Prosím vás. máte niekto skúsenosti s plne naloženým bicyklom na dlhšie cyklotúry. v lete sa chystáme na expedíciu do Iránu, tak by ma iba tak náhodou zaujímali vaše postrehy. Mal by byť primerane drahý a stopercentne spoľahlivý.
Tam bych nejezdil a natoz nakole
To jsi začal docela brzo.Na takový výlet by jsi měl mít kolo dávno vyzkoušené a případné vady pomalu vychytané.Přeju krásný žážitky a bez ůjmy na zdraví.
Také si myslím, že dotyčný si měl kolo pořídit už dávno a vyladit si ho podle svých potřeb. Zjišťovat až na této cestě že je něco v nepořádku nebo mi něco nevyhovuje, no, docela odvaha. A s náhradními díly nebo servisem to tam asi také nebude nic extra... Nevím, nikdy jsem tam nebyl a ani neplánuji se tam kdy podívat, tenhle kout zeměkoule je pro mne z turistického hlediska tabu...
Jinak samozřejmě přeji mnoho pěkných zážitků, žádné problémy a šťastný návrat domů... Doufám, že se pak ozveš a napíšeš jaké to bylo...
Pokuď vím, Irán dává jen transitní viza a to ani nestačíš za týden dojet z tureckých hranic do Teheránu, neřku do Ghomu, Mešadu, Bušeru či dokonce do Bandarabasu. A navíc v této napjaté době už nedávají ani turistické viza tak jednoduše. Máš to vůbec ověřené, že tě tam pustí anebo je to blaf?
Víza by som mal dostať tak za 6-7 týždňov. (na tri mesiace).Počas tejto doby by som chcel zakúpiť a vyskúšať nejaký fajny bike. Počas tejto cesty ho dostatočne vyskúšam :-)
Myslim, ze na planovani podobne akce je docela pozde. A psat, ze ho behem cesty dostatecne vyzkousis....neni na to pozde, zkouset kolo uz na ceste?
Ja planuju Nordkapp a uz ho davam dohromady skoro pul roku. A to kola davno mam a natezko uz jsem taky nekolikrat byl a ver mi, ze uplne ta prvni cesta byla plna chyb a veci, ktere jsem musel casem vychytat. Takze jako prvni cestu natezko ti do takovehle zeme nedoporucuji. Kazdopadne si prober historii diskuze, protoze se to tu probiralo nekolikrat.
nemyslím si, že to kamile myslíš vážně. Nezdá si mi to moc seriozní anebo jsi ten typ, který si nedělá moc starostí. Nechci tě podceňovat ale začínat se teď nás ptát na kolo je docela úsměvné...Jak píše Michal, na tak exotickou cestu by bylo třeba mít už v tuto dobu více informací. Ale možná že právě proto se ti bude dařit.
jasné že to myslím vážne, ale vy ste asi nepochopili miju otázku. ja sa vás nepýtam ako sa tam mám dostať, ale na čom sa tam mám dostať. na slovensku sa dlho nerozmýšľa, jednoducho sa koná. pozri trebárz http://blog.kybi.sk/
1. ocelovej rám, na váze nešetřit
2. vyztužený ocelový nosiče vpředu i vzadu, případně speciálně vyrobený hodně bytelný, na váze nešetřit
(ocel se snadno svařuje).
3. zjistit si, jaký náhradní díly se tam dají případně sehnat a volit podle toho součástky na kolo, i kdyby vlastnosti byly horší.
Ale vlastní osobní zkušenost s jízdou do podobných končin nemám.
díki, konečne nejaký konštruktívny dotaz.
Vis, kdyby ses podival do historie diskuze, tak toho najdes hafo. Zrovna nedavno se to tu probiralo. Me uz taky porad nebavi psat jedno a to same dokola jen kvuli tomu, ze je nekdo linej hledat.
radsej sa tej prdeli vyhni na sto honov a vaz si, ze si. divim sa, ze sa chces jebat medzi taku chamrad. ja som bol polroka v iraku a som rad, ze to mam za sebou. najdi si radsej nieco pokojnejsie ako napr turecko, ale iran to je vyslovena blbost. predpokladam, ze o pomeroch tam vies akurat tak hovno. dat ti po papuli.
Irak a Iran je přece jen rozdíl, to jen na okraj.
isteze je.mam napr rad libanon a bejrut je naozaj nadherne mesto. ale skratka teraz nie je vhodna doba valit sa do tychto koncin. ked uz naozaj blizky vychod tak radsej naozaj to turecko, jordansko, emiraty pripadne katar ci oman. iran z vlastnej skusenosti momentalne nedoporucujem. len tolko.
Brrr...jen kdyz si vzpomenu na vychodni zeme a co se tam ted deje...Jsou to krasna mista, ale mam z nich proste strach.
Kde jsou ty doby, kdy se bezne jezdivalo pres Turecko a dalsi zeme do Indie a Nepalu. Oblibena cesta ceskych studentu (a hlavne levna)...at stopem, na kole nebo proste cimkoliv. Dnes bych si to asi uz nedal...nevim. Mam ted k temhle zemim zvlastni vztah...A docela me to mrzi, protoze fakt jsou to uzasne zeme s jinou kulturou
Souhlasím se vším.
A ještě bych si nechala udělat nový kola (kvalitní ráfky) a profesionální výplet (2-2,3 mm dráty). Zdůrazni, že pojedeš na dlouhou cestu se zátěží a že chceš odpovídající výplet. V Praze můžu doporučit cykloservis Vladyka nedaleko Palmovky, tam vědí co znamená tento způsob cestování a ty silnější špice ti objednají (možná tam ještě nějaké mají v zásobě :-).
Jinak taky nemám osobní zkušenost s jízdou do podobných končin, ale klidně bych tam jela - jenom ne na léto (vedro a slunce) a hlavně už mám trochu těch zkušeností a nebyla by to moje první cesta.
Ale když si vezmu Kneblíky, ta holka co s ním jela, taky byla poprvé a jak to zvládala. A ty jejich kola, řekla bych, že nějaký přípravě taky mnoho času nevěnovali, a když přišly problémy, tak z toho měli legraci a brali to jako další zážitek.
Ono i když se půl roku připravuješ, tak ty problémy pak můžou přijít tak jako tak .... navíc si nedovedu představit, že bych se na nějakou cestu půl roku připravovala - proboha na co takovou dobu??
Jana Kneblová? Pochopil jsem z té knížky, že už předtím někde snad v Nepálu nebo kde byla (akorát ne na kole). Ale nevím..
Akorát ne na kole a akorát ne na rok a půl ..... jinak určitě zkušenosti měla a asi ne málo !
V Brně upravují expediční kola u Leblochů v Husovicích, viz http://www.czex.cz/leblochova-bicykly/. Najdeš tam i nějaké tipy.
hlavne IFF elektroniku naladitelnou na americke i iranske radary, protiletadlove delo na privesnem voziku, protiraketovy system a radar.
Jezdit zrovna v tomto čase právě do krizových olastí je podivuhodná myšlenka. Dnes, kdy bohužel vypukla nesmyslná nenávist mezi dvěma náboženstvími, kde jsouy v jiné zemi denně nesmyslně zabity desítky civilistů - jen proto,že jsou kristové, šiitové nebo sunitové, kde je nenávist fanatiků proti západnímu světu na vrcholu, je skutečně podivuhodné. Ale jestliže s tím souhlasí slovenské ministerstvo zahraničí a nevaruje občany před cestováním do těchto končin, kdo chce tam, pomozme mu tam.... Jsem zvědav, jak si při eventuálním únosu jako rukojmí a vydírání rodiny a státu vzpomeneš na tyto řádky.
Souhlas s mnoha diskutujícími ... hledat kolo na expedici - jakoukoliv - takto relativně krátce před cestou je zcela jistě velký risk, tím spíše na zmíněnou cestu. V tom by měl mít člověk jasno a kolo by před cestrou mělo být zaježděné. Do čím větší pr...e se člověk chystá, tím na něj musí mít větší spolehnutí. Souhlasím také s tím, že Irán není právě ideální destinace a už vůbec ne v tuto dobu. Ale, "kdo chce kam, pomozme mu tam". Začínat bez zkušeností právě v této zemi s neodzkoušeným kolem mi přijde při vší úctě jako naprosté pomatení mysli. To fakt na celém světě není jiné místo, kam se vydat?
Ale zpět k otázce: Na podobnou cestu určitě kolo s pevnou kostrou, neodpruženou vidlici, lépe ocel, to se dá vždy svařit, posílený výplet, jak uvádí Peggy. Expediční nosiče vepředu i vzadu, všechno robusní a odzkoušené. Knížek o podobných expedicích už vyšlo dost, nemýlím-li se. Inspiroval bych se zde.
PS: Já osobně jsem na první cestu s brašnami jel kolem naší republiky ...
a ako to chces riesit z vodou ? tot otazka. je jej tam malo a navyse o jej kvalite by som pochyboval+co ak sa ti tam stane nejaky vaznejsi uraz.silne pochybujem, ze tam poznaju zdravotne poistenie a ich zdravotnictvo ma pozadovanu uroven. mas sa tam vobec v pripade nudze na koho obratit ?najprv by si si mal vyriesit toto a az potom kolo. ja som bol rok ako lekar v sudane a myslim, ze iran od toho nema az tak daleko.
Jurki, v tomto případě se mýlíš. Sudán a Irán se nedají srovnávat dle kritéria vody. I Iránu není problém se stravovat a mít pitnou vodu. Já dokonce zastávám názor, že v Iránu - pro mně - je fantastické jídlo - rýže, kebaby, jogurt, hovězí, drůbeží a skopové maso, jejich 4 druhy chlebů přímo z peci.. Problém může být jen v nenávisti oproti "falangi" , což je název pro všechny cizince a fanatismus davu nemá mezí. Na druhé straně jsou Iránci extrémně vstřícní a pohostinní. Jak už jsem výše psal - ministerstvo zahraničí je rozhodující, protože nese zodpovědnost za své občany a je třeba dbát toho, jestli cestu doporučuje nebo ne.