Najlacnejšie je buď zohnať niečo bazárové (aspoň motor vypletený v 26" kolese), alebo aktuálne v e-pohon.cz majú predné alebo zadné koleso s 250W motorom za 3715 Kč. RJ sa dá kúpiť na ebay od 10 dolárov a bude treba aspoň plynovú páčku. Vychádzam z minimálnej ceny a minimálnej konfigurácie nakoľko ste nešpecifikovali čo to má/nemá mať. Predpokladám že batéria má byť Li-Ion (predpotopné olovené neuvažujem), najlacnejšie by vyšlo zložiť z článkov 10s4p alebo 10s5p + BMS z Ebay + nabíjačka z Ebay a uložiť do nejakej brašne do trojuholníka alebo na nosič. V prípade záujmu batériu viem zbodovať a zapojiť BMS (lacnejšiu novú nekúpite).
Děkuji za reakci. Na kolik by vyšlo to zbodování a zapojení BMS? Myslím 12 Ah. Jaká by byla hmotnost toho zbodovaného Aku?
Ak by som použil 10s4p LG MJ1 (z demontu nových a nepoužitých packov) tak pri 13,6Ah a 490Wh by články s BMS mali cca 2kg a cena by bola 165€
Z úplne nových článkov 22P pri 10s5p je to 11Ah / 396Wh, váha cca 2,5kg a cena 199€
Z úplne nových článkov 29E pri 10s5p je to 14.5Ah a 522Wh, váha cca 2,5kg a cena 210€
Predpokladám použitie s 250W motorom. Cena je za zbodované články s pripojeným BMS a vývodmi s konektormi pre nabíjanie/vybíjanie.
Moc díky za vysvětlování.
Nyní se zeptám kregulátoru. Chápu dobře, že ten motor má rotor s magnety a stator jsou cívky a ten regulátor posílá stejnosměrný proud v pulzech s fázovým posunem do motoru? Pokud ano, jaká je další funkce regulátoru? Je ta funkce podobná, jako máme regulátory na elmotory v RC modelech? Jak se programuje ten regulátor z e bay?
Pak k tomu "plynu". Co se elektricky děje tím otočením plynu? Je to nějaký reostat (to asi ne, tam by byly ztráty), který dává postupně napětí z aku z nuly na těch 36 V? Ten regulátor má konektory na přívod z aku a současně na signál z "plynu"?
S tím plynem nad 6 km/hod by to asi bylo na silnici mimo předpis?
Myslím že funkciu motora chápete správne, a je identická s modelárskymi trojfázovými BLDC motormi. RJ plní úlohu elektronického komutátora a v príslušných intervaloch pripája vinutia k napájaniu a zemi. Regulácia výkonu a limit maximálneho prúdu je pomocou PWM (pulzne šírková modulácia). Tú ovládate plynovou páčkou. Najlacnejšie RJ z ebay žiadne zvláštne funkcie nemajú, pripojíte motor, hally, plynovku a hotovo. Programovať sa tiež nedajú. Ak potrebujete ďalšie funkcie treba sa pozrieť po drahších RJ. Ak nepotrebujete display ale chcete programovať cez pc umožňuje to napr. RJ Magic (majú tiež v e-pohone). Ale to už je iná cenová kategória a RJ s displejom sú ešte drahšie.
Plynová páčka nie je na cesty povolená.
V elektrokolech RJ maji o hodne mensi max elektricke otacky (obvykle pod 40000rpm), v RC obvykle i vice.
V elektrokolech obvykle je hall zondy - v RJ obvykle ne.
V elektrokolech obvykle napeti (V) je vice ne proud (A), v RC naopak.
V elektrokolech RJ je levna ale tezka, v RC - draha ale lehka.
Jinak je to docela podobny veci.
Regulator je reostat na 1-4.2V(nikoliv 0-36V).
Zdravim.
Nejlevnejsi prestavba kterou bych jsem doporucil - pouzity motor + nova kvalitna baterka.
Napriklad ja mam na prodej 3 motory, 2 s ni je v 26 rafku (tema "Bazar elektromotoru"), cena je 2500-3500Kc.
Pred tydnem jsem koupil novou 36V10Ah lipo s Hobbykingu za 3500Kc. O hodne levnesji to jiz nejde.
Díky za nabídku, budu uvažovat. Ten 3. motor je na kole 28´´?
Ano, treti motor je na 28" rafku.
Dobrý den, k tomu motoru by kromě akumulátoru stačilo ke zprovoznění na kole toto?
https://de.aliexpress.com/item/24-v-36-v-48-v...
Dobry den.
Ten motor ma 9pin konektor, tenhle controller ma 3+5 pin konektor, coz znamena ze je nutno mit adapter - drat, ktery ma 3+5 pin a 9 pin.
Ten je docela obtizne sehnat a neni moc levny, asi 500Kc.
(Ja za chvylku budu mit tech dratu vic, koupil hned 3).
Dale nikdo nevi, jak motor bude pracovat s RJ, je to opravdu nahoda:) Obvykle funguje - ale stave ze ne. Novejsi RJ funguji s velkou pravdepodobnosti.
Ja k tomu motoru mam funkcni RJ - ale jen na plyn, a bez displeje. Za chvylku budu mit RJ s Bluetouth pripojenim, vyskousim i ji na tom motoru.
Jiste neni problem vyskouset jakoukoliv RJ, je to prace na 15-20 minut.
Dale nevidim tam ani plyn, any pas - neco taki nutno mit. Ale tady je opravdu docela casto ruzny konektory, ktery ja obvykle letuju sam.
Jak u té Li Po jde zajistit odpojení při poklesu napětí na nastavené, aby se nevybila pod 20%? Alespoň u RC modelů ji vybíjím (jen u aku 12 V 2,6 Ah s většími jsem bez zkušeností) z 80%.
S tim muzete ne lomat hlavu:)
1. RJ odpoji motor na nejakem napeti(podle druhu RJ).
2.Kdyz vycucam s baterky na 12s (nominal-44V, max 50.4V) 8Ah a napeti klesne do 43-44V, tak kolo jiz skoro nejede, RJ jiz nemuze brat vice nez 2-5A, ale v baterce jeste zustava vice nez 1Ah, coz docela bezpecne pro ni. Tohle jiste plati pokud clanky jsou schodny, pokud ne - nejslabsi bude vybit na nulu:(
Pokiaľ použijete 12s LiPo batériu tak RJ na 48V bude mať štandardné vypínacie napätie v ešte prijateľnej hodnote. Ale aj tak by som to bral ako poslednú záchrannú sieť, je vhodné skončiť skôr. Ten voltmeter to rieši najlepšie.
Já mám tedy vyzkoušeno z jiných oborů a oblastí (a tohle bude ve výsledku podobný) že to "nejlevnější" bývá ve výsledku nejdražší. Být tebou, tak než objevovat všechny slepé uličky a omyly, tak se pořádně zamyslím, jestli a nač elektrobazmek potřebuju. A pokud pro jeho vlastnění shledám seriozní, zdůrazňuji SERIOZNÍ důvod, tak si ušetřím a koupím kvalitní výrobek s prověřeným středovým motorem. Už jenom proto, že to bude konstruovaný a skládaný s tím, že tam ten motor a baterka bude. Tak se najednou nebudeš v jízdě divit, cože to najednou nebrzdí, nebo proč se to rozkládá, když to není skládací. A pak taky záruka, servis, díly.
Je to tak:)
Ale Kutil1 pozadal o nejlevnejsi prestavbe.
Prvni kolo so stredovym pohonem jsem koupil v 2014 za 25000Kc. Ale na to, abych to kolo stale jezdilo jeste 2 roky, jsem zaplatil vice nez 100000Kc (2x baterka, 1x motor, 2x kola, 10x retez+kazeta+desticky atd.) Ted do stredoveho motoru jiz nepujdu...
řetěz, kazetu a destičky spotřebováváš na jakýmkoli kole.. tedy pardon. Když si koupíš a opravíš cesťáka z první čtvrtiny 20 století, tak tam tyto komponenty (řetěz, ozubený kolečka) jsou dimenzovaný na jeden furt... a destičky to nemá, bo torpoedo.
Ano, ale retez a kazeta maji asi 5 krat rychlejsi spotrebu na elektrokole se stredovym pohonem (prumerny prenos energie pres retez a kazetu je 500W+150W) nez na 2WD elektrokole (jen 150W).
V mem pripade je to rozdil 1000Kc mesicne:)
Kolik toho měsíčně najezdíš?
Samotného mne to na kole nebaví, jezdím jen s manželkou. Z Dalešic u Bakova jezdíne běžným kolem na Klokočku a je to celkem 16 km. A máme toho dost. Tak měsíčně 60 km. Na elektrokole to bude více, dnes 28 km, ale hrozná zima. Náš rekord na normálním kole při jedné jízdě byl 60 km.
Vypadá to že přece jenom chcete tu baterku repasovat co nejdříve, když jezdíte v takové zimě.
V Čechách už mrzne? ;-)
A aj keby, škodí nabíjanie pri nízkych teplotách, nie vybíjanie...
Nad ránem občas jo.
Hadice na zahradě mi zamrzla, na kolo to už pro mě není
V tom se Lubo neshodneme, je to trošku složitější. Nicméně každý si může dělat se svou baterkou co chce.
V takomto počasí sa už toho moc nenajazdí a až taká studená tá batéria určite nebola. Navyše to nie je nijak supervýkonná mašina čo by šťavila články nadoraz. Keby sa s tým šlo jazdiť denne celú zimu bolo by to iné...
Asi 1000km mesicne, i v zime. Rekord je -15C.
Tak to je rachot.
Koleduješ si o průser, v těch -15ti.
Až ještě trochu poporosteš, budou tě bolet všechny ty klouby, lokte, kolena, kotníky, prostě vše, v o bylo ofukováno. A bolí to fest, to ti garantuju, takového blbce každý ráno vidím při holení v zrcadle
Ja myslim ze staci mit teple obleceni, a je to v pohode:)
Taky sem si myslel
Myslet, znamená hovno vědět....
To co píše Jindra mi svýho času říkával můj otec taky, když ho všechno začalo bolet. Jezdím na kole od sedmnácti, na rozdíl od Jindry nepřetržitě, teď je mi pětapadesát..
Občas něco zabolí, ale nijak mě to neomezuje.
Znám lidi v mým věku, co jsou na tom nesrovnatelně hůř, přestože nedělali zdaleka takové koniny jak já. A oblečení nosím zásadně mizerný, poslední léta nakupuju v Lidlu, akorát boty kupuju krapet kvalitnější, od Shimana. Je to prostě individuální.
Kolega Míchálek má pravdu, a kolega Kutil nechtěl levnou přestavbu, ale chtěl sem umístit reklamu na tu trosku.
Pánové, moc si vážím vašich reakcí, obohatilo mne to, jsem v tom laik.
Ale manželka se mi dívala přes ruce a řekla mi, že se jí úplně ježí, že chci něco kutit a konstruovat. Včera jsme sedli k PC a dnes objeli republiku a koupili 2 kola. Pro manželku 17´´ Montanu Lectron RX 2017 14 Ah a pro mne 19´´ Montanu Lectron RSX 2018 17 Ah.
A už mám jeden dotaz. Obě kola jsou odblokovaná. U jednoho mám i kód, u druhého mám fakturu za 1200 za odblokování, ale bez kódu - prostě nedali.
Můžete mi poradit, jak získat kód, i když bylo zaplaceno a je na to účet?
Nebo umí to někdo? Prostě nemohu sám snížit rychlost na 25 km/hodinu s podporou.
Omlouvám se za příspěvek mimo téma, ale zmínka, že se tvé manželce ježí, mi přijde vtipná, to jsem ještě nikdy neslyšel :-)
Co myslíte tím odblokováním ? A proč chcete snížit rychlost ?
U toho 17 palc. kola mohu kdykoliv po zadání kódu upravit rychlost. U toho druhého ne. Jde mi o to, abych si to mohl před jízdou upravit, jak budu chtít. Pokud bych jel do Rakouska, tak bych tam dal 25. Nebo pojedeme delší trasu v ČR po silnici, tak tam dám 25 kvůli dobrému pocitu.
Já mám Lectron Montana RSX koupený v minulém roce. Max stupeň přípomoci 5 umožňuje max rychlost 25 km/h, teda vlastně 26, upraveno prodejcem dle povolené tolerance.
Kód nemám. Ale mám možnost tzv off-road, stupeň 6 a 7. Oba off-road stupně jsou stejné, umožňují max rychlost cca 35 – 36 km/h za předpokladu ideálních podmínek. Tedy bezvětří, rovina, asfaltová silnice nebo cyklostezka.
Vy off-road režim nemáte ?
Co se odblokovaných kol týče, mrkněte se tady :
https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani...
Řekl bych že už bych si na to radši dával pozor.
Ještě je možnost změnit průměr kola v nastavení. Ale pak si musíte pořídit cyklopočítač, ať víte skutečnou rychlost. A znovu bych odkázal na tu TV reportáž.
Díky za informace. Mám tam stupeň 6 a 7. U těchto stupňů se musí zvolení potvrdit dvojím stisknutím +. Pokud je toto off-road, tak ho mám. Ta TV reportáž mi zatím nejde spustit, proto se zeptám. Smí se s tímto kolem s nastavenou max 25 km/h na české silnice a také na rakouské?
Ano, s přípomocí elektromotoru nastavenou na max 25 km/h můžete jezdit všude v EU. Ale i tak těch 25 km/h pro většinu ježdění vyhovuje, máte víc času se koukat kolem. A při vyšších rychlostech to už rychle vycucne baterku.
Pokud máte režim off road umožňující až těch cca 35 km/h, potom nerozumím proč jste platili za nějaké odblokování.
Ta TV reportáž je znovu o tom, že si lidi nechávají odblokovat rychlostní limit a jezdí na přípomoc větší rychlostí, čímž porušují předpisy. V případě nehody máte problém, protože nemáte povinné ručení.
Je to trochu paradox, který už tady byl diskutovaný, protože cyklista na normálním kole i může běžně dosáhnout rychlosti vyšší než 25 km/h, o jízdě z kopce ani nemluvě. Limit 20 mph (32km/h) který je pro elektrokola platný v USA, by byl přirozenější.
Na elektrokole taky můžeš jet rychleji, ale nesmí ti k tomu pomáhat motor.V EU je ještě jedna podmínka, musí to být pedelec, tedy páčka je zakázaná.
Ano, ta rychlost 25 stačí,
Ja vam nerozumim:(
Poptavat na nejlevnejsi prestavbu a pak koupit kola za 40000Kc s limitem 25km/h, pak platit za odblokovani...
Platit za 3x9 prehazovacku, kterou nepotrebujete na elektrokole atd:)
Za 40000kc lze postavit 18kg elektrokolo:)
Já to vysvětlím. Já jsem šetřílek, tak jsem chtěl levnou přestavbu. Manželka rozhodla, že nechce, abych v tom laboroval. Za 40000 bych nekoupil kolo ani náhodou. Tedy to není sofistikovaná reklama, jak píše kolega níže. Například právě v této chvíli je toto kolo za 14000 na aukru. Koupili jsme obě kola z druhé ruky a velmi výhodně. Tedy nové z obchodu bych nekoupil. A to odblokování jsem neplatil. Původní majitel mi dal účty od všeho včetně odblokování. Jinak jsem důchodce a dnes jsme s manželkou ujeli v kopcích prvních 28 km. Buduv rád, jestli na moje další otázky dostanu od zkušených odpovědi.
Tak ted tomu rozumim:)
Za 14000kc je to vhodna volba.
Ale pokud baterka ja v horsem stavu, nova od Lectronu muze stat 20000kc:(
A ta baterka od Lectronu, až bude KO, nejde pak třeba předělat, jak nabízí v tomto linku Lubo? Ta 14 Ah je ze srpna 2017 a ta 17 Ah je z června 2018 (myslím zakoupení s koly, datum výroby nevím). Alespoň doufám, že původní majitelé by je jako špatné reklamovali, když je na celek záruka.
Jiste pujde, ale nevim jestli to bude jednoduse.
Na baterky je bezna zaruka jen 6 mesicu - a jen na vyroby vady, nikoliv pokles kapacity.
Nestrašte tady zbytečně. Baterie nemusí být ve špatném stavu, alespoň u verze 17 Ah, tam je dobrý poměr kapacita 17 Ah/max odběr motoru 550 W. Max proud ve špičce na článek je 3 A, to je v pohodě. Pokud je kolo z června 2018, tak původní majitel ani nemohl stihnout jí dát nějak moc nafrak. Pokud se k ní budete chovat slušně, tak vám vydrží hodně let.
Až někdy v budoucnu budete potřebovat repasi tak je mimo jiné dělají tady :
http://www.baterie-servis.cz/news/repase-se...
Uděláte si pak průzkum trhu a cen, možná včetně Luba. Jestlipak bude Lubo mít lepší články než Sanyo GA ?
Ještě prosím informaci. Dnes manželka do kopců frčela moc rychle a asi měla větší spotřebu energie z aku než já. Navíc mám 17 Ah.
Je možné, abych během výletu přehodil ty 2 akumulátory mezi koly? Prostě až bude na nule, dal bych jí můj a já to odšlapal bez přípomoci. Mechanicky by to šlo, ale nevím, zda nějaké programování v elektronice nepočítá právě s tím jedním akumulátorem. Aku se též liší nabíječkou a konektory pro nabíjení. Nerad bych něco pokazil.
Pokud jdou aku bez problémů přehodit a nacvaknout, tak by to neměl být problém. Obě dvě kola mají baterku o jmenovitém napětí 37 V.
Z vašeho příspěvku nevyplývá, jestli manželce během výletu skutečně došla baterka.
Do většího kopce, kde neudržíte rychlost alespoň 17 - 20 km/h musíte snižovat přípomoc. Jinak se elektrický příkon do motoru z velké části přemění na neužitečné teplo.
Díky za informaci. Nedošla baterka, na displeji byly ještě 2 čárky. Přemýšlím tak, že bych ji v tomto stavu dal na moje kolo a více to odšlapal a šetřil energii z aku.
Zopakuju tady to, co jsem psal Jindrovi před půl rokem :
Jednoduchý voltmetr mi dává mnohem užitečnější informace než dílky na displeji.
Díky tomu mám podstatně lepší odhad kolik „šťávy“ mi ještě zbývá v baterce.
Díky za tip. Ten voltmetr je připojen na kontakty aku pro nabíjení?
Na té fotce je vidět jedna čárka na displeji a na voltmetru 36 V.
Do kolika voltů vybíjíte aku? Těch 36 V na voltmetru - kolik cca % energie v aku ještě zbývá na použití, aby se aku nevybil pod doporučenou mez?
Z těch ujetých vzdáleností na fotce - ten průměr kola nastaven na cca 16,5´´?
Bežne sa voltmeter pripája na výstup batérie k riadiacej jednotke, ale malo by fungovať aj pripojenie do konektoru na nabíjanie ak nechcete zasahovať do kabeláže. Akurát budete potrebovať zohnať príslušný konektor. Priebeh napätia voči kapacite a napätie pri ktorom vypína motor a následne BMS sú individuálne a záležia na type článkov, nastavenia RJ a BMS. Najpresnejšie údaje získate sledovaním a praxou. Spodná hranica býva okolo 30V, RJ môže byť aj trochu viac, BMS trošku menej.
Rád bych se zeptal na spodní hranici napětí u 48V baterie a dále, pokud mám konektor nabíjení se čtyřmi kolíky, ke kterým lze připojit voltmetr? Díky.
Väčšinou okolo 40V, môže byť aj trochu viac, záleží to od typu článkov a od toho ako hlboko ich chcete vybíjať. Presná exaktná hranica neexistuje, je to kompromis medzi kapacitou a životnosťou.
Kam pripojiť voltmeter zistíte multimetrom.
Jak už kolega Jindra napsal, faktorů ovlivňujících dojezd je hodně. A každý si postupně získává svoje zkušenosti.
Původně jsem taky chtěl měřit Wh či Ah, ale nakonec se ukázalo že voltmetr postačuje.
Voltmetr na kole považuju za velmi užitečný. Jeho hlavní funkce je „palivoměr“. Dává mi informaci kolik energie mám v „nádrži“. Jestli mám plnou nádrž, půlku, nebo už jenom na dně.
Teoretické hodnoty jsou 42 V maximum a 30 V minimum. V praxi by jsme na tyto mezní hodnoty neměli chodit. Minimální napětí kam jsem se dostal bylo cca 33 V. Mluvíme tady o stabilizovaném napětí. Při jízdě a odběru proudu poklesne napětí na voltmetru, po zastavení a přerušení odběru skočí o nějakou hodnotu zpět a pak ještě nějakou dobu stoupá než se stabilizuje. Takže pro výsledné stabilizované napětí 33 V mohlo být napětí na baterce při odběru cca 31 V.
Ale většinou nevyjedu baterku níž než na cca 35 – 36 V.
V době instalace voltmetru mě už nabíječka díky zýšeným přechodovým odporům na nevhodném konektoru 5,5/2,1 nabíjela baterku na max 41 V. Což je dobře pro životnost baterie. 41 V je maximální nabíjecí napětí, pokud chci co nejvíce prodloužit životnost baterky.
Díky voltmetru taky můžu velmi jednoduše jízdou vybít baterku na hodnotu vhodnou pro dlouhodobé skladování. Při nabíjení baterky v rámu kola vidím napětí při nabíjení. Takže voltmetr je kromě funkce „palivoměru“ taky užitečný nástroj napomáhající k prodloužení životnosti baterky. Nějaké čárečky na displeji vám neřeknou nic o skutečném napětí na baterce a navíc jsou dost nespolehlivé, během času se postupně mění.
Voltmetr je připojený na konektor v rámu kola. Měl by být připojený přes autopojistku 1 A. Aby případný zkrat na vodičích nijak neovlivnil baterku.
Po získání nových informací na jiném fóru musím trochu korigovat svá tvrzení i o provozním napětí.
Všechny doposud uvedené informace o provozním napětí platí pro články Sanyo 18650GA. Velmi podobné vybíjecí charakteristiky mají snad všechny moderní články.
Ale články které byly vyvinuty dříve, můžou mít vybíjecí charakteristiky jiné. Viz porovnání Sanyo GA a Samsung 22P nebo Sony VC3. U těch starších typů Samsung 22P a Sony VC3 by už napětí 3,3 V bylo nebezpečně blízko prudkému ohybu ve vybíjecí charakteristice.
Pro mě je to další důvod, kromě jejich malé kapacity, proč tyto staré typy článků pro nové baterky už vůbec nepoužívat.
Hodnota napětí může znamenat pro různé články různou hodnotu zbývající kapacity. Pro moje články Sanyo 18650GA znamená 36 V při předchozím průměrném odběru cca 200 – 300 W zbývající využitelnou kapacitu cca 30 – 35 %.
Pokud chci mít dobrou životnost baterky, měl bych se pohybovat zhruba v oblasti 41 V – 35 V.
Hodnoty ujeté vzdálenosti na fotce se liší protože displej kola byl vynulovaný jindy. Průměr kola jsem nakonec vrátil na správnou hodnotu, protože to laborování s průměrem bylo zbytečné. Díky možnosti off road mám vše co potřebuju. A po počátečním opojení rychlostí těch 25 km/h většinou opravdu stačí, navíc to šetří baterku.
Ten cycleanalyst ukazoval kolik je spotřebováno v Ah, čili odečtením šlo zjistit, kolik theoreticky zbývá a když to chcíplo, tak i o kolik degradovala ta baterie.
Dobrý byl ukazatel okamžité spotřeby, tak člověk viděl jak hospodárně, nebo ne, jede.
Ten Intuvia displej má jen ty čárky na stav baterie, a čárky i na okamžitou spotřebu.
Zezačátku mi to vadilo, chtěl jsem čísla a pokud možno přesná, ale rychle sem si zvyknul.
Děkuji, ještě si chci ověřit, zda u toto kola není řídící jednotka umístěna přímo v krytu aku? Pokud ne, kde asi na tom kole je? Jde mi o to bezpečné přehazování aku mezi koly.
Řídící jednotka je v trubce rámu nad baterkou. Přístupná je po odšroubování plastového krytu s konektorem v rámu.
Ještě více informací dává cycleanalyst
https://www.ebikes.ca/product-info/cycle...
ale i ty jsou celkem k prdu, protože informují o tom co bylo a my potřebujeme vědět co bude a získáš jen informaci, kolik ti theoreticky zbývá v baterii.
Spotřeba elektrokola velmi kolísá podle terénu, protivětru, povrchu silnice či cesty, nna tom jak šlapeš,kolik toho vezeš, a odpovědět na otázku "jak daleko dojedu na zbývajích 100Wh" nikdo neumí.
Takže přesnější informace, které musíš doplnit o vlastní odhad, který vychází ze zkušenosti.
A tu načerpáš jedině tak, že na tom budeš jezdit.
Tabulkové dojezdy, které uvádí prodejci rovnou děl dvěma, a dostaneš realistický obrázek o možnostech tvého kola.
Osobně bych se voltmetrem moc netrápil, a čárečky bral s rezervou. Mě k odhadu dojezdu už stačí jen údaj o ujetých kilometrech a jistá představa, kudy ještě pojedu.
Programovani v elektronice (myslim RJ) s jen jendou baterkou nepocita.
Pokud obe baterky je na 36V a sedi konektory na vybijeni - tak pravdepodobne lze ji vymenit. Nejlepe vyskouset vymenu na vybite baterce (pokud neco pokazi, na vybite baterce problem bude mensi nez na plne).
Dobrá barva.
Dekuji, tuhle barvu mam rad:)
Takže sofistikovanější reklama.
Ja bych mozna souhlasil!
Muži řeší to podstatné, např. vztah k Ugandě Burundi.
Ženy pak, jak naložit s penězi, které jsou v rodinném rozpočtu.
nejspíš sis nevšim´, že k nákupu kol došlo až když se "do problému" vložila manželka tazatele
---------------------------------------------------
děti, zvířátka a manželky....
To vše do správné reklamy patří
S ohledem na kolegy, kteří mi radili, musím reagovat, ostatní prominou. Posílám mailovou kopii komunikace ze dne 23. 10. 2018 kdy uvažuji o přestavbě. Pak mohu dále pokračovat desítkami mailů. Jinak přestavba mne zajímá stále, neboť mám 2 děti a 3 vnuky a těch kol na přestavbu máme hodně.
Tomáš Svoboda
Komu:
[email protected]
Re: Zkušenost s Bafangem - vyzkoušení
E-mail byl zařazen do složky Elektrokolo na základě ručního přesunu.
Dobrý den, bohužel v servisu momentálně žádné kolo nemám, ale jistě by nebyl problém domluvit kolo od souseda, kterému jsem montoval středový pohon 250w, který je z mých zkušeností nejlepší. Pro konkrétní domluvu prosím volejte. Tel.731488367
Fajn den, Svoboda
cyklosvoboda.cz
23. 10. 2018 v 18:20, :
Dobrý den,
jsme manželé v důchodu z Mladé Boleslavi a máme zájem o stavbu elektrokola z našich horských kol. Máme 26´´ pneu, trojtác (největší s 44 zuby), vzadu 9 kol (12 - 32 zubů).
EV BIKE Praha mi dala seznam prodejců a vy jste nejblíže Mladé Boleslavi.
Máme možnost u vás vyzkoušet Bafang středový 250 W, 750 W a 1000 W?
Za jakých podmínek můžeme u vás vyzkoušet krátkou projížďkou?
Dvořákovi -
a další:
JIRAPO Cyklosport
Komu:
[email protected]
Re: Contact Form
E-mail byl zařazen do složky Elektrokolo na základě ručního přesunu.
Dobrý den,
přestavby normálních kol na elektrokola neděláme. Nyní máme v prodejně pouze poslední elektrokolo. Nová kola dorazí snad do konce listopadu. Kola je možnost vyzkoušet v okolí prodejny na pár minut. Na delší vyjíždky nebo delší dobu kola nepůjčujeme.
S přáním hezkého dne
Jirapo cyklosport
po 22. 10. 2018 v 14:15 odesílatel JIRAPO Cyklosport napsal:
Name: Dvořák
Email: [email protected]
Telephone:
Comment: Dobrý den, přemýšlíme s manželkou o pořízení sady pro Elektrokolo.
Vůbec nevíme, jak to jezdí. Je u vás možnost nezávazného vyzkoušení? Pokud ano, za jakých podmínek.
Jste udelal dobry prizkum trhu, ale jen mezi prodejci, ktery maji jiz vyrobeny kola.
Vyskousejte projet 1000km na tech kolech, ktery jiz mate, a pak bych jiz melo cenu na dalsi stavbe/prestavbe resit te veci, ktery vam nelibili u tehle kol.
No, vypadá to podivně, nejdřív hledáš typ na nejlevnější přestavbu jako úplně nový kolega, abys po týdnu informoval, že si se přes noc rozhodl koupit dvě tovární kola jedné konkrétní značky, které nepatří k těm levnějším na trhu.
Vzhledem k tomu, že mi záleží na dobrých vztazích, budu ještě regovat. Reklamu bych dělalal tím, že jsem uvedl, že bych ta kola za jejich cenu nikdy nekoupil? Nebo uvedenim toho, že autorizovaný prodejce jednoho z kol za 44000 Kč to původnímu majiteli odblokoval za 1200 a nedal mu kód? Nebo dělám reklamu výrobcům komponent? Nikdy jsem nepsal, že jsem si to přes noc rozmyslel. S manželkou jsme se rozhodli v sobotu a také to domluvili ten den s majitelem. Včera v neděli jsme koupili obě kola. Jsme z MB a včera jsme najezdili kvůli tomu nákupu 550 km. Kdybyste byl zde, ukázal bych kupní smlouvy. Nicméně pod nickem kutil1 jsem jsem na i jiných forech (auta, camping, yachting atd ) i 10 roků. Nepodnikám, nikdy žádná reklama.
Ok, vysvětlil si to, v pohodě.
Tady se čas od času objeví někdo takový co se zeptá "jaké sportovní prádlo?" aby po 3-4 dnech ho našel včetně linku na eshop.
Nevím jestli si zvolil šťastně, ta kola neumím a neznám.
Kdybych měl doporučit nejlevnější přestavbu, tak silný nábový motor do zadního kola, takovej přestavbovej kit je asi kolem 8 tisíc, a pak baterii, asi 48V, aby to mělo sílu, takový 12 tisíc, a máš-li kolo, za pár hodin jezdíš, tedy s investicí cca 20.
Zajimave, ze pro tehnle nakup jste musel jet tak daleko. I v Praze, i v Jablonce, i v Melnike i mozna na Kladne jiste lze koupit podobny kola skoro za stejnou cenu.
Vzhledem k tomu, že jte mi v tomto vláknu dal několik rad, kterých si vážím, odpovím. V Mělníku, v Praze, v Jablonci a Kladně nebylo ke dni rozhodnutí žádné kolo, které by mělo takové parametry jako kola, které jsme koupili a současně byly v záruce a současně měly přijatelnou cenu a současně majitel byl ochoten poslat mailem doklady o koupi a současně bylo jednání prodávajícího vstřícné a transparentní, abychom měli jistotu, než se vydáme na cestu. Pokud vaše připomínka, že je to zajímavé, byla myšlena vážně, tak vám musím dát za pravdu, neboť to bylo pro nás také zajímavé, proto jsme vyjeli.
Na konci listopadu to dává smysl, spěchat, najezdit stovky kilometrů abych si jako důchodce koupil co nejrychleji kolo, abych stihnul prosincovou cyklosezónu.
Hele já se někdy taky dlouho rozhoupávám... ale když se to zlomí, tak to musím mít hned za jakoukoliv cenu :) Takže trochu chápu, i když si myslím, že nákup zbytečně uspěchali.
Jo impulzivní jednání, znám to.
Prostě to chci.
Zrovna teď jsem viděl onzerátskvělé nafukovací matrace na vodu. Natankuju a jedu, pár set kiláků mi za to stojí.
Ahoj, přesně tak, jak píšete. Ještě předevčírem syn (43 roků) uvažoval o nákupu soupravy středového Bafangu s torzním snímačem a našel v Opavě super elektrokolo, značku radši nenapíši. Dnes jsem mu pro ně jel do Opavy a koupil. Cesta super, -1 stupeň, slunce pralo, bezva výlet. Stihl jsem ho projet, aku 17 Ah, nové v roce 2016 250W/350W/750W. Tedy, vyplatilo se. Ono před zimou jsou ty ceny nižší. Pokud někdo přijede do MB, manželka napeče buchty, uvítá vás a ukáži další smluvu z dneška. Hostů si vážíme.
Sjedem se někdy najaře v Sobotce, dáme svíčkovou na Poště, trochu tam přikrmíme baterie, a trochu pojezdíme.
Tak to bude nejlepší.
OK, dobrý tip. Ještě nemám zmapováno, kde se dá bez prosíků nakrmit baterka. Jezdíme obytkou se solárem, ale kola bych nenabil. Nerad bych pořizoval centrálu. Musím vygooglit možnosti nabíjení v těchto oblastech.
Problém s nabíjením je jiný, než "kde".
Zásuvka je v každé hospodě a lze se domluvit (vozit s sebou rozdvojku je nutné).
Problém je čas co potřebuješ k nabíjení, u mě 3,5 hodiny. To v hospodě přes oběd nedám.
Řešení stále hledám, napadla mě varianta:
2 bateterie + dvě nabíječky - vyjet na půl a dobít za polovinu času - tím z dvou baterií uděláš 3
Existuje i rychlonabíječka, která pro můj stroj stojí skoro 6 tisíc a zkrátí dobu nabíjení na 2 hodiny, taky žádný zázrak.
Takže v době těžkých a drahých baterií (6,5 kg a 12 tisíc) jsem tahal 3 baterie na vozejku plus centrálu, se kterou jsem se mih zašít, schrupnout si a mezitím dobít.
Dneska když jsou ještě dražší, ale výkonější a lehčí (2,5 kg) baterie volím raději 3 baterie a nabíjet jen přes noc v hotelu, a koupím čtvrtou, aby se mi zvýšil dojezd i v drsných kopcích.
Jinak kromě hospod šance nabíjet je spolehlivě u McDonalds a ostatních fast food, na benzinových pumpách a v obchodních centrech.
Ale jak říkám, není to nabití, spíš jen přikrmení
Dotaz rýpavý :) Když už si sebou vezl tu elektrocentrálu, proč ses tahal ještě s dalšíma baterkama? To nestačila jedna pro strejčka příhodu a motor krmit za jízdy rovnou z elektrocentrály? (tento dýz(benzino)lelektrický pohon je znám z lokomotiv a rovněž pan Ferdinand Porshe ho prosazoval velmi.. dokonce si postavil takovej tančík, tedy větší tančík....)
Nebylo by pak jednodušší jet přímo na spalovací motor?
Ono to měli svůj vývoj.
Prostě vzal jsem si do palice ten výlet. Rychle sem zjistil, že dojezdy, které uvádí prodejci kol a přestavbových kitů jsou poloviční, ne-li třetinové, tedy dojezd na nabíjení v noci nemožný. Úvaha, další 3 baterie - váha + cena - nesmysl. Ronda přišel s nápadem minicentrály. Levnější než 1 baterie, 10 kg.
Představa, že by snad mohla blafat na vozejku za jízdy experimentálně vyloučena, při náklonu chcípala, stačilo aby se vozík zhoupnul.
Tedy napájení přímo tak jako tak nemožné, s touto konkrétní centrálou.
Pak přišla další rána, ačkoliv theoreticky měla centrála zvládnout nabíjet všechny 3 baterie najednou, v praxi to nedala, chcípala při zapojení třetí nabíječky.
Ale už nakoupíno, nainvestováno a natěšeno na cestu, vyjel jsem a dobíjel jeden a půlkrát.
Sralo se všechno od začátku, hned při první etapě jsem opravoval centrálu.
https://www.nakole.cz/blogy/jindra8526/339...
Fakt záhul na palici, za rok poté, co jsem jel bez motoru tutéž trasu jsem si připadal jako v lázních.
To bys musel mít hodně dobrou centrálu, aby ti stačila svižně uregulovat odběrové změny přímo hnaného kola. Pro vyrovnání odběrů a vykrytí špičkových proudů by asi stejně bylo vhodné tam nějakou baterku mít. Jinak by ti ta centrála asi nestíhala dávat potřebný výkon v rozjezdech a buď by se to rozjíždělo líně, nebo bys tu cetrálu zastavil. Musel bys poštelovat maximální výkon řídicí jednotky motoru.
To mě ani nenapadlo řešit, rána byla hlavně to, že ta centrála nedala 3 baterie, pochopitelně, kdyby šla vozit, hodně by to taky hodně vyřešilo, kolega Baba odsud z Nakole to snad nějak zprovoznil a tahal jí blafající na vozíku.
Nabíjet po cestě je jistě možnost pro výletníky.
Zajet si někam, nechat baterie v nabíječce, projít se , prohlédnout nějakou památku, výstavu či co, a pak nacvaknout baterii a pokračovat v klidu dál.
Pro mě jsou i ty dvě hodiny na jednom místě strašně velká časová prodleva a získat tím jen 2,5 kg úspory se mě zdá nerentabilní.
Za celou cestu asi 1200 km jsem nabíjel 2x, jednou první den asi hodinu přes oběd, abych pak se skoro plnou třetí baterií dojel do cíle a pak pod stoupákem na Mont Louis (30 km, převýšení 1250 m). To jsem hodinu a půl dobíjel baterii abych měl jistotu, že ten kopec přejedu, neměl jsem žádnou zkušenost s tím kolik si to vezme plně naložené v trvalém stoupání. Dojel jsem zase s jednou úplně plnou baterií.
Teď už vím kolik si to vezme na rovině, v mírných kopečcích a v drsném kopci a podle toho mohu trasovat.
Už dávno som sa nad takýmto hybridom zamýšľal, klasická centrála je blbosť nakoľko je šialene veľká a ťažká iba preto, aby vyrábala nezmyselných 230V/50Hz ktoré bicykel absolútne nepotrebuje... Riešením by bol malý štvortaktný motor priamo spojený s vhodným malým BLDC motorom tak, aby pri optimálnych otáčkach dodával po usmernení 3-fázovým mostíkom potrebný nabíjací prúd do LiPo batérie. Ten BLDC motor (pravdepodobne nejaký väčší modelársky) by ho mohol aj štartovať a následne by fungoval ako generátor. Hmotnosť aj veľkosť by klesla na zlomok klasickej centrály a nebolo by treba ani žiadnu ďalšiu nabíjačku...
No ona ta centrála vyrábí těch střídavých 1x230V nebo 3x230V úplně sama a samovolně. Prostě se točí patřičným generátorem. Problém je s náběhem té centrály a s jejím řízením, aby i při náběhu a výkyvech odběru stále udržovala frekvenci 50Hz a napětí 230V. Motor když přidá, tak zvýší otáčky = změní frekvenci a zvedne napětí. Když to použiješ jen na dobíjení baterií, tak odběr bude zhruba stabilní a u usměrněného napětí je ti primární frekvence jedno. Vlastně to uřídíš jen karburátorem a voltmetrem. Dobrá centrála na střídavé sinusové napětí potřebuje počítačové řízení. Natožpak u velkých centrál, kde se například řeší i její přifázování k síti jako u elektrárny.
No a práve o to ide, že je to zbytočne komplikované a ťažké. Aby to robilo 50Hz musí byť generátor šialene veľký a ťažký a navyše sa musí stabilizovať frekvencia aj napätie. Pri vyšších otáčkach môže byť generátor malý a stabilizovať prakticky nič netreba, frekvencia nie je podstatná a napätie stabilizuje batéria, akurát prúd je ovplyvnený výkonom motora a to tiež nemusí byť ani regulované, môže to ísť stále v optimálnom zábere aby bola spotreba motora minimálna. Pokiaľ sa batéria blíži nabitiu, motor sa vypne. Pokiaľ sa batéria blíži k vybitiu, motor sa zapne.
Frekvence generátoru je závislá na jeho otáčkách a ne velikosti. Na střídavých 230V s malými proudy nepotřebuješ veliký generátor. Potřebuješ procesor, který ho bude řídit a to je malá deska. Pro centrály, které se staví do kontejneru pro návěsový tahač a utáhnou celou nemocnici je ten počítač i s displejem a zdrojem v krabici velikosti A5 a tlouštky cca 5cm. A to je tam největší ten grafický display a přípojné průmyslové konektory.
Máš pravdu, tvoje úloha nepotřebuje skoro žádné řízení.
Pokiaľ je to jednoduchý "priamy" generátor 50Hz (50Hz sínus vzniká priamo na vinutí, nie je vytváraný elektronicky) tak je nutne veľký a ťažký pretože pri tej frekvencii má mizernú energetickú hustotu. Preto sú aj staré železné transformátory tak veľké a ťažké v porovnaní s feritovým trafkom v spínanom zdroji ktoré funguje na frekvencii o niekoľko rádov vyššej. Aj spaľovací motor s vyššími otáčkami a menším objemom valcov bude menší a ľahší. Nie je nutné nič prevodovať, iba spojiť spaľovací motor s BLDC motorom s vhodnými parametrami. Pri podstatne nižšej váhe a úplnej jednoduchosti bude mať potrebný výkon a dobrú účinnosť.
Nechápu proč takový hybrid stavět, přeměna mechanické energie v elektrickou a následně přes elektromotor v mechanickou musí logicky mít svoje ztráty.
Není pak lepší rovnou motorka?
Jaké výhody by to u elektrokola mělo přinášet?
Já řešil dilema, další 3 těžké baterie (20 kg) za 36 tisíc, nebo centrálu s palivem 12 kg za 18 tisíc. Slepá ulička, dnes mě vychází výhodnější vést lehké kapacitní baterie s autonomií 180 - 200 km v normálním terénu.
Víc moje zhuntované tělo neusedí.
Pokud kde o nabíjení, furt sním o rozkládací solární elektrárně. Na vozejku za sebou. Nenabíjet za jízdy, ale zastavit na ty 3 hodiny v poledne, rozložit směrem na slunko, a nabít. Našel jsem i skládací panely co by to snad dokázaly, ale nemám dostatek znalistí a šikovnosti, jak takovej krám postavit, tedy co se týče toho elektrického zapojení. Jak dostat z panelu to správné nabíjecí napětí a proud aby se nemuseli transformovat na 230 a pak užít klasickou nabíječku. Tam budou jistě brutální ztráty, tuším.
pro Jindru
Zkus se (s důvěrou) obrátit na Honzu (AZUB), jistě jim ten vehikl někdo navrhoval.
http://www.hybrid.cz/cesky-tym-dorazil-do-cile...
Popř. by mohl mít kontakt na Dudi-ho, který má své lehokolo vybavené solárním panelem.
Já je kluky znám, dobrej typ, zapoměl jsemuž na ten jejich solární výlet. Dík.
Doslova za pár korun (v porovnání s cenou ebajku, všech baterií a elekrocentrály) můžeš kolo osadit spalovacím motorkem s přímým pohonem s výkonem 0,8kW (1kW).
http://www.e-darky.eu/dvoutaktni-motory-na-kolo...
Já si myslím, že na ty expedice jdeš Jindro blbě. Tuhlecto je přímo pro tebe, žádnej vozejk, brašny, mizernej balanc.. prostě nákladní E-tříkolka se střeďákem. Vezený krámy prostě naházíš do korby a jedeš....
https://www.cyklospeciality.cz/kargo-kola...
Tříkolka není vono, od mládí jsem v sedle.
Já to mám teď celkem pořešený, pořídím čtvrtou baterii a za den mě dřív upadne prdel, než aby došla šťáva.
Taky je možný, že se dám dohromady a pojedu bez proudu za svoje.
Ale láká mě to tak jako technická výzva, být tak mírně nezávislý i když bych potřeboval proud.
guawi - tohle spalovací šidítko nefunguje, už to kdysi pár lidí zkoušelo.
Viděl jsem motor z pily, řetězem hnané zadní kolo, to by mohlo fungovat, Pak mají totéž s třecím válečkem, to je magorismus.
Navíc to smrdí a dělá kravál.
Kdyz jsem rekl "zajimave", mel jsem na mysli "Byl jsem prekvapen, ze".
Nejsem cech, tak mozne ze vyuzil slovo ktere muze byt dvojake:(
Protoze ted v 50 km okoli Prahy na trhu opravdu spoustu pouzitych elektrokol do 20000Kc.
Nevím jestli si Čech nebo ne, ale myslí ti to logicky.