Ahojte, máte někdo doma oba dva druhy těchto kol?
Střídáte je podle terénu do kterého se chystáte vyrazit, nebo jste si jedno z těchto kol tak zamilovali , že všechno odjezdíte na jednom kole?
cross
Mam jen MTB a jsem spokojenej. Zrovna dnes si jdu koupit hladsi plaste a udelam si z horaka trekovy kolo.
Staci pouze menit plášť a je to.Ten plas ma mensi valivej odpor a tak je jizda snadnejsi
taky sem si koupil hladsi a vic je napumpoval (na MTB), zajizdim totiz pritelkyni. jezdi to jako svine, skoro nemusim tocit nohama.
;-)))))) Ty woe... Zajíždím přítulkyni aniž by se muselo točit nohama... ;-)))
Jooo to bude přítelkyne pekne zajetá:)))))))) zvlast kdyz mas hladkej plast:))))))
jo bude. zvladne 70 bez mektani :)))
Mám krosse Authora Airlina + HT Meridu SE Disc.
Střídám je - když jedu sólo nějakou "dálku" - jedu na krossu, když se chci projet trošku terénem - merida. Nutno podotknout, že i tu meridu mám laděnou víceméně do cestovna, rád jezdím na místo těch "terénů" po vlastní ose (když to není jó moc daleko). Rozdíl mezi krossem a HT pociťuju dost citelně - ten kross je na dálky vynikající. A taky podotýkám, že velké terény zrovna nemiluju, spíš tak přiměřené. Na velkých jsem vydrncanej:-)
(ale až pořídím fulla...)
Jestli jezdíš převážně terénem tak rozhodně horský,ale jestli je to tak půl na půl tak je lepší cross. Stačí na něj dát trochu širší a hrubší pláště a v pohodě se můžeš pustit i do terénu. Nejen na polní cesty! Převody můžeš mít na crossu třeba úplně stejný jako na horáku, to pak už záleží na tom jakej seš "závodník".
Také mám obě kola,ale využívám daleko víc to crossové.Pokud nebudeš jezdit těžký terén tak ten cross bude ideální.Ty převody jsou tam těžší,ale zase ne nějak hrozně.
A ten Tvůj cross, co je to za značku? Můžu li se ptát.
No jo - solidní stroj :-)
Vše jedině na MTB! Mám lehký, hladký pláště a na asfaltu to jede v pohodě - a když mám chuť nebo někde zabloudím, tak projedu i terénem, kde lidi s crossama už tlačí - prostě univerzální kolo kamkoli.
Vše jedině na crossu! Mám lehký, hladký pláště a na asfaltu to jede v pohodě - a když mám chuť nebo někde zabloudím, tak projedu i terénem, kde lidi s MTB ještě nedojeli - prostě univerzální kolo kamkoli.
To je přesný. Asi půlku času na vyjížďkách strávim na lesních cestách a pěšinách a téměř nikoho na kole nepotkávám, zato na silnicích a asfaltových cyklotrasách jezdí spousta Bikerů v oreklamovaných dresech (musej být fakt dobrý, když jim ty firmy za to platěj) na super bikách i fullech.
Opravdu v terénu potkávám občas jen kluky sjezďáky, co se vyvezou autobusem na Sněžník a pak frčej lesem k Jílovému a po silnici (sedíc na zadním kole) na další autobus.
Pak tady na rovině podle Labe jezdí mimo bikerů i dost němců na takových pohodlných (městských) kolech, co vypadaj trochu jako crossy, samo že téměř všichni v důchodovém věku a děsně pomalu. To na nás Crossaře asi hází blbý světlo.
A k tématu výběru: než jsem letos koupil nový kolo, tak jsem si vloni na podzim pořádně vyzkoušel i dvě horský a (alespoň u mě) zvítězil Cross.
No já mám Meridu 8500 což je podle odborníků \"šunt\" ale nemám s ní problém ani tam, kde téměř žádná cesta není. Jen jsem na ní vyměnil obutí .
Já jsen si nedávno půjči testovací kolo MERIDA TRANS-MISSION SPEED a že si na něm dám pořádnou výjížďku v terénu.Dcera, která má meridu o třídu výš než zdenall , byla tak otravná, že nakonec na půjčeném kole jela ona a já jsem šlapal na její dámské meridě. Ujeli jsme asi 110 km.a určítě větší polovina cesty byla mimo asvalt.Vyjížděli jsme z 190 m.n.m. a končili jsme téměř v tisíci metrech. No a crossová merida cestu zvládla bez nejmenšího zaváhání.
ty jsi asi trochu opicka vid? Uz te vidim v terenu s crossovym kolem tlacis ani nepipnes
Nerozumím výrazu opička opřesni
Ja sice nejsem nejaky profik,zalezi jak uz je zde nescetnekrat napsano kde a jak narocny tereny budes jezdit,drive jsem mel silnicku potom muj vyber sel na kross,neni to na free ride,ale v beznem terenu po lesnich cestickach a sotoline atd naprosto vyhovujici,problem muze byt na blativem terenu po silnem desti,ale ne kazdy z mtb jezdcu v tomto terenu jezdi,navic jine plaste do terenu by to mohli vyresit,mam author zenith sx 05,vidlice by mohla byt trochu lepsi ale jinak se jevi jako fajn kolo,06 uz maji vidli lepsi
Naprostý souhlas.Nemám co dodat.
Mám také Zenith Sx 05
:-)
Loni na dovolené jsem byl poprvé stabilně rychlejší a méně unavený než synovci (17 a 19 let) kteří mají MTB. Jezdili jsme po vedlejších silnicích a cestách (Třeboňsko, Jindřichohradecko)
Maximálně mi vyhovuje cross
ale ve 20 letech bych šel asi do MTB, v mým 40 je cross optimální volbou. Vždy se těším na další jízdu !
Sakryš, už abych byl z práce doma !
:-)
no von se taky lehci teren v lese muze najednou zmenit v tezsi a mas po prdeli teda porafkach ja uprednostnuju MTB pac vhodnym obutim z nej muzes udelat cross ale naopak to nepujde takze volba je jasna MTB
Tak to má být, pajáno. Každý to, co mu nejvíc vyhovuje tobě to, jinému ono... Diskuse je demokratická. By the way - někde se jezdí MTB i s 29" plášti, tedy dokonce větší průměr než cross. Takže cross je někde ve středu. Jasně, že MTB mají jinou geometriii ale dnes to není jak v 90-letech. Vše je od detailů. Na crossu můžeš mít převodník 42, bikové gumy, nižší velikost rámu, atd., atd. Takže ty rozdíly jsou velmi individuální. MTB se stalo před 10-15 lety IN a kdo ho neměl, i když s ním jezdil jen do kina byl out. Dnes je ve světě návrat více ke crossům a MTB zůstává na vyloženě sportovní jízdu. Mladí neradi sedí na crossu - už kvůli image. Takže to je můj individuální názor. Mám jak cross tak mtb.
Jasne mas pravdu ale porad to neresi ten problem ,ze kdyz budu mit crosse a najednou prijde tezsi teren tak tlacis ale pokud mas MTB tak jedes a naopak kdyz jedes po silnici tak jsi trochu pomalejsi ,ale porad jedes.... me teda prijde MTB vic univerzalni nez cross
Nesmysl. Nevim z čeho usuzuješ, že cross nevyjede tam co horák. Při vhodném obutí a vhodných převodech se i na crossu zvládne všechno. Aspoň to co na normálním horáku. Pokud člověk neví co ho na cestě potká tak je ideální širší plášť s hrubším vzorkem a středovým pruhem. Po silnici nezdržuje a v terénu zabírá. Jsem určitě pro cross.
Tohle vážně nemá smysl ;o) Samozřejmě že i když má hrubší širší plášť středový pruh, tak ten odpor na silnici poznáš. Pokud jezdíš průměr na asfaltu pod 12km-h, tak je to naprosto jedno, ale zkus si dát 20km-h a tam už to je safra poznat.
Myslím že by se to dalo rozřešit asi tak, že:
MTB i Cross jsou vlastně stejné. Můžeš na nich vyměnit osazení, od ráfků a obutí, přes odpružení až po převody a udělat tak MTB Crosse, nebo Crossoveho MTB.
Jediné co zůstane nezměněno, je charakteristika rámu, tzn. robustnější a težší vs. lehčí. Pak už je jen na každém z nás, kde chce mít vetší rezervu, jestli přeci jen na delší trasy po dobrém povrchu, nebo raději jistotu v drsnějším terénu.
Souhlasíte ? ;o)
Tahle debata stejně nikam nepovede... Skončí to půl na půl... Každý bude hájit to svoje a přesné rady se tazatel stejně nedočká...
Ohledně těch plášťů co popisuješ: Už jsi na tom někdy jela ? Já to zkusil jen jednou a málem jsem hodil pěknou tlamu ;-) Tohle je takový "univerzál", který se nedá nakonec pořádně použít nikde. Na silnici ještě jakžtakž, ale v terénu je o hubu... Obzvlášť štěrk vůbec nezvládá, tam vůbec nedrží stopu, to samé, ale o něco lepší je v jemné šotolině, kterou jsou občas posypány cyklostezky... Mluvím u Maxxis Wormdrive...
Tak tenhle plášť jsem nezkoušela. Já měla nejvíc Rubenu, teť tam mám vepředu ještě Kendu a vzadu z nouze Michelinku a teď by mi měly přijít Rubeny Sépie (dneska mi volali tak se snad konečně dočkám, už je shánim přes rok), ale všechny pláště co jsem měla byly se středovým pruhem a špalíkama po stranách. A zvládla jsem na nich i rumunské hory. Nikdy žádnej problém. Na silnici je mi vcelku jedno jestli nejsou rychlý jelikož zas tak nikam nechvátám. Ale 20km/h v pohodě.
Kup si 29" a maš to vyřešený.
Jinak jak už někdo psal tak mám taky ten pocit, že v terénu jezdí minimum bikerů co potkávám na silnici.
to 29\" znamená že je to mtb na tak velkých kolech nebo co?
Ano - podobně jako u aut se přešlo z nějakých 13 na 15 a vyšší, tak se i začalo dělat (zatím) pár kol místo na 26 na 29 - určitě to líp překonává překážky v terénu.
Používají se ráfky jako na cross, ale díky rošířené stavbě rámu je možné dát i pořadné pneu. Rám má mít snížené těžiště oproti crossu a velikost cca crosse. Vyznačuje se nádherným průchodem terénu (MTB je na tom hůř) a přitom má všechny výhody crosse. Oproti MTB má tyto nevýhody: horší ovladatelnost (je větší) např. mezi stromy a u předních vidlic neni takový výběr (jako u crosse). Jezdím s kámoši co mají MTB a dost srovnává mojí horší fyzičku 29" oproti jejich 26".
nepochopím, proč se tedy nedělá MTB v 28" ? nenapadlo to ještě nikoho. (tímto si patentuji tuto myšlenku)
Já mám dámskýho crosse jehož rám je ze silných trubek a se širokými plášti vypadá jako horák. Je už staršího data výroby a stále je super. Zvládá jakýkoli terén. Jediné omezení je můj strach :-).
Mám MTB. Nejraději bych si k němu přikoupila ještě silničku (asi napíšu Ježíškovi, ať mi alespoň přispěje). To by byla výborná kombinace. Cross jsem měla také, ale před 3 lety jsem se nadchla pro jízdu po lese a krásných cestičkách, které cross nezvládl. (Půjčovala jsem si MTB od syna). Samozřejmě , že nejezdím jen terénem. Ten terén dělá tak 20% mých jízd, ale i tak mi to stojí za to. Záleží na každém individuálně. Jo, a věkem to asi taky nebude (42).
Mam treka (rozumej, cross s blatnikama a nosicem) a naprosto mi vyhovuje. Beru radsi univerzalnost, sice na asfaltu na silnicky a lehocipedy nemam, ale nejakou tu prijemnou cestovni rychlost uz to i vyvine. V mirnejsich terenech taky zadny problem, ve meste jezdim krajnice silnic (a obcas propadle kanaly) ale treba i schody, v prirode pak lesni cesty, rybarske zabahnene stzeky, sutrove svahy, piscite pesiny, jasne ze nektere useky pomaleji a opatrneji nez s mtb, ale slejzat vetsinou nemusim.
Abych pravdu rekl, tak cim vice clovek umi jezdit na kole, tim mene asi zalezi, na cem vlastne jede (az na extremy, ale po skalach nebo koryty potoku chodim radsi pesky ;), zatim nejzajimavejsi useky jsem jel na vypujcenych kolech typu mestske popojizdedlo, treba rozvodnena Mississippy, takze jsem v 10-20cm vody doufal, ze to po cem jedu je porad jeste cyklostezka (zacala se mi pod kolo motat nejaka ryba) anebo ve Finsku nejakou tu lesni stezku vedouci k pozorovatelne ptaku, tam to byla nekolik desitek metru jizda na 15cm sirokem prknu asi 20cm na zemi, hezka jizda zrucnosti ;)
V tom to je. Myslím, že ve všech diskusích se opomíná věk, zájmy, druh jízdy, nároky na pohodlí či zájem o tvrdý sport a extrémní rychlý terén...takže je toho všeho informační všeho chuť. Vem sportovního tvrďasa Pajanu a tebe Ludku. On MTB, ty trek. A každý má pravdu a každý je spokojený.
100% pravda !
Krosaři, celkem by mne zajímalo, jak řešíte v těžším terénu potřebu pomoci si nohou.Přece jen cross je o něco víš než mtb.
Véno, to mi vysvětli. Proč výš? Jde přeci o výšku středu, kvůli průjezdnosti terénem.
Změřil jsem teď dostupný kola (od země k ose středu):
Cross Wakita 19" pružná vidle - 303mm
Mtb Author Spirit 19,5" pružná vidle - 306mm
Mtb Superior 18" pevná vidle - 295mm
Myslim, že to konstruujou na stejnou výšku, ovlivní to jen vidle a pláště.
Pepiku ,sypu si popel na hlavu.Já jsem až do tohoto okamžiku žil v domnění, že cross je celkově vyšší než horák.Asi je to optický klam skrz ty větší kola.
Ahoj, mám oboje, cross mm spíš místo silničky, protože jsem těžkej a máme tu blbej asfalt. Volba je těžká, pokud se nechystáš jezdit superterény a jde Ti především o to zajezdit si, něco vidět a někam se dostat, tak bych spíš doporučil cross. je rychlejší a na lehčí terén při opatrnosti stačí. Nevidím smysl v tom, mít horské kolo s hladkými plášti- v terénu nestabilní a na silnici stejně pomalejší / něco jiného je, když už horáče máš a vidíš s odstupem, že terény tě příliš nelákají, ale když si chceš teprv kolo kupovat a nechceš vyloženě jezdit přes kořeny a kameny- šel bych do crosse /
Myslím, že tahle diskuse nemá konce.Někdo radši holky a jiný zase vdolky, každý má jiné potřeby a vyhovuje mu proto něco jiného.Já jezdil posledních devět let na horalovi a byl jsem s ním naprosto spokojen (alivio). Letos už mne ale přestalo bavit honit se za manželkou, která už odmítá jezdit jakýkoliv těžší terén a tak už tři roky jezdí treka. Tak jsem pořídil Meridu 8900 a moje poznatky jsou, že jízda na horalovi mi přišla celkově měkší a to bez ohledu na to, že na rozdíl od Meridy neměl ani odpruženou vidli ani sedlovku, ale to může být subjektivní pocit (přeci jenom mám k horalovi za ta léta dobré služby citový vztah). Naopak mi přijde posez na Meridě pohodlnější (jsem narovnanější), takže mne nebolí za krkem ani po delší vyjížďce. Na silničkách a polních cestách to nemá chybu, ale když jsem se dostal na šterkovou silnici, tak jsem byl jako koza na ledě a vzpomínal na horala se slzou v oku. Sice jsem si zatím horala nechal, ale pravda už na něm asi moc nenajezdím. Myslím, že před devíti lety byl horal dobrá volba. Byl jsem mladší, skoro nevybouřený a terény které jsme jezdili by kros určitě nezvládal. Teď jsem starší, a už se raději pokochám krajinou na delší vyjížďce a ty terény přenechám těm dnešním nevybouřeným. Kdybych měl tedy volit jen jedno kolo, tak jdu do krose.
z posledních dvou přízpěvků vyplývá, že by volba kola mohla být částečně ovlivněna věkem. nevíme ale kolik je vlastně tazateli.
nikdy sem moc na kole nejezdil, myslím v tom smyslu, jak jezdíme ted my, zde přítomní. když sem před 4 lety přišel o favorita tak sem chvíli chodil pěšky. a když už mě to nebavilo tak sem si řek, že je čas na nový kolo. cross nebo mtb? horák mi přišel těžkej a tak sem si koupil obyčejnýho krose asi za 5k, se slovy že na ježdění 8km do sadský k jezeru a 8 zpátky mi to stačí. bylo mi 36. o následujícím víkendu sem vzal syna (tehdy 10-iletého) na výlet do českýho ráje. měl nový kolo. ocelový "celoodpružený" kolo z hypernovy. sice šílenost ale pro kluka kterej z něj za dva roky vyroste se nevyplatí investovat desítky tisíc... to dítě to "valilo" po rozbitých cestách a já za ním trpěl jak zvíře. a tak další týden sem dal krose otci k svátku a s přítelkyní sme si koupili horáky po cca 15k. začli sme jezdit vic a vic a na přelomu loňska a tohoto roku sme si pořídili celopéra za moooc peněz. a závěr? mohlo to probíhat právě opačně takže... možná pořídit krose a horáka (půjčit, koupit staršího...?) a poznat sama sebe, tedy co tě bude bavit. v tomhle ti nikdo neporadí:-/
vette ,jen tak pro zajímavost,kolik toho to hyperkolo vydrželo a co se na něm rozpadlo jako první? Neber to jako \"rýpnutí\" ale jako normální dotaz,protože můj potomek po něm také touží.
nedá se říct že by se vyloženě něco rozpadlo ale v porovnání se seriozním kolem z toho prostě rosteš:-/ hlavně je to ale strašně těžký. furt sem na kluka vrčel ať šlape a on v každym kopečku slejzal. vždycky mi to došlo až když sem mu pomáhal s kolem třeba do vlaku. bylo těžší než moje a když pak porovnáš tělesnou schránku svojí a toho kluka tak ho nakonec lituješ a obdivuješ zároveň...
Vážně, fakt dobrý nápad. Vyzkoušet si, co více vyhovuje. Možná si půjčit někde pro začátek obojí / bude- li to možné/ Zdavím chytrou hlavu
na něco jsi zapomněl...
ano, ano, jistě, ...jen ted honem nevím, co máš konkrétně na mysli:-D
dobrá, přiznávám veřejně, že kdybych tě poslech že kros není kolo pro mě a rovnou si koupil haráka, tak bych ušetřil. ale já sem někdy paličatější než ty a tak bych neměl tuhle zkušenost a táta kolo:-)
jak sem ale řek, náš tazatel může dospět k opačnému závěru, vždyt příkladů je tu sposta:) a tak se dušane nenech natlačit do něčeho, pro co se sám nerozhodneš. ale chce to opravdu vyzkoušet co ti bude sedět. nestačí jedna projíždka 20km od domu, čím víc tím líp.
přeju ti štastnou ruku při volbě a čekám, že se pak nám všem svěříš:)
nikdo ti nechtěl upírat a ani neupíral možnost projít zkušeností, tím méně tvému otci kolo... :(
dušane, přeji dobrý výběr a spokojenost se zvoleným kolem, ale hodně je to i o vývoji a objevování nového, co ti vyhovuje dnes nemusí platit za rok, ale je to cesta příjemná, jen občas finančně náročná... a nikdy nekončí...
Zatím ještě Cross, ale do 14 dnů měním na MTB. Důvod je jednoduchý, přeci jen preferuji přírodu a na asfaltkách aby se člověk pořád ohlížel, jestli se neřítí nějaký náklaďák.
A v přírodě končí sranda, stačí letní bouřka a lesní-polní cesta z kopce se mění na smrtonosnou past díky crossovým plášťům. A než si házet na crosse širší drapáky, tak to už radši MTB se kterým může člověk pořádně zakravit a nebát se, že se mu kolo pod zadkem rozdělí na 2 díly ;o))
no ja nevim, ja byval fanousek trekkingu (proc se jim zaclo rikat cross?) a furt jsem je nicil, tam cosi upadlo, vecne osmicku na kole z prujezdu terenem, rafky zkrivene, rozhrkane to bylo a pak jsem si zakoupil horac a klid. je to jako tank, neznicitelne a jedu. i ten pocit je na nem jiny, trekking pusobil tak vachrlate, ze se furt krouti a nekde zapadne a tak, kdezto horak JEDE.
mozna je to tim, ze mam 90kg a jezdim docela netechnicky, proste slapu. ale co uz :)
Ještě jednou přispěju do této diskuse.....zaujalo mě totiž poměrně velké množství příznivců crossových kol jak v této, tak i v jiných diskuzích na téma "cross nebo MTB" (odhadoval bych to tak 60 : 40 ve prospěch crossařů) - proč ne, nic proti nim nemám, když jim to vyhovuje. Jen mi ale pak vysvětlete ten paradox, když zastavím u kterékoli hospůdky v Česku, zkouknu zaparkovaná kola, tak ten poměr je vždy obrácený, většinou i drtivě. Totéž platí i o cykloturistických zájezdech (např. na rakouských říčních cyklostezkách).
Jediné vysvětlení co mě napadlo, že crossová kola jsou teď asi nějaký trend poslední doby a ten poměr se ještě nevyrovnal - jinak fakt nevím.
Hádal bych ten trend poslední doby. Co jsem se díval, tak ještě vloni ve většině obchodů byl poměr cca. 4 MTB - 2 FS - 3 treky - 1 cross. Letos už cross sebral jak MTB tak trekům, protože je to vlastně hybrid těchto dvou kol.
A věřím že spoustě lidí to naprosto vyhovuje, protože na tůry s převahou asfaltu a polních/letních cest je to naprosto ideální kolo. Má všechny výhody treku a navíc v terénu snese mnohem víc. Jeho jediným limitem je vyšší cena než u treku, ale to asi dnes tolik lidí neodradí, protože ten rozdíl není tak velký, kola se dají pořídit levně a lidi přeci jen už peníze mají.
A abych doplnil, přes veškeré vychvalování crosse v příspěvku nad tímto, a přestože ho sám mám (a celkem slušný), tak jdu stejně do MTB, protože prostě do surového terénu to není. Kdybych jezdil na poznávací výlety, nechám si cross, ale protože raději jezdím mimo cesty a mám rád adrenalin (resp. endorfin :o), tak volím MTB.
No já to vidim naopak, jako konec trendu, že každý pořádný kolo musí být MTB. Teď už nemusí a tak si ti, co nechtěj jen "řádit" v terénu, můžou bez posměchu pořídit i něco jinýho.
Jezdil jsem mimo silnice na upraveným "trekkovým" favoritu už dávno a od poloviny 90-tých let jsem se divil, co jezdí horáků jen po asfaltu (např. na koupaliště, do hospůdky...). No byla to móda. To vysvětluje i jejich naprostou početní převahu (zatím).
Já jsem letos po 8 letech začal znovu jezdit na kole. Před tím jsem znal jen silniční kolo a tak jsem koupil Kellyse Definite (letošní model) a musím říct, že už jsem s ním projel takovým sajrajtem, že by se za to nemusel stydět žádnej biker. Myslím si, že pokud člověk nechce jezdit vyloženě těžkej terén, na dobrým crossu si solidně zajezdí jak na silnici tak v terénu.
Pánové,jen malý dotaz na počet zubů na převodníku.
Crossy mají většinou 48 zubů a od toho se odvíjí i počet zubů na menších převodnících. Jaký je váš názor, na výměnu prevodníků s menším počtem zubů. Myslím něco jako má mtb.
Já taky přemýšlím že ten největší převodník ( 48 zubů ) vyměním za měnší,protože to neušlápnu po rovině.Převod 48x11 použiju jen z kopce a jinak se na něj jen práší.Proč chceš měnit ty?
No,já by jsem chtěl měnit spíš ten nejmenší převodník, abych vyšlápl i ten největší kopec, bez pěny u huby
je to dobry kolo? taky o nem uvazuju, je docela drahy, ale vypada super a komponenty jsou taky celkem good.
Marble, jaké obutí na tom svém kole máš? Nechal sis tam "originál" pláště, nebo jsi obul něco víc do terénu?
Mám tam původní pláště, které jsou spíš do terénu(traktory). Ale po silnici to na nich jede taky slušně.
Můžeš upřesnit jaké má ten traktor označení? díky