Zdravim, muj dotaz je jednoduchy, jak poznam jestli mam hydraulicke nebo mechanicke kotoucove brzdy? Jsem v tomto opravdu laik. Koupil jsem kolo abych sedl a jezdil ale v tomhle se nevyznam. Vím jen ze na pacce od brzdy mam shimano mineral oil napsane. Predem diky za odpoved
Vezmi kleště a přestřihni hadici vedoucí k brzdě.
Pokud z ní něco vyteče, MĚL jsi hydrauliku. :-D
Nééé, dělám si srandu! Podle nápisu máš hydraulické brzdy. U mechanik ti trčí z brzdiče (to co je namontované na vidlici) konec lanka.
:-)
fakt jsem to nečet
Promiň, že se takhle zeptám, ale to je tvoje první kolo v životě ? Neumím si totiž představit, že i úplný laik by nepoznal, jestli mu brzdová páčka na řidítkách tahá lanko, nebo ne. Po zmáčknutí páčky bývá vidět.
No a když tam vidět není, ale je tam jakási baňule se zmíněným nápisem...
Ale nic, nebudu prudit. Jsou hydraulické.
Copak kolo, ale když vidím dneska šoféry, co vůbec nemají nejmenší ponětí, jak vlastně funguje to, v čem sedí, nebo na čem sedí...
njn, jiná doba :-/
neurážej mě jako šoféra. umím natankovat a dolít kapalinu do ostřikovačů. na zbytek mám lidi :-D
jj, bratja Slovaci maji docela vystizne trideni ridicu na vodice a polovodice.
A co budu já, jestli dám košem papírnictví a půjdu řídit trolejbus? :-D
Dratoplaz.
A jestli jsi byl doted na nervy z ucitelek, tak pockej co s tebou zacnou delat cyklisti, nebo az se za tebou zacne plasit substrat...
pumpičkáři jsou šmejdi. ti nejhorší :-D
substrát? :-D
A na ty cyklisty bacha, to je fakt nebezpečný. Kolega byl nervák a po jednom cyklounovi ve finále mrsknul kilovou železnou kliku na navijáky (to jsou ty kozy na zádech trolejbusu). Naštěstí ho vzala po zádech naplocho, tak z toho tehdy nic nebylo. Takže radši zvaž změnu. Pastelkama učitelce tolik neublížíš.
po učitelce bych pastelky neházel. jo, kilovou plastelínu nebo litinovou konvičku na čaj, to klidně. ale pastelek je škoda. a nač to házet, když to neublíží :-D
zatím je to všechno ve fázi přemýšlení, ještě jsem smlouvu nepodepsal. ani nedal výpověď pastelkám. ale jestli nedostanu to volno na sobotu, tak ji dostanou :-)
:-)) Přesně takhle jsem před třiceti lety odcházel k trolejbusům já. Chtěl jsem od šéfa (poprvé) den volna k víkendu. Že prej ani náhodou. Tak jsem mu navrhnul, ať mi teda napíše áčko. Stálo mě to dva dny dovolený, víkend ve skalách byl fajn a v pondělí měl výpověď na stole. Jako mladej kluk jsem si tehdy polepšil o tři třídy a náborák k tomu (a šéfa jen na vysílačce, místo furt za zadkem) :-)
tady jsem s tím nikdy problém neměl, za 12 let se nám tu vystřídali tři vedoucí a vždycky v pohodě (jasně, nadávali jsme na ně taky, to se přece musí, ale byli féroví).
tady ta blbka je tu měsíc i s cestou a zatím je to jen za trest.
nechat si dát áčko mě nenapadlo, vidíš :-D
tady mám základ 13700 hrubého + nějaké prémie z prodeje. to si můžu kdekoliv už jen polepšit. i kdybych šel doplňovat zboží do Kaufu. nebo řídit trolejbus (kolem 150 na hodinu + odměny po zkušebce)
těžko se jim bude shánět za tydle peníze nový vůl..
Opravdu směšné peníze. :-(
Míň už snad nikde nedostaneš. Už i v Albertu slibují 20 hrubého.
když jsem šel zařizovat úvěr na auto, tak mě přetahovala paní v bance k nim. nástupní plat 25000. a já debil odmítl :-D
Říkám ti to, co se známe.
Za 13700 brutto (se sobotama !) bych se jim tam asi dvakrát týdně stavil zalít fíkusy. To by ty prémie musely dělat nejmíň 100%. Že ty se tam držíš jen kvůli učitelkám ;-)
se sobotama a prémiama jsem tak na 14000 čistého, +- tisíc, podle toho jaký je měsíc.
jo a máme stravenky. čtyřicetikorunové. dvacet my, dvacet firma :-D
a takové krásné mzdě vděčím jen díky zvyšování minimální mzdy. když jsem před sedmi lety ve Zlíně nastupoval, dostal jsem závratných 9500 hrubého. tržba veškerá žádná, protože nová prodejna. takže nám přidali, ne že ne :-D
jasně, jsem tu jen kvůli učitelkám. rád se nechávám týrat :-))
Hmm, sádlo-máslo... :-D
Masochisto, tady si vem příklad, Wayne Rooney končil u Rudých ďáblů ( Manchester United) s £300000 týdně!:-)
fuj, tolik peněz bych nechtěl :(
13700 hrubého?!? To si z nás děláš srandu, ne?!?
I v mekáči berou při nástupu víc. Úči tam sice nechodí, ale "srandy" se zákazníky si tam také užiješ víc než dost :o)))
Čti pořádně, má ještě tučný prémie. :-)) Jasně, že si dělá srandu, jezdí si po Evropě, teď si koupil nový auto, barák má před kolaudací, asi vyhrál v účtenkovce, nebo kopnul eurojackpot.:-)
Jo a zapomněl dát na začátek ještě jedničku :o)))
Chceš poslat fotku platového výměru? :-D
Koukni na portal.mpsv.cz, dej rozšířené vyhledávání, dole hledej podle názvu firmy "koh-i-noor hardtmuth trade" a podívej se, jaké platy nabízí. To je prosím pěkně hrubá mzda včetně velke části premii...
možná bude lepší přejít rovnou k místním aerolinkám, ne? :-D
A já furt kam na ty nápady Kintera chodí...
Heč, já umím ještě zapnout mlhovky :o)))
"Budou-li to ti řidiči někdy potřebovat, doučí se to!"
psychologova obhajoba žáčků, kteří se "blbosti" nenaučili
(a kteří žijí v přesvědčení, že on "to" někdo vyřeší za ně)
No každý nemuze umet vsechno, nekdo se vyzna v tom, druhy zase v necem jinem, tak to proste je. Pokud se nekdo nevyzna v kolech nebo v autech, neznamena to ze je blbej na vsechno
Nikdo neříká, že blbej na všechno. Ale určitá všeobecná základní zručnost a vědomost bejvala normální.
Dneska mi to ale ani tak nepřipadá jako nešikovnost nebo nevědomost, ale prostě jen všeobecnej nezájem...
No jenže ona opravdu ta doba takhle směřuje. Na starým favoritu a víceméně i tom Ibexu jsem uměl rozebrat a opravit (často i nouzově venku) většinu věcí. Na novém horáku sice vím, že mám hydraulické kotoučovky, ale zároveň vím, že když se na tom něco rozbije, tak to rozhodně sám nespravím. Nemám na to vybavení ani know-how.
A u aut to myslím postupuje stejným směrem, u modernějších aut se obvykle nepočítá ani s laickou výměnou žárovky, respektive teď už tam ani žárovky nebývají a seznam problémů, které by mohl řidič sám vyřešit se zredukoval na tankování a to dolití vody ostřikovačů... :-)
Nemyslím si, že by to byla chyba uživatelů, že věci jsou čím dál složitější. Jasně, můžeš si o tom něco přečíst, ale těžko můžeš být expertem na auta, jízdní kola, počítače, mobily, elektroniku, platební karty, investice... vždycky budeš v něčem za hlupáka, všechno nastudovat člověk nestihne, navíc né ke všem informacím se běžný člověk dostane, spousta dokumentace je pod NDA, takže když člověk v tom oboru nedělá, těžko informace shání...
Takže nepoznat, že nápis miniral oil signalizuje hydrauliku, mi až tak velký extrém nepřipadá. :)
Byl bys překvapenej, co všechno jseš sám schopnej improvizovaně vyřešit. Stačí znát alespoň princip fungování toho, co používáš a z nějakých dalších zkušeností si dovodit, co s tím. Teda samozřejmě u toho, co pochopit lze. Do desky počítače se montovat nebudu (i když baterii na ní jsem si taky už měnil a celý PC skládal z dílů i když žádný ajťák nejsem). Brzdy samotné třeba pochopit lze snadno, dokonce se dřív v autoškole vyučovaly. Není pak problém s odvzdušněním nebo odstraňování závad s nějakým přidrháváním, zablokováním a tak podobně.
V poslední době vídám občas mladé a perspektivní, jak stojí s nepojízdným autem v odbočovacím pruhu uprostřed křižovatky, u ucha mobil a třeba půl hodiny "řeší", než je někdo zachrání. Ani kapotu nenadzvednou, natož aby je napadlo auto alespoň odstrčit ke kraji. Prostě jen čtyři blinkry a S.O.S !!!
A přitom je to třeba jen nějaký vypadlý nebo zaoxidovaný kablík někde na dosah, prasklá pojistka. Přijede mu servis, stáhne ho o litr a dotyčnej pak může večer v hospodě brečet, jak je doba zlá a vyžije sotva od vejplaty k vejplatě...
Jak chceš hledat zoxidovanej káblík, když je dneska motor komplet zakrytý.
Úplně normálně. Strčím obd čtečku do konektoru, sparuju s mobilem, spustím aplikaci a přečtu si chybové hlášky z řídící jednotky. Ty už mě navedou jak problém vyřešit.
A co uděláš bez té čtečky? :-)
Hmmm, asi zůstanu u osvědčené metody "call my husband" :o)))
Teda naštěstí jsem to zatím nepotřebovala. Zatím se mi podařilo jen jednou píchnout a bylo to 500 metrů od pneuservisu, ale kdyby náhodou, mám jasné instrukce - zavolej a jdi na vlak!
Přednosta stanice, co tejral vejhybkáře Jungwirtha, dostal taky jasnou instrukci - oběs se na semaforu u mostu. Poslech ji.:-)))
Řeč je ale o autech.
Teda vlastně o tom, jestli má hydrauliku nebo mechaniku :o)))
Teď mě napadlo, že by mohl mít ještě semihydrauliku - hydraulické prasátko ovládané lenkem. :-D
Ale to neměl na pákách nápis Shimano mineral oil.
Kdyz vim, alespon ramcove, kde co je, tak tam ten kablik, konektor nebo cidlo vidim, i pres kryty ;-) Samozrejme, ze ne vsechno, ale s leccims si clovek poradi i na modernim aute. Meli jsme ve firme zoufaly Viano, tam snad bylo v elektrice u nastaveni vnitrniho zrcatka. Po nejakych sesti letech provozu se v elektrice zesralo snad uplne vsechno. To byla skola improvizace. Furt se jelo :-)
No co jsem tak pochopil třeba kolegův problém s autem, tak zatímco dřív jsi u auta z chování (co jde a co nejde) mohl něco vyvodit, tak teď stačí, když řídící jednotka zhodnotí, že je něco špatně a řidič se akorát tak dozví, že auto už dál nepojede, v lepší případě jen v nějakém nouzovém režimu dobrým jen na dojetí do nejbližšího servisu.
Kolegovi se takhle dovolená proměnila v peklo, přičemž mu všichni telefonem vysvětlovali, že bez diagnostiky (ke které potřebuje kabel a notebook) prostě v tom stavu nic nezjistí... nakonec snad nějaké čidlo, ale oprava stejně za hromadu peněz, protože drahý díl a složitá rozborka...
Vzpomínám si, jak jsme kdysi řešili problém se světly u Trabanta. Na to stačil multimetr, tehdá jsme měli i knížku, kde bylo kompletní elektrické schéma celého auta. Dneska ti nejen nikdo schéma k výrobku nedá, ale hlavně máš všude digitální sběrnice, takže spíš než multimetr potřebuješ počítač s vhodným softwarem.
Obávám se, že já bych se zasekl už na odkrytování, takže by mi bylo prd platný, že jsem si třeba o fungování CAN sběrnice kvůli práci něco přečetl, protože bych ty správné dráty ani nenašel...
A co se týká třeba zmíněných pojistek. Vloni jsme jeli někam s kamarádkou (její nešťasnou Fabií), půjčil jsem navigaci a spoléhal, že v zapalovačové zásuvce bude 12V napájení... že tam elektřina není, jsem pochopil v půlce trasy, když navigaci došla baterie. Jo, napadlo mě, že by to mohlo být pojistkou. Kudy se ve Fabii leze k pojistkám, na to jsem ještě přišel, ale jak poznat, která pojistka patří k té zásuvce?
Kupodivu jsem číslo správné pojistky nakonec vygooglil, ale skončil jsem na tom, že v reálu nebyly držáky pojistek očíslované... kvedlání s pojistkama jen tak zkusmo jsem zanechal v okamžiku, když mě napadlo, že by mohlo přestat fungovat i něco opravdu důležitého... :-)
Takže nevím, zda by jsi opravdu v nějakém novém autě v rozumném čase vyřešil vypadlý nebo zoxidovaný kablík na křižovatce, moc tomu nevěřím. ;-)
Vyřešit v křižovatce asi ne, ale odtlačit auto aby nepřekáželo a neblokovalo ostatní snad zase tak velký problém pro zdravého člověka být nemůže. A i když to sám nezvládne, tak může alespoň vystrčit prdel z auta, odložit mobil a poprosit někoho kolem aby mu pomohl. To by snad měl zvládnout každý kdo má řidičák.
Spadnul jsem do nouzoveho rezimu se Sprinterem. Tak nejak se to sunulo v nizkych otackach, bez kloudne akcelerace. Znamenalo by to streku se plouzit s rizikem vetsi zavady, navstevu draheho zahranicniho servisu,nebo odtah. Na volnobeh to vrcelo. Rozjezd taky dobry. Nad urcity zaber ale propad vykonu a nouzak. Na palubce vykricnik.
Nerikam, ze to pomuze vzdycky, ale stacilo tehdy zapojit hlavu. Prosmejdit motor a zacit si vsimat rozdilu tlaku v plnicich hadicich za turbem. Proste byla v hadici zespoda schovana dirka, ktera se rozsklebila az pri vetsim tlaku. Pak zacaly svindlovat pocitace. Bondpaska, zdrhovaci pasky a co vim, tak i po sesti letech je furt hadice na svem miste. Jen se vymaznul seznam zavad.
No a nedavno jsem hledal na jednom Volvu duvod obcasneho skobrtani motoru. Mrska uklepanej kablik u zapalovani.
A jedno auto ke me normalne dojelo -ale pak uz nenastartovalo. Vsechno zhaslo. Chvilka hledani, vse na svem miste, zdanlive v poradku. Akorad zoxidovani kabelu od baterie ke karoserii prave v ten okamzik po osmnacti letech a per stech tisicich kilometru reklo "dost !" Stacilo vybagrovat, osmirglovat a jelo se vesele dal. Pulhodinka.
Chutovka byly brzdy na Sprinteru v Italii nad Gardou. Patek navecer, do mesta daleko a najednou z prudkeho kopce rany a cukani z prednich brzd. Kdyz nevis, co tam kde je je, jak to funguje, alespon ramcove, tak jses v prdeli a v jeteli. Cely vikend mas zkazeny a jen litas ashanis, jak z toho ven a kdo te kam odtahne. Takhle jsem si sel za hodinku umejt ruce a druhy den jsem se v uplnem klidu splhal na kole k Tremalzu.
Neda se samozrejme improvizovat vzdycky, ale dost casto se da zachranit vic, nez by se na prvni pohled zdalo.
Totalni neopravitelnost soucasnych aut svepomoci je jen velmi rozsirena a zvelicena povera. Zvlast kdyz nekdo nevi, co tam pod tim zvedacim plechem vepredu vlastne ma a proc to vlastne vrci, ochotne tomu uveri. A podobne tomu byva i u kol.
Pověra to třeba je, ale na druhou stranu množství všeumělů typu ronda se v populaci pohybuje, ať nežeru, v promilích. A to možná nadsazuju.:-)
U těch brzd šlo o jakou závadu? Mně na autě ve vyšších rychlostech trochu pulsuje brzdový pedál a nevím, jestli si z toho mám dělat těžkou hlavu.
Dobrý je, když závada existuje a dá se nějak vyvolat. Ale co když se projevuje náhodně, naprosto bez ohledu na okolní podmínky, ale v servisu zrovna ani náhodou nikdy?
V mámině Roomsteru se stalo, že v lijáku se najednou zastavily stěrače. Úzká cesta, za mnou auto, už jenom po paměti hledám odbočku na polňačku, kde se dá uhnout a zastavit. Dám blinkr - a nejdou ani ty. Ani výstražné.
Trvalo to max. 20 vteřin, v provozu moc dlouhá doba. Pak zas všechno šlo, celý zbytek cesty.
Že prý už to udělalo dřív, že nešly blinkry (stěrače zrovna nebyly potřeba).
Naštěstí ještě trvala záruka, takže ruce pryč a rychle to řešit.
Poprvé s tím neudělali nic a chybu žádnou nenašli. Že zkusí něco vyměnit, ale zrovna to nemají.
Podruhé teda vyměnili nějaký modul XY, kde našli vadné ukostření, nebo co.
Jenom jsem s tím jednou vyjel a po 5 km už zas ve městě nešly blinkry, mával jsem rukama. Tak to už jsem se s tím docela bál.
Potřetí vyměnili údajně celou řídící jednotku a od té doby zatím klid.
Kdybych se v tom měl začít vrtat sám, asi bych hledal nějaké vyhřáté relátko, pokud tam něco takového ještě existuje. Ale pochybuju.
kamarád měl nějakou menší toyotu a dělalo mu to něco podobného. někdy nejelo to, někdy ono, někdy to chcíplo uprostřed jízdy a nešlo nastartovat, jindy vše v pohodě.
nechal to v autorizáku, tam vyměnili, co šlo a nakonec to byl hlavní svazek kabelů. na to přišli po měsíci :-D
měl štěstí, že autorizák to řešil nějak s výrobcem a nakonec mu celou opravu zacvakal přímo výrobce. protože jinak by ho oprava vyšla dráž než to auto :-))
Jéjej, tohle znám. A nejen z auta. V servisu je člověk vždycky za blbce :-)
S ohledem na svoji kutilskou úchylku nedám dopustit na starší auta. Někde z toho přelomu, kdy už začaly stříkačky, ale v autě byla jen jedna řídící jednotka, pro motor. Všude jinde šly jasný kabely - naměřím 12V-funguje, nenaměřím-nefunguje, vím kudy dál, kde hledat. Navíc se daly nastavovat, pájet, proklemovat. Nesnáším ty tenoučký drátky, přesně dimenzovaný na konkrétní odběr a ani ťuk navíc. Jsou jich tisíce, vyznat se v nich nedá, snadno se uklepou nebo jinak poškodí a kloudně se s tím nic nedá udělat. Teda vlastně dá. Za dvacku ti svazek v servisu vymění...
Jojo kamarádka takhle opakovaně zkoušela řešit nefungující okýnka. Normálně se ani nehnou, ať mačká co mačká, ale vždycky v servisu to fungovalo, takže odjížděla s tím, že je asi blbá blondýnka, aby to druhý den zase nešlo.
Nicméně prý už existují i auta, kde volant není vůbec mechanicky spojen s koly a zatáčení se komplet přenáší digitálně. Jako chápu, že řešit levostrané řízení se tím výrazně zjednoduší, ale když se to zblázní, tak ani nezatočíš...
Tohle snad je akorát u nějakých stavebních strojů a vysokozdvihů. Ne digitálně, ale hydraulicky. V normálních autech si to z bezpečnostních důvodů neumím představit. Snad leda na nějakých prototypech, nebo spíš výstavních konceptech.
Ono stačí, že plynový pedál už bývá propojený jen elektricky - a když zašvindluje, jakej se to vopruz (zrovna nedávno jsem takhle s kamionem proskákal půlku noci). Neumím si představit, že by podobně hupsnulo řízení :-))
Hele, nemám to ověřené, třeba je to blud. Já si to představovat nechci, protože čím víc obecně o počítačích a elektronice vím, tím méně bych tomu věřil, ale do značné míry tam ten vývoj spěje.
Než tahat ke každému ovládacímu nebo výkonnému prvku samostatný kablík, je mnohem levnější táhnout jen napájení a datovou sběrnici. Nataháš to nejkratší cestou všude a pak "jen" přiřadíš že zpráva od tohohle tlačítka má otvírat tohle okno a podobně.
Podobný koncept se (nepříliš úspěšně) snaží prosadit pod pojmem chytrých domů a za výhodu navíc uvádí, že si můžeš po bytě "nějak" rozmístit vypínače, světla, zásuvky... a teprve na závěr nebo kdykoliv potom v řídící jednotce definovat, který vypínač ovládá které světlo...
Když to funguje jak má, uživatel nepozná rozdíl, ta zpráva, že zmáčkl tlačítko, se přenese během pár milisekund. Pokud se to ale rozbije, bude mnohem těžší přijít na to, co se tomu stalo, zvlášť když jediný zkrat vyřadí celou komunikaci najednou... asi proto v těch autech bývá sběrnic několik.
Už před cca 20. lety se jednožilový rozvod zkoušel u aut.
Spotřebič dostane povel a bude odebírat šťávu, dokud nedostane ukončovací povel.
Pokusy pokusy, ale do výroby se to (zatím) nedostalo
No řekl bych, že CAN sběrnice se v autech používá už spoustu let. Prostě ke spotřebičům, třeba motorkům okýnek vede +12V, GND, CANH a CANL. Ty stejné 4 dráty vedou k hromadě dalších věcí a kdo co udělá, záleží na zprávě, která se po té sběrnici pošle.
Praktické zkušenosti s tím nemám, takže ti nevýjmenuju, který auta sběrnici CAN na co používají, ale google určitě napoví.
Principielně lze komunikovat i po jednom drátu (třeba Dallas vyrábí onewire teploměry), pro průmyslovou komunikaci to má dost nevýhod, přecijen CAN nebo RS485 jsou mnohem odolnější proti rušení.
Nevím, kolik je tam sběrnic, ale obyčejnejch drátů ke všemu možnýmu je v autě několik kilometrů.
To rozhodně. Ono na tom drátku z venku stejně nepoznáš, jaká elektrika v něm teče. Digitální komunikace většinou bývá nízkou rychlostí, takže nepotřebuje speciální kabely...
Jak se tak někdy u lesa válí hromádka nepotřebných autodílů, našel jsem tam kdysi přední světlo a kromě dobré žárovky v něm bylo ještě naklápěcí servo. To jsem vzal na prozkoumání a tohle bylo ještě řízené po drátu analogově, napěťovou úrovní - možná přímo z potenciometru.
Ale co mě pobavilo, ten motorek uvnitř nebyl žádný hračkový, nebo jak z CD mechaniky, ale s uhlíky, životnost řádově tisíce hodin.
A kolik má za život auta naběháno? Vteřinu, dvě? Uhlíky byly ještě vroubkované, nezaběhnuté.
Podobně je to u motorků ze zrcátek.
U Škodovek jsou ty CAN sběrnice dvě. Jedna pro pomalé periferie, kde o nic nejde, jako třeba ty žárovky a okénka. Druhá je pro periferie s rychlou odezvou pro řízení motoru a kol. ABS snad funguje dokonce individuálně pro každé kolo zvlášť bez centrálního řízení.
U dopravních letadel je už dávno knipl odříznutý od křidélek a přenos je po komunikaci. S rozvojem robotického řízení u aut také nevyhnutelně dojde k rozpojení mechanické vazby mezi volantem a řízenou nápravou.
Ale to možná až v době, kdy každý díl auta i častý servis bude podléhat certifikacím, kdy kontroly funkcí řízení a fyzického stavu budou po pár desítkách hodin provozu. A kdy se nebude už vůbec nic opravovat, ale v drsně předepsaných intervalech preventivně měnit za schválené. Pak možná.
Pár tisíc letadel takhle ohlídáš (a taky ne vždycky), miliony aut těžko.
No a co, tak to občas odjede do příkopu. Ten lidský řidič to statisticky udělá také. Každý weekend je několik mrtvol z lidského řízení.
Jel jsi někdy v autě, které zatočí jinam, než ty volantem ?
Já to zažil ve staré Oktávce, když jsem do řízení omylem vložil šnek z pravostranného řízení.
A znám jednoho, co by ti mohl povyprávět o pocitech, když se "užvejkne" hardyna na sloupku řízení. Že prej dobrý :-)
V bejvalý práci jsme taky měli bulharskej vysokozdvih. Tam je řízení zadní nápravy jen přes hydrauliku. Na jednu stranu to pouštělo olej trochu víc, takže pro udržení přímého směru na dvou stech metrech rovné cesty šel volant třikrát dokola. Při té rychlosti sranda.
No já jsem se nedávno v autě vyděsil pořádně. Po těch nefunkčních blinkrech už asi podvědomě čekám cokoliv.
Na parkovišti couvám na místo vedle auta, co už tam stojí nacouvané a tak se řídím podle něho.
Jak už vidím, že jsem správně, stoupnu na brzdu - a ono to jede pořád dál!
Dupu znova na brzdu, už čekám nějaký náraz, pak ještě zoufale zatáhnu za ruční, co to jde - a najednou to vedlejší auto zmizelo a všechno stálo.
No úplně se mi zatočila hlava, ale ta úleva!
Prostě jak jsem zpomaloval a samozřejmě i zastavil, to vedlejší auto se zároveň plynule rozjelo a nastal stejný efekt, jako když sedíte ve stojícím vlaku a jede ten vedle. Ale fakt mě to dostalo.
Nejel, neznám. Znám pouze starou socialistickou Octavii s totálně vykloktaným řízením, která se při přímé jízdě neustále musela směrově korigovat. Po 100km jsem byl úplně utahaný.
Program autonomního řízení musí být schopen stejného nouzového řízení a odvracení havárie, které dokáže lidský řidič. Pak bude za stejných technických podmínek řídit stejně nebo lépe. To je jen o úrovni zpracování a vyšperkování řídicího algoritmu. Dobře napsaný program se vypořádá i s poruchou.
šťournu si - prosím neber osobně.
" Dobře napsaný program se vypořádá i s poruchou."
"vaši Víru bych chtěl mít"
Jako strojař, v principu ničemu kde není kus kovu a styk plocha na plochu nevěřím.
Já si také šťournu. Na čem jako strojař obrábíš své výrobky? Pouze na ručně ovládaném soustruhu a fréze, nebo používáš CNC obráběcí automat? A své návrhy maluješ tuší na rýsovacím prkně, nebo používáš návrhový systém nejlépe 3D s všemožnou konstruktérskou podporou? A věříš tomu, že ti to do tvého díla nezanese nějakou skrytou vadu? Jindra tvoří návrhový konstrukční program pro stavaře, který rovnou počítá konstrukční pevnost a inženýři ho používají a podle produktů tohoto systému se staví. Věříš tomu, že to následně nespadne? Jezdíš po nových mostech, které všechny byly navrženy nějakým takovým systémem? Jezdíš kolem jakékoliv chemické fabriky, kde každý výrobní proces je řízen počítačem? Asi bys neměl, poněvadž taková chemická fabrika dokáže vybouchnout jako to udělala ta v v Záluží u Litvínova 1974. No a k Temelínu se nepřibližuj na menší vzdálenost než 50km.
Bude-li každé auto tak propracované, naddimenzované, testované (každičký díl do výroby), revidované a zavčasu měněné a několikanásobně jištěné jak u letadel, atomových elektráren, nebo kritických provozů chemiček, uveze ještě samo sebe a bude s odpovídající cenovkou prodejné ?
Srovnáváš srovnatelné ? (hlídané kusovky za miliardy / série za hubajze)
Já bych se upřímně bál hlavně toho počítače, co na těch sběrnicích bude sedět.
Přecijen po přeřezaných hadičkách k brzdám zůstanou stopy a když bude mít řidič štěstí, může to dopadnout i dobře, zatímco zjistit, že nešlo o mikrospánek, ale pár vteřin před čelním nárazem převzal řízení někdou z cloudu a těsně před nárazem vymazal logy, bude o poznání těžší...
O tom, jak to vypadá z bezpečností spotřební elektroniky (IP kamery, routery, mobily) si snad nikdo nedělá iluze, nevidím důvod čekat, že to u auta bude lepší a mobilní připojení už leckeré auto má, takže to ještě bude veselé... :-)
Nemusí jít ani o nějaké úmysly. Stačí chyby systémů, výpadky sw, nebo hw. Kdejaká kára musí kvůli zaškobrtnutí systému na diagnostiku. A to hrozí nejvýš snížený výkon, vykřičníky na palubce, nebo v nejhorším případě zastavení motoru. Nedovedu si představit nějaké výpadky v řízení. Ve stovce by stačil jen nepatrný výpadek, zaškubnutí do boku...a je vymalováno.
Tak ono teď sice máš volant nějak spojený s koly, ale kdyby se rozhodl posilovač řízení, že ti v nečekaný okamžik "pomůže", asi bys taky měl co dělat, abys zůstal na silnici, podobně i ABS by ti mohlo krizovou situaci udělat ještě krizovější...
A zatímco dřív to bylo hlavně o mechanických prvcích a jednoúčelové elektronice, dneska je v každé krabičce mikrocontroller, v jehož programu můžou být chyby a proto se zpravidla dá aktualizovat firmware a ty chyby tak opravit... nebo zanést nové... :-)
Co jsem pochopil, tak u letadel se dodržuje princip, že poslední slovo má vždycky kapitán/pilot a téměř každou automatiku může vypnout... protože se předpokládá, že se čidla mohou porouchat nebo nastane situace, se kterou program nepočítá a člověk má stále šanci to vyřešit a letadlo zachránit.
Je ale otázka, jak to bude s různými asistenty v autech, protože holt pilotem dopravního letadla se stávají jen vyvolení, zatímco řidičák dostane defakto každý... a představa, jak nějaký asistent zatočí do pole jen protože na silnici někdo na silnici nastříká "středovou" čáru, taky nic moc. :-)
Opět jen vyjadřuješ strach z toho, že je to špatně poznatelné a pochopitelné. Jaký je rozdíl, mezi tím, že tě zabije chyba programu nebo mechanická chyba třeba posilovače řízení, nebo prasklá pneumatika? Když je program dobře napsán, důkladně otestován, tak není důvod, proč by měl selhat. To, že ve spotřební elektronice jsou chyby v programech je tím, že je obrovský tlak na rychlost a tím levnost vývoje. Takové letadlo je plné řídicího software a letadla nepadají. Fabriky jsou plné robotů a vyrábějí a nezabíjejí svou obsluhu. Řídicí počítače v chemičkách dokáží uregulovat výrobní procesy a chemičky nevybuchují a nelikvidují celé své okolí. Ostatně i ta auta, když spadnou do poruchy, tak je to z důvodu divného chování nějakého čidla a ne z důvodu zbláznění řídicího programu. A ta porucha se projeví tím, že to auto nejede a ne tím, že to před zatáčkou prudce přidá na výkonu motoru a pošle tě to do škarpy. Reaguje to na poruchu bezpečně a správně. Dokonce to občas dokáže tu poruchu nějak eliminovat a v nouzovém režimu ti umožnit se dotáhnout do servisu. To, že detekce té poruchy je obtížná a nad síly některých jednoduchých automechaniků, není vinou řídicího programu. Neustále detekuji poruchy na strojích s mým řídicím programem a i pro autora je to občas obtížné. Musí se vytvořit dobrý diagnostický program a i jeho výsledky se musíš naučit vykládat. Je to věc podrobnosti té diagnostiky, tvé inteligence a tvé zkušenosti. No a všechno to stojí peníze. Lepší program se déle vyvíjí a zkouší. Lepší diagnostik s většími zkušenostmi je dražší, než ucho co umí jen připojit tu diagnostiku a slepě se podle ní řídit.
Když to tak čtu, stejně moc nechápu, k čemu je ta elektronika dobrá, izoluje nás od kontaktu s realitou víc, než to dosud dělala obyčejná technika bez elektroniky.
Tak i ta obyčejná technika a veškerý pokrok nás vlastně izolují od reality.
Asi je to dost subjektivní, co člověk ještě považuje za přiměřený/přijatelný zásah, protože jako žít nahatý v jeskyni a lovit zvěř klackem by se mi nelíbilo... to totiž by kontakt s realitou byl tak silný, že bych umřel hlady nebo zmrznul. :-)
Já se spíš obávám změn ve společnosti, které masové nasazení robotů nevyhnutelně spustí. Bude to 3. průmyslová revoluce, ty změny budou masivní a už jsme jim nadosah. Spousta jednoduchých zaměstnání pro jednodušší lidi zanikne a zatím nikdo netuší, čím se ti lidé budou živit a co budou dělat. Čím se budou zabývat, aby byli zapojení do společnosti a nezabývali se jejím rozbíjením nebo životem mimo společnost. Kam vede život na sociálních dávkách už vidíme nyní v Sudetech.
Zatímco ztráta kontaktu s realitou a s ní i vyšší zranitelnost civilizace, se i díky závislosti na elektronice, dle mého, evidentně zrychluje. Mi fakt přijde, že jsme jak stádo určené na porážku. A to píšu jen o našem vztahu k přírodním silám a ne o periodicky se opakujícím průserům, které si způsobujeme vlastními silami.
Momentálně řeším u auta tak zdánlivou blbost jako je výměna žárovky parkovacího světla. Teoreticky velmi jednoduché. Otevřít haubnu, sundat gumovou šprcku z reflektoru, sáhnout do reflektoru a vytáhnout objímku se žárovkou. To se snadno napíše do manuálu.
S tím, že to budu dělat jen po hmatu jsem tak nějak počítal po zkušenosti s ostatníma žárovkama, problém ale je, že tam prostě není kudy šáhnout. Takže, aby člověk vyměnil blbou žárovku, asi bude potřeba vyndat baterku a demontovat pět dalších věcí, abych se dostal zevnitř do reflektoru.
Běžné, znám auto, kde pro výměnu žárovky musíš nejdřív vyšroubovat a vysunout celý nárazník a povolit blatník a taky to jde, jen vědět jak na to :-)
než to sesmolím... :-/
Má brácha hotovou rozborku/sborku auta :o)))
Každé auto co bylo tak několikrát :-))
Teď dlouho ale ne, tak si vyhlídl synovcovo auto :-)
Tak pokud musíš jen vyndat baterii, tak je to ještě fajn. Nedávno jsem řešil žárovku na Volvu V40. To byla sranda. Než jsem přišel na to, že kromě nějakých šusplechů a krytů z podběhů musím ještě odšroubovat celý přední nárazník, aby šlo vyjmou celé světlo ven. Pak už to byla hračka.
Naštěstí to ale měli vychytané. Nárazník (komplet, železo i plast) je na dvou jeklech, zasunutých do větších jeklů. Takže po vyšroubování čtyř šroubů zespoda se nárazník vytáhne dopředu jak šuplík.
Poprvé půl dne laborování, podruhé práce na půlhodinu.
Měnil jesm H7 potkávačku u Zafiry.
Přesně podle návodu.
Mění se přez podběh kde jsou dvířka v plastovém obložení.
Za nima gumová čepička a za ní žárovka.
Ven to jakž takž šlo. Po 25 minutách klečení a ležení a strkání ruky do míst kde to nešlo (potřeboval bych o kloub víc) jsem kapituloval a zavolal 10 letou dceru. Ta se tam dostala. Sice jsme si museli vysvětlit co a jak má pasovat, ale žárovka tam v krátké chvilce byla.
Po prohledání opláckého fóra na mne vyskočila rada. Auto na hever a zvedout.
Protože žárovky mají +- shodnou životnost měnil jsem do dvou týdnů další. Opravdu, hever to jistí.
No pokud mi praskne žárovka v zimě někde v divočině....
No já mám Háčkovou Astru. Předpokládám, tedy že stejná oplácká pakárna. Výměnu H7 skrz podběh už mám celkem nacvičenou, ale nevim jak u Zafiry, ale u Astry se do toho vnitřního světlometu normální rukou rozumným způsobem prostě nedá dostat.
ano, B-čková Zafira vychází z H-čkové Astry.
A to nadzvednutí na hevedru to jistí. Dceru nepujčuju :-)
Vnější světlomet mě netrápí, podběhem to umím bez heveru, i když je to trochu boj, ale do toho vnitřního se má vlézt od motoru, už jsi třeba měnil u Zafiry žárovku ve vnitřním světlometu? (dálkový nebo parkovací světlo)
Zkus to laparoskopicky, přes výfuk.
Kamarád měl Patrola. Vůz, který mu vyhovoval po všech stránkách, minimum poruch, pro architekta ideál.
Nedávno mu praskla žárovka. A protože se všemi "auto" problémy obracel na servis, zajel do servisu. Přijímací technik začal psát zakázkový list a povídá: "Ale počítejte s cenou cca 100 tisíc. Ono je tu kolem reflektoru všechno zkorodované, takže to bude muset být nové. A je ve hvězdách, bude-li to k čemu chytit.
Takže trváte na zakázce?"
Netrval, teď má Dacii Dustera.
No vidíš, my pořídili sexinu s najetyyma 120 tisicema a po tisicovce a necelém měsíci se nám rozsvítila kontrolka motoru, protože je pravděpodobně nacaty katalyzátor. Najezdem to sedí, ve středu budu snad moudřejší :-D
co že to máš za auto?
Suzuki sx4, známé též jako sexy4 a sexina :-D
To sis ovšem nekoupil zrovna etalon spolehlivosti.
Já zas slyšel, že sx4 patří mezi ty spolehlivější kousky, co se dají sehnat ;-)
Ale každý samozřejmě chválí něco jiného. Já bych třeba nikomu nedoporucil golfa. A spousta lidí s tím jezdí bez potíží. Prostě je to hromada šrotu a drátu a když chytnes páteční noční smenu... :-)
si teda šťournu - co tak reklamace skrytých vad?
Tohle asi skrytá vada nebude, podobně jako třeba rozvodový řemen po nějakých 150 tisících.
Zítra tam asi jedu, snad na mě budou mít chvíli. Popsal jsem mu, co to dělá, jaké chyby hlásí palubní počítač (geniální věc. Zapněte klíček, třikrát tlumena světla a třikrát otevřete a zavřete dveře, a chyby se ukáží na displeji místo najetých km :-))), a vypadá to prý na uklepany kontakt na lambda sonde. Že se na to kouknou. A že jsem to kupoval před měsícem, tak to bude v rámci záruky :-D
Pokud jo, tak by byla dobrá zpráva
Na druhou stranu jsou problémy s emisema známou bolesti sx4 mezi 120 a 140 tisíci km. Ale s tím jsem do toho šel :-D
Holt se kuchne přinejhorším katalyzátor a vrazi se do něj nová vložka. Za 5000 i s praci je poresene ;-)
Jestli je problém mezi 120 a 140 tisíci kilometrů, tak ty už můžeš být nějakých 80 až 100 tisíc v klidu ;-)
Naše má najeto 122000 :D
A ten dosluhujici katalyzátor je zaručeně důvod, proč se toho předchozí majitel zbavoval. Udělal bych to stejně ;-)
Tohle je i s vyplněnou serviskou a servisovane přímo v simcaru.
Ukazoval mi tam ještě jednu sx4, ale varoval mě, ať ji neberu, že sice vypadá hezky, ale měl vytazeny průběh najetých kilometrů a byl tam moc pěkný zub. Prostě to blbec majitel stocil, no.
Nemám problém koupit i auto s najetymi 200 tisíci, když se o něj majitel staral. Pořád lepší než něco s 50 tisíci po praseti.
Leda blbec by mohl uvěřit tomu, že kupuje třeba 15 let staré auto s najetymi 80 tisíci. Nebo třeba já u minulého swifta z bazaru :-D
On ten majitel stocene sexiny byl dobrý vychcanek. V servisu si totiž při servise po jistých zkušenostech některé věci začali fotit. Třeba kotouče. Když k nim jel na servis, tak dál originální a jinak většinu času jezdil na druhých. Každou druhou výměnu oleje dělal někde v garáži a stacel pravidelne tachometr.
Přišli mu na to prý tak, že byl odjety na dovolené, jeho manželka to tukla a auto jim bez jeho vědomí dovezla. S nasazeným jinýma kotoučema a vysokým stavem tachometru. No a pak zas přijel na pravidelnou kontrolu s originálními a nízkým stavem tachometru. Pech, no :-D
V tomto případě měníme celý vůz....
Zrovna nedávno jsem takhle viděla stát v křižovatce paní v autě. Zjevně čekala na výměnu píchlého kola. Když jsem šla asi po půl hodině zase kolem, pořád tam stála, ale už měla aspoň puštěné blikačky. Možná nečetla návod, tak netušila, k čemu je ta podivná skládací věcička, co ji vozí v autě jako povinnou výbavu:-))
to neví ani mužští. aspoň co tak koukám, když se tu srazí na cestě před prodejnou. půl hodiny čekají, než přijede policie, ale aby vytáhly trojúhelník nebo si aspoň dali vestu a zapli blikačky, to je nenapadne :-)
a to té "tvé" paní nikdo ani nepomohl odtlačit to auto mimo křižovatku? :-D
Jsou věci mezi nebem a zemí:-))
Návod k tomu kolu jsi nedostal?
Přijde mi to, jako kdybych si koupila auto a pak se na netu ptala, zda mám do toho lejt benzín nebo naftu:-))
Ty si fakt ke kolu studovala "návod"?!?
Je fakt, že já jsem také dost dlouho netušila, jestli mám hydry nebo mechanické kotouče. Ale mě to bylo fuk - to byla věc servisu. Mě zajímalo akorát to, jestli kolo brzdí.
Ne, nestudovala jsem návod. Studovala jsem kolo při jeho koupi. Nějak mám tento blbý zvyk v povaze, že když něco kupuju, tak se ptám na to, co nevím. Fakt za to memůžu:-))
To já také, ale jestli mám kotouče hydry nebo mechaniky, to mi bylo fuk. Pro mě bylo podstatné, že to byly kotouče a ne véčka.
Já jsem si návod náhodou přečetl.
Problém současných návodů je v tom, že jsou totálně univerzální, když už to někdo napíše, tak to pak dávají ke všem kolům od té značky, takže tam byly zmíněné jak kotoučovky, tak véčka, takže pokud nevíš, co přesně na kole máš, návod ti moc nepomůže, protože obvykle počítá se všema variantama a hlavně je plný nesmyslných varování a užitečných informací tam bývá minimum.
Já byl každopádně rád, že jsem k Meridě dostal nějaký prastarý návod ze šuplíku, protože tam ještě nebylo nic o zániku záruky při použití kola k závodění... :-)
Jo návody typu "v případě problémů kontaktujte servis" miluju.....
Nastesti je ale fura navodu i videonavodu a poraden na internetu. Staci chvilku hledat.
Největší fór co jsem zažil byla paní, která přikráčela do cykloservisu s tím, že jí pískaly kotoučovky, tak je postříkala olejem.. teď prej už nepískaj, ale taky nebrzděj. A copa prej s tím?
Některým lidem holt nepomůže ani důkladná příručka Německé armády (viz Báječní muži na létajících strojích)
To je presne to, o cem pisu vyse. Cim dal vic chybi alespon elementarni znalosti fungovani a principu i tehle jednoduchych zarizeni. Podle me by to v nejake forme melo patrit uz na zakladni skolu, o fyzice a technice neucit jen vnejakych obecnych pouckach a historickych datech, ale na konkretnich prikladech z bezneho zivota.
Mimochodem, nedavno jsem tu daval k lepsimu, ze jsem byl pri reklamaci objemu spreje poucovan obchodnikem o stlacitelnosti kapaliny :-)
Kapalina musí být stačitelná, jinak si nedovedu vysvětlit množství piva, které jsou schopní vypít někteří hubení jedinci bez toho, aby museli něco vypustit :)
Střihni ten bovden k brzdě, když něco poteče, męl si hydry
A stroj pak může zastavovat například kotvou. Bude to velmi originální a zcela jistě mechanické.... případně si pro kontrolu může přeříznout lano.
Proč by nemohl zastavovat kotvou?
Když tak může zastavovat letadlo (při přistání na letadlové lodi). :-))
Přilepím otázečku sem, trochu to souvisí.
Budu překopávat treka na kotouče. Takže musím objednat a přeplést náby. Ráfky mám zánovní Mavic, plošky pro čelisťové brzdy mi nevadí, módní policie promine :-)
Jak je to ale s uchycením kotoučů ? Na všem ostatním mám zatím šest děr, centerlock nikde. Na dražších kolech vídám snad všude šest děr, centerlock jen občas, ale přece jenom občas ano. Tak nějak podvědomě (možná bezdůvodně) beru šest děr jako vyšší level, centerlock jako řešení pro "obchoďáková" kola. Třeba je to blbost.
Máte někdo zkušenosti s oběma typama uchycení ? Srovnání ? Zůstanu stejně asi u šesti děr kvůli záměnám, ale zajímal by mě rozdíl.
U Shimana je mírně výhoda cl stejná velikost příruby jak u véčkonáboje (45 mm průměr), tekže lze použít původní dráty (pokud jsou kvalitní, já používám DT). Předchystával jsem zadní na kotouč, dal jsem cl, neboť byl sehnatelný v 36d (na můj přesmetrák + brašny mi příjde vhodnější 36 jak 32 d)