Ahoj Všem, poprosím Vás o radu, co říkáte na níže uvedené kolo?
167cm, lesní cesty, silnice, velký roční nájezd
http://www.merida-bike.cz/horska-kola/bigseven...
@Meridu mám už 14 let a potřebuji nové kolo, tak po pročtení mnoha článků mám tohoto favorita...
Nemáte zkušenosti s postavením kola na MRX či SCUD rámu přes lokální partnery Profishop?
Moc díky Všem za radu
Na "níže uvedené kolo" říkám, že je naprosto perfektní. Vím co říkám - meridu big nine 500 (v provedení 29") jsem koupil loni v červenci, zatím na ní mám natočeno cca 8 tis km převážně po lesních/polních cestách a cestičkách, sice jsem už před koupí plánoval, že tam dám jinou vidlici (Rebu, leží mi nová nevyužitá doma), ale nakonec nedal - ta, co tam je, chodí jako švýcarské hodinky. Takže jediná výměna byla sedlo - přece jenom ty úzký sportovní mi nevyhovují. Jediná odlišnost oproti tomuhle Tvému: převodníky nikoliv 36/24, ale 36/22. A jsem moc rád, že jsem nečekal na model 2018: ten má kazetu 11 - 42 a ta je přece jenom dražší než 11 - 36, ojezdím jich dost, takže nechci do toho cpát zbytečně peníze.
Takže tomuhle kolečku dávám jedna dvakrát podtržená a k tomu hvězdičku (eventuálně i malinkatý srp a kladivem) :-)
Super, díky moc za info, zkoušel jsem i loňský model sleva z 25 tisíc na 22, jen po prodejně ale super. Asi už nebudu pátrat jinde, Merida si snad stále drží kvalitu.
Kvalita, cena, nákladů na materiál a t.d. Těžko člověk posoudí, a čemu může věřit. Osobně mi není jasné, proč jsou třeba ceny jízdních kol (o elektro ani nemluvě), jaké jsou, když v minulosti se moc nelišily např. od ceny šicích strojů. Dnes je rozdíl v řádech a nikdo neřekne proč. Je to cena materiálů, zpracování či prostě jen marže všech zainteresovaných využívající boom cyklistiky. Osobně bych se přimlouval, aby vždy byla uváděna ona výrobní cena podniku a místo výroby, aby bylo možno posuzovat ...
Záleží co s čím srovnáváš https://www.zbozi.cz/kultura-a-zabava/volny-cas...
Jízdní kola taky koupíš v obchodě za trojku...
S čím? S běžnými výrobky. A to nové kolo za trojku, to snad není ani dětské. A dřív (1 republika) se to vpodstatě vyrovnávalo. A to nesrovnávám s auťáky. Tam je některé kolo půlkou ceny auta, ovšem pracností a materiálem je ani ne na desetině. prostě mám zato, že si někdo hezky nahrabává a říká tomu trh. Jak říká. Povinná by měla bejt infomace - ergo dvojí cena u výrobku. Ta výrobní a prodejní.
ale prdlačky. Třeba taková ES-KA měla za první republiky spoustu modelových řad.. od kol vysloveně lidových (Excelsior, Standard Luxus), až po luxusní (Iris, Es-ka) a i v rámci modelové řady se rozlišovalo provedení prostší a luxusnější.. Zatímco lidový Excelsior stál v roce 1936 750 Kč, tak luxusní (jemné) provedení ES-KA stálo klidně 4* více.. ovšem jak firma inzerovala, kvalita materiálů a provedení byla táž.
A k čemu by ti bylo dobré když ti napíšou nějakou cifru jako výrobní, když to kupuješ za prodejní. A kdo by to kontroloval a ověřoval jakou cifru si tam prodejce namaluje? Když budeš chtít tak se dovíš, že výrobní cena je 25 a prodejní je 26, alek čemu to je dobrý fakt netuším.
Však jsem ti dal odkaz na běžné výrobky. Zmínil jsi šicí stroje - a hele, ceny jsou furt podobné jízdním kolům, od nejvyšších po nejnižší. Stačí jen srovnávat v podobné kategorii.
Vůbec nerozumím těm tvým dalším příkladům, co se s čím jako vyrovnávalo a co byla čeho půlka. Působí to na mě akorát dojmem, že blábolíš z nějaké formy závisti. Jinak bys nemohl blouznit o uvádění nějakých dvojích cen.
Dovedeš si to vůbec představit v reálu, kdy výrobek se skládá z desítek, ale třeba i tisíců komponent, jejichž nákupní ceny se průběžně mění. K tomu se mění i ceny energií, práce. Takže každá série by měla trochu jinou cenu, krát počet typů, modelů a modifikací... Na to abys zaměstnal armády účetních, co to pro tebe budou neustále aktualizovat. A to jejich aktualizování by zaplatil kdo ? Samozřejmě ty v o tohle vyšší ceně kola.
Pokud bys uvažoval o kole na rámu SCUD, vykašlal bych se na Profishop a vzal tohle:
https://www.cyklobazar.cz/inzerat/209511/horske...
Je to z cykloservisu, který tyhle kola skládá, takže je tam plná záruka. A na tvoji výšku vzít rám 17".
osazení o fous lepší než Merida, hlavně je tam už vzduchová vidlice s pevnou osou.
Mám od nich podobné kolo, zatím od konce října, najeto jen 1100km, takže si netroufám moc hodnotit, ale funguje dobře.
Díky moc za info, nakonec dnes jedu do firmy, kde montují kola SCUD na přání,
http://www.profilshop.cz/konfigurator/mtb-27-5/...
plus jiný rám (barva) a hlavně vzduchová vidlice.
Tak uvidíme, jak pořídím :-)
Díky
Kolem 20 k je hranice, kde se dá už pořídit slušné kolo. Nejlepsi pomer ceny k vykonu mají canyon, radon, kellys, ctm, dobra volba je taky stavba, osobně bych preferoval RB. Pohlídal bych si pevne osy. Ta merida má pouze rychloupínáky a vidlici spíš na krosové kolo, za mě nebrat.
RB za dvacet? Kde prosím tě?
V základu 28 tisíc (Axon, Deora, Remerx).
Možná jsem vedle, ale rozumná stavba na mrx rámu do 25 k videni bývá a samotný rb ram vyjde levněji něž mrx, takze postavit by to možná s tim navýšením šlo. V dotazu je cca 20, takze jsem trochu přitlačil :) Vidle např epixon, třeba i raidon. Ale chápu, že podstatné je, za kolik nakupuje stavitel a pro tazatele je to možná i zbytečně složitá cesta.
Ze seriovek napr https://www.sterba-kola.cz/zbozi/kellys-gate-50... tohle je dle mého mnohem lepsi volba, než ta merida a příplatek minimalni
Ještě jednou všem dobrý den, tak včerejší návštěva u prodejce MRX nedopadla, kola ani neměli k dispozici, nulová informovanost atd.
Tudíž jsem se rozhoduji mezi těmito dvěma koly:
http://www.merida-bike.cz/horska-kola/bigseven...
https://www.sterba-kola.cz/zbozi/kellys-thorx...
Které by jste prosím volili?
Díky!
Téměř stejné, Kellys asi vyhrává na náby Novatec (ale záleží taky jaké, nepíšou, bude to nějaký základ - i tak dobrý, na průmyslech, snadno odstrojitelný ořech, oproti Shimanům na kulkách. Ale někomu to vyhovuje)
Není významné hledisko, jak se na tom konkretním rámu budeš cítit, když se na něj posadíš a projedeš? Rozměry rámů se na webech prodejců kol většinou nenajdou, nebo musíš hledat někde úplně jinde. To, že bys potřeboval trošku jiný rám většinou zjistíš až tehdy, když ti s nějakým rozměrem už nepůjde pohnout.
Píšu to proto, že ty komponenty jsou sice důležité, ale není to všechno.
Tohle obvykle řešíš až u svého druhého, nebo třetího kola. Napoprvé se nemáš čeho chytnout. Leda že by ten některý rám byl úúúplně mimo hned na první sednutí.
Díky za info, dnes se jdu v Hradci podívat na toho Kellyse, mají moji velikost skladem. Merida mi opravdu sedla, tak uvidíme. Už nemám sílu řešit stavbu kola přes nějaké externí prodejce.
Díky
Došly síly ? Tak ber to s lehčíma převodama ;-)
Tady http://www.cyklo-md.cz máš jednoho stavitele z HK
Dobrý den Všem, tak jsem zkusil call, pán se podivil, že volám až teď, že je vytížený, dnes by mě měl dát vědět, zda-li si na mě najde time.
Jinak jsem měl v merku Kellys Thorx 30 27,5, avšak moje velikost (S) je vyprodána, takže opět nic.
(prý ani Kellys již kola nemá) je únor, nechápu, ale věřím.
Pokud se stavitel dnes neozve, objednávám:
http://www.merida-bike.cz/horska-kola/bigseven...
Díky
Tak máš posledního února, sezona začne co nevidět, čili ano, toto je období, kdy jsou stavitelé více vytíženi.
Asi ano, jen jsem se domníval, že cca 2 měsíce před začátkem sezóny bude klid. No stále se neozývá, asi mám jasno, půjdu do té Meridy, už jsem na ní seděl a opravdu tu geometrii mají skvělou, na Kellys jsem se tak dobře necítil.
Kupovat model 2017 za původní katalogovou cenu mi tedy nepřijde jako dobrý kup, ty brzdy tam jsou ty nejlevnější hydrauliky, co Shimano nabízí. Když už, tak se dá sehnat jinde za 22 tis.
Zdravím, to kolo stojí 22 s DPH, původní cena i na Meridě je 24990. Jen se bojím vidlice, na Rock ShoX jsem neslyšel kdovíjak dobré ohlasy...
http://www.merida-bike.cz/horska-kola/bigseven...
Podle toho co píšeš, že chceš jezdit, tak ti vidle bude dostatečně vyhovovat. Samozřejmě v náročnějších sjezdech už by asi mohl být problém, ale na to si kolo nepořizuješ.
Asi ano, na sjezdy jsem srab a v okolí HK moc kopců nemáme :-)
Tak počkám do večera a zítra objednám. Alespoň jsem se v tom výběru pěkně vykoupal, příště budu kolo řešit v zimě.
Díky
Řekl bych, že ani ne tak moc kopců, jako spíš vůbec žádné :-)
I tak mi to nepřijde jako výhodná koupě. Nicméně pokud máš k uvedené výšce normální váhu, tak asi nemusíš řešit, že by nějaká součást kola byla nedostatečně dimenzovaná.
To nemám :-( 90 Kg, kulturistika. Jenže kolo s dostatečným osazením v mé velikosti prostě není, prošel jsem snad všechny prodejce na webu, prodejny v HK a nikde nic, všude jen 29 palců...
Tak až pořídíš tak se pochlub a třeba se někde i potkáme a pak možná i dáme nějakou pelášivou, třeba do arboreta ve Chvojně.
Ok, kolo by mělo být v pondělí, jedu pro něj k nepříteli, do Perníkova :-) ještě jsem pak zjistil, že BB Cyklosport k tomuto kolu dávají jako gift tachometr za 1400 od Sigmy, tak jsem volal prodejci, jestli to nějak dorovná, vybral jsem si užší gumy od Continentalu a držák na lahev zdarma tak uvidíme, dnes by jsme si měli plácnout
A proč sis ho teda nekoupil v BB cyklosportu?
Vychcanci mě vždycky strašně serou...
Kolo mám již objednáno u konkurence a ctím přísloví líná huba, holý neštěstí. Proč bych měl zásilku stornovat, když mi shop nabídl kompenzaci? Když jdeš koupit auto, které stojí 300 tisíc, taky jako první řekneš prodejci ok, to je oficiální cena, teď pojďme handlovat...V dnešní době je to nutnost, tarif u operátora, bankovní účet... A když jsou s cenou schopni prodejci jít dolů, tak je logické toho využít. To je můj názor.
Prodejna Content, Nečas? Jak moc úzké, běžně se dávají 2,1 a to je moc?
Za mě kellys, má pevné osy ...
To je u něj výhoda.
Jenom nechápu převodníky 36/26. Zbytečně tím ubírají rozssh převodů. Ale asi jsou levnější než 38/24 nebo 36/22. :-))
A má to na hardtailu a s vidlicí se zdvihem 100mm smysl ta "pevná" osa? Pozná se to?
to je pro frikulínský efekt. +5 bodů
Jen kolik těch frikulínů si všimne té tlustší osy, která ani není vidět. Běžný frikulín kouká jen po nápisech.
Já bych to zas tak nepodceňoval. Na obou horácích musím měnit náby, protože jsou zohýbané a jejich usazení do rámů nebo vidlic (aby neškrtaly kotouče) je očistec. S novou nábou je to na první dobrou.
A když jsem nahodil nový kola s pevnější nábou, najednou bylo kolo neuvěřitelně ovladatelnější, v terénu se svižně projížděl to, co na starých kolech krokem, nebo mě to někde v šutrech posílalo vůbec mimo stopu. A to jsem ještě na rychloupínácích a nejezdíme žádné extra divočiny. Stejně to zas vidím na omezenou životnost osiček náb. Ale rámy a vidlice se mi zatím měnit nechce. 15 a 12 mm bych jinak docela uvítal.
To to máš tak zohýbané a povolené, že to s tebou samovolně vybočuje mimo stopu do příkopu?? Si děláš legraci, takovou plečku přece nejde provozovat.
Tak za normálních okolností ne, v běžném terénu mírně, ale třeba v nějakém hodně hrubě kamenitém korytě už ta ovladatelnost šla hodně do háje. Držet směr byl problém. Na nových kolech úplně bez problému.
Předtím jsem si říkal, jak to ti draci dělají, že v pohodě a rychle projíždí ten úsek, když se to nedá kloudně udržet. Sviňucha krouťavá šimaňácká (ve spolupráci s ráfkama, samozřejmě - ale jenom jima to být nemohlo, výplet byl tuhý a kola vycentrovaná).
Tak myslím, že tuhost navíc je vždy k dobru, tak proč ji nemít. Můj aktuální bike je oproti předchozímu lepší od rámu přes vidlici až po záplety a kolik tomu zlepšení dodaly osy samotné neumím posoudit.
Tak tuhost navíc se vždycky počítá, tak proč ji nemít. Moje nové kolo je oproti předchozímu lepší od rámu přes vidlici až po záplety, takže kolik z výsledného zlepšení udělaly pevné osy samotné, neumím posoudit.
Jednoznačně můžu doporučit https://www.ok-sport.cz/jizdni-kolo-superior-xc...
Kupoval jsem a jsem strašně mile překvapenej.
A co dál nám k tomu povíš? Co si nám tím chtěl říct? Že ho nemůžete prodat a nevíte jak jinak se toho drahého šrotu zbavit?
tady ho mají o 4500,- levnější než u vás :-D
https://www.sterba-kola.cz/zbozi/superior-xc...
Ale červené jede lépe než zelené! :-D
Máš pravdu. Když Ferrari, tak jedině červené. Zelené bych opravdu nechtěl :-D
Já bych nechtěl Ferrari. Ani červené ani zelené. Neměl bych na banány :-D
Ahoj.Chci se zeptat na tohle kolo,myslíte si ,že za tu cenu je to dobrá koupě?https://www.newbike.cz/apache-manitou-27-5-a3... ,
Až na ty náby (nechápu, když Deore jsou za hubajze - njn, nába je sice navýsost důležitá, ale holt není tak na očích jako přehazka...), jinak vypadá použitelně. Proti jiné srovnatelné konfekci má i pár drobných plusů.
Nějaká alternativa ve stejné cenové kategorii tě nenapadá?
To bude těžké hledání.
Za tuhle cenu se většinou prodává osazení Acera/Altus s vidlicí XCM.
Ještě jeden dotaz,brzdy jsou na tom stejně jako náboje,nebo jsou použitelné?Četl jsem,že řada ACERA je úplný základ.
Podle popisu to vypadá, že přední je 425, takže už použitelně slušná a mělo by to být Alivio. Zadní je o trochu slabší, ale to už zase tolik nevadí když s tím nechceš jít do větších kopců.
Dobrý den,
Chtěl bych si pořídit kolo kolem cca 20 000Kč a při té příležitosti bych Vás rád požádal o radu, abych nekoupil úplně špatně.
178cm, lesní cesty, silnice, moc velký roční nájezd neočekávám, spíše hledám "univerzální" kolo, s kterým se nebudu bát si i něco sjet, ale zas ne úplné divočiny.
Chtěl jsem zeptat na kolo Cube:
http://www.rideko.cz/27-kve/horske-kolo-cube...
Předem díky za jakoukoliv radu, názor.
Pokud netrváš na 29", tak by byl lepší Apache, co byl odkaz výše. Ten má vzduchovou vidlici a je levnější.
https://m.heureka.cz/jizdni-kola/kellys-gate-30...
Podle mě teď mezi 20-30 tis. jedou kellys super poměr cena výkon. Mám jiný model kelyšáka z roku 2017 a můžu jen doporučit
Dobrý den,
dá se koupit za tuto částku normální kolo? Podle některých stránek je to docela normální viz třeba toto https://www.arecenze.cz/jizdni-kola/ . No když jsem došel u nás do cykloservisu a ptal se na kolo do 20 k, tak mi řekl, že pokud na něm chci, jezdit, tak takové nemá :DD. Co si o tom mám myslet?
A když ti na ten odkaz klikne hodně lidí, tak si vyděláš na dražší ? Něco jako sbírání víček od pet-lahví ? ;-)
Já jsem se na ten web teda podíval a kolo bych si tam určitě nekupoval. Stačilo zarolovat kousek dolů a věř nebo ne, na všech kolech jim padá řetěz!!!
Aby taky ne, když táhnou řetěz venkem kolem zadní vidlice... :-D
Na různé "recenzní" stránky tu někdo dává odkaz každou chvíli (a prakticky vždy je to čerstvá registrace).
Všechny na jedno brdo. Udělají tam recenzi na všechno od mixéru přes mobil po jízdní kola a očividně jen podle informací "co google dal".
Tohle si každej umí najít sám přece.
O tom, že by dotyčný "autor" recenzí aspoň na jednom recenzovaném kole tři mintuy seděl si nemůžeme ani nechat zdát...
Běžte s tím už někam, prosím.
Horské kolo a pevňák, to nějak nejde dohromady. Za 20.000Kč můžeš mít celopéro.
Já teda nejsem zrovna příznivcem nějak drahých kol, ale stejně - můžeš sem dát odkaz na fulla za 20 tisíc?
Dám odkaz na video z testování, snad to nebude považováno za reklamu
https://youtu.be/DBmIttbUHy4
jj, na pohodovku po hladším terénu bez kořenů a kamenů. Hezká a výstižná je ta pasáž z přírodního trailu. Navíc bez štelování odskoku. Ale proč potom fulla ? Na pohupování ?
O přínosech celoodpruženého kola pro komfort jízdy i bezpečnost a zdravotních aspektech tlumení rázů na tělo snad nebudeme polemizovat.
Snad ještě může být řeč o komfortu přesouvání, nikoliv jízdy. Právě ten absentující prvek štelování odskoku dodává jízdě komfort. Jinak je to prostě jen houpací koník, hračka.
A o žvejkavejch vlastnostech rámu, nábojů a kol tam jasně mluví.
V zadání se psalo o kole pro "lesní cesty a silnice", nikoli o kole pro enduro sjezdy. K otázce "proč potom fulla", jsem se taky jasně vyjádřil.
Full, pokud není v terénu, tak je k prdu. Zbytečná váha navíc a krade energii šlapání (i sebelíp "zamknutej). Jak off-road na dálnici, stabilita naprd a žere jak ruskej tank. :-)
Tvůj názor nesdílím. Pro jízdu po lesních cestách má odpružené kolo přínos značný, smysl má i na nerovných silnicích, kterých je v Česku většina.
přesně, na tu turistiku je full na prd. Možná ne na prd, ale k vzteku jo, žádný přínos, jen větší námaha. Navíc za 20 to bude šunka, kde brzo něco odejde. Mnohem líp poslouží klasická kroska, nebo horák maximálně doplněný o sedlo s perama nebo pružící sedlovku...
S tímhle odkazem tady spamuješ už poněkolikáté a už sem ti to vysvětloval. Za 20 se jakž takž dá vybrat použitelné HT, ale je třeba koukat po méně věhlasných značkách, výprodejích, atd., v katalogových cenách kola za 20 bývají dost slabota. A celopéro ani omylem, smysluplná začínají kole 50 tis.
Já bych dokonce považoval za minimální hranici 30 tis. za HT, a 60 za fulla. A to i těch výprodejích, sezónních slevách apod. Navíc mi ten "odborník" z videa už delší dobu pěkně pije krev.
U HT bude hodně záležet na užití. Jestli někdo jen pohodově peláší po hladkých lesních cestičkách a nerve to, tak nějaká kombinace Alivio/Altus a základní vidle za tu dvacku mu taky poslouží. S fullem do terénu už je to slabší. Tam se té ceně moc neuteče...
Pokud jsi prodavač jízdních kol, tak možná i chápu, že ti pije krev. Ostatní ocení právě takové praktické testy kol s dobrým poměrem funkce/cena - sledovanost na zmíněném youtube kanálu to dokazuje. Zato přínos tvého komentáře je čistá nula, jen plácnutí nesmyslných čísel.
Ty máš asi problém s chápáním významu slov a vět. Tu recenzi fulla za dvacku od Trailhuntera sem viděl a rozhodně nevyznívá moc pozitivně, to kolo. Závěr je, že to není až takový šrot jak čekal, ale to rozhodně neznamená, že to je dobré kolo, do terénu který se na fullech jezdí to prostě není a na turistiku vyjde daleko líp zajistit si pohodlí odpruženou sedlovkou.
V tom testu je celkem jednoznačně řečeno, že to kolo není určené pro řádění ve sjezdech, ale za 20.000Kč je to pohodlné MTB pro běžné ježdění v terénu a výbava je moderní a není špatná. Celkové zhodnocení kola začíná v čase zde: https://youtu.be/DBmIttbUHy4?t=787
Tu tvoji poznámku o zajištění pohodlí na odpružené sedlovce na MTB kole beru jako legraci pro oživení diskuze.
Ahoj,pdle mých zkušeností bych ani tak nehleděl na značku -všichni používají stejné komponenty ale na vlastnosti kola.
Pro sebe bych si vybral 29",převod 3x9,kliky 22-(32-34)-44.Dříve se kola osazovala velkým talířem 44,ale dnes se většinou dodává 40.Není to něštěstí ale 44 je pro mě tak akorát(v mladším věku před x roky bych si namontoval ještě větší) a s kopce převod 44-11 často využívám. Ještě někteeá kola tento převod mají ale snad se dá u prodejce v případě zájmu domluvit.Dobré je uzamykání vidlice z řídítek.Bez toho bych si kolo nepořídil.Můžeš plynule do kopce vilici zamknout a s kopce odmknout a ušetříš hodně sil a kolo si více užiješ.Zběžně jsem se díval na nabídku a např. u 4Ever uzamykatelné vidlice v této cenové relaci mají.
Větší převodník už na hodně kol nedáš, protože by kolidoval se zadní vidlicí. Dnes se dělá šírší, pro použití širších plášťů.
Trojpřevodník už je daleká minulost. Většina současných kol má maximálně dvojpřevodník nebo spíš jednopřevodník, zato samozřejmě s větším rozsahem pastorků vzadu, je to praktičtější. Více povídání o převodech tady: https://youtu.be/zQKqa2oLNkg
Zkus se ale držet cenového kriteria (i s tím související nákladnosti materiálu - řetěz, kazety - při výměnách) a vyjde ti furt nejvýhodněji 3x9.
Že je něco trendy ještě neznamená, že je to výhodné, nebo vhodné pro všechny a na každé užití.
Jako videa Trail huntera se mi líbí, ale určitě bych netvrdil, že jednopřevodník je "praktičtější" než trojpřevodník... a matně vzpomínám, že ani jeho video nevyznělo takhle...
Jednopřevodník znamená úsporu váhy, ale tu úsporu člověk pořádně zaplatí (na kole za 20 těžko) a to omezení rozsahu převodů rozhodně je znát.
Já jsem si na 2x10 na MTB musel docela zvykat a na silnici z prudkého kopce si už prostě nepřišlápnu, těžším převodem bych nepohrdnul a přitom nejlehčí převod občas taky zařadím... takže pro mě by jednoplacka určitě nebyla a pro spoustu lidí ten trojpřevodník smysl má.
Je ale vtipné vidět, jak nejdřív bylo moderní co nejvíc převodů a když už nešlo(?) další převody přidávat, jsou lidé ochotní připlatit si, aby jich měli méně... :-)
Bude dost záležet na použití, kde a jak kdo s tím kolem jezdí. Když se vynechají prudké kopce, složitý terén a bude velmi dobrá fyzička (nebo jiná podobná konfigurace), může se lehce mávnout rukou nad ořezáním rozsahu převodů, jako to udělal ten boreček na videu.
Jenže zdaleka nejde jen o krajní hodnoty převodů, ale taky o jemné odstupňování. U trojplacky se leckteré převody rozsahem kryjí s jinou kombinací, ale přesto to není úplně to samé. - Jasně, při vejletu k blízkému rybníku je vcelku jedno, co tam spadne, vždycky se to ušlape. Ale po půl dnu v kotárech bez atomového reaktoru v hnátách už člověk ladí optimum a je vděčnej za každou kombinaci navíc.
Jak jsem psal výš, ne všechno je vhodné pro každého a řídit se podle trendů mezi závodníky a profíky je pro běžného šlapálistu nesmysl. Navíc každý jezdí něco jiného, preferuje jiný terén, jiný styl jízdy. Nelze takhle jednoduše zobecňovat, jako to dělají na těch "propagačních" videích.
Souhlas, pro někoho to opravdu lepší být může, ale je blbost univezálně aplikovat závodní trend na každého, podobně jako předpokládat, že na dražším kole se každému pojede lépe...
Jednoplacce ovšem kromě menší hmotnosti nelze upřít jednu výhodu - při řazení není nutné tolik přemýšlet.
Já v řazení 3x8 nebo 2x10 nikdy problém neviděl, ale potom, co jsem se už dvěma holkám marně snažil řazení na kole vysvětlit (jakože proč nedávat nejmenší-nejmenší a podobně) a rezignoval jsem s doporučením, ať nechá vpředu prostřední tác a řadí jen vzadu, protože to bude nejmenší zlo... už smysl jednoplacek trochu chápu... :-D
Jo, pro některé ženské je to problém i v dospělosti.
A to mám ještě lepší zážitek...
Dnes už se mi to zdá, že to není pravda, ale není to ani tak dávno. Kolegové začali organizovat akce na kolech, já tenkrát měla nějaké problémy doma a v touze přijít na jiné myšlenky jsem vytáhla svého Olprana z Makra za tři tisíce, co jsem na něm do té doby mohla mít najeto tak padesát kilometrů, našla podobně cyklistikou nepolíbenou kamarádku s podobně "luxusním" kolem a na akci s cyklisty jsme se vypravily.
Bylo to na Třeboňsku, kolegové vyrazili na nějaký padesátkový okruh a my dvě, že si objedeme rybník Svět. V jedné z našich (zhruba co kilometr častých) přestávek jsme seděly na lavičce, já obdivovala její kolo a ona podotkla "dala jsem pokyn, že to má být pro jízdu na rovině". Kolům jsem rozuměla houby, ale při pohledu na "traktorové" pneu jsem měl pochyby - zdálo se mi to spíš jako horské kolo.
Ale ona to myslela jinak. Ráno před naložením kola do auta je zavedla k sousedům a požádala je, aby jí přehazovačku nastavili pro jízdu na rovině!
Přísahám, že se to fakt stalo (a že já byla před těmi cca patnácti lety na tom cyklisticky líp opravdu jen o tolik, že jsem matně tušila, že kvalty se přehazují při jízdě a ne před ní).
Zřejmě by byla typickým zákazníkem pana Bugattiho - staré Bugattky měly jen 3 rychlostní stupně - jak říkal známý po té co vezl paní Junkovou při jedněch jejích vysokých narozeninách (jsem si myslel, že umím jezdit a tak dlouho jsem se blbě nafukoval, až to ta maličká babička v kloboučku nevydržela a zeptala se, jestli může.. pučil jsem jí to a sed jsem si vedle. To bylo poprvé co jsem se v autě křečovitě držel a bál se.. netušil jsem co ta Bugattka umí. Když jsme skončili, babča se omlouvala, že za mlada by to zvládla rychlejc) - jednička do Alp, dvojka všechno ostatní a trojka pro paní Junkovou.
Lepší než Bugatti bych viděl carevnu Volhu 21. Byla velmi pohodlná a v Aši se zařadilo zaa 3 a dojelo se na ni bez řazení až do Michalovců a zpátky. :-)
Osobně se prakticky ve všem shodnu s názory ve videu. Neřeší se dilema, jestli nastavit převod řazením vpředu nebo vzadu, řazení je pohodlné, jednoznačné a efektivní. Přesně jak zmiňuje: možné spadnutí řetězu nebo škrtání o přesmykač, všechno z praxe znám. Hlavní přínos jednopřevodníku je tedy praktičnost a zjednodušení (snížení hmotnosti o 1/2kg beru jako podružný benefit). Nehledě na fakt, že kola s trojpřevodníkem se už prakticky nedělají, pokud neuvažujeme absolutně nejlevnější kola "ze supermarketu".
Je prima, že se tobě trefil do noty. Myslíš ale, že všem to musí takhle vyhovovat ? Lze z toho vyvozovat nějaké pravidlo a obecné doporučení ?
Vždyť píšu, že jde o osobní názor, ale může to být i tip k zamyšlení pro ostatní, které by tyhle benefity třeba nenapadly.
Ty benefity jsou myslím celkem známé a u tebe třeba i přebijí nevýhody. Pokud ovšem člověk nemá kdovíjakou kondici a chce jezdit i svižně po silnici a občas se naopak potřebuje drápat do kopce, může být větším přínosem pořádný rozsah převodů, jemnější odstupňování a levnější provoz.
No už ty ceny jdou dolu, teď s přehazovačkami pro 10-12 rychlostí přišel Sunrace (přehazka stojí něco přes tisícovku), kazety už má v nabídce delší dobu.
Případně s kompromisem v odstupňování se dá postavit 1x10 s přehazkou Deore a kazetou Sunrace 11-46, to už je pro určité situace celkem použitelný rozsah a jelikož se ušetří z levé řazení a přesmykač, mohlo by se to povést i na kole za dvacku.
1x10, to jsou teda pěkný schody po šesti zubech.
11-13-15-18-21-24-28-34-40-46
Kroky
18.2% 15.4% 20.0% 16.7% 14.3% 16.7% 21.4% 17.6% 15.0%
Nejhorší je tam 28-34 - to je přes 20% a pak 15-18, ale ten je i na 11-42 kazetě.
Záleží na použití, někomu to vadit bude někomu ne. Kazetu se skokem 15-18 na kole mám, není to úplně příjemné, ale ani žádná tragedie.
Jedna věc jsou teoretický procenta na obrazovce a druhá vypoulené oči při bejčení někde v kotárech.
Taky nelze srovnávat procenta v celém rozsahu kazety. Něco jiného je skok o zub nahoře a něco úplně jiného dole.
Ale správně píšeš, že "někomu to vadit bude někomu ne". Takže vydávat to za trend a jedinou správnou cestu (viz obecný marketing) je pěkná blbost. Ta škála možností od 1x11-12 po 2x8-10 by měla zůstat zachována v plném rozsahu. Ať si každý vybere podle svých schopností a užití.
Velký skok prý míň vadí u velkých pastorků (lehčích převodů). Mě těch 15-18 vadí na silnici v mírném stoupání, při určitém sklonu je to na 15z pastorku už těžké a na 18z moc lehké. Nicméně to vadí hlavně při sportovní jízdě, při dopravě, výletě apod. prostě zařadím lehčí převod, točím si svojí kadenci a holt jedu trochu pomaleji než bych mohl s optimálním převodem. Každopádně 10r 11-46 je pořád lepší než 8r 11-40 co se tu nedávno řešila.
Jednopřevodníky v MTB jsou jasný trend, výhody jsou jasné a u Sramu evidentně preferovaná cesta. Shimano ale i v 11r systému nabízí i variantu trojpřevodníkem a v 12r systému s dvojpřevodníkem, uvidíme jak to bude vypadat až u Shimana 12r sestoupí do XT řady. Co nejvíc montují výrobci kol už je další věc.
To je právě ono, nutí to ke zbytečným kompromisům. Buďto víc dřít, nebo jet zbytečně pomaleji. A nějaká úspora pár gramů nepřidá ani na komfortu, ani na rychlosti.
Pro nabušence při závodech to význam mít bude. Tam se hraje o gramy a v nohách to je. Jako masovka je to ale nesmysl. No ale vypadá to prďácky a u smědavský hospody si nebude majitel připadat méněcenně.
Ti nevím, jestli jednopřevodník je taková velká úspora váhy. Ony ty pastorky vzadu taky něco váží a čím víc jich tam je, tím jsou na konci větší a větší... Těžko říct, jestli vyjde na váhu lehčí trojtác s šestikolem, nebo jeden talířek a dvanáctikolo s největšíma pastorkama 40 a 46. Dyť to jsou dva velký talíře!
A navíc máš tenkej řetěz, co nic nevydrží, delší zadní osku (bo širší zadní stavba), která míň snese jak kdyby byla kratší...
Mně nejlíp vychází trojtác a šestikolo, to je robustní systém se širokou škálou převodů.
O váze to skutečně není, sice se ušetří přesmykač, řazení a jeden nebo dva převodníky, ale zase ty kazety, zejména v nižších řadách, váží hodně, okolo 600 g. V nejvyšší řadě Sram je to konstruované jinak a má to 350 g, ale stojí to ranec.
Řetěz je užší, ale podle referencí Eagle řetězy vydrží nečekaně hodně.
Používají se i širší náboje, ale ty mají jiný typ uchycení a osu. To ale úplně nesouvisí s počtem pastorků, 8-11 rychlostní pohony používají stejný ořech a náboj a i 12r v levnějším provedení s 11-50 kazetou se na to dá nasadit.
Pokud chce někdo šetřit, tak 8 a 9 rychlostní systémy už jsou dost levné. Šroubovací kolečka (na kazetu se 6 rychlostí ani nedělá) je dávno překonaná technologie, o naprosto směšném rozsahu 14-28 škoda mluvit.
Tak teda Růženka dostala k vánocům 13-34 šestikolečko... A když k tomu dám ty převodníky 48-32-22, tak mám rozsah pro mě zcela dostačující.
On to tady někdo píše, když nebazíruješ na nějakém jemném odstupňování a jde ti o to, aby to po rovině jelo a do kopce abys vyšlapal, tak jsou podstatný krajní převody a s tím mezi si vystačíš. Teoretizovat o niancích pro špičkové sportovní výkony (z kanape) je o ničem a jezdit na pohodu je o něčem úplně jiném.
6 rychlostí na kazetě se sice nedělá(více než před čtvrt stoletím se pár 6sp nábojů a kazet vyrobilo, rychle nahrazeno 7sp a více), lze to ale jednoduše poskládat v rozsahu 11 až 36 z. (odzkoušeno, občas mají lidi zvláštní požadavky, když to chtěj, ať to maj. Skoky mezi převody jsou pak velký, ale já na tom nejezdím.)
Šroubovací 7kolečko s nejmenším rozsahem 11 zubů bych potřeboval a nedaří se mi ho najít. Když sem někdo hodí odkaz, budu rád.
To fyzicky neexistuje, ten volnoběžný mechanismus uvnitř toho kolečka je prostě příliš velký aby se to vešlo, nejmíň sem viděl 13z. Sunrace sice dělá s 11 zuby na 9 a 10 rychlostí, tam se to vejde, protože je to širší, tím je ale větší riziko, že silný jezdec ohne osu a ne na každém kole se to vejde do zadní stavby.
11-28T/11-34T 7-Speeds Flywheel https://www.aliexpress.com/item/4000088606066.html
Kazety se dělaj od 5ti rychlostí furt https://www.retrocyklo.cz/161--kazety-vicekolecka
Pozor, neplést kazety a volnoběžná vícekolečka. Sice Shimano kdysi vyrábělo 5 a 6 rychlostní kazety na systém Uniglide, ale to je tak 40 let zpátky, současný systém Hyperglide je tu už 30 let a pochybuju, že dneska koupíš kazetu s méně než sedmi pastorky. Vše na tom tvém odkaze jsou volnoběžná vícekolečka.
Sice je to starší komentář, ale když už to někdo vytáhl.
Výdrž řetězu je otázka kvality materiálu, 12 rychlostní řetězy vydrží hodně, hlavně řady Sram X01 a XX1.
A to s tou osou je taky nesmysl, kvůli umístění ložisek je osa v náboji na šroubovací kolečko daleko náchylnější na ohnutí, tohle byl jeden z důvodů zavedení kazetového systému.
Svůj pohled na převody jsem již zde vyjádřil několikrát.Pro běžné užívání kola to je silnice,lehčí terén jako les a nezpevněné cesty,turistické trasy a podobně je pro mě potřebný i rychlejší převod.To u dvou nebo jednotalířů moc nejde.Nejmenší kolečko na kazetě je omezené 11 zuby.Ty nevýhody tří talíře jsem zatím nějak nepoznal.O výhodě při rychlejší jízdě není co řěšit.Sice nejsem IN,nemohu se zúčastnit debat odborníků zda kolo za min.30000Kč nebo 50000Kč a stačí mě jedno universální kolo např. do 20000Kč.
Pro obchdníky je lepší prodat drahého horáka s jednotalířem .Navíc jsou cyklisti,kterým převody chybí a řeší to dalším nákupem treka.
A otom to je.
Poprvé,když jsem před lety poprvé setkal s odborníkem (a byl to rozhoně lepší cyklista)co měl největší talíř 36 zubů tak na mé otázky odpověděl,že šetří hmotnost.Moc jsem nechápal,když s ním jeia manželka a vše včetně vody vezla pro oba v batohu.Do kopce jsme jeli spolu a pak jsem je už neviděl.
Nejmenší pastorek na kazetě může mít i 10 zubů a je i výrobce co dělá s 9 zuby na nejmenším pastorku. Není to nic, co by našlo uplatnění na kole do 20 tis., ale existuje to.
Jak pro koho, pokud chci nějakou univerzalitu, tedy hodně lehký i dostatečně rychlý převod, tak rozzah jako trojplacka mi nic jiného nedá.
Třeba na lehokole si jízdu s méně než 3x8 převody neumím představit (nebýt líný, přemýšlel bych jak rozsah ještě zvětšit), ale beru, že na klasice potřebuju řadit méně... i tak si prostě myslím, že MTB s 1x12 dává smysl jen pro menšinu cyklistů, o kompromisech jako 1x10 ani nemluvě...
Celé to video bych bral spíše jako recenzi aplikace pro mobil, co umí počítat převody, než jasný závěr, co je vhodnější...
Nevím v čem je to na lehokole jiné, mě by těch 500% u Eagle taky nestačilo. Závodník si podle trati před závodem vymění převodník, ale pokud chci nějakou univerzálnost, lehký převod aby to dobře šplhalo do kopce a zároveň rychlý abu to odsýpalo na asfaltových přejezdech, tak to chce spíš 600%, ale ani 700% se neztratí.
Nicméně co sleduju bike-forum, tak lidi si ty jednoplacky houfně pořizují a tváří se, že jim to vyhovuje a to i v 11r provedení s kazetou 10-42 nebo 11-46 a tedy rozsahem pouhých 420%.
Každopádně bude zajímavý kam až se to dostane, velcí hráči aktuálně už nabízí 12r systémy a už se objevil i 13r s rozsahem 10-52.
https://rotorbike.com/1x13-the-only-one/
https://rotorbike.com/1x13-groupset-road/
No předpokládám, že se to nakonec dostane do fáze, kdy 1xN bude vážit stejně jako 2x10, takže sice už budou mít stejný rozsah, ale příjdou o většinu výhod, protože spolehlivost takové přehazky a supertenkého řetězu bude otázkou...
Spíš jsem zvědavý, co příjde potom? Singlespeed? Nábojové převodovky? Opět více-tácy? Nebo něco, co tu ještě nebylo?
Převodovky už tu sou, nábojové i do šlapacího středu. Ale má to zas jiné nevýhody, údajně se nedá řadit v záběru a ty co mají konkurenceschopný rozsah jsou těžké a stojí majlant.
Jo a hlavně míň převodníku vepředu a víc koleček vzadu znamená větší drahotu a menší výdrž pohonu... zlatej trojtác. Zajímavý, že i servisák mi snížení počtu táců a zvětšení počtu koleček rozmlouval a poukazoval na svý kolo, kde si tohle taky drží, pokud je ta možnost .... a to jezdí hodně
Taková kazeta za rozumnou cenu bude vážit přes půl kila nebo koupíš sice lehkou (třeba 320g) ale zase bude stát několik tisíc. A za rok ji sjedeš, protože bude celá z hliníku.
Nehledě na schody mezi pastorky. Teď jsem na netu viděl kazetu 9-52 za nějakých 190Euro. Ale schody mezi pastorka měla 12z-15z. To už je fakt zvěrstvo.
njn, to je tak, když se něco okoukané u špičkových profíků (kde jsou jiné preference a finanční zákonitosti) protlačuje do běžného používání jako určitě skvělá věc, když to přece používají i ti profíci. A kdo by nechtěl mít vyvoněný kolo jako světovej šampión, no né ? :-)
A už jsem nejednou viděl do kopce tlačit kolo podle těhle posledních trendů, kde trojplacková prehistorie furt ještě v pohodě jela.
Před chvíli jsem se poprvé projel na novém modelu dálkového horského kola, tři převodníky, to je základ úspěchu! (Sedlo samozřejmě vyměním, košíky doplním, pokud pojedu nalehko, blatníky odstraním :-)
Krasavec to je už teď :-)
Ahoj. Já teď také sháním horské kolo https://trefasport.cz/jizdni-kola/28011-horske... a zajímá mě, jestli nemáte někdo zkušenosti s touto značkou. Předem děkuji.
pro paní rám 21" ?
první příspěvek s linkem?
čichám čichám reklamu.
pokud ne:
ad maxbike... standartní skládanka z čínského rámu a kontajnerového nákupu komponentů.
To je dnes bohužel většina kol krom opravdu velkých značek. Ty mají vlastní rámy, taky vyrobené v číně :-)
Takže ve hře je jen "vyváženost" vybavení.
popis: prvním řádku "vybavení Deore" , ale kliky a přesmyk Alivio a brzdy Altus.
Takže deore jsou páčky a přehazovačka.
No já ti nevím, fungovat to nejspíš bude, ale životnost a náročnost na údržbu je otázkou.
osobně se mi nelíbí kotouče na centerlock,
6 šroubů dává větší možnost výběru alternativního kotouče.
Pláště mi taky připadají jako "ekonomická varianta", ale v 29" se moc nevyznám.
Reklamní zoufalci před krachem...
Ale s centerlockem není problém. Koupil jsem nábu s CL, protože vycházela stejná délka drátů při výměně náby. Použil jsem adapter a mám tam normální šestidírové kotouče. Vadilo by to asi akorát pro použití s nějakými Al unašeči, ale to se u laciného kola moc nepředpokládá. Kotouč by pak násobil hodnotu kola a k Altus třmenům by byl jak pěst na oko :-)