Muzes v pohode. Je dokonce lepsi, odolnejsi teplu, ostatni vlastnosti uplne stejne.
A na benzince ji uplne v pohode o 100% i vic preplatis oproti jinym obchodum, o e-shopech nemluve.
Měl bych dotaz - kdy měnit ? po nějakém čase nebo spolu s výměnou destiček, či určitých km nebo kdy?
Obecne se uvadi u aut a motorek dva roky. Pravda je, ze kolo ma oproti autu jen minimalni mnozstvi kapaliny, takze nachylnost na "vodu" v kapaline bude trochu vyssi. Ale to bude platit hlavne pro strelce, co jezdi cernou sjezdovku stremhlav. Cykloturista by to mohl po par letech vymenit s ohledem na gumicky a streva packy. Rozdil cerstve a stare kapaliny by mohl poznat natezkysta nekde v Alpach.
Ale to plati hlavne o brzdach Sram, Avid a nevim jeste kterych, co pouzivaji klasickou brzdovou kapalinu.
Shimano jede na mineralni olej. Tam nevim presne jak to je s vodou. Ale obcasna vymena taky asi nezaskodi. I kvuli drobouckemu curbesu v kapaline a vydirani trmenu a pumpicky.
A jak se liší vlastnosti brzdovky a oleje v těch brzdách? Proč Shimano používá olej, když celý ostatní svět v brzdách používá brzdovou kapalinu?
hmmm, taky by mě to docela zajímalo. Třeba ten minerál nebere tak snadno do sebe vodu, jako brzdovka. Nevím.
Šla by použít brzdová kapalina určená pro auta (červená, zelená, žlutá, modrá)?
popř. jen na dojezd, v "nouzi nejvyšší"?
Červená "lihovka" určitě ne. Někde se dneska z nějakého důvodu ještě používá, ale v autech určitě ne. Mí nízký bod varu, se žlutou se nesmí mísit.
A běžně koupíš DOT4 nebo DOT5, což jsou žluté (nebo dneska skoro čiré brzdovky. Nevím jestli nějaký výrobce je přibarvuje do zelena nebo do modra, já nán spíš dojem, že vlivem opotřebení a zasvinění vypadá jako temně zelení nebo temně modrá při vypouštění ta původně žlutá :-)
Jo a jestli jsi myslel dát žlutou do Shimana, tak prý by to špatně snášela těsnění. I naopak olej v Avidu.
Ale nouzově by to určitě fungovalo (nemíchat, vypustit úplně na nalít) a kdyby šlo o pár dnů a vylití a vyčištění, moc by se toho asi nestalo - ale to je jen můj názor.
No já nevím, ale všude jsem četl varování, že když do systému na olej naleješ brzdovou kapalinu nebo naopak, tak celý systém zničíš, sežere to těsnění a nebude to fungovat...
Ale nerozumím tomu, hydrauliky jsou pro mě black-box a určitě to nehodlám zkoušet. :-)
Není to kyselina, nesežere je to na první dotek. Ale neprospěje jim to. Máš to stejný, jako s různým gumovým těsněním u olejů nebo ještě výrazněji u benzínů. Normální guma vydrží jen chvíli, guma co se používala u olovnatých benzínů jde u těch biosračkama taky za čas do háje.
Nouzově by to brzdilo i s vodou, nebo fritovacím olejem. Ale neprospělo jim. Při krátkém použití a pořádném vypláchnutí bych se nebál takové brzdy dál používat.
Odhad je správný - brzdové kapaliny na bázi glykolů jsou hygroskopické, tzn. absorbují vlhkost, tím řídnou a mohou vytvářet parní bubliny, minerální olej je naopak hydrofobní (plave na vodě a nemísí se). Nevýhodou snad bude změna viskozity s teplotou, která u glykolových brzdovek nenastává.