Ahoj,
po cca 20ti letech se vracím. Jezdím na prehistorickém trekovi který toho už moc nevydrží.
Nejlépe se citím na asfaltu, případně snesu rozbitou/zpevněnou cestu (terén nevyhledávám), a to při rychlostech 20-30km/h - více mi už nedělá moc dobře.
Ten trek má řazení 3/8 a momentálně poměrně úzké silniční pláště nafoukané na 5atm "aby to trochu jelo". Další podstatnou drobností je má aktuální cca 30kg nadváha (při cca 187cm výšky mám 125kg což se předpokládám brzo změní).
Rád bych se porozhlédl po novém kole, co je podle vás vhodné vzhledem k výše uvedenému? Jde mi o základní univerzál se kterým si v pohodě vyrazím na půlden po rozbitých silničkách třeba do orliček, nebudu se bát o rozbitou hubu když pojedu po šotolině nebo na společný výlet s rodinou. Pokud se v budoucnu chutě změní (kdysi dávno jsem měl MTB+silničku) tak to pořeším nákupem jiných biků......
Ve spřízněné cykloprodejně mi jednoznačně doporučili 29" MTB což mě překvapilo ("prý to docela jede pokud se použijí pláště s nízkým valivým odporem"). Schválně jsem ještě na ničem neseděl, všechno má svůj čas a navíc se bojím že bych s takovým kolem mohl odjet domů :-).
Díky moc za radu.
V cykloprodejně asi moc nekecali. 29" je rozměrem kol v podstatě masivnější trek. Takže bude záležet, jaké gumy obuješ a jak nafoukáš.
Jestli ale budeš chtít víc chrtit po asfaltu, tak by byl vhodnější lehčí trek nebo fitnes. Ta 29" bude dobrá univerzální volba, se kterou se nemusíš bát zahnou na louku, nebo na lesní cestu přes kořeny.
Vzhledem k tomu, že rozměr 29" se realizuje na ráfku 28" = 622 mm tím, že dáš masivní plášť o šířce min 2,1" = 54 mm, tak si myslím, že jen těžko budeš shánět plášť s nízkým valivým odporem.
Samozřejmě můžeš tu 29-ku degradovat na normálního treka 28" a koupit užší pláště s přijatelným vzorkem.
Zřejmě toho o valivém odporu moderních plášťů moc nevíš, když píšeš tohle. Je změřeno, že valivý odpor kvalitního pláště o šírce 2,2" je menší, než obyčejného trekového. Jen si zkrátka připlatíš.
Taky bych doporučoval 29" kolo. Na tvoji hmotnost na něm nešetřit a nechat si naplést kvalitní kola a dát vzduchovou odpruženou vidlici.
Neměj péči - vím, že teorie praví, že klopný moment širokého pláště je menší než úzkého, ale v reálu jde o dotykovou plochu, která u "terénního pláště" vytváří méně příznivý obrazec dotykové plochy a tedy i méně příznivý klopný moment.
Muze tam dat nejakeho uzkeho Marathona vylozene na silnici, nebo neco sirsiho MTB s hladkym vzorkem. Uz jen to, ze nebude mit na plasti spalkz do bahna ho vylozene nakopne.
Něco takového jsme měl na mysli, kolega terénem nejezdí. Mám podobné požadavky a při mé váze kolem centu používám tyhle pláště:
https://www.bike-eshop.cz/plaste-silnicni-a...
Jistě žádný zázrak trvanlivosti, ale dobré jízdní vlastnosti i na mokru a směšná cena oproti 29-kám!
Rubena Shitt - horší plášť už jsi mu poradit nemohl.
Když nerozumíš napsanému textu, tak se neztrapňuj komentováním!
Ale rozumím, ztrapňuješ se tady ty.
Mimochodem onen úzký Maraton má větší valivý odpor než kvalitní 2,2" plášť, např. Schwalbe Thunder Burt TL.
Asi jsi nic takového nikdy nejezdil, takže nemůžeš srovnávat.
Milej malej-jardo - toto ji diskusní fórum a je legitimní, když dva diskutující mají diametrálně odlišné názory a pak si je - ve vší slušnosti - vysvětlí.
Jen silně nejistý jedinec začíná oponentní příspěvek osobním výpadem typu: "Zřejmě toho o valivém odporu moderních plášťů moc nevíš, když píšeš tohle.", nebo "Rubena Shitt - horší plášť ..." a zcela pomíjí můj text. Mimochodem, komu jsem nabízel Rubenu a kde doporučoval Maraton?! Opravdu umíš číst a vyhodnotit text - co tím chtěl diskutér říci, a na co se ptal tazatel?! Silně pochybuji a proto diskuzi s tebou končím.
že se vám do toho motám... nahoře jsi dával odkaz na rubenu shield ;-)
vzorek má podobný jako landcruiser od schwalbe.
ale rubenu už bych taky nekoupil. co vozím schwalbe, nemusím lepit každý týden. sice jsou o něco dražší, ale ušetřím za lepidlo a fleky :-D
To je v pořádku, jen se ohrazuji, že bych ho někomu doporučoval, jen jsem reagoval na předchozí příspěvky a dokumentoval na čem jezdím já - hladký střed a figury po stranách.
Jinak mám tyto pláště na pěti kolech - z toho dvě e-kola - a od roku 2012 jsem zaznamenal jediný defekt, takže na rozdíl od tebe šetřím jak na pořizovací ceně, tak na lepidlech. :-o
Za deště velice pěkně drží stopu.
No Merida Crossway XT by nevyhovovala? Žádný superextra zázrak to není, já mám jednoho Crosswaye 10 let, najeto 30000Km a jen jsem vyměňoval spotřebku... teď ho tedy čeká poněkud větší upgrade.. jsem s tím spokojen, mám tedy 92 kilo.
Taky muzu Meridy chvalit. Akorat je treba mirit do strednich a vyssich rad s TFS ramy. Ty levnejsi maji ramy jen vzhledove podobne, ale o dost slabsi. Jak jsem ale pochopil, s tim by tazatel nemel problem. Tak jen jako upozorneni.
Je ale potreba pocitat s tim, ze trek je trek a ma urcite omezeni se sirkou plaste. Neni tak humpolacky, ale ani tak univerzalni. V mekci trave, hlubsi sotoline nebo bahne uz se zarezava, na hrubsich kamenech uz ma problem a mimo silnici a hladsi cesty uz to neni ono.
Na druhou stranu na deravych a zalepovanych okreskach je k nezaplaceni. A kde je vejmolu a livancu hodne bude asi i rychlejsi nez ziletka, pohodlnejsi urcite.
Ve spřízněné cykloprodejně mi jednoznačně doporučili 29" MTB což mě překvapilo ("prý to docela jede pokud se použijí pláště s nízkým valivým odporem"). Schválně jsem ještě na ničem neseděl, všechno má svůj čas a navíc se bojím že bych s takovým kolem mohl odjet domů :-).-------Taky se mi to kdysi nezdálo jezdil jsem na crosu merida že by tlustý plášt na mtb 29 mohl být lepší líp se odvalovat než uzký crosový ale je tomu tak .Já osobně jsem otestoval několik pláštu máme na to u nás takovou přímo ideální dráhu nebo jak to nazvat.A z Testování vyšel nejlíp plášt WTB Plášť 29 * 2,1' NANO Raptor Comp ten má ve středu pláště tenký vzorek a pěkně se po něm odvaluje ale hladký plášt Schwalbe Big Apple neměl šanci vubec nechtěl se odvalovat je to zajimavé měnily jsme pořád tlaky a nic.
Sakra to je smršť :-). No když mi to kolega v práci vysvětloval s těmi širokými plášti tak jsem tomu taky nechtěl věřit, něco na tom bude......... jo a že Merida má rámy do 120kg mě nezajímá, já nechci mít 120kg :-)...
Kolega mě uvrtává ať se na odpruženou vidlici vykašlu že sám ji za 4 roky neodemkl ani jednou, já teda jeho nadšení nesdílím.
Co jsem zapomněl napsat je to, že u současnýho treka mi chybí kvalty na sílu - nemůžu se utáhnout.
Nějaký detaily sem nemá smysl psát, to kdyžtak později napíšu nějaký separátní příspěvek. Jen se zeptám ještě na jedno: vidím že pojmenování Shimano řad je nesmrtelný :-), předpokládám že mi stačí dokoli od Deore nahoru. A nestačí náhodou nižší řady? Předpokladám čím vyšší řada tím lepší pro gramážisty ale výsledek +- stejný, nebo se pletu? Sám mám na kole mix acera/altus/sis a co to vydrželo je neskutečný..... proč to vlastně na kolech míchají, proč není vždy osazená komplet?
Odpružená vidlice je snad už standard u všech kol, dokonce bych u horských kol očekával celkové odpružení. Ani nemusí být extra terén, stačí pár kořenů a kamenů v lese a bez pružení je to hodně nepříjemná jízda. U motorek se s celoodpružením počítá automaticky a to jezdí prakticky výhradně po hladké silnici, tak proč by to mělo být u horských kol jinak?!
Jinak, pláště 27,5+
Pokud nekdo vetsinou pelasi po hladsich lesnich cestach, tak ma vyhodnejsi kolo bez zadniho odpruzeni. Celopero je jednak tezsi, druhak vznikaji ztraty pri propruzeni pri zaberu. Motorka ma pro tyhle ztraty dostatecnou vykonovou rezervu. A pri rychlostech motorky by to bylo bez odpruzeni na zabiti.
Takze srovnavas nesrovnatelne.
Míval jsem komplet Alivio, ale dřív (po 70.000km) rupnul rám než abych musel měnit řazení, přesmyk nebo přehazku, ty byly pořád původní a nikdy nebyl problém. Teď mám Aceru, natočeno už přes 10.000km a zatím šlape pořád stejně dobře jak to Alivio. Žádné rozdíly ohledně přesnosti nepozoruju. Po těchto zkušenostech bych se nebál ani toho Altusu.
Jestli tedy sháníš kolo především jako prostředek hubnutí, tak bych směle doporučil nějaký tradiční jednopřevodový pancéřák - něco takovéhoto (nebo předválku):
https://www.cyklobazar.cz/inzerat/269905...
https://www.cyklobazar.cz/inzerat/250892...
.. tyhle kola by měly mít nosnost ke 140 kilům....
Na singlspeedu vydáš o 20% energie víc, než na kole s přehazovačkou.... a zezačátku, než si zvykneš budeš trpě a proklínat nákup :)
Hele s tím si na mě nepřijdeš, jako kluk jsem takový kolo měl :-)
Děda na takovém jel za války z Boskovic ku Břeclavi, podívat se, jestli ještě stojí rodný dům. Nevím jak dlouho to jel, už se nezeptám. A dům stál a stále stojí! :-)
Ty kola jsou neuvěřitelně pohodlný - dlouhý štreky v kuse nedělaj probém. Já na tom držim průměry kolem 20, 25 podle terrainu a předem zvoleném převodu. Umim i 60 za 2 hoďky :)
Do nedávna se zde vedli diskuze,kdy odborníci radily kola 26",osazení min.deore,dvoutalíře a podobně.
Já mám zkušenost,že osazení Alivio vydrží zatím 35000km.Kdybych kupoval kolo tak při tvé postavě 29" a rám 20-21" a zaměřil bych se na převody.Ty jsou při jízdě pro mě nejdůležitější.Vybral bych 9kolečko s rozsahem 11-36 a talíře 22-32-44.Mám i kolo s 42,celkem dobrý ale je to poznat.Dobrá je vzduchová vidlice a zamykání z řídítek.To oceníš při sjezdech a jízdě po horších cestách.Zamčenou vidlici při sjezdech plynule odemykám.Do kopce je zamčená a odemčená vidlice znatelný rozdíl.Pláště používám WTB nano raptor a jak zde bylo napsáno jedou opravdu dobře a stačí i v lečím terénu.Zkoušel jsem i Schwalbe Hurricane 29/2",po silnici jeli dobře ale v předu kloužou a po 1000km jsem je vyměnil.Značka kola nevím,ale asi to moc velký rozdíl nebude.Osazení stejně je u všech od jedné firmy.
Jak sleduji aktuální dění, tak čím dál víc se prosazují 27,5 palcová horská kola. A do terénu pak horská kola tzv. 27,5+. Jedná se o kola s širokými pneumatikami.
Co se týče převodů, prosazuje se jednotalíř a vzadu kazeta s 11 kolečky (u elektrokol s devíti kolečky).
Nechci nikomu nutit svůj názor.Jen jsem napsal,jaké kolo bych si na základě svých potřeb a zkušeností pořídil.Terém nevyhledávám,ale nevyhýbám se a někdy to ani nejde.Mám kolo,na kterém teréní úseky a cesty se špatným povrchem bez problémů bezpečně překonám.
Z obchodního hlediska je výhodné pro firmy prodávat kola 27,5" s omezeným rozsahem převodů,to je jedno nebo dvoutalíř.Kola mají sice menší rozsah převodů ale jsou z pravidla o to dražší.U kola s převody jak jsem výše uvedl máš plný rozsah a v prípadě potřeby můžeš pláště vyměnit za trekové 28".Kola jsou shodná 622, a máš v podstatě dvě kola v jednom.Při koupi dražšího speciálu s jedno nebo i s dvou talířem časem usoudíš,že pro své potřeby nevyhovuje a buď se trápíš s pocitem že jsi in,nebo zakoupíš druhé kolo.
Aaaa votom to je.