https://ostrava.idnes.cz/cyklostan-vyvoj...
Tak na trhu z důvodů uvedených v článku asi hned tak nebude, v obchodě ho nekoupíte, ale zručný cyklista a majitel šicího stroje si ho přece může ušít sám například ze zakrývací plachty dostupné v každém supermarketu.
https://www.obaly.cz/kryci-plachta-s-oky-3-x-5...
anebo
https://www.obaly.cz/kryci-plachta-s-oky-3-x-5...
Rozhodně je to dobrý nápad, který nutno ocenit.
Měl bych ale obavu při silnějším větru, že konstrukce neodolá a bicykly nás pomlátí, tak nevím nakolik by to bylo bezpečné anebo spíš nebezpečné, ale to je věc názoru a ochoty riskovat.
Myšlenka je to pěkná a v zásadě jednoduchá. Třeba právě to skolabování stanu ve větru může být jeden z důvodů, proč jim trvá vývoj tak dlouho. Pokud bych u toho měl ztrávit týden šitím, tak bych k tomu nebral materiál z těch plachet a pustil korunu za lepší. Ono udělat takový stan blbuvzdorný, vidím jako náročnou výzvu.
Perfektní musí být rvát večer do stanu zabahněné a mokré kolo. To se vedle něho pak dobře spí. :-))
A nápad to není nový. Kdysi byl v časopisu Peloton představený stan Ačko, kde se místo konstrukce dávalo kolo.
Tak myšlenka, že dvě kola jsou spojená uprostřed a obležená lidmi, mi přijde lepší než ležet mezi nimi. Tohle znám, když přehodím plachtu 3x3m přes kolo. Ten jejich stan, pokud by ty kolová stání byly v "apsidách", by taky nemusel být marný, ale pohledem je to "krychle" bez spádovosti pro déšť.
Tak zase třeba pro Jindru s šestiletým vnukem na cyklovandru, by to mohlo mít spádu až až:-))
Ale popravdě, brát si na pěší výlet kvůli stanu dvě kola nebo si kvůli vandru pořizovat druhý stan...:-))
Stan mám vandr jurek 2+ a jezdím s plachtou.
Tak plachtu když zamastíš šmýrem nebo nedejbože trhneš o nějakou ostrou součástku kola, tak se nic moc neděje. U ultralehkého "stanu", jistě a pár tisícovek, by mě to mrzelo.
Navíc, já mívám obtisklý převodník na lýtku, ať jedu jakoukoliv trasu. Že bych si potřebovala pořídit přes noc další obtisk na ksicht, o tom dost pochybuju:-))
Třeba děvčata ještě vymýšlejí nepropustný obal na kola, že napřed špinavá, zabahněná, mokrá kola zabalíš a šoupneš do stanu. Pak bychom byli zabahnění my a kola do rána zrezlá. :-)
Podrobný popis jsem nečetla, tak mi není jasné, jak tam kola bez stojánků stojí. Asi jsou vevnitř nějaké suchàče, které se uchytí za řídítka a sedlo. Venku napínací šňůry by je mohly udržet stojící i ve větru. No byla to jen taková úvaha, můj šlapací šicí stroj po babičce by to ušít nezvládl. :-D Ani bych se nesnažila.
Kola stojí vzhůru nohama. Na sedle a řidítkách.
A ty nohy nahoře, to se mi u kola líbí. Určo jsou to šlapací kola s nohama.
No jó, teď jsem se podívala na ty fotky s brýlemi, máš pravdu, kola stojí vzhůru kolečkama a děvčata mají svou komůrku uprostřed. Takže jsou oddělené od zapráskaných kol. Za suchého počasí možná dobrý. Ale stejně, jak ten stan za chvíli vypadá, když tam párkrát strčí kola od bahna. Aby furt praly. No nevím, nápad zajímavý, ale jestli praktický...?!
zhruba 1/10 mých dojezdů dopravně po Praze končí tak, že kolo musím minimálně nechat odkapat venku pod střechou, abych si do garáže nenatahal sajrat.
V rámci tohoto stanu ale vidím jako největší slabinu to, že je v zásadě potřeba 2 kol jak konstrukce, jinými slovy pro jednoho asi k ničemu...
Zde děvčata popisují, jak se to staví.
http://forum24.cz/lifestyle/2017/03/31/nic-neni...
Takže chránič na sedlo a řídítka, kola vzhůru nohama, speciální kolíky na uchycení kol k zemi, vnitřní stan s moskytiérou, vnější tropiko...
A to ušpinění prý pořád ještě řeší, tak možná dojde i na ten futrál na kola:-))
takže nakonec bude váha ochrany proti znečištění stanu srovnatelná s váhou prutů, které nepovezou?
Třeba bude součástí balení vozík :o)))
Už podle té velikosti to vypadá, že nepůjde o stan pro gramážisty.
No ona by ta kola také mohla zůstat venku a ten stan se může napínat mezi nimi a přes ně, takže to bude i proti větru stabilizované. Pokud kola přetočíš na sedlo a rovná řídítka, tak je samo docela stabilní. Ušít se to rozhodně dá. Jen to bude krabice, do které se bude vítr náramně opírat. Kupole mají proti větru velikou výhodu.
Netuším jak se to bude chovat za slejváku a ve vetším větru. Váha do dvou kilo? To se mi pořád oplatí brát Jurek Vandr 2.5 s váhou 2,7 kg. Tu o něco vyšší váhu mi vykompenzuje jistota toho, že se mi to za bouřky nesloží na hlavu. Navíc můžu nechat stan postavený v kempu, pokud jen jezdím někde po okolí.
Trošku mi to s tou plachtou připomnělo Tomšíčkovu slavnou cestu a knihu Do Vladivostoku na zmrzlinu na kole :).
Honza spal i na Sibiři pod kusem igelitu, který někde našel a místo spacáku doplnil zahřívací energii, snědl pár lžic cukru :)
Nenapodobitelný minimalista.
A ty příhody, na Ukrajině údajně dopravně ještě celkem dobrý, ale v Rusku už někdy docela dopravní mazec s tím, že cyklista tam není člověk, včetně přepadení místními mafiány, kteří mu z atlasu map vytřásli " záložní 100 dolarovku" a pak mu poradili, že když by ho někdo do cca 300 km odchytil za podobným účelem, že má říci jméno toho rusa s tím " že už přispěl" . Prostě nemohli pochopit, že "západní cykloturista", byť Tomšíčkova vybavení lepšího vyběrače popelnic, není boháč :)
Spaní pod plachtou pod sněhem jako Tomšíček bych nedal, ale popravdě nechtěl bych pod tím spát ani na delší cestě evropou.
Moje dcera tuhle knížku dostala ve škole jako povinnou četbu a byla z toho minimalismu dost znechucená. Kdyby to nebylo v rámci školy, asi by tu knížku nedočetla.
Tak byly tam scénky :)
Na druhou stranu on tak projel i Afriku z jihu na sever a pokud vím, tak celkově Afriku ohodnotil jako bezpečnější a pro cyklisty jeho typu o něco přívětivější než Rusko.
Já jsem o tom "minimalismu" jen slyšela a rovnou jsem tuhle knížku odsoudila k nečtení.
Takovéhle cestování není můj šálek kávy a o příjemné četbě mám také jiné představy.
Tím rozhodně nechci říct, že mám něco proti panu Tomšíčkovi. Nechť si jezdí jak je mu libo a píše si o tom klidně dál.
tady je vidět jakej nesmysl dokáže nějakou soutěž vyhrát a být dotovanej z našich daní. Je tu vůbec nikdo, kdo by si takovej stan koupil?Prodejní cena bude vzhledem k "vývoji"někde okolo 5ti tisíc, praktičnost pro cestování na kole horší, než klasickej stan.
Taky myslim, že pár tyček (skládacích laminátových) každý na kole uveze a odpadnou omezení dvou kol, špíny uvnitř atd ...
Ale zase pokud díky programu najdou soukromého investora a dokážou stany uplatnit třeba v tý Americe (nebo Rusku), klidně jich prodaj stovky. Takže proč ne? Podle mě to jsou podstatně účelněji a smysluplněji investovaný "naše daně", než třeba "jízdné zdarma" pro studenty. Taková SVOČ je proti tomu jen teorie.
A nejlepší by bylo rovnou k tomu navrhnout i kola :)
Kola dostatečně stabilní pro " zakládání stanu", kola s kryty a soupravou na vyčištění, nebo dokonce kola, jejich rám(část) by tvořil třeba válec, kde by celý stan byl složený.
No a pro fajnšmekry třeba kola s čudlíkem, která by se po stisknutí samá postarala o stavbu stanu :)
Prostě taková kabria mezi koly :D
Nebo rovnou stan pro dvě dvoukola :)