Tak mě napadl jeden takový dotaz.
Jak sundavate a na dáváte kola když pichnete nebo měníte plášť?
Nechci tu číst že povolite rychloupínák atd... Ale spíš jestli kolo pokládat na bok, nebo vzhůru kolama či máte nějakou fintu. A co lehokolisti jak to řeší? Či trikolkáři nebo na vozících jednokolovych či dvokolovych.
Prostě jestli kolo či vozík nebo tříkolku prevratite, vypodlozite, dáte na bok nebo ne o jiného.
Pokud jedu nalehko tak obrátím kolo vzhůru "nohama". Pokud natěžko, položím ho na bok.
Kamarádi z cyklokroužku to dělají takhle...
http://mildaz.rajce.idnes.cz/044-CYKLO_Madarsko...
Tak lehokolo jedině na krovky. Sundat kolo by se mi povedlo i v jiné pozici, ale nasadit zpátky - zejména zadní - tam jsem nic jiného nevymyslela, abych byla schopná se k němu ve správném úhlu dostat.
přední kolo na klasice i na leháku nrmálně povolím brzdy (véčka) povolím matky či rychloupínák. Nadzvednu předek a kolo vyndám. přední vidlici postavím na zem. Když jedu naložen na vandr tak sundám brašně. r e k l a m a : Protože používám brašně Ortlieb , je to otázka chvilky k o n e c r e k l a m y.
U zadního kola na klasice otočím kolo vzhůru kolama, položím na zem na sedlo a řídítka.
u lehokola povolím brzdy, rychloupínák, položím leháka na stranu se stojanem a zadní kolo vyndám. pak leháka uložím na bok, bych neohnul přehazku.
Starý favorit v mládí jsem automaticky obracel na řídítka. Co mám na řídítkách spoustu držáčků, světýlek a komputerů a jiných blbostí je s tím problém. Dokud byly alespoň rohy nahoru, tak to šlo. Ale teď u vlaštovek bez rohů se musí řídítka podšprajcovat zboku dvěma cihlama. Tak to už dělám vysloveně nerad. Na cestě pokládám na bok. Doma stavím na zadní stojánek pro seřizování převodů. Při vyndání předního kola to opatrně stavím na přední vidli, pokud tam zase nepřekáží blatník. Když blatník, tak zase podstrčit tu cihlu. Chtělo by to servisní stojan.
Dobrej nápad, přidám do brašen cihlu, může se hodit.
Dvě cihly. Na každou stranu jednu.
Tři, radši, co kdyby se jedna rozbila...
Nepodceňoval bych to. Co kdyby se rozbily dvě :
https://www.youtube.com/watch?v=a00fDxIr4SM
....no jo- ale s tolika náhradníma cihlama si zase říkáš o častější defekt, ne? :-(((
p.s. ...a jedna pod př. vidlu, položená příčně a nastojato blatník eliminuje(ale lepčí je položit nabok dopředu) ;-)
Tak horské kolo jsem naštěstí zatím nepíchnul, ale Ibex už mockrát, v drtivé většině případů to bylo zadní... a přemýšlím, že to možná bylo VŽDYCKY zadní.
Jelikož mám na lehokole stojánek (značku nevím, tak holt bez reklamní vsuvky), najdu si strom nebo podobný stabilní objekt, lehokolo postavím na stojánek (vyklopen vlevo a já stojím taky vlevo, vpravo je připraven strom), zadek lehokola nadzvednu za nosič, naklopím na sebe a po různě dlouhém boji zadní kolo vyndám a vymotám z řetězu (levou rukou držím lehokolo, pravou zadní kolo) a závěrečným krokem je postavení lehokola tak, že stojí na stojánku a bokem nosiče se opírá o připravený strom... sakra to je dlouhá věta...
Následuje vyndání duše, lepení díry, vrácení duše a nafouknutí. Pak zadní kolo instaluju analogicky, zvednu levou rukou zadek lehokola za nosič (hned za sedlem), vložím zadní kolo a v případě úspěchu už pokládám na zadní kolo, stačí utáhnout rychloupínak.
Pokud člověk z nějakého důvodu ví, kde přesně díra je, existuje nejistá zkratka. Zkusil jsem to na K24 tuším 2014, když jsem měl v zadním kole připiňák a po aplikaci tekutého lepidla se díra ukázala příliš velká a všechno lepidlo vystříkalo ven...
Začátek se stojánkem a optimálně opěrným bodem je stejný, ale vykašlal jsem se na vyndávání kola, jen jsem odhrnul kousek pláště, vytáhnul do boku dotčený kus duše, zalepil, vrátil zpět a nafouknul. Na té K24 mi to fungovalo dobře, víckrát jsem to neměl odvahu takhle řešit.
Zajímavé řešení. Také jsme to zvažoval ale nakonec můj stojánek (bez reklamní vložky protože to prostě nevím) by se asi odporoučel do zapomnění. Takže zatím pokládám na bok.
Zvažuji centrální stojánek že by to kolo stálo na stojánku a jednom z nesundaných kol, ale našel jsem jaký si od force a bohužel jsme tam nenašel jediný údaj o tom jak je dlouhý. Tudíž nevím jestli má cenu ho na ECO kupovat.
Tak já ten stojánek využívám i když řeším nějaký problém s lehokolem a potřebuju protočit zadní kolo, zkusit brzdy, přehodit v dílně na jiný převod... protože nadzvednout zadní kolo a točit klikama je problém, vyklopím stojánek, naklopím Ibex doleva a zadní kolo se ocitne ve vzduchu, aniž bych se příliš nadřel.
Mimochodem ten stojánek je jeden z mála totálně původních dílů, který řešel ze starého Ibexu na nový. Sice má spoustu nectností, jakože občas začne drnčet, což řeším omotáním drátku kolem pružinyy uvnitř (zvětší se tření), ale vydržel do dnes.
Zkus prosím zjistit značku Děkuji.
Máš někde, prosím, fotografii toho stojníku? Popř. fotografii Ibexu, na níž by stojník byl vidět?
Děkuji
Tak jsem to vyfotil, je tam vidět nápis Force a Nuvo. Původně to mělo na tyčce plastovou botičku, ta nějak nevydržela, naštěstí na pevném podkladu ani nechybí.
Jelikož byly občas problémy s tím, že na nerovnostech stojánek drnčel a vydával různé nežádoucí zvuky, jednou za čas prostrčím kus zvonkového drátu okolo té osy s pružinou, takže drátek "drhne" na ose mezi pohyblivou nožkou a pevnou částí. Stojánek tak jde víc ztuha, což při použití nevadí, ale při jízdě je ticho. Po několika měsících se drátek spotřebuje, tak tam namotám nový... :-)
A teprve na fotce jsem si všimnul, že tam je ještě KC22AAJ, pokud to někomu pomůže.
https://zave.delfi.ee/en/tallinn/pakkumine/nuvo...
Ta jejich fotka bude mi připadá trochu deformovaná nebo už dávají jinou botičku, ale zhruba je to on, akorát stříbrný.
On tam vlastně původně byl i tenhle šroubek, ale nešlo mi ho dostatečně dotáhnout a po čase se povolil. Po vyměně za šoubek s šestihrannou hlavou bylo po problémech.
Botka byla eliptická a tam je focená zepředu, takže je to ona.
Jestlipak máš vloženou nerez trubku správného průměru?
V první verzi dodávali o něco menší než je díra a ta měla sklony se uvolňovat. Pak už sehnali přesný průměr. Ale šroubek jsem měnil taky, za imbus.
No jo, tenhle stojánek jsem měl dlouho a měl bych ho možná doteď, kdybych nevyměnil komplet všechno. Koupit v tomhle provedení šel jenom od Azubu, delší trubku dodávali až tam.
Pořád mě mátlo to "omotávka kolem pružiny", "osa s pružinou". Totiž jediná pružina, co tam je, tak je tlačná, kolmo na osu.
https://www.nakole.cz/diskuse/13545-problem-se...
Na novém rámu je už jiný, na dva šrouby. Tlumení jsem musel udělat taky, jednodušší a spolehlivější, na gumový doraz.
....nejtěžší bude asi "najít" ten důvod- většinou je "utajený" a kolo musí dolů....:-((
Většinou ano, tohle byla neobvyklá situace, protože připiňák zůstal zabodnutý v plášti a po jeho vyndání, nalití lepidla a nafouknutí, tudy lepidlo stříkalo ven, tudíš díru nebylo třeba hledat... a hlavně to lepidlo bylo nateklé všude, byla tma, zima a představa vyndávání celé duše mi v tu chvíli byla odporná, takže zkratka přišla vhod... holt poučení, že lepidlo funfuje jen na malinké díry...
Sundávám zadní kolo podobně - s pomocí spolehlivého stojánku a vhodného stojícího objektu.
S tím rozdílem, že lehokolo stojící na stojánku opřu o tento objekt sedačkou, aby zadní kolo bylo ve vzduchu a šlo s ním manipulovat.
Po sundání zadního kola se poloha lehokola nezmění.
Nasazování je zkouška trpělivosti - hlídat řetěz, kotoučovku a ještě přesnou polohu kvůli převodovce. Dvě volné ruce se zdají někdy málo.
S předním kolem je to jednodušší, jenom je potřeba najít něco zvýšeného, kam postavit přední vidlici bez kola, jinak to stát nebude. Nebo zas o něco opřít.
Nutno dodat, že takhle kola sundávám hlavně kvůli výměně plášťů, když mi to za to stojí.
Kdyby se to vzalo čistě ekonomicky, nestojí to za to asi nikdy. Na lehčích a rychlejších pláštích tolik energie a času těžko ušetřím, co stála jejich výměna místo těch univerzálnějších do terénu.
Když už mám plášť sundaný, zkontroluju stav záplat, jestli by to už nechtělo novou duši.
Při lepení kola totiž nesundávám, leda tak ještě přední. Snažím se vždyky najít příčinu zvenku, duši jenom povytáhnu ven, zkontroluju plášť na tom místě ještě zevnitř a hotovo.
Teď jsem měl takový pomalý defekt, kdy se ztrácel asi jeden bar za týden a to se hledá blbě. Radši jsem trpělivě pumpoval. Ale pak jsem kolo umýval a vidím na plášti bublinky.
Dobrá zkušenost. Takže to šlo zas bez sundávání. Dovnitř trčel tenký ocelový drátek, jak z nějakého kartáče, bez šance najít zvenku.
Píšeš: Dvě volné ruce se zdají někdy málo...
Jde to i bez nich:) Neumím jinak, než odkaz na FB.
https://www.facebook.com/policefiregames/videos...
Tohle se snažím řešit předem už při stavbě kola. Rovná řidítka musí mít rohy, na které se dá kolo vzhůru nohama postavit. Vlaštovky musí mít všechny zvonky a páčky v té střední snížené části. Když to nejde, dá se na ně košík, který čouhá tak vysoko nahoru, že slouží jako podstavec. Když nejde ani to, tak dvojnohý stojánek, který bicykl udrží i se sundaným kolem.
U prvního lehokola jsem na to zapomněl, takže se muselo pokládat na bok. Druhé už se dá postavit nasvislo, takže je k oběma kolům neomezený přístup, a ještě má pro jistotu bezpečnostní rámečky kolem přehazky a zadní brzdy, aby se dalo bezpečně položit i na ten bok.
Vozík (dvoukolák) jsem zatím nepíchl. Předpokládám, že bych ho v takovém případě vypřáhl, vyložil a převrátil na záda.
Ty máš tak často defekty, aby bylo potřeb tohle řešit? Já neměl defekt ani nepamatuju.
Defekt, čištění/výměna brzdových destiček, výměna prasklého drátu, centrování, mazání ložisek nebo převodovky, výměna pláště... cokoli. Ve výsledku sundavám nějaké kolo aspoň dvakrát do roka.
Tak dvakrát do roka je IMHO tak málo, že to vůbec nemá smysl řešit.
To sundavám kola rozhodně častěji (do auta, vyměnit baterku v powertapu...) a nikdy mi nepřišlo to, že položím kolo na bok, jako nějaký problém.
EDIT: Ona se vlastně Vendetta dá položit vzhůru. Opírá se pak o těla brzdových pák a vršek sedačky. Jen má trošku tendence se překlápět dopředu, když se třeba vyndá zadní kolo. Ale naposledy jsem to dělal asi před rokem když jsem neměl stojan a potřeboval jsem točit kolem. Jinak mi přijde vždy jednoduší ji položit na bok.
Více méně postupně tu bylo popsané asi vše. Nicméně já musím big Apple upustit abych je dostal potažmo nasadil jak ve předu tak vzadu mi neprojdouu brzdou. Takže povolit brzdu a upustit tlak aby se dal plast zmáčknout a protahnout skrz brzdy. Holt větší šířka si žádá tohle řešení.
Já tohle dělám i na Favoritu. Brzdy mám nastavené natěsno a čelisti nejdou rozepnout jako véčka. Je jednodušší vypustit duši (ne svoji), než úplně uvolnit lanko a pak to znovu celé nastavovat.
Normalni celistovky maji uz asi sto let na uchytu lanka excentr. Teda krome favoritackych.
Čelisťovky pro silničku. Ty větší na širší pneumatiku jej nemají. Nebo alespoň ty moje jej nemají. Jsou to ty dvojklíčové jako u silniček, ale mají delší ramínka, aby zvládly tlustší pneumatiku.
Já jezdím na falcácích...píchlé kolo neobracím, nesundávám, normálně postavím o něco opřu.. poleju plášť vodou, najdu dírku, označím, vypustím vzduch, odhrnu plášť (v místě označené díry), vytáhnu duši, znova za pomoci vody najdu dírku, lípnu samolepící záplatu, nacpu vše zpět, nafoukám a jedu :)
Člověk se nemá posmívat dobrým nápadům.
Nevzal jsem s sebou cihly, a kolo muselo na krovky.
Prostě z ničeho nic prázdé přední kolo.
Dohustil jsem natvrdo, ujel 50,a zase prázdné.
Když jsem to chtěl znova dohustit, vyšrouboval jsem místo čepičky ten galuskovej ventilek.
Problém byl adi v něm, ale není čas špekulovat, vyměním duši. Ty montpáky z plastu, tak ty občas praskaly. Teď to vylepšili, neprasknou, ohnou se. Pneu sice nenasadíš, ale nemůžeš si stěžovat, že ten aušus praská. Tak jako zamlada, lžíce to vyřešila.
Pochvalují si plastový montajzny od Schwalbe. Jsou krapet dražší, ale že přej z lepšího matroše. Nemám je, neznám, jen z referencí.
S montajznama to chce ale taky trochu umět. Při špatném postupu snadno zohýbáš i festovější kovové. Při správném i měkké plastové tak nějak stíhají. A pokud nemáš nějaké extrafestové pláště, tak se to dá někdy zmáknout i holou rukou.
Jo. Já jsem ta, co fakt neumí. Přezout kolo je pro mě šílený výkon. Ale co mám ty Schwalbe, zvládám to o malinko líp. Ještě jsem je ani neohnula, ani nezlomila, ani s nimi necvakla duši.
Modrý schwalbiny s oválným koncem mám léta ... nic lepšího snad ani není. Jinak se ukazuje, že patkový plášť je logickým krokem stranou oproti falcáku, kde žádný montpáky nejsou třeba. A proto všichni nešikovní demonstrujte za falcáky a protestujte proti patkám! Pokud vás budou miliony, zas se začnou vyrábět falcové C ráfky a já si budu moct koupit krásný nový, místo abych recykloval starý rezavý zvohybaný vykopávky :)
Dneska kazdy trochu slusnejsi plast ma kevralovou patku, takze taky ruco fuco.
Neprozrazuj, potřebuju falcový ráfky.... A taky pláště, Rubeny se rychle sjižděj a maj jen jeden typ vzorku..sám masivní poptávku nevytvořím :)
Kevlarová patka nic neznamená, klidně může být těsnější než drátěná, to záleží od modelu či kusu pláště.
Mozna muze, ale jeste jsem se s tim nesetkal. I z ziletky sundavam kevlar holou rukou. Naproti tomu dratovy Marathon z treka ani nahodou.
No já nemám žádnou velkou statistiku, ale nějaký drátěný Kendy co byly na dětským kole a Schwalbe Rapid Rob co byly původně na mým horáku rozhodně nešly hůř, než kevlarový pláště co sem na horáka dával po těch Robech (Specialized Renegade a Onza Lynx), oni totiž ty kevlarový pláště sou často dělaný i na bezduše a tam to musí na ráfku sedět těsně aby to neutíkalo.
Mám Schwalbe, skládací kevlar, extra dureme, nebo jak se to jmenovalo, sundat nebo nandat to na ty ráfky, co byly původně zamýšlené pro 29" traktory je fakt voser, bez oceli to asi nejde.
Chvilku mi bylo ouvej, říkal jsem si, kurnik já to neobuju, co budu dělat. Ale řek jsem si, když to tam dostal ten v servisu, dám to i já v tom pangejtě.
Ale byl jsem orosenej.
Představa, že bych to sklřípnul a pak nanovo.
Stahuješ je důsledně do středu ráfku (obě strany), začínáš svlíkat kousek vedle ventilku ? Jestli neděláš nějakou chybku v postupu. Kevlaráky mi šly většinou rukou, když ne, tak snadno montajznou.
Vždycky začínám u ventilku, jak sundavat tak navlíkat.
No, jestli se uvidíme, dám ti šanci to vyzkoušet, zlatej Zelenáč, čapneš pod paží a popoběhneš, tohle je jak motorka.
Trpím tím, jak je to těžký, teda když ověšené brašnama.
Hoď mě prosím link.
Šikovnej fakt moc nejsem, táta když mě viděl hrát si s Merkurem říkal "kluku študuj, ty se rukama neuživíš", ale pár kol jsem už za ta léta přezul.
Dneska znova, na krovky, po 40 km.
Tak si říkám, to nebyl ventilek. Zkoumám plášť, vidím prd. Tsk hmatem.
A je tam, trn, schovanej zvenku ve vzorku. Duši bodnul jen když se do vzorku dostal kamínek a trn aktivoval.
Přezutí pomocí lžíce byla hračka, ale dostat trn z pláště, to byla trochu věda. Pinzetu na obočí jsem zapomenul doma, stejně jako gel na vlasy. Tak zuby.
Píši si do seznamu, zabalit pinzetu 3x.
https://www.kupkolo.cz/montpaky-schwalbe-3ks...
Jen tri pinzety ? Co kdyz bude trnu vic ?
Máš recht, co váží pár pinzent proti baterii.
Dík, objednávám
já mám radši tyhle - třeba tady
https://www.kolokram.cz/dilenske-naradi/10427...
Já mám tyhle:
http://www.axit.cz/D124815_Cannondale_montpaky...
http://www.axit.cz/D133538_Max1_plastove...
Dělá se to v několika různých brandech, jsou zahnuté a mají profil ve tvaru U, takže jsou dost tuhé, musel bych to rvát fest silou abych zlomil. U kovových bych se bál, že poškodím ráfek nebo patku pláště.
Chlapci, udělali jste mi v tom pěknej maglaz, teď sbych objednal 3 sady od každé, asi di budu muset příště vzít toho příčného psa, na montpáky a pinzety...
se stoupajícím množství vezených náhradních dílů a nářadí klesá pravděpodobnost poruchy či defektu. To věděl již cestující kovář Václav Vondřich, synovec Augustina Vondřicha (fy AVON Praha). Mě se poruchy či defekty podařilo vymýtit následujícím vezeným inventářem:
- kompletní sada nářadí na rozborku/sborku celého stroje včetně centrklíče
- sada samolepících záplat 1*
- ventilek kompletní, včetně příslušných matic 4*
- duše 1*
- plášť 1*
- špice i s niplem 4*
- olejnička i s olejem 1*
- pumpička funkční 1*
- balení papírových kapesníků (otření zapatlaných rukou, nosu, nebo zadele, když na to přijde....) 2*
ještě zkusim zvážit tu cihlu, nebo spíš dřevěný hranolek... je lehčí :)
Šílenče!
Odvažuješ se vyrazit bez autogenu a kovadliny!?
No ty mašiny, co na nich jezdim maj kolem 100 let (110-85), tak maj na mouchy nárok :) na moderních vynecháván ty dráty, (na krosce i plášť) zato mám sadu montpák... Na fotce můj lázeňský speciál (byl jsem na něm v lázních)... nářadí je v brašničkách, špice umně přivázaný ve vzpěrách nosiče, brašny prázdný... Na starym Kubrychtu si plášť a duši omotám na sebe, jak se to dělalo :)
Autogen nevozím, na starejch kolech jsem nezažil defekt rámu (na rozdíl od moderních, kde jesem na silničce ulomil při jízdě do kopce zadní kolo), jen jsem jednou zlomil kliku, tak jsem měl koloběžku...
Světla zálohovaná ledkami, přídavná sedlová brašnička vzor Favorit, nový stojánek, sedlovka otočená pro delší posez... je vidět, že to je kolo na ježdění a ne do muzea :-).
Jo, náhradní špice se hodí, jednou už jsem taky na cestě měnil. Vozím je zastrčené v rovných řidítkách.
Pro výměnu drátu na zadním kole je potřeba sundat kazetu nebo brzdový kotouč. Nářadí na tohle vozíš kde?
Adaptér na povolení pětikolečka v brašničce s ostatním nářadím a klíč čtyřiadvacítku na dně brašny. Ale samozřejmě jenom na delší cesty v podmínkách, kdy se nedá očekávat pomoc od náhodných kolemjdoucích.
Ja vymenu Špice na zadnom kolese riešim tak, źe si špice upravim. Obruzim ten nit na konci špice tak, aby tesne prešiel dierou na naboji a pritom necham taky maly hacik smerom k obvodu kolesa. Takze mne staci prestrcit len ten obruseny kusok cez dieru bez manipulacie bud s brzdovou dostickou, alebo viackoleckom. Pre istotu som toto riesenie skusal na kratkych trasach cestou do prace a takto upravena spica mi vydrzala mesiac. Najvacsi problem pri zlomenej spici je skoro vzdy vytiahnut zlomenu spicu z naboja.
Dosti nestandardní řešení.
To, že špice vydržela měsíc znamená, žes po měsíci zanechal testování, nebo po měsíci špice praskla nebo vyletěla z té náby?
Mně špice praskají jen po nějaké havárii. Z mého pohledu je tato úprava zbytečná. Na cesty do zahraničí s doprovodným autobusem vozím stahovák a bič. Velký hasák vždy někde seženu. Při cestách na těžko se s tím netahám. Po Evropě nějaký servis nakonec seženeš a s jednou prasklou špicí se dá klidně pokračovat v cestě.
Jojo, pár modernějších doplňků se na tom najde.... jdou ovšem snadno sundat... I taková konzerva jako já, musí uznat, že minimálně v osvětlování byl učiněn pokrok.... a to značný. Zkoušel jsem jezdit s karbidkou (nutným předpokladem k úspěšné jízdě je detailní znalost trasy), žárovkou poháněnou dynamem (což znám z mládí a divim se, jakto, že jsem se nazabil..),nakonec jsem do světla zakoupil LED modul z jeskyňářskýho Petzlta.. Svítí to sice víc, ale oproti tomu Fenixu je to trapná bludička....
Oproti němu nevozím akorát špice a ventilky. Navíc vozím o jednu duši víc a místo kapesníčků dvě bavlněné hadry. Do nesundávacího vybavení patří i pláštěnka Jurek a větrovka. V devadesáti pěti procentech jízd se nevzdaluji víc jak dvacet kilometrů od baráku :-) :-)
Duše raději tři :-)
Dobrá vychytávka je vozit pár tlustších chirurgických rukavic. Na drobnou opravu, jako je nahození řetězu, nebo to sundání pláště to uchrání ruce před špínou a nic to neváží.
Souhlas, jen jsem je nechal omylem v autě.
Fakt se hodí.
Tak to platí myslím univerzálně. Skoro vždy, když potřebuju něco, co většinou na kole vozím, tak vím přesně, kde jsem to nechal a tudíš mi to je k víme čemu...
Na poslední K24 jsem takhle toužil vrátit čas a přihodit do brašny lanko k přehazovačce, úplně jsem ho viděl, jak zůstalo doma v šuplíku... :-)
No, jsem profláknutej tím, že všechno dubluju, tedy nejméně.
Tentokrát jsem ovšem fakt omylem nechal doma záložní telefon. No, měl jsem notebook, WiFi LTE modem, říkám si, přežiješ.
No, poslední večer mě zdechnul foun.
Přestal nabíjet.
Soňa na cestě, než spojení, není furt online jako já. Naštěstó dcera jo, tak se podařilo navázat komunikaci, naž jsem koupil nový mobil
Tak mne napadlo, když všechno dubluješ, jak dubluješ sám sebe a své orgány? Nejsi nakonec ten nejzranitelněší a nejméně spolehlivý článek řetězu?
Nefunguje mobil? V Evropě stále ještě někde existují telefonní budky, nebo se dá volat z pošty. Dá se poslat mail, telegram nebo i dopis.
Samozřejmě, v případě opravdové krizové situace, se v EU dovoláš, horší je, že tobě se nikdo nedovolá.
No, a zjistil jsem to někdy po půlnoci, se Soňou domluveno, že se bude hlásit z Rozvadova a pak z francouzské hranice a nebo kdyby bylo cokoliv potřeba. Kdyby holka byla online jako já, mohli jsme si psát napřímo, ale ona to tak nemá.
No a můj telefon najde nedostupný.
A začne mít strach, protože to nedělám, a bude rozhozená, a přes sebou slušnou porci v autě.
A tak jsem jí nechal poslat SMS, jak to je a ráno ještě zavolal z hotelu. A když jsem dojel do Paříže, nechal jsem jí zavolat aby řekla kde je, a jestli mám čas si dojet koupit foun, nebo na ní mám čekat před hotelem.
A stihnu jsem koupit a problém vyřešen.
Banalita, kdyby v tom nebyl ten prvek strachu, není on line, něco se stalo....
Dost jsme si na ty hračky zvyknuli.
Když jsem poprvé byl na kole v Paříži, poslal jsem rodičům pohled a pokračoval na Brusel, Amsterdam a Hamburg dalších 14 dní.
Pohled rodiče dostali, ale to už jsem byl tejden doma z cesty. ..
Prostě byl jsem někde na kole v Evropě a nedalo se s tím nic dělat. Dneska si to nedovedu představit, že bych 23 dní o děcku nevěděl, kde se fláká na kole.
Ale, právě taky teď jsem si uvědomil, jak to bylo jiné, a že tu samou trasu už nikdy nepojedu. Jelo se po státovkách, a provoz nebyl moc hrozný. Nebyli kamionů co tě tlačí do škarpy, a státovky byly dvouproudé, nikoliv čfyřproudovky se zákazem vjezdu kol.
Pár míst se nezměnilo vůbec, ale většina je jinak.
Jo, jinak k tomu Telegramu, to je celkem dobrá aplikace, něco jako Skype, ale spolehlivější. Funguje na všech platformách. Kdyby Soňa měla nainstalovaný Telegram, psal bych jí rovnou na hodinky, takhle jsem musel přes kolegu Honzu, ten je jak já furt on line. :-)
Telegram mohu doporučit.
Ale já měl na mysli takovou tu zprávu, která se předá telegrafistovi, který jí vyťuká morseovkou telegrafním klíčem a na druhém konci telegrafního vedení se zapíše pomocí pisátka na dlouhý pásek odvíjeného papíru. Ten telegrafista převede do alfanumerického zápisu a předá pošťákovi k doručení jako TELEGRAM.
O nějakých hodinkách a apkách nebyla řeč :D
Tak tuhle službu pošta (a ne jen ta česká) už dávno neposkytuje.
Už nelze poslat telegram, nebo ho jen nedopravují telegrafem?
Morseovku už používají jen radioamatéři a skauti a signál SOS už také zmizel ze standardních signálů lodní dopravy.
Když budeš prezident, tak může posílat telegramy jak budeš chtít, jinak už mnoho let je tahle služba zrušená, zrovna tak dálnopis.
Ono by bylo taky nesmysl držet drahou telegrafní a dálnopisnou stanici když jsou telefony a maily. Vždyť už snad od války se telegram neposílal vyťukáváním, ale telefonem.
Ale kdež, ještě v 80 letech minulého století se v Československé armádě na úrovni pluků komunikovalo vysílačkami v telegrafickém režimu.
Byli nějak provázáni s běžnýma pošťákama ?
Ne, ale také se tomu říkalo telegram. Ale bylo to šifrované a tajné.
Jenže to byl už dálnopis šifrovaný elektromechanickými přístroji Fialka, Pomněnka nebo Lilie, to že tomu někdo říkal postaru telegram neznamená, že to telegram byl :)
:) kolik lidí ještě dneska vytáčí číslo ?
Například já jo !
https://play.google.com/store/apps/details?id...
Ne ne, vedle DVŤárny byla nepřetržitá obsluha pevné radiostanice a celý provoz byl radiotelegraficky. Seděli tam hoši a poslouchali morseovku. Žádný dálnopis.
Dálnopis byl až na spojovacím uzlu divise.
Nesloužil jsi ve vojenském muzeu ? U nás se sice nikam nic nevysílalo, ale všechna spojení šla hlasem a v jednom radaru byla i ruční vysílačka.
Motostřelecký pluk na hranicích do Rakouska. Jedna z největších prvosledových jednotek. Radar, to je špičková technika :D
No nevím, my byli přímo v místě velitelství západního okruhu a takové věci jsem tam tedy rozhodně nezaznamenal, asi to nechávali jen nárazníkovým útvarům určeným jako kořist pro rakouské neutrály :)
No nevím, podle mě si to pleteš se dvoutónovou Svitavou, tyhle teslácké přístroje umožnily poslat tuším maximálně 21 kódových signálů...
V 80 tých letech už asi všechno v ČSLA jelo spíše na dálnopisech :)
Já měl za to, že řeč byla o občanských telegramech a ne nějakém speciálním posíláním vojenských zpráv.
To máš pravdu. Ovšem ty sám jsi napsal:
"Vždyť už snad od války se telegram neposílal vyťukáváním, ale telefonem."
Považoval jsem to za obecné tvrzení vztahující se na všechny telegramy. Tak jsem to opravoval.
Morseovkou si může posílat zprávy kdokoliv, třeba nějaké zájmové skupiny, někteří radioamatéři to používají docela běžně, stačí vysilač a přijimač.
Ale řeč byla o obecné službě pro veřejnost.
https://www.ceskaposta.cz/-/telegramy-na-ceske...
bohužel ani potrubní pošta už nefunguje....
Morseovku pošťáci opustili už s rozšířením telefonu. Zprávu si zatelefonovali, přepsali na blanket a doručili na místo.
Telegram jako takový pro veřejnost zrušili, jediný, kdo může telegram odeslat nebo přijmout je prezident (mezinárodní oficiální blahopřání nebo kondolence), pokud mu to teda už taky nezrušili.
Teď jsem sebou 3 tejdny po státech vláčel náhradní baterku do mobilu a dvakrát se to hodilo, jednou byl místně vypnutý proud a jednou půjčené auto nenabíjelo, tak jsme ho druhý den vyměnili :) to se docela divili v Herzu... ale ani jim nenabíjelo...
navíc se to hodí na " utemování nářadí" v některých kontejnerech nebo taškách aby nechrastilo.
Nemluvě o tom, že je to geniální věc pokud má člověk k dispozici jen přírodní listy a nemá ani ubrousek :):) :)