Mám elektrokolo s pláštěm Rubena šířky 40 a chtěla bych něco širšího na asfalt i do lehčího terénu (polní a lesní cesty) s ochranou proti píchnutí (zadní kolo je hodně náročné sundat). Váhám mezi těmito plášti:
Continental Ride Tour - https://www.koloshop.cz/pneumatiky,-plaste...
Schwalbe Land Cruiser Plus - https://www.koloshop.cz/pneumatiky,-plaste...
Schwalbe Marathon - https://www.sportovnidum.cz/schwalbe-marathon...
Všechny jsou v nějaké akci, takže snad celkem kvalitní pláště za dobrou cenu. Pročetla jsem si zde ale pár vláken o pláštích a ty nové Schwalbe tu nejsou zrovna moc dobře hodnoceny, navíc asi nejvíc používaný Marathon už mi přijde do terénu nedostatečný. Nemáte někdo zkušenosti s těmi Continental Ride Tour?
Contíky jsem po létech se Schwalbe na treku zkusil a už asi nikdy více. Při stejné šířce méně pohodlné a především tak dobře nedrží. Snáz klouznou na mokru i při brzdění.
Docela zajímavá souvislost, i když se jedná o úúúplně jiné gumy - na Motorkářích se obecně před Contíkama varuje z obdobných důvodů, nedrží.
To sou pindy, Continental má desítky plášťů, některý maj menší vzorek - líp jedou a míň drží jiné opačně, podobně směsi, měkká líp drží a dřív se sjede, tvrdá opačně. Odsoudit celou značku a říct, že Continental hůř drží je prostě pitomost.
Koupil jsem obdobu nejbližší Marathonu, tak jen srovnávám. Jinou alternativu k Marathonu Contík nenabízí, takže tím mám jasno. Jestli dělá nějakou lepivku mezi galuskama nebo balónama mě až tak nezajímá. Srovnal jsem jen srovnatelné a tam to vyšlo takhle.
No a ten web motorkářů si klidně prošacuj, nenavedl jsem je já. Píšou jen svoje zkušenosti.
Je v pohodě napsat, že jeden konkrétní plášť Conti drží méně než konkrétní plášť Schwalbe, když doplníš co za konkrétní pláště to bylo, bude to ku přínosu všem.
Ale odsoudit celou značku je hloupé, MTB pláště jako Race King a Cross King jsou docela populární.
Četl jsi pořádně, co jsem v prvním příspěvku napsal ? Psal jsem o plášti na treka (o něm je taky téma), takže nějaké pláště MTB jsou krapet mimo. A já psal konkrétně o zkušenosti a srovnání trekového pláště.
Obecně si odsoudil značku Continental, psal si žes to zkoušel na treku, nikoliv že se jednalo o trekový plášť, každopádně Continental má v nabídce šestnáct druhů trekových plášťů. Samozřejmě, že mezi nimi lze najít slicky nebo skoro slicky nebo případně levné pláště s tvrdou gumou co budou na mokru držet hůř než Marathony.
No, úplně blbej nejsem, abych srovnával dvoustovkovej Contík s šestistovkovým Marathonem. Bral jsem srovnatelnou cenu i vzorek. Konkrétně Contact 2 Reflex.
Skvělé, teď tu máme relevantní informaci, že někomu Conti Contact 2 přijde méně pohodlný a více klouzavý než Schwalbe Marathon, díky.
Já ti asi neporadím který plášť vybrat, ale můžu ti trochu pomoct s výběrem guardů.
Všechno z tvého výběru jsou pláště s elastickým guardem který sice zlepšuje komfort a odolává menšímu sklu a připínáčkům, ale ruku na srdce kdy naposledy jsi jezdila na kole po kanceláři...
Když už jsem někdy chytnul do pláště průnik, byl to většinou pořádný hřebík nebo jehla z boku a to ti nepomůže nic.
Razím spíš zásadu tkaninových guardů z kevlaru apod.
U Schwalbe je to K-guard nebo Race guard a poznat je ve schematickém řezu jako pás který nemění tloušťku a je jiné barvy - proč to píšu když si to můžeš přečíst - protože musíš vybrat plášť s takovým guardem, který pokryje aspoň 50% šířky, jinak je to k ničemu, a že Schwalbe takové pláště taky dělá.
Fór je v tom že takový plášť je nejen lehčí, ale vydrží i destruktivní řozřezání sklem aniž by se rozpadl, i když některé formy skla a pazourků to stejně dají.
Tolik mé skromné zkušenosti.
No s ochranou K-Guard mají Schwalbe Land Cruiser taky za ještě nepatrně nižší cenu. Opravdu je to lepší ochrana, než ta elastická? Manžel měl elastickou na nějakém starším kole a byl celkem spokojený. Teď má na elektrokole Schwalbe Smart Sam a má ho píchnuté každou chvíli, většinou o akátový trn. Tak jsem mu chtěla koupit to samé, ale s tou elastickou ochranou.
Pláště s K-Guard mají index odolnosti 3, s GreenGuard 5 a se SmartGuard 7 (to jsou ty flatless pláště marathon plus)
No a je to tedy v praxi jak? Je lepší kevlarové plátno, nebo elastická hmota?
Tak to je otázka na rozsáhlé testování, něco je dostupné třeba zde https://www.bicyclerollingresistance.com/
Obecně sem narazil na vícero názorů, že ty indexy odpovídají realitě, čili pokud Schwalbe uvádí někde vyšší index odolnosti, tak ten plášť je odolnější.
Pláště Smart Sam se dělají v různých provedeních s různou odolností
- Performance má 3,5 ze 6
- RaceGuard má 4 ze 6
- RaceGuard + Double Defense má 5,5 ze 6
Speciálně e-bikové pláště Smart Sam Plus jsou v provedení Double Defense + Greeb Guard s odolností 6 ze 6
Přehled ochran Schwalbe
https://www.schwalbetires.com/BENCHMARK-OF...
.... kolik držíš jejich akcií ? ;-)
Ten xtonda bude miliardář. Ronda ho podezírá z vlastnictví Continentálů a ty zase Schwalbe :D
A jaká největší velikost se ti vejde do rámu?
To je dobrá otázka, nenapadlo mě, že by se tam něco nevešlo. Tak jsem to proměřila a ta 50 už by asi byla na hraně, možná bude jistější ta 47.
Hele, já sundal tyhle:
Bontrager XR3, 29x2,40" (15,5: 27,5x2,35")
Majï špunty jak fotbalisti na kopačkâch, jestli se ti tam vejdou, dám ti je.
Jâ je zcela jistě už nepoužiju, mají najeto tak 200 kiláku, koupil jsem je s tím kolem a rychle přezul.
Díky za nabídku, ale ty už mají těch špuntů trochu moc (chtěla jsem je na kraji, ne uprostřed) a navíc jsou to 29" a já mám ráfek 28".
Ráfek pro 29" a 28" je stejný.
A proč se tedy dělají pláště 28" i 29", když je ráfek stejný, to jsou tedy taky stejné a zaměnitelné? To se mi nějak nezdá.
To je prostě vnější rozměr a tak trochu pitomé značení, ráfek má průměr 622 mm, když na něj dám plášť o výšce 30 mm, tak celkový průměr kola bude jiný než když tam dám plášť 50mm.
Takže vnitřní průměr pláště je opravdu stejný? To je zajímavý poznatek, díky za info.
Za mě je nelepší se řídit rozměrem dle normy ETRTO, což je údaj typu 40-622. První hodnota je šířka a výška pláště, druhá průměr ráfku, silniční, treková a 29er MTB kola mají všechna 622.
Taky tomu nerozumím, ten palec navíc je nahoněn jen výškou toho pláště.
Mě visí v kůlně, už je neobuji.
Mě už by se tam tak široké nevešly. Můžu se zeptat manžela, ten má horáka 29", ale obávám se, že se mu taky nebudou líbit, chtěl něco se středovou linkou, jako ty Smart Sam. Co je nabídnout v bazaru, když za ně nebudeš chtít moc, tak třeba uděláš někomu radost. :-)
Vždyť tam nedá pláště 50 mm, tak jak by tam mohla dostat víc než 60? :-)
Plášť by měl mít tak 0,5 cm mezeru od rámu, aby byla rezerva na nějakou tu špínu, bláto apod a taky když se kolo rozcentruje. 42 je oproti 40 co tam máš 1mm navíc na každou stranu (do stran i do výšky), 47 pak 3,5 mm navíc, mezi výrobci a modely plášťů se to může drobně lišit, záleží i na použitém ráfku.
Jinak Schwalbe má pláště, které označuje jako flatless (nepíchnutelné)
https://www.schwalbe.com/en/unplattbar.html
Verze Original je skoro hladká a nic moc do terénu, takže bych se díval na verzi Tour 42-622 nebo 47-622
https://www.koloshop.cz/pneumatiky,-plaste...
A pokud by se do rámu vlezlo 54-622 nebo 57-622 nebál bych se ani verze MTB, bude to pohodlnější a širší plášť bude i líp držet.
Když já nevím, leckdo na ty Marathony nedá dopustit, ale už jsem tady taky někde četla, že od té doby, co je začali dělat z recylátů, tak už to taky není co dřív, a stojí dvojnásobek vybraného pláště. Opravdu jsou o tolik lepší, než ten Land Cruiser Plus? Navíc bych radši něco, co nemá uprostřed pláště mezery, a naopak na kraji má vysoké špalíky. Ten Tour má ty kraje nižší a naopak střed přerušený. Tak nevím, abych neměla pláště, které sice možná hodně vydrží, ale jízdní vlastnosti mají horší, než ty za polovic.
Schwalbe udává u plášťů index pěti vlastností (Rolling, Road Grip, Off-Road Grip, Protection, Service life), mají to krásně na jejich webu https://www.schwalbe.com lze podle toho filtrovat
Land Cruiser Plus je prostě lacinej plášť, spodek nabídky - odolnost pět ze sedmi, životnost tři ze šesti, Marathon Plus Tour odolnost i životnost na maximu a při tom líp jede a líp drží.
A můžeš mi ještě prosím přeložit, co ty parametry znamenají.
Tu Schwalbe kalkulačku vřele doporučuji. Krásně se to podle ní porovnává a vybírá.
Můžete mi sem dát prosím odkaz na tu kalkulačku, případně nějakou srovnávací tabulku těch plášťů Schwalbe. Detaily už si přeložím, ale vyhledávat když neznám jazyk jde fakt blbě.
Taty přehledy trek a MTB plášťů:
https://www.schwalbe.com/en/tour.html
https://www.schwalbe.com/en/offroad.html
Nahoře je proužek, kde lze zadávat filtrovaní.
Web v češtině nemaj, ale maj aspoň český katalog
https://www.schwalbe.com/ebooks/2019/Bike_2019_...
Navolíš https://www.schwalbe.com a necháš tam angličtinu. Když zvolíš češtinu, tak ti to přehodí na listování katalogem v češtině, ale v tom ta kalkulačka nefunguje.
Vybereš si v Product typ plášťů asi offroad. Nabídnou se ti všechny pláště připadající v úvahu. Ty si můžeš nastavíš Purpose of use (asi all terain) a v whell size velikost plášťů. Ale nemusíš to nastavovat a v More filters si můžeš nastavovat právě ty vlastnosti a jejich intenzitu jak potřebuješ.
Podle nastavení se ti bude zužovat nabízený výběr. Je to třeba odzkoušet.
No tak jsem to prostudovala a mají být ty Marathony lepší, to je fakt. Když už jste se tak snažili mě přesvědčit, tak co říkáte na Schwalbe Marathon GT Tour. Cenově jsou na tom stejně, jako ty Plus Tour, ochrana je jen mírně menší, ale zase se líp odvalují a ten plnější profil (hlavně ve středu pláště) mě přijde lepší. Máte s nimi někdo zkušenost?
Hele, ty na elektrokole nějaké "odvalování" ani hmotnost pláště moc řešit nemusíš, spíš ber ty nejlevnější "neprůstřelný"
Já jezdil/jezdím na těhle:
https://www.ebay.de/itm/SCHWALBE-Reifen...
ale nevím jestli je ještě prodávají byla "akce" tak jsem nakoupil 4 někde v cizině...
Koukam ze uz taky nemaj
Jmenovalo se to Schwalbe Marathon Dureme...
http://www.biker-boarder.de/shopware/Schwalbe...
Měl jsem to i na bezmototáči, protože byly lehké a přitom neprůstřelné. Určitě dělají něco podobného furt.
No Marathon Mondial se pořád vyrábí, profil se mi celkem líbí a na silnici drží ze všech nejlíp, ale bohužel se nevyrábí v šířce, kterou potřebuju, dvoupalcová se obávám, že už je za hranou. U toho GT Tour ti přijde malá ochrana? Má to mít nylonovou tkaninu a ještě nějakou indickou gumu.
Mondial se dělá ve dvou provedeních
Vzorek stejný, ale jinak jiná patka, jiná ochrana, jiná směs, tedy až na vzorek různé pláště. Ta lepší verze je v šířkách 37,42 a 50, ta levnější 37, 42, 47.
https://www.schwalbe.com/en/tour-reader...
Zkušenost nemám, ale měla by sis ji s ním udělat ty.
Podobnou službu ti poskytne i M.Mondiale, bude lehčí v setrvačných hmotách o 300g, akorát že asi není tak pěkný, a na mokru atd...
Prostě zkus ho, je to jediná guma kdy se snažili vyjít vstříc tvým požadavkům, i když "kilová".
Teď jsem ti psala výše, Mondial bych brala, ale nedělají velikost, kterou potřebuju.
Já se teda jen domnívám že vím jakou velikost potřebuješ:
https://www.schwalbe.com/en/tour-reader...
Performance line/wired tire
Size: ETRTO 47-622 (28 x 1.75 Inch)
Typ: Wired
Compound: Endurance
Execution: RaceGuard, E-25
Color: Black-Reflex
Skin: Lite
Weight: 750 g (26 oz)
Pressure: 3.00 - 5.50 Bar (45 - 80 psi)
Maximum load: 115 kg
EPI: 67
Profil: HS428
Article number: 11101344
EAN: 4026495836722
Tube: 17, 19, 19A
Velikost správná, ochrana malá, s větší ochranou se tato velikost nedělá.
Vždyť píšu, udělej si zkušenost s tím GT Tour.
Budeš ho mít pěknej do první přejeté flašky pod listím, já mám na to štěstí s každým novým pláštěm po 14 dnech.
;)
Na elektrokole s 1kW motorem bych odvalování neřešil, podstatná je odolnost, životnost a grip.
Neřeším odvalování, ale zda vybraný Schwalbe Marathon GT Tour je pro mě OK?
Odolnost i životnost je 6 ze 6, grip dobrý kompromis road i offroad, Marathon Plus Tour vychází lépe jedině v odolnosti, kde má sedmičku, čili ano, GT Tour bych si zařadil na seznam favoritů.
Jo, nepropíchneš, ale prd platný, když nenabušíš na maximum a mâš měkou pâsku, cvakneš duši jako prd.
Co je to měkká páska?
Pásky, co kolo cvaknou, jsou gumové, ty se proříznou o pak cvaknou. Tvrdë pásky co necvakneš jsou třeba ty Schwalbe, jsou z plastu.
A bušit na největší povolený tlak, nikoliv na nejnižší,
Pásky dávám dva na sebe (schwalbe) a ještě jsem necvaknul a doufám že ani necvaknu. Ale dolíky jsou v nich i tak vytlačeny, bouchám to na 5bar.
Když já pořád nějak nechápu, jaké pásky máte na mysli, nemá to něco společného s bezdušovým systémem?
Do bezduse se ta paska vlepuje, pod dusi jen vklada. Je tam, aby se duse netrhala o nyple, nebo o hrany der k nyplim, kdyz jsou dvousteny. Vzdycky tam ta paska je.
Do bezdušáků se páska nemusí vždy lepit, viz Specialized 2bliss Ready páska
https://www.kolokram.cz/nahradni-dily-a...
U bezdušáků páska brání úniku vzduchu, u duší chrání duši před poškozením o niple a otvor pro niple.
Nemám akcie Specialized.
Aha, díky za vysvětlení, to jsem ani nevěděla, že se dává na ráfek nějaká páska. No jo, o kola se vždy staral manžel, to až teď, když jsem si chtěla pořídit elektrokolo, tak jsem se začala zajímat.
Nemůžeš mít. Ty už jsem skoupil já ;-)
Tohle:
https://www.bike-eshop.cz/pasky-do-rafku...
dava se to do rafku, kreje to ty diry pro niple dratu, a prave o ty diry, se pri pouziti blbe pasky ta duse prorizne.
U elektrokol snadneji, protoze byvaji tezsi
Pásky které se dávají do ráfku pod duši a kryjí otvory pro špice a nebo přímo niple u jednoduchého ráfku.
https://www.kupkolo.cz/pasky-do-rafku-force...
A je i proti průrazová do pláště
https://www.kupkolo.cz/protiprurazova-vlozka...
Ta protiprůrazová páska, může to fungovat? Aspoň proti trnům z akátu? Mě jenom napadlo, že když má s nimi manžel takové problémy, že si chce pořídit nové pláště, stejné jako má, ale s ochranou, že kdyby ta páska trochu fungovala, že by mohl ty co má aspoň trochu sjet, když je s nimi jinak spokojený.
Hele to o čem ty mluvíš dělá snad jen Panaracer a lepí se to dovnitř pláště.
Je to kevlarová všesměrová tkanina tloušťky asi 1-2mm a šířky podle typu asi 25mm.
Cena i dostupnost byla vždy poměrně astronomická a poštovné někdy taky.
http://www.chainreactioncycles.com/mobile/cz/en...
No, já mám k těm protiprůrazovým páskám taky trochu nedůvěru. Když dám mezi duši a plášť nějakou pásku, tak buď musí být dost úzká, a to nevím, jestli to pak pomůže, nebo se bude na kraji krčit. Navíc by se asi musela dát k tomu plášti nějak přilepit, protože jinak při nafukování duše nezůstane určitě tam, kde zůstat má.
Ty asi vůbec nečteš pozorně viď? :)
Páska Panaracer se lepí do pláště zevnitř a je ze všesměrové tkaniny aby se nekrabatila na okraji.
Zkušenost nemám ale je to jediná taková věc co znám, podle mého nikdo jiný krom japonců to nedělá.
Blbý je že když se ti má plášť rozsekat, asi k tomu nakonec dojde.
Kdežto u guardu, který je součástí gumy, plášť pořád drží integritu.
Čtu pozorně, jenom jsem možná reagovala na špatném místě. Moje reakce byla spíš na tuto pásku v příspěvku o kousek výš: https://www.kupkolo.cz/protiprurazova-vlozka... Takže evidentně se dělá nejen ta tebou uváděná, ale budou s ní asi problémy, které jsem uváděla.
Nejistou pásku z nějakého cizího e-shopu za více než 3 stovky s poštovným určitě nejméně taky takovým (raději jsem to ani nezjišťovala) kupovat nemíním, za tu cenu už bych měla jeden nový plášť i s ochranou.
A myslím že problémy nejsou v pásce Panaracer, ale spíše na tvé straně, protože já mluvím o voze, a ty stále o koze.
To co mi posíláš v odkaze není protiprůrazová páska, ale normální shitová páska která se navlíká na ráfek aby zamezila proříznutí duše ostrýma hranama děr vrtanýma pro niple.
Když tam ta páska není, ta duše se buď prořeže a získáš pomalý defekt, nebo rovnou hvězdicovitě praskne v místě otvoru, o průrazu nemůže být řeč.
Máúcta!
Tak si kolego protři oči a dobře se podívej do odkazu na co ta páska vlastně je, Kometa se nemýli ale ty ano:-)
Protiprůrazová vložka FORCE 25mm-2x2370mm ,zelená
chrání duši před ostrými předměty
snadná montáž mezi plášť a duši
délka: 2 x 2370 mm ( sada obsahuje 2 vložky )
šířka: 25 mm
materiál: TPU
Oba mluvíme o voze, tedy přesněji o pásce, která má zabránit defektu duše z venkovní strany (např. trny, střepy atd. na cestě). Díval jsi se na obrázek k té pásce? No pravděpodobně ne, nepozorná tentokrát asi nebudu já.
https://www.kupkolo.cz/data/tmp/0/9/52049_0.jpg...
To nevypadá jako že to je samolepící, tohle správně nainstalovat musí být zoufalá pakárna.
Ale není, stačí si koupit 3M pásku a montáž jde jak na drátku.
No nevím, cpát tam ještě oboustranně samolepící pásku, jak by se to chovalo, přeci jen se duše vůči plášti pohybuje.
To mi tedy rozhodně, pokud nechci bezdušové řešení, přijde koupit něco z řady Marathon Plus a tlustou duši, sice bude mít duše s pláštěm dost přes kilo, ale bude to hodně odolná kombinace.
Chová se to stejně jako když na tom je samolepící páska. Jednoduše se páska 3M nalepí na plášť odstraní se krytí pásky a na ní se nalepí ta ochraná páska. Duše se samolepící pásky nikde nedotýká.
Nemyslela jsem to pro sebe, já už mám můj plášť i duši vyřešenou, ale pro manžela na elektro-horáka. Má tam plášť Schwalbe Smart Sam, je s ním spokojený, akorát že hrozně často lepí, protože nemá žádnou, nebo jenom minimální ochranu. Tak chtěl stejný plášť variantu Plus. No a mě přijde škoda ten starý neojetý vyhodit, tak mě napadlo tohle řešení. Ale jak už jsem psala, obávám se, že i kdyby se páska k plášti přilepila oboustranně lepící páskou, že bude problém na kraji, že se tam může krčit, protože plášť má průřez do oblouku.
Naletęl jsem na to před 7 lety, nainstalovat se mi to nepodařilo, ale zase mejsem extra šikovnej..
Já si myslím, že by s tím nemusel být zase takový problém. Prostě to zastrčím pěkně kolmo do nasazeného pláště do běhounu a přimáčknu to nafouknutou duší. Při nafukování se to samo dovystředí, stejně jako se sám dovystředí plášť na ráfku. Možná na tom hledáte a kontrolujete něco, co se prostě udělá samo a automaticky.
Já to nedostal ani do toho plaste, ale jak rikam, jsem levej obouruc
No ono to zase tak jednoduché není. Možná by byla třeba větší duše, než tu, kterou tam má od výrobce, ale ve správném rozsahu je. Po jejím nafouknutí, když už drží tvar, tak je ještě v plášti volně, takže nepřilepená páska tam bude taky volně. Pochybuju, že by všude správně sedla, manžel má problém, aby všude správně sedla i ta duše. Pokud by páska šla přilepit k plášti, tak by to možná fungovat mohlo, pokud nenastanou jiné problémy, které nás momentálně nenapadají. Každopádně pokud budu někdy něco objednávat z e-shopu, kde pásku nabízí, tak jí zkusím koupit, vyzkoušíme to a uvidí se, tahle zase takový majlant nestojí. :-)
Plýtváte energií, stačí se podívat na ten absolutně nerealistický návod.
Tvé pochybnosti jsou naopak velmi realistické.
a naopak, Bobe :-)
BTW nekupuj si pásky na ráfek které nemají jako základ tkaninu, ale jsou pouze plast jako takový, byla bys nemile překvapena celou řadou funkčních nedostatků za cenu jednoduchého nasazení....
Plastová páska Schwalbe tkaninu nemá, přesto se mi osvědčila.
Jaké nedostatky más na mysli?
No ona ta Schwalbe páska je také pěkně tlustá a také drahá. Asi funguje, nezaznamenal jsem žádné potíže. Ale já nemám potíže od doby, kdy jsem vyhodil ty vytahané gumové pásky od Rubeny.
Tlustá páska = nejde pod patku.
Plastová páska = prokluzuje na ráfku a vytahuje se.
Plastové hrany pásky = často rozřežou radiálně duši.
Už jsme to tu řešili 100x, nebudu se opakovat.
Jestli vám to v kombinaci funguje, buďte rádi.
;)
Já používám už mnoho let platové pásky a podobné problém nemám ani v náznaku a ani nevim o nikom kdo je měl. Ty si první co něco takového tvrdí.
Říkám, buď rád že jsi nikdy tyto problémy nezažil.
Já vám jen popisuju zkušenosti které jsem zažil, nebo viděl na vlastni oči, a kroutil jsem u toho hlavou stejně jako vy teď.
Takže za mně, a teď použiji tvá slova, tvrdím že:
!!! Plastová páska do ráfku je největší shit !!!
Samozřejmě hned po bavlněném tejpu Zefal, který už snad doufám nevyrábějí.
Spíš bych řekl, že jsi asi zvolil špatnou šířku pásky pro tvůj ráfek, a tím si zadělal na problém.
Taky s nima jezdím už hezky dlouho.
Takže Jindro, vystav si to doma na piedestal, a napiš si tam: Jindřich: "Nejlepší páska na ráfek se kterou jsem nikdy neměl problém".
Sorry jako, znám servisáka co mu nesmí do dílny WDčko vyhazuje to oknem, a když přijde zákazník co si to chce koupit, tak ho pošle slušně dopr. asi taky ví proč má k tomu averzi.
No, zdá se, že nejsem sám, kdo s tou páskou nemá vůbec žádný problém, nemusím to mít na piedestalu, stačí když mi to funguje v ráfku.
Jinak, bez ohledu na to, co si myslí tvůj servisák o WDočku, je úpně vypatlanej kretén. Když si chce někdo něco koupit, tak mu to má prodat, a ne kamkoliv posílat. Zákazníkovo přání je nadřazeno osobním pocitům prodavače.
Teda v normálním světě.
Chceš desku Gotta?
Nasrat, toho nesnáším, kup si Kluse :-)
Já znám takových lidí, kteří mají k ledasčemus aversi a přesto se podle nich neřídím. To, že se tím ten servisák živí není žádné kritérium pravdivosti a spolehlivosti. Znám pěknou řádku pěkně hloupých servisáků a nejen těch cyklistických.
Se divím že ten servisák se ještě uživí. Všichni mí známí a jejich známi si tu pásku vyměnili a všichni bez výhrad jsou spokojeni. Ty si klidně používej co chceš a my si použijem to co se nám osvědčilo.
S kecama o nějaké vytahování či klouzáni se jdi vycpat.
Tak když už kecy, tak pojďme na věc:
Ty jsi přesně člověk na jehož biku bych našel minimálně 10 funkčních problémů už jen letmým pohledem.
A přesně bys odpovídal, to je dobrý...
https://www.youtube.com/watch?v=DSNY3svVRCw
Definuj co je to "funkční problém" :-)
mě napadá jediná věc, a tu už vyřešili modrou tabletkou
A když potřebuje sundat zarostlej pedál, tak použije co? Pravda, existuje ještě GT-85 :-)
Moc si nedovedu představit jak by tvrdost pásky mohla mít vliv na cvakání, ale je potřeba foukat tak akorát, tj. nejnižší tlak kdy ještě necvakám a nežvejkám plášť v zatáčkách. Bušit povolené maximum pláště je ve většině případů blbost.
Zjímavé, ja je bušil na polovic a byly velmi rychle sjeté, začal jsem je na radu zdejšího fora bušit na max. a doba opotřebení se mnohonásobně zvýšila. 2400Km na polovic foukané, 8000Km na max. foukané.
Opak tvého tvrzení je pravdou ověřenou praxí. To, jestli si něco umíš nebo neumíš představit je nepodstatné :-)
Tomu, že nekvalitní páska neochrání duši dostatečně před poškozením od niplu nebo otvoru v ráfku, věřím a dovedu si to představit. Ale to není to, čemu se říká cvaknutí.
Cvaknutí (snake bite) je defekt, kdy při nešetrném najetí na nějakou hranu (jako třeba obrubník) se plášť prohne natolik, že ta hrana obrubníku narazí do ráfku a duše se cvakne mezi hranou ráfku a obrubníkem, na to páska nemá vliv. Viz ilustrace
To ale pises furt jen o MTB gumach pri jizde do terenu. Tam se jde na minimum. Na treku na silnici je to krapet jiny.
Já jezdil i v terénu na plně natlačených, kdyby ne tak lepím každých 10m :-)
To zalezi na gumach, terenu, vaze jezdce. Tam to musi byt tak akorat na spodni hrane. Jinak skaces, nebo lepis :-)
S tím středovým motorem a baterii v ramu asi nebude ten problem s cvaknutim tak horký, jako když mas vsechnu vahu na zadnim kole, to stacilo neopatrně sjet obrubník...
Jak to tezke zadni kolo drcne, vznikne v te dusu asi slusnej tlak, co tu dusi pres blbou pasku promack o diru.
Taky jsem to vyresil dvojitou paskou, s rim motorem vzadu.
Ted uz jsem par tisic necvaknul, ale paska i tlak musi byt v cajku.
Jakej by drcnutím měl vznikat tlak, i když promáčknu plášť až na ráfek, tak celkový objem pláště se tím zmenší jen minimálně a tedy jen minimálně naroste tlak.
No, a ten tlak způsobí to cvaknutí...
Udělej si pokus.
Spočti si objem té duše a její stlačení nájezdem na nějakou hranu. Nebude to ani o 10% zmenšení objemu. To bys to musel mít napumpované těsně před explozi, abys tu duši ohrozil. Špatná páska prostě ten konstantní tlak neudrží, nebo se posune a samozřejmě už načatá duše dopraskne právě při tom zvětšení tlaku. Ale příčina není to zvýšení tlaku, ale neschopnost dlouhodobě odolávat požadovanému konstatnímu tlaku. S gumovou tenkou páskou praskaly i duše na lehkých kolech, když se začnou hustit na vyšší tlak, aby to víc odvalovalo.
Necvakla sr nikdy sama od sebe, ale jak jsi někde neopatrně drncnul.
Protože ten ráz.
Opakuji, cvaknutí je seknutí pláště mezi překážkou a hranou ráfku.
Plášť zmáčknutý obrubníkem až k ráfku zmenší celkový objem velmi málo, to už větší rozdíl v tlaku udělá když to nechám někde na sluníčku.
Není, opakuji, že vidíš vytlačený kruhový otvor v duši, kde se to procvaklo o díru pro nypl.
Proto ty silné pásky, proto Bob má dvě.
Kolik si toho najezdil na elektrokole s 6,5 kg motorem v zadním kole?
Nic nevidím, žádnou fotku si nedal.
Nejsem invalidní, takže na elektro kole nejezdím, ale vážil sem dost přes metrák.
Nezpochybňuji možnost poškození duše od niple, ale tomuto typu poškození se prostě neříká cvaknutí. Při nárazu logicky prvně dojde na kontakt s bokem ráfku, nevím co bys musel trefit aby rána šla proti středu ráfku
To je možné, že tomu tak neříkáš, ale přesně tenhle způsob poškození je ten, kvůli kterému u těžkého kola potřebuješ kvalitní pásku a hustit hodně natvrdo.
Já bych to s dovolením rozdělil:
1. Kvůli proražení duše při stlačení okrajem ráfku potřebuješ hustit hodně natvrdo.
2. Poněvadž hustíš na hodně velký tlak, tak je duše tlačená velkou silou do děr pro niple a musíš ten tlak zachytit hodně tuhou páskou.
Primární problém je 1. Problém 2. je až v důsledku řešení toho prvního.
A nebo vozit ráfky co nemají díry a tedy nepotřebujou žádnou pásku. A když už mám takový ráfek, tak koupit TLR plášť a místo duše tam nalít tmel :-)
Stačí dobrá páska a nabouchat na tvrdo a nevymejšlez kokotiny :-)
Nevím o jaké proražení od niplu/díry pro něj- příp. podélný řez o hranu- by mělo jít-,já se teda s ničím takovým od mladých let (u Favorita a gum. pásky) až po teď (trek/cross a pásky Schwalbe) nesetkal- a to při někdy až extrémním terénu(kameny, skála, obrubník, vodou "zakrytá" díra s ostrou hranou ap). Páska přece kryje celý spodek ráfku až ke zvýšeným bokům (Remerx Panther/Dragon), duše teda s hranou pásky do styku nepřijde(při správné šířce). Její materiál- i přes malé promáčknutí při delší době/vyššímu hustění- překryje hranu otvoru pro nipl/samotný nipl a tím se nemá jak posunout ani příčně/podélně, natož proříznout při nárazu- to se dřív procvakne o boky ráfku.Nedovedu si představit, jak se poruší z vnitřní strany o nipl/díru...
No, není tomu tak, experimentálně ověřeno, nahuštěno natvrdo je prevencí proti tomu průrazu, ať si myslíš cokoliv.
Zřejmně, protože je v ní velký tlak, ten ráz lépe snáší.
Další věc, tvrdé pláště se míň sjíždí, zase ověřeno praxí.
Určitě určitě, čím něco více natlakuješ, tím je to více odolné proti vybouchnutí. To je přece známá praxe ověřená všemi odborníky :D
Spíš bych řek, že ten ráz při drncnutí má mnohem menší vliv, jak je ta duše dokonale opřená o ráfek, neprotlačí se tak snadno.
Totiž ty zaměňuješ fenomén proříznutí duše o díru pro nypl s "vybouchnutím" duše, což je absolutně něco jiného.
Ta mechanika přenosu tlaků v nahuštěné duši umístěné v plášti asi bude poněkud složitější, než si představujeme.
Jisté je, že jak nebudeš mít naboucháno na beton, a seskočíš s obrubníku s těžkým motorem v zadním kole, máš tak 50/50 šanci, že to prorazíš.
Když bude natlakovaná, bude ta pravděpodobnost o dost jinde, přesto, takové kolo není určeno k nějakému extra poskakování na tvrdé ploše.
Mám to vyzkoušeno na pár tisících kilácích
Podobné je to i na žiletce.
Všechno je v hmotnosti kola, když člověk měl 6, 5kilo motor v zadním kole a nad ním 6,5 kilo baterii, tedy jen tohle vážilo jako normální samotné kolo, bylo cvaknutí, pokud nevyvložkováno pořádnejma páskama a nenabušeno na maximum každodenním trápením.
Stejně tak na bezmotoráči natěžko.
No vzhledem k tomu, že Kometa má pláště 40 a uvažuje o širších, tak už od té MTB šířky už nejsme moc daleko.
Přefoukané pláště sou nesmysl i na silnici, samozřejmě absolutně ty tlaky jsou jinde než na MTB.
No přefouknutý plášť sice ztrácí své adhezní schopnosti, ale většinou výrazně zmenšuje valivé tření. Pokud tu jde jen o to tření a rychlost, tak to přefouknutí význam má.
A to je právě další mýtus, foukání tlaku nad nějakou hranici zhoršuje valivý odpor, čím horší povrch, tím níž ta hranice je. A horším povrchem nemyslím MTB terén, ale už horší povrch.
Takže příliš vysoký tlak zhoršuje adhezi, zhoršuje komfort, jede se jen po středu pláště, takže střed se dříve sjede a ještě to hůř jede.
Falešný pocit, že to jede líp je vyvolán tím, že to více drncá a podvěmé vnímání, víc drncám - jedu rychleji
http://data.mlok.net/Rolling_Resistance_Eng...
http://trstriathlon.com/talking-tires-with...
No jasně, hrbolatý povrch pružná duše vyrovná a sníží zvedání a klesání celého kola. Na asfaltu není co vyrovnávat a tak čím tvrdší, tím menší tření. Nejmenší tření má ocelové kolo na ocelové kolejnici. Jsme ve shodě.
Viz ty testy, i na dobrém asfaltu je ta hranice níž než by člověk čekal (pro 25 silniční plášť a střně kvalitní asfalt cca 6,5 bar). Foukat co to snese má smysl možná tak na velodromu.
Zrovna tak je mýtus, že širší plášť má větší odpor, pokud je stejně kvalitní a správně nafoukaný, tak vyjde nastejno, jediné co se projeví je větší hmotnost širšího pláště, což má vliv při akceleraci.
Já ten test provádím na svém "silničním" Favoritu denodenně. Jezdím do práce stále ze stejného kopce po asfaltu, jsem v podstatě dlouhodobě stejně oblečený a šlapu tak dlouho, až to jede přes 50km/h. Rychlost dosažení té rychlosti je přímo úměrná tlaku v pneumatikách. Mám tam Schwalbe Maraton Racer 28" . Hustím to na 6.5baru = 95psi, což je max. Každý pokles tlaku je znát. Když mám pocit, že to nějak nejede, tak je to buď protivítr nebo lehce měkčí pneumatika. Přitom na palec je stále ještě tvrdá.
Mému laickýmu rozumemu něco říká, že širší plášť by měl mít- z hlediska větší plochy s podložkou- vyšší tření. Větší val. odpor by mohl mít z důvodu silnější vrstvy materiálu- jinak by profíci jezdili Paříž-Roubaix na bantamech, když mezi huštěním a šířkou není rozdíl- nebo mám pomýlený názor....:-O
Uvádíš hranici 6.5 baru. To je přesně ten tlak, na který to hustím. Takže asi shoda :)
Stačí si to rozkliknout, pro střední asfalt je to 6,9 bar (těch 6,5 mi vyšlo z příliš zaokrouhlené konstanty pro převod psi na bar), pro nový asfalt 7,6 bar, ale pro zdrsněný beton už to je jen 4,1 bar.
Večer to nastuduji. Ale jasně se pohybuji po té hranici, takže jsem vlastně pro běžný asfalt v optimu. Udělal jsi mi radost. :)
Šedá je theorie :-)
Už jsem se naučil věřit jen sobě a svým pocitům.
A ty říkají jasně že každý silniční plášť chce něco jiného, ale ty s guardem bouchám na cca. 9 atmosfér, takže lehce přes.
Plášť musí po zaklepání rezonovat s kolem, jinak ztrácí stabilitu v manévrech a při rychlém brždění a při doskocích.
Vážím cca. 85+5kg a kolo.
U horských 2" naopak razím odlišný přístup, kolo musí mít grip a být skákavé a vše vyhladit, takže cca. pod 2 atm.
Ale když se s tím dostanu na silnici, klidně to nabouchám ať to jede...
Holanďani dělali test s Durany a ten vycházel ve smyslu větší tlak, menší rolling resistance až do 11 barů s odpružením.
Matěj vozí i na ležáku vpředu silniční bezdušovku tuším na 4,5 atm protože je lehčí.
Fakt záleží jak je kdo těžký, při stejné šířce a rozdílném stylu jízdy nelze paušalizovat...
Koukám, že nakolik nafouknout je taky docela věda. No tak to pak můžu řešit až vyberu pláště. To abych si ještě pořídila pumpičku s nějakým měřákem, to taky doma nemáme, manžel hustí podle oka a zmáčknutí kola. :-)
Ty měřáky na pumpičkách nejsou moc přesné, pokud to zase nebude nějaká top pumpa za tisíce, lepší je přikoupit jen měřák.
Jo a sou lidi, co ladí tlaky na desetiny baru.
Hodně čteš, viď ;-)
Kup si domů dílenskou velkou pumpu s manometrem. Je levná, nafoukáš s ní i auto a nafoukáš to zcela v pohodě. Na cestu něco malého na řešení problémů. Tam to už nějak nafoukáš na palec.
nejenom elektrokolo ale i silničku mám předělané na bezduše s mlíkem https://www.kupkolo.cz/tmel-notubes-473ml_z3613/, už 2roky jezdím bez defektu , elektrokolo foukám na 1,6-1,8 BARu, silnici na 6 BARu , vážím 75kg, jen je třeba "mlíko"jednou za 3-4 měsíce doplnit
Tolik váží svačina, co si balím na cestu :-)
Pridám pár skúseností s plášťami na ebajkoch. Širší je lepší, obzvlášť ak jazdíte aj mimo cestu a nie ste žiadne pierko. Odporúčam použiť najširší aký sa s dostatočnou rezervou zmestí do rámu, prípadne aký sa s vybraným dezénom vyrába. S vhodným dezénom a tlakom pôjde po asfalte ľahko, ale bude tam dosť gumy a vzduchu aby malo čo pružiť. Tvrdo nafúkané gumy sú na šotoline na zabitie, strašne to drncá a odskakuje. Vtedy je dobré znížiť tlak a ísť pomalšie.
Plášť na zadnom kolese bude dosť namáhaný, kamarát mal dobré výsledky s obyčajným Schwalbe Land Cruiser, minimum defektov a dlhá životnosť.
Pre opravu defektu NIE JE NUTNÉ dávať koleso dolu z bicykla, neviem kto takú blbosť vôbec vymyslel, položím ho vhodne na bok a ak vidno kde je pichnuté ani nedávam celý plášť dolu ale len na tom mieste, povytiahnem dušu a lepím. Ak nevidno tak hľadám zvnútra plášťa a prípadne dušu nafúknem. Zatiaľ som dieru vždy ľahko našiel, ak je moc malá a sfukuje to pomaly tak len dofukujem a opravujem až doma.
Teď mě napadlo, nebudu taky potřebovat novou duši?
Doporučíte mi nějakou kvalitní, aby ale zase nestála majlant, jako ten plášť.
Schwalbácký jsou vcelku spolehlivý za normální cenu. Jaké máš ventilky ? Jestli galuskové, tak akorát bacha, mají šroubované vložky, zkontrolovat dotažení. Jinak mají výhodu v těle se závitem pro některé pumpičky.
Jestli autoventilky, tak výhodou jsou celokovové nepotažené ventilky.
Tahle bude OK?
https://www.koloshop.cz/duse,-pasky,-lepeni-mtb...
Dušu z čo najhrubšej gumy, nič odľahčené, a pokiaľ možno čo najväčší priemer (ešte vhodný do Vášho plášťa) aby sa pri nafukovaní moc nerozťahovala...
Hele, nechci ti do toho kecat, ale postupuješ přesně jak já před léty.
Ani6 bych měl s plášti problém, vyměnil jsem je, chtěl jsem mït to optimální, pak ty duše, po pár defektech pásky, světla, a už se to kumulovalo.
Možná by třeba stačilo jezdit, vyzkoušet, jak "moc je špatné" to co na tom kole mâš, a pak začít podle potřeby měnit.
Chápu to nadšenï, sám nejsem jinej, chci mít to optimální hned.
Ale tenhle přïstup leze do peněz.
Problém s pláštěm mám ten, že je pro mě do terénu moc úzký. Říkali to už v krámě, když jsem zkoušela elektrokolo LeaderFox, že ty úzké pláště nejsou moc vhodné ani do města, asfalt samá díra, leckde šotolina, ani cylkostezky nemají všude ideální povrch, natož mimo ně. Říká to i můj manžel, který má o dost letitější zkušenosti a jezdil už na spoustě kol a plášťů, že ty širší pláště jsou pohodlnější a bezpečnější (při stejném vzorku). Tvrdí to i spousta cyklistů zde. A i já už jsem si vyzkoušela, že v terénu - hrubší štěrk z kopce jsem měla co dělat, abych nad kolem udržela kontrolu. Každému vyhovuje prostě něco jiného, ty jsi taky na svém novém elektrokole Bosh po 200 km vyměnil pláště podle své potřeby a už je tam znova nedáš. :-) Jediné, na co jsem se zde nechala přesvědčit bylo, abych místo vybraných plášťů za 3 stovky koupila raději Marathony za 550 Kč za kus, zda jsem udělala dobře ukáže čas.
Kliky jsem si taky nejdřív vyzkoušela a zjistila, že ty co tam mám mě nevyhovují. Možná se ti bude zdát jedna deseti a jedna dvacetikilometrová jízda na vyzkoušení málo, no o tomhle víkendu zase někam vyrazím, snad vyjde počasí, v pátek by mělo být zase trochu tepleji tak snad nebude pršet.
Jinak kecáš mi do toho, ale já jsem za každý názor ráda, i za opačný, takže klidně kecej dál. :-)
Jo, širší pláště jsou pohodlnější, ale já honím dojezd, a přezutím za lehčí a užší jsem získal tak 10 procent, a to je dost.
Máš pravdu, města jsou dneska vlastně dost náročný terén :-)
Také bych doporučil postupnou výměnu dílů, které se neosvědčí.
K plášťům asi tolik - speciálně zadní plášť mého starého e-kola měl časté drobné defekty, tak jsem použil preventivně tmel Slime :
https://www.bike-eshop.cz/lepeni/tesnici-gel...
a od té doby, cca 5 let, žádný. Při tom používám tolik pomlouvané pláště Rubena:
https://www.bike-eshop.cz/plaste-silnicni-a...
Na starém kole je nábojový motor v zadním kole, baterie na nosiči a já vážím poctivý cent, takže pěkná zátěž!
No levný ten Slime zrovna není. To už pak opravdu není třeba duši lepit? Do duše se to dostává jak, obyčejným ventilkem? Musí se to po nějakém čase obnovit?
Mimochodem přesně tyhle pláště mám nyní na kole a budu je brzy měnit, neměl bys o ně zájem? Najeto budou mít tak do 200 km (možná ani to ne, podle toho, kdy dorazí nové).
Ten Slime se v příslušném množství vpraví do duše ventilkem - mám sjednocené AV na všech kolech - a hned se vyjede, aby se tmel rovnoměrně rozprostřel po vnitřku duše. Dojde-li k průpichu, tak se tlakem tmel vecpe do díry a uzavře jí. Na YouTube byla videa.
Tolik teorie, moje praxe je taková, že od aplikace (někdy v r. 2013/14) jsem žádný defekt nezaznamenal a duše, která cca po měsíci byla viditelně ušlá, tak nyní vydrží celou zimu a není ji třeba dofukovat. Aplikaci jsem po dvou letech neobnovoval a žádný problém.
Jsem rekreační turista, netrhám dálkové rekordy a nenajíždím tisíce kilometrů, tak mi toto řešení připadá přiměřené.
Jinak děkuji za nabídku, zadní plášť se mi sjíždí rychleji než přední a tak kupuji dozadu širší (i ženě) a tak budu mít dostatečnou rezervu svých plášťů. :-)))
Ještě odkaz na videa:
https://www.youtube.com/watch?v=ykV4tWTaqSU
a mnoho dalších:
https://www.youtube.com/results?search_query...
Mohu všechny uklidnit, já to neprodávám, ani nedostanu provizi!!!
No zrovna v tom videu do demonstrují na bezdušovém plášti auta a nějakého stroje. Tmely v bezdušových pláštích fungují, ale duše je tenká a špunt od tmelu se v ní udělá daleko hůře, navíc se při jízdě neustále pohybuje a otěr o plášť tu ucpávku může zase utrhnout, občas někdo píše, že to funguje, ale taky se vyskytují zkušenosti, že to nezabralo a situaci akorát zhoršilo tím, že od toho bylo všechno špinavé a nešlo to pak zalepit ani klasicky.
Jiná videa jsou pro duše - nutno vyhledat na odkazu.
Klasické lepení bych tím také nenahrazoval, jak jsem psal, byl použit na zadním kole elektrokola s nábojovým motorem, který neměl konektor v přívodním kabelu a tudíž klasická výměna duše byl děsný vopruz, protože kolo bylo stále na kabelu! Již cca 4 roky bez problému a vzduch drží.
Já jsem před sedmi lety přešel (trek,28") na pláště Schwalbe Land Criuser a na dlouhé expedice "na těžko" na Continental Contact Travel Reflex-E-25. Přesto, že se na cestách nevyhýbám žádnému povrchu- oba absolvovaly i občasostrou šotolinu, polní cesty, akátový les i travnatý terén- šestý rok nevím co je defekt. O popisované diskusi (kvalita Schwlabe) jsem četl, ale osobně takovou zkušenost nemám. Schwalbe mají proti defektu vložku, Continental hustě tkanou osnovu s kevlarem- navc spec. směs dobře drží na mokru a málo se sjíždí- ale nemám elektrokolo.
Každý nový nesjetý silnější plášť má docela dobrou odolnost proti propíchnutí. Stoupnutí počtu defektů je většinou právě známkou ojetí toho pláště. Myslím, že z těch defektů děláte větší zlo, než to ve skutečnosti je. Pokud nelepíte každý den, tak o co jde?
No a když to píchnu, tak to za půl hodinky zalepím a jedu dál. Jaký s tím problém? To všichni závodíte nebo jezdíte hlubokým sněhem?
....zlo z toho nedělám já- zapomněl jsem na kilometráž (pláště mají od nových 5000km Schwalbe a 3500km Continental- přesto jak nové vypadají). On bude rozdíl v píchnutí kola zatíženého jen jezdce a osazeného brašnami na expedici- tam bude ta půlhodinka někdy chybět (a lepit na ulici velkoměsta taky nicmoc). Jinak půlhodinu na defekt u prázdného kola? :-O
No plášť mi rozhodně ještě nepřipadá sjetý. Pokud nezapomenu, tak večer vyfotím a dám sem fotku. Každý den manžel nelepí, protože do práce jezdí na jiném kole, ale po každém druhém výletě lepí. Ty akátové trny jsou hrozný a nějaký akát tu máme skoro všude. Ona je ta guma mimo ty špunty docela tenká, manžel říkal, že ho to až překvapilo, jak je tenká.
Taky rozhodně nemá zalepeno za půl hodiny, holt asi není tak šikovnej, nebo tak rychlej, ale dělá to většinou nejmíň hodinu, tedy aspoň to zadní určitě.
Tak to by měl manžel trochu potrénovat to lepení, nebo to dělá blbě.
Ano sundavání a nandavání zadního kola jde lépe, když se sundají brašny. Ale to je takový veliký problém? Já mám přivazovací klasické brašny a jde to celkem rychle. Tady se všichni chlubíte, že s jinými než těmi zaručeně nepromoḱavými se specielním rychloupínacím zámkem nejezdíte, tak jaký problém?
Akátové trny jsou velké, ale rostou zejména na tom stromě. To jezdíte zkrze koruny? Nepřejíždějte spadlé větve a klacky. Nejezděte přímo skrze roští. Nebo si kupte pneumatiku s vyššími špunty.
Některé rady jsou tedy opravdu nad zlato. :-P
Těžko můžu mluvit za manžela, ale můžu mu vyřídit, že má potrénovat, to ho určitě potěší. :-)
Brašny tam manžel nemá, ale i tak je zadní kolo složitější měnit, už třeba jenom pro to, že tam není rychloupínák. Možná jsou i další komplikace, jak jsem psala, těžko můžu mluvit za něj, já mu píchnuté zadní kolo nelepím. To na mém kole, tam to bude teprve vopruz. Jednak já tam brašny mám a rozhodně nejdou sundavat jednoduše. Musela jsem si na ně došít pár přezek, aby mi tam s tou těžkou baterkou vůbec držely a jenom demontáž a montáž brašny by byla minimálně na deset minut. To ale není nic proti tomu řazení Shimano, které jsme tam minule nasazovali asi čtvrt hodiny, než se to povedlo, pořád vyskakovalo ven. Jedině kolo nevyndavat, jak tu někdo radil, ale to se pak ty brašny musí určitě odendat a fakt netuším, jestli by manžel zvládl nasadit plášť s duší bez sundání kola. Já bych to určitě nedala, přiznám se, že jsem to ještě nikdy nedělala.
Skrze koruny rozhodně nejezdíme a ani skrze roští. Ale rada, abychom nepřejížděli spadlé větvičky, ta je opravdu nad zlato. Když jedete někde rychle z kopce a uvidíte pár metrů před kolem akátovou větvičku tak co uděláte, zahamujete před ní kolo? Navíc někdy není vidět vůbec, o posledním píchnutí manžel ani nevěděl, dojel domů a až za dva dny jsem ho upozornila, že mu stojí kolo na ráfku. Jednou potřeboval kolo jenom kousek posunout z cesty, ta větvička byla schovaná pod listím a zapletla se mu do toho kola tak blbě, že ho měl píchnuté na třech místech. A to na něm ani neseděl, jenom ho vedl. A plášť má s dostatečně velkými špunty, ale mezi nimi je taky hodně mezer, řekla bych mnohem víc, než těch špuntů, a tam je už guma hodně tenká. Akát je pěknej neřád a je skoro všude.
Já nelepím vůbec.
Když mám defekt, vyměním duši.
Ale defekt mám jednou za 5000 km, tedy vlastně měl jsem hned 2, letos cestou, ten "zas.." trn.
Někde jsem na něj najel, a schoval se ve vzorku. Kolo na krovky, sundat, vyměnit duši, Bob s Brahmou by to za tu dobu jistě 3x zalepili, já radost že po pul hodině jedu. Jenže po 20 km znova, to samé kolo.
Vidím prd, tak hmatem zevnitř pláště, dalo to fakt fušku tu schovanou mrvhu najít. Muselo se zatlačit zvenku, aby mírně vyjel.
Ttny jsou mrchy ještě že na asfaltkách jich tolik není.
Říkám si, na cestě se nebudu zdržovat lepením, zalepím pak v klidu doms, ale ještě srm se k tomu nedostal :-)
Použiť plášť ktorý nie je príliš náchylný na defekty je v tomto prípade určite rozumné. Pre prípad že defekt nastane, bolo by rozumné si doma v kľude vyskúšať opravu bez demontáže kolesa a brašní. Dostatočná časť kolesa stále trčí von a zhodiť plášť po celom obvode nie je treba, ak sa Vám podarí nájsť miesto kde je pichnuté zvonku. Ak nie, stačí plášť zhodiť z ráfku na vrchnej strane (predpokladám bicykel položený na boku) a nájsť problém na vnútornej strane plášťa, prípadne dieru na duši. Pokiaľ koleso sfúklo rýchlo, diera bude dosť veľká a nemal by byť problém ju nájsť. Ak koleso sfukuje pomaly, zvážim či by nestačilo dofukovať a defekt opravovať až doma.
Takto som opravil kopec defektov a nedával som nikdy koleso z bicykla dolu. Podľa situácie v akej som sa nachádzal to trvalo od 15-25min.
Pokud jde o zadní kolo, které se obtížně demontuje, pak se sice opakuji, ale doporučuji zvážit použití tmelu Slim - viz. výše.
Jezdíme většinou ve dvou, tak zásadně vozím náhradní duše, bombičky z Lídla - viz Radka a ještě lepení.
Zadní kolo dřívější přestavby nemělo rozpojovací kabel k motoru a tak oprava defektu byla opravdovou lahůdkou. Po dvou, či třech defektech jsem "objevil" zmíněný tmel a aplikoval. Nejen, že jsem od té doby nemusel ani jednou "lepit", ale kolo neuniká ani v zimě.
Bombičky z Lídla nic moc, jednak jsme byl ulepený snad i na zádech a defekt byl větší, tak to stejně skončilo výměnou duše.
Na fotce manželky nové kolo - proseknutí předního kola na panelu, takže klasika - náhradní duše.
Jo, asi záleží na povaze defektu.
Zatmelil jsem jednou, ale vydrželo to jen 2 dny, na dojezd ale asi dobrý.
Rozumíme si dobře? Je to podobné jako u samosvorných nádrží na benzin.
Já nic netmelím, tmel je v duši a díru uzavře sám. Mělo by to vydržet "na věky věkův", praxe to zatím potvrzuje.
Nevím, měl jsem takovej ten sprej, co se našroubuje na ventilek, a duše se nafoukne nějakou tou pěnou. Byl to dost drahej krám, na jedno použití.
Jak to zaschlo, sprej v prdeli, ventilek v prdeli, duše v prdeli a ještě zevnitř oblemcanej ráfek. Vydrželo to dva dny.
Pro mě "slepá" ulička, když už je motor ve středu, kola na rychloupínákâch, tak vyměním rovnou duši a basta.
Podle popisu jsi měl něco takového jako bombičky z Lídla - také již nikdy více!
Prd, byl to kurevsky drahý sprej z nějakého Intersportu či odkud, ale možná to bylo totéž, jen lépe zabaleno.
Někde jsem tady na foru četl, že se to hodí snad jen na bezduše, tam že to má smysl, jinak obecně blbé zkušenosti, sám jsem blbou zkušenost udělal, tak tím pro mě zázračné náplně duší přestávají existovat.
Taky s motorem uprostřed odpadají problémy s vyndáním kola, tak není už v§bec co řešit.
Lepím 10-15 minut včetně vyzutí a obutí a montáže v případě že kolo vytahuji. Většinou lepím s kolem ve vidli.
S šikula, takovou dobu jâ naposled zápasil s montpákama, než se mi podařilo plášť sundat :-)
...podobně- proto mne zarazila ta půlhodina...;-)
Ještě jedna věc mi nejde do hlavy, jak poznáte, kde je to kolo píchlé.
Pokud tam nevidím to vyříznuté kolečko o díru pro nypl, jsem ztracen. Dírku neuvidím a už vůbec nenahmatám, jako trn v plášti.
Pamatuji si z dávných dob, že se duše nafoukla a pak v lavóru hledalo, kde pouští bublinky, místo označilo pastelkou, duše vypustila, osušila, místo zdrsnilo smirkem, očistilo benzínem, a pak se lepilo.....
Ale chápu, že jsou ty samolepící záplaty, že to může jít rána na ránu, ale jak najdete dírku na kole ve vidlicích, to my hlava nebere.
Mám doma pár těch duší, můžete to zkusit na duši venku a pod dobrým osvětlením, já to nedávám.
Jednoduše:-) Duši nafoukneš namočíš si čelo vodou a nafouklou duši protahuješ kolem mokrého čela.
Zcela jistě i malinkou dírku najdeš.
Dobrej typ
....citlivější na "průvan" s dírky jsou olíznutý horní rty- a taky je to jednodušší.....;-)
Každý máme práh citlivosti jinde, u mně je to čelo:-)
.....to jo- ale rty či po nosem stačí jen olíznout- na čelo si jazykem nedošáhnu...:-))
To bys byl jak ten starickej dedula, co se ostatni chlapi divili, jak to ze ma takovy uspechy u zen. Az do chvile, nez si lisacky oliznul oboci...
:-O :-) :-)) :-)))
Pro někoho dávné doby, manžel to tak dělá stále. Proto mu asi zalepení netrvá 15-20 minut, ale zhruba hodinu. Na druhé straně, aspoň je to opravdu pořádně a můžeš se na zalepenou duši spolehnout. :-)
Stejně je lepší tu díru najít, abys věděl které místo pláště a ráfku je potřeba důkladně zkontrolovat a případně odstranit příčinu defektu, kontrolovat plášť celý je pěkná pakárna a ve výsledku to může být zdlouhavější než najít díru.
No když z pláště trčí trn, tak je to jasné, ale když ne, tak by mě zajímala metoda, jak mám tu díru najít?
Nevyrveš bezmyšlenkovitě duši z pláště, ale pamatuješ si, jak tam byla nasazená. Když najdeš díru, přiložíš ke kolu a vidíš dost přesně, kde v plášti hledat. Když vyrveš bez zapamatování, jsou dvě možnosti, zrcadlově., ale jenom v minimálním prostoru. Někdy je ve vzorku zaříznutý malinký střípek nebo ostrý kamínek, který není ani pohmatem poznat, ale za jízdy se protlačuje dovnitř a prořeže i záplatu. Ten je potřeba nakroucením a prohýbáním pláště najít a vydloubnout.
...při Alzheimru je jistější něčím poznačit polohu na duši i plášti.....;-)
Vyrvu, a pěkně nasranej :-)
....tak potom hledáš a hledáš a hl..., teda tvůj problém....;-)
Ono by stačilo si udělat jednu trvalou značku na plášti a tu umisťovat k ventilku. Pak už by se to snadno odměřilo i dodatečně, bez nějakého značení před rozebráním. Mám v práci lakový fix, tím půjde udělat trvalá tečka vedle ventilku.
Jen abych tím nezničil svou dobrou karmu, která mne už léta chrání před záludnými defekty :(
A nebo jsou takove ty barevne spendliky na nastenku.
Výborný nápad, co to rovnou označit hřebíkem. :-D
Moc těžký, to by dělalo moc nevyvážené hmoty a ve vysokých rychlostech by to způsobovalo nestabilitu. To bych musel dávat dva proti sobě a pak bych zase nevěděl, který je ten pravý.
Lepší bude takový ten barevný připínáček. Ten bude výborně držet. Jen aby neměl moc těžkou hlavu, aby mi nerozvážil kolo.
Vymontovanou duši z kola nafouknu asi tak na trojnásobný průměr toho, jak se hustí v plášti. Prostě jí dramaticky přehustím. Potom s ní zalezu někam za vítr a protahuuji ji před otevřenou pusou. Na vlhkém a citlivém jazyku ucítím každý malinký proud vzduchu, který z duše uniká. Pomáhám tomu ještě tím, že tu duši rukou stlačuji. Když ucítím ten proud vzduchu, tak špičkou jazyku jdu proti němu a slinou tu díru označím. Po oddálení od úst to už jinak ani nemusí být vidět. Tímto způsobem odhaluji na cestě i ty nejmenší dírky, které se jinak dají najít jen v tom lavoru s vodou.
Dírku standardně označím propiskou, duši vyfouknu a zdrsním na místě díry. Je třeba snést vrchní vrstvu zoxidovaného kaučuku. Pozor na snesení toho oznašení propiskou. Je třeba dělat kolečko o dostatečně velkém průměru, aby z něho něco po tom broušení zbylo. No a pak díru napatlám lepidlem, nechám zavadnout a zalepím flastrem s měkkým okrajem jiné barvy. Ten změkčený okraj musí zůstat vidět. Okraj je třeba pořádně vyhladit. Takto zalepená díra je definitivní a přežije duši až do jejího úplného konce. Rukou pomalu a citlivě projedu vnitřek pláště , jestli náhodou ten trn nekouká ven a není připraven znovu vytvářet díru. Většinou tam není. Systém označení pozice pláště a duše pro najití místa průniku do pláště je skvělý, ale já většinou nemám zrovna tu tužku, nebo na to zapomenu, nebo s tím tak zatočím, že to pak už nejsem schopen vyhodnotit. Ale tou rukou ten trn vyhledávám s vysokou pravděpodobností.
Lepení neopravuji, není co opravovat. Je to rychlé, lepení zabírá mnohem méně místa v nářadí, než vození náhradní duše. Vydrží i na více defektů po cestě. Není to o tolik delší, než pouhá výmněna duše a je to definitivní.
A tohle všechno s demontáží a montáží taky zvládneš za 15-20 minut? No jestli ano, tak jsi opravdu borec. :-)
No například demontáž je zcela snadná. Povolím rychloupínák a vyndám kolo. Montáž je v opačném pořadí totéž. Ano, ještě to postavím rovně na cestu a zatlačím, aby tam to kolo bylo nadoraz a ne nakřivo. U kotoučových brzd ještě zatočím kolem, zda to někde neškrtá. Řetěz napíná přehazovačka.
Sundání pláště montpákami je chvilička a nandání zpět je stejně dlouhé. Takže nejdelší je asi to hledání díry, nebo občas to hledání závětří. S tím je třeba trochu počítat, než se vůbec začne montovat.
Jo a ještě jeden trik používám. Vozím v nářadí gumové silnější chirurgické rukavice. Nic to neváží, nic to nezabírá a nejsem pak tolik uprasený.
Demontáž kola je sranda, ale docela opruz je sundat plášť z ráfku a pak ho tam zase nahodit, teda u mého elektrooře.
U kola s motorem v zadním kole byl problém to kolo vyndat z vidlí, bylo dvojnásobně jištěno.
....to platí u běžného kola- za předpokladu, že nehledáš potřebné véci po všech úkrytech na kole a máš je na jednom místě pohromadě. Já si lepení jednou ročně musím "nacvičit nasucho" , abych nezapomněl postup....;-)
Ne, to fakt ne.
Na kole povolíš rychloupínák, a kolo je venku.
U těch potvor elektrickejch, potřebuješ dva klíče abys kolo povolil, a další dva, abys sundal to zajištění.
Navíc, to kolo dostat do vidlic taky není sranda, je tam safra na těsno, našel jsem fígl jak vidluci roztáhnout.
Pochopitelně, když 5 tisíc kiláků nemáš defekt, odsouvá se nářadí, náhradní duše, a pumpička z pohotovostní polohy v rámové brašně někam na dno jedné ze zadních brašen, a když "to přijde" musíš rozkrámovat obě, protože víš prd v které to je.
Daň za lehkomyslnost.
Souhlas, že u elektro je to složitější, ale i když nelepím, lepení a náhr. duši mám "po ruce" v boční kapsičce brašny na zad. nosiči a pumpa v úcytech pod košíkem na láhev- akže žádné krámování.....;-)
Já ji měl "po ruce" 3 roky, jen co jsem usoudil, že je to zbytečné, už jsem ji lovil na dně :-)
Ne, to fakt ne.
Na kole povolíš rychloupínák, a kolo je venku.
U těch potvor elektrickejch, potřebuješ dva klíče abys kolo povolil, a další dva, abys sundal to zajištění.
Navíc, to kolo dostat do vidlic taky není sranda, je tam safra na těsno, našel jsem fígl jak vidluci roztáhnout.
Pochopitelně, když 5 tisíc kiláků nemáš defekt, odsouvá se nářadí, náhradní duše, a pumpička z pohotovostní polohy v rámové brašně někam na dno jedné ze zadních brašen, a když "to přijde" musíš rozkrámovat obě, protože víš prd v které to je.
Daň za lehkomyslnost.
Demontáž a montáž předního kola je sranda, ale toho zadního rozhodně ne. Jak už jsem někde psala, ten řadící člen se nám už sice podle návodu podařil sundat, ale vraceli jsme ho asi čtvrt hodiny, pořád vyskakoval. Takže pokud někdy píchnu zadní, tak se asi pokusím sundat plášť bez demontáže kola, zda se to podaří je otázka. Každopádně doufám, že když budu mít tu šestku ochranu, že ho vůbec nepíchnu. :-)
Pak jedině tu duši co se dá vyndat i bez sundání kola
https://www.vseprokolo.cz/gaadi-av-otevrena...
Snad ten kontakt obou konců bude dokonalý a nebude to "drncat" !?
Pro e-kola s nábojovými motory vynikající řešení.
No mít takový problém s vyndáním zadního kola kvůli nábojovému motoru nebo převodovce jak je popisováno, tak bych ty dvě stovky na vyzkoušení obětoval.
Samozřejmě, že ano! Osobně vyzkoušeno!
Hřídele motorů mají větší průměr, tedy nutno tahat minimálně dva speciální klíče. Starší řešení neměla konektory na kabelu, tak to znamenalo odstříhat stahovací pásky, uvolnit kabel aby se dalo kolo vyjmout a otočit ho na spodní vidlici na stranu, aby se mohlo začít s uvolněním pláště a vyndáním duše, lepením atd. Ta slova, která při tom padala!!!
Proto mi připadal Slime jako perfektní řešení.
Já myslel tu přestřiženou duši.
Já také, ta zmínka o Slime byla na okraj, jako připomínka časů minulých, co mi tehdy připadalo optimální.
To "osobně vyzkoušeno" bylo špatně umístěno - souviselo s tím popisem demontáže. :-(
Přestřižená duše a představa, že jen kolo položím na stranu, vypáčím dělenou duši a dám novou je fascinující!!!
No, Šikula tam tenkrát vkládal ten konektor, je na obrázku vidět, je to to hrozný bago na přívodním kabelu.
Jinak se prý dělala smyčka, abys měl dešlí kabel a kolo moh vyndat.
Mě tenhle konektor málem přivodil infarkt, cestou mi odešly Hally tím, že se mi poškodil ten přívodní kabel, tak jsem zastavil, zaizoloval kabel páskou, zkušeně vyndal řj, Hally regulérně odpojil, mělo to jediný efekt, že někdy při rozjezdu se to klepalo. Už jsem to dělal, takže jsem šel na jistotu.ˇ
No, a zapojím, nasednu, a kolo nejede.
Ani ťuk.
Tak znova kontrola řj, jestli je tam všechno správně nacvakáno, a když chyba nenalezena, fakt úplně psychycky na dně jsem rezignoval, dal nejlehčí převod, že dojedu někam do civilizace a zavolám si Soňu.
Až po asi 20 minutách, ale mohlo to být dříve nebo později, čas se mi vlekl, jsem přišel na to, že jsem ten konektor zpátky nezacvaknul.
Brrr, ještě teď se klepu, kldyž si na to vzpomenu
Jj, to "bago konektoróve" bylo tehdy (r. 2011) cca za litr a vážilo snad půl kila.
Já to měl bez, samozřejmě tam byla krátká smyčka, kolo šlo vyndat, ale žádná velká vůle tam nebyla a zůstával jsi spojený s řídící jednotkou - pěkný vopruz - lepil jsi na zadní vidlici obráceného kola, navíc speciální klíče na povolení osy motoru. Proto jsem, asi po třetím defektu, hledal způsob jak to obejít.
No ta dělená duše je zajímavý nápad, tu asi osobně vyzkoušeno nikdo nemá, nebo ano?
Jinak já pořád doufám, že ta dvojitá ochrana na pláštích Schwalbe Marathon GT tour bude dostatečná a zadní kolo nepíchnu, nebo jenom opravdu vyjímečně. Pokud by to náhodou bylo častěji, tak o něčem takovém budu uvažovat, zatím ale doufám, že to potřeba nebude.
Momentálně má problémy s častým píchnutím spíš manžel, protože nemá na pláštích žádnou ochranu a mimo ty špunty je guma hodně tenká. Tak já se ho zeptám, jestli to chce vyzkoušet. Mám pořád trochu obavu, aby to opravdu fungovalo a nedopadl jako Jindra a neproklínal mě potom.
Tie smart sam a napríklad aj mnou obľúbený black jack majú naozaj tenulinkú gumu medzi štuplami. Sú síce príjemne ľahké, ale tŕň či drôtik keď tam pichne ide ako do masla...
Smart Sam má v té nejslabší verzi odolnost 3,5. Já sem na kole měl z obchodu pláště Rapid Rob, ty mají ještě méně, 3 a za celou dobu jejich životnosti sem píchnul jednou vzadu, trnem z boku. Ale jestli jak píšeš jezdíte v místek kde je všude binec z akátů, tak to chce opravdu něco silnějšího.
Jestli mu vzorek Smart Sam vyhovuje, tak bych vzal Smart Sam Plus pokud má elektro kolo, pokud nemá elektro, tak bych vzal Smart Sam (bez plus) v provedení DD + RaceGuard.
Ta dělená duše je úplně na prd, moje vlastní zkušenost. Ty konce mají úplně jinou tuhost, nešlo to rovnoměrně nafoukat, pod pláštěm ji nebylo možné srovnat, pořád tam byla propadlina. Nakonec při opravě praskla a zůstal jsem v terénu bez náhradní duše a musel jsem si zavolat pro odvoz. Už nikdy více.
Hm, tak tudy cesta asi taky nevede, škoda. :-(
Povede-li cesta po asfaltu, je pravděpodobnost defektu mizivá :-)
Ne ne, v Praze to neplatí. Když máš ojeté pláště, tak chytáš defekt skoro denně. Ti pitomci totiž bujarý tah tak rádi končí rozbitím té flašky o chodník. Takže všechny nefrekventované zkratky nějakým zákoutím jsou plné střepů. Na nájezdu na chodník = cyklostezku Barandovského mostu stále odklízím nějaké střepy.
No to je mi svět...
A kvůli tomu jsme mrzli na náměstích, kvůli tomu jsme cinkali klíčema??? :-)
Asi by ti vaši měšťâci měli začít něco dělat a ne jen buzerovat blbě zaparkované přespolní vidláky :-)
desátá generace by už mohla být přípustná jako pražan stěhovavý. Rodilý až ve dvacáté páté generaci po matce i po otci.
Ještě nabízejí ještě celou škálu samoopravných duší:
https://www.vseprokolo.cz/duse-s-tmelem-12370
Mám na kole schwalbe land cruiser. Cca 700x40, +- autobus.
Jak moc vadí, že jsou po obvodu popraskané? Myslim na bocích, ne na té části, po které se jede.
Začali praskat hned, jak jsem je koupil a nasadil. Může to být třeba tím, že jsou stare?
Většinou bravam pláště na koloshopu, když jsou v akci a potřebuji něčím doplnit objednávku. Ale takhle mám popraskany plast prvne
....může být- pokud se praskliny objeví po chvíli používání, je to na reklamaci. Praskliny na bocích se objeví po delší době vlivem slunce a stářím. Na nových se to stát nemá proč- ale vliv na jízdu by to mít nemělo, spš na životnost.
Na reklamaci by to třeba bylo, ale já většinou koupím plast, i když ho zrovna nepotřebuju a obouvam ho třeba po půl roce. A to už se blbě dokazuje, že jsi ho obul až po půl roce :-D
...pak-pro sichr- hned po koupi nasadit, nafoukat a prohlídnout na náhradním ráfku
Nejsou v akci, protože si zákazníci stěžovali na trhlinky na bocích (plášťů)?
Tie plášte sú chronicky praskajúce... Asi je to zmesou gumy. Okrem starnutia má veľký vplyv na to praskanie správne hustenie. Jazdou na mäkkých gumách to popraská veľmi rýchlo.
Já mám tu samou značku- jen šířka 37mm a po 5-ti letech používání prasklinka žádná. Hustění na to vliv bude mít, ale ne hned po pár km...:-(
No ono je klidně možné, že se před 5 lety dělali mnohem kvalitnější, než dnes. Rozhodně se dělali s jiným vzorkem, přestože název byl stejný.
Asi to tak bude, lebo kamaráti ich používajú 2-3 roky a praskajú jedna radosť. Pri ich nájazde zostarnúť nestíhajú, vydržia max. jednu sezónu aj čosi... Na druhú stranu, nespôsobilo to zatiaľ žiadny problém, ale nevyzerá to moc dôveryhodne...
Tak pláště Schwalbe Marathon GT Tour už mám přezuté, takže další dotaz, jak hustit? Rozmezí mají 3-5 barů, mám je hustit na tu horní hranici 5 barů? Budou drobet přetěžované, protože mají nosnost 115 kg a já budu mít i s kolem zhruba 125 kg.
Foukni těch pět dozadu, trochu míň vepředu. Pak se projeď a uvidíš jak se to chová. Třeba budeš ještě ubírat, aby to nedrncalo a hlavně aby přední neodskakovalo a v zatáčkách drželo. Na pocit.
Nedat málo, aby se guma "neválela", ale ne přes limit. Ta váha bude v pohodě.
Zkusím to, díky. :-)
Vždy jsem to tlačil na horní hranici (obě)ono to do týdne mírně poklesne. S naší váhou odskoky moc nehrozí. Naopak když jsem jezdil na podhuštěných (v mezich tolerance) brzy byly gumy sjeté a popraskané boky.
Nepředpokládám, že budeš jezdit po zadním nebo skákat, takže váha se rozloží, ale mohla si mít Marathon Plus Tour s limitem 125 kg.
Někde sem viděl doporučení foukat (jako výchozí tlak pro zkoušení a další přizpůsobení) tolik, aby se po zatížení plášť zmáčkl o 15%. Osobně bych zkusil tak 3,5 bar dozadu, 3 bar dopředu.
Koukám, že na rozdíl od toho, jaké pláště koupit, tak na huštění se budou názory hodně lišit, no dalo se to čekat. :-)
Mohla jsem mít Plus Tour s limitem 125 kg, ale tyhle se mi víc líbily a i ta dvojitá ochrana pláště mi přišla dobrá. Možná jsem mohla mít i Mondial s limitem 135 kg, ale měla jsem strach, aby mi pak někde neškrtaly, kdyby se rozhodilo vyvážení kola, nebo nachytalo nějaké bláto. Navíc ta kevlarová patka je pro mě zbytečná a pláště ještě víc prodraží.
Po zadním kole nebudu jezdit ani náhodou, skákat tak maximálně z nízkého obrubníku, musím myslet na motor, abych ho neurvala. :-) Ale mám vzadu těžkou baterku a i moje maličkost to asi zatíží víc vzadu. Těch 3,5 baru dozadu a 3 dopředu mi přijde docela málo, to jsem na dolní hranici, bylo by to sice asi pohodlnější, ale nechci pláště zničit. Jestli je těch 15 procent bráno z místa zmáčknutí, tak se obávám, že to budu muset nahustit o dost víc. Asi bych tedy pro začátek zkusila vepředu 4 a vzadu 4,5 a uvidíme kolik se to zmáčkne, když tak ještě trochu přifouknu nebo ufouknu.
Nedá se baterka dát do rámu? To je lepší jak pro rozložení hmotnosti tak pro snížení těžiště.
Foukat tlak jiný než optimální pro nejlepší grip a pohodlí jen proto, aby plášť déle vydržel, je strategie se kterou se osobně neztotožňuji.
Nějaké info, je tam i naznačeno to zmáčknutí pláště (tire drop)
https://janheine.wordpress.com/2016/03/09/tire...
Je to městské kolo, baterie se do rámu nedá dát, mám jí v brašně, aby bylo těžiště co nejníže.
Článku moc nerozumím, co jsem se ale dočetla v českých článcích (kterým rozumím), tak to hodně záleží na váze jezdce, čím je váha kola+jezdce vyšší, tím musí být kolo víc nafouklé. O kolik víc hustit při určité váze jsem se ale nikde nedočetla, asi mi nezbude nic jiného, než to vyzkoušet.
Možná s kolem vážíš o dost míň než 125 kg, tak můžeš foukat taky míň. Já bych kvůli pohodlí taky raději nefoukala na maximum, ale možná kvůli váze budu muset. Zatím to tedy zkusím 4 vepředu a 4,5 vzadu a uvidíme, jak to klesne a jak se to bude chovat.
Myslím, že při takovém zatížení bude vhodnější zadní kolo foukat na horní hranici a přední o půl barru míň.
Samozřejmě, že při větší hmotnosti je potřeba mít vyšší tlak pro dosažení toho 15% poklesu, to je celkem jednoduchá fyzika.
Vážím 97 kg, kolo 14 kg, nějaké to oblečení, boty, přilba, batůžek, pití, těžko říct, řekněme celkem 115 - 120 Kg, do zadního 54-622 dávám 2,6-2,7 bar, do předního 57-622 2,2-2,3 bar.
Na webu je dost kalkulaček (bohužel zase v angličtině) a bohužel buď je to dělané na silniční kola, takže to končí na šířce pláště 37 nebo naopak pro horské a tam to začíná na šířce 54.
No ty široké pláště horských kol se foukají o dost méně, než trekové, aspoň co jsem se dočetla.
Čím širší plášť, tím menší tlak.
Moje 54 je jen o 15% širší než tvoje 47. Kdybych já měl 47, tak bych si tam dal tak 3 - 3,2 bar.
Každopádně to o kolik se ti při jakém tlaku splácne plášť s pomocníkem snadno změříš klidně doma, tak vyzkoušej při jakém tlaku to bude těch 15%. Nemusíš to tak nechat, ale budeš mít představu kolik je ten doporučovaný tlak.
No snadno, když si to představím, vylezu na kolo, musím se o něco pevně opřít, aby drželo na místě a nespadla z něho a manžel bude pravítkem měřit, o kolik kolo kleslo, no to bude docela sranda. Ale nějak to uděláme, když tak už jenom ze zvědavosti. :-) Myslíš, že když foukáš na ty 2,2 baru (přední), že to poklesne opravdu jenom o těch 15 procent?
Postav si to vedle zdi, aby ses o ní mohla opřít ramenem. Manžel to snadno změří šuplérou.
Poněkud dost zbytečné. Pro zajímavost asi dobrý, ale normálně dost nepraktické :-)
Při velkém zatížení na užších plášťích se zadní musí foukat spíš na horní hranici tlaku a přední jen nepatrně míň, jinak na výtlukách cest a ostřejším kamení hrozí cvaknutí.
Mě to nepřijde tak nepraktické. Sice netuším, jestli je těch 15 procent opravdu nejlepší hodnota, ale nepřijde mi to zase tak moc, aby mi hrozilo cvaknutí na nerovném terénu. Třeba bude vzadu těch 15 procent na horní hranici 5 barů, ani by mě to moc nepřekvapilo, ale pro zajímavost to chci vyzkoušet.
Nejde o nějakých 15 %, ale zjišťovat tlak v pneu a měřit nafoukání šuplerou je přinejmenším hodně neobvyklé a především dost nepraktické :-)
Zná někdo nějakého servisáka, který správnost nafoukání měří šuplerou?
A jak jinak zjistit, zda to je správně natlakované na tvojí váhu a rozdělení přední/zadní kolo na tom jednom kole? Tohle je asi to nejobjektivnější měření.
Servisáci to dělat nemohou, protože tam většinou mají jen to kolo. Dělat to nebudou, poněvadž je to zase tak moc nezajímá a je to na ně moc složité.
Tak možná, že je zjišťování optimálního tlaku měřením poklesu kola pravítkem nepraktické, ale mě přineslo docela zajímavé zjištění.
1. Musím koupit jiný manometr, protože jsem se mylně domnívala, že když mám auto-ventilek, že bude stačit manometr na pneumatiky auta. Ty se ale hustí mnohem níň (což jsem netušila) a tak je manometr jenom do 2,7 baru.
2. Přední kolo jsem nafoukla pouze na těch 2,7 baru, zadní víc než dokázal manometr změřit, odhaduji tak 3 - 3,5 baru. Přesto mě zadní kolo pokleslo pouze o 12 procent a přední asi jenom o 5 procent. Hodně mě to překvapilo, nakonec jsem to přední ještě trochu vypustila na 2,5 baru
3. Na následujícím náročnějším výletě - prudké stoupání a klesání, přejetí mnoha odvodňovacích kanálků (nahoru i dolů, drcalo to tedy hodně), kousek i horší šotolonová a kamenitá cesta, tak jsem s takhle málo nafouklými plášti neměla žádný problém, nikde jsem nic necvakla a jízda byla celkem pohodlná.
4. Přestože většinou převládá názor nahustit zadní kolo na maximum a přední jen o trochu míň, tak musím dát za pravdu spíš xtondovi a dalším, kteří hustí méně. Kdybych měla správný manometr a natlačila tam těch 5 barů, tak pokud by to vůbec plášť a ráfek vydržel, tak bych měla kola tvrdé jako kámen a asi by byla jízda dost nepohodlná.
Takže dotaz, asi především pro ty, kteří hustí poměrně málo. Myslíte, že může vadit, pokud budu hustit přední kolo na menší hodnotu než doporučované rozmezí, zhruba o půl baru? Možná to bude mít trochu vliv na zkrácení životnosti pláště, ale může to vadit ještě na něco? Cvaknutí myslím nehrozí, pokud by se mi to při jízdě z prudkého kopce a přejetí nějaké nerovnosti přece jenom povedlo, tak budu hustit víc, pokud ale nic takového nenastane, vadí na něco méně nahuštěné kolo?
Málo nafouknutá kola zvyšují valivý odpor, tj. jízda po rovině a do kopce bude namáhavější, v případě elektrokola se projeví vyšší spotřeba kratším dojezdem. Kromě pneumatik se bude více namáhat celý převodový mechanizmus.
To je jedno hlavně že to pojede bez drncání:-)
Ja myslím že dříve nebo později Kometě dojde že její vědecké postupy v hustění pneu budou dost drahé, popraskané a špatně sjeté pneu díky podhuštění, řetězy taky polezou do peněz, motor bude brzy zhuntovaný věčným přetěžováním, semtam nenadálý průraz pneu z najetí na kámen.
Myslím že tu bude ještě veselo:-)
Jen tak mimochodem u elektrokola by se mělo foukat více k horní než dolní hranici.
Díky podhuštění se dojezdy o pár km zkrátí (ověřeno mnoha léty zkušeností).
Ještě bych doporučil hustit i podle momentálního ročního období a venkovní teploty měřené u země a 60cm nad zemí:-)
Jak ale distribuovat rozdílný tlak do nižších (chladnějších) a vyšších (vyhřátějších )poloh gumy ? Mám obavu, že při otáčení kola se nestihne stěhovat a mrcha se pomíchá...
Asi bude dost záležet na šířce pláště. Cvičně jsem si odfouknul Contíky 37 mm, co mám teď na treku na těch 3,5 Baru. Sice je palcem na ráfek nepromáčknu, ale do půlky profilu jo. Když na kolo sednu, je z pláště docela žvjkačka, jak když mířím na horácovi do terénu. A to Marathony byly proti těmhle nepodarkům ještě konstrukčně měkčí, poddajnější a rozvalenější. Přesto jsem při 6 Barech vzadu měl pravidelně sjetý vzorek v celé šířce gumy po několika tisících km (viz foto zuté gumy). Já tehdy cca 82 kg + kolo s brašnou 16 - 20 kg.
Ale širší, nebo jinak konstruovaná guma už to může mít jinak. Horáce foukám do 2,5 na silnici, pod 2 do terénu. A už se těším na bezduši, až mu ještě upustím.
Jak sem psal, pokud to nepřeženeš aby se to žvýkalo v zatáčkách, nebudeš vyjíždět obrubníky, že to do něj prostě napereš nebo to brzdění jak už sem psal, tak by to vadit nemělo, prostě máš hodně velkou část zatížení na zadní kolo a na přední je zátěž malá, takže ten tlak je odpovídající, na dětském kole (kolo 9 kg, jezdkyně 20 kg) do plášťů 47-406 s rozsahem 2,8-5 bar dávám 1 bar a ani tak tam není pokles o 15% aby to holka měla aspoň trochu pohodlné.
Tady se furt čaruje s nějakými 15%. Je doufám jasný, že má-li pneumatika plus mínus pravidelně kulatý tvar nad ráfkem, tak při 47 mm je to pouhých 7 mm a ne o 15 mm, jak to při rozvalení gumy při nízkém tlaku vychází.
Těch 7 mm je u jinak kulatého pláště hodně uzoučká stopa a vyžaduje dost vysoký tlak, který ji udrží ve tvaru.
Já to měřil hlavně u toho zadního, tam mi přišlo, že se po nasednutí plášť relativně rozplácl do stran, tak sem nechtěl riskovat cvakání, ve předku mi plášť ani nepřijde tolik rozpláclý, asi by se dalo jít ještě níž, každopádně necvakám ani nemám pocit nestability v zatáčkách.
Ono dost záleží nejen na celkové hmotnosti ale i na jejím rozložení mezi přední a zadní. Ty asi budeš mít na zadní víc než 55 - 60 % co se obvykle uvádí, jednak máš baterku na nosiči a jednak na měšťáku asi bude pohodlný vzpřímený posed, kde výrazně větší část hmotnosti jezdce je na zadním kole.
Zkoušet to měřit asi bude nejlepší ve dvěřích - přidržovat se za futro.
Pokud by těch 15 procent bylo vzadu o hodně větší tlak, než vepředu, třeba o více než bar, vadí nějak mít přední kolo o dost méně nafouklé než zadní?
Začíná to být už fakt dost směšné řešit tyhle nesmysly. Lidi skoči na netu na kdejakou napsanou kravinu a pak to zde do nekonečna řeší.
Jednoduše to nafoukej v mezích doporučených hodnot a nic neřeš a raději jezdi.
Si to změř, budeš to mít změřené z jedné vody na čisto, místo abys to experimentálně zjišťovala pokusy. Ono to časem stejně asi budeš korigovat, ale třeba ten poměr tlaků přední a zadní kolo bych už pak dodržel. No a tavému přístupu tenhle postup evidentně vyhovuje.
Záleží na stylu jízdy, pokud budeš v prudkém sjezdu ostře brzdit přední brzdou, tak většina hmotnosti půjde na přední kolo + ho zatíží brzdění, takže jako se vším, prostě přiměřeně, zase takhle se nebrzdí při přejíždění něčeho na čem by hrozilo proseknutí.
Mán na zadním kole Schwalbe Marathon Plus Tour a hustím ho na 3,5 baru. Celková hnmotnost kolo+jezdec 100 kg. Zatím na něm najeto něco přes 700 km a drží dobře (včetně slušného gripu). Minulý týden se mi při daném huštění "podařilo" přejet rozbitou pivní láhev a dobře to dopadlo.
To opravdu není moc, teď by to chtělo přepočet na váhu 125-130 kg.
Vysvětlete mi prosím někdo, co je to grip, znám pod tímto pojmem pouze rukojeť na řídítkách.
"Grip" v daném kontextu, podobně jako třeba u závodů Moto GT nebo formule 1 znamená přilnavost, "držení" pneumatiky na příslušném povrchu. Na asfaltu mají hladké gumy (slicky) nejlepší grip, na blátě skoro žádný atp. No a ten Marathon Plus Tour má hladší (ale ne úplně) střed a hrubší kraje, takže dobře drží, vede stopu, i na prašných a šterkovaných cestách. Alespoň podle mých zkušeností.