Tak jsem to pořídil.
Rozhejbat klouby po zimě se mi daří čím dál hůř, a začínat na 20ti km mě nebaví, chce to abych alespoň dojel do Prahy.
Dobil jsem baterii do plnejch a rozjel to proti tomu kopci.
Nemazal jsem se s tím, nastavil jsem "turbo" a šlápnul si, ono to fak ztrojnásobí tu sílu, takže to vystřelí jako blesk, člověk není zvyklej jet proti hoře pětadvacítkou.
Po 25 přípomoc ubírá, až adi v 26 už nepustí nic, ale nevidím v tom problém.
Proti té hoře to ujelo v režimu turbo rychlostí 20- 25 km/h jen necelých 24 km.
Ale fakt jsem tem motorek nešetřil, kdyby člivěk jel pomaleji, a ne tak drsně, asi by to těch 40 v turbu dalo.
Uvidímv normálním terénu, zatím jsem nadšen_, s tím bastlem co jsem měl se to nedá srovnat ani malinko.
https://www.kursport.cz/trek-trek-powerfly-5...
To je ono.
Jinak, protože jsem to rval proti kopci do vycucnuti baterie, zpátky za svoje, odpor neklade, jede se na tom bez motoru prostě jako na těžkém kole.
Nabíjení rychlonabíječkou, za 2 hodiny 75 procent. Příjemné zjištění, nabíječka absoluzně tichá, jako když láduješ mobil.
Baterie taky lehounká, asi nebude problém to kdekoliv strčit do zásuvky.
Prd 75% koukam, ze ma 5 carek, takze jen 60 procent nabito za 2 hodiny
To si koupil, nebo půjčovna?
Pokud to je půjčovna, tak to bude nejspíš krapet něco jiného než na co si dával odkaz.
Jinak obecně Trek je dost slušné kolo a horská elektrkola mají dobrý a jsou dost rozšířený a užívaný.
Koupil, nový fungláč
Přesně stav tachacs, kdyz to zdechlo
Blahopřeji k dalšímu posunu v cyklistice :-)
A pamatuj si, že když sedneš na tohle kolo, tak "asfalt" je fuj a sprosté slovo, povoleno je křížení silnice.
Neboj Lelku, to terénu fakt nepůjdu.
Není k čemu blahopřát, skoro nechodím a letos nějak pomalu chytám formu i na kole.
Tak jsem se rozhodl si ulevit.
Ono je to fakt hodně výkonné, tiché, jen proti silničce nezvykle těžké, místo 8 mk 22 kilo.
Ještě vyměním sedlo a sedlovku, nasadím blatníky a nosič, přikoupím baterii, a můžu vyrazit.
Budu věřit, že se pomalu, s tou přípomocí, dostanu zase do kondice, protože je to k breku, když jsi nepohyblivej
Ty kterej si jezdil jedním zátahem do Paříže si nepohyblivý?
Cos to se sebou proved, že si takhle z formy?
Jen k té váze 22 kg, tak až budeš mít možnost tak si to dej na váhu teď a pak to dej na váhu v podobě v jaké budeš jezdit a pak dej vědět co ti to ukázalo :-)
No, zlobí mě klouby, už dlouho. Míval jsem dnu, ale ta mě už deset let dává pokoj, místo toho mi otékají kotníky, a bolí jako kráva, kolena pak jen bolí, zatím neotékají.
Nechodím, tedy jen minivzdálenosti.
Chůze mě odrovnává, pomáhá mi hodně ta Strida.
Kolo mě tolil neubližuje, teda když to nepřeženu.
Prostě jsem po zimě už nějak nenaskočil, marodil jsem, vynechal rotoped, a pak taky furt byl někde pryč, tisíce důvodů se rozlenošit a to se v mém věku vymstí.
Taky mám minimálně to jedno těžký kolo nadváhu.
Snad se tady u toho Atlantiku dám do kupy, zpomalím ten úprk Evropou, a pomalu rozhejbu. V červenci přece zase jedu :-)
Koupil jsem v lednu káru, a teď jsem musel volat do servisu, že to nedám, že překročím tak o 2 tisíce limit na garančku, protože jsem pryč. Takže za 3 měsíce 24 tisíc najeto, a go nejezdím jako profík a taky ne denně do práce.
Je čas přibrzdit. .
No jo, v našem věku to zlenivění jde snadno. V loni jsem to podcenil a pak mi trvalo skoro půl roku než jsem se trochu rozjezdil. Letos jsem pro jistotu vůbec nedělal pauzu a je to znát, jede to o dost líp než před rokem .
Ten Elektro Trek mě taky docela láká, půjčovnu a prodejnu mám kousek, ale bojím se, že jak na to jednou sednu, tak už nebudu chtít jinak :-)
Tak radši ne a počkám až to šlapání nebude těšit.
Mě právě netěšilo sednout na Zelenáče a obejet komín, protože navíc nemám.
No, a taky mě chybí máma. Prostě musel a chtěl jsem každou sobotu do Braníka...
Tak věřím, že mi tenhle krám pomůže se rozhejbat.
To nevím jestli je vhodné k rozhejbání, určitě je dobré pro toho kdo jezdí a bez motoru dává kopce typu Vysočina a pak by se chtěl projet v Krkonoších nebo i v Alpách.
Ten andorskej vršek to dá jako prd, když pojedeš rozumně.
Když si vezmeš auto, nebo Harleye, tak to dáš jako prd ještě lépe. Měl bys to zkusit ještě po svejch. Už to třeba nebude na takové výkony, ale ještě to stále může jezdit.
Nekoupil jsem si silničku abych ji pověsil na háky.
Myslím si, že na tom elektrokrámu proběhne rekonvalescence mnohem zábavněji, než na rotopedu nebo vyjet na Křížka a zpátky na papouška.
Drž se od toho raději stranou. Je to jako úpis čertu, už se toho nezbavíš.
Já jsem začal jezdit pravidelně do práce, předělal jsem geometrie posedu a naučil se urovnat to zablokované koleno, aby zase nějak fungovalo. Včera jsem dojel podle vody 60km do Berouna a dnes to skoro šlo šlapat znovu. Časem se to jistě ještě zlepší. Už to nikdy nebude jako dříve, ale jezdit to ještě půjde. Zase jsem začal být optimista a ne jen čekatel na úmělý kloub.
Když abych moh do práce na kole, mám to těch 52 nejkratší cestou. .
To je tak na jednu baterii.
Nevěř, že se nezbavíš, když vše půjde dobře, začneš brzy narážet na limity dojezdu té baterie. .
No právě, je to určitě závislost a to nechci dokud to nebude nutné.
Elektro je určitě dobré ve větším stoupání, urychlí to výjezd, člověk tím určitě lenivý. Nebráním se výjimečně lanovce nebo autu, ale nechci si to trvale ulehčovat elektrikou.
Tenhle motorek má velmi slušné sensory a 5 režimů, takže si přípomoc můžeš dávkovat opravdu citlivě.
Ale když nastavíš to "turbo" je ta pomoc vážně ohromující. Jiná věc je, že šmrdlat nožičkama prostě musíš. No a když si na šlapohybu zavolíš velmi lehký převod, je to velmi podobná síla, co musíš vynaložit. Akorát na tom elektrickym prostě jedeš, kdežto na papouška na ten lehkej převod skoro jdeš.
No, a to je to, co hodně málo těší.
Až se vrátím, domluvíme se, můžeš si udělat výlet, abys věděl, o čem je řeč. Je to hodně jiný, než s tím přímým motorem co jsem míval, s tímbych nakonec ten kopec neměl šanco vyjet.
Zhruba si umím představit o čem to je a právě proto se bráním na to sednout. Peníze nejsou větší problém a proto nechci :-)
Ó jak ti rozumím. Bojím se toho úplně stejně. Jednou okusíš a už se toho nezbavíš.
Možná jsme blázni, ale těší mne, že nejsem sám.
Nikoliv blázni, Brahmo.
Podceňujete svoji vůli. Dojet někam, nebo se někam vydrápat vlastní silou je hodnota, která stojí za trochu toho potu.
Ale možná je to jinak, třeba to za hodnotu a malé osobní vítězství nepovažuješ, a jak naznačuješ, jen tak se couráš krajem, a pak by tě to mohlo rozmazlit. Což, došla baterie, tak to zapíchnu.
Pak si na pohodlí zvykneš, je příjemné jet furt z kopce :-)
Samozřejmě i pro mne vyšlapat pořádný kopec je výzva. Také jsem byl jezdit do kopců v Alpách. Jen mám jistotu, že s tímhle kolenem je s těmito výzvami konec. Takže pro mne je výzva ochránit to koleno do té míry, že mne jeden den doveze až domů a druhý den bude ochotno šlapat zase. No a v tomhle stavu je ten motor velice lákavý. Jen nevím jak vyřešit dilema lehkého motorku a lehké baterie pro občasnou přípomoc kontra velký výkonný motor a velká baterie pro dojezd bez šlapání. Když budu mít těžké kolo, tak budu muset stále jezdit tak trochu na motor, abych to kompenzoval. Když budu mít lehké kolo, tak budu moci jezdit jen za vlastní a pomáhat si jen občas, ale pak mne asi nedotáhne domů, když se mi to koleno definitivně zablokuje. Momentálně ten stav řeším dojezdem o jedné noze k vlaku, nebo si zavolat nějaké auto. Teď testuji zda by to i v tomhle stavu nešlo uvolnit, nebo ještě lépe ten stav nenavodit.
Jindra už ti to vysvětloval, pokud dáš nejvyšší přípomoc a pojedeš do prudkého kopce jsi po 20km v koncích. Brouzáním po lese s mírným převýšením a střední přípomoci ujedeš na 500W bateri klidně 60-80km. Batere na takovém kole váží něco málo přes 2kg a motor něco přes 3kg tak že žádná hrůza. Navíc si můžeš další bateri přikoupit a vozit třeba v batůžku. Tohle pohodli je ovšem finančně velmi náročné.
A ještě jedna věc, nemoc kloubů se bude jen zhoršovat, tedy pokud si ho nencháš vyměnit.
Mně elektrokolo prodloužilo ježdění o pět let.
Nemít elektrokolo tak jsem na vozíku už po roku jezdění na kole. Dnes pokarčuji na své "káře" a dokud mně neufiknou nohy tak na ní budu snad až do smrti:-)
Nechám, už se na to těším. Pak zase budu jezdit normálně jako dříve. Proto to své kolo a svou morálku nechci nezvratně zničit nějakým motorem. Zatím zkouším, co to vydrží. Zdá se, že jsem to vloni podceńoval. Dokáže to mnohem víc. Zničit už není co, stejně je to celé na odpis.
Špekuloval jsem nad tím dlouho, silnička s mktorem Bosch váží 17 kilo, tohle podle těch not 22 (jak navrhuje Lelek, zvážím a uvidím realitu s blatníkama a nosičem)
Má to 9 pastorků typu horské kolo a bez motorune na tom dá jezdit, odpor to neklade. Čili jseš jako na mírně naloženém kole. O mboho lehčí variantu asi těžko seženeš, baterka má 2,5 kila.
Bosche jsou potvory v tom, že vyžadují specielní rám, nenamontuješ to na svoje kolo. Takže ten rám je navržen jako rám elektrokola, což má svoje výhody. Nevýhodou je pak cena.
Myslím si, že právě na tyhle kloubní problémy je to dobré řešení, protože kloub se nesmí přestat hejbat, jjinak to jde do kopru.
Já mám kolena (relativně) v pořádku, zlobí mě kotníky. Na kole nedostávají tolik zahulit, ale taky se musí pohybovat, nenechat to zatuhnout.
Žiju v naději, že stejně jako před léty, i teď mě pomocný motor zpříjemní rekonvalenci a přijde den, kdy ho zase uložím do boudy.
Na tvém místě bych se přípomoci nebránil, to není zbabělost ani porážka. Prostě potřebuješ odlehčit, ale nepřestat se hejbat.
Porážkou bybylo sklončit na kanapi
tím myslím otoman či divan, nikoliv lehokolo :-)
I když budu těšit, že to kolo má 22 kg, tak tohle kolo bez elektriky může vážit zhruba do 14 kg, takže elektrika má o dost víc než píšeš.
Jenom pro představu, tak horské elektrokolo 29" Trek se středovým motorem na uhlí ve výrazně vyšší třídě vybavení má uváděno hmotnost 22 kg a tomu údaji bych věřil.
Motor bosch má váhu 3,2kg a baterie 2,5kg
https://www.akumo.cz/stredovy-motor-bosch-vse...
To nevím, ale v tom případě někdo hodně čaruje s váhou a podvádí, buď je elektrika ve skutečnosti mnohem těžší nebo Jindrovi prodali místo normálního kola 18 kg těžký tank :-)
Oni trochu čarujou, někde čteš, že baterie má 2,5, jinde 2,75....
Podobné to bude i s tím motorem.
Tak když to vezmu motor 4, baterie 3, zbejvá na rám, vidle a ta monstr kola 15,5, což mi připadá realistký.
Ty vidle asi taky nejsou nejlehčí, jak tak na ně koukám.
Nečarujou, CX má baterii 2,7kg
zde to máš jasně uvedeno
https://www.akumo.cz/stredovy-motor-bosch-vse...
Nevím proč by měli lhát, k tomu fat nemají důvod.
Ze stejného důvodu jako prodejci kol, také u těch tuctovek uvádějí o dost nižší váhu, chtějí být lepši a hlavně prodat.
Batetie má 2,7,prý, 2,5 má ta 400 A, píšou v manualu. Váhu motoru v manuálu nemají.
Zato tam mají informaci o době nabíjení, 3,5hodiny, co uvádí prodejce ss nabíjí taky ta 400, 500 pak přes 4 hodiny.
Stejně tak dojezdy se zdají v těch údajích prodejce navýšené tak o 30 procent.
Oni uvádí dojez 60kilového jinocha v režimu ECO na rovině.....
Ze stejného důvodu jako prodejci kol, také u těch tuctovek uvádějí o dost nižší váhu, chtějí být lepši a hlavně prodat.
[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: včera v 20:38
Autor: Lelek-nakole
Nesmysl, u elektrokol nikdo pár deka neřeší.
Bosch by velice brzy skončil kdyby si vymýšlel.
A řešit váhu u kol je taky pěkná blbost s ohledem na to že na to sedneš po zimě kdy máš o 3-5kg navíc:-)
V těhle notách tvrdí 22,5 kg
https://www.harfasport.cz/trek-powerfly-5-2017...
Vybavení váží prd, ten rám je těžkej, i ta kola se mi zdají poněkud nepřiměřená, asi to přezuju na něco užšího.
V tom byste mi mohli poradit, jaké gumy by byly rozumné, jezdím jen silnici a velmi zřídka polňačku, do terénu s tím nepolezu, myslím si, že ty traktory mě zbytečně brzdí, ale vím o tom prd.
Motor i baterie jsou stejné i všech Boschů s Performance CX, tam váhu nedoženou.
Váhu tady fakt nestanovím, ale je to těžký jako kráva, zvlášť když to musím vláčez do druhého patra po schodech, do vejtahu se to nevejde ani nastojato, teda vejde, ale už se k tomu nevejdu já.
Doma to zvážím, nemám důvod něco falšovat.
Tak koukám na ostatní se stejným motorem i baterií,
tenhle na hlíně
https://www.cube.eu/en/2016/e-bike...
21,8 kg,
tady ten
https://www.akumo.cz/cube-stereo-hybrid-120-exc...
23 kg
asi to nebude nějaká výjimka ta kola s Performance CX a Bosch 500 takhle nějak váží.
Možná mají jiné motory a baterky Haibike třeba jezdí na Yamaze.
Jindro, udělal jsi dobře a držím Ti palce, udělal jsi pro svoje tělo to nejlepší, co jsi mohl. Mě kotník zlobí už víc jak 5 let, před týdnem jsem byl na ortopedii, u kotníku se umělá náhrada nedělá, umějí to prý částečně opravit, ale je to prý půl roku na neschopence, s nechodící sádrou, takže rekonvalescence asi taky stojí za to. Sám ortopéd říkal, že tohle je u kotníku až poslední možnost, když už se prakticky nedá chodit. Jenže prý jiné možnosti než kotník šetřit nejsou. Takže já už 3 roky šetřím jak kotníky, tak i kolena na elektrokole a jsem šťastnej jako malej kluk, když můžu klidně za den ujet 100kiláků kopcovitým Sedlčanskem nebo Brdy. A když jsem si ho před těmi třemi lety kupoval, tak mě hodně pomohly rady na tomto foru, třeba i ty Tvoje, nebo Boba. Sice nemám Bosche, ale "jen" přestavbovýho Bafanga, ale jsem moc rád, že ho mám, protože mě s každým kopcem pomůže a rád :-) Navíc ho není problém "krmit" modelářskýma LiPo baterkama, takže záložní baterie s kapacitou 12Ah stála jen 4000,-, takže s tou původní mám celkem 20Ah/48V a s tím už není problém udělat 100km za den bez dobíjení. A na ty remcaly, co si myslí, že je lepší vyfasovat umělej kloub než pomocnej motor na kolo se vykašli, nevědí o čem mluví. Já s přetrženou šlachou v koleni byl 3 měsíce na neschopence, třičtvrtěroku chodil o berlích a teď, skoro po dvou letech, to při chůzi stále ještě není a asi už ani nebude nikdy ono. Takže po téhle zkušenosti se těmhle řečem, že se na výměnu kloubu někdo těší a myslí si, že pak bude běhat jako zamlada, jen tiše usmívám. Ale je každého věc, jak se ke svému tělu chová, já jsem se rozhodnul ho trošku šetřit (ne ho nechat flákat, ale zbytečně ho nepřetěžovat), aby mě ještě chvíli vydrželo bez umělých náhrad. A je fakt o hodně lepší se protáhnout na elektrokole, než se flákat v autě nebo na motorce, ať si říká kdo chce co chce :-) Takže držím palce, ať se Ti daří na tom elektru tělo pěkně rozhýbat, pak to třeba půjde sem tam prostřídat silničkou, hlavně po rovince.
Znám dva přátele, kteří s umělým kolenem chodí zase po horách. Nekleknou si, ale sejdou odpoledne 1000 výškových metrů dolů a další den jsou schopni chodit. V současné době, když se to povede, tak to umělé koleno funguje.
Jasně kde se to dobře podaří tak to funguje i když ne jako před operaci za plného zdraví.
Mám pár přátel a kamarádu s náhradou kyč. kloubu, někteří jsou spokojení a jiní ne, ale tak to v životě chodí:-)
A těm co to nešlape tak mají elektrokola:-)
Kolego zdravím, tak jsem se po únorové operaci a rekonvalescenci vyhrabal ze zdravotních problémů natolik, že jsem modernizoval kolo motorem EV-bike s torzním snímačem - maximální spokojenost.
To, jak kdo řeší zdravotní komplikace je jeho výsostné rozhodnutí, každý nejlépe ví co mu je, do toho se nehodlám vměšovat.
O to více mne udivuje, že někteří diskutující, kteří zjevně znají elektrokolo pouze z fotografií a nebo vykládání kolegů, pronášejí odborné soudy o tom jak nárůst váhy vlivem elektrifikace kolo zatíží a totálně zhorší jeho použitelnost. Odmítají např. praktické zkušenosti, že lze po rovině jet na e-kole s vypnutou asistencí, aniž by e-kolista vyplivl duši a někteří dokonce konstatují, že celý režim ECO, padne na kompenzaci nárůstu váhy. Zapomínají evidentně to, jaké to je když na "normální" kolo naloží nějaký bágl, konkrétně vážící 6kg. Problém jistě je při manipulaci a při rozjezdu (vliv momentu setrvačnosti), o odporu vzduchu nemá smysl se bavit - ten nezávisí na váze, ale jen na koeficientu odporu a čtverci rychlosti.
Takže nám zůstává valivý odpor - ten je lineárně závislý na normálové složce gravitační síly, čili zjednodušeně - je úměrný váze - ale o kolik tedy prakticky vzroste? Drobný příklad: soustava jezdec + kolo bez motoru váží 100 kg - definujme to jako základ FN1 = 100% tomu odpovídá valivý odpor FV1, bez ohledu na absolutní hodnotu ho můžeme opět označit jako vtažnou veličinu FV1 = 100%. Po elektrifikaci vzroste váha soustavy o 6kg, tedy na FN2 = 106%. Protože matematické vztahy pro FV jsou lineární, je logické, že vzroste i FV2=106%. Myslíte si opravdu, že toto je tak výrazné navýšení, že ho ECO jenom kompenzuje?
Pro techniky, kteří při výpočtech ještě používali logaritmické pravítko připomínám "výpočtové" vyjádření této hodnoty: 1,06 x 10-na druhou - běžné bylo, že hodnoty na místě desetin se zaokrouhlovaly, či přímo zanedbávaly jako nevýznamné při většině technických výpočtů.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Valiv%C3%BD_odpor
moment setrvačnosti bych do toho nepletl, setrvačná síla a moment setrvačnosti je malinko něco jiného.
jde o hybnost m*v, popřípadě zrychlení a zákon síly který říká F = m*a...
Proto při rozjezdech silnější přípomoc výrazně uleví, zvláště akcelerujeme (zrychlujeme) - li výrazně. Jak se to hejbá, nastupuje zákon setrvačnosti, a mnohem výrazněji působí odpor prostředí (s kvadrátem rychlosti) než tření.
Proto když jedem pomaleji, míň to žere, a naopak. A taky při rozjezdech to cucá tu baterii, čím ostřeji startujeme, tím víc.
No, a je to jízda na těžkém kole, když už se to hejbe, moc to na rovině nepotřebuje, s kopce to upaluje, a do kopce pomůže ten motor.
Také Vás zdravím a těší mě, že jste opět po zdravotních problémech na nohou a hlavně na kole. Já jsem měl minulý týden dovolenou, takže jsem měl možnost prohnat elektrokolo zase po druhém břehu Vltavy, totiž krásným a kopcovitým Sedlčanskem, počasí cyklistice nadmíru přálo. Myslím že jste volbou středového motoru udělal dobře, já se bohužel se švárou už hodně dlouho neviděl, jelikož přítelkyně má se sestrou nějaké neshody, do kterých se nemohu vměšovat, takže jsem Vám slíbené informace ohledně spokojenosti se středovým motorem s torzním snímačem bohužel nemohl obstarat. Moc Vám přeju, aby jste s ním byl spokojen jako já, sice se s ním chystám do servisu, protože v něm trochu jako"klepe",asi odchází ložisko, ale vzhledem k najetým 13000km na to má nárok, mluvil jsem s p.Valníčkem z Evbike a v pondělí tam odmontovaný motor odnesu, říkal že to budou asi ložiska osy rotoru, prý to bude trvat tak týden, což mě teď tolik nevadí, protože mě zase čeká dlouhý turnus v práci, tak snad to stihnou opravit, abych si zase zajezdil až budu mít začátkem příštího měsíce nějaké volno.Sice jinak motor běhá bezvadně, ale nechci, aby se mě to ložisko pak rozpadlo třeba během dovolené na kole.. Díky též za výklad, osobně mám též zkušenost, že po rovince není problém jezdit s vypnutou asistencí, minulou sezonu jsem takhle ujel podle Schwarzenberského kanálu na Šumavě asi 60 km, aniž bych spotřeboval jediný watt z baterie. Ono to porovnání Jindry spíš pramení z toho, že je zvyklý jezdit na silničce s úzkými plášti s malým valivým odporem, takže při přesednutí na těžší elekro-horáka má právě kvůli tomu vyššímu valivému odporu ten pocit "naloženého kola. Ono hlavně hodně záleží na krajině, kde jaké kolo využívám. V kopcovité krajině, kde jezdím já (Brdy,Sedlčansko), kde prakticky kromě úseků podle Berounky není žádná rovina,je elektrokolo super volba, do těch kopců umí hodně pomoct a kloubům ulehčit. A naopak v rovinaté krajině stačí obyč.kolo,protože po té rovině je výpomoc motoru zbytečná.
Ještě jednou zdravím, za nic se neomlouvejte, i já mám nějaké resty - takový je život, hlavně, že jde dál. :-)))
S "nejmenovanou" firmou mám ty nejlepší zkušenosti, s p. Valníčkem jsem se domluvil na půjčení kola se zmíněným motorem, pro porovnání mi půjčil také kolo s Baffangem 750W, abych si ověřil rozdíly mezi oběma systémy a mohl si vybrat. Já zvolil torzní snímač a baterii 15,6 Ah - abych si pojistil dojezd kolem a možná i přes 100km. Totéž bylo i pro manželky, zatím jsme absolvovali jen kratší jízdy pro ověření dokonalosti montáže - totálně přestavěná bazarová kola, dnes jsem třeba měnil obutí na manželky kole - kolo je sice starší, ojetím a vzhledem panna, ale pláště byly věkovité a drolily se uvnitř, také jsem přidal 5mm na šířce 28" x 40mm. Další ověřování příště, o zkušenosti se podělím.
Jindru chápu a jeho výroky mně rozhodně neiritují, je trochu literát (nemyslím to pejorativně) a používá někdy silnější nadsázku. Jeho "pražané" mu rozumějí!
Těším se na vaše další zkušenosti s motory a jejich údržbou. Přeji mnoho šťastných a pohodových kilometrů.
Děkuji za odpověď, už mě to nepustí pod Váš poslední komentář pro překročení max.příspěvků, tak Vám chci ještě odpovědět alespoň tady. Já ten Bafang 750W(před 3-mi lety ještě s torzním čidlem neprodávali)mám nastavený jemně na 9stupňů od cca 75W(když chci držet krok s neelektrifikovaným cyklistou),s každým stupněm přidává cca 75W, od 5.tého stupně přidává po 100W. Při jízdě prostě šlapu silou, kterou mé nohy jsou schopny aktuálně vynakládat, a zbytek v kopcích "doháním" motorem, takže se nevyhnu jednak přepínání výkonu motoru, jednak samozřejmě řazení, při řazení motor vypínám ručně druhou brzdovou páčkou, fungující trochu jako "spojka" u motorky. Mám na kole hydrauliky a nechtělo se mě do nich zasahovat a instalovat tlakový spínač, ani se mě tehdy nechtělo investovat do gearsenzoru. Samozřejmě Vy s torzním čidlem jste těchto "vychytávek" ušetřen, když zvolníte, tak zvolní i motor a můžete hladce řadit. Já už jsem si na to takhle zvyknul a asi bych neměnil, doufám, že se podaří i výměna ložisek v servisu a motorek bude zase běhat potichu jako zamlada. Držím palce Vám, Jindrovi, Bobovi i ostatním dobrým lidem, kteří používají elektrokolo jako "kompenzační" pomůcku k vyrovnání tělesných neduhů, a nějak nechápu ty "remcaly", kteří se na elektrokola koukají s opovržením, s myšlenkou "že tohle přece oni nepotřebují", že je lepší tělo ždímat do posledních sil, že až na těle něco odejde, tak zajdou k doktorovi a on je dá zase do pořádku, že prostě na těle vymění opotřebovanou součástku, tak jako mě teď v servisu vymění vyběhaná ložiska. Bohužel takhle to vždycky nejde, nějaké tělesné"součástky"lze částečně nahradit, jiné nelze, ale vždy to už bude v tom organizmu něco "cizího", s čím to bude třeba celkem slušně fungovat, ale už to nikdy nebude jako dřív, protože"originální"součástku na naše tělo prostě vyrobit neumíme.Můžeme se tomu originálu přiblížit, ale nikdy ne na 100%.Takže bych to chtěl uzavřít:"nenechme tělo zahálet, ale nechtějme po starém těle výkon těla mladého".
Ano, motor s torzním snímačem je "poslední výkřik" EV-bike, ale to neznamená, že je ve všem lepší než Bafang se snímačem otáček. Záleží na tom jak chcete jezdit a jakou máte kondici. Torzní motor by měl mít o 8% delší dojezd, díky lepšímu dávkování asistence - to je jistě milé.
Byli jsme na testech s manželkou a shodně jsme preferovali torzní variantu. Ale snímač otáček např. opravdu umožňuje si "odpočinout" - po rozjetí na požadovanou rychlost můžete šlapat méně intenzivně a s nižší frekvencí - to přijde vhod např. při dojezdech dlouhých stoupání kdy již docházejí síly - stejně se choval náš nábojový motor s PAS.
Vždy jsem tvrdil, že s e-kolem se musí umět jezdit. Nutno říci, že na elektrokolech jezdíme již řadu let a jsme zvyklí jezdit jak bez přípomoci, tak na plné koule, proto nám odborníci také doporučovali tento motor.
BTW - Řada výrobců montuje obojí snímače, a volí který má mít vyšší prioritu.
Ano, naprosto s Vámi souhlasím, s každou věcí se člověk musí naučit zacházet a myslím, že původní myšlenka elektrokol byla pomoci lidem, kterým již ubývá sil a mají opotřebované klouby, aby hlavně v kopcích pomohly dorovnat ten tělesný hendikep a taky jim umožnily šetřit ty klouby, aby jim déle vydržely. Nakonec i z logiky věci vyplývá, že v kopcovitém terénu mohou pomoci nejvíce, a v těch kopcích ani legální omezovač na rychlost 25km/hod. ničemu nevadí, protože do kopce stejně nikdo rychleji valit nebude a z kopce to bude frčet jako běžné kolo bez motoru, možná i vlivem větší váhy rychleji. A na rovinky je elektro fakt zbytečné, protože i běžné kolo poháněné jen lidskou silou vyvine na rovince těch 25km/hod. v pohodě. S tím snímačem otáčení/torzní čidlo máte pravdu, no mě možná vyhovuje ten můj motor se snímačem otáčení, protože si tak nějak šlapu kolik mé nohy jsou zrovna schopny dávat a zbytek do toho kopce doháním motorem, ale asi je to i síla zvyku, takže chápu, že Vám vyhovuje ten torzní snímač. A za sebe mohu říct, že mě vyhovuje i ta přestavbová sada, z vícero důvodů - možnost použití jakékoliv baterie odpovídajícího napětí, v případě že by dosloužilo kolo, tak se dá přendat na jiné a naopak když doslouží motor, tak se dá koupit jiný, lepší. Technický pokrok jde dopředu a každým rokem se vyvine něco nového, lepšího, takže mě přišlo zbytečné platit skoro dvojnásobek za"německou kvalitu", když na můj účel stačí a naprosto vyhovuje ta čínská. Ale chápu, že to někdo může vidět jinak, někdo jezdí ve Škodovce a někdo potřebuje Mercedes. Ale hlavní je, jak se ten člověk chová ke svému okolí, pokud se chová slušně a ohleduplně, tak je jedno, jestli jezdí na čínském nebo německém elektrokole, kéž by u těch kol neplatila ta úměra jako u aut, kde mám čím dál větší pocit, že čím dražší bourák, tím větší prase za volantem... Každopádně nám všem dobrým cyklistům i elektrocyklistům přeju a držím palce, ať nám to jezdí co nejdéle a ve zdraví :-)
Přesně tak, vývoj jde velice rychle vpřed. Když jsem se v roce 2010 začal o e-kola zajímat, protože manželka začala při výletech v kopcích zaostávat a já na ní nahoře čekal - ne vždy optimálně naladěn, měl jsem to štěstí, že jsem objevil firmu E-pohony, ke které jsem měl z chalupy blízko. Pánové Šikula a Straka mě seznámili s konstrukcí a problematikou pohonů a mohl jsem se na různých kolech projet. Tehdy jsem pochopil, že ne pouze výkon, ale hlavně dostatečný točivý moment nám bude v kopcích pomáhat. Proto jsem také NEkoupil silné PŘÍMÉ motory, ale sady nábojových motorů 250W s planetovou převodovkou a volnoběžkou. Ty byly schopné, na rozdíl od přímých motorů, dodávat potřebný točivý moment i při rychlostech pod 10km/h. Kdysi jsem zde dokládal naše jízdy např. na Špindlerovku, záznamy z navigací.
Proč přestavby a ne hotová e-kola. V těch dřevních dobách jsem si nebyl jist, že e-kola jsou správná cesta řešení našich problémů a nechtěl jsem vyhodit peníze z okna. Navíc vše dvakrát - dal jsem na radu zkušených, že jestli teď zaostává manželka, pak po pořízení e-kola pro ní budu ten zaostávající já!!! Později se u nás objevily sady se středovými motory, seznámil jsem se s pány z EV-biku a opět si je u nich vyzkoušel. Pak byly nějaké problémy a já se k realizaci dostal až letos. Obcházel jsem více firem, dostal i výhodné nabídky na hotová kola, ale zůstal jsem u přestaveb. Jsem profesí technik - elektrikář, manuálně zručný se slušným vybavením. Realizace přestaveb mě velice baví a naplňuje.
Také při tom volném courání se krajem jsou zásuvky s 230V poměrně nedostatkovým zbožím. Dá se vzít nabíječka a baterie a zajít někam do vesnice a poprosit někde o dobití. Už jsem to pro kamaráda dělal. Lidé jsou na pocestného hodní. Jen je to docela opruz.
No, hlavně jde o 3 hodiny čekání.
Řešením je druhá baterie, 2,5kila uvezeš, ale stojí 20 litrů.
Popojel jsem kousek po rovině, a ten rozdíl v jednotlivých stupních přípomoci je v pedálech fakt poznat. Taky je znát, že když to člověk rozjede nad 26, už to nepomáhá ani malinko.
Zajímavý, a třeba pro Brahmu nesmírně užitečný je okamžitý záběr přípomoci. Tedy při rozjezdu, kdy dostávají nohy nejvíc zahulit, když jen malinko šlápneš jede to jak kdyby ses rozjížděl ve stoje. To může výrazně ulevit nemocným haxnám.
Jinak jak už to jede, a když si člověk drží těch 24-25 a šlape rozumě, žere to dočista malinko, podle toho budíku. Ten nejnižší stupeň fakt pomáhá velmi malinko, takže není problém se zhuntovat i na elektrice.
Jo, ještě srandovní věc, ta pidi placka, když jedeš bez motoru, chová se to přitom jako mormální tác.
Zdravím. Mám pár dní tohle. Pedály Shimano xt jednostranné, a jsem těsně nad 22 kg.Tahám ho do 4. patra a je to nevšední zážitek. Možná půjde použít pedal assist., ale zatím na to sbírám odvahu. Mám "odčipováno" a úžasně se zase na kole bavím. Přední pastorek 16 zubů, a kolo i bez motoru jede v naprosté pohodě. Řekl bych, že starší varianty Bosche kladly bez motoru větší odpor. Doufám, že Jindra bude psát další postřehy, protože teď také zkouším a objevuji.
Má to taky Performance CX?
Baterku má stejnou, to vidím.
Moc toho tady nezjistím, je to tady placatý jak Vondráčkové před plastikou. Jen jsem zjistil, že na to vláčení do patra nemám, bude chvilku holt bydlet v autě.
Ano, je to Performance CX. Nikdo z mých vrstevníků v okolí (60+)ho nemá, a na internetu se v podstatě pohybuje jeden okopírovaný článek. Tak se pídím, jako píďalka. Tedy elektropíďalka.
Dneska jsem ujel 20, skoro rovina, malý vršek, furt na "turbo" a šetřil jsem se.
Když jsem slez, ukazoval jednu čárku baterie fuč a tvrdil, že dojezd má ještě 40....
Ale dokud nevyzkouším, neuvěřím.
Tak jsem to zkusil projet ve všech režimech, 45 km na dvě čárky baterie, tedy tu stovku bych tomu i věřil.
ALE
Jak byla rovinka nebo kopeček dolů, vypnutý motor, přípomoc v režimu ECO, do kopce TOUR, naprosto vyjímečně (přejetí meze, strmý nájezd řádově v metrech) v režimu TURBO.
Opravdu to jde používat tak, že si pomůžeš jen do kopce nebo proti větru.
Bez přípomoci je to jako kdybys měl zapřažený vozík, prostě těžké kolo, tedy vytrácí se radost a nastupuje povinost "šetřím baterii".
To může být fakt užitečné při hendikepu, po včerejší 55ce jako netrénovyný bych měl problémy, teď OK, ale nepřináší to moc radosti, tedy ta povinnost.
Na krátkou trasu, do školy to mám 5 km, nastavím TURBO a letím jak vítr, i proti větru a to pak si člověk zavříská "jupí"
Díky, tohle je přesně ta informace, na kterou jsem čekal. Jak se to chová, když s tím pojedu jen na přípomoc, kdy to opravdu budu potřebovat. No nepotěšil jsi mne, těžké kolo jako s vozíkem a žádná zábava. Tak to tedy budu ještě dál zkoušet na normálním kole.
Jen jestli ten tvůj pocit vozíčku není modifikován tvým zvykem na Zelenáče, který startuje jako raketa na každé silové zabrání šlapkami.
Už jsem koukal na BikeFestu na ty předělávkové komplety se střeďákem. Z mého bika by pak vyšlo něco hodně podobného tomu tvému. Ještě to nebudu dělat a zachovám si tu radost.
To co má Jindra doma nepředěláš, musel by jsi mít speciální rám.
Dej odkaz na co jsi se vlastně koukal.
Jak říká Bob, Bosch musí mít specielní rám, a protože jsem chtěl Bosch, musel jsem koupit celé kolo.
Ne, to ne, něco jsem se vozejk natahal.
Je nevím, nakolik je účinné tu přípomoc vypínat úplně, asi k úsporné jízdě postačí ten režim ECO, ten eliminuje ten pocit vozejku.
Dneska jsem jel 55, protoze jsem vedel ze je to rovinka a prinejhorsim dojedu za svoje, nechal jsem tam TURBO, a čéče ukazuje mi, že mám ještě 34 km dojezd.
Moc to nechápu jak to funguje, taky mám najeto jen 226....
Možná jsem ušetřil tím, že jsem pral 26-27 km/h, ono to pak motor nevypne, asi jen šudlá abys nepřetahoval ten vozejk, protože něco furt bere, ale malinko.
To je asi nutnost, nechat tam tu základní EKO přípomoc, abys z toho udělal normální kolo. Je pak otázkou, kolik toho na tuhle bazální přípomoc, která vlastně veze jen sama sebe, ujede. No a občas také potřebuješ tu přípomoc větší, abys vůbec využil toho, že máš elektrokolo. Takže reálný a hodně spořivý režim je EKO furt a do kopce větší přípomoc. Bez motoru se jen budeš dřít a zejména dřít to, proč si to kolo kupuješ.
Počítám tak 80 až 100
Takže na 80..100km to dokáže kompenzovat svou prostou vlastní váhu. To není zrovna moc, na to, že to vlastně veze jen sebe sama a o zbytek se starám vlastní silou.
No, ono to přesně asi tak není, v tom režimu ECO ti to pomůže 50%.
Tedy sílu tvého došlapu násob 1,5.
To bude asi trochu víc, než potřebuješ na váhu toho kola. À propos, 80 leckdo zde považujeza mezní dojezd ať s motorem nebo bez.
Tady fakt nic nevyzkouším, protože podmínky jsou víceméně ideální, rovina, hladký asfalt. Navíc si netroufnu ject nadoraz do vycucnutí baterie, to jsem zkusil jen proti tomu andorskému kopci, protože jsem věděl, že domů pojedu jen dolů.
Po těch zhruba 300 km můžu říct, že to plní moje očekávání, prostě umožní to šetřit klouby, jezdit si a postupně posilovat kondici.
Narážím už na jiné problémky, nevyhovující sedlo, gripy, nemám nosič tsk všechno vláčím na zádech, takové ty drobnosti co když na tom sedíš denně prostě poznáš.
Ale jsem rád, že jsem do toho šel, před týdnem jsem po projíždce nemoh vstát z vany, dneska teda nevyskočím jako zajíc, ale nenabiju si hubu, když lezu ven.
Hele "le marrè basse" - odliv v přístavu
Já bych řek, že na 80 až 100 to veze vlastní elektriku a celé kolo. A to zase není až tak špatné na pohodovou celodenní vyjížďku.
Ten "zapřažený vozík" mě u Bosche trochu překvapuje.
Po letech soužití s nábojovým motorem s planetovou převodovkou v zadním kole jsem přešel na středový motor EV-bike s torzním snímačem
https://www.evbike.cz/EVBIKE-Stredove-pohony...
a při vypnutí asistence necítím žádné citelné zvýšení odporu - bylo mi vysvětleno, že tam jsou volnoběžky, takže celé zvýšení odporu je způsobeno dvěma ložisky navíc oproti "běžnému" středu.
Že by byl Bosch horší? Je pravdou, že mezi klikami a tím malým převodníkem je převodovka do rychla, ale že by měla takový odpor?
To protože to kolo je prostě těžké, odpor motoru při šlapání není žádný, jen je to prostě monstrum
No ono to bude také o návyku, už s tím nábojem jsme vypínali asistenci na rovině, abychom šetřili baterku. Běžně rozjezd na elektriku, po dosažení cestovní rychlosti vypnutí asistence. Kola vážila 24 kg.
Většinou vozím indikátor problémů - manželku (má stejný motor) - ta by mi to vysvětlila. :-)))
Ještě k té váze. Alu hardtaily firmy Cube s podobnou výbavou se pohybují mezi 12-13kg. S el. jsem tedy o poctivých 10 kg výš!!! Jinak k pocitu z jízdy bez přípomoci - na rovině a v mírných stoupáních jezdím prakticky stejně jako na 11kg treku. Na 23km prúměr cca o 0,5km/hod nižší.
Průšvih je jinde. Všichni moji známí, povětšinou vychrtlí, až anorektičtí cyklisté-senioři, které v 70-ti a více letech elektrokola vůbec nezajímají a z hloubi srdce jimi opovrhují, by se chtěli svézt. Já už mám tak příšerně podřenou sedlovku!
Přemýšlel jsem o tom, a možná má pravdu Brahma, za poslední dva roky jsem si zvyknul na 8kg žiletku a když k tomu přihodím dalších 15 kg, je to fakt jak když zapřáhnu vozejk.
Pneumatiky to má dvojnásobný, což je výhoda, když najedu na štěrk nebo jiný povrch, co by mě spolehlivě ze Zelenáče sundal, ale jinak mám pocit, jako bych řídil parní válec.
Nová kola jsem ještě nevážil, papírově elektrifikací přibrala 3,7 kg - motor + 4,1 kg - baterie 15,6 Ah. Dřívější kola byla poplatná tehdejším možnostem (2011) - náboj dozadu a baterie 10 Ah na nosiči. Totální rozhození vyvážení a příšerná manipulace s kolem, protože se převažovalo dozadu a díky baterii do boku - žena jí nezvládala! Díky střeďáku a baterii v rámu nemá nyní problém.
Jízda díky torznímu snímači jemná a plynulá s okamžitou reakcí na šlapání. U EV-bike jsem si domluvil vyzkoušení kola, půjčili mi také kolo s BBS-02 s řízením podle otáček u kterého se můžete po rozjetí lehce ulejt - mírně ubrat sílu šlapání, tak u mne jednoznačně zvítězil motor s torzním snímačem díky jemností záběru a okamžité reakcí.
V tomhle Bosch nemá chybu, senzory fungují v pohodě a okamžitě, až třeba někde v tlačenici je potřeba to přepnout, protože šlápnu na TURBO a ono to vystřelí
Doplněk k váze elektrifikace - od výše uvedených hodnot je třeba odečíst váhu podstatných demontovaných částí:
- trojtalíř s klikami 1,3 kg
- středová osa - cca 0,4 kg,
takže reálný nárůst váhy bude cca 6 kg.
Převážil jsem naše kola - původně jsem chtěl nový motor dát na stará kola, pak jsem se rozhodl pro návštěvu bazaru a koupil velmi zachovalá ocelová kola a přestrojil je. Váhy jsou následující:
- moje kolo pro výšku 190 cm váží i s baterií 20,45 kg
- manželky - pro výšku 172 cm váží komplet 19,35 kg
Takže oproti starým kolům s nábojovým motorem úspora kolem 4 kg a to máme baterie s kapacitou o 50% větší.
Koukám, že to osazení je velmi podobné, ten můj Trek má asi robustnější a těžší rám.
Jo, motor nepatří ani dopředu ani dozadu ale doprostřed :-)
Takže jsi to 500 metrů před vrcholem stoupání otočil a jel zpátky? Smutné :-(
Jo, přesně tak.
Ale nebyl jsem z toho smutnej, znáš to tam, už jen serpentyny nahoru, na kažé se ochladí o stupeň. ..
A to jsemměl kliku, takhle to vypadalo o den později
No, kdybych to nepral na plý kule, vyjel jsem až nahoru a moh slušně promrznout..
Jindro, prosím vás, s jakou výdrží se se dá počítat, když zbývají poslední 2 dílky? Stydím se, ale ještě jsem to, (ani s pomocí ochotných kolegů)"nevytlouk". Někde jsem četl, že ke konci jde baterie strmě dolů.
Nevím, jezdiljsrm jen po rovině a ne do vycucnutí, zjistím to stopro, objednávám druhou baterii, a budu si moc dovolit jet nadoraz
Do vycucnutí bych to nedoporučoval, zkracuješ tím životnost baterie. I když na druhou stranu si myslím že konkrétně bosch to má ošetřeno již v elktrinice bterie. Někde jsem o tom něco zaznamenal ale nepamatuji si kde to bylo.
Napadlo mně že napětí by se dalo multimetrem měřit přes nabíjecí konektor. Šikovný kutil si to zvládne "urobiť sám", není nad to vidět kolik voltů tam je a porovnat si to s těma přiblblýma čárečkama na displeji:-)
Myslím, že to ošetřené mají, protože i po odpojení baterie ještě nějaký časový úsek(2 hod.?) napájí příp. osvětlení a displej budíku. Mně spíš jde o to, že jsem někde četl, že v testu se v extrémním terénu se baterie odpojila a ještě zbývaly 2 dílky. Bylo to tedy v zimě.
Extrémní terén, ani chlad mému "asfalťákovi" naprosto nehrozí, ale...
Já do vycucnutí jel, ale nemá to žádnoz validitu, protože na turbo proti kopci.
Na dva dílky to dalo10, ale spotřeba byla průběžně maximální.
Chovalo se to tak, že před zdechnutím asi kilometr už etáhlo turbo, alena sport to jelo, noapak šlus
Jednoduchý voltmetr mi dává mnohem užitečnější informace než dílky na displeji.
Kdybys mě poradil kde to sehnat a jak to napojit, byl bych ti vděčný.
Dílky jsou vážně k prdu, informace o spotřebované energii by byla mnohem lepší.
Taky "inteligence" toho systému je děsivá, jezdil jsem na tom včera poprvé v naší normální krajině, tedy s kopečky, a on ti píše nějaký odhadnutý dojezd v závislosti na okamžité spotřebě (tedy nějaký časový interval jistě má).
Tak v kopci se dozvíš, že ujedeš dalších 23 km aby nahoře na rovince ti to psalo 35.
Tedy informace použitelná celkem obtížně.
Prostě jako dřív, člověk se bude muset naučit ty dojezdy odhadovat podle terénu sám.
Zdá se, že v režimu turbo tady dá tak 50- 60, když rozumě řadíš a neženeš.
Alespoň vidíš jak je to inteligentní - kdybys pokračoval do kopce, tak bys ujel ještě 23km, jak ses dostal na rovinu, tak ví, že máš šanci na 35km. :-)))
Jinak ti dávám za pravdu, taková informace je na dvě věci ..... Ostatně dojezdy jsme tady řešívali před lety a skončili jsme s konstatování, že není větší duchařina, než předpovídat dojezd.
Kdyby tam dali obyčejný wattmetr, tak člověk ví, kolik šťávy spotřeboval a jednoduchým odečtením od celkové kapacity baterie přesně ví, kolik mu zbývá. Co jsem koupil LiPo baterie, tak používám tento: https://www.rc-levneji.cz/prislusenstvi-pro-rc... ale přiznávám, není úplně ideální - na sluníčku na něm není nic vidět, navíc ta spotřebovaná kapacita se na displeji stále střídá s jinými údaji, takže člověk musí rychle odečítat. Pokud někdo ví o podobném měřáku, kde ta spotřebovaná kapacita bude svítit furt a ještě bude mít klasický LCD display, který bude vidět na slunci, tak budu rád, když sem hodí odkaz(v rozumné cenové relaci do 1000,-Kč). Proto bych Bosch nechtěl, kvůli nemožnosti si tam něco "dobastlit" a nemožnosti používat obyčejné baterky, přitom ten jejich display není schopen ukazovat aktuální napětí, proud ani spotřebovanou kapacitu. Je to prostě normální komerční kolo pro "kaštany"(ale tím nechci nikoho urážet, jen tím myslím, že mě jako elektrikáře takové kolo nezajímá, byť by bylo sebekvalitnější).
Do 1000Kč nic dobrého neseženeš a cycleanalyst je hodně drahý. Mně se ale vyplatí, nedovedu si představit jezdit v mé situaci poslepu :-)
Na mém displeji mám možnost přepnout spodní řádek do režimu měření okamžitého příkonu. Je to nesmírně užitečné, když porovnáte spotřebu při rozjezdu a zrychlování a do kopce (200 - 500 W) a spotřebu na rovince v ustáleném režimu (20 - 100 W). Samozřejmě, všechny tyto hodnoty jsou závislé na mnoha faktorech. Ale tyhle informace pak pomáhají s každou další jízdou si vybudovat vlastní představu o spotřebě a tím i dojezdu v závislosti na terénu. Hodnota napětí baterie mi pomáhá průběžně si korigovat odhad dojezdu. Docela zajímavý je displej DPC 14 který zobrazuje napětí baterky i okamžitý příkon. Bohužel nebyl kompatibilní s mým kolem, tak jsem to řešil instalací voltmetru. Koupeno v Aliexpresu, cena se pohybuje kolem 1,5 - 1,8 USD včetně poštovného, přijde to cca do 3 týdnů. Pokud se nevyznáte v elektrice musíte si někoho najít. Voltmetr jsem připojil ke konektoru baterky v rámu. Je nutné zapojit srážecí odpor cca 2 kiloohmy na napájecí vodič a měřící vodič je rovněž vhodné připojit přes podobný odpor. Je taky nutné si uvědomit že tímto zasahuju do elektroinstalace, ztrácím tím záruku a rovněž přidávám nebezpečí zničení baterky při náhodném zkratu přidaných vodičů. Proto je vhodné zapojit odpory hned u místa napojení. Diplej je na přímém slunci nečitelný, ale jsem s ním hodně spokojený. Koneckonců, při jízdě je lepší koukat se okolo nás a ne čumět do displejů. :-)
Když on ten obyčejný watmetr asi na tom kole selže. Nejen že to je asi třífázové, ale hlavně ty průběhy nejsou sinusové ale kdo ví jaké. Cpou se do toho snad obdélníkové napětí a co s tím ještě udělá ten motor to nevím. Takže obyčejný RMS wattmetr pro měření sítě nejspíš selže. Stejně jako většina těch digitálních voltmetrů. Také se musí brát v potaz, že to musí být schopno měřit s velice proměnou výstupní frekvencí. Kdyby to bylo jednoduché, tak by to výrobci už dávno používali.
Motor s tím nedělá nic on se ten odběr měří na výstupu baterie.
Jsem to ale pablb. To je jasné, na výstupu baterie to je stejnosměrné a klidné. Tam by se to dalo měřit skoro jakýmkoliv wattmetrem. Já to chtěl měřit rovnou na motoru. Rozdíl práce mezi měřením na motoru a na baterii nebude velký.
Já se zase v tom prd vyznám, a navíc jsem levej na obě ruce, pokud jde o nějaké drobnější práce menší než vyhrabat díru do země, tak mě vyhovuje, že se nemusím v ničem šťourat.
Oni prodávají i jiné displeje, ale kromě toho, že ten lepší má GPS a nějakou navigaci, je to barevný a jde to připojit k telefonu, to žádné další funkce, co by byly použitelné, jako to ukazoval ten Cycle Analyst nemá. Přitom místo těch čárek by to fakt mohlo ukazovat kolik Wattů do toho právě teče a kolik už to sežralo.
To je právě ten problém, že ty watty se měří blbě. Proto to měří nějak přibližně a relativně a zobrazují nic moc neříkající čárečky. Kdyby tam zobrazili číslo, tak jim někdo snadno umyje hlavu, že je to číslo úplně blbě.
Pokud něco zobrazují, tak je to vyfiltrované napětí baterie a z jeho poklesu usuzují na zbytkovou kapacitu baterie.
Samozřejmě nejlepší vy bylo pěkně integrovat watthodiny a porovnávat to s kapacitou baterie.
Na tomhle:https://www.rc-levneji.cz/prislusenstvi-pro-rc... na displeji stále svítí napětí baterie, proud a okamžitý příkon ve wattech, ten příkon mohu i srovnat s displejem motoru C965, který ten příkon zobrazuje, a ty údaje sice nejsou stejné, ale jsou si relativně blízko (většinou ten na displeji motoru ukazuje o cca 50W méně než ten wattmetr). A pak je tam čtvrtý údaj, kde se stále dokola střídají tyto údaje: spotřebované watthodiny, ampérhodiny, celkový čas trvání nějakého odběru, max.změřený proud a max.změřený výkon. Mě osobně z těchto střídajících se údajů zajímají akorát ty ampérhodiny, jelikož znám kapacitu baterie, tak si snadno odečtu, kolik jsem z ní vysosal a kolik mě v ní ještě zbývá. Když už se člověk s tím časem "vyjezdí"v určitém terénu, tak už má naučeno, na jak dlouhou trasu mu kapacita baterie zbývá. Takže by to jít mělo, ale oni to chtějí mít prostě jednoduché, pro lidi elektřinou nepoznamenané, proto tam ten boscháckej displej rovnou hází zbývající kilometry, co by to mělo ještě ujet, ne zbývající kapacitu. Jak píšu, ten Bosch to vyrábí fakt pro lidi co s elektrikou neumí nebo se s tím nechtějí zabývat, a Jindru na jednu stranu chápu,že si tohle koupil, protože už si kdysi se stavbou elektrokola užil své a teď chce prostě jezdit a nic neřešit. Je to něco jako proč se vyrábí počítače Apple - pro lidi, co se jim obyčejné PC sralo a teď chtějí mít něco spolehlivého, ovšem za cenu, že je to uzavřený systém bez možnosti uživatelského nastavení...
Jak Brahma už naznačil, problematika měření výkonu je v tomto případě dost složitá. Na prvním obrázku je skutečný průběh napětí na jednom článku při běžné jízdě. Jsou tady prudké poklesy napětí při zatížení a následné pomalé zotavování napětí bez zatížení. Wattmetr tedy navíc musí být rychlý.
Takže jednodušší řešení bude analogie palivoměru v autě, v našem případě voltmetr. S tím že údaje kolik mám ještě „v nádrži“ budou vždy přibližné, informativní. Ale pořád vypovídající více než dílky na displeji. A my sami si postupně budujeme databázi zkušeností a získáváme lepší a lepší odhad o zbývající energii v baterii - dojezdu.
Taky čím víc baterii ždímáme, odebíráme větší proud, tím má menší kapacitu – viz graf discharge rate.
Spíše nežli náhradní baterii – těžké a drahé řešení - bych přibalil malou nabíječku pro případ nouze a pro dobíjení v restauraci při obědě. Dobíjecí proud je malý (inzerovaný 1,5 A, skutečnost 1,12 A), ale nabíječka váží jenom 203 g, rozměry 12O x 52 x 32 mm.
No, netroškařím, dvě baterie a dvě nabíječky, to by mělo zajistit slušnější dojezd.
Těžko se můžeš utábořit někde v hospodě na 3,5 hodiny a nabíjet, takže jiný postup, jet dvě baterie do půlky, a pak je někde obě současně nabíjet, tedy za polovinu času máš vlastně nabitou jednu baterku k dobru.
Když někde posedíš hodinku, hodinu a čtvrt, je to přijatelnější.
Dneska si pro druhou baterii jedu, ve čtvrtek nebo v pátek vyzkouším jak to sviští
Správná cesta :-) Já po té, co jsem zjistil mizernou kapacitu té originální Lionky (po třech letech, ujetých asi 6000km jí klesla kapacita ze 13,4Ah na cca 6-7Ah) jsem koupil v akci LiPo Multistar 2x6S 12Ah, v té akci mě vyšly na cca 3000,-Kč obě + 3200,-nabíječka. A po testech, kdy jsem zjistil, že středový Bafang na ně jezdí naprosto v pohodě, tak jsem ještě přikoupil sadu 16Ah, ty vyšly na 4,5tisíce, takže teď mám za cca 11táců celkovou kapacitu 28Ah (reálně počítám 25Ah/48V, nechci je ždímat do minima a nabíjet úplně do maxima, jen na cca 4,15V/článek). A je to paráda, jezdím celý den v kopcovitém terénu a nemám strach, že mi dojde šťáva :-) Nabíječku netahám, zatím mě to po celodenním ježdění (kolem 120kiláků) domů vystačilo a v baterkách zbyla ještě čtvrtina.
Digitální voltmetry se prodávají dvouvodičové (na + -)
třívodičové (na + - a napájení) zapojení: Červený/+/ , Černý/-/ , Bílý/+/
https://www.postavrobota.cz/Digitalni-voltmetr...
http://robotstore.cz/kategorie-produktu/voltmetry/
http://www.prudel.cz/unishop/Panelovy-voltmetr...
http://www.prudel.cz/unishop/Digitalni-panelovy...
https://www.banggood.com/12V24V36V48V-8-70V-LCD...
https://www.banggood.com/12V-6-63V-LCD-Acid...
Tak nelhali, přesně 22,5 kg.
Což na elektrifikovanou devětadvacíctku není zase až tak špatný.
Zřejmě slušný prodejce, když uvádí správnou hmotnost.
Asi se budu ptát jako pitomec.
Potřebuju přidělat nosič, otvory na šrouby tam jsou, jenže na té vidli prostě zespoda, a ten nosič je dělanej na šrouby z boku těch vidlí.
Existuje nějaké udělátko co se dá zespoda do těch děr našroubovat a přiheftovat k tomu ten nosič, nebo musím tvořit sám?
Existují nosiče s objímkami. Dají se do rámu navrtat díry a do nich dát samořezné šroubové vložky. Ale zrovna vrtat do vidle je asi blbost.
Už jsem to přiobjímkoval, dík.
Tak jsem to přezul, opatřil nosičem, a už se to začíná podobat kolu a ne buldozeru :-)
Koukám jak máš strašně moc dozadu posunuté sedlo v sedlovce. Asi by to chtělo jinou sedlovku aby se ti sedlo dostalo víc na střed.
To je odpružená sedlovka a asi to tak jezdci zřejmě vyhovuje. Já bych se bál že ty ocelové úchyty prdnou:-)
Já tu sedlovku znám, několik roků jsem ji jezdil než se mi rozpadla a právě proto to píšu. Tahle sedlovka je dobrá, dělá pohodlí, ale přece jen něco stojí a je výrazně náchylnější na rychlé poškození nesprávným umístěním sedla. Navíc si myslím, že při téhle páce se paraleogram kroutí a kříží a nemůže správně fungovat a tlumit a tak by bylo lepší mít jinou sedlovku. Jsou odpružené s tlumením pružinou v sedlové trubce s minimálním nebo i žádným ofsetem, které taky celkem dobře fungují a tlumí nárazy.
Vždyť je to jedno, stejně jezdí jen na Turbo a skoro nešlape. Na chopperu máš také nohy natažené před sebe :D
No, i na Turbo se šlape, jen nemusíš moc silou, je to jako bys jel na rovince na horský převod, jenomže to sviští kolem té 20ky, v kopci když si přehodíš tak 13-15.
Předpokládám, že si postupně budu přišlapávat víc, jak se budu zotavovat. Zatím jsem měl po tom kratším výletu kotníky a koleno napatlané Voltarenem, nebudu to lámat, ono se to poddá.
Ne, chce jí posunout dopředu, je tak jak jsem to vytáh z Pepíka a tam si to nějak rychtovala dcera, nechápu moc proč takhle.
Nepotřebuji mít sedlo tak vzadu.
Tak jsem přikoupil baterku a vydal se směle vyzkoušet co to dá na jednu baterku.
Nechal jsem TURBO a rozumně řadil, průměrnou rychlost mi Boschův měřák ukazoval 22 km/h, Garmin mě k tomu připočet i pauzy.
Terén místní, dojezd 60 km, nastoupáno 585 m, posledních pár kiláků jsem jezdil už jen doma proti kopci a zpátky, abych dohnal ty kilometry co to skutečně dá, skončil jsem, když ukazoval dojezd 1 km.
Vezl jsem náhradní baterii i dvě nabíječky, a trochu víc nářadí než vozím běžně, jednak abych kdyby něco bylo potřeba ještě poštelovat abych měl správnej nástroj po ruce, a druhak abych vezl nějakou tu větší zátěž.
Jsem spokojenej, pokud to dává 6O na TURBO v tomhle terénu, neměl by být na trase problém.
Věc se má tak, že na rovince celkem ani moc nezáleží na režimu, v kterém jedu, protože se jede kolem 26-27 a to si ten motor bere prd, zato v kopci pak žere jako kyselina.
Pod Břežanským kopcem mě budí ukazoval dojezd 40 km, na kopci po ujetých pěti kilometrech pak už jen 13, a to jsem ho netrápil a jel umírněně.
Odpověď na otázku "kolik ujedeš na dvě čárky" proto jednoznačně neexistuje, záleží na rychlosti a terénu, může to být 15 km, ale taky to může být 30 - 40.
Ty dojezdové vzdálenosti co ukazuje budík prostě informují o tom, že když "pojedeš tak jako právě teď, ujedeš tolik a tolik..." a během jízdy se mění. Ze 13ti se po pár kilácích stane zase 25, ale spolehnout se na to nelze, protože vyjedeš na Křížka a máš tam 8 a ujel si jen 4 kiláky...
Ale u mě velmi dobrý, 60 jsem nečekal, spíš kolem 45....
60 km s 1 % stoupáním a takovým zatížením co kolo mělo už je docela slušný dojezd.
Pokud by bylo stoupání dvojnásobné, 2 %, tak by byl dojezd alespoň poloviční? Asi to bez praktické zkoušky půjde těžko odhadnout.
Pravdepodobne by bol viac než polovičný, nakoľko energia sa nespotrebováva len na prekonávanie kopca, ale aj valivého odporu a hlavne odporu vzduchu. A tie vôbec nie sú zanedbateľné. Takže zdvojnásobenie výškových metrov ani zďaleka nezdvojnásobí spotrebu.
Zkoušel jsem to proti tomu kopci v Andoře, a ujelo to 23 km převýšení 950 m, ale nešetřiljsem ani malinko.
Navíc jsem jelna těch ohromných gumách, tyhle tenčí lehčí přeci jenom upalují líp.
Ale jsem fest nasranej, ujeto 500 a zadní kolo rozcentrované jako prase. Na novém Cannondalu mám 3 tisícky a kola se nehla.. .
Zatížení a špatně vypnutý výplet a nezalepené nyple se projevily.
Mimochodem je běžné, že když se koupí nové kolo tak po cca 300 km se jde opět k prodejci nebo smluvního servisu udělat první servis po zajetí a bývá dobrým zvykem, že je v ceně kola. A rozcentrování by měli v rámci servisu doladit a pak by to chtělo nyple zalepit aby se nepovolovaly. Takhle hrozí, že se ti dráty přetrhají.
Já to nechám celé přeplést silnęjšíma, přeci jenom to nese tíhu.
Všechny ty záruční servisní služby mám v ceně, někde mám brožůrku, kde ty Treky dělají, ale nebudu to řešit, někam s tím jezdit sa tak, zvolím zkratku přes osvědčené servisáky.
No a teď musím sám, ja zamlada, už jsem dobrých 35 let kolo necentroval, to bude dílo :-)
Nemáš jen špatně nasazený plášť?
Ne, jel jsem na tom už včera, prostě nevyšponovali dráty, hajzlíci.
To asi byly napnutý, to bys jinak od začátku viděl hnutý výplet. Ta váha a otřesy asi dělají své a nyple se povolily.
Silnější dráty ti o moc víc nepomůžou, pokud tyhle drží a nepraskají. Předpokládám že Trek bude mít danou správnou sílu drátů.
Trek má svůj i smluvní servisy a vůbec jich není málo, třeba nemusíš nikam jezdit, mrkni do seznamu nebo jim zavolej a oni ti řeknou kde máš nejbližšího.
Vždycky někam musím jezdit, u nás je rozvinutá jenom pivní infrastruktura :-)
Já mám z prasklých drátů obsesi a mindrák, už jsem si myslel, že je to za mnou, všechno fungovalo léta, až teď se mi to zase vlní pod zadkem a působí mi to psychickou újmu :-)
Ty zvládáš sám udělat správné centrování a vypnutí drátů a srovnání ráfku na pravítko?
U takového zatížení co musí zvládat to b chce udělat opravdu hodně dobře a hlavně zajistit proti opětovnému povolení.
Ne, to nedávám, nechám si to udělat, ale teď, abych mohl někam zejtra se s tím musím popasovat, alespoň tu bouli trochu srovnat.
Centruju do brzd :-)
Musím to narvat do vidlí Authora, tohle má ty disky a tam vidím prd kde to hází. Dělal jsem to před lety po cestě každý den, otřesné zážitky, vypraskávaly nám postupně dráty, ty Favority nebyli stavěné na tu zátěž, jednostěnné ráfky, dráty z bláta, v cíli jsembyl rád, když se kolo vešlo do úplně povolených véček.
Od té doby, každé moje nové kolo mělo vypleteno zadní kolo dráty 2mm, a ty když se vycentruje, zalepí tak se nehnou i když dostane zadní kolo perdu o kanál, obrubník, nebo tak.
Na horáku mám dráty 2 zeslabované na 1,8 a nejsem žádný technický jezdec i tak vydrží ty hrozné nárazy v prudším kamenitém sjezdu a přes kořeny.
Jenže ty vážíš jako moje svačina na cestu :-)
Uvidím, nechám to dotáhnout a snad to vydrží.
Mám ještě měsíc na testování.
Takhle vypadá buldozer! Ty pláště mi příšerně pijou krev. Na asfaltu tak kráfně mlafkají! Jsem ale charakter a sjedu je. Doufám, že se toho dožiju, protože po 500 km, mají jěště "čudlíky".
Dneska jsem pořáně vyzkoušel Turbo. Použil jsem ho asi 2km v kopci 16%. Jel jsem to ve stoje co to dá, a chvílemi jsem jel i přes 30km/h. Mám dojem, že jsem přitom kvičel radostí. Samozřejmě jen trošičku a decentně. Nejsem žádnej mladík. A hned potom na "nabíječku".
Jo, už visej v boudě na zdi.
Já nic jiného než "turbo" nejedu, na šmrdlání nepotřebuju motor, alw když si svištíš do kopce za lehounkého točení klikama dvacítkou, připadáš si, že ti ten krám ubral 40 let a 20 kilo, a to stojí zato
Já mám místo Sportu režim eMTB. To by měl být takový automat pro těžší terén. Ten používám dost často. Je to jen softwerová záležitost. Přehrají to v každé bošácké prodejně.
Co by mi asi dost vadilo, je to vypínání při 25 km/h. I když jezdím hodně bez motoru, stejně se to stále motá kolem té "magické" 25.
Jo, o tom jsem četl, ten eMTB prostě preferuje torzní snímač, čím víc šlápneš tím víc pomůže.
Já bych spíš potřeboval vypojovat motor dřív, tak kolem 22ti, čím rychleji jedu, tím víc to žere. To šidítko Intuvia mi dá možnost zvětšit obvod kola o 5 procent, tím mu můžu vnutit, že jedu o 5 procent rychleji než je skutečnost, ale to není mnoho, líbilo by se mi 10-15 procent.
Když se budu pohybovat krajinou rychlostí 20 km/h budu spokojenej, hlavně když se nebude nic přehřívat, praskat dráty, a jiný kratochvíle.
Chtěl jsi skvělou německou kvalitu, tak jí máš se vším všudy, takže si nemůžeš ani nastavit rychlostní limit, ani si tam vložit nějaký Cycleanalyst, baterku si musíš koupit jen tu jejich skvělou za 20 táců. Tohle všechno já s opovrhovaným Bafangem můžu, a to bez ztráty záruky. Holt každému co jeho jest...
No, jde to tam určitě napojit, viděl jsem i návod, ale dělat to nebudu.
Jo, chtěl jsem kvalitu a hlavně spolehlivost, jak moc to bude o té kvalitě a spolehlivosti se teprve uvidí.
Baterku jsem sehnal bez problému v Německu na netu, stojí i s poštovným 17,5 tisíce, naši prodejci si přiráží na můj vkus moc, bez stovky ta samá stojí 21 tisíc doma.
Na 13,5 Ah váží 2,75 kg, 10 Ah od číňana vážila 6,5 kg, tak chápu, že to něco stojí.
Mě vyhovuje to čisté provedení, dráty tahané rámem, nikde žádné konektory na které musím dávat bacha, i ty hydraulické kotoučové brzdy jsou dost návykové. Věřím, že někdo zručnější než já takové kolo umí postavit za polovic a navíc si může řj programovat jak se mu líbí, já jsem na tyhle věci lemro a během své první a poslední velké cesty na baterky jsem dostal za vyučenou.
Zkusím to znova, a uvidíme.
Bafangu se nevysmívám, vím, že kamarádi na tom dokáží divy, já mám z toho strach.
Pokud jde o cenu, jsem na tom jako před těmi lety, to jsem neinvestoval tolik do technologie jako záplatoval své omyly, a ty baterie tenkrát taky byly drahé.
Kdo z nás tenkrát něco věděl o střeďácích (kromě Agilky co jezdi na Cyclonech), Bob s tím začal experimentovat pár měsíců poté, na trhu toho bylo žalostně málo a ještě míň jsem uměl.
Ject taxíkem, mohl bych tam i zpátky být 5x u hodně drahého dročkaře, ale o to nejde.
Jde o to nepřestat se hejbat, i když to občas bolí.
Tak ještě tu samou trasu na ostatní režimy aby to bylo směrodatnější:-)
Šetřím se, ostatní režimy nezkouším než se trochu zmátořím, chtěl jsem vědět, s čím tak můžu počítat.
já se přidám se svými zkušenostni sice ne se středovým motorem Bosch. ale s motorem Shimano steps 6000 na kole rockmachine (https://rockmachine.us/cz/2017/flash/crossride... )
Od konce května minulého roku jsem najel 7300 km průměrnou rychlostí 17,6 km/hod při mé hmotnosti 80 kg.
jezdím na nejnižší stupeň přípomoci ECO a dojezdy mám následující podle profilu trati - při převýšení 1200 m (okolí Seče u Chrudimi) jsem ujel 73 km a zbýval ještě dojezd 15 km po rovině a při převýšení okolo 1000 m a nájezdu okolo 70 km mi zbývá dojezd na cca 30 km po rovině.
při převýšení 150 m (rovina v polabí) jsem ujel 140 km a zbýval mi dojezd ještě cca 10 km
Tak jsem pořídil třetí baterii a vyrazil.
Profil cesty snad někdy vytáhnu z navigace, ale žádné hory, pár stoupání než se dostanu k Labi, pak rovinka až po Mcely, kopec a pak mírně zvlněno až k Sobotce. Kopce jsem vyjížděl v režimu "tour" rovinky jel v "eco" a jak to bylo mírně nebo víc z kopce, odpojoval jsem přípomoc zcela. Mcelský kopec jsem vyjel v režimu "turbo" protože jsem machroval na hejno papoušků co se trápilo, samičky kola většinou vedly.
Tak jsem ujel na tu 500W baterii 101 km, pak zdechla. Vyměnil jsem a změnil styl jízdy, nahodil "turbo" a vracel se domů podél rychlostní na Mladou Boleslav. Tam jsou táhlé kopce, do kopce motor, z kopce kolem 30-35, za svoje, v Brandýse jsem měl 67km a dojezd 3 (podle displeje) přehodil jsem baterii a dojel dalších 22 s velkou rezervou v baterii.
Pokud jde o fyzickou zátěž, ono je to skoro nastejno, jestli jedu v úspornější režimu nebo na turbo, prostě se řadí lehčí převod a jede o dost pomaleji. V režimu "eco" šetřím tím, že jedu pomalu, v režimu "turbo" tím, že jedu rychle a přípomoc je odpojená, nebo zanedbatelná.
Tak mi vychází, že by 150 denně na 3 baterie neměl být problém i bez nabíjení cestou, které zdržuje. Zátěž jsem měl velmi podobnou té cestovní, hodil jsem do brašny nějaké nářadí, abych si těžké kolo nasimuloval férově.
záznam z telefonu (google maps)
Zkus nějak vycuknout a dát se profil s nastoupanýma metrama ať to nemusím trasovat podle mapky, docela by mě to zajímalo pro porovnání.
Dobil jsem tu navigaci a dostal to z toho, tady jsou data:
První jsem jel na 1 baterii, druhou na 1,30 baterie.
Ta rychlost s tím dělá prostě svoje.
Ještě s mapou
Dobrý, zajímavé údaje a pro elektroturisty by mohly být i docela cenné.
Když jsem viděl, že si jel bezmála 190 km tak jsem si ty údaje chtěl porovnat s tím co jsem včera jel. Potřeboval jsem si vyzkoušet a otestovat co zvládnu. Po roce jsem opět sednul na půjčenou slušnou silničku. Původně jsem myslel tak na 135 km, ale když to docela jelo, tak jsem ještě něco přidal a bylo z toho zajímavých 201 km, ale přece jen o trochu víc hrbolatější a proti tvým 1150 m jsem měl o 700 m víc.
Proč to ale píšu, zajímal mě tvůj jízdní rychlostní a celkový průměr na tuhle vzdálenost. Nejsem na takové kolo vůbec zvyklý a tak mě docela potěšil jízdní průměr 24,7 a celkový malinko přes 22.
S elektrikou bych čekal, že budeš mít vyšší jízdní průměr než nějakých 19,2
Taky jsem 4 x naháněl elektrokola a musím říct, že jsem ulovil všechny :-)
Ve větším stoupání mi samozřejmě ujížděli, v mírném jsem je většinou udržel. nějaké dva chlapíky jsem takhle stíhal přes 15 km nahoru a dolů než jsem je dotáh.
Dnes mám z toho včerejška stále ještě krapet naklepu a citlivější sedínku (bohužel to byly pro žiletku dost rozbité cesty) a mírně brní pravá dlaň, ale už vím jak na tom jsem a co si můžu dovolit :-)
Já jsem dojel, a myslel že umřu.
Nemůže za to kolo ale Soňa.
To snad budem večeřet v 10?
Pochlapil jsem se, a dojel. Na devátou.
Dehydrovanej, totálně v prdeli, ani nohu přes sedlo jsem nedal. Zase jsem jí to sežral, prostě být někde na čas bylo prioritou před pitím.
Je to dobrá věc, ten motor, pokud nejsi magor.
Prostě si tak pojíždíš, a nebolí to.
Srašně moc ti přeji, Lelku, abys mozor ještě sto let nepotřeboval.
Já to taky beru tak, jak mezičas.
Ale než foukat bolístky a vysvětlovat sám sobě, proč to letos nejde, radši doznám, že bych to letos fakt nedal.
Na dlouhé cestě je všechno fajn, když to funguje.
Radím každému, dlouhou cestu absolvovat.
Jakkoliv, s motorem i bez.
Je dobré být soutěživý a měřit si síly s elektrokolistou:-)) Za celou dobu co jsem jezdil na elektrokole se vždy vyskytl takový soutěživec když viděl že moc nešlapu. Ja je ovšem ignoroval a jel si svou rychlostí. Hračičkové byli zklamáni, neměli pocit vítěztví nad mrzákem a to jim posralo náladu na celý den:-)
Zato na dnešní káře hračičkám dávám pokouřit.
Nepředjíždím je, jen se jich držím v závěsu, po dvou km většinou to své nasazené tempo nevydrží a pomalu kolabují:-)
Ja jen doufám že mezi týto soutěživce ty nepatříš.
Dodávám že tohle soutěžení mají na triku hlavně ti mladí tak 30-35let, holt soutěživé mládí:-)
Papoušci mě ujedou skoro vždycky, jen v kopci mám navrch.
Já jsem soutěžil jen sám se sebou ne s jinými. To že se přede mnou na cestě vyskytlo mnoho jiných a těch asi 8 lidí bylo na elektrokolech a já je dojel byla jen situace daná tím co jsem si pro sebe naplánoval. Chtěl jsem jet celkový průměr nejméně 21,5 a když to půjde, tak držet 22 a to se mi i na trase se stoupáním 0,9 % povedlo.
Kdyby jeli na elektrokolech rychleji, tak bych je samozřejmě nedojel podobně jako mi ujeli 2 střelci na horákách, protože jsem potřeboval ujet vzdálenost v čase a ne se zakyselit a pak to půlhodiny rozdejchávat.
On je samozřejmě dost velký rozdíl jestli "závodí" někdo jako já co jsem horko těžko schopný udržet jízdní průměr 24 a to nesmí být větší kopce, nebo někdo kdo jede bez problémů přes 35 a je mu celkem jedno jaké kopce má v cestě, s takovým zase elektrika nemá žádnou šanci.
Pokud jde o rychlost, Lelku, je to mnohem horší než těch 19, to jsem to hnal.
Když jsem jel tam, bylo to malinko přes 14.
Ono zastavíš na límču, skočíš si na hajzlík, a průměr jde totálně doprdele. Možná ten stroj někde má uložený ten čistý průměr, jak jsem koukal na budíky, bylo tam něco kolem 23, ale stačí telefonát Soně a už stojím a letí to dolu.
Silnička by podle všeho měla být rychlejší, kolem té 19/28 jsem jezdil vloni. S Authorem natěžko jsem byl šťastný za 15, a myslím si, že těch 15 udržím i na motoru.
Nesedí mi ten budík, GPS dává o 4 kiláky míň než budík na řídítkách. Takže mi výrazně odebírá přípomoc už kolem 21-22 km/h. Nebudu s tím nic dělat, vím to a jsem spokojený, vyšší rychlost je kratší dojezd.
Na dlouhé cestě rozhoduje stejně spíš doba, kterou stojíš, než rychlost, kterou svištíš. A mrzuté jsou zajížďky, jednu mě dala rekonstrukce mostu přes dálnici, na Sadskou jsem musel objížďkou, a druhou navigační chyba, prostě uvařenej a ve spěchu jsem blbě odbočil a zajel si 11 kiláků.
To jsou věci, co by se stávat neměli, ale protože doma, podcenil jsem nahlížení do mapy a "následoval instinkt"
Normálně také počítám jen celkový průměr a s tím kalkuluju, ne jizdní, ten je pro nás zvlášť na delší vzdálenosti úplně k ničemu.
To jen, že jsem si porovnával údaje, tak jsem samozřejmě vzal i rychlostní průměr, protože já jsem zastavoval jen na nejnutnější dobu abych to v pohodě vydržel i s větší rezervou. Tys tam měl 2 hodiny pauzy, já o dost míň, tak to nešlo moc porovnávat, tak jsem vycházel z jízdních průměrů a profilu. Zbytek si tak nějak umím dopočítat.
Já vím, že záleží na způsobu jízdy, síly šlapání, větru a dalších podstatných okolností, ale přece jenom jsem si myslel, že jízdní průměr bude na elektrokole přece jenom tak o 2 km vyšší.
Theoreticky by na delší trase mohl být průměr lepší, ale zázrak nečekám, asi spíš v kopcích, protože na rovině, když se jede těch 28-30 jedu prostě na těžkém kole a nic mi nepomůže.
Tiež mám takú skúsenosť, že na dlhých výletoch neskutočne ubieha čas a hlavne ten, kedy stojím... Príčin a dôvodov na zastávku je milión a samozrejme sa tie minúty načítavajú neúprosne a aj keď má človek pocit že väčšinu času je v sedle, nie je to celkom tak...
Len tak pre zaujímavosť (som špecifický prípad s 1600Wh batériou a 1800W nabíjačkou, max. rýchlosť cez 50km/h), keď som si prepočítaval, ako by som mal ísť aby to bolo najvýhodnejšie, došiel som k tomu, že v dosť veľkom rozmedzí rýchlostí povedzme 30-50km/h to vychádza časovo rovnako, čo získam vyššou rýchlosťou stratím zase pri nabíjaní batérie... A keďže hľadať zásuvku je starosť navyše, radšej jazdím pomalšie aby som nemusel toľko nabíjať. Pri výletoch preferujem rýchlosti okolo 35km/h, za 3h v sedle to je približne 100km. Zastávky a nabíjanie pridá tak do 2 hodín. Za celý deň by sa malo dať prejsť asi 300km, zatiaľ som dal najviac 250.
Já jsem člověk, co se řídí pravidlem že"Cesta je i cíl", takže ač mám elektrokolo, tak nikam neženu, ale jezdím si pěknou krajinou a kochám se :-) Takže jsem si udělal tento víkend výlet za kamarádem do Rovenska pod Troskami, vyjížděl jsem v sobotu kolem poledne od nádraží Horní Počernice a jel po té pěkné cyklostezce do Toušeně, pak přes cyklolávku přes Labe, pak do Staré Lysé, odtud do Milovic a tam jsem se pěkně zamotal, je tam spousta silniček bez jakéhokoliv značení. Když jsem se vymotal, tak jsem pokračoval směr Loučeň, tam si dal dobrou pistáciovou zmrzlinu, pak pěkně lesem do Jabkenic, odtud po cyklotrase 8147 na Ledce, Kobylnice, Svobodín, Přepeře, Rytířova Lhota, Věžický rybník, Troskovice, Újezd pod Troskami a Rovensko pod Troskami, dorazil jsem tam kolem devátý večer. Přespal, přes noc nabil baterky a druhý den s kamarádem zašel na oběd a vyrážel až ve 14.hod., tím že jsem už tolik nebloudil, tak jsem to stihnul za 8.hodin, takže jsem ve 22:17 stíhal osobák z H.Počernic na Masaryčku. Takže průměrná rychlost něco málo přes 10km./hod. Ale jak píšu, když jedu, tak si cestu užívám, schválně hledám malé silničky i lesní cesty a polňačky, když mám žízeň a někde točí dobré pivko, tak si jedno dám, když mají někde dobrou zmrzku, tak si dám taky (jasně že ne hned po sobě). Prostě klídek, pohoda. Motor středový kilowatový (reálně využívaný tak na 20-30%, ale v kopcích se výkonová rezerva hodila, jel jsem natěžko s plnýma brašnama (věci na spaní, bunda kdyby byla zima, pro kamaráda flaška vína, pro sebe flaška s minerálkou na cestu), baterie Multistar dvě sady po 12Ah a jedna ještě stará Lionka se zbývající kapacitou cca 6Ah v rámu jako rezerva, reálně podle wattmetru spotřebováno cca 24Ah.Ale výlet krásnej, člověk vidí pěkná místa co polykači kilometrů nestihnou (při zmrzce opět v Loučeni při zpáteční cestě jsem dal řeč s elektrocyklistou, který podobnou trasu (z Nymburka na Kozákov) dal za jeden den tam i zpátky, což jsem nechápal, ale proč ne, když ho to baví:-)
Tady je přesná trasa: https://mapy.cz/turisticka?planovani-trasy&...
Ale teď koukám, že ten z Nymburka, co jel v jednom dni na Kozákov a zpátky to měl proti mě přece jenom kratší, asi 140km https://mapy.cz/turisticka?planovani-trasy&... Ale vystačil si s jednou baterkou, byl proti mě mladší (tipoval jsem kolem 40 let), po rovině jezdí bez motoru, ten zapíná jen do kopců, jak říkal, tak to není aspoň taková nuda a dřina ve vedru, cestu na ty kopce ten motor urychlí a po rovině má v nohách ještě dost síly, aby ho nepotřeboval. Takže i pro dosud aktivní cyklisty má elektrokolo v hornaté krajině smysl, když si motorem budou pomáhat jen v těch kopcích, tak jim jedna baterka může klidně vydržet i 140 kiláků (což mohu potvrdit, když jsem před dvěma lety jel 60km na Šumavě podle Scwarzenberskýho kanálu s vypnutým motorem a ten jsem zapnul až když jsem se dostal zase do kopců, tak jsem za den udělal štreku 120 km na jednu 14Ah baterku :-)
Koukám, že si se motal v podobné oblasti co já, je tam hezky.
Zkoušel jsem co to dokáže na tu jednu 13,5 Ah baterii a dalo mi to těch 100. Kdybych to nerozfofroval v kopci v Mcelách na turbo, možná bych nějaký kilák přihodil, nebo kdybych strmější kopce jel na eco místo na tour.
Ale i tak to bohatě stačí, mám za prokázáno, že na 3 baterie ujedu 3x60 jako minimum.
Taky jsem jel "na pohodu" než jsem zjistil, že mám safra málo času na návrat.
Kousek před Dolním Bousovem v obci Rabakov má stánek s občerstvením taková šikovná mladá paní, cyklistka, co se rozlámala někde na závodech přes ty pařezy, jak ti nerozumové dneska dělají, a celá sešroubovaná, v invaliďáku, se snaží trochu si přilepšit tím cyklo-občerstvením. Příjde vhod, takhle uprostřed ničeho.
No, a klábosením o kolech, elektrokolech a té touze někam vypadnout a jet jsem tam taky ztratil cenný čas.
Jestli někdo někdy Rabakovem pojedete, dejte si tam něco na zub, jednak je to fajn chvilku posedět a taky pomůžete trochu kolegyni, co měla pech.
Tak to Vám to jezdí dobře, když na 100 kiláků stačí 13,4Ah baterka. Já spotřeboval cca 24Ah, ale fakt je že jsem jel natěžko a přípomoc jsem prakticky nevypínal, i tak ten čas utíkal zatraceně rychle, takže jsem byl rád, že se mě podařilo dorazit ještě za světla. Škoda, že tu není někdy vidět jako ve Skandinávii celou noc, to bych chtěl někdy zažít mít možnost se toulat a nebýt přitom limitován soumrakem.
Děkuji za tip, až pojedu zase někdy za kamarádem do těch Sedmihorek, tak to vezmu přes ten Rabakov :-)
Uzavírám sezónu
Najeto skoro 6000, dojezd 60 km na 500Eh baterku, v kopci klesá až na třetinu.
Opravy a údržba žádná, teď výměna řetězu, pastorků, tácu, destiček, nějaká údržba vidlice.
Cena 3000, z toho 700 práce u ekolo.cz.
Motor se neudržuje, nelezou do něj.
Na tomhle kole se dá jezdit daleko.