Pocházím z menšího města a většinu roku jezdím na kole do práce a z práce. Je to cca 13 kilometrů jedním směrem, takže tak akorát pro ranní rozcvičku a naopak protažení po práci (kdo sedí v práci za počítačem, určitě chápe). Musím říct, že jsem zjistil, že mi právě jízda na kole dává dobrý pocit…
Já bych ve městech zrušil cyklostezky úplně. Za ty prachy by mohly být širší krajnice na silnicích a ridici by si aspoň zvyklí, že jsme součástí provozu.
Si myslíš, že za těch pár malůvek barvou po městské ulici rozšíříš silnice v kraji?
Ty si opravdu myslíš, že v Praze se cyklisté topí v penězích vynakládaných na cyklostezky? Jako vtip je to dobrý :D
kdepak, tak jsem to nemyslel, že by rozšířili hned všechny silnice. to je blbost. spíš by mohli ty nové dělat o fous širší.
super se jede třeba po silnicích prvních tříd - tam bývá krajnice kolem metru. a stačila by na "normálních" třeba i nějaká půlmetrová i s rezervou.
nevím, možná se mnou souhlasit nebudeš, ale mám prostě pocit, že čím víc se staví cyklostezek, tím míň ohleduplně se řidiči k cyklistům chovají. mají přece táhnout na cyklostezky a silnice nechat autům.
kdyby cyklostezky nebyly, cyklisté by jezdili po silnici, a řidiči by je museli chtě nechtě respektovat. tolik "selský" rozum
Já myslím, že to spíš je tou naší všeobecnou hulvátskostí. I mezi řidiči se chováme na silnicích jako hulváti, tak proč bychom se tak nechovali k těm slabším a překážejícím pumpičkářům? To není stezkami, to je nějak v nás. Ty stezky to jen kompenzují cyklistům vůči řidičům. Ale na společných stezkách se cyklisté a chodci vůči sobě chovají stejně hulvátsky.
To, že na cyklistu řidiči řvou ať táhne na tu svou stezku, je jen způsob, jak mu dát najevo, že ho nechtějí ani vidět, natož nějak tolerovat.
No, řekl bych, že je to stejně "chytrý" návrh jako zakázat vjezd cyklistů do středu měst. Je to především o vzájemné ohleduplnosti.
Mám pod okny cyklostezku a pozoruji chování "lidí" - mnohé fyzicky znám, a mé oko slzí dojetím, když vidím známého - cyklistu t.č. pejskaře, jak svým miláčkem na vodítku klidně přinutí jiného cyklistu k zastavení a čekání, nebo objetí svého miláčka po okolní trávě.
Je hezké, že jsme se všichni stali tak krásně sebevědomí, bohužel na úkor ohleduplnosti a vzájemného respektování.
Mimochodem úplně nedávno jsem skrz mediální šum zjistil, že do středu města Pražského na kole úplně v pohodě můžu dál:), akorát nebudu smět místy, kterým jsem se odpoledne vyhýbal jako čert kříži:)
S ostatním hluboký souhlas
Taky jsi zjistil, že nebudeš smět jezdit tam, kde jsi, jako slušný a ohleduplný člověk, nejezdil ani před tím a normálně jsi kolo mezi davy jiných, sobě rovných člověků, vedl?
:-))
Včera jsem byl v Náchodě a chtěl jsem jet přes náměstí nahoru k zámku a ouha, značka "pěší zóna" a tak jsem zaváhal, že když pojedu pomalu, že by to mohlo jít, jenže z náměstí proti šli asi 4 pěší cyklisté a kola poctivě vedli. Neblbnul jsem, dodržel místní pravidla a náměstí v poklidu objel okolo :-)
Ne říkal jsem tím, že se tam tudy, až na nějaké výjimky typu kalamitní průtrž mračen hezkých pár let jezdit stejně nedalo, tedy z mého pohledu odpoledne 15,30-18,00 co jsem tak jezdil z práce....
Navíc jsem tam zaznamenal, že to tam strašně klouže, je to totálně ochozený...
Náměstí Republiky je totálně ošlapané a kluzké a tak plné lidí, že se tam nedá jinak než pěšky? Všechno ostatní mi celkem nevadí, ale Náměstí Republiky kloudně neobjedu.
Nemluvím úplně o všech místech, snad i ty chápeš, že jsem jezdil nějakým směrem a nevymetal všechny místa, která ty nutně potřebuješ a bez nichž se kloudně neobejdeš :)
Náměstí Republiky tak tam to je všemi směry napříč neskutečně dlouhý pochod, hotová letná, matně přemýšlím, že jsem jednou přes něj šel skoro jednu minutu pěšky, příště asi pojedu tramvají :)
Prostě jak Vyšehradským tunelem, palec na zvonek, a jedeš, co má nějakej pěšák věšet značky tam, kde cykloaktivista nechce!
Já Vyšehradským tunelem jezdím na kole mezi kolejemi. Nebudu se s nějakým měšťákem dohadovat o tom, jestli to předpisově vedu. Ostatně ta silnice mnohem méně drncá, než ta chodníko-stezka a auta dodržují alespoň nějaké předpisy.
Tak to tě chválím.
Stejně tak objedeš náměstí Republiky, jen to bude dost drncat :-)
Ještě pár zákazů, a oblíbíš si taky Magistrálu :-)
Kolem Náměstí Republiky jsou všude jen kočičí hlavy. Ty můj Favorit nesnáší.
Magistrálu jsem jednou zkusil, pozdě večer o weekendu. Jelo to pěkně, ale tolik adrenalínu zase už mít nemusím, abych to opakoval ve dne.
Pátek odpoledne, to když nedáš, zapomeň na okruh kolem Vítěznýho oblouku :-)
Jo, dlažba všude, a ne moc dobrá, na silničce s 20 mm plášti nesjízdné, kolo zapadne do spáry mezi dlažbou a ležíš. Prostě bude to chtít jiné kolo, nebo jiné město.
Okruh kolem Vítězného oblouku leda s novým kolenem. Takže zatím mám dost času.
Mám pláště široké 35mm a znám místa v Praze, kde také zapadnu kolem do škvíry mezi kostkami. A není to jen na Kampě.
Jak kde, někde mají smysl, jinde jsou překážkou a zbytečně vyhozenými penězi.
Prostě nelze na Prahu nasadit šablonu Kodaně nebo Amsterodamu.
Představa cykloteroristů "uděláme stezky - lidi budou jezdit na kole" nefunguje.
Ta "kampaňovitost" spíše jen škodí.
Teď, jak zavřeli Blanku, a byl dopravní masakr, jsem si vzpomenul na ty "dopravní experty" jak věštili, jak ten tunel Praze přitíží a blábolili krávoviny o "dopravní indukci"
Viď:-))
Zrovna v ten den, kdy zkolabovala Blanka, jsem jela ráno před sedmou autem. A říkala jsem si v tom masakru, jak jsme jen mohli žít kolik let bez Blanky. No normálně. Před sedmou bývalo celkem volno. Dnes už není, nebo řidiči už možná neznají bezblankové trasy...a nebo fakt Blanka naindukovala víc aut.
Ale v pondělí ráno jsem vezla vnuka z Prahy do Říčan do školky. Cesta tam v pohodě, protože proti hlavnímu proudu.Cesta zpátky do Prahy katastrofální. Jedno velké parkoviště směrem na Prahu.
To jsem si fakt říkala, že tohle denní auto-dojíždění bych asi neunesla. Chudáci Přípražané. Měli by přesedlat na kola:-))
V pondělí to bylo ještě fajn, naprosto děsivej pro ně musel být čtvrtek :)
Pokud někdo má zájem za 3/4 hodiny předjet na kole 500-700 aut můžu mu navrhnout zážitkovou trasu :)
Možná by se tím dalo živit ?
Navíc některé ty lidi už znám, třeba paní co vypouští děti z Tourana na první chodník Uhříněvse ve směru od Kralovic aby těch 600-700 metrů do školy došly a která má pak na sedadle spolujezdce krabici s kuskusem ? ?:) a pal snídá zatímco se posunuje v koloně ke kruháku.
Jeden chlápek se tam pravidelně holí :)
Dneska mě předjelo jedno auto u Stupic, v Uhřínevsi u kruháku jsem ho předjel já....
Kolona mezi Petrovicema a Háji, Kolona na mírového hnutí, kolona na Turkově, kolona na Vyskočilově....
Kolonokolorit :)
No, oni trochu ty "bezblankové" trasy upravili aby se ta auta neflákala městem a pak když to zavřou, hned se to všechno zašpuntuje.
Honza to stihnul otočit a dítě do školy nedovezl.
Mě spíš překvauje, že nemají ty systémy zálohované, vypadne jim nějaké železo a jim to trvá půl dne, než to rozchodí.
No, a pak taky ten systém varování je nějak naprd, tenhle směr neumím, ale třeba od nás
slavná chytrá dálnice varuje řidiče před špuntem až když už nemají kam uhnout, nebo hůř, na zašuntovanou si najedou a vycouvat nelze.
Dopravní informace z radia jsou obvykle zastaralé, stačí ta půlhodina a všechno je jinak.
Zdá se, že spolehlivě funguje navigace napojená na mobilní síť, reaguje pružně na měnící se dopravní situaci, jen to žere data.
Taky jezdím od jata do podzimu na kole, ale.. Jak řešíte zabezpečení kola ve městech? Poradíte mi někdo, jestli existuje něco, co by mi ideálně v případě ukradení poslalo upozornění třeba na mobil, že je kolo v pohybu? Hledal jsem a nic podobného nikde nenašel.
Na co ti to bude?
Až se dozvíš, že je tvoje kolo v pohybu, bude už pozdě.
No přece za tím kolem vyšle bdělou, snaživou a rychlou policejní hlídku a ta to kolo dohledá a přiveze zpět majiteli :D
Přes tu simku v mobilu dokáží pohyb sledovat.
Služba ale rozhodně není zadarmo.
A také se ten mobil s GPS snáze vysílá a přijímá signál z družic z vnitřku karbonového rámu než z ocelového nebo duralového. Na vodivém rámu to není kde schovat a tak to zloděj utrhne a zahodí jako první.
Viděla jsem to zatím nainstalované pouze jednou a jaké kolo dotyčný měl, to fakt netuším.
Nevím o tom nic, než jen to, že to existuje a když se to zaplo, nesměla jsem se k zamčeným kolům přiblížit dřív než se to zase vypnulo.
To je všechno k prdu.
Těch případů, kdy si majitel sám našel ukradené auto, a policie odmítla zakročit, už taky pár bylo.
Jeden kamarád přišel ve Valencii na letišti o netebook, uřízli mu popruh přes raneno a zdrhali. Jako technologicky vyspělý nahodil mobil a trasoval pohyb notebooku. Obrátil se na policii s tím, že ví, kde právě je, byl na parkovišti v jednom autě.
A policista mu řekl, ať se zastaví druhý den na služebně, že to s ním sepíší....
Tohle je ve světě naprosto běžný postup policie a podle jejich pravidel. My jsme "zhýčkaný" okamžitým jednáním a příjezdem policie i na kdejakou "prkotinu" a pak podobné jednání v cizině našince hodně vykolejí a přivádí v úžas.
Vy v Hradci jste možná "zhýčkaný", ale my Pražáci jsme podle naší primátorky "zpovykaní":-))
Teď jsem někde čet, že už dlouho zpovykaní nebudete, že už začíná balit a bez povyku bude odcházet :-)
Jj, byla odejita poté, co plánovala zůstat. Ale vše záleží na nás, koho si navolíme.
Krnda s Pandolínkem toho fakt moc pro Prahu neudělali, holt, kdo nic nedělá, nic nezkazí:-))
Nicméně faktem je, že pořád je na tom Praha v porovnání s jinými souměřitelnými evropskými městy (klidně i cykloměsty), docela přijatelně.
Teda Lanno, jak můžeš takhle lhát?!?
Ona se přece rozhodla SAMA nekandidovat, protože se chce věnovat rodině a za Prahu vyřešila v době své působnosti ty největší problémy!
Nebo snad chceš její slova zpochybňovat?!?
:o)))
Zpochybňovat? Já?
https://www.novinky.cz/domaci/465749-prazane...
https://www.echo24.cz/a/SLYgE/doprava-v-praze...
Chápu to, policajt hlídkující na letišti má jiné úkoly, než honit zlodějíčka.
Jen prostě to ukazuje na skutečnost, že nějaká lokalizační zářizení jsou vlastně jen vyhozený prachy a před krádeží neochrání ani be vyhledání nepomohou.
Než policajt založí ty kopíráky do psacího stroje, je kolo v Rusku, nebo jiné prdeli světa
:-D:-D:-D To jsi mi připomněl jednoho policajta sepisujícího výpověď na psacím stroji. Uvařila jsem mu kafe, postavil si ho vedle stroje a když válec došel na konec řádku, škrrrk a hrnek se válel po stole a kafe rozlité málen v klíně. Raději jsem se neřehotala moc nahlas...
I u policie se projevuje technický pokrok. Nevim jestli bys dneska našel někde alespoň jeden kopírák. Možná tak u nějakého téměř důchodce a to ještě z nostalgie :-)
No, to vybavení služeben je žalostné, byl jsem asi před půl rokem na Spořilově si vyzvednout ten ukradený a nalezený mobil a tak jsem se tam trochu rozhlížel.
Takle si fakt nepředstavuju služebnu 21.století.
I když popravdě, na služebně španělské Guarda Civil to vyadali obdobně, jen snad ta soška Panenky Marie u nás chybí.
Kus řetězu přichycený ke kolo a k němu přivařené plechovky, to je slyšet daleko :)
Jinak takový přístroj a jeho provoz tě bude dle mě stát víc než kolo ...
Já někdy opravdu kus řetězu používám, jen tedy bez plechovek :)
Jinak jsem projela několik dost velkých zahraničních měst a cítila jsem se snad vždy úplně bezpečně. Naopak např. po každém průjezdu Turnova jsem ráda, že žiju. Tam pro cyklisty není vůbec nic.
Jistě, že existuje.
Existuje udělátor, který ti na mobil pošle sms, že se s kolem hýbe.
Reaguje to ale na jakýkoli pohyb s kolem, takže když ti do něj někdo neopatrně drkne, dostaneš sms.
U dražšího kola je nejlepší zámek - žádný zámek.
U běžného nějakým festovějším k něčemu zamknout. Udělátko na sms je jen stresátor, někdo ti do toho nechtěně drkne a ty dostaneš v sámošce infarkt...
Taky to jinak nevidím, nikde nezastavovat a když už, nespouštět kolo z očí a mít pohotově pětačtyřicítku aspoň s gumovejma projektilama.:-) Na nákupy a zastávkový jízdy štatlem starou plečku. Tu ale zamykat.
Celkem se divím, žes nic podobného nenašel, sem do diskuze jsou na podobné věci umísťovány reklamy každou chvíli...
Ale praktická užitelnost je dost minimální, už to koneckonců vypsali níž.
Není to levná záležitost. Bude to reagovat na každý pohyb - při nechtěném otřesu zbytečný poplach, při skutečné krádeži už je to stejně "s křížkem po funuse". Kam to schovat, aby to zloděj neurval jako pvní a přitom to vysílalo. Potřeba pravidelného nabíjení.
Atd...
Jak píše Jarda, to že tě upozorní, že si přišel o kolo ti moc nepomůže.
Viděl jsem dvoje řešení.
Dvorky na kola, klece, vše pod zámkem.
Dalším řešením je kolo-šrot, plečka, krerou nikdo ukrást netouží.
V Evropě se používá kombonace obého, jen v Hradci dotují cyklověž :-)
Ale zase je krásná a zrovna ty bys to mohl ocenit :D
No, je hnusná, každý stožár vysokého napětí je hezčí...
Ale ty jsi ten "sociálně cítící".
Rak si představ, že místo stavby hnusný věže by město zaměstnalo pár hlídačů. Práce nenáročná, vhodná i pro hendikepované.
Asi půlka peněz za tu hrůzu a její provoz by se ušetřila, ušetřilo by se i pár lidem na dávkách a možná jim pomohlo se znovu zapojit.
Ale to by bylo rozumné a racionální, nikoliv efektní a hlavně, ten co si vymyslel tu kravinu by na tom nic netrhnul. Ani ti podplacení radní.
S výjimkou první věty nelze než se zbylým tvrzením souhlasit. Ekonomicky údržné to rozhodně není a nahrazení lidské práce strojem také sociální není. Ale zrovna tomuhle trendu se těžko brání. To by chtělo do těch radnic volit nějaké pomazanější hlavy, než tam volíme. Hlavy co nemají v hlavě jen kalkulačku a ještě cinknutou na odbočku pro sebe.
Pěkné sepsané.
Na druhou stranu Amsterodam či Kodaň +- mají stejný poměr autodopravy k celkové přepravě osob a ten rozdíl dělá slabší výkon tamní MHD :)
Jediný rozdíl je, že se jezdí v kolonách kol a mopedů ( v Amsterodamu to lze) a cyklostezky už dávno mají semafory , které ovšem na rozdíl od českých cyklistů tamní cyklisté respektují.
No a cesty kolem památek a historických budov nám pražákům záviďět nemusíš, máme zde totiž mocnou ochranářskou loby památkářů, která si přeje aby pražská dlažba byla ještě hnusnější než tak z 18 století a Technická správa komunikací ji v tom podporuje :(
po včerejším výletě mimo Prahu jsem vzpomínala na jízdu mezi auty docela ráda. naštěstí v Praze nejezdím centrem, tak se cítím docela bezpečně. včera kousek za Prahou ve vesnicích, kde silnice je dost široká troubil snad každý druhý. jeli jsme sice dvě kola vedle sebe, ale místa kolem bylo dost. další šok byl, když jsme stáli na kraji cesty v údolí Kocoura (cesta pod viaduktem ze Žampachu do Studeného u Jílového)a projíždějící auto nás málem smetlo z krajnice. potřeboval si dokázat, že on je v tom lese někdo víc.
Tak to přesně reflektuje moje pocity z ježdění.
V Praze vidím za posledních 10-15 let ohromný pokrok, slušnost převládá, také dopravní statistiky hovoří jasně, celkem se to dá a nikdo nás masově nepronásleduje ( i když to někteří rádi naznačují:(
Kolem Prahy překvapivě v prostorech kde bych čekal nejvíc tolerance, tedy v Polabí, člověk skutečně naráží na debily Od Všetat až po Poděbrady :(, kolem Jílového to je podle mě +- stejné, tam bych alespoň dal jako omluvenku ty klikatý silnice a stress z cyklistů škrábajících se do kopců, ale kupodivu silničně podobné Ondřejovsko, Vyžlovka a Kostelec jsem nikdy neměl problém...
Jezdím "Prahou" už nějaký pátek do práce. Ale jen mimo hlavní tahy motoristů, i když tam je nakreslený cyklopruh-to je tady uplná blbost, protože většinou cyklopruh náhle končí a je tam auto a nebo se auta "nevejdou" do svého! Takže já valím pouze těsně podle Vltavy či Rokytky po cyklostezce, kde je s cyklistama jen pár inlinů a mamky s kočárkama. Na běžné silnici je to sebevražda i s vyšší ohleduplností řidičů. A své kolo rozhodně nikde neodložím sebelépe zamčené. Už jsem o dvě přišel. Měl jsem chvíli elektronický klakson, reagující na nechtěný pohyb kola, ale byl tak hlasitý, že způsoboval infarktové situace.
Maminy s kočárama, nejlépe na inlinech a se sluchátky nebo telefonem na uchu ? = většinou pohyblivý a leckdy popudlivý zátaras :)
A nejlíp když mají ještě pejska.
Mně to teda přijde mnohem víc sebevražda na těch stezkách s inlajnisty, dětmi a kočárky. S končícími cyklopruhy jsem problém nikdy neměl.
Na průjezd mezi chodci (je to všude, chodci se běžně motají i v pruzích určených výhradně pro cyklisty) se mi osvědčuje reproduktor na řídítkách a ryčná hlasitá muzika.
Jak jsi v doslechu, chodci se otáčí aby zjistili odkud to jde, a uhýbají bez nějakých infarktových stavů.
To je ta kostička co se houpe na řídítkách, muzika do toho leze přes BT z mobilu.
> Podle statistik zemřelo na kole v roce 2017 v České republice 44 cyklistů a 353 cyklistů bylo těžce zraněno
Tohle je dost ošemetné, z toho čísla nejde zjistit, kolik z nich umřelo když jeli nalití bez světel v noci z hospody. Netvrdím, že je to tak nebo onak, jenom že by to pro nějakou relevantní interpretaci chtělo víc dat.
Kupříkladu jediný loňský a vlastně od smrti pana Bouchala vysoce pravděpodobně první mrtvý pražský cyklista se zrakvil sám někde na hranicích Prahy.
Další nehodu se závažnými následky přímo na Prahou na kole "rozebrala její oběť jako vlastní chybu.
Přímo tam také byl odkaz na policejní protokoly o nehodách.
A hlavně nehodovost cyklistů za 10 let výborný článek s linkem na rozbor nehod cyklistů
https://prahounakole.cz/2017/02/nehody-cyklistu...
Co pamatuji, tak ve statistikách SWOv Nederland říkali, že u zhruba poloviny cyklistů se závažným zraněním se nehody nikdo další "neúčastnil" .
Navíc si nemyslím, že nehodovost cyklistů se závažnými následky se týká jen jízdy nalitých z hospody, stačí si vzpomenout na titulky cyklistu srazil vlak (spěchálek) nebo záhadná smrt jednoho a závažná zranění dalších dvou cyklistů z Hodoníska... pánové si dali závod.
A to tady kolega furt koketuje s nejakymi zavody nadupanych elektrokol. To by teprv bylo maso :-))
Hele teď si u nás asi mládež z okolí začala pořizovat elektrokoloběžky. Slyšet to není, vidět to není, střihají to celé šířce našich silniček dost často na tom jedou dva-tři... asi nějaký levnější model, nadšený z toho nejsem, v sobotu dva profrčeli zezadu slalomem skrz naši rodinu " pokojně jdoucí na večeři do hospody" .... o prvním jsme nevěděli ani náhodou. odhadem 25-30 to mazalo...
Vyvoj nezazstavíš, co nevidět budou mít na tom tryskový pohon:-) Možná to bude i létat:-)
létat doufám ne :)
Bude :-)
Co se Prahy týká, mám pocit, že to není tak zlé, a že se to rok od roku zlepšuje. Praha je na kole celkem dobře průjezdná, chce to jen znát všelijaké ty myší díry a klidnější silnice, občas třeba umět s kola slízt a tlačit jej pár desítek metrů spolu s opěšalým davem, nebo si zajet kilometřík a vyhnout se stresující křižovatce (co to je, vždyť to jezdí zadarmo). I řidiči jsou čím dál víc tolerantnější, tedy v případě, že vidí tolerantního cyklistu, který to nerve na červenou přes přechod a dokáže se uhnout, ukázat, co dělá a spolupracovat.
Jediná věc, která mě od použití kola odradí, je, že se bojím, že třeba po pěti hodinách už kolo ve stojanu nenajdu. Přitom i stojanů je dnes už docela dost.
Ale to, bohužel, není věc dopravní, to je věc čistě mezilidská.
Lidská, a zdaleka není problémem jen Prahy.
Není nad to mít rychloupínače. :-)
Přední se vyndá snadno, a je to celkem dobrý způsob, jak si znehybnit kolo. Akurát kam s tím předním kusem, že?
Tohle je z Mnichova:
http://lannka.rajce.idnes.cz/Mnichov_-1.11.2015...
V Norsku jsme běžně viděli, že si s předním kolem brali i přední vidli.
Mezi turisty sice koluje, že se tam nekrade, ale místňáci se radši jistí.
Je ale fakt, že vyndávat přední vidli, na to bych se mohla vyprdnout.
Jak to dělali, když na vidli máš brzdu ?
V Norsku běžně nechávám kolo nezamčené i několik dnů.
Ale jinak, občas má člověk ze zloděje i radost.
Jak mi tuhle přivezli ty dveře na europaletě s jakousi nástavbou, tak než jsem se stihla zorientovat, tak pán nechal paletu válet před barákem. A protože vím, že jakmile se někde něco válí na ulici, tak to okolní pojmou stylem "asi tam přijede kontejner, tak tam taky naházíme, co nepotřebujeme", tak jsem tuhle večer kladivem z palety odbouchala tu nástavbu a paletu zasunula za popelnice, že ji někam odvezu, až bude čas.
Do rána ovšem europaleta zmizela, což mě potěšilo, protože s ní nikam nemusím:-))
No, tohle je zvandalovaný, bylo tam celý týden. Odstrojených trosek je v městě světel vidět hafo, ale teď je doplňují i ty čínské bike sharové plečky.
Velib také obnovuje vozový park, jsem zvědavý jak souboj těch sharingu dopadne
Já nějak furt si nedokážu představit rentabilitu těhle sharingů. Když vidím fotky poničených, odložených a nevyužívaných kol. Je mi jasné, že jsou ta kola levná, ale určitě ne zas extrémně levná. A při tom množství už docela balík za nákup, plus obnova, nějaký servis, obsluha, administrace, obsluha aplikace, zisk firmy atd atd. Kolik je půjčovné a jaké je využívání ?
Nebo je to celé postavené zas jen na dotacích ?
Asi nevyplatí.
Zkoušel jsem najít odpověď na tvou otázku, tedy kolik se za to platí a jak to funguje.
Ta zelená kola provozovalo gobee.bike.
Vloni napodzim to zabalili v celé Francii
http://gobeebike.fr/fr/
Jako důvod uvádí krádeže a poškozování kol.
On ten systém nefunguje sám, je potřeba jej udržovat. Představa, že kolo odložíš kde potřebuješ a pomocí appky v telefonu vyhledáš to co máš poblíž je krásná, ale nerealistická. Kola se někde hromadí a jinde chybí, ten "tok" kol se mění s denní dobou i počasím.
Vélib provozuje údržbu velmi intenzivně, městem pendlují dodávky (naftové) a převáží kola z míst hromadění na prázdná stanoviště.
A to celé je dost nákladné (když pominu ztráty vandalizací a krádeže). Platí to soukromá firma, která za to má městské reklamní prochy pronajaté zdarma a přispívá i pařížská radnice. Taky se tahají o to, jak moc nevýhodně byla ta smlouva se soukromníkem postavena...
Ale systém funguje a je využíván velmi hustě.
Jiná věc je, že v tom dopravním mumraji to město nepozná, pár tisícovek lidí na kole z města nedělá zelenou oázu.
Hmmm,takze dalsi nerentabilni potemkiada.
Pro vznik a podporu tehle nesmyslu uz by mela vzniknout nejaka "vysoka skola neekonomicka".
No bike-sharing nemůže být rentabilní a bude vždy nějakým způsobem dotovaný.
To, že to v Paříži převážně hradí soukromá firma je taky jen vlastně taková kamufláž, protože ty reklamní plochy mohlo město pronajímat a mít z toho zlaťáky, a místo toho, jim částečně hradí ta kola.
Ale tak je to i s ostatní městskou dopravou, bez dotací by jízdné (nebo u těch Vélibu poplatky) muselo být o dost vyšší a zřejmě by nebylo atraktivní.
Je to služba a část obyvatel i turistů ji rádo využívá. Neubude tím aut, jak se ti eko-věrozvěsti snaží lidem namlouvat, protože ti na Vélibech by stejně nejeli autem, ale metrem.
Aut neubylo ani tím, že ve městě zavedlo přísné limity, pokud chceš kamkoliv do Paříže uvnitř okruhu Périférique (a to není žádné centrum) musí mít od loňského července eko-známku, že splňuješ limity, vystavují ti ji po předložení techničáku asi za 30 euro (poštou) - bacha ve Francii je těch míst, kde tě bez známky ostře pokutují viz:
http://urbanaccessregulations.eu/countries...
Obdobně jako kola se v Paříži sdílejí i ekoauta, viz https://www.autolib.eu/, také se to pochopitelně nezaplatí ani to nic nepořeší, ale politici pak vypadají hodně hezky a hodně zeleně a jako že něco dělaj pro životní prostředí a dutohlavové jim to žerou i s navijákem....
Ale sharingová kola bych nezavrhoval, je to prostě další služba, která některým obyvatel poskytuje další možnost dopravy a je vcelku fajn.
Aby mohla osobní dopravu v Paříži řešit, muselo by těch kol být asi 5 milionů a netuším, jestli opravdu všichni by dali kolu přednost před metrem :-)
Já v sobotu v Drážďanech jsem zrovna uvažoval o vypůjčení kola. Ne, že bych neměl celodenní jízdenku na MHD, ale říkal jsem si, že by bylo fajn se po městě (a hlavně podél Labe) projet. Nakonec jsem to odchodil, tak jako vždycky, pěšky.
To by byla zajimava a docela atraktivni kombinace, kdyby do celodenni jizdenky MHD spadala i ta kola. Treba nejake rozsirene, o neco malo drazsi.
Rondo, to je snad skoro zbytečné, ten poplatek za kolo je spíš symbolický, tedy když ho vracíš v těch intervalech co máš grátis do stojanů.
Má to ale háček, už jsem to někde psal, některá města si berou celkem slušnou zálohu za kolo, obvykle 200 eur, to je částka co ti bloknou na kartě, a odblokují nejdříve po 48 hodinách, a když si půjčíš pár kol, musíš počítat s tím, že k jistému obnosu nemáš přístup.
V Bochumi jsem narazil na jiný problém, nikoliv záloha, ale německé telefoní číslo, německá datová SIM jim nestačí. Dává to smysl, kolo si půjčuješ pomocí sms.
Jinak je to fakt fajn, ta kola jsou postavená tak, abys mohl jezdit v civilu, kryt řetězu a tak, a cizí město si prohlédneš celkem rychle a pohodlně.
Bordeaux.