Dobrý den, provozuji kolo Lectron, středový motor Lectron Drive (netuším zda se jedná o Bafang nebo jinou čínu), displej vypadá stejně jako C965. V nastavení lze měnit i rychlostní limit, ale pod heslem. Vyzkoušel jsem Bafangovské 0512, 1919, ale marně. Máte někdo zkušenosti? Má Lectron své heslo?
Děkuji.
Několik dní provozuji Lectron Voyager MRS a to omezení rychlosti je dost nepříjemné. Také bych rád heslo.
Ještě dotaz. Při 0 asistenci mi evidentně občas motor asistuje a jinak jde dost ztuha ho přešlapat. Dojezd zatím nic moc. 1 dílek na displeji je tam po 50 km a to jezdím skoro stále na 1.
Musíš prostě víc šlapat. Je to kolo, ne motorka
Tato moudrost mi moc nepomohla. Mám v nohou víc km v kopcích než si myslíš. S věkem nechci slézt z kola a koupil jsem kolo s podporou. Jen bych rád věděl, zda 0 má nulovou podporu šlapání. Mně připadá, že dává chvílemi +1 a pak -1, zda je to normální.
Ptáš se dobře, ale takhle na dálku ti nikdo neodpoví. Půjč si klešťový ampérmetr a změř to. To je jedinná objektivní metoda. Všechny softwary, které to nějak interně ukazují, lžou. Lžou, protože lhát můžou a hodí se jim to. Je to úplně stejné, jako s Volkswagnem a emisemi z dieselů.
Pořiď si normální zpřevodované kolo a šlapej. Pokud nejsi invalidní, tak je to mnohem lepší.
Typický a velmi častý internetový dotaz kolem elektrokol, tak nějak mi to začíná připomínat dobu, kdy byl internet plný dotazů jak vyřadit filtr sazí a po nějaké době jako nejlevněji ojebat STK s takto upraveným samohybem.
Prostě typicky česká cesta jak se vykašlat na zákon a získat nějakou výhodu bez ohledu na ostatní.
Pak člověk jede na kole do práce po cyklostezce/ silnici 30-35km/hod a vesele ho myškují elektrokolisté, kteří prakticky nešlapou , protože oni si tam dali 0512 nebo heslo typu chcimoťorkubezpapírůaostatnímyvleztenazada007
Bohužel nikdo nikdy neprokáže že nešlapu já 30km rychlostí, on to totiž ani nikdo neměří. Pokud neco půjde odrbat tak to vždy bude někdo odrbávat, není to vlastnost ryze česká.
Prostě těmto magorům se nedá nijak ubránit.
Pokud pojedeš po rovině nebo do kopce bez šlapání, tak to jde snad poznat jasně.
Až se stane pár průserů, tak to začne policii zajímat.
S tím bohužel toho nejspíš nikdo moc nenadělá, to by museli zavést registraci elektrokol a povinné technické prohlídky a to by byla hodně drahá sranda pro malý počet nehod z vysoké rychlosti motorem a to by bylo hodně obtížné.
to je právě to co se mi na tom nelíbí.
Teď v Holandsku vyjeli statistiky loňských cyklonehod a prudce tam stoupl počet mrtvých cyklistů a světě div se, no největší nárůst je v kategorii elektrokolistů, dokonce tam přesně definují u " starších mužů" elektrokolistů ( údajně u lidí nad 55 let je už saturace 62 procent elektrokol 38 procent normální kola).
A teď čísla 2016 20 mrtvých elektrokolistů 2017-38 mrtvých elektrokolistů u mužů nad 65 let je to rovnou dvojnásobný počet mrtvých.
Přitom u normálních kol počet mrtvých klesl, za růstem jsou elektrokola....
Je to logický důsledek výrazně vyšší rychlosti motorem. Já to poslední dobou vidím i tady u nás. Do teď byl nějaký strejda nebo teta zvyklí jet na kole rychlostí 10 až 15, to bezpečně zvládali a najednou bez námahy "letí" 20 až 25 a vidím jak to je často už na hraně jejich možností a schopností vnímat dopravní situaci kolem a bezpečně zvládat průjezd.
Koňské povozy kdysi taky zabily třeba jen jednoho člověka za rok či dva. S příchodem automobilů to neúprosně roste, totéž se děje i u elektrokol, čím jich bude více tím bude více nehod a mrtvých. Jediná možnost je to vše zrušit a vrátit se ke koškým povozům:-)
Demagogie, ale na druhou stranu vlastně dobrý argument, motorizace obyčejných kol pro normální lidi problémy nedělá, problémy přichází když si lidi dělají z kol motorky, u aut si na upgrade proti předpisům tak hromadně netroufají.
No a důsledkem je i to, že díky elektrosamohybům dostalo úřednictvo do ruky bič především na normální cyklisty, viz třeba pražská omezování....
Mimochodem koňskě povozy zabily a zmrzačily ne jednoho člověka za rok či dva, zabíjely docela často,stačí si přečíst nějaké noviny z 19. století....
A další fakt, nic neúprosně neroste, na českých i evropských silnicích počet mrtvých soustavně klesá. V česku loni bylo méně mrtvých než v roce 1961, vůbec nejhorší rok v české historii byl v roce 1969 tedy skoro před půl stoletím :)
Na silnicách tehdy zemřelo v Česku 3,5x víc lidí než v roce 2017.
našel jsem článek s daty z New Yorku, kde se říká, že v roce 1900 tam povozy a koně zabily 200 lidí ( při populaci násobně menší než v roce 2003, kdy při nehodách zemřelo 344 lidí to dělá o 75 procent větší úmrtnost v dopravě per capita než v moderní době).
V Chicagu ještě v roce 1916 měli poměr 16,9 mrtvých lidí na 10,000 nemotorových povozů což je skoro 7x více mrtvých na povoz než v moderní době na jedno auto )
https://legallysociable.com/2012/09/07/figures...
V Londýně zemřelo v 19 století pod kopyty koní každý rok zhruba 150 lidí, což je víc než dnes zemře při nehodách aut a řádově opět větším počtu obyvatel (2016 zhruba 120 lidí)
při zhlédnutí filmu jistě pochopíš proč :)
https://www.youtube.com/watch?v=cqCJJNioiGI
Jak to v tom bordelu ti koně vůbec zvládli?
Jaký bordel, to je přece to bukolické město před zavedením motorové dopravy :) Město kde se po nábřežích procházely dvojice se slunečníky a děti honily po Dobytčím trhu z rohu do rohu nerušeny dopravou obruče :)
Párkrát i tady proběhla debata s " cykloaktivisty", kteří argumentovali pohlednicemi prázdných ulic, nebo záběry z "historických"filmů natočených podle pohlednic :)
Těmhle lidem nevysvětlíš, že u každého nádraží čekal mrak drožek, fiakrů a povozů a že taková železná obruč zmasakrovala občana rychleji, než pneumatika. Že ti lidé potřebovali jídlo, zboží, dopravu a že ta doprava potřebovala další stovky tun "paliva", který jí vozily další povozy.
Ale jak víme, to se dneska nenosí říkat, že zažít město jinak v 19 století by i tehdy znamenalo vytlačit dopravu z ulice :)
Je škoda, že se u nás (aspoň co vím) u nehody sledují jen kategorie chodec, cyklista, řidič osobáku, řidič náklaďáku...
Takže se může (teoreticky stát), že kvůli nelegálně upraveným elektrokolům nadělí všem cyklistům nějaký "úžasný" předpis na jejich ochranu (povinné přilby, povinné reflexní vesty, zákaz jízdy po silnici 1. třídy, zákaz jízdy za snížené viditelnosti mimo obec, zákaz jízdy po nezpevněných komunikacích...), blbostí pro naše dobro jsou schopni vymyslet hromadu. :-(
Samozřejmě, že to tak bude a předpisy a pravidla o bezpečnosti se budou neustále upravovat a zpřísňovat. Elektrokolo je stále kolo.
Statistické sledování elektrokol určitě hned tak nebude, zrovna tak jako se motocykly nebo osobní auta nedělí na nějaké další podskupiny.
Já bych to zjednodušil - všechno co má motor, je motorové vozidlo... :-)
No právěže ostatní se na podskupiny dělí, třeba v případě zabitých v loňském roce vidím:
řidič osobního vozidla 174
chodec 101
spolujezdec v osobním vozidle 80
řidič motocyklu 60
cyklista 44
řidič nákladního vozidla 19
spolujezdec na motocyklu 3
spolujezdec v osobním autě s přívěsem 3
spolujezdec v nákladním vozidle 3
řidič nákladního vozidla s přívěsem 2
řidič nákladního vozidla s návěsem 2
spolujezdec v nákladním vozidle s návěsem 2
cestující v autobusu 2
řidič mopedu 1
řidič osobního vozidla s přívěsem 1
spolujezdec v traktoru 1
cestující v tramvaji 1
řidič jiného motorového vozidla 1
řidič jiného nemotorového vozidla 1
řidič traktoru 1
A vzpomínám si, že bývala i kategorie pro motorku s postranním vozíkem, předpokládám, že ve výpisu není, protože se loni nikdo v sajtkáře nezabil. Takže zavedení kategorie elektrocyklisty by smysl dávalo (běžný policajt by elektrokolo poznat mohl), jenže u nás to může trvat roky...
V Holandsku s tím sortováním zjevně nemají problém.
On to problém není, je to jen otázka potřeby nějaký údaj sledovat a zadání vyplňovat nějaký údaj. Po prolicajta to je otázka jedné vteřiny navíc.
Tady se taky dřív u lidí co něco provedli statisticky sledovala národnost, původ, politická příslušnost a Holanďany by s tím určitě měli hodně velký problém :-))
Omezení rychlosti elektrokol není zákon, ale jen směrnice EU, navíc špatně vyložená. Když chce někdo kličkovat na cyklostezkách a riskovat, žádná směrnice mu v tom nezabrání.
Ty si už dlouho nečet zákon, že? :-)
Je tam dost jasně napsané co je kolo s pomocným elektromotorem a jasně daná rychlost 25. A stezka pro cyklisty je komunikace jako každá jiná a platí tam běžná pravidla, včetně té o maximální rychlosti.
Díky přesně:)
S nelimitovanou přípomocí se smí jezdit jen mimo pozemní komunikace protože tam není potřeba řidičské oprávnění :)
Koukám že se probírá stale to same už hromadu let.
Zkusím to ještě naopak. Z hlediska zákona existuji jen kola , nebo vozidla. Kolo vyrobené podle normy 15194 je jen jízdní kolo EPAC. Ale je to z hlediska silničního zákona proste jen jízdní kolo a žádný rozdíl v ničem není. Aby se předešlo dohadům, výrobce elektrokol musí označit na rámu ze normu dodržel ve výrobě.
Ostatní samohyby jsou vozidla v nějaké kategorii vozidel ( L1 jsou elektrokola neplnicí EN15194). Vozidla tu řešit nemá smysl, problematiku by mel znát každý držitel řidičáku.
Ty jsi asi silniční zákon nikdy nečetl, co? Doporučuji vrátit řidičák nebo aspoň neradit ostatním, tohle je fakt moc. Jestli jsis nepřečetl ani základní pojmy, nechci vidět, jak řešíš křižovatky....
§ 2 Vymezení základních pojmů
f) vozidlo je motorové vozidlo, nemotorové vozidlo nebo tramvaj
g) motorové vozidlo je nekolejové vozidlo poháněné vlastní pohonnou jednotkou a trolejbus
h) nemotorové vozidlo je vozidlo pohybující se pomocí lidské nebo zvířecí síly, například
jízdní kolo, ruční vozík nebo potahové vozidlo
Takže z hlediska silničního zákona platného v ČR, je každé jízdní kolo nemotorovým vozidlem a každé nemotorové vozidlo je samozřejmě vozidlem. Tvoje pohádka o rozdělení na jízdní kolo a vozidla je tudíš nesmysl.
Kromě vozidel se na silnici vyskytují už jen chodci a zvířata. Jízdní kolo je jeden z typů vozidla.
Pises nesmysly.
Sam jsem si podle oficialniho manualu odblokoval rychlost na Bafang max drive a ikdyz slapu maximalne, nikdy se nedostanu na rychlost pres 40 km/h. Mam nastavenou pripomoc do 35km/h. A to mam ted talir 44 zubu. Originalne byl 38 zubu a to bych se uslapal. Takze lzes, kdyz te na cyklostezce predjizdeji lide na elektrokole pri tve rychlosti 35 km/h a prakticky neslapou. To je hovadina.
Když ti přípomoc končí při 35km/h, tak na 40km/h musíš usilovně šlapat sám. Jaký problém si rychlostní omezení přímomoci vyblokovat úplně, nebo to nastavit třeba na 70km/h. Nebo myslíš, že ta baterie a motor tu rychlost 40km/h ani krátkodobě neutáhnou?
Pozor na termíny "Ty lžeš" v prosté diskusi. Je to zcela neadekvátní použití.
Co je neadekvatniho na tom, kdyz napise, ze ho v jizde na kole rychlosti 30-35 km/h predjizdeji elektrokolisti kteri temer neslapou a ja mu odpovim ze lze? Ja se tady bavim o elektrokole, kdy ti pripomoc pomaha pouze pri slapani.
Muzu mit nastaveny limit pripomoci v maximu co software max drivu umoznuje a stejne nepojedu rychleji jak 40 km i kdybych se uslapal. A rychleji nepojedu se stavajicim prevodem ani kdybych vubec motor zapinal, tak k cemu vyblokovavat uplne? To bych tam musel mit prevod aspon 52-11. Mam 44-11 a vic jak 40 kolo nejede at uz s pripomoci nebo bez. Kdyz jedu z kopce a pripadne slapu, proc by me mel motor pomahat?
O baterku ani o motor strach nemej ty jsou vpohode.
Snad záleží i na tom, co tam má za motor a software.
A na převod 44-11 se dá přišlapávat tak do rychlosti 60km/h.
Taky jsem se jednou naháněl na silničce s elektrokolem v rychlosti okolo 40, místy i víc, a to borec vůbec nešlapal. Ujel jsem mu až v technické pasáží několika kruhových objezdů za sebou. :-)
Nelžu, nevím co tam mají, ale vypadá to jako kolo a normálně mě to předjede a oni prakticky nešlapou.
A navíc mě ze lži a šíření hovadin obviňuje člověk, který se chlubí, že má nastavenou přípomoc "¨naprosto oficiálně" na 35 km/h a ještě to dává jako argument i když musí vědět, že do 25 je to povolené a vějš to povolené není....
Moc pěkný přístup, to nás čekají časy
Hm, takze ty nevis co tam maji, vis ze jen temer neslapou a predjizdeji te...
Zezacatku tematu byl dotaz jakym kodem odblokovat rychlost limitu pripomoci. Tys ale reagoval na to, co muze zvysena rychlost s pripomoci vyssi nez 25 km/h zpusobit a jak cykliste porusuji nejake narizeni.
Myslim si, ze kazdy clovek je zodpovedny za sebe a sve pocinani a taky je pripraveny nest v pripade problemu nasledky.
Mne osobne nejake narizeni EU nezajima, EU neschvaluju a pro vstup jsem nehlasoval.
A nevidim duvod, proc bych se mel chlubit, nemam to zapotrebi a jestli to na tebe tak pusobi je to jen tvuj problem, ktery me absolutne nezajima.
Neuvěřitelná snůška demagogie, jak bych mohl vědět, to je argument :(
Přesto díky za naprosto přesný popis situace jak se někteří lidé chovají.
Okolí je prostě nezajímá, oni osobně nemají problém s tím že, že ostatní ohrožují,neboť to je PROBLÉM JEN A JEN TĚCH OSTATNÍCH.
Takže odpovídám po tvém :
Je mi úplně ukradené jestli mě ohrožuje účastník provozu který pro něco hlasoval nebo s něčím nesouhlasí a který je odpovědný " jen za sebe" a na ostatní kálí s tím , že on si ponese následky, když někoho ohrozí, omezí, srazí nebo zrakví.
Většinou ti co nejvíc plkají jak to mají vychytané nebo , že je to jen jejich problém a že si ponesou následky pak od nehody ujedou, vždyť jim mohli ostatní uhnout....
Je vidět, že motory mají na lidi zvláštní vliv, naštěstí takových jako ty, tedy bezohledných sobců, které zajímá jen jejich prospěch je v populaci a na silnicích zatím málo ..
Ps : pokud máš dojem, že se nesmí reagovat na porušení předpisu nebo zákona, tak jsi na špatné diskusi, vím tebe to ABSOLUTNĚ NEZAJÍMÁ...
Ale prd, Újezďáku.
Nařízení nebo směrnice z nikoho slušňáka neudělá a tohle jevelmi, ale velmi sporné.
Prostě jistá skupina lidí si libuje v tom, ostatní dirigovat, komandovat, omezovat, vyučovat a vzdělávat.
Kdyby se vyskytovalo větší, nebo vůbec nějaké, množství úrazů zaviněné rychlostí motoru elektrokola, bylo by možno o tom uvažovat.
Ale nic takového zaznamenáno nebyloa není.
Prostě nějaká hlava na ouřadě si něco vymyslí a domnívá se, a cvšichni se z toho mají posrat.
Ano, těžší kolo může při vyšší rychlosti nadělat větší paseku. Ať má motor nebo ne.
Hm, je taková skupina lidí v Parlamentu, která má dokonce v popisu práce tvořit ta nařízení, která všechny omezují a dirigují je. A ta omezení se nazývají zákon a dokonce se jeho dodržování vynucuje. Nemáš nakonec problém i se zákonem?
Asi to ode mne v tuto denní dobu není úplně korektní otázka, ale co se týče jisté skupiny lidí, co si libují v tom, ostatní dirigovat, komandovat, omezovat, vyučovat a vzdělávat - máš snad pocit, že Jindra do této skupiny nepatří?!? :-)
No, to je taky pitomost, pořád nové zákony, že jo. Mají v tom už takovej bordel, že jeden zákon vylučuje druhý.
Už jsem to tu psal, lepší je "common sense" tedy něco jako zdravý rozum, ne do detailu propracované směrnice, protože nikdy nebude nikdo schopen ošetřit všechny alternativy.
Celý náš právní systém je k hovnu.
V našem pojetí práva nejde o spravedlnost, ale o soulad s předpisy či zákony (které furt mění a rozšiřují). Všechno je naprosto špatně od samého základu.
Zákony mají být jednoduché, srozumitelné, neměnné a vymahatelné. Ne aby se zákonem určovalo zakřivení banánů. .
Sice ano, ale to by ty zákony musely být jen pro stroje a ne pro lidi, protože mnozí si draze platí jiné, kteří vymýšlejí aby pro ně neplatily nebo alespoň jak je obejít nebo co nejvíce ztížit a zkomplikovat jejich vymahatelnost. To je totiž jediný důvod proč těch zákonů neustále přibývá a jsou stále složitější a detailnější a popisnější, že se jimi už musí určovat i "zakřivení banánů".
Tím že zrušíš rychlostní omezení ujedeš už né 50km ale jen 30km. Nechápu proč nestačí rychlost 25Km/h. Se stoupající rychlostí závratně stoupá spotřeba z baterie. Ten kdo jezdí do 20km/h najede mnohem více km na jedno nabití.
Však může jezdit rychleji než 25. Když to ušlape. A navíc ještě zvýší dojezd. :-D
Právě v Praze je těch cca 25-30 v podstatě normální vzdálenost( jezdíval jsem do staré práce 33-35 km dle trasy jednu cestu, teď to mám blíž tak to dá cca 50 celkem ).
Prostě drandí, protože pak to píchnou v práci do zásuvky:) a domu se zase maže o 106 :(
Jenže když to budeš trvale na e-kole pálit 30-35km/h neujedeš ani těch 20km. Leda by jsi měl ještě další bateri v záloze. To je ale už dost drahé jezdění jelikož tím klesá i životnost takto šťavené baterie.
Mě přijde, že co elektrokolista, to koníčkář :) takže dvě baterky vůbec nevylučuji
Zdá se mi, že pokud chceš někam dojet a netrávit hodiny nabíjením, potřebuješ větší kapacitu než 13,5 Ah.
Pokud někdo sviští 12 kiláků do práce, nezajímá ho to tolik, a asi dá přednost odstranění omezovače rychlosti.
Nějakej kretén, místo toho, aby byl rád, že nesmrdí v plechovce nebona nějakým snradlavym skůtru z toho, že by moh jet 40 a nezpotit se hako prase ale má osypky, tak to radši zarazí.
Čtyřicítkou smí jen papoušek.
Navíc, ouřada není schopen změřit, jestli té rychlosti doságh přípomocí nebo sám, tak odblokovávání pmezovače je naprosto běžnou věcí.
Zase někdo sere dobro....
Čtyřicítkou smí jet po rovině jen papoušek. Který se k ní propracoval dlouhodobou, poctivou dřinou. Najdou se ale kreténi, kteří zřejmě neví, že s tou dřinou postupně přichází i schopnost mít kolo v této rychlosti pod kontrolou, počítat s tím, že ostatní lidé od cyklisty tak vysokou rychlost nečekají a podobně... už bys s tím sraním dobra mohl konečně přestat...
Vůbec nejde o rychlost do kopce. Na dlouhých rovinách máš 25 km/h hned a na normálním kole bez námahy dáš nad 35. S omezovačem to nedáš, protože šlapání přes vypnutý elmotor brzdí. Stačila by jen taková podpora vyrovnávající odpor motoru. Baterii by to moc nezatěžovalo. 20 - 25 km/h je rychlost dobrého běžce a každého psa :-)
Omezovač nic nebrzdí, pokud je motor vypnutý funguje vonoběžka. Tohle neplatí jen u přímých motoru které většinou volnoběžky až na vyjimky nemají.
Jenom doplním: proto také mohly rekuperovat
Doplním, a rekuperovali velký hovno :-)
Co to máš za systém, že tě brzdí při dosažení limitu? U slušných výrobků jsou ve středu jen dvě ložiska navíc - v motoru - a neříkej, že to cítíš?
Nábojové motory viz. Bobbob výše.
To čemu říkáš omezovač, není žádné mechanické, nebo elektrické zařízení, které by brzdilo, jen při dosažení limitu vypne přípomoc!
Asi se to někomu zdá když motor vypne a šlape za své, že ho to brzdí:-)
Budeš mít pravdu, souvisí to asi s tou vlastností motorů se snímači otáček - nešlapeš silou odpovídající odporu a po rozjetí se dají ošidit volným šlapáním a jedou, po vypnutí asistence je to pak šok. Také jsem si to "užíval".
Teď mám motor s torzním snímačem a vypnutí přípomoci poznám podle rychloměru, žádné navýšení odporu.
Tak jednoduché to pánové asi nebude. Mám dvě horská kola s převodovým motorem vážícím 4.5kg a za bezvětrného letního dne dám po rovině 25-26km/h. Další kolo je trek 28paců a jeho motor váží jen 3kg a přesto se sním trápím kolem 20km/h. Divné že. Vždy když jsem jel na treku, tak rychlost byla oproti horalu o 5-6km větší. Z toho plyne, že ne všechny převodové motory mají konstrukčně stejné volnoběžky a mohou dokonce klást i odpor.
Proto jsem se zde:
https://www.nakole.cz/diskuse/24821-omezeni...
ptal co má za systém.
Definuj o jaké motory se jedná. Měl jsem v rukách bosche, bafanga max dr., yamahu a ani jeden nekladl při vypnutém motoru žádný odpor.
Ještě jsem zapoměl na cyclona který rovněž nekladl žádný odpor.
Bafangy BPM2 nekladou žádný odpor a novej Q128H a tam je znát, že to kolo jaksi nejede a zapínám 1 přípomoc.
Tady se ale probírají jen středové a né přímé motory. Přímé mají odpor, ty z planetovou převodovkou menší.
Středové motory nevykazují téměř žádný odpor, pouze odpor volnoběžky, což se skoro nedá ani poznat.
Mimochodem, není problém v tom, že srovnáváš horáka 26" s trekem 28" - při stejném motoru a stejných otáčkách je logicky trek na větších kolech rychlejší, že ano?
Zkus, si to přepočítat. :-)))
Asi jme si nerozuměli. Mám 2 horáky oba mají stejný převodový motor bafang a třetí kolo je trek taky s převoďákem ale Q128H A právě ten trek je pomalejší. Možná to bude tím, že má motor málo najeto(200) a časem se trochu volnoběžka uvolní, bafangové mají již přes 12tis. Když zvednu zadní kolo u horáků a roztočím, tak se točí velmi dlouho u treka jen pár vteřin.
A zkoušel sis u treka poštelovat brzdy? :-)
Prosím tě to jsou středové motory a nebo HUB motory? Q128H je HUB a ten pokud má planetovku tak mírný odpor má. Ty ostatní motory máš jaké?
Měl by to být středový motor Lectron Drive 250W/500W hybrid senzor 90Nm. Vypnutý motor asi opravdu neklade odpor. Problém je, že při nastavení asistence na displeji 0 chvílemi dává podporu a chvílemi "odporuje" při šlapání. Když přestanu šlapat, kolo se "odbrzdí" a zrychlí. Při zcela vypnutém systému to nedělá. To musím když nechci asistenci vždy vypnout systém? Na co je tam ta 0?
Bafang maxdrive takovou podporu právě má. Při překročení rychlostního limitu se motor nevypne ale jen se jeho výkon (spotřeba) sníží na nějakých 20W. Ty jedeš třeba 35Km/h šlapeš za své ale motor se pořád točí. Má to tu výhodu že jízda je pak kultivovanější. Hlavně když se pohybuješ v rychlosti kolem 25Km/h tak nedochází k tomu že by se motor úplně zastavoval a pak zase od nulových otáček rozbíhal pokaždé když s rychlosti spadneš pod 25Km/h. Nevýhodu to má v tom že když někoho v těch 35Km/h předjíždíš tak si ten dotyčný myslí že jedeš na elektromotor i když to tak není. A pokud by jsi chtěl aby se ten motor při jízdě rychlosti 35Km/h netočil tak musíš nastavit asistenci na 0 a pak se netočí a také ti neklade žádný odpor.
Jenže i 20W přípomoc není zanedbatelný výkon. Elektrokolisti by furt chtěli kilowatový motory, přitom průměrný výkon trénovaného cyklisty se bere okolo 200W, takže vyjímkou nebudou cyklisti, co víc než 100W neušlapou...
To plynulé ubírání nebo přidávání přípomoci má Bosch taky, jestli jedeš už za svoje ani nepoznáš
V podstatě ti dobroserové, co na elektrokole nikdy neseděli, vymysleli tři "zákonné" podmínky, z nichž pouze jedna má jakýsi smysl.
1) Motor se spouští jen šlapáním (kurnik co je komu do toho, jestli chci šlapat, nebo jet jak na invalidním vozíku, na ten řidičák a helmu taky nepoźadují)
2) Omezují výkon motoru, i když ani výrobci to neberou moc vážně, operuje se s pojmy špičkový výkon, nominální výkon, a tak místo na 250W se běžně jezdí na 400 jako prd.
3) Přípomoc vypíná v 25km/h.
No to smysl dává, protože při vyšších rychlostech motor vycucne baterii jako prd. Nějaké úvahy o bezpečnosti jsou liché, i bez motoru dokážeš valit safra rychle.
Tohle rychlostní omezení se snaží šikulové obejít, prodávají se šidítka k jednotlivým motorům, ale smysl v jejich instalaci nevidím.
Pětadvacítka je dobrá rychlost, na kolo a hnát se 35 km/h kvůli časové úspoře smysl nedává, protože po 15-20ti kilácích dojde baterie.
Malý úkol z počtů:
Kolik času ušetříš, když vzdálenost 15km pojedeš místo pětadvacítkou pětatřicítkou.
1) A není to náhodou tak, že do 6 km/h smí být motor aktivovatelný i čudlíkem? Teda v zákoně tohle není, ale často se to objevuje, takže nějaká evropská norma?
Mě tohle omezení smysl dává, protože má-li se na výrobek hledět jako na jízdní kolo, měl by na něm být schopen bezpečně jezdit každý cyklista, což je rozdíl oproti autu nebo motorce, kde je nutná zdravotní způsobilost a prokazatelný trénink (řidičák), který zajistí, že budeš chápat k čemu je plynový pedál a nebudeš si ho plést s brzdou.
Samozřejmě můžeme diskutovat o tom, zda a jak se cyklista naučí ovládat normální kolo, ale představa, jak nějaký tydýt sedne na elektrokolo, nechtěně dá plný plyn a nebude umět zastavit, úplně mimo není.
Když cyklista přestane šlapat, motor mu přestane pomáhat a kolo zastaví, to mi příjde jako smysluplná ochrana.
To, jestli některá ekola mají snímač naprd, že musíš nejprve kolo rozjet a teprve pak ti motor pomůže, přestože nejvíc sil stojí ten rozjezd, není chyba těch podmínek, ale implementace.
Invalida na vozíku se považuje za chodce a předpokládám, že se nemůže pohybovat rychleji než by odpovídalo chůzi. Nebo jsi třeba viděl jet invalidní vozík 20 km/h?
2) U motorky máš taky podskupiny řidičáku podle výkonu motoru. Pokud 250W je výkon trénovaného cyklisty, o jakém se většině z nás nezdá, rozhodně by 250W navíc jako asistence mělo každému stačit.
Odlišný limit pro elektřinu ani kouzla s výpočty těch wattů řešit nehodlám.
Z mého pohledu je reálná asistence 250W víc než dostatečná, pokud kolo s takovou cedulkou neplní účel, není problém v omezení, ale opět v jeho konkrétní implementaci.
3) To, že vyšší rychlost zkrátí dojezd, je jen vedlejší efekt.
Když si vezmeme průměrnou rychlost nebo medián běžných cyklistů, určitě to bude pod 25 km/h, takže je-li smyslem asistence umožnit lidem s handicapem užívat si cyklistiky, tak 25 km/h bohatě stačí.
Koupí-li si někdo elektro, aby si zvedl sebevědomí, že bude na cyklostezce nejrychlejší, je bez limitu pro okolí hrozbou!
K tomu výkonu.
250 je dobré tak na střeďák, na přímý hub motor je to málo, v mé váhové kategorii.
Ale mám pocit, źe i ten střeďák Bosch jezdí na 400, se všemi cerifikáty z Brusele.
Ale to opět není problém toho pravidla, ale konkrétní technické realizace.
Dopomoc skutečných 250W musí být pro každého hodně na rovině i do kopce. Pokud se nějaké motory při jízdě do kopce přehřívají, jsou prostě jen špatně navržené. Že se většina výrobků navrhuje s parametry na hraně a cílem minimalizovat cenu, už je věc jiná...
Ale prd, prostě pokud nejsou zpřevodované, dohání to výkonem. Rychlost to neovlivní.
Nejsou špatně navržené, naopak, jsou belmi jednoduché, jen nějaký ouřada tomu prostě nerozuměl.
Proč není limit na spalovací motor 250 W?
To jsou spalovací motory špatně konstrukčně řešené? Nikoliv.
Jak není limit :) Motokolo se přídavným motorem spalovacím smí mít maximální konstrukční rychlost 25 km v hodině, cokoliv nad to je motorka a pokud není přídavný, ale zabudovaný tak je to motorka i pod konstrukční rychlost 25km/hod :)
ízdní kolo může být vybaveno dodatečně pomocným motorkem, jestliže
bude nadále zachován původní charakter jízdního kola (podle čl. 1, 2),
pomocný motorek bude přiměřeně plnit podmínky ustanovení § 19 zákona,
jeho výkon nepřesáhne 1 kW,
v případě použití spalovacího motoru, nebude mít takový motor objem válce (válců) větší než 50 cm3,
maximální konstrukční rychlost nebude vyšší než 25 km.h-1,
montáž pohonného systému (motor, nádrž paliva nebo akumulátor) na jízdní kolo si nevyžádá zásah na jeho nosných částech.
Pokud vozidlo splňuje všechny výše uvedené požadavky, považuje se pro potřeby této vyhlášky nadále za jízdní kolo.
No, u nás se o tom vedou polemiky, jestli je povolená kilowata nebo není, v Německu mají "jmenovitý výkon" povolen na 250W a přitom legální a homologovaný Bosch jezdí na 400 jako prd.
Prostě úředničina, každý kdo má do prdele dírku si vymýšlí nějakou buzeraci, a když někdo chce vypadat chytře, tak cituje čísla paragrafů kdejaké kokotiny, aniž by sám měl vůbec šajna o čem je řeč.
Přímej nepřevodovej motor prostě potřebuje příkon, protože je účinný jen od jistých otáček. Pokud je zpřevodován, ty otáčky zajistí převody, pokud ale nikoliv, stane se z něj při nízkých otáčkách vařič.
V tom je celej problém.
Mě je to celkem šumák když si s tím někdo jezdí mimo dopravní prostor ,ale když si někdo chce lítat na kole 50kou mezi bruslaři a lidmi na skládačkách a nechce jet vedle po silnici a když takový exoti v automobilistech vytváří dojem, že pro cyklistu není problém se švihem rozjet z místa do kopce do křižovatky nebo jet v úzký a hrbolatý jednosměrce někam do kopce na Prosek 30 km v hodině, tak mě to docela vadí....
Ať si s takovým kolem jezdí po silnici mezi auty ale je jasně vidět, že to není normální stav a auta od nás nemůžou čekat stejný akce... jinými slovy, kolik gramů váží malá poznávací značka dozadu na blatník malé motorky ? Uveze ji taková elektro nebo spalovací motorka hrající si na jízdní kolo ?
To jsou otázky doby cizinče :)
A jaký je rozdíl jestli mám na motoru z obchodu výkon 500W a nebo to mám doma zbastlené?
Bosch už je na špičkových 600W ovšem papírově stále jen 250W. Je to opravdu jen buzerace jak píše Jindra. O rychlosti se momentálně nebavíme, souhlasím s omezením na 25km ale pokud ušlapeš 30km jeď třicet. Nebo to omezení bude platit pro všechny? Když se srazí 80kg elektrokolista se 120kg řízkem na horáku, kdo na tom bude hůře?
Kdyby šlo jen o tu SPZ byla by to brnkačka. Jenže ono jde o "homologizaci", ty si nemůžeš postavit vozidlo, přihlásit ho, a jezdit s ním. (mimochodem jsou země, a jsou to ty co jsou nám cyklovzorem, kde se na cyklostezce mohou prohánět malé skůtry a mopedy legálně).
No a ta homologizace znamená zase řechtání byrokratickýho šimla.
Ono je to fakt fuk, jestli se po stezce řítí idiot s motorem nebo namachrovanej idiot bez motoru, žádnou vyhláškou idioty nezrušíš, jen osíráš a prudíš velkou většinu normálních.
Nevím proč si vybrali rychlost 25 km/h, ale to je mi celkem fuk, jak naznačeno výše mnohokrát, stejně to pak moc žere. Nechápu ivšem, co je komu do výkonu motoru, když už je rychlost omezená, a nechápu, proč motorové kolo nebo koloběžka mohou jeudit na páčku bez šlapání, ale elektrocyklisté nikoliv. Pro řadu hendikepovaných možnost část cesty dojet jen na motor by byla vítanou pomocí a umožnila by jim kvalitnější život. Prostě když už má dost, nechá toho, a nemusí pro něj nikdo jezdit, dojede si sám.
Velkovezíři úřední toto jistě taky umožní, když si opatříš stovku razítek a posudků od ranhojičů, a necháš si v průběhu dvou tří let schválit technické řešení..
Proč?
Protože blb se snaží eliminovat blby vyhláškou.
""Ono je to fakt fuk, jestli se po stezce řítí idiot s motorem nebo namachrovanej idiot bez motoru, žádnou vyhláškou idioty nezrušíš, jen osíráš a prudíš velkou většinu normálních.""
Vyhláškou idioty nezrušíš, ale omezíš je určitě. Vyhláškou dáváš ve všeobecnou známost nějaké hranice. Navíc máš na ty blby, díky té vyhlášce, nějakou páku, aby je to bolelo, pokud ji nerespektují.
Nemůžeš čekat, že se cyklisté a elektrocyklisté-blbové, mezi sebou nějak srovnají, aniž by si dali po čuni, musí být jasné, kdo je v právu. Vždycky.
Velká většina normálních vyhlášky dodržuje, protože význam vyhlášky chápe (na rozdíl od tebe velká většina tvůrce vyhlášky nepovažuje za blby), takže já osobně se domnívám, že tato vyhláška většinu normálních neprudí, naopak jsou za ni vděční.
No, zrovna tady, třeba pokud jde třeba o táboření ve volné přírodě je respekt k vyhláškám a zákonům značně mizivý, tak bych nezevšeobecňoval...
Třeba je naprosto zbytečné omezovat vyhláškou výkon motoru, o tom se tu bavíme, například.
Proč?
Protože to nefunguje, zákon a vyhláška je obcházen a za legální jsou legálně prodávány stroje, které výkobem násobně převyšují těvh pivoených 250W.
Proč?
Protože to na těch slabých motorech nejede.
Uzákonit něco, co je technicky nemožné, a pak zavírat oči nad tím, že to prostě není dodrženo je horší, než neuzákonit nic.
Jak psal Bob.
Když so on dobastlí doma stroj co bude mít 750W je mimo zákon. Když si stroj, co má 600 E koupím v prodejně, je legální.
Jak je to možné?
Slovíčka.
Vymyslí se něco jako "jmenovitý" výkon a vymalováno.
Pochopitelně, že všechno je prolobováno, šlo o to, odstranit z trhu konkurenční přímé bezkartáčové motory, které jsou jednoduché, a ovládnout trh pár střeďáky, a ty čínské výkobější přestavbové sety taky pro sichr pistavit mimo zákon.
A pár blbečků, co o věci ví hovno se raduje, jak soudruh stát na ně myslí.
A tak je to se vším, s fotovoltaikou, větrníky, žárovkami nebo řepkou.
Někdo se chce napakovat a vźdycky se najde dost blbců, kteří uvěří, že tím vlastně pomáhají lidstvu.
I nadále nechápeš rozdíl mezi tábořením, a nouzovým přespáním na jednu noc? :-)
Netvrdím, že legislativa elektrokol je dokonalá, ale nějaká pravidla platit musí, vždycky se najde pár blbečků, co si myslí, že si můžou dovolit všechno.
Navíc lze tu špatnou legislativu postupně vylepšovat.
Rozhodně není dobrý nápad nechat tomu volný průběh. Nabízet jednoduchá řešení ti jde výborně, ale evidentně nejsi schopen domyslet následky...
Tak konktétně bivakování v přírodě je posvěcené i soudem. Už se o něm několikrát psalo.
A že se ti 250W motor v kopcích v nízkých otáčkách přehřívá, není problém legislativy ale výrobce kola. Kdyby byl zpřevodovaný, tak pojede v pohodě, jen do kopcd nepofrčíš 30.
Jak do dubu.
Není to problém výrobce.
Některá technická řešení prostě potřebují jiné výkony, jiná to řeší převody. Uzákoněním 250w prostě některá technická řešení naprosto bezdůvodně eliminuješ.
Nastuduj si něco o typech elektropohonů kol.
Je tryskový motor na kolo povolený?
Pokud ne, tak se bezdůvodně eliminuje výhodné technické řešení.
https://www.zonerama.com/kema1962/Photo/4314143...
Kde není argument nastupuje demagoie:-)
Vysoký výkon středového motoru nutně neznamená vysokou rychlost. Omezení 25km platí v tom není rozpor. Proč ale platí omezení na 250W a přitom se prodávají v EU schválená kola s výkonem klidně i 600W aniž by bylo upozorněno že taková elektrokola nesmí na veřejné komunikace.
Tenhle rozpor ti nevadí?
Ty jsi někde u prodejce aut viděl, že by ti při prodeji zkontrolovali, že máš řidičák a víš, jak s tím jezdit? To je jasně tvoje zodpovědnost, co s tím děláš. Asi by ti měli zdůraznit při prodeji v kamenném obchodě, že v tomto státě s tím nesmíš na silnici. Ale problém eshopů těžko vyřešíš. Každá země to má definované jinak.
Demagogu, je stanoveno že kolo překračující EU stanovený výkon 250W nesmí na veřejné komunikace. A na tento fakt tě i u nás prodejci upozorňují ale jen u přestavbových sad.
Jak je možné že přestavbová sada s výkonem 500W je nelegální a třeba ofiko bosch s 500W je legální.
Každá země to má definované tak jak rozhodla EU, tedy každá země EU.
Já jsem takhle diskutoval v prodejně kol, jestli není hloupé, že na u nich prodávaných kolech nejsou ani odrazka, takže legálně vůbec nesmí na silnici.
Odpověď zněla, že horská kola nejsou určena k ježdění po silnici, ale v terénu. Na otázku, jak se k tomu terénu ten cyklista dostane, zněla odpověď, že si je přece může dokoupit...
Prostě ty jsi řidič, neznalost neomlouvá, zda tě na něco v obchodě upozornili, už se řešit nebude...
Nebo tě v hospodě před každým pivem upozorňují, že nebudeš moct řídit?
Opět srovnáváš nesrovnatelné, poviná výbava kola je tvou záležitostí a prodejci to je jedno.
Ovšem pokud prodává něco co není v souladu se zákonem je povinen tě upozornit a taky to dělají.
Například "Tento set může být provozován na pozemních komunikacích v ČR, pokud jsou při montáži a nastavení dodrženy podmínky vyhlášky MD č. č. 341/2014 Sb., přílohy č. 12 část C. a ostatní aktuálně platná legislativa. Pozor, v ostatních státech EU se mohou podmínky výrazně lišit!"
Jenže kapitola s povinnou výbavou jízdního kola, kromě odrazek a brzd, obsahuje právě pravidlo o použití pomocného motorku, takže jde v důsledku o stejný (případně sousední) paragraf.
Tudíš nevidím rozdíl v tom, že by mi prodejce prodal jízdní kolo, které by kvůli absenci nebo nedostatečným rozměrům odrazek nesmělo na silnici a v tom, že ti prodá motor, po jehož montáži nebude smět tvé kolo na silnici...
V obou případech, pokud zákon nepředepisuje prokazatelné upozornění/seznámení, je to tvůj problém, zda jsi ti to někdo řekl...
Co ty si myslíš je mně u zadele:-)
Ja píši že prodejci na to upozorňují jen u sad překračujícich výkon 250W. U elektrokol od výrobce i když má prokaztelně vyšší výkon jak 250W na to neupozorňují a o tom zde já diskutuji.
Ty zase eliminuješ výhodný způsob velice potřebné regulace výkonu a hlavně rychlosti elektrohejblat, která se tváří, že nejsou motorka a přitom mají všechny vlastnosti motorky. Nějaké softwarové omezení se tu uráží jako na běžícím pásu a dokonce se tu zakládají diskuse o tom, jak to urazit. Takže limitace výkonem motoru je tou vhodnou metodou, která nejde překonat přeprogramováním řídicí jednotky. Výkonný motor je jasně větší a to pozná i ten měšťák.
Hloupost jak brno, se ti brahmo fakt divím:-)
I 250W motor dokáže jet rychlostí 35km/h a to i bez šlapání tak že výkonovým omezením rychlosti rozhodně nezabráníš.
Stále jsi ale nedokázal vysvětlit ten rozpor v papírovém parametru který je omezen na 250W ale skutečný výkon je 500W. No a přece dle tvé logiky 500W může jet rychlostí i 60km/h.
A další nevědomost že výkonný motor je větší.
Není, Bafang o výkonu "250W" je velikostně stejný jak "500W" bafang.
Směšuješ jmenovitý výkon elektromotoru a aktuální výkon elektromotoru.
Předpokládal jsem, že výkonnější motor bude mít závity ze silnějšího drátu, lepší chlazení a bude celkově větší. Evidentně to nemusí to platit vždy.
Mimochodem si všimni, že se snažím odpovídat k tématu a zdržuji se hodnocení tvého úsudku. Zkus to také, možná to přispěje ke kultivaci diskuse.
Aha, tak ja si napíši na motor 250W a jsem z obliga, ten je přece v souladu s předpisy.
No a co je komu do toho že aktuální (správně špičkový) výkon je 600W.
Přesně tak to dělají výrobci kdy na štítek napíší nominální výkon 250W a tím ochčijou nařízení EU. To že se tak švindluje tu evidentně oponentům nevadí. Když si ale někdo koupí motor s výkonem 600W v sadě to se tu spustí kolotoč nesmyslů málem o vraždících monstrech na elektrokolech.
No ono jde tak trochu o to, jak dlouho ten motor s 250W nominálním výkonem dokáže dávat těch 600W. Chvíli určitě ano.
Co je to chvíle? Definuj. A jaká chvíle stačí na to aby jsi někoho "zrakvil"?
Například při jízdě do kopce dává trvale 400W a ne EU omezených 250W.
Kdyby ty motory měly opravdu jen těch 250W tak to nikdo nekoupí.
A v tom "nominálu" je trik, že můj 650W Bosch je legální po celé Evropě, protože nominál má 250 aniž by nominál byl jakkoliv definován.
Bob si na 750 W Bafanga má pověsit "nominál 250" a bude též legální.
O bezpečnost evidentně nejde, jde o konkurenční boj ve kterém Bosch má na legislativu silnější páky než číňáci
Brahmo, jsou v podstatě dvě možnosti, bez phledu na to, kde motor je umístěný, převodový motor, nebo motor přímý.
Každé řešení má svoje výhody i nevýhody.
Nevýhodou přímého motoru je, že potřebuje větší příkon. Výhodou je, že je velmi jednoduchý a eliminují se ztráty převody.
Zdá se to neuvěřitelné, ale přímé motory mají shodnou spotřebu jako ty převodové, ačkoliv ve špičkách do nich teče mnohem víc. Zřejmě je to eliminováno menší spotřebou mimo špičky, danou těmi menšími ztrátami.
Protože platí zákon zachování energie, zdá se, že oba typy motorů jsou v důsledku podobně účinné, není důvod z neznalosti problematiky výkon omezovat.
Kluci z Czech solar teamu dojeli do Astany právě na těch přímých kilowatových motorech, zjevně jednoduchost řešení dostala přednost.
Rychlost nechť si omezují, to má jistý odůvodnitelný základ, příkon a výkon motoru ovšem nikoliv.
Připadá mi, že si trochu protiřečíš.
Pokud píšeš, že přímý motor potřebuje (do kopce) větší příkon, jsou dvě možnosti. Buď v ten okamžik produkuje větší výkon než diskutovaných 250W nebo se většina energie mění v teplo a účinnost je tristní. Někam ta energie ale určitě téct musí.
Jako chápal bych vysvětlení, že přímý motor funguje dobře jen pokud kolo jede dostatečně rychle, aby se stíhal chladit, což do prudkého kopce nefunguje, proto se dožadujete té kilowaty, abyste mohli jezdit 20 km/h i do kopců, kde běžný cyklista jede krokem nebo kolo tlačí.
Napadají mě i další vysvětlení, ale všechny vedou na stejný závěr - ten motor je pro dané použití nevhodně navržený!
Prostě 250W reálná přípomoc by měla do kopce stačit každému. Pokud ten motor dokáže efektivně pomáhat pouze při otáčkách (rychlosti), kterou nelze do kopce udržet, není to chyba směrnice, ale výrobce - vyrobil elektrokolo pouze pro rovinu.
Ano, obecně každý motor má nějaké rozmezí optimálních otáček, mimo které pracuje neefektivně.
Kdyby navrhli motor tak, aby efektivně pracoval při 6-12 km/h (zdvojnásobily počet pólů nebo použili poloviční průměr kola), možná by nedokázal pomáhat při rychlosti nad 20 km/h a třeba by byl taky dražší... a výrobce by zkrachoval, protože vy elektrokolisti byste si to stejně nekoupili, přestože by motor řešil přesně to, čím tu věčně argumentujete = prudké kopce. :-)
A rozdíl elektrika versus benzín ti vysvětlovat nebudu, v tom smysl taky nevidím... :-)
Myslím si, že jde o ty optimální otáčky.
Když je nemá, mění se ve vařič.
V kopci proto do něj musíš pustit hodně, aby byl účinný a pak jede jak brus.
Naopak po rovině nepotřebuje skoro nic a jede.
U mého MagicPie byla hraniční rychllst 12 km/h
HK nel pomaleji víc topil.
Když jel pomaleji ještě víc naříkal a trpěl.
Proč stejný dojezd?
Taky nad tím špekuluju, asi to žere víc do kopce a mín po rovině, než ten střeďák.
Tak střeďák má výhodu v tom, že může pracovat v optimálních otáčkách díky používání převodů.
Optimální otáčky odpovídaí kadeci šlapání.
Ano, to je jasný, nejasný je, proč navzdory tomu má stejnou spotřebu (dojezd) jako motor přímý.
S tou spotrebou je to zložité, ovplyvňuje ju veľa faktorov, ale pri jazde mimo terén a veľmi strmé kopce je to vyrovnané asi aj tým, že hub motor má výhodu mimo kopce, točí sa v dostatočných otáčkach a nemá žiadne straty na reťazi, priamy hub ani na vnútorných prevodoch. Stredový motor čím má ísť rýchlejšie, tým je na tom horšie, na dosiahnutie rýchlosti potrebuje stále vyšší výkon, a keďže otáčky sú limitované kadenciou šliapania pomer sa stále zhoršuje. Toto sa viac prejaví pri odblokovaných motoroch ktoré idú cez 25km/h a systémoch ako bafang (pokiaľ chcem zároveň pedálovať, lebo tu ide vytočiť motor aj na ľahšom prevode ale nejde to stíhať nohami).
Takže by som to zhrnul takto:
hub motor s rastúcou rýchlosťou zvyšuje otáčky a preto zvláda stúpajúci výkon s optimálnou účinnosťou
stredový motor s rastúcou rýchlosťou zvyšuje len príkon, otáčky ostávajú, a tak sa dostáva do oblasti nižšej účinnosti. Tu samozrejme ešte záleží na primárnom sprevodovaní v motore, ale predpokladám že ak je systém navrhnutý do 25km/h tak nie je dôvod ho vyrábať tak, aby šiel optimálne pri 40km/h.
Ešte čo sa samotných prevodov týka, na každom sú straty. Priamy hub nemá žiadne, sprevodovaný hub má na svojej planétovej prevodovke, a stredový motor má na vnútorných prevodoch a ešte aj na reťazi. Pokiaľ by mali elektromotory rovnakú maximálnu účinnosť, za optimálnych podmienok by na tom bol najlepšie priamy hub, potom sprevodovaný a nakoniec by bol stredový motor. V teréne a strmom kopci sa to pochopiteľne otočí.
Inak Magic Pie nie je rovnocenný súper pre bosche a yamahy, má to od skutočne kvalitného hub motora ešte dosť ďaleko (materiálmi aj spracovaním), sú na trhu kvalitnejšie hub motory a s nimi by som si hockedy trúfol na streďáky (samozrejme mimo ťažký terén a extrémne kopce).
Keby bosch vyrobil priamy hub v kvalite svojich stredových motorov, asi by dostali ťažkú konkurenciu... A to by nebolo dobré pre biznis, je lepšie predávať zložité, drahé a na servis náročnejšie motory ktoré žerú haldy retiazok, brzdových doštičiek a kaziet. Tomuto nahráva aj výkonové obmedzenie 250W, lebo čím nižší možný výkon, tým výhodnejšie vychádza motor stredový keď príde na to vyjsť kopec. Síce pomaly, ale predsa...
K té první podmínce, že to jede jenom když se šlape, tak to je základní podmínka kategorie vozidla - jízdní kolo.
To nevymysleli žádní dobroserové, ale tohle je v zákonech a normách už mnoho desítek let a je to mezinárodně dojednané pravidlo.
Pokud chce někdo jezdit bez šlapání, tak to už je logicky v kategorii motorových vozidel a ta podléhají jiným pravidlům než jízdní kola.
Prostě to tak je a těžko se to bude měnit, spíš si myslím, že zpřísňovat.
Je to ale kokotina.
V zákonech toho už bylo...
Nemyslí na hedikepované, a ne tak, že bys ni
utně musel mít výjimku.
Doje je na páčkuby se občas dost hodilo, a kupovat si kvůli tomu motorku?
Já chápu co tím myslíš, ale nikdo to nezmění, protože to by už byl velký krok k obcházení zákona a jezdilo by se na skutečných motorkách bez technické, řidičáku a pod., protože by to mohlo být označené za kolo, nebo by vymysleli nějakou podobnou ochcávku. Víme dobře jak to chodí u nás a mnohde jinde.
Hendikepovaní v současné době mají už docela dost možností a různých snadných vyjímek, tam bych problém neviděl.
Tady nejde o to, obíhat úřady a vyprošovat so na parazitech nějaké ústupky.
Taky hendikep nemusí být trvalý ale jen dočasný. Když už to ten motor má, a ten motor tě uveze, není důvod úředním šimlem to zakazovat.
Stejně si ro tam ti co to potřebují dobastlí.
Zase jsme u toho.
Celej právní systém je v Unii k prdu. Tisícw nařízení, vyhlášek, zákonů a norem.
A přitom stačí málo.
Zodpovídáš jako cykloun za to, že to kolo je bezpečné. Pokud bude nebezpečné a něco tím způsobíš, neseš následky.
Ale to by moc lidí přišli o práci, kdyby se používal common sense a ne vyhlášky.
Nebezpečnost kola musíš nějak definovat, aby bylo z čeho vycházet v případných trestech či soudních sporech. Z toho co píšeš mám pocit, že o nebezpečnosti kola by měla rozhodovat barva, nebo chování majitele. Což je vlastně to samé, protože pokud majitel nerespektuje znění vyhlášky, měl by být potrestán.
No, předepsáno by mělo být osvětlení, a to by snad u kol stačilo.
A mám za to, že protože nesvítili, nebo blbě, zahynulo dost cyklistů, zatímco z důvodu, že někdo měl motor s kilowatou místo 250W zatím ani jeden.
Nebo si budem hrát? Můžeme klidně limitovat hmotnost kola, nařídit šíři gum (když ti 20ka zapadne do koleje, může jít o život, 45ka se do koleje nevejde), nebezpečných věcí na kole je..
Vidlice, předepsat atesty po dvou letech, když vidle praskne. .
Uzákonit by toho šli, jen chtít.
Důvod je jasný:
Kdyby to mělo zachránit byť jediný život....
Ježiš, nedělej furt jako že nechápeš rozdíl mezi klasickým kolem, jehož majitel je schopen dlouhodobě podávat výkon dejme tomu 250w a a jet po rovině třicítkou, a elektrokolem, které dokáže jet po rovině šedesátkou, aniž bys musel šlápnout do pedálu, je s tebou diskuze jak s Jindrou Pod ledem zas...
Ne, ty vůbec nechápeš, že výkon a rychlost spolu souvisí velmi volně, a vyšší výkon motoru neznamená, že musí jezdit rychleji.
S tebou není rozhovor, ty máš potřebu být v opozici.
Zdravím z Bochumi, NRW...
Jenže já nepíšu o souvislosti výkonu s rychlostí, ale o rozdílu mezi klasickým kolem a elektrokolem. Vyšší výkon prostě vyšší rychlost umožňuje, to neukecáš. Proto je dobré stanovit a vymáhat taková pravidla, aby se jezdec na elektrokole nemohl na cyklostezce chovat jako hovado.
Nechceš nám do Střední Evropy náhodou přes elektrokola vpašovat anglický právní systém s naším zcela nekompatibilní? Tak mám z tvých výroků občas takový pocit. Uvědomuješ si, že by to byla revoluce srovnatelná s komunistickým převratem? Opravdu po tom tak toužíš?
No, bylo by to nejlepší, ale máš pravdu, to nejde přes noc, pokud by se nepřevzal celý systék tak jak je, snad i včetně Jejího Veličenstva.
Ale chtěli by to udělat pořádek, zredukovat.
Nevím která partaj to měla v programu, chci-li přijmout nový zákon, musím dva minulé zrušit, to by byla správná cesta.
Já už opustil postoj elektrodisidenta, který jezdil na té vražedné kilowatě, a mám motorek středový, schválený v EU a německý.
O instalaci šajzíku, kterým odbouráš omezení přípomoci na 25 neuvažuji, i když ho opět legálně koupíš s varováním, že nesmíš s takovým kolem na silnici. Naopak přemýšlím o tom, že si přenastavím obvod kola tak, aby mě to vypíbalo dřív, někdy kolem 22, protože tak lze dosáhnout větších dojezdů a nemusíš furt na to myslet abys to moc nehnal.
Ale chápu, že někdo, kdo jede 10km do práce si to tam houkne a přisviští si 50kou jako Sagan na silničce a ani se nezapotí.
A nemyslím si, že se tím stanou silnice nebezpečnější.
Sinice se nebezpečnější nestanou, ale cyklostezky rozhodně ano.
Kolik úrazů způsobilo na cyklistezkách elektrokolo?
Jinak, už jsem to psal, v aktivisty zbožňovaných cyklozemích je často povolen na cyklostezkách i pohyb skůtrů a mopedů.
Nejde o pohon ale o toho, kdo to řídí.
Ty skůtry a mopedy na cyklostezkách také mají nějaká omezení, co se výkonu i max. rychlosti týče, proto na cyklostezky smí.
Prozraď mi, prosím, jak jinak chceš alespoň částečně eliminovat lidskou blbost a bezohlednost, když omezení výkonu a rychlosti odmítáš. Fakt by mne to zajímalo. Trochu to přeženu a zeptám se, zda bys posadil svýho vnuka, až bude v pubertě, na stokoňový skůtr a poslal ho na cyklostezku, když podle tebe nejde o pohon, ale o toho, kdo to řídí.
Pokud vím, statistiky úrazů způsobených elektrokolem nejsou k dispozici, ale těžko mě přesvědčíš, že elektrokolisté žádné úrazy nezpůsobili.
Ono jde totiž o obojí - o výkon i o toho, kdo to řídí. Čím menší výkon, tím méně nebezpečný bude blbec na tom kole sedící...
Plácáš fakt nesmysly, omezení rychlosti nikdo nezpochybňuje. Jak už jsem výše psal, nikomu nevadí papírový (schválený) výkon 250W a přitom se v EU klidně prodávají elektrokola (schválená) s výkonem až 600W. Není rozpor v tomhle?
Vysoký výkon elektrokola neznamená nutně vysokou rychlost.
U aut a motorek je to úplně stejné. Velký výkon motoru také neznamená, že s tím budou jezdit vysokou rychlostí. Přesto pokud se omezuje řidičák mladistvých, tak se omezuje právě přes ten výkon motoru. Ta analogie je zcela zřejmá.
A co jsi tím jako chtěl říci?
Srovnáváš nesrovnatelné, elektrokolo s váhou 25-30kg s motorkou vážící řádově metráky, fakt k popukání:-)
Si to přečti ještě jednou a pomaleji. Třeba to pochopíš. No a jestli ne, tak já to polopatičtěji už vysvětlit nedokážu.
Ty to vysvětlit nedokážeš nikdy protože používáš ne argument ale demagoii.
Kolo a ni elektrokolo nepotřebuje řidičák tak proč to srovnáváš? Navíc u motorek je to omezení díky věku.
Navíc stále tvrdím že omezení rychlosti na 25Km/h je v pořádku. Omezení na 250W v přádku není jelikož se v klidu prodávají ofiko elektrokola s daleko vyšším výkonem.
Dále nikdy nikdo ti neprokáže že pokud pojedeš na elektrokole 30-40km/h že nejedeš za své. U vyší rychlosti už většinou pochyb není.
Polemizuju hlavně s Jindrovým názorem, že by se nemělo omezovat nic, že všichni úředníci nás chtěj jen zbytečně buzerovat a pod., tohle neustálé zpochybňování právního státu na všech frontách už mi začíná lézt krkem.
Přitom se může podělat když někdo zabivakuje v lese nebo se každý den nesprchuje, což je nesrovnatelně méně nebezpečné, než rychlá jízda na silném elektrokole. Každýmu do všeho kecá, ale sám to nesnáší :-)
Ale hovno zpochybňování "právního státu" ale důrazné odmítání přebyrokratizovaného socialismu.
Odmítat můžeš cokoliv, ale tohle nemá jiné reálné řešení. Přes 2 tisíce let se tady postupně mění a vyvíjí právní systém a upravují se pravidla všeho možného a to se nedá jen tak zastavit nebo nějak razantně zjednodušit. To prostě nejde. Z podstaty vývoje naši společnosti to není možné. Vše bude jen právně složitější a svázanější.
Aby se mohlo v tomhle něco změnit a zjednodušit, tak by muselo dojít ke změně společenského systému a řízení a to by sis určitě ani ty nepřál.
Jestli považuješ za právní stát naprosto děravé zákony, tak potom máš pravdu.
Špatně nebo chybně postavený zákon a právní stát jsou dvě hodně odlišné věci.
Nejsem blb abych si neuvědomoval souvislosti.
Nicméně jsou právní systémy, které jsou efektivnější a méně byrokratické.
Mě by stačilo postupné čištění systému od duplicitních či protiřečící si legislativy, ale ani k tomu není vůle.
Méně byrokratické jsou jen ty absolutistické a totalitní systémy, žádný jiný.
A jestli je nějaký systém efektivnější než náš nevim, ale dost pochybuju že takový ve kterém bychom chtěli žít.
A nedělej si nějaké iluze o anglosaském právu neb dokonce o hodně specifickém právním systému v USA. Něco budou mít lepšího, ale naopak dost toho máme lepšího my.
Možná tomu nebudeš chtít věřit, ale oprávně náš systém práva vylučuje protiřečící a duplicitní normy. A když se vytváří nový zákon, tak vždycky obsahuje seznam norem, které se tím ruší a pokud se nějaká norma opomene tam napsat, tak novější zákon (norma) ruší starší.
A tohle princip anglosaské právo nemá a tak se může stát, že platí nějaké nesmysly 300 let staré.
Někdy ano, někdy ne.
Vzpomeň si na naší totalitu a potřebu mít na všechno několik povolení s razítky.
Třeba Spojené království, které neznám dokonale, protože jsem jen pravidelným návštěvníkem a čtvrtstoletí spolupracuji s britskou firmou, je podle mého mnohem méně byrokratické a zřejmě bys jej nenazval totalitním režimem.
I jejich právní systém se mě zdá spravedlnější, resp hledá pravdu, ne soulad s právě platnou legislativou. To je podstatné.
Když vyšly norimberské zákony, byla dost zvěrstev legální a v souladu se zákony, v tom vidím slabinu našeho kontinentálního systému práva. Prostě když skupina pislanců odhlasuje, že každému Lelkovi bude ufiknuto levé ucho, bude to v cajku a soud se nad tím nesmí pozastavovat. Máme trochu brzdu v Listině a Ustavním soudu, takže ucho neprojde ale omezení výkonu motoru, jakkoliv nesmyslné, ano.
Co když je to úplně jinak, a omezení výkonu elektrokola není kvůli bezpečnosti, ale kvůli spotřebě?
Stejně jako u žárovky nebo vysavače. :-(
No, to je právě to co není možné.
Spotřeba a dojezd u obou typů motoru (střeďák i přímý) je víceméně stejná.
Ale z toho, že tobě a tobě podobným elektromotorkářům se to nelíbí, přece nemůžeš odvozovat, že je to nesmyslné. To omezení mi přijde docela rozumné a funkční. Prostě motor s jmenovitým výkonem větším než je pro kolo nelegální. Okamžitý výkon na krátkou dobu třeba do kopce může být větší, to ten motor krátkodobě zvládne, ale po delším čase se při vyšším výkonu uvaří. Krásně se to dá rozeznávat i měšťákům. Ještě bych povinně zavedl, že ten jmenovitý výkon musí být na bloku toho motoru vyražený, aby to fixlování bylo těžší a zakázal bych aktivní chlazení toho motoru.
Není to funkční, protože když nemáš převody, musíš do toho ve špičce pustit o dost víc než třeba těch 650 co dává Bosch.
Jednoznačně legislativa upřednostňuje bezdůvodně pouze jedno technické řešení.
Ty na přímém motoru jedeš taky běžně na 200 wattech, jen když je strmý a dlouhý kopec, zjistíš, že ti kolowata může být málo.
Je to zalobované opatření vycházející z neznalosti úředníků, která se rozprostírá i ve zdejší komunitě, totiž představa, že vyšší výkon automaticky znamená vyšší rychlost.
Já ti rozumím. Motor bez převodovky se prostě i v kopci musí pořádně točit, jinak jen topí a také se bez pohybu nechladí. Ale to softwarové omezení se v českých poměrech naučili všichni obcházet a na silnici ho špatně zkontroluješ. Tak jak to omezit, aby to bylo i na silnici průkazné? Vlastně o tu rychlost do kopce ani moc nejde, jde o to, jak zamezit výkonným elektromotorkám jezdit dlouhodobě po rovině vysokou rychlostí.
Jinak, s tím tábořením v zónách, kde je to zakázáno se mýlíš.
Je mi úplně u prdele, co si děláš doma, ale v cizině se chovej podle jejich předpisů.
Celý aktivní život se snažím, aby naše vlast měla dobré jméno země civilizovaných, vzdělaných a pracovitých lidí. A vadí mi, když pár blbců, co je jim líto zlatky za kamping pověst mé země ničí.
Na návštěvě se chovej líp, než doma.
Jinak dobrý příklad zbytečného zásahu státní byrokracie. Protože je podezření, že někdo z nocujících bude dělat bordel, plašit živočichy, zapalovat les a ještě po sobě nechá bordel, zakážeme táboření úplně a všem.
Asi jako s těmi elektromotory.
Proboha proč pořád píšeš o táboření :-/ a navíc mě už zase zbytečně buzeruješ, jsi stejně votravnej jak ti státní úředníci :-)
Nevím jak ostatní, ale já přespávám nadivoko, protože se mi to líbí a nechce se mi večer sjíždět z trasy, ztrácet čas s hledáním kempu a poslouchat tam nějakej kravál, nebo spát v klimatisované cimře a ne na čerstvém vzduchu.
O dobré jméno naší vlasti se neboj, 2x jsem dojel do Španělska, vždy jsem spal nadivoko a ani jeden cizinec o tom dodnes neví, to se totiž musí umět, chlape a ne nastartovat elektrocentrálu a vedle ní si lehnout na postel, to by to dopadlo :-)
Nehodlám studovat co naše legislativa chápe pod pojmem táboření, má-li takový pojem zaveden a tvoje výmluvy jsou srandovní.
Co ty hodláš nebo nehodláš je celkem fuk, ty by ses měl v cizině držet toho, co oni ve své zemi považují za legální.
Je samozřejmě s podivem, že když zachrápeš na švýcarské liuce ve dne, prostě se sluníš, a když totéž uděláš v noci, táboříš a je to nelegální, ale je to tak.
A tím se znovu, jakkoliv se úpěnlivě snažíš odvádět řeč jinam, tedy konkrétně k tomu, jakej jsem darebák, rak se vracíme k tomu, že leckteré předpisy a normy postrádají racio.
Preventivně něco omezují a zakazují, aniž by k tomu byl důvod. A to platí o omezení výkonu elektromotoru elektrokol.
Bivakovat můžeš i v CHKO.
https://zpravy.idnes.cz/soud-dal-aktivistovi-za...
Už se to tu řešilo, ve stručnosti:
bivakování - spaní bez stanu a otevřeného ohně na jednu noc
stanování - se stanem a na více než jednu noc
A na dálnici můžeš jet 130, logicky dovozeno, v obci také :-)
CHKO není jedinným ani nejvyšším stupněm ochrany, tuším že jí mám hned za plotem :-)
To, že ty té normě nerozumíš a nechápeš její smysl ještě neznamená, že je nesmyslná.
Celkem nerozumím tomu, že nad nesmyslnými zákony v cizině se nepodivuješ a doporučuješ je slepě plnit, kdežto doma je hodnotíš, odsuzuješ a porušuješ. Proč máš tak diametrální rozdíl v chování?
Vysvětlení je prosté.
Jsi-li někde na návštěvě, chovej se jak se sluší a patří, a možná i o trochu líp.
Podle tebe a tvého chování pak bude posuzován celý národ.
Jejich "nesmyslné" zákony jsou jejich boj, ne tvůj.
Byla doba, zaplať Bůh už je pryč, kdy jsi za hranicemi vídával cedulky v češtině, které bys nechtěl číst, protože ty sem nejezdíš krást.
Také je potřeba zmínit, že nemáme špatnou pověst, tedy pokud vědí, že existujeme a bylo by dobré aby to tak zůstalo.
Mohl bych jmenovat národy, které předchází pověst šmelinářů, zlodějů a bordelářů a nechci, aby se něco podobného přihodilo nám.
Jestli se v cizině chováš po pár pivech jako tady v diskuzi, spaní na divoko je proti tomu naprosto neškodná záležitost, člověk může jen doufat, že zas až takový geroj nejsi a tohle si fakt dovolíš jen na netu..
Už zase máš periodu, že se musíš do někoho srát?
Jsi chudák.
A abych ti dodal munici, tebe označím za:
nemocného paranoidnícho chudáka, co má potřebu vyvolávat konflikty. Je vás tu víc a naštěstí u tebe jde jen o periody, kdy si prostě nemůžeš pomoc.
On ten vtip má ale reálný základ, traktory se na psudotanky přestavovaly poměrně běžně... :-)
https://technet.idnes.cz/bronetraktory-sovetske...
https://technet.idnes.cz/valka-v-jugoslavii...
furt zůstává ve vzduchu otázka, proč se kurva Širavík sere do traktoru, co jezdí na elektriku, když kurva Širavíkna elektriku nejezdí, a podle všeho jezdi nehodlá.
Proč si nezaloží vlastní živné téma, třeba "jak si udělat táborákv nârodním parku", nebo něco, co by se vztahovalo k tomu co ho baví a čemu rozumí.
Už je tu zase ta tvoje typická, estébácká Babišovina. První ses do tohoto tématu nakýbloval ty, začal jsi vykřikovat ta svoje extrémistická moudra. A když si s tebou dovolím nesouhlasit, začneš být agresivní a když si to nenechám líbit, brečíš, že je to z mé strany účelovka.
Odpověď na tvoji otázku je prostá - za prvé reaguji proto, že si můžu reagovat kdy chci a na co chci a nejsem povinen kvůli tomu zakládat vlastní téma.
Za druhé, protože nelegálně upravená elektrokola mohou ohrozit i mně, jezdím totiž na kole skoro denně, bez přípomoci, jezdím i po cyklostezkách, to je věda, co...
Tak, tak, ono tě může srazit i auto, motorka, zakažme je, srazít tě může i srnec, divoké prase či velký pes, vystřílet aby se šíravník cítil bezpečně, on je totiž ohorožen bastlíři na elektrokolech.
Zatím se ale takový případ kdy bastlíř někoho zrakvil či zranil nestal, jinak by toho byla plná média. Tak že se kapku zklidni a užívej života na kole dokud to půjde:-)
Bobe, mě nedávno ohrožoval bastlíř ne na elektrokole, ale na kole se spalovacím motorem.
Jedu ráno na silničce do práce po hlavní silnici, švihám to docela rychle, okoro 40 (je to fous z kopce) a předjíždím borce na motokole. Jede po kraji, já po prostřední čáře (boční odstup nejmíň 2m), když jsem na jeho úrovni, tak borcovi hrábne, oroštuje motor a začne na mě z boku najíždět.
Raději jsem uhnul a zpomalil, než aby mě takový debil sundal. Co si o tom myslet?
Bobbobe nechápu, proč jsi tohle napsal, prostě jen píšu svůj názor na regulaci elektrokol. Pokud se všechna omezení zruší, taky se z toho nezblázním.
Ale svůj názor na to snad napsat můžu, ne?
A když Jindra začne psát o lidech s mým názorem jako o blbečcích a o lidech, kteří ta omezení schválili jako o parazitech, nebo o tom, kdo dělá našemu národu v zahraničí ostudu, taky na to mám svůj názor a taky ho napíšu.
Nemám zapotřebí okolo Jindry chodit po špičkách, aby na mě nebyl sprostej, jako to dělají ostatní, přesně o to mu totiž celou dobu jde, znechutit diskuzi lidem, kteří s ním nesouhlasí a nenechají si od něj nic líbit...
Ber to jako nadsázku, ono je to vše o konkrétním člověku omezení neomezení, viz příspěvek malýho-jardy. Prostě debila na jekemkoliv elektrokole oemezeném či neomezeném nenapravíš.
Taky píši svůj názor a tvůj ti rozhodně neberu.
Jedno je ovšem jisté že zakaz čehokoliv se vždy míjí účinkem.
Účinkem se míjí zákaz, který není účinně vymáhán a respektován. Dalo by se to brát dle Gaussovy křivky, možná - pokud zákaz nevejde v platnost, jako dobytek se bude chovat mnohem vyšší procento lidí - i ti, kteří zákazy respektují, podle mě tlak společnosti na slušné chování musí být setrvalý a jasně definovaný, jinak tu bude džungle.
Tak znovu.
U přímého bezkartáčového motoru ti výkon 250W v kopci stačit nemůže, pokud nevážíš 40 kilo.
Nejde vůbec o rychlost.
Vůbec to není nepovedené nebo špatné technické řešení, ale potřebuje svoje.
To je fakt jak se bavit s blbcem
Si tak představuju, co by na statikův "elektro-argument" řekli konstruktéři automobilů a motocyklů. Které mají dnes mnohdy i víc, než 6, slovy ŠEST, rychlostí.
Víš o někom v moderní historii automobilismu, kdo zkonstruoval nábojový spalovací motor, tedy motor, který neměl převody?
V leteckém průmyslu je to celkem běžné, jen nechápu, proč by měli cyklisté létat.
Na přímých motorech jeli kluci ze Solar Teamu do Astany, 7000 km, nebo i víc, nevím přesně.
On ten motor má proti převodovým jednu zásadní výhodu. Je konstrukčně mnohem jednodušší a prakticky nerozbitný. Když dobře zadrátováno, dobře nastavená řj, a když mu v kopcích pustíš dost šťávy, je to držák. Přímé motory převodové by pravděpodobně tu vzdálenost a zátěž nedaly, střeďák by si asi říkal o výměnu pastorků, tácu i řetězu cestou.
Riziko, že se něco pokazí je u komplikovanějších strojů vždy větší.
Argumentem proti přímým motorům by mohl být nižší dojezd a vyšší spotřeba, jenomže není, protože spotřeba je velmi podobná.
Technicky pak jistou výhodou přímých motorů je možnost rekuperace, i když v běžných podmínkách narekuperuješ žalostně málo a funguje to spíš jako motorová brzda.
Opravdu není důvod toto technické řešení diskvalifikovat a vyřadit z vývoje jen proto, že někoho děsí kilowata ve špičce.
Přímé nábojové motory měly jistě nezastupitelnou úlohu v dřevních dobách elektrokolizmu - ale byly velké, těžké, rekuperace se ukázala nadbytečnou a navíc brzdily bez buzení.
Vyzvedávání jejich "předností" poukazováním na tým Astana při závodech solárních vozítek je silně zkreslující, protože oni potřebovali rekuperaci a závod jistě nejeli s nějakým MagicPie za 4891Kč a těžkým 8,7kg. Ten motor bych nechtěl platit! :-)))
Jakmile se z elektrokol stala komerční záležitost tak se začaly používat motory s převodovkou a volnoběžkou, aby se eliminovaly nevýhody přímých motorů. Převodovky byly do pomala s převodem 1:5 (prý dokonce i 1:12), V praxi se tak vlastně násobil jejich točivý moment a výkon a i ta 250W "šidítka" se tak stala použitelná - každý jistě z vlastní zkušenosti ví, jaký je rozdíl jet s převodem 52:11 nebo 22:36. Proto také nebyl problém jet do kopce rychlostí chůze, protože motor točil stejně jako přímý při 20km/h.
Současné středové motory jsou již jiná opera.
Pro připomenutí připojují záznam z navigace: Krkonoše s nábojovým převodovým motorem 250W - poloha je oranžová tečka, ostatní si vyčtete z tabulky, či grafu.
Jeli s MagicPie, na páčku a dokonce s těma originálníma MagicPie řídícíma jednotkama, udělali si na ně větráčky, aby to uchladili.
:-)
Tímto děkuji Jindrovi, že na mne nebyl sprostý hned po ránu :-)
Nábojové motory nediskvalifikuji já, nýbrž jejich konstrukční nevýhody.
Za stávající legislativy se holt na něco použít dají, na něco ne.
Přísnost muší bejt :-)
Kdo chce jezdit na elektriku do kopce, měl by si holt pořídit motor středový a né nábojový, to dá rozum :-)
Přečti si, co píše náš slovenský kolega.
Přímé motory diskvalifikuje zalobované rozhodnutí eurobyrokratů.
Používají se proto v těch elektromopedech, koloběžkách a tak.
Třeba eurobyrokrat včas pochopil, že nábojový motor nemá budoucnost a vývoj nevyhnutelně směřuje ke středovým motorům. Sovětská Volha tenkrát taky měla jen tři převody, logaritmické pravítko též patří historii.
Priame hub motory budúcnosť majú, nie sú síce vhodné na všetko, ale majú svoje miesto a nepovedali ešte posledné slovo. Nahliadnutím do histórie môžeme vidieť, že nie vždy sa vyvíjali a masovo nasadzovali technické riešenia ktoré boli skutočne tou správnou cestou. Rozhoduje väčšinou finančný a ďalšie záujmy, či je to naozaj všeobecne výhodné a prospešné ide často bokom.
Zaujímavé a poučné čítanie pre tých čo chcú vidieť do problematiky viac je možné nájsť na stránkach ebikes.ca, kde Justin (ktorého je možné považovať za jednu z vedúcich osobností EV revolúcie v oblasti E-bike a osobu ktorej vďačíme za existenciu Endless sphere forums, Cycle analystu a mnoho iného) publikoval viacero hodnotných článkov. Narozdiel od marketingových rečí vie o čom hovorí, rozumie teórii a má to odskúšané v praxi viac ako kto iný. Jeho úspešne rastúca firma len dokazuje že sa nevydal nesprávnou cestou.
Přijde mi, že jste se zaměřili na přednosti nábojového motoru a neuvažujete v kontextu bezpečnosti na cyklostezkách, dle mého názoru účelem omezení výkonu je, aby by se elektrokolo lišilo od klasického kola jen minimálně.
Jakmile tam napereš silný nábojový motor, už se to blíží spíš k té motorce a vyřadit z provozu nějaké to rychlostní čidlo či program je rozhodně snadnější, než dostat vyšší výkon z motoru, který na to není stavěný. Tudíž omezení výkonu je, dle mého názoru, prioritní, protože je prostě účinnější, než omezovač rychlosti.
Slyším názor, pocit, dojem.
Chtěl bych slyšet jediný rozumný technický argument, proč omezení rychlosti nestačí.
Nechcem to komplikovať, ale nakoniec sa to možno aj trochu vyjasní, keď upozorním na jednu dôležitú skutočnosť: zákon nehovorí o príkone motora, hovorí o výstupnom mechanickom výkone, tzn. to čo by ste namerali dynamometrom na kolese. To je aj jeden z dôvodov, prečo sú plošne všetky odbery 250W elektrobicyklov v oblasti 400-600W. Nakoľko účinnosť motora sa mení s podmienkami, môže aj motor s príkonom 1kW dodávať mechanický výkon 250W a to by stále bolo v súlade so zákonom (aj keď inak nevýhodné).
Na problematiku pohonov sa nepozerám čiste z pohľadu legálnych pedelecov, ale všeobecne, a na bicykel sa nepozerám len ako na športový nástroj, ale aj ako na ekologický a potenciálne zdraviu (všetkých) prospešný dopravný prostriedok.
Jindro, teď si nejsem jistý, zda máš na mysli rychlostní omezení v tom smyslu, že budou na cyklostezkách značky omezující rychlost a policajti s radary, nebo technické řešení na elektrokole, které při určité rychlosti vypne přípomoc.
Nejsem si jistý ani v tom, proč nepovažuješ za rozumný a technický můj argument, že vypnout omezovač přípomoci je mnohem snadnější, než dostat vyšší výkon z motoru, který na to není stavěný.
Proč myslíš, že je v souvislosti s věkem a řidičským oprávněním u motorek omezen objem a výkon a ne max. rychlost? Jsi tu známý, jako průkopník slepých uliček, tak mě to od tebe zas tak nepřekvapuje, ale...
Dvě věci, a jedna je zásadní.
Lidskou blbost nezrušíš legislativním nařízením, můžeš jí do jisté míry regulovat, ale když nařízení je vymahatelné a je důsledně vymáháno.
Druhá věc je, jak už jsem psal, v řadě zemí, které jsou vzorem pro naše cykloaktivisty, na cyklostezku mohou i malé motocykly. A to souvisí s tím prvním.
Co se povedlo?
Povedlo se odstranit z legálního trhu kola s římým nábovým motorem, a o to šlo, byla to levná konkurence.
Co se nepovedlo?
Zamezit přestavbám a úpravám odstranění omezovače přípomoci při rychlostech nad 25 km/h, čili údajné "nebezpečí" zůstalo, jen si prodejci a výrobci mnou pracky, jak za ně úředník snadno zlikvidoval konkurenci.
Ale všechna ta moudara o elektrostroji řítícím se 40kou mezi krasobruslaři, maminkama s kočárkama, a stařečky venčícími psíky jsou vymyšlená a vyfabulovaná. Nic takového se neděje, občas se ukáže "natržené játro", ale zatím jsem nepotkal nikoho takového s motorem.
Ti, co odstraňují omezovač (paradoxně to dělají i ti prodejci "legálních" kol) mají zřejmě pro své počínání jiný důvod, než plašit děti na cyklostezkách.
Abych tě uklidnil, mám legální kolo se středovým motorem a o vložení šajzíku co odstraní rychlostní limit přípomoci mě nenapadlo uvažovat ani chvilku, ne kvůli úředníkům, ale proto, že mojí prioritou je dojezd a ne rychlost.
Střeďák, násobně dražší než motor přímý, má jednu výhodu. Při jízdě bez proudu klade minimální odpor, nepostřehnitelný. Měl jsem za to, že šlapat na elektrokole je nepohodlné, ale bylo to dáno těmi širokými a těžkými 29 plášti. Po přezutí zjišťuji, že si na tíhu lola zvykneš, a velkou část cesty jedeš "zadarmo".
To ti přimý nábový motor nedá, brzdí jako tuhé dynamo.
Pokud by příné motory podlehly v konkurenci náročnějím a dražším převodovým střeďákům, byo by to fér. Ono jim však bylo z moci úřední znemožněno konkurovat, pod snadno vyvratitelnými záminkami.
No, a ten technický argument, proč omezují i výkon a ne jenom rychlost, jsem od tebe dosud neslyšel, jen spoustu balastu a občas nějaký ten kopanec.
"Nejsem si jistý ani v tom, proč nepovažuješ za rozumný a technický můj argument, že vypnout omezovač přípomoci je mnohem snadnější, než dostat vyšší výkon z motoru, který na to není stavěný.
Proč myslíš, že je v souvislosti s věkem a řidičským oprávněním u motorek omezen objem a výkon a ne max. rychlost? Jsi tu známý, jako průkopník slepých uliček, tak mě to od tebe zas tak nepřekvapuje, ale..."
https://www.nakole.cz/diskuse/24821-omezeni...
Nebavím se o motorkách a legislativě kolem nich, a nerozumím argumentu že co je podle tebe snažší.
Prostě výkon a rychlost jsou dvě naprosto nezávislé veličiny.
Nebezpečná je hmotnost v kombinaci z rychlostí, tedy papoušek na těžko pořádně rozjetý nadělá při nárazu víc paseky než kuřecí hrudníček na silničce.
Výkon do rovnice nevstupuje.
Motocykly jsem ti dal jako názorný příklad. Na legislativě motocyklů a elektrokol se podíleli i technici, kteří jim rozumí lépe, než ty, nebo já.
A ti vědí, že výkon do rovnice vstupuje naprosto zásadním způsobem, pokud omezení rychlosti vyřadíš z provozu.
Byrokrat není hloupý a je mu jasné, že první, co spousta lidí udělá bude, že vyřadí omezení rychlosti z činnosti.
Byrokrat, po konzultaci s technikem také ví, že omezení výkonu je jako prevence proti obcházení předpisů účinnější, protože dostat vyšší výkon z motoru, který na to není stavěný, je vlastně nemožné.
Byrokrat má naštěstí stejný názor jako já, takže se tvojí neschopností pochopit tuto problematiku nemusím znepokojovat.
Rychlost je zcela závislá na výkonu. Když tomu motoru nedáš výkon, tak to do kopce prostě nepojede a dosažená rychlost je závislá na výkonu toho motoru. Jen ty HUB motory při práci v nízkých otáčkách jen topí a všechno spotřebují na své ohřátí. Prostě ten převod mají blbý. Fyziku nepřekecáš. To, že ty HUB motory při nízkých otáčkách víc hřejí, než jedou a do kopce potřebují veliký výkon, aby to vůbec jelo, to je jejich těžká nevýhoda. Na druhou stranu jsou jednoduché. Možná, kdyby se postavily a budily lépe, tak by i v nízkých otáčkách lépe jely. Ale jejich stavba je ošizená, jak jen to jde a budí se obdélníky.
Trochu jsemna tom pojezdil, Brahmo.
Rychlost, o které se bavíme, je u těch hub motorů tak 15- 20 km/h pokud osazeno v 28" kole. To není vražedně moc.
Když pojedeš na motoru 20kou, bude ti "žrát" míň než zpřevodovaný střeďák Bosch, pokud to bude po rovině. Fyziku neokecáš, ty převody něco vezmou. Naopak, abys udržel optimální otáčky v kopci, vezme si to o dost víc, převodový motor zpomalý pohyb aniž by snížil otáčky motoru, to přímý motor neumí, tak potřebuje výkon.
A o tom se tu stále dokola bavíme.
Nejde o to to hnát 50kou po cyklostezkách, jde o to mít legálně možnost mít v záloze dostatečný výkon, abys kopce přejel.
Do hor přímý motor stavěný není, ale na mírně zvlněnou krajinu by byl velmi dostačující, dostatečně účinný, jednoduchý a také o dost levnější.
Tedy nepříjemná konkurence.
Mám Lectron Voyager RSX 2017 a na odblokování mi funguje 1919. Hodnota omezení se dá zvýšit na 45 Km/h, což už stejně neušlapu, takže ve volném terénu jezdím po rovině 35-38, když zaberu tak 40. Když jedu do práce (21 km), tak se vyšší rychlost hodí, jinak na výletě dávám přípomoc 6 a to jede při pohodlném šlapání 25-28.
Presne tak, ja uz neuslapu ani pres 40km/h a to jsem si zmenil talir z puvodnich 38 zubu na 44. Proste uz rychleji slapat nejde. Limit rychlosti mam nastaveny na 35 km/h. Vetsinou jezdim tak do tech 32 km/h mimo mesta na cyklostezkach. Mam to hlavne na cesty z prace a do prace. Proti normalnimu kolu mam cestu z prace kratsi o 15 minut a z 99% mne fouka protivitr, tak mne moznost zvyseni limitu maximalne vyhovuje.
Mám Lectron Voyager MRS 2018 se středovým motorem Lectron Drive 250W / max. 500W. Heslo 1919 nefunguje. Zná ho někdo? Dík
Upozorňuji na uživatelské nastavení samotným jezdcem bez informace prodejce / výrobce. Informace o nastavení nad limit 25 Km/h se registrují výrobcem a v případ problémů v dvouletém období od koupě se pohlíží na přenastavení limitu jako neoprávněný zásah do systému pohonu. Bacha na to. Neříkám, že to není super poježdění.
Nestačím se divit, jaká diskuze se rozpoutala. Každý má přece svůj vlastní důvod proč pořídit el. kolo, do jaké rychlosti chce pomoc a jezdit...
Ten můj je například ten, že na el. kole jezdí manželka (má bohužel zdravotní problém), ale doporučil bych to všem chlapům (tedy pořídit el. kolo robce), protože: v klidu si jedu svoje, v terénu, na krev, kam chci a jak rychle chci a žena spokojeně přede mnou, nemusím se otáčet, nadávat...
Jenže na rovince to chci občas napálit a tam už nestíhá.
Tak, heslo na Lectron Voyager MRS 2018 je 1717, dnes mě to stálo 150,-kč (svině jedny). A pozor!! Nastavit to lze na max. 30km/h!
Naprosto souhlasím a za heslo moc děkuji. Těch 30 bude naprosto stačit, víc se stejně i při nejtěžším převodu neušlape.
Nojo, ale takhle vás předjede každý Favorit, o opravdové žiletce ani není třeba hovořit. 30km/h to je chabé.
No, s tím se dá počítat.
Hejno papoušků na žiletkách mě na rovinách předjíždělo běžně a neuděláš s tím nic.
Nandáš jim to v kopcovatém terénu, když budeš mít dostatečnou kapacitu v bateriích, nahoru jsi rychlejší a dolů stejně rychlý.
Když tvrdím, že motor není od tohp, abys jezdil rychleji, prostě jen zacpáváš uši
http://www.hybrid.cz/pozor-na-nelegalni...
“Jmenovitý výkon pohonné jednotky v elektrokole nesmí překročit 250 W a celkové napětí elektrického systému nesmí být vyšší než 48 V. Maximální schválená rychlost elektrokola s asistencí motoru může být nejvýše 25 km/h. Po dosažení této rychlosti je výkon motoru postupně snižován až do úplného vyřazení z činnosti,” říká Štěpán Pleskač z Apache Bicycles.
Elektrokola, která tyto limity převyšují, jsou klasifikována jako malé skútry a také se na ně vztahují požadavky jako na skútry. Povinné je u nich provedení typových zkoušek, registrační značka nebo hrazení povinného ručení.
„Po nějaké zvýšené kontrole e-cyklistů v provozu nevoláme. Chceme jen upozorňovat na vysoké riziko postihu například v případě nehody, při jejímž vyšetřování se na takové nepovolené elektrokolo s vysokou pravděpodobností přijde,“ doplňuje Štěpán Pleskač.
Definuj "jmenovitý výkon".
Je elektrokoloběžka skůtrem?
Ouřada by měl vymyslet směrnici :-)
Pokud se koloběžka ze zákona považuje za jízdní kolo, připadá mi logické, že koloběžka s elektrickým motorem může být elektrokolem (stále jízdním kolem).
Pokud by někdo ovšem toužil aktivovat motor koloběžky pouze, když se jezdec odráží, mohlo by to vést na zajímavé technické problémy... :-)
Právě, mají ve vyhláškách dirku :-)
Ono celkově koloběžku zákon ani vyhlášky příliš neřeší, sice konstatují, že je to jízdní kolo, ale současně pro tebe platí, že máš mít při jízdě nohy na šlapátkách, měl bys mít 2 nezávislé brzdy, odrazka v pedálech a paprscích kola...
Což zvlášť u malých koloběžek (bez motoru) býbá problém...
Ale jelikož zákon (a asi nic jiného neříká), co vlastně koloběžka je, líbila se mi myšlenka, že je to vlastně skateboard s řidítky, tudíš nejde o vozidlo a na chodník se může...
Případně další originální myšlenka - nemotorové vozidlo se pohybuje lidskou nebo zvířecí silou, což pro koloběžku neplatí, protože pokud na koloběžce jedu = nedotýkám se silnice, tak se pohybuji setrvačností nebo gravitací, což nesplňuje definici vozidla.
No a pokud se zrovna odrážím, považuji se za chodce vedoucího kolo, což se za vozidlo taky nepovažuje a četnost střídání režimu pohybu přece na výsledku nic nemění, ne? :-)
No, mě tuhle předjel jeden na té elektrokoloběžce docela fofrem, asi víc než 25 km/h, motor měl MagicPie v zadním kole, počítám, že pod stupadlem měl 36V baterii, takže měl 750W stroj, bez PASu, na páčku, prostě jednoznačně podle místních rozumprdů a deklamátorů vyhlášek motorka.
Bez přilby, předepsaných světel, a navíc na Modřanské cyklostezce. Takovej bordel, protože mi ujel, nestihnul jsem se zeptat eslu má u sebe řidičák.
Ouřad to má děravý jak cedník.
Mě nedávno předjelo do prudkýho kopce elektrokolo, tipoval bych, že minimálně 250W jsem v ten okamžik do pedálů dával, profrnknul okolo mě a ten zmetek ani nešlapal!
Nenadělal jsem nic... :-)
To bych něj volal 158 :-)
No upřímně mnohem víc mi vadí riskantní předjetí od auta... i tam je ale cyklista prakticky bezmocný. I kdyby sis opsal SPZ, nic to nedokazuje, jestli by se policie zabývala jednoznačným videozáznamem, je otázka, asi by našli výmluvu, proč to neřešit... nebo naopak vytáhli na stěžovatele GDPR.
Takže rozčilovat se nad elektromotorkářem, když se chová rozumně, nebudu. V pořádku to není, ale jsou mnohem horší věci...
Co auto, ale kamion s návěsem....
Ono fakt nejde o výkon pohonu, ale o toho konkrétního člověka. Ale výkon lze legislativnę omezit, lidskou blbost nikoliv.
Právě, když už nejde omezit lidská blbost, tak se musí omezit to, co se dá. Nějak se ta rychlost těhle elektrohybů regulovat musí. Nelze tolerovat elektromotorky, které se tváří jako běžná kola.
Ale milý bráhmo ty jsi zaspal dobu, ona ta rychlost elektrokol omezená je. To že někdo jede rycleji nemusí být nutně díky motoru ale výkonu samotného jezdce. Tak co pořád chceš omezovat rychlost když omezena už dávno je.
Leda ža by jsi toužil omezit rychlost všech cyklistů, nelze přece tolerovat 120kg řízka na horáku řítíci ho se 30km rychlostí a zabijecího všeho živého co mu stojí v cestě:-)
Ona omezaná sice je, ale určitě jsi si všiml, kolik lidí se tohle omezení snaží obejít.
Řeší se to nejměně v polovině vláken ohledně elektrokol.
Jasně ona je i omezená rychlost na silnicich někde na 30 či 50 nebo 90km/h a jsou jedinci kteří to nerespektují. Podobné je to i zde.
Ovšem nějak jsem si nevšimnul že by někdo proto omezoval jako trest výkon motoru u aut či motorek. Omezení výkonu u motorky souvisí s věkem řidiče a nikoliv rychlosti (spacilni vysvětlení pro brahmu) :-)
Ja nejsem v žádném rozporu s omezením rychlosti elektrocyklistů na 25km/h.
Zrovna tohle téma bylo založeno pro získání přístupu (hesla) k odstranění toho rychlostního omezení :D