Zdravím všechny bajkery!
mám na vás možná trochu záludnou otázku ohledně praskání v zadním kole. Vím, že na dálku se těžko identifikuje problém, ale snažil jsem se sledovat průběh, abych mohl podat co nejvíce relevantních informací.
Tak tedy, kolo bylo v posledním měsíci servisovano a bylo měněné jedno z ložisek v zadním náboji, obě v předním, nové středové složení v klikách, nová zadní kazeta, přední placka a řetěz. Při první jízdě jsem při záběru na rovince, záhadným způsobem vytrhnul vodítko z těla přehazovačky a po výměně přehazovačky pozoruji nepravidelné praskání v zadním kole.
Kolo praská jen při záběru, většinou ve větší rychlosti, ale nepravidelně. Během jedné otáčky praskne 2x, pak je chvíli klid a celý proces se opakuje. Nenašel jsem žádnou vyloženě volnou špici, která by to mohla způsobovat. Osmice na zadním kole taky není. Nemáte náhodou nějaký tip, čím by to mohlo být?
S pozdravem Greedy
Těžko radit, snad jen to, že už jsem si na kole tolikrát myslel, že zvuk jde +- z nějakého konkrétního místa abych pak zjistil, že je to úplně odjinud :(
Určitě bych zkusil, jestli zvuk slyšíš, když jsi ze sedla, pak bych zkusil točit jednou nohou :) atd ...
Prostě to vůbec nemusí být zadní kolo... může to klidně být bordel na sedlovce, v lyžině sedla, lanko někde v koncovce, klidně to může být někde z klik, nebo máš bordel v rychlopoutači/vymačkanej rychlopoutač" ,, může to být patka . povolená kazeta atd atd atd
Pokud máš hliník nebo karbon, tak ti to zvuk klidně nese daleko od zdroje, asi jsem tě moc nepotěšil :(
Já bych nejdříve natvrdo dotáhl všechny špice a zkontroloval je pomačkáním proti sobě, že se ani nepohnou. Potom to zatížené projeď, aby se to usadilo a pak teprve hledej další zdroje praskání.
Natvrdo všechny špice? Ne každý má rád rozcentrované kolo a pak praskající špice :-)
Proč rozcentrované? Ty utahuješ špice tak, že to rozcentruješ a ke všemu povolíš, aby to praskalo? To si to dej raději k bratrovi, ten to jistě dokáže :D
Když všechny dotáhneš natvrdo, tak si myslíš, že bude kolo správně vycentrované a srovnané na pravítko?
A protože to sám neumím, tak to dávám udělat servisákovi aby to bylo dobře udělané a tak vím jak vypadá výplet a rozhodně není natvrdo utažený.
Když utahuješ výplet tak, že všechny špice jen stejně tupě utáhneš, tak to dopadne přesně tak jak popisuješ. Pro takové je vhodné použít služeb servisu. Předpokládal jsem větší schopnosti, když to chce tazatel sám řešit. Takhle je asi nejlepší to zavézt do servisu a předat to se slovy, někde v tom něco praská. Něco s tím udělejte.
Ale jestli jen bazíruješ na přesném a korektním vyjádření, tak jsem mohl napsat:
Použij tenzometr na měření napětí drátů výpletu a seřiď napětí všech drátů na stejnou hodnotu xx.yy +-0.zz Newotnů. Hodnotu nevím, poněvadž jsem nikdy s měřičem napětí drátů nepracoval. Vždy jsem to měřil jen podle citu v ruce. Tomu ovšem pak odpovídá vyjádření utáhni to na tvrdo. No a po utažení je třeba to ještě zkontrolovat, zda je to stále ještě kruh.
Člověče, tebe je tady škoda. S tímhle kličkováním by ses snadno uživil ve vládě, nebo v parlamentu ;-)
Také mám občas pocit, že tu házím perly... Víš komu? :D
Když mě posledně praskalo v zadním kole (aspoň jsem si to myslel), byl to prasklý rám.
Se Ti tam nastěhoval Cvakoš Obecný.
Vezmem to od výpletu: za jízdy odklonit celý bike mimo osu do max. náklonu co udržíš balanc, na levou i na pravou stranu, jestli je tam, tak se ozve.
Měnili Ti střed, může to být i tam: kliku dolů, postupně zatížit až rám propruží, pak opakovakovat na druhé klice.
Dotažení šroubů převodníku překontrolovat taky.
Přeju dobrý lov.
Kdyby ti kolo praskalo ve středu, tak bych poradit uměl - stačí jezdit v jiný dny.
jako první pokus bych dotahl zavěrnou matici kazety.
jako druhý bych prošel výplet
jako třetí bzch vytáhl z kola sedlovku, namazal a dal zpět.
jako čtvrté bych se podíval jestli se mi někde na rámu nerozbíhá prasklina
no a prošel bych i jak jsou namontovane kliky, misky.
Taky by to mohl být řetěz - tuhý článek.
no, je to na spoustu dlouhých večerů s kolem a nářadím....
Sedlovku bych nemazal... aby nezajížděl dolů :) Spíš bych to jen dotáh.
Kdyz uz, tak vytahnout, vycistit a omyt technicakem sedlovku i trubku zevnitr. Mazani je zbytecny, sedlovky maji povrchovku a navic jsou z hliniku. Kdyz se potkavalo zelezo s hlinikem nebo zelezo s zelezem, tam to mohlo po case zazlobit.
Železnou sedlovku (sedmičku) jsem na starým kole (též poctivá ocel) namazal jen jednou a důkladně si za to vynadal... ať jsem dělal co jsem dělal a utahoval, až šrouby trhal, furt jsem sjížděl dolů :) Až jsem tam narval kousek 800 šmirglu...
Jestlis to namazal jak ložiska, tak jo, vazelína jen dělala, co se po ní žádá :-)
Konzervuje a separuje se jen tenoučkým filmem.
Rozebral, odrezil, nalakoval, ponikloval a před složenim otřel mastnym hadrem, kterej jsem nacpal i do trubky... a to byla chyba :)
V případě hliníkové sedlovky v hliníkovém rámu se mi osvědčilo odmaštění (nejlépe perchloretylénem nebo acetonem) a nátěr lihovým roztokem šelaku (truhlářskou politurou). Po zaschnutí v řádu minut a utažení už sedlovka nezajížděla.
my jsme za mlada používali tekuté řetězy ve spreji, lehce se ostříkl jen konec sedlovky fungovalo to skvěle, jen se toho nesmělo dát moc....
Velmi dobře funguje také kalafuna.
no mám takový dojem, že to kalafunu obsahovalo :)
Kalafunu používám do bubnových nebrzd na Babettě. Gumuje pak i na hrubým betonu :-)
A jak dlouho v tom bubnu ta kalafuna vydrží funkční? Kolik přibrždění? Mám zkušenosti se samovolně se olejující kotoučovou brzdou na biku, že ten olej na ní se dá nouzově spálit třením s kopce dolů. Sice to už není nic moc, ale brzdí to.
Teď se jen těším na rozluštění záhady. rad a návodů jsme dali hodně a tak bych teď počkal , jak se s tím zakladatel popere a snad najde čas zareagovat :)
Všem mockrát děkuji za tipy! O víkendu na to mrknu a určitě dám vědět, jak jsem dopadl.
Máš-li kolo stejné kategorie (jsou i tací), tzn. 26´´, 27,5´´ nebo 29´´ (nevím co máš, nenapsal´s), zkus na něj postupně přehazovat komponenty (vždy jen jeden), které jednoduše přehodit jdou, abys eliminoval zdroj pazvuků.
V ideálním případě, mu pak bude práskat v kolech obou :)
Taaak, doplňuji informace :D
Jedná se o kolo Commencal Meta SX 2k15.
zkoušel jsem snad všechny vaše rady a tipy a nepozoruji žádnou změnu. Praskání je dost slyšet při jízdě do kopce, popřípadě když zvedám kolo na zadní, tak při záběru slyším ten odporný zvuk :D
Bohužel nemám klíč na utazeni kazety, což by asi nebylo na škodu, myslím si že pokud to není kazetou, jsou to špice, i když nejsou nějak zvlášť volné a kolo osmici nemá.
Zvuk, který vydávají špice, když je manuálně zmáčknu proti sobě, je velice podobný tomu, který slýchám při jízdě.
Jejda ale to jsi hodně rozšířil možnosti prakticky o všechny součásti odpružení/jednotky ...