Mám drobný dotaz. Donedávna bývaly lávky železničního mostu mou oblíbenou cyklozkratkou při cestě z pravého na levý břeh Vltavy a zpět. Z mně neznámých důvodů jsou lávky na obou stranách mostu už nějakou dobu uzavřené. Oficiální důvod je jejich havarijní stav, což se mi upřímně řečeno moc nezdá.
Ale o co mi jde především: Počítá se s nějakou opravou? Půjde jen o výměnu nebo lepší připevnění dřevěných "pražců", nebo se bude zasahovat i do kovové nosné konstrukce? Kdy bude oprava zahájena? Jak dlouho potrvá? Kdy budou lávky pro pěší a cyklisty opět zprovozněny? A budou tam pak cyklisté vůbec ještě smět? Objížďka přes Palackého most je hroznej opruz (úzká vozovka i chodníky a tramvajový provoz na mostě, nepříjemná křižovatka na Palackého náměstí).
Uzavřít most - to dovede každej debil, ale dělá se s tím něco? Máte někdo podrobnější informace?
Stačí se zeptat strejdy Googla:
https://praha.idnes.cz/zeleznicni-most-na...
To je ten stesk a navíc nikdo nevolá a nevolá a ani nejmenuje ono jméno, ba ani rusáky nehodnotí :D.
Nu vot, tak se musela najít nějaká " udržitelná záminka" pro návrat.
Himbajs to nestačilo říci brum brum, stýskalo se mi, chybíte mi nákoláci ? :)
A protože asi neexistuje pražský cyklista :), který by o téhle rekonstrukci nevěděl,jsou toho plné noviny, cykloweby , tak je skutečně krásné,že v této věci poradil nejsevernější nákolák :)
Как волка ни корми, всё в лес смотрит...
Ať je po tvém.
Vlastička bude diskutovat , ale ty přitom ohneš svůj hřbet.
a chybí !
a nechybí!
K lesu zády, ke mně vchodem!
K lesu vchod, k diskusi zády!
Jako by ti Vlastičko na čele....
Medvěde, je to preventivní opatření.
Nosná konstrukce mostu je dosud funkční, ale ty konzole s chodníky mají namále.
A mostovka lávek je schnilá.
Nespadne to, ale když se to pod někým proboří a zraní se, byl by to průser.
Tak to raději zavřou.
Problém je v údržbě, tedy spíše v její absenci. Místp aby se opravovali mosty a lávky se rozlejvala barva po asfaltu a malovali cyklopruhy. A to dost předraženě.
Tak se teď nediv.
Jak píše Jindra, je to preventivní předposrané opaření, poněvadž další pád někoho z mostu do řeky by už úředníci nerozdýchali.
Až skončí topná sezóna, tak rozeberou plynovod pod tou lávkou a začnou ty lávky měnit. Snad tam dají trochu širší, aby se tam dalo lépe vyhýbat.
Zatím je pod mostem přívoz. Jezdí zdarma a ve špičce po 10 minutách. Jinak má jízdní řád. Já s ním jezdím a je to příjemná projížďka, pokud zrovna moc nemrzne. Vidíš Vyšehrad a Prahu z úplně jiné perspektivy. Za tmy jedeš tmou po tiché řece a kolem všechno svítí. Nádhera.
Dík za upřesnění. Ono už je to zavřený nějakou dobu, takže jsem na to zapomněl - prostě jsem to pustil z hlavy. A teď najednou potřebuju přes vodu a došlo mi to, až když jsem ten most viděl před sebou. V tu chvíli mi prolétlo hlavou, že zavřený je to už několik měsíců, ale nic se tam neděje. Ten plyn mě nenapadl. Taky to mohli zavřít až těsně před zahájením prací... V tak havarijním stavu, aby to hrozilo pádem, to nejspíš není. Skoro to vypadá, jako když zavírají, co nepadá, a nezavírají, co padá...
Myslíš, jako že to měli zavřít až když to bude padat a nejlépe když na ten most budeš vjíždět?
Existuje i něco mezi tím...
Zjištění, že něco není již tak bezpečné jak by mělo být, že to je v havarijním stavu a je potřeba provést opravu?
Uzavření mostu několik měsíců před zahájením oprav v daném stavu považuju za pouhé alibi. Ale nejsem odborník. Třeba má zatížení lávky chodcem nebo cyklistou opravdu větší destruktivní dopad než vibrace způsobené projíždějícími vlaky...
To, že se něco uzavře a s opravou se začne třeba až za půl roku přece ještě neznamená, že to je předčasné uzavření.
Jednak to je otázka nějakých projektů, zajištění toho kdo opravy bude dělat a taky a především až na to budou peníze.
Taky nejsem odborník, ale vím, že most pro veřejnost přes Vltavu není 2 m lávka přes přikop u někoho doma na zahradě.
O.K. Ani jeden z nás není odborníkem na statiku nějakých "přivěšených konstrukcí". Z mé strany jde samozřejmě o laický pohled. Prostě mi to jen vadí, komplikuje mi to dopravu na druhý břeh řeky a jsem (laicky) přesvědčen o tom, že zřícení pěší lávky (natož celého mostu) absolutně nehrozí. Otřesy způsobované projížděním extrémně těžkých vlaků v kombinaci s vlastní vahou lávky podle mě představují mnohanásobně významnější faktor než pěší či cyklistický provoz na lávce.
Za přijatelnější bych považoval pravidelné monitorování případných změn na nosné konstrukci lávky. Ale uzavřít ji je administrativně samozřejmě jednodušší a určitě i levnější "řešení". Kapacita přívozu je přímo směšná, vznikají situace, kdy berou přednostně jen rodiny s dětmi, ostatní musí desítky minut čekat na další spoj, kdy to ale může dopadnout úplně stejně...
Zkus s na to podívat z druhé strany:
- pravidelně kontrolovaná byla i Trojská lávka
- to zřícení může způsobit třeba projíždějící vlak, a bude pak lépe, když na ní nikdo nebude
- i kdyby bylo spočítané, že cyklisty a chodce unese, ale s malým koeficientem bezpečnosti, tak jí zavřít musí
- určit se to přesně nedá, nikdo nedokáže zajistit aby se na ní nenahrnul dav a ještě třeba nezačal synchronně poskakovat
- do výtahu s lany předimenzovanými pouze 3x tě taky nikdo nepustí i když by tě stoprocentně uvezl
Tohle je holt daň za mnoho desetiletí podceněnou (chybějící) údržbu. Konstrukce je z počátku 20. století, po takových 50. letech by potřebovala důkladnou rekonstrukci, další tak po 30. (mimo běžné údržby). Jindra by to věděl přesněji. A staveb, nebo zařízení, u kterých je tenhle "dluh" z minulosti, máme po republice ještě spoustu.
Fotogalerie na i-dnesu je dost vypovídající:
https://zpravy.idnes.cz/foto.aspx?r=domaci&...
Dík za věcnou a zajímavou reakci. U té Trojské lávky mám informaci, že sice kontrolována byla, ale navzdory zjištěným varovným závadám nebyla uzavřena. A že to byly závady nesrovnatelně závažnější než u lávek Železničního mostu. Tak mi to trochu připadá, že se potácíme ode zdi ke zdi: Když jednou něco podceníme a má to pak nepříjemné následky, tak najednou zase u všech obdobných konstrukcí tu prevenci přeženeme...
O trojské jsme tu docela podiskutovali, ale na takové informace nikdo nenarazil. Máš nějaký zdroj, docela by mě to zajímalo.
Ba naopak, lávka byla online sledována už několik let.
No právě! A všechna měření (průhybů) až do pádu nenasvědčovala že je vážný problém. Ale třeba má Medvěd lepší zdroje.
Zato na tom mostě proreznutí a deformace, co je vidět jen z fotek, to je katastrofa ...
Kterej debil přišel na nápad, že měřením průhybu lze zjistit stav nosných kabelů?
Ono se asi měřilo, aby se něco dělalo, ne aby se něco zjistilo.
U křehkého lomu to drží do poslední chvíle, nedochází k nadměrným deformacím.
Při přetížení může dojít k plastickým deformacím, ale tohle nebyl ten případ, jak havárie dokazuje.
Tedy říkat "měřili jsme ale nic jsme nenaměřili" je trestuhodný alibismus.
Když ti praskne rám, nebudeš se vymlouvat, že si tlak v duších měřil pravidelně, a nic nenaznačovalo, že ten rám praskne
No, (korozí) zmenšený průřez lana znamená větší napětí při stejném zatížení.
Větší napětí znamená větší prodloužení (v rámci elastické deformace)
Větší prodloužení znamená větší průhyb.
Takže asi takto přišli na to že měřením půhybu lze diagnostikovat stav lana.
Přesnost takovéto diagnostiky ponechávám stranou.
To platí v případě plastické deformace, ale jak t havárie patrno, došlo ke křehkému lomu, tedy únavovému porušení.
U konstrukce s takovým rozkmitem napětí a pod stálýmu vibracemi by tento způsob porušení měl očekávat každý student mostařiny.
Podle tohoto názoru odborníka zvolená metoda byla nevhodná https://zpravy.idnes.cz/troja-lavka-zriceni...
Každopádně fakt, že Trojská lávka byla monitorována, v hodnocení byl stav označen jako 5 ze 7, tedy sice špatný, ale ne havarijní a přesto se nečekaně zhroutila bez většího zatížení, je dost alarmující.
No, jestli to není tí, že Pošvářová má srejnou školu. .
Ona jen říká, "nevhodná" já "debilní" ale sdělení je srejné :-)
Ty fotky jsem viděl a skutečně prorezlé tam jsou jen nenosné plechy tunelu pro kabely, jinak se většinou jednalo o povrchovou korozi a oprýskanou barvu, což na statiku nemůže mít žádný vliv. Spojovací materiál vypadá na první pohled neporušený.
Občas nějaká konzola má namále, koukal jsem na to jen zespoda a slepým okdm.
Ale ta prkna budou shnilá a když tamněkomu propadne noha, budou z toho problémy.
Ono by to šlo opravit a zprovoznit v řádu dnů, ale asitam neníta "politická vůle".
Jiná věc je celková rekonstrukce mostu.
Stát i zds dokazuje svoji nekompetenci a neschopnost cokoliv řešit.
Dostalo se ke mně - už nevím z jakého zdroje, že už před lety byla na Trojské lávce konstatována koroze nosných lan ohrožující statiku mostu. Přesto nebyla lávka uzavřena. U Železničního mostu naopak silně pochybuju, že by byla statika pěších chodníků fatálně ohrožena, a přesto byly uzavřeny. Za normální bych považoval uzavření a okamžitou opravu jedné strany a po otevření opravené části totéž na druhé straně.
Hele, vím že to smažeš, protože nemáš odvahu to tu nechat, ale kritizuješ tu sitauaci naprosto navzdory faktům a navíc si velmi dobře pamatuji, jak jsi zrovna dojížděl svoje kolo až do " okolí ohrožujícího stavu".
Sám jsi sem dával fotky totálně projetých plášťů a probržděných či bouchnutých ráfků a prasklých rámů.
Přesto jsi se nás vždy ptal, jestli se na tom " dá ještě jezdit".
Nějaký tvůj vliv na ostatní účastníky dopravy ti byl naprosto ukradený, šlo ti jen o to " to dojet".
Dokonce si pamatuji, že jsi záplatoval i pláště :)
Tak to by bylo na trestní oznámení, ne? Ale nedovedu si představit, jak tu korozi nosných lan mohli posoudit, tedy před lety, když to snad bylo technicky nemožné.
Jestli to není jen JPP.
Edit. Koukám, jak se tu maže, takže mažu pryč. Témata cenzorů si dávám do neoblíbených/skrytých.
Oni na to mohou vidět roentgenem, ultrazvukem, či jak, neznám přesně ty metody co betonáři mají
Ona ta koncepce byla spíš krátkodobá a životnost překonána. Zdá se, že měli strach z poklesu předpjetí, jenomže jim to ruplo tím oslabením lana korozí.
Životnost předpjatých konstrukcí je dána životností předpínací výztuže nebo lan, no a ta není neomezená. Železobeton je starý zhruba 100 let, předpjatý beton o 50 míň.
Železobetonových mostů v havarijním stavu je dost, předpjaté to čeká.
Konec životnosti, mají to za sebou.
Ocelové mosty jsou na tom o malinko lépe, pokud jsou dobře navrženy, opotřebované díly lze snadno měnit, i nosná lana velkých mostů se mění. Když je to zalité betonem, nejde s tím nic moc dělat.
V první polovině dvacátého století se konstruktérů a architektů zmocnila taková ta betonová pýcha, umělý věčný kámen jehož pevnost s časem jen roste.
Ukazuje se, že to byl omyl.
No a pak se bude debatovat, jako u toho Čechova mostu, stojí to za to opravovat, nebo ne. Některá železobetonová dílka budou asi muset dolu, stejně jako předpjatá, jiná se nákladně zrekonstruují, protože budou už kulturní památkou.
Technický vývoj provází řada omylů, nikdy se nemýlí jen finanční správa a učitelky základních škol.
Desítky minut čekání na další přívoz ??
Je vůbec co řešit ? https://mapy.cz/s/2sHTU
Pěšky možná vopruz (pro "vesničany" i dneska běžná docházka), ale na kole ?? Co jsou dva kiláky navíc, prakticky po rovině, pro někoho, kdo dává tisíce.
Fakt jsi čekal na ten přívoz ?
Čekat s kolem na přívoz by mě ani ve snu nenapadlo. Ale nejde jen o kolo. Cyklista to v pohodě objede. Jde o pěší, kteří třeba spěchají na autobus odjíždějící z autobusového nádraží Na Knížecí...
Aha, vyznělo to jako z pozice cyklisty. Pro pěšáka asi napoprvé překvápko. Podruhé se holt musí zařídit.
Po pádu jedné lávky si ouřada nevezme na triko žádné riziko, pokud je alespoň nějaká alternativa. A tady je přívoz, blízký sousední most, tramvaj, metro atd atd. Jsou místa po republice, kde měli nebo mají z podobných důvodů mnohem složitější situaci. To není omluva pro tenhle případ, jen konstatování.
Nejedu tudy na kole, ale na koloběžce. Ráno jasně vidím, kde ten přívoz zrovna je a kdy má jet. Tak buď počkám, nebo to objedu. Večer jelikož pracuji asi 3 minuty od toho přívozu, tak tam jedu na čas. Pěšky bych tam byl rychleji, nemusel bych odemykat koloběžku a vrata ze dvora.
No a také považuji tu cestu lodí za estetické vylepšení cesty a ne za zdržávku.
Chodníky na Palackého mostě jsou úzké a špatně se tam vyhýbá s chodci a také mi to tam dost smrdí auty. Na koloběžce jezdím klidnou oblastí bez aut a pak mi ta realita vadí.
To máš pravdu, asi by to ten zimní provoz hladce udrželo, ale po pádu Trójské lávky se už nikdo neodváží na nějaké předpovědi sázet. Nešlo o ty prkna v podlaze, ale o zkorodované nosníky té lávky.
Na sirsi bych si nsvsadil, asi by brblali pamatkari
Souhlasím. Rekonstrukci, která by měnila základní parametry mostu, si fakt nedokážu představit.
Estetické parametry toho mostu dělají ty oblouky a ne konzole s lávkou připevněná z boku. Lávka tam bude tak jako tak.
To neznáš památkáře :-)
Umazat část diskuse - to dovede každej ...., abych ocitoval Medvěda z tématu, které nastolil :)
Nejlepší na tom je, že neumazal nějaké urážky, ale větev, která věrohodně vysvětlovala jeho návrat a chválila nejsevernějšího nákoláka Petra, za to, že má větší přehled než zakladatel tématu.
Jinými slovy, smazal pouze přátelský šťouch, protože není schopen takovou věc rozeznat, je mi tě líto Vlastičko Kožoměnčovová* (* to mám od pana Tolkiena aby jsi si zase nemyslel, že je to nějaká urážka :)
Hlavně aby si zadavatel spočítal peníze na rekonstrukci.
Aby to nedopadlo jako tady ve Výběžku, když se opravoval ocelový železniční most ve Vilémově u Šluknova. Na poslední jedno či dvě pole už nevyšly peníze, takže prostě je opravena jen část.
Bohužel se mi nepodařilo najít žádnou fotku, kde by to bylo vidět.
To je taková zdejší tradice, na celé trati Dolní Poustevna - Rumburk se rekonstruovaly přejezdy, takže blikače jsou i na lesních cestách, kde párkrát do roka přeběhnou srnky, ale na jediný přejezd se nedostalo, ten na silnici Vilémov - Poustevna, kde není malý provoz a navíc tam jezdí 2 do hodiny linkový autobus.
https://mapy.cz/s/2sIFX
Medvěde pročpak mažeš příspěvky újezďáka?
Protože postuje agresivní, útočné a s tématem nesouvisející příspěvky.
A neděláš něco podobného ty v jiných tématech?
Ta proruská propaganda co šíříš všude kde přispívaš je v pořádku, že?
Rozlišuj proruskou propagandu a OBRANU proti ANTIruské propagandě. Stejně tak nesnáším-li primitivní antikomunismus, nejsem ještě komunista.
Mimochodem: Právě se ti podařilo to, o co se Újezďák pokoušel a kvůli čemu jsem ho mazal - udělat z neškodného tématu o Železničním mostu politickou břečku... :-(
Pokud se podaří udržet tenhle zajímavý námět bez hloupého politického napadání, tak pro mne za mne klidně maž.
Přesně o to jde. Teď už prudí v jiném vlákně. Tak mi drž palce, abych vydržel na něj nereagovat. Tady ho můžu smáznout, ale tam je to těžší.
Hele, na ten železniční most, tedy tu lavku, nikdo soudny lidi nepusti a nepodepise to.
Ale treba tady:http://www.ctidoma.cz/zpravodajstvi/2018-03-13...
je evidentni, ze si urad dela co chce.
Krnacovou posadit do clunu a odstrcit od brehu reky Moravy, at si bordel dela doma
Úřad má dva posudky, jeden vyhovující, druhý nevyhovující. Co si s tím má počít? Předběžná opatrnost, zejména po incidentu v Tróji, velí uzavřít. Jsou předposraní a já se jim ani nedivím.
Také se mi to hrubě nelíbí a překáží mi to.
No, když je pod to ochotnej se podepsat Franta Wald jako šéf katedry OK na ČVUT, věřilbych tomu že to nespadne.
No, ono to nemá důvod padat, ten barák nemá problémy z ocelovou konstrukcí ale s opláštěním.
Je to celé kulišárna, někdo s tím má jiné záměry, asi
Frantu Walda a jeho kvality znáš ty. Na úřadu je to posudek jako posudek. Mají si nechat ještě vyhotovit posudek na posuzovatele? A pak ještě posudek na posuzovatele posuzovatele?
Pokud už i technické posudky předkládané soudu jsou komerční záležitostí, tak pak už čemu věřit?
Nejsem si jist?
Nechám vypracovat posudek třetí.
Tady nejde o soud, ale jestli pod to ustit lidi. A pokud existuje někdo, kdo je ochoten si vzít na triko, žetam lidi můžou, a má k tomu příslušné vzdělání a komletenci, mělo byto úředníkovi stačit.
Ten co to podepíše za to pak nese odpovědnost včetně trestní.
To není hlasováníve sněmovně...
Posudek "raději tam nikoho nepouštěj" moc odbornosti ani nevyžaduje a hlavně tím nikdo nic neriskuje, takový podepíšu z fleku i já, a nemusím tu konstrukci ani vidět..
Dávám Ti plusovej bodík, nechápu ty mínusy :-)
Ty mínusy jsou přece za popularitu :D Jako bys to neznal.
No hlavně na tom dopravním odboru magistrátu se pod nimi klepou židle. Tak ta předposranost je jim teď vlastní.
A má je tam taky, nemá se co paktovat z ničemou!
Nejenom u nás padají a úplně nové. Bohužel u toho je dost mrtvých.
https://www.novinky.cz/zahranicni/amerika...
Vlastičko Medvěde, nebyli předposraní a klidně na dálnici pustili provoz i když nebyla stavba dokončená a ověřená pevnost. Taky by sis přál aby úředníci nebyli předposraní a na most s narušenou pevností pustili lidi?
No, podle této logiky bychom neměli být "předposraní" a raději uzavřít VŠECHNY mosty. Co kdyby náhodou... Kdyby odborníci byli skutečnými odborníky a ne třeba jen alibi pro politiky, nemuseli bychom se o těchto věcech vůbec bavit.
Je sice pravda, že je lepší most uzavřít raději "zbytečně a předčasně" než ho nechat spadnout, ale i ta preventivní opatrnost musí mít svou míru.
To spadlo při montáži, úplně jiný charakter havárie.
U nás se stala podobná chyba, taky při montáži spadl most na vlak.
"Narušená pevnost" - jen srandovní terminologie, taková úřednická, pevnost je charakteristika materiálu, narušit ji moc nelze, je vždycky nějaká, spíše mluvíme o snížené pevnosti (vlivem něčeho).
U mostu by bylo lepší spíš než o pevnosti mluvit o únosnosti, pevnost materiálu nemusí být příčinou rizika havárie.
Ale ani to se neví, jestli je nebo není únosnost snížená, ale aby se předešlo mkžným rizikům omezí se nebo zakáže provoz.
Protože jde o životy, je potřeba mít jistotu, že to náhodou nesletí, žádné asi, nebo s pravděpodobností 99ale najisto.
No, a když někomu něco montuješ nad hlavou, měl by mít ten dole přilbu, co kdyby náhodou někomu něco spadlo z ruky, a pokud je to hodně těžký, je dobré se pod tím nehejbat vůbec.
No, ale někdo počítá zlaťáky, kolik bude stát zastavit provoz na trati nebo na dálnici, a pak když to spadne, je průser.
Z principu profese, statici nejsou ti, co by toto riskovali, za tím je vždycky nějaký ouřada nebo manažer.