Ahoj,
Na webu jsem narazil na indukční osvětlení od firmy reelight. Ten princip se mi velmi líbí a oproti nábojovým dynamům a světlům to vychází o dost levněji. Takže jako bezpečnostní osvětlení by to mohlo být super. Odrazují mě akorát dost rozporuplné recenze. Nemáte to někdo a nepodělíte se o zkušenosti?
Díky, Honza
Je to zejména bezpečnostní osvětlení a svítí to vždy, když se točí kola. Nemusíš řešit nějaké baterie. Ale že by to nějak zvlášť moc svítilo, to tedy ne. Jet s tím v opravdové tmě tmoucí bych nechtěl. Je to účinné a moc to nebrzdí pohyb.
Kde je na západ od Prahy (abych to neměl daleko) tma tmoucí, bez všudy přítomného světelného smogu?
Když jedu křivoklátskými lesy v noci, je tam jen obyčejná tma, ne ta tebou vzpomínaná "tma tmoucí"
Tma tmoucí je v záplavovém území Berounky před jejím ústím do Vltavy. Přesněji na silnici na jejím pravém břehu mezi Černošicemi a Zbraslaví. Široko daleko tam není ani lampička. Když tam v noci se zataženou oblohou a bez měsíce ještě dostaneš mlhu, tak po té silnici skoro bloudíš. Tedy nesmíš vjet do Lipenců, ale pokračovat přes golfové hřiště až do Zbraslavi.
Mám to.
Je s tím trochu problémek, že vždy se musí naštelovat dostatečně blízko ráfku, opravdu dost těsně. Úchyty jsou měkoučké, tak stačí neopatrně brnknout, a rozštelováni, buď drnká o ráfek, nebo nesvítí. Ale to by šlo asi řešit lepším uchycením.
Druhá věc, je to fakt bludička, na cestu neposvítí, a při malé rychlosti už vůbec.
Jak moc jsem vidět pro oststní neposoudím.
Pokud chceš mít nezávislé osvětlení, volil bych nábojové dynamo. Odpor je naprostoo zanedbatelný a svítí fakt dobře.
Já to radši dubloval krámem na baterie, a tohle šidítko je záloha, lepší něco než nic.
Díky za reakce. Je mi jasné, že to není na to, abych viděl. Spíš mě zajímalo, jestli je to dostatečná bludička, aby mě viděli řidiči. Taky jsem četl, že se to některým lidem po půl roce rozbilo a nechce se mi vyhazovat zbytečně peníze.
Řekl bych, že tady dost napoví už fyzika. Pokud to neklade téměř žádný odpor, bude elektrická energie vyrobená tímhle "dynamem" mizivá, tudíš předpokládám, že to bude jen bludička.
Neměl jsem to, ale taky myslím, že blikačka za stovku udělá víc užitku a baterie tam při občasném použití vydrží minimálně rok.
Nechci se hádat (nemám potřebné znalosti), ale:
Jak to, že nábojové dynamo, které má též minimální odpor, generuje při jízdě minimálně 3 W při 6 V?
-----------------------------------------------------
dynama, která "dávala" 12 V byla vyvinuta, leč pro provoz neschválena
Poněvadž to dynamo, tedy spíš alternátor, vyrábí ten proud kontinuálně a ne pouze, když prochází magnet zrovna okolo cívky.
Kdyby sis měřil napětí toho alternátoru při různých rychlostech, tak bys zjistil, že to dokáže dát 12 i více voltů jako nic.
Tam není magnet teda na ráfku.
Indukuje se v tom proud jak se ten ocelivý ráfek točí. Jak to mají zařízené netuším, ale instaluješ jen to světýlko, žádný další magnetek.
Reelightů je víc druhů. V tom tvém, co nemá další magnet, není nic než miniaturní alternátor, který je uváděný do pohybu strháváním magnetu v blízkosti běžícího ráfku, princip jako u brždění rotopedu.
Jestli je to tak choulostivé na nastavení, je možné, že s hliníkovým ráfkem to bude fungovat líp.
Vlastní účinnost je v porovnání s nábojovým dynamem mizivá. Ale vzhledem k tomu, že výkonu dává v porovnání s ním asi tak tisícinu, tak to moc netrápí a zdá se, že ani nebrzdí.
Ráfek je hliníkový, akorát v jednom místě je "šev", kde je to proložené ocelovou spojkou (jde pěkně ověřit podržením magnetu u ráfku točícího se kola. A tady ty světla v sobě mají magnet, který se při rychlém "průletu" té ocelové spojky okolo roztočí a vygeneruje na cívce trochu energie. Z té pak blikne LEDka.
Mám pocit, že můj ráfek je ocelový, ale nechci se přít, vyzkouším doma.
Jak píše Radek, účinnost toho mého forichtuňku mizivá, odpor žádný.
Já jsem teda taky myslel, že je to ta varianta, co funguje ala tachometr = blikne když projede magnet okolo cívky.
To, na co dával fotky Jindra bude fungovat trochu jinak (asi výřivé proudy v ráfku), ale určitě bych nečekal účinnost srovnatelnou s nábojovým dynamem.
Plusem obou variant bude hlavně jednoduchost a malá hmotnost.
Naprosto přesné, nouzová blikačka na řídítkách funguje stejně, navíc svítí i když stojíš.
Nekupuj to,
jestli po tom toužíš, můžeš si to přijet odmontovat z té mé trosky.
Zdravím, reelight máme na dvou kolech HT a AZUB. Je ¨to trochu vyšší verze než má JindraČíslo na fotce. Ve výpletu jsou 3 dvojice magnetů a na rámu černá kostka. Napájí to přední světlo za jízdy, vzadu to bliká ještě cca 5 mn. po zastavení. Prakticky to neklade odpor - bylo to předmětem zájmu na slehu v UB - Radek. Rozsvítí se to prakticky okamžitě po rozjezdu, dosvit jsem popsal výše. Mám to jako významný bezpečnostní prvek, o který se nemusím starat. Pořídil jsem to poté, co mne kolega za tmy předjížděl autem a pak mi sdělil, že nemít reflexní pruhy vzadu na sedačce (Azub), tak mne neviděl. Vyklepané baterky z blikačky. Toť vše. Za mne dobrý, váha ca 3/4kg, v provozu cca 4 roky
Mrkni semka:
https://www.nakole.cz/diskuse/18804-nabojove...
No, přidám sem tohle:
https://www.nakole.cz/blogy/jindra8526/518...
Narozdíl od optimistických závěrů, mě tenkrát na nabíjení smartfouna tehdy nestačilo, pak už jsem to nezkoušel, ale na svícení stačí bohatě, vepředu i vzadu.
Odpor nepostřehnutelný ať v režimu on nebo off.
Jo, je tam, v předním kole v režimu on.
Zkušenost, bohužel, mám. Nedoporučuji. Je to vidět, ale jezdec nic nevidí. Tolik ve stručnosti. Oproti nábojovému dynamu (přesněji nábojovému alternátoru) to má odpor jako prase - posuzuji typ 720. Cena je x-tinová, což úměrně odpovídá sníženému výkonu světla. Mně to dost namáhalo výplat kola, který se tím uvolňoval a bylo ho třeba neustále kontrolovat a opravovat.
Výkon je méně než poloviční oproti obyčejným blikačkám, ale ta 720-tka je vzadu vidět slušně. Samozřejmě to nemá šanci na blikající super-led světla. To je úplně jiná kategorie. Možná napoví i to, že to neoslňuje za Tebou jedoucího jezdce.
Předek má pěkný kužel, ale šíleně malý výkon. V dobré tmě jsem na to dokázal jet (zpravidla po silnici). Na mokru nepoužitelné (voda strašně žere výkon světlometu.
Jinak za 720-tka je docela těžká, konkrétně zadní cívka.
Výdrž? Těžko říct, mně to odešlo asi po roce nebo necelých dvou. Svítilo to, ale něco se vyklepalo v cívce. Cvakalo to jako signalizace pro nevidomé na přechodu pro chodce.
Na druhou stranu mohl jsem přestat řešit, zda mi svítí zadní světlo. Super LED mají velkou spotřebu a baterie zvláště v zimě umírají skoro náhle. Rozsvítím, vyjedu a uprostřed cesty zjistím, že nesvítím. To je docela malér, který dynamo řeší. V mlze jsem používal přídavné LED světlo dozadu a mimo osvětlené zóny jsem používal přídavné přední světlo, abych něco viděl.
Po smrti Reelightu a srovnání s odporem nábojového dynama (alternátoru) Shimano XT (měl ho na kole Němec, co měl stan vedle mne v Rakousku) jsem pochopil, že jsem blbec a pořídil jsem pořádné nábojové dynamo (alternátor). Bezpečnostní funkce stejná, dozadu svítí výrazně lépe a dopředu svítí tak, že opravdu vidím a jiné světlo nepotřebuji.
Pro těžký stroj do města, který se nechává venku přivázaný u značky nebo kandelábru, je to dobré. Pro stroj, který jezdí i dálky (můj případ) je to nesmysl kvůli odporu a výkonu na úrovni obrysových světel.
Jinak ve městě upozorňuji na problematickou viditelnost všech malých světel. V konkurenci výkonu světel automobilů je nutná výstražná vesta, protože ta má plochu a využívá výkon aut. I sebelepší blikačka v tom marastu zanikne, kór když řidiče na výmolech oslní protijedoucí auto svými světlomety.
> Je to vidět, ale jezdec nic nevidí.
Tak při takto slabém svícení vydrží baterie v blikačce "nekonečně". A cena ještě mnohem nižší.
Ano, pro občasné noční jezdce máš 100% pravdu. Pro pravidelné noční jezdce už to hapruje a pro celoroční jezdce to může být nebezpečné. To, že Ti nesvítí zadní světlo, se blbě zjišťuje.
Při bateriovém osvětlení je nutné vozit náhradní baterie nebo celé náhradní světlo, pokud jezdíš ve tmě častěji.
V případě akumulátorů buď preventivně předčasně nabíjet anebo vozit náhradní akumulátor nebo celé světlo.
V obou případech platí, že nemusíš včas zjistit, že nesvítíš. Z vlastní zkušenosti musím říct, že přechod na Reelight a poté na nábojové dynamo bylo obrovské osvobození.
> To, že Ti nesvítí zadní světlo, se blbě zjišťuje.
Podle mě náchylnost na umření není u bateriového světla vyšší (pokud to není jedno z těch, které se při chvilkovém přerušení kontaktu vypne) - indukční světla se tu řeší („brnkneš do toho a zhasne“), u dynama máš navíc spoustu možností selhání, protože třeba dlouhý drátek.
Osobně mám proto zadní světla dvě nezávislá.
> Při bateriovém osvětlení je nutné vozit náhradní baterie
Mně baterie i akumulátory všech možných technologií (NiMH, ZnCl, alkalické, LiION) umírají velmi postupně. Opět, chce to nemít světlo s nábojovou pumpou, která to najednou vzdá…
To je dobrý poznatek. Světlo s pumpou svítí pořád a pak náhle konec. Ledka připojená rovnou na baterii slábne zvolna a pozná se to.
Také dozadu preferuji zinkové baterie, poněvadž tam vydrží minimálně celou sezónu a netřeba se jím nijak zabývat. Jen občas vyzkouším, zda ještě funguje.
Tak zase ono konstantní svícení pomocí regulovaného proudu má své výhody - kolikrát potkávám v podvečer cyklisty, kteří si myslí, že "to ještě svítí dobře", ale přitom je to jejich světlo sotva vidět. Samozřejmě to chce nějakou včasnou indikaci toho, že je potřeba vyměnit/dobít baterku.
A teda u mých světel mám kromě indikace napětí baterky taky indikaci toho, že přední a zadní světlo vůbec svítí. Nestane se mi, že bych jel, měl pocit že svítím, a nevěděl o tom.
(teda do jisté míry; indikuje to že přes LEDky jde proud v očekávaném rozsahu. Už jsem sice viděl LEDku proraženou tak, že přes ni šel proud, ale nesvítila, ale tohle je velmi specifický typ poruchy)
No když srovnám spolehlivost běžné blikačky se světly na dynamo třeba na favoritu, tak blikačky vítězí. :-)
Že nesvítí blikačka zjistíš nejpozději při prvním zastavení (ano, to může být pozdě), zatímco u světla na dynamo jsi na prasklou žárovku mohl přijít až za dlouho, tam byla kontrola zadního světla složitější, musel jsi zatočit předním kolem a koukat dozadu...
Jaké náhradní díly sebou vozit je vždycky otázka, pokazit se může cokoliv, když se ti urve kablík od "dynama", tak máš taky dost problém...
Než jsem k žárovce v zadním s dynamovém světle přidal výkonový odpor, tak mi žárovky stále odcházely na přežhavení. Bateriová blikna je proti tomu skoro bezporuchová.
Jak moc výkonový odpor, když samotná žárovička měla 0,6 W? :-)
Mně teda zadní odcházely spíš kvůli otřesům nebo ukopnutí, ale svítivost jsem snižovat nechtěl.
V zadním světle jsem měl 6,3 V 0,22 A (sovětská, do rádia) a v předním 6,3 V 0,3 A (česká, do rádia a do trafopájky)
Zadní svítilo znatelně víc a tlustší vlákno vydrželo otřesy. Přední svítilo zas trochu míň, ale stačilo to na ježdění po městě.
Tyhle žárovky vydržely bez problémů i 8 V.
Až konečně seženu nějaké retro kolo, zas to tak udělám.
Četl jsem kdysi o jednom, co vozil pro jistotu dvě přítlačná dynama (z obou stran kola) a vzadu měl taky žárovku do předního světla 6 V 0,4 nebo 0,45 A.
Jenom konstatoval, že mu pořád černají a odcházejí (když měl každou na jedno dynamo, bez paralelně připojené druhé slabší, co tam patří).
Už si nepamatuji, co tam bylo za žárovky. Ve předu byla s větší baňkou a svítila víc. Ta zadní byla menší. Kupoval jsem tehdy obě v cyklo obchodech, tak snad věděli, co se tam má dávat. Ve sjezdu to dynamo dávalo klidně i 16V. Zapínal jsem osvětlení naráz přiklopením dynama. Vždy svítily paralelně obě.
Na hodnotu odporu si už nevzpomínám. Byl to nějaký výkonný, drátový asi 3 cm dlouhý. Byl přetížený, ale nehořel. Od té doby, co jsem ho tam dal, jsem už zadní žárovku neměnil, nečernala a i svítila.
Nechápu, proč se tu srovnávají současné blikačky s historickými světly na žárovku. Tazatel zjišťuje, co si má pořídit na kolo, takže očekávám návštěvu prodejny nebo eshopu a nikoli pokus o nákup historického exponátu pro domácí sbírku.
Životnost LED v blikačkách a světlech připojených na dynamo (správně alternátor, protože ty náboje dynamem nejsou) je samozřejmě srovnatelná.
Náchylnost zdroje (baterie, akumulátor) k vybití je dána frekvencí a délkou jízdy za tmy. Já jezdím celoročně a jak se dny zkracují a teploty klesají, je rozdíl víc a víc patrný. V mrazech úplně. Navíc při častých krátkých trasách ztrácí člověk přehled, kolik toho na zdroj už nasvítil.
Samozřejmě pokud někdo jezdí ve tmě jen občas, kvalitní světla se mu nevyplatí. Pro víkendové hobby jezdce zase není problém akumulátor, protože ho před každou cestou nabijí. Pokud se jezdí téměř denně a podíl km se svícením se blíží 50%, tak je to jinde (ten podíl je v zimě i vyšší, protože cestou do práce musím svítit tam i zpátky).
jj starý lampy jsou krásný, ale pokud potřebuju aby to nejen svítilo, ale abych od toho světla i viděl, šáhnu zbaběle po moderně na LEDKY, protože pokrok byl uččiněn :)