Tohle jsem našel v dnešním vydání MFDnes, Liberecký kraj
Podepsán je pod tím Petr Dvořák z Liberce.
Chování cyklistů je stále horší
8.9.2004 Liberecký - strana 3
Stará pravda říká, že lidé, kteří jezdí autem i na kole, střídají své role: jako cyklisty je štvou řidiči aut, ale po usednutí za volant zase nemohou přijít na jméno cyklistům. Snažím být vůči kolařům slušný, ale mám čím dál víc pocit, že je to jednostranné. Cyklisté si v klidu jezdí dva metry od krajnice, zásadně vedle sebe a už ani nereagují na houkačku.. Asi začnu jezdit v jejich těsné blízkosti, ať cyklisté vidí, zač je toho loket. Doslova.
http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?r...
V tom případě si konečně pořídím zpětné zrcátko a začnu jezdit s klíčema v levé ruce pohotově. Škoda, že to ten idiot nepodepsal, asi bych ho navštívil a podiskutoval.
Pan Dvořák je evidentně velice "inteligentní"..Také bych ho rád dostal "pod ruku".Na kole ročně najezdím víc km než v autě..a co se dnes děje na silnicích,je děs a hrůza.Ještě před pár lety jsem jezdil výhradně na silničce..Dnes?95% na MTB po lese,jen abych nemusel na naše silnice,potkávat naše řidiče.Mnohokrát mne nějaké auto "ometlo" tak,že nemít naježděno na kole tolik km,tak jsem již mrtvý málem..nebo úplně.Zcela běžné je předjíždění cyklisty s bočním odstupem cca 20cm ode jeho ramene a pokud možno ještě ve 130km rychlosti.To vše se mnohdy děje i na ZCELA přehledné silnici,kdy v protisměru NIC nejede a řidiči tudíž vůbec nic nebrání aby se cyklistovi vyhnul s dostatečným bočním odstupem.Nedávno kamaráda sejmul na tréninku kamion,pochopitelně ani nezastavil.Naštěstí to viděl nějaký svěděk co ho na křižovatce ve městě dojel a zastavil.Řidič si prý ničeho nevšimnul.Kamarád měl škodu na kole cca 15000Kč,pojišťovna zaplatila 70% a zbytek si musel doplatit ON!Opravdu nechápu proč..Takže jako vítěz z této srážky vyšel řidič kamionu,kterému se nestalo vůbec nic..a směle pokračoval ve své jízdě dál,zatímco můj kamarád podřený pokračoval do nemocnice.Jinak nevím kudy pan Dvořák autem jezdí,ale tady u nás v JČ si žádný cyklista nedovolí jezdit víc jak 40cm od kraje silnice,čestně prohlašuji,že nikoho podobného jsem tady nepotkal,to by musel být jedině sebevrah.
Teď už jezdím hlavně v autě,ale na kole jsem toho kdysy našlapal opravdu dost,Je fakt že někteří řidiči jsiou doslova PRASATA,ale myslím že ne jenom vůči cyklistúm,ale vlastně vúči všem. Stejně tak jako cyklisti. Je to jen o sobeckosti na všechny strany. Každý se strá jen o sebe a o to,aby dojel někam o pár minut dřív a někdy to vypadá že je mu jedno,jestli za to někdo zaplatí životem, Začněme si sakra všímat ostatních a nemyslet jen na sebe .
Vy třeba píšete že jezdíte po lese . . . . myslíte že to nevadí třeba ochráncúm těch zvířat,kteří se můžou leknot téměř neslyšitelně,ale rychle se přibližujícího chlapíka na kole ?
Začněme všichni nejdřív u sebe. Třeba to pak bude lepší.
Jo, ty klíče jsou fakt dobrý, ale jestli můžu radit, lepší je pořádnej šutr nebo ještě líp kus trubky. Když se ti totiž podaří klíče náhodou prohodit postraním okýnkem, jen těžko je budeš dostávat nazpátek. :-)))
Já je nebudu házet, ale jak mám takový ten starodávný klíč dlouhý 10cm, tak ten nechám vyčnívat z pěsti ven a protože řídítka mám tak 60cm nad zemí, bude snadné mít vyrobit na autě škrábanec jen malým pohybem ruky:-).
Žádné protiakce nedoporučuju, ikdyž má na takovéto řidiče člověk zlost, představ si co taková trubka v ruce může při těch rychlostech auta udělat tobě. A představ si jak by tě to rozhodilo - přinejmenším.
Ale jiná věc mě děsí - náklaďáky nám budou jezdit po okreskách, tedy po cyklotrasách. Nebo kde budou jezdit,aby ušetřili po zavedení mýtného?
Mýtné by se mělo platit na hranicích. Ta trubka nebo i silnější kalibr by se měl vzít na naši vládu.
Taky myslím, že mýtné by se mělo platit na všech silnicích, technicky to dneska už není problém. Doufejme, že kamiony pojedou buď přes okolní státy nebo po železnici. Km kamionem po okresce určitě přijde o dost dráž než po dálnici, navíc je to rychlejší (hlavní argument proti železnicím)možná se jim to vyplatí po dálnici i s mýtem.
Koukám že myslíme stejně a ve stejnou dobu:-)
Nepoznáš nadsázku? Takovou pitomost bych nikdy v praxi nezkusil:-))). A s těma nákláďákama to nevidím tak černě. Ceny paliva do té doby vzrostou a delší objízdná trasa se jim tak jako tak nevyplatí. Navíc by dýl trvala a čas jsou taky peníze, o dopravě to platí hodně.
na kole jezdím hodně, jak turisticky, tak do denně do práce. rozhodně bych se ale nepostavil za chování všech ciklistů. pravdou totiž je, že spousta lidí se na kole nechová jako účastník silničního provozu, ale spíš jako anarchysta.
U nás v domě bydlí 70-ti letej dědula, kterej má brejle jak popelníky a přesto vyráží každej den na kole do města (rozuměj 100000 tisícového) s aktovkou na řidítkách. když jsem mu jednou pomáhal s tou jeho hajtrou do kolárny, tak jsem se zděsil v jakým je to kolo stavu. já bych se na něj bál sednout. Tenhle člověk je TAKY cyklista - pak se divte podobnejm článkům.
Je třeba rozlišovat mezi cyklistou..a "jezdcem na kole".Nicméně stejně pokud bych to měl "hodnotit" v procentech,tak mezi řidiči je daleko více "vrahů a sebevrahů" než mezi cyklisty či "jezdci na kole".Také jsem potkal již pár "expertů" co popisuješ..ale většinou někde v lese,nebo na málo frekventované silničce mezi obcemi,kdy "babička" veze batůžek sena pro králíky..Ale co má chudák dělat,z důchodu si každý Mercedes nekoupí.Nehledě k tomu,že na kole je starší člověk méně nebezpečný,než když bude řídit auto.
Naprosto souhlasím. Samozřejmě, že se najde nějakej blbec na kole, který nějaké předpisy nebere vůbec na vědomí - nejvíc mě fascinuje když někdo odbočuje doleva aniž by se podíval jestli za ním něco nejede a ani neukáže - to je podle mě sebevrah. Jenže takový cyklista není svému okolí až tak nebezpečný jako řidič za volantem svýho plechovýho miláčka. Jenže to si u nás lidi asi vůbec neuvědomují. Jak už tu bylo napsáno předjíždění cyklistů co možná nejvíc "natěsno" je u nás pravidlem. Někdy mi připadá, že u nás lidi za volantem vůbec nepřemýšlí.
Je zajímavý, že třeba v Německu nebo Rakousku se cyklista nemusí bát vyjet ani na tu nejfrekventovanější silnici. Jen málokdo si tam dovolí cyklistu (i chodce) nějak ohrozit - prostě radši počkají, dají přednost - a někteří ještě zamávají. Jenže toho my se u nás nikdy nedočkáme, když se tu lidi k sobě chovaj jako hovada (a to neplatí jen o cyklistech a řidičích).
máš pravdu, že ono je to spíš o obecný slušnosti. jen se prosím zamysleme na d házením do jednoho pytle. Cyklysty diferencujeme na "cyklisty" a "jezdce na kole", kdežto řidiči aut jsou pro nás vrazi za volantem. co se týká důchodců a mercedesu, tak právě věží na Novinkách zpráva, jak důchodce v trabantu najel na přechodu do dětí...
dost mi chybí cyklistické povědomí o tom, že pokud jedu na silnici a nebo na ni vjíždím, tak jsem účastník silničního provozu a musím se chovat podle vyhlášky. mimochodem kdo z nás četl novou vyhlášku (vyšla v roce 2002)? Jak mají být vybavena kola pro provoz na pozemních komunikacích? jenom napovím, že nová vyhláška je pro cyklisty dost příznivá, jde značně z dobou a odbourala prakticky všechny nesmyslné doplňky a zanechala skutečně pouze elementární bezpečnost - i tak je takto vybavených kol na silnici minimum.
dál si pamatuju, že jsme mívali ve škole dodiny teoretické i praktické dopravní výchovy, kde právě byly vysvětleny aspekty vyhlášky dotýkající se cyklistů. má někdo zkušenost se současným stavem na školách?
tohle všechno je jak začít u sebe. nicméně podpora státu cyklistice je v našich krajích ubohá. troufám si říct, že ve všech zemích kde jsem na kole jezdil to je o třídu lepší (cyklostezky, přejezdy pro kola přes silnici, terénně oddělené pruhy pro cyklisty ve městech...).
Dokud o nás nebude slišet na radnicích tak bude skutečně cyklistika velmi adrenalinový sport.
S tím Německem souhlasím. Naštěstí to mám na hranici jen 4 km, tak holt jezdím tam i když jsou tam mnohem horší kopce. Ne že by úplně všichni jezdili slušně, ale pravda je, že tu a tam se v zatáčkách úzkých silnic ohlídnu a zjistím, že za mnou jedou tiše auta a čekají, až jim mávnu, že mohou předjet. Zkraje mě to vždycky úplně šokovalo.
Osobně příspěvek v MF nechápu jako výzvu k útokům. Jsem cyklista i řidič. Coby cyklista raději jezdím mimo silnice, jako řidič po silnicích jezdit musím. Na řidíčích mně hodně vadí to, že nedávají blinkr při předjíždění cyklistů. Jede-li více aut za sebou, tak jde o hubu a o milimetry.
Na cyklistech mně pro změnu vadí, že někteří nemají pud sebezáchovy !
Jo, to je přesný... kdejaký šmudla vykřikuje do světa agresivní a sobecké názory s cílem někoho shodit a zahojit si svoji marodnou dušičku. Jeden takový "umělec" se taky předvedl tady: http://www.dfens.wz.cz/view.php?cisloclanku...
Jak jsem napsal, považuju to za jednostranný, agresivní a úplně zbytečný projevy. Proč tydle týpci, když uviděj ze zavolantu cyklistu, podvědomě přišlapavájí plyn a tisknou zuby?? .. a nakonec se tím ještě chvástají.. co si myslí, že tím dokážou? Jedině toho, že pár tupounů se s nima shodne a budou se cítit oprávněně (zařazený ve správným stádě), až budou tlačit nějakýho kolistu do škarpy. Je to asi tři dny, co jsem se vracel z projížďky na kole, sjížděl jsem po horský silničce a nejdřív jsem v obci v rychlosti okolo 50 potkal v zatáčce autobus, který jel zhruba 80. Byla to docela prda a musel jsem se hodně snažit aby mi ten průvan neroztrh ústa od ucha k uchu. Pět minut potom jsem jel po této silničce mezi poli (široká akorát na minutí dvou osobáků) a proti Š120, za mnou nějaký větší Chrysler a jak už to tak obvykle bývá, vyšlo jim míjení zrovna do míst, kde jsem se pohyboval (podotýkám, že jsem nejel po prostředku, ale jako většinou do 50cm od kraje). Vzhledem, k tomu, že Chrysler by se proti škodovce prostě nevešel, musel přibrzdit a počkat, až ta projede. Jenže na jeho šoféra bylo způsobený zdržení příliš veliká psychická újma a tak si ji kompenzoval tím, že mě předjížděl co nejtěsněji a pro jistotu mě ještě skřípl, abych si to pamatoval a příště se MU nepletl, když ON jede!
.. no tak jsem nakonec taky sklouznul k vylévání si srdíčka :)) no původně jsem chtěl napsat něco o tom, že by to chtělo na silnici ubrat o stupeň agresivity a přidat trochu na toleranci.
Jsem od Liberce tak jako autor toho článku. Jezdím na silničce už minimálně (Radši jsen přesedlal na horáče).Ale pokud jedu na silnici, tak ten metr od kraje si držím a to proto že chci přežít. Krajnice jsou z větší části nesjízdný. Díry a šutry a dobře uložený kanály vás hoděj v ten nejmíň vhodný okamžik do silnice a bráním se tomu, že pokud mě někdo skřípne, tak mám ještě rezervu a nejsem rozmázlý mezi kamionem a stěnou nebo svodidly. Krom toho pokud nejedu po čáře, ale jsem kousek za ní tak mě z větší části auta objedou nebo přibrzděj a nesmetou. Podmínka je být čitelný a nekličkovat. Jen na okraj z toho, že jsem jezdil co nejvíc ke kraji bez rezervy, mám zážitek v podobě přeletu přez fáčko, když to do mě ze zadu napral v okamžiku kdy jsem neměl kam uhnout.
Jo, pod toto bych se taky podepsal. Kdo chce jezdit na kole bezpečně, musí mít na to prostor. S prostorem vlevo se prostě počítat nedá, tam jezdí vysokorychlostní prasata. Takže zbývá jedině prostor vpravo, přičemž kanály a díry v silnici se samozřejmě za prostor nepovažují. A samozřejmě dodržovat všechna pravidla provozu (ale žádné z nich neříká, že cyklista má jezdit po krajnici).
Na kole jezdím taky docela dost, jen do práce to mám tam a zpátky 30 km, které překonávám celoročně a za každého počasí.Pracuju na ARU, pár dost rozbitejch lidí jsem už viděla, takže občas mám pocit, že jsem se s přilbou na hlavě snad narodila. Osvětlená jsem vždycky, bez blikaček bych nevyrazila. Pravej adrenalin začne po prvním napadnutí sněhu (bydlím na horách, už to nebude dlouho trvat) - ve chvíli, kdy vyrazím na kole, všichni řidiči se můžou zbláznit, protože maj pocit, že když jim to klouže (hlavně ti s pražskýma SPZ apod.), tak já nemám právo se jim tam motat!! A když už se dohrabou až k tomu, že mě předjedou, spousta jich mě potom pěkně voprasí, abych viděla, kdo je na silnici PÁNEM! Minulej rok si mě takhle pěkně vychutnal v 5 hodin ráno (nejela jsem z hospody, ale do práce) řidič pluhu. Když jel z kopce proti mě, tak si mě jen prohlíd, dole na křižovatce otočil, vydal se za mnou, v půlce kopce přidal dost na rychlosti, předjel mě pěkně natěsno a já měla chvíli pocit, jaoko bych jela na surfu pod vlnou, jen s tím rozdílem, že vlna byla sněhová a vysoká jen asi 2,5 metru.
Jinak se předjíždějícími auty mám stejné zkušenosti, nechápu, proč mi škrtaj o řidítka na široký silnici, na který jsme jen my dva. Já se celkem udržím, ale až to předvedou se 70iletým dědou, asi zas budu mít pacoše.
Jojo, Pražáci. Největší debil (a to výrazně), kterej si dokonce dovolil na mě asi kilometr troubit a ještě stáhl okýnko a řval, že se má jezdit vpravo, měl taky pražský auto. Bylo to v Brně (!!!) v koloně aut, jel jsem nalepenej na auto přede mnou, vůbec jsem nikomu nebránil mě předjet, prostě mě předjet nešlo, nebylo kam. Vyjel na tramvajové koleje a chtěl mě aspoň vytlačit ze silnice, ale nedal jsem se a začal mu mlátit pěstí do okýnka. To byl fakt největší kretén, co jsem kdy na silnici potkal. Kam se hrabou řidiči autobusů DPMB a pošťáci. Ti aspoň vytlačují s noblesou:-) I když všichni taky ne:-(
Najeto na silničce mám dost, zkušenosti s řidiči spíš horší. Dneska mě jeden takřka sejmul, když vycoubal nejspíš bez rozhlídnutí do silnice, a plné ruce práce jsem měla já i on.On měla zřejmě levou nohu na spojce fakt levou, já zase spoustu problémů se dost rychle tomu zadku, který vhupl do silnice těsně přede mnou, když jsem měla rozjeto na 43km/h vyhnout. Stihla jsem ho, přestože jsem slušně vychovaná, nazvat pár nevybíravými nadávkami. Měl otevřené okýnko (bylo krásně teplo), takže mě asi slyšel dost dobře. Za chviličku jsem to otraverzované auto viděla za sebou a "těšila" se, jak mě minimálně seřve nebo dostanu po ústech. POZOR!!! Dojel mě, objel obloukem, zpomalil a OMLUVIL SE!!! To jsem zažila poprvé. Buď sám taky jezdí i na dvou kolech, nebo jen nebyl debil. Třeba se začíná blýskat na lepší časy a řidiči se pomalinku začnou chovat k cyklistům slušněji. (A nebo houby, a výjimka jen potvrzuje pravidlo.)
Řekla bych, že to spíš byla jen ta světlá výjimka potvrzující pravidlo.
O chování řidičů vůči cyklistům už psáno bylo dost, ale chci se taky zmínit o chování chodců vůči cyklistům, stalo se mi totiž víckrát to že chodci přecházejí cestu mimo přechody( na tom by nebylo nic až tak neobvyklého) ale podívají se asi jením okem a naslouchají ušima jestli nic nejede a když neslyší jedoucí auto tak jdou...a v tom se to stane, jedu asi 30km/h a dva metry přede mnou vstoupí chodec do cesty, už se to nedá zbrzdit pak následuje srážka,.. chodci se nic vážného nestalo, jen pár oděrek a mně taky nic,..ale ta reakce mně zarazila, ON mi totiž začal nadávat, že sem do něj naboural a že se mám dívat kolem sebe KDYŽ jedu.....???? Tak s toho vyplývá že chodci taky nejsou tak ohleduplní jak se může zdát...
Stalo se mi něco dost podobného..Jel jsem na závodní silničce..na týdenní výlet do Rakouska..s batohem na zádech.A 15km od mého rodného města,tedy na začátku mé cesty mi v jedné vesnici "skočila" pod kolo jakási paní..padl jsem přes řidítka..a myslel,že ji přizabiju..slepici jednu.Naštěstí se snad zázrakem nestalo nic moc ani kolu,ani mne.Jel jsem dál..ale ještě asi půl dne "pěnil vzteky".
Tak tohle je cyklista+chodec a co takhle cyklista +auto?Pánové hrábněte do svědomý a kolik se Vás OPRAVDUrozhlédne napřechoduDůchodce pominu ,ale když mi vjel cyklistamezi auto a vlek potom co se náležitě rozhlédl na přechodu.....
Jezdím s oplénem na dlouhý dříví.Jenom pro ty štourali ,že je tam málo místa.
Jak se tak hrabu ve svém svědomí (s měkkým i), nenalézám žádný případ, kdy bych jel na kole přes přechod a nerozhlédl se opravdu důkladně. Přes přechod totiž jezdím zásadně tam, kde mi nedodržování předpisů ze strany řidičů nedovoluje překonat křižovatku jinak. Pokud nejsou chodci a aut není tolik, abych nějaké nutil brzdit, neslézám z kola. A vjet mezi auto a vlek, no to musel být pěkný expert. Ale určitě si to zapamatuje:-)
Pak bych tomu trobovi docela pral, aby tohle udelal nejakemu slusne nabouchanemu slusnemu cyklistovi a ten at mu dal poradne do tlamy. Jestli kazdy uvazuje jako on, tak to je pekny hnus !!!
Hele vite co ? Napadlo me neco snad trefneho: Kdyz je nekdo magor, tak tak jezdi na kole i v aute. Beru to podle sebe i podle znamych. Docela to pasuje.
Aby to nebylo tak jadnoduchý,je dobrý si uvědomit,že jako magor se čas od času můžu z různejch důvodů chovat i JÁ ! Agresivita, tupost, nebo mentální výpadek jsou věci OBECNĚ lidské, tudíž naše společné. :-))
"Snažím být vůči kolařům slušný, ale mám čím dál víc pocit, že je to jednostranné. Cyklisté si v klidu jezdí dva metry od krajnice, zásadně vedle sebe a už ani nereagují na houkačku.. Asi začnu jezdit v jejich těsné blízkosti, ať cyklisté vidí, zač je toho loket. Doslova. "
Ať je život cyklist na silnici těžký jak chce, jestli i jiní to vezmou za konec jako ty, bude zas jen a jen hůř. Je jasné, že velká část řidičů jede, jako bychom ani neexistovali, ale ocením, když se aspoň vyjímky chovají tak, jak je správné. Například při dodržení přiměřené vzdálenosti při předjíždění. Já např. s chutí coby řidič auta přibrzdím všechna auta za sebou, když mám před sebou cyklistu a s blikáním doleva ho pak v klidu obloukem předjedu, když to jde.
MF Dnes dnes již nemá daleko od plátků typu Blesk. Asi tak.
Shodou různých okolností jsem řidičák získal až v pozdním věku. Mé národní sebevědomí pak podstatně kleslo. Je to neuvěřitelné co se u nás na silnicích děje. V civilizované části Evropy (nechci psát rovnou v německu) si téměř každý vychutnává to, že má dost času dát druhému přednost, brát na něj ohled atd. Tím, že dá druhému přednost, se mi mnohdy zdá, že úplně cíleně až skoro snobsky říká: já na to mám, abych nechvátal, abych byl slušný a ten úsměv k tomu. U nás na silnici (i jinde)- zašlapat, zadupat a přimáčknout.
Nejlepší jsou v tomhle podle mě Švýcaři, jako kdyby se v nich spojila na silnici preciznost němců a slušnost Angličanů. Tvrdím, že kdyby u nás nebyla alespoň nějaká pravidla silničního provozu, tak se pobijem, ve Švýcarsku by se doprava zastavila, protože by všichni dávali všem přednost.