Ahoj
Nemáte prosím rady, jaký kompas a mapník pořídit pro závody, kde jsou GPS zakázány?
Kombinace zvonku a kompasu se mi docela líbí, třeba tohle https://www.sportobchod.cz/kompas-zvonek... ale nevím, zda je to opravdu použitelné?
Jako nechci utratit tisíce za závodní buzolu, ale na druhou stranu hračka, kde by se při jízdě točila střelka dokola a ukázala sever až po zastavení, by účel neplnila.
Variantu přimotat palcovou buzolu k řidítkům nebo rámu gumičkou, si nechávám jako poslední, protože by to bylo ošklivé...
Podobně mapník, určitě by se mi líbilo něco jako Pilotone http://www.mapholders.cz/graphics/novinky2014... ale kvůli pár závodům za rok jsou dva tisíce za mapník poněkud moc. Takže bych uvítal nějakou levnější přesto použitelnou alternativu... :-)
Samodomo. Obdélníček Makrolonu, sheftnuté nahrubo naohýbané hliníkové plocháčky, šroubek s plochou hlavou, samojistná matička, kus bondpásky, tři samolepící háčky z domácích potřeb (na jistotu přišroubené) a pak to nejdůležitější a nejdražší - za cca stovku folie na mapníky. Tehdy jsem ji kupoval přímo na závodech od firmy, co prodávala jak ty profi mapníky, tak půjčovala tyhle bastly. Okouknul jsem, zbastlil svůj.
Při každém použití přimotám k řidítkům a představci několika závity elektrikářské plastové izolačky z autopotřeb.
Hezké, ale jak stárnu, tak zřejmě lenivým a radši bych koupil něco funkčního hotového než vyvíjet si vlastní... :-)
A kompas/buzolu řešíš jak?
Když jsem tohle bastlil, tak mi bylo odhadem tak o polovinu víc, než teď tobě (pokud teda v šedesáti nevypadáš na třicet :-))
Funkční a hotový asi koupíš jenom ty "profi" za delší prachy. Líbily se mi, ale měl jsem při četnosti užití stejné dilema. Tohle zbastlit bylo děsně jednoduchý.
Ještě možnost se pídit někde po prodeji profi nebo bastlu z druhé ruky.
Kompas neřeším, kde jsem jel, tak jsem se orientoval přímo podle mapy a terénu.
Teď koukám, že to, co vozím, nabízí Autopilot za nějakých 900 Kč. Opajcnul jsem to podle nich. Ty, co pjčovali měli řemeslně hodně odfláknuté. Nějaká garážnická výroba. 900 bych teda za to nedal. Kilčo stojí folie, takže do 400 celkově.
Folii mám od nich. (v nabídce až dole v příslušenství za 121)
http://www.autopilot.makeit.cz/orderproducts.aspx
Kompas se zvonkem jsem používala několik let a u mě dobrý.
Pravda, nebyl přesný na milimetr, ale orientace podle něj reálná byla.
Sloužil mi asi 5 let, než se v něm záhadným způsobem vytvořilo více bublin.
Teď mám takový malý kompas - takový "prstýnek" co se nacvaknul na řídítka. Ani už nevím, odkud ho mám.
U něj musím dávat velký pozor na to, aby byl co nejvíce vodorovně. Pokud není, je mu fuk, jestli sever nebo jih.
A co se týká mapníku - mám "Globus" - jednoduše jsem na řídítka zavěsila dvě kulaté gumičky (metráž ze švadlenky), které zatahuji koncovkama na tkanice na potřebnou velikost. Mapu do něj jednoduše sroluji - dávám ji do průsvitných euro desek.
Nevím, jestli ale zrovna tohle bude pro tebe na závody. Záleží na tom, jak moc velký úsek trasy potřebuješ vidět - tady máš pruh cca 5 - 7 cm, ale zase s ruličkou můžeš otáčet. Pro tebe asi nepřijatelné bude, že se po určité době prostě mapa musí přeložit jinak, abys viděl další část trasy. To je o krátkém zastavení.
Pro zajímavost jsem před chvílí zkusil, co udělá normální buzola v blízkosti řidítek a vypadá to špatně. V blízkosti brzdových/řadících páček ukazuje buzola nesmysly, nejspíš je někde uvnitř magnet. V jiných místech řidítek a představce je vychýlení střelky taky znatelné, ale už né tolik. Jak moc by to tedy kompas na řidítkách ovlivňovalo, si netroufám soudit.
Je fakt, že na kole je jízda přímo podle azimutu nesmysl, takže velkou přesnost nepotřebuju, ale pořád by se to hodilo na správné natočení mapy, člověk tak často zjistí, že je ve skutečnosti na jiném rozcestí než si myslí.
Zatím mě napadlo jediné místo, kde by ovlivnění kovem hrozit nemělo - z vrchu na přední blatník, ale mám obavy, že zrovna tam přes případný mapník neuvidím a asi by tam dlouho nevydržel.
Takže kam? Na ruku jako hodinky?
V razeni a brzdach nebudemagnet, ale staci zelezne dily. Magnet mas v buzole. U predstavce hledej zelezo ve sroubech. Netusim, jak na buzolu by pusobily srouby z nemagnetickeho nerezu, nebo z titanu.
Taky bys mohl kompas vezt na ramove trubce, ta je hlinikova a pokud nemas srouby v koleni, tak je zelezo dost daleko.
Neco jako satelitni kompas bez navigace treba na Ali nenabizeji ?
Jo a spis nez kompas jsem vzdycky pri orientaku potreboval vic mit na ocich presny cas, stopky, odpocitavani minut a vterin. Pro rozvrzeni casu, vcasny, ale ne predcasny navrat. To hodne rozhoduje, vyuzitido posledni minutky, ale nepobrani penalizaci.
Podél rámové trubky je většinou vedeno lanko řazení. Jedině koupit nerezové nemagnetické.
No jo, furt nějaké komplikace :-)
Tak pak varianta "lišejník" a "letokruhy pařezu".
Koukám, že si dneska můj osobní mínusovací robot přivstal. A prdelí napřed... :-))
Mohl bys to železo řídítek kompenzovat jiným železem, aby se to vyrovnalo. Udělej si kolem toho kompasu na řídítkách otočný držák železného roubíku a najdi polohu a velikost toho kompenzačního železa, které to magnetické pole vyrovná, aby se neprojevovalo. U lodních kompasů se to tak dělá. :D
Nebo si kup karbonová řídítka. Budeš mít lehčí kolo a budou nemagnetická.
Riditka jsou hlinikova. Bordel delaji drobne soucastky v razeni a pistek a cep v brzdach. Leda koupit nejaky plastovy Altus a kazdy mesic menit. :-)
"...z vrchu na přední blatník..."
Záleží na tom, jaký máš blatník a jak silný a kde máš magnet od cyklokompu:-))
Pochybuji, že na tom Horákovi má blatník.
Tak já blatníky běžně vozím a přední tam mám trvale, ale velmi pochybuju, že by mohl mít jakýkoliv vliv na jakýkoliv přístroj nebo cokoliv měřícího :-)
Tak když uvažuje, že by buzolu přichytil zvrchu na přední blatník, tak ho asi má:-))
Ano, vskutku:-))
Jinak ten magnet alespoň u mně je slaboučkej. Nicméně nikdy jsem na kole nejezdila s buzolou, tak nevím, co třeba to čidlo s drátem nebo i bezdrát udělá se střelkou kompasu.
Ostatně, myslím si, že na kole stejně nejde jezdit přesně podle azimutu.
Naopak ! Při orienťáku jsou ty nejlepší zážitky tehdy, kdy se snažíš dostat ke kleštičkám přímou cestou necestou, prostě po azimutu, protože po cestách by to bylo daleko a zbytečné ztráty času. Tak potkáváš potoky, rokle, houštiny... Při normálním výletu by tě ani nenapadlo tudy jet. Jenže čas a bodování tě tlačí a motivují k neuvěřitelným akcím.
Tomu ráda věřím. Ovšem dovolím si připomenout, že já mluvila o ježdění nikoliv o nošení kola na rameni:-))
O jakem noseni kola pises ? Naprosta vetsina se jezdi. Akorat pri slanovani si kola s kolegou nejak podavas.
Jak nemáš flintu na zádech a v půlce závodu nestřílíš, je to prd sport.
Kdyby tam byla střelba, jsem už dávno železnej muž :-)
Však ještě se můžeš přihlásit https://eposurvival.cz/propozice/
v seznamu disciplín se před pár dny objevil "Cyklokros biatlon" a těžko hádat, jak by to mělo probíhat... :-)
Nemám nikoho do dvojice.
Ale chtěl bych to vidět, jak má cyklokrosař přez záda tu flintu, a maká :-)
Tak s dvojicí ti neporadím, na tenhle závod vždycky systematicky sháním a přemlouvám nějakou oběť alespoň půl roku předem...
Ale pokud k téhle disciplíně dorazíme, třeba ti řeknu, o co tam šlo... ale v povinném vybavení je horský kolo, takže cyklokrosař to asi úplně nebude. :-)
Jen blbni, střílel jsem jen jedenkrát v životě, v přijímači, ostré střelby.
Na střelnici někde u Frýdku. Strašně lilo.
Když došla řada na mě, přískokem vpřed, podjeli mi kejdy a už jsem se válel. Ta guma nade mnou mi furt kopala do nohou, že prej mám jako udělat "véčko" a furt něco řval, mě jak jsem sebou fláknul sjel blembák a sundal mi brejle, a guma řvala "střílejte vy hovado" tak jsem pustil tři vostrý do násypu daleko před terči a bylo.
Pak už jsem to štěstí dostat do ruky zbraň nikdy neměl. :-)
Tak mě vojna minula (nejdřív jsem dostal modrou a v zápětí to pro jistotu zrušili), takže jsem si jen párkrát vystřelil ze vzduchovky a jednou z luku.
Nikterak se tím nestresuju, předpokládám, že pořadatelé vyklidí dostatečně široký prostor, abych nikoho netrefil, ať už se bude střílet čímkoliv, klíčovým parametrem bude hlavně délka trestného kolečka... :-)
Nějaký biatlon tam měli jako Epo disciplínu už v loni a kamarádku nadporučíka docela mrzelo, že jsme to nestihli. Tentokrát mám v týmu civilistku, takže z hlediska zájmu o střelbu bude tým vyrovnanější... :-)
Hravě, naši dědové to měli zmáknuté :-)
To jsem potkal v Holandsku četu cyklostřelců :-)
http://www.mtbbiatlon.cz/
... máš pendrek co na práci, tak si tam zajeď ...
Prd pendrek na práci, nad ránem svištím do Bochumi a zase tři dny tam budu opakovat "Es ist nicht so einfach...."
Jj, na kole je vždycky dost oceli. Ruka je jistota, většinou stačí oddálit ruku od řidítek.
Buzoly, co se ustalují přijatelně rychle a nezačnou dřít po pár km vibrací jsou moscompas (moc hezký, ale drahý) a stará vychodoněmecká Sport (kolem 1-2 stovek občas na aukru či sbazaru). Sport jsem si nedávno koupil, ale je vychozený a rozpadal se, tak jsem vyházel plechy a pružinky a slepil to natvrdo vteřinovým lepidlem, v podstatě jsem z buzoly vyrobil kompas :-)
Jojo, nějaký Moskompas jsem si kvůli OB předloni koupil, přestože stál 15x víc než buzola, se kterou jsem běhal na začátku, ale konečně lze koukat na buzolu i při běhu, zatímco ta za stovku ukazovala dobře v klidu, ale snaha navigovat bez zastavování se s ní občas vymstila...
Jenže palcová buzola se na kolo moc nehodí... ale je fakt, že by možná stačilo dokoupit držáček s páskem na ruku...
Tak jsem se jako alternativu ke kompasu na řidítka vypravil do obchodu podívat na tohle:
http://sportbart.cz/army/11976-mil-tec-kompas...
Asi nejvíc mě pobavila informace, že to dodávali pro armádu, takže to není moc kvalitní výrobek.
Kupodivu všechny tyhle kompasy měly vzduchovou bublinku, jestli to je vada nebo záměr prodavač nevěděl, prý bublinka je v ceně a vojákům to prý jako nouzový kompas stačilo. Některé měly bublinku nad ciferníkem, některé pod, dost často se to zasekávalo a působilo to fakt zoufale...
Nakonec jsem vzal levnější verzi bez bublinky a zusím to někam připevnit... :-)
http://sportbart.cz/army/12613-kompas-na...
Kdybych nosil hodinky, bylo by to jednodušší. :-)
Ony se některé MTB orieťáky jezdí podle slepé mapy na azimut?
To nevím, primárně to řeším kvůli Eposurvival, kde můžou vymyslet cokoliv, loni třeba nasadili vrstevnicovku (tam jsme ani dojet nestihli, tak nevím, jak ta mapa vypadala), každopádně když jsem zvyklý normální orienťák běhat s mapou a buzolou v ruce, připadá mi velmi užitečné vědět, kde je sever i na kole.
Nezpochybňuju, že někteří se bez buzoly obejdou úplně a na tom kole to asi nebude tak zásadní jako při pobíhání lesem, ale stejně mi kompas připadá jako zásaní pojistka, abych si uvědomil, že jsem v mapě úplně jinde než si myslím.
Na kole je to trochu jednodušší s orientací. Při pobíhání se točíš na pár metrech čtverečních a orientačních bodů je relativně málo a nahusto. Takže "sever" je důležitý.
Na kole letíš lesem nebo krajinou a potkávás křižovatky, kapličky, sólo stojící stromy, elektrická vedení. Skoro pořád je podle čeho se orientovat, nastavovat mapu.
Za sedum pětek to bude tak maximálně napodobenina.
Však já za ty peníze od toho taky nic moc nečekal, tím spíš mě zarazilo vysvětlení, že to objednávali kvůli vojákům a teď rozprodávají zbytek.
Zazněla ovšem i myšlenka, že to můžou rozdávat jako dárky návštevám, protože k bojovému nasazení se ta plastová cetka opravdu moc nehodí... :-D
Jen pro zajímavost, během letošního závodu Eposurvival jsem měl nakonec maličký kompas připevněný uprostřed horní rámové trubky (na řidítkách spolehlivě nefungoval) a mapník půjčený autopilot.
No a byl jsem s touhle kombinací naprosto spokojen!
Sice se nedá říct, že by výsledné skóre, natož umístění, bylo výrazně lepší než v minulých letech, ale tentokrát už nebyly hlavním problémem navigační chyby... :-)
Chápu, že pro zkušené závodníky je to zbytečnost, ale mě natočení mapy, aby sever seděl přesně s realitou umožňovalo kontrolovat, že opravdu jsme tam, kde jsem si myslel...