Ahoj
Máte prosím někdo zkušenost se skládacímí spodními řidítky z nabídky Azubu? Teoreticky by to řešilo problém, že mi pravděpodobně nová řidítka na Ibexu nepůjdou zatočit tolik, abych prošel hlavním vchodem (cca 57 cm) a mohlo by se to hodit i při přepravě vlakem.
Jenže to na žádném lehokole neměli, viděl jsem jen samotný skládací díl a k němu trubky, takže se špatně představuje, jak by to vlastně na Ibexu vyšlo a co za nevýhody kromě vyšší hmotnosti a ceny, by mi to přineslo?
Asi to nebude zrovna obvyklá věc, zatím se nenašly ani fotky žádného lehokola, kde by to bylo, tak z toho dílu mám trochu strach...
Co tohle?
https://www.nakole.cz/diskuse/19636-kostky-jsou...
To si netroufám hodnotit, jak se na tom pak jezdí, ale taková řidítka Azub oficiálně nenabízí a na Ibex by to takhle připevnit ani nešlo (nemá kladku), takže teď primárně chci vyřešit dilema, zda si připlatit za skládací nebo vzít normální spodní řidítka.
Ani nevím, že nějaká skládací řídítka jsou u nich k mání. Nějaké IMG by bylo prosím Tě?
Jestli IMG myslíš obrázek, tak nemám nic... :-)
Měl jsem ten klíčový díl chvíli v ruce (vyfotit si ho mě nenapadlo), ale celá skládací řidítka neměli, natož pak abych to viděl na nějakém lehokole.
Funguje to tak, že řidítka jsou rozdělené na dvě trubky, které pohromadě drží středový díl po jehož rozevření lze levé i pravé řidítko otočit dopředu/nahoru. A tím, že se skládací vehement upevňuje místo řidítek se skutečná řidítka o několik cm posunou a moje představivost je krátká na domyšlení všech důsledků, proto by i fotka na lehokole mohla pomoct...
Já se o existenci tohohle vehementu dozvěděl spíš asi náhodou, asi prodali jen pár kusů, možná to ani oficiálně nenabízí... proto z toho taky mám stach.
Nevypadala ta řidítka takhle?
Ne, tohle je úplně něco jiného.
Ten středový díl vypadal asi jako podélně rozříznutá trubka dvojnásobného průměru, ve které by byly poloviny řidítek zavřené, uprostřed byl docela složitý zajišťovací mechanismus, vypadalo to dost masivně.
A aby tenhle tlustý díl šel nasadit místo normálních řidítek mělo to ještě vedle jakoby hrazdičku...
Asi to nedokážu srozumitelně popsat... :-)
Předpokládám, že je to držák řidítek pro klasické kolo, protože v tom (zatím) měly sevřenou rovnou trubku.
No a to, že to zřejmě nikdo nikdy neviděl, mě zvolna vede k rozhodnutí vzít normální řidítka a přemýšlet kde jinde Ibex parkovat...
Snilard ti poslal jedno z mála opravdu funkčnīch řešení, ovšem o geometrii nemluvím.
Ten rychloupínák otevřeš rychle prakticky kdykoliv, usnadnit si to můžeš tím že uřežeš konec osy s přebytečným závitem, takže pak jen vždy povolíš páku a 10x s ní zatočíš vlevo ukazováčkem a máš to volné - stačí vysunout jednu, druhou, nebo obě strany a visí na bovdenech, cca. 10s.
Matka se dá jednoduše navázat tak abys ji měl součástí představce, ale stejně bych vozil náhradní z jakéhokoliv QR.
Rychlé, účinné, pevně aretovatelné, o moc víc komfortně to prakticky nelze.
A tohle Azub taky nabízí nebo je to nějaký domácí výrobek? O téhle variantě se mi nezmínili, tak jestli to vůbec je kompatibilní s novými rámy?
Jsou to standardní Azubí skládací řídítka na tříkolky :-)
Otázka je, jestli by ti nějak pomohly, ten mechanizmus umožňuje snadné otáčení kolem vodorovné osy kolmé na směr jízdy. Teoreticky bys mohl na průchod dveřmi řídítka zvednout do svislé polohy a pak otočit do max rejdu.
...ty potřebuješ i při plným rejdu 57cm? Jakou šířku máš při jídě rovno?
Bude to jak píše Radek. Ono ty spodní řidítka vypadají při pohledu shora skoro jako písmeno U a i když široká budou zhruba stejně jako stará, podle mě jsou delší a naráží do rámu dříve, takže zatočená mnohem víc překáží.
57 cm je šířka vchodu, jestli to chápu.
Změřil jsem šířku svých nových řídítek se vším, co na nich je.
Rovně je to 65 cm, při maximálním rejdu 69 až 70 cm. Je to tak.
Ale jak jsou při něm obě strany proti sobě posunuté, proplést by se dalo. Zjistí se u nějaké chatky v kempu. Ale denně bych to riskovat nechtěl.
Když je to hlavní vchod, nedá se otevřít druhé křídlo?
Otevřít druhý křídlo lze, ale dělat to dvakrát denně bude dost otravné, navíc za ním stojí botník. Bohužel si nejsem jistý, zda by skládací řidítka ve výsledku ušetřila čas.
Právěže stará řidítka zatočená nadoraz Ibex trochu zúžila, i když v kombinaci se zatočeným předním kolem a schodem za dveřma byl ten vchod tak tak, ale už jsem to měl nacvičené, takže to trvalo pár vteřin.
Právě jak zmiňuješ tu chatku, docela se bojím, že se časem někam prostě nedostanu a skládací řidítka by přišli vhod i ve vlaku, protože jedinou alternativou, jak lehokolo zúžit bude úplně řidítka vyndat z držáku nebo sundat sedlo a otočit řidítka svisle. :-/
Jestli spodní řízení prostě chceš a nejede přes to vlak, tak to plně respektuji. Jenom přihodím osobní zkušenost.
Začínal jsem se spodním řízením. Ruce asi v úhlu 45° směrem dolů, síly většinou mizivé, občas silové tahání při šlapání do kopce (MBB) nebo při nadskakování na hrbolech. Zpočátku mě bolely dlaně (konce řidítek byly otočené nahoru a držel jsem je jako šaltrpáky), ale zvykl jsem si a od té doby pohoda.
Teď zajíždím horní, syslíka: předloktí zhruba kolmo na směr jízdy, lokty opřené o boky, řidítka někde nad břichem (tak nízko, jak to šlo, aniž bych do nich kopal). Síly mizivé (FBB). Docela mě překvapilo, že mě ruce nezebou o nic víc než na spodních (80 km při 4 °C a úplně v pohodě, na zábradlí mi mrznou víc), nemají tendenci sklouzávat a prsty se z toho visení nijak neunavují. Šířka necelých 400 mm, rejd klidně i 90° (když se zrovna nešlape), pro případ havárie výklopné nahoru. Jenom do terénu bych s nimi asi nejezdil, za tu hrazdu se nedá pořádně chytit, když hrozí vypadnutí ze sedla.
Tiller je nejlepší.
Sice posouvá težiště rukou výš ale je lehčí, nemá převod a tudíž je přesnější bez oscilací.
Taky nikdy nezavře nohy a neomezuje rejd kvůli sedlu, tak jako supermany, nebo spodní.
Aerodynamika je jasná výhra a hmotnost taky.
Ani nemusí být dole s kloubem, když je na míru.
Věšet se do něj lze jen s citem.
Pokud jsem dostal kopanec do řízení ve velké rychlosti a ztrácel jsem kontakt se sedlem, instinktivně jsem se do něj zavěsil a vyrovnával kmity - ale nesnáším tyhle situace, v tu chvíli bych si přál mít zadek s 3bodovým pásem - ale to je problém u všech lehokol, kromě velomobilů.
Tiller může mít šířku řídítka i jen 20cm, což jej ještě víc přiblíží kolenům v horní úvrati.
Dá se řídit krásně jednou rukou.
Za mně čím subtilnější, tím lepší, varianty s berany apod. jsou dle mého nesmysl který zase omezuje a přidává hmoty tam kde nemají být.
Zapírat se do řídítek při šlapání kvůli výkonu je na lehokole nonsens.
Holanďani mají na rychlých strojích řídítka na tilleru tak úzká že je drží prakticky jen za řazení gripshift.
Brzdové páky mají na podélné trubce a ovládají se palcem jedné ruky.
Díky tomu jsou hmoty minimální a hmoty rukou vždy co nejvíc uprostřed - to je největší nešvar tilleru s širokými řídítky, že se ruce dostanou při velkém rejdu ven z těžiště zatáčky, a toto se děje při malé rychlosti a ruší to už tak malý náklon který je potřeba pro plynulé projetí zatáčky - múže to být dokonce nebezpečné a fůra lidí si kvůlu tomu po prvním svezení tiller zavrhla - je to chyba výrobců a zároveň snaha prodat univerzální řešení konzervativním zákazníkům.
Zapomínáš zdá se na jednu věc - tohle všechno co píšeš je drasticky závislé na geometrii kola. Kdybys dal tiller na Oceláč, už mu to děsně zmrví jízdní vlastnosti, protože tiller bude docela dlouhý. Tím pádem bude chtít poměrně rozmáchlé pohyby i pro drobné korekce. Potom těžiště soustavy přední kolo - vidle - řízení bude daleko za osou řízení, čili přesně blbě, a to i bez váhy ruk. Tohle je snesitelné na nějakém lowraceru kde sedíš obkročmo kolem předního kola a tiller je krátký. Tam opravdu lepší řízení nevymyslíš, protože jiné typy budou mí velmi výrazné nevýhody - superman vyjde moc dlouhý dopředu a spodní řízení na lowraceru tak trochu poráží tu "racer" část lowraceru. Naopak pokud sedíš vysoko a přední kolo máš daleko, tiller je dost hrůzné řízení. Pěkně extrémní příklad tohohle je tatínkův bambusák, ke dlouhatánský tiller v kombinaci s ne moc tuhým rámem dělá kolo fakt blbě řiditelným. Důvod, proč Oceláče mají supermany není jen pohodlí, ale hlavně právě vyvážení řízení. Pro většinu postav to vyjde s těžištěm řízení těsně před osu řízení, čili mírně samostabilizující, ale bez tendence řídítek padat do zatáčky vlastní vahou. Plus pohyb rukama při řízení je jednou vpřed a druhou vzad, čili skoro žádná hmota se nehýbe do stran. A ta aerodynamická cena za to je poměrně malá, s rukama v podstatě vodorovně vpřed. Každé kolo chce svoje, s různými řídítky se bude chovat citelně různě. Kdysi jsem si vyzkoušel HPVelotechnik Speedmachine se všemi třemi typy řízení. Spodní nepřímé bylo vyloženě divné, tiller byl zvladatelný, ale nic moc, superman se řídil tak nějak úplně sám, jak kdyby ti to kolo četlo myšlenky. Přitom podvozek pořád jeden a ten samý. Na dnešních Azubech jsem snad ani nikdy neseděl, ale dřív mi připadlo, že se spodním se chovají krásně a tillerem se to trochu kazí.
Absolutně s tebou souhlasím v mnoha bodech.
Ale možná jsi jen nezkusil udělat tiller na Oceláči tak aby byl co nejmenší, nejkratší a nejníž.
Fůra argumentů proč to nejde neznamená že to nejde, ale je to mnohem těžší se do bodu splněno/funguje dostat, i za cenu že používám jiné řazení, jinou vidlici a úhel hlavy atd.
Carbent tiller měl, a měl taky nulové vysazení na vidlici.
Možná bys pak zjistil že to vůbec není špatné.
Mně taky baví superman cockpit efekt, ale na delších vyjížďkách už mi trnuly ruce v té poloze přímo dopředu.
Je to každého věc, já třeba nesnáším na silnici berany a můžu ti napsat nejméně 5 příčin, a každý to už o mně ví...
;)
Vycházel jsem z toho, že Oceláč jako takový je daný, se svou geometrií dělanou tak, aby měl rozumné rozložení váhy kol, rozměry, výšku sezení, tuhost rámu atd, a řešíme jen jak jsou vhodná řešení různými řídítky. Samozřejmě by šlo postavit něco, co bude připomínat Oceláč a mělo by tiller a fungovalo dobře. Ale oproti Oceláči by to muselo mít jinak docela hodně parametrů, proto jsem to neuvažoval. Málo geometrií kola může rovnocenně dobře fungovat s více různými typy řídítek.
Mě zas na dlouhých jízdách bolely ruky z tillerů, jak Azub Highracer tak oba moje lowracery. A není to tím, že bych měl nějak "blbě" udělaný tiller, on nijak jinak nejde. V každé jiné poloze bych přes něj neviděl, kopal si do něj nebo nedokázal zatočit víc bez pouštění jedné ruky. Naopak ze supermanů na Oceláči jsem problém nikdy neměl. Tohle bude závislé na kombinaci konkrétního člověka s konkrétním kolem.
Tiller na Oceláči jsem nedávno udělal a docela přesně vím, proč ho tam Jirka nechce :-). Řidítka mají snahu samovolně zatáčet přesně na opačnou stranu, než by se pro stabilní jízdu hodilo. Není problém je udržet (síly jsou minimální), ale ne každému vyhovuje, že se s kolem musí pořád trochu prát, místo aby se řídilo víceméně samo. Mně osobně to nevadí tolik, abych se kvůli tomu vzdával ostatních výhod (většina už zazněla, doplním ještě bezpečnější chování při pádu na bok).
Tak nevím, vy s tím vořete, nebo co?
https://www.google.cz/search?q=Tiller&tbm...
A na plachetnicích do 18 metrů nesnáším kormidelní kolo.
:)
Pína (tiller) je mnohem přímější řešení a pokud na to přijde a víš jak na to, můžeš dělat za velmi slabého větru finty které loď rozjedou.
Zatímco za kolem buď stojíš dlouhé hodiny, nebo si sedneš bokem ale ztratíš mnoho pro předpoklad perfektního řízení.
A samozřejmě dlouhá pína bez flexi prodloužení bude otravná u jakékoli lodi, a stejně tak pokud do ni jdou velké síly, pak je něco špatně...
Pokud máš řídítka úzká na tilleru který je pevný, nikdy se nedostanou při havárii do styku s trupem nebo hlavou, ale vždycky uhnou stranou, už díky tomu že jsou na nich ruce, ti to nedovolí.
ještě jsem u jakéhosi kola (na nějakém obrázku) viděl "tiller" s kardanem (tedy vlastně ne tiller, spíš takový řidítkoidní volant), který tím pádem může být libovolně dlouhý, funkčně nezávislý na další geometrii kola, měly by odpadnout problémy s přesouváním váhy v zatáčce a tak, co zmiňujete výše. Nejspíš by to šlo udělat i odklápěcí nahoru kvůli bezpečnosti a nastupování. Ale jestli takovou věc řešit jen kvůli tomu, aby se to vešlo do dveří, to fakt nevím :-)
To je fajn co se týče místa, ale jinak je to suveréně nejhorší z hlediska přesnosti řīzení a zpětné vazby, protože každý homokinetický kloub má už z principu své funkce vůli - tzn.vůli v řízení.
Ještě bych to asi viděl pro stroje LWB, které mají méně zatížené přední kolo, nicméně tam už se to používá.
To samé v bleděmodrém má spodní řízení s táhlem i když tam je to kapku lepší protože lze použít balljointy s vymezenou vůlí.
V tomto asi lépe funguje to tank-steering řízení od Madmaxe.
se zeptej a všici ti poradí ať si pořídíš jiný kolo (málem)
měl si na mysli tohle? https://www.azub.cz/humpert-skladaci-riditka...
Ano, tohle je ono!
Teď ještě zda to někdo viděl ve variantě spodního řízení pro lehokolo?
Mě to vysvětlovali tak, že místo těch šedivých rovných trubek tam příjdou černé zahnuté půlky spodních řidítek, jenže logicky se tímhle upevněním ta řidítka o kousek posunou a na ten skládací díl dosedne trubka s návratovou linkou řetězu...
Prostě bych chtěl ideálně slyšet hodnocení někoho, kdo to na kole má, svezl se na tom nebo to aspoň viděl celé pohromadě.
To já bych poradil vyměnit dveře za nesymetrický, možná by to bylo levnější.
Přestěhovat se někam, kde jsou aspoň klasické 80cm nebo nejlíp 100. :-)
Ale tohle jsi asi číst nechtěl.