Přemýšlím, jak vylepšit brzdy na favoritu. Přední jsem už dávno vyměnil za dvoučepovou alhongu, která brzdí podstatně líp než ta původní, ale když se za kolo zapřáhne těžký přívěs, nestačí ani zdaleka. Co by se s tím dalo dělat:
1) Zkusit jiné brzdové botky. Dá se od toho očekávat nějaké rapidní zlepšení jako třeba zkrácení brzdné dráhy o třetinu, nebo to budou spíš jenom jednotky procent?
2) Zkusit navařit úchyty na kotouče. Vzadu by to problém nebyl (mám vyzkoušeno), ale přední vidlice je dost pružná, stavěná jako pasivní tlumič s několika milimetry zdvihu. Zkoušeli jste někdy někdo něco podobného? Má to šanci na úspěch, nebo se ta měkká šavle při prvním pořádném zabrždění ohne?
3) Dát dopředu 90mm buben. Ten má delší reakční páku než kotoučovka a obejde se bez sváření, ale reakce jde pořád jenom do jedné nohy vidlice, takže zase nevím. Brzdný účinek by teoreticky měl být skoro o 30 % větší než u 70mm bubnu, o kterém vím, že na 28" kole vychází nepatrně silnější než čelisťovka.
4) Zkusit sehnat vidlici, která je na kotouč stavěná. Tedy jestli takovou (ocel + závitový krk + správné vyložení) vůbec někdo vyrábí.
5) Nějaké jiné nápady?
Variantu "vykašlat se na kutění a pořídit pořádného trekáče" úmyslně nechávám stranou, tahle trivialita mě napadla taky a vlákno bych kvůli ní nezakládal :-).
na Favoritu jsem měl jednočepové sachs brzdy, nejlépe se mi osvědčily tříbarevné špalky coolstop jen jsem je už dnes v nabídce nenašel (je to taky 20 let) Brždění proti origo Sachs a Shimano bylo o poznání lepší, ale na vozík to moc nebylo.
Navíc špalky "ubývaly před očima" což při ceně 700za sadu bylo nic moc.
Po přechodu na horák s cantilever brzdami jsem byl překvapen jak to fajn brzdí...
Napadá mne řešení použít trekingovou vidlici
(pevnou asi nekoupíš takže odpruženou).
Na ten rám bych nic nevařil, nemá na to tuhost,kotoučová brzda působí na rám velikou silou (protože musí podat stejný brzdný výkon na zlomkovém poloměru). Vzadu bych nechal, co tam je.
Botkama nějaké zlepšení dosáhneš. Brzdnou dráhu nezkrátíš o třetinu, ale o nějaký procenta jo, spíš jde o komfort brzdění, menší síla a citlivější dávkování brzdné síly.
Dopředu lze dát trekingovou vidlici určenou na kotoučovou brzdu, nebo i véčko, i to bude zlepšení proti silniční brzdě.
Raději pevnou, neodpruženou, protože geometrie silničního rámu jaksi nepočítá s osmi centimetry zdvihu a ještě tlustým pláštěm a vlatníkem, jak je u trekových vidlic zvykem.
Něco takového:
https://www.velohanak.cz/cyklo/force-vidlice...
Na kotoučovku jsem pevnou vidlu nenašel.
Pevná na kotouče i véčka, příp, si můžeš připlatit za karbon.
https://www.kupkolo.cz/trekkingova-vidlice...
Beru zpět.
Máš tam jen 1" krk. Tak to bude s kotouči problém.
Ja vim, ze budu "pravovernymi" kamenovan, ale proc delat z Favorita neco, co proste z principu neni ? To kolo je fajn uvest do originalniho stavu a mit ho jako nostalgickeho mazlika, veteranka. Se vsema jeho roztomilyma minusama a nedostatkama.
A na poradne jezdeni poridit soucasne slusne kolo. Bezny prumer svoji spolehlivosti a funkcnosti vyrazne previsuje takovy bastl a pytel krkolomne resenych kompromisu.
Jako kdyz nejaci macove vymysli, jak prebastlit starou Jawu, aby trochu jela, brzdila, svitila. Sice to pak uz nebude tolik Jawa, bude to fungovat tak napul, ale maji pocit, ze jsou patrioti a ze takhle je to spravne. Pritom se nabizi tolik hotovych a lepsich a spolehlivych reseni, obvykle i levnejsich.
Přesně tak, souhlas. Favorit má tu vlastnost, že zas tak moc nebrzdí. Přední vidle kotoučovku neutáhne a dávat tam jinou je prasárna.
Já jsem teď vylepšil brzdy na Favoritu tím, že jsem se vrátil k delším brzdovým pákám na celou ruku oproti tříprstým. Můžeš zkusit lepší brzdové botky, pokud se ti tam vejdou. Véčka ti budou roztahovat tu vidli a budeš potřebovat podkovu a to zase bude jako pěst na oko.
Taky si myslím, že chceš dělat s favorita něco, co není a navíc ho provozovat v režimu (s těžkým přívěsem), se kterým by mohly mít problém i současné silničky...
Ale napadla mě šestá možnost zhruba stejně šílená jako ty předchozí... co nainstalovat slušné brzdy na ten přívěs? Buď to ovládat brzdy přívěsu páčkou na řidítkách (něco jako vlaková brzda v lokomotivě), zkombinovat to s ovládáním zadní brzdy kola a nebo ta nejluxusnější varianta - vyrobit přívěsu nájezdovou brzdu, aby brzdil sám, když je to potřeba... :-)
Mám lehce pod 110 kg, brzdy na fávu jsem posílil:
zadní (taky alhonga dvojčep) tímhle Clarks CPS 240
http://www.clarkscyclesystems.com/product-range...
po 5 tkm zbývá tak 40 % špalku, v sadě jsou i náhradní, brzdný výkon je větší než přilnavost pláště (37x622). Nyní ale bude problem v sehnatelnosti.
přední - vidle
http://bike4u.cz/produkt/vidlice-28-25-4-200-mm... (bacha na délku sloupku) + véčka s obyč. špalky brzdí dobře, šlo by ještě přidat černočerveným koolstopem
Super, díky za všechny nápady.
Nájezdová brzda není až tak šílená, aby se o ní nedalo uvažovat. Složitá na výrobu a naladění, ale teoreticky možná. Jenom by z ní nekápnul ten příjemný bonus dobře brzdícího kola i bez přívěsu :-).
Pojmy jako veterán, prasárna nebo pěst na oko tady asi nemá smysl používat. To kolo je zprasené už dávno, z Favorita zbyl prakticky jenom rám, blatníky a nosič. A jezdí výborně.
Každopádně zatím se pohybujeme jenom v teoretické rovině, k žádným úpravám nebo výměnám asi nedojde dřív než při nejbližší generálce. Nejsem takový nadšenec, abych se šťoural v něčem, co funguje :-).
Já bych prohnutou favorití vidlicu za ty rovné zde uvedené neměnila. Se tím úplně změní charakteristika předního kola a myslím, že k horšímu. Bude to mít příliš strmý úhel a jinej závlek. Kdoví, jestli to vůbec bude mít stejnou výšku na vrcholu hlavové trubky, když ne, tak se celý rám vůči vodorovné rovině natočí a změní se i úhel sedlové trubky. Do toho bych teda nešla, zvlášť, když ta favorití vidlica je prudce elegantní, štíhlá a krásně pruží :-)
Ta, co jsem dával já není rovná, jízdní projev se změní nepatrně, vidle je tužší, pochopitelně i tvrdší. Eleganci jsem neřešil, neboť fávo má primární funkci měšťákozimákokolo a je na něm proveden hnusotuning (aby nikoho ani ve slabé chvilce nenapadlo ho ukrást (navíc je vždy důkladně zamčeno)). Vidli jsem měnil preventivně, na spoji u obou šavlí-korunka vznikly praskliny (možnost, že se vidle pode mnou při zabrzdění složí, se mi nelíbila ani trochu).
To máš těžký. Skoro všichni jsme na těch favoritech vyrostli, někteří na nich jezdí doposud a tak k nim máme hlubší citový vztah, který trpí, při představě tvých předělávek. Ostatně nejsme sami, v pražském Technickém muzeu je do 30.9. výstava Fenomén Favorit
http://www.ntm.cz/Favorit
Zřejmě i mnozí jiní si myslí, že to bylo povedené kolo. Tak promiň za hrubá slova.
4b) Pořídit originál Favorití vidlici stavěnou na brzdy véčka. Např. z Favoritů Alice, Brigitte, Diana, Elegance, Laura, Tourist, Alex, Brian, Tempo, Special, Sprint. O Brigittě jsem na 100% přesvěčený, že je vyrobená v Rokycanech, soudím tak podle výrobního čísla. O ostatních výše uvedených se domnívám, že jsou také z Rokycan.
Myslím si, že vršek vidlice z těchto modelů bude stejný, jako na Tvém Favoritu (domněnka pouhá!). Nevím, zda je stejná geometrie. Obojí bych mohl nějak poměřit, když mi napíšeš jak. Nebo se můžeme zase potkat na Opatově, jedna moje Brigittka parkuje v Praze na Hájích.
Jenže: pokud by sis pořídil takové kolo za účelem získání jen vidlice - proč potom tu vidlici dávat na starého Favorita a proč už nezůstat komplet u toho novějšího modelu? A tím se oklikou dostáváme k tomu, že starý Favorit je prostě starý Favorit. Jak mám Favority rád, tak si myslím, že nemá smysl je nějak bastlit kotoučema...
Heleď, nechci se vnucovat, ale možnost krátce si zkusit Brigittu tu je. Já na ní pravidelně jezdím asi rok a půl a jsem nadšený. Je to paráda, jak to kolo lehce jede. Mám hodně přes metrák a nepozoruji, že by se pode mnou něco kroutilo. Z "terénu" si Brigitta vyzkoušela kořeny v lesích okolo Říčan a v Beskydech Černá - Bílý Kříž - Gruň. Za dámský rám se nestydím, a protože na obzoru je změna věku z "cet" na "sát", tak čím dál tím více oceňuji snadné nasedání!
Brigitty jsou v inzerátech relativně často, ostatní uvedené modely jen vyjímečně. Cenová hladina cca 2 000 - 3 000 čechokreditů.
Ve sklepě mám docela dost origoš dílů na Favorita - přehazovačky ocelové i plastové, brzdové páky, čelisti, pastorky, praporky i pružinky, nechceš si pro to někdy přijet, je mi líto to vyhodit.
Jestli to bylo určeno mě, tak děkuji za nabídku. Se mnou je to tak, že mě sice sportovní kola Favorit oslovují a uchvacují, ale na pořádné renovace nemám vůbec čas. Takže, abych si nalil čistého vína, jsem spíše shromažďovatel, než sběratel, a už vůbec ne restaurátor. Třeba jednou v důchodu...
Momentálně mám asi 26 Favoritů. Z toho v Praze aktivně jezdím na dvou různých, na chalupě jsou v provozu tak asi tři nebo čtyři podle toho, kolik cyklistů se nás tam sejde. Ostatní kusy tak de facto tvoří součástkovou základnu...
Čili: pokud ty komponenty nemáš srdce vyhodit, a mají se přestěhovat ze Tvého sklepa na moji půdu, aby mohly být jednou po mnoha letech k dispozici, udělejme to a budeme se těšit z toho, že to neletělo do popelnice. Ale abych to třeba kupoval, to bohužel nedává smysl.
A ještě doplňuji: ty Favority sbírám (shromažďuji) proto, že chci mít dokumentovaná všelijaká různá provedení. Oni se Favorité během let dost lišili - ony se Favority během let dost lišily. To máte: sedla, blatníky, měniče převodů, přesmykače, nálepky, páčky brzd a měničů, převodníky... Čili se snažím mít ve sbírce každý kus jiný. Opravdu se dá říci, že kola Favorit byla v moc moc variantách.
Na jednom z vlastněných Favoritů jsem vyměnil přední vidlici za vidlu Olpran ze šroťáku. Ta má čepy na canti, resp. na V-čka.
Zadní (původní) brzda slouží jen jako "odlehčovací".
P.S.:
https://aukro.cz/stara-vidlice-na-28-kolo-pr-29...
OK, takže závěry jsou jasné:
1) Přibastlit na stávající vidlici jinou brzdu nejde.
2) Maximum, co se dá pro favorita udělat, je véčková vidlice (Brigitte apod.). Ta se nejlíp sežene pohromadě s celým kolem. Potom ale nemá cenu přendavat ji jinam a měl bych rovnou druhé kolo.
3) Když už druhé kolo, tak nemá smysl, aby to byl zrovna Favorit, protože existují značky a typy pro daný účel vhodnější.
Howgh. Děkuji všem zúčastněným za rozšíření obzorů :-).
Ad 2) můžeš použít jakoukoliv vidlici s 1" závitem. Na véčka je běžná vidlice force, odkaz do jednoho shopu jsem Ti dával výše.
Ještě mne napadla jedna věc: dát tam tohle:
https://www.velohanak.cz/cyklo/force-basic-x-6...
do některých 26" mtb vidlic vejde 27" silniční kolo (má zhruba stejný průměr). Pokud budeš brzdit kotoučem, tak to bude fungovat. Akorát teda budeš mít těžký kolo (levná vidle je tak plus kilo) s měkkým rámem a dáš řádově tisíce za vidlici, přední kolo a kotoučovou brzdu.
Asi ale bude potrebovat preplejst nabu. Silnicni je uzsi. Ne o moc, ale vidlici by sponoval a krizil.