Mám na horákovi Autor Traction hydraulické brzdy Tectro Draco WH s 7" kotoučem. Na zadním třmenu hned od začátku trošku prosakoval olej a po čase mi zaolejovával kotouč a destičky. Při reklamaci mi technik nevěřil a jen to odmastil a chtěl znát výsledek, zda se to bude opakovat. Pak jsem si přetrhl achilovku a na reklamaci se vykašlal. No a teď mi ježdění zase začalo jít a odmašťování a vypékání destiček po 3 měsících mne začalo štvát.
Zjistil jsem, že samotný ke všemu bílý třmen Draco nový neseženu. Seženu buď zadní komplet v černé barvě, nebo seženu nějakou sundanou kompletní brzdu, ze které si mohu třmen vyndat.
Ještě mne napadlo, koupit úplně jinou zadní kompletní brzdu, nějakou lepší a tu tam namontovat. Ale není mi jasné, jak to je s kompatibilitou vůči rámu a kotouči. Ta Draco je namontovaná myslím "Post mount" přímo na rám kola bez adaptéru. Co bych musel na Kupkolo při výběru brzdy sledovat? A co kdybych si chtěl koupit jen třmen? Jsou ty hadičky a koncovky kompatibilní?
Jsou ty dva typy montáže a nejsem si jistý nějakou kombinací brzdové páky s "cizím" třmenem. Navíc třeba Sram používá brzdovku DOT 5.1 a Shimano minerál.
Nejlepší máš koupit nějaký komplet (za části zas tolik neušetříš) a jen případně zkrátit hadici.
A co se týká uchycení třmenu a velikosti kotouče, tak to je jak? Nerad bych koupil brzdu a pak ještě sháněl adaptér nebo měnil velikost kotouče. Zvláště vzadu by to bylo dost neefektivní. Vlastně často jezdím s tou zadní brzdou brzdící jen na jedné ploše kotouče a moc to nepoznám. Stačí, že dobře brzdí ta přední.
Podle velikosti kotouče volím adaptér. Ten druhý systém uchycení neznám, nemusel jsem zatím řešit.
Takže problém adaptérů je jen se změnou velikosti kotouče? Pokud mám třmen přišroubovaný rovnou na rám, tak tam přidělám i jiné třmeny a na stejném kotouči co tam už je to bude fungovat? Je to prostě všechno kompatibilní? To by bylo skvělé. Hadice a odvzdušnění si už zvládnu sám.
Stejny typ uchyceni by mel byt kompatabilni. Menili jsme Avid za Shimano a bez problemu.
Odvzdusneni u mineralu (Sh) jednoduchy, u Sramu s brzdovou kapalinou podle manualu lepsi delat s pripravkem s vytazenim zbytecku vody podtlakem.
Ale ty mas radsi bublinku, vid ;-)
Na té mé zadní brzdě bublinku nepotřebuji. Jak se postupně maže olejem, tak brzdí s velmi pomalým nástupem :) Teď je zrovna nově odmaštěná, tak jí to chvilku vydrží, než seženu nějakou náhradu. Naštěstí ta přední je v dobrém stavu a brzdí perfektně.
U popisu brzdy by mělo být uvedeno, jaký typ třmenu tam je.
Shimano je většinou PM (Postmount) a běžné brzdy jsou na 160mm kotouč. Na větší bys musel přikoupit adapter. Ale dozadu 160mm myslím stačí.
Tolik k Shimanu, ostetní značky bys musel dohledat.
Dají se sehnat brzdy sundané z nového kola, za docela dobrou cenu. Jen je potřeba si pohlídat, jestli budou hadice dostatečně dlouhé.
Kolega Brahma se snad nebude zlobit když se zde zeptám.
Po kolika najetých km měníte brzdové destičky?
Mám najeto a "nabrzděno" 3000km, je to už na výměnu?
Popřípadě jaké kvality koupit?
Destičky můžou vydržet klidně deset let a tisíce kiláků, nebo taky jen měsíc, v extrému i jen jednu vyjížďku. Furt ty samý. Záleží na intenzitě použití a hlavně na podmínkách (prach, bláto atd.) Na kilometry se to počítat nedá.
Pokud nepotřebuješ opravdu razantní (závodní) brzdění, tak kupuj tzv. organiku. Brzdí taky dobře a spolehlivě, míň likvidují kotouče.
Na předek, když je zrovna potkám, cpu oranžové Alligátory, vydrží hodně - ale jinak bez problému vozím docela laciné Force, dělají i na hliníkovém základu. Vydrží asi míň, o trochu častější práce s výměnou (stejně to ale rozebírám při čistění), na peníze to vyjde podobně. Odbrzdily Dolomity i Beskydy.
Měním až když jsou sjeté. Někdy to je dřív jindy později podle podmínek ve kterých se jezdí a hlavně brzdí.
Určitě nejde určitě nějaké ani přibližné kilometry. Už jsem taky viděl a zažil sjet destičky během nějakých 150 kilometrů a někdy vydrží i 1500 km. Když se jezdí převážně na silnici a ne v blátě a brzdí se trochu s citem, tak musí vydržet hodně dlouho.
V blátě nejezdím, maximálně prach z šolinové cesty. Jak poznám že jsou sjeté? Pro mně je to velký problém je vytáhnout a zkontrolovat ale asi se tomu nevyhnu. Je to jediná brzda kterou na vozíku mám kromě těch dvou bubnových, ty ale moc dobře nebrzdí. O vikendu má být deštivo tak se do toho asi pustím s pomocí kamarádů:-)
Co tam máš za brzdy? Já mám běžný shimano a když si vezmu silnější světlo, tak z vrchu vidím na destičky bez demontáže. Když už jsou tak do 0,2 mm tak na kontrolu už to někdy není pořádně vidět a musím je vyndat.
Brzdový kotouč Shimano RT56 160mm 6D
Brzda kotoučová mechanická Shimano M375 P
Brzdové destičky Shimano M485,575 polymer.
Mám velmi špatný zrak a těžko se ohnu díky kloubům 25cm k zemi. Tak že si to nechám vytáhnout domů a doma to zvednu na stolek.
A možná taky bude stačit poštelovat lanko, bohužel prd na to vidím.
U mechanických kotoučovek se musí dost často štelovat a posouvat destičky blíž ke kotouči. To je taková jejich trošičku nevýhoda.
Pokud hůř vidíš a ještě se pořádně neohneš, tak bude asi lepší a rychlejší a míň namáhavé když na to mrkne někdo jiný, samozřejmě ten kdo ví na co koukat a co kontrolovat. Zase tak často se to dělat nemusí když nejezdíš mimo silnice ani v blátě. Pro mechanika to je otázka jedné minuty zkontrolovat a dvou když došteluje.
Na svých levných brzách Tectro mám patrně destičky polymer. Přitom v nich vidím kovová vlákna. To je standard? Jak vybrat na Kupkolo destičky do mých brzd, aby se tam vešly tvarem, tím očkem na konci pro šroub a byl to ten správný materiál?
Destiček je celá řada, tak musíš kupovat ten správný typ.
A materiál destičky záleží na tobě jestli chceš tvrdé nebo měkčí brzdění. Já používám organiky a bohatě mi to stačí i v náročných sjezdech, protože dolů zase tak rychle nejezdím a nemusím příliš tvrdě brzdit.
A tlouštka 0,2mm je ještě přijatelná, nebo už je to mez pro výměnu?
Pokud to je v celé ploše destičky, tak určitě dobrý, ale potřeba myslet na to že brzo může přijít výměna a vozit destičky sebou. Já je teda vozím stále i když mám hned po výměně, zvlášť když se jezdí v náročnějším terénu.
Na skládačce mám původní organické destičky Force už nějakých 8500 km (něco přes 4 roky) a zatím jsou sjeté zhruba do poloviny původní tloušťky. Jezdím s tím po Praze, takže brzdím často a důkladně. Vepředu jsem destičky jednou vyndaval a čistil (zaryl se tam nějaký tvrdý kamínek a skřípal), jinak bez údržby.
Máš hydrauliku, nebo bowden? Jestli bowden, tak kolikrát už jsi musel přitahovat dorazy, aby ti páčka nešla až na řidítko? Jestli ani jednou, tak máš času dost.
Tloušťka destiček se pozná při pohledu do třmenu rovnoběžně s kotoučem. Mělo by být vidět, kde končí brzdové obložení a začíná o kousek širší podkladová kovová destička. Jaká tloušťka je ještě dobrá a jaká už ne, to přesně nevím. Předpokládám, že to poznám po zvuku.
Je to lanko a už jsem na konci závitu u páčky, brzdění je na doraz a moc to nebrzdí.
Jestli jsi kromě lanka poctivě dotahoval i polohu nepohyblivé destičky (tedy jestli nemáš pohyblivé obě), tak jsi definitivně na konci životnosti - na nic nečekej a měň.
Mění se až se sjedou, Shimano udává tuším měnit když zbývá pod 0,5 mm brzdného materiálu (na nových je cca 2 mm) já zruším Shimano polymer destičky za 400 km přední a 800 km zadní. Takže na předku sem přešel na kovovou směs, ty vydržely 1200 km, ale zas nelze mít ty úplně levné kotouče.
Úplně levné kotouče se sintrovými destičkami rychle mizí, nebo nebrzdí? Pokud se rychle obrušují, kolik to asi tak zvládne destiček řádove za 150 Kč při ceně kotouče cca 600 a více? Nebo mám ty ceny blbě?
Osobně sem to nezkoušel, ale předpokládám, že jen rychle mizí, já sem SM-RT54 kotouč sjel na podlimitní tloušťku 1,35 mm po necelých 900 km a dvou párech polymerových desek, netroufám si hádat jak by to mizelo pod kovovými. Kotouče Shimano nevhodné pro kovové destičky mají na sobě napsáno RESIN PAD ONLY, pokud si to dobře vybavuji tak číslo v označení SM-RT?? nenší než 60 (tedy začínající číslicí 5 či nižší) jsou jen na polymery, 6 a víc i na kovové. Nejlevnější na Centerlock na kovové destičky jsou SM-RT64 (používám), cenově cca od 350 Kč 160 mm, 400 Kč 180 mm.
Jakou velikost kotouče zvolit pro 20" kolo a proč?
Na 20" mám všude 160 mm, na hydraulice i mechanice a stačí bohatě, protože brzdný účinek teoreticky odpovídá průměru kotouče 208 mm na 26" kole nebo 232 mm na 29" kole, to není málo.
Jestli někdo dává na lehokolo na 20" dopředu větší, je to snad jedině kvůli lepšímu chlazení. Jinak akorát víc překáží.
Pro lepší chlazení bude určitě lepší použít brzdy s chlazením než větší kotouč.
Jde o to že potřebuji dostat brzdící třmen více ven aby mně nedřel o šrouby na motoru, což se stalo po výměně destiček, viz foto. Je na to nějaký adapter pro posun ze 160mm kotouče na 180mm kotouč?
Jsou adaptéry pro větší kotouč, běžně se používají.
Tak že tento kotouč
https://www.kupkolo.cz/brzdovy-kotouc-shimano...
A tento adapter
https://www.kupkolo.cz/predni-adapter-kot-brzdy...
Snad ti ten drobný posun pomůže a vyřeší problém se škrtáním o motor.
Tak pomohlo to určitě, díky té závadě jsem to musel minulý čtvrtek odstavit a dnes už to mám opraveno:-)
No jo, chce to správně sladit i rozměrově. Tak hlavně že to šlo vyřešit.
Jak vidět, někdy může menší překážet víc než větší...
Jinak ale někdy se větší kotouče u 20" kol fakt hodí, jako třeba u tandemu, když je potřeba ubrzdit nadměrnou hmotu.
Když se tady řeší kotoučové bzrdy, taky se zeptám.
V poslední době se mi stalo, že při projetí nerovnostma mi začně zadní kotouč zvonit a škrtat. Po rovné cestě je to v pohodě. Dřív to nedělalo. Třmen by měl být vystředěný, destičky taky v pořádku. Původně jsem uvažoval, jestli není vůle v ložiskách náboje (mám průmysly) nebo povolený kotouč, ale obojí vypadá v pořádku. Čím by to mohlo být?
Málo dotažení kolo k rámu. Měl jsem to samé a v servisu mi řekli že jsem měl povolené kolo.
Pak teoreticky by se mohl kroutit kotouč díky teplu (zkus vyměnit za jiný). Potažmo se podívej jestli není někde prasklý nebo není na něm vybrousena hrana. To pak může taky dělat. Jestli jsi měnil destičky tak jestli nejsou volnější.
Vzadu mám rychloupínák, dotažený je dost (skoro na krev).
Destičky jsou původní, je tam ještě přes půlku obložení. Je u nás rovina, není potřeba moc brzdit. :-)
Spíš podezřívám kotouč, jestli nemůže začit na nerovnostech vibrovat. Tipoval bych, že je to nějaký levný šmejd. Objednám něco kvalitnějšího a uvidím.
Jestli si chceš pořídit něco rozumně fajnovějšího, z mnohaleté zkušenosti můžu doporučit tyhle : https://www.zbozi.cz/vyrobek/brzdovy-kotouc...
Veliká přednost - snadno se rovnají. Definitivně se zvlnil až brutálně projetý kousek.
Cena je taky fajnová. :-)
Ale nejspíš bude stačit Shimano SLX za 300,-.
Jsou v pořádku ty pružinky, co odtahují destičky od kotouče? Nechodí destičky moc ztuha, takže by je větší drnc naklonil, ale pružinka nevrátila? Není ve třmenu špína?
Ale tohle všechno jsi asi zkontroloval jako první...