Podnikla jsem testovací jízdu na tříkolce se solárním dobíjením. Dobíjení probíhalo slušně, na to, že jsem byla většinou v pohybu. Ale to zatím nechci rozvádět.
Moje trasa byla z Lužických hor do Jizerek a v Kořenově jsem to vzala dolů do Českého ráje a zpět do Lužických. Celkem tedy něco přes 200 km.
Na tříkolku jsem dala silnější motor, který podporuje rekuperaci. To bylo hlavně z toho důvodu, že jsem chtěla ulevit bubnovým brzdám. Rekuperaci jsem nastavila na 80%.
Překvapením pro mne bylo, že jsem na rekuperovala přes 30% ! Někdy mi zpětná energie ukazovala i 500 W , což jsem se snažila omezovat a nejít přes 200 w. Vím,že to pro baterku vůbec není dobré.
Tak by mě zajímalo, jestli ti, kteří máte silný nábojový motor rekuperaci používáte. Hledala jsem nějaké baterie, které zvládají velké nabíjecí proudy. Kromě lifepo4, které jsou na tom trochu lépe , než lipolky jsem narazila na LTO články.
Nemáte někdo s těmito zkušenosti? A také by mě zajímalo jak to má vyřešený Bionx , který rekuperaci podporuje.
Za mně, tedy rekuperace na elektrokole slušně funguje, jen je problém s baterkami.
Ja rekuperujem od počiatku, je to super a tiež hlavný dôvod prečo majú všetky moje ebajky veľkú hubmotor. Pri trase s veľkými prevýšeniami a mimo terén je rekuperácia veľmi užitočná a okrem predĺženého dojazdu výrazne šetrí brzdy (včera som menil brzdové platničky na mojej 39kg/>50kph mašine prvý raz po 8000km - a to mám obyčajnú shimano mechanickú brzdu, nič nóbl...)
Batériu treba dostatočne dimenzovať, v prípade Li-Ion ju stačí mať dostatočne veľkú, LiPo nemá vôbec problém, LifePO4 je dosť drahé a LTO mi príde na takéto použitie už trochu moc...
Ešte ma napadlo, akú tam máte riadiacu jednotku?
Mám tam Magic 50A. K ní mám kabel USB na programování.
Takže, vy používáte baterie jaké?
Šikula radil rekuperaci na li-ion baterku úplně vypnout.Jinak do půl roku odejde.
Zajímavé, ja rekuperuji druhou sezonu, 500W celkem běžně a baterie jsou ve stoprocentní kondici. Mám dvě tyhle
http://www.elektrokola-dh.cz/akumulatory-li-ion...
používám je jednotlivě. Paralelně zapojené by snesly daleko více. Šikula sem tam taky ujede:-)
Včera jsem opět na tu jednu baterii ujel téměř 70km.
Ještě jedna, řj. mám tuhle a vřele ji doporučuji.
http://www.elektrokola-dh.cz/ridici-jednotky...
Tak on tým Šikula myslí klasickú malú LiIon batériu, pokiaľ je batéria doststočne veľká a/alebo je z článkov pre väčšie prúdy tak to problém byť nemusí... Tie rekuperačné prúdy závisia aj od motora, čím je väčší a výkonnejší, tým je aj rekuperácia účinnejšia a dosahované prúdy sú väčšie. U RJ Magic mám odsledované, že po veľmi krátkej špičke da rekuoeračný prúd zníži a je dosť stabilný. Pokiaľ je na túto hodnotu batéria dimenzovaná, je to OK. V prípade tých malých LiIon by som to videl tak na 2ks paralelne. A pozor, nebrzdiť s plne nabitou baterkou! BMS odpojí RJ, tá sa prepätím poškodí a nasleduje skrat a zablokovanie motora...
Co myslíte tím malé. Já mám 13Ah 36v. Někde jsem četla,že není vhodné dvě baterie propojovat paralerně. Navíc nemám dvě stejně staré a velké baterky.
Stáhla jsem rekuperaci na 40%. Už to takové proudy nedává.
Zajímalo by mně, jak dával odkaz Bob na tu jednotku sin-wave jestli tam jde také štelovat ta rekuperace.
Stejně mi to přijde dost o hubu, jak to dopadne, když BSM odpojí baterii. Správný kontroler by měl by se měl od motoru okamžitě odpojit a přebytečnou energii spálit v odporu. Rozhodně by z toho neměl umřít a následně zkratovat motor.
Jak by mel vypadat ten odpor vevnitr RJ, ktery umi spalit alespon 20A a 36V...
20W rezistor vazi 23g (https://www.gme.cz/rd-4r-20w-5), tak rezistor, ktery umi spalit 20A na 36V mohl bych mit vahu 828g. Ja bych to nechtel mit v RJ:))
On ten odpor by to pálil jen do doby, než se stihne ten kontroler odpojit. Takže proudy velké ale Wh malé.
Ten odpor by niečo muselo stihnúť včas pripojiť, a to je ten problém, RJ nie je dosť rýchla aby vyhodnotila čo sa stalo, inak by stačilo ukončiť rekuperáciu a nič by sa nepokazilo... Záleží aj na tom, aké BMS má batéria, ak má osobitný vývod na nabíjanie a osobitný na vybíjanie, uvedený problém by nenastal nakoľko blokovanie nabíjania je len na nabíjacej vetve a nie na vybíjacej. Mohlo by zase ale dôjsť k prebíjaniu batérie. Krátke brzdenie by asi neublížilo, ale určite nie je vhodné sa s nabitou batériou pustiť niekde hodne vysoko z kopca.
To je právě ten problém, že to končí destrukcí řídící jednotky a následně i jezdce. Naprosto neobsloužený těžký hazard. Chápu, proč rekuperací všichni tvrdě vypínají, poněvadž je to cesta do kriminálu.
Nemohu souhlasit, stačí dodržet jednoduchá pravidla. Pokud bydlím na kopci tak baterii doma nenabíjím naplno. Rovněž když vyjedu na kopec a mám možnost dobíjení tak si tam nechám rezervu. Pak ještě musíš mít bateri která podporuje rekuperaci a to na výstupní větvi. A to je vše.
Ještě bych doporučil používat pro rekuperaci páčku pro přední brzdu (se spínačem) a zadní nechal klasickou. Pak se není čeho bát.
Na druhou stranu těch přímých motoru co rekuperují moc elektrocyklistů nevyužívá. Většinou mají ty s platetovkou a ty rekuperaci neumožňují.
Rekuperácia je jeden z hlavných benefitov priameho motora. Vypnúť ju je asi tak výhodné ako elektrifikovať stredovým motorom bicykel ktorý má vzadu len jeden prevod...
Odborníci (nemyslím práve tu z fóra) potom miesto správnej batérie radšej poradia rekuperáciu vypnúť. Je ale pravda, že niekto tým utrpí viac, niekto menej. Záleží od toho ako, kde a kto jazdí - kopce, váha, rýchlosť, výkon... Čím vyššia hmotnosť, rýchlosť, výkon a kopce, tým väčší benefit rekuperácia prináša...
Ja používam LiPo batérie, pokiaľ s nimi správne zachádzate majú len samé výhody. Rekuperácia im vôbec nevadí, dajú sa rýchlo nabíjať (1C je základ, tzn. nabité za hodinu, mnohé sa dajú aj rýchlejšie), sú relatívne lacné a môžete si ich vyskladať ako Vám vyhovuje (tvar, kapacita, napätie...)
Ak nemajú od výroby nejakú vadu a správne ich používate, vydržia mnoho rokov a stovky cyklov.
Mě rekuperace přehodila přes řídítka.
Vyjel jsem s nabito, z kopce, a brzdil.
Tenkrát motor v předním kole.
Ten se zablokoval, a uź jsem letěl.
Asi by tohle mohla řešit ŘJ, ale neudělala to.
Zdroje uvádí, že rekuperací můžeš zvýšit dojezd až o 5 procent.
Nevím jestli to za ty problémy stojí.
Brždění rekuperací, to je to totéž, kolik získám, koli ztratím, neumím vyhodnotit.
Kotouče v hydraulice brzdí slušně.
Zablokoval se ti motor, nebo to řídicí jednotka pustila do zkratu a ono to dramaticky začalo brzdit? Přežila to ta řídicí jednotka a motor? Je to jen akademická otázka, aby se rozlišilo, co tě vlastně z toho kola shodilo.
Stala se podivná věc, motor se začal točit v protisměru. I s jinou ŘJ.
Šikula na to koukal jak zjara, natož pak já.
Víc jsem neřešil, dal motor dozadu a rekuperaci nezapojil.
Podľa mňa to bola škoda to vzdať po prvom neúspechu, navyše spôsobeného vlastnou chybou (brzdenie z kopca s plnou baterkou). Na tej dlhej ceste s vozíkom by bola rekuperácia k nezaplateniu a stala by sa určite obľúbenou funkciou...