Zdravim,
chtel bych poprosit o radu, zda Dual Drive 21 nebo Deore? Diky za nazor, doporuceni a sdeleni zkusenosti.
Musíš ještě přidat informaci o tom, jak a kde budeš nejvíc jezdit. DD21 je komfortní systém, který řadí příjemně a rychle, ale s 21 převody můžeš mít trochu menší rozsah nebo při stejném rozsahu větší stupně mezi převody. Třeba mě by to vadilo a bral bych Deore, ale myslím, že víc jak polovina lehocipedistů u nás by šla naopak do toho DD21, protože je nezajímá drápání se do nejprudších kopců ani jízda 80km/h z kopce, takže některé převody oželí výměnou za lepší řazení.
Diky za reakci a názor. Spíš bych to viděl na takovou tu "rekreačni vikendovou cykloturistiku", i když občas něco geomorfologicky "extrémnějšího" na mě taky přijde. O lehkosti řazení jsem uvažoval spolu s estetikou jednoho tácu, ale to bychom se za chvili dostali k tomu, jestli modrá nebo červená, i když ... . S těmi sjezdy se nemohu nezeptat, co kotoučovka?
Zadek blokneš dobrým V-brakem na suchým betonu celkem v pohodě, dopředu bys kotoučovku uživil. Drtivá většina Azubů koutouče nemá, dřív ani nebyly návarky. Tím pádem naplno nevyužiješ to, že ti nehrozí přelet přez řídítka a zadní kolo dostaneš do vzduchu jen úmyslně. Ale i s tím se dá jezdit bez potíží, standardně dodávané V-braky jsou na Azubech kvalitní a s dobrými špalíky brzdí solidně. Na rekreační ježdění cos popsal kouče rozhodně nepotřebuješ (ve smyslu že nejsou potřebné), situaci kdy budeš brzdit co to dá potkáš jednou za rok a stejně to ubrzdíš. Pokud vážíš nějak hodně, jako třeba přes 90kg, potřeba kotoučů může být vyšší, člověku co má dva metry a sto dvacet kilo bych je vyloženě doporučil, ale takový člověk málokdy kupuje pětku, to spíš Max.
On hlavně rozsah nezáleží na počtu převodů (jakože jestli 7 nebo třeba 9 kolečko) ale pouze na velikosti nejmenšího a největšího. Takže 3x9 může mít klidně menší rozsah než 3x7 (akorát jemněji odstupňované převody). V reklamních materiálech o DD píšou, že ta převodovka má větší rozsah než běžnej trojtác, to se musí přepočítat.
Mě osobně na DD vadí hlučnost (ale zkoušel jsem jen jeden kus, patrně nezaběhanej).
Já mám dural drive 27 a s převodovkou jako takovou jsem spokojenej náramně a kdybych se měl znova rozhodovat neváhám ani chvilku. Nevím jaký je to sedmikolečko, takže nemůžu soudit. Já z devítikolečka používám v podstatě jen tu větší půlku. Ten spodek skoro nevyužiju, protože když jedu z kopce a šlapu naplno, tak jsem někdy při padesátce myslím na třetím nebo čtvrtém odspodu. A jelikož nejsem sportovec, ale spíš turista, kterej na tom jezdí tak nejvýš třikrát čtyřikrát do týdne, tak se při rychlosti přes padesát vezu a nešlapu. Takže ty spodní dvě kolečka prakticky nepotřebuju, ale nahoru bych do prudkých kopců klidně ještě nějaké větší snesl. Výrazně hlučnější mi to nepřijde a časem se to "ojezdí" a je to úplně v pohodě. Tedy můj závěr je, že já bych neváhal a šel do převodovky.
tak si tam dej menší tác a máš to.
Řešil jsem podobný problém a nakonec jsem so rozhodl pro obojí. Mám DD27 a vpředu trojtalíř a přesmykadlo. Touto kombinací sice vznikne impozantních 81 převodů, (bude tam asi řada duplicit - nezkoumal jsem to), ale i já jako občasný cykloturista vyššího věku, jsem velmi vděčen, za rozšíření převodů , jak na těžší, tak na lehčí stranu. Zejména DD je pro mě nenahraditelné, hlavně pro jeho možnost řadit bez nutnosti pohyhu, což využívám prakticky při každém rozjezdu. Na lehokole se totiž na těžší převod obtížně rozjíždí. Zvykl jsem si například po rovině na asfaltu jezdit na velký talíř vpředu, na DD na těžký převod a při jízdě řadím podle potřeby převážně přehazovačkou. Kyž zastavím, tak v klidu přeřadím DD na nejlehčí převod, pohodlně se rozjedu a s narůstající rychlostí dávám na DD těžší a potom opět nejtěžší převod. Nedovedu si představit, jak bych se rozjel bez DD na velký talíř vpředu a nějaký těžší pastorek.
Finanční nárůst tohoto řešení oproti samotnému DD mi nepřipadl už tak dramatický, tak jsem do toho šel. Kdybych se ale z jakéhokoliv důvodu musel rozhodnou mezi DD a trojtalířem - tak jednoznačně DD. Hlučné mi nepřipadne, za jízdy ho neslyším.
DD nemám a občas mě někdo v městské dopravě náhle zastaví. Na největší talíř a třetí nebo čtvrtý nejmenší pastorek se klidně rozjedu, jen to chvíli trvá. Musíš déle držet balanc v malé rychlosti a zároveň s tím se pořádně zapřít do sedla, abys protočil pedály přes tu první úvrať, ale jde to, a podle mě díky té sedačce za zády to jde líp než na klasice.
V tvém případě to určitě bude tím, že jsi zkušený letitý lehokolista s mnoha najetými kilometry, vytrénovanými svaly, již dobře adaptovanými na lehokolo. Já jako začínající (zatím jen tak sahám na 500 km na lehokole), mající nadváhu se musím soustředit při rozjedu, abych nejel potácivě. Taky nevím kolik vážíš, ale při rozpohybování mých 100 kg na těžký převod mám strach o řetěz. Třeba se to časem zlepší, ale zatím mám radost, že DD umožní lehčí start.
Já mám 62kg, ale stokilový člověk má vždycky taky víc svalové hmoty než já. Důležitý je poměr výkon/hmotnost, a ten mám myslím celkem slušný.
Jo a už jsem dvakrát přetrhl řetěz a jednou ohnul převodník při rozjezdu na těžkej převod. Podle Azubu se to stalo jen mě, takže asi mám té energie fakt dost. Najedu tak asi 5000km/rok.
Ahoj, presne ako píšeš, viac záleží na počte zubov než koliesok. Toto väčšina ľudí zamieňa a myslia si, že čím väčší počet možných (aj nemožných ;D) prevodov má bicykel, tým lepšie prejdú všakovakým terénom, do kopca a tak...
Veď aj 7-9 kolieska sa predávajú aj pre rekreačné/závodné jazdenie. Potom majú napr. závodné 10-kolieska menší rozsah prevodov ako napr. turistické 6-koliesko, ale samozrejme oveľa jemnejšie odstupňované jednotlivé prevody.
K tomu DD:
Skôr by som povedal že má tá prevodovka približne rovnaký rozsah, resp. menší než bežné trojprevodníky.
Podľa manuálu SRAM DualDrive majú jednotlivé stupne:
1=73%
2=100%
3=136%
Takže v porovnaní s mojim trojprevodníkom 26-38-48
má DD 27,74-38-51,68.
A v porovnaní s MTB prevodníkom 22-32-44 má DD 23,36-32-43,52.
Ja už som si viac-menej na ten hluk zvykol, ale najviac to drnčí na najťažšom stupni, takže ak chcem viac počuť okolie, stačí preradiť na nulový (stredný) alebo najľahší.
Ale nie je to zasa nejaký rachot, napr. osobná skúsenosť: 2 rovnaké modely 6-koliesok s voľnobežkou a odlišná hlučnosť, povedal by som minimálne dvojnásobný rozdiel... takže asi ako všetko to záleží od kusu.
Ešte som zabudol, že DD na ľahkom a strednom stupni má približne rovnakú hlučnosť v porovnaní s klasickými 8-9 kolieskami s voľnobežkou.
No to je možný, akorát ty 8-9 kolieska cvrkají, jen když se nešlape, kdežto ta převodovka cvrká, i když se šlape, a to mi na tom hlavně vadí (většinu času jízdy na kole šlapu). Některé náboje mají válečkové volnoběžky a necvrkají vůbec (např. některé staré Shimano na sedmikola nebo torpéda).
No já to napsal tak jak jsem to napsal, protože netuším, jaké složení má ta sedmikazeta u DD21, jestli nejmenší má 11 a největší 32, tak je rozsah minimálně stejný jako u 11-32 a 26/38/48 vpředu, za cenu větších stupňů mezi převody. Ale podle mě má sedmikolečko krajní hodnoty blíž k sobě, aspoň většinou, něco jako 12-30.
já myslím, že tam jde dát standardní kazeta, ne? Takže si tam můžeš dát, co chceš.
Pokud seš jako my dva co se v tom furt hrabou a umí svoje kolo rozebrat a složit do šroubku. Nebo pokud přemluvíš Azub, aby ti někde splašili nějakou podivnost. Ptal jsem se na to, a sehnat sedmikolo s 11 nejmenším možná ani nejde (nevijou o tom) a s 32 největším by se dalo, ale pak má 13 nejmenší. Kombinaci 11-32 bys možná dokázal složit kdyby se ti podařilo splašit samostatný pastorky nebo to poskládat z víc kazet, ale stálo by to samozřejmě dost peněz.
Diky Vam vsem za podnetne reakce!!!