Zdravím,
vybírám nové kolo a jsem rozhodnut pořídit něco z druhé ruky do cca 15 000 Kč. Bohužel nejsem až tak znalý problematiky, a proto bych se rád poradil s někým zkušeným.
Momentálně se rozhoduji mezi těmito dvěma kandiáty:
https://www.cyklobazar.cz/inzerat/243622/ktm-1964
https://www.cyklobazar.cz/inzerat/243208/focus...
KTM je tedy o něco levnější, focus novější... Dá se říci, které je lepší, či které bych měl spíše upřednostnit? Popř. jestli za ty peníze je to vůbec bratelné nebo se dá pořídit líp a mám se spíš dívat jinde?
Ještě dodám, že měřím cca 178 cm, mám 78 kg a jsem spíše rekreační jezdec, tj. kombinace silnice a běžného terénu, les, atd.
Předem mockrát děkuji za veškeré rady a tipy!
Obě kola vypadají dobře a ceny taky přijatelné. Rozdíl mezi nima není velký. U toho Focuse by mě asi zajímalo, proč prodává funglovku, musí na tom dost tratit. Ale může to být třeba jen nevhodný dárek, nebo neuvážený nákup. Osobně bych asi začal tím Focusem, nejen proto, že je nový.
Děkuju moc za odpověď!
A můžu se zeptat, za jakých dalších důvodů bys spíše še do toho focuse, než jen ten rok výroby? Je ta značka třeba lepší nebo jsou tam nějaké lepší komponenty? Přizná´m se, že se v tom tak neorientuji... :)
Dík!
Pádný důvod nemám. Možná ovlivněný ze světa motorek. Prostě mi ten Focus spíš padl do oka.
Mě by se o malinko víc zamlouval KTM :-)
Taky jde spíš o subjektivní dojem nebo je tam nějaký objektivní důvod, proč se přiklonit ke KTM? :) Jinak za ty peníze teda OK nebo se dá pořídit i lépe?
Za ty peníze dobrý. Možná někdy někde narazíš na kolo o malinko lepší za stejnou cenu, ale to ti nestojí za to na tohle čekat, zvlášť když začíná sezóna a je potřeba vyjet :-)
KTM je dobrá a kvalitní značka, jejich kola jsou ve stejné výbavě proti jiným neprémiovým značkám o něco dražší, takže údaj o původní ceně je potřeba trochu snížit, reálné bude tak asi 25 až 27.
Ok děkuji moc za postřehy. Pokud by tam tedy nebyl jiný zásadnější rozdíl, asi by nejspíš nakonec rozhodla cena a rozdíl těch tří tisíc... Obě kola se mi totiž vzhledově líbí, tak hledám něco, co by objektivně převážilo na jednu nebo druhou stranu...
Pokud máš možnost, navštiv oba prodejce a zkus se na kolech projet, nebo alespoň na ně sednout. Nejpádnější je dobrý pocit z posezu, geometrie kola. Nebýt nahrbený nebo našponovaný. Pak ten cenový rozdíl zas takovou roli nehraje. Navíc jestli to nové kolo skutečně nebylo jeté, tak je ten rozdíl i přijatelný.
To by asi bylo ideální, i když nevím, jestli je to reálné... Je tam v té geometrii až takový rozdíl, když se jedná v zásadě o stejnou kategorii kola?
Jinak ještě jsem si všiml, že u toho KTM není možnost uzamykání vidlice z řídítek. Dá se tohle případně dodatečně řešit nebo to funguje tak, že to třeba lze jen u některých typů vidlic...? A vůbec, je to myslíte zásadní nedostatek? Osobně mi přijde, že se tím přeci jen snižuje docela podstatně komfort, když pro uzamčení vidlice musím sundavat ruce z řídítek...
V geometrii rozdil byt muze a nemusi. Nektere ramy jsou pri stejne vysce delsi, nektere kratsi. Ale ne zas nejak zasadne. No ale pro pohodli na strekach, nebo pro optimum pri nejakem maximalnim vyuziti ve slozitem terenu to vliv mit muze.
Zamykani vidlice z riditek je vec vylozene individualni. Nekdo zamyka co chvili, ja zas jen vylozene vyjimecne (mam zdvih 140mm). A na vidli bez problemu dosahnu. Spis bych uvital zamykani a hlavne odmykani tlumice u fulla.
Takze je to jen o trochu vetsim pohodli. Na nektere vidle se to da dokoupit, na vetsinu ne, nic univerzalniho.
Uzamčení vidlice z řiditek bude určitě pohodlnější, ale nemyslím, že to je až takový problém. nemám zamykání z řiditek a občas to zamčení použiju, především ve větším a delším stoupání když jdu ze sedla, ale nedělá mi žádný problém se lehce natáhnout a vidlice snadným tahem zamknout.
Mnohem zásadnější je nezapomenout vidlici ve sjezdu odemknout :-)
Pokud nechceš jezdit nějaké extra závody, kde bys uzamčením mohl ztrácet drahocené setiny vteřiny, tak by možnost zamykání z řiditek bylo asi to poslední co bych na kole řešil :-)
Pro nezávodníka je zamykání na vidlici jen úspora dalšího vehementu na řídítkách a dalšího bowdenu, který se musí ošetřovat. Tak to vidím já. Používám to na silnici, kde to jednoznačně zrychlí kolo, pokud na to nezapomenu. V terénu to nechávám odemčené stále.
Ono s tou úsporou místa na řídítkách to není zas tak pravda. Ta páčka (objímka) je v podstatě schovaná pod řazením, takže místa rozhodně neubude.
Výhoda páčky spočívá hlavně v tom, že vidlici odemknu/zamknu, aniž bych musel sundat ruku z řídítek a nemůže se mně tím pádem stát, že mě při manipulaci s vidlí rozhodí třeba nějaká díra.
A co se týká ošetřování bowdenu, tak ty 2 vteřiny jednou za uherák, kdy tam kápnu kapku oleje, nezabijou ani toho pracovně nejvytíženějšího cyklistu.
Tak jsem kontaktoval prodejce toho ktm a bylo mi řečeno, že kolo má najetých nějakých 350 km a je prý v top stavu (popravdě jsem ani moc jinou odpověď nečekal :)) Je ale pravda, že z fotek vypadá vše ok a nemám tedy důvod nevěřit, nicméně mám domluvenou prohlídku a to rozhodne.
Ještě bych tedy chtěl poprosit asi snad už o poslední radu, a to, na co bych se měl při prohlídce soustředit a na co si dát pozor. Kolo pochopitelně vyzkouším, uvidím, jak mi sedne a budu vidět, v jakém je asi stavu. Pořád se ale považuju za laika, takže si v tomhe rád nechám poradit. Přeci jen to pro mě není úplně málo peněz a chtěl bych udělat dobré rozhodnutí :)
Co se týče papírů ke kolu, tak pán tvrdí, že by je našel.
Jinak bych ještě jednou chtěl moc poděkovat všem, kdo se tady v tom vlákně se mnou podělili o rady a zkušenosti. Je super, že se pořád najdou ochotní lidi, co pomůžou a poradí a třeba tohle vlákno pomůže ještě i někomu dalšímu, až bude řešit obdobné dilema, takže díky moc! :)
Mrkni na vidlici, jestli nemá nějak odřené nohy - kluzáky. Sáknout by tam nemělo nikde nic. Prohoupni vidlici. Měla by jít snadno, plynule. Zkus zámek vidlice. Při zamknutí maličko prohoupne, není to úplně beton, ale jen trošku.
Zatoč si kolama, sleduj pazvuky z ložisek, škrtání brzd (dá se většinou doštelovat), taky brzdy jestli jdou snadno a hladce, okouknout rám (deformace, prasklinky, vůle v ložiskách kol, klik. Ozkoušej taky řazení. Plynulost a snadnost chodu páček. Přehazka snese leccos, daleko citlivější mechanismus je na řidítkách.
Kolo na fotkách vypadá fakt nově, takže asi žádnou záludnost nenajdeš.
Jestli ti sedne, tak ať dobře slouží !
Důležité ještě, aby kola nešla "do štaflí" a kolo nejelo ve dvou stopách.
Štafle uvidíš, když majitel kolo podrží rovně a ty se zepředu na něj podíváš. Dvě stopy by byly vidět třeba v písku na cestičce při jázdě rovně.
Jsou to zásadní vady, ale dost vzácné. Zvlášť u nového kola. Tohle bývá spíš po nějakém karambolu.
To základní, aby rám nebyl křivý, nebyl promáčknutý (drobné odřeniny nevadí), kola se musí volně otáčet, musí přesně a lehce řadit a řetěz nesmí padat mimo. Vidlice musí chodit plynule, nesmí cukat a nesmí v ní hrkat ani z ní vytékat olej. Ráfky nesmí být poškozené nějakým úderem.
Drobná závada může být důvod k dohodě o slevě.
Není to tak složité.
Tak nakonec je všechno jinak. Poté, co jsem byl s pánem domluvený, že kolo je k dispozici a že si pro něj dojedu, jsem s ním potřeboval ještě dnes něco dořešit a on mi jen tak oznámil, že už kolo prodal. :/ No, asi vám nemusím popisovat, že jsem byl pěkně nasraný, jak se mnou vyjebal potom, co jsme již byli domluvení a já už se viděl na novém kole a nějak se sžil s představou, že to je TO kolo :((
Takže teď jsem zase zpátky na začátku a můžu hledat nanovo :/
To se bohužel stává, ale možná dobře že prodal jinému. Bylo to hodně neseriozní a tak kdo ví co byv tě u toho kola čekalo za překvápko.
Výběr je docela slušný, určitě vybereš.
Nj, musím se s tím holt smířit a asi tady tím pádem budu ještě chvíli otravovat :)
Btw. co říkate na tenhle Pells?
https://www.sbazar.cz/tomas.tymkovic/detail...
Tohle vypadá docela dobře, asi by to stálo za to ho vidět a sednout na něj.
Řekl bych, že když ho vezmeš tak asi chybu neuděláš.
Tak zatím je ten Pells favorit, nicméně ještě prohledávám net a snažím se trochu vzdělávat v problematice. Mimochodem jak si podle Vás stojí v porovnání s tím focusem, na kterého jsem se ptal na začátku?
Jinak narazil jsem ještě na tohle kolo https://sport.bazos.cz/inzerat/87531494/Horske...
a to se mi vážně líbí moc , navíc je, dle mého slušně osazené, ale přeci jen už je za nějakým tím mým mentálním cenovým limitem :D Nicméně ten červík hlodá, ale co by mě zajímalo, je ta velikost. Je tam uvedeno, že by mělo jít o rám velikosti 18 palců a zároveň prý na osobu 170 až 185 cm (Já mám tak cca 178/179..).
To je ale celkem v rozporu s tím, co jsem se zatím všude dočetl, tedy že na tohle výškové rozpětí jsou dimenzované rámy až tak o velikosti 19 palců. Je mi jasné, že velkou roli hraje geometrie rámu (u Cube má snad jít spíš o kratší rámy a navíc s tou značkou nemám žádnou zkušenost), nicméně je možné, že by pro člověka mé výšky rozměr 18 byl ideální?
Už jsem psal, že vypadá dobře a chybu neuděláš když ho koupíš. Určitě je lepší než to co ti neprodali :-)
Cube je dobrá značka, ale tohle kolo nemá najeto 1000, ale mnohonásobně víc.
O kolik těžko říct. Nemusí být špatné, chtělo by to ho vidět víc v reálu.
Rozměr já takhle neumím posoudit, ale řekl bych, že by pro tebe mělo být o trochu větší.
Tak jsem nakonec vzal toho Pellse. Kolo mi sedělo a vypadalo, že je vše ok. Mělo teda hrozně zasranou kazetu (prodejce nějak neřešil asi), ale dal jsem si tu práci a vyčistil ji, takže teď už je to dobré. Akorát pak doma jsem si všiml, že při otáčení přední brzda trochu drhne o destičku. Sice jsem tyhle věci kontroloval hned na místě, ale bohužel na místě předání byl poměrně hluk a tak jsem si toho slabého zvuku,co to vydává, všiml až doma v klidu. Ale myslím že nic hrozného to není.
S čím teď trochu laboruju, je ta vidlice. Podle toho, co jsem se dočetl, by se při správném nastavení měla po nasednutí na kolo zanořit tak o 20 až 30 %. To mi udělá jen v případě, že se na kole postavím do pedálů a vyloženě se opřu o řídítka. Když jen sedím a váha je na zadním kole, tak je to tak na 10%. Jak se to tedy měří? Ve stoje s vahou na předním kole nebo když jen sednu na sedlo?
Zároveň mi přijde, že je jen minimální rozdíl, když je vidlice zamčená nebo odemčená. Bohužel to nemám s čím srovnat, tak nevím, jestli to tak má být. Vím že po zamčení nemá být jak beton, ale i tak mi přijde hodě měkká. Takže jsem trochu zmatený, protože při odemčení se mi zdá, že se tolik nezanořuje a při zamčení zase působí až moc "měkce".
Napadlo mě už, jestli ten mechanizmus, co uzamyká vidlici, funguje správně a odemyká/zamyká vidlici na 100 % nebo jen z části, ale nevím, jestli to není blbost a jestli je to vůbec možné.
Jinak jsem zatím spokojený. Za kolo jsem dal nakonec 16 500,- tak snad jsem neprohloupil...
Všechno vyčistit, promáznout a zkontrolovat. Máš měrku na řetěz, nebo šupléru ? Může být, že je vytahaný a ničil by ti kazetu a převodníky.
Už není vidět na inzerát, nepamatuju si to už. Předpokládám ale, že je tam vzduchová vidlice. Prodejce asi před prodejem servis nedělal. Takže doporučuju buďto někde (youtube, weby) okouknout, jak se to dělá (a třeba tady nebo na bikeforu se dál poradit) a částečně ji rozebrat, vyčistit a máznout. Každopádně stírací manžety a "filce" pod nimi potřebují čištění a mazání, jinak se vidlici zkracuje životnost a citlivost. Nejde o to ji rozebírat několikrát do roka, ale podle provozu alespoň po dvou, třech letech. Zrovna tak, podle konstrukce, je-li v tlumiči olej volně, vyměnit. Jeho nedostatek může být i příčinou nezamykání vidlice. To zamykání je vlastně uzavření přepouštěcího kanálku. No a když tam není olej, kanálek se sice uzavře, ale vzduch na místě oleje se stlačí a vidlice dál pruží.
Jestli si na to sám netroufáš, tak servis. Vyplatí se to.
Škrtání brzdy může být z více příčin. Špatným usazením třmenu (snadné přenastavení), špatným vracením destiček (snadné očištění a velmi lehoučké máznutí pístků, aby chodily snadno a stejnoměrně), nebo zkroucením kotouče (některé jdou rovnat snadno, jiné hůř, ztenčené nebo velkým vyhnutím do strany vydojené už třeba taky vůbec - výměna). Někdy je to taky tím, že je náročným provuzem přiohnutá osa náboje. Pak pomáhá buďto výměna náboje (komfortní řešení), nebo naučit se, v jaké poloze nábu do patek nasazovat (trošku vopruz). Já do výměny měl na maticích osy barevné značky, kolo nasadil, osu natočil, utáh a vše sedělo.
Ale ber to jen jako výčet možností. Třeba ta ohnutá osa bylo až finále po létech nešetrného zacházení. Předtím to byla většinou jen rovnačka kotouče po nějaké větvi, šutru, nebo nešikovném pádu. Taky bacha na nějaké stojany před hospodama, na ty zapomeň a radši kolo opírej nebo jako slušnýho horáce pokládej. Jinak dorasuješ výplet, nebo trefíš právě kotouč a budeš furt rovnat.
řetěz má být dle informací nový a i tak vypadá,není vytahaný ani nijak poškozený.
Vidlice je vzduchová, Rock Shox Reba 100 mm.
Jinak co se týče toho zamykání, tak tam si myslím, že skutečně problém bude. Nevěřím, že za normálních okolností bych měl mít problém poznat, zda jedu (terén i silnice) s odemčenou nebo uzamčenou vidlicí, ne?
Na servis vidlice se zkusím ještě mrknout na nějaké návody, ale asi si si na to nakonec sám spíš netroufnu. Na kolik cca by mohl přijít servis, kdybych chtěl po nich tento úkon?
Co se týče drhnutí, tak jsem si téměř jistý, že nejde o pokřivný kotouč. To blo první, co jsem kontroloval. Ještě to omrknu a zkusím přijít na to, včem je problém. Jinak původní majitel prý dával nové brzdové destičky, tak mě napadlo, že problém by mohl být právvě někde v tom mechanizmu,když se to měnilo...
Kolik stoji servis vidli netusim, pustil jsem se do nich sam. Zalezi, jestli mas trochu zkusenosti s nejakym servisem a jestli umis vzit naradi do ruky. Pro uplneho zacatecnika to neni, ale nic sloziteho ani zaludneho ten zakladni servis taky ne.
Jeste si psal minule o tom nastaveni vidli (nafoukani). Posuzovat by se to melo pri standardnim posezu, zanoreni by melo byt cca 10-15%, takze to mas asi tak akorat. Pri 30% by uz hrozilo, ze pri hrubsi prekazce by sla vidle nadoraz. Uvidis, az pojedes nekde terenem, jak citlive ti to bude pruzit a na zapraseny noze vidlice jasne uvidis, kam azti manzeta stira, jak hluboko zanoruje.
Mezera mezi destickou a kotoucem je malicka, takze staci jen nepatrne pokriveni a muze si pocinkavat, pridrhovat. Vymena desek by nemela mit vliv. Pred nasazenim novych se pistky uplne zatlaci a po nasazeni se poloha automaticky vymezi. Leda ze by tam bylo moc kapaliny a nesly pistky uplne zatlacit (chybne plneni a odvzdusnovani s jetyma destickama)
Merku na retez (nebo tu supleru) si porid. Stejne budes vydojeni brzo kontrolovat. A merka je mnohem levnejsi, nez ponicena kazeta, nebo prevodniky.
Mírně pokroucený kotouč okem nepoznáš a pokud při protočení kola pravidelně škrtá, tak to s dost velkou pravděpodobností bude křivým kotoučem brzdy :-)
Vidlici zamčenou a odemčenou rozhodně v terénu poznáš, tedy měl bys poznat už podle toho jak kolo projíždí přes nerovnosti a jak to tluče do rukou. Pokud to nepoznáš, je něco špatně.
Mimo páčky pro odemčení a zamčení vidlice by měl být, nejspíš na pravé noze, šroubek pro štelování pružení a může být, že ta rychlost pružení bude chtít malinko pokladit podle toho jak ti bude víc vyhovovat.
Jinak těch 10 % je zanoření při dosednutí na kolo je v pořádku.