teoreticky lze udělat rejd až 90° (to už by ale zavěšení kol i mechanismus řízení musely být hodně nestandardní), závisí to na konstrukci. Jinak si myslím, že jsou v pohodě dosažitelné podobné úhly jak u auta (tedy kolem 45°). Jde o to, kolik místa na ty kola chceš věnovat: větší rejd chce víc místa jak vevnitř, tak vně tříkolky. Menší rozchod tak znamená i menší rejd (aby ses mezi ty kola v zatáčce vešel - to je aktuální hlavně u pevných blatníků např. ve velomobilech). A mimochodem: na CycleVision jsem se projel na delta tříkolce se zpátečkou:-) (byl to nějaký scooterbike)
Tak nějak jak psal Pavel, na větší rejd potřebuješ větší rozchod. Kromě toho ještě závisí poloměr na rozvoru, nejen na maximálním natočení předních kol.
Naše tříkolka dorazy nemá, protože ju potřebujeme protahovat do a z bytu a mýho pokoje dveřma, kde jdou pneumatiky až na sedlo. Když ji zkouší někdo poprvé, diví se, že od určitého úhlu má snahu sama zatočit víc, ale to je rejd opravdu jen na manévrování. Má to každá tříkolka, často jsou právě v tom bodě zvratu dorazy.
Naše dřevěná potvora má celkem velký rozvor 109cm (výsledek americké koncepce a 26" kola vzadu) a otočí se v kruhu o průměru cca 4,5m. V menším prostoru se lze otočit smykem.
Když už jsme u těch tříkole - jaké náboje se používají na přední kola tříkolky? Když koukám na obrázky tříkolek, tak většinou jsou přední kola "upnuta" za jeden konec osy náboje a druhý konec osy náboje je "v luftě". To jsou nějaké speciální náboje? Protože pokud by to byly náboje klasické, tak se musí osa náboje zlomit.
Ahoj!
Na mojí trojkolce používám v předních kolech "klasické" náby, ale mám kola uchycená z obou stran ve vidlicích ze skládaček. Když zkouším hodit trojkolku "na dvě", je cítit, jak dostává vidle zabrat. Při letmém uchycení, by obyčejná osmička osa tutově odešla. Jirka má na své trojkolce osy z kvalitního materiálu a průměr "u kořene" 14mm. To nemá ani náboj ze starého pionýra, tam jsou tuším osy průměr 12mm. Podobně je tomu i u nábojů z invalidních vozíků-jedině v nich vyměnit ložiska za "lehčí" řadu s větším průměrem otvoru vnitřního kroužku. Nevím, zda někdo u nás vhodné náboje vyrábí, dovézt je z "venku", by asi přišlo draho - právě proto jsem zvolil variantu s vidlicemi.
Existují horská kola, která mají přední odpruženou vidlici jen s jednou "nohou" a přední kolo (náboj) je uchyceno jen z jedné strany. To jsou ale speciální náboje a raději ani nezjišťuji jejich cenu. Asi je fakt lepší upevnit náboj z obou stran jako v klasické vidlici. Je tu ale ještě ten problém, že v zatáčkách dostává zahulit výplet kol, na boční síly není moc stavěný, z toho pohledu raději použít menší kola = kratší špice = menší "páka".
Zatím jsem neseděl na tříkolce s vidlicemi vpředu, která by měla solidní jízdní vlastnosti. Po pravdě to vždycky bylo dost otřesný. Nevím přesně, proč to tak je.
Naše tříkolka má osu 18mm mezi nábojem a zavěšením 12mm uvnitř ložiska blíž k rámu a tuším 8mm ve vnějším ložisku. Pokud by místo maticí přes 5mm plech byla osa našroubovaná do delšího závitu, tak 25mm uvnitř závěsu, a zároveň byla kratší část v luftě mezi nábojem a závěsem, jak to má většina profi tříkolek, bohatě by stačilo 12mm v celé délce a tenší na konci a neohneš to, aspoň pokud je to z pevnostní ocele.
Předělávat obyčejné náboje asi není to pravé, zvlášť když nemají ložiska stavěná na axiální zatěžování.
Stačí si koupit plný válec hliníku a nechat si z něj vysoustružit náboj, do kterého se na koncích vmáčnkou vhodná průmyslová ložiska jak u bruslažských koleček, ložiska musí být kombinace radiálního s axiálním, pokud je axiálně zatěžovatelné jen na jednu stranu, dají se na každé straně náboje v jednom směru.
Výsledkem je tříkolka, která vypadá a hlavně jezdí jako ty co stojí osmdesát tisíc.
Ahoj!
Nevím, zda má moje trojkolka solidní, nebo "otřesné" jízdní vlastnosti-nemám to s čím porovnat. Zatím na ní jezdím do 50km daleko, na rovině kolem 30km/h, do kopců se plazím, ale protože trojkolka nemá "pádovku", jako klasické kolo, je to jedno. Po "bariérové zkoušce" (trefil jsem ve smyku značku), táhla trochu doprava, ale podařilo se to srovnat-už zase se dá jet bez držení řidítek. Omlouvám se za nepřesný údaj-odhadl jsem průměr osy z fotky a raději "nahoru", protože ne každý se běžně dostane ke kvalitnímu materiálu, který se dá zušlechtit. Nemám přehled o cenách komponentů pro trojkolky(pokud se dají vůbec u nás koupit), ale pokud bude někdo kupovat dural a nechá si vytočit náboj, odhaduji, že se pod 500 kč za kos nevejde. Já se snažil, aby první stroj stál co nejméně (kdybych tomu nepřišel na chuť) a použil "co dům dal". Možná časem postavím nějaké "dělo", schopné i závodní účasti - uvidím jak na tom budu s časem přes zimu.
Jasně, já nekritizuju, jen jsem chtěl upozornit ty, co na tom nikdy neseděli, že není tříkolka jako tříkolka. Dá se zbastlit za víkend když je to takový zkušební stroj u kterého netušíš, do čeho jdeš, nebo to můžeš stavět po večerech rok jak my, s poměrně vysokým cílem, a výsledkem bude slušná mašina. Ta naše je kvalitně předimenzovaná v mnoha ohledech, jediné nešťastné místo je to uchycení os k závěsům, kde si zámečník prosadil svou. Neměli jsme ho nechat, měli jsme ho donutit do té kopie americkýho Catriku, ta by fungovala.
A i když ten dřevotank váží 25kg a já mám jen 62kg, v brutálním závodě na Spezi jsem coby jediný homebuilt v soutěži skončil na 9.-16. místě z 63 účastníků, všech těch skoro padesát co jsem vyřadil jelo na strojích, který stojí trojnásobek toho, co jsme vrazili do té naší. Takže vlastně dost úspěch. Ten závod se jede na miniaturním okruhu dlouhém cca 200m, z toho dvě třetiny štěrk, zbytek dlažba, jsou tam skákací rampy, tunely, některý zatáčky lze jet po klopené ploše, některý se jezdí smykem v tom štěrku a tak. Někteří si na to berou integrálku a chrániče. Jedou se dvě kola vždycky startujou čtyři stroje a dva z nich postoupí do další rundy.
Ahoj!
Mám trojkolku s rozchodem 800mm a rozvorem 1050mm. Otočí se na průměru pět a půl metru - je to dost, žádný tak široký chodník v místě bydliště není, ale většinu i pravoúhlých zatáček na místních cestičkách projedu bez kontaktu s obrubníky. I při tomto poloměru je řizení hodně citlivé a při prudším zatočení, dá o sobě odstředivka pořádně vědět. Dorazy jsem neřešil, vyšlo to tak nějak samo - právě při uvedeném největším zatočení se kraje spojovačky řízení opřeou o upevnění sedla.
Díky za všechny odpovědi a názory.Mám svisláky i ložiska z trubky řízení a osy nábojů taky, chlapi v dílně říkali že to musí vydržet. Nanejvejš to předělám.Rolnu na řetěz z kolečka od bruslí.Tak to otestuju co to udělá.