Zakládám opět toto téma funkčních kol na kterých se jezdí aniž by se řešilo jestli mají řazení.
Toto téma není o pěkných naleštěných furtošlapech které nemají ani jednu brzdu a ukazují se častěji na rohu u kavárny.
Je spíš o domlácených strojích na kterých se jezdí každý den, nebo na kterých se hraje pólo apod.
Já jsem zastánce singlu na brzdách, ale díky bráchovi jsem měl možnost projet silniční, městskou, i horskou furtku, vše jen s přední brzdou.
Klíčem k úspěchu každé takové stavby je její nízká hmotnost která si podává ruce s jednoduchostí a účinností jednoho převodu, a zároveň vetší odolností proti poškozením.
Postavil jsem si horského singla z Esky skládačky, těžká jak prase, dvě brzdy+torpédo, převod hodně do lehka, po rovině max 20km/h, široká biková řidítka, na výletní jízdu po profláknutých trasách Jizerských hor do cca 40km byla naprosto dostačující, v případě nouze bych na ní nejspíš zvládl i 2x tolik..
Jo, to je fajn že máš takovou zkušenost se skládačkou.
Já psal o pravověrném horském biku který má jeden převod a brzdy.
Dá se to postavit i dnes, a klidně na karbonovém rámu s vidlicí, kolem 8 kil podle hmotnosti jezdce, a s hydrama.
Za mne - lze si na "furtšlap" zvyknout - vždyť na čem jiném se závodí na dráze, ale...
Zažil jsi odšroubovaný pastorek? Já jo.
Kontroval jsem a on si slezl. Bolelo to a fest.
Na té dráze to jinak nešlo, ale do běžného života za mne ne.
Ty brzdy a volnoběžka neváží tolik. A to je minimum na které bych dnes sedl.
Pokud potkám jak píšeš "domlácený stroj na kterém se jezdí každý den" je to buď kolo s protišlapkou nebo "favoritka" s berany nahoru a utrženými brzdovými lanky (a protože přehazka to nevydržela, tak se skrátil řetěz) a brzdí se na pekaře. To první má důchodce, to druhé vesnický ochlasta v džísce.
První chápu, druhé ne.
Jednu protišlapku máme stále doma. Bylo to první "dospělé" kolo mojí mámy. Koupené tuším 1941. Místo původních kol s 28" falcovými gumami má 26" balony, pákovou brzdu, sedačku s pružinama.... Pokud ho jednou za čas vytáhnu, jede se na tom jako na chopperu.omlácený lak, spravovaný blatník,
ještě jsem jako malý kluk potkal pana Michálka který ho někdy po vojně letoval, nosič svařený z trubek.... Jo je to taková kronika naší rodiny.
Takže vesměs staré krámy ;) to jsem fakt neměl na mysli, ale budiž.
Já festku taky nemusím protože jsem na ni udělal salto mortale, ale zrovna dnes jsem viděl týpka co si to hasil s beranama bez brzd, a šlo mu to fakt hezky, žádný pozér.
Pěkná karbonáda Niner s pevnýma osama, na kotoučích, s 1/8 odlehčovaným řetězem, hmotnost 7,6kg:
https://www.bikerumor.com/wp-content/uploads...
https://www.bikerumor.com/2013/08/27/eb13-all...
Niner: ocel Reynolds 853 vs. uhlík s převody, obé na pevných osách:
https://www.bikerumor.com/2013/12/03/set-the...
Díky středu obojí může být převodové kolo, nebo singlspeed.
V Praze lokalizovaná značka itala Fabia Putzolu, která nabízí spíše ležerní sortiment, ale její karbonové rámy jsou zpracované ve vysoké kvalitě, titanové rámy jsou zase spíše pro hardcore použití a mají rozborku zadní stavby pro řemen, stavba na přání:
https://fabike.it/
Singlebe z Chocně, která umí ocel Reynlods a lze mít na přání i singlespeed (a furtku) buď s excentr středem, nebo s posuvnými horizontálními patkami, nebo s pevnými horizontálními patkami.
Samozřejmě vždycky lze postavit singlespeed na klasickém rámu s napínákem řetězu:
http://www.singlebe.com/
Moje pracovní kolo do každého počasí a roční doby, 3. iterace původního kurýra:
Je to londoner na velmi krátkém rámu s 1/8" převody 46/16.
Střed je BSA 103mm, takže velmi úzký Q faktor klik.
Střed je zalepený a díky tomu už najíždí asi 5x větší nájezd než ostatní BSA co jsem vozil.
Po dlouhé době vozím zase klasický řetěz, ne půlčlánek.
Cyklokrosové páčky u představce jsou zapojené v invertním módu, brzdy jsou přepákované letité RX100 a jsou absolutně nezničitelné.
Lanka s teflonem nejsou vůbec mazané.
Na výpletech není co řešit, kola jsou tuhé jak sekera, jednou za 2-3 roky přepletu obržděný ráfek, nebo vyměním ložiska.
Pláště vozím s guardem, vzadu 28mm.
Řidítka jsou po několika fatálních crashích, stále jen domlácená.
Pokud nedojde k čelnímu střetu apod., dá se na něm vždy odjet.
Kolo má rádo asfalt, šotolinu, a uježděný sníh, zvládá kamenité cesty i lehké trialové pasáže po kořenech.
Ve sjezdech je lepší nedržet řidítka a dá se takto i skákat přes díry.
Pokud naberu velkou rychlost, raději si stoupnu, udělám ježíše a brzdím primárně plochou svého těla, pak až jdu na brzdy.
Pokud mi to provoz umožňuje, lepím se za před sebou jedoucí vozidlo s rukama na brzdách a zrychluju až na jeho rychlost, a udržuji vysokou frekvenci dokud to aerodynamika umožňuje - na mnoha úsecích je to bezpečnější varianta než být zezadu míjen.
Ruce na řidítkách (nemají gripy protože by tam nevydržely) umožňují 4 polohy:
- nad představcem bez úchopu pro rychlost a aerodynamiku
- uprostřed na brzdových pákách pro stabilitu a rychlost
- na obloucích invertně, brzdí se malíčky, přechodová pozice, nebo když kope řízení ve sněhu
- na rozích, ze sedla při zrychlování do 30-50km/h
Kolem aut se proplétám díky úzkým řidítkům, je zde také menší pravděpodobnost kolize, a zárověň kolo výborně zrychluje.
Blatníky jsou na gumové pásky a jednou za čas je vyhodím a koupím nové - přední vpodstatě nefunguje na nohy, ale jen na ksicht a bundu.
Pěkný článek v angličtině o MTB singlespeed rámech, s pros&cons:
https://www.ridemorebikes.com/single-speed...
Speciál na polo, který se dá rozložit:
http://www.singlebe.com/produkt/singlebe-5-0...
A pár dalších zajímavých strojů...
street killer:
http://www.singlebe.com/produkt/singlebe-street...
Malá galerie Singlespeedů 29", 650b a 26":
http://kochdoch.info/650b-single-speed-mountain...
http://kochdoch.info/29er-single-speed-mountain...
Rob English a jeho speciály:
http://www.englishcycles.com/
http://www.englishcycles.com/cat/custombikes...
Ned Overend na poměrně těžkým Spešlu v roce 2010:
https://www.bikeradar.com/gear/article/pro-bike...
Není to sice singl, ale je to Fat Chance!
Legenda Yo Eddy, opět pevňák v oldschool stylu, naleštěná horská koza pro technické jezdce:
https://blog.fatchance.bike/fat-family...
Fotky z letošního NAHBS:
https://cyclingtips.com/2018/02/photo-gallery...