Ahoj,
Titulek snad mluví za vše.
Pořád se mluví o tom jak v zákoně je koloběžka brána jako cyklista, ale já vždy jezdil na koloběžce po cestě jen v obytné zóně, proto mi přijde jako neodmyslitelná součást pěších komunikací.
A každý rozumný člověk se místům s velkou koncentrací aut vyhne.
Ne že bych na to měl nějaký vliv, ale má podle vás smysl dovolit v zákoně jízdu cyklistů po pěších komunikacích omezenou rychlostí?
Příklady:
- na hlavním nádraží v Praze je to poměrně běžný jev, limit není předepsán, neslyšel jsem o kolizích.
- v německu je snad povolená rychlost 10km/h na chodnících (?)
Městské složky strážníků se podle médií vyjadřují že rychlost těchto vozidel nelze, nebo jen obtížně měřit.
Ale je to snad důvod k tomu aby se kvůli tomu s takovým řešením nepočítalo?
Jezdit mezi lidmi 25km/h je opravdu prasárna, ačkoli mnoho z nás to dá levou zadní.
V 10km/h je ale brzdná dráha cca.půl metru.
Pokud bude jízda pěší zónou (pomalu) vždy časově delší, pak každý rozumný commuter si vybere rychlejší objízdnou trasu.
Myslím že i elektrické koloběžky lze omezit v mnoha případech (továrně i pomocí GPS) na menší rychlost, zrychlení zůstane.
Co si o tom myslíte?
Je Praha opravdu město kde nejlépe funguje jen MHD a není prostor pro jiný typ dopravy?
Na obyčejné koloběžce jezdím po Praze skoro výhradně po chodnících. Na silnici si skoro netroufám, protože je moc pomalá a jede cik cak. Ovšem jezdím nenátlakově na chodce. Oproti kolu na silnici jsem na chodníku neustále odměňován úsměvy. Je to celé o ohleduplnosti a jisté výlučnosti. Ta ovšem v Praze patrně končí. Na Podolské cyklostezce byly včera jen zelené koloběžky.
K situaci v Praze se vyjadřovat nemůžu, ale obecně se moje úvahy (ve světle toho, že si koloběžku chci zřejmě někdy výhledově koupit) berou tímto směrem:
Ano, koloběžka je z hlediska zákona kolo a to jako takové nemá na chodníku co dělat.
Nicméně osoba VEDOUCÍ kolo už je chodec a na chodník může...
A u koloběžky mi hranice mezi tím, kdy jedu a kdy vedu, přijde ne úplně zřetelná...
Tj. za sebe bych neměla problém s koloběžkou po chodníku vyrazit s dodržením podmínky, že chodce neomezím (resp. neomezím víc, než kdybych šla pěšky) a rozhodně neohrozím.
na koloběžce díky tomu, že nemá šlapátka je hranice mezi tím kdy jedeš a kdy vedeš jasná, akorát se to furt střídá. Noha na zemi, vedeš. Noha nad zemí jedeš. A tak furt dokola, takže tvrzení, že je kolobrnda vlastně jízdní kolo je stejné jako, že je člověk na inlajnech chodec.
To já bych tu hranici zase trochu rozmlžil. :-)
Nemotorové vozidlo se ze zákona pohybuje POUZE zvířecí nebo lidskou silou. Vozidlo pohybující se setrvačností, gravitací ani větrem kupodivu zákon nezná, takže nepůsobí-li zrovna lidská síla (a nemá to motor ani zvíře), není to vozidlo! :-)
Takže u koloběžky, pokud se zrovna nedotýkáš žádnou končetinou vozovky, jen se vezeš, nepůsobíš silou, není to vozidlo a nejsi řidič.
Pokud, jak píšeš, máš nohu na zemi, pak jsi chodec, který vede jízdní kolo. Tyto dvě fáze se pravidelně střídají a ani jedna přece není na chodníku zakázána... :-)
"Takže u koloběžky, pokud se zrovna nedotýkáš žádnou končetinou vozovky, jen se vezeš, nepůsobíš silou, není to vozidlo a nejsi řidič."
Když strčím auto (třeba i s vyndaným motorem) z kopce a jen se vezu, není to vozidlo a nejsem řidič ? ;-)
No nevím, zkus mě na základě platného zákonu přesvědčit o opaku... :-)
Což mi připomělo scénku z nějaké skryté kamery nebo podobně koncipovaného pořadu, kde (asi) blondýnka zastavovala lidi, jestli by jí neporadili, proč jí nejede auto... závada jasná na první pohled, v autě chyběl motor...
Jak to vypadá? Nemáte jeden náhradní sebou?
Jiná varianta - klasika
https://www.youtube.com/watch?v=39iYiOjfrJ4
Hezké... byť se mi moc nezdá, že by zvládli to auto vyměnit, aniž by řidiče po nasednutí něco trklo, že to není jeho auto - jinak nastavené sedadlo, blbost pověšená na zrcátku, za sklem a podobně... ale proč ne. :-)
Dal své auto do servisu a dostal pro ten den náhradní. Toho využili. Však to tam sám říká.
Jo, to asi říká, tak jestli v tom před výměnou seděl jednou, pak asi jo...
Fajn a bylo to tedy bez motoru vozidlo? ;-)
§ 2
f) vozidlo je motorové vozidlo, nemotorové vozidlo nebo tramvaj
g) motorové vozidlo je nekolejové vozidlo poháněné vlastní pohonnou jednotkou a trolejbus
h) nemotorové vozidlo je vozidlo pohybující se pomocí lidské nebo zvířecí síly, například jízdní kolo, ruční vozík nebo potahové vozidlo
Tohle byl svým způsobem vrak :-)
A kolobrnda, i když jedeš z kopce a neodpichuješ se, je počítaná, jako pohybující se pomocí lidské síly. Přece bys nechtěl, aby byla v zákonu popisována každá jedna možnost i nemožnost použití takové kolobrndy. Takhle už máme zákony nesmyslně nafouknuté, mnohdy právě kvůli těm, co vymýšlí, jak je obejít slovíčkařením.
No já si hlavně myslím, že by zákony měl psát člověk ovládající matematiku a výrokovou logiku. Hromada věcí by šla definovat mnohem lépe, aniž by byl potřeba delší text. Definice vozidla je jeden z mnoha příkladů... místo vyjmenování všech možností, bych hledal společnou vlastnost... proč tady třeba zvlášť jmenují trolejbus?
Ano znát logiku by bylo vhodné. Ale rozhodně nesouhlasím s tím, že zrovna matematici, IT, technici a podobní lidé pohybující se ve schválně zjednodušeném světě, kde to díky tomu dobře funguje, by měli psát obecné zákony.
No, dala jsem ti plus. Ale tady bych teda jen poznamenala, že ti, kteří ty zákony nakonec nějak sepíšou, se pak nikdy nesmí "schválně zjednodušených" výkladů dovolávat.
Trolejbus je z důvodu nějakých jiných zákonů drážní vozidlo, tak jako tramvaj. Nemá registrační značky, vztahují se jiné předpisy, nevím jak dneska, ale dřív na něj stačil řidičák "C" a k tomu průkaz na drážní vozidla. Takže proto je jmenovaný zvlášť.
Zdánlivý nesmysl, ale neznáme všechny souvislosti, třeba to smysl má. Nebo taky ne a jen to takhle v předpisech přežívá z minulosti.
Odhaduji, že mezi drážní vozidla se dostal proto, že je svázán trolejí s pevnou jízdní dráhou. V době vzniku toho zařazení se nemohl jen tak objevit v jiné ulici. Dneska s těmi hybridy už to je jiné.
Z pohledu zákona asi není co řešit, aktuálně nemá koloběžka (nejsi-li malé dítě) na chodníku co dělat. Pokud chceš změnu, zkus přesvědčit někoho z ministerstva dopravy nebo nějakého poslance, ať navrhne změnu, když se podaří, může to za pár let platit...
Přestože občas na (malé skládací kolobrndě) po chodníku taky jezdím, nemyslím si, že by globální povolení bylo dobrým nápadem. Když by po chodníku mohly legálně koloběžky, budou tam jezdit i kola včetně elektrokol a spoléhat na soudnost, ohleduplnost nebo rychlostní limit, se moc nedá... chudáci chodci...
Horší by ovšem byl následný problém! V současnosti cyklisti smí = mohou jezdit po krajnici = je to právo, nikoliv povinnnost... ale někteří řidiči to chápou po svém, cyklistu v pruchu vidí jako bezohlednou překážku, kterou je třeba na krajnici nebo příkopu vytlačit...
Pokud by se legalizovala jízda cyklistů po chodníku, motoristé nám rychle začnou dávat najevo, že máme vypadnout z "jejich" silnice a jezdit si po chodníku, jehož technický stav je nezajímá...
Prý je cesta do pekla dláždena dobrými úmysly a myslím, že tohle je hezká ukázka. Takže za mě, jen ať to zůstane, jak to je, protože chci (mít právo) jezdit po silnici.
Já ti rozumím ale to co říkáš je nesmysl, pokud dovolíš aby se kolo pohybovalo po pěší komunikaci rychlostí max. 10km/h, a zárověň zakážeš cyklistům vjezd na silnice...je pak jasné že cyklisti se nemůžou pohybovat.
Tyhlety zápory už nastolily cyklostezky.
Hele vedle to podle všeho funguje, tak nevím proč bychom z toho měli dělat vědu typu co by kdyby tady u nás - to je demagogie.
Navíc Praha už je teď plná stezek které lze jen těžko odlišit od chodníku, a 99% lidí co tam jdou to neví - takže tam už ten systém vpodstatě funguje.
Souhlasím. Raději bych to moc neventilovala a spokojila se situací jaká je. Jakmile se objeví někde v národě poptávka po změně zákona, zaručeně si na ni nejaký politik udělá kariéru.
Raději nic nedělat a ono to nějak vyhnije samo?
Poptávka po změně zákonů vychází takřka vždy od nějaké skupiny voličů, který to myslí dobře, ale nedomyslí do detailu. Takže to nakonec skoro vždy skončí nějakým dalším zákazem a omezením.
P.S. mně připadá, že zrovna ty zákony řídící pozemní dopravu, jsou nastaveny celkem dobře. Otázkou je, jak moc či málo jsou tím kterým účastníkem dodržovány.
To ano, pokud totiž v hlavě máme ... a kulturnost národa v nedohlednu, tak ty dopravní předpisy i zákony můžou být v klidu kopírované od rakušáků nebo němců a nic se nezmění :-D Pro nás je totiž důležité, aby to dodržoval hlavně ten druhý :-D
Pravě.
Po zkušenosti, kdy cyklisté odmítají používat smíšené pěšocyklostezky, protože je tam prudí chodci, by byla legalizace cyklistů na čistých chodnících kontraproduktivní.
Po zkušenosti, kdy byly zavedeny čisté cyklostezky s povinností je v daném směru použít, by legalizace jízdy po chodníku vedla k zákazu jezdit jinudy.
A mnohdy nejen nedodržujeme, ale taky neznáme. Viz. Újezďákem často popisované situace, kdy na neznačené křižovatce se osadí cedule, pozor přednost zprava.
Zrovna u přednosti zprava to nemusí být jen o neznalosti, ale o tom, že je u nás těžké poznat neoznačenou křižovatku od "vyústění polní nebo lesní cesty nebo jiné účelové pozemní komunikace na jinou pozemní komunikaci".
Když se k široké asfaltové silnici připojuje úzká štěrková cesta vedoucí k lesu, je to řekněme jasné. Jenže už i polní a lesní cesty mohou být hezky asfaltové (na několika místech v okolí to řeší bílou značkou s nápisem Polní cesta) a hlavně já opravdu nedokážu poznat, co je účelová komunikace a co třeba místní komunikace.
Takže jestli opravdu 100% ponáš, kde přednost zprava platí a kde nikoliv, tak ti to docela závidím... jinak se totiž u soudu může ukázat, že je všechno jinak než na pohled vypadá...
Takže opět, kdyby byla křižovatka definovaná bez toho komplikovaného dodatku, bylo by vše jednodušší.
Leckde už jsou osazené červené patníky. Alespoň teda na jedničkách a některých dvojkách.
Jenže často spíš nejsou. Podobně běžně bývá na té polní nebo účelové cestě stopka nebo trojúhleník, ale vůbec tam být nemusí, přičemž obojí je směřované primárně na toho, kdo tu přednost má dát, zatímco aby měl jasno taky ten, co přednost má, že tady se na zprava nehraje, už nikdo neřeší.
Buď bys tedy musel před každou neznačenou odbočkou brzdit a teprve když uvidíš indicii jako červený sloupky nebo trojúhelník z boku, můžeš zase přidat nebo je nutné si všechny odbočky předem prověřit na stavebním úřadě a nebo to intuitivně odhadovat a doufat. Spousta lidí tak zřejmě jezdí, jenže že by širší silnice byla automaticky hlavní, žádnou oporu v zákoně nemá...
Aby to pak nedopadlo takhle :o)))
Ano, povolit kola - potažmo koloběžky - na chodníku a když způsobí škodu, či újmu na zdraví, tak to automaticky cyklista vše zaplatí! Žádné speciální předpisy o rychlosti a pod. nejsou třeba, stejně by se nedodržovaly. Hrozba sankce by snad některé umravnila - musely by se ovšem vymáhat a to vidím jako větší problém.
Vše je o soudnosti a ohleduplnosti, což vnímám jako velký problém, pořád přežívá názor: "Máme přece tu demoGracii, tak mi nikdo nebude poroučet a budu si dělat co chci!!!", že ano?
Příklad: Mám "pod okny" síť cyklostezek a protože v neděli bylo krásně, tak jsme odpoledne s manželkou vytáhli kola, že se projedeme a pokocháme. A výsledek - po 4km jsme to vzdali a znechuceně se vrátili domů - cyklostezky zasekané chodci, pejskaři a rodinkami s kočárky. Všichni samozřejmě roztažení po celé šířce a jen málokdo z nich reagoval na žádost o volný průjezd. Vyjímka byla - jedna paní se dokonce omluvila, že nedávala pozor!
Já si myslím že vůbec nede o sankce, ale o to že každý soudný člověk který chce jet rychle k tomu nebude používat chodník, pokud tam je limit 10km/h - to je rychlost kdy někteří lidé mají problém udržet rovnováhu a dlouhodobě lze dodržovat jen se sebezapřením, nebo když tam nutně potřebuješ - případně máš elektro se softem který rychlost sám nastaví.
I místa na stezkách, která jsou opravdu pro chodce nebezpečná, jsou už dnes dávno bloklá pro průjezd.
Jednoduché jak facka, stačí to učit děcka od 1. třídy a je vystaráno.
Ono je to stejně jedno protože se to naspecifikuje na nějakou konkrétní věc a pak přijde někdo třeba s tímhle :)
A teď babo raď patří tohle na silnici ?
Jaký to má mít rychlostní limit ? Má to být vnímáno jako chodec s kočárkem a jezdit po krajnici v protisměru nebo to má jet jako kolo ?
Je to kočárek a musí se tedy tomu uvolnit v MHD místo ? A může to do tramvaje ?
Na chodníku se to musí tlačit, nebo se může jet ?
:D
V Praze se ted vedle Rekola rozmohly elektrokolobezky.Taky jsme vyzkouseli a super.Jenze kolikrat vidite mladez,jak jede co to da na chodniku i silnici mezi auty,rak neim,kdy prijde zakaz:)Snad tedy ne.
Přemýšlím proč pořád všichni mluvíte o zákazech - to už máme opravdu takovou nevíru v naše legislativní řešení, že všichni věříme že zítra bude konec světa?
A možná máš pravdu - zatím nikdo nepojmenoval jádro problému, a pořád se jen omezuje a zakazuje, ačkoli na druhém břehu (software vozidel) lze tyto změny udělat dvěma kliky myší.
aktuální článek o Lime v Praze
https://zpravy.idnes.cz/sdilene-elektricke...
To je holt ta elektromobilita, co o ní všude píšou. Všichni řeší, jak se s tím do roku 2030 vypořádá Škoda a VW, zatímco Xiaomi tu prodává koloběžky po stovkách...
Určitě zajímavé, ovšem matně si pamatuji tu sérii článků redaktora přílohy iDnes Poláčka , který tuhle elektromobilitoval ve stoje napříč celým Českem, a nebyl po týdnu na segway v nejlepším stavu a to byl sportovec :)
Myslím, že si stačí přečíst poslední díl :) a větu, kterou ho přivítal kolega v cíli týdenní štreky na 700 km :
Vidím, že chodíš jako naprcaný kačer,"
A za sebe k tomu dodám, že si asi počkám na toho hybrida od Mazdy nebo alespoň něco od Xiaomi co řidiče celého schová a udrží v teple a suchu :)
https://xman.idnes.cz/nabijte-me-zakrvaceny...
Dnes mi byl doručen dopis Českou poštou.
Dovezla mi ho pošťačka na kole až do jídelny kde jsem byl na obědě, protože mne nezastihla ve firmě (!)
Paní se usmívala a byla hodně v pohodě.
To bylo tak:
Účetní mi volala že mám dopis do vlastních rukou, tak jsem se hned ptal kterým směrem pošťačka veze poštu - že jí půjdu naproti, a ona že mi to tam hodí.
A jak myslíte že tam přijela?
Pomalu po chodníku - i kdyby jen posledních 100 metrů.
Jinak by se tam nedostala.
Takže všichni kdo doručují na nějakém vehiklu tím porušují zákon?
Co s tím má co dělat druh nákladu ? :)
Ale připomněl jsi mi , že kdykoliv vidím poštovní dodávku, ať už malou nebo skříňák, tak automaticky čekám nějakou tu prasárnu, je celkem jedno jestli jdu pěšky, jedu na kole , v MHD nebo autem, většina pošťáků jezdí doslova na krev.
Byly doby kdy u nás jezdila pošťačka na kole, výborná ženská, ale slyšel jsem historku, že s tím sekla v okamžiku kdy zjednosměrkovali naší část Prahy, údajně dostala školení, že když pojede jednosměrkou v protisměru a něco se jí stane, že Česká pošta zatím neví, jak by to právně řešila.... tak šla radši dělat do sámošky :)
Tohle všechno má jednoduché řešení, stačí v zákoně uvést, že na všech chodnících platí režim pro stezky pro chodce a cyklisty a je problém vyřešený a bude zbytečné jakékoliv dohadování :-)
Zrovna takováhle formulace by ale znamenala, že cyklista bude povinen ten chodník použít... jako motoristům by se to určitě líbilo, mně nikoliv... chodníky jsou leckde v mnohem horším stavu než cyklostezky... navíc co je to vlastně chodník?
Já už preventivně přemýšlím, že možná vůbec nejsem cyklista, ale řidič nemotorového vozidla, které se jízdnímu kolu jen podobá. Mělo by nějakou zásadní nevýhodu nebýt cyklistou?
To by tedy vůbec neznamenalo.
Tak jinak. Já nepíšu o tom, že by chodník byl označený značkou stezka pro chodce a cyklisty, ale jen že by pro chodníky platil režim jako pro stezku což by znamenalo pouze to kdo by se tam směl pohybovat a za jakých podmínek.
Povinnost užít stezku by dál byla pouze na komunikaci označené jako stezka.
No dobře, ale než doufat, že to tam napíšou tak, jak by se líbilo nám, neumožní alternativní výklad a "nevylepší" to třeba nějaký pozměňovací návrh, tak bych na to raději nešahal vůbec...
Podle mě navíc existují i stavební výtvory, které můžeme považovat za chodník, kde by jízda na kole byla nežádoucí, třeba protože se tam cyklista s chodcem nevejdou, natož aby se vyhnuli protijedoucí cyklisti... můžou tam být schody, zábradlí do pravého úhlu... a všude tam by najednou museli zakazovat vjezd značkou, oproti stavu, kdy ho teď mohou povolit.
Vymyslet se dá všechno (selský rozum by spoustu problémů řešil, ale ten se zákony asi dohromady nejde) a zkušenost už mi říká, že když změna, tak obvykle k horšímu... takže současný stav není úplně špatný... :-)
Šmankote brzdi :-) já to bral jako fór a ironii k tomu co se tady rozepsalo a řeší. mě to tak pobavilo, že jsem navrhnul jednoduchou možnost vyřešit všechno to o čem se tady vedou akademické polemiky. Vždyť to je jasný, že takhle jednoduché to není i když řešení by to být mohlo.
Tak abych to doplnil a vyhověl tvým námitkám, tak tam kde by po chodníku nebylo možné z nějakých důvodů jezdit, tak by se tam osadila značka se zákazem jízdy pro jízdní kola a všeho co je za jízdní kolo považováno.
Múžeš zkusit něco takovéhoto, ale na šlapání:
https://www.youtube.com/watch?v=JbdvITumV6c
Teď je to tak, že kolo po chodníku smím jenom strkat a i tak mají chodci přednost (nesmím je ohrozit ani omezit). Myslím, že při zachování přednosti chodců by zrušení zákazu jízdy vůbec ničemu neuškodilo.
Rychlostní limit bych nezaváděl. Zaprvé kola nemusí mít tachometr. Zadruhé, když mám kličkovat mezi lidmi a neohrozit je, stejně musím jet krokem. A zatřetí, proč zbytečně brzdit na přehledném a pustém chodníku, kde není koho ohrozit.
A teď do reálu - devět slušných a rozumných cyklistů pojede tak, že skutečně nebudou chodce ohrožovat, většina ani neomezí. No a ten desátej poletí jak šus a bude si o sobě myslet, že je tak dobrej, že nikoho neohrožuje, dokonce ani neomezuje.
No a jak znám lidi u nás, ten poměr 9:1 je příliš, přespříliš optimistickej :-)
No, a teď si představte, že populističtí lempli sněmoven prosadí půl promile opilosti pro cyklisty a máme na chodníkách jednu radost za druhou :-D
No jo, leckdo si to prelozi tak, ze bez te pulpromile nesmi vyjet - a tak si vezme jeste druhou do rezervy, aby mu nevyprchala, nez dojede.
To jo, jde o zdraví, a to se doceňuje až když není...
Jsi zarytý abstinent, nebo nemáš rád cyklisty? Já po jednom pivu jedu na kole po stezce jako nic. Napříč Prahou mezi auty bych to asi alespoň hodinu odvětrával, ale na stezce i mezi chodci to nevadí. Jedno pivo každý dospělý Čech snadno a bez úhony zvládne. Vždyť to v Čechách ani není považováno za alkohol. :D
A to bys viděl, co by provedla desítka se mnou, natož nějaká dvanáctka. Sice ne na dlouho, ale protivně.
Kde je vůle, najde se i cesta.
Prostě se musíš rozhodnout chtít se rozchlastat, a dáš to. A když se do toho op4eš, budeš nejlepší z nás!
Zkoušel jsem to, ale vůbec jsem nechápal, proč bych si měl navozovat hnusný stavy a odporný kocoviny. Na to se mám moc rád, abych si takhle ubližoval :-)
Abys byl pořádnej chlap, no né?
Pořádnýmu chlapovi musí bejt furt blbě ??
To sou jen začátky, jako když po zimě vytáhneš kolo, všechno tě bolí. Trochu potrénovat a bude z tebe norek jak Ovar :-)
No jasně. Budu platit nekřesťanskou spotřební daň jen proto, abych dopadnul takhle zoufale :-)
To sou zase výmluvy, na tiché víno není žádná spotřební daň, takže pouze DPH jako u všeho, pokud budeš kupovat přívlastková vína z tuzemských vinařství, podpoříš české pěstitele a vinaře.
Z vína se mi křiví huba, zvlášť z toho zdejšího. Např. Bzenec, už jen ten název jak je příšerně kyselej... :-)
(teď jsem si určitě nadělal na Moravě fůru novejch přátel :-))
Bylo to hodně levný, v plastové flašce a se zeleným vrškem? Jestli jo, tak to souhlas. To se fakt pít nedá...
http://bzeneckyocet.cz
K tomu se musíš propít, není nad suchý rýnský ryzlink, a to sem narozený v Praze, i moji rodiče.
Chlast není benzín, aby se z něj platily daně...
Zvládne i za volantem.
Když všichni tak všichni.
Tahle komunistická buzerace přežívá jen v postkomunistických zemích
Do abstinenta mám daleko. Snažím se k pivu na kole vždy nějaké jídlo, na lačno to jde naplno do krve a do mozku. Reakční doby si můžeš otestovat na přejetí lajny na zemi, ale alespoň v délce 10m, pak uvidíš nebo pocítíš :-D
Je to něco přes 5 let co v rusku rušili automaty s pivem na základkách, bo podle nového zákona to prohlásili za chlast. Dá se to dohledat na babišnetu.
A kam to jde po jídle?
Tak to si ověř. Dej na lačno unavený 2x desítku a vyraž a pak si zkus tu variantu s obědem :-D
Po dvou desitkach bych v tom mel asi ten rozdil, ze bych si obed zhruba po pulhodine prohlednul znovu. :-)
Máš pravdu, po dvou dvanáctkách se špatně udržím s kolem na obrubníku chodníku. Po hodině je to už zase dobré. Horší je, že to nejede do kopce. Ale pomalu po rovné stezce s manželkou to stále jde docela dobře.
Žijeme v zajímavé zemi. Řeší se tu, jestli povolit, nebo nepovolit půl promile cyklistům, zatímco nemine den, aby policajti nechytli někoho, kdo je nažranej jak žok s trojkou v krvi, včetně řidičů MHD a mamin s děckama na palubě...
A tomu nekomu s trojkou v zile to prochazi ?
Áno, stačí k tomu i úmylsně srazit větnamku a stejně sedíš necelou půlku mizivého trestu odnětí svobody...
No jo, vezmeme jeden podplaceny exces a udelame z nej obecne pravidlo. Jak bulvarni... :-))
Dobře, su drbna, ale netvrdil bych, že je to jediný případ.
Andrej taky neni jedinej kdo krade (jak sám říká), ale rozhodně nekradem všichni. I kdyby to Andrej tvrdil!
Ne. Maj osm zákazů řízení, tak dostanou devátej...
Ono je potřeba rozlišovat dvě věci, jednak jestli něco trestat nebo netrestat a druhá otázka pak je výše a druh trestu.
V žádném případě ty dvě věci nejde směšovat.
"První metr piv, k tomu velkej rum
A druhej den věděl celej dům
Co jsem pil
A že jsem se s tím nemazlil"
https://brno.idnes.cz/opily-ridic-autobus...
Ten desátý po tom chodníku lítá i teď, takže by se v podstatě nic nezměnilo. Jenom ti ohleduplní už by nebyli za piráty.
Musím říct, že mě se ty kolobrndy docela líbí. Co by mě ale zajímalo, jak je to s nabíjením - jestli ty odložené kusy firma sbírá a odváží k nabíječkám? To by musely hlásit svou polohu, asi ...
A jak poznám, že si za "euro" nevyzvedávám skoro vybitou?
Jak to mají ve skutečnosti netuším, ale pokud si ji půjčuješ přes aplikaci v mobilu, může to na server odeslat polohu podle GPS tvého mobilu a kolobrndu jen zamknout přes Bluetooth.
To by asi bylo nejlevnější řešení (kolega z práce si nějakou ekoloběžku koupil a všechno řeší aplikace v mobilu přes (asi) Bluetooth), současně s tím by mohl mobil vytáhnout z koloběžky informaci o najetých kilometrech a stavu baterie a naposílat na server. Hloupější variantou je odhad podle času půjčení a vzdáleností mezi místem, kde jsis ji půjčil a kam jsi ji "vrátil".
Ale jen spekuluju...
https://fdrive.cz/clanky/test-vyzkouseli-jsme...
"Praha není na Lime připravená a naopak
Jako každý nový projekt, tak i Lime se samozřejmě potýká s tzv. porodními bolestmi. Asi nejvýznamnější je v tuto chvíli problém, který trápí Lime napříč celou Evropou – koloběžky ztrácí signál. V takovém případě se koloběžka zablokuje a nejde v takovém stavu odemknout nebo dokonce zamknout! Může se tak klidně stát, že koloběžka ztratí signál během vaší jízdy, vy ukončíte jízdu a koloběžka zůstane odemčená na ulici, kde s ní může kdokoliv odjet. Lime o tomto problému velmi dobře ví, ale řešení je zatím v nedohlednu."
https://www.li.me/cs/
Tak proto Krnda chtěla " signál" fedrovat i do laviček, lamp a dokonce i do prozatímní lávky :)
https://web.limebike.com/juicer
Jestli jde o tyhle mrchy, tak to bude v Praze masakr. Tady se toho najednou objevilo mraky, před měsícem nic a teď na tom frčí kdekdo.
na Stridě tomu nestačím.
foto
Je mi docela záhadou, že se běžně kradou zamčená kola s hodnotou pár tisíc (mamce nedávno ukradli městskou obludu s košíkem), ale elektrické koloběžky zůstanou volně ležet na ulici?
Buď investor podcenil naše sběrače kovů a brzy koloběžky zase zmizí nebo je v tom nějaká finta, které nerozumím.
Chápu, že v tom asi bude GPS a nějaký modem, kterým se poloha někam hlásí, ale nevěřím, že by to koloběžky ochránilo, zvlášť když se dají jednoduše naložit do auta a do jedné dodávky se jich vejde spousta...
A co bys s takovou dodávkou plnou koloběžek chtěl dělat?
Vyklopit do Orlicke prehrady
Přijde malý Jakov Abramovič domů ze školky a ptá se matky:
"Mami, jsem já Rus, nebo Žid?"
"Proč se ptáš?"
"Do školky nám přivezli nový hračky, tak nevím - mám je rozmlátit, nebo přinést domů?"
Tak já nic, pro mě je představa krádeže nepřijatelná... :-)
Ale tak, jako existoval byznys na odblokování mobilů, určitě nebude zásadní problém deaktivovat sledování, udělat z toho "normální" elektroběžku a prodat dál... maximálně to ještě někdo přestříká, aby to tolik nebilo do očí.
Nebo myslíš spíš rozebrat a prodat po dílech? Hodnota těch baterií určitě nebude zanedbatelná a třeba (?) budou kompatibilní s nějakým elektrokolem.
Ale já nikdy nepochopil, kde všechna ta ukradená kola končí. Soudil bych, že každý, kdo kolo chtěl, už ho dávno má, takže třeba chce lepší, karbonové... ale proč se pořád kradou i kola minimální hodnoty, to mi hlava nebere.
Asi se furt najde dost těch, co někde v hospodě rádi levně nějaké kolo koupí, protože jim jiné před týdnem od hospody někdo ukradl. A levné chtějí proto, že za týden jim ho zase někdo ukradne a budou shánět další. A kšefty se točí a točí a točí... Takové zlodějské skoro perpetuum mobile. Ale Jindra by mu správně vytknul, že energii do něj dodávají právě ti, co taková kola někde v hospodě lacino koupí.
Dobře, to ti vyvracet nebudu, ale pořád se prodávají i úplně nová kola, počet kol na osobu je omezen (skladovací prostory), takže trh se měl už dávno nasytit.
Tvůj scénář by fungoval jedině, když by zloději třeba polovinu ukradených kol prodali a druhou polovinu zničili, aby dlouhodobě udrželi poptávku na úkor svých krátkodobých zisků.
Po pravdě, nevím kam ta kola mizí. Ani neznám hospodský poměry, takže s tím kšeftováním v hospodě jen tak fabuluju. Ono to tak žhavý nebude.
Ta kola se asi musí krást buďto na zakázku, nebo jedou někam pryč, kde je o ně zájem. Tady u nás inzerce hnípe a v bazarech taky chcípnul pes.
Lepší kola asi mizí někde v Polsku, Bělorusku, Rumunsku atd. Plečky jsou podle mne jen náhodné krádeže pro momentální krátkodobou "potřebu", okamžitý nápad, přesun za dva rohy. Pak kolo končí někde v roští, následně ve šrotu.
Ta čísla jsou děsivá
Tady je statistika krádezi kol, tabulka dole, prvni sloupec ukazuje kolik je v zemi kol, druhy kolik se jich rocne ukradne
http://www.veloperdu.fr/statistiques
https://hradec.idnes.cz/kolo-bicykl-zlodej...
někdo si takové levné kolo koupí a odveze někam do světa kde ho nechá k obecnému použití. A má pěkný výlet s hezkýma fotkama :-)
To je sice možné, ale lidí, co si koupí levné kolo na svou dovolenou, aby ho v zahraničí nechali, určitě nebude tolik, aby to udrželo poptávku po kradených kolech u nás.
Spíš než Rondův hospodsko-zlodějský koloběh bych to viděl na organizovaný export do nějaké země, kde je kol zatím málo. Jinak nevím.
http://www.kolaproafriku.cz/ :-))
V Evropě se ročně ukradne přes 2,9 milionu kol. Myslíš, že je někam vozí?
2,9 milionů nahlášených.
trefná připomínka
POdle té tabulky výše bych to tipovala na běžnou amortizacii. Na 4 miliony 100 tisíc ukradenejch, to je 2,5 %. Prostě kolo doslouží a než se koupí nové, je potřeba na něčem jezdit...
V Holandsku je spotřeba větší, tam jezdí kdekdo, nikdo se o to nestará a hážou to do vody, amortizují rychleji.
No a co se s nimi podle tebe teda děje?
Zmizí na vnitřním trhu.
Zničí se, pohodí.
Obecně mi připadá, že ten systém koloběžek zkrachuje ekonomicky, takže není moc třeba se trápit nějakými legoslativními věcmi.
Bezúdržbový systém nemůže uspokojit dopravní potřeby, prostě vozítka se hromadí na určitých místech.
Vloni tam byla zelená čínská kola, ta zkrachovala, teď jsou žlutá, a k tomu ještě ty koloběžky.
Jediný systém, co čas prověřil je Vélib s pevnými stanovišti, údržbou a rozvozem kol. Mocně dotovaný z veřejných peněz, i když tak trochu nepřímo.
Bez financování zvenku každý takov_ pokus zatím zkrachoval.
Může být ufinancovatelný nikoliv jako dopravní řešení, ale jako atrakce pro turisty jako byli ty segway, tam fakt o dopravu nešlo, že jo
Zelená kola vloni, žlutá letos
Možná by neškodilo něco si nejdřív o Lime přečíst https://www.li.me/cs/
Podle mě dobrý tak na občasný vyblbnutí na rovině (perfektním asfaltu), jinak na prd.. vzhledem k dojezdu, komfortu jízdy a i ceně... která vychází ve srovnání se sockou naprosto nesmyslně.
Za určitých okolností bych si to asi uměl představit jako alternativu k taxíku. Pokud by člověk hodně spěchal, na chůzi to bylo daleko a MHD ta trasa vycházela na dlouho (třeba v noci), asi by se ta cena dala skousnout. Tedy pokud tomu povolí pohyb po dostatečně velké oblasti...
Ve 22 jodin koloběžky ztahují z provozu.
Jakože všechny koloběžky na noc posbírají a někde je do rána zavřou? Takovou logistiku si neumím moc představit a jaký smysl by mělo na dálku je vypínat, když to světlo zřejmě má?
No každopádně tím zabijou jedno z potencionálních využití, protože noční spoje všude nejezdí (nebo za dlouho) a kdybych musel volit mezi taxíkem a koloběžkou, bral bych asi cokoliv radši než taxi... :-)
No píšou to.
Jestli to dělají nevím, je to strašně brzy, je to nové, a zatím zdá se, ne zcela funkční.
Průšvih nastane, když se dostaneš mimo datový signál, nebo signál vypadne. V tom okamžiku se ten krám zastaví, jejede, a hůř, nejde zamknout. Tak ho máš furt pujčenej ty, a na starosti...
To prý je nejslabší stránka systému, píšou.
No ty baterky se musí také někdy nabít, že?
No, tohle je celý velká pakárna.
Nevíš, kolik kolik koloběžka, co si pujčíš má nabito, ba ani nevíš, jestli bude na tom místě, kde sis ji vyhlédnul.
Totiž situace se mění neustále, než zajdeš za roh, někdo ti na ní odejel.
Velice nespolehlivé, jako doprava.
Jako všechny ty vehikly bez pevných stanovišť.
Osobně výhody koloběžek také neumím docenit. Plně si vystačím si s MHD.
Ale využívané jsou, né že né.
Mě by akorát zajímalo, jak to dobíjejí. Napadá mě akorát tak objíždět stanoviště a vyměňovat baterky, ale to mi přijde nesmyslné.
Dobíjení už tu někdo zmiňoval nebo tu byl odkaz na popis, ze kterého to vyplynulo.
I ty se můžeš (za nevím jakých podmínek) stát dobíječem, jezdit autem po městě, sbírat vybité koloběžky, co ti aplikace ukáže, dobíjet je a pak rozvážet na místa, která ti systém určí. Za každou dobitou koloběžku dostaneš peníze.
Při dostatečně vysoké částce, to pak může vypadat jak při geocachingu - hromada lidí bude čekat, až se v mapě rozsvítí nějaká vybitá koloběžka... když dají málo, nikdo takhle blbnout nebude.
Píší, že přsně takhle to funguje.
Že se údajně "juiceři" o to dobíjení perou.
Zatím jedou v režimu "start up", z některých míst v Kalifornii je už vykázali, tak to zkouší v Evropě.
Dávám jim rok, v Praze pak nepřežijí zimu, bude li.
Je to drahé. Jezdí to docela rychle. Zatím si to půjčují lidé zejména na povození a vyblbnutí. Dnes jsem je viděl i vysoko na pražském kopci ve vilové čtvrti. Nejezdí to jen podle Vltavy po cyklostezce.
S vyjel tam na "tom" ?
Četl jsem, a ne jen z jejich zdroje.
Nechápu, jak to souvisí s moji úvahou, že jako dopravní řešení to fungovat nemůže, zvlášt v Praze pak jen jako atrakce pro ruristy, , a prognozou, že to ekonomicky zkrachuje.
Mimoto, četl jsem i cenové srovnání z ostatní dopravou, a cesta tou koloběžkou se cenově dost blíží cestě službou UBER
Mezitím v Lisabonu:
https://www.youtube.com/watch?v=TVLo62I5kuw
Test v městském provozu, použitelnosti ve stoupání a odolnosti proti krádeži součástí videa :-)
jestli pak to bude houkat i vybitý? Nevěřím, že by se u nás nevymyslel jednoduchý způsob, jak to bezpečně a spolehlivě ukrást, rozebrat a ochrany snadno vyřadit...
Snad jedině, kdyby podobný wergl byl tak laciný, že by se to nevyplatilo.. pak by se ale nikomu nevyplatilo si to za ty celkem šílený prachy (na to, co to umí) si to pučit.
Je to laciný. Koloběžka Xiaomi, která je proti tomuhle klumpru o třídu výš, stojí nová nějakých 350 ojro, včetně dopravy, bez množstevních slev. Za kolik se tohle asi dá prodat, a kolik musíš zaplatit za odmontování těch GPS volovin, přestříkání, změnu softwaru...plus ještě bez nabíječky si to nikdo nekoupí...
"pak by se ale nikomu nevyplatilo si to za ty celkem šílený prachy (na to, co to umí) si to pučit."
-- Ono se to taky nevyplatí, pokud to chce člověk používat často. Asi nebude náhoda, že to navezli zrovna do nejprofláklejších turistických měst Evropy...
Tak stále se kradou kola s hodnotou výrazně nižší a na těch se navíc musí šlapat...
Vzhledem k tomu, že všechny ekoloběžky budou stejný typ, až se to zloději naučí, bude proces deaktivace sledovátka a konverze na prodatelný kus jednoduchou záležitostí. Objednat kompatibilní nabíječky z Číny asi taky nebude problém, však provozovatel přece nabízí platbu/provizi těm, co jim budou koloběžky dobíjet...
Já to každopádně vnímám jako pozitivní počin, mohlo by to nasytit trh, stlačit ceny v bazarech a třeba časem o kola bez motoru ztratí zájem i zloději... :-)
"Objednat kompatibilní nabíječky z Číny asi taky nebude problém"
-- A objednat celej kontejner těch koloběžek bude ještě menší problém. Kdyby zloděje bavilo se rejpat v hardwaru těch hraček, tak nebudou sbírat koloběžky po ulicích, otevřou si servis a budou okrádat lidi mnohem víc :-)
hm. Zloději nemusí být těmi, kdo se bude rýpat v tom hardware...
Ale asi máš pravdu, že takovéto štěrchátko nebude nikomu stát za námahu. To vyhnije samo a myslím, že rychle.
Zapomínáš na fenomén "něco zničím jen tak, pro radost" a fenomén "poškodím konkurenci"
Mohl by to být dobrý zdroj článků pro baterie do elektrokol :(
Zbytek je asi tak specifický, že bude komerčně nevyužitelný. Takže se to snad zase tolik krást nebude.
a co když je to jen sběr informací. Ta kolobka je jen prostředek, který jako trojský kůň v Troji, získává přístup k lidem a ti dobrovolně a ještě si za to i zaplatí dávají k dispozici informace o sobě, své kartě, svém mobilu a pohybu v oblasti i s časovými návyky. Já tvrdím, že kdyby soudruzi z STB měli takové možnosti sledování jako poskytuje současná technika, tak by ten socialismus byl brzo komunismem anebo možná i ještě něco lepšího, o čem nesnil ani Marx, Engels i s Leninem dohromady. ;-)
Tak, že trasy jízdy všech koloběžek ukládají, nepochybuju. Jestli zrovna tyhle informace dokážou zpeněžit tak, aby se vyplatilo ten projekt i dotovat si netroufám soudit.
Přecijen lidí, co by tohle používali pravidelně jako svůj primární dopravní prostředek asi moc nebude. Informace z InKarty o cestujících vlakem určitě budou mnohem cennější. Případně MHD v leckerých městech, kde cestující musí kartou mávat při nástupu i výstupu (checkIn-checkOut)...
Ovšem ano, když by někdo chtěl mít globální přehled a data z velkých systémů už měl, pak by i ty koloběžky byly cenným kouskem do velké skládačky...
Zalogováním do sítě dáváš souhlas se zpracováním svých údajů a je otázka, kolik lidí se seznámí s podmínkami u kterých stoprocentně zaklikne, že se seznámil.
Takže Velký bratr tě, samozřejmě, vidí a informace sbírá a sbírá :o)))
Jenže ty koloběžky jsou nastrčený jen jako turistická atrakce. Sveze se na nich jen pár místních (a to ještě jenom proto, že je to nová atrakce), pravidelně nepatrný zlomek promile. A co si kdo vezme z informace, že jsem při jednorázové návštěvě Paříže jezdil od sochy k soše a stavil se ve dvou kavárnách.
koloběžky potkávám na Vinohradech a na Žižkově a neřekla bych, že je využívají jen túristi. Pravda, jezdců jsem se neptala, ale podle vzhledu bych je zkrátka na túristy netipovala. Už jen proto, že jsou to jednotlivci a zcela evidentně moc dobře vědí, kam míří.
V centru a na Hráče jsou to už z valné části túristi - jezdí jich víc, jsou zmatení kudy kam a hlavy si můžou ukroutit, jak čučí kolem sebe.
Tak samo, že s novou hračkou se vyblbne i fůra místních. A nějaké procento se bude využívat i skutečně dopravně. Ale to hlavní využití bude spíš bych řekl právě to turistický.
Chtěl jsem tím říct "jak v které části".
Mezi Karlínem a Vinhoradama se to lidem asi šikne - tam je to jednoznačně rychlejší Karlínským tunelem než to objíždět MHD.
Ale holt si to zaplatí...
Kterou sít myslíš? GSM?
Tam jsem určitě nic nezaklikával, před nějakými deseti lety jsem si koupil předplacenou SIM a nabídce 50 Kč za registraci jsem odolal, takže zrovna telefonní operátor by oficiálně moje jméno znát neměl.
Že to lze zjistit nepřímo třeba podle bankovního účtu, ze kterého SIM dobíjím, už je jiná věc...
To kudy se člověj hejbe ví i google, stačí mít mobil. S ví s určitou nepřesností i čím člověk jel, jaká místa navštívil, jak dlouho tam byl, atd.
Stačí si rozkliknout "moje časová osa" v google maps.
Pár koloběžek je jako zdroj informace k prdu.
Ale k tomu se musíš nějak aktivně přihlásit, dobrovolně jim ta data poskytovat.
Mám účet u Googlu, kvůli trubce i nějaký ten Google+, u sebe prakticky pořád zapnutý tablet (v podstatě větší mobil), nepřetržitě přidrátovaný přes mobilního operátora - a časovou osu mám prázdnou, jak kdybych neexistoval.
Jasně, když odškrtneš, že sledovat nechceš, tak se ti nic nezobrazí a všichni jsou spokojení. Víš ale jistě, že se ty stejné informace neukládají dál?
Samozřejmě by za to nemohl Google, ale třeba nějaký brigádník, co tam už nepracuje (taky se u vás chyby svádí na brigádníky?), špatně pochopil zadání nebo tak něco... ;-)
Ještě aby za to mohl někdo jinej než brigádník, hrůza pomyslet...
https://www.youtube.com/watch?v=BlCI8iXmm_o
Nikde jsem nic neodškrtával. O téhle funkci Googlu jsem se dočetl dneska poprvé, tak jsem ji zkusil najít.
Na druhou stranu, nedělám si iluze, že by nějaké zaznamenávání dat záviselo na nějakém mém odškrtnutí, když mám tu věc furt zapnutou.
Ale se svojí spotřebou a svým pohybem budu pro Velkého bratra spíš škodná. Žeru mu data v úložišti, kapacity při vyhodnocování - a užitek minimální... :-))
Přesně,
na druhou stranu, k čemu jim informace, kudy si trajdal byla.
To mnohem víc lidi na sebe dobrovolně prozradí, jen aby získali nějakou údajně slevovou kartu v drogerii :-)
Pokud jsou ty informace k ničemu, proč dělají všechno pro to, aby se k nim dostali?
Ono bude záležet na tom, o kom ty informace jsou. O tobě, o mě či o Jindrovi asi nikomu k ničemu nebudou. Já si myslím, že jejich využitelnost bude až za nějakej ten roček a cílová skupina jsou dnešní mladí. Budou zmapovány jejich zájmy, kontakty, zvyklosti... a mohou být dnešními daty třeba i vydíratelní, to nikdy nevíš.
Ovšem to, že se nás to nejspíš už netýká, neznamená, že máme údaje o sobě jen tak kdekomu poskytovat.
Tak data jsou dneska cenná především pro cílenou reklamu. A to se týká prakticky každého.
I cílená reklama má jen limitovanou úspěšnost.
Asi největší úspěch mají ti, co s těmi "daty" obchodují a prodávají je, mnohem menší ti, co si je pak koupí.
Proč by jim zrovna informace o mě a Jindrovi k ničemu nebyly?
Čím víc respondentů, tím přesnější výsledky, tím cennější výstupy..
Tyhle firmy mají globální dosah, díky naším-vaším datům nepotřebují výzkumy veřejného mínění, mají nesrovnatelně víc informací, přesnější predikce, nesrovnatelně cennější informace v podstatě ve všech odvětvích - cestovní ruch, nákupy, volnočasové aktivity, politické preference, s týmem špičkových odborníků je to zlatý důl.
Jako člověk asi opravdu nezajímáš nikoho (NEBER TO OSOBNĚ!!!), ale tvoje bankovní konto a majetek už by třeba zajímat mohly.
A jak se k tomu dostat než přes tvoje data...
Jak?
Si přečti Andrejův životopis...
Andrej začal v STB mnohem dřív, něž se objevil internet.
Jsem myslela, že si IT...
Právě proto se znovu ptám, jak?
To trajdání asi nikoho moc nezajímá, kromě dopravních inženýrů.
Víc je zajímají tvé nákupní zvyky, aby na tebe mohli cílit reklamu. Ale ono je to celé taky taková bublina, protože když ti šoupnou leták do kaslíku, neznamená to, že se hned zblázníš a půjdeš si to koupit.
Prostě je to móda, domnívat se, že tvoje data mají buhvíjakou cenu. A důvod, proč zřídit další úřady.
Podle mě dost podceňuješ, co všechno se dá z těch dat vytěžit. Nedávno jakýsi odborník na tuto problematiku (už si nevzpomenu) konstatoval, že od určitého množství dat o tobě vědí víc, než ty sám, co se týče podvědomí a podobně.
Asi jako kdybys dlouhodobě chodil na terapii ke zkušenému psychologovi, ten o tobě taky ví mnohem víc, než ty, ale nemůže ti to říct naplno, protože bys mu to nevěřil.
To je klidně možné, ale to nic nevypovídá o tom, že ta moje/tvoje data mají pro někoho cenu, kterou lze proměnit v zlaťáky.
Stalo se módou právě únikem dat strašit, aby se ospravedlnily ty předražené úřady, které ty data údajně mají hlídat a střežit.
Sám stát o tobě zveřejňuje mraky informací....
Jo, ftipný je třeba to DIČ fyzické osoby na každé účtence. Za celé čtvrtstoletí neřešitelné :-))
Kdyby jen to, Rondo
No, já si dovedu živě představit, jak dnešní puberťáci na sebe budou za dvacet, třicet let vytahovat hříchy mládí v bojích o koryta. Ty informace budou zlatej důl.
Bude jiná doba. Co je dneska skandální (je vůbec dneska něco skandální?) bude nejspíš normální...jestli teda nepřijde nějakej regres, jako v Orientu...
No jo,ale to co dnes je neříkám normální, ale nazvěme to třeba tolerovatelné, může být za dvacet let smrtelnej hřích. Jak kdybychom to historicky neznali. Akorát tenkrát nebyla ta technika, ale i tak jsou archívy pořád zlatej důl.
Zlatej důl je sesle na úřadu pro ochranu osobních informací :-)
A to jako v čem?!?
Prachy za nic
Konkrétně tvoje - moje data mají nejspíš halířovou hodnotu, nebo centovou, co já vím, ale plusovou určitě.
Ale pokud jsi schopen na základě hromadného sběru dat někomu poskytnout poměrně přesnou predikci, jakým směrem se v budoucnu pohne milionové stádo, dostaneš za to slušnej balík.
Konkrétní osobní data by měla být anonymizována hned po skončení transakce. Celkový hromadný trend, kam se pohne milionové stádo z toho vyčíst půjde, ale domnívám se, že se ukáže, že ať se pohne kamkoliv, nebude to na koloběžce:-))
Jinak systém perfektní pro vybírání pokut za jízdu po chodníku bez toho, aby se policajt zvedl ze židle:-))
Myslím si, že přesnost GPS nestačí na to, aby policajt zjistil, jestli jedeš po chodníku, nebo po souběžné ulici
A jejdamane! Já, podle toho, co se zde píše myslela, že budou vědět i značku mých kalhotek:-))
Pokud si vybíráš/kupuješ prádlo přes internet, pravděpodobně nejen kalhotek. ;-)
Mě takhle jeden čas dost štvala kontextová reklama na CZC, že když jsem si tam něco koupil, tak mi pak dlouho pravidelně vyskakovala reklama na ten stejný produkt. Markeťáci asi čekali, že když jsem si po letech konečně koupil nový monitor, určitě si vzápětí koupím znovu stejný... :-)
Nicméně stačí k počítači pustit cizího člověka a už jen ta blbá reklama může kolikrát prozradit víc, než by člověku bylo milé...
Tos mi pripomenul jednu perlu v nejake diskusi na Novinkach. Baba se tam k obveseleni vsech rozcilovala, ze od redakce je velmi nevkusne k te tragedii (o ktere byl clanek a diskuse) davat reklamu na vibratory.
No, to je taky výkvęt marketingu.
Koupíš telefon, a pak tě měsíc prudí vyskakující reklamy na founy. Jakobys chtěl hned koupit druhej.
No, je vidět, že ti hoši od marketingu mají spíše "humanitní" vzdělání
Mně trochu jako černý humor přišla před časem u článku o tragické havarii fotka zadku nabouraného kamionu s reklamou "Hledáme řidiče..."
Co je ale horší, párkrát se mi stalo, že reklama na věc, kterou jsem hledal doma, se mi začala obejvovat i na počítači v práci, kde si dávám celkem pozor, co hledám a kam lezu... jiný počítač, jiný operační systém i verze prohlížeče, čas od času smažu i cookies. Do žádné služby googlu se nepřihlašuju, tak mi vrtalo hlavou, přes co spojili tu identitu, nejspíš přes přihlášení stejným jménem do diskuze sem... :-/
Takže bych google a ostatní šmíráky fakt nepodceňoval...
Číslo karty (a kartu vůbec) taky dávám z ruky extrémně nerad... zvlášt když u platebních karet vidím i kousek pod povrch... brrr. :-(
Ostatně musím říct, že ani jinak nebudu asi cílovka pro použití té koloběžky. Tedy v Praze, při ceně celoročního kuponu a hustotě MHD.
Nedávno jsem si spočetla, že ani elektrokolo na dojíždění do práce se mi nevyplatí při ceně a životnosti baterek v porovnání s cenou celoroční lítačky a možnosti kdykoliv se i s kolem zdarma přepravit metrem nebo příměstským vlakem (když teda nebudu chtít drtit kopce)
Zase, takový primitivní strach z používání karet. Případné zneužití řeší pojistka.
Bez PINu stejně zaplatíš jen malé částky a při platbâch na netu banka posílá ověřovací kód na mobil.
Za dvacet let se mi nestalo, aby došlo k zneužití karty ani nikoho neznám, komu by se to přihodilo. A to mě párkrát okradli o peněženku, no a pár karet jsem i sám ztratil.
Kartu jsem ztratil jednou, firemní. Našla se v blízkém bankomatu, nějakej votroub zkusil třikrát zadat náhodný pin :-)
Ale trochu mne štve, že právě to ověřování přes mobil 3D Security při platbách na internetu jde jen občas, jakoby náhodně, neovlivnitelně. Většinou jen při platbách u hodně seriozních firem už od pohledu. Při platbách někam do Číny a tak podobně proběhne platba hned, na ťuknutí...
To neumím, od číňanů radši nic nekupuju.
Stala se mi jiná věc, v hotelu, platba kartou zamítnuta, Druhý pokus, znovu zamítnuta.
Tak jsem vykešoval.
Na účtě ovšem platba stržena, a hned 2x.
Banka všechno dala do pořádku, ale trvalo to asi 6 týdnů.
Na platbě kartou se mi hlavně nelíbí ten princip. Dalo by se to přirovnat k situaci, kdy bych v obchodě podal prodavačce svou peněženku, ať si z ni vezme tolik peněz, kolik uzná za vhodné. A nejen to, za určitých okolností lze z té karty strhávat další peníze i dodatečně, fyzicky už ta karta není potřeba.
Ano, všechny typy transakcí mají nějaké hezké zdůvodnění (jakože aby v hotelu mohli strhnout zálohy klientovi, co nepřijel nebo doúčtovat útratu, když už je ubytovaný pryč)... akorátže všechny ty opatření primárně chrání banku a obchodníka. Zákazník pak může akorát neoprávněnou platbu reklamovat a doufat...
Kromě toho "nelíbí" měl si někdy nějaký vážnější problém?
Tak to, že jsem ještě neměl zásadní problém s technologií, jejíž používání se snažím minimalizovat, asi mnoho nedokazuje. :-)
To, že nás zatím nevykradli, přece není důvod, abych přestal zamykat...
Jrr
asi toho moc nenacestuješ, kdybych měl mít strach při každém použití karty, vypěstoval bych si za půl roku pěknou schýzu
Xenofobie?
To myslím, že nebude to správné slovo. Platební karty mi nejsou cizí, naopak jsem se musel před časem prokousat specifikacemi EMVco (hlavně book D), takže mám celkem jasno, co je tam špatně a hlavně, že to šlo vymyslet MNOHEM lépe.
Jeden příklad za všechno, běžná kartička v autobuse ti skoro nic neřekne, když neznáš přístupový klíč a komunikace se už většinou šifruje, zatímco platební karta řekne PAN, expiraci a často i jméno držitele a seznam transakcí každému, kdo se umí zeptat (dokonce stačí veřejná dokumentace). Žádná autentikace, žádné šifrování.
Když mi přišla poštou nová karta, přečetl jsem si všechny údaje kromě CVV/CVC skrz zalepenou obálku...
Ale vic seriozne - kdyby to bylo tak jednoduche rabovat, davno by se uz rabovalo. A ve velkem. Podvodnici zkousi tolik slozitych figlu s nejistym vysledkem - a tenhle jednoduchy s tolika penezi by svorne pomijeli ? A kdyby to bylo tak jednoduse prustrelne, tak by se banky ochotne zarucovaly a napomahaly naprave, kdyz jindy se jakekoliv zaruce brani jak cert krizi ?
Mam pocit, ze s tou nadsazkou o xenofobii jsem to docela trefil. Protoze se nam, laikum, byt poucenym, zda prilis proste, pruhledne a jednoduche, tak se zbytecne desime.
Naopak jsou pro nas nepruhledne nastroje, ktere podvodnici snadno obchazeji, presto jim verime temer skalopevne :-)
Proč dokonce i naše banky poměrně ochotně řeší reklamace chybných/podvodných plateb, je celkem jednoduché...
Jediné věci se karetní asociace i banky bojí mnohem víc než nákladů na podvodné transakce a to ztráta důvěry v ten systém!
Občas zřejmě banky oželí peníze odteklé třeba do Afriky, většinou ztrátu nese prodejce (zboží odeslal a nikdo mu nezaplatí), ale riskovat, že se zákazník naštve, problém rozmázne v mediích a ukáže se, že platební kartu ani bezpečně používat nelze... to si těžko kdo riskne. Zamítat reklamace by se prý mělo jedině když obchodník prokáže, že tam opravdu ten zákazník byl nebo opravdu dodal zboží...
Z plateb kartou mají banky obrovské příjmy, takže dělají vše pro propagaci a kdyby mohli, dávno by platbu v hotovosti zakázali...
Promin, ale tohle mi uz trochu zavani konstruktem a konspiraci. Banky budou doplacet a tratit na necem potencialne ukrutne rizikovem, jen aby to nekazilo povest... :-))
Já plně zastávám názor Jrr. A žádnou kartu nemám, si nedokážu představit, jak jdu nějakou neoprávněnou operaci na kartě reklamovat. Vždyť nemáš v ruce vůbec nic, akorát svoje tvrzení.
Kdysi, když jsem ještě kartu měla, jsem přemýšlela, kolik lidí (asi většina stejně jako já) si nic neeviduje a jak pak na výpisu z účtu poznají, jestli tam je či není nějaký výběr navíc? Já bych to teda nepoznala, takže je klidně možný, že jsem někomu každej měsíc přispívala.
Vrať se na stromy, Baro :-)
S kartou je život mnohem pohodlnější.
Z bankomatu vybiram hotovost tak petkrat do roka, u sebe si drzim tak dve tisicovky v drobnych i nekoli mesicu. Vsechno platim kartou, i nakupy za padesatku. Pres net kdeco, i do Ciny. Za cela leta bez jedineho problemu. A taky nemam nejmensi problem na vypisu identifikovat kazdou platbu (ma popis) nebo vyber. Naopak, mam slusny prehled. To uz mi spis blbe vrati ve spechu v samosce na tisicovku...
Ale chapu lidi, co chodi dvakrat tydne k bankomatu pro tri stovky, ze se v tom ztrati a ze pak nadavaji na vysoke poplatky - to neadresuju tobe ani nikomu konkretne, ale obecne, takove lidi znam a vidam.
Ty jo, já měla kartu v dobách, kdy byl horní limit denně tisícovka a míň se snad ani nevyplatilo brát. Stejně teda nevím, kolikrát jsem k tomu bankomatu za měsíc šla :-)
Navíc ze začátku ten limit fungoval jen na tři bankomaty v centru města, a když jsem jela do Mostu, mohla jsem vybrat na Florenci znova a v Mostě ještě jednou. A to jsem tam jezdila každej tejden, bych musela mít hlavu jak kýbl, abych si pamatovala kolikrát a kde jsem si vybírala peníze :-) Při představě, že mi na výpise přijde kilo brambor kdekoliv, tak si stejně nebudu pamatovat, jestli jsem je tam kupovala, natož kdy. A u nákupu s více polžkama typu, 45 deka cibule, 50dk mrkve, kilo brambor, Dvě mlíka, 1 smetana... teda fakt nepoznám, jestli ty vajíčka v lednici jsem kupovala s tímhle nákupem, nebo s tím druhej den, kdy jsem brala plechovky pro kočky, máslo, rajčata a dvě tatranky. A je docela možný, že jsem ani u jednoho nákupu ty vajíčka vůbec nekupovala.
Kamaráde, při dobrým softu a prosledovanosti nákupních zvyklostí mě může obrat o půl vejplay pomalu kdejakej ňouma.
Stačí, když mě u každýho třetího nákupu natáhne o nějakou položku baba u kasy za hotový.
Já to měl Báro opačně. V těch "dřevních" dobách jsem kartu neměl a bránil jsem se i pak jejímu používání dost dlouho. Dneska s ní platim tak 10x do měsíce (i v Polsku a NDR), semtam i webový nákup a výběr hotovosti (zdarma) tak jednou za měsíc. Ve výpisu je všechno krásně a přehledně, docela to kontroluju a problém žádnej. To už i u tý platba v hotovosti mě párkrát pokladní natáhla. Být to ale každej třetí nákup, měnim obchod ...
Jaky brambory, jaka cibule ?? :-))
Na vypisu mas castku za nakup a u koho. To bohate staci. Nebo ty si snad u hotovostnich plateb vedes az tak podrobne ucetnictvi a skladove hospodarstvi ? :-)
A i kdybys chtela, neni problem. Uctenku dostanes tak jako tak. Navic ji mas provazanou s uctem. To v hotovosti nemas . ;-)
Tak to mě teda podrž, tam ani není, za cos to utratil, jenom kolik a kde? To by mě teda ve snu nenapadlo, tak to je teda naprosto neprůhledný. Nebo ty si snad lepíš účtenky někam do sešitku (poté, co si odkontroluješ nákup) a potom je kontroluješ s tím výpisem z účtu? A aji kdybys to dělal, jak bys chtěl dokazovat, že v den xy a obchodníka ab jsi neplatil 345,80, když u něho běžně nakupuješ a akorát jsi zřejmě zapomněl nalepit ten lístek do svýho blbýho sešitku. Já bych se teda o to do banky hrdlit nešla, ani kdybych si byla stopro jistá.
Jasně že není, jak by se to tam dostalo?. Když z banky zaplatíš fakturu, taky máš jen symboly a částku, maximálně text, co si tam sama zadáš. Provedením platby se ti tam nijak jednotlivé řádky z faktury nenačtou, natožpak, aby se načítaly z nějakého paragonu.
Kolikrat denne nakupujes v jednom obchode, abys ztratila prehled ?
A i kdyby, neni zadny problem se treba trikrat denne podivat na netu do bankovnictvi, co tam pribylo.
Já si ty účty placené kartou schovávám a pak podle nich ty měsíční výpisy proškrtám a účtenky zahodím. Jasně tím identifikuji každou platbu z účtu, kterou bych neprovedl či neschválil.
Pro rizikové platby používám jinou bankovní kartu, na které nic moc není. Není žádný problém si založit účet u banky, kde se za to neplatí, získat od nich k tomu účtu kartu a převádět tam malé částky.
Rozdíl mezi xenofobií a opatrností je jen malý, nezřetelný, rozmazaný a hlavně individuální.
Někde stačí a někde nestačí. Je to je bohužel veliká škoda, protože by stačilo dát do software těch koloběžek, že po chodníku se prostě jezdí pomalu.
Kdyby to takhle fungovalo, tak by se dala i autum v obci naordinovat padesatka :-)
Tak prakticky vzato by to u těch aut dnes už zásadní problém nebyl.
Na to že jedeš přes limit uměla upozorňovat leckerá navigace už před lety a přímo v autě je hromada asistentů, často sledují nejen čáry, ale i čtou značky, takže leckeré auto přímo ví, že překračuješ povolenou rychlost.
Já s tím zkušenost nemám, ale prý už to funguje docela spolehlivě...
Takže zatím asi jen žádný (?) výrobce neměl odvahu překročit hranici, aby ti auto místo různých upozornění a výstrah prostě ubralo plyn a překročit rychlostní limit ti nedovolilo. Jenže kolik lidí by si takové auto koupilo? :-)
Ale jako možná i toho se dočkáme, už teď prý třeba chcípání motoru na křižovatkách u nových aut nesmí jít vypnou trvale, tak třeba i na překračování rychlosti si EU časem troufne...
Nakonec zakázali nám žárovky, pomazánkový máslo, omezily výkon vysavačům a nevím čemu všemu... tak by konečně mohli zkusit něco opravdu kontroverzního... akorát předpokládám, že europoslanci doma nevysávají, ale autem jezdí... ;-)
Ono se to jednoduše přikáže až robotům, co budou řídit ta auta. Až těch robotů bude víc, tak zakážou řídit auto ručně, poněvadž to bude nebezpečné a tím veškeré dopravní přestupky skončí. Ovšem první komu zakáží jezdit v provozu mezi roboty budou samozřejmě naprosto nedisciplinovaní a nepředvídatelní cyklisté.
Statisticky je tvůj problém tak nevýznamný, že nemá smysl se jím vůbec zabývat. Ano, může to nastat, ale to zahrneme do povolených 0.5% nezvladatelných ztrát systému. :p
Na tchýně bych nespoléhal. Pokud jim vysvětlili ten vysavač, omezení rychlosti v autě by bylo snazší...
Jo, možná se rovnou čeká na zavedení samoříditelných aut do výroby. Pak se prostě manuální řízení postaví mimo zákon, proč se zdržovat mezikroky?
Však je to pro dobro nás všech, počítače předpisy porušovat nebudou! Navíc se tím konečně omladí vozový park a jak povyskočí HDP, že... a třeba pro ty chudčí udělají i nějaký setop box, co se posadí na místo řidiče, aby kroutil volantem, což asi bude jediná možnost jak provozovat veterány...
A cyklisti? No všichni víte, že umělá inteligence má s nimi problém (ta zabitá paní sice kolo jen vedla, ale co už), ale obecnému blahu stát v cestě prostě nemohou...
A nemyslete si, že nám zůstane les, z toho chtějí nás už dlouho chtějí vyhnat myslivci... samozřejmě pro naši bezpečnost...
;-(
A docela se těším, až se začnou řešit všechny ty hypoteticko-etické problémy v praxi...
Jakože třeba jedou proti sobě dvě samoříditelná auta (neptejte se mě proč, třeba zamrzly okna) a neexistuje způsob, jak všechny zachránit. Když se srazí, všichni zahynou, když jeden uhne (a zřítí se ze skály), pasažeři v druhém přežijí... auta vědí koho vezou a mohou se na dalším postupu dohodnout...
Jedno auto veze jen neperspektivního důchodce, druhé 8 dětí do školky, které auto by mělo svou posádku obětovat?
Jedno auto veze 8 dětí do školky, druhé ožralého poslance na zasedání... no nebojte, bude na to směrnice... :-D
Koloběžky jezdí na řidičák? Ty mě chceš trumfnout, ne? :-)
Přemýšlím, jestli nejde někde zakliknout, že jsem majitelem modrý knížky, aby to případná letící jaderná hlavice laskavě vzala v potaz.
Proč to píšu, nedávno se mě kamarádka ptala, jestli nechci do aktivních záloh, taky mi to přišlo hrozně vtipný...
Mno...nic nejezdí na řidičák. Koloběžky jezdí na elektriku. Taky mi přišlo divný, proč se ptají na řidičák. Teda ty Lime:-))
"Před zahájením první jízdy je třeba odsouhlasit základní podmínky. Lime formálně vyžaduje helmu, věk 18 let a více, platný řidičský průkaz a jezdce žádá, aby nejezdili po chodnících a z kopce."
https://www.lupa.cz/aktuality/v-praze-zacaly...
To nejezdil z kopce taky nechápu. Jsem snad padlá na hlavu, abych na kolobrndě jela jen do kopce:-))
Add JRR hypoteticko-etické problémy v praxi:
Žádný problém, IT to se svým jednoduchým myšlením snadno vyřeší. Prostě nastaví pro každého typického pasažéra váhu jeho významu a ta auta si to spočítají a rozhodnou. Problém z toho máme my, IT rozhodně ne. To je ten důvod, proč o sobě nechci nechat rozhodovat lidi smýšlející jako IT, to jest IT, matfysáky, inženýry a podobné "napůl roboty". Oni snadno jednoduše rozhodují o složitých problémech.
Kdybych z každýho "skopce" z toho krámu slezla a do každýho "dokopce" by mě to nevyvezlo, tak dám v Praze za necelých čtyřicet minut strkání toho krámu těm Limetkám stovku.
A to se vyplatí:-))
To se dá.
Moje auto to umí, teda když si to nastavíš.
Hlídá povolenou rychlost, samo si na ni přibrzdí.
Jak ten sw pozná, že si na chodníku?
To běžné GPS chipy neumí, můžeš si to vyzkoušet v navigaci, většinou nepozná jestli si na chodníku nebo na silnici, pokud jsou souběžné.
Přesně, ono stačí někde jet podle GPS navigace na souběžné lokální silnici s větší silnicí, tady jsem to zaznamenal na silnici 610 vedle dálnice na Liberec, v USA to bylo dost běžné, že tě navigace pak přehazuje ze silnice na silnici..
Jrr: No, ta auta budou nějak nastavena z výroby, optimalizovaná na co nejlepší propustnost a bezpečnost pro všechny. A ano, bude na to směrnice.
Svobodní občani si ale firmware v autě svobodně přeflashnou modifikací "já jsem king, ostatní ať se jdou bodnout", což jim přepravu o něco zrychlí, s tím, antikolizní systémy ostatních aut zajistí, že jim každej uhne. Až se potkaj dvě takový upravený auta, bude zábava :-)
Kdepak, ostatní auta rizikové chování okamžitě napráskají na síť. Software tvého auta bude dálkově prověřen a přehrán standardním nastavením a tobě bude vyměřena patřičná odměna. Odlišné chování se v síti okamžitě pozná.
A proč by někoho zajímaly moje, nebo třeba tvoje, data? Možná tak statisticky, ale aby se v tom někdo patlal jednotlivě?
Jinak tedy - podíval jsem se na svojí Google-stopu a je prázdná :o)
Tedy chceš říci, že tobě se nezobrazuje, to vůbec neznamená "prázdná"
Asi je, zatím jsem nepozoroval, že bych byl zahlcen reklamami na mačky, karabiny a lana ... :o)
Mě taky nikdo nenabízí ústřice v akci :-)
Nechceš levně koupit zánovní turistické mačky? Ledovce zmizely a moje kolena odešla za nimi. :D
Zadal jsem si do vyhledávače "turistickou mačku"...
Správný výsledek. Horolezci to už upínají na rám boty jako lyže. Když se dobíjely Himaláje, tak se tyhle mačky používaly jako standardní horolezecké pomůcky, ale už jsme dál.
Teda že se do toho pletu, ale "dobíjení Himalájí" mi chvíli zabralo. Asi proto, že dneska co nejde dobíjet, to je out.
Pochopím splést y/i, ale tohle už je vyšší level :-)
A už je to tady!
To mám z toho, že jezdim a chodim okolo skal ...
Teď jsem se na to koukal, nemusíš mít strach, ty informace nejsou až tak přesné.
Podle Google jsem přejel tu horu na lodi :-)
A to sem ještě nedorazil tenhle čínskej zlepšovák:
https://www.youtube.com/watch?v=pNf4-d6fDoY
Taky se dočkáme, hradní alkáč se tam prej jezdí učit stabilizovat společnost...
Ode dneška se řadím mezi odpůrce koloběžek na chodníku, hlavně těch zelených Limetek.
Začíná mě poněkud štvát, že jsou zaparkované takřka uprostřed chodníku. Odpoledne mě málem jedna holčina sejmula - jo, třicítka je na chodník dost velká rychlost.
A nakonec jsem večer po šesté potkala jednoho nindžu. Nesvítil, ačkoli tyhle koloběžky světla mají.
Jak se zdá, pěkně se to v Praze rozjíždí...
Já vůbec nechápu ty podmínky provozu. Proč chce provozovatel po uživateli zakliknout, že:
-je mu víc než 18 let
-má helmu
-má u sebe platný řidičák?
Jakoby tím provozovatel dával najevo, že to vozítko nespadá do kategorie "jízdní kolo".
Pak by to ovšem mělo mít registrační značku a uživatel nulu promile alkoholu:-))
Nechapes proc ? Jen proto, aby byli z obliga, nebo to meli vyrazne jednodussi v pripade nejakeho maleru.
1) plnoletost zakaznika a tim padem mensi odpovednost provozovatele , 2) udelali vse pro nesmrtelnost zakaznika, 3) u ridice se predpoklada znalost predpisu, takze se vyvazuji z poucovani.
Ze zakaznik kecal je pak jen k jeho tizi.
To jakože, když si půjdu půjčit bicykl do půjčovny, tak budou chtít vidět řidičák, aby byli "z obliga"?
Ano, můžou po tobě chtít i rodný list babičky, je to tvůj vztah s půjčovnou a jejich podmínky, za kterých ti pujčí.
Na to, aby ti to půjčili nemáš žâdný zákonný nárok, podmínky si určují oni. Jen nesmí být diskriminační.
A tyhle diskriminační jsou, tedy za předpokladu, že se jedná o vozidlo, na které řidičák nepotřebuješ.
A nechteji ho jenom jako doklad totoznosti ? Prevzato z Ameriky, kde jak jsem nejak mozna pokrivene pochytil, se na ridicak vyzvedavaji i doporucene dopisy na poste ?
Nejsou,
diskriminace by byla, kdyby ti to nechtěli pujčit protože si ženská nebo černoch.
Tohle je jen jejich pravidlo, nechceš ho splnit?
Nepujčuj si.
Ano, mám další důvod tuhle službu nepodporovat:-))
Takhle jsem si kdysi nepujcil kolo v Amsterdamu. Chteli tam nechat pas nebo platebni kartu .:-/
Taky bych si ho za těchto podmínek nepůjčila.
Ovšem tady to není ten případ. tady nenecháváš doklad (řidičák, pas, občanku...) jako záruku či doklad totožnosti.
Tady zaklikáváš v podmínkách použití toho stroječku k jízdě, že máš platný řidičák, na hlavě přilbu, je ti nejmíň 18 a nebudeš jezdit po chodníku.
njn, smir se s tím. Nebo je dej k soudu. :-)
Do Strasbourgu!
Jednu ze svých prázdných karet bych jim tam klidně nechal :-D
No, prázdná karta ti bude k prdu.
Opominu ten pravěký strach z platebních karet a upozorním na jinou věc. V mnoha městech už fungujíty bike-share stojany s kolama.
Tam ti na doklady, věk nebo přilbu pečou, ale chtějí po tobě právě kreditku / debetku.
A hůř, hned při vypůjčení si mnohdy strhnou zálohu, 150 éček za kolo. Pujčíš si dvě 300 blokováno, a to někdy i pár dní. Pokud vyhodnotíš, že jde o "riskantní" operaci a použiješ kartu s minimalnim zustatkem, kolo si nepujčíš.
Totéž v půjčovně aut, jen částky se liší.
Platební karta je mnohem užitečnější než pas, občanka nebo řidičák, to po mě už hodně dlouho nikdo nechtěl. Kartu ovšem párkrát denně.
Jenze tam ti hosani chteli kartu jen jako zastavu, nechat jim ji tam po dobu zapujcky. :-)
:-)
Na stojanu, vrazíš tam kartu a hotovo. Jednoduché jak facka
Tohle je jeden z posledních důvodů, pdo mě.
Stejně to do roka zdechne.
To jsou na sobě nezávislé věci. Ta registračka.
Zřejmě se tím právníci pronajímatele sichrují, že znáš dopravní předpisy. Přišlo to z Ameriky, tam se soudí o jinačí blbosti
Tak jak to je?
Potřebuju na to vozítko ten řidičák nebo nepotřebuju?
Z hlediska právního řádu ČR nikoliv.
Ale teb, kdo ti tu koloběžku pronajímá ho po tobě chce. Pokud ho nemáš a uvedeš pronajímatele v omyl, řešíš to s ním.
Náš stát po tobě nepožaduje abys měla helmu a řidičák takže policie tě nechâ v klidu, v této věci.
Z hlediska Zákona o silničním provozu je to jasné. Jízda na kole anebo koloběžce po chodníku je přestupek.
Ale není to tak jasné z hlediska Zákona o přestupcích.
Zákon o přestupcích č. 200/1990 Sb. v §2 odst. vymezuje pojem přestupku a říká toto:
(1) Přestupkem je zaviněné jednání, které porušuje nebo ohrožuje zájem společnosti a je za přestupek výslovně označeno v tomto nebo jiném zákoně, nejde-li o jiný správní delikt postižitelný podle zvláštních právních předpisů anebo o trestný čin.
(2) Přestupkem není jednání, jímž někdo odvrací
a) přiměřeným způsobem přímo hrozící nebo trvající útok na zájem chráněný zákonem nebo
b) nebezpečí přímo hrozící zájmu chráněnému zákonem, jestliže tímto jednáním nebyl způsoben zřejmě stejně závažný následek než ten, který hrozil, a toto nebezpečí nebylo možno v dané situaci odvrátit jinak.
Takže pokud považujeme coby zájem chráněný Zákonem o silničním provozu bezpečnost a plynulost silničního provozu, vyplývá pak ze Zákona o přestupcích skutečnost, že je sice třeba jezdit po silnici ale tam kde je jízda kolmo bezpečnější na chodníku například z důvodu ohrožování cyklisty automobily anebo kde byste silniční provoz na kole anebo koloběžce brzdili pomalejší jízdou, není přestupkem jízda po chodníku.
Ovšem odstavec 2, písmeno b stanoví podmínku, že tím nesmíte ohrožovat chodce.
Policajt tedy nemůže jízdu po chodníku pokutovat kdekoli. Například v Praze je to asi sporné všude, protože hustý silniční provoz tam vyhání cyklisty na chodníky běžně a taková situace není jen tam. Běžná taky na našem Valašsku, kde projíždí tranzit městy nebo vesnicemi a cyklisté jsou stále častěji nuceni uhýbat kamionům na chodníky. V tom případě jízda po chodníku není přestupkem a proti případné pokutě se můžete účinně bránit i soudně.