Ahoj,
zkráceně: Lze u elektrokola s motorem Bafang MaxDrive jet po nějaké úpravě i bez šlapání?
Více: Ráda bych si pořídila elektrokolo. Jsem už starší, klouby v kolenou se začínají ozývat, tak jsem na klasickém kole prakticky přestala jezdil, ale docela mě to mrzí. Když se začaly objevovat první elektrokola se středovým motorem, byly pro mě cenově nedostupné, a ty s motorem v zadním náboji jsem nechtěla. Pak jsem objevila sety na přestavbu 8FUN, přestavba ale vypadala docela složitě. Navíc bych to asi stejně nechtěla na mé staré kolo, takové kotoučové brzdy a odpružená vidlice jsou docela fajn, a to moje kolo rozhodně nemělo. No a koupit nové kolo a pak ho přestavovat na elektro mi nepřišlo moc efektivní. Co když to nakonec nesplní moje očekávání a hračka za skoro 50 tisíc mi bude ležet ve sklepě. No a loni mě překvapil manžel, protože si elekrtokolo koupil pro sebe. Samozřejmě, že jsem ho taky musela vyzkoušet a ono to fungovalo. :-) Testovala jsem ho i na velice prudkých kopcích, stačilo lehce šlapat a vyjelo to vše (i když někde už na největší asistenci). Takže rozhodnutí, že si taky elektrokolo pořídím, už je zase docela reálné. Uvažovala jsem o některém s motorem Bafang MaxDrive. Jenže pořád je trochu problém s těmi koleny. Po pár desítkách km se začnou docela ozývat a pak pár dní po výletě špatně spím ( nejvíc bolí v leže). No a lepšit se to asi už nebude. Takže bych ráda, aby kolo dokázalo jet i bez šlapání, že bych kolena po rovince šetřila a přišlápla jenom do kopce. Vím že u motorů 8FUN to není problém, ale jak už jsem psala, moc se mi do přestavby nechce a ani cenově to nevyjde levněji, spíš naopak. Nelze nějak upravit i motor Bafang MaxDrive (nebo podobný ve stejné cenové kategorii), který se montuje na elektrokola? Stačila by úprava až po dvou letech po záruce, zatím bych to nějak vydržela, ale nečekám, že se kolena budou zlepšovat, takže abych kolo zase nemusela za nějaký čas odstavit. Nemáte někdo nějakou zkušenost jestli by to nešlo?
Akcelerační páčku k pohonům Bafang jsem viděl vždy s popisem, že je "navržená pro středové pohony Bafang BBS-01, BBS-02 a BBS-HD". Takže pro Max Drive páčku ručního plynu zřejmě nepůjde využít. Součástí pohonu by měla být volnoběžka, aby při čistě elektrickém pohonu motor netočil klikama, u Max Drive se mi to nepodařilo zjistit. Pokud se vyjádří někdo, kdo tento pohon vlastní, také by mě zajímalo, jak je to řešené.
Přestavbu vám dodavatel motorů rád provede, ceny začínají - pokud se nepletu - na 1.500.- Kč
https://www.evbike.cz/
Já vím, že je možní si nechat přestavbu udělat, jenom by mi přišlo snadnější (a také nyní i levnější) koupit elektrokolo komplet a upravit řízení motoru (pokud to jde a má tam tu zmíněnou volnoběžku), než kupovat zvlášť kolo, zvlášť motor se všemi komponenty a baterií. Komplet elektokolo by se dalo koupit kolem 35 tisíc (loňský model), u přestavby mi vyjde tato cena za motor s potřebnými komponenty, baterkou a nabíječkou na stejnou cenu a slušnější kolo pod 10 tisíc nekoupím, spíš víc. Navíc při přestavbě budu mít po záruce na kolo a kdo ví, jestli bude mít rám vhodný na namontování motoru, u elektrokol už se s tím při výrobě kola počítá. Motor 8FUN je těžší a větší než Bafang a taky jsem se tu někde dočetla, že méně spolehlivý. Výhoda je sice větší výkon (u 75W), ale do velkých kopců mě s lehkým příšlapem vytáhl i Bafang a po rovině nemusím lítat jako na motorce, už jsem jeden blbej úraz na kole měla a tak už jsem opatrnější. Prostě kdyby byla možnost upravit elektrokolo s motorem Bafang, tak bych to viděla jako velké +, pokud to nejde, tak mi holt nezbude než ta úprava, ale jak už jsem psala, vůbec se mi do ní nechce.
Potíž je v tom, že hotová elektrokola s pohonem typu Bafang BBS-01, BBS-02 nebo BBS-HD, tj. která lze osadit páčkou plynu, nejsou moc v nabídce. Většina elektrokol je osazena Bafang Max Drive a tam nevím, jestli lze ruční plyn rozumně používat.
Jinak po sezóně by mohlo dojít k poklesu ceny elektrokol se středovým pohonem k pod 30 tisíc, sleduji vývoj ceny u tohoto...
https://elektrokola.heureka.cz/leader-fox-altar...
Podle mě se přestavbové sety za aktuální ceny nevyplatí, leda snad koupit přímo na čínském eshopu...
Myslím si totéž, že se přestavba už moc nevyplácí. Problém je, že aspoň občasná jízda jenom na plyn pro mě bude časem nutností (viz první příspěvek). Proto bych nejraději hotové elektrokolo, u kterého to půjde předělat.
Je třeba se podívat i na inzerce :-)
https://www.cyklobazar.cz/inzerat/237275/btwin...
Tohle půjde předsělat i na páčku
https://www.cyklobazar.cz/inzerat/265145...
Bazarové, doma přestavěné ekolo, se starými brzdami - Véčky, za cenu skoro jako nové ekolo. To tedy není dobrá nabídka.
Zajímavé, hlavně ten druhý inzerát, kolo má i kotoučové brzdy a za pěknou cenu, pokud je to i s baterkou. Akorát že já jsem chtěla dámské kolo, ta štangle by mě dost vadila.
Vždyť jsou v nabídce i dámská kola horská, treková i městská.
https://www.elektrokola-levne.cz/Horske...
Hledat sestavené kolo s 8FUN motorem mě nenapadlo, tak to ještě zkusím, třeba se podaří najít i dámské a nejlépe s 75W.
Tak jsem bohužel pro mě vhodné kolo s motorem bafang - 8FUN nenašla, průmyslově vyráběné (které jedou i bez šlapání) jsou jenom se zadním pohonem, případně ten zde uvedený pánský horák, ale ten stejně není skladem. Takže nakonec (ač nerada), budu muset jít do přestavby. Bude to tedy zásah do peněženky, cena o dost převýší průmyslově vyráběné střeďáky, ale zase to bude víc nadupané (silnější motor, větší baterka). Mám ale dotaz k té akcelerační páčce, jak to vlastně funguje? Někde jsem se dočetla, že je to jenem na vedení kola do 6 km/h, to by ale bylo celkem k ničemu. Tady to ale spousta cyklistů používá, tak to musí jet asi i rychleji. Bude nutné něco někde nastavovat? Přeprogramování řídící jednotky bych se docela bála, abych pak nepřišla o záruku. K motoru se asi dodává tahle: https://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/3-1-Sety... To se musí stále mačkat, aby to jelo? A lze nějak regulovat výkon motoru? Případně pokud existuje něco lepšího, doporučte prosím, co se vám osvědčilo.
Zdravím, zkusila jste www.skladacikola.com ?? Já mam dobré zkušenosti.
Zkusila, ale nenašla jsem tam žádné kolo se středovým motorem, které jede i bez šlapání.
Je na zvážení, proč trvat na středovém pohonu, když plánujete jezdit bez šlapání. Podle mě by stejnou službu (jednodušeji i levněji) odvedl nábojový motor 500W. Samozřejmě s patřičnou redukční převodovkou, aby motor měl dostatečné otáčky (tj. dobrou účinnost) i při pomalé jízdě do kopce. Při tomto řešení bude méně namáhaných mechanických dílů a tedy snadnější údržba.
Podle kalkulátoru níže by měl stačit výkon 500W do 14% stoupání, rychlostí cca 11km/h, při celkové váze 110kg.
https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html
Nevěř kdejaké karavině na netu. Mám motor 1.5kW ve 20" ráfku a nevyjedu stím ani 8% kopec. A to ten motor je účinný i při nizkých otáčkách.
Ty simulátory jsou fakt k ničemu. Na prudké kopce jen a pouze středový motor nebo přímý ale aspoň 3kW :-)
To je síce pravda, ale nevieme kde bude pani jazdiť a koľko váži. Pri jazde do tiahleho stúpania, nedajbože po zlej ceste a rátajme pre prípad do budúcna že to bude bez príšľapu, by nábojový motor mohol ľahko zhorieť. Pokiaľ je pani ľahká váha a takýto typ výjazdov neabsolvuje, je naozaj na zváženie dobrý nábojový motor. Je v tom už len jeden háčik, motor v zadnom kolese + batéria na nosiči = veľmi zle vyvážený bicykel, jazda s tým nie je nič moc. V takom prípade by som silne uvažoval o ráme, ktorý umožní dať batériu do rámu bicykla a radšej si osvojiť techniku pohodlného nasadania na bicykel s hornou rámovou rúrkou. Potom nie je nutné mať bicykel s nízkym nástupom.
Lenže na výstupný výkon 500W pri takej rýchlosti bude treba snáď 1kW príkonu a to dlho nevydrží...
Zřejmě jste přehlédli, že jsem psal nábojový motor, ale "samozřejmě s patřičnou redukční převodovkou".
Pokud neuvažujeme příšlap, ale ježdění čistě na e-pohon, je přece jedno, jestli výsledný převod dosáhnu s pomocí středového motoru + přehazovačky a nábojovým motorem s integrovanou redukční převodovkou. Opakuji: nemám na mysli nábojový přímý motor.
No teoreticky to jedno je, v praxi ale stredové motory majú ďaleko vyšší prevodový pomer ako nábojové motory a navyše stredový motor typu Bafang BBS je konštrukčne inak riešený, cievky kde vzniká teplo má po obvode pod tým hliníkovým obalom a pekne sa chladí kdežto nábojový motor s prevodovkou má cievky úplne vovnútri a medzi nimi a obalom motora sú 2 vzduchové medzery - bariéry brániace odvodu tepla...
Taky si myslím, že je středový nejlepší.
Vážím bohužel docela dost (kolem metráku) a do kopců chci jezdit velkých (na Šumavě), povrch ale většinou asfalt, max. zpevněné cesty. Třeba bych ráda, aby mě to vytáhlo z Hamrů pod Ostrý - na 5,5 km převýšení 530 m. A samozřejmě že do takovéhlo kopce šlapat budu, chtěla jsem se ulejvat jenom po rovině a do mírnějších kopců.
Bude potřeba výkon 500W, pro dosažení rychlosti kolem 11km/h, při stoupání 12% a celkové váze 130kg. Ostatní už je záležitost správného zpřevodování, tj. aby při rychlosti 11km/h dodal motor výkon 500W při maximální účinnosti. Pokud bude účinnost motoru často udávaných 85%, bude příkon z baterie kolem 600W, tj. cca 16A při 36V.
https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html
To je jen teorie v praxi se to chová úplně jinak. Těma slepýma uličkama jsem si prošel taky. Znova opakuji, do kopců jen a pouze středový motor. Kecy o správném zpřevodování jsou jen kecy. Převody v motoru jsou jednou dány a nikdo je už nezmění.
OK, takže střeďák 1000W, správně zpřevodovaný při mírném příšlapu mě tam asi vytáhne také. :-)
Já těm zadním fakt moc nevěřím. Zkoušela jsem u jedné prodejny 75W motor na koloběžce, byl tam takový krátký ale strmější kopeček, no a v polovině se koloběžka zastavila a kdybych se nezačala odrážet, tak bych se nahoru nedostala. Já jsem vždy byla raději pro kolo se střeďákem, ale manžel chtěl, abych si vyzkoušela taky něco jiného (pro něj z pochopitelných důvodů, nakládat 25 kg koloběžku do auta je o dost snazší, než nakládat 30 kg kolo na střechu (to se nám do auta nevejde).
Zatím tady ale nikdo neodpověděl, jak a jestli funguje středový motor bez šlapání. Nejčastěji osazovaný Bafang Max Drive to podle mě neumožňuje - nemá volnoběžku, aby se motor točil a nebylo třeba při tom šlapat.
No, právě proto, že nikdo neodpověděl na můj původní dotaz, že by to fungovalo, tak předpokládám, že u Max Drive jet na plyn nelze. Proto jsem se nakonec (ač nerada) rozhodla pro přestavbu na výkonný Bafang 1000W.
Máte v poště soukromou zprávu.
Já vím, přišla mi i mailem, ale nemůžu přijít na to, jak zde odpovědět. Pošlete mi prosím přes SZ na sebe mail.
Tak je to jasné, bez debaty jedine bafang BBS-HD a dozadu kúpiť kazetu s čo najväčším kolieskom. Asi by nebolo na škodu dať dopredu aj o niečo menší tanier. A ešte jedno dobré odporúčanie, pokiaľ pôjdete bez príšľapu, zaraďte vždy čo najľahší prevod, pri ktorom Vám to ešte pôjde dostatočnou rýchlosťou. Ten motor dokáže ísť hodne do otáčok, a tam dosahuje najlepšiu účinnosť. Síce už potom nie je možné stíhať nohami točiť, ale v tomto prípade to nie je na závadu.
OK, díky za rady. Pokud pojedu do kopce, tak lehký převod a pokud do prudkého kopce, tak ještě lehčí a začít šlapat, abych motoru trochu ulehčila. Teď ještě dořešit tu baterku níže, s tou si nějak pořád nevím rady kterou zvolit.
Není mi jasné, proč by měl být výkon motoru elektrokola 1000W, když i velmi trénovaný cyklista udělá sotva 500W. Chápal bych to při požadavku rychlé jízdy s nákladem do stoupání (př. 25km/h do 12% stoupání, což je výkon nezvládnutelný lidskou silou), ale tohle tazatelka asi nepožaduje.
Pretože 250W prdítko sa prehreje, zoderie a povypľúva vnútornosti keď bude voziť ťažkého človeka do kopcov. Má to 9 stupňov výkonu, nie je nikde povedané že pani musí jazdiť na 9-tku hore kopcom 40km/h... Treba mať rezervu, potom je to spoľahlivé a keď náhodou treba, dá sa využiť aj väčší výkon...
Naprosto souhlasím, pokud chcete, aby to něco vydrželo a nešlo to za chvíli do kopru, tak to musíte tak 2x-3x předimezovat. Jezdil jsem 3 sezony na středovém 750W, nejezdil jsem na větší výkon jak 500W, najezdil jsem s tím cca 13000km a po těchto naježděných kilometrech motor celkově na odpis-opotřebované všechny převody a ložiska uvnitř, řídící jednotka těsně před vypovězením služby(nafouklý hlavní kondenzátor). Dvě baterie (bohužel jsem je nepoužíval spojené paralelně, ale každou zvlášť), každá stála 14000,-Kč a byla vyráběna v ČR ze značkových článků), zatěžovány proudy max.do 1C (cca 12A), dneska má každá z nich poloviční kapacitu. Vědět to, tak jsem rovnou koupil středový BBS-HD, ten má již převody navržené na větší výkon (ten 750W je jen vylepšený 250W se silnějším vinutím a řídící jednotkou, ale se stejnými převody jako 250W verze), a baterie rovnou modelářské LiPo, což ovšem není řešení pro běžné uživatele, takže doporučuji dvě tyto baterie spojit do série:https://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/16-1... mají články, které snesou větší proudy. Pokud chcete věřit prodejcům, tak se klidně nechte napálit, jako jsem se nechal já před těmi třemi lety.Dneska se totiž všechno vyrábí tak, aby se to po skončení dvouleté záruky podělalo do té míry, že se oprava již nevyplatí a museli jste si koupit novou věc. Jediná možnost, jak tomu trochu prodloužit životnost je předimenzování. Ten nesmysl s 250W z díly EU není kvůli bezpečnosti,nevěřte tomu, je to hlavně kvůli tomu, aby to dlouho nevydrželo a kola byznysu a ekonomiky se otáčela. Je to stejný nesmysl jako zákaz klasických žárovek, nechápu, kdo věřil plkům o té nehospodárnosti-ano, žárovky sice promění jen 8% výkonu ve světlo a zbytek v teplo, to je pravda, ale vzhledem k tomu, že se jimi svítí převážně v interiérech a převážně v zimní období-v létě je dlouho vidět, takže se téměř svítit nemusí, takže to teplo ze žárovek v zimě ohřívá interiér.
Jestli baterie vydrží sotva tři roky, tak nezávidím majitelům elektromobilů. Údajně Tesla používá v autech běžné články Panasonic 18650, tj. stejné, které se používají i pro elektrokola. Baterie lze taky odrovnat horkem, na slunci se tmavý obal baterií na kole může pořádně rozpálit.
Pokiaľ by výrobcovia elektromobilov pristupovali k výrobe batérií rovnako ako výrobcovia elektrobicyklov, ďaleko by to nedotiahli. Takže na rozdiel od nich dimenzujú batériu poctivo s ohľadom na dostatočnú životnosť a samozrejme majú k dispozícii aj pokročilejšie možnosti ako napríklad ohrev/chladenie článkov a iné. Taktiež ich odporúčania zákazníkom ako sa o batériu starať sú zjavne odlišné. Na príklad miesto donedávna štandardného "batériu udržiavať stále plne nabitú" sa dozviete, že plným nabíjaním batérie skracujete jej životnosť a pokiaľ to nie je nutné je lepšie nabíjať na 80 alebo 90% a batériu počas dlhšieho nepoužívania udržiavať iba čiastočne nabitú.
No jo, jenže trénovaný cyklista sebou nevozí dalších 30 kilo v motoru a aku a taky si asi nevozí nadbytečné zásoby sádla (dalších 30 kilo...... :) ), na rozdíl od zájemců o motorové ježdění :)
"Patrně nejlepší výkon při stupňovitém testu dosáhl Uwe Ampler r.1998, kterého výkon na posledním stupni byl 510W".
Pokud bude mít motor nominální výkon 500W není podle mě důvod, aby se přehříval, protože tento výkon ani zdaleka nebude při běžném ježdění trvale využíván. Elitní cyklista může udělat zmíněný výkon krátkodobě, kdežto u motoru je to výkon nominální, tedy trvalý.
Tím bylo myšleno, že motor s nominálním výkonem 500W již má výkonovou rezervu, protože reálně je třeba výkon u kola tak do 350W. Protože tento výkon 350W už odpovídá výkonu trénovaného cyklisty.
A to jsi četl, nebo obojí vyzkoušel?
A to jsi četl, nebo obojí vyzkoušel?
Na slušnou vzdálenost, třeba 1000 km?
Já jo.
Nemáš přesné informace.
Jelikož chcete jezdit bez šlapání, tak bych Vám doporučil BBSHD 48V/1000W:https://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/3-1-Sety... který si ale nechte nastavit hned u prodejce na nižší výkon a jemnější odstupňování na 9 stupňů- tj.aby Vám přidával postupně od 100W až po 900W. Tento motor má dostatečný výkon, aby jste vyjela i většinu kopců bez šlapání, proti verzi 750W, což je v podstatě 250W verze s výkonnějším elektromotorem a řídící jednotkou, ale vzhledem k výkonu má relativně poddimenzované převody - na tomto 750W motoru jsem za 4 sezony najel 13000km bez závad, ale po těchto najetých kilometrech se z motoru začaly ozývat divné zvuky-klapání, takže jsem ho nechal v servisu prohlédnout a tam zjistili již zcela opotřebované převody, ložiska,atd, takže oprava by vyšla téměř na cenu nového. Takže mě doporučili koupit raději 1000W verzi, která je již navržena na vyšší výkony, které ovšem nemusíte v praxi využívat, je to jen jakási "výkonnostní rezerva" pro případ potřeby a hlavně výkonnější motor využívaný na nižší zatížení bude mít mnohem větší životnost než motor, který jede téměř pořád na 100% výkonu. Jen počítejte s nižší životností Lion baterie, doporučil bych Vám buď modelářské Lipo, které snesou větší výkony a vyjdou levněji, ale vyžadují jisté znalosti a péči a taky dodržování bezpečnostních pravidel, člověk by měl rozumět elektrotechnice, aby s nimi nezpůsobil třeba požár. Nebo lépe k motoru koupit hned ještě druhou baterii a nechat si baterie zapojit paralelně, aby se proud rozdělil a baterie netrpěla vyššími proudy. Za ty tři sezony a najetých 14000km mě totiž odešel nejen motor, ale též dvě Lion baterie, kdybych věděl to co vím teď, tak koupím rovnou silnější motor a modelářské Lipo baterie, které ale opravdu jsou jen pro "osoby znalé", pro běžného uživatele je lepší použít dvě baterie Lion a nechat si je zapojit paralelně k sobě.
Baterie dvě tyto (snesou větší proudy než vícekapacitní články) a spojit do série: https://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/16-1...
Akcelerační páčka funguje něco jako "ruční plyn", poku ji držíte, tak motor běží na výkon dle zvoleného stupně, rychlost a výkon jednotlivých stupňů si můžete nechat nastavit hned u prodejce,případně si můžete nechat kolo přestavět přímo v E-pohonu, tam tomu rozumějí a můžete s nimi vše zkonzultovat. Originální kola podle EPAC akcelerační páčku mít nesmějí, ale v ČR se rozlišuje mezi "elektrokolem",kde je výkon omezen na 250W a páčka být nesmí, a "jízdním kolem s pomocným motorkem", kde může být motor o výkonu do 1Kw nebo 50ccm u spalovacího motoru a akcelerační páčka být může, ale v podstatě na takovém kole nesmíte za hranice ČR.
S tým BBS-HD by som súhlasil, tiež odporúčam dať preprogramovať niekomu znalému, výrobné nastavenie nie je nič moc.
Batéria ak má mať dobrú životnosť a výkon a má byť pekne do rámu odporúčal by som dohodnúť sa u Šikuly na zhotovenie batérie z článkov vlastných ktoré kúpite na www.nkon.nl a to buď Samsung 25R alebo drahší a s vyššou kapacitou Samsung 30Q. V oboch prípadoch odporúčam konfiguráciu 13s/5p. (z 25R vyjde kapacita 12,5Ah a z 30Q 15Ah).
Tohle už je pro mě opravdu Španělská vesnice. Nechat si dělat baterku na míru, není to už opravdu přehnané, co cena takové dejme tomu 20Ah baterky?
Prehnané je kúpiť batériu za 15.000 a potom sa čudovať že to nevydržalo... Do tých plastových "shark" obalov myslím ide max. 13x5 článkov, ak sú to články stavané na vyššie odbery je to fajn, ale tie čo tam dávajú originálne nie sú na BBS-HD dostatočné. Samozrejme záleží aj na tom ako sa bude jazdiť. Kto dochádza do práce a ide 60km/h na plynovej páčke celú cestu tak dorazí takú baterku celkom rýchlo. Ak to bude výletné jazdenie na nižších stupňoch dopomoci tak by stačila aj tá s článkami PF od Panasonicu s kapacitou 14,5Ah. Ak potrebujete vyššiu kapacitu tak to vidím už iba na batériu bez obalu, tam je článkov 13x7 s kapacitou 20,3Ah a tak aj tie PF články budú určite v pohode a vyhliadka na dlhšiu životnosť je priaznivá.
O tom 1000W motoru již začínám uvažovat, už jsem na něj četla v nějaké recenzi chválu, že je o dost lepší než 750W. Akorát je to dalších 5 tisíc navrch, ach jo, no snad se opravdu vyplatí.
Osoba znalá elektroniky moc nejsem, takže raději Lionky. Kupovat dvoje se mi ale opravdu nechce, kam bych je na tom kole dala. Jedině koupit ty bez obalu (manžel by snad něco vyrobil), ale chtěla jsem 20Ah a dvoje 10Ah +- asi neseženu, nejmíň jsem viděla 15Ah (ty co doporučujete dále), ale váha je skoro stejná jako u 20Ah, dvoje už mi přijde na ten zadní nosič docela hodně a jinam dát nepůjdou. Mají průběžný vybíjecí proud 30A a max. 60A, opravdu myslíte, že to nebude stačit? Dá se někde zjistit, kolik má ten motor při výkonu těch 900W odběr? Já opravdu nejsem moc elektro znalá.
Batéria stačí jedna ak to bude na nosič tá s 13x7 článkami PF. Ak chcete výkon ubrať na cca 1kW max, tak stačí dať nastaviť maximálny prúd motora na 20A (originálne je tam 30A). To bude aj maximálny odber z batérie. Každopádne pri displeji s 9-timi stupňami dopomoci stačí, ak nebudete používať posledných pár najvyšších stupňov a motor držať v dostatočných otáčkach správnym radením.
Kolik článků je uvnitř obalu opravdu nevím. Pokud se ale dá věřit prodejci, tak v tom nevidím rozdíl:
https://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/16-1...
https://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/16-1...
Oba mají uvedené baterie Panasonic 18650PF, oba průběžný vybíjecí proud 30A a maximální 60A. Raději bych s tím boxem, je to bez práce, myslíte že je v článcích opravdu rozdíl?
Ještě jsem uvažovala o téhle: https://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/16-1...
Ta má články Samsung, myslíte že jsou horší?
PS: 60 Km/h určitě na kole jezdit nebudu, nejsem sebevrah.
Ty baterie co uvádíte Vám sice motor utáhnou, ale počítejte, že vydrží max. dvě sezony - píšu z vlastní zkušenosti - za dvě sezony jsem odjezdil dvě rámové baterie, jedna byla složená z článků Samsung 29E, ta druhá z Panasoniců, každá z nich stála 14000,-Kč a po dvou letech, naježděných cca 10000km jsou obě na poloviční kapacitě, a to jsem je šetřil - s motorem 750W jsem jezdil na max.500W, což je cca 11ampér při 48V. Na "páčku"bez šlapání jsem jezdil jen sporadicky, "páčku" používám hlavně na rozjezdy a když už začnou bolet moje opotřebované klouby, ale je to max. pár kilometrů, než si nohy protáhnu a stihnou se zregenerovat. Na 15Ah jsem včera ujel (nejdřív podle Berounky a pak přes hřeben Brd) cca 40km, přičemž jsem jel průměrnou rychlostí 20km/hod. a na páčku jel občas, ale ne víc jak čtvrtinu cesty, baterka mě došla kilák před chatou a byl to pěkný opruz to rvát vlastní silou v tom vedru. Proto Vás chci ušetřit zbytečných vydání, ze kterých jsem se bohužel musel poučit já na vlastní kůži. Tyhle baterky: https://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/16-1... se články Samsung 22P doporučuje víc lidí, mimo jiné Bobbob, který také musí jezdit ze zdravotních důvodů bez šlapání, bohužel již ne na elektrokole, ale na elektrovozíku... Když si dáte na zadní nosič brašny, do každé postranní brašny dáte jednu z baterií, necháte si na ně nainstalovat vhodné konektory pro snadné paralelní propojení (což je důležité, protože výsledný proud co jde do motoru se rozdělí na polovinu, jedna samotná baterie by sice ten proud zvládla, ale podepíše se to časem na životnosti, takže po roce jí klesne kapacita o třetinu a po dalším roce bude mít poloviční kapacitu), tak budete mít zadní nosič zatížený cca 10kg, takže Vám tam ještě tak 10kg zbývá na další věci, co s sebou potřebujete na cestu. A na kapacitu těch dvou baterií - tedy cca 30Ah by jste měla v kopcovitém terénu ujet v pohodě 60-80km,po rovině klidně 100km.
Nabíječku si rovnou kupte 5A a můžete si k ní nechat udělat propojovací kabel, aby jste mohla nabíjet obě baterie najednou (nevím, možná když by se baterie nechaly propojené na výstupu jako to budete mít na jízdu, tak by šlo je nabíjet jednou nabíječkou také najednou, že by se nabíječka zapojila do jedné baterie a proud převáděl přes ní i do té druhé, ale s tím nemám zkušenost, na to se raději zeptejte v E-pohonu, ti to vědět budou, neboť ty baterie sestavují.
A kolik sezón vydrží ty dvoje 15Ah baterie? Je to aspoň 2x víc než když budu mít jenom jedny? Je tedy lepší baterie Samsung, Panasonic, nebo je to jedno?
Stejně nechápu, že když píšou max. průběžný vybíjecí proud 30 A, že se ničí už při 11 A, to tedy ty výrobci pěkně kecají. No asi to bude jako s tím motorem, stačil by 50W, ale byl by občas na hranici sil, 1000W pojede na půl výkonu a vydrží mnohem déle (snad nebudu mít smůlu na zmetek).
Ještě dotaz k té rychlonabíječce. Někde jsem taky četla, že to rychlonabíjení není pro baterky zrovna moc dobré, že se tím taky snižuje jejich životnost. Je to tak, nebo ne?
Dvoje baterie jsou lepší ze dvou důvodů - ty články 22P snesou zatížení většími proudy, navíc když je spojíte dvě paralelně k sobě, tak se výsledný proud mezi nimi rozdělí na polovinu, takže budou méně proudově namáhané, což jim prodlouží životnost. A druhá věc je, že budete jezdit s dvojnásobnou kapacitou, takže jednak ujedete dvojnásobnou vzdálenost a nestane se Vám, že někde skončíte bez elektřiny a zbytek cesty budete dřít jako kůň a šlapat bez motoru, a zadruhé nebudete baterii většinou vyjíždět do mrtě, což jí také neprospívá. Co se týče nabíjení, tak buď je můžete nabíjet obě najednou 5A nabíječkou-nechat si u nabíječky udělat dva nabíjecí konektory, ale možná to lze jak jsem psal že je necháte spojené paralelně i pro nabíjení a budete nabíjet jednu a proud přes ní půjde i do druhé - ale na to se zeptejte v E-pohonu, ti to vědí, neboť baterie sestavují, nebo nabíjet každou zvlášť 3A nabíječkou, ano, máte pravdu, rychlé nabíjení není pro baterie dobré, stejně jako vybíjení vyššími proudy. Ano, jak píšete, výrobce sice uvádí max.vybíjecí proudy, tyto baterie sice snese a první sezonu bude fungovat bez problémů, ale druhou sezonu ji již klesne o čtvrtinu kapacita, další sezonu budete mít již poloviční kapacitu - mluvím z vlastní zkušenosti. A výrobce sice uvádí záruku 24 měsíců, ale jen na celkovou funkci, ale na kapacitu dává jen 6 měsíců!! Také vlastní zkušenost - zaslal jsem jim baterii ještě během dvouleté záruky, oni ji proměřili a sice vyměnili jeden slabší článek, ale kapacita se tím zlepšila jen nepatrně, po dvou letech má původně 14Ah baterie kapacitu 8Ah na měřáku v servisu, což je v reálném provozu jen cca 7 Ah. A odkázali mě na to co píšu, že 24měsíců je záruka na funkci, ale jen 6 měsíců na kapacitu... Takže možnost, jak prodloužit životnost baterky je koupit rovnou dvě z článků, které snesou větší proudy, což jsou ty Samsung 22P, a jezdit s nimi spojenými paralelně.
A kolik sezón tedy vydrží ty dvoje 15Ah baterie?
Je lepší baterie Samsung, Panasonic, nebo je to jedno?
Pokud Samsung, nestačily by tyhle? https://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/16-1...
Já vím, pořád nemůžu skousnout ty 2 baterie. Nosič to unese, ale co ovladatelnost kola? 2x4,6+1,2kg brašna = 10,4kg, ta Bumble má 5,5kg, to je skoro polovina. Cena 2x 14 tisíc + brašna, to je 29 tisíc jenom za baterky, a to jsem si původně myslela, že si koupím nějaký LeadrFox za 35 - 40 tisíc. Obávám se, že nejen já, ale ani manžel to neskousne, tvrdí že ta 20Ah baterka musí stačit. No ještě to s ním prokonzultuju, ale fakt už to začíná lézt příliš do peněz.
Já měl baterii s články Samsung 29E, a stála za prd, první roky dobrý a druhej už citelně slabší a třetí rok poloviční kapacita, a tyto články má Vámi navrhovaná baterie:Aku pack postavený ze značkových Li-ion článků Samsung 29E, kapacita 20,3Ah, napětí 48V. S touto má zkušenosti Bobbob:https://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/16-1... , má články 22P, které by měly lépe snášet větší proudy. Pokud chcete část cesty jezdit jen na "páčku", tak kapacitu 30Ah budete fakt potřebovat. Nebo je řešení jak píše Kormík, objednat ty baterie z Číny, což vyjde určitě levněji, pak člověka nebude tolik mrzet, když bude za dva roky kupovat nové, např.jednu tuto: https://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping... Chápejte, "tovární" elektrokola mají jen 250W motor a počítá se s tím, že na nich jezdec stále aktivně šlape a motorek mu jen trochu pomáhá, jak jezdci s věkem ubývají síly. Pokud chcete jezdit bez šlapání, tak potřebujete jak silnější motor, tak silnější baterii, to Vám určitě potvrdí i Bobbob, který také postupně kvůli nemoci kloubů nejprve přesedlal na elektrokolo bez šlapek a pak na elektrovozík... Já ještě většinu cesty ušlapu, jen někdy klouby bolí víc než jindy, tak místo abych se cpal práškama, tak občas nohám ulevím a chvilku jedu jen na "páčku", nohy protáhnu, poposednu si a zase začnu šlapat. Ale jak už jsem napsal, měl jsem tehdy koupit silnější motor a hlavně silnější baterie, mohl jsem na něm jezdit ještě teď, kdežto ten 750W je už zcela "vyběhaný" a baterie mají poloviční kapacitu, tak je používám alespoň jako záložní...
Aha, takže záleží na konkrétních článcích, Samsung 29E je horší, než 22P. A co ten Panasinic 18650PF, s těmi nemá někdo zkušenosti?
Jak dlouho tedy jezdí na ty dvě 15Ah baterky s články 22P BobBob? Vydrží aspoň 4 sezony? Pokud by sem napsal svoje zkušenosti, budu za to ráda.
Já je mám druhou sezonu, ždímám je dost na hraně a jsou stále ve stoprocentní kapacitě. Nabíjim zásadně 5A nabíječkou. Mám samsungy 22P.
A používám je samostatně, tak mám vždy jistotu že mám šťávu i na zpáteční cestu. Klidně začni s jedinou bateri a časem dokup druhou pokud to bude nutné. Nabíječku na ně kup zde
https://www.evbike.cz/Baterie/Rychlo-nabijecka...
je mnohem levnější a ověřená. Jen ti někdo bude muset udělat redukci k tvé baterii.
Moc díky za info.
Jenom mi to nedá, trochu jsem hledala a našla tohle:
https://www.nakole.cz/diskuse/19362-nove-cz-li...
Cituji: "Nebrat!!!! Je to měkké jak sláma."
Sice nerozumím, co to znamená, že je baterie měkká jako sláma, ale slovu "nebrat" rozumím. A teď je najednou chválíte, co se za ty 3 roky změnilo?
Špičkový výkon toho motoru byl 2400W a z bateri to ve špičce sálo 45A proto je to slabota (slama) na ten uvedený výkon motoru. Odběr do těch 30A celkem jde. A taky je možné že se kapku změnil výběr kvalitních článků. Čiňanovi to asi bylo jedno co tam nacpe. Moc je nechválím ani nyní ale pro bežného spotřebitele není jiná volba. Uřčitě bych bral raději lipolky ty ale nejsou dlouhodobě skladem a navíc dost podražily.
Pořád ale kdo chce a má k ruce nějakého elektrikáře, může sestavit lipolku třeba zhttps://hobbyking.com/en_us/multistar-high... a rozhodne na tom neprodělá. Je to mnohem tvrdší zdroj a napětí tam tolik nekolísá ani při úplném vybití.
Podľa datasheetu má článok 22P aj PF rovnaký maximálny vybíjací prúd - a to 10A. Z tohto pohľadu by mali byť na tom rovnako. Už pred časom som Šikulovcom odporúčal začať používať aj články 25R, ktoré majú 2,5Ah a 20A trvalý vybíjací prúd a zároveň nie sú drahé. Pokiaľ sa z takýchto článkov zostaví batéria 7p ako tá na nosič, bude dimenzovaná na 140A a teda bude mať dlhú životnosť na rozdiel od batérie do rámu s 29E (8Ax4=32A) alebo panasonic 18650B (7x4=28A). Vôbec nezáleží na značke článkov, ale na správnom výbere na základe parametrov od výrobcu. Keď sa použije článok vhodný do notebookových batérií pre pohon výkonného elektrobicykla, výsledok sa dá tušiť...
Tak to je škoda, že ještě nikdo nedělá z těch článků 25R baterku pro kolo, takhle mi nezbude nic jiného, než koupit co je k dostání. Netušíte náhodou někdo, z jakých článků jsou tyhle baterky?
https://www.evbike.cz/Baterie/Napeti-48V/EVbike...
nebo
http://www.elektrokola-michal.cz/akumulator-li...
Pokoušíš se šetřit na nesprávném místě, tyhle baterie se hodi tak na 250W motory. Nějak se nechtějí pochlubit jaké články tam cpou. Podle ceny to nebude nic moc.
No já jenom myslela, že kdyby byly z těch správných článků 22P a spojily se, tak by to bylo 26 Ah, což by mi snad stačilo. 15 Ah mi přijde málo, ale 30 už zase moc. Jestli s nimi nikdo nemá zkušenosti, tak se zkusím zeptat v pondělí prodejce, snad by to na nich mohlo být napsané.
Sú z tých najbiednejších článkov, 2,6Ah/5,2A... Klasické notebookovky... A články 22P sú výbehové, na dnešnú dobu je to mizerná kapacita a priemerný prúd (2,2Ah/10A). Pre malú (do rámu) ale dosť výkonnú batériu sú výrazne vhodnejšie články 25R (2,5Ah/20A) alebo 30Q (3Ah/15A). Ak treba vyššiu kapacitu a batéria môže byť na nosiči môžu sa použiť aj 10A články, napr. PF (2,9Ah/10A) alebo GA od sanyo/panasonic (3,5Ah/10A). V 7p konfigurácii budú zvládať prúdy dostatočne dobre ako Bobbobove 22P.
Z vlastní zkušenosti doporučuju PANASONIC NCR18650GA. Kapacita 3300 mAh, proud 10 A, k sehnání v ČR za 177 Kč/ks https://www.tme.eu/cz/details/accu-ncr18650ga...
Doporučované i na zajímavých stránkách
https://electricbike-blog.com/2016/03/28... a nejenom tam.
Co se týče výše zmiňované životnosti, existuje mnoho příčin jak si můžeme sami ničit akumulátor (přebíjení více než 4,1 V na článek, skladování plně nabité a v teple, přetěžování aku díky malé kapacitě, ......)
Součástí baterie je řídící elektronika, která by měla hlídat a zajistit, že články budou provozovány mezích bezpečných hodnot napětí, proudu, teploty... Stejně tak řídící jednotka ekola by měla mít nastaven limit odebíraného proudu z baterie. Na uživateli by měla být zejm. ochrana před přehříváním baterie např. odstavením kola na slunci.
BMS mnohí nazývajú aj Battery Murdering System. Z Vašich reakcií (guwavi) pravidelne badám, že do problematiky sa ešte len dostávate a nepoznáte hlbšie súvislosti. Nič nie je len biele a čierne, každá minca má dve strany. BMS Vám batériu ochráni pred hazardnými stavmi, ale nie je to zadarmo, má to aj tienisté stránky. Najviac životnosť batérie ale ovplyvňuje jeho nastavenie, a v tom je ten podstatný háčik, výrobcovia ho zámerne nastavujú tak, aby sa maximalizovala počiatočná kapacita na úkor životnosti. Je predsa fajn, keď si každé 2 roky kúpite novú batériu za nemalý peniaz, nie? A navyše Vám ponúknu maximálnu kapacitu pri najnižšej váhe/cene. Väčšina ľudí ani nevie že sú tak trošku obtiahnutí, a len pár ľudí čo do toho vidia hľadajú ako si to urobiť inak, lepšie.
Áno je to výborný článok s dobrou zaťažiteľnosťou 10A pri maximálnej kapacite aká sa dnes bežne predáva. Ale záleží ako sa použije, napríklad v 4p konfigurácii s BBS-HD by to bolo hrubo nedostatočné. Pri 7p konfigurácii by to už bolo prijateľné riešenie pokiaľ cena nie je rozhodujúca a požadujete maximálnu kapacitu pri minimálnej váhe.
Za tú cenu z TME nech si ho nechajú, majú na tom neskutočne nahodené, to je proste moc. Na nkon.nl je pri odbere 30ks a viac za 3,80€ s daňou (ceny na TME sú bez dane!!)
Cena se dá nastavit s nebo bez DPH, 177 Kč je včetně DPH. Pokud nkon.nl dodává skutečně originální články od výrobců, potom má až neskutečně dobré ceny.
Souhlasím že pro daný případ by to chtělo alespoň 7p což by dávalo téměř 24 Ah. Takže buď PANASONIC NCR18650GA (někdy také uváděné jako SANYO), nebo PANASONIC NCR18650B, to jsou dva typy článků s max kapacitou a přitom velmi dobrým renomé. Jinak fy Panasonic a SANYO jsou v dané oblasti zárukou kvality.
Ano, baterie už bude velká, těžká a drahá, ale nároky uživatelky "Kometa" už pomalu přesahují do oblasti el. skůtru. Jediný způsob jak dosáhnout dobré životnosti baterie (až 7 let) je mít předimenzovanou kapacitu a tím pádem ji neždímat neustále až na doraz. To je strategie výrobců elektrických aut vč. TESLY.
BMS by mělo pouze chránit akumulátor před mezními stavy, podle následujícího odkazu může naopak selhávající BMS způsobit zkrácení jeho životnosti.
https://www.youtube.com/watch?v=pljSZcEwc8Q
Články z nkon.nl sú skutočne pravé, kupoval som viackrát a môžem to potvrdiť. Kto chce, nájde si ďalšie referencie na svetových fórach. Ani ja by som neriskoval stovky eur na nákup pochybného tovaru.
Článok 18650B má nižší vybíjací prúd (cca 7A), a preto by som ho na tento účel radšej neodporúčal. Pre maximálnu kapacitu pri 7P by som sa držal tých GA, ak stačí kapacita menšia výborné sú 30Q - majú 3Ah/15A, slabšia ale lacnejšia varianta by boli články PF s 2,9Ah/10A a pokiaľ ide hlavne o zaťažiteľnosť aj pri 5p konfigurácii (rámový aku) a nie je požiadavka na vysokú kapacitu volil by som 25R.
Šikula Vám to urobí, dohodnite si to s nimi, ja som sa na to informoval, akurát Vám nedajú záruku na články ktoré si dodáte Vy (na zvyšok batérie aj zostavenie samozrejme áno). Na nkon.nl objednáte Samsung 25R 7x13 = 91ks + 2ks pre prípad, alebo ak by ste si to chceli dať nejak svojpomocne do nejakého obalu na nosič tak kľudne rovno aj 8x13 = 104ks iba v tej modrej fólii. 7p bude mať kapacitu 17,5Ah a 8p 20Ah. Nevyjde to nijak extra draho a bude to kvalita ktorá nie je bežne k dostaniu.
No zní to zajímavě, ale má to pár háčků.
1. Nevím kdo je Šikula. (to asi nebude problém zjistit).
2. Nikdy jsem nenakupovala z cizích e-shopů a mám z toho strach (velký strach). Vím že kupování na čínských e-shopech se vyplatí, ale taky vím, že leckdy to zboží stojí za houby, že dokážou pod originální značkou prodat podvrh (s tím už tu začali dávno větnamci, asi to mají ti asiati v krvi), není na zboží žádná záruka a vlastně ani na to, zda zboží dorazí. No a to se mi při ceně baterek za několik tisíc opravdu nechce riskovat
3. Zatím to nikdo nevyrábí a tudíž to i nikdo nevyzkoušel. Nebude v tom tedy nějaký háček? Nebo s tím tady už má někdo zkušenosti? Já se do něčeho nejistého, neověřeného a bez záruky opravdu bojím jít.
Nkon.nl je Holandský e-shop, overený a spoľahlivý. Tovar ide kuriérom v rámci EU a nie sú s tým žiadne ďalšie problémy. Zaplatiť ide kartou alebo obľúbeným Paypalom. Pred chvíľou som tam urobil objednávku za 500€...
Šikula = e-pohon.cz, vyrábajú vlastné Li-Ion akumulátory takže majú všetko potrebné profesionálne vybavenie. Boli ochotní keď som sa pýtal na možnosť zhotoviť batériu z vlastných článkov. Nakoľko majú všetky rovnaký rozmer nie je to problém.
No, i v holandském e-shopu se bojím nakupovat, ale asi o dost méně, než v čínském. Minimálně se s nimi při nějakém problému těžko domluvím, ale zase je asi o dost menší pravděpodobnost, že bude problém, tak bych to možná riskla. Pořád ale nemám sebemenší záruku, že ty články budou opravdu dobré. Máte už s nimi nějakou zkušenost?
Nkon.nl je zavedený obchod s pozitívnym hodnotením od veľkého počtu skúsených ľudí. Referencie nájdete na mnohých svetových fórach. Obchod je v EU, a tak podlieha zákonom EU a máte všetky práva a ochrany, ako keby ste nakupovali doma. Články Vám odporúčam na základe skúseností početnej komunity ebajkerov, a hlavne, na základe datasheetov od výrobcu, kde sú uvedené kľúčové vlastnosti a parametre jednotlivých článkov. Výrobcovia batérií často zavádzajú, ale verte mi, výrobcovia článkov si to dovoliť nemôžu, profesionáli ktorí ich používajú nie sú neznalí ako bežný kupujúci elektrobicykla, a nepravdivé údaje by ich stáli meno aj zákazky.
Jedná se o tyto články?
https://www.nkon.nl/samsung-18650-inr18650-25r...
Kolik je poštovné do ČR?
Jaká by byla váha baterie ze 104 článků?
Áno, to sú ony.
104+2 náhradné články s poštovným Vás vyjdú do Čiech cca 303€. Skúsil by som sa dohodnúť so Šikulovcami tak, že články by šli rovno k nim na firmu nech to zbytočne nepreposielate. Tie 2 náhradné články by som si nechal pre prípad že by niektorý v budúcnosti bolo treba vymeniť (nepravdepodobné, ale takto budete mať istotu že Vám nepovedia že taký typ nemajú). Váha zbodovaných článkov bez vonkajšieho obalu a BMS sa spočíta spravidla ako 50g/článok x počet článkov (104*50=5200g).
Je to velmi zajímavá myšlenka. Začal jsem o tom uvažovat. Ale - prý musí být články pečlivě vybírány k sobě, z hlediska el. parametrů. A prý právě proto pak vyjde cena hotové baterky výš, než by byl pouhý součet ceny článků + BMS a obal a práce. Máte o tom někdo spolehlivé informace?
Pravé, nové značkové 18650 články z jednej výrobnej dávky majú dostatočne rovnaké charakteristiky aby mohli byť priamo použité na stavbu batérie. Vizuálna kontrola + zmeranie napätia postačuje. Všetky články by mali mať rovnaké napätie, odchýlka signalizuje potenciálnu vadu/článok z inej výrobnej várky s mierne odlišnou charakteristikou. Pre finálne overenie je možné zmerať súbeh článkov počas nabíjania/vybíjania hotovej batérie.
Iné typy článkov ako napríklad Li-Po sa zvyknú párovať pred skladaním, v prípade 18650 je to nepravdepodobné. Videl by som to skôr ako marketingové lákadlo, aj keď nemôžem vylúčiť že to niektorá firma skutočne robí.
Je to tady zajímavá debata, asi by to chtělo sepsat do blogu, protože spousta užitečných informací jinak zapadne.
Celkem by mě zajímalo, jestli se tazatelka do vlastní přestavby nakonec pustí a jak to dopadne:)
Já osobně bych asi šel do té nižší verze Bafang BB02, jelikož životnost 14.000km by mi vyšla tak na 7let a to zas bude technika úplně jinde. Výkon motoru bych omezil na 500W, tím bych šetřil převody i baterii, přitom výkon nohou Uwe Amplera prostě musí stačit na vyjetí libovolného kopce:)
Zajímalo by mne způsob balancování sestaveného akumulátoru třeba od Šikuly:
https://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/16-1...
Ten akumulátor má asi 7 článků paralelně a 10 sériově. Zajímalo by mne, zda to mají spojené po 10 v sérii a až ty desítky paralelně. To by umožňovalo balancovat každý jeden článek individuelně. Nebo to mají spojené nějak jinak a balancují menší paralelní skupiny. Máte o tom někdo ponětí, jak balancovat síť 50 až 80 malých článků?
Ten akumulátor má patrně balncer vestavěný v sobě. Jen se k němu připojí vnější napětí.
Uvažuji, jaké problémy by byly se stavbou vlastního akumulátoru z 18650 článků. Víte někdo, jaké integrované obvody se běžně používají na ochrany těch postavených akumulátorů, nebo se to řeší komparátory a mikroprocesorem? Jaký spínač se používá na odpojení celkového proudu akumulátoru v okamžiku akce ochran?
Vždy sú najprv články spojené paralelne. Z elektrického hľadiska sa tým z nich stane jediný článok s kapacitou rovnou súčtu jednotlivých článkov. Mierne rozdiely v kapacitách jednotlivých článkov sa takto vypriemerujú. Následne sú tieto skupiny spojené sériovo, a z každého spoja je vyvedený vodič. Vďaka tomu BMS môže merať každú jednu paralelnú skupinu pre účely ochrany a tiež balancovania. Obvod pre balancovanie je súčasťou BMS. To prebieha na princípe pripojenia odporu k danej paralelnej skupine pokiaľ napätie prekročí stanovenú hranicu (napr. 4,2V) alebo napätia ostatných článkov o určitú hodnotu, čím dôjde k jej pomalému vybíjaniu. Tento dej nastáva väčšinou ku koncu nabíjania keď je už nabíjací prúd malý a BMS stíha korigovať rozdiely. Možnosti balancovania sú obmedzené, ak je batéria zostavená z nekvalitných, alebo dokonca rôznych článkov vedie to k problémom. Kvalitné články majú minimálne rozdiely a dobrá batéria balancuje iba krátko.
BMS je možné kúpiť s potrebnými parametrami a funkciami hotové, vyrábať ho by bol dosť odvážny počin, ale možné to je, existujú špecializované integrované obvody na ktorých je to možné celé postaviť.
Funkciu "vypínača" v prípade aktivácie ochrany plní niekoľko paralelne zapojených mosfet tranzistorov. Táto časť BMS tvorí silový okruh a je dimenzovaná tak, aby na nej nevznikali zbytočné straty a mala dostatočnú spínaciu a vypínaciu schopnosť.
Tazatelka se do přestavby určitě pustí. Už mám na ní i kolo. :-) Pěkné, dobře se na něj nalézá, původně stálo 17,5 tisíc, ale bylo ve slevě za 11,5. Jenom pořád váhám (kromě toho co koupit za baterku), jestli to s tím kW motorem není opravdu přehnané, jak píše guwavi. Jestli by mě nestačil třeba tenhle: https://www.meldius.com/kompletni-prestavbove...
Já vím, teď se ozve Lubo990, pobrdny, Bobbob a další, že to nemůže stačit, zvlášť bez šlapání, že se za dva roky rozsype a tak. Jenže já za 2 roky rozhodně nenajedu 13 tisíc km, pochybuju, že to bude přes 2 tisíce, pravděpodobně ani to ne. A jak správně uvažuje guwavi, za 10 let bude technika zase o kus dál, a pokud ještě budu schopná jet na kole, tak mi asi nebude vadit investovat do něčeho nového. Hlavní důvod, proč pořád váhám, není ani cena motoru (to už není takový rozdíl), ani váha (i když manžel za ní při nakládání kola bude určitě rád), ale především velikost motoru. Ten kW motor je hrozně velký a já mám kolo s nízkým nástupem, takže motor by musel být připevněný nějak takhle: https://www.e-pohon.cz/fotky4744/fotos/4744_720... Moc místa nad zemí už tam není a to je ještě ten menší 250-750W motor. Potom sjedu někde ve městě z obrubníku a motor urvu, nebo minimálně poškodím. Ten 500W motor mi přijde mnohem menší. A původně jsem myslela, že mi bude stačit MaxDrive s polovičním výkonem, tak to bude pořád dvojnásobek, navíc ten torzní snímač je (když se šlape) také výhoda. Nemáte s ním někdo zkušenosti? Prodává se asi zase pod různýma značkama, Bafang, Apache ... Asi na to založím nové téma, tady už je to trochu nepřehledné a ztratí se to tu, ani už mi nejde reagovat na správný příspěvek.
Motor nevyzerá zle, myslím si že výkonovo to bude podobný level ako 250W motory bosch a yamaha, možno trochu lepšie.
Ten rám nie je moc vhodný na takúto prestavbu, či a o koľko je motor menší, a či bude ďalej od zeme by som si pred kúpou overil. Skúsenosti so spoľahlivosťou a životnosťou asi nikto ešte nemá, je to moc nové...
Je mi jasné, že není tenhle rám vhodný na přestavbu, proto jsem původně chtěla průmyslově vyráběný LeaderFox s Bafangem MaxDrive, jenže u něho nelze jet bez šlapání. Bohužel na jiné než nízko-nástupové kolo mám problémy nasednout. Velikost se pokusím ověřit, ale zase taková novinka to není, vypadá úplně stejně jako ten od Apache, jenom má trochu lepší parametry, takže aspoň s tím 250 W by někdo zkušenosti mohl mít - viz např tohle vlákno - https://www.nakole.cz/diskuse/21634-stredovy...
Jenom ne baterii od Evbike. Stačila mi jedna a to jsem se rozhodoval, že bych zkusil 16Ah z Multistarů. Dodnes toho lituji. Jedinou výhodu má, že je rámová a další mám na nosiči. Používám ji akorát, když mi lipolky dojdou. Z 10Ah využiji až 8Ah, 300Wh Grapheny 2.5 kg a z 16Ah přes 500Wh Multistary 3,5 kg vše 36V.
tuhle baterii provozuji od 12/2016 s BBS HD .Čistě na páčku ujedu z domova do práce v poledne na oběd zpět do práce a domu celkem 32km celkové převýšení kolem 500m na jedno nabití průměrnou rychlostí 35-40km/h po asfaltu středočeské kvality dle síly a směru větru.Mám kolem 73kg. Baterie je ale na BBS HD nevhodná. koupil jsem ji tenkrát i s nabíječkou 5A za 6000,-Kč (na vyzkoušeni) na cestu do práce to zatím stačilo tak to neřeším /na motoru je nyní ODO 3500km
Děkuji za info. Dokážete zjistit, z jakých článků je baterie složená? Zatím se mi to nepodařilo zjistit, ale předpokládám, že bohužel z nějakých no-name z Číny.
Druhý dotaz bych měla k motoru BBS03-HD. Potřebovala bych vědět vzdálenost mezi osou šlapacího středu a nejvzdálenější částí motoru (viz přiložený obrázek - červeně označená vzdálenost X) Bohužel tento pro mě důležitý rozměr nikde není uvedený. Případně ještě průměr motoru C, moc děkuji.
Pokud je motor po montáži orientovaný dopředu, jak to bývá, tak vám to zase nemusí tolik vadit, kolik to přečnívá. Je tam dost místa. Motory s torzním snímačem se nyní montují směrem dolů pod rám a přesahují asi o 1cm talíř se 44 zuby. Tam to vadí, poněvadž to snižuje světlou výšku kola a hlavně první na ráně je ten motor.
Jasně, už jsem to pochopil. Tenhle motor ční dopředu docela dost přes převodník. U tebe to ovšem bude dolů. To mi přijde jako docela velký průšvih. Možná by se ten motor mohl přetočit až úplně dozadu. Tohle by chtělo důkladně prověřit, že ti to tam vůbec půjde namontovat.
Co je to za typ kola?
Proto chci vědět ty rozměry, abych to mohla důkladně prověřit, jak moc bude vadit.
http://www.mojekolo.cz/ghost-panamao-trekking-8...
Když se koukám na obrázek toho tvého kola, tak by možná opravdu šel ten motor přetočit dozadu před zadní kolo, kde nebude snižovat světlou výšku. Na druhou stranu ten motor s torzním snímačem by tam namontovat šel. Ten je sice přímo pod středem, ale přesahuje převodník jen asi o 1cm. Když budeš jezdit jen na páčku, tak rozdíl bude jen v ceně.
doma x změřím - dnes jsem přijel na silničce/
baterie je zatavená v modrém smršťovacím plastu, který bych musel poškodit , abych zjistil co tam je za články (to udělám až baterie umře)jinak kolo můžu půjčit k vyzkoušení bydlím nedaleko Benešova u Pr.
jen pro představu zda BBS HD má pro Vás smysl: před týdnem jsme porovnali pevný start cca na 1km stoupání odhadem 5-6% Simson 51 vs. BBS HD+síla cyklisty -Simson byl o 1/4 pomalejší
Paní by zřejmě uvítala porovnání s druhým kolem s Bafang Max drive než se Simsonem;)
Mě nejde o rychlost, ale aby mě vytáhl i do hodně velkého kopce jen s lehkou přípomocí. Nejsem žádné peříčko, ale rozhodně nechci motorku.
u BBS HD je přípomoc zbytečná (vyjede všechno, pokud se na tom udržíte),na druhou stranu zatížení nosiče+20kg se značně zhorší jízdní vlastnosti stroje ,tak že ať koupíte cokoliv budete mít kompromis
Je otázne či to prevodovka toho bicykla umožní. Je to predsa mestský bicykel a tam sa asi neráta so superľahkým prevodom do strmého kopca, alebo sa mýlim? Mé niekto poruke parametre tej prevodovky?
Čo sa zaťaženia prevodovky týka bol by som opatrný, predsa len v tomto prípade bicykel+jazdec bude riadna váha a to treba zohľadniť.
No už to kolo vrátit nepůjdu, takže mi nezbývá, než to prostě risknout.
Nejlehčí převod je nepatrně těžší, než na manželově horáku, ale zase z toho kola za jízdy nespadnu, u toho horáku se na ten nejlehčí převod nedá jet, už mám problém udržet balanc. Spíš zatím nevím, jak velké to má ozubené kolo uprostřed (je taky jenom jedno), možná to z motoru budu muset vyměnit za jiné, uvidím.
https://www.velohanak.cz/cyklo/shimano-nexus-sg...
Víc se mi o něm zjistit nepodařilo, ale hledala jsem jenom v češtině.
Pokud omezíte výkon motoru na výkon, který může dát cyklista, resp. běžný uživatel městského kola, tj. 250-350W, tak by se s převodovkou nemělo nic stát. Kromě toho budete šetřit baterii i převody motoru;) Samozřejmě řadit výhradně při vypnutém motoru, ne v tahu.
Asi to bude muset aspoň občas vydržet víc, z Hamrů na Ostrý by ten normovaný cyklista asi nevyjel, zvlášť kdybych mu na kolo přidala 50 kg závaží. Ale budu se snažit šetřit převodovku co nejvíc a pokud to půjde, tak víc než 350W jezdit nebudu.
S odpojováním motoru při řazení samozřejmě počítám.
Podle mapy.cz je to na Ostrý průběžné stoupání něco přes 10%, kromě toho tam vede cyklotrasa, takže by to mělo být pro cyklisty (tj. max. 350W) zvládnutelné a třeba 50W taky můžete pomoct motoru vlastními silami:)
Příkon motoru by se měl zobrazovat na Bafang displeji.
No u motorů BBS je to zobrazené na displeji, chtěla jsem koupit C965. Pokud koupím ten torzní, tak to asi vědět nebudu, ale pokud budu jezdit do 3 stupně přípomoci, tak ten výkon asi bude OK, motor je o polovinu slabší. Netuším ale zatím, jak má vyřešené dávkování výkonu při zapnuté páčce.
Vychází mi to na 13,5%. Jestli to normovaný cylkista zvládne opravdu netuším, ale manžel to bez motoru nevyjede a to si myslím, že je docela trénovaný. Na kole jezdí každý den do práce a zpět (bez motoru), je to dolů k řece a nahoru domů a je tam právě kratší úsek s podobným stoupáním, který nevyjede a kolo tlačí. No a já pochybyju, že tomu kolu pomůžu víc než 100W.
Podle diskuzí udělá trénovaný hobby cyklista krátkodobě kolem 4,5W na kg jeho váhy, takže to dává kolem těch 350W a z toho vycházím. Záleží, jak je kolo zpřevodované, když bude dost pomalých převodů, vyjede prakticky cokoli, sice třeba rychlostí svižné chůze, ale vyjedete.
Ale musí se na tom kole udržet. :-) Zkuste jet do velkého kopce bez motoru rychlostí chůze, jak dlouho Vás bude bavit udržovat balanc. Minimálně zjistíte, že když z toho kola slezete a povedete ho, bude to mnohem menší dřina. A to ještě nepočítáte, že to moje kolo bude mít zhruba o 50 kg víc (váha baterky, motoru+moje nadváha).
Uvažujme běžný zpevněný povrch sjízdný na městském kole nikoli terén pro cyklokros.
Dám sem odkaz na můj oblíbený kalkulátor: při celkové váze 130kg a 13% stoupání pojedete při výkonu 400W (350W motor + 50W jezdec) rychlostí něco přes 8km/h. To je podle mě rychlost, při které se stabilita drží celkem snadno.
https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html
No jenom aby ten kalkulátor fungoval i v reálu. Není nad to to vyzkoušet v praxi. Mimochodem v Alpách mají silnice i přes 20% stoupání, to by taky "běžný" cyklista bez motoru vyjel? Povrch je OK i pro městské kolo. :-)
Dokud z toho nespadnu, tak jedu. Na silnici s hladkým povrchem není problém udržet přední kolo na zemi a zadní nepodkluzuje. Pak je to jen o vhodném převodu, držení rovnováhy a nepřepálení výkonu.
13% stoupání se 130kg je asi tak mezní pro 350W motor s minimálním příšlapem jezdce. Buď tedy nakrmit motor na 500W výkon (z adekvátní baterie) nebo holt zhubnout aspoň na 80kg a více přišlápnout;)
S takovým výkonem motoru, váhou a do kopců, ale brzy odděláte převodovku v tom kole, které je určené spíš na roviny do města a celkově na takové výkony není stavěné, tím se dostáváme kruhem na začátek a můžeme diskuzi uzavřít:)
A kde jste dospěl k závěru, že jsou u nás města na rovině? Nebydlím v polabské nížině (naštěstí) a když si vezmeme za příklad naše největší a hlavní město, tak např. kolem Barandova je to pěkný kopec. Já to kolo kupovala v Praze, tak by mělo být pro Prahu vhodné. :-) Já vím, to je jenom teorie, určitě nebude Ghost vyrábět kolo speciálně pro Prahu, jenom jsem chtěla uvést, že i ve městě můžou být hodně strmé kopce. Prostě to ta převodovka buď vydrží a nebo ne, a pak buď koupím novou, nebo pořídím klasickou přehazovačku (podle toho jak vydrží dlouho).
Já jen vycházím z ilustrací, kde na městském kole většinou jede po rovině dáma v šatech s nějakým malým košíčkem na nákup:)
Jinak, tady je na ukázku cesta na Ostrý, kam se chcete na městkém kole vydat;)
https://d34-a.sdn.szn.cz/d_34/c_B_C/IPox94.jpeg
Tak ještě sem: ukázka je z posledního km, tam už půjdu pěšky. Z Hamrů až k točně pod Ostrým vede asfaltová silnice. A zpět kolem Černého jezera a přes Špičácké sedlo, krásný výlet. Jenže pěšky už bych to dnes neušla, tak si musím trochu pomoct.
Kdyby ta cesta vypadala takhle, tak to bych nahoru nejel ani na horáku. To by byla strašná pruda tohle jet směrem nahoru, ono i dolů. Sklon není tak strašný, ale do kopce dlouhodobě skákat po těhle šutrech, no fuj. To už nemám zapotřebí :)
Co raději použít LiFePO4 akumulátor, který by měl mít dost delší životnost a údajně ani vysoké proudy tolik nesnižují životnost?
To máte pravdu, ale jednak jsou těžší a pak jsou již těžko k sehnání...
Stále jsou k dostání na AliExpressu, ale jsou dražší než lionky. Také jsem nedopadl s předraženýma baterkama koupenýma v Tišnově zrovna dobře, tak jsem koupil za poloviční cenu s daleko větší kapacitou v Číně. Jedna do rámu a druhá na nosič. Jestli vydrží jen tolik co koupené tady tak se to za poloviční cenu vyplatí. Doprava zdarma clo i DPH 0kč.
https://www.aliexpress.com/item/Bicycle-Battery...
https://www.aliexpress.com/snapshot/0.html?spm...
To ovšem není lifepo4 ale normální lionka.
Tohle je lifepo4
http://eclipsebikes.com/product_info.php...
A tvrdil někdo že to co je v odkazu je LiFepo4?
Řeč šla o lifepo tak jsem si mylsle že jsi na ně dal odkaz na alika.
Bylo mně divné že zrovny ty by jsi se spletl:-)
Ale ukliknout se může každý.
LiFePo4 + nabíječka na AliExpressu
https://de.aliexpress.com/item/48-v-20ah...
https://de.aliexpress.com/item/Brand-power-48v...
To už je pořádná váha 7,5kg za 960Wh baterku, ale jestli skutečně vydrží 4x tolik co li-ion, tak asi smysl má. Na druhou strnu se lze dočíst, že vývoj LiFePo4 ustrnul a naopak hodně se vylepšil li-ion v poslední době.
Mimo použitia vo výrazne horších podmienkach (hlavne teplota) je možné vyrobiť Li-Ion batériu tak nadimenzovanú, že sa prakticky tej LiFePO4 vyrovná a zároveň nebude ťažšia ani drahšia. To že majú Li-Ion batérie malú životnosť je väčšinou zásluha nedostatočného dimenzovania a snaha predávať malú batériu s veľkou kapacitou. To môže vyhovovať niekomu, ale nie všetkým.
Ještě bych se chtěla trochu vrátit k původnímu tématu a to k akcelerační páčce. Co používáte u svých motorů? Klasickou páčku, která se musí stále držet, nebo máte něco lepšího, např. otočný plyn jako na motorce? Pokud máte něco vymakanějšího, lze to použít i u motorů BBS?
Princíp fungovania páčky aj rukoväte je z elektrického hľadiska rovnaký, so správnym konektorom pre stredový motor sa robí asi iba páčka, pre použitie rukoväte by bolo nutné to doriešiť. No a samozrejme páčka alebo rukoväť, je to vec osobných preferencií, možno by som ešte podotkol že páčka asi nie je celkom vhodná na veľmi výkonné stavby, a môže byť pohodlnejšia pre elektrifikácie malého výkonu...
Z hľadiska montáže je jednoduchšie zmestiť na riadítka páčku tak aby nič nekolidovalo, s rukoväťou to býva zložitejšie.
Mám podobný problém - stáří, kolena, potíže s dechem. Uvažuji o Bafang Ultra Max Drive (1000 W/52 V). Našel jsem k dané problematice zajímavý odkaz na řídící jednotku: https://www.cloudsto.com/ebikes/motor...
Je tam i video: https://www.youtube.com/watch?v=g_7n9sN_XVA. Cena není smrtelná a umožňuje použití ručního plynu.
Ten motor a prakticky stejný rám mám také. Na Alibabě to vyjde o něco levněji, ale zde je to již bez starostí s proclením.
Včera jsem podruhé přeprogramoval s programovacím kabelem a odzkoušel v terénu-je to lepší, reakce na záběr a ukončení záběru je již prakticky okamžitá (proti továrnímu nastavení velký rozdíl). Ten kontroler Phaserunner se musí koupit s CA. Na ES je návod na zapojení a umístění dovnitř-místo stávajícího v motoru. Phaserunnner umožní vyšší výkon a jednoduššší přeprogramování.Mně ale do terému 1600W bohatě stačí.Na silniční přejezdy s tím stejně jezdím jen kolem 200-300W příkonu. Aby to četlo i data z baterky musí mít baterka odpovídající BMS.
Tovární nastavení plynu je hrozné.Přestavil jsem také , ale mám to odmontované, takže plyn vyzkoušený nemám.
Tuhle "prasárnu" skutečně někteří prodejci montují.
Montáž akcelerační páčky na kolo je v rozporu s evropskou legislativou (EN15194), týkající se provozu elektrokol na komunikacích, se všemi případnými důsledky pro provozovatele takového elektrokola. Legislativou je vyžadována pomoc motoru čistě ke šlapání (PAS).
A ještě někteří odblokují max rychlost 25 km/h. Když vidím babku nabo dědka (kteří nikdy neměli řidičák) jak to mastí bez přilby na páčku, tak to je fakt o hubu. A to nemluvím o tom, že středové dodělané Bafangy za chvíli (zaplaťpánbu) odpravíte. Udělejte si řidičák a kupte se skůtr !!!
Ještě bych přidal zábavnou historku od fyzioterapeuta. Baba s páčkou, pochopitelně pouze nejtěžší převod, na jiné nejezdí, žvanila na můstku přes potok. Pak nasedla, zmáčkla páčku a ze 3 metrů šup do potoka.Nechci nikoho urazit, ale když mám zdravotní problémy, že na kolo sotva nalezu a dát si tam toto, tak to je hodně o zdraví
Tady nejde o průmyslově vyráběné kolo s 250W motorem, ale o přestavbu jízdního kola na kolo s pomocným motorem a tam není ovládání "plynem" zakázané. Limit asistenco do 25km/h samozřejmě platí.
jseš si jistý? Je to prostě pomocný motor. Dole jsem dal odkaz na koloběžku,tam netuším, jak to je s legislativou
něco jsem našel, a je to docela zábavné.
Z výše uvedených třech bodů plyne zcela zásadní sdělení. Pokud na elektrokoloběžce překročíte na jakékoliv komunikaci rychlost 6km/h NESMÍTE SEDĚT. V praxi, pokud by Vás takto zachytil znalý policista, může vyžadovat od Vašeho vozidla, tedy elektrokoloběžky, doklady o homologaci nebo STK, státní poznávací značku a samozřejmě, Váš řidičský průkaz. Pokud sedíte, ihned se doznáváte, že k pohybu nepoužíváte ani v nejmenší míře vlastní sílu a z elektrokoloběžky se stává doslova "moped".
Jinak řečeno, pokud nepoužíváš vlastní sílu, je to moped - viz páčka.
Takže ta prodávaná koloběžka se sedátkem je také mimo, pokud sedíš, ale myslím stále pro uživatele s handcapem bezpečnější než kolo
Přečti si toto:
https://www.4komfort.cz/clanky-2/metodicky...
a ke svému údivu zjistíš, co vše se nám skrývá pod pojmem elektrokolo.
Laik se diví, odborník žasne! :-(((
jj, také jsem na to narazil. Jinak řečeno, co nesplňuje předpis ohledně výkonu, rychlosti a použití vlastní síly, nesmí na silnici bez registrace. Kupujte si co chcete, jezděte kde chcete, ale hlavně nebourejte, protože pak můžete mít velký problém
S potrebou znalosti dopravných predpisov súhlasím, už to že akýkoľvek cyklista môže do premávky je často prúser... A pokiaľ chcem na niečom jazdiť, mal by som to vedieť dobre ovládať.
S kúpou skútra nesúhlasím, je to blbosť. Výhody rýchleho ebajku nie sú ničím nahraditeľné. Ale prináša to zodpovednosť a nie je to pre každého.
když nemohu šlapat, tak si přeci nekoupím něco, na čem se primárně šlape a budu se to snažit nějak ohnout. A to nemluvím o stabilitě, nabo slézání např. na křižovatce. Prostě mi to nedává smysl. Teď jich hodně, co nemohou, jezdí na tomhle
https://elektrokolobezky.heureka.cz/rcskladem...
to mi už smysl dává