Prdly mně na kolech vozíku tři špice na levém i pravém kole jen na vnitřní straně. Vždy hned za sebou ne na střídačku. Netuší někdo čím by to mohlo být? Kola nejsou záběrová.
Dále jsem byl přesvědčen že tam mám špice 2,2mm ale 2,2mm je jen šíře závitu a hladké tělo špice je jen 2mm, je to normální?
Zvažuji přepletení na 2,35mm špice, je to rozumné?
Nevidím, co všchno v těch nábách máš. Je to kolo pletené symetricky? Ale vlastně nechápu, jak by se měla deformace od letmého zavěšení přenášet jen na jednu stranu výpletu. Spíš bych očekával rozdílost od asymetricky zapleteného kola. Budu napjatě koukat, co o tom napíší strojaři.
Ano jso vypletená symetricky, je tam tohle
http://www.cyklokomponenty.cz/katalog/naboje-s...
Kdyby se ti ohnulo vahou to upevnění osy, tak s šikmou osou budeš víc namáhat tu vnitřní stranu výpletu. To by mohlo být ono.
Osa se rozhodně neohne je uchycena na třech ložiscích, je naprosto rovná. Tak že to vylučuji. Ovšem na druhou stranu je fakt že jsem párkrat jel i dost odporným terénem ale pomalu.
Sem tam vletíš do díry na silnici. Mate mně že je to jen na vnitřních stranách.
Na jedněch kolech praskaly opakovaně dráty, když se protilehlé povolily. Ale stihnul vždycky prdnout jen jeden drát.
Dneska už všechno po zapletení a vycentrování lepím.
Tak dráty rozhodně nepovolily, ti pitomci co mně to vyplétali je lepili červenýn lepidlem. Včera když jsem ty prdlé dostával ven tak jsem myslel že zešílim. Oni si mysleli že ty dráty tam budou asi na věky.
Kdo ti to vyplétal? Normální cyklista ví, že je spíš problém po čase tím niplem otočit při dotažení drátů, když to povolí, než že by se to samo povolovalo točením. Předevčírem jsem to dotahoval. Tři niple jsem musel mazat a jednomu jsem strhl plošky matice, takže od teďka buď kombinačky nebo vyměnit.
-bohuzel nemam zadne zduvodneni proc praskaji prave vnitrni spice. Praskly ti ty 3 najednou, nebo kratce po sobě?
-teoretickou moznosti jsou spatne srazene hrany děr pro spice.
-nevim jaky mas rozměr (delku) ale pokud bude dany rozmer tak doporucuji DT Alpin III.
Ty jsem leta vozil v zadnim kole, najely vic nez 15 tis km s nakladem 120kg bez problemu. (centroval jsem po "sednuti" a pak tusim po 4 letech) Cena je ovsem slusne receno neslusna.
Vypadá to že praskly všechny najednou (těsně po sobě), ja napřed myslel že ustřelují kamínky.
O Alinech jsem uvažoval ale nenašel jsem je ani ve 2,2mm o délce 227mm. Uvidím co se bude dít s dalšími špicemi, přece jen 2mm se mně zdá dost slabé.
Pravděpodobně přetažený / pretížený výplet.
(anebo ostrá zatáčka?)
ty alpin3 jsou v délkách 260-305
viz.https://www.dtswiss.com/en/products/spokes...
takže bohužel nic pro Tebe.
Mám teorii že fungují tak dobře proto , že mají
silné konce které nejčastěji praskají a naopak střed "slabý"-1,8- tj pruží právě v něm a vyrovnává napětí.
Snad Ti pomohou nějaké špice pro elektrokola?
Vzhledem k tomu, že to jsou relativně čerstvě zapletená kola, tak mě napadá špatný postup centrování, ale nemusí to být právě ono. Mnoho lidí si myslí, že čím více napnutý drát, tím to bude pevnější a místo aby na druhé straně lehce povolil, tak přitahuje dokud to jde, až ho prostě přepne. Pak stačí málo a drát v nejslabším místě povolí.
Anebo špatné postavení kol. Měl jsem u delty zadní kola 26" kolmá k zemi a dráty taky praskaly, nejhorší to bylo v zatáčkách. Nakonec jsem provrtal ráfky a použil dráty 4 mm. Ty už vydržely, ale přidalo se rychlé opotřebení plášťů, tak jsem nakonec deltu zrušil a postavil pulce, který mi vyhovuje mnohem lépe. Zkus kontaktovat Jerguše, ten má deltu, kde jsou kola klopená a vím, že to má vypleteno i silnějšími dráty. Bohužel oproti tobě má kola jen 20", takže méně namáhaný výplet. Na druhou stranu se u Hand Bikes používají větší kola, ale klopená.
Tak faktem je že při jízdě do zatáčky tam jsou tlaky "jak sviňa" ale spíš na vněší stranu.
Taky to tipuju na přetažené dráty. Ráfky nepřevrtám jelikož tam jsou misky. Doufám že do nich vleze nipl 2,35mm ty 2,2mm co tam jsou nyní mají celkem "velkou" vůli. Štve mně to, venku hezky a já kvůli 6 špicím musím dřepět doma:-(
tipoval bych, že v zatáčce na vnějším kole budou ve spodní části namáhány vnější dráty, ale ve vrchní části kola vnitřní dráty, na kterých navíc "visí" váha toho kola, což by se mohlo sečíst a přetížit drát.
Pokud budes shanět nejake extremni spice,
nechávají si je kolegové - motorkáři dělat v šroubárně Marek, Hvězdonice
Mě kdysi praskaly na tříkolce dráty předních kol nesymetricky na jednom kole mnohem víc než na druhém. Ukázalo se, že obě kola jsem měl zapletená stejně, takže které dráty jsou "vedoucí" a které "vlečené" bylo na jednom kole správně a na druhém ne. Záleží na tom u kol, která mají nábojovou brzdu, čili i tu bubnovou co máš ty. Mě se to projevilo tak, že praskaly blízko ohybu u náboje dráty, které při normální jízdě jsou našponované, ale při brždění brzdou se našponují ty opačně směrované a tyhle povolí. Asi jak to s nima cvičí tam a zpět tak nakonec upadnou právě v tom ohybu u příruby náboje. Pokud ti ty dráty praskly tam, mohlo by to souviset s tímto. Většinou se doporučuje dát vlečené (trailing) dráty tak, že vedou dovnitř mezi příruby náboje, zatímco vedoucí (leading) dráty vedou na vnější stranu přírub náboje. Pokud to takhle dané nemáš a výplety máš symetricky jeden "pravý" a jeden "levý", zkusil bych prohodit pravé a levé kolo. Mělo by jít prohodit jen tu rotující část, samotnou osu a brzdové botky nechat na místě.
Kvalitní základy o výpletech se jde dočíst tu: https://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html
Má to zásadní vliv i jinde než na tříkolce?
Když jsem totiž nechával přeplést SON s kotoučovkou nově z 20" kola do 28", dali špice přesně naopak, než byly původně od Azubu.
Všiml jsem si toho až doma a štvalo mě hlavně, že do leštěného hliníku byly zřetelně vyžrané stopy po původním směru špic, tak jsem je jednu po druhé přeleštil, jak to šlo.
Vážnější problém je spíš to, že dírky jsou silně protlačené v původním směru kolmém na nový směr tahu špic a tak se zadělává na prasknutí příruby, což by byla trochu větší škoda.
Paradoxem je, že v tomtéž servisu mi už jednou přeplétali tohle dynamo na nový 20" ráfek a tenkrát dali špice tak, jak byly. Přidal jsem totiž průvodní dopis, kde jsem o to výslovně žádal a pro jistotu jsem i napsal, s jak drahou věcí mají co do činění.
Teď jsem to nechal být, že třeba si to pamatují. A houby.
Na tříkolce je to rozhodně mnohem důležitější, protože jsou tam navíc boční síly. Na jednostopém kole bych hádal, že to nejspíš vydrží bez praskání čehokoliv. A myslím hodně lidí jezdí i na MTB s velkou kotoučovkou drsné terény s výpletem obráceně a funguje jim.
Jinak už jsem se někdy pokoušel trefit při přeplétání na nový ráfek do původních otlaků od drátů a dělal jsem to na dvakrát. Myslel jsem, že jsem začal správně, ale vzápětí se ukázalo, že někde se mi to přehodilo a dráty směřují z náboje ven jinak než před tím. V tom servisu se jim asi stalo totéž a nehodlali to zas rozdělat a začít znovu bez záruky, že na podruhé to už trefí, tak se Ti na to vybodli.
Nojo, teď jsem to pochopil. Kolo se v zatáčce nahne a síla na kolo je zase kolmo na ráfek a po směru drátů. U tříkolky to páčí kolo a namáhá výplet bočně. Výsledkem odstředivá síla v zatáčce tahá jen za polovinu drátů než na kole. Tak proto se na sportovních vozících ta kola nahýbají dovnitř vozíku.
V zatáčce na vozíku bez pružení s rovnými koly se vnější kolo rovnou celé odlehčí. Celou setrvačnost drží hlavně to vnitřní kolo.
Na tom vnitřním kole jsou napnuté zejména horní dráty výpletu, ty spodní na tlak nefungují. Když je v zatáčce zatížíme bočně, tak to drží jen 3 horní vnitřní dráty výpletu. Ty vnější se odlehčí, protože na tlak nefungují. Takže celou odstředivou sílu přenášejí 3 horní vnitřní dráty výpletu vnitřního kola. To jsou ty, které praskly.
Buď si vnitřní výplet na každém kole zesil, nebo nakloň osu kol, jako se to dělá na sportovních vozících.
A kde ti praskly už víš?
Jestli u spoje ráfku, a v ohybu nebo u niplu, drát co směřuje dopředu nebo dozadu...fotka by bodla.
Jinak jak říká Jirka, prohodit L za P, je to na fotce hezky vidět.
Jinak to může být samozřejmě i přeplý drát který praskne, jako důsledek nestejnoměrného centrování, nebo křivého ráfku už z výroby - v místě napojení - ráfky s malou výškou, nebo měkčí slitinou, k tomu někdy bývají náchylnější a sem tam si vyžádají přepletení celého kola ke kompenzaci tlaku co ohýbá spoj ráfku, aby byl kruhový.
Aeroráfky s větší stavební výškou jsou naproti tomu dost tuhé a drží tvar, takže pokud jsou z výroby správně kruhové, centrování a tah v drátech jdou rychle a rovnoměrně skoro samy, a takové kolo se nedeformuje a dráty jsou, i přes vyšší tah, stabilněji namáhané.
Nicméně právě praskající dráty u bubnovek SA řešili ve Velomobiel.nl tak, že drát provlékli malou podložkou M2.5 a přírubou tak, aby drát v místě ohybu neměl možnost v přírubě cestovat - ohyb těch drátů měl velký poloměr a výsledek bez podložek bylo praskání.
Jinak je pár fíglů co s kolem udělat aby se při centrování usadilo a nedošlo k otevření namáhání pár drátů které pak můžou prasknout.
Já kroutím kolo do kříže axiálně nohama+rukama z obou stran, a někdy ještě přidám radiální bouchání o práh, a pak až teprve poslední centráž.
Niple nelepím, ale pokud je ráfek nízký + dráty ploché, může to pomoct od změknutí výpletu.
Těch věcí co může být jinak je celá řada...
Ať to jezdí ;)
Všechny v ohybu, zkusím je prohodit a snad to pomůže. Jednu (loňskou) sezonu jsem na tom odjezdil. Foto levého kola, všchny prasklé dráty smeřují dozadu.
Zajímavé. Pokud tohle je levé kolo, tak vypletené je to tak, jak se většinou doporučuje: dráty co vedou dopředu jdou vnitřkem náboje. Mrknul jsem na svůj Oceláč a na půjčenou Azub tříkolku co tu mám a přední kola jsou všechna vypletená takhle. A podle toho co píšeš praskají dráty, které se při brždění šponují ještě víc než při normální jízdě, nikoliv ty, které se bržděním povolují. Je možné, že by byl výplet našponovaný příliš a zadní dráty se tak přetěžují při každém brždění, dokud neselžou?
Každopádně na základě tohohle bych byl trochu skeptický k tomu, jestli prohození kole pravé za levé může něco zlepšit. Být to vypletené obráceně než je zvykem, prohození bych rozhodně doporučil, ale takhle váhám.
Ano je to levé kolo ale ja ty draty dopředu vidím venkem.
Ti kreténi mně je vypletli úplně stejně obě jsou na pravou stranu.
Ja těma bubnama vůbec téměř vůbec nebrzím, na to mně stačí kotouč v předním kole.
Foto levého a pravého kola obě vypletené jako pravé. A to jsem ty odborníky upozorňoval že jedno bude levé a druhé pravé.
A cena špice + práce 1940Kč z toho špice a niple stály 648Kč.
Chápu, že to pro tebe může být problém, ale co takhle reklamace výpletu?
Snad to vidim dobře, totiž zdá se mi že máš nejen ty bugy v podobě prvního křížení, ale že celá druhá polovina je vypletena do nestabilního směru, totiž když vezmeš prázdný náboj a zavěsíš jej na 2 páry křížených drátů co jdou do sebe, jeden pár by měl působit kontra druhému.
Což jak se zdá v tomto případě oba kroutí náboj stejným směrem.
Snad to z té fotky vidím jak to je...
Já se spoléhal na odbornost servisu, sám tomu moc nerozumím jak to má být správně směrované.
Mohl bys trochu podrobněji vysvětlit, jak ta podložka hlaviču drátu lépe umísťuje v náboji? Bobbob to na svém opravovaném kole (níže fotografie) prostě podložil plochou podložkou, což mi přijde, že to hlavičku drátu ještě více rozpohybovává. Mínil jsi to tak, nebo ty správné podložky vypadají úpně jinak?
Zde to máš dostatečně vysvětleno:-)
"Nicméně právě praskající dráty u bubnovek SA řešili ve Velomobiel.nl tak, že drát provlékli malou podložkou M2.5 a přírubou tak, aby drát v místě ohybu neměl možnost v přírubě cestovat - ohyb těch drátů měl velký poloměr a výsledek bez podložek bylo praskání."
Jsem to četl a nerozumím tomu. Nechápu, jak nadzvednutím hlavičky drátu podložkou se nějak stabilizuje ten ohyb v nábě. Dostane se tam jen ohyb s větším sklonem vůči nábě. Pomohlo by to, kdyby nába byla vůči drátu tenká a ten drát tam cestoval svou částí před ohybem. Tak je to míněno?
Bingo, přesně tak je to myšleno, drat cestuje mezi čočkou a ohybem v nabě a podložka tomu zabrání. Možná že jsem tam měl dát raději dvě na sebe.
Chápete někdo že tohle udělá renomovaný cykloservis? Viz foto. Na to jsem přišel až po roku.
Tak to je teda hardcore :-)) No, jestli to tam bylo ještě třikrát, tak jsi doma a po předělání už se tím dál nemusíš trápit.
Už jsem to naparvil a to jsem ryzí amatér, trápit se asi ještě budu jelikož druhé je vypleteno dobře a taky tam prdly tři kusy a navíc hned za sebou. Mám to opraveno a tak uvidím co to udělá příště. Ještě čekám na nové pláště a o víkendu to mohu prubnout:-)
No jo, jenže jestli prdly dráty takhle speciálně navlečené, nebo klasicky se už nedozvíš. Jestli byly taky takhle, tak žádný div, že hlavička ulítla.
Poznat se to dalo, byly prdlé u čočky a byly rovné. Kdyby byly tak debilně překřížené tak by byly pokřivené.
Tak to jo. No, je po naději... :-)
K tomu prasknutí třech drátů naráz: Pokud to kolo podléhá zatížení, které fakt testuje jeho schopnosti držet pohromadě, tak prasknutí jednoho drátu má tendenci rychle pokračovat kaskádovitým praskáním sousedních, protože jak povolil jeden, ty kolem něj musí převzít část jeho práce. Čili chyba v podobě vadného drátu nebo drátu poškozeného při vyplétání mohla být fakt jen v jednom, ale přesto praskly tři.
prosimtě, na těch fotkách se mi zdá že máš pod hlavičkou špejle podložku.
Je to nějaká nouzová oprava?
Ano dal jsem je tam na radu kolegy, viz odkaz
https://www.nakole.cz/diskuse/24889-trikolkari...
Jestli to bude mít nějaký efekt teprve zjistím, zatím jsem jel po opravě jen 2x.
Když železo napínáš na nějakou hodnotu a povoluješ ho skoro do nuly, unaví se dřív, než když ho napínáš víc, ale povoluješ jenom o trošku. V zatáčce většinu bočních sil nese vnější kolo. Na vnitřní straně výpletu se střídá výrazné povolení dole s nevýrazným napnutím nahoře, na vnější straně výrazné napnutí dole s nevýrazným povolením nahoře. Myslím, že to je přesně ten důvod, proč to ruplo zrovna tady.
Otázka je, co s tím. Asi trochu naklopit kola.
Když tu zatáčku přeženu, tak jí projedu jako jeptišky z Lui de Funese po vnitřních kolech s vnějšími koly zvednutými. I tehdy hlavní zátěž ponese vnější kolo? Není to opačně?
mám pocit, že chápeš pojmy vnitřní/vnější kolo obráceně, než většina ostatních zde diskutujících...
řekl bych, že např. v pravotočivé zatáčce bude vnější kolo to levé, tedy to, co je "ven ze zatáčky", to, které jede delší oblouk, to na které se vlivem odstředivé síly působící na těžiště nad úrovní povrchu přenese více váhy atd.
Nebo jsem nepochopil, jak funguje Tvoje vozidlo :-)
Naklopená kole jsem už měl, bohužel je tam riziko prasknutí hliníkové konzoly ve které jsou kola uchycena. Dále se špatně a předčasně sjely pláště. V zatáčce ty tlaky nezmizí.
Vydrželo to rok tak se uvidí co to udělá po opravě. Jinak to budu řešit až po sezoně zřejmě silnějšími špicemi, nyní chci jezdit:-)
Cestou do Kravan mi na tříkolce prdly čtyři dráty, a cestou domů další tři. V Piešťanech jsem si zahrál na drotára, a domů jsem s tím dojel.
A to tam máš dráty jak silné? Nyní už vozím pár náhradních drátů pro jistotu sebou:-)
No jo, když za váma zůstává žlábek v asfaltu... Pořiď litá kola. Vím, kde ti odlejou hořčíkový, ty jsou zas o dost lehčí, než hliníkový.
To by bylo dražší než celá kára i s motorem a bateriemi:-)
Drahý by asi byl jen model a pak trochu finální obrobení. Odlitek ani ne.
Model mu někdo udělá na 3D tiskárně.
Jak tlustou stěnu ten disk může tak mít? Musí to být dostatečně nosné, odolné deformaci a také se to musí dát odlít. Nebo místo plného disku raději několik odlitých "loukotí", či jak to nazvat?
Jednu dobu jsem se trošku ochomýtal kolem slévárny hliníku a konstruktérů pro ní. To odlévání velkých unikátních kusů není u hliníku vůbec jednoduché.
Když by mu nevadila váha, tak by možná posloužila i litá kola z posledních Babett
A nedělají ty číňani taky motor se statorem odlitým v kupě s loukoťema do kola?
Ty lokuťe byly takové šavle zahnuté jak turbína...na širokým 20" ráfku.
16" kolo dělaj tuším plné.
Mělo by to jít sehnat přes alí bábu.
Teď jsem koukal na přední kola, mám tam stejný náboje, jako ty, ale 70mm. Ve 20" jednoduchých ráfkách 2mm dráty a ty to přežily, i když jsou o dva roky starší, než ten popraskanej výplet vzadu.
Na pravým kole je jen trochu osma po tom, co jsem se přes něj překulil na bok. Váha soupravy 190kg
Možná bude rozdíl v tom že já sedím vlasně na těch kolech a ty s nimi řídíš, tam asi ty boční tlaky budou menší. Už si dám pozor a ty zatáčky budu jezdit pomaleji:-) Když to zase vydrží jednu sezonu tak ani není co řešit, jednou za rok těch pár špic vyměním.
motor a radiální výplet? to nejde moc dohromady, nebo jo?
Nejde, a taky když to je neodpružené...
Nejde, ale jinak to nejde. Když jsem si chtěl vypůjčit drát z protější strany, tak jsem ho nedokázal ohnout tak, abych ho vyvlík z niple.
Ty dráty jsou tvrdý a krátký.
Když máš v náboji víc děr než v ráfku, tak to jde - dráty se sice nekříží, ale jdou aspoň trochu šikmo. Viz tady:
www.sheldonbrown.com/special-spoking.html
Jak to tak vidím, tak bych si vsadil, že to bylo na základě velkého kroutícího momentu při záběru motoru.
I když ti řeknu, že to z 90% strkala Honda?
Tak to mě opravdu nenapadlo, že jsi sebou měl tři motory: jeden elektro a dva spalovací - benziňák a pivní. :-))
Ale stejně si myslím, že to bylo tím krouťákem. Přece jen ten výplet už namáháš delší dobu a to pak stačí málo, aby při silnějším záběru něco prasklo. Z počátku se mi to stávalo i u Hondy, když jsem měl lehký převod.
Vidíš? a mě to napadlo. Bez elektriky bych ve 12%. kopcích byl v pr...
To je nevýhoda třecího pohonu v kombinaci s lehkým vozíkem. Vždy má možnost něco proklouznout.
Dušan staví taky tlačný vozík, ale s řemenovými převody. Jsem zvědav, jak mu to bude fungovat. Tlačný vozík má velkou výhodu v tom, že ho zapřáhneš k jakémukoli vozítku, akorát musí být dostatečně naložen.
To je tedy soustrojí, úžasné! Používáš ty motory střídavě, nebo to všechno táhne naráz?