Zdravím,
mohl bych poprosit o radu?
Stavím si náhradní baterku do mého elektrokola.
Byla by to sestava 48V 13s7p. Měla by mít cca 14Ah.
Původní baterie mám Akumulátor Li-ion Samsung 48V, 15,4 Ah plast.
Potřeboval bych poradit nějakou dobrou BMS jednotku předpokládám cca 40-50A /nevím, jakou má baterie původní.
Skytec
Aj na ebay sú celkom lacno 13s BMS s 45A trvalým prúdom, ak máte max odbery okolo 30A asi by to bolo v pohode... Aké plánujete použiť články?
Děkuji za odpověď
Cycle Analyst mi v maximu ukazuje cca 37A.
Nevím, jaké kvality jsou BMS moduly na ebay,
aby se při vyšších proudech nepřehříval a dobře článký balancoval.
Bylo by možné zaslat odkaz na nějaký prověřený?
Články bych měl použít SAMSUNG INR18650-20R.
Doufám, že jsou vhodné.
Plánuji, že každký kus několikrát otestuji na kapacitu a rozdělím tak, aby každá sedmičlánková skupina měla co nejpodobnější kapacitu.
Přes zimu je vic času a na jaře bych chtěl už vyrazit také na nové baterii.
Chtěl bych, aby byla co nejspolehlivější.
Dotaz k tomu "Cykle Analst" to máš tažené silové kabely přes celé kolo?
Přidám se do tohoto téma, ale zajmám se o BMS na 36V.
Postavil jsem narychlo baterii 10S6P s výsledným výkonem 664 Wh. Při konečném testování mi BMS vyplo 31,4 V. Na snímku je o něco vyšší napětí, bylo foceno po vypnutí.
Diskuzi bych si představoval na téma "jaké parametry jsou důležité pro výběr BMS"
Důvod je jednoduchý, potřevuji postavit ještě jednu baterii.
ano tyhle koncovky jsou proti vodě, prodávají se na Aliexpresu od 2 do 9 pinů.
Na vyvedení balančních kabelů to může stačit. Jak často se musí baterie balancovat? při každém nabíjení?
Nie je jednoduchšie vyviesť také koncovky a ako má LiPo? Meranie aj balancovanie sa zjednoduší... Dostať kúpiť na ebay od 2 do 6p...
Instalováno v květnu 2018, BMS v baterce mám od výrobce, ale protože nabíjím max na 40 - 41 V, tak k balancování by vůbec nemělo docházet. Měřil jsem za tu dobu asi 10 x, nebalancoval jsem nikdy, protože vždy bylo všech 10 skupin ve 3 mV.
To skutečně ta baterie drží i při vybíjení za jízdy tak malý rozdíl v napětí?
Několikrát se mi stalo, že v kopci elektika vypla, jestli baterie nebo BMS nevím. Nikdy jsem je nedojel do konce, ale taky v nich moc nezbylo.
Při zátěži se pak samozřejmě rozdíly zvětšují. Třeba na nějakých 15 - 20 mV, viz obrázek. Po uvolnění zátěže se zase srovnávají. Ale to není dostatečný rozdíl pro vypnutí baterky. Vaše baterka má zjevně nějaký dost zásadní problém.
Spíš to byly kopce takové jak na střechu.
Mě ba zajmalo, když vybiju baterii jízdou, kolik mají napětí jednotlivé skupiny článků. Také po nabíjení zda BMS srovnalo skutečně všechny články. Co mám skušební BMS jen pro 10S1P, tak nabíjí pak vypne a začne srovnávat. Pak zase zapne nabíjení a celý cyklus se opakuje až do konečného napětí 41,9V víc nedá.
Na přiloženém obrázku je ideální průběh napětí a proudu při nabíjení Li-ion baterie, v tomto případě 10s5p. Červená křivka je průběh nabíjecího napětí, zelená křivka je průběh nabíjecího proudu.
CC je oblast konstantního proudu (constant current), CV je pak oblast konstantního napětí (constant voltage).
Nabíječka by většinou měla ukončit nabíjení při poklesu na cca 10 % nabíjecího proudu. V naší ukázce máme nabíjecí proud 4 A, nabíjení by bylo ukončeno v čase cca 5 hod. při poklesu proudu na 0,4 A. Různé nabíječky můžou být nastaveny jinak, některé třeba nevypínají nabíjecí proud vůbec.
První obrázek ale zobrazuje průběhy napětí přímo v nabíječce. Skutečný průběh napětí na baterce je díky vnitřnímu odporu článků (DC internal resistance) a taky poklesu napětí na vodičích a konektorech jiný, zpožďuje se za napětím v nabíječce a vyrovnává se pak postupně při poklesu nabíjecího proudu viz. druhý obrázek, modrá křivka.
akruh :
Pokud BMS vypíná a zase zapíná nabíjení, mohlo by to znamenat že některý článek, nebo i více článků, se rychleji nabil na max. napětí nastavené v BMS (většinou cca 4,25 – 4,3 V). BMS při dosažení přepětí na některém článku vypnula nabíjení a opět ho zapnula až po vybalancování článků.
Znamená to tedy že v dané baterce 10s1p je vadný přinejmenším jeden článek. U normální baterky se tohle vůbec nestává.
Dodal by som ešte k nabíjaniu, že správne by mali byť BMS, nabíjačka aj typ článkov (aj v rámci 18650 Li-Ion sú rozličné chémie) od výroby zladené. Je tam halda parametrov ktoré sa mierne líšia a síce to bude fungovať takmer vždy, ale optimálna prevádzka sa dosiahne iba keď budú nastavené presne pre danú kombináciu komponentov.
Mám dvě nabíječky a každá se chová úplně jinak.
Plastová 42V/1,8A - nabíjí (42,20V) svítí červená dioda, dokončí nabíjení svítí zelená dioda a na výstupu je stále 41,9V.
Kovová s větrákem 42V/5A - nabíjí (42,25V) svítí dvě červené diody, dokončí nabíjení svítí jen jedna červená. Nabíječka se vypne na výstupu není ani volt a vypne taky větrák.
Tak která je lepší??
Podle mně ta plastová, dokáže dát napětí i pro balancování. Právě tato se i zapíná, ta kovová se již nezapne, jen když ji odpojím od sítě a pak znovu zapojím.
Ano přesně k tomu docházelo ....Pokud BMS vypíná a zase zapíná nabíjení.....
Přesně k tomu docházelo, když jsem testoval články a vkládal jsem je tam s různým napětím, toto je moje zkušební prkýko, kde nabíjím jednotlivé články před měřením kapacity.
Teď už jsem "nastudoval" více informací, tak vím že to byla chyba, nabíjení jsem nechával až dokud neskončil celý proces (trvalo to hodně dlouho) 5 až 7 hod.
Po dokončení baterie a provozu, se mi to stalo ještě několikrát (asi 2x). Teď už ne, ale celkem jsem na tuto baterii najel cca 120 Km.
A ještě jeden dodatek, vlastně dva.
A - Z druhého grafu nám modrá křivka napovídá že těm, kterým nabíječka po nabití vypne a zároveň mají dostatečně velké úbytky napětí na vodičích, konektorech a vnitřním odporu článků, se baterka nikdy nenabije na plné napětí 4,2 V/článek. Nabije se např. na 4,10 V/článek, nebo 4,12 nebo 4,07. Což můžeme brát jako velmi pozitivní, čím dále je napětí článku od 4,2 V, tím lépe pro životnost baterky.
B – Pokud se baterka nenabije na plných 4,2 V/článek, pravděpodobně u některých baterií ani neproběhne balancování, protože BMS často začne balancovat až kolem 4,18 – 4,2 V ± 0,025 V. Pokud máte baterku postavenou z kvalitních článků a nedávali jste jí příliš zabrat, není důvod k panice. Vše nasvědčuje tomu že nové kvalitní Li-ion články můžou fungovat bez balancování docela dlouho. Některé zdroje hovoří o 100 cyklech.
Nové kvalitní Li-ion články od výrobců jako SONY, Sanyo, Panasonic, LG, Samsung mají hodnotu samovybíjení velmi nízkou.
Důležitý je taky ten faktor že v masové výrobě Li-ion článků dokážou renomovaní výrobci článků udržet stabilní parametry článků. Díky tomu je baterie, která je postavená z článků se stejnými parametry samovybíjení, navíc nepatrného, velmi stabilní. A proto vidíme víc a víc informací že baterie postavené z takových článků drží stabilitu a nepotřebují tolik balancování. To je spolu s lepší bezpečností výhoda oproti Lipol bateriím.
Řešením by bylo pořídit si druhou nabíječku, která nevypíná nabíjení a jednou za čas ji použít pro nabití baterie. V tomto případě by došlo k plnému nabití na 4,2 V a k balancování.
Pokud máte ve své baterii BMS která začíná balancování od nižších hodnot napětí, nemáte co řešit. Ale zjistit kdy nám vlastně BMS začíná balancovat není jednoduché.
Máte někdo skušenosti s tímto řešením?
Vadí mi, že do baterie v rámu nevidím a bez složité demontáže obalu nejde změřit. Pro novou baterii mám zálusk koupit BMS na obrázku je z Aliexpresu.
Ak sa nemýlim na ES fóre je na túto tému rozsiahla diskusia... Praktickú skúsenosť s tým nemám...
Tady je stránka č. 1.
https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php...
V tuto chvíli jich tam je 33.
Nechápu proč jsem tady dostal 2x palec dolu.
Jestli je to o zmínce koupit na Aliexperu, tak jsem viděl i na e-sholech v Americe díly se značkou made in China, akorát byly 3 x dražší.
Zakoupil jsem SmartBMS na AliExpressu.
Smart BMS cena 35,63 eur
komunikační UART Box USB cena 9,25 eur
komunikační Bluetooth modul cena 7,12 eur
Tak se těším na laborování s nastavením a hlavně jak bude komunikace s mobilem.
Dnes jsem vyzvedl SmartBMS. Zatím jen nějaké fotky hrát si budu až o víkendu.
Asi si myslel či to je použiteľné pri motore s rekuperáciou??
Netuším jestli má rekuperaci, v nastavení je nabíjecí a vybíjecí proud 50A (změnil jsem to na vybíjení 40A, nabíjení 5A). Jde tam vše možné nastavit, jen nevím co ty hodnoty znamenají.
Myslel jsem že rekuperace je záležitostí ř.j. motoru?
Otázka nie je či nejaké BMS "má" alebo "nemá" rekuperáciu - je to o tom či je bezpečne použiteľné v systéme ktorý používa rekuperáciu. V podstate ide o to, či parametre a vnútorné zapojenie BMS sú vhodné/postačujúce pre bezproblémové fungovanie v takomto systéme. Rekuperácia znamená relatívne veľký nabíjací prúd do vybíjacej vetvy BMS. Špička na začiatku rekuperácie môže byť aj viac než dvojnásobok nasledujúceho trvalého prúdu. V tomto prípade treba zvážiť dve veci. Ak je vybíjacia a nabíjacia vetva oddelená a tým pádom je vybíjacia vetva chránená len voči vybíjaciemu nadprúdu, vysoký nabíjací prúd (nie vyšší než max povolený vybíjací prúd) by BMS nemal vadiť, a každopádne BMS ho ani nemá ako ovplyvniť. Tu treba rátať s tým že ak bude rekuperácia prebiehať do plnej alebo takmer plnej batérie, bude dochádzať k jej prebíjaniu a BMS s tým nič neurobí. Hrozí poškodenie batérie, BMS a RJ by sa nemali poškodiť.
Ak má BMS nabíjací aj vybíjací port zlúčený, tento je chránený voči nabíjaciemu aj vybíjaciemu nadprúdu. Dalo by sa povedať že principiálne tento typ BMS nie je vhodný pre použitie v systéme s rekuperáciou, nakoľko pokiaľ by vplyvom nadprúdu alebo prebitia batérie došlo k odpojeniu batérie, je pravdepodobné že nastane poškodenie RJ čo môže mať za následok zablokovanie motora a pád.
Poznámka k tu rozoberanému Smart BMS - z obrázkov je zjavné, že je možné ho správne zapojiť tak, aby fungovalo aj v prípade použitia v systéme s rekuperáciou.
Riešenie problému s možným prebíjaním a poškodením batérie by mohlo spočívať v správnom úsudku užívateľa (nerekuperujem s plne nabitou batériou) alebo v prepojení BMS s RJ tak, aby signál uzatvárajúci nabíjacie mosfety BMS zároveň prerušil rekuperáciu RJ (obtiažne riešenie) alebo pripojil k batérii vybíjacie rezistory (asi nie až tak praktické riešenie).
Prípadné riešenie sa ešte skrýva v nenabíjaní batérie na 100%, čím vzniká rezerva na prípadnú rekuperáciu.
A vždy ešte treba zvážiť aj vhodnosť batérie samotnej.
Tak dávám fotky z rozebraného BMS.
Má to osobitné výstupy pre nabíjanie a vybíjanie?
Má to samostatý vývody C-, B-, P-. Číňan ale uvádí, že se má zapojit jen na C- a B-. Na forech se uvádí, že přes BT lze BMS vypnout. Pokud se použije P- tak tato funkce nejde?? ale je menší ohřev mosfetů (tady už tomu nerozumím, nejsem elektrikář).
Ještě si dopisuji s číňanem, lze údajně připojit klasický vypínač pro odpojení (elektricky do BMS), ten tady nená vývody, tak slídím jak to připojit.
číňan píše že tam můžu zapojit vypínač ON/OFF bez problému. Tady je obrázek z netu, ještě jsem ji neotevřel. Vypínač má pozici K1.
Tak odskoušeno, aktivace manuálního vypínače baterie.
Do pozice K1 vletovány dráty, oboustraně připájené. Při zapnutí vypínače se aktivují vybíjecí MosFety, musí se aktivovat v Softu "Switch". Pokud není zaškrtnutá aktivace, jsou vybíjecí MosFety stále zapnuty.
Nabíjecí MosFety jsou stále na napětí, nelze je odpojit.
Posílené dráhy vybíjení naletováním plochý lanko.
Sú tam dve mosfetové batérie zapojené proti sebe do série. Prúd tečie pri vybíjaní jedným smerom a pri nabíjaní opačným. Mosfet ale dokáže blokovať len v jednom smere, a preto musia byť tie nabíjacie zapojené opačne ako tie vybíjacie. Je viacero možných zapojení mosfetov v rámci BMS, tu je to riešené tak, že P- je oddelené od batérie mosfetmi blokujúcimi vybíjanie, ale nie nabíjanie (rekuperácia bez rizika zablokovania, ale bez ochrany pred prebitím). C- je od P- oddelené ďalšími mosfetmi blokujúcimi nabíjanie, takže C- môže BMS blokovať pre nabíjanie aj vybíjanie.
Pri prietoku prúdu mosfetmi vzniká teplo, pretože sú nedokonalým spínačom s určitým vnútorným odporom. Pokiaľ sa aj odber prúdu pripojí na C-, musí tento relatívne veľký prúd (oproti nabíjaciemu) pretekať cez obidve rady mosfetov a tak sú straty na jedných aj druhých.
Zaujímalo by ma, aké je na mosfetoch označenie? Pozrel by som si ich datasheet. Málokedy býva použité niečo špičkové, je šanca že by šli nahradiť aj podstatne lepšími. Tiež je možné posilniť na plošáku cesty ktoré vedú veľký prúd.
Dlužím dopsat osazení prvků.
Procesor - Atmega 328P
Balancování - BQ 7693003
Výkonové MosFET - nabíjecí i vybíjecí jsou stejné - KIA KNB3308A
2x teplotní čidlo 10Kohm
kontakt K1 pro vypínač (není zapojen) je funkční po zapojení
Po seznámení s prvním Smart BMS jsem se rozhodl, že zakoupím Smart i do baterie kterou jsem složil loni v říjnu. Z funkce BMS jsem nadšen, ráno sedím u kafe a jen cvaknu do mobilu a vidím vše co se děje v baterii, která je uložená ve skříňce.
Při skouškách a laborování jsem zhruba zjistil co vše se dá nastavit a zkalibrovat. Je vidět okamžitý nabíjecí i vybíjecí proud. Stav jednotlivých sad článků, dá se omezit i nabíjení vybraných sad na určité napětí. Jedinou výhradu kterou mám (asi ke všem těmto balancérům) je jejich malí balanční odpor.
Tentokrát jsem ale pořídil Smart BMS pro 15S 40A/40A. Na netu je několik popisů jak nastavit počet propojek baterií pro balancér tohoto BMS.
Proti pčedchozímu je jiný IO balancéru BQ 7694003.
Popis IO obvodů.
Procesor - Atmega 328P
Balancování - BQ 7694003 pro 15S
Výkonové MosFET - nabíjecí i vybíjecí jsou stejné - KIA KNB3308A
2x teplotní čidlo - naměřeno 9,6 kohm a klesá při ohřátí
vývod K1 pro vypínač je funkční po zapojení sepne vybíjecí MosFety.