Zdar, při posledním výjezdu mi začal zlobit řetěz vzadu. Na nejnižším pastorku v záběru řetěz nečekaně na moment ustřelí, to jako že přestane zabírat a kliky se točí naprázdno. Po tak čtvrtotočce kliky se řetěz zase vrátí do správné pozice. Nejdřív jsem myslel že je to špatně seštelovaný zadní řazení nebo příliš volnej spodní doraz, ale to by asi řetěz úplně spadl a zůstal by skříplej v té škvíře mezi vidlou a kazetou. Novej řetěz mám od loňskýho podzimu takže u toho nepředpokládám nějaký opotřebení materiálu. Nemůže to být tedy nic jinýho než vyjetý zuby na tom nejmenším pastorku a tudíž se výměně kazety nevyhnu, nebo se nabízí ještě nějaká jiná možnost, svépomocí opravitelná?
Pravděpodobně opotřebení. Pro přesnější diagnozu je potřeba víc údajú: nájezd kazety a nejlépe detailní foto, stav řetězu dle měrky (že je od podzimu nic neznamená, hlavní je, kolik a v čem jezdil, třeba zimní srajdy se solí, bahno a řetěz je k.o. velmi rychle).
Jinak nejmenší - oběhnout servisy po okolí, třeba ho mírně jetej seženeš (někdo jezdí víceméně střed kazety a okraje jsou použitelné pro tyto případy, já jich (11 zubů) tu mám několik, každou chvíli někdo dojde a shání co nejmíň zubatej pastorek (povětšinou na převod do pomala na gril)).
Opotřebená kazeta. Za chvíli to začne dělat na druhém nejmenším, pak na třetím, a to už bude na prvním střílet při každém šlápnutí.
Do podzimu vydrž, přes Vyhlížej si novou kazetu a řetěz. Já už je mám nachystané ve skříni a čekám, kdy nasrání z přeskakování převáží lenost.
Díky za připomínky, bohužel bylo to jak oba píšete takže servis a výměna. Ale čekat s tímhle na konec sezony nevím jestli je dobrej nápad protože odejde ještě řetěz kterej je skoro novej.
Co mě překvapuje je jak málo na těch nových kolech vydrží komponenty a to už je jakš takš sada (mix SLX/XT), za 3 roky od koupě 2x novej řetěz a 1x pastorek.
Na předchozím bajku jsem za víc než 15 let provozu měnil jen jednou řetěz a jednou kliky a to jsem ho nešetřil nějak víc.
Odježděné roky nic neřeknou, podstatné je, kolik si na tom najezdil.
Tak tak, jsou lidé, kterým vydrží kolo jako nové roky, protože najezdí za sezónu 300 km. Když to člověk dává za týden (občas za den), tak se holt třeba řetěz musí vyměnit během roku několikrát...
"Přiživím" se podobným dotazem:
Na MTB je řazení Grip Shift (Half Pipe).
První 3 stupně řadí normálně, 4. stupeň (poloha) je občas 4., ale občas i 5. převod.
Pátý stupeň na gripu = 6. kolečko na kazetě, šestý stupeň padá na 7. (nejmenší) kolečko a sedmý stupeň neshodí (naštěstí) řetěz z pastorků.
Poradíte, jak "umravnit" řazení, aby stupně a pastorky sobě odpovídaly?
Záměnu řazení mám až jako poslední možnost, neb se jedná o "horáka" (DiamondBack) z let 1992 - 1994
Děkuji, pAVel
Podívej se na to jestli nemáš zkroucenou patku pro přehazovačku.
Jak je na tom přehazovačka s vůlemi?
Přeskočení řetězu při silnějším záběru na nejmenším pastorku je na vině buď vytažený řetěz nebo opotřebený většinou 11 zubý pastorek.
Správně napsal někdo, že když budeš pokračovat, začne přeskakovat řetěz i na druhém nejmenším pastorku.
Není rozhodující kdy řetěz byl namontován. Vytažení se snadno přeměří měrkou zda nepropadne celá dolů nebo bez měrky na 11 článcích má nový řetěz vnitřní délku měřenou posuvným měřítkem (šuplérou) 132,2 mm. Za řetěz vytažený se považuje délka 133,0 -133,4 mm. Tam nastává nebezpečné a nečekané propadnutí kliky, třeba při rozjezdu z křižovatky a klidně i pád hrudníkem na řídítka.
Při dobré délce řetězu je možné vyměnit poslední nejmenší pastorek. Ale ten většinou nejde koupit, já si je schovávám.
Pro budoucno doporučuji, i když se člověk nesnadno sebe přeladí na vyšší frekvenci šlapaní při lehčích převodech, tak jezdím já, nejezdit tolik silově ale mít vyšší otáčky. A místo prostředního převodníku používat velký. Pokud ho používáš, vyměnit kliky nebo jen převodník za s větším počtem zubů alespoň o 4 zuby. Ten tě donutí používat více pastorky ve středu kazety.
nebo přejít z 26" kol na 29". I když jsem už v letech, servisuji kola.
...z toho vyplývá, že řetěz s roztečí 133,5 je OK? :-) Stačilo, že nad 132,9mm(nejpozdější výměna)je na odstřel nebo na dojetí všeho...
Byl jsem na tom podobně, když jsme loni vyměnil řetěz. Mám kazetu 12.000km a každých cca 2.000-2.500km jsem měnil řetěz - podle měrky (je to sice 26" horák, ale jezdí silnice natěžko). Loni jsem nasadil řetěz a ustřeloval na nejmenším pastorku (11 zub) ... po nějakých 500km, kdy jsem to drtil s velkým talířem a druhým nejmenším pastrokem si to sedlo a teď už drží i na nejmenším.
Holt začíná mít kazeta dost a novej řetěz na ní skáče.