Môj zelený bajk: starý horský bicykel bez väčšej hodnoty - železná neodpružená kostra, 26" kolesá, 3x7 prevodov (jazdil som ho od strednej a to je už hodne rokov a desiatky tisíc km) + MP2 + RJ Magic 50 + LiPo Turnigy 14s / 10Ah. Maximálka 40-45km/h, rekuperácia, nabíjačka 7A/400W. Elektrifikovaný v lete 2014, polovicu doby jazdené na neupravenú RJ (cca 1500W), potom vymenené mosfety a navýšený výkon na cca 3kW. Na jar zrepasovaný a vytunený motor - nové fázové vodiče, teplotné čidlo na vinutí, načiernené vnútro, utesnené dekle, aplikovaný ferrofluid.
Od elektrifikácie mám najazdené 18.236km, batéria má ekvivalent plných 489 cyklov a zatiaľ vyzerá byť OK, spotrebované 4739Ah / 240,8kWh (13,21Wh/km). Priemerná rýchlosť jazdy za 2017/2018 je 23km/h, odjazdené cca 174 hodín.
Ak rátam cenu elektriny 0,15€/kWh, kurz 25Kč/€ a účinnosť nabíjačky 80% tak priemerná cena elektriny je 6,25Kč/100km.
Po rozrátaní ceny batérie (200€) je to 33,50Kč/100km
S cenou elektrosady a vecí k prevádzke potrebných (450€) je cena jazdy 95,25Kč/100km
So servisom celého bajku a zarátaním všetkých tuningov a úprav (cca 200€) je to 122,75Kč/100km.
Je potrebné si uvedomiť, že v cenách nie je zarátaný moj čas/práca, ktoré som s nadšením venoval stavbe a úpravám tohto bicykla.
Môj modrý bajk: postavený prevažne z nových komponentov na Cr-Mo kostre Author Kinetic 21" ktorú som samotnú kúpil za 20€. Odpružená predná vidla 120mm, 26" kolesá, 3x7 prevodov, vpredu kotúčová 160mm brzda, vzadu V-brake. Elektrifikáciu som dokončil na začiatku mája 2017. Motor Mxus 3K Turbo 4T, RJ Magic 50, batéria Multistar 14s / 32Ah, nabíjačka 34A/1800W. Zatiaľ motor ide iba na 1400W max, oproti Magic Pie má (pri rovnakom príkone) značne vyšší záťah a lepšiu účinnosť, maximálka 50-55km/h, váha 39kg.
Najazdené 8772km, batéria má ekvivalent plných 106 cyklov a zatiaľ je OK, spotrebované 2839Ah / 152,43kWh (17,38Wh/km), odjazdené cca 264 hodín.
Priemerná cena elektriny na 100km vychádza 7,75Kč
Po rozrátaní ceny batérie (600€) je to 178,75Kč/100km
S cenou elektrosady a vecí k prevádzke potrebných (700€) je cena 378,25Kč/km
Spolu s bicyklom a jeho servisom (300€) je to potom 463,75Kč/km
Tu taktiež nie je zahrnutý môj čas a práca, a nakoľko je to podstatne drahšia stavba ako zelený a najazdené mám na ňom podstatne menej, ceny vychádzajú o hodne vyššie. Na dlhšie trasy prevažne po asfalte je to výrazne luxusnejšie vozenie.
Moje investice byla před třemi lety - 10.000,-samotné přestavované kolo koupené od 1.majitele (slušné trekové Superior-hliník.rám,kotouč.hydr.brzdy), 30.000,-elektrosada (BBS-2 750W,baterie Kinte 11,6Ah do rámu),po roce ještě další baterie Kinte 13,4Ah do rámu za 15.000,-na delší štreky. Takže celkem 55.000,-Kč+cca 10.000,-za vyměněné opotřebované komponenty na kole (celé zadní kolo,3 pláště,3 řetězy a 3 kazety).Když tedy připočtu cca 10.000,-za to co jsem za ty tři roky na kole vyměnil, tak mě ty tři roky ježdění stály cca 65.000,-Kč. Započtení spotřeby elektřiny celkem za cca 1500.-Kč - cca 1Kwh na 50km (originál.baterie mě vydržela na cca 50km a nabíjel jsem ji cca 5hod.200W nabíječkou). Ušetřené položky - jelikož kolo nemám jen pro zábavu, ale i jako dopravní prostředek, tak jsem díky němu ušetřil ročně cca 6000,-Kč, které bych jinak zaplatil za jízdné v dopravních prostředcích, takže za tři roky mohu od nákladů odečíst 18.000,-Kč. Takže po třech letech, najetých 13000.km, a odečtení ušetřených 18000,-Kč za jízdné v dopravních prostředcích, které bych bez elektrokola utratil mě provozní náklady po těch ujetých 13000.kilometrech vychází na cca 3,80Kč za ujetý kilometr. Letos na jaře jsem po 13000.km vyměnil motor (v servisu mě ho prohlídli a řekli, že už je většina komponentů opotřebovaných na hranici životnosti a oprava se nevyplatí, ale ještě běhá, jen je hlučnější,namontoval jsem ho na kolo partnerce), a koupil dvě sady baterií Multistar s celk.kapacitou 28Ah a nabíječkou, celkem za 10.000,-Kč v akci, původní baterie se zbývající cca polovinou kapacity taky namontoval na kolo přítelkyni, na její občasné projížďky ty jeté baterie a motor zatím v pohodě stačí). Letos mě tedy po třech letech a ujetých 13.000 km čekala investice za nový motor a baterie 25.000,-Kč., až mě baterie či motor odejde, tak provedu po celkově ujetých kilometrech nový výpočet.
Pokud bych neodečítal díky jízdě na elektrokole ušetřené jízdné za dopravní prostředky a měl tedy elektrokolo jen a pouze pro zábavu, tak by byl výpočet cca 5,20Kč za kilometr, ale díky tomu, že jsem jezdil na elektrokole i z čistě dopravních důvodů, tak jsem ušetřil cca 6000,-Kč ročně za jízdné v dopravních prostředcích, které bych jinak musel bez elektrokola zaplatit, takže když uvedenou úsporu zahrnu do celkového výpočtu, tak cena na kilometr vychází na cca 3,80,-Kč.
...pokud dobře čtu, tak otázka zněla na "provozní náklady", ne na ušetření na dopravě. To by někdo mohl počítat i s tím co ušetří, kdyby jezdil tu samou trasu třílitrovým BMW....;-)
V tomto prípade sa ale zjavne jedná o najlacnejšie možné prepravné a tak v tom nevidím problém. Možno by som si aj ja mohol zrátať koľko ciest autom som nahradil bicyklom a tým ušetril. Je to len otázka pohľadu na vec, každý si to môže interpretovať po svojom.
Uvedl jsem tam proto čisté náklady na provoz elektrokola, což je těch 5,20-Kč a jen pro informaci jsem tam uvedl, co jsem tím elektrokolem osobně ušetřil, pokud je pro bi-cyklistu tato informace irelevantní, nechť na ní prosím nebere zřetel a počítá jen s těmi 5,20-Kč na kilometr. Děkuji za pochopení.
Na obyčejném kole jsem v dlouhodobém hledisku schopný dostat se na nějakých 0,6 až 0,8Kč/km. :-)
Takže elektrokolo je v tomto srovnání docela drahý krám.
Za 5Kč/km můžu jezdit autem. :-)
No mě ale baví a těší jezdit po lesních cestách, kochat se přitom krásnou krajinou a dýchat voňavý lesní vzduch a to tedy v autě nemůžu a ani nechci. Obyčejné kolo je zajisté jeden z nejlevnějších dopravních prostředků, ale když už člověk stárne a klouby bolí a větší kopce neušlápnou, při tlačení kopců pěšky zase bolí poškozený kotník, tak je podle mě elektrokolo lepší volba, než si vozit prdel po přecpanejch silnicích v plecháči...
To máš pravdu. Pak ale nechápu stále se opakující tohle téma. Když si něco koupím pro radost a radost mi to dělá, zajímá mě tak akorát, jestli si to můžu dovolit a v jakém rozsahu.
Tyhle propočty mají smysl tak akorát u nějaké ryze užitné věci. Když se někdo bude rozmýšlet mezi starším autem na plyn, elektrokolem a roční permanentkou na autobus pro pravidelné dojíždění do práce. Pak se něčeho dopočítá.
Asi tak to chápu i já, stejně jako budou rozdílné provozní náklady u různých typů aut, tak budou rozdíly i mezi různými typy elektrokol, takže z těchto našich závěrů si každý může udělat obrázek, kolik ho provoz toho kterého typu bude stát a podle toho se rozhodnout, který typ si pořídí s ohledem na svou kapsu. Kdybych tehdy před 3-mi lety věděl, že provoz elektrokola se středovým motorem je dvakrát dražší (nejen na pořízení, ale i na pozdější výměnu dílů-rychleji se opotřebuje řetěz, převody, brzdy i samotný motor), tak raději pořídím přímý nábojový i za cenu toho, že budu muset vybírat trasy a vyhýbat se prudším stoupáním. I nyní, když jsem byl nucen k výměně opotřebovaného motoru, tak jsem uvažoval o změně na ten zadní přímý, i třeba kvůli rekuperaci, která dost podstatně šetří brzdy. Bohužel jsem zrovna pořídil nové pevné kvalitní zadní kolo, které bych mohl rovnou prodat, protože s vestavěným motorem bych z něj použil akorát ráfek. A navíc bych musel pořídit nový středový komplet, neboť tehdy po instalaci motoru jsem ten původní z kola prodal. Prostě to přišlo nečekaně a v blbou dobu. Ale pro někoho, kdo se teprve rozmýšlí, jaký typ elektrokola si koupí, mohou být informace o provozních nákladech třeba stejně důležité a zajímavé, jako výhody a nevýhody toho kterého typu při provozu.
Ono se to strašně rychle vyvíjí, celá tahle technologie elektrokol.
Stále se hodně tápe a hledá, a hotová, ozkoušená a spolehlivá řešení nejsou na trhu dlouho a jsou stále moc drahá.
Taky účel a využití kol je rozmanitý.
Odpíchnout se od ceny za km fakt nejde.
Tak som si povedal že si dám do tela a zároveň vyskúšam ako to pôjde do kopca na mojom magickom koláči keď obmedzím príkon do motora na minimum, povedzme ako keby som mal 250W systém (max. príkon cca 500W) a používal som z 5-tich stupňov dopomoci prvé tri - takže jazda na takých 150-300W príkon. Priznám sa že takto už dlhšie nejazdím, normálne pokrútim plynom a pustím tam 3kW, proste sa niekam chcem dostať bez toho aby som použil auto. Pohybu mám celkom dosť, a tak nemám bežne potrebu makať na bicykli. Ale naspäť k pokusu. Že to nebola moc rýchla jazda je celkom jasné, ale to má aj výhody, nemusel som si brať moto-prilbu (ktorú nosím zo zdravotných dôvodov) a vychutnával som si cestu. Taká rozcvička, stále mierne do kopca až do ďalšej dediny a tam hore dolinou. Cesta pokračuje lesom a vyjsť sa dá asi na 1100mnm, to bol môj cieľ, a bolo prekvapujúce zistiť, že s 29kg ťažkým horákom z dôb dávno minulých to aj na tých pár wattov šlo celkom pekne nahor... A to dokonca aj strmé úseky tak okolo 20%, stačilo dať ľahší prevod. Motor neprotestoval, prehriatie nehrozilo, zostal vlažný. Takže aj s netrénovanými nohami to na "pár wattov" do kopca šlo, účel to splnilo a cestou späť aby som zase udržal pomalé tempo viezol som sa so zapnutou rekuperáciou. To ma dostalo z 50% batérie na 61% a zároveľ som sa trochu zahrial občasným šliapaním, v hore už nie je také teplo ako som bol zvyknutý donedávna.
S lepším motorom by som bol mal určite menšiu spotrebu, Magic Pie je hodne muziky za málo peňazí, ale materiály a kvalita opracovania sú na hodne čínskej úrovni. Pre seriózne jazdenie sa oplatí siahnuť po niečom kvalitnejšom.
To nejde takhle vůbec počítat.
Zadání je nesmyslné.
Když s kolem za 20 tisíc ujedeš 1000 km, vyjde ti 20 na km, stejně jako když s kolem za 100 tisíc ujedeš 5000 km.
Jaké závěry z toho chceš učinit nemám zdání.
Pro objektivní srovnání nákladů by mělo jít o stejné typy- nedají se přece srovnávat provozní náklady Ferari s Trabantem, taky mi uniká smysl....:-((
A prečo by sa nedali? V tom je práve ten zmysel, a dôvod prečo si niekto kúpi trabant a iný ferrari... Každý by rád jazdil na ferrari, ale len niekto si ho môže dovoliť prevádzkovať... To určite zmysel dáva.
Přesně tak,smysl to má, stejně jako má smysl spočítat cestovní náklady třeba autobus kontra vlak(tam je to ovšem jednoduché, neboť stačí porovnat jízdné daného dopravce na uvažovanou trasu, nemusíme se zabývat pořizovací cenou dopravního prostředku a jeho servisními náklady,toto je záležitostí toho dopravce, který náklady promítne do ceny jízdného), je to prostě porovnání nákladů za kilometr jízdy. Stejně jako bude mít význam porovnat náklady na kilometr jízdy u Trabanta, nebo Ferrari. Objektivní to samozřejmě bude po skončení životnosti daného dopravního prostředku, tak jako jsem tu udělal já letos když jsem měnil na elektrokole motor a baterie. Mohu samozřejmě udělat výpočet nákladů třeba po další sezoně, ale největší smysl to bude zase mít až mě na kole něco zásadního odejde. Takže třeba za 10 let se člověk podívá do sešitu, co za těch 10 let do elektrokola investoval a kolik za to ujel kilometrů a pak už to bude mít rozumný smysl, stejně jako když si koupíte auto, budete si celou dobu pečlivě psát všechny výdaje spojené s jeho provozem (benzín,pojistné,opravy,pokuty,atd), a po 10-ti letech to sečtete a zjistíte cenu za kilometr. U Jindry má třeba smysl, aby se podíval, kolik musel kdysi investovat do toho starého kole - nákup všech komponentů a opravy a spotřebovaná elektřina, od toho pak odečetl, kolik se mu vrátilo zpátky, když ho pak po skončení životnosti prodával a zjistí, kolik ho stál kilometr na něm ujetý.
Já nic neprodávám, rozdal jsem to.
Tak to spočti, kolik Tě na tom starém kole stál kilometr jízdy, jistě to máš všechno zaznamenané.
Radsi ne, co kdyby to cetla Soňa :-)
No, ale stale asi drazsi bude kilometr na mém Zelenáči bez motoru.
Takhle to prostě počítat nelze, jak už tu někdo psal, prostě srovnávat cenu za km v Porsche nebo Dacii nemá smysl.
Nezjistíš nic relevantního, o co by mělo smysl se opřít.
Já jsem došel po svých prvních expetimentrch k závěru, že pro mě je lepší a levnější koupit hotové a osvědčené řešení, než se o něco pokoušet sám, nemám dost znalostí ani zručnosti.
Počítat na kolik mě vyšel kilometr, zvlášť když bydlím v hotelech a ještě pro mě přijedou autem by bylo hloupé.
Pochopitelně by to bylo levnější i taxíkem.
Kolo a elektrokolo stejně jako lyźe si nepořizuji kvůli tomu, abych ušetřil, nemám to už jako dopravní prostředek, ale pro zábavu.
Pokud bych měl honit cenu a starat se o dopravní využití, zvolil bych asi MagicPie do zadního kola, nějakou lepší řídící jednotku, dvě nabíječky, a musel bych se dostat hodně nízko.
Když si vezmeš 25 km do práce, tam nabít a zase 25 domů, kolo tak do 30ti tisíc, provoz skoro zadarmo. .
Ale nevyrazíš s tím na 180 km cestu, to musïš prostě mít jiný hardware.
Ale jo, s většinou bych souhlasil, taky jsem si elektrokolo nestavěl jen jako dopravní prostředek, ale hlavně pro potěšení a mou celoživotní zálibu v cyklistice, kterou mě už teď kazily bolavé nohy; ale když už ho mám, tak ho rád i jako ten dopravní prostředek používám, hlavně proto, že je mě příjemnější jezdit na chatu na tom kole a vozit si bagáž v brašnách, než ji tahat v ruksaku na zádech půl hodiny na nádraží a pak se kodrcat pomalým courákem, to si nechávám v záloze na deštivé a zimní mrazivé dny, tu úspora na jízdném v dopravních prostředcích beru jen takový příjemný bonus a do toho příspěvku jsem to zanesl jen jako tip, že se ty vysoké pořizovací náklady dají tímto způsobem maličko snížit. Ostatně já jsem toto téma nezakládal, jen jsem do něj přispěl svou troškou do mlýna, kdyby to snad někomu, kdo má hlouběji do kapsy, mohlo pomoct při rozhodování, do čeho jít.:-)
....nejde ani o to, v čem by si každý rád vozil prdel, ale o to k čemu auto/věc, o jejíž koupi uvažuje, taky potřebuje a využije- podle toho se hlavně rozhoduje. Pak si vybírá u potřebného typu mezi výrobci a až tu by využil konkrétní srovnání nákladů! Takže těžko využiju provozní náklady u sport. auta, když potřebuju odvézt rodinu, často náklad, rozměr. věc, připojit vozík, střešní nosič ap. Sledování a porovnávání prov. nákladů pro jiné má smysl jen při podobných typech- jinak jsou směrodatné jen pro majitele. Také i (konkr. u elektrokola) má vliv na náklady četnost/pečlivost údržby, styl jízdy, váha jezdce a kopa faktorů/vlastností/nešvarů samotného majitele- to, doufám, uznáš i ty. Proto v tom nevidím žádný smysl- natož nějaké "parametry" pro příp. zájemce. Aspoň já bych se podle tohoto vlákna nerozhodl....;-)
To je celkom v poriadku že v tom zmysel nevidíte, nič si z toho nerobte, proste to len nie je pre vás... Je to tu pre tých, ktorí v tom zmysel vidia a má to pre nich nejakú hodnotu. Ľudia sa rozhodujú rôzne a majú rozdielne požiadavky a možnosti.
Kde je napríklad povedané, že si niekto nechce zaobstarať elektrobicykel, aby ušetril na doprave a zároveň si ju trochu užil a trebárs urobil aj niečo pre svoje zdravie, a preto potrebuje riešenie, ktoré bude lacné na zaobstaranie aj prevádzku. Bez našich skúseností by sa nemal o čo oprieť...
....však si z toho taky nic nedělám- do svého kola taky vrážím dost při pořízení součástí (po skončení životnosti a modernizaci), ale nesleduju provozní náklady- prostě doplním pro moje potřeby to nejvhodnější(co přinese větší komfort, životnost, pohodlí ap), bez ohledu na cenu. Tak se asi chová většina a právě proto se mi zdá nějaké porovnání nákladů různých uživatelů s různými nároky, stylem jízdy a těl. konstrukcí dost matoucí pro budoucího zájemce- mnohem důležitější při rozhodování bude porovnání jednotlivých systémů z hlediska použití, spolehlivosti, životnosti a ceny....
"mnohem důležitější při rozhodování bude porovnání jednotlivých systémů z hlediska použití, spolehlivosti, životnosti a ceny...."
Posledné 3 kritériá tu predsa riešime, majú podstatný vplyv na cenu prevádzky :-)
....to ano, jenže každý upřednostňuje něco jiného- ro prvotní srovnání jsou d;uležité katalogové údaje- osobní zkušenosti(jako životnost, poruchovost ap.) závisí přece od stylu jízdy, údržby a celkovém zacházení a to je u každého různé a neporovnatelné.....
Ano i ne.
Když je stroj postaven dobře snese drsnější zacházení. Když je to aušus, vydrží prd.
"Styl jízdy" si má pohlídat sw mašinky sám, od toho tam má ty senzory (nebo nemá).
Údržba je stejná jako u kola, s výjimkou baterie, s tou je potřeba nakládat rozumně.
Jsou lidé, které jednotlivé typy motorů od různých výrobců testují a hodnotí, a závěry si lze vyhledat a přečíst.
Tak aby to malo zmysel počítať, musí byť ebajk na konci svojej životnosti (pobrdny) alebo aspoň "očakávanej" životnosti - napríklad môj zelený, ktorý minimálne čo sa batérie týka už zjavne nadsluhuje. Počítať to s pár prejdenými kilometrami ozaj nemá význam...
Pánové už zase si poměřujete pindíky:-)
Já vím jediné a to kolik mně stálo pořízení mého samohybu a jaké náklady ma na provoz mně absolutně nezajímá.
Mám radost že mohu dále jezdit, nesedet zavřený v paneláku a čekat na smrt.
Celý život jsem jezdil na kole, nemám pocit že bych cokoliv ušetřil nebo prodělal. Pokud se nedalo jet třeba do práce (5km) tak jsem šel pěšky. Nikdy autobusem ani autem. Tak že vlastně pořízením kola jsem jen prodělal na penězích ale vydělal na požitku z jízd a výletů.
Naprostý souhlas, hlavně když z toho má člověk radost, co víc si přát, snad jen aby nám všechno dobře sloužilo, nejen kolo, ale hlavně zdraví a vlastní tělo :-) Držím Vám moc palce!
Moje pocity a i důvody proč jsem si pořídil elektrokolo jsou podobné - zkrátka přibývala nám s manželkou léta a "kolenové problémy" a ubývala kondice. Něco jsem si nastudoval a navázal v roce 2011 kontakt s pány v Tišnově, a po diskuzích s nimi, a po řádném odzkoušení různých variant (i přímých kilowattových motorů) jsem se rozhodl, koupit sady s nábojovým převodovým motorem 250 W/ 36 V, tehdy za 11.500 Kč/kolo. Bylo riziko, že nás řešení neuspokojí a budou to vyhozené peníze, ale usoudil jsem, že "na to máme" a rodinný rozpočet to unese, nějaká efektivita a provozní náklady mne nezajímaly, šlo o to, abychom se na kole opět dostali do míst, kam bychom se s naší kondicí již neodvážili.
Volba byla šťastná, jezdíme s přípomocí, nikoliv na plyn, převodové motory nás úspěšně povozily po českých horách - viz dřívější příspěvky se záznamy z navigace.
Kola jsou na obrázcích, dostala časem odpružené přední vidlice (r.2013 - za výprodejových 1290 Kč/kus - máme závitové hlavové složení), několikrát nové obutí a jednou - v Jizerkách na Pytláckých kamenech, žena prorazila plášť Maxxis a na blízké chatě nám to opravili - nový plášť + nová duše + práce = 800 Kč.
O prkotiny - jako pláště, gumy do brzd a pod se nezajímám, za největší provozní náklad považuji nákup nových baterií, což byl náš současný problém a proto jsme se rozhodli, že zmodernizujeme i motory a přešli letos na střeďáky ST 500 W - to je jiná kapitola.
Přestavbu starých kol jsme zavrhli, odvezli je na chalupu kde doslouží, koupili v bazaru odpovídající kola a provedli přestavbu.
Ještě jeden náklad - kola na chalupě ovládli vnuci a při jednom pádu prodřeli kabel k motoru, z Tišnova nový kabel - tentokrát s konektorem - za 700 Kč. To jsou veškeré přímé náklady za 7 let.
Takže - rozhodující pro mne je ten bonus, který mi jízda na elektrokole přináší, že mohu opět tam,
kam bych se (70++) na normálním kole nedostal - to se nedá vyčíslit!
Holt to něco stojí, ale stojí to za to!!
Peníze budou, my nebudem!!!
Přesně, kolo, elektrokolo a nyní inv.voz. s motorem jsem měl vždy jen pro zábavu a potěšení bez ohledu na to co to stálo.
Mohl jsem taky celý život dřepět doma a už bych se topil v peňězích, jenže k čemu by mně tak asi byly?
Zaradoval jsem se, že se něco dozvím a vidím, že asi ne. Někoho náklady na provoz zajímají, jiného nezajímají
1) cena nového kola: 15 tis.Kč
2) ročně najeto 4 tis.km
3) pravidelný servis: 500Kč/1x rok vč.brzdových špalků a jiných drobností
4) servis dle opotřebení: pláště + řetěz
5) kolo je aktuálně 7 let staré. Mimořádné poruchy: nic jen nedávno pedály za 320Kč a nevypadá, že by se chystalo do věčných lovišť. Přesto je mi sem tam naznačováno, že bych si měl koupit něco novějšího.
Výše je neelektro-kolo. Před koupí e-kola by mne zajímalo:
Bod 3 + 4 spíš z pohledu potřeby (dostupnosti) servisu než ceny. Zaslechl jsem, že Bafang nepotřebuje údržbu, co Bosch a jiné „lepší“ značky?
A hlavně bod 5: kolik let e-kolo vydrží? Je opravdu ježdění na 7 let starém kole moc? Z debat u e-kol mi přijde, že se za normální považuje 3 letá záruka a pak se již nevyplatí opravovat. O baterii radši nemluvit.
Možná jsem to špatně pochopil, ty máš elektrokolo 7 let s ročním nájezdem 4000 km, tedy kolo má najeto 28 tisíc km.
Jaký motor a jakou baterii prosím máš?
Mě přepočtem přes palec vychází, že baterie by měla mít tak 600-700 cyklů za sebou.
Slušný plášť dá tak 2000 až 3000 km, mě na zadním kole spíš pod 2, takže pláště si měnil zhruba 10x, adi nejezdíš na pláštích za 1000 kus, takže budu počítat "jen" 500, to mi dá dalších 28 tisíc, řetězy a kazety v a 28 tisíc km taky něco stojí, no jestli 28 najeto tak i "běžná" údržba jak se zdá hodí slušnou sumu.
Ale to na každém kole, elektrokolo není v tomhle ničem zvláštní.
Životnost dílů, zvláště u středových motorů, na to si budeme muset počkat a vyzkoušet sami, ten CX Performance či jak se jmenuje ten můj Bosch je v a trhu asi 2 roky, čili jak bude vypadat po 7 letech nikdo neodhadne.
Odhadnout lze opotřebení baterie, vyjdu-li z odhadu 500 cyklů a dojezdu baterie 50 km, vyjde mi, źe na baterii ujedu 25 tisíc kiláků.
A hned mohu vyčíslit náklady, 80 halířû na km jen amortizace baterie.
A když už jsem v tom, přidán 10 x pláště (po litru) a mám dalších 80 halířů, řetěz na tom střeďáku asi 5000 km nedá, ale ať nežeru, další 2000 kč jen řetězy, kazetu to bude chtít asi taky vyměnit tak 2x nejmíň.....
No, tak mi vychází, že bez toho, źe bych počítal proud na nabíjení mě kilometr na elektrokole, ať už má pořizovací cenu jakoukoliv, nemůže vyjít pod 1,50 haléřů, jen na prosté amortizaci dílů, co se nutně musí měnit.
Když přidám pak cenu kola a všechno ostatní, raději bych to na km nepřepočítával, protože se dostaneš k moc zajímavým a překvapivým sumám
.....souhlasím- z čehož vyplývá závěr, že buď elektrokolo potřebuju nebo chci, stanovím si požadavky na jízdu a osazení a jdu koupit bez ohledu na něčí provozní náklady. Pak se budu snažit stylem jízdy a údržby tyto naklady zbytečně nezvyšovat- nebo na to kašlu a jezdím jak mi to vyhovuje!!!!!!!!
Zhruba 1,50 na km to vychází i na mém "normalnim" kole. Na to byl zlatý favorit. Řetěz na 2 sezóny (15000 km), pláště po 150,-/kus po 3 měsících. A jednou za rok nové brzdové špalky.
Na to rád vzpomínám. Ale ne, nevracel bych se :-D
Ta životnost baterie a její cena je pro mě asi základní mínus. Ale je pravda, že když bych od toho odecetl to, co by stály jizdenky..
No, mínus, je to prostě skutečnost, baterie jsou drahé a těžkë, a když jsou lehčí, o tojsou dražší.
To co píše tak platí pro kolo, které má, ne pro elektrokolo. Má tam, "neelektro-kolo"
Když to takhle někdo napíše, tak si začínám připadat jako exot, protože nemám kolo, ale mám neelektro-kolo :-))
No, přehlédl jsem to, ale jak píše Brůča, u bezmotoráků taky náklady na km nejsou malé, prostě život je nákladná záležitost
U kola taky nic nepočítám, jediné co si značím jsou odjeté kilometry a díly, které měním, ale jen pro představu co a jak dlouho vydrží.
Jediné co vím je, že náklady na provoz obou kol nejsou malé a na horské jsou dost velké, ale to je u každého sportovního náčiní a náklady na kolo jsou pořád ještě zanedbatelné s tím co musí vynaložit třeba motocyklisté.
A co teprve auto :-)
To už je dost extrém, ale třeba takové jezdectví, to bude taky docela slušný zásek do rozpočtu :-)
No, na druhou stranu, zkus udělat salám třeba z převodovky :-)
a co teprv letectví. to sou teprv náklady. I když i letadlo lze vybavit elekromotorem. Viděl jsem na to téma dokument, kde letěli tak nějak okolo republiky, denně 30-40 km, a dokázali, že to jde.
Najvyššiu životnosť a najnižšie prevádzkové náklady môže dosiahnuť pri primeranom používaní priamy hub motor v kombinácii s veľmi dobre dimenzovanou batériou (viď môj zelený). Tam sa prakticky nemá čo pokaziť, a pokiaľ áno oprava nebýva drahá a nevyžaduje ťažko dostupné náhradné diely.
Když to umíš, jinak se to tak laciné nejeví.
Tak vždy je možnosť si nechať poradiť, prípadne si to dať postaviť. Pri svojich potulkách po webe som nedávno našiel zaujímavé motory Mxus 30H, v Poľsku ich majú v nexun.pl s rôznymi vinutiami (5,6 a 9z), čo je na nich ale zaujímavé okrem toho že by mali mať dobrú účinnosť a dostatočný výkon je orech na kazetu, čím je vyriešený najväčší problém s prevodmi. Bežne dostupné skrutkovacie viackolieska sa totiž nevyrábajú s 11z. Takýto motor vyzerá byť vhodný na prestavbu aj modernejšieho bicykla, zrejme nebude rozťahovať zadnú stavbu a nebude problém ho osadiť 7-10 rýchlostnou kazetou podľa potreby. Predpokladám že by to bolo kvalitatívne výrazne lepšie riešenie ako motor Magic Pie.
Člověk má dělat co umí.
A když to neumí, nechat to profíkům.
Ostatně, v motorech problém není a nebude, těším se, jestli se někam pohne vývoj baterií.
Souhlas, chci si koupit kolo které mi v případě potřeby opraví, ne každý je kutil. Zásadní otázkou je, kdy mi řeknou, to již nemá cenu opravovat, a že si mám koupit nové.
Kolega chtěl koupit dědovi, který nemůže chodit e-kolo. Když děda zjistil, že by musel měsíčně dávat bokem 4 stovky, aby měl za 2,5 roku na novou baterku, tak řekl ne.
Tak mu vyřiď aby přesvědčil dědu, že neumře dřív než za 10 let a tak může v klidu vzít peníze na pohřeb a dát je na nové kolo i s baterií. No a umřít nemůže dokud kolo a baterie neojezdí až do úplného spotřebování :-)
K prvnimu odstavci - pred nejakymi osmi lety mi v servisu rekli, ze vidlice uz presluhuje a minimalne jeji podstatna cast je na vymenu. Tak jsem se ji naucil servisovat a maka dodneska, a ze dostava poradne za usi.
V servisu dneska dily meni, mnohdy preventivne, aby se jim nevracely reklamace, nekazilo jim to jmeno. Takze nove kolo ti doporuci dost brzo.
Rychle elektrokolo, BBS-02 motor - 7Kc/km. (>100000Kc investice na 18000km.)
Pomale elektrokolo, 2WD, 2x250W - 3kc/km.
No tak jsem si trošku zkazil večer. Vytáhl jsem účtenky a kalkulačku. Ještě že ta moje není doma a neviděla to. Vyšly mi docela drsné čísla. Obyčejné horské kolo, celkem nic speciálního, jen jsem si vzal nedávno na zkoušku kevlarové pláště.
Divná je ta nízká životnost. například pláště na kolo a pneumatiky na auto. Cena stejná, ale guma na autě vydrží 30x tolik? Něco je špatně.
Jak to řeší lidi na dálkových expedicích? To mění co pár tisíc km kolo?
Na dalkovou expedice lidi kupuji Schwalbe Marathon a 15000km jedou vpohode:) Na mem jednom elektrokole Schwalbe Marathon vydržela na prednim kole 10000km, a bezny plast za 500kc vydrzi jen 3000kc.
Není zas tak dávno, co obutí na autě dávalo 20 až 30 tisícovek, mnohdy ale o dost míň. Třeba zadní na Š1203 uměly odejít i po desítce.
Na motorku dvě gumy tak stojí stejně nebo i víc než čtyři na auto a vydrží jen zlomek.
Nedá se to srovnávat. Jiná konstrukce, jiné zatížení na čtvereční mm, jiná stopa, geometrie, směsi, vlastnosti...
A nedá se moc ani srovnávat výdrž gum na kola dřív a teď. Kdopak před devadesátým najížděl přes pět tisícovek za rok. Většina kol dávala jen stovky km. Pak to vypadalo, že pláště a řetězy byly věčné.
Horský bicykel nie je bežné osobné auto. Pokiaľ by ste jazdili na terénnych gumách terénnym autom v teréne tak ako na horskom bicykli, tiež by tie gumy nevydržali tak dlho. Sú plášte ktoré vydržia aj 5-10 tisíc km, navyše lacné - napríklad Schwalbe Land Cruiser. Na diaľkové cestovanie sa nepoužíva obyčajný bicykel, ale špeciálny "touring", má pevnejšiu kostru, nejaké vychytávky navyše a odolné komponenty.
No, na zatíženém zadním kole fakt sjedeš po dvou tisícovkách vzorek, tak to prostě je.
No a jezdí se na treku, a nějakých těch Extra Dureme Marathonech, jinak to nejde.
Kolo měnit jistě nemusíš, ale plášť asi jo, pokud jedeš hodně daleko.
Plášť na kolo a pneumatiku auta bych nesrovnával.
Co jsem se ptal známých tak jsou na tom stejně. Jak to ale řeší lidi s více dětmi? Ty náklady jsou strašné, nebo to bude kolo jen exluzivní hračka pro bohaté?
Slušnější motorový člun je taky děsně príma, ale leze jaxi do peněz i dost bohatým lidem. Pramiček nebo obyčejných kajaků si může dovolit skoro každý několik. :-)
Zase háziš vidle doprostřed třidniho boje, s tim si nehraj
Nejlepší bude sedět na prdeli, chlastat polské pivo z Lídlu, protože he nejlevnějšï, a hulit k tomu startky.
V Lidlu mají i České pivo a docela dobréééé....
Zvolil jsem asi dost kontroverzní téma aspon se ukázalo kdo umí diskutovat a chce přispět svoji zkušeností.
Ano mám rád jízdu na elektrokole a nevzdám se toho i když bude pomněrně dost drahý provoz.
Skoro nulové
https://youtu.be/_LryyeHwBAs?t=659
To je skoro tak dobré jako ten Jindrův stroj :D
Nech si ty provokace, obludo.
Můj stroj bylo čisté čínské Magic Pie, u kterého jsem postupně nahradil vše, co nefungovalo.
Především vodiče, když honíš 30A hlínou mizerného průřezu, mâš strašnë ztráty odporem a topením, to jsem vychytal (po svëm).
Jsem fakt šťastný, že to už neřeším. Prostě po 50ti až 60ti nacvaknu novou baterii a jedu.
Jak drahý je kilometr..
Čím vïc jedu, tím levnějšï :-)
Tady je zas matematický kroužek :)
Prosím spočítat, zda je levnější manželství, nebo chodit 4x měsíčně souložit do veřejného domu.
Také by mne zajímalo kolik mne vlastně stojí pivo v láhvi. Když k tomu započtu cenu lednice, její provoz, cenu cesty do obchodu, vodné a stočné při spláchnutí záchodu (po pivu se čurá), koupě nového oblečení z důvodu růstu pivního břichu.
Já to kolo počítám jednoduše, v dubnu jsem sedl na kolo a jezdil do práce 6 měsíců. Za bus dávám 1200 Kč. V této sezoně 1x plášť, kazeta, řetěz, mazání, bič, měrka řetězu - cca 1500 Kč. Investice do kola byla 36 000 Kč, ale rozhodoval jsem se mezi autem, 125ccma skůtrem a tam by ty režie byly ty samé, tak řeším jen aktuální provozní náklady.
Je to docela jednoduse:)
Ted to kolo stoji rekneme 2/3 ceny noveho - tak je to 24000kc.
12000 strata ceny+1500 na opravu (plast, kazeta a retez jsou opravdu levny:)) - dohromady 13500Kc/6 mesicu=2250Kc mesicne, skoro dva krat drazzi nez MHD:)
MHD je dotováno. Skutečné náklady bez dotace na provoz MHD jsou mnohem vyšší.
Jestli je MHD dotovaná je irelevantní, naopak, pokud službu veřejné dopravy nevyužiji nikdo neušetří ani stát či obec, jako objednatel dopravy, ani cestující, pro kterého náklady na dopravu pomocí elektrokola budou převyšovat. E-kolo má smysl jako náhrada pěší dopravy nebo jako prostředek k zábavě, nikoli jako náhrada veřejné dopravy.
Smysl má nikoliv jako "náhrada" veřejné dopravy, ale jako její "doplñek"
to byla reakce na to dvakrát dražší než MHD. Někde mají MHD zadarmo úplně to se potom nedá srovnávat vůbec.
To je pohľad čisto cez peniaze, navyše trochu krátkozraký, pretože to čo sa môže javiť ako nákladnejšie sa vo výsledku môže stať lacnejšie, napríklad ak zarátam zdravotný benefit jazdy na bicykli (a to fyzický aj psychický), časový faktor - jazda vlakom/autobusom môže trvať aj 2x dlhšie ako e-bajkom (čas sú predsa peniaze), a za dosť dôležité považujem aj to, že osobne som 2x menej často chorý odkedy som prestal cestovať autobusmi, ľudia sú nezodpovední a cestujú v stave ktorý z nich robí infekčných teroristov...
Nakoniec by som podotkol, že (elektro)bicykel je skôr náhrada auta, nie verejnej dopravy, a preto by malo skôr význam porovnávať cenu a výhody/nevýhody týchto dvoch spôsobov dopravy.
Elektrický bicykel však na rozdiel od auta možno použiť na rekreačno-športové účely. Výhodou je aj možnosť "upgradu" bežnej cesty z práce (alebo úradu, obchodu) na menší výlet po zaujímavejšej trase bez nutnosti ísť najprv domov a až následne na bajk.
Naprostý souhlas, elektrokolo jsem si před 4-mi léty pořídil jako "kompenzační pomůcku" kvůli bolavým kloubům, ale hlavně jako náhradu obyčejného kola, na kterém už byla pro mě jízda kvůli těm kloubům limitující. Ale od té doby, co mám elektrokolo, tak jezdím na chatu a zpátky na něm, zatímco dřív jsem se musel trmácet vlakem či autobusem+půl hodiny pěšky přes les s ruksakem na zádech. Nyní jedu v pohodě na elektrokole a vlakem či autobusem jezdím jen v případě deště či mrazu, věci na chatu nemusím tahat na zádech, ale veze je kolo vzadu v brašnách. Prostě primárně je to pro mě náhrada za kolo, na které už nejsou síly, ale ta náhrada za MHD je pro mě jakousi "přidanou hodnotou", která mě potěší 2x- nemusím se vázat na jízdní řád vlaku či autobusu a mačkat se v něm s cizími lidmi, a ta drobná úspora za jízdné trošku sníží náklady na provoz elektrokola. (P.S.-na obyčejném kole jsem tu trasu na chatu nikdy nejezdil, jelikož je nutno překonávat brdský hřeben, což na obyčejném kole způsobilo nárůst cestovní doby vzhledem k vlaku/autobusu, na elektrokole je cestovní doba "ode dveří ke dveřím" srovnatelná vzhledem k nutnosti jít půl hodiny pěšky na zastávku).
I ten zdravotní aspekt jízdy na kole je relativní, pohyb je sice zdraví prospěšný, ale jezdit v běžném provozu mezi auty znamená kromě vdechování škodlivin i vysoké riziko zranění při pádu a při kolizi s autem s fatálními následky. Pokud bych vůbec uvažoval o kole jako alternativě k veřejné dopravě, tak pouze při možnosti jet lesem nebo mimo silnice.
S tím bych také souhlasil, frekventovaným silnicím se vyhýbám obloukem, pokud musím po silnici jet, tak jezdím po málo frekventovaných okreskách, nejraději ale mám lesní asfaltky se závorou, kam auta nesmí. V Praze si raději vezmu kolo do metra nebo vlaku a vyvezu se s ním na "Lítačku" někam na kraj města.
Jo, to já taky, ale v každém z nás je trochu kluka, a "udělat si oblouk" je pak něco, co kluk musí, když už tam dojel.
Sám, lesem na hladkém asfaltu, ani, to je ideál.
Veľkej premávke sa vyhýbam väčšinou aj ja, ale aby som jazdil iba lesom a mimo cesty, to je hodne prehnané... Neviem ako je to v iných častiach ČR, ale z výletu po južnej Morave viem, že cyklotrás máte požehnane, a dokonca mnohé sú originálne postavené, nielen vyznačené na existujúcich cestách. Takže všeobecné tvrdenie že doprava elektrobicyklom je nebezpečná je neopodstatnené a až na výnimky sa dá zvoliť vhodná trasa - len treba chcieť, pohľadať...
Tu v Turci nás je viac čo používame ebajk ako hlavný dopravný prostriedok a nemáme s týmto väčší problém, našli sme si vhodné trasy a cestičky...
K bezpečnosti - každému odporúčam VŽDY svietiť, aj cez slnečný deň, najčastejšie riziko s ktorým sa stretávam je nedanie prednosti v jazde, a poriadne silné svetlo toto riziko výrazne znižuje. Taktiež treba predvídať a mať oči na stopkách, za tie roky a kilometre som sa už naučil že je to nutné a každé prichádzajúce auto považujem za potenciálnu kolíziu a sledujem s rukami na brzdách či naozaj zastane a dá prednosť. Kto na to nemá mal by sa určite väčšej premávke vyhnúť.
Taky naprostý souhlas s tím svícením, od té doby co mám elektrokolo, tak svítím stále ve dne v noci, dobré LED světlo moc elektřiny z baterie nevysosá, oni totiž naši zákonodárci s tím celodenním svícením motorových vozidel nějak zapomněli na cyklisty, protože ti jsou v provozu už sami o sobě snadno přehlédnutelní a mezi svítícími auty je to ještě horší. Na starém klasickém kole se mě stalo, že mě řidička odbočující vlevo na parkoviště za přede mnou jedoucím autem přehlédla, na to auto co jelo přede mnou ještě počkala a pak mě to tam "ohnula" těsně před kolo. Naštěstí jsem jel docela pomalu, ale i tak už jsem se viděl, jak letím přes kapotu, naštěstí jsem zařval z plných plic a ona měla v létě stažené okno a slyšela mě a díky tomu dupla na brzdu, takže jsem těsně stihnul vedle ní proklouznout. Hrozně se mě omlouvala, že mě vůbec za tím autem neviděla. Takže svítit stále a snažit se předvídat, to je základ, jak zůstat zdravý a naživu. Bohužel jsme to my, co jsme na ráně, oni mají kolem sebe plechy. To je taky důvod, proč se snažím provozu vyhýbat, ne že bych se bál, ale protože ta jízda je pak pro mě stres, ale já chci jezdit na kole pro radost, takže si raději zvolím delší trasu po cestách bez provozu, než kratší po silnici, ale je jasné, že to vždycky nejde. Ale kvůli tomu sedět v autobuse nebudu, i my cyklisti a elektrocyklisti máme právo na své místo na slunci.
Co takhle reflexní vesta? Jezdím dost a ještě žádnej cyklista ve dne nesvítil tak, aby to bylo vidět víc než reflexní vesta.
NJN, mi přijde, jako by reflexní vesta byla nějaká ostuda (ta obyč, za pár kaček)... Žlutá snad, ale oranžová, to je úplná hrůza zřejmě, to přece nosej kopáči...
Ale eviduji, že si dobré viditelnosti reflexní vesty už začínaj všímat i podnikateé a začali nabízet z hlediska viditelnosti totéž, ale za cenu zhruba kolem tisícovky. Takže ti, co se stydí jezdit v té obyč reflexní vestě si můžou pořídit luxusní přímo pro cyklisty, aby si nepřipadali blbě. Třeba ušetří za nějakou bundu, kterou to nahrazuje, ale určitě se to špiní, takže nevím, jestli není lepší přemáchnout tu vestu či občas koupit novu.
Světlo na kole ve dne fakt není moc vidět, nemá to plochu, ani světlo, ani to pohybující se cosi. Čím větší jasná plocha, tím ve dne lepší. Ve tmě jsou reflexní prvky a i relativně malé světlo vidět dobře, ovšem pouze ve tmě (mimo osvětlené obce a města). Tam, kde svítí kandelábry, tak je ta vesta s reflexama vidět líp jak nějaká blikna a opět čím větší plocha, tím líp.
Reflexní esta je fajn, hlavně po tmě.
Ve dne je lepší svítit, to je nápadnější
Nebo obojí :-)
To bys do toho světla musel rvát víc šťávy jak na šlapání! A když čtu, jak tady škudlíte s každou Ah v baterii, tak si myslím, že ta žlutá či oranžová vesta je ve dne vidět líp :-)
Vôbec nie, mám pred rokmi lacno v číne kúpený WF-501B s 10W XM-L ledkou (cca 1000lm), držiak z číny za dolár, napája sa jedným 18650 článkom. Aj na najslabšom stupni z troch je to svetlo ťažko prehliadnuteľné, cez deň ho mám posunuté trochu vyššie aby svietilo nie na zem ale rovno dopredu. Ak by som sa potreboval ešte extra zviditeľniť, môžem zapnúť strobo mód a to už si všimne každý zaručene na kilometer, ale bežne zase netúžim budiť až takú pozornosť, aby to niekomu nevadilo. Svetlá z obchodu sú buď predražené alebo stoja za bačkoru.
No, ty píšeš, že "šajníš". Já teda sama sebe ve vestičce nevidím, ale za ty leta, co denodenně jezdím po silnici údolím, kde vede cyklotrasa a cyklisty tam potkávám, vidím ty ostatní. Všimla jsem si, že se za ty roky (čtyři?) mnohonásobně zvýšil počet žlutozelenejch bundiček a vestiček, takže soudím, že mě viděli (já ve vestičce jezdím od začátku) a naznali, že mě je vidět :-) Na začátku jsem byla jediná. V létě tam jezdí kdekdo a vidět je málokdo, v zimě jen skalní silničáři, ti postupně přešli na tu žlutozelenou praktisky všichni.
Světlo ve dne vidět není. Těch se strobem občas pár potkám, no všimnu si toho, ale že by to bylo mezi těma prasátkama od slunce problikávajícího listím stromů kolem té silnice nějak výrazný, to teda opravdu ne. Já si toho všimnu, bo to dlouhodobě sleduju.
Sama sebe nevidím, ale ty reflexní vesty druhejch jo, je to vidět na půl kilometru v pohodě i mezi těma stromama. O takto oblečeným cyklounovi vím od chvíle, co se objeví na obzoru kam oko dohlédne, aniž bych ho musela hledat.
A tohle patřilo o příspěvek níž, kde Jindra píše, že "šajní". Postavil sis to rozsvícený kolo u cesty a poodešels dvěstě, třista metrů? Já si kolo běžně odkládám v lese a tu vestu na to přehodím, pak ho snadno najdu, se při hledání hříbků někdy ztratím a ta vesta je vidět pěkně :-)
No, můj Fénix šajnuje docela slušně.
Jde o to, že reflexní prvky, pokud na ně nesvítíš, světlo neodrážejí a tak ve dne fungují jako každé jiné barevné oblečení. Světlo, zvláště jede-li v režimu blikačky docela zaujme.
Jak to tu psal kolega, nařídili všem autum ve dne svítit. A pak, když proti tobě jede auto, co nmáhodou nesvítí, je mnohem hůž vidět.
A stejně je to s cyklistou.
Bežně za dne na silnici nesvítím, ale když je nějaký hustější provoz, nebo projíždím někudy, kde je to opravdu dost hustý, rozblikám se jak vánoční stromeček. Nic to nestojí.
Ale na stezce pro cyklisty a chodce šíře 3..5m byste to mohli vypínat. Ono to i ve dne docela oslňuje. Denně míjím podobné experty, co jezdí jen po chodníku a stále pro jistotu svítí. Jsou protivní.
Tam mě potkáš stěží, ale souhlasím.
Ona na to Bára už narazila, tahleta mocná světýlka si také něco sosnou, takže se je brzo člověk naučí používat docela s rozumem.
A ty doutnavky, co vydrží na nabití svïtit měsïc, ty jsou k prdu v noci i za dne.
Chvíli jsem si myslel, že jsem na webu bruselských úředníků, regulovat, regulovat a ještě jednou regulovat.
Já pokud v autě někdy přehlédl cyklistu, tak to NIKDY nebyl cyklista ve výrazném barevném oblečení – tihle svítit nemusí. Často však potkávám cyklisty celé v tmavém – na ně je třeba působit.
Zepředu jsem přehlédl jen jednoho blbce, který v totální tmě blikal pouze vzadu. Při předjíždění na okresce jsem jej uviděl až těsně před sebou.
Několikrát se mi stalo, že jsem „prudce“ brzdil ze elektrokolem protože jel rychleji než jak jsem tipoval a já jej nestihl předjet dřív, než přejelo auto v protisměru. Tady bych byl pro regulaci.
Tak letos mi nedal přednost pán na dvouporoudé silnici, když vyjížděl z vedlejší. Měl jsem tu zelenožlutou bundu. Samospasitelné to není.
To že předpokládáš rychlost cyklisty 15km/h jako bys jel ty sám, je tvoje chyba a veliká. Silničář dokáže jet v pohodě přes 30 a to je amatér. I já, ač skoro důchodce, ve sjezdu jedu 50km/h. Pokud budeš takto odhadovat rychlosti, tak jednou zaviníš ošklivou bouračku
Brahmo, Brahmo, zas dáváš lekci z dogmatismu ? :-/
Myslíš, že soudný člověk za volantem bude odhadovat na stejnou rychlost babku s nákupem na rovince, turistu valícího z kopce, nebo nějakého Sagana na žiletce ?
Problém je ale s elektrohybama, kde podle pohybu nohou a těla rychlost neodhadneš, což u běžného cyklisty úspěšně šlo. Zvlášť svinstvo je to třeba do mírného kopečka ke křižovatce, kdy e-cyklista zdánlivě zvolní, vyvěsí - ale kolo nezmenšenou rychlostí peláší dál.
Já vím, má se předvídat, předpokládat. V pořádku. Předvídáme, předpokládáme. Nic to ale nemění na tom, že je to nečitelné a špatně odhadnutelné. Z pohledu šoféra svinstvo.
Je to velmi podobné tomu, že se předpokládá, že auto na běžné hlavní silnici jede tak kolem rychlosti 100, a tou se blíží ke křižovatce kterou někdo chce projet a těžko se dá předpokládat a odhadnout, že to auto v dálce na obzoru nejede 100, ale přilítne rychlostí 160.
Rondo, můžeš šmrdlat nožkama jak chceš, v 25ti už jedeš jak cyklista.
Z kopce asi rychleji, protože si těžší.
Jestli podle šmrdlánï nožkama určuješ rychlost cyklisty, fakt už potřebuješ dovolenou.
7mého vyjíždím na Andoru, s tïm elektroořem, hoď jim do toho vidle, a přidej se. Bydlenï platím, jeden nebo dva, platím furt to samé.
Německo přejedem vlakem, dál po ose.
Cíl, Toulouse, 17týho. Pak přesun vlakem do Paříže, 18týho budu v saku, na chvilku.
Soňa ho doveze.
Přidej se, uvidíš jak to s elektrokolem je. Źe bys nestačil se fakt nebojím.
1) mate to i v rychlostech do 25. Bába přijíždí po souběžné stezce ke křižovatce ne příliš rychle, nerozhlíží se, vyvěsí, vypadá to že chce zastavit...ale najednou zjistíš, že suverénně frčí dál. Blbě se to takhle popisuje, chce to osobně zažít. Prostě to překvapí.
2) zdaleka ne každý má tenhle samohyb propojený se šlapáním. Nejmíň třetina co tu potkávám jezdí jak na motorce, přišlapávají jen asi kvůli akceleraci nebo ušetření baterky. Mají ta kola jen na krátké přesuny do práce nebo po sousedních lokalitách, takže nemusí počítat s maximálními dojezdy, jako zdejší turisti.
Co chceš víc regulovat?
Přípomoc vypne při rychlosti 25 km/h, dál už jedeš jako cyklista. Co chceš regulovat víc?
Auto jsem taky občas řídil.
Jasně, když cykloun je vidět, je to o dost lepšï, než když vidět není.
Ale s tím, že za zatáčkou může být neviditelný cykloun, odstavený valník, nebo klâda přes silnici musíš jako řidič, co chce přežít a taky nikoho nezabít, počítat.
Neviditelný cyklista si koleduje, ale je toho víc, co tě na silnici potkâ, a elektrokola jsou až na chvostě problému.
Elektrokola jsou až na chvostu problému – s tím lze souhlasit, ještě větší chvost je požadavek aby všechna kola furt svítila. Na tohle jsem primárně reagoval.
Nebyl bych vůbec proti.
Ať svítí všechna so jedou po silnici, kde jezdí motorová vozidla. Lhostejno jestli kolo s přípomocí nebo bez.
Vypne při 25 km/hod :-)))
Všimni si, kolikrát se už jen tady řešilo odblokování tohodle omezení. A myslíš že jen tady ? :-)
Čeče, jen tak by mně zajímalo jak odhaduješ rychlost jezdce na babetě nebo motorce?
Taky netuším jak ze zadu poznáš že má někdo elektrokolo? Většina prodávaných elektrokol jde sice odblokovat ale pokud přestaneš šlapat tak e-kolo se chová jako normální kolo. Samozřejmě s vyjimkou bastlu.
A víš že to jde docela odhadnout. Roky praxe za volantem. Samozřejmě, že občas něco překvapí, ale nijak moc. Je to stejné, jako mají lidé vypěstovaný odhad i v jiných profesích. Kdo víc jezdí, i jen soukromě, odhad si vypěstuje.
Co chvíli vidím, jak od obchodu nebo vrátnice firmy někdo startuje stylem - třikrát šlápnu a pak už se vezu.
A elektrokolo, když ho dojíždíš vedle na cyklostezce by v 99% případů poznal i slepej. Na rámu nebo nosiči nádor baterie; když je baterka zarámem, tak podivně delší rozvor; s tím kombinace podivnosti u středu kola nebo baňatá nába (dynamo v nábě vozí zanedbatelné procento a nemají baterii); Navíc ten nezvyklej pohyb kola a neodpovídající pohyb cyklisty. To už má člověk vcelku "ve voku".
To máš recht, jsou tací, a není jich málo, co nechápou, že těch 25 je už docela dost.
Jak říkáš, jezdí kousek, nezajímá je dojezd, tak si to "odblokují". I na toho Bosche je nějaké šidítko, co se tam nacvakne, stojí asi 5 tisíc.
Na druhou stranu, stává se mi to často, a je to trochu deprimující, když na tom těžkém naloženém stroji jedu, tak mě hravě předjedou kluci na silničkách a mizí v dáli, tak bych problém rychlosti nepřisuzoval jen elektrokolům.
Nejde o rychlost jako takovou, ale předpokládanou. U žiletkáře tě vyšší rychlost určitě nepřekvapí. U báby na kostitřasu s taškou na řidítkách po vyvěšení kostnatých hnát pod metrákovou prdelí očekáváš na rovině zpomalování - a ona valí furt přes dvacet...
Protože elektrokol přibývá, budeš si muset "poštelovat" vlastní odhad, jinak to asi nepůjde.
Jinak, psal jsem že, ve Francii jsem boom elektrokol nějak nezaznamenal. To je pravda, po cestě, ze Strasbourgu na Paříž fakt skoro žádné.
Ovšem šok nastal dole v letovisku Andernos-les-Bains.
Zřejmě, protože v mimosezonu tam jezdí penzisti, byla kola bez přípomoci spíše výjimkou, všichni jezdili na proud, i po těch rovinkách.
Ovšem všechno profi kola, zálibu v bastlení má zřejmě jen národ Přemka Podlahy. Takže ta kola měla co mají mít, světla, všechny odrazky, blatníky.
Jestli to takhle půjde dál, e-kola ta šlapací brzo přečíslí, a pak to bude teprve fofr.
Nemyslel jsem to tak, že bych tu bábu na "elektroskútru" za to nějak odsuzoval. Sám mám "urychlenou" Babettu. Jen píšu, že z pohledu šoféra je to mnohdy nečitelné svinstvo. A být na místě toho elektrikáře, zvlášť bych si dával na tuhle nečitelnost majzla, v zájmu svého vlastního kožichu. Jenže takhle ty babky, nebo tryskáčové nepřemýšlí. Pak je zaděláno na maléry. Co je pak platno, kdo měl přednost, nebo měl brát ohled, když už jsou střeva na asfaltu.
Ačkoli z diskuzí to vypadá, že každý druhý elektrocyklista v ČR má kolo z vlastní přestavby, realita je taková, že já jsem přestavbové e-kolo dosud neviděl ani jedno. Tolik jen k názoru, "národ Přemka Podlahy", podle mě kutilství už tolik netáhne jako dřív.