Původně jsem chtěl přijít s dotazem, protože už jsem si začínal zoufat. Nakonec nezbylo, než to vyřešit, tak třeba to pomůže jiným.
Moje poslední boty Lake se ukázaly tak trvanlivé, že kufry na nich postupně dospěly do stavu, že stále častěji v některé poloze nešly vycvaknout z SPD nášlapů. Jinak žádný problém, "jenom" tohle. Jedno na jak starých pedálech, všude stejně.
Když už se vyjasnilo, že ty poslední pády po zastavení nebyly jenom vlastní únavou, říkám si, nejvyšší čas na výměnu.
Nové kufry šly vždycky na nové boty. Kdybych je chtěl dát sem, moc by trčely z ošoupané podrážky. Ale těch bot je ještě škoda.
Tak jsem vytáhl svoje první SPD boty, taky Lake. Měl jsem je schované, co kdyby. Už se tenkrát začínaly rozpadat, ale kufry na nich se teď zdály míň opotřebované a problém s vycvakáváním nepamatuju.
Zarezlé imbusy se podařilo povolit, tak jsem provedl výměnu a staré boty šly rovnou do koše.
Ještě jsem schválně přehodil levý a pravý kufr, ať se opotřebovávají zas trochu jinak.
A pak přišlo to překvapení - teď teprve nešly vycvakávat vůbec. Jenom přehnaným trhnutím nebo vytočením paty dovnitř, to nakonec ano, ale vytočením ven ani při sebevětší snaze. Než jsem zjistil co a jak, několikrát jsem si ustlal v trávě na dvorku.
Bylo to tím, jak jsem iniciativně přehodil L - P. Měly taky hodně za sebou, ale ve směru obvyklého vycvakávání měly zaběhnutý jistý žlábek, tak ještě chodily. V opačném už ne.
Zase kdyby se tohle neprojevilo, nikdy bych neprozkoumal do detailů ten mechanizmus vycvakávání.
Tak stačilo si trochu pohrát se stopkovou bruskou a chodí zas jak nové.
U těch problémových už všechno to zaběhnutí selhalo, byly na tom mnohem hůř, ale po téhle zkušenosti by šly bruskou ještě nouzově zachránit.
Dodal bych fotky, ale zrovna není čím. Možná později, kdyby byl zájem.
Tak co, dostali jste někdo kufry do takového stavu, nebo je preventivně měníte za nové, protože proč o tom přemýšlet (a po jaké době)?
Mně se občas přetrhne ten silonový popruh na klipsně. Většinou okolo nýtu, který drží očko přesky. Tak to posunu a to to očko zašiju jehlou a nití. K dalšímu přetržení už ta přeska ani ta umělá hmota klipsny nedožije. Také se mi prošlapaly podrážky Pretige od šlapky. To se děje zhruba každé dva roky a pak si musím koupit nové boty.
Omlouvám se za zaplenění tématu trochu odlišnou technologií, ale i stará ta má své mouchy. Možná i ta výdrž bude nakonec stejná. Nic není dokonalé.
Já teda asi jezdím tak nejmíň o řád míň jak ty, ale tohle se mi ještě nestalo. Ale zase docela dlouho jsem jezdil s klipsnama, a vlastně SPD boty i pedály mám teprve druhé v životě. Na Azubu jsem jezdil v nových pedálech a starých botech+kufrech z Favorita, pak jsem si koupil sandály a dal na ně nové kufry. Že by se to kdy zasekávalo jsem nezaznamenal, spíš to bylo čím dál volnější a viklavější (nehledě na naštelování pružiny).
No, nevím, já jsem na šel úplně naopak. Když jsem před rokem po osmi letech měnil boty (specialized tahoe) za nová shimana, použil jsem z nich staré kufry a jezdím na nich v pohodě dál. Najeto cca 30.000+ km a kromě občasného očištění a promáznutí si jich nevšímám.
A to samé bylo s pedály, ty jsou taky původní.
No nevím mám je minimálně 10 roků, tedy musí mít najeto +- 40,000-50,000 a přiznám se, že jsem se tímto problémem ještě nesetkal, ale boty už jsou druhé :)
No a zachraňovat po mnoha letech služby, součást výstroje v hodnotě max 300 kč tím že bych je brousil " aby ještě sloužily" mě přijde trošku zbytečné :)
Navíc když při experimentech můžeš zničit podstatně dražší nášlapy ...
Hodně záleží na nastavení napětí té pružiny. Pokud to víc utáhnu, ta eroze je logicky větší a zřejmě měkčí kufr se spíš odrbe. Já je teď prohodil po 20tis. km, protože to začalo zlobit. Ono je i na tom kufru vidět, že ta používaná strana je odbytá.
Napadá mě, že to může trochu souviset s polohou na lehokole a se šlapáním dokulata.
Ten kritický úbytek materiálu se vzniklou hranou, která brání vycvaknutí, je totiž na straně kufru směrem k patě. Tím směrem se v normální poloze při šlapání dopředu snad vůbec netlačí.
Že by to souviselo s častým vycvakáváním při silné pružině, to spíš ne, protože při vycvakávání vzniká cestička právě napříč přes tu hranu. Dokud hrana není moc vystouplá, vycvakávat to pořád jde.
Jestli to prostě nebude tím, že ony mají za sebou ke 100 tisícům km a jestli ne, tak moc nechybí.
Zato pedály fungují pořád, i ty nejstarší.
Fotky ještě dodám. Když dám vedle sebe ty poslední problémové a nové, vypadá to, že to ani není stejná součástka.
Zvláštní je, že já vždycky řešil opačný problém = kufry se v pedálech začaly kvedlat a utažení pružiny už nepomáhalo. Přitom limitem utažení u mě nikdy nebyl problém s vycvaknutím, ale to, že už jsem je nedostal dovnitř.
Může to ale být jiným pedálem, já na lehokole vozil PD-M324 a kufry jsem už vystřidal odhadem troje, letos už je asi definitivně vyřadím a nejspíš koupím M520, mám jedny aktuálně na MTB.
K těm PD-M324 měly být kufry SM-SH56. Ty vypadají trochu jinak než SM-SH51 a mají jít lehce vycvakávat ve víc polohách, což by mohlo spíš vadit. Jestli máš oba typy, je poznat rozdíl, když se používají s PD-M520?
Mám troje M520 (zrovna jedny navíc) a jedny M540, ty vypadají určitě líp a k rozebírání nebude potřeba zvláštní klíč. Jenom jestli to stojí za tu cenu. Upínací systém je úplně stejný.
Že se kufry kvedlají už dávno, to mi nevadí, mám pocit, že to tak bylo vždycky. Je to poznat nebo i slyšet jenom při větším záběru do kopce. Hlavně že nevyskakují.
Pružiny dotahuju průběžně potom, co nohu nechtěně vyrvu při nějakém tom krizovém zrychlení (jako opak krizového brždění). Vždycky by mohly být utažené víc, než právě jsou.
U těch nejstarších (na klasice) jsou už nadoraz, jak časem zeslábly. To bude nakonec důvod pro výměnu.
Vidíš, to, že by k těm pedálům mohly patřit rozdílné kufry, mě nenapadlo. Každopádně teď jsem používal s oběma kufry od M520. Vycvakávat můžu na obě strany, popis už bude asi sedřený.
Ono hlavně M324 jsem pořídil kdysi jako první SPD pedály (ever) na Ibex, protože jsem chtěl mít možnost volby, ale vlastně v jiných botách než v SPD sandálech jsem prakticky nejezdil. Pak jsem je přehodil na MTB, co mám od jara a konečně nainstaloval M520, co ležely ve skříni... no a teď je přehazuju z jednoho kola na druhé a zpět... :-)