Chtěl bych se zeptat zkušenějších - chci si koupit středový motor Bafang 250W a nevím, jestli normální verzi nebo s torzním senzorem. Je v tom velký rozdíl? Mám to jen na pomoc do kopců, na rovině si vystačím. Děkuji za radu.
Když se zrakvit, tak pořádně a hned, s polovičním výkonem to nemůže být ono.
A proč si myslíš že se silným motorem se zrakví dříve než se slabším?
Pokud vím zatím se zrakvilo drtivě více těch bez motoru:-)
V absolutních číslech bude určitě víc mrtvých nemotorových cyklistů, protože jich je mnohonásobně víc, ale porovnat statistiku, kolik nehod na kilometru mají elektrokola a kolik ty normální, by rozhodně bylo zajímavé.
Předpokládám ale, že taková statistika neexistuje, takže bohužel opět skončíme u domněnek a dojmů... :-(
https://www.novinky.cz/krimi/470087-mladik-na...
Článek jsem četl pár minut před tím, než jsem otevřel tuhle diskuzi. Proto jsem ho sem plácnul.
Spíš mě zaráží, na co potřebuje mladý kluk elektrokolo. Asi nějaký invalida... :-(
Jen jestli ho nezabilo to jeho elektrokolo proudem vodou zkratované baterie. 36V už není ve vodě bezpečné napětí.
Pánové, vaše příspěvky jsou klasickou ukázkou toho, proč není možné na tomto serveru hledat jakékoliv poučení. Mračno podobných příspěvků zcela mimo téma přehluší původní problematiku a jen těžko se hledá meritum věci.
Pokud se nudíte, kupte si medvídka mývala, nebo přispívejte na novinkách - (_!_)
Patrně nevíte nic o normě ochraně před úrazem elektrickým proudem. To kolo je podle téhle normy v potoce nebezpečné.
Renata možná něco ví, možná neví nic o ochraně před úrazem elektrickým proudem, ale na rozdíl od tebe rozumí psanému textu a vyzvala tebe a další "přispěvatele" abyste zde nepsali nesmysly nesouvisející s úvodním dotazem. To pochopíš?
Myslíš, že upozornění na smrtelné nebezpečí je volovina a nesmysl?
V tomto konkrétním případě ANO, a pokud trváš na tom, že to není volovina a nesmysl, pak není nic jednoduššího, než nás přesvědčit nakreslením schematu obvodu jak k úrazu dojde, jak tě vyzvala Renata zde:
https://www.nakole.cz/diskuse/24874-dotaz.html...
Přečti si tu normu, obrázků potenciálního vzniku úrazu tam máš spousty. Nechápu, proč bych tu měl pořádat kursy z aplikované elektrotechniky. Pokud si myslíš, že ta norma je neplatná a špatná, tak to zohledni na příslušném technickém úřadě, který ty normy spravuje.
Máš dojem, že tohle s původním dotazem nesouvisí?
Co bys asi tak chtěla číst na dotaz aby ti to vyhovovalo. Pokud tady je informace, tak si ji každý snadno najde.
A ty myslíš, že tvůj příspěvek je k tématu a položenému dotazu? :-))
Fakt jsi větší volovinu už vymyslet nemohl:-)
Bezpečné napětí živých částí do zvlášť nebezpečných prostor je stejnosměrných 25V. Nebo považuješ potok za bezpečné prostředí?
Nikoliv brahmo, bezpečné stejnosměrné napětí je 60V a je lhostejno v jakém prostředí to je.
Pokud by tvé tvrzení byla pravda tak žádné e-kolo by nemohlo být napájeno vice jak 25V.
60V je i v ohradnících na pastvinách a kupodivu déšť tomu nijak nevadí.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Ochrana_p%C5%99ed...
Nemohu si pomoci, ale i v tebou citované Wikipedii se píše, že "Bezpečné malé napětí živých částí (V) stejnosměrné" ve zvlášť nebezpečném prostředí je 25V. Jelikož se zcela jistě nepodaří ucpat ten motor tak, aby po ponoření do potoka neprobíjel, tak se musí vzít tato hodnota. To, že je to technicky už moc nízké napětí je jiná věc. Pokud se tato norma ČSN EN 61140 vztahuje i na elektrokola, to nevím, tak to napětí není bezpečné pro pád do potoka. Patrně se to nepředpokládá. Já chápu, že to někoho může překvapit, ale je to tak. :D
Voda je jak známo vodivá že, na tom se shodnem.
Je zajímavé že ani za silného lijáku se nic nezkratuje ani neprobíjí. Pokud e-kolo ponoříš do vody tak se bleskově přeruší elektronická ochrana která je na všech BMS bateriích. Ty si neuvědomuješ že e-cyklista nedrží žádný kabel a tudiž nic neuzemňuje. Ty normy se v čase mněnily a to tak že člověk je dle nových méně odolný než před padesáti léty:-)
Já si nic uvědomovat nemusím. Já tu jen cituji platnou ČSN normu :) Nebo myslíš, že není platná? Naše dojmy a názory to nijak neovlivňují.
Ty jsi tu začal s tím že ho asi zabilo 36V z elektrokola.
To že je nějaká norma přísnější ještě neznamená že je pravdivá.
Jak jsem již uvedl i tato norma se v čase měnila. Je vidět že i normy mohou být velmi pružné.
No když je napětí nebezpečné, tak proč asi? Abys mohl tvrdit, že to tak není? Když je v potoce nebezpečné napětí, tak toho cyklistů může v tom potoce i zabít. Nevidím žádný rozpor u svého tvrzení. Měl by sis ujasnit, zda ta norma platí, nebo neplatí a pokud jí zpochybňuješ, tak bys to měl nějak hodnověrnější podšprajcovat, než tvrzením, že tys přežil, tak každý. :D
Normy hovořící o bezpečném, či nebezpečném napětí v různých prostředích jsou platné a nikdo je nezpochybňuje!
Ty si ale uvědom, jestli se při pádu jezdce na elektrokole do vody uzavře elektrický obvod který způsobí, že tělem jezdce proteče smrtelný proud!!!
Podle mne to není možné, situace je podobná jako když vezmu baterii do ruky a skočím s ní do bazénu - obvod se přes mne neuzavře i když se budu držet okraje bazénu, nemám dva póly mezi nimiž bych se nacházel!
Jsi-li jiného názoru, tak nakresli takový obvod, jak tě ostatně již vyzvala Renata:
https://www.nakole.cz/diskuse/24874-dotaz.html...
Norma je norma a proto člověka v potoce může zabít 36V a při 48V ho to rovnou seškvaří, šmytec:-)
Proto by e-cyklisti neměli za deště a mlhy ani vyjíždět:-
Jj, situace mi připomíná toho soudruha, který při prověrkách neustále tvrdil nesmysl, ale nenechal si ho vyvrátit, takže obdržel velmi příznivé hodnocení: "Blbý, ale zásadový"! :-)))
Píšu o tobě snad, když ti docházejí argumenty, že se uchyluješ k napadání protivníka, že jsi debil? Nepíši, tak se zkus kontrolovat.
Tak si vezmi fén,zastrč nůru od něj do zásuvky, vlez s ním do vany a strč ho do vody. Jistě se obvod neuzavře :D :D
Ještě jsem meviděl fen na 36V:-) :-)
Nevíš kudy kam a tak vymýšlíš ještě větší ptákoviny, pro pobavení dobrý:-)
Vysočina mluví o elektrickém obvodu a nikoliv o napětí. Tvrdí, že se ten obvod přes tělo neuzavře.
Není žádný problém postavit bateriový fén na 36V. Stačí na to ta baterka od kola, odporový drát a motorek s vrtulkou. To by sis snad dokázal i představit, ne?
Kličkuješ ukázkově, ale nikoliv v duchu tématu, které jsi SÁM nastolil - stále se bavíme o elektrokole ve vodě a nikoliv o fénu ve vaně.
Komu tedy dochází logické argumenty a zavádí diskuzi zcela jinam?!
Mimochodem ten tvůj bateriový fén na 36 V by po vhození do vody nikomu nic neudělal, jen by zřejmě shořel. A víš proč, protože mínus pól baterie by nebyl spojen s vanou a nemohl by se uzavřít obvod přes tělo!!!
Takže stejná situace jako po pádu elektrokolisty do potoka! Už rozumíš?
Mimochodem i to bys mohl přežít - důvod je prostý bytové instalace musí být provedeny tak, aby vana, vodovodní potrubí a další spotřebiče, kterých se můžeme dotýkat, byly chráněny t.zv. pospojováním a připojeny na zemnící vodič. Výkonné vodiče: fáze a nulový musí procházet přes nulový můstek, který hlídá jestli se ze spotřebiče vrací proud o stejné intenzitě jako do něho teče a při rozdílu (tuším 25mA) síť okamžitě vypíná. Takže po vhození fénu do vany by se uzavřel obvod fáze-fén-vana-zemnící vodič a můstek by vypnul.
Zapomeň na staré detektivky, dnes je to jinak.
Určitě je to nebezpečné, ale taková tutovka jako v amerických filmech, kdy fén ve vaně zabije oběť během vteřiny, to rozhodně není.
Bude záležet na spoustě okolností, mimo jiné na složení vody, třeba destilovaná voda elektřinu prakticky nevede. Narozdíl od minulosti často nebývají kovové ani vany ani vodovodní potrubí, takže většina energie poteče uvnitř fénu, protože lepší lepší zem poblíž prostě není.
Copak napěti, to je v cajku, ale lítají tam slušný proudy 30A jako prd.
Když jsem před léty bastlil to elektrokolo, neměl jsem o tom ponětí, a málem si podpálil zadek o kabílek.
Ono to chce i pořádný vodiče.
Ale jestli to může někoho zrakvit netuším, nezkoušel jsem to zkratovat končetinou. .
Ja ano, nic se nestalo, běžně pracuji s vodiči i o napětí 54V/30A. Když to vrazíš do vody tak tím omráčiš jen ryby, člověku to nic neudělá.
Tohle mám dávno ověřeno při výlovu rušeného potoka:-)
:-)
našel si díru na trhu, prodám nápad Polákům v Anglii a nezůstane jim v těch kanálech ani mřenka.
To, že tebe to nezabilo není vůbec žádný důkaz o tom, jestli je to bezpečné nebo není. V Česku a v Evropě na to máme normy, zkušební ústavy a prohlášení výrobce o shodě se všemi normami, které se k výrobku vztahjí.
Jistě a jen tak pro zajímavost jak je možné že v ohradnících je běžně 50-60V? Prší na to někde to potom leží v louži. Dotkl jsi se někdy ohradníku? Ja ano a vím o mnoha dalších, nic se nikomu nestalo jen to zabrnělo.
Já myslím, že spojuješ několik věci dohromady.
1) Bezpečné napětí je podle normy ve zvlášť nebezpečných prostředích pouze 25V, takže 36V už není bezpečné.
Když třeba navrhneš vířivku, kde bude takové napětí přímo dostupné dotyku, tak tě zkušebna vyžene... doufám...
2) Smrt člověka následkem napětí 36V je velmi nepravděpodobná, myslím, že bys situaci musel hodně pomoct a nebavili bychom se už o nehodě. Spadnout s kolem do řeky na 99% stačit k úrazu elektřinou nebude.
3) V ohradnících může být i vyšší napětí, protože nezabíjí samotné napětí, ale proud, který projde tělem (hlavně srdcem). Pokud dostatečně omezíš proud, neublíží ti ani kilovolty - elektrostatickou ránu od svetru už jsi určitě dostal, ne?
Ty máš pocit, že ta baterie nedokáže dávat dostatečný zkratovací proud?
To určitě dokáže! Přesto si myslím, že zabití člověka tímhle napětím je velmi nepravděpodobné.
To, že někdo k baterii připojí měnič na 1000V a napětí přivede na řidítka, pustí 36V do elektrod na hrudníku nebo pustí zkratový proud vodičem omotaným okolo krku a podobně prostě neřadím do kategorie nehoda... :-)
V tom případě mi naznač, proč je bezpečné dotykové napětí do zvláště nebezpečných prostor omezené na 25V, když je vyšší napětí podle tebe bezpečné.
Celé je to o pravděpodobnosti. Norma by měla zajistit bezpečí i v tom nejhorším představitelném případě (třeba ochrnulý invalida s nemocným srdcem na elektrickém vozíků, který se nedokáže přesunout, když bude cítit, že ho probíjí elektřina).
Já taky netvrdím, že je cyklista zabitý 36V naprosto nemožný, pouze že je to velmi nepravděpodobné. Tedy například, pokud do řeky skočí tisíc elektrocyklistů, tak elektřina nezabije víc než jednoho.
Je to samozřejmě moje domněnka, pokud pokus uskutečníš s jiným výsledkem, jsem ochoten připustit, že jsi měl pravdu. ;-)
Proč hned já? :D Nemám elektrokolo a ctím normu. Bobbob a Vysočina jí tvrdě popírají a tvrdí, že je všechno bezpečné. Tak ať se jdou oni protokolárně koupat se svým kolem. Já se budu koukat ze břehu a stojíc na izolační rohoži jim budu fandit. Ještě tak jsem ochoten je izolační tyčí dorazit. :D
Buď tak hodný a nelži. Tady :
https://www.nakole.cz/diskuse/24874-dotaz.html...
jsem jasně napsal, že normy platí a nikdo (tedy ani já) je nezpochybňuje.
Jen mi nějak stále uniká, že ty mršky elektrony se ve vodě nevydají nejkratší cestou = cestou nejmenšího odporu od plusu baterie k jejímu mínusu (cca 1-2 cm) a prakticky jí nezkratují, ale vydají se do vody, aby při několikametrové cestě prošly tělem jezdce a skončily na mínusu. To mi moje elektrotechnicky vzdělaná hlava stále nebere - asi budu muset vrátit diplom!
Jasno do problematiky bys nám mohl vnésti ty, ale to žádané schéma jsi doposud nepublikoval. Jen trapně kličkuješ a vědomě lžeš!
Tak když je ta norma platná a ani ty jí nezpochybňuješ, tak proč stále spekuluješ o tom, zda je elektrokolo v potoce bezpečné nebo není? Podle ČSN EN 61140 je bezpečné napětí pro vodní prostředí 25V. Takže 36V a více je ve vodě nebezpečné dotykové napětí. To, že ty si to nedokážeš představit na věci vůbec nic nemění.
A ještě mi sděl, v čem lžu. Nepopíráš snad tu normu?
Tak ještě jednou a naposledy:
debatu jsi začal ty zde:
https://www.nakole.cz/diskuse/24874-dotaz.html...
cituji: "Jen jestli ho nezabilo to jeho elektrokolo proudem vodou zkratované baterie. 36V už není ve vodě bezpečné napětí."
Nebavíme se tedy o normách a jejich platnosti - jak stále kličkuješ - ale dotaz byl jasný: jak byl podle tebe jezdec při pádu do vody zasažen elektrickým proudem, ze svého kola?
To nám popiš a přestaň kličkovat odvoláváním se na nějaké normy - ty s tím vůbec nesouvisí a přestaň lhát o tom, že já popírám platnost těchto norem.
Odpověz na můj dotaz výše - proč se ty mršky elektrony místo do zkratu vydaly zabít jezdce a jak technicky k tomu došlo! Toť vše!
Milý brahmo, když jsme kdysi dělali ten výlov potoka tak jedna elektroda od druhé byla ve vodě vzdálená 5-10m. "Elektrody" baterie jsou od sebe 1cm (konektor) tak že opravdu není možné i kdyby tam bylo 100V 100A aby to stačilo komukoliv ublížit. Ono totiž při zkratu dojde k okamžitému přerušení ochrany která bývá součástí BMS.
No a voda je jak známo vodivá tak ke zkratu jistě dojde. Norma nenorma, dolož jak by bylo možné aby to někoho zabilo nebo jen omráčilo.
Jo a fén si vetkni někam, bavíme se o bateriích což je zdroj energie a nikoliv spotřebič což fén je.
Když to bude nutné, umím si představit, jak se elektrokolista kutálí ze svahu, kolo naráží do skalních výstupků, baterie vyskakuje z držáku a o vteřinu pozdeji se již baterie kutálí samostatně...
V dalším záberu elektrocyklista leží v řece na zádech, na hrudník mu dopadá baterie, sice nevím jak vypadá konektor, ale jeho kroty pronikají tričkem i kůží a mocných 36V proudí (?) přímo skrz elektrocyklistovo srdce, následkem čehož se chvíli cuká v křeči a po pár vteřinách již vydechuje naposledy...
Možné ale velmi nepravděpodobné. Nenatočíme další díl nezvratného osudu? Hledám elektrokolistu, co se rád koupe se svým kolem a zvládne popsané kaskadérské kousky.... :-)
Zkus si najít Ohmův zákon a do něho dosadit odpor lidského těla. Za našich mladých let se za smrtelný považoval proud větší než 25 mA.
Myslím, že elektrokolo je schválené pro provoz ne ve zvláště nebezpečných prostorách a tudíž může mít vyšší napětí než 25V. Pád do potoka se považuje za havárii a ne za provozní stav. Stejně jako se nepovažuje za provozní stav hození fénu pod napětím do vany. Přesto všem vřele doporučuji se s elektrokolem a elektro automobilem vyhýbat brodům a potokům a jiným vodivým prostředím.
Předpokládám, že se silnějším motorem snadněji dosáhne a hlavně udrží vyšší rychlost v technických pasážích cesty a pak stačí hodně málo a lehká ztráta koncentrace a je rychle hotovo.
Už jsem měl možnost vidět docela slušný smyk z vysoké rychlosti při jízdě do kopce :-) Byl z toho jen lehký lišej, ale v jiných podmínkách by to mohlo být hodně bolestivý. Se slabým motorem nebo spíš bez by se mu něco podobného nestalo ani náhodou.
Pak ovšem nevíš co je elektrokolo se senzorm přítlaku. A tím jsou dnes vybavená téměř všechna prodávaná e-kola.
Ono těch uvedených 250W je nominál ale ve špičce tyto motory mají výkon i 600W. Stát se může cokoliv komukoliv a na čemkoliv. Tvá tvrzení nejsou nijak doložitelná, je to jen tvá doměnka.
Proč nedoložená? Vždyť každou chvíli tady je zmínka o výkonu a rychlosti a dotazy jak zvýšit výkon a rychlost a odpojit různé omezení a přeprogramovat řízení apod.
To, že ty jedeš s výkonným motorem pomalu ještě neznamená, že tak jedou všichni, fakt ne. Poslední dobou a od teplého jara to vídám stále častěji jak na výkonných elektrokolech letí výrazně vyšší rychlostí než by bylo rozumné, a zvlášť pro ty co to nemají v nohách a rukou. Zatím jsem viděl jednoho se vymlátit v zatáčce ve stoupání, ale už několik jich mělo na šotolině hodně práce aby zvládli zatáčku a byla jich plná cesta a neměli kolo pod kontrolou. Byla jen otázka náhody, že zrovna proti nikdo nejel.
Žádné domněnky, ale vidím jak to je.
Je to velmi podobné jako někdo kdo dotěď jezdil na babetě nebo nějakém lehkém skůtříku a pořídí si silnou rychlou motorku. Žádné domněnky, ale prostý a statistikou podložený fakt.
Proč myslíš, že každý rok z jara je tolik pomlácenýách a pozabíjených lidí na motorkách?
No, těch hošanů co se zrakví na mtb bez motoru po lesích je furt o dost víc než e-cyklistů.
Ono nejde už o žádné amatérské odblokování jsou na to chipy, a kšeftují s tím oficiální prodejci. Legislativa je v různých zemích různá a na to to hrají.
Je to zodpivědnost e-cyklisty a ne prodejce, a tak je to asi správně.
https://www.derestricted-ebike.com/cz/
Podobně se to děje i u bezmotráčů. To že ty jsi viděl jednoho nic nedokazuje. U obchodových kusů (některých) omezení sice taky zrušíš, ovšem přijdeš o záruku. Pochybuji že to udělá ten co vysoli za e-kolo 70 a více tisíc.
Čeče ja viděl bezmotoráču co to kalili vyšší rychlosti než je bezpečné či rozumné:-)
No a pokroku nezabráníš, připadá mně to jako za doby kdy začaly jezdit různé povozy závratnou 10km rychlostí a okolí šílelo strachy:-)
Do kopce? Kolik si viděl lidí jet bez motoru do kopce větší rychlostí než bylo rozumné a bylo to nebezpečné, nebo dokonce měli problém se v té rychlosti vejít do zatáčky nebo dostat smyk? :-)
Nepíšu o jízdě z kopce, to je něco jiného, tam naopak jedou zpravidla výrazně pomaleji, protože se bojí, nemají to v ruce apod.
Lelku, do kopce nepojedeš extrémně (nerozumně) rychle ani s motorem. Všichni jsou jak jankovatí z "vysoké rychlosti" elektrokol a jejího nebezpečí, a nejvíc ti, co na e-kole nikdy neseděli.
Elektrokolu to nandá kluk na silničce, když je trénovaný.
Trochu problém, pro začátečníka, je o dost vyšší váha a mnohdy i jiná poloha těžiště. Ale máš to jako kdy6 jedeš natěžko, prostě zezačátku si připadáš divně a máš trochu vítr z toho co to bude dělat, a po pár stovkách kiláků jako by si s kolem stostl, a pouštíš to z kopce dost ostře.
No a když do něčeho narazí větší rychlostí něco těžšího, může to nadělat větší paseku než něco lehčího.
Ale nenašel se zatím žádný dobroser, který by chtěl nějak omezovat rychlost natěžkistů, zato u elektrokol těch mudrců je hafo, aniž by byla jakákoliv statistika, že elektrokola dělají víc paseky než nějaké natržené játro co se předvádí na silničce na Modřanské
Tak mi vysvětli z čeho byl ten smyk když ne z rychlosti vyšší než rozumně bezpečné? :-)
Nevím.
Olej, písek, kokot za řídítkama, možností je spousta a s motorem nesouvisí
Právě, že ta rychlost s motorem hodně úzce souvisí. Kdyby neměl motor, tak zdaleka nejel tak rychle jak jel a v pohodě a bezpečně by to projel. A pokud by už bbyl na tom tak dobře, že by tu rychlost měl i tak, tak to opět bezpečně projede, protože Eliťáci mají kolo patřičně v rukách a nohách.
No nic, nechme toho. Já jen podotkl, že i na výkonný motor, který umožňuje výrazně vyšší rychlost je nutné být patřičně dobře připravený a natrénovaný. Bohužel od letošního brzkého jara vídám příliš mnoho kopyt na elektrokolech co mají problémy bezpečně zvládnout technické pasáže.
Není to Lelku jedno, jestli si lemro nabije hubu když jede s notorem do kopce, nebo když jede bez motoru z kopce?
Nevím, kde se to v lidech bere ta neustálá snaha něco omezovat, regulovat, otravovat lidem život.
Já se přece o nějaké regulaci nebo omezování nezmínil ani v náznaku a ani nikdy v minulosti. Ty to omezování zmiňuješ už poněkolikáté. Mě je úplně šumák s čím a na čem si kdo jede.
Tak jen pro vyjasnění zopakuji ještě jednou, že jsem jen upozornil, že výkonnějším motorem a vyšší rychlostí vzrůstá nebezpečí nejen pro jezdce, ale hlavně pro ty se kterými se potkává a jsou kolem něho, protože mnozí dostatečně bezpečně neovládají své kolo hnané převážně motorem.
Jindro, věř tomu, že je dost velký rozdíl mezi jízdou na rychlejším elektrokole po silnici a elektrokole někde v terénu na lesních stezkách a technických pasážích.
Toho na silnicích toho si člověk pořádně ani nevšimne, ale na pěšáckých stezkách a lesních pěšinách je kvalita a schopnost jezdce mnohonásobně nápadnější a mnohem viditelnější než na silnici. Když kolem tebe jede nějaký Eliťák bez motoru rychlostí 30 v úzkých serpentinách, tak jasně vidíš, jak kolo bravurně ovládá a jeho jízda je naprosto čitelná a bezpečná. Kdežto když někdo jako třeba i já kdybych sedl na elektrokolo a tu samou trasu co tebn Eliťák chtěl projet tyky rychlostí 30, což by mi motor umožnil, tak by to dopadlo dost špatně a při troše smůly nejenom pro mě.
A tom já celou dobu tady píšu.
Fakt je to tak těžké tohle pochopit?
Pokud vím tak ofiko e-kolo ti tu rychlost neumožní, že to někdo obejde je problém jiný.
Obcházení omezovače dělají jen hlupáci a namachrovaní smradi. E-kolista co o tom něco ví by to nikdy neudělal. Už rychlost nad 20km/h ti začné žrát energii a dojedeš polovinu toho co při rozumné průměrce. Bohužel namachrovanci jsou ve všech kategoriich cyklistů, je jich ovšem menšina, zatím:-)
Jo to chápu,
a když běžíš (já teda ne, to Soňa: tak tě ohrožují i ti pitomci na horácích v lese i bez motoru co rovněž chabě ovládají své kolo.
Teď na jaře se prý vyrojili a chovají se taj, jako by jim ta pěšina patřila a běžec tam nemá co hledat.
To je celkově problém, který vzniknul někdy v mezidobí, kdy jsem na kole nejezdil.
Z dětství si pamatujeme, a ty jistě taky, že kolo na chodník nebo cestu pro pěší nepatří, a lhostejno má-li motor nebo ne. Když nás chytli v parku, kde jsme jako kluci hrâli na kolech na babu, sebrali nám ventilky a šlapalo se pěšky domů.
Pak nějaká vodnatá hlava pustila kola na chodníky, vymyslela něco jako smíšené stezky a hůř, tak nějak se umožnilo řádění na kolech po lesích a to takovým způsobem, že někteří mamlasové považují les za svůj zábavní park.
Samozřejmě, že debil s puškou obvykle nadělá méně škody, než debil s kulometem, ale problémem není puška nebo kulomet, ale ten debil.
Narozdíl od rychlosti elektromotoru, či jeho výkonu, však debilitu nemůžeš zakázat.
A jak sám vidíš, i ty zákazy jsou nefunkční, obejít je lze snadno, a snadno se obcházejí.
Já bych cyklisty do lesa nepouštěl vůbec, jak říká Dfens, mají cyklostezky, předražené, dotované, tam ať se realizují :-)
Chápu co chceš naznačit, ale v motoru to není.
Začátečník ve vytůněném BMW je theoreticky taky nebezpečnější než začátečník ve Fábii.
Řeší se to nějak?
Jízda s řízením přípomoci torzním snímačem se blíží normální jízdě bez motoru, protože přípomoc funguje pouze když tlačíš do pedálů a úměrně síle působící na pedál.
U "normální verze" je přípomoc řízena podle snímače otáček kliky tak, že čím rychleji šlapeš, tím silnější přípomoc. Pokud např. v kopci udržíš rytmus šlapání, pak ti motor pomáhá bez ohledu na sílu kterou šlapeš - jsi vezen.
S elektrokolem se musíš naučit jezdit, pokud chceš mít slušný dojezd, tak se např. musíš naučit vypínat přípomoc, jezdit plynule....
Jedna nejmenovaná firma prováděla srovnání dojezdu obou variant a kolo s torzním snímačem mělo údajně o 8% delší dojezd při stejném výkonu motorů a stejných bateriích.
Fakt je to pravda?? Mám to chápat tak, že jedu do kopce, chci si odpočinout tak začnu
a) s torzním snímačem: míň tlačit na pedály a motor tak zmenší svoji sílu
b) bez torzního snímače: začnu šlapat méně rychle a motor taky ubere na síle.
V obou případech se kolo teoreticky zastaví (chybí síla na kopec).
Já myslel, že velikost přípomoci je dána stupněm přípomoci navoleným „na displeji“ a zásadní je jakkoliv točit pedály, tedy pokud nemám vyblokovaný senzor, co chce EU.
Jaký je vztah mezi „s torzním senzorem“ a verze „senzor řazení“ o kterém se na e-pohon píše toto:
Funguje jako automatická spojka, tzn. při řazení převodů automaticky na okamžik odpojí motor, aby bylo možné přeřadit bez poškozování přehazovačky tahem motoru. Stejného efektu lze docílit i manuálně, jde jen o komfort.
Odpočinout do kopce asi nepůjde, jen v případě že pojedeš na páčku. Na to ovšem musí být i patřičný výkon motoru.
Proč si neodpočinout? Výkon motoru mám dostatečný na kopec. Jen potřebuji, aby mi ten výkon neklesal, když sám začnu méně tlačit do pedálů. I když chápu pro koho varianta s torzním snímačem je.
NECHÁPU proč ve variantě BEZ torzního snímače, když začnu šlapat s menší kadencí tak motor taky ubere sílu. Pojedeme dva, jeden jezdí víc silově (s menší kadencí) a proto mu motor bude dávat menší sílu a bude zaostávat?
U varianty bez torzního snímače je někde na převodníku snímání, jestli se točí. A vyhodnocení je jenom ANO/NE. Proto tyhle systémy potřebují často celou otáčku klik, než ten bazmek pochopí, že má zabrat motor. A naopak, když budeš při jízdě jen pomalu točit klikama a motor to utáhne, tak kolo normálně pojede jen na motor podle velikosti nastavené přípomoci úplně bez tlaku na pedál. Prakticky odzkoušeno.
Tak především - zapomeň na to, že elektrokolo je elektromotorka, kde přidáš plyn a ona jede podle jeho nastavení.
Elektrokolo je jízdní kolo s pomocným motorkem a jeho činnost je podmíněna šlapáním (zkráceně)! Správně jsi tedy odvodil, že pokud přestaneš tlačit do pedálů, nebo snížíš frekvenci šlapání, tak poklesne dodávaný příkon, možná až do zastavení. Pro systémy s torzním snímačem není třeba!
Velikost přípomoci nastavená na displeji je pouze vlastně KONSTANTA, která říká jak moc bude síla příšlapu, či jeho kadence převedena řídící jednotkou na příkon dodávaný do motoru. To ti vlastně pomáhá řídit spotřebu a regulovat dojezd!
Senzor řazení není aktivní prvek v systému, ten ti pouze na dobu řazení vypne asistenci motoru, aby nebyl neúměrně zatěžován systém talíř - řetěz - pastorek.
P.S. Vloudila se chybička - Věta: " Pro systémy s torzním snímačem není třeba!" patří k senzoru řazení
Děkuji.
Věřím JNSK výše že síla motoru nezávisí na rychlosti šlapání (otáčení klik)
Informaci výše "čím rychleji šlapeš, tím silnější přípomoc" (motoru) považuji za nepravdivou.
Tohle jsem řešil.
Zřejmě jak který systém, já měla takový, který dávkoval přípomoc podle rychlosti šlapání, měl tři stupně asistence, které dávkovaly základní úroveň asistence, ta dále rostla při šlapání.
Zajímavostí bylo co zmiňoval vysočina a tuším JNSK, že jak systém zabral=nastavil se na nějakou úroveň asistence tak bylo možno zvolnit šlapání, ubrat sílu a přípomoc zůstala stejná, samozřejmě pokud frekvence neklesla příliš, pak se motor odpojil.
No, asi záleží na motoru.
Bosch to má takhle:
https://www.akumo.cz/stredovy-motor-bosch-vse...
O frekvenci šlapání vůbec nejde.
Přesněji řečeno závisí na použitých snímačích. Chytřejší a taky dražší torzní snímač měří sílu, kterou jezdec tlačí na pedály. Proto může pohon pomoci už od nulové rychlosti a chová se přirozeněji. Vzhledem k ceně se tohle řešení většinou kombinuje se středovým motorem. Levný snímač otáčení klik funguje na podobném principu jako snímač u cyklocomputeru, magnet někde na převodníku a snímací kontakt. A tahle věc vyhodnocuje jen to, jestli se kliky točí nebo ne. Proto je rozjezd trochu nezvyklý, nejdříve se musí alespoň o kousek otočit kliky vlastní silou a pak motor zabere. Jak moc zabírá je dáno nastavením velikosti přípomoci , tedy velikostí proudu. Tohle řešení tedy naplňuje literu zákona, ale není moc komfortní, zato levné a kombinuje se většinou s motory v kolech.
Dík za vysvětlení , zdá se, že můj palec na páčce sice nesplňoval literu zákona, ale za to umožnil přirozené dávkování přípomoci.
Já bych volil normální verzi, protože když se ti nechce šlapat, můžeš jet pouze na plynovou páčku, kdežto u druhé verze bude třeba alespoň volně otáčet nohama, ale je to na každém,co si zvolí.
Díky za rady i když někteří superchytrolíni, kteří ovšem odpovídají na všech možných vláknech /Bobbob a pod./ se myslím chtěli jen vykecat. A jen pro informaci - až Vám bude přes 70 roků, možná, že začnete o e-pohonu uvažovat.
Pokud ti to vadí máš možnost všechny naše příspěvky smazat.
Ale pokud vím vždy a v každém tématu je i obecné tlacháni, tomu se asi bez mazání nedá zabránit.
Je to jen ve tvých rukou:-)
2 levah:
připojuji s k Bobovi, máš šanci mazat, tak hlavně vymaž tu odbornou diskuzi o tom, jak se baterka padlá do vody nezkratuje, ale čeká na jezdce, aby ho mohla zabít!
To se nám Brahma a spol. opravdu předvedli a mají na to i normu! Ještě by to měli doplnit obrázkem se schématem obvodu s prvky: baterka - voda - jezdec - kolo - dno, aby nám to bylo konečně jasné, kudy ten smrtelný proud do jezdce poteče!!! :-)))
Renato, trefné, neodolal jsem a doplním tvůj příspěvek obrázky k tématu od Kantorka.
To je tedy argument hodný opravdového odborníka :D
To bylo pro odlehčení, tys to opět vztáhl na sebe, s tím já nic nenadělám!
Tak nám konečně nakresli to schéma a za Škrholy budeme my ostatní! :-)))
BobBob se tolik na elektrokole nacouval, co ty najezdil dopředu, měl bys pečlivě číst co ti píše a učit se.