělém věku by člověk měl zachovávat respekt a úctu k rodičům, a pokud v mladické bujarosti jsem na to zapomenul, byla výchovná na místě a zřejmě užitečná tak, že si ti pamatuji.
Překvapuje mě, že si ti s tvojí diagnozou pamatuješ i ty. Naučit se jazyk ti nejde a mohlo by.
Kdybys své úsilí nasměroval jinam, než na trvalé vysírání.
Jen jsem napsal, co si o tom myslím, protože mne zaujalo, jak opět velebíš svého násilnického otce. Proč tomu říkáš vysírání, musíš vědět ty, ale pokud ti tohle téma není příjemné, nebo nechceš číst jiné názory, příště to nepiš a máš to vyřešené :-)
Moje matka taky uměla cosi zahrát na klavír, hezky malovala a kdo ví, co ještě, ale protože mne taky mlátila, ať už na mne útočila zcela nečekaně, zezadu a bez varování, nebo jak ty píšeš uvážlivě a důsledně, čili rituálně, je mi to celkem jedno, na rozdíl od tebe už jsem dávno pochopil, že to byla vždy ona, kdo to nezvládl, ne já, já byl malej parchant a ona mě měla naučit ovládat svoje emoce ve vypjatých situacích a ne mě ve vypjatých situacích mlátit.
Nejspíš proto, že netrpím Stockholmským syndromem, dokážu od sebe tyhle dvě stránky osobnosti dostatečně ostře rozlišit, takže kdybych to samé měl měl popsat já, napíšu, že sice uměla hrát na klavír, ale dost často se chovala jako brutální kráva.
Můj táta nebyl sadista, vztekloun občas jo, a nešel pro ostré slovíčko daleko.
Měl nás rád, všechny tři.
Chtěl, aby z nás něco bylo, tak mě třeba nařezal, když jsem místo angličtiny, co mi platil, šel jezdit na dehťáku na Cinglák.
Měl vypracovaný systém trestu, poslal nás si vždy vybrat prut, kterým nám zlíská prdel.
Vžycky přitom měl proslov, že mu jednou za to budu vděčný. A skoro jako ve všem měl pravdu, a možná měl být ještě důslednější.
Měl zakódováno, že výprask patří k výchově a že je její efektivním prostředkem. Nutno říct, že na výprask jsme byli zřídka a tak i málo biti. Máma mě, ani sourozence neuhodila nikdy.
Nemám pocit, že bych byl obětí sadistické výchovy a taková slova co píšeš ty, bych o rodičích nepoužil. Jo to kámo Petr, ten byl bit jako pes, matka ho vždycky zlískala hadicí. Taky se ale obětí domácího násilí necítí, většinu hovadin jsme se navyváděli spolu.
https://www.nakole.cz/blog/zobraz/483-o-koureni
Lidé mají různé trofeje. Já třeba z ranného mládí bych si mohl vystavit několik o moje pozadí zlomených vařeček :-)
Vím ale, že to bylo na místě.
Něco dětská kebule pobírá verbálně, přebere si to. Něco nepobírá, musí si sáhnout na žhavá kamna, pobrat špatnou zkušenost - než to hlava pobere, tak se prostě to bát udělat.
Jsou možná extrémně inteligentní, nebo extrémně ukázněná děcka, co na půl roce už vědí co smí a nesmí a dělají jen to, co je správné, stačí jim vždy jen říct. Ale většina bude mít proti nim určitě pomalejší vývoj a na vysvětlování a pochopení zdůvodnění ještě nebudou mít kapacitu. Tam je na místě odstrašení, do doby, než pochopí.
Jenže, dneska má doma naprostá většina jen děti prudce inteligentní, takže všem stačí pouze vysvětlení a poučení. Že to děcka nepobírají a bez vymezených hranic se v tom bezradně motají ale nepobírají dospěláci kolem nich. A tak místo prostého usměrnění pro ně spolu s odborníky vymýšlí všemožné diagnozy...
Fyzické násilí je špatná výchovná metoda, už to bylo mnohokrát prokázáno. A pokud se jedná o rituální fyzické tresty se slavnostními proslovy, přesně tak, jak je popisuje Jindra, ty jsou prokazatelně ještě horší metoda, než klasicky okamžité, emotivní reakce, bum bác a hotovo.
Řeč je o trestu a ne fyzickém násilí a už vůbec ne o násilí při kterém je způsobeno nějaké zranění.
Nařezat někomu prutem není fyzické násilí, ale trest, aha..
Když někoho soud zavře za 20 let za mříže, tak je to trest nebo násilí, duševní týrání, omezení svobody, útisk, vydírání nebo kdo ví co?
Asi je dost rozdíl něco si násilím vymáhat, nebo fyzicky potrestat za nějaký poklesek. Ten trest může dokonce pro příště odradit od jednání, které by mohlo přinést daleko větší fyzickou újmu (i trvalou nebo dokonce fatální). To hlavně u menších dětí.
Jo, u malých dětí je jedna rychlá na zadek často nejúčinnější způsob, jak pochopí, že tohle ne-e a může to pomoci, aby se mu nestalo něco horšího.
Ve věku, kdy už děcko je schopno rozumově pochopit, že pod auto se neskáče apod., tam už to podle mě žádný význam nemá.
Bití dítěte prutem - to si opravdu nedokážu představit, že je v normální rodině možné.
My jsme od babičky dostávali hrebinkem :-D
Horší jak varecha. Ale po zásluze :-D
Vždycky jsem radši dostal (když už to teda muselo byt), než "snaset" to vysvětlování
Brácha nikdy nedostal a je to na něm poznat. Občas by ji zasloužil :-)
Moja máti si na mně vytloukala deprese lepačkou (byl jsem vždy duchem mimo), někdy ji o mně i zlomila :-D Moja jednou jedinkrát v depresi dala synovi facku a on se jí vysmál :-D Osobně ho nebiju, ale dám mu výrazně najevo, že ho to minulo jen náhodou. Teda, dokud váží půlku co já, že. Ale jednou sem před léty v afektu "přetáhl" prutem pětiletého hajzla po zádech, nikdy jsem toho nelitoval a ten malý a už odrostlý potvor už je napozoru napořád při kontaktu se mnou.
Součást trestu, musíš si jít uříznout z lískový proutek, kterým dostaneš tři výchovné přez zadek, nikoliv že tě mlátí převázaného k lavici jak ve středověku.
Užší víc štípne, tlustší bolí, cestou k lísce špekuluješ.
Trest, nikoliv vzteklá okamžitá reakce. Máš čas pochopit, za co si trestán, a proč domu tak je. Nemyslím si, že je do nutný prvek výchovy, ale určitě nic, co by ti udělalo nějaké trauma nadoživotí. Fyzické dresty byly v té době běžné. A upřímně, litovali jsme ty dva či tři kluky z naší tlupy, co měli pokrokové rodiče a byli trestáni domácím vězením, čili zarachem. To jsme chápali jako mučení.
V Anglie v té době dostávali noši nařezáno ve školách od ředitele.
Fakt něco jinéno, než naplácat p#edškolákovi co utíká do silnice.
Fyzické tresty v mé rodině jsme nepoužívali, jde to bez nich. Rle dělat z toho, vo zažil skoro každý kluk mé generace kovbojku, jrko předvádí kolega, je zaze výraz čeho i málo zdravého a normálníno.
No, právě... to Arnoštovo jednorázové přetáhnutí v rychlé okamžité reakci chápu.
Plánovité poslání pro prut a pak odpočítané klidné potrestání - nemůžu si pomoct, i pro mě je tohle sadismus.
V anglické škole jako neosobní systém - chápu. Ale tímto způsobem bít vlastní dítě?
Jindro, snažíš se vzbudit dojem, že tě fyzické násilí ze strany tvého otce nijak nepoznamenalo a že jsi nad věcí, ale já si moc dobře pamatuju, kolik hnusných, očividně násilnických příspěvků už jsi tady vyprodukoval.
V tomhle směru máš velkou představivost, pro mne je například nezapomenutelný tvůj názor, že se mnou měli fláknout o schod už když jsem byl malé dítě.
A tipuju si, že to nebylo z tvé hlavy, že tahle milá pořekadla se u vás dědí už po generace.
Sadismus je úplně něco jiného.
Naopak, plácnutí jako okamžitá reakce, je nezvládnutí vlastních emocí a nemá žádný výchovný účinek, praktikováno většinou hysterickými matkami.
Dítě musí chápat za co a proč je trestáno, a to lze jen s klidnou hlavou.
Nesouhlasím.
Buď jde o hodně malé dítě. Které to ještě ani moc chápat nemusí a právě ta okamžitá reakce je důležitá, aby se mu to i bez chápání správně spojilo v podstatě na principu podmíněného reflexu. Časový odstup už je na houby.
Nebo jde o dítě větší. Buď udělalo něco, co mu nedošlo, nepochopilo, že je to špatně. A pak by se mu to snad mělo vysvětlit a ne hned třískat.
Nebo to vědělo, že je to špatně... a zas máš dvě možnosti. Jde z hlediska "vyššího principu mravního" o prkotinu. Co já vím... vlezlo někam po cestě ze školy a ušpinilo, či roztrhlo školní oblečení. To mi nepřijde jako provinění, kde je bití na místě.
Nebo provedlo něco fakt závažného... a to je jedině signál, že rodič něco sakra zvrtal už předtím. Může to zkusit začít napravovat bitím děcka, ale praděpodobnost, že to v této fázi ještě pomůže, nebude vysoká.
Ifčo, já bych tohle aplikoval třeba na silniční dopravu. Pokuty (tresty) jsou absurdní a frustrující, jak denodenně vidno, ničemu nepomáhají, jen berou dětem viníků z talíře. Zamyslet by se nad sebou měly hlavně autoškoly...
(jen ftip)
Já ti nevím. Zkouším si představit druh provinění, po kterém řekne rodič vlastnímu dítěti "běž a přines si prut". Prostě mě fakt nenapadá, co to děcko provedlo, aby to bylo přiměřené chování k němu.
Vykradlo samoobsluhu?
S malým děckem je to jiné, naplácáš mu na zadeček, aby neuteklo do vozovky, nepochopí proč nemá, ale bojí se trestu.
Jen bacha, nedělej to na veřejnosti v Norsku a ani ve Francii, teda tam od listopadu, parlament fyzické tresty dětí zakázal.
Bořivoj dostával řemenem, Petr hadicí, já s bráchou lískovým proutkem nebo latí naplocho. Někdo rukou, o někoho zlámali nejednu vařečku.
Provinění byla různá, asi když se porušil nějaký zákaz. Psal jsem o tom tady:
https://www.nakole.cz/blogy/jindra8526/557...
Načezáno jsem dostal i za tu angličtinu, když prasklo, že místo na hodin chodím s klukama blbnout na Cinklák nebo na Dobešku.
Taky táta nesnášel, když musel kvůli mš
S malým děckem je to jiné, naplácáš mu na zadeček, aby neuteklo do vozovky, nepochopí proč nemá, ale bojí se trestu.
Jen bacha, nedělej to na veřejnosti v Norsku a ani ve Francii, teda tam od listopadu, parlament fyzické tresty dětí zakázal.
Bořivoj dostával řemenem, Petr hadicí, já s bráchou lískovým proutkem nebo latí naplocho. Někdo rukou, o někoho zlámali nejednu vařečku.
Provinění byla různá, asi když se porušil nějaký zákaz. Psal jsem o tom tady:
https://www.nakole.cz/blogy/jindra8526/557...
Načezáno jsem dostal i za tu angličtinu, když prasklo, že místo na hodin chodím s klukama blbnout na Cinklák nebo na Dobešku.
Taky táta nesnášel, když musel kvůli mě na poštu, když ho ze školy obeslali s nějakou tou důtkou. To se tenkrát posílalo doporučeně ze školy a ně
S nástupem puberty s lískovkou i latí přestal, i když konfliktů přibývalo
Doufám, že se tohle všechno dotáhne jednou k dokonalosti (u některých rodičů už to tak skoro funguje i dnes) :
https://www.youtube.com/watch?v=tDMyl7-thgs&...
Dřív, než to někdo označil za Stockholmský syndrom, se tato situace označovala mnohem srozumitelněji. Říkalo se, že pachatel svoji oběť zlomil. Přesvědčil ji, že tomu násilí nemá šanci zabránit. Oběť nakonec uvěří kecům o tom, jak ji má taťka moc rád, že si to zasloužila, a moc jí to v životě pomůže.
(Jako fakt sorry, ale přijít na návštěvu k dospělýmu synovi a nafackovat mu v jeho vlastním bytě, to už je opravdu silná káva, ať už jsi řekl cokoliv. To normální člověk neudělá, snad ani nechci vědět pravdu o tom, jak se k tobě choval když jsi byl malej, když sis tohle nechal líbit v dospělosti a dodnes jsi mu za to vlastně vděčný :-/ )
Stokholmský syndrom je úplně něco jiného, ne že pachatel zlomil a že se nedá nic jiného dělat.
""domácí násilí – bývá to právě stockholmský syndrom, co váže týrané ženy k jejich manželům, týrané manžely k jejich manželkám, či týrané děti k jejich matkám a otcům""
https://cs.wikipedia.org/wiki/Stockholmsk%C3%BD...
Jak jinak bys vysvětlil stockholmský syndrom, než že se pachateli podařilo oběť zlomit?
Kdyby se mu to nepodařilo, oběť by se chovala úplně jinak. Například by odmítla přinést prut, kterým ho pachatel hodlá zbít, utekla by z domova a podobně.
A v dospělosti by nezlomená oběť měla být schopná minulost hodnotit objektivně.
Mám v rodině paní, kterou její otec taky mlátil, taky jí dokázal nafackovat tak, až jí tekla krev, když se dozvěděl, že chodí za školu, nebo když byla drzá.
Ale ta paní svého otce pravidelně nazývá volem, často i mužským pohlavním orgánem :-)
Sice je mi to nepříjemné poslouchat, ale na rozdíl od Jindrovo oslavných ód, to má tu správnou logiku. Otec ji taky mlátil, ale zlomit ji, to se mu nikdy nepodařilo, dodnes se na něj zlobí... a právem.
Stokholmský syndrom se může vyskytnout u obětí únosů letadla nebo třeba při přepadení banky, kdy se cizí a náhodní přítomní stávají rukojmím. Za určitých okolností se může mezi pachatelem a rukojmím vyvynout osobněší vztah a náklonnost as sympatie oběti k pachateli. Nikdy to ale není na bázi nějakého fyzického násilí a brutality.
Pachatel rukojmí nezlomí, ale "získá" na svoji stranu a ne násilím, ale naopak pouze mluvením, slušností, pozorností, pochopením a "džentlmenstvím".
Domácí násilí je naprosto samostatná kategorie násilí, kdy je násilí pácháno v rodině jen a pouze mezi členy rodiny. U domácího násilí je fyzické nebo psychické násilí. U domácího násilí je oběť skutečně zlomena a neschopna obrany a odporu a nejhorší stupeň je když oběť dává za to vše vinu jen sama sobě.
Pachatel získá oběť na svoji stranu ne násilím, ale slušností. Ale začíná to jak - pachatel drží v ruce zbraň, výbušninu, nebo má výraznou fyzickou převahu, čili na začátku je hrozba, nebo použití brutálního násilí, které neustále visí ve vzduchu, byť se nemusí týkat přímo oběti, která si k pachateli vytvoří kladný vztah. Prostě pachatel má nad obětí hned od začátku neomezenou moc. Jinak by ji asi neukecal a nepsalo by se o Stockholmském syndromu :-)
Proto se také mluví o pachateli braní rukojmí, nebezpečném vyhrožování, vydírání, útisku, omezení svobody či uvěznění atd., a o rukojmí jako oběti pachatele a poškozené jednáním pachatele.
Pokud by pachatel neměl "v rukou" nic čím by přiměl oběti uposlechnout a dělat co chce on, tak by to nebyl pachatel a oni bětí.
Oběť je obětí právě na základě té počáteční a dál trvající hrozbě nějakého dalšího násilí.
No a předejdu tvým dalším vývodům a hned dodám, že ony oběti poslouchají pachatele jen proto, že na ně působí v důsledku síly zbraně v jeho rukou a důsledku počáteční výhružky případného dalšího násilí.
Pokud totiž pachatel odhodil zbraň a dál na oběti přestal působit počáteční výhružkou a odcházel by a někdo z rukojmí by se k němu dobrovolně přidal a dál mu pomáhal a spolupracoval s ním třeba aby mohl beztrestně uniknout, tak by přestal být obětí (poškozeným) a v té chvíli by se stal sám pachatelem trestného činu.
Na to se budeš muset zeptat ve vládě, v parlamentu nebo novinářů, tam je v poslední době plno odborníků a mnozí se specializovali na schizofrenii.
Lelku výborně, jsem rád, že jsme společnými silami uvedli na pravou míru to co jsi napsal, totiž že Stockholmský syndrom nevzniká na bázi nějakého fyzického násilí a brutality, že pachatel rukojmí nezlomí, ale "získá" na svoji stranu a ne násilím, ale naopak pouze mluvením, slušností, pozorností, pochopením a "džentlmenstvím".
Člověka se Stockholmským syndromem i nadále vnímám jako člověka zlomeného, zlomeného na bázi potenciálního brutálního fyzického násilí, například na bázi výrazné, ba přímo hrozivé fyzické převahy, kterou mají rodiče nad svými dětmi, obzvláště, je-li ta převaha spojena s prchlivou povahou.
Vnímej si koho chceš a jak chceš, je to tvůj problém, nikdy nikde netvrď, že to je tak jako to vnímáš ty.
Není to fyzickým násilím, ale jen přesvědčováním, vysvětlováním a předkládáním smyšlených zdánlivě ušlechtilých úmyslů, že je drží jako rukojmí třeba proto aby získal peníze na záchranu velryb nebo na pomoc hladovějícím dětem. Samozřejmě tam je zpočátku hrozba zbraní aby ho rukojmí poslouchali a neodešli sami pryč.
Vždy jde o navzájem cizí lidi, nikdy ne příbuzenské vztahy a vždy jde o rukojmí a ne týrání jiného pro vlastní potěšení a získání nadvlády na obětí jako to je u domácího násilí. To je opravdu úplně něco jiného, to přece nemá s braním rukojmí nic společného.
Dle toho, co jsem našel na netu, syndrom vzniká i v případě, že pachatel svoji oběť uvězní na řadu let, aniž by k tomu potřeboval rukojmí, a jde mu jednoznačně o získání nadvlády a vlastní potěšení.
Princip syndromu spočívá v bezvýchodné, beznadějné situaci oběti a v paradoxu, že oběť se pod tlakem bezvýchodné situace ztotožní s pachatelem. Čili použití, či hrozba násilí ze strany pachatele je primární příčinou. Pouhé přesvědčovací schopnosti a ušlechtilé cíle by za normálních okolností nestačily.
Podmínky bezvýchodnosti a beznaděje vznikají i v příbuzenských vztazích.
Ve vztahu rodiče a malého dítěte vlastně vznikají automaticky, dítě je do určitého věku na rodičích zcela závislé jak fyzicky, tak psychicky, emocionálně, do určitého věku ho vůbec nenapadne, že by mohlo od rodičů utéct, nebo je udat na policii.
V tomto vztahu se ale o syndromu začíná mluvit až v okamžiku, kdy rodič této situace zneužije (ať už vědomě, nebo z přesvědčení, že koná dobrou věc) a nakonec se mu díky své brutální fyzické i psychické převaze podaří dítě přesvědčit, že hrozba, nebo použití násilí z jeho strany bylo oprávněné.
Problém je akorát v tom, že jsem se tě ptal, jak jinak bys vysvětlil stockholmský syndrom, než že pachatel svoji oběť zlomil. Co ti na slově "zlomil" nesedí?
Aha, tak už pomalu začínám rozumět tomu jak si dal dohromady stockholmský syndrom s domácím násilím. On se ten takzvaný stockholmský syndrom v domácím násilí projevuje jen v tom, že oběť bere vinu za to násilí na sebe a také že odmítá vypovídat proti násilníkovi. Jinak jde opravdu o dvě odlišné situace a vztah pachatel oběť.
Tohle spojení s domácím násilím se zřejmě objevuje u některých psychologů až v posledních několika letech. Ještě před nějakými deseti lety se tohle nespojovalo.
Pokud se bude brát "zlomení" jako podvolení se, tak ano, je to zlomení oběti.
Včera jsem někde četl, že ztotožnění a obdiv k pachateli může být způsoben něčím na způsob regrese, návratu do dětství, do tehdejšího infantilního vztahu k matce, tak asi proto se to dnes spojuje s domácím násilím, protože princip závislosti je vlastně úplně stejný.
Že se svý matky bojím, jsem si naplno uvědomil až někdy okolo pětatřicátého roku svého života :-) Teprve v rámci snahy o zjištění, proč tomu tak je, se mi vybavily potlačené vzpomínky na fyzické tresty, které praktikovala..
Tohle si netroufám ani odhadnout. To chce skutečného, ale opravdu fundovaného klinického odborníka, ne nějakého "šarlátanaP" z různých poraden.
Jojo, říká se, že facka není argument, ale podle mě to je kec. Když jsem pobýval na gymnáziu, měl jsem kliku na výborný pedagogy... a že jsme byli průseráři.. hodně toho bylo naší třídní řešeno stylem: Chceš pár facek hned, nebo mám psát dopis rodičům? Většina si vybrala hned, na facky to vyšlo stejně nebo míň a bez blbých keců doma... třídní měřila metr šedesát a vážila 50 kilo i s pytlem cementu... dodnes si vzpomínám, jak kolega habán si šel sebevědomě pro trest, musel stát pod stupínkem, aby dosáhla a ještě se sehnout... když si šel sednout komentoval to "sakra ty sedly skoro jako od táty". Rodičové musím dodat s touto praxí bouřlivě souhlasili předem....
PS: Šíravníka neznám, leč z jeho textů soudím, že by měl navštívit odborného pracovníka přes psýché....
Každý odborník přes psýché ti řekne, že fyzické tresty mají kontraproduktivní výsledky. Samozřejmě je velký rozdíl mezi pohlavkem a mlácením hadicí, to je jasný, ale špatně je obojí.
Aby byl někdo označen odborníkem přes psýché, sám musí projít náročnou terapií, to aby byl sám duševně v pořádku, víš, aby se nakonec při terapii nezačal zastávat pachatele násilí, když si k němu přijde stěžovat malé dítě, že ho doma někdo mlátí, nebo když k němu na to samé přijde vzpomínat člověk dospělý.
Dneska by si jen málokterý odborník dovolil veřejně říct něco jiného. Byl by to jeho kariérní konec. Hysterie okolo toho je obdobná jako okolo politické korektnosti.
Zeman, Babiš, vlastně i mlátička Vondráček by z tebe měli velkou radost, slušnolidi za pomoci zlotřilé EU akorát ničí naše tradiční hodnoty, jako je například právo zlískat prdel vlastnímu dítěti, mlátit studenty pendrekem a nechat vychcípat celou Prahu.
Tebe asi hodně a furt řezali, že máš z plácnutí přes zadek nebo přes ruku takový děs a noční můru ještě dnes když jenom čteš o tom, že nějaké dítě by mělo dostat jednu přes zadek.
To mi řekni jak si vychovával vlastní (pokud si vychovával) bez plácnutí dítěte. Abych pravdu řek, tak nevěřím že existuje někdo kdo by dítě ani jednou neplácl přes zadek za vytrvalou neposlušnost.
Tohle už není na dobrovolnou návštěvu u specialisty... myslím, že by pro Šíravníka měli vyslat odchytovou službu se sítěmi a kazajkou.
Já neplácnul, nechal jsem to na mamince :-)
Tyhle aktivisty je lepší střílet (umístit do detence - nafurt). Oni, přes maximální snahu společnosti, se nezmění.
Ani komunisti (no, až na pár výjimek) nejsou tak zahryzlí do svých myšlének.
Vezměte si, kolik z nich (komunistů) obrátilo kabát naruby a stali se z nich antikomunisti, popř. nesmlouvaví kapitalisti?
Já se Šíravníkem souhlasím. Od chvíle, kdy je dítě už tak velké, že dokáže pochopit, že se do ulice bez rozhlédnutí prostě neleze, už nemá smysl mlátit. Dá se mu to prostě vysvětlit a trestat lze bez fyzického násilí. Ještě chápu, že někomu v afektu ujede ruka, ale to ritualizované násilí na dítěti mi opravdu přijde nepatřičné a divné.
Brahmo, náš kluk asi v pěti letech v Jablonci v nestřeženém okamžiku vlítnul do silnice a zachránila ho pohotová reakce řidiče, na zadek nedostal, teď je mu pětadvacet, zdá se, že naši velkou výchovnou chybu (nedostal na zadek) přežil ve zdraví.
Jo a rondo, o špatném vlivu fyzických trestů, rituálních obzvláště, panuje mezi odborníky víceméně shoda, psal jsem, že kvalitní psycholog musí mít za sebou náročnou terapii, aby se oprostil od chyb vlastních rodičů - ty jsi začal blábolit ve stylu a la Protiproud o hysterii a hyperkorektnosti ne já..
jj, zkus někde říct něco proti tomu, co se neprosazuje jen odborně, ale hlavně politicky, přes spolky, sdružení, hnutí, kampaně. Na kolika příkladech jsme to měli možnost v poslední době sledovat ? A nikdy z toho nebyla zlatá střední cesta se zohledněním individualismu a okolností, vždycky se to vyhrotilo až k excesům.
... dítě brzy pochopí, že každý, byť sebe větší průšvih se "správně" okecá.
Takže v dospělosti třeba trest za (např.) dopravní nehodu bere jako podraz, porušení pravidel. Soudce ho neměl odsoudit (do kriminálu), ale probrat to s ním a on by pak slíbil, že to už nihdy, ale vážně nihdy neudělá ...
Já s Šíravíkem nesouhlasím, mele páté přes deváté, ve zkratce řečeno.
Fyzické trestání jsem neaplikoval, lovím v paměti, jestli vůbec kdy jaké tresty.
Ale nemám ambici nikomu radit, či nařizovat, jak má své děti vychovávat.
Dost důrazně se však musím ohradit proti tomu, aby mého otce, který nám udělil v dětství pár výprasků, kdokoliv, nazýval sadistou.
To je nestoudné.
Dobře, tvůj otec nebyl sadistou. Jen jeho způsob trestání vykazuje prvky sadismu podobné. No a protože jsi na to byl zvyklý, tak to považuješ skoro za normu. Ale v dnešní době to za normu už považuje v Evropě hodně málo lidí. V některých státech bys byl dokonce nějakým státním dozorem za podobné jednání kárán.
Jindro, pokud člověk začne pochybovat o kvalitách svých rodičů, zároveň začne pochybovat sám o sobě. Ne každý na to má odvahu, pro tebe je to nepřijatelné, no tak jo, dobrá.
Ale dokud tady budeš psát oslavné ódy na lidi, kteří mlátí svoje děti prutem, který svýmu synovi klidne rozbijou hubu i v dospělosti v jeho vlastním bytě, budu s tebou nesouhlasit a psát ti, co si o takových lidech myslím. Budu to dělat i v případě tvého otce, na tom není nic nestoudného.
Naopak, Brahmo, myslím si, že to bylo dost promyšlené. Táta nám dal čas, abychom si uvědomili přestupek, a přijali za něj trest.
Pochopení, že si udělal něco co se nemá a byl si důrazně upozorněn, že se nemá (jako třeba lézt na Branickou skálu), a že za to následuje trest, je důležité.
Mě fakt připadal kasárník, tedy domácí vězení, co aplikovali na Hombreho, jako mnohem drastičtější trest.
Pominu úvahy místního choromyslného, ale trestat za to, že se někdo umazal nebo si potrhal hadry může napadnout jen ženskou, stejně jako za známky ve škole, či prospěch.
Hovadin jsme se ale jako kluci nadělali dost, a příklady neuvedu, nebo ten pošuk s tím yase yasere celé téma a kdoví kdy a kde.
Jo, proč být děcka, když je za sebou můžemetahat ve vozejku na kole :-)
Tak to pardon - mě trestání za to teda nenapadlo. Jen mě tak napadaly různé druhy provinění, které asi tak může děcko provést... a právě že žádné, které by zasloužilo takovéto potrestání mě nenapadlo. (A nemyslela jsem tím, že za to, že se umazalo, ale za to, že se ze školy nešlo nejdřív převléci... ale ani tak mi to na fyzický trest nepřipadalo.)
Prosímtě, tys to fakt nevěděl, že nemáš místo angličtiny chodit ven s klukama a potřeboval jsi pauzu před trestem, aby sis to uvědomil? Kolik ti bylo?
Fakt tomu nerozumím... tak do pěti let se stalo, že děckám nějaká přilétla, protože to bylo exaktnější sdělení než nějaké filozofické rozpravy. Pak už ne - jednak jsem jim s věkem dávala víc a víc možnost si rozhodnout samy, co chtějí (tj. pokud by do nějakého zájmového kroužku nechtěly chodit, tak by si to samy rozhodly a mně to řekly a ne že by si to potajmu zrušily a já je pak za to třískala) a v zásadních věcech dokázaly vysvětlení pochopit i bez cesty pro prut.
Věc se má tak, že takové to prostě bylo.
Pochopitelně,že já, stejně jako všichni kluci kolem, jsme měli zakázáno na skálu, ale vžducky se to nějak zvrklo a věřilo se, že ti na to nepříjdou. Občas i nepřišli :-)
Já výchovné methody svého otce nepřevzal, ale mám za prokázané, že tak či onak fyzické tresty provázely kluky mé generace celé dětství, bez jakékoliv psychické újmy.
A táta měl pravdu v tom, když mě lískal za tu angličtinu, že to dělá pro mě, že si na něl vzpomenu a že mu za ten výprask budu vděčný.
A vzpomínám a jsem vděčný, a zdaleka ne jen za výprask
Ouplně bych vozík neztracoval.... Ovšem je něco jiného dítě v něm např. převážet 15 minut na koupák, nebo na nákup, když nemám hlídání (to považuju za rozumné využití) a na druhou stranu mít tam dítě 3 hodiny, protože rodič "musí" na cyklovýlet, a nebo ukazovat světu, jak pohrdá klasickou dopravou (toto považuju za zvěrstvo a příznak choré hlavy roiče). Mimojiné mi taky cestování s dítětem na kole (ať už na sedačce nebo na vozíku - výjimkou jsou holandské nákladní tříkolky, které s přepravou prcků počítají ve vaně PŘED rodičem) nepřijde dvakrát bezpečné a hodně bych se rozmyslel, jestli pojedu a KUDY pojedu.
....ještě že tyto "moudra" nečte a neraguje Peggy. Její děti musí být velice vděčné, že je nezavraždila sekerou a jezdí s rodičema na kole dodnes s přinucení a odporem!!! ;-)
Ale jsou rodiče kteří ten řev nerespektují.
Jakožto instruktážní film doporučuju Obecnou školu :)
což o to, ať to hází, ať si děcko zvyká,co ho za 20 let čeká na D1
No to házení se právě teď zrovna malýmu líbí. Sice se vozí zatim jenom v kočárku, ale čim větší jámy, tim je spokojenější a v klidu spí :-)
Jenom pro pořádek. Teď je mu 9 tejdnů.
Nech ho doma, na kole mu to nic nepřinese.
Ale jinak, hodně štěstí, dítě je zâzrak
Byl jsem svědkem téměř hororové podívané, kdy otec vezl po lesní cestě s kořeny malé dítě v sedačce za sedlem a hlava toho děcka se bimbala v rozsahu, který určitě vývoji krční páteře neprospíval, o mozku nemluvě. Takže bych do určitého věku, kdy se srovná dětský nepoměr váhy a velikosti hlavy k tělu, preferoval vozík.
Přesně to si myslim taky. Hlavně se sedačkou je riziko, že když někde podklouznu, tak poletim snáž a namelu si jak já, tak dítě. Naopak s vozíkem by se třeba dalo dost ustát. Jeden nikdy neví, co se může stát. Můžu ject sebe bezpečnějš a stejně mi třeba podjede na kameni, nebo hlubšim bahně/písku kolo a musim vyrovnávat.
V sedačce dítě sedí docela fest a je tam jak ve skořápce. Takže pokud s kolem lehneš, dítě je docela chráněno. Píšu "lehneš" - pokud bys s tím dělal kotrmelce, je to o něčem jiném.
Ale hlava holt upevněná není, pokud dítě usne, je to blbý.
Osobně si myslím, že sedačka není vhodná na delší výlety.
A co se týká vozíku - nevím, jaký máš, ale dnes má běžně úchyt takový kloubek, takže kolo snadno položíš, když máš vozík zapojený.
Takže pokud s kolem lehneš, s vozíkem to nemusí hnout.
Vozík zatim nemám. Uvažuju ale asi o nějakym od Croozeru. Chceme právě nějakej i s tim přednim velkym kolečkem a brzdou, protože manželka jezdí na bruslích a na to by to šlo použít. Už jsem se na něco díval, ale ještě je čas.
Croozer také máme. Kupovali jsme ho v roce 2015 a byl to model snad 2010. A dodatečně jsme tam nechávali dát odpružení.
Jezdíme s tím v pohodě - nejprve jsme tam místo sedačky upevňovali vajíčko, sedačku jsme pak používali až když Mimís seděl.
Brusle jsme párkrát zkusili se sportovním kočárkem s brzdou - nijak nás to ale nenadchlo.
Ještě k tomu vajíčku. Jak se do toho vozíku upevňuje? Vim, že se dá sehnat miminkovník, ale to vajíčko by asi bylo lepší. Máme konkrétně typ Joie Gem. Tak jestli jsou potřeba nějaký adaptéry, nebo se to chytá cca jako v autě?
vajicko jsem do voziku vlozil zepredu, sklopil drzadlo dozadu k hlavičce dcery a vzadu to drzadlo privazal k pricne trubce - popruhem.
Do stran jsem to fixoval "měkkym nakladem" - obleceni, plenky, tašky s věci
(vozik Croozer, vajicko bylo asi Chicco)
Moc jsme toho ale s vajickem nenajezdili.
Máme vozík Croozer, vajíčko bylo chicco.
Prioritně bylo nutné sundat látkové sedadlo, co je ve vozíku - to jde snadno.
Vajíčko jsem pak zavěsila na gumy (silnější kulaté) - dvě vepředu za spodní okraj vajíčka a jedna vzadu za horní okraj.
Vozík jsem kupovala v Praze u Fialy, který dělá na vozíky odpružení. Ten má zkušenosti i se zavěšením vajíčka, a tak jsem u něj rovnou pořizovala i ty gumy. Ví jak dlouhé a jakou sílu, takže jsem si ušetřila testování.
Tady z jejich stránek přibližný návod, jak vajíčko instalovat
https://www.velofiala.cz/croozer/autosedacka...
Na brusle je lepší chariot, který má brzdu na těch zadních velkých kolech, ta croozerová na předním kole byla spíš na vztek - nebavilo mě ji s kolem pořád nandavat a sundavat, tak jsem ji stejně vozila v "kufru" a brzdila prostě bruslí nebo zatočením.
Ale bacha, když pak po letech člověk vozík odloží, to je pak změna v pohybu na bruslích. A to včetně zatáček a brzdění :-D
K bezpečnosti vozíku - jediný pád, který jsme s vozíkem měli, byl když se tatínek hecoval, že ten malý prudký kopeček vyjede s naloženým dvojvozíkem (děti tehdy cca 1 a 3 roky). Když mu zadní kolo začalo pod tou vahou podkluzovat a přední se vlivem terénu pomalu zvedalo od šotoliny, nestihl ani spdčka vycvaknout a projel se asi tři metry zpátky dolů po boku a lokti. Jediné riziko, které hrozilo v tu chvíli dětem, bylo to, že je chytne křeč do břicha ze záchvatu smíchu, kterému propadly (tatínek byl zaujat svým zraněním natolik, že se je ani nepokusil roztrhnout za to, že se mu smějou...)
To mi připomnělo jednu moji projížďku na horáku v Orlických horách. Někdy v září jsem jel v Orlických po jedné takové dost boční cestě po které se nijak nejezdí. Dolů to je dost dlouhý a hlavně hrbolatý a kamenitý a nahoru pořádná dřina. Sápal jsem se nahoru a proti mě dvě dost mladé ženy na trekových kolech s docela překvapivým a krapet vyděšeným výrazem.
To ještě šlo, jenže kus za nimi jeli nejspíš jejich manželé. Ti sice jeli na docela slušných horských kolech, ale nejspíš bez zkušeností s jízdou na rozbité cestě z kopce a navíc oba měli za kolem vozíky s dětma. Ten jeden absolutně nezvládal jízdu, vozík mu nadskočil a zatlačil na zadní kolo a to ho poslalo vpravo mimo cestu, on si lehnul a vozík naštěstí zůstal stát na cestě. Ten druhý s vyděšeným výrazem sjízděl, vozík poskakoval a dítě se mohlo umlátit smíchy jak ve vozíku nadskakovalo, myslím, že to táta nejspíš ani nevnímal :-)
Něktěří lidi jsou hrozný magoři když se pouští bez znalosti a zkušeností na takové cesty.
... ale zase mají veselé děti !
Možná mít budou, pokud z nich ovšem na podobných vyjížďkách nevytřesou duši.
I když bych řek, že to byla asi jejich první a taky poslední jízda v Orlických s vozíkem :-))
no, na kolegu v dost rychlém sjezdu (asfalt) křičela dcera z vozíku "taťko hyjé".
Já za nimi stíhal docela se sebezapřením...
Se mnou děti z vozíku nejraději diskutovaly - super bylo období "a plóč?". "A plóč jedeme tak pomalu?" "A plóč uš nemůžeš?" "A plóč tak foukáš?"
Vlastně tehdy byly taky na hranici přežití :-D
....určitě se tazatel nestačí divit, co všechno musí vědět a čeho se vyvarovat před zamýšleným "zapřažením" vozíku s dítětem za kolo- hlavně pokud jde o brzdy..:-)
Pokud se víceméně držíme v oblasti technické nebo se to týká vozejků nebo brzd, tak si myslím, že je to v pořádku. By to asi nebylo ideální, kdyby tady bylo tisíc témat v technických radách, u nich pět až dvacet odpovědí a šlus. Prostě po vyčerpání kardiální otázky se tlachá a téma rozvíjí :-)
K původnímu tématu: ano, véčka stačí. Co vím že nestačí jsou čelisťové brzdy Favorit - sice to s nimi taky jde, ale na nouzové zastavení před přijíždějícím autem to není.
Odbočka: padlo tady několik návrhů na tažné zařízení řešené různou formou kulového čepu, které mají rozsah naklonění okolo příčné a podélné osy jenom několik desítek stupňů. Co se stane, když se ten rozsah při pádu kola na bok překročí? Zabrání to kolu v pádu, převrhne se i vozík, nebo se tažné zařízení ohne nebo ulomí? Jak máte tohle u svých vozíků řešené?
V mém případě ( http://nightrider.xf.cz/galerie/prives2_03.jpg ) je pád doleva bezpečný, doprava by to asi odnesly dráty v zadním kole. Takže se musím snažit nepadat.
Mi tažné kolo padá furt, bo má krátký stojník, sice s sebou vozím ke kontošu podložku, ale stejně to většinou spadne, když z vozíku sundávám plachtu s větvama ze zahrady. Nic se nestane, spadne kolo, vozík se taky nějak nakloní, ale nic se nikde nepoláme, se to podle potřeby v těch čepech a ložisku nějak natočí. Postavím to na kola a odjedu.
Ty vozíš taky vozík za kolem? Máš fotó?
To mám takové záložní kolo s malejma kolama. Říkám mu Hucul a tahá vozík :-)
Máš to špatně nalakovaný, nebo to jen ještě není zralý ?
Myslíš ten vozejk? Jsem to takhle natřený základovkou koupila (aji s nějakým kolem vepředu, ale to jsem rozebrala a většinu vyhodila do šrotu). Je to takový jakoby nedodělaný, ale je to na dva kastle piv vedle sebe, takže boční výplně nepotřebovali. Barva drží, je to lehounké, tak to neřeším, s tím jezdím akorát k tomu kontejneru.
Ne ne, kolo. Čtu něco o červeném vlkovi.
https://defenders.org/red-wolf/basic-facts
Zelený je to jako že příroda, asi. Ti červení vlci jsou nějací ohrožení...
Zapřahat vlka do tahu a říkat mu hucul... :-)
No, budu to muset s tím vozejkem zvážit...
Ta podoba mi vyrazila dech :-)
Máš dobrý vkus, tohle kolo se na tahání vozejku bude skvěle hodit :D
Tož ta myšlenka na variantu Hucul Turbo už tady byla. S Růženkou se to zadrhlo, ale není všem dnům konec. Vozejk může klidně tahat Arab :-)
Medituju, jestli kárečku přidělat za madlo nebo si udělat nějakou oj místo madla. Občas takové hotové oje s úchytem prodávají jako náhradní k nějakým vozíkům, takže DoDo by mě neminulo tak či tak. V případě úchytu za madlo bych musel z kárečky uřezat tu podpěru, abych se někde nevymlel pro malou světlost. Ale než to vyřeším, tak asi budu mít dříve sepsanou závěť :-D
https://www.kutil.cz/zahrada-stavba-dilna...
Narazil jsem na toto, to bych si mphl nechat jen přiohnout ~20mm trubku, na kterou bych to přidělal a uchyceno zleva vzadu na vidli přes nějaký ten šroub.
No to taky ne, ale jak se na ten závěs dívám, tak by se jen otočil o 90°, vypasovala poloha oproti ose kárečky a ještě uřezaly ty ručky a vyjíždím :-) Asi si sednu vedle sestavy kola a kárečky a začnu měřit...
http://vok-beroun.cz/voziky-karky/118751-vozik...
A tady z tohoto by šel rovnou koupit komplet jako náhradní díl a nemusím řezat nic.
Dyť tady máš kuláč aji s objímkou na sedlovku, to akorát přišroubíš k vozejku.
https://www.sportovnidum.cz/m-wave-tazne...
No, já nemám tu sedlovku na kole, musel bych to přichytit k nosiči a měl bych to nízko. Mám 20/20 leháč, že, a kárečka má zatím jen 16" kola. Proto nad tím tak medituju, vždy se v tom budu vrtat a kutit.
Prosím Tě myslíš si, že na kárečku můžu dát kola s rychloupínákem?
Mám tuto:
http://vok-beroun.cz/voziky-karky/118749-vozik...
Ježíš, to se mě moc ptáš, ale nenapadá mě, proč ne. Kdybych je měla a dělala kárku, tak nad tím nebudu přemýšlet a dám je na to :-)
Ten upgrade myslím vážně, kupovat spešl cyklovozík kupovat nechcu, míním v tom vozit zhruba 35kg, co v tom tlačím běžně pěšo. A vyhodit love za středy s průmyslovými ložisky s tím, že budou nakonec k nepotřebě, není pěkná vyhlídka.
Já ti nevím a neporadím. Jsem prostě prohlížela po aukrech a bazošách, až jsem našla vozík, kde jsem naznala, že za 500 aji s kolem kousek od baráku to jde.
Prostě mě kárka nijak netlačila, ale vedla jsem v patrnosti, že se na tom dá něco odvézt snadněji jak na kolečku, bo to nemusím držet na rukách, ale jen tlačit/táhnout. Do pořízení kárky jsem prostě jezdila s kolečkem :-)
Tady jsem narazil na další cestu k připojení kárečky po zadání dozu náhradní tažná tyč k vozíku.
https://www.velofiala.cz/p/7007/chariot-cts...
Nevýhoda je cena v hodnotě kárečky, ale jde to koupit i kusově
https://www.obchodth.cz/5043-thule-40105241.html
https://www.obchodth.cz/872-zaves-thule-chariot...
a udělám si u souseda v dílničce jen oj.
Ve šrotshopu něco takového (už hotového) nemají?
http://eland.org.uk/jpegs/tandem/hitch2.jpg
Tak toto je taky pěkné.
....je to mimo téma, ale...při kontrole stránek se sočástkami jsem narazil na níže uvedenou,kde je k mání jednokol.vozík(číňan)za rozumnou cenu. Mi slouží po doplnění o odpružení přes 6let bez závad...
https://www.kupsito.sk/c/98846/Pr%C3%ADslu%C5...