rád bych si jako doplněk k mtb pořídil něco takového http://www.merida-bike.cz/silnicni-kola/speeder ,rovná řídítka, kotoučové brzdy, silniční převody a širší pneu Schwalbe G-One) na zpevněnou šotolinu. Má někdo zkušenosti či případně jiný tip, díky
Jako alternativa silničky asi vpoho, otázka je jak široké pneu tam dostaneš, 28mm stačí na průjezd šotolinou, ale pokud chceš 40mm, třeba to nepůjde.
Jinak 40mm Schwalbe z řady One mají jednu podstatnou nevýhodu, a sice že jejich guard je stejně široký jako u silniční gumy, cca.12-15mm, takže když přejedeš sklo, s největší pravděpodobností píchneš nebo řízneš, stejně tak trn.
Pokud budeš jezdit tuhle gumu na nízký tlak kvůli kofortu, tak nejspíš i cvakneš.
Ale jinak nic stresujícího.
Myslím že bys poskládal za 35 karbonádu do 7,5kg v singlespeedu a stačilo by ti to na to co chceš, něco takového jsem dával dokupy.
;)
Prosímtě jen pro zajímavost, co ty máš proti přehazovačce? Všiml jsem si, že už po několikáté doporučuješ siglespeed a já nechápu proč?
Chápal bych, že by to někdo mohl chtít z tréninkových důvodů nebo pro specifické disciplíny, ale pro libovolné běžné použití přece musí být výhodnější mít aspoň pár převodů na výběr než ušetřit ty gramy?
Možná to tak vyznívá, ale vůbec nic :)
Akorát zrovna u takového kola je možná přehazka a dvojtác zbytečné, ale na to si každý musí přijít sám, a ne vždy je to pro toho cyklistu vrchol pokud nemá dlouhodobé srovnání a zkušenosti s oběma typy + nechce dělat na kole v různých režimech jízdy spoustu zajímavých věcí.
Tady to byl jen příklad jak ušetřit dalšího půl kila.
Ale máš pravdu, protože myslím že 80% cyklistů místo aby se z kopce zabalili aby nemuseli vůbec šlapat, raději dupou těžký převod a jedou pomaleji a ztrácejí síly.
A z těch 20% co se zabalí, jen asi 5% je schopno akceptovat singlespeed, takže tak 1% z celku, a z nich tak 1% mají nebo někdy jeli na singlespeedu, to je míň než promile.
No vzhledem k tomu, v jakém stavu mám přehazku na šrotokole (přesmykač byl zarezlý asi od začátku), tak když jedu pro něco do města a podobně, nechávám tam lehký převod a neřadím, takže si to asi umím trochu představit.
No a vychází mi z toho, že abys dokázal vyjet běžné kopce (byť ve stoje) a neumřel, musíš mít poměrně lehký převod. S tímhle převodem bude potom na rovině limitem rychlosti maximální kadence, co ušlapeš. No a bude-li to navíc mírně s kopce, předjede tě cyklista, co to na těžký převod jen šolichá, zatímco ty můžeš nohama kvedlat jak v mixéru a rychleji už nepojedeš... a to jsou přesně ty momenty, kdy začnu s páčkou kvedlat ve snaze dostat tam těžší převod...
Takže asi lze najít trasy, kde to může být výhodnější, asi jsou cyklisté, kteří i tak budou hodně rychlí, ale má to asi stejný smysl jako když občas zkouším předjet na koloběžce laxní cyklisty... :-)
Možná by to chtělo aby sis přečetl co jsem psal o různých režimech jízdy.
Ale co už, napíšu to tady ještě jednou:
Klíčem k efektivnosti je aerodynamika, pokud ta nestačí, těžký převod je k ničemu, takže když vycházím z převodu při jízdě už z velmi malého klesání (skoro rovina), zabalím se a chvilkově šlapu vysokou frekvenci, pak přestanu a zabalím se úplně a ještě aniž bych šlapal, dál zrychluju než se kinetická energie zase potká s aerodynamickým odporem.
Kopce nahoru jsou peklo, lepší ze sedla než v sedle. Klíčem k úspěchu je jízda na vlně, kdy maximální rychlost ve sjezdu znamená výjezd protikopce zadarmo, nebo aspoň udržení frekvence která není ze sedla.
Jízda po rovině je na jeden převod spočítaná tak, abys mohl šlapat těch svých 90/min při optimální rychlosti cca. 30km/h na silničce, případně méně pro jiné biky a MTB, vše dané aerodynamikou jezdce+kola.
Za mně silnice s převodem 46/16.
Pro MTB bike třeba 30/17 apod. - co ti na většině tras dovolí vyjet všechny kopce.
Pro to gravel fitko na 40mm gumách bych volil něco jako 40/16 atd.
Akcelerace je super rychlá z nuly, stejně tak v zatáčce, řadí se v nohách.
Tělo si zvykne, plíce to rozdýchají, nohy si zvyknou dávat 45-160/min, jen na srdce se musí dávat bacha, protože jde o režimy dlouho anaerobně, málo jen čistě aerobně.
Takže je nutné správně se krmit a pít, a nepoužívat stimulanty.
Omlouvám se za offtopic.
"Pro MTB bike třeba 30/17 apod. - co ti na většině tras dovolí vyjet všechny kopce."
V tom případě, posadit tě na zpřevodovaný kolo, tak vyjedeš výtahovou šachtou do patnáctýho patra bez zadejchání. A nebo jsi ještě nejel ani zdaleka všechny kopce...
Já mám i zpřevodovaný kolo, ale to je fatbike, a tam pokud je nenaložený tak stačí 1/1, jinak 21/36, ale to už postrádá smysl to šlapat, lepší je jít pěšky, protože ta jízda pak není efektivní co se týče vkládané energie - tzn. Moje tělo nebude potřebovat 21/36 aby si odpočinulo, ale proto že se to i tak musí rvát ze všech sil skoro ze sedla, a to na fatbiku ve sněhu nejde.
Na MTB jsem nikdy nepotřeboval převod lehčí než 1/1.
Takže znovu - má to jiný než tréninkový přínos?
To, co popisuješ jsou jen způsoby, jak zmírnit handikep absence přehazovačky. Pokud potkáš stejně trénovaného jezdce na kole s přehazovačkou, bude rychlejší.
Pokud tě to nutí fungovat anaerobně, je to neefektivní využití energie. Tím netvrdím, že to nemá smysl (pro některé je nesmysl jezdit na kole, když můžou jet autem), ale nevidím žádnou výhodu.
Výhodu uvidíš jen pokud zjistíš že se to srovnalo s přehazkou, a máš lehčí kolo které lépe zrychluje do kopce, které tě nepošle v kopci do kopru protože jsi nezařadil, nebo bahno, nebo tě stojí ročně ranec, nebo na výjezdu ze zatáčky zabýváš řazením místo abys zrychloval, nebo spadneš na přehazku a pak ti vletí v kopci do drátů a urveš ji, nebo máš řetěz který je tak úzký že funguje řazení jen když je úplně čistý a namazaný a další nebo...
Milovník dráhy :-)
Přesně to jsem myslel těma specifickýma disciplínama, dráze nerozumím, asi to pro závodníky smysl dává, nemají tam kopce a asi víc rychlostí nepotřebují.
V případě krasojízdy nebo jiných akrobatických kousků bych dokonce i chápal, že by to s volnoběžkou nešlo.
Ale jiný než tréninkový přínos při jízdě venku prostě nevidím.
Taky mi není jasný v čem, mimo technické jednoduchosti, to může být pro jezdce přínosné.
Vždyť i Holanďani mají na svých kolech 3 kvalt :-)
Jestli chce technickou jednoduchost, tak skončí buď u koloběžky, inline bruslí nebo dokonce poběží bos. :-)
Asi bude hodně individuální měřítko, kolik složitosti a hmoty navíc se ještě za nějaký přidaný komfort vyplatí vozit, ale já bych přehazku řadil mezi klíčové okamžiky ve vývoji kol, protože jezdec jako každý motor pracuje efektivně jen v omezeném rozsahu otáček.
Jaký si to uděláš takový to máš - ty teď mimo jiné říkáš svému mozku že pokud nebudeš jezdit s přehazkou, nebude to stát za tu námahu, ačkoli kdybys jezdil na singlespeedu, byl bys za čas mnohem víc fit a možná bys i nějaký triatlon na efektivním kole vyhrál.
Přirovnání k motoru je velice trefné. Buďto kopce jen šolicháš, případně tlačíš - nebo dáváš pořádně na prdel "klikovce" (kloubům, šlachám, svalům). Rvát kdejaký stoupání v nízké kadenci silou je prasárna, když se nabízí efektivní alternativa. Singl je dobrej tak akorát do rovinatého města, nebo pohodovej vejletík kolem Labe u Poděbrad. Prostě póza...
Ještě jsem na singlu neviděl na silnici ani jednoho profíka. A ti mají v nohách dinamit. Gramařině obětují statisíce, přesto vozí dneska dvanáct kvaltů, klidně odstupňovaných po zoubku. Právě pro tu maximální efektivitu v úzkém pásmu otáček.
A ty se chceš srovnávat s profíkama kteří dopují, žerou sračky, mají kryolázně, jezdí v balíku, mají karbonády za čtvrt až půl mega od sponzorů zadarmo 5 kol na sezónu, a když píchnou tak přiběhne maník co jim dá nový kolo?
Co má tenhle maličko hysterický výlev společného s (ne)převodama, efektivitou šlapání a zatěžováním (přetěžováním) kloubů, šlach a svalů ? ;-)
Motáš 2 jevy dohromady - profíky co jezdí na kolech za statisíce co jim dal tým, pleteš dohromady s amatérama co do toho dávají statisíce aby se mohli účastnit soutěží UCI.
A do toho tvrdíš že singlespeed je dobrý akorát na rovinku a že je to póza, ačkoli mnohem větší póza jsou furtkaři kteří chodí pěšky často nahoru i dolu, a když zaprší, jedou domů metrem apod.
Profíky jsem zmínil, ale i jako chcípáček a ryzí amatér náramně ocením 2x10 kvaltů s kazetou 11-25 na karbonu, který jsem si zaplatil jen a pouze ze svých.
A i ti profíci mají těch čtyřiadvacet kvaltů ne proto, že jim to někdo zaplatil, nebo nařídil - ale protože je to pro ně zdaleka nejvýhodnější.
Ale prd, zase jsem skočil na lep apoštolovi slepé uličky. Pár takových, jako ty, už tady prošlo. Páka na řidítkách, výkyvné sedlo, šlapání středem chodidla... No, tak přidáme singl :-)
Kámo, a to ještě kdybys zjistil jak ti to jede na FWD poladěným lowraceru s tailboxem.
Teďka jezdíš po rovince na silničce dlouhodobě 30km/h, ale na lowraceru bys jezdil 40km/h a po 500km bys pořád neměl rozsekaný zadek ani ruce a krk, a pořád bys měl průměr 35km/h i s křižovatkama, semafory, šraňkama a přestávkama všeho druhu.
Silnička je super výhodná na dovolenou do Itálie (na ty jejich stoupáky bez vln) když ji musíš namontovat autu dozadu na kouli.
Takže mega univerzální kolo co se týče cest, pokud je lehká.
Ale zpět - můžeš mi vysvětlit na co je ti na gravel kole(a MTB, a dalších pomalejších kolech) převod s kterým můžeš šlapat 50km/h?
Čoveče, byl jsem už na několika čtyřiadvacítkách, zadek, ruce ani krk jsem po pětikilu rozsekaný neměl. Jezdily tam taky leha, ale kromě právě zde diskutujících Radka a Jrr jsem žádné větší úspěchy leháčů nezaznamenal. Těch supernízkých už vůbec. Ti, co drželi tebou zmiňované průměry byli, vztekni se, na zábradlí. :-)
Jj, já ty vaše 24ky taky párkrát jel a nad 29km/h se nikdo na silničkách v prvních 6 kolech nedostal, a to jeli nonstop v balíku, než se utavili, a stejně vždycky na bedně stál ten magor , co vůbec nezastavil, a jel celou dobu v sedle až už se ani vymočit nemohl, tak ten měl vždycky přes 600km.
A kdo se před ním střídal, to se zeptej.
Nechce se mi teď dohledávat konkrétní mezičasy z K24, abych ti to vyvrátil, ale ti co míří na bednu určitě jezdí nad 30 km/h průměrku už od začátku.
Jen pro zajímavost jsem vylovil svůj výsledek z 2014 závodu 24h z Ústí a po necelých 5ti hodinách jsem měl najeto 160 km.
To znamená, že můj Ibex držel 5 hodin rychlost okolo 32 km/h (asi bych dohledal i GPS log). A ten Ibex samozřejmě jel v peletonu se silničkami (většinou na konci skupinky), pokud bych jel sám, byla by průměrka 25 a kdo ví jestli...
To jak se kdo dostane na bednu komentovat nebudu, pokud neporušil pravidla, nemám s tím problém. Když chceš větší objektivitu, najdi si závod, co se pojede jako časovka.
Jojo, ač se mi to příliš nelíbí a stále věřím, že lehokola mají hromadu výhod, tak na K24 se prostě, co vím, k bedně žádné lehokolo nepřiblížilo (aspoň ne celkově / v mužské kategorii).
Můžeme diskutovat o tom, zda nám chybí schopný jezdec, nemá dostatečně dobrý stroj nebo je to systémovým nastavením, že schopný závodník nebude jezdit na lehokole... ale na výsledku to nic nemění.
Jediní, kdo podle mě ukázali, že by mohli i vyhrát, byli velomobily z Nizozemí. I když já bych tyhle vozítka mezi lehokola ani neřadil, byť k nim mají o kousek blíž než ke klasickým kolům...
Každopádně lehokolo je primárně o aerodynamice a fakt nevidím souvislost s počtem převodů. Maximálně v tom, že jízdu na lehokole bez přehazky si představit neumím, zatímco na klasice je to jen nepohodlné. :-)
Hm, to máš fuk, je to prostě peloton pořád dokola, tam se to vyskupinkuje samo i kdybys nechtěl.
Na klasice je nepohodlné pořád jen sedět a šlapat stejnou frekvenci.
Ale jsou tací kterým to přijde skvělé.
Každý máme holt jiné priority.
Jinak asi máš pravdu že víc kvaltů je pro profíka k užitku jemnějším odstupňováním, ale jinak si trochu vedle s tím že by si nějaká valná hromada profíků odhlasovala že teď se budou vozit 12ky.
Spíše velké firmy jako Shimano, Sram a Campa se předhánějí s čím přijdou na trh aby neumřeli v bídě a zapomnění.
Tyto firmy sponzorují profi stáje a ty pak od nich dostávají zadarmo celou výbavu na sezonu za jejich reklamu.
Výsledek je takový, že se vozí komponenty, který tým ani stáj třeba nechce vozit, ale drží hubu protože je to skoro šumák, když to funguje v balíku, a mají toho haldy zadarmo - třeba kliky, brzdy, přesmyky by mohly být dál ale pro ten rok dopředu nejsou.
Shimano a jiné firmy mají už na 5-10 let dopředu vymyšlené strategie a skoro finalizované celé sady a ladí jen taktiku jak to co nejlíp prodat v daném roce.
Díky tomu je trh syt a všichni jsou happy.
jj, tyhle pindy se tu taky čas od času opakují ;-))
Tak jasně, je zajímá jen zavedení dané sady, už několik let vymyšlené, do výroby v tom roce, a profíky mají na odladění posledních neduhů rok předem.
Menší firmy mají mnohem lepší progress, a v komponentech mimo řazení taky lepší výsledky, akorát za šílené ceny a tudíž nedostupnost amatérům.
Ale jinak s tebou souhlasím že to jsou pindy akorát pro nějakého Rondu.
;)
Ale jo, asi mas s tim marketingem pravdu.
Neni to jen u kol, ale treba i u aut. Co let jsme se spokojene najezdili s karburatory a s bubnovyma brzdama bez posilovacu, a nejakem ABS nemluve. Jenze prodavat se musi, tak se nabidky "novinek" chytli frajirci a za nejaky cas uz to vnucovali kazdemu. A peti, sestikvaltova prevodovka, synchrony. Pritom i takova policejni Volha Carevna si vystacila se tremi.
Copak kola a auta, alee ve zdravotnictvi, tam teprv marketing vladne. Hned nekolika generacim pacientu bohate stacila pece stomatologa s provazkovou vrtackou. Obcas se namazala loziska, vymenil provazek - a spolehlivy a na udrzbu jednoduchy stroj mohlo dedit i nekolik pokoleni dentistu. Jenze nee - je potreba prodavat, tak se prijde s furt inovovanymi vysokootackovymi potvorami. Pritom takova provazkova vrtacka prospivala fyzickemu i psychickemu zoceleni tela jeste mnohem vic, nez ten tvuj singl...
Věř tomu že ti jezdí na tom co jim dá tým a prosazuje UCI, jsou to jen tupohlavci s nabušenýma nohama, jen pár z nich to jezdí hlavou, a navíc je to disciplína ježděná na výkon, ne pro radost.
Je jasné že budu na silničce za 150 litrů rychlejší než na singlu za 35, to nikdo nerozporuje, ale váha může být stejná.
Chápu, protože jsou tupohlavci, jezdí s přehazkou :-))) Hele, už stačí.
Možná by ses divil, ale já pro jeden takový tým pracoval, a nikomu jsem neříkal že by měli mít jeden převod, zvlášť když jezdí v balíku 45km/h a pořád se střídají na špici aby to tempo vůbec udrželi.
Jasně, ale není to třeba i tak, že na těžké silničce za 15 bys byl rychlejší než na "single za 35" prostě protože ta přehazka bude pro průměrnou rychlost ve zvlněném terénu mnohem větší přínos než kilo sem, kilo tam?
Tohle samozřejmě u trénikového nástroje nevadí, třeba Jirka tu kdysi popisoval veslovací lehokolo, smysl to dávalo, přestože nebylo extra rychlé ani praktické, ale těžko o takovém stroji tvrdit, že je lepší.
Samozřejmě nemám nic proti tomu, že tě taková jízda baví (jako lehokolista jsem hodně tolerantní), jen jsem se snažil pochopit ty výhody a zdá se, že výhody jsou řekněme subjektivní... ;-)
Kdybys mi už na začátku odkýval, že je to primárně tréninkový nástroj, asi by tahle diskuse ani nevznikla. :-)
Sportovci pro zlepšení kondice dělají různé blbosti, hokejisti prý bruslí se závažíma, prodávají se plavky, co zvětšují odpor vody, dá se hledat kontroly podle mapy, kde jsou jenom vrstevnice, viděl jsem na lezecké stěně v převisu týpka se 20 kg vestou...
Netvrdím, že se ta námaha nemůže vrátit, ale potom můžu rovnou jezdit na kole, které bude těžší a podle tréninkového plánu zařadím nějaký pitomý převod a nechám ho tam, ne? ;-)
Cyklisti posilují různě, ale dlouhodobou jízdou na těžký převod určitě ne.
No já si taky myslím, že být donucen používat lehčí převody než by mi přišlo přirozené, by trénikový přínos mít mohlo, ale vede to pak na to, že abych vyjel kopce v okolí, bude mě to limitovat na rovině a dolů s kopce.
Pokud se kompromis vyrobí těžkým převodem, nemyslím si, že by pak ty kopce byly zdravé, ale asi je to způsob jak kromě vytrvalosti trénovat sílu. Vzpěrači určitě zatěžují nohy ještě víc... já bych to nedělal. :-)
Hrách na stěnu házet jednodušší by bylo.
Každého cesta jeho.
Já se ti jen snažím vysvětlit že singlespeed ti může otevřít krajní limity tvé fyzičky do těžka i do frekvence + naučíš ho rytmice dechu a tepu.
A to vše mimoděk.
Ale když to nepochopí hlava, tělo těžko.
;)
A kolik asi tak lidí na tom jezdí?
Docela si všímám kola která jsou kolem a nevzpomínám si kdy jsem takové kolo viděl naposledy.
Asi tak nějak to bude.
Pokud jsi jen trochu fit, žádné převody nepotřebuješ.
A nemůžeš srovnávat svoje šrotokolo s efektivitou lehkého vyladěného stroje.
Plus pokud jsi zvyklý sedět jak pecka celou cestu na sedle v jedné poloze, tak tě buď cyklistika nebaví, nebo ji děláš z jiných důvodů než je radost z jízdy - to si neber osobně, mluvím obecně.
Tak pro někoho je zas jedna poloha a stejná frekvence šlapání právě to, co ho baví - proto mám třeba lehokolo, ale praktikuju to i na klasice.
Jelikož se snažím držet stejnou frekvenci, tak přeřazení na těžší převod znamená vždy zrychlení, a to i do kopce. Po chvíli si tělo řekne, jestli to už nepřeháním, tak to hrknu o pár převodů zpět. Častěji se stává, že kopec do té doby skončí.
S kopce dolů až na výjimky nešlapu a nesnažím se zrychlovat. Ušetřenou energii, kterou bych promrhal v souboji s odporem vzduchu, ať už při jakékoliv rychlosti, využiju k rychlému vyjetí protikopce. Možná celkově o něco pomalejší, ale mnohem efektivnější. Vyzkoušeno.
Jízda na vlně je dobrá pro velomobil, ale jinak se člověk uštve.