Potřebuju poradit - tedy zda je to vůbec možné:
dostal jsem za úkol osadit na jedno atypické kolo místo původního jednoho převodníku 50 zubů dvoupřevodník kompakt 50/34 zubů.
Problém: sedlová trubka, na kterou se běžně montuje přesmykač, má zcela atypický průměr cca 41 mm. Přesmykač s takovouhle objímkou na trhu prostě není (na trubce není žádný návarek, prostě musí to být smyk s objímkou). Přesmykač, který se montuje pomocí takového toho plechu s dírou přímo na středovou osu pod kliku nelze v tomto případě použít, protože ho lze sehnat pouze v MTB variantě, nezvládl by tahle převodníky, tady musí být přesmykač na silničku.
Napadlo mě zatím tohle:
1. koupit silniční přesmykač Sh Claris (řazení bude 2 x 8) a u něj se nějak (asi kladivem) pokusit "roztáhnout" stávající objímku, sice by se pak kousek obvodu nedostával, ale s tím si už poradím. Je to ale vůbec možné? Ta objímka je hliníková, nepraskne to, když ji rozevřu, položím na nějakou trubku vhodného průměru a razantně - byť s citem - do ní začnu bušit?
2. koupit levný smyk na starého favorita (v sázavském cyklu je stále mají), ten má tu objímku z takového silnějšího plechu, a ten plech buď výše popsaným způsobem znásilnit nebo ho dát úplně pryč a nějak tam upevnit nově vyrobenou objímku. Tohle je ale varianta smyku pro SIS řazení - bude to chodit s indexovaným řazením Claris? Myslím, že ano, délku kroku mi tam určí to řazení - nebo uvažuji špatně?
Heleďte se - musím to vymyslet, takže žádám ty, kdo se hrabou v kolech (ronda, Lelek, malej jarda, může být i větší jarda nebo i úplně velkej :-) ...) - jaký je Váš názor na ty mý úvahy? Nebo máte lepší řešení?
Díky, Ai :-)
Do hlinikove objimky nemlat, byva tlakove lita, praskne.
Krok smyku je dany take delkou pak na samotnem presmykaci, takze to s indexaci razeni nemusi souhlasit.
Nesel by tam nechat udelat navarek pro festovy presmykac ? To by byla asi nejcistsi, nejjednodussi a nejspolehlivejsi cesta.
Díky za odpověď.
Návarek: je to rám z hliníkové slitiny, nově zrestaurovaný, nastříkaný v profi lakovně - do týhle varianty nechci jít.
S tím roztažením hliníkové objímky jsem počítal, že to zamítneš.
Teď uvažuji, že koupím samotnou objímku, co se na ní montují smyky, ta stojí pod stovku, a tu opatrně budu znásilňovat - když to praskne, škoda nebude veliká.
No a když to nepůjde - tak bych zkusil, jak by to šlo se smykem s menším průměrem objímky: ta by nepřilehla k trubce, takže by to nebylo úplně estetické, ale ty prázdné půlměsíce bych vyplnil seříznutou gumou, aby to nějak vypadalo.
No a pak je samozřejmě varianta obrátit se na někoho, kdo to umí s kovem a má doma nástroje, tu původní objímku sundat a nechat vyrobit novou, z ocelové páskoviny nebo z něčeho, to už profík bude vědět co je nejlepší.
Tohle je větší problém než poslat raketu na Měsíc :-)
Pokud to není nějaký ul rám nebo karbon, možná by šla použít nýtovací matice (jako na košík) a do ní nějak přesmyk na návarku nabastlit.
Ale nevím proč chce dotyčný dvojtác, když jeden převodník je přece hrozně in a všichni si ho hrozně chválí (nebo se aspoň tak tváří). :-)
Vzadu je osmičková kazeta 11 - 32, vepředu převodník 50 zubů. To kolo má jezdit i v kopcích a tahle varianta převodníku to zrovna moc neumožňuje, zatímco menší převodník 34 zubů bude už ok.
Asi nejednodušší bude vyrobit objímku z nerezplechu 1-1,5mm (bez pantů) a na ni nějak nabastlit buď rovno vyhovující přesmyk, nebo na objímku návarek a na něj přesmyk pro návarky. Běžný zámečník to má za chvíli(podle přesmyku)...;-)
Nevím, jak moc solventní je tvůj "zákazník", ale jedno z možných (nabízejících se) řešení je Schlumpf
https://www.azub.cz/razeni-v-klikach-schlumpf/
Taky možný způsob mít místo atypického přesmykače řešení za atypickou cenu :-)
Dobry den,
podobnou otazku jsem resil na skladacku.
1)Prvni moznosti je objimkovy adapter od Litepro.Na Ebay nebo na Alieexpressu najdete tak za tisicovku.
Dejte do vyhledavace:
"litepro front derailleur adaptor"
2)moznost je ta,o ktere pisete.Presmykac z ocelovou objimkou od Favoritu nebo Shimana.
Touto cestou jsem sel i ja - Shimano crosovy presmykac+pilnik,kladivo,sverak,kleste,vrtacka-propiloval objimku na sklon-pomohlo jen nepatrne,pomoci klesti,sveraku a kladiva upravil objimku na vetsi.Pomoci kladiva jsem si ohnul sroub do objimky a v objimce provrtal vetsi diry pro zahnuty sroub.
Designove sileny,ale funkcni.
Nevyhodou je, ze u presmykace se nepodari dosahnout uplneho sklonu.
Duvod,proc jsem rozhodl jit touto cestou je ,ze toto reseni povazuji za bytelnejsi.
Dejte prosim pak zpetne Vase skusenosti.
Prijemny den
Také bys mohl oslovit nějakého konstruktéra s 3D tiskárnou. Třeba by ti požadovanou objímku vytisknul.
Převod na přesmykači se dá ladit posouváním šroubku co drží lanko po rameni přesmykače. Zrušíš tu klipsnu, která drží lanko a necháš tam jen ten šroubek s podložkou. Pod tu podložku budeš zachytávat to lanko. Když vyvrtáš díru vedle a opatříš jí závitem, tak posunutím toho šroubku změníš převodový poměr = délku pohybu přesmykače na jeden krok řazení. Jemně to ještě můžeš ladit tím, ze které strany to lanko pod ten šroubek zastrčíč. Rozdíl bude dán průměrem toho šroubu.
vychází mi z toho kombinace takoveto objimky
https://www.koloshop.cz/presmykac-prislusenstvi...
z které ořežeš funkční část + nějaké "pahýly"
nad a pod dáš 2 "eska- pásky"
přez "pahýly" a pod eska- pásky dáš pásek tak 2 mm plechu kterými to přitáhneš k rámu.
ošklivé ale funkční.
Druhou možností je koupit ocelový návarek
upravit jeho délku úměrně průměru sedlovkz a nechat ho navařit na vhodnou ocelovou objímku.
Elegantní řešení se jmenuje Suntour DFG 325, je na 48-28 z. takže 50 dá taky, má horní i dolní tah. Objímka je na 50 mm, takže je potřeba soustruh a něco na výrobu redukce (nejlépe silon nebo hliník).
Jejda, včera jsem to nějak přehnal s tím vínem.
Omlouvám se za chybné informace, 50 mm je řetězová linka, objímka je 34,9, ale je tam plastová vložka, po vyjmutí to má průmět 38 mm (změřeno)
O 1,5mm stejnomerne propilovat a doufat, ze to vydrzi :-)
Díky všem za rady :-)
Jiki: nikde mi to nenachází přesmykač Suntour DFG 325 - máš nějaký konkrétní odkaz, kde to sehnat?
Jinak buď upravím tu samostatně koupenou objímku, nebo znásilním klasický starý favoriťácký smyk + dám k tomu klasickou SISkovou řadící páčku. To nevadí, že nalevo bude SISka a napravo indexová claris.
Vzhledem k tomu, že včera jsem se obrátil na Velorama.cz (tam prodává skládačky a ty užívají právě tyhle smyky s větším průměrem) a řekli mi, že to nejsou schopni samostatně sehnat (např. jako náhradní díl) a poradili dát tam sice toho kompakta, ale žádné řazení a řetěz prostě přehazovat ručně (!!!) - pod dokopcem tam dát malý převodník, na vrcholu pak to zase přesadit na velký, tak vše, co mi tady radíte, je naprosto elegantní řešení, díky všem moc :-)
Je to kousek z výprodeje, takže asi pravěk. Na objímce je Suntour, na vodítku je to DFG 325. Bral jsem to, že je to jak u Shimana, tam je raženo označení typu. Google najde jen fotky nějakýho Sramu - prohrabal jsem přesmyky co tu mám a našel Sram, vodítko má úplně stejný tvar, jen je kratší na 42 z., označeno dfg 324, donnívám se tudíž, že to číslo označuje velikost pouze vodítka řetězu (dlouhé/krátké).
Přeměřil jsem to ještě jednou, má to přes 36 mm (chybně jsem napsal 38).
Co je to za kolo (rám), fotky, to by u takového dotazu měl být základ.
Zkus tohle:
http://bike4u.cz/produkt/presmykac-mtb-31-8-dt...
Má to plechovou objímku, která by šla přivohnout a dát delší šroub.
něco takovéto "samo-domo" misto karbonu ocelovy plech 0,5 blok pro přesmykač z kusu AL , textitu.... a ten pásek k němu připevnit 2x M3
http://www.acorsports.cz/acor-objimka-na...
Kromě přesmykačů s objímkou Shimano dělá přesmykače s uchycením označovaným jako Braze-On viz např. https://bike.shimano.com/en-EU/product... a pak se dělají objímky jako např. tato pro skládačku Dahon, kde je shodou okolností uveden průměr trubky 41mm. https://www.aliexpress.com/item/Litepro-Front...
Nicméně nejde jen o to to nějak uchytit, přesmykač musí mít správný sklon, přesmykače jsou dělané pro nějaký chain stay angle (úhel mezi sedlovou trubkou a řetězovou vzpěrou), konkrétně Claris pro dvuplacku má 61-66 stupňů a taky musí být správná vzdálenost od sedlové trubky aby klec přesmyku vyšla správně vůči převodníku. A pokud naženeš polohu převodníku podložkama pod kliky nebo středovým složením, tak ti pak zas nemusí vyjít řetězová linka. Některé rámy prostě s použitím přesmykače nepočítají.
Ten úhel sklonu sedlové trubky se skutečně udává, ale když se to nedodrží, tak to stejně docela dobře řadí. Ani výrobci kol to moc neřeší. Řetězovou linku přesmykač neovlivní. Buď bude dobře, nebo hůře. Zase to bude jen ničit řetěz. Já bych se toho nebál.
Nestačil by fakt jen jeden talíř třeba 38 a osmikolo 11-40 ?
Pokud na tom kole chce někdo opravdu jezdit a ne se jen projíždět, tak určitě nestačilo :-)
Osmikolo 11-40 je bastl, neexistuje přehazovačka co je na to dělaná, ale jednoplackový MTB pohon s kazetou 11-46 nebo 10-42 už by měl skoro stejný rozsah (418 nebo 420 %) jako uvažovaný pohon 50-34 x 11-32 (428 %).
A teď koukám, že v případě použití 11r kazety Sunrace 11-46 je 8 malých pastorků úplně stejných, takže by zůstalo úplně stejné odstupňování.
11r MTB kazeta by měla pasovat na ořech, v případě potřeby použít silniční řazení je potřeba použít převodník tahu lanka jako tyto:
http://www.jtekengineering.com/shiftmate...
http://www.jtekengineering.com/shiftmate...
Problem solved.
Ty tady poněkud mimo řešíš kazetu, ale problém je převodník a uchycení přesmykače :-)
Nikoliv, problém jsou nedostatečné převody do lehka na blíže nespecifikovaném kole, které má rám s atypickým průměrem sedlové trubky.
Tazatel si vymyslel jedno z teoreticky možných řešení, které vede do slepé uličky nemožnosti upevnění přesmykače na rámu, který pro to nebyl navržen, já nabízím alternativní řešení.
Ale jo, může si nechat nakreslit a CNC vysoustružit objímku podobnou jako je ta na Dahon co sem odkazoval.
Pro jízdu v kopcích by to jistě bylo dobré řešení jenže zase budou chybět těžší převody pro jízdu po rovině a z dotazu je jasné, že je chce zachovat jen přidat lehčí pro jízdu v kopcích.
Si to spočítej, převodník zůstane 50, takže i nejrychlejší převod zůstane 50/11, nejlehčí by byl 50/46 (1,087), což je hodně blízko uvažovanému 34/32 (1,0625).
Převodník 50 s osmičkovou kazetou 11 - 46?
I kdyby to technicky bezproblémově fungovalo, tak bych to nechtěl ani omylem a nějak si nedovedu představit chtít na tom jezdit. To je tak příšerný kompromis, že by to bylo spíš za trest s tím jezdit jak po rovině tak v kopcích.
Zajdi si na kurs porozumění psanému textu, psal sem předělat na horský 11r pohon.
A seš si jistý, že může volně zaměnit 8 kazetu za 11? A že by mohl použít stávající řazení?
To se samozřejmě musí vyměnit, kazeta, přehazovačka, řazení, řetěz.
No právě a ještě je potřeba osa a převodník a nejspíš i kliky a budeš mít problém to ubrzdit na 10 tisících :-)
Jenže on by chtěl jen a pouze vyřešit uchycení přesmykače s náklady někde do tisícovky.
AS výsledek bude pořád jen dost velký kompromis. pro silnici kazeta s velkým skoky a do kopců je převodník 50 dost velká šílenost, zvlášť když človek není trénovaný vrchař.
Už sem to psal, 8r 11-32 kazeta má úplně stejné skoky jako 11r 11-46 sunrace, 11r 11-46 Shimano je dokonce dole ještě jemnější za cenu velkého skoku na poslední pastorek
11-13-15-18-21-24-28-32
11-13-15-18-21-24-28-32-36-40-46 (Sunrace)
11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-46 (Shimano)
Výměnu klik a převodníku naopak nepředpokládám.
I pokud se povede ten přesmykač nabastlit vůbec nemusí vyjít do pozice aby fungoval a zrovna tak může skončit u výměny klik a středu. Navíc má tam jednopřevodník, zrovna tak může být nutné vyměnit kliky kvůli montáži druhého převodníku.
Převodník 50 s pastorkem 46 je stejná šílenost jako 34 a 32.
Každopádně to kolo musí být podivnost.
Každopádně dvojpřevodník je levnější řešení než jednopřevodník.
Tohle bych normálně vyřešil nábojovou převodovkou, ale to asi neodpovídá zadání, takže plán B: uříznout z přesmykače objímku a nějak ho přišroubovat na speciálně tvarovaný kousek plechu, který pak dvěma šroubovacími kovovými páskami na hadice přitáhneš k trubce. Ten kousek plechu musí být tvarovaný tak, aby dostal přesmykač přesně do té správné polohy, ve které bude řadit (předpokládám metodu pokus/omyl). Mohlo by to docela dobře fungovat, ale jestli se bavíme o pečlivě zrenovovaném a nalakovaném rámu, tak to asi neprojde z estetického hlediska :-).
Problém je v tom, že i přesmykač se standardní odlitou hliníkovou objímkou se po čase trochu na té trubce stočí a musí se to rovnat. Ty síly, které vynakládá nejsou malé. Pochybuji, že tu objímku nějaké pásky nahradí.
myslím že by šel ten přesmyk chztit přez tuto objímku + tvarový kus z objimky pro mensi prumer
https://www.levnealarmy.cz/eshop/osvetleni/led...
...z jakeho materialu je seat tube? Pokud' je to ocel tak by nemel byt problem vyrobit navarku a k tomu vybrat vhodny presmykac. Pokud' seat tube je Al slitina tak too bad - AC/DC tigem momentalne nedisponuji.
sk
Pěknej, jen má opačně pružinu než je obvyklé. Nebude to vadit? U přehazovačky existují oba systémy. U přesmykače jsem to ještě neviděl.