Zdravím, nedávno jsem se pustil do renovace staré skládačky (doro 76 universal) a říkal jsem si, že to půjde jak po másle. Ze začátku ano, ale pak jsem narazil na samotný střed kola a kliky. Nevím jestli jsou tak zatuhlé že né a né ven, ale prostě nejdou. Povolil jsem všechno možné okolo a celý střed se vyklá, ale ven nejde. Máte někdo nějakou radu co s tím? Jak ho vůbec vyndat?
Klínky a kliky nejdou dolů ?
Ne, vůbec. Už nevím jestli šroubovat nebo vymlátit kladivem.
Moc do toho nemlať, pokud chceš zachovat tu osu. Jestli je na odpis, tak uříznout a pak dorozebrat.
Jestli ti jde o rozebrání a složení, tak to zkusit přemluvit horkovzduškou a WéDéčkem. Ideální by bylo upravit přesně nějaký kanystřík, usadit bokem do něj a zalít třeba petrolejem, vyřazenou brzdovkou, naftou, nebo něčím podobným a nechat třeba týden nebo dva ponořené. Pak to půjde vyťuknout nebo povolit snadno.
Pokud nemáš prostor, čas nebo trpělivost, tak opakovaně nahřívat a zastřikovat WD, aby to co nejvíc zavzlínalo a povolil rez.
Díky moc, něco zkusím.
Kdyby přeci jen došlo na to řezání...dá se sehnat nový kompletní střed se stejnými rozměry?
Tak to vůbec netuším, jak moc je to běžné, zastaralé, nebo atyp. To se leda poptat někde v prodejně, kde se zabývají dílama na starší kola (málokterá), nebo někde v servisu. Pokud ti nejde o původnost, tak po rozebrání zjistit, jestli do toho pasuje zapouzdřená osa. Jestli je to běžný rozměr a závit, tak zapouzdřené se prodávají i na klínek, tak by šly použít i původní kliky.
Zkusím hledat.
Ještě na fotografii je vidět, že skrz kliku je šroub, měl by jít ven? Vypadá, že je tam napevno.
To není šroub, ale klínek. Ten musí ven. Měl by jít opatrně vyťuknout. Nejlépe přes kousek tvrdého dřeva. Ale nemlátit do toho jak hluchej do vrat. Poškodily by se ložiska, osa, nebo v krajnosti i rám. Taky potřeba právě odmáčet, aby povolil rez a sklouzlo to. Ten klínek utažením sevře kliku na osu.
no, to vypadá jako tvz. polske středy.
tuším se podobná sprasenina, pardon nestandartní věc, používá na moderních BMX.
1- sundej klinek (neznič závit), viz místní diskuse, hledej.
2- sundej kliku(to pujde +- lehce)
3- vytahni tu matici co máš povolenou na ose
3a- vysroubuj "konus" na ose - je pod tou maticí
4- vytahni na stranu kde máš převodník středovou osu spolu s převodníkem
5- posbírej kuličky.
6- vyklepni misky z rámu
Pokud tu hrůzu chceš používat, očisti, podívej se na stav , nevím kde sežeň co není v pořádku....
Nebo kup si takové pouzdro do kterého dáš standartní osu a které se nalisuje do rámu.
kup si osu a normální středy na čtyřhran.
jo, a středy se Ti viklají ne vyklají
... to jen proto ze mne z toho bolí oči....
Za tuhle super podrobnou radu moc děkuju. Uvidím jak si s tím potom poradím, ale nějak to snad půjde.
A děkuji i za češtinářskou osvětu...ale přísahal bych, že na tomhle kole se to VYKLÁ!:D
pokud jsem pomohl, jsem rád.
podle fotky mas ten konus společně s prachovkou (krytkou), bude tam asi drážka nebo 2 jamky v konusu,
obojí se dá povolovat důlčíkem (šroubovákem)+ kladívkem. Za tu prachovku to nechytej kleštěma, to by jsi nesrovnal.
pardon za to češtinářské extempore, odevzdáváme a tak jsem do noci v práci a pak jsem zbytečně přecitlivělý.
jo a ta redukce pro použití standartní osy je tato:
https://bike4u.cz/produkt/redukce-stredu-pro...
hledej "redukce pro opravu rámu"
Další O.T. jazykové okénko - "nestandarDní"
(pokud nějak nesouvisí se standartou)
Taky by se dalo polemizovat, jestli sprasit nebo zprasit, ale když to bylo smontované dohromady, tak proč ne sprasenina.
Moc díky, úspěšně se povedlo. Jenom po rozebrání pak zbyl celý ten díl s tou rozetou a není tam nikde nic k chycení, aby se to pohodlně dál rozebralo. Nebo stačí vyšroubovat osa? Za co to tam drží?
Polské bicykle to mali takto pokiaľ si dobre spomínam.
Dám ti radu. Vyser se na to, dotlač ten polský šmejd do šrotu a výměn ho tam za esku. Sice taky budeš muset pár věcí vyměnit, ale je mnohem lepší kolo, hlavně jde osadit současnými věcmi.
I z polskýho šmejdu, jde udělat super kolo co drandilo Československem a jelikož tohle kolo je jen neudržovaný a ne nefunkční a rozbitý, tak stačí jen rozebrat, vyčistit, nalakovat, esteticky upravit a je jako nový, ba možná vlastně lepší než nový.
Chtěl jsem jen radu jak a jestli vůbec se to dá rozebrat a né přechytralej a zbabělej názor, jak se toho kola zbavit.
V klice (pod převodníkem) není klínek? Dost bych se divil ...
Kdysi dávno jsem takové kolo rozebíral, počátek 80. let minulého století. Opravoval jsem to kolo kamarádce. Nebyla to skládačka, bylo to normální dámské kolo ale ten střed tam by naprosto stejný. Kolo polské výroby, jaká se k nám v sedmdesátých letech dovážela.
Bylo to na střední opravu. Seřídit konusy, vyčistit nebo vyměnit ložiska, vyměnit řetěz, zkontrolovat jak to brzdí, dovybavit osvětlením, už tehdy to vyžadovala vyhláška.
Na ten střed si pamatuji, ostatně kdo by si takový střed nepamatoval? Rozebral jsem to do takové podoby jak na fotce. Dál to opravdu nešlo. Je to fakt nerozebíratelné, ještě možná nějakým násilím ale to by byla škoda. Překvapivě kvalitní materiál na výrobek socialistického průmyslu. Ložiska byla pouze oleštěna. Tak jsem je vyčistil a promazal vazelínou a smontoval. Co bylo třeba dál udělat jsem udělal a předal tak kamarádce.
Kde je dnes tomu kolu konec nevím. Kamarádka už nežije a tak se nemám koho zeptat, její barák potomci prodali a pak prošel rekonstrukcí, není známo jak se naložilo s kolem ale vím že kolo ještě dlouho jezdilo bez potřeby opravy. Nafoukat a cestovat. Ta fotka mi to všechno připomněla. To víte, dědek. Nepamatuje si co měl včera k obědu a kam dal před pěti minutami brýle nebo klíče, ale jak před třiceti pěti roky opravoval dnes již zemřelé kamarádce kolo si pamatuje jako by to bylo právě dnes.
A co se týče toho středu, udělej to jako tenkrát já. Střed vypadá bez problému. Tak vyčisti, promaž a smontuj. Další nechej ať vyřeší Tvůj syn nebo vnuk. Stejně myslím, že to bude úkol více pro pravnuka a pak bude technika na renovace veteránů někde jinde.