O svátcích jsem si dal cvičně na těžko přejezd Krušných hor. Jel jsem to skoro čtyři dny, počasí nádhera, ta převýšení mi občas dala dost zabrat, ale proč to píšu, je, že jsem tam třikrát viděl zajímavou dopravní značku. Nemaje s sebou foťák, nemám tudíž foto doličné, tak ji popíšu.
Na trojúhelníkové značce je napsáno, že cyklisté mohou pokračovat jen na vlastní nebezpečí. A tady mě zajímá, na čí nebezpečí jel cyklista před značkou? Kdyby se třeba vyklopil, zaplatí pojišťovna škodu? Neviděl jsem nikde konec platnosti.
Jsem asi šťoura, ale jelikož tyto značky byly vedle komunikací, jsou úředně platné, ale co vlastně cyklistovi mají oznámit? Jsem z toho ještě furt paf. Ozřejmí mi někdo význam této značky?
U trojúhelníkové značky přece konec platnosti označován není.
No právě! To vlastní (tedy moje) nebezpečí pro mne začíná projetím kolem té značky, ale jak poznám, kdy přestanu být sám sobě coby cyklista nebezpečný? Konkrétně tady až dojedu do Děčína, kde Krušné končí, nebo k první hospodě, kde si dám nepovolené pivo a přestanu se značkou zabývat?
Krušný jsou poddpolovaný - mohl by ses propadnout třeba do starý štoly, nebo až do pekla :o)
Něco podobného je v Českém ráji. Nemám vlastní foto, tak Wiki:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons...
Pochopitelné. Ovšem spousta bikerů sjíždí i nebezpečné horské terény a tam značky nejsou. Pak je to asi opravdu otázka pojištění a majitelů či správců onoho území. (Viz značky a debaty o koupání na vlastní nebezpečí a t.d.).Jak známo extremní sporty (horolezectví, paragliding a t.d.) musejí mít jiné pojištění a to asi všechny pojišťovny nemají. A paragrafy jak známo mají mnohdy nejen složitý znak, ale i znění a soudy...
Dopravní značky jsou dané zákonem a vyhláškou 294/2015. Pokud to byla dopravní značka, tak bys ji tam měl najít a pak je platná.
Mohlo by jít o výstražnou značku A22 - jiné nebezpečí a nápis asi v kombinaci s lidovou tvořivostí a snahou o nějaké upozornění aby cyklisté zbytečně neblbnuli a dávali si pozor a nerozbili si tam hubu jako ti před ním, kvůli kterým tam nejspíš ty značky dali :-)
Pokud je cyklista dobře pojištěný a vyklopí se, tak to nejspíš zaplatí, ale to záleží na smlouvě co má bez ohledu na nějaké značky :-)
Jojo, na jednom místě byla tato (A22) s vykřičníkem a pod ní ta dodatková, že cyklisti na vlastní nebezpečí, ve druhém případě byl text ve značce místo vykřičníku.
Třeba se obce v jejichž katastru vede cyklotrasa kryjou, aby jim cyklisti nepsali, že je cesta horší, občas to drncne, semtam díra, nebo práší - a oni se nemůžou jen kochat výhledy a povídat si, ale musí se trochu i soustředit na řízení kola :o)))
Oba způsoby jsou povolené a platné, ale popis konkrétního důvodů by měl být spíš na dodatkové tabulce.
Inu v některých případech ovšem pojišťovny když mohou ve vlastním zájmu nárokují vyplacenou pojistku na správcích či majitelích. A většinou nejde o pakatelní částky.
A co by asi tak mohla pojišťovna nárokovat po majiteli když se tam někdo pohybuje po upozornění na vlastní nebezpečí?
Nárokovat může pokud někdo hrubě poruší nějaká pravidla, ale určitě ne, že si nějaký cyklista nabil hubu na polní cestě.
Nechce se mi to hledat, ale hádal bych, že to nebude formálně platná značka. Na trojúhelník se zpravidla text nepíše, bývá tam jen vykřičník jakože jiné nebezpečí a ten text potom drobným písmem na dodatkové tabulce.
Před časem byla kauza, že někde na silnici u rybníka nakreslili na trojúhelníkovou značku žábu. Lidem bylo jasné, co to znamená, ale nějaký dopravní expert vysvětloval, že značka je naprosto špatně, protože obrázek žáby v seznamu povolených značek není a že je to potřeba vyměnit za jelena nebo krávu (podle toho, zda je žába lesní nebo domácí zvíře) a teprve na dodatkovou tabulku můžou napsat "POZOR ŽÁBA"... :-)
Jinak právní dopad formulace na vlastní nebezpečí by mě taky zajímal. Často se to podepisuje před závody (ale rozhodně né všude) a na otázku "Na koho nebezpečí by to jinak bylo?" jsem nikdy odpověď nedostal.
Beru to jako snahu pořadatelů / majitele pozemku zdůraznit, že on opravdu nikomu za nic neručí, ale podle mě se tím stejně zodpovědnosti vyplývající ze zákonů takhle snadno zbavit nepůjde a jak by se případný průšvih řešil, je hodně nejisté.
Když to přeženu, určitě nemůžu nechat na louce ležet odjištěný granát jen protože okolo rozmístím cedulky, že vstup na vlastní nebezpečí...
Pojištění by bylo samostatnou kapitolou, záleží co PŘESNĚ by bylo napsané ve smlouvě a hlavně zda by na to šla napasovat nějaká výluka. Bývá tam třeba alkohol, rizikové sporty, ale může tam být třeba i větička, že dotyčný porušil důležitou povinnost. V ten okamžik může projetí zákazu vjezdu nebo překročení povolené rychlosti celou situaci změnit...
Bude to chtít zřídit v Bruseli nějaký výbor, nebo ještě lépe úsek dopravního značení.
Značky s dodatkovým textem jsou naprosto nevyhovující a často nesrozumitelné, zato obrázek žáby ano.
Je s podivem, že když je prudí u másla slovíčko "pomazánkové" aby to cizinec nepopletk, nechávají je v klidu dodatkové texty u dopravního značení, kde z důvodu neporozumění textu může nastat větší problém.
Takže až se bruselský ožrala vrátí z oslav Marxe, měl by na to juknout :-)
Tohle by bylo na větší povídání a vysvětlení. Zkusím to stručně :-)
Popis konkrétního jiného nebezpečí, než je na značkách by měl být spíše uvedený na dodatkové tabulce, ale povolený je i text nebo nějaký symbol přímo ve značce.
Pokud je veřejná komunikace, tak její správce nese určitou odpovědnost, že bude v takovém stavu, kterým nevzniká neočekávané a větší nebezpečí. Pokud ale už nějaké poškození nebo překážka je a umístí upozornění, např. "výtluky v délce 5 km" už nenese žádnou odpovědnost za to, že sis na nějakém výtluku v tom úseku vyvrátil kolo, nebo vytloukl zuby. Podobné to je v nějakých soutěžích, kde pořadatel nese nějakou odpovědnost, že trasa bude upravená, zkontrolovaná a nebudou na ni nepředvídatelné překážky. Pokud, ale požadatel upozorní, že se jede na vlastní nebezpečí, tak nemusí trasu kontrolovat a upravovat a je jen na tobě aby jel s potřebnou opatrností a nerozbil se a pokud ano, nemůžeš po pořadateli cokoliv požadovat.
Najmeš Sokola a vysoudíš mega, cedule necedule, nebo levněji, podplatíš soudce :-)
Jednoho možná, ale už si moc nedovedu představit ten balik peněz pro 5 soudců, zvlášť když už tady je několik rozsudků v tomhle smyslu.
u nás je možné cokoliv, jsme země neomezených možností s trestně stíhaným premierem v demisi....
Nepředstavitelné kdekoliv jinde u nás realitou.
Jsem spíš idealista a přece jenom pořád věřím v systém, který jako celek není zase až tak špatný, tak pořád věřím, že u nás není možné úplně všechno.
Budeš škaredě zklamán, tak zní moje optimistická předpověď :-)
Ty umíš podplatit soudce? Já myslím, že to vůbec není jednoduché. Těch křivých soudců zatím nebylo mnoho. Spočítají se na prstech jedné ruky, myslím.
Soudili zatím asi tři nebo čtyři.
I kdyby jen jednoho, je to o jednoho víc, než je přípustné.
soudce nemůžeš podplatit. Logicky má slušný plat a pokud si ho tedy chceš koupit musíš mu dát nabídku vyšší než je jeho plat takže ho musíš přeplatit. Ti novináři v tom dělají takový bordel.
To neni pravda. Zalezi na blbosti kazdeho jednoho takoveho soudce. Pokud bude dostatecne velky hamoun, tak ho uplatis klidne i stokorunou.
Byl nejeden pripad slusne placenych policajtu, kteri si dokazali "prilepsovat" o par stovek nebo tisicovek. V podstate o zlomecky jednotlivych platu, ale riskovali kvuli tomu pravidelny plat a dlouholete tucne vysluhy.
Myslím, že si kolega hraje s jazykem.
Nemůžeš PODplatit, musíš PŘEplatit :-)
jenže Ronda má pravdu, jestliže se ti policajti prodali za cenu nižší tak se skutečně jednalo o podplacení. To vlastně znamená, že je stát platí moc, stačí-li jim ve skutečnosti menší peníze.
Ono to je vždycky podlacení, protože nevěřím, že by ať policajtovi nebo soudci dal někdy někdo takovou částku a balik peněz aby jim to stálo za rozumné riskování své pozice, platu, výhod a kariery.
A ubohost některých lidí co se nechá podplácet je často až zarážející, že je pro korun ochotný riskovat ztrátu nejméně tisíc krát takovou.
tak to moje heslo je "Neurážejte mne malými částkami." To vysvětluje absolutní nezájem mne korumpovat :-p
Vážení. Vždyť tu nejde jen o peníze. Uplácet se dá spoustou jiných způsobů. A taky postačí ona příchylnost k určité straně či skupině lidí. Tak třeba tvrdě feministická soudkyně dokáže chlapovi udělat hezkou paseku stejně jako naopak antifeminista chlap, a o oněch gendrech ani namluvě a to vše v rámci a mezích zákona. (Viz kauzy Kulínský, Katarský princ, Pandury a t.d.). Prostě i soudci jsou lidé a ne bohové či naprogramované automaty.
Někdy se to dokonce nesprávně kombinuje. Správně by tam měla být kráva nebo jelen a ta dodatková cedulka.
To by tam bylo dopsané. Jako třeba tady. Tentokrát z Liberce.
Řekl bych, že takhle to je to nejlepší co by mohlo být. Když tam bude jelen nebo dokonce i kráva, tak těžko budeš spíš koukat vpravo a vlevo odkud jaká kráva vyleze a porazí tě a určitě nebudeš očekávat nálet shora :-)
Už párkrát v noci se mi stalo, že se nějaký vejr přiletěl podívat kdo mu to brouzdá v revíru a oči mu svítí víc než jemu.
Zákon a vyhláška umožňují i u nás dát do trojúhelníku i symbol nebo nápis, který je trochu vyjimečný. Akorát, že to je dost vzácné a tak na to nejsme ještě zvyklí. a taky možná bude taková "jiná" značka o nějakou kačku dražší.
Přidám jednu dopravní značku. Dnes jsem nemusela přemýšlet, jestli můžu pokračovat.
Taky jsme si to dneska museli ujasnit :-)
https://mapy.cz/turisticka?x=16.6069004&y...
má to i "proti" značku
https://mapy.cz/turisticka?x=16.5948846&y...
ale smysl mi to nedává.
Je to kvůli autobusu, když se škrábe do kopce (zvlášť v zimě), aby se nemusel vyhejbat autům.
Přesně... dohledala jsem si odjezdy z té zastávky.
5.20 7.08 13.33 14.33 15.58 16.58
Sedí to akorát do těch intervalů.
Průser, když zapomeš doma hodinky. :-)
tak ta je DOBRÁ !!!
V první chvíli jsem myslel že je to jako ta jednosměrky v jižní americe(po,st,pa tam, ostatní dny zpět - viz H+Z, Přez Kordiliery)
Ale co je důvodem pro toto fakt nechápu?
Já jsem na to taky nechápavě koukala. Značka je tady: https://de.mapy.cz/s/3qC8U
Že by to bylo kvůli autobusu, aby mohl vykroutit zatáčky? Místní s tím zřejmě počítají, jako nemístnímu by se mi nechtělo ale čekat. Ty další dvě uvedené značky by tomu odpovídaly.
Normální by bylo, kdyby bus před zatáčkou zatroubil.
Tyhle značky jsou prdlý, jet autem, tak musim zastavit, přečíst a promyslet :o(
https://dopice.sk/mON
Přiznám se, že si také musím v hlavě srovnat jestli tam s autem v uvedené intervaly můžu nebo naopak nesmím. Třeba, kdyby napsali: "Platí jen v......"
Když si nesrovnám, jedu v levém :(
Další kvíz pro pobavení: mám při příjezdu k téhle značce přednost, protože jsem na hlavní, nebo dávám přednost zprava, protože podle dodatkové tabulky jsou hlavní všechny tři směry?
Ta je pěkná :-)
Doprava můžeš bez obav, jedeš po hlavní.
Jestli pojedeš doleva, tak platí přednost zprava. Ten, co přijíždí z té silnice vlevo a chtěl by jet na tu vpravo, ti musí dát přednost.
Vždyť je tam silnice rovně a vpravo, tak jaké vlevo vpravo?!?
Podstatné je, jestli z té silnice zprava mají trojúhelník. Pokud ne, pak platí přednost zprava, pokud ano, pak celkem není o čem mluvit.
...a jakpak to to ten jedoucí rovně zjistí- až do něj ten zprava napálí? :-( Hlavní silnice je rovně(teda mírně vlevo- podle značky, dodatková tabulka jen vyznačuje tvar křižovatky...
Nebýt tam to vodorovný značení (bílý pruhy), tak klidně hlavní může zatáčet vpravo, nebo se "rozdvojovat", když jsou na dodatkový všechny stejně silně - významně.
Tady je vidět, že pro řidiče je mnohem víc vypovídající to vodorovný značení. Bohužel často chybí, nebo je dávno už neviditelný ...
V4, vodící čára na krajnici neoznačuje hlavní silnici, i když se tak v přerušované podobě skrz křižovatku mnohde používá. Furt ale jen označuje "krajnici". Klidně může být použitá i z vedlejší. Na to nejde spolehnout.
Já vim. Taky svislé mají přednost před vodorovnými. Ale v praxi bych to raději asi viděl opačně. Ceduli snadno přehlédneš - nesoustředěním, umístěním za stromem ...
Stejně tak mám rád označení směrů vodorovným textem/zkratkou na složitějších křižovatkách s rozřazováním do pruhů, nejlíp třeba dvakrát zopakovaným. Samozřejmě tohle většinou řeší navigace (dokonce i mapy.cz po mi aktualizaci ukazují řazení).
Akdyž napadne sníh, tak neuvidíš na zemi nic.
Kdyby jenom sníh, ale taky bláto ze stavby a z pole, listí, prach a kdo víc co.
Však jo, svislý bych nerušil a je jasný, že přenosný dočasný musej mít přednost. Ale, na rozdíl od cyklostezek, mám na silnici vodorovný raději. Když někdy koukám na ty tucty svislejch a rozhoduju se, která pro mě má význam, málem ani nevidim, kam vlastně jedu :o)
Pak musim o to víc čučet okolo, no ... samozřejmě pokud toho sněhu napadne fakt tolik :o)))
Na sněhu se taky jezdí mnohem pomaleji a obecně opatrněji.
Mám tu v "rajónu" jednu křižovatku, takovou typickou, kudy fakt často jezdim, nejvíc na kole. Odjakživa byla hlavní do zatáčky, občas byla bouračka. Silnice byla vybudovaná i vyasfaltovaná v tomhle směru, na kole jsem raději dával přednost všem.
Pak někdo rozhodl, že rovně je větší intenzita a hlavní bude přímo. Bouračka, nebo ťukanec snad denně, na kole horší než před tim. (foto 1 - 2006)
Po letech (i já psal na správu silnic) doplnili alespoň bílou vodící přerušovanou. Ta to na devadesát procent vyřešila. (foto 2 - 2012)
https://goo.gl/maps/Res2wm4gmextacFU8
Nakonec se zase vrátili k původní hlavní do zatáčky a pořádně nalajnovali. (foto 3 - 2016). naprosto bez problémů i pro cyklisty.
https://mapy.cz/s/3riTa
Svislejch značek bylo furt stejně ...
Jako co zjistí?!? Jestli je zprava trojúhelník?!? Prostě se podívá.
Nevím jak kdo, ale pokud je mi křižovatka nejasná a nejsem si jistá, kdo má přednost, tak do ní vjíždím jen tak rychle, abych se dokázala zorientovat, podívat se jak to vypadá na křížící se silnici a případně abych mohla zastavit.
Tohle jsou situace, kdy nekoukám jen na svoje značky, ale i na značky těch ostatních. Ostatně proto jsou tvarově odlišené. Trojúhelník stojící na hrotu či šestiúhelník jsou nepřehlédnutelné, i když je vidíš z opačné strany.
U nás je přeznačkováno:-))
Hezké.
Na 99% vede hlavní rovně, protože kdyby vedla doprava (jediná smysluplná alternativa, když už je na sloupku hlavní), tak by podle mě na dodatkové nebyl pravý úhel, ale oblouk.
Nicméně ano, taky myslím, že by hlavní měla být na obrázku širší...
Jéje, tady řeší totéž... http://www.iprostejov.cz/cz/p/add-fotopostreh...
Jinak hezká galerie kuriozit je tady...
https://automix.denik.cz/magazin/galerie...
Značky jsou jedna věc a vlastní život a nehoda druhá. Znám už 2 případy, kdy cyklisté odbočovali dle předpisů a oba jsou již po smrti a je jim houby platné, že byli v právu. Prostě silnější samec, auto atd. vždy má na slabší, ergo bicykl. Proto vždy radej počkám až je volno a pak jedu. Chápu, že tohle lze na venku a ne v Praze a městech. Tam bych asi raděj jel či šlapal pěšky po chodníku....
Tak schválně, co komu říká takhle umístěná kombinace značek?
Bude to už aspoň deset let, co jsem tudy jel poprvé a je to pořád stejně, takže nějaký smysl v tom asi mají.
Když se objeví nějaké názory, tak dám odkaz, kde to je, pak se můžete třeba na mapách.cz pro srandu podívat, jak je ten úsek značený z opačné strany (to vyfocené nemám a panorama mně už přes XP nefunguje).
Takhle to vypadá, jak kdyby ten chodník byl jen pro chodce a na tu silnici nesměli chodci, proože to není silnice, ale stezka pro cyklisty. :-)
Je to ale asi značení pro tu čárou rozdělenou stezku. Pravá strana pro pěší, levá pro kola.
Já bych to viděl na pořádnou cyklostezku vlevo a dvoupruhovou stezku pro chodce vpravo. Případného motoristu bych nemilosrdne pokutoval, protože ani na jedné asfaltce nemá co dělat... :-)
Jojo, taky si občas lámu hlavu, zda ta značka platí pro silnici nebo chodník, ale většinou se jim daří dávat značky vpravo...
https://mapy.cz/s/3udGD
... těžko říct, zda vůbec platí značka umístěná vlevo?
https://mapy.cz/s/3udHV
Souhlasím s Rondou. Značky se dávají vpravo, to vpravo je chodník, to, co vypadá jako silnice, je stezka pro cyklisty a chodci na to nesmí.
Bych zavolal policii, že po stezce pro cyklisty jezdí motorová vozidla, a jestli by s tím nemohli něco udělat: -))
Pokud zezadu té značky nic není... :-)
Vyhláška č. 294/2015 Sb.
§ 2
Umístění svislých dopravních značek
...
(2) Svislé dopravní značky se umísťují při pravém okraji pozemní komunikace nebo nad vozovkou; pro zdůraznění jejich významu mohou být značky nacházející se při pravém okraji pozemní komunikace zopakovány i při levém okraji pozemní komunikace.
(3) Svislé dopravní značky „Stezka pro chodce“, „Konec stezky pro chodce“, „Stezka pro cyklisty“, „Konec stezky pro cyklisty“, „Stezka pro chodce a cyklisty společná“, „Konec stezky pro chodce a cyklisty společné“, „Stezka pro chodce a cyklisty dělená“, „Konec stezky pro chodce a cyklisty dělené“, „Stezka pro jezdce na zvířeti“, „Konec stezky pro jezdce na zvířeti“ a svislé dopravní značky zónové (konec zóny) lze, je-li to vhodné, umístit pouze při levé straně pozemní komunikace na rub jiné z uvedených dopravních značek.
Vykládám si to po svém podobně - na pravém okraji silnice je cyklostezka, kam chodci nesmí - i když není vidět čára, ale svislá značka má přednost.
Takže jsem ze silnice nikdy nesjel.
Takových chodníků podél silnic znám, se značkou stezky pro chodce nebo bez, kde 9 z 10 řidičů by přísahalo, že je to souběžná cyklostezka. Přitom chodník. Takže tůdle.
Nicméně naopak to vypadá už docela běžně a nudně, je to zde:
https://mapy.cz/zakladni?x=16.7933185&y=49...
Tam bych tvrdil, že jsem si jí nevšiml, což je ostatně pravda, kdesi vlevo.
Jakýpak zpátky nudné. Prostě cyklostezka je do Šaratic jednosměrná, od Šaratic je po silnici.
To zní rozumě...
Však říkám furt, že nutit cyklisty používat pseudo cyklostezky je hloupost... teď si ale říkám, že by bylo spravedlivé aplikovat stejný princip na motoristy -> pokud existuje možnost pro cestu autem využít dálnici / silnici pro motorová vozidla, je motorista povinnen užít ji v maximální možné míře... a systematicky bych kontroloval dodržování. :-)
Dobrý den, to je zajímavá úvaha. Konkrétně s tímto problémem asi neporadím, ale dobrý článek o dopravních značkách, jejich rozčlenění atp. jsem našla na webu: https://www.dopravniznaceni.com/dopravni-znacky... Doporučuji, mně osobně se článek velmi líbil.