Chtěla bych navázat na diskuzi o článcích do akumulátoru v tomto vlákně https://www.nakole.cz/diskuse/25102-motor... Do původního vlákna už to moc nepatří a tak jsem založila nové.
Snažím se najít nejvhodnější baterii pro kolo s 1000W středovým motorem BBS03-HD, aby umožňovala velký vybíjecí proud, měla dlouhou životnost a byla za rozumnou cenu, s kapacitou nejlépe kolem 20 Ah. Pokud máte zkušenosti s akumulátorem u podobně silného motoru, ať už špatné, nebo dobré, podělte se s nimi prosím.
Zatím váhám mezi několika variantami:
a) články Samsung 22P. Doporučuje je podbrdny a Bobbob, který s nimi má zkušenosti.
https://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/16-1... - bohužel má kapacitu pouze 15 Ah a dvě by zase měly 30 Ah
https://www.sport-vysocina.cz/Akumulator-Li-ion...
b) články Panasonic 18650PF. Doporučuje je Lubo990. Nedavno byly k dostání na e-pohonu s kapacitou 20Ah, ale už je nenabízí, ještě jsem je našla zde:
http://www.elektrokola-michal.cz/akumulator-li...
c) články Samsung 25R. Doporučuje je Lubo990. Nepodařilo se mi najít akumulátor, takže je nutné zakoupit zvlášť články a nechat si ho vyrobit
d) články Panasonic NCR18650GA. Doporučuje je docware Také se mi nepodařilo najít akumulátor.
x) články Samsung 29E jsem zavrhla díky špatným zkušenostem s nimi, je ale zajímavé, že všechny 20 Ah baterie nyní na e-pohonu vyrábí právě s těmito články, přestože dříve (ještě před 2 dny) byly k dispozici s články Panasonic 18650PF. Jsou to jistě odborníci se zkušenostmi, takže si říkám, jsou opravdu tak špatné a pokud ano, proč je používají?
Pokud máte s nějakým ze zmíněných článků zkušenosti (ať kladné či záporné), nebo máte zkušenosti s jinými Li-ion články, tak se orosím s nimi podělte, moc děkuji.
Poradím Vám inak. Ak chcete prevádzkovať motor BBS-HD s trvalým príkonom cca 1000W čo približne odpovedá 20A, Vaša Li-Ion batéria by mala mať články, ktoré sú papierovo schopné dodať minimálne štvornásobný prúd, v tomto prípade aspoň 80A. Takže napríklad môžete použiť 10A články ak bude aspoň 8ks paralelne (sem patrí napríklad 22P, PF, GA, MH1, MJ1...), 15A články od 6ks paralelne (30Q) a 20A články už od 4ks (25R, HE4...)
Z tohoto pohledu se samozřejmě jeví články 25R (které jste mi doporučoval) nejlépe. Jenže než zaplatím spoustu tisíc za baterii, tak bych ráda, kdyby se našel někdo, kdo mi potvrdí, že jsou opravdu tak dobré. Netvrdím, že by výrobce mohl mít nepravdivě uvedené parametry, jenom některé nepříznivé parametry mohl zamlčet.
Uvedu příklad z vlastní zkušenosti. Potřebovala jsem novou baterii do navigace. Manžel mi našel podle parametrů nějakou s úžasnou kapacitou. Papírově vypadala skvěle. Že se ale bude bez používání sama vybíjet a za týden bude na nule, to nikde uvedené nebylo. Pak mu v práci kolega poradil nějakou jinou, která sice takovou kapacitu neměla, ale sama se nevybíjela. V parametrech měla uvedené, že to nedělá, chlubili se s tím, kdežto u té první to prostě zamlčeli a nás to nenapadlo. Byly to 2 články za pár stovek, takže šlo o houby, ale tady bude nákup v mnoha tisících, kde mám jistotu, že u článků 25R nebude taky něco zamlčeno? Pokud s nimim má někdo zkušenosti (aspoň v zahraničí), napište mi sem prosím odkaz. Já si sice asi moc nepočtu, ale manžel by tomu snad porozuměl, díky.
Takže ta s články Panasonic PF je těsně pod Vámi spočítaným limitem - 7x13 článků je 70A - http://www.elektrokola-michal.cz/akumulator-li...
Ta druhá s články Samsung 22P by měla být bez problému, ale je těžší. Jenom mi to vychází na udanou kapacitu mezi 9-10(x13), což je divné - 20,3/2,2=9,227. Tak mám trochu obavu, jestli tam nemají uvedený jiný článek, než ze kterého je to opravdu složené - https://www.sport-vysocina.cz/Akumulator-Li-ion...
Jenom ještě dodatek. Já určitě nebudu jezdit často na maximální výkon motoru, pravděpodobně na něj nebudu jezdit vůbec, myslím že si většinou vystačím s ani ne polovičním výkonem. Jela jsem na manželovo e-kolu, které má Bafang MaxDrive s výkonem 250 W a vytáhlo mě i do velmi prudkého kopce, sice na max. přípomoc a nejlehčí převod, ale vytáhlo, a to jsem šlapala jenom zlehka. Takže si myslím, že ten kW motor je předimenzovaný minimálně dvakrát a tudíž nebudu potřebovat ani tak velký proud. Myslím, že by ta baterka s PF mohla stačit. Zatím se mi pořád na zkušenosti s články 25R nikdo neozval. Ale přesto na e-pohon napíšu, ať vím na čem jsem.
Skúsenosti s 25R v bicyklovej batérii bude asi pomenej, nakoľko na trhu nie sú dostupné. Mám síce kúpené články a budem stavať, ale vlastnú skúsenosť budem môcť napísať tak o dva roky... Zato mám skúsenosť s inými batériami, ktoré som dimenzoval a používal v súlade s odporúčaniami ktoré tu zverejňujem, a ich životnosť je zatiaľ impozantná a stále neskončila (Aktuálne 4r bez výraznejšej straty kapacity a výkonu).
Komerčne sa to nevyrába, pretože by to bolo "príliš dobré" z hľadiska životnosti a nevynikalo to pomerom kapacita/cena/váha. Navyše väčšina komerčne vyrábaných ebike batérií je určená pre legálne 250W motory.
25R sa používajú napríklad do akunáradia, kde sú vystavované veľkej záťaži. Článok 25R je vo všetkých parametroch výrazne lepší než 22P. Žiadny háčik to nemá. Samsung SDI nie je nejaký čínsky obchodník čo Vám nafúknutými číslami chce niečo výhodne predať a niečo pri tom zamlčí.
Tak mi odpověděli z e-pohonu. Na můj dotaz, ohledně výroby akumulátoru z dodaných článků vůbec nereagovali a doporučili mi akumulátor ze článků Samsung 35E s max. vybíjecím proudem 13A ve složení 7x13 - https://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/16-1... Když jsem ale články hledala na netu, tak jsem našla s vybíjecím proudem pouze 8A a to mi přijde docela málo - https://www.lbpower.cz/samsung-35e-inr-18650... Evidentně ale nejsou moc ochotní dělat něco na zakázku, takže tahle varianta asi už nepřipadá v úvahu.
Však ti píši "Samsung 35E s max. vybíjecím proudem 13A" Nominál je 8A a jsou to sračky.
Pokud chceš kvalitu pak zde
https://shop.linergy.de/de/Fahrradakku-LiMn-36V...
stojí to ale majlant
No tak to už je opravdu trochu moc, 26 tisíc za 20Ah baterku opravdu dát nemíním. Snad se mi podaří najít nějaký kompromis. Pořád si myslím, že ta 20Ah s články Panasonic PF by mohla stačit, bohužel se zatím nikdo neozval, že by s ní měl dobré nebo špatné zkušenosti.
Na druhou stranu její životnost je minimálně 5 let při dobé kapacitě tak že 5a něco tisíc za rok není až tak moc.
Faktem je že koupě baterie je sázka do loterie téměř vždy.
Podle mě neprohloupíte, když si nějaká elektrokola nejprve vyzkoušíte pro svůj styl jízdy. Vypadá to, že preferujete spíš městský typ kola (nízký nástup) a tudíž nepředpokládám, že se chystáte do terénu a překonávat nějaké stoupáky nad 12%. Nakonec asi zjistíte, že motor 250/350W bude bohatě postačovat (350W je mimochodem výkon trénovaného hobby cyklisty). Zatím asi nejvýhodnější mi připadá půjčovna PRE (tedy pokud jste jejich zákazníkem).
Už jsem si nějaké elektrokola vyzkoušela (celkově 3). Nejvíc jsem toho najela s manželovo horákem s motorem MaxDrive a vyhovoval mi, až na to, že jsem musela pořád šlapat, takže mi pak po výletě bolelo koleno. Proto moje původní otázka, zda k tomuto motoru nelze doplnit plynovou páčku. Pak jsem vyzkoušela (pouze v okolí prodejny) jedno bazarové kolo s 250W BBS02 a jelo se na tom taky dobře. Bohužel na to, abych zjistila, jestli mi tenhle motor bez torzního snímače bude vyhovovat, jsem toho najela příliš málo, protože mi nevyhovovalo vlastní kolo. Bylo se štanglí a rám byl pro mě malý, celkově mi přišlo moc těsné. Bohužel ale ve svém okolí - Plzeň neznám nikoho, kdo má přestavěné kolo s nějakým motorem BBS, abych si to mohla pořádně vyzkoušet. No a pak jsem zkoušela městské kolo od LeaderFox opět s MaxDrive a také mi bylo těsné a špatně se mi na něm jelo, motor OK. Nyní mám koupené městské kolo Ghost a jede se mi na něm dobře (po rovině), do kopce to bez pomoci motoru už nezvládám, což jsem věděla, takže sháním nejvhodnější motor a baterii na přestavbu.
Městský typ kola jsem si vybrala pro to, že mám problémy na jiné nastoupit. To ovšem neznamená, že s ním nebudu jezdit velké stoupání. Bydlím v poměrně kopcovitém městě na soutoku 4 řek, a od nich je to leckde docela kopec nahoru. A také jsem chtěla jezdit na Šumavě a tam také není o stoupáky nouze. Jak už jsem psala jinde, vyjela bych ráda z Hamrů pod Ostrý, což je na 5,5 km převýšení 530 m, dále ze Špičáku na Pancíř, což je na 4,5 km 380m a mnoho dalších. Jsou to všechno asfaltové silnice, takže žádný náročný terén, i když občasné jetí po zpevněné lesní nebo polní cestě se taky nedá vyloučit. Určitě ale nebudu jezdit náročný terén pro horské kola.
Zákazníkem půjčovny PRE nejsem a ani netuším, jestli v mém okolí nějaká je, pokusím se to zjistit. Myslíte že mají na zapůjčení také kola s přídavným motorem?
Hm, tak PRE je jenom v Praze a žádné kolo s přídavným motorem v nabídce nemají, to si toho asi moc nevyzkouším.
V okolí Žel.Rudy lze využít půjčovnu e-sumava. Ale opět to budou běžně vyráběná kola, tj. bez možnosti jet bez šlapání.
To by som si nekúpil ani náhodou... za tú cenu...
Asi je načase aby som začal vyrábať batérie sám... Lebo na trhu vlastne nič poriadne nie je...
Koncom týždňa mi prídu články, idem zložiť 2 batérie, uvidíme ako to dopadne...
Ja už taky ne, koupil jsem jen jednu o něco horší je to už více jak 6 let a kupodivu jede do denška u kolegy. Z kapacity 18Ah má dnes prý ještě 40%.
Pokud začneš dej vědět, příští rok bych nějaku slušnou ve šmršťovacím obalu koupil:-)
Koncom týždňa prídu články a nikel, bodovačka je pripravená... Zatiaľ som robil upgrady bateriek do akunáradia, ide to fajn, teraz si konečne vyskúšam niečo väčšie :-)
Smazány příspěvky které nebyly ani vzdáleně k tématu.
Jen blbni :-)
Působí to skvěle. Některé zdejší přispěvatele tohle dohání k šílenství :D
Kolega MiBa9 tu vedl gendrovou polemiku a byl právem máznut, a me too :-)
Taky zde byl *vloňi* jeden a ten zakládal vlákna a pak všechno mazal, že to není k tématu.
Neharaš :-)
Že vás to fakt baví jenom kafrat blbosti, no aspoň je vidět úroveň vašeho IQ.
To není správný argument.
I lidé s IQ bourajícím rekordu mohou být hraví, A hůř, IQ neříká vůbec nic o "sociální inteligenci"
Na rozdíl od Lubo990 jsem přesvědčený že články Panasonic NCR18650B jsou velmi vhodné pro stavbu baterie. Ovšem za předpokladu dostatečné celkové kapacity baterie. Používá je i TESLA.
Pro vaše zadání je ptimální konfigurace 13s7p. Takže např. tahle baterie optimálně splňuje vaše požadavky : http://www.elektrokola-michal.cz/akumulator-li... V daných rozměrech a hmotnosti je díky článkům NCR18650B uskladněno maximum energie.
Pro mnohé z vás nic nového ale pro jistotu přidávám odkaz na článek který by měl být povinou četbou pro uživatele Li-ion baterií, kteří chtějí maximalizovat životnost baterie : https://wmmania.cz/clanek/jak-spravne-nabijet...
Životnost Li-ion baterií je při dodržování zásad uvedených v tomto odkazu možné značně prodloužit.
Ještě jeden odkaz :
https://www.youtube.com/watch?v=pxP0Cu00sZs&...
Prof Jeff Dahn se dlouhá léta podílí na testování a vývoji Li-ion baterií.
V této přednášce z roku 2013 popisuje co přispívá k jejich degradaci. Mimo jiné popisuje i vliv teploty na životnost Li-ion baterií u modelu Nissan Leaf . Nissan nezahrnul v tomto autě teplotní management baterií a díky tomu se potýkal s mnoha reklamacemi zákazníků na sníženou životnost baterií.
Prof. Dahn doporučuje udržovat baterie na co nejnižší teplotě. Pro Li-ion články teploty nad 30 °C už přispívají k degradaci baterie.
Čím více času stráví baterie na „vysokém“ napětí, tím hůře. Více než 4,1 V už bere jako vysoké. Např. GM Volt nabíjí na 80 procent tj. 4,03 Volt.
Hovoří o tom že měl od roku 1991 uskladněné baterie při napětí cca 3,5 V a v roce 2013 je otestoval a byly jako nové.
Praktický závěr pro nás, elektrocyklisty : pokud budu mít v následujích dnech jenom místní pojížďky, nabíjím na cca 4 až 4,05 V na článek. Před celodenní vyjížďkou nabíjím naplno, tj. 4,2 V.
Při odstavení kola se snažím chránit baterii před přímým sluncem.
... fungující odkaz na baterii :
http://www.elektrokola-michal.cz/akumulator-li...
To je všetko pekné, až na ten detail, že tu už diskutujúci skúsenosť s 18650B majú a prax hovorí to čo aj teória, sú slabo prúdovo dimenzované na tento typ použitia. 7p je stále málo, sú to len 7A články. Správne píšete, že teplota je dôležitý faktor, a následne odporučíte batériu, ktorá sa zaručene hriať v prevádzke bude. Bicyklové batérie s klasickou nabíjačkou nemajú aktívne chladenie ani sofistikované systémy umožňujúce užívateľovi pohybovať sa v optimálnom rozsahu nabitia. Preto nedostatočné predimenzovanie spôsobí predčasnú degradáciu.
Správne dimenzovaná batéria počíta s nasledujúcimi skutočnosťami:
1. Maximálny prúd z datasheetu je meraný s 1 článkom voľne sa chladiacim, pokiaľ by ste takto zaťažili celý pack tak to zhorí.
2. Možnosti chladenia článkov v bežnej bicyklovej batérii sú obmedzené. Z toho vyplýva, že vývoj tepla musí byť výrazne minimalizovaný. Aj zlomok maximálneho prúdu časom vnútro batérie zohreje.
3. Batéria musí plniť účel aj na druhú, tretiu, a ďalšie sezóny. Postupnej degradácii nie je možné zabrániť, a tak je nutné dimenzovať tak, aby aj po zvýšení vnútorného odporu stále mala dostatočnú rezervu (z 10A článku sa stane článok 7A, 5A...) To vedie k väčšiemu zahrievaniu a urýchlenej degradácii. Takže batéria, ktorá za nova vyzerala dimenzovaná dostatočne, bude na druhú sezónu už trpieť a následne to pôjde rýchlo dolu kopcom.
Väčšina bežne dostupných bicyklových batérií vychádza z dizajnu určeného pre 250W motory a snaží sa poskytnúť vyššiu kapacitu a nižšiu cenu na úkor životnosti. Podobné trendy vidno aj v iných oblastiach.
Jenom bych dodal že jsem vycházel z předpokladu vycházejícího z předchozího vlákna že 1 kW motor je zvolený kvůli mechanické odolnosti a že příkon bude omezený na polovinu, t.j. 500 W. Potom je maximální proud na baterii 10,4 A a na jeden článek to vychází 1,48 A.
Ano, to je pravda. Sice asi příkon na polovinu omezovat nebudu, co kdybych někdy někde potřebovala víc, ale myslím si, že na víc než 500 W jezdit nebudu, že mi to bude bohatě stačit.
Ja sa zo skúsenosti obávam, že nakoniec ani tých 1500W stačiť nebude :-) O tom by mohlo veľa ľudí rozprávať...
vrátane mňa :-)
"elektrokolo" je nesmierne nákazlivé a s wattmi rastie chuť...
Obmedzením príkonu na 500W by sa to dostalo na úroveň predávaných 250W elektrobicyklov, možno ešte trochu nižšie... Také Bosche, Yamahy cucnú aj 700W...
Hledal jsem ve specifikacích výrobců hodnoty vnitřního odporu článku (internal resistance). Zde je několik hodnot :
SONY US18650VTC5 ……….. 13 miliohm
SAMSUNG INR 18650-25R .... 18 miliohm
LG 18650 HE4 ……….. 20 miliohm
SAMSUNG INR 18650-30Q …. 26 miliohm
SANYO NCR 18650GA ……….38 miliohm
SANYO NCR 18650B ………… 100 miliohm
Metoda měření je ve všech případech AC Impedance 1 kHz.
NCR 18650B je tedy zjevně výrazně horší a při stejném procházejícím proudu bude docházet k většímu oteplení článku. Musím tedy dát Lubo990 zapravdu že tyto články nejsou pro elektrokola vhodné.
A články Panasonic 18650PF tam náhodou nebyly? Případně Samsung 22P. Ty se dají sehnat už v hotovém akumulátoru (na rozdíl os výše jmenovaných).
Panasonic 18650PF má hodnotu 21 mOhm.
https://files.dcpower.eu/datasheets/panasonic...
Údaj pre 22P sa mi nepodarilo nájsť, ale aj tak by som ho neodporúčal. Má na dnešné pomery malú kapacitu a PF je bezpochyby lepší.
Tak to vypadá slušně, o moc horší než u 25R to není, asi tedy zvolím akumulátor s těmito články.
No a až mi za pár let doslouží, tak se podívám, jestli už jste nerozjel výrobu a nenabízíte něco opravdu převratného. :-)
Jenom prosím pozor, vzorec pro výpočet ztrátového výkonu je součin odporu a DRUHÉ MOCNINY PROUDU. Takže i pro kvalitní články je nutné mít dostatečnou kapacitu baterie vzhledem k dodávanému výkonu (proudu) do motoru, jinak se budou zahřívat.
Je to tahle:
http://www.elektrokola-michal.cz/akumulator-li...
Podle výpočtu by 20,3Ah mělo být 7x13 článků, což je při 10A na článek 70A celkově, snad to bude stačit.
Ani omylem, parametrově je to horší nez samsungy 22P ze kterých jsou postavené tyto aku
http://www.elektrokola-dh.cz/akumulatory-li-ion...
A pokud budeš jezdit takové stoupáky jak jsi výše uvedla tak jdi rozhodně do toho 1kW motoru a dvě výše uvedené baterie. Zatím jsou to u nás nejlepší aku na trhu za celkem přijatelnou cenu.
Kolega na nich jezdí už 3 roky a ještě nezaznamenal pokles kapacity.
Já na nich jezdím druhou sezonu a na jednu najedu 70km po rovině bez šlapání.
cylcleanalyst
A v čem jsou parametrově horší? Článek má stejný výstupní proud a menší kapacitu. Když koupím dvě 15Ah baterie, tak bude samozřejmě výstupní proud lepší, ale už to bude dost těžké a drahé, při koupi jedné bude výstupní proud nastejno a menší kapacita. Opravdu si myslím, že i když koupím 1000 W motor, tak ho víc než 500 W budu zatěžovat málokdy, snad jenom na ten Ostrý, ale to už je opravdu extrém a častěji než jednou za rok-dva tam jezdit nebudu. Parametrově by to mělo stačit a pokud nebude, tak Vám dám za pravdu, poučím se a půjdu do něčeho jiného. Je to těžké rozhodování, když někdo radí, že jsou dobré, a někdo zase že ne. Pokud ale víte o někom, kdo má články Panasonic 18650PF a má s nimi špatné zkušenosti, tak dejte určitě vědět.
Co de týká motoru, já bych do toho kW šla, ale jak už jsem psala jinde, bojím se, že když s kolem třeba ve městě sjedu z obrubníku, že motor urvu, nebo minimálně poškodím. Ale nakonec to tak asi stejně dopadne, uvidíme, jestli někdo bude mít zkušenosti s tou mou druhou vybranou variantou. Vy máte ten kW motor? Nebo znáte dobře někoho, kdo ho má? Pokud ano, potřebovala bych vědět vzdálenost mezi osou šlapacího středu a nejvzdálenější částí motoru.
Panasonic 18650PF
Maximální vybíjecí proud: 50A (10s)
Maximální průběžný vybíjecí proud: 25A
Samsung 22P
Maximální vybíjecí proud: 60A
Maximální průběžný vybíjecí proud: 30A
U šikuly by snad šlo domluvit stavbu baterie s kapacitou 20Ah z článků 22P, za dotaz to stojí.
To že ten výkon nevyužiješ neznamená že ho nemůžeš mít. Jinak s nižším výkonem prostě do většího kopce půjdeš pěšky :-)
Přirovnal bych to k tomuto, postavte mně levný počítač tak abych si na tom zahrál jednou za čas náročnou hru. Tak to bohužel nejde.
Co se týká kapacity baterie je to podobné, nikdy ji není dost a není nic horšího když dojde v polovině cesty. Navíc paraleleně zapojené 15Ah baterie umožňují vyšší zatížení a menší ohřev baterií. Těma slepýma cestičkama jsem si taky prošel a komu není rady tomu není pomoci. Bohužel na našem trhu jsou mnou uvedené baterie to nejmenší špatné mezi ostatními špatnými.
Doporučil bych ti lipolky ale nejsou dostupné a navíc jsou náročnější na nabíjení a hlídání.
Ty motory se velikostně příliž neliší jsou to řádově mm max 1cm. No a pokud vím že mám motor niže tak přece nebudu sjíždět z obrubníku, nedělal jsem to ani s motorem dostatečně vysoko.
Opravdu to nění lehké se rozhodnout, Vy mi je doporučujete, docware ne, co mě se o nich podařilo zjistit, tak mi vyšly podobné s větší kapacitou na článek. Poznám časem, zda to byla dobrá volba, nebo ne. Pokud bych si nechala stavět baterii na e-pohonu, tak bych asi šla do článků 25R. Uvidíme, jaké s nimi bude mít časem Lubo990 zkušenosti.
Co se motoru týče, mě nejde o rozdíl velikosti mezi BBS03 a BBS02, ale o rozdíl mezi BBS03 a TS 500W (viz tohle vlákno: https://www.nakole.cz/diskuse/25156-stredovy...
No já na kole ve městě občas z obrubníku sjížděla. Nejde jenom o obrubník, i na zpevněné lesní či polní cestě je občas kámen, a na silnicích jsou často díry. Prostě si budu muset dávat hrozně pozor a to není příjemné, pak si tu jízdu tolik neužiju.
Já je doporučuji jelikož nic lepšího na našem trhu není, pokud najdeš něco lepšího dej vědět.
Psala jsi že e-pohon ti z dodaných článků nic nepostaví nebo se pletu?
Vždycky je potřeba si dávat pozor a nejezdit po kdejaké škarpě a vymetat kdejakou díru či kámen.
Ono by to nemuselo poškodit jen ten motor ale i tvé kosti. Kochám se zásadně jen na afaltu a při pomalé jízdě. V terénu to nelze.
Určitě je lepší nic nevymetat, ale stát se to může.
Jinak nepsala jsem, že mi e-pohon nic nevyrobí, ale že na můj dotaz vůbec nezareagovali. Ale já jsem neodbytná a zeptala jsem se znova. No a z odpovědi zatím vyplývá, že by možná vyrobili, ale moc se jim do toho nechce. Zatím se ptali na zdroj článků, že pokud by byl z Číny, tak určitě nic nevyrobí. Já měla zase dotaz na cenu. Třeba až mi jí řeknou, tak už po nich nic chtít nebudu.
Tak po delším jednání to momentálně vypadá, že by akumulátor možná vyrobili, i když cenu zatím stále tají. Takže dotaz (především pro příznivce 22P), články 25R např. ve složení 13x7 už budou pro BBS03-HD stačit? Nemyslím teď kapacitu, ale výstupní proud.
Podle odkazu na kolo GHOST Panamao Trekking 8 Wave budete mít vzadu řazení Shimano Nexus v zadním náboji. Není tam nějaký problém s použitím středového motoru s vysokým výkonem pro tohle řazení ?
No ak je to tak, asi problém bude...
A proč by měl být, je snad někdo, komu se při použití se středovým motorem zničila? Dělá s ní elektrokola se středovým motorem i LeaderFox
Někde v minulosti jsem zachytil nějaké pochybnosti v diskuzích. Snad budou mít zdejší uživatelé střeďáků něco víc. Ale evidentně o tom potenciálním problému víte (500 W limit)
Tady je jedna diskuze :
https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php...
Trochu nerozumím jakém tam vlastně jsou brzdy, jestli jsou vyhovující pro zamýšlené elektrokolo.
To netuším. Ještě než jsem kolo koupila, tak jsem se informovala u dvou prodejců elektro-sad, jestli bude fungovat středový motor (tenkrát jsem ještě uvažovala o 750W) s planetovou převodovkou v zadním náboji a oba napsali, že s tím sice zkušenosti nemají, ale není důvod, proč by to nemělo fungovat. Takže pokud budu mít BBS03-HD a budu s ním jezdit do 500W, nebo motor TS 500W, tak bych převodovku snad zničit nemusela.
Ano, z té diskuse něco takového vyplynulo : cokoliv pod 500 W může být použito u většiny těchto řazení na trhu, když se dostanete na 750 W a více riskujete vážné poškození.
Řazení pod zátěží je nevhodné, takže by zřejmě byl vhodný gearsensor.
7x 25R stačiť bude, a ak chcete 20Ah tak si ich dajte nabodovať 13x8. Budete ich mať lacnejšie (nižšia cena od 100ks). Ak naozaj budete motor používať na "pol plynu", a chcete väčšiu kapacitu vyhoveli by aj tie panasonic 18650 PF 13x8, a sú dokonca ešte trochu lacnejšie ako 25R (na nkon.nl)
Nech za tie peniaze máte aj solídnu kapacitu, mať rezervu v batérii a nevybíjať hlboko tiež predlžuje životnosť.
Takže poslední novinky z e-pohonu: baterku z článků 25R jsou ochotní vyrobit, ale pouze jako jeden blok, šířka 17,5 cm, což je docela hodně. Dělené akumulátory z technických a bezpečnostních důvodů vůbec nevyrábí.
Doporučovali jste mi dát baterku do brašny na nosič a tak mám pár dotazů:
1. Pokud bych dala baterku do jedné kapsy a v druhé nebylo nic, nebude to na kolo příliš jednostranná zátěž a nezhorší to jeho jízdní vlastnosti?
2 Pokud bych si nechala vyrobit baterie dvě, každou 13x5 (každou do jedné kapsy brašny), bude výstupní proud dostatečný?
3. Pokud bude baterie v brašně, nebude se přehřívat? Brašna asi bude ještě hůř chlazená než plastový obal a v nabídce jsem neviděla žádnou bílou (světlou), pouze černé.
Skúste si naložiť adekvátnu váhu do jednej brašne a otestujte ako sa Vám s tým pôjde(napr. pet fľaše s vodou). Ja bežne jazdím výlety s jednou brašňou a býva dosť naprataná, a nevadí to - a ja sám mám iba asi 65kg, aj keď bajk zase má 39... Vplyv má aj to, ako nízko a blízko ku kolesu tá váha je - plochá baterka na spodku brašne by mohla byť nakoniec najlepšie riešenie, myslím si že jedna hore na nosiči by bola omnoho nepríjemnejšia s vysokým ťažiskom...
Pokiaľ predsa len dáte zhotoviť batérie dve polovičné, zaplatíte navyše asi len BMS a nejaké drobnosti, nemuselo by to tak hrozne navýšiť cenu... No a samozrejme po nabití ich spojíte paralelne a tak z nich vlastne elektricky vznikne jedna veľká a s prúdmi nebude problém :-) Tiež nabíjanie môže byť na jednu nabíjačku.
Zvážte ešte či bude reálne využívať na tom Vašom bicykli väčšie výkony, lebo ak sa budete musieť obmedziť na napr. 500W bolo by lepšie kúpiť z Nkonu tie 18650PF (ak ich Šikula teraz nemá) a mali by ste za zhruba rovnaký peniaz väčšiu kapacitu.
Dobre dimenzovaná batéria sa moc hriať nebude, pobyt v brašni by jej ublížiť nemal.
To sa im ani nečudujem že od článkov z číny ruky preč... Nie že by sa nedali kúpiť aj pravé, ale šanca na podfuk je vysoká... Verím že netúžia po tom aby im to tam horelo hneď po zložení a prvom otestovaní :-)
Len tak pre zaujímavosť, dnes mi prišli články tak prikladám foto 100ks Samsung 18650 25R :-)
Máte také možnost kolo vybavit pomocným spalovacím motorkem;) Cenově i výkonem to vyjde řádově lépe v porovnání s e-kolem.
http://www.e-darky.eu/dvoutaktni-motory-na-kolo...
No tak to v žádném případě. Ke spalovacím motorům mám odpor a pokud bych na to měla (jako že bohužel nemám), pořídila bych si i auto na elektriku. Rozhodně nemíním čmoudit na Šumavě nějakým spalovacím motorem. Doufám, že se to neujme, protože kdyby s tím na Šumavských cyklo-stezkách čmoudili ostatní cyklisté, tak to raději hodím kolo za několik desítek tisíc do sklepa a budu chodit jenom po pěšinkách, kam se žádný cyklista nedostane.
To bylo spíš pro zajímavost, jak jsou e-pohony teď předražené, přestože konstrukčně jednoduché. Mně by vadil hlavně hluk spalovacího motoru, ale po ekologické stránce na tom nebude e-pohon nějak dobře, když uvážíte výrobu a likvidaci akumulátorů možná každé tři roky.
Já vím, že je to přenesení problému někam jinam, moji čistou energii v elektro-kole nejspíš vyrobila nějaká tepelná elektrárna na severu Čech. Ale přesto chci jezdit po Šumavě na klidných cyklo-stezkách a ne někde v hluku a smradu, toho si užiju dost ve městě. Jenže pro hodně lidí jsou peníze na prvním místě, takže doufám, že se tato levná varianta neujme.
Pokud bude odběr limitován na max. 12 - 14 ampér (výkon do motoru cca 600 - 700 W), pak by ohřev nemusel být velký.
Ještě k dané baterce :
PRO : - má plochý design = větší teplosměnná plocha
PROTI : - plastové pouzdro má tendenci izolovat postupně se akumulující teplo uvnitř
- pokud bude vevnitř i řídící jednotka nemám tušení kolik přispěje k oteplení uvnitř pouzdra
- při umístění na na zadní nosič bude asi těžiště docela vysoko
Pokud si ji pořídíte tak nechejte mezeru cca 1 - 2 cm mezi baterkou a případnou brašnou aby proudící vzduch mohl ochlazovat i horní plochu baterky.
No a až vám za pár let doslouží, tak se s Lubo 990 domluvíte na optimálním designu - hliníkové pouzdro, baterka rozdělaná na dvě ploché placky umístěné v oblasti vzadu dole kde bývají zadní boční brašny s volným prouděním vzduchu okolo pouzder. :-)
Ještě hodnoty internal resistance pro články Samsung ICR18650-22P ...... 35 miliohm. Takže při jejich kapacitě cca 2100 mAh je v dnešní době nemůžeme považovat za dobré řešení.
file:///Z:/Files/2018/08%20August/5.8.2018/SPECIFICATION/samsung-18650-22p-specifications.pdf
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0674/3651...
No mě napadlo hodit přes ní mokrý bílý hadr. Voda by odváděla teplo a odpařováním ochlazovala obal, navíc odráží slunce lépe než černá, ta vše pohltí. Možná je to blbej nápad, ale možná by to mohlo fungovat.
Brašnu vozit nebudu, od toho mám manžela. :-D
Proč ne, za horkých slunných dnů jako jsou teď, při stoupání do šumavských kopců to možná příjde vhod. A na vrcholu kopce s tím hadrem utřete potem zbroceného manžela :-)
Voda v tomto případě je zlý pán, ja je mám obaleny v bílem plastu. Není třeba je extra chladit, kdo říká opak moc o tom neví.
Do brašen bych umístil ty baterie a nikoliv přímo na nosič.
V bílém plastu se to bohužel neprodává, jedině že bych to na bílo natřela, ale na plastu moc barvy bohužel nedrží.
Ale prodává se bíly plast do kterého se to dá obalit.
https://bob54.rajce.idnes.cz/Stavba_baterie_li...
https://www.rc-zoom.cz/pvc-deska-forex-bila...
Trochu moc zátěže na jednu baterku, to raději ten bílej hadr. :-)
Váha je neznatelná, je to opravdu lehoučké a chrání to tu folii na bateri.
No jo, ale já už baterku v obalu budu mít, přece jí nebudu dělat ještě jeden navíc.
No folie není obal coby konečné řešení, atypickou baterii ti udělají jen do smršťováku.
Zdravim.
Podle meho nazoru, ani 8p na ~10A 18650 clancich (napriklad LG MJ1 nebo NCR18650B) nestaci pro 1000W motor. V lete pri +30 vse te clanky celou cestu jsou velmi teply.
Dale, 13s8p baterka vazi 5.5kg, coz je dost.
Ja bych doporucil jit jinou cestou - lipo (ano, je to nebezpecny baterky atd.)
Kdyz tehle 20Ah 6s baterky budou pod 120 euro, slo by ji koupit, za 170 euro je to moc drahe.
2 kusy staci pro BBS03-HD motor a hodinovou jizdu na plny vykon.
https://hobbyking.com/cz_cz/multistar-high...
Mam na prodej pouzitou 13s8p baterku na NCR18650B za 11000kc. Pro me je to moc tezka baterka, a pritom jiz nemuze dodat trvale ani 20A (ja jezdim na lipo a na 35A max proud).
S obľúbenými 10C Multistarmi je asi amen, Hobbyking ich nahradzuje drahšími, väčšími a ťažšími 12C verziami. Aj preto sa stále vraciam k myšlienke použitia 18650 ktoré sú vždy dostupné, sú ďaleko kvalitnejšie a s lepšou dokumentáciou. Ako približný ekvivalent 10C Multistarov by som videl 25R od samsungu.
Pohrávam sa aj s myšlienkou výroby 18650 ekvivalentov obľúbených Multistar LiPo batérií, s podobným rozmerom a vyvedeným balančným konektorom. Použili by sa ako LiPo, ale mali by aj výhody 18650. Neviem totiž, čím nahradím súčasné Multistary vo svojich ebajkoch až raz doslúžia a Hobbyking ich už nerobí.
A co se stalo s Multistarem 10C? Minuly mesic jsem vpohode koupil druhou 5.2Ah 4s baterku pro tohle kolo, i koupil jeste ve sleve.
Pokud cenove lze dosahnout vlastnosti Multistaru pomoci 25R ci jinych clanku - jsem pro, ale myslim ze to neni mozne:(
Ja bych videl vyvoj smerem alespon 38120 clanku misto 18650, ale vice nez 32600 jsem videl jen NiMH a LiFePO4, nikoli Li-ion a liPo.
https://eu.nkon.nl/rechargeable/other/battery...
http://eclipsebikes.com/product_info.php...
25R nie je plnohodnotná náhrada, ale je to najbližšie čo som na trhu našiel...
Vývoj už nastal, a výsledkom sú články 21700. Nakoľko je to novinka, nákup sa zatiaľ moc nevyplatí. Veľkosť LiFePO4 asi Li-Ion určené pre EV mať nikdy nebudú, kľúčové je totiž chladenie a ak by bol článok hrubší zhoršil by sa prestup tepla zvnútra na povrch...
Poslední poznatky ohledně baterie.
Když už jsme byli v Praze na vyzkoušení motorů v Evbike, zastavili jsme se i v jiné cyklo-prodejně a zakoupili brašnu na baterii. Chtěla jsem ještě před objednáním baterie vyzkoušet, nakolik vadí jednostranná zátěž - 5 kg pouze v jedné kapse brašny. Zkouška proběhla se starší olověnou baterií vážící také 5 kg. Výsledek - jízdní vlastnosti to příliš neovlivnilo, kolo bylo stejně ovladatelné i v zatáčkách, jako dřív. Zato brašna moc spokojená nebyla. Při standardním uchycení na nosič na něm moc nedržela, snažila se vytrhnout směrem k zátěži, navíc v zatáčce se od kola odchylovala a baterka pak bouchala do nosiče. Takže brašnu bude nutné lépe zajistit na nosiči (především v dolní části, aby se v zatáčkách neodchylovala od kola), a bude asi nutné rozložit váhu baterie na dvě menší, do každé kapsy brašny jednu.
Dotaz pro elektro-znalce. Jak je to s tím propojením dvou baterií? Já tomu příliš nerozumím, ale manžel ano, určitě by něco dokázal zbastlit. Přímo s tímhle ale žádné zkušenosti nemá. Jak se to tedy má propojit? A pokud budou baterie propojené, bude fungovat i nabíjení obou, jako by to byla jedna baterie?
Mě napadla pro nabíjení jedna věc. Pokud bych koupila 5A nabíječku, šlo by nějak proud rozdělit, aby při nabíjení šlo do každé baterie pouze 2,5A? Mělo by to výhodu, že by proud nebyl tak velký a baterie by se tolik neničily, ale přitom by byly nabité za stejnou dobu, jako kdybych je nabíjela 5A nabíječkou postupně. Lze to nějak udělat?
Všechno jde udělat. Především musíš uvest o jaké baterie se bude jednat?
Nosič na kole jsem měl co nejníže šel a uchycení brašen jsem posunul upravou ještě asi o 5cm níže. Nejvhodnější brašny na baterie jsou ty co mají u své spodní části zajištění.
Baterie bude z článlů Samsung 25R.
Uchycení brašen budu taky muset vyřešit, aby to bylo uchyceno níže.
Tak určitě bych ji nedělil na 2x10Ah a jak níže píše Lubo, nacpat do druhé brašny přibližně stejnou váhu. Mně se osvetčly tyto ortliebky
https://cyklisticke-brasny.heureka.cz/ortlieb...
Nacpat do druhé brašny zhruba 5 kg, aby tam trvale zůstaly po celou jízdu, jak tob mám dokázat? Přece sebou nebudu vozit nepotřebnou zátěž jenom pro to, abych vyvážila brašnu.
No je to na tobě jak si poradíš. Ja sebou vozil vody, nářadí, pláštěnky, pumpa, lepení, foťák, dalekohled, jidlo na celý den. Samozřejmě že voda jídlo to potom odlehčilo ale nic se nedělo.
Jak jsem měl dvě baterie tak jsem ty věci rozdělil do obou brašen. Kdo chce hledá způsoby kde ne, hledá důvody:-)
No já především hledám řešení, které mi nebude dělat problémy. Hledat čím zatěžkám druhou brašnu, abych měla už tak hodně těžké kolo ještě o dalších 5 kg těžší, to mi nepřijde zrovna rozumné řešení.
Nebolo by výhodnejšie do druhej brašne dať náradie, vodu, proviant a ktovie čo ešte sa zvykne a oplatí na výlet brať? Deliť batériu na dve to celé zbytočne komplikuje... Prípadne nájsť vhodnejšiu brašňu ktorá bude ochotnejšie nosiť jednu baterku. Ja bežne jazdím s jednou brašňou a Vami popísané problémy s ňou nemám aj keď je niekedy hodne plná. Tiež by som odporúčal, ak je tam dosť miesta hlavne zo strany od nosiča brašňu niečím mäkkým vyplniť aby nebúchala.
Dve batérie je možné nabíjať jednou nabíjačkou za predpokladu že sú rovnako nabité/vybité - napríklad že pri vybíjaní sú spojené paralelne a teda majú stále rovnaké napätie. Taktiež paralelne ich spojiť je možné len ak sú rovnako nabité/vybité. Počas nabíjania by vybíjacie vetvy paralelne spojené byť radšej nemali.
Teď jsem koupila novou brašnu, tak nechci hned kupovat jinou. Na netu na ní byly dobré recenze. Navíc netuším, která by byla vhodnější. Něčím měkkým jí ale vyplnit můžu, to by asi nebyl problém.
Ale s tím zatížením i druhé brašny, to se asi nepovede. Budu jezdit většinou na kratší půldenní výlety, nejtěžší - láhev z vodou bude 1,5 kg. I když pojedu někam na Šumavu na celodenní výlet, tak mi voda a proviant udělá váhu jenom na začátku, jak to vyvážím na konci výletu?
Jakou brašnu? Dej odkaz.
Nevyvažuj v tom případě ničím a nauč se jezdit jen s tou jedinou. Nebo kup 2x15,4Ah samsungy 22P. Mám je druhou sezonu, nijak je nešetřím, nemám je spojené a včera jsem na tu jednu ujel 80km bez šlápáni i když jen po rovině.
Spotřeba 13,98Ah. A do kopců z nich cucám i 35A.
Chovám se knim fakt dost špatně, nabijím naplno i když jen těsně před jízdou a cucám je taky dost na hraně. Zatím jsem s nimi stále spokojen:-)
Když ono je to s vámi někdy opravdu těžké. Lubo990 mi 25R velmi doporučoval. Ty a Pobrdný mi zase doporučujete 22R, přičemž Pobrdný zapojené do série. Docware zase doporučuje GA. Já původně chtěla jít do dvou 22R, ale nakonec jsem si to rozmyslela, koupit dvoje už mi přišlo docela drahé, celkově velká váha a papírově jsou ty 25R opravdu o dost lepší, mají větší kapacitu a dvojnásobný výstupní proud. Jak se osvědčí v praxi asi nikdo neví, ač nerada, budu holt průkopník. :-)
Proč je nemůžu rozdělit po 2x10Ah a zapojit do série? Po pravdě jsem uvažovala baterii s 5x13 články, takže to bude o něco víc, než 10Ah. Myslím, že i kdyby nebyly v sérii, neměl by to být problém. Já to hlavně chtěla, právě kvůli tomu nabíjení, když budu mít dvě a dám to přes noc nabíjet, tak se pak nebudu ve dvě ráno budit, abych baterie vyměnila. Raději bych to tedy udělala tak, jak píšu v tom prvním dotazu, nabíjela je obě najednou a proud nějak rozdělila. Jde to tedy, nebo ne?
Tie batérie ak sú dve zapájajú sa paralelne, nie do série. Nabíjať naraz pôjdu, stačí mať na to kábel s rozbočením a používať (vybíjať) ich zapojené paralelne, teda naraz. Až na vyššiu cenu dvoch batérií oproti jednej v tom nie je žiadny problém, kľudne to rozdeľte na dve rovnaké...
Cenově ji to vyjde stajně jak ty 15,4Ah jelikož bude muset mít stejně dvě BMS a další ochrany pokud tam jsou. Bal bych se je nabíjet obě když budou propojené. Každá se může nabíjet časově jinak. Možná že to nebude dělat nic ale jistotu nikdy nemáš pokud to neměříš a nehlídáš. Dle mně jsou dvě nabíječky určitě lepší a cenově vyjdou stejně jak jedna s originál konektorem.
Paralelne spojené batérie sa chovajú ako jedna, prúd si rozdelia, nič netreba merať ani sledovať, navyše obe majú BMS... Aj keby boli rozdielnej kapacity a povedzme aj veku/článkov, bude sa to nabíjať korektne a nebude s tým problém. len to musí byť na rovnaké napätie a rovnaká chémia.
Sákryše máš pravdu ja si to neuvědomil že to je vlastně propjená jedna baterie:-) Navíc bez zapojené zátěže.
Ovšem nechávat je v noci bez dozoru bych si nedovolil ani náhodou, pokud by to nebylo v garáži nebo ve sklepě. A i tak bych dost špatně spal v nejstotě že se něco podělá a vyhoří mně garáž nebo sklep.
Ja vím je to nadsazené ale jistotu namáš nikdy.
Proto mám rád nabíjení za občasného dozoru a na noc to vypnu.
No tak skvělé. že jste se shodli. :-) Tak teď mi ještě poraďte, jak se to zapojuje. Já to předám manželovi, protože tomuhle já prd rozumím.
No ještě si ujasni jaké budeš používat konektory, ja bych doporučoval tyto
https://www.rc-zoom.cz/konektor-xt-60u-nova...
No ráda bych použila aspoň jeden použitý konektor, buď ten na baterii, nebo na nabíječce. Tak pak můžu dát vědět, co tam je a vy mi poradíte, který je lepší. :-)
Na baterii ti dají ten který si určíš. Na nabíječku kvůli reklamaci se bude muset udělat redukce.
Ještě mám dotaz ke konekroru XT 60, který je u motoru na napájení. Kde je zapojené - a kde +? Baterka je ještě stále ve výrobě a ráda bych vyzkoušela motor a zapojení, jestli je to všechno funkční. Správný konektor jsem koupila, ale manžel říkal, že ho nezná a netuší zapojení, tak se raději ptám, abychom nakonec chybným zapojením nezničili motor.
Na tělese je + a -,,jinak ta tupá strana je + špička -
Pokud nechceš rychle nabíjet tak si kup dvě 2 nebo 3Ah nabíječky. Já bych si za cenu jedné 5Ah koupil dvě 5Ah a upravil konektory na nabíjení.
Raději dvě tyto
https://www.evbike.cz/Baterie/Prislusenstvi...
Než jedna tato
http://www.elektrokola-dh.cz/li-ion/176...
Propojení baterie při nabíjení bych asi nepoužil. Každá se může jinak rychle nabíjet a pak by to nemuselo dělat dobrotu.
Nabíjanie dvoch rovnakých, rovnako nabitých/vybitých batérií naraz problém nie je. Zároveň to zaručí, že aj ak by sa batérie nenabili doplna, budú mať rovnaké napätie a môžu sa bezpečne paralelne spojiť a používať. Nabíjanie 2,5A/batériu bude šetrnejšie, a ak nejde o čas, ostal by som pri takomto riešení.
Problém je že mnohdy o čas právě jde. Čekat do noci než se to nabije je opruz. Nenechal bych to po nabití zase moc dlouho (třeba do rána) na nabíječce. Ono se nic nemusí stát ale nikdy nemáš jistotu že se něco podělá a vyhoříš.
Ty baterie v pohodě snesou nabíjení proudem 5A.
Na druhou stranu 2,5 je šetrnější jak píšeš.
Ja večer před jízdou nabíjim na 52V a rano je domlátím naplno na 54,6V a hned jedu, obě jsou nabité stejně.
No tu první uvedenou nabíječku jsem právě měla v úmyslu koupit, když koupím dvě 3A, tak mi to zase vyjde na dvojnásobek, nikde jsem levnější neviděla.
No ony jsou spíše dvojnásobně dražší než levnější, osobně bych už 3Ah nekoupil a ni za 1000Kč. Ale pokud chceš tak mám tuhle novou
http://www.elektrokola-dh.cz/nabijecky...
Klidně ti ji za 1000Kč prodám:-)
No, když slezeš na 800 Kč, tak o tom budu uvažovat. :-) Tedy jestli je opravdu nová, aspoň rok v záruce.
No to by se to nakupovalo kdyby nás jiní dotovali, co:-) Nechám si ji do rezervy kdyby se mně jedna z z těch 5A pos..dělala:-)
Navíc se na jaře chystám koupit další 15,4Ah samsung 22P tak se šikne na přednabíjení.
Za zkoušku to stálo. :-)
Pokiaľ použijete dve batérie 5p13s, tak články budú stačiť aj 10A (a vzhľadom na požadovanú kapacitu by stačili aj tie 22P - spolu by to bolo cez 20Ah.) Alebo použiť PF, to by vyšla kapacita krásnych 29Ah)
https://www.cyklovape.cz/force-noem-p21916/
Jinou ale kupovat už nemíním, prostě musí stačit.
Zapojení baterií (paralelní)
No, to bych asi pochopila i já. :-) Ale fakt je to tak jednoduché, jenom spojit dva dráty? Žádné ochrany tam být nemusí?
Spojit a spojit nemusí být vždy stejné:-)
No pokud chceš tak si tam dej nějakou autopojistku i když nevím k čemu by tam byla.
Ty baterie by měly mít své ochrany.
Neboj ještě si užiješ až zjistíš že každý kabel má jiný konektor:-)
Ano, opravdu je to tak jednoduché, nicméně pokud chcete mít jistotu, tak do obvodu (nejlépe vložit do kladného vodiče) můžete dát nožovou autopojistku - do silové větve 30 A, do nabíjecí stačí 10A :https://www.ges.cz/cz/plocha-auto-pojistka-fks... , v tomto vodotěsném držáku: https://www.ges.cz/cz/ptf-sat-c3-GES07901063.html Takto budete mít jistotu, že kdyby se jedna baterie nějak poškodila (vnitřní zkrat apod), tak to nepoškodí tu druhou.
Ochrany: (nadproud, podpětí,přebití, zkrat, tepelná ochrana) to by ta baterie měla mít už v sobě a taky ty moje to mají.
Nic dalšího netřeba ale pokud se chce jsitit proč né. Na druhou stranu čím více spojů tím hůře se pak hledá kde je problém.
Takže pokud to dobře chápu, tak spojím oba výstupy z baterie do konektoru k motoru.
Na nabíjení baterie si nechám dát konektory z odkazu, a pak udělám nějakou redukci k nabíječce, která mi to zároveň rozdělí na ty dva konektory k baterkám, bude to tak OK? Tedy já to dělat nebudu, já bych asi nedokázala sletovat ani 2 dráty, jenom jestli jsem to pochopila správně.
A ty navrhované konektory jsou lepší, než rychlonabíjecí konektory XLR?
Vše bych osadil těma xtečkama na konec silového konektoru od motoru taky xtečko. Na silovou stranu samice a na nabíjecí samce.
Na konec kabelu k motoru potom samce XT a na nabíječku redukci (konektor od nabíječky protikus a samici XT).
Například, viz foto
Nevím, já tyhle baterie neznám, jezdím na LiPolky Multistar a ty určitě nic nemají, tam je pojistka nezbytná nutnost. Ale pokud to u Vašich baterií už je ošetřeno, tak to asi nutné nebude (i když netuším, kde se tam ta pojistka vyměňuje?)
Pojistka se tam nemění, je elektronická.
Jak píše Lubo, je potřeba volit konektory tak aby nedošlo k záměně či zkratu nebo přepolování.
A u těch XLR to poznat není? Já tomu opravdu moc nerozumím, ale většinou se tam dávají, tak jsem myslela, že to má nějaký význam.
Na lipol akupack bude potřeba nabíječka s balancérem. Na 6-ti čánek se dělá běžně, ale ty budeš potřebovat nabíječku na 10-ti čánek a ten už tak běžný není. Navíc bude muset umět větší proudy, aby jsi nečekala týden, než se ti aku plně dobije, takže to nebude nic levného. Lipol nemají moc rády zimu a při chladu kapacita citelně klesá. Proto se používají do elektrokol life, jenž mají nepatrně nižší kapacitu, ale na chlad jsou výrazně méně citlivé. Jinak zakázkový aku staví třeba www.fulgurbattman.cz.
Nevedel by nekdo poradit kde repasujou baterky a delaj z clanku Samsung 22P nebo 29F?Jeste bych potreboval sehnad ten obal na 48V baterku do ramu do kteryho se ta baterka sklada.Nic se mi krome Ciny nepodarilo najit tak kdyby mel nekdo okaz.
Potrebujete repasovať starú, alebo poskladať novú batériu?
Poskladat novou ale do toho obalu do ramu.Kolo si stavim a uz schazi jen baterka.Z 22P jsem nasel jen pack ve folii.
Zde je docela slušná brašna:https://ekolo.cz/max1-backcountry-one
Ja nechci brasnu ale ten hlinikovej/plastovej obal s vypinacem.
To jedine že by Vám vyrobili v e-pohone. Ale myslím že majú už len tie väčšie Shark krabice, Kinte vyradili z predaja. Alebo kúpiť niečo hotové čo sa tu predáva, prípadne aliexpress...
Prečo práve 22P?
No co jsem se tu docetl tak je vsichni chvali a jsou jeste za rozumnou cenu.Taky zvladaji vysoky odber ktery potrebuju.Baterie musi zvladat vice jak stalich 25A.
22P jsou nevhodné kvůli malé kapacitě, smiřme se s tím že už patří "na smetiště dějin". V dnešní době jsou už lepší možnosti, buď 25R nebo 30Q pokud bychom zůstali u Samsungu. A jsou i další možnosti. 22P už opravdu ne.
Ale myslím si že jste napsal příliš málo informací, aby se vám dalo rozumně poradit.
No informaci jsem napsal dost,48V aby to dalo vice jak 25A.Chtel jsem koupit tohle http://www.elektrokola-dh.cz/akumulatory-li-ion... jen mi na tom vadi ta nepohodlnost ze to nema vypinac,zastrcku na pohodlny nabijeni atd.Repasi jsem chtel kvuli cene ale tam vetsinou nepisou co tam davaj.Nerad bych koupil baterku ze clanku dobrych tak do notebooku.Psalo se tu o 22P ze jsou OK.Jine neznam tak nevim po cem koukat.
48V, více jak 25 A.
No já si myslím, že informací od vás jsme moc nedostali, ale dobrá. Hovoříte o tom že požadujete stálý proud více jak 25 A. Tak to je vhodné jít do varianty LiPol, tak jak to zde mnozí doporučují.
Používáte slovo repase, což znamená obnovu staré baterky, většinou výměnu článků za nové. A na druhou stranu hovoříte o nové baterce. Takže jsme z toho docela zmateni, co vlastně chcete.
LiPol uz jsem zamitnul kvuli nepohodlnosti nabijeni a nutnosti mit 2 tyto baterky.Navic uz mam nabijecku 48V 5A.Ano mluvim o repasi.Je to sestaveni nove baterky do boxu.Proto chci sehnad prazdnej box a dotoho si nechat sestavit baterku ato delaj jen tam kde je repasujou.
No tak to by vyhovovalo přesně to, co píšu níže, oslovit E-pohon, aby vyrobili baterku do rámu z článků 25R.
Bude potřebovat alespoň 13s6p nebo raději 13s7p, 13s8p, to je 78, 91 nebo 104 článků. A to se do těch standartních plastových obalů prostě nevleze.
I tak mi pořád chybí informace o motoru, řídící jednotce (max proud) a terénu, kde smates bude jezdit, kolik km denně, ....
Chceme rozumět proč chcete 25 A a více stálý proud. To je stálý příkon do motoru cca 1200 W.
Myslíte, že 13s5p stačit nebude? Maximální vybíjecí proud by měl 100 A, ten nominální nevím, ale 25 A by to mohlo být i při vybitější baterce, nebo ne?
Jak jsem napsal, jsem rád že máte nakonec 8p, protože díky tomu ani ty odběry které byly při výkonech 1 kW a více, nijak neovlivnily životnost baterie. A protože nevíme vůbec nic o motoru, který chce smates použít, nemůžeme zodpovědně navrhnout optimální řešení.
OK teda,mam tohle.Pise se tam jednotka max 25A.Jakou teda na to potrebuju baterku nebo z jakych clanku abych ji nezatezoval na maximum. https://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/3-1-Sety...
Je tu kopcovity teren a klasickej teren les a podobne moc neplanuju.Kdyz to ujede 50Km tak budu dostatecne spokojen.Chtel jsem koupit tohle ale myslel jsem jestli by to neslo kvuli pohodli nacpat do boxu do ramu.Pokud ne takse holt prizpusobim.
Jeste ten odkaz
https://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/16-1...
Z článkov 25R ide urobiť 13s5p aj do rámového boxu a bude to mať 12,5Ah / 600Wh. To by mohlo stačiť. 25R má max. prúd 20A takže 5x20=100 - pri odberoch do 25A by to malo byť v pohode.
Zkuste opravdu E-pohon oslovit, mě se do toho taky ze začátku moc nechtělo a nakonec nelituji, že jsem to udělala. :-) Když řekne Lubo, že to bude stačit, tak určitě bude. :-)
Já bych volila tuhle, pokud nechcete ty 25R: https://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/16-1...
Ale o Sony V3 nevím nic, tak k tomu se musí vyjádřit větší odborník. :-)
Je to alternatíva k 22P, zrejme kupujú čo je lacnejšie alebo čo je aktuálne skladom. Ak už by som chcel tak ťažkú baterku dal by som tam radšej PF s vyššou kapacitou a rovnakým prúdom, alebo ak by mi išlo o prúd použil by som radšej 25R lebo majú vyššiu kapacitu a 2x taký prúd.
Tak teď už máme trochu lepší obrázek, i když ne úplný, ale prozatím stačí. Takže proud 25 A je maximum pro řídící jednotku. Mrknu se na to, zítra bych vám odpověděl. Ještě bych vás poprosil o odhad průměrných stoupání. A jak často budete jezdit.
Záleží ešte ako na tom budete jazdiť. Tých 25A je skutočne maximálny odber, vďaka prevodom je možné aj po rovine ísť na maximum, ale motor to trvalo nevydrží, po nejakej dobe sa prehreje a ak sa s ním bude takto jazdiť často po nejakých pár tisícoch km sa začne rozpadať...
Čo sa týka batérie, ak má vydržať časté jazdenie na vyšší výkon, napr. dochádzanie do práce alebo inde, dennodenné výlety, tak by som sa držal pravidla štvrtiny, to znamená články dimenzované na cca 100A podľa datasheetu. Ak ide o občasné jazdenie každý druhý víkend mohlo by sa zľaviť z nárokov a stačilo by aj menej, ale určite nie pod 50A.
Teda absolutne netusim jak udelat odhad prumerneho stoupani.Jinak vyuziti bude hobby pro zabavu.Urcite na tom nebudu jezdit denne.Spis tak projeti o vikendu nebo po praci.Treba se to zmeni kdyz najdu nekoho ekolem v okol,nevim to je zatim vesteni z kristalove koule.Jinak zatim jen sonduju a kolo stavim az na jaro.
Je tady taky "nebezpečí" že vás to začne bavit a ty výlety budou častější :-)
Ty kopce zřejmě nejsou ty 10 - 15 % stoupáky jako na Šumavě.
Zatím díky.
Pokud to "nebezpeci" nastane tak se holt dojede baterka do smrti a s dalsi se s tim bude pocitat.Jinak je to oblast Usti nad Labem.Nevim jak zjistit stoupani v %.
Stačí info že je to oblast Ústí nad Labem. Takže Krušné hory a České středohoří určitě navštívíte, kopce budou docela dost často. Pomohla by ještě informace o vaší váhové kategorii. Taky potřebujeme vědět jestli budete používat páčku či ruční plyn.
Můžeme s výhodou použít znalosti, které jsme získali při pouti s Kometou a jejím BBSHD.
Motor BBS02 750 W má trochu špatnou pověst díky přehřívání a malé životnosti ŘJ. Nicméně to platí především pro počáteční série, kdy výrobce používal horší mosfety v řídící jednotce a zřejmě taky nevhodné mazivo. Motor koupený v r. 2018 by tyto vady už neměl mít.
Co však pro něj platí i nadále je nevhodná kadence šlapání, rpm. Pro optimální účinnost motoru by se rpm mělo pohybovat v oblasti nad 100, což je je příliš vysoko. Důsledkem je to, že většina uživatelů jej provozuje v oblasti horší účinnosti. Díky tomu má motor tendenci k přehřívání při zátěži a větších příkonech, což může vést k poškození nylonového převodového kola. Mluvím o větších příkonech, při jízdě po rovině a malých příkonech by tohle neměl být problém.
Zde jsou doporučení uživatelů z fóra Endless Sphere :
instalace teploměru a hlídání teploty (max cca 50°C). Lubo říká že teploměr nemusí být nutně uvnitř v motoru. Tohle je taková pojistka že nepřehřejete motor.
Při použití středového motoru má uživatel většinou jenom jeden převodník. Pak je o to důležitější mít vzadu kazetu s co největším rozsahem, minimálně 11-40, rozsah 11-32 je naprosto nedostatečný. Taky záleží na počtu zubů na vašem převodníku a terénu který převážně jezdíte.
Důležité je doporučení omezit příkon na 750 W, který bohatě postačí. To jednak pomůže omezit ohřev motoru, jednak nám zjednoduší volbu baterie. Pro příkon 750 W a nominální napětí 48 V vychází proud 15,6 A. Což bude špičkový krátkodobý proud při velké zátěži. A to je podstatně jiná informace než požadavek 25 A trvalý proud.
Při takovémto požadavku na proud a předpoládaném využití není problém použít konfiguraci 13s5p, na kterou se vyrábí plastová pouzdra. Já bych doporučil baterie Samsung 30Q, které mají kapacitu 3000 mAh a přitom velmi slušný katalogový trvalý proud 20 A. To je při 13s5p teoretická kapacita 15 Ah (720 Wh) , teoretický trvalý proud 100 A.
Zřejmě by se dala použít snad i baterie dle vašeho odkazu s články Panasonic PF, pokud by se nahoře ještě nějak zafixovala k rámu, aby to upevnění nebylo tak labilní. Výhodou je v tomto případě, že koupíte hotovou baterii.
K prodloužení životnosti baterie přispěje nabíjení na max. 4,1 V/článek. Dále pak určitě nenabíjet po jízdě na plnou kapacitu, raději jenom na cca 3,8 -3,9 /článek. Pro dlouhodobé skladování nízké teploty a baterku vybitou klidně i na 3,5 V/článek. Jenom si během skladování musíte občas zkontrolovat napětí, jestli příliš neklesá.
http://www.elektrokola-dh.cz/48v/267-akumulator...
Máte výhodu, že na přestavbu a optimální uspořádání máte čas. Určitě je vhodné mít svůj programovací kabel.
Jenom dvě poznámky:
1. Články 30Q mají max. vybíjecí proud 15A na článek. Tím nechci říct, že to nebude stačit, 13s5p by mohla být dostačující konfigurace a bude mít větší kapacitu než 25R, což je u malé baterie do rámu výhoda, zakázková výroba ale bude asi také nutná.
2. odkazovaná hotová baterka PF je asi nejlevnější v českém e-shopu zde: http://www.elektrokola-michal.cz/akumulator...
Len doplním, 30Q má max. prúd 15A.
Na BBS02 ide lacno kúpiť originálny prevodník s 44z, v kombinácii s 26" kolesami a 11-32 alebo 11-34 kazetou by to mohlo stačiť (predpokladám normálne jazdenie, nerátam extrémne prípady ako veľmi vysoká hmotnosť v kombinácii s veľkými kopcami a ťažkým terénom).
Samozrejme sú aj menšie taniere, ale tie sú už drahšie.
Ak nie je potrebný ťažký prevod (46/48x11) môže byť výhodnejšie vymeniť tanier, ak je ťažký prevod potrebný, je riešením výmena kazety a prípadne aj radenia. Neodporúčam používať šmejdovú reťaz, vyťahá sa príliš rýchlo a ak sa to neustriehne zničí aj kazetu.
Jak už jsem ti někde psal, s BBS-2 jsem najezdil za tři roky 13000km k naprosté spokojenosti, sice je za těch 13000km celkově opotřebovaný, takže se již nevyplatí do něj dávat nové díly, ale naštěstí ještě běhá, tak na něm jezdí má křehká přítelkyně, s jejími 75kg jezdí jen na malý výkon, navíc ona toho zas tak moc nenajezdí, tak uvidím, kolik ještě ten už v podstatě "vyjetý" motor ještě vydrží. Ale na baterky si fakt dejte pozor, já jsem tehdy koupil za 12.900,-v E-pohonu jednu rámovou baterku s kapacitou 11,6Ah (články Samsung 29E) a druhý rok (protože jsem chtěl jezdit dál než jen 50km) baterku za 13.900,-(články Panasonic 18650B), a dneska mají ty baterky jen poloviční kapacitu a větší vnitřní odpor, v podstatě se s nimi dá jezdit, jen když se spojí do série, pak to celkem jde, takto vydrží v podstatě jako jedna nová baterie. Proto jsem přešel na Multistar Lipo a doporučil bych to i Vám, když spojíte dvě 6S do série (kapacita alespoň 16Ah), tak to jezdí dobře a cenově Vás to vyjde levněji než ta Lion i s modelářskou dvoukanálovou nabíječkou: https://www.horejsi.cz/Pages/DetailProdukt.aspx... Jelikož ty LiPo nejsou tak drahé jako Lion a snáší větší proudy, tak si pak za rok koupíte další pár a prodloužíte si dojezd na dvojnásobek. Navíc ta nabječka umožňuje nabíjet baterie na "Storage", tj.když zrovna nejedete, tak ji nabíjíte na napětí, při kterém by měla mít nejdelší životnost, a teprve před jízdou ji dáte nabít na 4,15V na článek. U komerční Lion toto možné není a jen těžko to budete takto dělat - budete muset mít při nabíjení zapojený voltmetr a neustále sledovat průběh nabíjení, aby jste ji nabil na "storage", protože BMS ji balancuje až při plném napětí a komerční nabíječku nenastavíte na nižší koncové napětí.
Ano, Kometa a Lubo mají pravdu, Samsung 30Q mají hodnotu max. konstantního proudu 15 A, hodnota 20 A platí pro 25R.
Pro Pobrdny: i běžná nabíječka baterek Li-ion se dá doplnit aby nabíjela na normální nebo nižší napětí.
A není problém mít nabíječku na které si nastavím jak proud tak i napětí podle potřeby.
Pro Docware -Pokud víte o nastavovací nabíječce na Lion, která se dá přepínat na "Storage", tak na ní dejte prosím odkaz. Nebo jak píšete, že se dá běžná nabíječka doplnit, tak dejte návod jak. Ta modelářská co jsem dal na ní odkaz se snadno přenastaví přes menu.
Pro Pobrdny :
tady je odkaz na možnost snížení napětí na běžné nabíječce
https://www.nakole.cz/diskuse/25221-znackove...
a tady je odkaz na regulovatelný zdroj použitelný jako nabíječka s nastavením napětí i proudu
https://www.nakole.cz/diskuse/25221-znackove...
Ten druhý využívám čím dál více.
Uvedené baterka má větší vybíjecí proud proto, že má na stejnou kapacitu víc článků, tohle se do obalu pod rám nejspíš nevejde.
Doporučila bych se aspoň zeptat v E-pohonu, zda by nevyrobili baterku do rámu s články 25R, mě jí na zakázku nakonec udělali. Bude mít menší kapacitu (odhaduji 12,5 Ah), ale vybíjecí proud bude dostatečný.
A nebo to Li-po, ale do toho já bych se bála jít.
A co uvažovat o těchto: http://www.elektrokola-michal.cz/akumulator...
Já nemám sice moc velké zkušenosti, jsem tu celkem nováček, ale když jsem nedávno vybírala články pro baterku, tak mě přišly články Panasonic NCR-18650PF hodně zajímavé. Mají velkou kapacitu a slušný max. vybíjecí proud 10 A na článek, takže v téhle sestavě by to bylo 50 A. Nevím, zda to vyhoví požadavkům, já šla nakonec raději do ještě většího proudu 20 A na článek s 25R (zakázková výroba). Myslím, že v E-pohonu by je na zakázku vyrobili i do krabice na rám, ale bude to menší kapacita, než s těmi Panasonic PF.
Ano, Panasonic PF se mi taky zdají zajímavé. Ale pokud nemáme dostatek informací o příkonu motoru, předpokládanému použití, atd. nelze se k tomu vyjádřit.
S odstupem času si říkám že je dobře že máte tak proudově předimenzovanou baterii, vzhledem k těm psím kusům, co s tím provádíte. :-D
Tak zrovna tohle je slabota.Pro 250W motor OK ale ja potrebuju nominální vybíjecí proud minimalne 25A.
Ak to má byť len 4p tak by vyhovovali Samsung 25R. Vo vedľajšom vlákne ohľadom batérií akurát niekto dal link na prázdnu hailong krabicu s držiakmi článkov a nastrihaným niklom... Do toho by som to vedel zložiť, akurát by bolo treba ešte kúpiť vhodné BMS so signálovým zapínaním batérie...
Co http://www.fulgurbattman.cz ?
Potreboval bych nektery z techto boxu.Prazdny.http://www.elektrokola-dh.cz/48v/267-akumulator...
http://eskutr.cz/cs/akumulatory/654-akumulator...
Tie skladajú v e-pohone... Je ale dosť vysoká a má slabú bočnú stabilitu, na dvoch skrutkách je to labilné a napr. pri páde bicykla na bok hrozí ohnutie alebo vytrhnutie skrutiek...
Zavolajte si tam a kúpte si od nich krabicu alebo ich ukecajte nech Vám do nej dajú Samsung 25R 13s5p.
Dekuju za rady.Jsem sice z Usti nad Labem ale na hory se nehodlam splhat.Jinak mam kola 26" a origo prevodnik 44z a mensi se asi nevleze.Kazetu mam 11-32z a ted resim jestli to pobere 11-40.Udajne by melo mam prehazku 9s Sram X9.Do Li-Pol jit nechci kvuli nutnosti bastleni.Bud teda necham postavit z clanku zde doporucenych a nebo koupim tu hotovou v te folii a doplnim o jistic na zapinani.Programovaci kabel bude taky a mam v planu pak omezit ten vykon dejme tomu na 20A? abych nenicil baterku nebo nepretezoval motor.Jina mam koupenou tuhle nabijecku,je to v pohode? https://www.evbike.cz/Baterie/Prislusenstvi...
Nabíječka je OK.
Výkonové omezení na 750 W znamená max 15,6 A.
Hotové baterky ve folii v odkazech byly z nevhodných článků Samsung 22P popř. Sony V3.
Vykonove byl meli ale stacit davaj 30A me by teda melo stacit cca 16A coz je skoro se 100% rezervou.Jinak jak se pocitaj ty Ampery?Nejsem elektrikar ale mechanik tak je to pro me spanelska vesnice.
Elektricky jsou OK. Já jsem napsal že jsou nevhodné, protože pro stejnou kapacitu je zde konfigurace 13s7p. Baterie je zbytečně větší a o více než 1 kg těžší, protože používají zastaralé články o malé kapacitě.
V baterii jsou články zapojené sériově, to udává napětí a paralelně, to udává kapacitu a také výstupní proud. Na 48W baterku musí být zapojeno v sérii 13 článků. Pokud má tedy baterka 5 článků paralelně - 13s5p (maximum obalu do rámu) bude to s články:
Panasonic PF - kapacita 14,5 Ah, výstupní proud 50 A
Samsung 30Q - kapacita 15 Ah, výstupní proud 75 A
Samsung 25R - kapacita 12,5 Ah, výstupní proud 100 A
Snad nemám někde chybu, když tak mne opravte.
Len by som doplnil, že ten výstupný prúd je len teoretický, pre reálne použitie treba rátať s maximálnym prúdom asi štvrtinovým. Samozrejme čím vyššia rezerva tým lepšie...
Tie 22P majú nevýhodu v zbytočnej veľkosti a hmotnosti. Ak toto nevadí, sú inak celkom OK. Za pár peňazí navyše ale ide urobiť batériu z modernejších článkov menšiu, ľahšiu a s vyššou kapacitou. Je to o prioritách.
Kto by chcel riadnu "kravu" môžem mu poskladať aj z LiFePO4 a to bude potom iná váha :-)
Potřebuju 10 18650 článků na repasi dvou 18v Aku do vrtačky. Původně tam byly 1500mah a stačilo mi to, takže kapacitu tak moc neřeším. Spíš se chci vyhnout noname článkům a padělkům.
Doporučíte mi nějakého prodejce?
nové: nkon.nl
nové demont: nexun.pl