Zdravím všetkých ebajkerov, bajkerov a ľudí dobrej vôle. S kamarátom sme sa rozhodli prevetrať naše tátoše trochu ďalej než zvyčajne a mimo našu matičku vlasť. Vybrali sme si Moravu, konkrétne Moravskú vinársku cestu. Chceli by sme počas 3 dní "zažiť" čo najviac z tejto oblasti, a tak ma napadlo že ak je niekto z tu diskutujúcich domáci, mohol by možno niečo poradiť, možno sa aj prípadne stretnúť na kus reči alebo kus cesty... Výlet bude počas budúceho týždňa, pravdepodobne utorok-štvrtok (14-16.8.2018)
Zatiaľ ide všetko podľa plánu, v utorok pred obedom by sme mali doraziť do Uherského Hradište a potom budeme postupovať smerom na Mikulov a Znojmo...
Přihoď knedlík a zajeď až k nám do Čech.
Ďakujem za pozvanie, ak to teraz dobre dopadne tak nabudúce možno potiahnem ďalej. Prejsť celú ČR za 3 dni asi nestihnem :-)
Co bys nestih, den má 24 hodin plus noc :-)
Po včerajšom návrate môžem konštatovať že výlet sa vydaril, až na jeden defekt sme technické problémy nemali. Prešli sme oblasť Južnej Moravy od Uherského Hradiště po Znojmo, zväčša po "vinných stezkách" a dali sme si zachádzku aj dedinkami a vinicami severného Rakúska. Kraj je výrazne odlišný od oblasti kde žijem, husto pretkaný cestami a cestičkami... Spolu sme prešli 647km a strávili v sedle 21h a 18min. Minul som 9,35kWh a priemerná rýchlosť jazdy bola 30,4km/h.
To jste svištěli dost rychle, kdybyste ubrali na nějakých 20-22 km/h asi by se o dost zvýšil dojezd na jednu baterii.
Áno je to tak, ale jednak v tom teple bolo príjemné svišťať (pokiaľ to cesta dovolila) a hlavne, neusedel by som toľko hodín v sedle aby som prešiel rovnakú vzdialenosť a ono sa to nezdá, ale tu fotka, tam zastávka, obchod, najesť sa, pozrieť do mapy, a čas letí jak blázon a zrazu je večer :-)
To máš asi blbý sedlo, usedět by to neměl být problém. Je to tak, jak jedeš kolem 160 denně, jsi v podstatě na kole furt, od rána do večera.
Každá zastávka dost sráží průměr.
Na treku jsem počítal 13 km/h cestovní rychlost (včetně přestávek), na silničce jsem zrychlil na 16 km/h a teď s tím střeďákem Boschem jedu kolem 17 km/h a asi to moc rychleji už nepůjde.
Jak říkáš, tu fotka, tu koukneš do mapy.... :-)
Sedlo by nevadilo, ale mám problém s ramenami a šijou... Keď to raz začne bolieť je zle. Už som eliminoval záťaž batohu na pleciach, nosím ho prakticky prázdny a natiahol som popruhy tak že batoh dosadne na sedlovkový nosič keď sa trošku vystriem, aj rajdy sú najvyššie ako sa dá a sedlo som dal trochu nižšie než by bolo nohám ideálne, ale tie neprotestujú... A to je ešte aj celý predok bicykla zdvihnutý, pôvodne tam asi bola pevná vidla a ja som ju nahradil 120mm odpruženou.
Ajajaj, jestli vozíš baton na zádech, není se čemu divit, dej všechno na nosič, popř. vozík. S baťůžkem je to na krátké popojíždění, mít cokoliv na zádech je na delší cestě mučení.
No, a pak musíš poštelovat posez, na to jsou tu jiní borci, ale něco nagoogluješ.
I když jedeš s motorem, je to furt kolo, a jako na kole na tom musíš sedět.
No a taky si zvyknout.
Ono to po čase přestane, až si tělo zvykne. Špatná zpráva je, že tě pak začne bolet zase něco jinýho :-)
I na motorce se dá blbě sedět. Pro mě byla vyloženým mučidlem klasická třiapůla. Po nějakých dvaceti kilákách jsem už nepootočil hlavu. Úplná křeč za krkem. Dokud jsem držel hlavu rovně, jakžtakž dobrý. Při sebemenším pokusu pohnout do stran se "zařízla kudla". Lahůdkou bylo přijet na křižovatku z vedlejší a rozhlídnout se. Přes slzy člověk neviděl nákladní Tatru. A to jsem nakrucoval celýho člověka, jak ve vesničce střediskový.
Potreboval by som sedieť ešte viac vzpriamene, ale už som narazil na limity možnosti nastavenia bicykla, musel by som niečo pridať alebo vymeniť... Pri jazde sa často opieram o riadítka iba palcami a skrčenými prstami, je to o poznanie lepšie ako držať sa normálne, ale ešte stále to nie je celkom ono...
Kolik a jakých baterek jste vezli? Dobíjení probíhalo bez problémů? Rychlonabíječky ?
Obaja máme LiPo Multistar 32Ah/14s (cca 54V) v trojuholníku bicykla. Využiteľná kapacita bez nabíjania/vybíjania na doraz asi 1500Wh. Rýchlonabíjačka 1800W, v reáli to je 25-45min nabíjania podľa toho ako sme vybití (pri nabíjaní na ceste nečakáme kým sa baterka nabije na 100%, to trvá zbytočne dlho, končíme keď prúd klesne tak na polovicu - nabité na 90-95%. Dobíjali sme pri pivku, kofolke a pod.
Co to bylo za cyklistický závod? To byl soukromý, že k tomu nemůžu nic najít?
Jel s kámošen na výlet, do cudziny :-)
Žádnej závod.
Má silný motor v zadním kole, psal že svištěli kolem 40ky, to pak těch 30 dá.
To se dá celkem snadno dokázat, pokud jezdil po jihomoravských rovinkách a neváží metrák.
Jen to muselo fest žrát.
Já to před lety pral s tím silným motorem taky tak 28 - 30 km/h, i s vozejkem.
Ono když přitlačíš na páčku, jde to celkem snadno :-)
Mezi ostatními cyklisty po cyklostezkách jezdit rychlostí 40km/h je opravdu ohleduplné a bezpečné. :-(
Je, nevidím v tom problém. Ja nemám problém jazdiť rýchlo a zároveň mikoho neohrozovať. Keď treba spomalím, použijem zvonček, poďakujem za uvoľnenie cesty... Mám predsa motor, znovu sa rozbehnem. A popravde, väčšinu času boli tie chodníčky úplne prázdne a celé kilometre sme nestretli ani živáčika.
Na normálnej ceste je skôr výhoda ísť rýchlejšie, obieha ma menej áut, menej "zavadziam" keď držím rýchlosť s premávkou. V zásade celý deň svietim, a nespolieham sa že mi ostatní dajú prednosť aj keď ju mám. Nepotrebujem byť účastníkom nehody bez ohľadu na to koho by to bola vina.
No, záleží na provozu na cyklostezce, ale radši bych to nedělal.
Nikdy nevíš co vyvede nějaké děcko, to kplo je dost tě6ké a v té rychlosti může udělat paseku.
Ako som písal, väčšinou sme boli na ceste sami. Keď vidím deti vždy rátam s tým že mi vbehnú do cesty a spomalím tak aby som stihol bezpečne zareagovať. Obchádzam veľkou okľukou ak je to možné. V akejkoľvek prevádzke na akejkoľvek ceste sa dá jazdiť bezpečne, len sa treba prispôsobiť a predvídať.
Když se trchu ožere, tak mu ta havěť na stezce ani nevadí :-)
Pod vplyvom nikdy nejazdím. Maximum čo som vypil bolo jedno malé pivo, a určite nie na lačno...
Taky tě rád vidím, nemůžeš si pomoci, musí to ven, viď :-)
Krátkodobě klidně i 60, ale dlouhodobě na 650 km ti na průměr 30 rozhodně ani dlouhodobá rychlost 40 nestačí.
Když si jel tou rychlostí až 30, tak větší průměr než 18 neuděláš a máš co dělat abys toho dosáhl, zvlášť když to nejedeš jako závod.
No, nevím, nějak to měřil.
Mě to dávalo takhle, Garmin záznam, omezovač přípomoci do 25 km/h.
Tak nevím jak to počítáš ale ja mám průměrku 18km/h a nějaké drobné a přitom rychlost 27km/h nepřekročím neb mám omezovač. Kámoš na středové yamaze má to samé. Je fakt že jezdime poměrně plynule bez omezení. V případě návalu průměrka při stejné ryvhlosti klesá:-)
To já nepočítám.
Prostě ráno když nasednu na kolo zapnu Garmina, večer vypnu. Jede přes oběd, přes všechny přestávky, prostě furt,
Skoro 14 je dobrý na cestovní rychlost.
Počas výletu sa mi spotreba udržiavala okolo 15Wh/km. Paradoxne kamarát so stredovým BBS-HD mal spotrebu značne vyššiu, už nejakú dobu pátrame čím to je, a zatiaľ to vyzerá že ten môj Mxus 3k Turbo je proste pri takomto štýle jazdy účinnejší. V druhej polovici výletu kamarát poriadne podradil a jazdil bez šliapania (už to nešlo utočiť nohami) a spotreba (aj teplota motora) mu trochu klesla napriek tomu že sa len vozil. Z toho zatiaľ vychádza že ten motor je nedostatočne vnútri sprevodovaný a pri vyšších výkonoch (jazdil iba do 1000W, aj keď maximum je až 1600W) potrebuje otáčky, ktoré už nie sú pre človeka prijateľné. Predpokladám že pri jazde tak do 500W a vhodných (ľahších) prevodoch sa to moc neprejaví, pri 1000W je to už zjavné.
Toto mohu potvrdit, zjistil jsem, že když vyjedu kopec na lehčí převod bez šlapání, jen na páčku (protože už bych tu kadenci nohama neutočil), tak wattmetr ukazuje někdy i nižší spotřebu, než když pojedu na trošku těžší převod(abych stihnul šlapat) a budu mu šlapáním pomáhat. Od určitých otáček cítím, jako by začal lépe táhnout a spotřeba je stále stejná, nebo naopak mírně klesne, ale při těchto otáčkách je už kadence šlapání příliš vysoká, než aby to člověk vydržel delší dobu ušlapat. Je to divné, protože středový motor by měl být navržen a zpřevodován na průměrnou kadenci šlapání, ale zjevně má efektivní otáčky vyšší, než by člověk stihnul ušlapat. Asi proto má Bosch ten malý převodník - je tam zřejmě jak převod do pomala z motoru k převodníku, tak převod do rychla z pedálů k převodníku.
Je zjavné že pri bafangu narazila čínska technika na svoje limity skôr než sa dosiahlo optimálne riešenie. Prevodový pomer rotor-tanier je nedostatočný, potenciál a maximálna účinnosť motora nie sú dosiahnuté pri normálnej kadencii šliapania. Tým sa čiastočne stiera výhoda stredového motora ohľadom účinnosti ktorá je pokiaľ chce človek aj šliapať podpriemerná.
Bohužel, včera se mě to vymstilo - snažil jsem se motoru pomoct do kopce, ale měl jsem moc lehký převod, takže kadence se pro mě stala téměř vražednou - jak jsem roztočil pedály, tak jsem si hnul nějak blbě páteří v kříži, najednou velmi ostrá bolest - něco jako "houser", takže jsem zbytek cesty na chatu dojel jen "na páčku", protože i pomalejší šlapání se pro mě stalo rázem velmi bolestivé. Bez šlapání to sice bolelo taky, ale dalo se to vydržet. Doma jsem to trošku rozehnal kafrovým mazáním a Ibalginem, ale ještě to není ono, takže při šlapání musím být opatrný a buď šlapat jen pomalu, nebo jet jen "na páčku". Takže možná v kopcích je lepší a úspornější nechat lehčí převod a jet jen na páčku a nesnažit se motoru pomáhat, příp. až když už to nebude zvládat a klesnou mu otáčky, tak mu trošku příšlapem pomoci. Na rovince jede na malý výkon, takže ta pomalejší kadence s příšlapem na těžší převod mu tolik nevadí. Je to škoda, protože až na tuto chybičku mě motor celkem vyhovuje, na vhodný převod vyjede téměř jakýkoliv kopec i bez příšlapu, příp. s příšlapem jen v nejprudších partiích stoupání. A samozřejmě nemožnost brzdění rekuperací způsobuje nutnost časté výměny brzdových destiček, v kopcovitém terénu jsem nucen měnit destičky na obou kolech již po ujetí cca 500km...
Načaté kríže mám aj ja, stačí neopatrný pohyb a je to bolesť na pekne dlho... Také zabratie "do prázdna" je zaručene jeden z takých pohybov...
Pri mojej váhe 66kg ma hub motor vyvezie aj do riadneho kopca, a vždy môžem zosadnúť a kráčať popri bicykli ktorý ide hore kopcom sám. Tak zvládne ísť prakticky do akéhokoľvek stúpania a nakoľko to už väčšinou býva aj ťažko zjazdné tak to ani moc nevadí. Som rád že mi brzdové platničky vydržali 8000km a zadné V-brake sú stále zánovné, a tiež som rád že sa neustále nemusím hrať s prevodmi a radiť hore-dolu aby mal motor čo potrebuje... A keď sa občas zamyslím či by som taký bicykel predsa len nechcel, tak cena a skutočnosť že by som ho využil skutočne len okrajovo ma hneď vrátia do reality...
Až mi raz niekto taký motor daruje alebo ho nejak inak výhodne získam postavím si jeden stredomotorový bike aj ja :-)
Inak kamarát čo bol teraz so mnou na výlete už tiež zvažuje prechod na hub motor... Streďák už jazdí tretí - BS-HD (predtým BBS-02/500W a 750W, oba začali hrkotať) na HD-čku menil to nylonové koliečko, zatiaľ mu drží ale pri spoločných jazdách má vyššiu spotrebu a pri rýchlej jazde na plný výkon sa prehrieva.
Jojo, to přesně máte pravdu, snažit se pomáhat motoru v kopci při vysokých otáčkách je cesta do pekel, jak si zhuntovat páteř :-( Když jsem se před těmi třemi lety rozhodoval, čím si kvůli bolavým kloubům zelektrifikuju kolo, tak mě tu všichni radili, že do kopců je nejlepší střeďák, že nábojové HUB pomáhají jen v mírných kopcích a já potřebuji, aby mě motor pomohl hlavně do větších kopců i s mými 120kg a plnými brašnami a to mi ten střeďák asi nejvíc pomůže. Bohužel daň za to jsou ty vyšší provozní náklady - řetěz+kazeta každou sezonu, teď už mě začíná zlobit i přehazovačka a někdy přeskakuje a nepřesně řadí. A hlavně to furt žere brzdové destičky. Kdybych měl peněz nazbyt, tak budu mít ještě jedno asi nejlíp horské kolo s 26'koly, pořádnými gumami s kilowatovým zadním HUB a rekuperací a budu kola střídat podle plánované trasy a terénu. Neexistuje žádné ideální řešení, bohužel... Jinak tento BBS-HD se mě nepřehřívá ani ve vedrech, ale nehoním ho na větší výkony při malých otáčkách, do kopců ho nechám makat na vyšší otáčky bez příšlapu, resp. mu pomůžu až když dostatečně zpomalí, po rovince jezdím tak na 300-400W s příšlapem kolem cca 30-35km/hod. Když jsem měl dřív ten BBS-2, tak ten se v kopcích zahříval podstatně více a též mu bylo potřeba více pomáhat, takže jsem s tímto motorem vcelku spokojen, též i s LiPo bateriemi, jen jsem netušil, že ty se při provozu zahřívají a musí tedy být ve větraných brašničkách, než jsem si koupil brašničky nahoru na rám a na řidítka, kde jsou ty baterie volně s přístupem vzduchu, tak jsem je měl dříve v krabici dvě vedle sebe vzadu v brašně na nosiči a to byly po jízdě docela teplé a trošku se jakoby nafoukly, což jim tedy určitě neprospělo. Nevím, co by pro ně bylo nejlepší, aby se dostatečně chladily a přitom byly chráněny před nárazy, zatím je mám každou zvlášť v brašničkách na rámu a na řidítkách (3x4S 16Ah) a brašničky mám při jízdě pootevřené, aby se mohly větrat a chladit a je to celkem OK. Díky moc za Vaše zkušenosti :-)
Lipolky by mali mať kompresiu tak, aby jednotlivé vrstvy v tých sáčkoch boli k sebe pritisnuté, ja to dosahujem montážou do krabice z Al plechu - obvod tvorí U profil + bočnice. To zabraňuje nafukovaniu ktoré má za následok oddeľovanie vrstiev batérie a zvyšovanie vnútorného odporu a vznik hot-spotov pri väčších odberoch. Primerane dimenzovaná batéria by sa moc hriať nemala, medzi baterky a Al plech dávam izolačný materiál aby napríklad v zime nenastalo prudké ochladzovanie batérií z niektorých strán keď vyjdem z tepla von.
Takže voľne položená Lipolka v brašničke je zlé riešenie, určite neodporúčam. Minimálne by mala byť stiahnutá nejak medzi dvomi pevnými rovnými plechmi a boky obložené trebárs styrodurom alebo niečím iným vhodným.
Jezdím elektrokola asi 8 let. Mám vyzkoušené velké množství motorů a zjišťuji, že opravdu nejspolehlivější je silný motor v zadním 26" kole.
Vlastním ještě baterie lifepo4 které jsou staré těch 8 let, ale jezdila jsem na nich bez zapnutí rekuperace, jelikož mi bylo na kole nepříjemné to škubnutí.
Nyní na tříkolce rekuperaci používám a citlivě ji dávkuji i na normálním kole. Jen mi zatím nikdo neporadil jaké baterie rekuperaci oficiálně podporují.
Určitě je střeďák v terénu lepší, ale ve velkém terénním kopci stejně ztrácím ovladatelnost kola, tak slézám.
Dnes upřednostňuji před středovým pohonem i malý nábojový motor 250 w. Kolo si zachovává všechny vlastnosti kola bez motoru a na jízdu na lehko úplňě dostačují jen musím mít měřák, abych vše sledovala a motor zbytečně nepřetěžovala.
Batéria je vhodná na rekuperáciu vtedy, ak to jej parametre dovoľujú, to znamená že nezáleží na type článkov, ale na ich parametroch a celkovej dimenzácii. Keď sa z "notebookových" článkov 18650 s veľkou kapacitou a malým maximálnym prúdom urobí rámová 4p batéria, je jasné že to jednak nebude vhodné pre BBS-HD alebo silný hubmotor na 30A, a tiež to nebude vhodné na rekuperáciu. Pokiaľ by sa urobila z rovnakých článkov batéria 10p, alebo by sa urobila 4p ale s použitím článkov určených pre akunáradie s vysokými vybíjacími aj nabíjacími prúdmi, rekuperácia s jednotkou Magic 50A by nevadila. Pokročilejšie riadiace jednotky umožňujú nastaviť aj maximálny rekuperačný a fázový prúd, čím ide obmedziť nabíjací prúd do batérie aj veľkosť brzdnej sily.
Pri RJ Magic sa nastavuje iba PWM hodnota ktorou spínajú mosfety pri rekuperácii a to ovplyvňuje, od akej rýchlosti začne rekuperácia fungovať. Ja používam nastavenia okolo 90%, aby som mohol zbrzdiť motorom na čo najnižšiu rýchlosť a tým šetril brzdy a získaval energiu.
To ako sa brzdenie rekuperáciou prejavuje závisí aj od motora, jeho veľkosti, počtu pólov, vinutia. Lepšie rekuperujú "pomaly" vinuté motory a celkovo väčšie motory ktoré majú nižší odpor vinutia a tým vyššiu účinnosť.
Malý sprevodovaný nábojový motor má s výnimkou rekuperácie výhody priameho aj stredového motora. Vďaka sprevodovaniu je menší, ľahší, účinnejší do kopcov a zároveň pri jazde bez motora nekladie odpor. Zvažujem objednať väčšie množstvo Q128H motorov z číny, nakoľko to sa mi zdá ako ideálny kandidát takmer na všetko. Vďaka prevodu 1:16 si to môže rozdať aj so streďákom, váhou 3kg je na tom ešte lepšie, a už pri 250W (asi 500W max príkon) fantasticky ťahá a má výbornú účinnosť na rozdiel od iných malých 250W motorov. Zároveň zvládne aj 1kW, pokiaľ treba riadny výkon dá sa použiť tiež. To dosahuje vďaka tomu vnútornému prevodovému pomeru, na výkon sú potrebné otáčky a tento to má.
Musím potvrdit tvoje slova, mám ho od května najeto přes 1200km a jede jak pila. Po rovině s příšlapem 40 a 7%kopec když je plná baterka i přes 30km/h a to vážím 115kg a sedím jak za stolem, neboť je to dámské kolo s nízkým nástupem co má Kometa. Na zahraničním foru ho Boris z Norska v kopcích výkonově přirovnal k BBS2 750w
Mám u něj sinusovou ř.jednotku na 25A a stou má motor takový výkon, že se dá jezdit na nejtěžší převod prakticky bez řazení a jen regulovat výkon na displeji. Jak to bude s jeho spolehlivostí ukáže až čas, bylo by příjemné, kdyby vydržel co Bafang BPM2 500w a to je už více jak 12000km bez jakéhokoliv zásahu nebo rozdělání a mazání.
Jo tento motor se mi líbí,ale neumím objednávat z Číny. Pokud byste objednával větší množství, tak mám zájem.
Zatiaľ to vyzerá tak že do tej objednávky pôjdem, takže ak by niekto mal záujem o motor a prípadne ďalšie veci z bmsbattery tak mi pošlite správu. Predpokladám že výsledná cena bude o niečo nižšia ako jednotlivá objednávka a ušetríte si aj pakáreň s colníkmi.
Objednať ten motor je jednoduché, akurát treba rátať s colným konaním, čím sa to trochu predraží. Mňa 1 kus vyšiel na niečo cez 170€. Práve zisťujem, ako na to aby ma to vyšlo menej... Prvý predpoklad je objednať viac kusov.
Unás to vychází cenově podobně jen motor ca 4000kč i s proclením.
Po přidání motoru do košíku naskočí poštovné 68,91$ ale po přihlášení klesne na 66,59$
Udělal jsem zkušební objednávku celé sady co se vyplatí objednat tj.motor, sin. říd. jednotka, displej, plyn, pas, brzdy s odpojovačem motoru a šroubovací sedmikolečko.
Vypletení motoru do ráfku nestojí v Tišnově ani tisícovku. Rameno kroutícího momentu stačí jedno a je otrochu levnější než 2 od Číňana.
Tohle vše vyjde na 5000kč + proclení do 7000kč. A zhruba za 2týdny máte v kopcích úsměv od ucha k uchu, tak se toho nebojte.
Pri priamych hub motoroch je najvýznamnejším posunom za poslednú dobu použitie tenších statorových plechov, vďaka čomu sú motory účinnejšie a kladú menší odpor pri jazde, a hlavne zlepšenie chladenia pomocou ferrofluidu a prídavných chladičov. Vďaka tomu je možné s tým istým motorom jazdiť na výrazne vyšší výkon, alebo pre daný potrebný výkon zvoliť menší a ľahší motor. Motor Magic Pie je vhodný kandidát, nakoľko má veľkú plochu bočných hliníkových deklov (ani nepotrebuje chladiče) a vďaka úzkemu rotoru je dobrý prestup tepla na ne. Mám takto upravený MP2 a teplotné čidlo na vinutí, vymenil som aj fázové káble a motor citeľne lepšie ťahá a "nestráca dych" vo veľkej záťaži nakoľko sa tak neprehrieva a tým má vyššiu účinnosť. Samozrejme nevydrží ísť v kuse na 3kW, ale to ani bežne nie je treba a na druhú stranu to teraz zvláda dosť dlho kým teplota vystúpi moc vysoko, a potom zase dosť rýchlo vychladne. S úpravou som veľmi spokojný a odporúčam, je to kus roboty, ale za minimum peňazí mám motor s ďaleko lepšími parametrami a pri tej istej váhe.
Díval jsem se na lipolky, jestli je nemám taky nafouklé. Mám je v krabičkách z desek z rc-zoomu 5mm. Vypadají zatím dobře, i když včera dost hřaly, asi horko a beru z nich jen 6A, kdyby na to přišlo, můžu dvě propojit.
Ja to měl stažené ještě touhle páskou, vřele doporučuji je to pevný stahovák.
https://www.obaly-baleni.cz/lepici-paska...
Je to lepší a lehčí jak hliník :-)
Áno tá páska je dobrá, ale aby nedošlo k omylu, nestačí s tým Lipolky omotať, treba dať niečo tvrdé rovné čo sa neprehýba na vrch a spodok baterky a potom to celé stiahnuť. Tak sa docieli rovnomerná kompresia jednotlivých vrstiev na celej ploche článkov. Prípadne vložiť do vhodnej krabice tak, aby po zatvorení a stiahnutí bolo dosiahnuté to isté. Kraje Lipolky (tam kde sú kraje "sáčkov" - článkov) by mali byť chránené niečím mäkkým aby tam nedošlo k poškodeniu, tam sú na to najháklivejšie.
Ešte jedna zaujímavosť - s mierou nabitia Lipolky mierne menia rozmer - takže to stiahnutie (a vôbec aj ostatná manipulácia a montáž) je dobré urobiť keď sú menej nabité, a to aj pre bezpečnosť pri práci. Takmer vybitá Lipolka nemá dosť energie aby horela a urobila veľkú škodu. Nabitý článok je trochu hrubší a môže mať tiež tendenciu sa trošku nafúknuť. To pre skladanie batérie nie je dobré.
Ta tvrdá plocha je ten tvrzený polystyrén a ten to rovnoměrně zatlačí. Je lehčí než hliník a není tak ostrý, lépe se sním pracuje. Ta páska to dokonale stáhne.
Díky moc, uříznu si tedy destičky nepatrně větší než jsou boční strany LiPolky a stáhnu to omotáním tou speciální páskou se skelnými vlákny. Nevím, jestli pro přenos tepla vznikající v baterii by možná byl lepší ten hliník, protože tvrzený polystyren přece jen teplo dost izoluje. Baterie zatěžuji odběrem tak 1-1,3 C (16Ah baterii zatěžuji proudem do 20A), zahřívala a lehce zvětšila se mě ta sada co byla v papírové krabici na nosičové brašně, ty co mám v brašničkách na řídítkách a rámu se stačí ochlazovat proudícím vzduchem.
Ja ti nevím ja jsem kdysi z těch svých lipolek tahal 35-40A a nijak výrazně se nehřály ač dokonale utěsněny.
https://bob54.rajce.idnes.cz/Stavba_baterie...
Ja měl zippy a ty jedou u čtvrtým rokem při plné kapacitě.
Hezká práce :-) Budu si muset udělat něco podobného, ale větratelného a asi na každou baterku zvlášť, neboť jak píšu, když jsem měl dvě 6S 12Ah Multistary vedle sebe v uzavřené krabici, jak jsem tu krabici po jízdě otevřel, tak baterky byly teplé odhadem tak kolem 38-40°C,asi jako lidské tělo při horečce:-) Proud do 20A max. Kapacitu ještě drží, ale když už jsou za půlkou spotřebované kapacity, tak klesá napětí při odběru nad 15A těch dvou sériově zapojených 6S, takže 12S baterie až na 42 V, což se projevuje že displej C965 píská a hlásí prázdnou baterii. Takže to vypadá, že jim vzrostl vnitřní odpor, zatím to řeším tak, že jezdím na ty dvě sady baterií paralelně spojených, takže je výsledný proud na každou sadu jen poloviční, což by je mělo šetřit, ale i tak se mě ta v té krabici zahřála. Ta sada, co vozím v brašničkách na rámu každou baterku zvlášť, tak se taky zahřívají, ale protože k nim má přístup vzduch, tak se stačí chladit, mohu je pohmatat i během jízdy a jsou OK, jen ta sada v té krabici se zahřívala, protože tam byly obě baterky uzavřené a ty i nepatrně zvětšily objem proti těm dobře chlazeným. Asi ty Vaše Zippy jsou kvalitnější (mají vybíjecí proudy 25C, kdežto Multistary jen 10C). No uvidím, jak dlouho mě vydrží, budu jim muset udělat těsnější, ale přitom větratelný obal, jak píše Lubo a taky budu muset poladit BBS motor, aby mě při poklesu pod 42V nepískal. Podotýkám, že se k nim snažím chovat slušně, nenabíjím nad 4,15V/článek, nevybíjím pod 3,7V/článek (měřeno vždy po jízdě), raději s sebou beru dvě sady a jedu na ně paralelně i když se nechystám na celodenní štreku, ale pro sichr, aby dojel s rezervou, než na doraz.
Tak na tuhle teplotu se mně hřeji ty dnešní lionky docela běžně, není to žádná vysoká teplota. Mám pocit že ty zippy jsou mnohonásobně kvalitnější než multistary. Bohužel taky už nejsou běžně k dostání.
Asi to tak bude, naštěstí jsem je kupoval v zimě když byly v akci za 50,-Euro za kus, tak to člověka tolik nemrzí jako ty drahé Lionky. Tuhle sezonu jezdily v pohodě, trošku mám obavu, jak dopadnou tu příští. Samozřejmě když nejezdím, tak je dobíjím jen na "Storage"-3,81V na článek, až před jízdou na těch 4,15V na článek. Ale o tom, že by měly být staženy mezi pevné "bočnice" jsem se dozvěděl až od Luba, člověk se pořád učí, ale za tu radost z ježdění to stojí :-)
Ony tie Zippy mali tiež podstatne vyššie C-čka a menšie sáčky než Multistar. Povedal by som, že čím väčšia plocha sáčku, tým menšiu kompresiu poskytuje ten ich plastový obal a tým skôr sa môžu nafukovať a následne zvyšovať odpor. Tiež mohli byť vyrobené v inej fabrike s použitím inej technológie. Mám v prvom bajku modré 20C Turnigy a tiež už slúžia vyše 4 roky a idú stále perfektne (majú za sebou ekvivalent plných 470 cyklov a jazdím ich celoročne, občas aj v mraze). A to ich pri trvalých odberoch 2C a podchvíľou 6-7C tiež bežne zahrejem.
Dôležité je hneď od začiatku podchytiť aby sa batérie nemohli nafukovať, akonáhle sa to stane ich vnútorný odpor sa začne zväčšovať a zahrievanie aj nafukovanie sa len zhoršuje...
Mierne teplé batérie po jazde do 40°C by nemali byť problém, nie je to moc vysoká teplota a tento stav netrvá dlho. Dôležitejšie je pri akom napätí a teplote sa skladujú medzi jazdami a tiež medzi sezónami. Pokiaľ sa ale zahrievajú pri malých prúdoch je to známka toho že ich vnútorný odpor je zvýšený.