Tak konečně to nechal někdo spočítat v CFD.
Nedávno jsme se přeli o účinnosti na lehokole vs. silničce, tak to tady máte v bleděmodrým...doufám pojede odkaz níže.
https://www.deingenieur.nl/artikel/racing...
Téda!
Že uvnitř peletonu uspoří spoustu sil bylo jasný, ale že by uprostřed potřebovali jen 5% oproti sólo jízdě se mi fakt nechce věřit!
Ještě by bylo zajímavé mít výpočet pro řadu cyklistů jedoucí jeden za druhým, to by pro mě bylo prakticky využitelnější, takovýhle útvar na silnici běžně nepotkám... :-)
Běžné se uvádí úspora 30%.
Záleží samozřejmě na směru a síle větru a na profilu trati. A na tom, jak umíš v háku jezdit.
Pět procent je snad jako že odporová síla klesne na pět procent, ne, že by museli šlapat jenom na pět procent. Váhu musí vyvézt tak jak tak. Kdyby to mělo znamenat, že uvnitř pelotonu potřebují jen pět procent síly, tak by to muselo fungovat jako vývěva :-)
No jestli je to jako jet třeba za náklaďákem, tak to vývěva je :-)
Do kopce samozřejmě váhu vyvézt musí, pokud se dá o nějaké váze mluvit.
Jinak odpor vzduchu tvoří naprostou většinu z jízdních odporů, zvlášť na silničce.
Ještě jsem nepotkal na silničce takového profíka, co by nešel po rovině s lehokolem předjet. Přes 40 km/h už obvykle dlouho nedají.
Zkrátka jsi ještě nepotkal profíka. :-)
Ti normálně jezdí hodinové časovky průměrem 45.
Taky bych to tak viděl. Cyklisty, co běžně na silnici potkávám nemám v 95% případů problém na Ibexu předjet a ujet jim.
Na triatlonech v blízkém okolí bych tipl, že můžu konkurovat tak polovině účastníků (čím víc kopců, tím hůře dopadám) a jak špatně by to dopadlo na opravdové silniční časovce si umím představit, oni by mě tam ale stejně nepustili.
A dostat se do peletonu, který je na obrázku v článku, bych ani nechtěl. :-)
Tak váha hraje roli jenom do kopce a valivý odpor nebo tření řetězu a v ložiskách asi můžeme u profi strojů rovnou zanedbat... :-)
To potom chápu, že je tak těžké peletonu ujet. Spíš přemýšlím, jaktože se to vůbec kdy někomu aspoň na chvíli povede? Pokud samotný jezdec v úniku vynakládá 20x víc energie než jezdci uprostřed balíku?
A nebo to na republice Sagana nebavi v baliku, tak se proste v pulce sebere a odjede si zatrenovat dlouhou casovku pred Tour :-)
Tak tam to bylo hodně o tom, že Češi se hodnotili zvlášť a Slováci zvlášť, takže česká část prostě neměla důvod ho stíhat. Kdyby bylo jedno pořadí a ne dvojí, vypadalo by to úplně jinak.
Jak už tu zaznělo, ta grafika v článku kde na některých pozicích je jen 5% se týká čistě aerodynamického odporu, ostatní jízdní odpory mají všichni stejné nebo závislé na jejich hmotnosti, čili celkové úsilí nebude 20x menší.
Ale taky bych nečekal, že ten rozdíl v aero odporu bude tak velký.
Ve velkém balíku jsem v "některých pozicích" jel jen párkrát, ale pamatuju si to velmi dobře, srovnání s jízdou za kamionem mi nepřijde přehnané, páč za kamionem jsem se taky párkrát svezl, takže mohu srovnávat.
Tak světový rekord v jízdě za autem je 268 km/h (ano dvě stě šedesát osm)
https://youtu.be/A5wmkXu_v2k
Čili vliv aerodynamického odporu ve vyšších rychlostech je skutečně drastický.
Tak viděl jsem video, jak na (relativně) normální silničce jel přes stovku těsně za nějakým kombíkem s otevřenýma dveřma.
Tohle je evidentně jiný level, hlavně to ani nevypadá, že by ten "cyklista" podával při šlapání nějaký výkon... a záběr na převody v závěru taky dobrý. :-)
Jenže to už by možná šlo rovnou navrhnout tažné auto tak, aby proudění za ním cyklistu přicuclo a nemusel by šlapat vůbec, takže je otázka, co je ještě aerodynamický odporu a co už uměle vytvořené proudění...
Taky sem někde viděl podobný pokus, kde to zkoušeli za dodávkou s otevřenými zadními dveřmi. Ono vůbec mít auto, které dokáže udělat správnou kapsu a přitom jet 264 km/h nebude jen tak.
V HK svého času jezdíval trenér dvanácettrojkou a tahal za sebou hrozen chlapů a dorostenců. Zadní dveře rozšklebený a od volantu na ně řval.
Ale nebylo to 264 km/h, že ne? :-)
Myslím, že i najít magora, co na to kolo sedne nebude jen tak. Sice ten na videu má místo elasťáků nějakou kombinézu, ale co by z něj při pádu na zem v takové rychlosti zbylo?
Předpokládám, že se musí udržet v relativně malém prostoru pár centimetrů za tím autem, řidič si nemůže dovolit žádnou výraznější změnu směru a to celé v rychlosti, kterou by si normální člověk nedovolil ani na prázdné dálnici... :-)
A kolik myslíš, že budou ty ostatní odpory?
Nejlépe ve watech?
No tak vzhledem k tomu rekordu na rovině a dobrém povrchu dost malé, konkrétní Watty si netroufám hádat, ale pořád nenulové a i kdyby to byly jen nízké desítky Wattů, tak úsilí jezdce uvnitř nebude dvacetina, ale třeba desetina úsilí solo jezdce. Pořád je to sakra rozdíl, ale prostě to není dvacetina.
Ten článek je bohužel pěkně zavádějící.
Když použiju tenhle kalkulátor odporů kola: https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html a nechám tam defaultní hodnoty vyjde mi pro 50 km/h potřebný výkon 600 W. Z toho valivý odpor gum vychází ~56W, což je ~9,3%.
Píšou v tom článku, že jezdec uvnitř pelotonu má záporný aerodynamický odpor a nebo píšou jen o aerodynamické části odporu aniž by to zmínili?
Píšou jen o aero odporu a je to tam zmíněno.
Odpor u silničních závodních plášťů je 10 až 12 Watů na kolo, celkem tedy lehce přes 20W.
Při jaké rychlosti, tlaku a zatížení? Rozptyl oporu silničních plášťů je podstatně větší než 20%.
https://www.bicyclerollingresistance.com