Nechtěl jsem jinému autorovi vstupovat do linku, proto jsem tento založil. V jiném linku jsem psal, že i když jsem koupil hotová elektrokola, tak uvažuji zatím minimálně o stavbě akumulátoru. To kvůli "elektrifikaci" dalších kol.
Na tomto videu:
https://www.youtube.com/watch?v=BzTOD8GA_nM
jsou vidět články po 3 kusech. Má někdo odkaz na zdroj takových článků?
Pak je tam v 15´vidět montáž BMS. Má někdo odkazy na takové BMS?
Na videu:
https://www.youtube.com/watch?v=adUTP92VFqg
je v 2. minutě vidět pouzdro na články. Má někdo odkazy na pouzdra?
Na videu:
https://www.youtube.com/watch?v=aKvpcOYkI_c
je vidět seatava akumulátoru bez pájení. Má někdo odkaz na tuto sestavu?
Potom zde na fóru psal kolega, že ty články jsou vyráběny v kvalitních třídách A, B, C. Nejlepší A je nedostupné, atd.
Může někdo napsat, z jakých zdrojů je nejlépe čerpat pro pořízení článků (myšleno dobrý poměr výkon/cena).
Nebo - pokud stavět akumulátor - je lepší zaměření na Li Po ?
Zdravim.
Clanky po 3 kusech jsem nevidel, ale myslim ze lze sehnat.
Po jednomu jsou tady (na ebay spoustu):
https://www.ebay.com/itm/10PCS-for-Samsung...
Pouzdra a clanky lze koupit tady (dobry obchod v EU):
https://eu.nkon.nl/catalogsearch/result/?q=with...
Pouzdro (na ebay jsou spoustu DIY dilu):
https://www.ebay.com/itm/13S-5P-48V-E-bike...
Zadnou dobrou velkou baterku na elektrokolo (kde je velke strasadlo/drcani) bez pajeni/bondovani/tenkeho dratu (jak u Tesla) neudelat, odpor na te pruzine je obrovzsky:(
https://www.ebay.com/itm/VRUZEND-high-power...
nkon.nl je dobry zdroj v EU. Cina je vzdy loterie.
Ale nevim proc bych clovek to chtel stavit sam misto toho, abych objednal stavbu u zkuseneho cloveka/spolecnosti, kterych jsou spoustu.
Lipo je dobra volba, podle me je lepsi nez Li-ion.
Jako první jsem koukal na ceny u zkušeného člověka se zárukou. Ale za 17 Ah repase chce 10000,- Kč.
Odkaz na ceník. Zdá se mi to dražší, než nakoupit komponenty dle rad zdejších odborníků (tímto znovu děkuji) + moje práce (mám čas a zajímá mbe proniknout do problému).
http://www.bateriedoelektrokola.cz/repase/
Pomoci jakych clanku to chcete udelat?
Napriklad jste zvolite clanky >=3000mAh, >=20A clanky.
Nejlevnejsi na nkon.nl je
https://eu.nkon.nl/rechargeable/18650-size/lg...
60 kusu (10s6p) * 4.5euro (+doprava)=7000Kc+doprava.
Pak bondovani - 1500Kc.
Pak sestava zpatky do krabicky - 1000Kc.
9500Kc+doprava. Neni o hodne levnejsi, nez repase s zarukou.
To je pravda, proto je dobré získávat informace od odborníků.
Jakou sestavu LiPo byste doporučil na 36 V (12 až 17) Ah? Bez ohledu na velikost.
Myslim ze 4s+6s Multistary 10C-12C, 12Ah nebo 16Ah je fajn volba.
Naposled jsem pro manzelku koupil Multistary (6s+4s) 10C 5.2Ah (1000Kc) a pro kolegu Multistary (6s+4s) 12C 10Ah (3500Kc).
Ja mam (6s+6s) 10c 12Ah, 400 cyklu za 3000Kc je fajn volba:)
Taki vyrobi 16Ah - je to jiz 3.5-4kg baterka.
Toto nie je dobrý príklad, vybrali ste veľmi drahé články ktoré určite do repasov nikto bežne nepoužíva a tak Vám vyšla cena podobná ako hotový repas ktorý ale bude z podstatne lacnejších článkov...
Lubo, jaké používáte články do repasí, pokud to není know how?
Mozno ano:) 4.5 euro neni tak drahy clanky, ale jiste lze najit 2-3 krat levnejsi:)
Proto jsem i poptaval pro clanky na repase.
Rôzne držiaky a stavebnice bez letovania a bodovania sú obzvlášť pre bicykel nevhodné. Možno tak pre stacionárne použitie s malými prúdmi by to fungovalo.
Pokiaľ chcete batériu stavať odporúčam minimálne bodovanie si nechať urobiť. Zvyšok zvládne šikovný človek s letovačkou bez špeciálneho vybavenia a skúseností. Môžete takto ušetriť, mať batériu v akejkoľvek konfigurácii a nemusíte sa obmedzovať ani výberom článkov. Nové články majú na nkon.nl a nové z demontu nepoužitých batérií (dosť lacno) na nexun.pl
Ak by ste mali záujem články viem zbodovať.
Lubo, co se boduje a co se letuje. Na tom videu se vše letovalo, na dalším byly bodovány ty trojice článků.
Tedy ta vaše nabídka bodování. Co konkrétně byste bodoval na 60 ks článků? A vaše cena za bodování?
Doprava, asi Slovensko?
Asi najpraktickejšie je rovno zbodovať celý blok 60ks článkov. Aký tvar by ste potrebovali? Najjednoduchšie aj najefektívnejšie je zbodovať to ako 6x10 blok. Používam pravý nikel hrúbky 0,15mm. Prikladám foto ako to asi vyzerá.
Jak píše Dowcare, uvažuji o dalších kolech. Tady v místě bydliště máme ta 2 kola s akumulátorem v rámu, výroba 2017 a 2018. Zde předpokládám nějakou výdrž. Synovi jsme dovezli Lectron 17,5 Ah z 2016. Tento týden to zkouší jízdou do práce a je možné, že na jaře bude potřebovat rezervu. Má to na té šikmé trubce rámu na zacvaknutí. Pokud by bylo třeba foto, zkusím dát.
A pro úplnost - na chalupu na Moravě jsme pořídili také takové sranda kolo. Městské s nízkým nástupem. Aku 3 x 12 V , Pb 12 Ah. Tedy je to ten dlouhý kryt pod sedadlo. Tam bych uvažoval na jaro Li ion.
Nebo LiPo??
Vymeniť olovo za lítium je dobrý nápad. Pre taký prípad by mohla byť vhodná (vzhľadom na dostatok miesta a tak či tak podstatne nižšiu hmotnosť) batéria z lacných 18650 článkov z nexun.pl
Konkrétně ten obal má místo 9x9x40 cm a to kolo má 250W, pojistka 15 A , mám tam 20 A. Minimálně aby to mělo 12 Ah.
Ten druhý akumulátor by se měl vejít do pouzdra viz foto. Koko je 250W/750W, aku minimálně 17 Ah. Druhý obal bych musel sehnat.
Ak nie je batéria nanič tak repasovať je škoda. Ak by ste chceli mať druhú takú istú mohla by sa nejaká mŕtva zohnať a zrepasovať. Samozrejme do tak malej krabice zázraky urobiť nejde.
Jestli je možné konkrétně.
Dá se do tak malé krabice, kde je 17 Ah dát nové články 17 Ah? Pokud ano, za kolik pro vás Kč, E ?
Ta předělávka z Pb na min 12 Ah za kolik?
Áno 17Ah sa tam zmestí keď sa použijú články s maximálnou kapacitou (3,4Ah).
Prerátam čo by sa hodilo miesto tej olovenej a potom napíšem...
Lubo, nemám přehled, ale teoreticky, kdyby se sehnal věrší obal i s držákem, tak by se 17 Ah dalo poskládat s levnějšími články? Jen nevím, zda na to kolo by pasoval jiný držák pro větší obal.
Na aliexpress majú prázdne hailong krabice, tam by sa malo zmestiť až 60 článkov, ak chcete nižšiu cenu riešením sú aj články z nexun.pl, odtiaľ by vyšli lacno aj tie s max kapacitou. Len je to prácnejšie na zloženie (články sa musia premerať a zrovnať na jedno napätie). Ale aj tak to vyjde lacnejšie 60ks takých verzus 50ks nových.
Tak som skúsil nejakú ozaj lacnú kombináciu ako náhradu olova. Články by boli nové z demontu, myslím že pre tento nenáročný účel sa hodia, Sony V3 10s6p mi vyšlo 13,5Ah/486Wh za 175€ a Samsung 29E 10s6p 17,4Ah/626Wh 200€.
Pravda je že olovo nikdy nedá svoju plnú kapacitu a tak akákoľvek aspoň 10Ah lítiová batéria by bola lepšia ako tie pôvodné olovené, aj keby hneď boli nové...
Lubo, děkuji za propočty. Můžete mne poučit, co znamená nový článek z demontu? To znamená, že někdo reklamuje nový akumulátor se špatným třeba jedním článkem a firma to dá na rozebrání? Tedy se to rozboduje a měří se článek po článku a dobré se stopami bodování se vybírají?
A na ten druhý aku, kde nemám ještě pouzdro, by vyšlo 17 Ah také na 200 E?
Máte také nějaký odkaz na ty Li Fe se šroubovanými kontakty?
Zhruba ako píšete, nový nikdy nepoužívaný akumulátor ktorý sa nestihol predať v rámci určitej doby prípadne z nejakých dôvodov nešiel do predaja sa rozoberá, stopy po bodovaní sa zbrúsia a články sú po jednom preskúšané či spĺňajú špecifikáciu danú katalógovým listom. Pred skladaním do batérie sa ešte raz testujú.
10s5p/17Ah by vyšlo asi 190€.
Všetko je to bez krabice a nabíjačky.
Hranaté LiFePO4 so skrutkovacími vývodmi majú tu:
http://eskutr.cz/cs/wina/512-baterie-lifepo4...
S Wina clanku na 15Ah a 20Ah delal jsem svou prvni a druhou LiFePO4 baterku v 2013-2014. Levny a docela dobry LiFePO4:)
Máme kola se zadním pohonem a syn stejně pošilhává po středovém kvůli torznínu snímači. Vy píšete, že středový pro vás ne. Tak syna seznámím s vašimi argumenty pro pohon v náboji.
Stredovy pohon podle meho nazoru je velmi drahy v provozu (me to stalo 7kc/km), je zbytecne tezky na svuj vykon (4kg pro 500W max trvale je to moc tezke).
Stredovy pohon je dobry jen s terenu, kde jsou opravdu velky stoupani a bezny zprevodovany pohon to nezvladne.
Moc díky za všechny informace. Ten LiFePO4 na 32 V by běl hmotnost 6,5 kg a cena 10 ks je 7700 bez dopravy.
Zvážím, jestli pro to sranda kolo zatím nechám olovo, manželka ujela 34 km. Nové olovo je 3x700 Kč a 10 kg.
Mrknu na ten obal pro kolo syna, protože na jaro bude určitě potřebovat ještě jeden aku na cesty. Na normálním kole jezdí 50 - 60 km, na elektrokole bude chtít více a jeden mu stačit nebude.
Ja bych rozhodne nedoporucil liFePO4 na bezne elektrokolo. Jsou to moc tezky baterky! Ale pokud to nevadi - proc ne:)
No ak niekomu nevadí vláčiť 12kg "olova" s 300-350Wh energie tak LiFePO4 je proti tomu pierko a aj s 2x takou kapacitou bude neporovnateľne ľahšie. Tie 12V/12Ah batérie vážia cez 4kg kus a reálne z nich prinajlepšom dostanete 10Ah, skôr menej. A aj to len za predpokladu že máte správne (drahšie trakčné pre cyklickú prevádzku), nie tie do záložných zdrojov (také si ani dlho nepožijú).
Ekvivalent vysokokapacitných Li-Ion 18650 váži 1,5kg!
Obdobná LiFePO4 batéria by mala do troch kíl... Stále len štvrtina váhy olova... a rádovo vyššia životnosť.
S tim jsem souhlasim:)
V roce 2013 LiFePO4 jeste byla docela dobra volba (skoro zadny vhodny li-ion jeste nemel 3Ah a 10A na clanek).
Ale v 2018 LiFePO4 hodi jen tam, kde bezpecnost nebo dlouha zivotnost hraje obrovskou rol.
Na olovo pozor, mohlo by Vás vyjsť veľmi draho... Staré ak slúži dojazdite, ale nové by som už asi nekupoval...
12V/12Ah váži cez 4kg, takže 3ks nebudú mať 10kg. Aby to niečo vydržalo je nutné použiť trakčné pre cyklickú prevádzku, inak bude rýchlo po nich...
LiFePO4 sa používa 12ks pre 36V batériu. Používa aj BMS určené pre LiFePO4.
Tak to asi máme každý jinou baterku. To by vysvětlovalo to nefunkční USB.
Ne, ne, to je foto toho 3. kola syna 2016. My máme s manželkou stejnou s vaší
Tady je konektor baterie
https://www.autokelly.cz/Product/YK-21403P2-I5...
Tady je další díl
https://www.autokelly.cz/Product/YK-21403BT-I5...
atd.....
Ale není mi jasné jak chcete ty baterky které jsou speciálně navrženy do protikusu na rámu spolehlivě upevnit na kolo kde se s tím nepočítalo.
Opět díky za tip, už to mám. Udělám z Al plechu základnu, na ní bude horní a spodní díl přišroubovaný a Al základna přišroubovaná ke kolu.
Celkem budeme mít 4 elektrokola a do budoucna jen 2 akumulátory, ty se budou převážet mezi Boleslaví a Moravou, kola zůstanou na místě.
Koukám že nick Kutil1 je zcela namístě :-)
Ještě mě napadlo že až bude na pořadu dne repase baterie vaší manželky (14 Ah), kde jsou zřejmě články Panasonic PF, tak při použití článků Sanyo GA nebo LG MJ1 (M36) bude mít baterie po repasi 17 Ah.
Jen malý ptroblém, ten konektor nemá na sobě tu nízkou matici. Je to průměr závitu 22 mm. Tu budu muset shánět.
Dobrý večer, tak jsme s manželkou dnes koupili další 2 levná kola. Jak jsem psal, budou na Moravě. Dnes jsem ještě koupil jednu sadu upevnění těch lepších aku pro budoucí použití na dnes koupená kola. Tato kola mají zatím jen aku 8 a 9 Ah, 4 roky staré a zítra zkusíme dojezd.
Píši jen z toho důvodu, že zatím aku a kola stavět nebudu a asi v jiném linku, pokud dovolíte, se budu ptát na problémy z provozu. Z dokladů vidím, že v servisu měnili víčka motorů, asi nějaký problém. Tedy si myslím, že problémy začnou, bude stále něco. Ale naše nájezdy budou malé. To 5. sranda kolo s 36 V Pb 12 Ah aku asi hodím na aukro.
Pánové, znalci, můžete mi napsat, jaké konkrétní články Li ion a počet je v těchto našich dalších akumulátorech? Ten válcový z pánského kola je 9 Ah a z dámského kola 8,8 Ah.
Jinak byly tyto 4 leté zkoušeny včera - 20 km a po dojezdu 37,7 V (8,8 Ah) a 37,5 V (9 Ah) dnes jen na pánském ujeto 11 km (dohromady 31 km na jedno nabití) a je tam 36,7 V.
V jiném linku jste psal, že jste akumulátor rozdělal a vyvedl vodiče, atd..
Nemáte fotku toho rozdělaného okumulátoru, abych viděl, jak ty naše vypadají?
Už jsme to včera trochu probírali s Lubem. Repase nebude zrovna procházka růžovým sadem. Pokud by Lubo do toho nešel, tak by repase měly dělat fy v ČR. Už jsem na jednu dával link.
Ano, moc nedoporučuju to rozdělávat a tu repasi by tady zjevně měl dělat někdo, kdo má dost zkušeností.
V baterce jsou články Sanyo 18650 GA, teoretická kapacita 3400 mAh, max trvalý proud teoreticky 10 A, 10s5p, tedy celkem 50 článků.
Ještě jeden příspěvek k provozu v zimě. Přikládám graf výrobce článků Sanyo - vybíjecí charakteristiky 18650 GA pro různé teploty při proudu 4 A. Vidíme na něm že pokud vybiju článek na napětí 3,3 V a teplota je 0 °C (zelená křivka) má článek kapacitu cca 1730 mAh, při teplotě 25 °C má cca 2320 mAh. To je snížení kapacity o 590 mAh, tedy o 25 %.
Na grafu vidíme jenom snížení kapacity. Samozřejmě nevidíme zrychlené degradační procesy, ke kterým tady dochází.
Znovu velký dík. To je velmi zajímavé a pro mne poučné. Jen by mne zajímalo, jaký je důvod předběžného hledání repase. Myslíte, že vám (nám) to nevydrží cca 4 roky při šetrném zacházení? Díval jsem se na ten článek a s překvapením zjišťuji, že BATERIE 18650 SANYO / PANASONIC JOYETECH - 3400MAH stojí 349 Kč a po slevě 299 Kč/ks
https://www.vaprio.cz/produkt-466-baterie-18650...
Velmi by mne zajímalo, zda ty články z toho demontu z Polska jsou tolikrát horší, kolikrát méně stojí? Možná má Lubo informace.
Ako už písal docware, cena tých poľských je odhadom asi 40-60% ceny nových (záleží na type článku). Problém by som ani nevidel v nejakom poškodení článkov pri demontáži, ak by aj k tomu došlo taký článok vyradia, všetko sa robí ručne (bol som u nich na návšteve a videl som ako články po jednom testujú na vnútorný odpor) a tak každý článok prejde rukami nie len jeden raz. Poškodená býva mierne izolácia po obvode článku, to ale nie je problém lebo paralelné skupiny sa dotýkať môžu aj kov na kov, a sériové sa aj tak dodatočne izolujú od seba. Tieto články majú dve nevýhody oproti novým, nie sú rovnako nabité a nie sú z jednej výrobnej dávky. Síce spĺňajú hodnoty dané katalógovým listom, ale mierny rozptyl hodnôt je možný. To znamená, že pred skladaním batérie sa musia napäťovo zrovnať a posledný raz otestovať, a po skompletovaní môže vďaka malým rozdielom v kapacite článkov byť využiteľná kapacita o nejaké tie percentá nižšia. V praxi to asi nebude postrehnuteľné, a aktuálne vyvíjam a skladám tester článkov ktorý umožní ich v krátkom čase zmerať veľké množstvo.
Ešte by som dodal, že v Poľsku z tých článkov už dlho skladajú rôzne veľké batérie a majú s tým skúsenosti, keby to nefungovalo tak by to tak nerobili.
Lubo, děkuji. Psal jsi, že články zkouší měřením odporu. Jaký má být, třeba u článku X Ah? Pokud souhlasí odpor, je článek na 100% OK?
Srovnání napětí, tím se rozumí výběr, nebo se srovnává nějak elektronicky?
12Ah lipo clanek ma 2-3mOhm, 5Ah - 5mOhm (novy)-10mOhm(pouzity)-30mOhm (na vyhozeni).
18650 - 10mOhm (velmy dobry) - 30mOhm (jeste lze pouzit) - 50mOhm (na vyhozeni).
Pokud odpor souhlasi s datasheetem - clanek je ok.
Pro stavbu baterky vnitri odpor hraje vetsi rol, nez kapacita... Kdyz jeden clanek (paralel) bude mit 2 krat vetsi odpor nez ostatni - baterka je jiz spatna, obtizne ji vyuzivat.
Vnitrni odpor je ruzny na ruznem napeti, na napeti 3.5V muze byt 2-3 krat vetsi nez na 3.9-4.1V.
Testujú či zodpovedá hodnotám nového článku na základe údajov z datasheetu. Bavil som sa o tom s nimi, povedali mi že majú vyskúšané, že ak je vnútorný odpor v poriadku, je v poriadku aj kapacita článku.
Neviem či je to vždy tak, ale videl som ako merali jednu várku článkov a prístroj ukazoval prakticky rovnaké číslo, takže odpor článkov bol zhodný.
Rôzne typy článkov majú rôzne hodnoty vnútorného odporu (viď datasheety výrobcu) takže zlý nie je článok, ktorý má hodnotu 100mOhm, ale zvýšenú v určitej miere oproti novému. Nový článok pre nízkoprúdové aplikácie môže mať aj 100mOhm a je v poriadku. Taký samozrejme nepatrí do 4p batérie pre bicykel.
Články ktoré nejdem hneď použiť zrovnám na skladovacie napätie po tom ako poznačím ich pôvodné napätia.
Články testujem na samovybíjanie (nabijú sa na 4,2V a nechajú pár dní stáť). Po dokončení merača kapacity budú všetky premerané na kapacitu a označené. Súčasťou merania bude aj test vnútorného odporu ktorý by mohol odhaliť podozrivý článok.
Možno ešte skúsim články po jednom odvážiť... Viac sa asi pre ich otestovanie urobiť nedá.
V příloze jsou průběhy vnitřního odporu změřeného v celém rozsahu vybití DOD. První obrázek je pro Li-ion článek LG HG2, druhý pro LG MJ1 a třetí pro Lipo Graphene 1,5 Ah 65C. Lipo články mají tyto hodnoty vždy lepší než Li-ion.
ACIR je vnitřní odpor měřený metodou 1 kHz, tuto hodnotu většinou uvádějí výrobci ve specifikaci. Důležitější jsou hodnoty stejnosměrného odoru DCIR.
Odpor je velmi citlivý na teplotu, s klesající teplotou hodnoty vnitřního odporu stoupají.
Srovnání napětí znamená dostat všechny články na perfektně stejné napětí. Pokud možno v rámci několika mV. To je nejlepší start pro novou baterku. Jinak se musí BMS snažit vybalancovat ty rozdíly.
No, tak to máte nabito naplno, přesně to nejhorší pro skladování.
Nejlepší je na konci sezony baterku „vyjet“ na skladovací napětí. Teď už je na to trochu pozdě a hlavně nemáte na kole nainstalovaný voltmetr.
Minulý rok na podzim jsem vybíjel baterku tak, že jsem na její kontakty připojil dvě žárovky 220 V, 60 nebo 100 W. Jde to pomalu, ale to je pro baterku jenom dobře. Klidně můžete vybíjet i s přestávkou v noci. U vás předpokládám že máte voltmetr.
Do těch dutinek v baterce si najdete potřebný průměr drátu jako kontakty pro připojení žárovek. Dávejte si pozor, já jsem si při měření ty dutinky měřícími hroty zkratoval a jednu poškodil. Od té doby mi nejde pořádně nacvaknout baterka, i když jsem se to snažil opravit.
Děkuji a na kolik voltů vybít? Není ptroblém zabalit aku do obalu a dnes vyjezdit.
Ten Pb aku je ale lepší skladovat plně nabitý.
Pb akumulátor vždy plne nabitý. Dobiť čo najskôr po jazde. Kontrolovať a v prípade potreby dobíjať počas doby nepoužívania (min. raz za 6mes pri správnom skladovaní). Neskladovať na moc teplom mieste, ideálne je chladné suché miesto (pokiaľ sú batérie v poriadku a nabité, nevadí im ani prípadný mráz). Pred nabíjaním alebo použitím nechať aklimatizovať na izbovú teplotu (alebo aspoň 10-15°C) dostatočne dlho aby sa batéria celá zohriala aj vnútri.
Pokiaľ možno nevybíjať nikdy nadoraz, ideálne je nechávať si dostatočnú rezervu, najlepšie 50% kapacity.
Abych se neopakoval:
https://www.nakole.cz/diskuse/25327-li-ion...
Nejlépe pročíst celé vlákno.
Prostě tu baterku zabalte a běžte jezdit. Něco dnes, něco zítra, pozítří. Důležité je ať to napětí dostanete z těch téměř 42 V dolů, třeba k těm 36 - 37 V. Postupně jednotlivými jízdami to bude možná lepší pro vás i baterku, v tomhle počasí.
Tak dnes 20 km. Z 41,3 V kleslo na 39,9 V. U manželky podobně.
Asi budu pokračovat žárovkou.
Máte odkaz na ten voltmetr?
Si vyber, stačí i ten nejlevnější:-)
https://www.ges.cz/cz/merici-pristroje...
Předpokládám že multimetr máte a máte na mysli voltmetr na kolo.
Stačí zadat do vyhledávače „digitální panelový DC voltmetr“ a něco si vybrat. Zapojit přes pojistku. U třívodičového modelu je pak nutné srazit napájecí napětí odporem cca 1,5 – 2 kOhm připojeným na napájení, podle odběru voltmetru.
Třeba tenhle:
https://www.gme.cz/digitalni-voltmetr-0-99-9v-dc
Tak vida, už zvažujete voltmetr, ještě upravit nabíječku na 41 V a už budete mít baterku a její životnost pevněji ve svých rukách.
Pokud k tomu ještě přidáte ručník.. :-).
No, to je sice článek firmy Panasonic/Sanyo s identickou teoretickou kapacitou 3400 mAh , ale je to 18650B, který vhodný pro ebiky moc není. Myslím že v ČR články za dobrou cenu seženete jen těžko.
Na nkon.nl by vás jeden ks Sanyo 18650 GA při nákupu 50 ks vyšel na 3,9 EUR, plus doprava cca 10 EUR :
https://eu.nkon.nl/rechargeable/18650-size...
LG INR18650-MJ1 za cenu 4,05 EUR/ks by byla taky dobrá volba, ale ty většinou nejsou na skladě.
https://eu.nkon.nl/rechargeable/18650-size/lg...
Kvalitní články mají při slušném zacházení šanci vydržet i více než 4 roky. Při optimálním (pře)dimenzování kapacity kvalitních článků a správném zacházení není životnost 7 – 8 let nereálná.
Ten důvod pro konzultaci repase s Lubem byl jednak nedorozumění s těma vašema baterkama, jednak jsem se chtěl už dříve předběžně zeptat, jestli by to Lubo zvládnul. Tak jsem se zeptal teď. Vždycky je lepší mít víc možností, sehnat si více nabídek. A vědět o těch možnostech.
Články z Polska by měly být nové a nečekám že jsou horší z hlediska kapacity nebo životnosti. Cena je nízká zřejmě díky tomu že to nejsou netknuté funglovky. A taky protože je tam trochu riziko poškození stěny nádobky při odstraňování niklu. Ale protože je čistý nikl měkčí než nerez nádobky článku, dojde spíše k vytržení niklu, který se pak obrousí.
Lubovi se polské články zdají OK, bude z nich už stavět nějaké baterky. Takže až budete za pár let shánět někoho na repasi, už s něma bude mít nějaké zkušenosti.
Jaká bude obecně nabídka článků za pár let je ovšem ve hvězdách. A možná bude i širší nabídka repasí.
Akurát tu mám taký bajk na servis a zvažujem že navrhnem majiteľovi prerábku batérie na lítium... Bude to taká istá ako máte Vy - viď foto. Do tak veľkej krabice nie je problém napchať akúkoľvek kapacitu. Články môžu byť lacné, odbery sú tam malé a tak sa môže dať viac ks paralelne.
Jako vtip, podobnou krabicku melo moje prvni elektokolo z roku 2013, pak v 2013 udelal jsem repase na LiFePO4. Tezka 6 kg baterka:))
No tam zmestiť LiFePO4 nie je problém, a aj tak to bude omnoho ľahšie a parametrami neporovnateľné... Taká batéria by hravo ten bicykel prežila... Ale malo by to zmysel iba ak by sa na tom jazdilo takmer denne. Inak nie je problém urobiť, v nkone majú 18650 a 26650 LiFePO4 a u vás v ČR idú kúpiť aj také tie hranaté v plechovom obale... Tie netreba ani bodovať, má to vývody so závitom.
Ono je taky vhodné si nejprve ujasnit použitý motor, max a průměrné odběry, způsob využívání, terén, možnosti jezdce, ... Následně z toho optimální kapacitu baterky a druh článků.
Taki nevim proc nekoupit novou jiz sestavenou baterku. Na trhu tech vyrobcu je spoustu. Ano, je to drahe, ale DIY stavba nebude o hodne levnejsi (pokud jedna se o te sami clanky).
Ale pokud opravdu potrebujete neco specialneho (reknu, napriklad 14s2p baterku, ktera opravdu zvladne 20A), tak bohuzel na trhu to skoro neni.
Myslím že tady dám zapravdu kolegovi Battle Cruiser. Velmi zvažte stavbu vlastní baterky z Li-ion článků, nemáte dostatek zkušeností, nakonec vás to může vyjít docela draho. A to ještě neberu v úvahu požár domácnosti.
To je také pravda, z požáru mám respekt. Napříkkad LiPo aku z modelů skladuji na charě uvnitř v saunových kamnech.
My máme zřejmě stejné akumulátory 17 Ah, proto se zeptám.
Teoreticky při příkonu 250 W a 36 V by měl protékat proud cca 7 A.
Kolik minut by mohlo z akumulátoru nepřetržitě téci 7A, aby se nezahřál nad přípustnou mez?
Teoreticky je 17 Ah na cca 2,5 hodiny provozu při 7 A. Kolik minut by dával 17 Ah akumulátor Lectron proud 7 A do doby bezpečného odpojení? Nejde mi o zkoušku a zkušenost z provozu, ale o odhad laboratorních hodnot.
Pravda, mohu to změřit, ale třeba to někdo ví a jsou odkazy.
Děkuji. K té včerejší komunikaci o USB. Napsal jsem do Lectronu a právě odpověděli. Je zajímavé, že jedno USB funguje a 4 další ne.
Dobrý den,
USB konektory na baterii slouží pouze pro servisní účely. (Neslouží pro napájení zařízení.)
Pro dobíjení zařízení na kole slouží tento mezikus s USB. Instaluje se v oblasti řídítek na kabel LCD panelu.
S pozdravem
.....
Píšete, že máte modelářské LiPo baterie, takže tím pádem s nimi máte zkušenost a asi máte i modelářskou nabíječku. Po mizerné zkušenosti se dvěma drahými Lion bych Vám doporučil raději ty LiPo, spojíte jednu tuto: https://hobbyking.com/en_us/turnigy-high... a druhou tuto: https://hobbyking.com/en_us/turnigy-high... do série a máte dobrou 20Ah baterii na 36V. Skladuji je také podobně, v krbu mezi šamotovými cihlami, aby od jedné nemohla případně chytnout druhá, samozřejmě když v něm netopím :-)
Pánové na skladování lipolek je vhodná krabice z army na patrony, patřičné velikosti dle lipolek.
https://www.google.com/search?q=bed%C3%BDnka+na...
Dík za tip. Mám 2 nabíječky Turnigy a koukal jsem a má napsáno, že je i pro 6S.
Vy máte zkušenost právě s touto kombinací?
Zde bude asi clo i DPH?
Ak treba veľký výkon a bude sa to nabíjať bulk 20A nabíjačkou, tak sú to pekné baterky, ale pre 250 alebo 500W pohon je to zbytočne drahé, komplikované a ťažké. 20Ah 36V Li-Ion z 10A článkov 10s6p bude o 1,5kg ľahšia a vyjde na 215€... Pri váhe akú majú tie LiPo a cene iba o kúsok vyššej vyjde 10s9p s 30,6Ah... Nabíjateľé v pohode 10A nabíjačkou...
Jo-jo:) Bez slevy 12C lipo nejsou dobra volba:) Tezky, drahy:(
Nevím, proč drahý, 20Ah baterka v přepočtu za cca 7000,-Kč mě až tak drahá nepřijde a ty modré Turnigy by mohly být kvalitnější, než zelené Multistary. Svého času jsem za "kvalitní", pouze 13,4Ah Lion baterku dal dvakrát tolik,takže 14.000,- a po dvou letech provozu (průměrný výkon motoru cca 350W, max.600W) má tato baterka kapacitu již jen 7Ah). Ta LiPo Vám může při slušném zacházení vydržet klidně tři-pět let. A nemusíte laborovat se "storage" nabíjením, když zrovna nejezdíte, tak na Vaší modelářské nabíječce nastavíte "Storage" a nabíjíte na 3,8V na článek, což je pro ni na "skladování" nejlepší. Když nepotřebujete jet dlouhou trasu, tak můžete nabíjet třeba jen na 4,0V na článek. Prostě všechno za Vás udělá modelářská nabíječka s balancérem. Tohle vybíjení se žárovkou a voltmetrem jsem kdysi dělal taky, akorát mě to pěkně sralo a stejně to životnosti baterky výrazně neprospělo. Ty drahé Lionky, kde si nemůžete nastavit nabíjení podle potřeby, ale jen "doplna" a které jdou po pár letech do kopru, už fakt NE!! To by se musely k nim už rovnou dodávat nabíječky, které by to "storage" nabíjení umožnili, což se ovšem nestane díky vestavěné BMS a požadované "blbuvzdornosti". Ale záleží na vás, do čeho chcete strkat prachy, kdybych tohle věděl, tak tenkrát koupím rovnou LiPo, holt chybama se člověk učí. Sám čtete, kolik různých typů Lion článků existuje, a "renomovaní" výrobci klidně vyrábí "Kvalitní, v ČR sestavované baterie ze značkových článků", které ovšem nejsou pro použití do elektrokol vůbec vhodné! Takže máte na výběr, buď dobré LiPo, nebo si nechat sestavit Lion na míru ze vhodných článků, které si ovšem vyhledáte a nakoupíte sám, nikoliv výrobce, který tam raději nacpe články, které po uplynutí záruky odejdou, aby měl zase kšeft na další prodej či repasi. Ale vzhledem k tomu, že máte zkušenosti s Lipolkymi z modelařiny a máte i modelářskou nabíječku, tak bych si být Vámi jen počkal na slevy v Hobbykingu a koupil rovnou LiPolky, slevy do jara ještě určitě budou :-)
Vždy je tu možnosť poskladať z Li-Ion vhodne dimenzovanú batériu a používať ju s modelárskou nabíjačkou ako Lipo. To je ešte lacnejšie, netreba ani BMS, stačí urobiť vývody ako na LiPolkách...
Môže to byť urobené napríklad ako 2x 5s bloky... A máte výhody oboch technológií...
Ale jo, já to nikomu nevnucuju, jen pro laika je přece jenom jednodušší spojit dvě LiPo a mít hotovou baterku, než se bodovat se spoustou 18650Lion :-) Ale ten nápad nabíjet Lion bez BMS podobně jako LiPo je dobrý, ale samozřejmě je nutno si takovou baterku postavit, a to hlavně ze vhodných článků. Ne jak to dělají výrobci, že tam nastrkají co jim přijde pod ruku a bez rozpaků to doporučí k silnému motoru! Proto jsem chtěl hlavně varovat před koupí hotové, sice "v ČR vyráběné baterie ze značkových (ale bohužel do elektrokol nevhodných) článků, s tou "blbuvzdornou" nabíječkou, kde nelze nastavovat nabíjecí napětí podle aktuální potřeby. Bohužel tenkrát před 3-mi lety, když jsem si stavěl elektrokolo, se tu taková diskuse ohledně baterií, typů článků a vhodném nabíjení a skladovacím napětí nevedla, jinak bych nevyhodil v součtu téměř 30.000,-za dvě "kvalitní, v ČR vyráběné Lion baterie (jedna s kapacitou 11,6Ah-Samsung 29E, druhá o rok mladší 13,4Ah se články Panasonic NCR18650B, obě "vyježděné" na poloviční kapacitu, přičemž byly zatěžovány proudy kolem 1C (při 48V příkon kolem 450W, jen krátkodobě do 700W). Ale nikomu tyhle sví zkušenosti nevnucuju, jen se s nimi rád zde podělím, aby se zbytečně další lidé nenechali napálit.
Zdravim.
Cena skoro 8000kc:(
Modry lipo jsou tezsi nez 10C Multistary protoze jsou 12C (vetsi proud - vetsi vaha).
Moji 10C 12Ah multistary nevydrzeli ani cely rok:)) 400 cyklu a sli do kose s 8Ah. (za 3000Kc jiste dobry nakup)
Diskuse pro nabijecku ted je mimo, i pro lipo, i pro Li-ion lze pouzit modelarskou nabijecku:)
Jiste, je nutno pockat na slevy - pak je to vhodny nakup. Ale za 8000Kc lze udelat i 4kg tezkou li-ionku, ktera nebude hur tech lipo:)
Zdravim. Bez slevy je to moc drahy baterky:(
Pro 250W motor staci 20Ah baterka se srotu (neco 18650 za 2-3$ za kus):)
7 A znamená 1,4 A na článek. Oteplení jednoho článku na vzduchu by bylo max 3 – 4 °C, tedy malé hodnoty.
Při tomto odběru je celková teplosměnná plocha hliníkového pouzdra baterky dostatečně velká. Takže k žádnému přehřátí baterky vůbec nedojde. Potvrzují to i moje zkušenosti s touto baterkou.
Když jsem u těch akumulátorů tak se v inzerátech objevuje spousta nabídek za nízkou cenu. Třeba tady:
https://sport.bazos.cz/inzerat/97429465/Baterie...
Mají to být nové baterie, sleva 50 - 60%. Na jeden inzerát jsem psal,, ale neodpověděl na dotaz původu.
Myslim ze to neni mozne:
životnost baterie v km se pohybuje okolo 15.000 - 25.000 km nebo 5 - 9 let
Pochybná ponuka... Zavádzajúci popis...
Batériu by som asi takto nekupoval. Jedine že by bola možnosť ju pred kúpou dať odborne otestovať/premerať. Pochybujem že by s tým predávajúci súhlasil, a keby aj, muselo by sa s tým behať a zaplatiť test aj v prípade, že batéria nenaplní očakávania...
Čím tu baterii změřit? Modeláři mají testery akumulátorů, ale nevím jestli zvládnou 36V. Poptám se.
Orientačne a na porovnanie by mohlo poslúžiť aj toto:
https://www.ebay.com/itm/DC-20A-100V-LCD...
Treba to ale doplniť nejakou záťažou...
Lubo nevíš něco o těchto článcích?
Samsung 30Q.-INR18650-30Q
No, čo ako konkrétne myslíš? Niečo mimo toho čo je v datasheete?
Spíš jestli jsou vhodné na stavbu aku.
V e-pohonu začali dělat baterie novým způsobem a to tak že mají nějakou kostru a do té vkládají články tak že nejsou narvány na sobě ale mají mezírku.
No to záleží akého. Každopádne 3Ah/15A je taký stred, vyvážený kompromis medzi kapacitou a prúdom. Je to krok vpred pri snahe vtesnať do malej plastovej krabice niečo, čo bude mať slušnú kapacitu a zvládne vyšší prúd. Pokiaľ by som nebol limitovaný priestorom a váhou, stále by som sa radšej priklonil k väčšiemu paralelnému počtu, alebo ak by stačila menšia kapacita tak k 20A článkom. Každopádne záleží od požiadaviek a limitov ktoré treba splniť.
Pokud bych se pro tyto články rozhodnul tak by byla sestava 13S/7P, tak že 21Ah/48V, váha něco málo přes 4kg a velikost 28x13,7x6,7cm.
Pro max. trvalý odběr do 35A by to mohlo stačit.
S těma bateriema co mám bych měl kapacitu na 10-12h jízdy. To už bych sebou nemusel tahat nabíječku a někde se zdržovat s nabíjením.
Na tých 35A je jedna 7p "tak-tak". Ale nakoľko tých batérií máš so sebou viac, a dohromady bude kapacita dostatočná aby šťava nedošla, ideálne riešenie je spojiť všetky paralelne a tak úplne odpadá starosť s vybíjacími prúdmi... A mohlo by to byť zložené napr. z 18650GA a použiť len 6p a ušetriť na váhe, veľkosti a možno aj na cene. Už len 2 také batérie paralelne sú prúdovo úplne do pohody...
Do dubna je ještě daleko a tak mám nějaký čas na rozmyšlenou. Ty původní už určitě budu provozovat paralelně už jen kvůli využiti rekuperačního brzdění, kdy se nabíjecí proud rozloží do obou baterii.
Novou budu provozovat samostatně, je na to dostatečně dimenzována.
Při svých jízdách mám špičkové odběry (35A) jen vyjmečně a spíše se jedná jen o pár vteřin.
Samsung 30Q by byly OK, pokud by špička 35 A byla jen občas. Vybíjecí charakteristika 30Q při 5 A (červená křivka) je lepší než 25R (oranžová). Problém by ale byl při rekuperaci,indikovaných 550W by už mohlo být příliš moc pro samotnou baterii 7p 30Q.
25R má menší úbytok napätia, zdanlivo je na tom horšie lebo kapacity článkov nie sú rovnaké a tak porovnávaním napätia v tom istom bode na osi X dochádza tak trochu k miešaniu jabĺk a hrušiek. Správne by sa malo porovnávať pri rovnakom stave vybitia, to znamená odčítať treba na rôznych miestach osi X ktoré zodpovedajú rovnakému % kapacity.
Lubo 25R nemůže mít menší úbytek napětí, má o něco horší DCIR, viz obr. s parametry pro různé články.
Aký je pôvod tých údajov v tabuľke?
Tu tabulku jsem dělal já. Jsou to čerstvě naměřené hodnoty (ACIR i DCIR) na článcích které mám z nkon.nl a jsou seřazené podle DCIR. Tady jsem poprvé měřil DCIR podle normy pro alkalické nebo jiné nekyselé články a baterie EN 61960-3, je to vlastně hlavní norma pro Lionky.
Princip měření je ten že se článek nejprve zatíží menším proudem 0,2 C po dobu 10 s a pak následuje okamžité zvýšení proudu na hodnotu 1C a po jedné vteřině se změří pokles napětí. Z proudových a napěťových rozdílů se pak počítá vnitřní odpor článku DCIR.
Jenom jsem musel měření trochu modifikovat, takže proud I1, který má být 0,2 C po dobu 10 ± 0,1 sekundy jsem si sjednotil pro všechny články na 0,6 A a ten čas mám v rozmezí 10 – 12 s. Proud I2 který má být 1 C jsem opět sjednotil na 3 A. Tím pádem jsou všechny články testovány při stejných podmínkách. To nejdůležitější – změřit rozdíl napětí po uplynutí 1 ± 0,1 sekundy při proudu 3 A měřím s dostatečnou přesností času i napětí díky snímání napětí pomocí PowerLog 6s. Přesné hodnoty proudu pak zaručuje tester ZKETECH EBC-A10H, který jsem si zkalibroval, stejně jako PowerLog 6s. Článek byl při měření upnutý v držáku BF-2A
Na obrázku je typický průběh napětí v softwaru LogView kde se měří poklesy napětí.
Hodnoty ACIR jsou změřené měřičem SM8124A, což je v podstatě jednoúčelový měřič impedance baterií.
Obojí měření je samozřejmě čtyř-vodičové.
Vnitřní odpor článku Li-ion je závislý na stupni vybití (DOD), proto jsem snažil měřit uprostřed.
Protože hodnoty vnitřního odporu jsou závislé na i teplotě je rovněž uvedena.
No, je radosť vidieť prácu na úrovni :-) Takéto dáta sa určite hodia.
Ja sa teraz idem po predvianočnom zhone zase vrátiť k stavbe hromadného merača kapacity článkov, pozerám že vnútorný odpor som mal v pláne merať na rovnakom princípe ako je tá norma, už som aj rozmýšľal že ju musím pohľadať a teraz mám o robotu menej :-)
Pre naše účely je asi vhodnejšie použitie unifikovaného meracieho prúdu pre všetky články vhodné do ebajkových batérií. Ľahšie sa potom porovnáva a počíta.
To lepší výsledné průměrné napětí 25R AVG 3,57 V které je lepší o 0,03 V se dá přičítat jednak vyššímu výchozímu napětí 25R (4,182 V) oproti 30Q (4,176 V), jednak má zřejmě 25R v počáteční fázi vybíjení o něco menší vnitřní odpor DCIR.
Faktor taky hodně přispívající k tomu že 30Q má menší výsledné průměrné napětí je ten fakt že 25R rychle končí vybíjecí křivku od napětí cca 3,3 V kdežto 30Q stráví od napětí 3,3 V do ukončení daleko další čas.
V tomto prípade to tak vyzerá byť. Ale bral by som všetky takéto údaje s určitou rezervou, je tam veľa faktorov ktoré môžu ovplyvniť výsledok (vek, výrobná dávka, možno aj pravosť alebo trieda kvality, podmienky merania a samotné vybavenie a jeho nastavenie...)
Takže nie je záruka, že keď si kúpim nejaké články tak budú mať hodnoty ako tie uvedené...
Tak že co vybrat 25R nebo raději 30Q?
Faktem je že 25R vyjdou levněji.
Ak váha nehrá rolu videl by som to radšej na 25R a trebárs to urobiť 8p nech to má aj kapacitu aj prúd v rezerve.
Kapacita 17,5Ah je dostatečná, Proud mají 25R 20A což je taky dostatečné i při 7P. Co mně vadí je vetší rozměr z 24cm nárust na 28cm díky mezerám mezi články, což je na druhou stranu dobře že nejsou nalepeny na sobě.
Nakonec 7P je dané, jinou matrici nemají.
Čím více vím o Li-on článcích, tím menší mám chuť dávat nějaké suverénní rady a doporučení. Protože si čím dál tím víc uvědomuju, co všechno ještě nevím. Takže následující řádky vycházejí z těch vědomostí, které mám k dnešnímu datu.
Co se Bobba týče, uvědomil jsem si že pojem „proudová špička“ může pro Boba znamenat něco dost jiného než jsem to myslel já. Tedy že v jeho případě vysoké proudové odběry můžou trvat několik minut až desítky minut. Když k tomu přidám ještě rekuperaci, tak můj závěr je, že v jeho případě samostatná baterie 13s7p ze článků 30Q je nedostatečná. Protože on může jezdit pouze na páčku, má motor který si klidně řekne o 35 A (nebo i více ?), jezdí v kopcovitém terénu, celková hmotnost je asi 160 (?) kg.
Nějaké další zásadní zvyšování hmotnosti je nežádoucí. Myslím si že pro něj by bylo nejlepší zapojit původní baterie paralelně a pokud chce zvýšit dojezd, přidat k tomu paralelně ještě novou baterii. Jenom před paralelním zapojování musí být baterie perfektně srovnány na stejné napětí. Asi bych je nejprve propojil přes nějaký výkonový odpor a pak teprve natvrdo. A pak už vždycky nabíjet a vybíjet všechno dohromady.
Protože v tomto případě chceme šetřit hmotnost, nová baterie by měla být buď z vysokokapacitních článků typu Sanyo GA nebo LG MJ1 (popř. M36), nebo alespoň „střední váha“ tedy 30Q nebo LG HG2.
Nevím přesně jaké má Bob baterky, myslím že asi Lipolku a 22P a že chodí dolů asi na 3,5 V/článek a že tedy kapacita nové baterky by nebyla využívána naplno. Ale to má své pozitivum v tom, že nová baterka bude mít velkou životnost.
Trochu tě opravím, špičkově mám odběry max. do 35A, více ani řj. nepustí. Ty max. odběry jsou řádově v desítkách vteřin. Velké (prudké) kopce už nejezdím jen vyjmečně když jsou krátké a jsem schopen se rozjet. Ty původní budu provozovat už jen paralelně ale nabíjet je budu každou zvlašť, při nabíjení je mám na měřáku a tak jsem schopen je nabít na shodné napětí. Váha 5kg navíc nevadí. Ano mám lipolky 22P. Rovněž při rekuperaci vidím kolik mně tam teče a i kolik odebírám, díky cycleanalystu.
Ještě doplním, nová baterie bude provozována samostatně a bude to jen "návratová baterie" tak že ne do kopců ale jen z kopců a rovina. Nakonec by mně stačila i kapacita do 12Ah. Možná pořídím ještě jednu 15,4Ah s 22P článků. Vše záleží na zdr. stavu a taky na nezbytných financích.
No musím sa k tomuto pripojiť aj ja, čím viac nad tým rozmýšľam tým viac mi príde nezmyselnejšie používať tú tretiu batériu samostatne. Zapojiť všetky tri paralelne je z každého hľadiska najlepšie riešenie, a vďaka cycle analystu neobstojí ani argument "návratovej" batérie, veď predsa vidím koľko som spotreboval a viem koľko mi ostáva a kedy sa mám otočiť domov. Takže pokiaľ sa spoja všetky spolu, je výber článkov jednoduchší, môžu sa použiť tie s vyššou kapacitou bez ohľadu na max prúd.
Vysvětleno níže. Další argument je že pokud se podělají ty dvě mám v rezervě ještě jednu. Na rozdíl od vás zdravých si já nemohu dovolit někde zůstat viset, neměl bych se jak vrátit.
Pokiaľ niektorá batéria z trojice prdne pôjde to ďalej na tie dve čo zostali. Ale nakoľko budú namáhané tretinovo, je to nanajvýš nepravdepodobné a považujem to za sci-fi. Zbytočná obava. A kábel dočiahne všade. Je jedno kde je na vozíku tá tretia batéria. Zbytočne si to komplikuješ a vymýšľaš riešenia problémov ktoré neexistujú... Najspoľahlivejšie, najjednoduchšie a najpraktickejšie je všetky pred cestou nabiť, spojiť dohromady a potom sa už len bezstarostne voziť.
Tobě se to zdá jednoduché ale pro mně je to složité. Já baterie musím snést z domu do sklepa, umístit do vozíku a pak teprve propojit.
I tahle operace je pro mně značně obtížná.
Scifi to docela být nemusí už jednou se mně to stalo a baterie (jedna shořela) Na druhou jsem v pohodě dojel. Tohle už riskovat nehodlám.
„Scifi to docela být nemusí už jednou se mně to stalo a baterie (jedna shořela) Na druhou jsem v pohodě dojel.“
Dobrá, dejme tomu že k tomu může teoreticky dojít. Ale vždyť právě ta připojená baterka vzadu v kastlu by byla tou zálohou kterou máš okamžitě k dispozici. A je ti relativně jedno (snad), co se stalo s tím ostatním. A v tom sklepě by jsi mohl nabíjet všechny najednou ve vozíku a nemusel se s nima tahat, rozpojovat a pak zase propojovat.
Jestli ji mám okamžitě či za dvě tři minuty je lhostejné. Ve vozíku nic nabíjet nemohu, jednak vozík visí ve vzduchu a navíc ke zdi. Tahat vozík kladkou ještě s dalšími 15kg tak to opravdu ne. No a konečně i to že ve sklepě není žádná zásuvka tuhle variantu zcela vylučuje.
Nemít baterie během nabíjeni pod dozorem bych si rovněž nedovolil. Naštěstí mám ženu nebo sestru či švagra kteří mně ty baterie vždy snesou do sklepa. Vyjmečně je nesu zavěšené na fr. holích.
Nakonec ještě nejsem rozhodnut jaká že bude kapacita té třetí bat. a pokud bude těch 21Ah rozhodně bych ji nespojoval s něčím co má jen 15,4Ah.
OK Bobe, nezlob se na nás že jsme do tebe tak ryli s paralelním zapojením všech baterek. To by pro tebe skutečně byla ta nejlepší varianta. Ale rozumím a chápu prostorové limity ve sklepě. Rozumím taky že nechceš nechat Lipolku při nabíjení bez dozoru.
Pokud chceš samostatnou baterku pro návrat tak se mi 30Q zdá jako dobrá volba. Teoretická kapacita 3 000 mAh, teoretický max konstantní proud 15 A. Hodnota DC vnitřního odporu 19 miliohm řadí článek 30Q do kategorie těžké váhy jako je 25R. Prakticky využitelná kapacita nového článku v rozmezí 4,1 – 3,2 V je cca 2 200 mAh při vybíjecím proudu 3 A.
Kapacita klesá s vybíjecími cykly, po 164 cyklech se pomalu blíží kapacitě 2 000 mAh. Klesání kapacity se už hodně zvolnilo. Parametry cyklování : nabíjení 1 A do 4,1 V, hodina přestávka, vybíjení 3 A do 3,2 V, hodina přestávka, teplota cca 24 – 25 °C.
Předpokladem pro použití 30Q jako samostatné baterky je u tebe je alespoň 7p, proudové špičky 35 A skutečně jenom vteřiny nebo desítky vteřin. Rekuperaci buď žádnou nebo limitovanou na celkový proud do baterky 4 - 5 A. Baterka 7p bude mít tedy prakticky využitelnou kapacitu cca 14 Ah při nabíjení na 4,1V/článek a vybíjení do 3,2 V. Při nabití na 4,2 V/článek bude kapacita o cca 10 % větší.
O něco lepší varianta by zřejmě byly články LG HG2.
Tak to snad ne, 21Ah baterie bude mít jen 14Ah?
Nyní mám 15,4Ah a i po dvou létech provozování z ní vytáhnu 13,5-14Ah při poklesu napění na 3,4V na článek. Tak to by se mně ta nová baterie za 17000Kč opravdu nevyplatila.
Dále návratová trasa vede většínou do údolí a tak odběr 35A nepřipadá vůbec v úvahu. V tom případě budu raději investovat do 15,4Ah baterie 11000Kč.
S rekuperací by si měly dobře poradit ty paralelně zapojené baterie, už na tom pracuji:-)
Bobe, proč chceš tu třetí baterku samostatně a nezapojíš ji paralelně k těm dvěma ?
Proto že bude uschovaná jinde než ty v provozu.
Po vyčerpání kapacity těch dvou bude jedna vyměněna za tu nabitou.
To akože ju bude viezť sprievodné vozidlo či ako??
Bude v uzavřeném kastlu v zadní části vozíku.
Jedna priechodka a konektor to hravo vyriešia. Zakúpiš z peňazí ktoré ušetríš za batériu keď ju nebudeš musieť zbytočne dimenzovať na samostatnú prevádzku a ešte Ti aj ostane. A žiadne behanie okolo vozíka a prehadzovanie ťažkých batérií.
Do toho kastlíku se dostanu z vozíku, nikde okolo vozíku neběhám to ani není možné.
Přehodit bateri je otázkou pár minut.
I když mám defekt na bočních kolech tak to dělám z vozíku, mám na to pomocná kolečka na kterých to stojí místo kol. I přední kolo už jsem lepil a taky vše z vozíku a za pomocí vyvyšeného terénu. Prostě pokud nemáš nohy co by ti sloužily musíš si poradit jinak.
Dobrý den, co se týká zdroje z první ukázky. Jsou to pravděpodobně články od sanya podle izolace týče ale ruku do ohně za to nedám. Jinak je to klasicky nabodované na bodovačce. Takže doporučuji pokud si chcete tvořit blok sám zakoupit články a nechat nabodovat u odborníků. Určitě bych ale nedával články takto přímo na sebe. Umístil bych je do kostry kde je distanc alespoň 1mm jako u videa 2. Tam se články nejdříve vloží a pak se teprve boduje. Vzhledem k tomu že se bude jednat o provoz na elektrokole doporučoval bych vybírat články podle výkonu el. motoru, napětí a podle to vybrat články tak aby dávali dostatek konstantního proudového výkonu. Co se týká sestavy bez pájení - nemám vůbec zkušenost. Co se týká BMS, článku atd. koukněte na bmsbattery.com Tam by jste mohl něco najít. Doporučuji něšetřit na článkách - stáhněte si datasheety a nedejte jen na kapacitu ale hlavně na proudy. Michal
Ahoj, jsem tady nový, tak snad hned na poprvé neporušínm nějaká pravidla
třeba by se to mohlo někomu hodit
baterie
https://www.aliexpress.com/wholesale?catId...
wattmetr
https://www.aliexpress.com/item/130A-Power...
baterie litokala jezdím zatím pouze od konce léta, takže životnost posoudit neumím, nic méně jezdit se na ty baterie dá, jen bych moc nevěřil papírovým hodnotám ohledně kapacity, co jsem měřil, spíš než co píšou mi to měřením vychází na sady poskládané z článku o kapacitě 2100mah, takže třeba z papírové hodnoty 7800mah jde reálně vysosat cca 6400mah---měřeno právě tím wattmetrem--jde jím měřit odebraná kapacita jak při vybijení, tak i dodaná kapacita při nabijení.
při vybijení na kole je třeba wattmetr ještě externě napájet třeba 9v baterií--pokud se cyklo baterie třeba při zastavení vypne, wattmetr se automaticky vynuluje, pokud je připojena ta externí baterie, naměřené hodnoty zustávají v paměti a po opětovném zapnutí cyklobaterie měří dál.
Jinak s lipol bateriemi opravdu opatrně, jako modelář velice dobře vím, co umí, takže po prvotním odzkoušení cyklopohonu právě na lipolkách které používám na modely jsem velice rychle tuto technologii pro pohon opustil a přešel na podstatně bezpečnější lionky.
Já teda provozuji elektrokoloběžky--překopávky z klasických koloběžek,ale ty pohony jsou stejné.
Ten wattmeter je klasika, na jednom ebajku ho ešte mám, nevýhodou je displej ktorý na slnku nie je čitateľný, mal som aj upravený kde som si vymenil displej za žltozelený, ten vidno vynikajúco aj na priamom slnku.
Batérie sú mačka vo vreci, nevidel som uvedené aké sú tam články, a sú to veľmi malé packy takže vhodné len pre veľmi malé odbery. Je otázne akú to bude mať životnosť. LiPo je fajn keď sa k nemu pristupuje obozretne.
Lipol jsou rizikovější zřejmě taky proto, že je často vyrábí některý z no-name čínských výrobců. Tady je článek, který situaci v nich výstižně popisuje :
https://www.mpoweruk.com/china_batteries.pdf
Ale i Li-ion články můžou problematické. Zde popisuje svoji zkušenost uživatel, který svou baterku, výhodnou koupi na aliexpresu, spokojeně používal rok a půl. Potom mu vyhořel barák. Říká že to není obvyklé, ale může se to stát.
https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php...
Slovní spojení Liitokala a Aliexpres mi připomene tyhle stránky :
http://budgetlightforum.com/node/60547
25R samsung články 18650 je to dobrá cena?
Otázka je zda je tento prodejce spolehlivý a prodává ověřené články.
https://www.tme.eu/cz/details/accu-inr18650-25r...
To je neprijateľná cena :-)
Na nkon.nl je od 100ks po 2,75€
Pomerom kapacita/cena vyjde rovnako dobre aj 30Q s 3Ah/15A (3,35€ od 100ks)
Rozhodol si sa ísť do tých nových aku?
Stale zvažuji možnosti, 30Q nechci jelikož e-pohon dělá jen 13S/7P se vzduchovou mezerou a to je kapacita kterou už nechci. Zamlouvají se mně právě ty 25R kde by byla kapacita 17,5Ah.
Je vhodná i parametrově pro mé potřeby. Ty dvě původní budu provozovat paralelně. Jen by mně zajímalo když je budu i paralelně nabíjet zda je nechat na odběrové větvi zapnuté a propojené? Nebo mohou (musí?)být rozpojené při nabíjení?
To je sice hezké že jsou téměř o polovinu levnější ale zase bez záruky.
Navíc by mně to neměl kdo udělat, obávám se že e-pohon má vlastní zdroje. No nevím jak to pořeším, do dubna to musím promyslet.
Nie sú bez záruky, nkon je preverený obchod. Poskladať ich môžem v akejkoľvek konfigurácii... Budem zanedlho odtiaľ kupovať a skladať kamarátovi 14s18p zo samsung 35E do trojuholníka bicykla...
Ještě jedna věc, e-pohon je už dělá jen s nezerami mezi článkama. Má to nějaký zásadní rozdíl na životnost?
Nynější mám bez mezer, staré dva roky a stále ve stoprocentím stavu.
Na životnosť asi moc nie, výhodou je že to články mechanicky drží pohromade, nevýhodou cena, rozmer a nutnosť použiť úzke niklové pásky. Teoreticky by to mohlo pomôcť v prípade že by sa jeden článok "zbláznil" aby sa od neho vďaka vzduchovej medzere tepelne "nechytili" ďalšie. Ale to je veľmi nepravdepodobný stav obzvlášť ak je batéria z nových článkov a primerane dimenzovaná/používaná.
Pokud by jsi to udělal ty nemám představu jak by se to potom dopravilo ke mně?
Hele, k vám nejezdí pošta / DPD a pod?
hotová baterka je předse bezpečnostně OK mimo letadla....
No ja ti nevím, jeden prodejce mně odmítnul poslat i denaturák a chlorid železitý. Nevím jak by dopadl balík s baterii když vidíš jak s tím třískaji. No nakonec by to i nějak šlo. Posledně mně to prodejce dovezl osobně z Přerova:-)
Minulý týden mě příjemně „šokovala“ DPD.
7.1.2019 12:52 …… mail z nkon, potvrzení objednávky (několik článků Li-ion)
8.1.2019 18:03 ….. mail z DPD: Balíček k vám dorazí už 9.1.2019, doručujeme na hodinu přesně. V den doručení Vás předem upozorníme na rozmezí 60 minut, kdy můžete balíček čekat.
9.1.2019 9:25 …mail z DPD : Váš balíček doručíme dnes mezi 11:52-12:52.
A před dvanáctou jsem balíček měl.
No právě.
Ale tobě jsem tím chtěl říct že DPD zřejmě nemá problém přepravovat Li-ion, když to dělá pro nkon po Evropě dnes a denně.
A pokud by Lubo baterku pořádně zabalil tak by nehrozilo poškození během přepravy.
Mám eshop a bežne posielam síce menej nebezpečné, ale zato omnoho rozbitnejšie veci a keď sa to poriadne zabalí nie je problém. Kuriérom si nechávam vyzdvihnúť tovar v Českých firmách a nie je problém do ČR aj poslať.
Batéria by sa mala zasielať len mierne nabitá.
Nakonec tchán od syna i syn občas jezdívají do Bratislavy a nebo do Maďarska tak by se mohli cestou pro to zastavit. No a nebo tou přepravní společnosti by to taky nemusel být problém. Domluvíme se až to bude aktuální s dostatečným předstihem.
Dobrý večer , měl bych dotaz na Luba . Psal jste, že jste si zhotovil bodovačku na články a dokonce předvedl svou velmi kvalitní práci. Zajímalo by mě jakým proudem bodujete jestli to ovšem není vaše duševní vlastnictví. Našel jsem na netu různé paskvily z trafa mikrovlnky nebo,auto baterie. Já to rozhodně nebudu sestrojovat a ani na to nemám potřebné znalosti a dovednosti. Děkuji.
Prvý pokus bol použiť trafo z mikrovlnky, po nejakom trápení sa to podarilo sprevádzkovať, ale na serióznu prácu to nebolo. Potom doniesol kamarát novú bodovačku z Číny, ale chcel s tým bodovať 0,2mm hrubý nikel a to na to nestačilo. Hľadal som riešenie a zistil že väčší potenciál je v bodovačkách založených na princípe skratovania vhodnej batérie (alebo kondenzátorov) cez mosfety za pomoci časovania cez mikroprocesor. Aby som nezačínal od nuly kúpil som časť dielov ako stavebnicu z nemecka a doplnil ju výkonnejšími mosfetmi než tie ktoré tam boli pôvodne. Testoval som to najprv s autobatériou, ale v záujme praktickejšieho riešenia a vyššej variability som prešiel na LiPo batérie. Nedávno som k prvej 3Ah/3s/65C dokúpil rovnakú 5Ah/3s/65C a teraz to dokáže pri vcelku krátkom čase bodovať 0,2mm hrubý nikel. Neviem aký prúd pri bodovaní tečie, predpokladám že to už bude cez 1kA, správny prúd je vtedy keď pri dostatočne krátkom čase (ideálne pod 10ms) vznikne pevný zvar a pri odtŕhaní niklu sa v ňom urobia dierky a časť materiálu ostane na bodovanom článku.
Zhrnul by som to tak že bez štúdia, investícií a praxe nie je možné kvalitne bodovať a rozhodne to neodporúčam niekomu riešiť pre stavbu jednej batérie (pokiaľ samozrejme netúži si tým všetkým prejsť, minúť hodne času a peňazí a niečo sa naučiť).
Teda ak chcete zbodovať pár článkov tenkým 0,1mm niklom alebo poniklovaným plechom do 0,15mm asi si vystačíte s tým trafom z mikrovlnky, a to je aj najlacnejšie...
Děkuji za vyčerpávající odpověď. Jak jsem psal rozhodně se do toho pouštět nebudu. Podle těch videí ze staveb bodovačky to vypadá jako brnkačka ,ale nafilmovat a "nafilmovat" se dá leda co. Vy se zde vyjadřujete velice fundovaně. Je vidět , že tomu rozumíte. Ukázka vaší práce hovoří za vše. Děkuji.
Mám trošku kacířský dotaz. Zvládly by ty akumulátory ty pásky sletovat cínem? Byla by to mnohem větší tepelná zátěž a při tom množství by patrně už i vzrostla váha. Ale zase by nebylo potřeba shánět bodovačku. Články s páskovými vývody se seženou.
To vyjde drahšie ako si to dať zbodovať, a bude to bastl.
Moje osobní skušenost když jsem stavěl první baterii. Pokoušel jsem se ten niklový pásek letovat na řadu baterií. Bez chemie to nešlo vůbec a s kapalinou na nerez trochu. Plech i baterie jsem pocínoval a položil na několik baterií. Prohřátím jsem je chtěl spojit. V řadě 5 ks baterií se mi to na dvou nespojilo, vypadalo to že je spojený, ale částečným kroucením se odpojila. Proto jsem pro finální baterii použil 1,5 mm měděný drát, tím to šlo daleko lépe.
Také přidám svojí zkušenost. Já pájím články už řadu let. Základem je výkonná pájka s velkým hrotem,a pájení musí být co nejkratší,uvádí se max. 3s,to platí hlavně pro + čepičku kde je plast těsnění. Pro lepší pájení články obrousím takovou tou brusnou vatičkou, která spíš leští, ale smirek nepoužívat ten je hrubý. Pro spoje požívám měděné cínované pásky pro solární články, ale s úspěchem lze použít i měděný drát jak píše kolega. Rozhodně ne nikl ten je pro bodování, a pro pájení je nevhodný. Tavidlo stačí to co je v cínu, nebo používám obyč kalafunu. Dělám to zhruba jako tento chlapec:
https://www.youtube.com/watch?v=e67byImYuL0
Já také pájím články cínem - trafo pájkou 100W ,pro dobré spoje používám - pájecí kapalinu neutrální.
Do měděné pásky v místě spoje udělám malou dírku pro rychlejší spojení s článkem pří pájení.
Něco pro kutili :
Nabíječku článků pro LiFePO4 nebo Lithium články za cenu:1,39 €.
Stačí k tomu trafo s výstupem + - 4,2 až 9 V nebo nabíječka od mobilu.
https://de.aliexpress.com/item/TP5000-3-6-v-4-2...
Co používáš za trafopájku? Mě se trafopájka moc neosvědčila, protože hrot nemá potřebnou tepelnou setrvačnost a po přiložení na článek okamžitě ten hrot schladne a trvá celkem dlouho než se cín roztaví. Jinak moje trafopájka má taky 100W, je to ještě ta česká ca 25 roků stará.
Trafo pájka 100W je asi 30 let stará,přinesl ji táta z práce protože na ni nikdo strhl závit, tak jsem to uřízl a udělal nové závity. Dráty pro pájení používám měď průměr 1,2 mm .Po zapnutí pájky se ohyb drát rozpálí do ruda.
Než som si kúpil 200W trafopájku s reguláciou, používal som hrot vyrobený z 4mm2 medeného vodiča (priemer trochu cez 2mm) a finta bola aj v tom že bol urobený tak aby bol čo najkratší. Hrot ktorý sa žeraví do červena nie je žiadna výhra, prepaľuje cín a ľahko začerná a potom naň nechytá cín. Dôležité je, aký výkon dokáže hrot na letované miesto preniesť a výhodou je aj vyššia tepelná kapacita hrubšieho hrotu. Na trafopájku je to záhul, treba jej dávať prestávky na vychladnutie, záťaž je hodne za trvale únosnou hranicou. Ja som takto používal svoju starú 75W, a je až neuveriteľné čo všetko sa mi s ňou podarilo urobiť. Až potreba letovať veľké množstvo hrubých vodičov (4-10mm2)a konektorov pri výrobe kabeláže pre silné ebajky ma donútila prejsť na vhodnejšie riešenie.
Ano, používám trafopájku přesně stejným způsobem. Její vlastnosti se už trochu podobají pájce s tepelným tělískem. Hrot se musí předem rozehřát, ale pak rozehřeje ledacos. Trafo pájky dostává opravdu zabrat, ale stále ještě drží :)
Mam tady par desitek kusu original Panasonic/Tesla 18650 clanku z el. auta Tesla. Vlastnosti pro pouziti na silnici jsou asi uz za ty roky Teslou overene dostatecne, na YouTube se chlubi vlastnici techhle aut najezdem 200-300 tisic mil. Sama Tesla na baterii dava zaruku tusim 8 let.
Dam inzerat do bazarovy sekce, pokud by mel nekdo zajem.
O aký typ sa konkrétne jedná, kedy boli vyrobené? Môžete sem dať nejaké foto? Množstvo/cena?
Musel jsem dat dohromady nejaky udaje o nich. Jak to nema datasheet tak to nebylo uplne snadny. Inzerat je v bazaru:
https://www.nakole.cz/bazar/3621-tesla...
Ta cena za použité články mi připadá přestřelená, pro srovnání...
https://eu.nkon.nl/rechargeable/18650-size...
Vďaka za info, bohužiaľ ako už tu naznačili iní cena je absolútne nereálna, a to aj keby to boli len úplne nepoužité ležiaky, nie to ešte používané a demontované...
Tady uzivatel Pajda srovnava zivotnost 35E (NMC) versus GA (NCA):
https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php...
-----
When you plan to use only 50% DoD average, all cells do the job well. I will personally prefer LG MJ1 for this. But if you are looking for >80% DoD average and you are thinking about more than 500 cycles, the only way is to go with NCA chemistry cells and so Sanyo GA.
Under my standard 0.5C charge - 1C discharge cycle life test at 100% DoD, the Samsung 35E is "dead" after 300 cycles and LG MJ1 after 500 cycles. "Dead" means reaching 70% initial capacity inside the very steep capacity drop. This behavior is typical for all NMC cells in 18650 format which I have measured. But until then they shows only relatively small capacity drop.
Only Sanyo GA is holding its capacity above 70% even after 1000 cycles under 100% DoD. All NCA cells I have measured shows opposite behaviour than NMC cells. They starts with a relatively steep loss of capacity, but there is visible a slow settlement, where around 1000 cycle the capacity loss is almost stopped.
-----
Ty Tesly jsou drahe z nekolika duvodu:
1. Dalo to fest praci je z toho Elonova pancire vydolovat.
2. Je to rarita ;-)
3. Jsou vsechny z jedne serie, tj. sjely z linky ve stejny okamzik, maji prakticky identicke vlastnosti. Maji minimalni rozbalancovani - jednotlive skupiny po 74 ks se od sebe lisi max 2mV. Skupiny od sebe potom max 18mV.
4. Maji pred sebou jeste minimalne 800 cyklu, spis jeste vic. V Cechach jezdi Tesla auta take a maji kolem 300-400.000 km aniz by menili baterky. To je samo o sobe dukaz, ze se jim tahle cela proste povedla. Viz Pajdova slova a jeho testy Sanyo 18650GA. Tyhle Tesly jsou navic upravene pro automotive pouziti.
Modul, ktery byl k dispozici pro rozebrani, byl bohuzel ze starsiho auta. Nicmene to auto si hlida napeti, balanc i teplotu (2 teplotni cidla na kazdem modulu, aktivni chlazeni resp. ohrev) a mimo stanovene hranice clanky nepusti.
To všetko síce súhlasí, ale nič to nemení na tom že ak sa dajú porovnateľné nové nepoužité články v zabalenej krabici z jednej série kúpiť za nižšiu cenu, tak je otázne kto by ich chcel...
Tiež je otázne, ako by tie články nový majiteľ používal, nakoľko si ich asi nenamontuje do svojej Tesly, takže podmienky ich používania budú úplne iné a tak aj ich zostávajúca využiteľnosť a životnosť.
Pri tej cene je to predajné skôr ako suvenír než ako batéria.
V odkazu níže se uvádí pravý opak, tj. více cyklů umožní NMC, nežli NCA...
LiNiMnCoO2 Short form: NMC
Cycle life 1000–2000 (related to depth of discharge, temperature)
Short form: NCA or Li-aluminum.
Cycle life 500 (related to depth of discharge, temperature)
https://batteryuniversity.com/learn/article...
https://www.researchgate.net/profile/Hartmut...
Nebo jinak: je někde statistika nějakých aut s NMC která mají najeto přes 200.000 km na jedny baterky?
Ahoj, zajímá mne, jaké články se dnes používají do aku pro elektrokola.
Našel jsem 2 roky staré video, kde se mluví o 18650 (průměr 18 mm, délka 65 mm):
Sony VTC5 A, 2500 mAh, kontinuálně 25 A
Sony VTC6, 3000 mAh, kontinuálně 15 A
LG HG2,33000 mAh, kontinuálně 20 A
Samsung 2500 mAh, kontinuálně 20 A
Zdroj :
https://www.google.com/search?q=karotka+baterie...
Má někdo informaci, co je dnes nejvíce používané v elektrokolech?
Také mne zaujal test GTL 5000 mAh, ve skutečnosti 1000 mAh, s grafy zde:
http://lygte-info.dk/review/batteries2012/GTL...
Máte někdo odkaz na takový graf současně používaných baterií?
Na tomto odkazu je graf Měření kapacity při vybíjení proudem 0,5 A:
http://www.ledmania.cz/moderni-li-ion-18650...
Výběr článků závisí na konkrétním zatížení baterie v provozu, max proud, průměrný proud, hloubka vybití, nabíjecí proud, …….
Na stránkách lygte si zde :
https://lygte-info.dk/review/batteries2012...
můžete najít a porovnat téměř jakýkoliv článek. Je to ale pouze měření kapacity. Životnostní testy jsou něco úplně jiného, viz. přiložené výsledky životnostních testů některých článků které jsou používány pro elektrokola. Na prvním a druhém je pokles kapacity, na třetím nárůst vnitřního odporu. Články byly cyklovány při nabíjecím proudu 1A a vybíjecím proudu 2,5 A (pro 18650) 4,1 – 3,4 resp. 3,3 V. Pro Samsung 50E (21700) byl nabíjecí proud 1,5 A, vybíjecí 3,75 A.
https://imgur.com/NXQCeOt
https://imgur.com/43SZZ07
https://imgur.com/ERIwtHN
Ahoj, díky za informaci.
Má někdo informace o akumulátorech 21700 (21mm průměr, délka 70mm), které se nyní dávají do baterek elektrokol?
Ja používam 50E, máte ho aj hore v teste od Docware...
Díky. A můžete napsat, jakou skladbu akumulátorů 21700 (kolik paralelně a seriově) jste dal do konkrétní baterie, kterou jste vytvořil?
Dá se použít elektronika z baterie například 9 Ah s akumulátory 18650 při renovaci s akumulátory 21700?
Kolik Kč by u vás taková renovace stála?
Z 50E 7s3p, 14s6p a 22s6p. 21700 sa väčšinou do púzdra pre 18650 nezmestia, ale stojí za to premerať...
Elektronika sa použiť dá ak je v poriadku.
Neviem akú máte tú 9Ah batériu a teda aké sú možnosti jej repase...
Děkuji za odbornou odpověď. Máme téměř stejná kola, jak jsme si loni potvrdili.
Jezdí OK? Baterie stále dobrá? U mě i manželky zatím OK.
Ale na chalupě ta 9 Ah už nic moc. Budu tam asi řešit to zakoupené upevnění 17 Ah baterie, kterou bych převážel.
Jo, baterka je OK, já ji zas tolik neždímám, po třech letech mám něco kolem 6 500 km.
Ta 9 Ah už má zřejmě toho za sebou docela dost, takže už je zralá na repasi. Je docela pravděpodobné, že tam jsou články s menší kapacitou a po repasi moderními 18650 články by měla např. 13,5 Ah. Ty 21700 články jsou rozměrově větší, takže pokud v baterce není dostatek místa, repase by s nimi nebyla možná. Starou elektroniku (BMS) by zřejmě bylo možné použít, já osobně bych si tam dal raději novou BMS.
Ale psal jste, že toho moc nenajezdíte, takže to využívání jedné 17 Ah baterie ve dvou kolech je docela přijatelné řešení.