Zdravim.
Jiz jsem o zavode elektrokol poptaval nekolik krat, ale chtel bych probrat jeste nekolik veci.
Kazdy krat kdyz poptavam poradatele zavodu, ze chci jet ho na elektrokole a je li mozne udelat skupinu pro elektrokola, on poptava kolik lidi bych bylo ve skupine. Pokud moje odpoved - "jeden", tak pro neho to nema cenu diskutovat dal.
Tak ja jedu ten zavod sam, a jiz to delal hodne krat, nikdy ne byl zadny problem. Jet na elektrokole tak rychle jak jede peloton je to opravdu tezke:)
Minuly rok na Prazske50 bylo jen 4 elektrokola, moje 500W (BBS-02) elektrokolo ne bylo povoleno(!!). Vse ostatni elekrokola mely do kopce alespon 12A*36V=432W (tak nikdo nemel 250W!), zadne elektrokolo nemelo limit pravni 25km/h (par kusu jsem vyskousel - limit byl 28km/h). Tak nevim proc moje elektrokolo ne bylo povoleno:(
Podle meho nazoru, jen jedinou vec ma smysl resit - vahu. Pokud rict, ze vaha elektrokola s motorem a baterkou jen 20kg, tak nikdo nebude mit 6kg 1.5kW DD motor nebo 8kg 2kWh baterku. Pokud nekdo udela karbonove silne 20kg elektrokolo za hodne penez a vyhraje zavod - tak pro me to neni problem:)
Hlavny dotaz v tom, kdo opravdu chcet jezdit zavod na elektrokole. Pokud jsme budeme mit skupinu lidi, tak muzeme sami nahlasit pravidla a pak jet zavod.
A muzu na motorce ? Mam sice 43kW, ale slibuju, ze pojedu jen na pul plynu !
V rozpravě k jednomu závodu zazněla hezká hláška "Ano, i elektrokola se účastnit můžou... ale baterie zůstanou po dobu závodu v úschově tady u pana ředitele..." :-)
Takže určitě bychom vymysleli, jak to ošetřit. Třebaže spalovací motor není problém, ale nesmíš mít sebou žádné hořlavé ani výbušné látky... vždyť je to pro tvou bezpečnost. ;-)
Ano, samozřejmě i lithium je hořlavé... :-D
A dej pokoj. Kdysi davno jsem takhle tlacil nepojizdnou Cizu z PU do HK a druhy den z HK dal. Dvakrat pres dvacet kilometru. Stacilo.
Mně stačilo pětset metrů na babetě, poprvé a naposled :-)
Babettu lepší nejst v podpaží, než na ní zkoušet šlapat. Strašná dřina.
Sem zadřel Babetu v stoupání z KostiKna Sobotku a došlapal 70 až do Braníka, ve 20ti...
Tak to Paříž je proti tomu odpolední vejlet k blízkýmu rybníku...
Nevím jak jsem to dokazal, ono to nebylo tezke uslapnout, ale nekonecny oser jak to jelo pomalu..
Neslo to jinak, nebyl nikdo, kdo by me to odvezl domu, nemel jsem prachy. ..
Tak jsem Babetku odvezl k tete do Sobotky a dalsi vikend se pro ni vratil busem.
Pokud motorka vazi do 20kg - proc ne:)
Takhle samo domo by to šlo, ale aby to pohnulo vývoj dopředu, je potřeba získat nějakou popularitu a aby se do soutěže zapojily firmy.
A pak pochopitelně, aby se jednalo o kola, která splňují zákonné požadavky, i když přesně ten výkon motoru je něco, co nesplňuje skoro žádné hotové elektrokolo, jakkoliv se tak tváří.
U nás, někde jsem čeatl, stále těch 1000 W je legální, ale omezovač na 25 km, přesto vlak nejede.
Jinak by to fakt mohl být závod elektromotorek, a to asi není přesně to co chceme.
Možností, jak takové kolo postavit je celá řada, ale jistě by se jednalo také o souboj peněženek, ostatně jako skoro v každém sportu dneska....
Kdyz das vsem stejnou techniku, tak uz muzou slapat za sve. Pojedou sice pomalejc, ale aspon se nezrakvi :-)
Právě, že vůbec nejde o to jim dát stejnou techniku, jen stejné limity, naopak, ať se technika rozvíjí.
Když řeknu, že přípomoc se musí odpojit při rychlosti 25 km/h a dál už jedeš za svoje je to dostatečně drsný limit.
Když ještě zvolíš závod třeba na vzdálenost 350 km s tím, že veškěrý proud si vezeš s sebou, je to už fakt dost drsný technický požadavek a myslím si, že leckterý výrobce by měl co dělat, aby takovému kolu natrénovaný papoušek neujel....
Pořád nevidím žádný smysl tady těch závodů, když je přípomoc do 25 a pak už za své, když běžní hobíci jezdí 150 km v průměru 35 na 8 kg kolech, krapet víc trénovaní dávají přes 200.
Jediný smysl bych viděl v tom, že to bude závod techniky a tomu bych rozuměl, budou dané kategorie strojů a maximální limity pro hmotnost, motor, baterie apod. a kdo bude první nebo dojede dál je vítěz.
Zatím do něčeho podobného výrobci nepůjdou, protože by o to nejspíš nebyl ve veřejnosti dostatečný zájem aby to přitáhlo větší pozornost.
Tak do některýho kopca nejedou pětadvacet ani eliťáci, tak tam bych ten smysl viděla. Otázkou zůstává, jestli se kvůli tomu vyrentuje ta váha (a odpor) navíc na rovině, s kopca by váha navíc mohla i pomoct, možná.
Taky v tom vidím celkem zajímavej technickej problém, ale tak trochu si myslím, že už je řešenej a inklinuje to k tomu vivaxu, tj. nic moc motor, nic moc baterie, nic moc odpor navíc a využití jen jako přípomoc v kopcu...
Já bych do takovýho "závodu" nešel ani za zlatý prase. V balíku nezkušenejch a nevyježděnejch divočáků na urychlených kolech. Už vidím, jak nadrženě vlítnou do první ostřejší zatáčky... Mě stačí vždycky první kolečko na čtyřiadvacítce, než se balík roztáhne a roztrhá. A to se v prvním kole nejedou žádný bomby, nezávodí se. Jen jsou všichni nabuzení a pár si jich zkouší něco dokazovat, než po dvou kolech definitivně umřou.
když tě to odpojí v 25, nic moc tě to neurychlí
Jo start na páčku se silným motorem tě vystřelí dopředu tak jak to nohama nedáš, ale taková frajeřina sežere strašně moc proudu, to si rychle ověříš.
Ty se chceš omezovat na pětadvaceti, "závodníci" určitě ne. Co by z toho měli, kdyby vystřelili ze startu a pak všichni svorně hrčeli 25 ? :-))
Nemaj třeba závody kamiónů omezení rychlosti? Mě takový závod smysl dává. Možná bych omezil místo výkonu motoru zrychlení nebo váhu kola. A závodit třeba i v dojezdu.
No v tom je ten princip elektrokolaea v tom se lisi od motorky, nad 25 za svoje.
Jinak takova soutez postrada smysl.
Takze v podstate furt 25, jen na zacatku chvilema o trochu vic. Nez dojdou sily a chut rvat ten dvacetikilovej balast vlastnima silama proti odporu vzduchu
Ono to asi bude vic nez 20 kilo, a pak nemas sanci.
Aby to slo vyhrat, muselo by to byt lehci, a to chce dost investovat do vyvoje
I takhle postrádá smysl. Když chci motorku, tak si koupím Harleye.
Nechci věštit, Brahmo. .
treba budes rad za ekolo
Raději nevěšti, ještě jsem to nevzdal. Zatím uvažuji jen o kratších klikách. Na Harleye je snad ještě čas.
Až nastane ten okamžik, možná budeš rád, když se elektrokolo bude více podobat kolu, bude mít lehké baterie a motory co nekladou při šlapání odpor a do kopce se nezmění v přenosná topítka.....
No a to chce čas, vývoj, pokusy, omyly, hledání
Právě jen v tom posunout vývoj o kousek dál, protože dojezdové limity jsou tristní.
Jak říkáš, trénovaný cyklista ekolistu na delší trati musím předjet.
No a to by stálo za to změnit.
Závody jsou jen popularizací a pokud se na nich mohou firmy zviditelnit slušnou reklamou a pobídkou k zrychlení vývoje.
Takový solární závodzdo Astany taky jiný smysl nemá, prostě motivovat k hledání řešení.
Když ono to není na konstruktérech těch kol, ale na konstruktérech baterií a ti jsou motivovaní i bez těch elektro cyklo závodů.
To jsou, ale jedna se o uplne jina kola s jinym urcenim.
Je jich vsude mraky.
Stejne jako je vsude mraky dopravnich cyklistu, a ekolo je idealni mestsky dopravni prostredek
Soutezni kolokby muselo vypadat jinak
Podle meho nazoru limit 25km/h pro silnicni zavod je nesmysl. Pro horsky to bych jeste slo.
Jistě, šlo, jde ledacos, bude to hybrid mezi horským kolem a motokrosovou motorkou a to už pro regulérnost závodu bude vyžadovat kategorie strojů s technickou specifikací motorů a baterií. na to samozřejmě musí navazovat technická komise komise a roztočí se ti kolotoč obrovských peněz se vším všudy.
Podle meho nazoru, ta technicka komise potrebuje jen jednu vec - vahu... Nebude to stat tak drahe abych to ne slo udelat:)
Vse ostatne - jen byrokracie.
To same podle me melo platit i na provoz po pozemni komunikace.
Váhu samozřejmě potřebuješ i u závodu silničních kol :-)
Ale váha u elektro sama o sobě nestačí, pak ti z toho vznikne otevřený závod lidí kteří jsou schopni sehnat nejvíc peněz. Do toho nikdo rozumný nepůjde.
I v beznem zavodu vetsi sansi maji te, kdo ma vice penez na lepsi kolo (nebo lespi sponzory, ktery maji penize) a pak jeste lepsi tym, ktery pomuze. Ale nikoho to ne zarazi:)
To ano, ale ať kola nebo stroje mají mimo hmotnosti velmi mnoho dalších limitů a podmínek aby byl závod maximálně regulérní.
No když jsem zkoušel elektrokolo, tak mne předjížděl děda na horském kole. Prostě jsem ten terén už nedával. Ruky v terénu dostávají zatraceně zabrat....
Energie do baterie se dá změřit. Váha kol taky.
Takže na začátku závodu by se všem nabila stejná energie do baterek a dovážilo kolo na stejnou hmotnost. Start by byl pod kopcem v těžkém terénu - obávání šílenci by odpadli hned na začátku.
Aby měl závod smysl a ukázal se jezdec + kolo, tak bych to vyhlásil přes pořádné krpály. Rekreační jezdci na sjezdech nemají šanci ani se stokoňovým motorem :-)
A jaký by ten závod měl smysl? Výsledek by byl tentýž jako bez použití elektriky a to stále táhne větší pozornost než použití elektriky.
To právě že ne, záleží na účinnosti celého systému - elektronika, motor, třecí síly v převodech. Rozdíly budou určitě v procentech.
A pokud se pojede delší trať tak se prověří spolehlivost systému. Marketingové materiály mají všichni krásné, ale jedině praxe ukáže kdo vyrábí poctivě.
To jo, ale aby to takhle bylo, tak potřebuješ mít nějaké techniky, kteří zaručí, že jednotlivé stroje splňují nějakou kategorii a nepřekročí stanovená pravidla. No a právě tohle dělá ze závodů akci na poloprofesionální úrovni a pak už potřebuješ mít bohaté a štědré sponzory nebo bys musel mít startovné, které ti jen tak někdo nedá.
Možno by nakoniec ani nemuselo ísť až tak o súťaž ako o možnosť stretnúť sa s ďalšími elektrikármi, vymeniť si skúsenosti, vyskúšať si ako to komu jazdí... Prípadne miesto závodu urobiť spoločnú jazdu po nejakej vytýčenej trase...
Jenže on to chce natřít žiletkářům !
Tak.
Mit zilenku s pripomoci pouzitelnou tam, kde i trenovany papousek jede pod 20
Oni to majim v ty ilegaly v trubkach, ale vzhledem ke kapacite baterii jejto pripomoc kratkodoba, chcicmnohem vic
.....proboha- z čeho to píšeš, nehoní tě nějaká nemoc? :-O
seres se mi displej mobilu za 20 litru, sem fest nasranej, tak me nedrazdi jeste ty:-)
tak prd muj displej
tahle apka nakole.cz
Má problém ne muj mobil, jinde funguje Ok
To ma teoretickou vyhodu pro spickoveho zavodnika, kteremu to pomuze k desetinkam naskoku. Ale neodveze ho to tam, kde mu dochazeji sily. Vyletnim tempem ano, zavodnim ne.
A kde si je chceš nahonit? Ještě je nikdo nevymyslel.
a o to prave jde
skoro vsechny inovace vznikly na zaklade nejake souteze nejcasteji tedy ve zbrojeni
A ty myslíš, že český závod elektrokol to vytrhne? Pan Musk posílá Teslu kolem Slunce, aby si udělal reklamu...
Ne, český určitě ne,
ale hokej taky začal třeba v Kanadě, že jo....
Však na to stačí vyhlásiť stretnutie/zraz a nie organizované preteky- tam už by si dohovorili potrebná a aj príp. preteky a podmienky, nie? ;-)
Jiz jsem nekolik krat zval lidi na takovy vylety/zavody. Jen znamy do toho pripojili:(
Presne tak. Pokus se jedna o mene nez 10 zavodniku, nema cenu resit ceny atd. Ten zavod je jen pro zabavu:)
Není problém vyhlásit a uspořádat nějakou otevřenou akci, "závod" pro kolemjedoucí :-)
Problém je to naplánovat, zorganizovat a zajistit celý průběh a to už vůbec není nic snadného. Vyžaduje to partu nadšenců se zázemím.
A pak když se to po pár letech výdrže uchytí a bude zlepšovat, tak z toho nakonec může vzniknout úspěšný regulérní soutěžní závod.
Letos zrovna chce zkusit parta nadsencu usporadat dvanactihodinovku na Babettach. Chteji na to pronajmout polygon v Koprivnici. Mit regulerni zazemi, vcetne sanity k dispozici. Nebude to nic az zas tak moc velkeho, ale predbezny rozpocet sejim splha ke ctvrt milionu. A kdo vi,co jeste nedomysleli a co jim to prodrazi...
Jestli by nebylo zajimave se spis nez k cyklistum se prifarit k temhle cvokum na Babettach, Stadionech, nebo k Fichtl-cupu. Zavodu poradaji nekolik a maji zkusenosti. Light verzi tehoz by treba uvitali.
Já tenhle mopedový závod viděl na otevřené silnici. Je to úchvatné vidět to stádo mopedů se "řítit" po silnici. Těm vašim elektrozdechlinám by to nandali jak by chtěli. :D
https://www.youtube.com/watch?v=V0boRQyLpZ8
Jednou jsem měl ,bohužel pro mé plíce, tenhle závod na cyklotrase :)
https://www.youtube.com/watch?v=Ux0g6JNFFvQ
https://youtu.be/25jFK0itdPo
Bez váhového limitu pro eletrokolo to myslím nemá smysl. 40kg monstrum napěchované výkonným elektromotorem a baterkami asi vyhraje nad lehkým elektrokolem pod 20kg. Jako rozumný limit bych dal 25kg. Nebo pokud bez limitu,t ka bych do závodu zařadil dost pasáží, kde je nutno stroj přenést do schodů atp. Pak teprve to bude mít nějaký smysl. V opačném případě nějaký závod na silnici samozřejmě vyhraje nějaký elektromoped.
Ted vidím, že ty tam o té váze vlastně taky píšeš. Ano 20kg je taky možnost, ale obávám se, že je to dost přísné a omezí to dost počet závodníků. Limit nad 30kg by zase pustilo do soutěže monstra. Těch 25kg mě přijde nějak přístupné pro větší okruh lidí a přitom to určitě ještě nebude moped.
Netřeba spekulovat závady už existují a mají svá pravidla
https://willingen.bike-festival.de/en/emtb...
(1) Allowed are all usual electric Mountainbikes with an engine performance of maximum 25km/h. These are the ones, who are count as bikes and aren´t in need of a special insurance or admission. S-Pedelecs with an unlimited support of pedalling are valid as mopeds or motorbikes and aren´t allowed to participate at the race. Who starts with an electric bike with more than 25km/h, is going to infringe against the regulations but also against the road traffic regulations, and is going to commit a criminal act. (2) Systems which can be changed from pedelec to speed pedelec are going to be suspended.
25km/h je to blby limit pro zavod po silnice... Nikdo nepojede v takovem zavodu elektrokol. Myslim ze vse lidi, ktere jedou zavod po silnice, muzou jet alespon 30km/h po rovince a 20-25km/h do mirneho kopce.
20-25kg je to po dohode:)
Pokud ja na sve 11kg s 2.5kg motorem, 0.3kg RJ a 1kg krabickou nacpu jeste 10kg baterek - tak elektrokolo jeste bude vazit pod 25kg:)
A pak 100km opradvu muzu jet na plny vykon s prumerem 35km/h (je to pomalej nez balik na zavodu silnicnych kol).
Ale pokud omezim 20kg - tak je to 5kg baterek, musim setrit enegrie, a rychlost bude pod 33km/h.
Neni problem udelat nekolik skupin. Bohuzel, zajemce skoro nejsou:(
Tak vypiš dvě kategorie. Jednu do 20kg a další do 25kg. Ty pojedeš první kategorii, já pojedu druhou. :) Vyhrajeme asi oba, pokud se nikdo další nepřihlásí.
Poradatel zavodu bohuzel nechce delat kategorie pro jednoho zavodnika:(
Ale jsme jiste muzeme udelat zavod sami:)
Trošku jsi mi připomněl jednu dávnou akci, které jsem se před lety zúčastnil a to byl závod motokol. Jmenovalo se to Motokoláč a pořádal to zajímavý člověk Honza Richter, který už bohužel není mezi námi. Tak jen pro inspiraci http://motokolac.unas.cz/index12.htm
Fajn na tom byly nejen závody samotné, ale hlavně setkání se zajímavými lidmi. :)
Příští sobotu (19.5.) máš šanci. Společnost BP Lumen (mimo jiné výrobce elektrokol Apache) pořádá závod Apache Jestřebí hory ve kterém je i kategorie elektrokol.
https://www.kolopro.cz/zavody/race-535-apache...
https://apache-bike.cz/cs/apache-jestrebi-hory...
Dobre vedet, kde se devatenacteho nemotat :-))
Tam bude bezpecno, jak na amaterske rallye.
Taky nemám radost, zrovna ten víkend tu budu mít na návštěvě neteř a trasy vedou jak přes Jestřebí hory tak kolem Vízmburku, což sou asi nejzajímavější místa na výlet.
Leda bysme se přihlásili :-)
Jestli děti trochu jezdí, tak je přihlaš do dětských kategorií, tohle si děti užívají.
Bude tam krapet rušno, ale nebude to to až tak hrozný, určitě se jim dá vyhnout.
Koukám na ty propozice a v kategorii elektrokol, jsou dost divné. Soudný sportovní cyklista by se měl stydět tam přijet a jet to na elektrokole.
Jet poloviční trasu a ještě s kilovatovým motorem, no nevim. Když už, tak měli jet alespoň plnou trať jako ti Eliťáci.
Jsem zvědavý na výsledky a porovnání výkonů.
Jéje, to skoro vypadá jako bych někoho ťuknul do brňavky :-))
Kdo chce stát na bedně, tak má hodně velkou šanci, stačí dobře naladit 1000 silných watů, přihlásit se a místo na bedně je vaše :-)))
Některé pasáže jsou docela technické a s mrchou s 1000 W motorem a baterkou, co to 60 km dokáže krmit, to nebude žádná sranda, jeden by místo na bedně mohl skončit v bedně.
Místy to technické je a takový výjezd Panským stoupákem by mohlo být docela hezké tam vidět jak to dávají Eliťáci.
Je to takové zvláštní, limit 1000W a nic o tom, jestli je tam limit rychlosti a jestli to musí být pedelec nebo může mít plyn.
Každopádně sportovní cyklista může jet závod normálních kol ve třech různých délkách.
Limit 1000 W je proto aby se to ještě dalo nazývat elektrokolo, pak už by to byla elektromotorka. Rychlostní limit je na závodech nesmysl, nejsou to závody traků abys měl limit 160 km :-))
Pořadatel si vyhrazuje právo udělit divokou kartu pro zařazení do první vlny.
Proposice jsou napsány tak, aby vyhrála kola pořádající firmy.. .
Fascinuje mě rovněž, již přes 20 let, ten otrocký překlad jména karty, které říkáme "žolík" jako "divoká karta" - tedy "wild card"
Diky moc krat za upozorneni.
Bylo by to skvele, pokud tam bude alespon 10 lidi na elektrokolech:)
O te akce dozvedel pred chvilkou:)
Je to moc daleko, a taky opravdu pro horsky kola a je tam tezky teren:(
A ja ted nemam zadne vhodne kolo. Me horske elektrokolo jiz rok neexistuje:(
Tento rok jezdim silnicni zavody na silnicnem kole, 27.05 pojedu s KV do Unhosti 103km.
Tak nebýt to technické a tedy vyžadující od jezdců zkušenost a zručnost, tak už by to bylo o ničem, respektive o tom, kdo bude mít silnější motor a baterku.
To je právě k prdu.
Naopak, chci-li ověřit kvalitu elektrokol, musí být závod pistaven tak, aby vliv jezdce byl maximálně eliminován.
...a hele Kefalín, čo si Vy predstavujetě pod pojmom "kvalita elektrokol"?
- akceleraci,
- maximální rychlost,
- dojezd
- ???
Vše dohromady.
160 km Pyrebejemi, nebo jinou vysočinou, na čas :-)
Nechápu jak jsi dospěl k tomuhle třídění, u aut taky neposuzuješ nic z jmenovaného odděleně, nebo ne, Jasánek?
Přidal bych ještě
- odolnost
- pohodlí
- váhu
- nosnost (aby nebylo na 60kg asiaty)
a to vše, když bude v pohodě, mělo by to být kvalitní kolo.
Když jsem teď znovu vybíral kolo, začal jsem s motorem a vyšlo mi jednoznačně ze všech recenzí, našich i zahraničních, že na špici je právě motor Bosch.
Kže dle tebe se u aut nerozlišuje, zda jsou závodní(nepohodlná), terénní(odolná), levná, luxusní(pohodlná), nákladní(nosnost)... hmmmm
akceleraci,
- maximální rychlost,
- dojezd
- ???
plus to co jsem vyjmenoval vše tvoří celkový obrázek o kvalitě vozidla.
Nerozhoduješ se, jako Jasánek, podle jednoho kriteria, třeba akcelerace.. .
Prostě celý komplex.
Jasánek po mě požadoval, abych mu vybral jedno z kriterii, pidle kterého se pozná kvalitní elektrokolo, a taková otázka postrádá smysl.
Vyjmenovat můžeš co chceš, ale názor na obrázek kvality vozidla; je; čistě; individuální...
Sis toho možná nevšiml, ale někteří lidé berou v potaz i pořizovací cenu.
Ano, někteří cenu v absolutní hodnotě, a chápu proč, jiní cenu v poměru cena/výkon popřípadě cena/hodnota.
Když jsem stavěl první elektrokolo (a to to byli v plenkách) šel jsem první cestou, zajímala mě cena jako prvotní.
A pak jsem létal a padal, přestavoval, dokupoval uvařené díly, baterie, měřáky, řídící jednotky a motory. A když jsem to podtrhnul, byl jsem na 100 tisících jako prd.
A měl jsem samodomo trosku.
Vývoj šel rychle dopředu, a poučen z chyb jsem zvolil hotové řešení, protože vím, že tomu krámu pořádně naložím a nechci se trápit jako před lety, co se zase vysere.
A furt jsem tak na půlce toho, co jsem dal do experimentování a průzkumu slepých uliček.
Jak dopadne hodnocení cena/výkon (hodnota) nevím, doufám, že jsem nenaletěl.
Určitě jsi nenaletěl, ale pokud se máme bavit o kvalitě vozidla, našla by se kvalitnější vozidla, sice s dvojnásobnou cenovkou, ale kvalitnější.
Překvapín tě, i já o ceně dost přemýšlím. :-)
Nějak takhle ?
https://www.youtube.com/watch?v=NPNinXyXipo
stále v kontextu cena/výkon :-)
Ale Jindro, já se PTAL co si představuješ pod pojmem "kvalita elektrokola", která se dá při závodech ověřit s maximálním vyloučením vlivu jezdce. Navržené položky jsem si Ti dovolil uvést pouze coby příklad, abys je buď odsouhlasil, či navrhl jiné, lepší.
Aby se vyloučil vliv jezdce, mohli bychom se poučit v Dubaji, tam při závodech velbloudů vyloučili jezdce úplně a ovládají je roboti!
Jinak - památnou větu pronáší na závěr filmu Černí baroni major Terazký, nikoliv vojín Jasánek! :-)))
Už jsem to vysvětloval výše, viděl bych to jako ty dostihy. Jezdec musí být lehounký a nesmí být lemro. Běží a vyhrává kůň.
Také jsem vysvětlil, že vytrhávat položku po položce je nesmysl, protože jde o komplex.
Vůbec by nemuselo jít o velbloudy a Dubaj, stačí dobrý asfal v hodně členitém terénu a pak slušná vzdálenost. Nějaké krátké poskakování po šutrech na polňačkách fakt o kole řekne prd.
Dobrý by byl třeba dlouhý několikadenní závod Praha - Madrid, například.
Stanovené body, kterými musíš projet, legální EU konformní kola, bez omezení počtu baterií co si vezeš.
Na tak dlouhé trase s náročným přejezde Pyrenejí, když se k nim po 1600 km dostaneš, by dost slušně prověřil možnosti strojů ve všech tebou jmenovaných aspektech.
Upálí se něco? Vyklepe? Vydrží stroj nějaké 3 tisícky?
Strkanice v peletonu nic neprozradí.
Je to závod horských kol a elektrokol, poskakování po šutrech a kořenech na trailech je naopak jediné co má smysl, protože to je to, na co jsou ta kola určená a kde je majitelé budou používat.
Horské elektrokolo je úchylárna sama o sobě, asijako čtyřkolky....
Pokud ti dává smysl existence klasické silničky a horského kola (?) coby kategorie s velmi odlišným určením, tak montáží elektromotoru se už příliš nezmění, jen to přidá kolu výkon a hmotnost, čímž se cyklista zvolna sune mezi motorkáře se všemi negativy.
Já třeba nechápu, jak někoho může bavit běhat po městě a trápit klouby dlažbou a asfaltem, zatímco pro kolegu byl Pražský marathon úžasným zážitkem. Mně příjde mnohem zajímavější proběhnout se po lese ideálně místy, kde by to na kole vůbec nešlo. Někdo jiný považuje běhání za nesmysl, zatímco kolo mu připadá v pohodě a pak tu máme benzínovou majoritu, co by všechno vyasfaltovala, aby měli kde ty plechovky parkovat...
A kdo má právo rozhodovat, co je úchylárná? Ta "normální" většina? ;-)
Jinak ano, horské (elektro)kolo má pro ježdění po hladkém asfaltu zbytečně tlusté, "těžké a humpolácké" pláště... :-)
Jenom drobnou poznámku - někdy mohou mít "humpolácké" pláště menší odpor než kola žiletky - stojí za přečtení:
https://prahounakole.cz/2015/05/balonove-plaste...
Ale opravdu jenom někdy, spíš v rovině teoretické, v běžném řádném užívání nikoliv.
Ten článek je lehce naivní, ale tady jsou seriozní testy valivého odporu.
https://www.bicyclerollingresistance.com/road...
https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb...
Nejlepší silniční plášť je o 4-5 W lepší než nejlepší široký plášť. To je vzhledm k výhodám co široký plášť přináší naprosto zanedbatelné.
To je ale jenom jeden aspekt. Co vetsi vaha, navic rotujici, co odpor vzduchu, sirsi stavba (opet odpor vzduchu).
5W neni na strece uplne malo (nascita se) a navic jen malokdo jezdi na tom nejlepsim. Rozdily mezi levnejsimi uz tak optimisticke byt nemusi.
No a kapicka ke kapicce... Na kratkem vyletu je to opravdu uplne fuk. Na strece nebo pri intenzivnim dupani se to uz sakramentsky projevi.
No, silniční plášť na to neobuju :-)
Koupil jsem někde "v akci" ty Marathony Dureme, už snad nejsou ani v nabídce, jezdil jsem na nich na Authorovi. Jsou to ty velni odolné a neprorazitelné pláště, ale navíc jsou lehké, něco přes 400 g.
Moc se v tom nevyznám, ale myslím si, že ta rotující hmota má asi větší vliv než rozdíly ve valivém odporu.
Když vyměním pláště, musím nastavit ten tachometr, a to znamená, že si to musím nadtudovat, a to se mi moc nechce :-)
To jistě pravda, ale je otázka o kolik. Původně šla diskuse o běžném člověku na cyklostezce, ten nejezdí tak rychle, aby odpor vzduchu měl významný vliv. Takže je to o tom, jestli mi stojí ušetření pár Wattů za snížené pohodlí a fakt, že někde vůbec neprojedu. Na horším povrchu širší plášť klidně pojede líp a navíc bude pohodlnější, celý den na kostitřasu unaví víc než pár Wattů navíc.
Ale pohodlnost jízdy na širším nebo dokonce širokém plášť na rozbité a hodně hrbolaté cestě vůbec není o nějakém valivém odporu, tam přece hraje roli úplně něco jiného.
Valivý odpor je vždycky spíš jen v teoretické rovně, pro praktickou jízdu má dost malé využití. Smysl má zabývat se jinými faktory než valivým odporem.
Horské kolo je úchylárna sama o sobě, a přidat k tomu motor tuplem :-)
Máš, recht, proti gustu žádný dišputát.
(stejně většina českých horských kol jezdí po Modřanské a jiném asfaltu)
Já měl za to, že ti na horácích, co plaší zvěř v lese, občas to kolo poponesou, a to u toho elektrooře půjde dost ztuha.
Furt váhám, jestli to mám přezout na ty Marathony, nebo tam nechat ty traktory, dva ty neprůstřelné a přitom lehké pláště doma mám. Jestli si vážbě hodně pomůžu, nebo ne, a jestli to stojí za tu práci.
Jestli nevjedeš do měkké trávy nebo bahna, tak to vyměň. Špalky mají brutální odpor.
Ty různé speciální protidefektové vrstvy taky dost zhoršují valivý odpor, nedá se paušálně říct, že hladší plášť pojede líp. Stačí se podívat na web Schwalbe, jeden model plášťě (tj. stejný vzorek) může mít významně různý valivý odpor podle toho jaké je vnitřní konstrukce.
Fakt je už to dost dlouho, co mě zkoušeli z mechaniky, ale mám dojem, žeo valivý odpor vůbec nejde. Řádově víc bere rotující hmota.
Proto ráfky a pláště jsou u silniček co nejlehčí.
Na roztočení větší hmoty spotřebuješ více energie.
Ragoval sem na
Špalky mají brutální odpor.
Jaký jiný odpor než valivý tím mohl být myšlen? Každopádně rotační hmota se projeví jen při akceleraci, valivý odpor stále. A ti protidefektové ochrany jsou logicky i celkem těžké. Každopádně na dálkové trasy na elektrokole ně nejvíc bude zajímat odolnost proti defektům a životnost, to že odolné a trvanlivé pláště hůř jedou s motorem fakt řešit nebudu.
Tak spalky jsou uplne jina kapitola. Na valivy odpor ma vliv spis druh smesi a konstrukce, konkretne TPI, dal pritomnost nebo nepritomnost duse.
Na spalky "doskakujes", brani jizde kazdy zvlast, zvejkaji se pod vahou kola. Obdoba jizdy po hrubem asfaltu. Tam je tech ztrat strasne moc.
Teď máme zrovna dvě elektro mtb s vdovou půjčené. Je to tank. :-D
Jo, se středovým boshem a silnou baterkou to jede pěkně, ale těch 45 km ze Zlína bych dojel ve skoro stejném čase I na svém kole. A jezdit na tom někde po lese a muset to občas vytlačit nebo snést dolů, to by mě asi jeblo. :-D
Škoda, že vdova v práci neměla se stejným motorem na testování treky. Mohlo by to být zajímavější.
Jo, v kopci to pomůže. O tom žádná. A to jsem jel jen na eko. Ale na rovince je to jen váha navíc, protože přes 25 km/h je k prdu. A já rád jezdím rychleji :-)
Kolego, pokud chci nějaký výrobek hodnotit, tak bych si měl především ujasnit pro jaký segment uživatelů je výrobek určen, pokusit se vžit do myšlení těchto uživatelů a pod tímto zorným úhlem napsat komentář.
To jsi pochopitelně neudělal a tvé hodnocení je trapný blábol, kde opakuješ zažitá klišé - např. o váze navíc - jinde jsem prokázal, že jde o navýšení odporu v pouhých jednotkách procent, tedy v oblasti špatné praktické rozlišitelnosti, atd. Také sis neuvědomil, že jestliže jsi dojel do Zlína ve stejném čase jako na "běžném kole", tak jsi logicky vydal méně vlastní energie - a to je to co senioři, pro které jsou e-kola určena, jistě ocení.
Tohle je diskuse, a mám za to, že tu každý píše svůj názor, ne?
Psal jsem to z pohledu někoho, kdo na tom werglu sedí poprvé.
Váha navíc není klišé, ale realita. Prostě 22 kilo je víc než 12. A je to sakra poznat, když to kolo potřebuješ vynést do schodů nebo s ním prelezt strom v lese.
Nevím, jestli senior je typickým uživatelem takového kola. Spíš na nich vidivam mladé frikuliny.
Samozřejmě, že zde můžeš psát svůj názor, ale měl by být úměrný tomu o čem píšeš, k jakému účely byla věc určena a jak tomu - podle tvého subjektivního názoru - vyhovuje. Už jenom to, že se o e-kole vyjádříš jako o werglu nás informuje o tvém - apriori - negativním postoji, o tom, že jsi nepochopil o co jde, nechápeš pro jakou skupinu uživatelů je určeno a nedokážeš objektivně zhodnotit zda tomu účelu vyhovuje.
Dodnes nabídkové katalogy a reklamy hovoří o tom, že e-kola jsou určena hlavně pro seniory a osoby se zdravotními problémy, aby této skupině spoluobčanů pomohla prodloužit jejich aktivní život.
Že na e-kolech vidíme mladé pány a slečny, to je
jiná kapitola, za to senioři nemohou... :-(((
No, já se s tím teď trápil 14 dní.
Zkusil jsem ho dát v chodbě pod schody, kde fakt, ale na 800 procent nikomu nepřekáželo, ale přišla za mnou delegace mi vysvětlit, že se to ve Francii nesmí. Kolo ve společných prostorách nikdy.
Tak jsem ho dvakrát nes do druhého patra, a byl jsem zralej na orthopedii, potom jsem se smířil s tím, že jsem mu sundaval přední kolo a cpal to do auta.
Buď jsem nějak zeslábnul, nebo je to fakt těžký hovado, protože i to nandavání a vyndavání z auta bylo naprd.
Ji, jdu to zvážit, jak mě Lelek tuhle vyzval, nejdřív tak jak mi to prodali, a pak tam mrsknu nosič a odpruženou sedlovku, to zase něco přidá.
Elektrokolo je těžký a ta kila se hodně pronesou. Do 15 kg člověk zvládá celkem dobře přenášet a různě protahovat, ale každý kilo nad 15, natož nad 20 jako u elektrokol se sakra znát.
Já bych s elektrokolo zahodil už jenom při jeho ukládání do sklepa, natož při přenášení stromů, schodů, skal nebo nesjízdného terénu.
Konkrétně v Brdech by bylo určitě jedno elektrokolo volně k mání :-))
No právě, tak mi to prostě nějak k tomu horáku neštymuje....
Zvážil jsem, má udávaných 22,5, s výměnou sedla a sedlivky 23,5 ..
Pokud kole vedu, tak z kopce jede samo, jen přibržďuji, do kopce to má funkci že jede samo rychlostí chůze, čili to zas jen přidržuji. Problém je jen to, kde to je potřeba nést, což je po polomech otrava, ale obecně to není tak časté.
Pokud jsi jel 45 km po silnici na horském elektrokole a svým normálním kolem bys myslel silničku, pak bych čekal, že elektrokolo bude pomalejší.
Většinou je dobré používat věci k činnostem, na které jsou určeny, takže silnička na dobrém asfaltu bude prostě rychlejší než horské kolo a v terénu se to otočí.
Taky mě úplně netěší, že s horským kolem nestačím silničkám, ale zase můžu jezdit zkratkami, kudy jsem dřív nemohl... a stejně už se těším na Ibex... :-)
Tam po silnici, zpátky jsme jeli lesem přes Chřiby.
Pokud může být I silnicka s 27,5" mtb koly, tak OK, je to silnicka :-D
Realita je taková, že dneska si lidé běžně kupují 29" mtb na asfaltové cyklostezky. Ne proto, že by to pro ně bylo nejvhodnější kolo, ale aby byli IN.
Horské elektro kolo není špatná věc. Ale na stezky, kde jich většinu potkáš, je to zbytečné tezitko.
A prosím, teď z toho vypustme důchodce, kteří už nemůžou. Myslím, že ti nejsou cílová skupina kol třeba kolem 70 tisíc.
No právě k té realitě jsem tu poznámku směřoval, že spousta lidí si pořídí horské kolo protože to je teď in a přitom jezdí prakticky jen po asfaltu a diví se, že jim to jede pomalu.
Nicméně včera jsem ve vlaku potkal dva (zřejmě) důchodce, jejichž elektrokola bych mezi horská už zařadil (středový motor, odpružená přední vidlice a širší pláště). Paní byla docela povídavá, tak jsem se ptal, co ji vlastně k pořízení ekola vedlo.
No prý už v 70ti (což bych nehádal) má na dopomoc nárok, že jezdila na kole celý život (cyklovýlety nejen po Evropě), že by teda tu stovku pořád dala i bez motoru, ale druhý den, že by z toho byla unavená, že už regenerace není co dřív a takhle s elektrokolem je po 100 km druhý den v pohodě...
No nechci vidět, jak budu v 70ti vypadat já...
Na jednu stranu za nějaké dané peníze bude silnička lehčí než MTB. Ale na rovině nebo malém sklonu má hmotnost nízký vliv, to je podstatné pro závodníky. A bylo ověřeno, že dobrý hladký správně nafoukaný široký plášť může mít stejně nízký valivý odpor. Takže vezmu lehký MTB rám, dám karbonovou pevnou vidlici, lehké záplety, obuju rychlé pláště typu Schwalbe X-One Speed nebo Thunder Burt v bezdušovém provedení, nastavím sportovnější posed, kratší řidítka aby to bylo víc aero, tak získám velmi lehké kolo, které sice bude o trochu těžší než silnička a na dobrém asfaltu pojede o něco hůře než silnička, ale stále velmi dobře, ale na horším nebo špatném asfaltu, dlažbě to bude nesrovnatelně pohodlnější a tím dost možná i rychlejší a můžu to vzít i na lesní a polní cesty, kde bych se silničkou trpěl nebo ji rovnou rozflákal. Samozřejmě existují i kategorie co sou mezi jako cyklocrosska nebo gravel.
Pokud se bavíme o normálních lidech co mají jedno kolo na všechno mi silniční kolo nepřijde jako dobrá volba.
Jasně, však netvrdím, že přímo silnička je (zvlášť při stavu českých silnic) ideálním jediným kolem.
A nakonec mě při výběru druhého kola k lehokolu (tedy až bude IBEX konečně doma) od úvah o krosovém nebo trekovém kole odradil fakt, že za srovnatelnou cenu ani nejsou treková kola lehčí než MTB a pláště můžu vyměnit.
I tak mi ale pořizování horskýho kola na ježdění po asfaltových cyklostezkách smysl nedává (pominu-li, že nějak se k tomu lesu člověk dostat musí) a to nemluvím o celoodpružené variantě...
Pokud jde o to elektrokolo, koupil jsem MTB protože jiné ekvivalentní s Boschem mě prostě nenabízeli.
Měli buď MTB, nebo "cestovní" kola, takové ty motorizované Ukrajiny s košíkem na brambory na nosiči.
Normální trek s motorem jsem tam neobjevil.
na tu devětadvácu by ty trekové pláště normálně hodit šly, otázka bude, o kolik se změní pohodlí.
my teď měli půjčené na víkend todle: https://eshop.intersport.cz/genesis-e-lite-mtb...
váhu to má 22 kilo, tedy dvakrát tolik co moje kolo :-)
ono sehnat teď i slušné normální trekové kolo je docela problém. poptávka je po 29 a 27,5 MTB a treky jsou na okraji zájmu, což je škoda
Nech tam široké gumy jenom dej jemnější vzorek, pohodlí a hladší přejezd nerovností a hrbolatých cest je důležitější než cokoliv jiného, ale zase dostatečně odolné abys je každou chvíli nepíchl.
To bych musel zase kupovat pláště, vyzkouším to, co to udělá s těma Marathonama, stejně budu muset poladit ten budík, protože udává divné cifry, proti navigaci na 30 km udělá rozdíl 2 km a to je mi divný.
Má to pružnou vidli, přehodil jsem i odpruženou sedlovku a sedlo pro starostu, mělo by to snad být pohodlný až dost, na asfaltu.
Já myslel abys tam nedával žádný úzký trekový kola a pláště, dodrž minimální šíři 2,1
Čím užší plášť tím musíš víc foukat a čím je nabušenější kolo, tím klesá pohodlí z jízdy. Sedlovka a sedlo něco odtlumí, ale gumy dělají hodně moc.
Kolo za sedmdesat, tak snad s litrem za vhodne plaste nebude takovy problem. Vzdyt po nich to JEDE.
Dal jsem za něj pod 50, Andorra....
Teď jsem koupil druhou baterii, to je ranec, 21.....
Mám dva fungláče tyhle - https://www.amazon.ca/Schwalbe-Marathon-Dureme...
Přejel jsem na tom jak do Paříže, tak tu Andorru, samozřejmě nabouchaný na maximum.
Jenomže u horských kol má velmi vysoký vliv jezdec. Pokud by jeden jezdec na totožné trati testoval různá kola, dostane se k nějakému měřitelnému hodnocení kola. Pokud ale 20 různých cyklistů dostane totožné kolo budeš mít 20 různých výsledků a možná i dost odlišných.
Elektrokola a zvlášť ta horská jsou hodně specifická a nedá se to porovnávat snad s žádným jiným sportovním odvětví - vozidel. A to si myslím bude jeden z hlavních důvodů proč nikdo moc nechce nepořádat závody elektrokol a jsou nejvýš přiřazeny jako přívažek k nějaké soutěži. On o to taky není žádný velký zájem ze strany cyklistů a je celkem jasné proč.
To je jasný proč. Protože je to těžký jak kráva a pomáhá jen do 25 km/h. A pak dřou za svoje jako každý druhý.
Opět ventiluješ známá klišé - jinde jsem vyčíslil jakou váhu reprezentuje konkrétní elektrifikace (6kg), to ve svém důsledku znamená nárůst valivého odporu v jednotkách procent - rozhodně nic dramatického.
Přípomoc do 25km/h - to není skokové vypnutí asistence, ale postupné zmenšování až do vypnutí. Pokud máš dost sil a rozjedeš e-kolo nad limit, tak ani neucítíš, že ti přestalo pomáhat - opět ověřeno včera, kdy jsem zabral do mírného kopečku a najednou jel třicítkou. Vtip je v tom, že bez pomoci motoru bych to tak nikdy nerozjel!!!
Bude určitě rozdíl "to rozjet" a udržovat těch šest kilo navíc třicítkou na delší vzdálenosti.
Mimochodem, víš proč je limit asistence, nikoliv maximální dovolené rychlosti, 25km/h?
Protože orgány EU hledaly způsob jak elektrokolům zachovat statut jízdního kola, t.j. jezdec bez ŘP a povinné přilby, neplacení povinného ručení, žádná PZ apod. Hledal se společný průnik národními předpisy a protože některé země měly pro motokola (naše Stadiony a Babety) limit pouze 25km/h, na rozdíl od našich 45km/h, byl bohužel převzat tento limit. Zatím co u motokol je to maximální konstrukční = dovolená rychlost, u e-kol je to limit kdy vypne asistence.
Protože nejde o maximální povolenou rychlost, tak vlastně o nic nejde a pro skupinu, pro kterou jsou e-kola PRIMÁRNĚ určena to jistě stačí.
Tohle jsem si zkoušel opakovaně, plně mě pomáhá do 26,4 km/h, pak do 28 km/h jako by přepnul do režimu ECO (porád mírně pomáhá a sosá proud( a nad 28 už totálně odpojí přípomoc.
Tím netvrdím, že kolo vítěze bude to nelepší kolo, nicméně tebou popsaný test je pro horská kola irelevantní, to je jako bys chtěl na sice dlouhé a kopcovité, ale hladké asfaltové trase testovat terénní auta.
Otestoval by tím výkon motoru a brzdy. Tedy dva důležité parametry z mnoha. A nejspíš by tam vyhrálo kolo/auto do terénu naprosto nevhodné... :-)
No, taky jsem pořídil "horské" elektrokolo, vyznačuje se tím, že má pláště 45 mm, zbytečně těžké a humpolácké. Když to přezuju, nebude se to moc lišit od normální crossky, a snad nějakej ten Watt ušetřím.
Někde jsem četl, že ty 29" jsou vlastně na ráfkách 28, jenom ty pláště jsou jak hovada, je to tak?
No vzhledem k tomu, že na novém 29" horském kole je na plášti velkými písmeny 29x2.2" a drobným rozměr 57-622, předpokládám, že průměr ráfku je naprosto standardních 622 mm, takže výběr plášťů máš téměř neomezený, jak by to ale s pláštěm třeba 25-622 vypadalo, nebudu radši hodnotit... :-D
Ano, je to tak, na ráfky 28" jsou navlečeny pláště jak hovada. :-(((
Nicméně je třeba posuzovat výsledný efekt - o tom by mohli své říci závodníci, nikoliv MTB kanárci. Je tam nárůst váhy, delší rozvor a tedy horší točivost, ale proti tomu zlepšená průchodnost terénem, lepší nájezdové úhly apod. oproti 26". V té době také vznikla řada 27,5" ta má jízdní parametry jen o málo horší než 29", ale váhově, točivostí a pod se blíží 26".
A kde si přišel na to, že tento závod je zaměřen na otestování kvality kol, nikoli jezdců?
Nepřišel jsem na to, pokud si chtěj závodníci měřit síly, nepotřebují k tomu motor, soudím.
Když kouknu na to kdo to pořádá, nejde o závod ale reklamní akci s účelem propagace elektrokol a zejména jedné značky.
Tak jistě, je to také propagace značky kol firmy co to pořádá (dělali běžná kola dřív než elektrokola), ale je to jen doplňková kategorie tradičního závodu, který byl do loňska součástí seriálu Kolo pro život. Ovládání těžkého elektrokola v rychlosti v terénu vyžaduje zručnost i fyzičku. Každý ať si vybere co je mu bližší, nevidím důvod hejtovat to ostatní.
nerozumím řeči adolescentů, pokud je sloveso "hejtovat" odvozeno od anglického slova "hate", které znamená "nenávidět", nechápu o čem je řeč.
Závod elektrokol by podle mého měl především ukázat vlastnosti toho či onoho kola, nikoliv zručnost jezdce.
Pokud by se měla hodnotit zručnost a schopnost jezdců, pak podle mého selského rozumu, by všichni měli jezdit na stejných elektrokolech, jinak těžko posoudit co je dovednost jezdce a co mu poskytuje kolo.
A naopak, pokud jde o ta kola, snažil bych se elemiminovat vliv jezdce, a asi bych zavedl i váhové kategorie.
Peostě vědět, které elektrokolo se ukázalo v soutěži jako nejlepší by tak nebyla informace k zahození.
Kdyby šlo o porovnání vlastností různých typů elektrokol, nebyl by to závod, ale laboratorní měření, hodnocení porotou a porovnání jízdních vlastností jedním jezdcem. Třeba něco jako když v Top gearu měří čas různých aut na okruhu, přičemž je řídí závodník, který by z každého auta měl dostat maximum.
Závody jsou podle mě primárně o porovnání schopností lidí = závodníků, případně někdy týmů. Vítězem, kterého si všichni pamatují, je pak člověk a to, jaké kolo, auto, motorku řídíl se bere jako podružné, přestože i to pro dosažený výsledek bývá klíčové...
Ano, z analytického hlediska by mohlo být zajímavé zkoumat schopnosti závodníka a jeho stroje odděleně, ale tak to není. A vůbec nejde jen o cyklistiku, třeba v dostihu taky rozhoduje společný výsledek kůň+jezdec, přičemž někdo má slabšího koně a někde to třeba kazí žokej a je už starost jejich sponzora, koho případně vymění...
To, aby jel na všech koních stejný jezdec nebo všichni jezdci na jednom koni, by asi reálné nebylo, byť třeba na moderním pětiboji se koně losují...
Co je na téhle úvaze ale nejzajímavější, i kdybys samostatně určil nejlepšího jezdce a samostatně nejlepší stroj, vůbec to neznamená, že bude ta kombinace dobře fungovat, natož že zajedou nejlepší čas.
Takže i kdybychom výběr elektrokola zůžili na "nejlepší" pro konkrétní závod, pořád si myslím, že pro různé jezdce může být tím nejlepším různé kolo. Kromě rozdílné výšky a váhy jezdce, může vyhovovat různá geometrie, nastavení odpružení... u e-kola se pak přidává dilema zda raději lehčí kolo nebo silnější motor / větší baterii...
Rozhodně si nemyslím, že by přechodem od jízdního kola k elektrokolu klesl význam jezdce na úroveň balastní zátěže. I na silnici lze uplatnit strategii (jízda v peletonu) a pokud se pojede v terénu, už to zdaleka nebude jen o hnacím výkonu.
Ale celé to samozřejmě bude záležet na tom, jak budou nastavená pravidla...
No, řekl bych, že bych to viděl jako dostihy.
Vyhrává kůň, ten kdo ho jede je důležitej, ale když není lemro, nahraditelnej.
Záleží hlavně na koni.
Když máš tažného valacha, může na něm sedět třeba ten zloprcek z Pardubic, a nic neudělá.
Tak i s mizerným, novo na trať nevhodným kolem.
U elektrokol je poměrně velká škála technických řešení, a zjevně nejsou souměřitelná a na každý typ tratě bude asi vhodné jiné řešení.
Pustil-li bych proti andorskýmu kopci svůj stařičký stroj s MagicPie v zadním náboji, v půlce kopce bych si na motoru moh upéct biftek a skončil bych. Střeďák Bosch to dá s přehledem.
Na krátké rovince (do 30 km) bych na nábovém motoru ujel tomu střeďáku ponižujícím způsobem.
Pánové, zklidněme hormóny - závody elektrokol jsou přece úplně nový fenomén. Dosud vždy člověk jen kompletoval sestavu: džokej + kůň, jezdec + motocykl, řidič + auto, tedy člověk nějakým způsobem ovládal sílu, která závodila.
U elektrokol je to jinak, výsledný pohyb je dán součtem síly dodávané jezdcem a síly motoru - to neokecáme!
To chce jiný pohled! Chápu pohled Jindry, který chtěl eliminovat vliv jezdce, ale to podle mého názoru nelze. Těším se na vaše náměty, třeba se na problém umíte podívat lépe a z jiného úhlu než já. :-)))
On ani v sestavě džokej+kůň, jezdec+motocykl, řidič+auto tam není člověk jen v pozici nějakého "pasažéra" kroutícího volantem, řidítky nebo tahajícího za špagáty. Rozhoduje i jeho fyzická a psychická zdatnost, taktika, zkušenosti. A ta fyzička víc, než by se z pohledu laika zdálo. Vůbec se to nedá posuzovat z pohledu šoféra nebo jezdce, jedoucího na výlet nebo po městě za nákupem.
No vidíš a já si myslím, že o nic výjimečného nejde. Pořád tu máme obecnou sestavu žokej+kůň, jen se mění poměr, kolik energie dodává člověk a kolik stroj.
Představa, že se žokej jen veze a řídí koně, který jediný vydává energii je podle mě mimo, přestože jsem na koni nikdy neseděl. :-)
Nicméně můžeme říct, že ten kůň by trasu mohl proběhnout i sám, ještě víc je ale ten nepoměr vidět třeba u terénních motorek, kde sice jezdec přímo nevydává energii na pohyb vpřed, ale aby se na té motorce udržel, případně překonal nerovnosti a překážky, musí už fyzickou aktivitu vyvinout... a to nemluvím o disciplínách, kde se skáče, dělají ve vzduchu triky a podobně, tam už jezdec energii dodat musí...
Takže z mého podledu je závod horských elektrokol někde na půl cesty mezi terénníma motorkama a normálníma horskýma kolama. Elektrokola jsou někde mezi jak hmotností, tak dostupným výkonem a nejspíš i stylem jízdy. To, že elektrocyklista bude šlapat i když má motor, je podle mě na nový fenomén hodně málo. :-)
No pánové, tak znova - já neupírám zmíněným osobám aktivní podíl na jízdě, stejně tak bude e-kolista na singl-treku vystaven působení "okolních" fyzických a psychických sil, ale jako jediný musí také přispívat silou svých nohou k dopřednému pohybu. V tom vidím rozdíl.
Můj problém je, že zase mám kolo které je určeno k něčemu jinému, než je můj způsob užití.
Já se vidím na cestě se 150- 180 km denně, pokud to jde na asfaltu, ale ten vždy taky není extrémně kvalitní a hladký.
Když si spočtu že i když jedu na dvě baterie, musím asi cestou někde nabíjet, a to asi hodinu a půl, když budu nabíjet dvě baterky vyjeté napůl současně, získám tím jednu plnou, a to by pak těch 3x60 dojezd mělo dát.
A pak to znamená dvě nabíječky s sebou, váha pomalu ale jistě roste. Něco na sebe, nějaký ty ekektrosračičky co si vozím, dvě brašny to zabere.
Na 180 při 20ce potřebuješ 9 hodin k tomu ty dvě hodiny nabíjení, máš fo 11 hodin na den jako prd, a to jsem optimista, protože za těch 400,co jsem nevozil nic a jezdil fofrem po rovině, mě tacháč dává prûměrku 19,1. Oni stačí chvilku stát, očumovat, a průměr letí dolu.
Navíc, čím větší rychlost, tím větší spotřeba.
Snad ten stroj bude už dostatečně spolehlivej, posledně to byl souboj, furt se něco sralo
Tiež som mal podobné ambície pri stavbe druhého ebajku, vydarilo sa, za deň viem urobiť do 250km, je dosť pohodlný na dlhú cestu, stabilný vo vyšších rýchlostiach a zvládne aj mierny terén, lesné a poľné cesty sú úplne v pohode. Batéria má cez 1500Wh a tak do 45 min. sa viem nabiť takmer doplna... Nič také sa asi nevyrába ani nepredáva, musel som si to postaviť. Maximálka cez 50km/h, pri 30-35km/h a normálnom šlapaní na jednu batériu nie je problém dať 150-200km. Na plný plyn prejde tak 60-70km.
Mxus 3k Turbo 4T
Šlo by spraviť aj ľahšiu verziu s menšou ultra rýchlo nabíjateľnou batériou a menším motorom. Mne váha nevadí, bike neprenášam, 4 schody do domu ochotne vyjde s pomocou motora (a ide to aj bez). To neprechodného terénu sa s tým neterigám (ale aj to sa už stalo a prežil som...) Mám 2 kapsy na nosič, zatiaľ som si aj na celodennú túru vystačil s jednou. Teraz tu s kamarátmi staviame už štvrtý takýto bajk a chodíme na spoločné túry, osvedčilo sa...
No, to je jinej motorek, přímej nábovej, tomu rychlost svědčí, taky asi jezdíš na páčku a ne na senzory. .
Jazdím na tempomat, to je ideálne na dlhé cesty, nastavím a potom šlapem bez toho aby som niečo rukami musel riešiť. Je to aj podstatne efektívnejšie ako ísť stále na páčku/rukoväť, a neporovnateľne pohodlnejšie. Motor má obrovskú rezervu, pri bežnom jazdení býva iba vlažný. Zatiaľ tam mám max. 1,5kW, ale v podstate to celkom stačí tak sa ani neponáhľam s úpravou na 3kW. Motor je aj veľmi účinný, má haldu medi a málo sa hreje tak viac ťahá a menej žerie oproti Magic Pie motoru.
No, tohle pak už je vážně skoro motorka, něco jako ten australský Stealth
https://www.stealthelectricbikes.com/model-range/
Jen ty dojezdy co uvádíš (150 až 200) se mi zdají poněkud nadnesené, nebo nejedeš žádnou extra závratnou rychlostí, řídící jednotka nebo účinný motor neokecá tu fyziku..
Dojazdy sú odskúšané v praxi, ale ako som písal je to pri rýchlosti 30-35km/h a zdravom príšľape (nie som žiadny športovec, ale rád si poctivo zašliapem). Aj pri rýchlosti 40km/h sa s príšľapom dá prejsť pekne cez 100km. A samozrejme je to všetko vrátane kopcov, tu poriadna rovina nie je...
Aniž bych chtěl zpochybňovat "poctivost přišlapání", tvých 200, 250 Wattů je v porovnání s 1500W docela zanedbatelná položka, která se na dojezdu podílí přesně tím poměrem, tedy asi jednou šestinou, zbytek je v baterii.
No a tam spotřeba roste geometricky se vzrůstající rychlostí, a závisí taky dost na tom, jak těžkou hmotu ten stroj veze. A ten tvůj bude dost těžký sám o sobě, a teď jezdsc, je taky rozdíl jestli to veze metrákovýho strejce nebo 70kilovýho sportovce.
A kopce. Taky je rozdíl, je kopec a kopec.
Pokud je strmej musíš do toho pustit víc šťávy aby to zůstali v optimálních otáčkách, tedy zase slušnej vysavač baterie.
Koncept přímého nábového motoru mě připadá výhodný jen na kratší a rovinatější tratě, netahat s sebou nadbytečná kila v baterce, do kopců a na dlouhé štreky asi bude výhodnější nějaký ten střeďák. Tam skutečně dost záleží na tom, jak si přišlápneš.
1500W je maximum, toľko to neberie ani pri jazde na plný plyn po rovine, jedine do kopca. Ak idem na dlhší výlet, moja rýchlosť sa pohybuje najčastejšie medzi 30-40km/h. Podľa situácie mi na to na rovine priemerne stačí 200-600W, teda s mojím príšľapom. Pokiaľ idem kopce (asfalt) málokedy je to tak strmé že by som spomalil pod 30km/h a ak aj tak je to len krátky úsek. Čo spálim navyše do kopca sa mi vráti následne jazdou nadol keď idem bez motora.
Na rovine váha veľkú rolu nehrá, do kopca to rozdiel samozrejme urobí, pri mojej váhe cca 70kg (aj s batohom) to do kopcov ide svižne, ale verím že 100kg chlap pokiaľ je zdravý a zvládol by zatlačiť do pedálov viac tiež by to vyšiel v pohode. Predsa len motor má nominálny výkon 3kW a pri tých výkonoch čo jazdím má výbornú účinnosť aj do kopca.
Stredový motor má výhodu len ak je nutné jazdiť pomaly do kopca v zlom teréne, alebo chce s tým niekto robiť skoky, alebo jazdiť so zdravotným hendikepom a/alebo nadváhou po kopcoch, inak to kvalitný výkonovo dostatočne dimenzovaný hub motor zvládne rovnako dobre alebo aj lepšie. Pre môj účel je jednoznačne výhodnejší, keď chcem ísť do terénu beriem si iný bicykel. Na normálne jazdenie po asfalte je stredový motor z môjho pohľadu blbosť. Drahý, zložitý - to poteší keď sa niečo pokazí, derie reťaz, pastorky, brzdy, prehadzovačku...
Už tomu rozumím, 65 kilový cyklista, oblečenej s nákladem 70 kg..
To ty dojezdy, spotřeba i rychlost vypadají jinak než když stokilovej strejc za sebou těch 60 kilo táhne...
Tak to verím že to s tým nákladom bolo pre MP čisté trápenie... O tej ceste do Paríža som čítal :-)
Prax ukázala, že lepšia než veľmi veľká baterka je rýchlo nabíjateľná baterka - je to lacnejšie a ľahšie, a tie 2 krátke pauzy na nabíjanie počas dňa prídu vhod aj človeku, trochu si oddýchnuť. To potom 200km / deň je pohoda. Vozík ťahať nebudem, viem čo to obnáša, používam ho iba na prevážanie nákladov ktoré ešte nie je nutné viezť autom, a ťahám ho 29kg ebajkom s MP na 3kW. Krátky kopček to zvládne, ale dlhšie stúpanie by ho s väčším nákladom prehrialo.
S kamarátmi by sme chceli niekedy vyraziť aj na dlhšiu cestu do zahraničia, napríklad do Chorvátska, ak sa to podarí určite sa podelím o zážitky a skúsenosti :-)
Neumím krátce a rychle nabíjet, tenkrát byly jen 3A nabíječky, a ty nabíjely 10 Ah 3,5 hodiny.
A zkus někde sedět 3,5 hodiny a nabíjet nabíječkama zo hučí jak vysavač, akceptovatelná je tak hodina, a to ještě potichu.
Bosch má 4A nabíječku, ale těch 500 W nabíjí taky 3, 5 hodiny, čili jsem vymyslel že budu nabíjet dvě baterie současně něco přes hodinu a získám tak nějakých? 350 W k dobru přes oběd, ale furt je to málo.
V sobotu jsem kolo slušně zatížil a vydal se na Slapy, od nás je to celkem kopcovaté, zjistil jsem že zatížený na těch 500W mohu bezpečně počítat tak s 50 kiláky dojezdu, což je i s tím jedním nabíjením pořád málo, potřebuji mít zásobu tak na 160 km, protože sice natrasuji 145, ale někde se něco semele, objížďka, nebo zakufruju, a je to tam jak prd.
Takže třetí baterie.
Naštěstí tyhle jsou lehké a malé, tak to jde řešit. Uvidím kam se technika za těch 6 let posunula, kam jsem se posunul já bohužel vím :-)
Ešte by som dodal, že pre mňa bolo dôležité, aby som mohol na tom plnohodnotne šliapať ako na normálnom bicykli, a to sa podarilo, vpredu mám 3-tanier (veľký má 48z) a vzadu 7-koliesko 11-32z. Viem ísť pomaly do kopca keď je napr. horšia lesná cesta, a tiež stíham šliapať aj pri rýchlostiach cez 50km/h.
1500 Wh nabit během 45 minut? To by nabíječka že zásuvky tahala skoro 10 amper, ne? A do baterky by šlo kolem 50 A, nebo se pletu?
Presne je to: nabíjací výkon 1800W (max. 36A, max 58,8V - pre 14s). Zo zásuvky je odber 2kW (9A). V praxi sa batéria nikdy nenabíja z 0 na 100%, takže reálne je ten čas pri nabíjaní 30-45min.
Přesně tak, tohle je myslím dobré řešení - LiPo snášejí větší nabíjecí i vybíjecí proudy, na rozdíl od těch předražených komerčních Lion, které stejně navzdory té vysoké ceně mají po cca 200 cyklů už jen poloviční kapacitu. Takže raději baterii složenou z LiPo, která má 26Ah kapacitu za cenu cca 8000,-Kč(když jsou zrovna Multistary v akci), než baterku Lion za 14.900 s kapacitou 13,4Ah, která má po dvou letech a 200 cyklech už kapacitu jen cca 6Ah...
Jen aby mu to nevzplálo pod zadkem...
Nevidím na to dôvod, mechanicky je to dobre zabezpečené a nabíjanie okolo 1C je veľmi konzervatívne pokiaľ sa jedná o LiPo s 10C a viac. A batéria sa v prevádzke aj pri nabíjaní hreje rozhodne podstatne menej ako tie poddimenzované Li-Ion akumulátory.
Nerozumím tomu, jen zkušenost mi říká, že stavět doma ohňostroj bývá riskantní a nepouštěl bych se do toho.
Ani do baterií, ale když to někdo umí, tak proč ne
Presne o tom to je, hodne som študoval, teraz zúročujem. Pre ostatných sú tu bohužiaľ len predražené vychytávky určené na vyťahovanie peňazí od zákazníkov. Alebo ak chcú rád sa so skúsenosťami podelím a s realizáciou LiPo pomôžem.
Inak kto by chcel niečo medzi dá sa zbodovať z 18650 čokoľvek (jedna veľká batéria alebo trebárs napríklad 4, 5 alebo 6s bloky a tie si zapojiť ako LiPo tehličky). Prevádzkovať to ide s aj bez bms (povedal by som že je to vhodnejšie na prevádzku bez bms než LiPo). Občasná kontrola článkov postačí.
Naprosto souhlasím, jako svůj největší omyl považuji nákup akumulátoru "vyráběného z kvalitních Profi trakčních článků" na Moravě, který mě před dvěma roky stál 14.900,-Kč, s původní kapacitou 13,4Ah, která má po dvou letech, cca 200 cyklech slušného zacházení (vybíjení kolem 1C, nabíjení pouhými 2A) již jen poloviční kapacitu. Kdybych věděl, jak mi tato drahá Lion baterie vydrží, tak jsem si koupil LiPo rovnou.
Já měl ty, LiFePo4 ale bebyly stavěné na vyšší vybíjecí proud, uvařil jsem všem zámeček, tam byla slabina. Prostě dráteček k zámečku.
Napojil jsem to natvrdo, a pak jsem urval zadní vidlici, a vykašlal sena to.
Kolega na nich prý furt jezdí.
Co mi dá ta Boschovka za 20litrů dost brzo zjitím a poreferuji.
Jen bych potřebival něco, čím to změřím a sám si to nevyrobím anu nepostavím. Tu patku s kontakty kam se baterie zasouvá seženu.
Kdyby uměl někdo vyrobit nějaký měřák, představuji si to tak, že bych do toho strčil tu baterku a ono bymi to ukázalo všechni, co se měřit dá a má smysl, rád to od něj koupím, resp. objednám postavení takové hračky.
Ale mluvím jako lajk, vím o tom víc než prd.
LiFePO4 vydržia...
Chlapci od Boschu by mali vedieť batériu pripojiť na nejaké udelátko a vytiahnuť z nej potrebné údaje. Ak sa nemýlim tak batéria má s motorom dátovú komunikáciu a bez toho nefunguje.
Což o to, to oni určitě něco na to mají, ale chtěl bych to mít taky.
Vůbec nejsem precizní jako kolega Bob, nevedu si evidenci ujetých km a nabíjení, tak za chvilku když do toho vrazím baterii vím prd, co můžu od ní čekat.
Možná, kdybych uměl do toho napojit toho Cycle Analysta, šlo by to nějak dělat on line.
Jestli se dobře pamatuju, byl napojený mezi baterii a řídící jednotku a dával informace o tom, kolik z baterie bylo odebráno i informace o okamžité spotřebě.
Jenže jsem levej na obě ruce a nechci di to zničit.
Merač spotreby v Ah a Wh urobiť viem, len by si to vyžadovalo (tak isto ako aj CA) strihnúť jeden kábel od batérie a na druhý sa aspoň naletovať. Viem aj odborne namontovať, ale samozrejme je to zásah a porušilo by to prípadnú záruku.
Šlo by s tým potom merať napríklad okamžitý výkon, napätie a spotrebované Ah a Wh. Viem naprogramovať podľa potreby.
Napadlo ma, je tam medzi batériou a motorom na kábli nejaký štandardný (myslím zohnateľný) konektor? Lebo ak áno mohol by sa vyrobiť kúsok kábla ktorý by sa zapojil do rozpojených konektorov od batérie a bolo by to bez letovania a strihania.
Ja už mám na svojej prvej 4-ročnej LiPo 14s/10Ah (modré Turnigy 20C) ekvivalent plných 460 cyklov a to z nej beriem špičkovo cez 60A a dlhodobejšie aj 20-40A a stále ťahá perfektne a kapacita sa za poslednú dobu nejak znateľne nezmenila. Stále z nej dostanem tak do 9,5Ah a to je vzhľadom na vybíjanie max po 3,5-3,6V /čl (samozrejme len občas) prakticky stále plná kapacita. Články ma vtedy vyšli 200€, bola to skvelá kúpa... Najazdené 17.500km, nemalá časť z toho blbnutie v teréne.
Trasa je docela dobrá inspirace a Jestřebí hory jsou pěkné pro horáka, dost se podobají Brdům.
Nemám to až tak daleko a tak mě napadlo si zkusit dát trasu B (60 km), samozřejmě ne závodně s těmi divochy, ale o pár dní později. Kdyby se někdo chtěl přidat byl bych rád. A klidně by to mohlo být i na elektrokole, já proti nim nic fakt nic nemám.
Koukal jsem na trasu na mapce, je to blbě čitelné, ale krapet jsem se tím potrápil a myslím, že se mi povedlo trasu zhruba dostat do mapy a navigace. Nastoupané metry tak zhruba souhlasí, jen těch kilometrů mi vyšlo asi o 5 víc, ale to je detail. Třeba ještě trochu bude vidět vyjetá trať. Oblast znám a některé cesty mám projeté, tak když krapet vyjde počasí, mohl by to být hezký výlet.
Spousta lidí si průběh závodu nahrává a následně publikuje na webech pro sledování sportovních aktivit, takže stačí počkat až bude po závodě a tam si pár takových záznamů prohlédnout, mezi cyklisty je asi nejpopulárnější www.strava.com
Tak pro zajímavost, v kategorii elektrokol startovalo pouze 7 účastníků, čas vítěze je jen o 12 minut lepší než vítěze normálních kol (2:19) na stejné trati.
A máme mezi diskutujícími nějakého elektrúčastníka, který by nám povyprávěl, jak se mu jelo, jak vypadala trasa, jak moc mu elektrika pomohla a o kolik lepší čas si myslí, že díky elektřině měl?
Taky by mohlo být zajímavé vědět, jak vypadal vítězný elektrostroj a jeho jezdec, protože rozdíl 12 minut je už docela dost.
12 minut na 60 km a víc než 2h času vítěze zas tak moc není. Pokud bych vzal jen věkovou kategorii ze které byl vítěz elektrokol (muži 40-49 let), tak by rozdíl byl 20 minut. Ale ani to nám moc neřekne, protože nevíme jak na tom vítěz elektrokol je fyzicky a za kolik by zajel na normálním kole. Na trati je nemálo ne až tak technických výjezdů, kde elektrokolo jasně poskytne výhodu, ale jsou tam i technické sjezdy, kde je těžké elektrokolo jasně na obtíž. Kompletní výsledky zde https://kpzresults.sportsoft.cz/cs/zavod...
Možná se někde objeví reportáže s fotkami, zatím jsem to nehledal.
Mluvil jsem s "nelektrifikovaným" účastníkem závodu, který jel stejnou trasu. Trať je podle něj docela náročná, stoupání i technické sjezdy se skoky. Elektra startovala dřív, můj kolega je nedojel. Nevím, jak nabušení byli borci na elektrech, ale chlapíkovi, který jezdi závody KPŽ pravidelně a umísťuje se v první třetině startovního pole nadělil první elektrikář hodinu. A protože vítěz e-kategorie je ze stáje Apač, tak by to mohli Apači použít jako propagaci, protože skoro 60 km v těžkém terénu už je slušný výkon.
Však výše uvádím odkaz na výsledky, jen první dva elektrikáři byli rychlejší než nejrychlejší normál, navíc letos byla 100 km A trasa, takže elita jela A. Ale elektrikáři byli 4 čtyřicátníci a 3 šedesátníci.
Pokud byl tvůj kolega hodinu za prvním elektrikářem, tak musel předjet ty tři co měli ztrátu na prvního přes hodinu. On si člověk v zápalu boje té baterky nevšimne, při předjíždění je to vidět až když sem na úrovni předjížděného a v závodě je koukat, jestli předjížděný má baterku to poslední.
Možná jsem to trochu nejasně napsal. Kolega, se kterým jsem mluvil byl za prvním elektrikářem o víc jak hodinu a půl, a dokonce byl i za posledním elektrikářem, takže je opravdu potkat nemohl. Druhý, rychlejší známý je asi viděl, ale s tím jsem nemluvil.
Mě na tom nejvíc překvapuje, že se ty elektriky dokázaly prosadit i v dost těžkém terénu na skoro šedesáti kilometrech a dost v tempu.
Tak to ukazuje, že motor pomůže s fyzičkou, ale techniku člověk mít musí viz ten pán ročník 1955 co to zajel za 2:28 http://ckfrenstat.cz/kotas-pavel/ a naopak ti poslední dva relativně mladí.
Teda já se nestačím divit,jací přátelští sportovci tady všichni jste. Že nejezdíte ještě na Ukrajině ( těžký kolo na vesnici z Ruska rok 1969 ) ?? Všichni tlačíte to nejlepší co se dá koupit a za velký peníze a neumíte mezi sebe přijmout novou větev elektrokol. Jsem bývalí sportovec, stáří 49 let, dnes čtvrtým rokem plně invalidní ( III. kat. ) s plícema a jsem šťastný, že žiju. Normální kolo prostě neutáhnu. Co mám dělat, když chci jezdit s kamarády a závodit se soupeři ?? Od všech tady čtu jen negativní reakce. Škoda no.
Ja se taky divim tem founum na TdF, ze nedokazali tolerantne prijmout novou vetev dopingu. Nebo na tom zenskem mistraku v cyklokrosu elektrikarku. Vsak co, nemeli na to, ale chteli si zazavodit...
Bejvalo zvykem, zavodit ve svych kategoriich. Co ale chtit v dobe jednonohych a podobanych topmodelek. :-)
Ale vždyť na to se ptám a ostatní elektrikáři taky - proč organizátor nezařadí kategorii ekol. At se porovnáme mezi sebou. Stejnak přijedou i normální závodníci co maj elektriku taky a tutlají to, aby se neztrapnili.
Proc by to organizator delal, kdyz ma dost zajemcu na normalnich kolech. Proc by si tim kazil reputaci zavodu.
Na druhou stranu, nikomu nic nebrani usporadat elektrikarsky festival. - Jenze ono by to asi nebylo tak zabavne, kdyz by to nebyl vehlasny cyklisticky zavod a "nedostali na frak" ziletkari, nejlepe reprezentanti.
A vždyť už se zvolna tahle kategorie v závodech objevuje, stačí hledat!
https://www.electricbikeaction.cz/clanek...
http://rozhoupej.cz/24hodin-kolo-2018/
https://www.kolopro.cz/zavody/race-535-apache...
https://www.prusinovice.cz/kalendar-akci/126...
... a našlo by se toho určitě mnohem víc.
Počítal bych, že příští rok bude mít minimálně deset závodů přímo kategorii pro elektrokola.... určitě víc než má kategorii pro lehokola.
To je furt dokola.
Někdo vymyslí něco užitečného, aby se ulevilo nám kryplům, a jiní, zdraví, vymýšlí, jak se na to taky zkryplit.
Když už někdo má potřebu závodit na elektrokole, tak jedině s jedinou baterií a rekuperací, se zákazem technické pomoci a na jedinou etapu 1200 km, jak se závodilo již roku 1891 BEZ ELEKTRIKY
https://www.sterba-kola.cz/item/pariz-brest...
Myslím, že nepraktičnost elektrokol vynikne už na 24hodinovce.
Na té co se jezdí tady, jim formálně vytvořili i samostatnou kategorii a pokud vím, nikdy se elektrokolo nepřihlásilo...
Ja je zazil na orientaku. A zadny samodomo. Jednalo se o okazalou prezentaci sponzora.
Jenze se sponzor trochu prepocital. Byli to ti nejlacinejsi souperi. Skoncili uplne na chvostu a pobrali k uzoufani malo bodu, zvladli objet jen nekolik kontrol po blizkem okoli. Proste reklama jak prase :-))
Nojo, tak sponzor možná ani nevěděl, o čem orienťák je... kdyby chtěl, aby se elektra slušně umístila, nabízel by se spíš závod do vrchu nebo prostě trasa, kde maximálně využijou přípomoc a zároveň s rezervou vystačí baterie.
Záleží jestli bys moh měnit baterie, nebo si je musel vozit.
Na těch 600 km bys potřeboval adi 7 baterii, tedy zhruba 18 kg zátěž navíc, což by se asi dalo.
Tedy na tom mém kole.
Problém je, že baterie stojí asi 20 tisíc, a za to bys měl fakt slušný kolo.
Vybrat borce co by 24dal, a popvypůjčovat mu batetie, natrhnul by vám řitě.
E-kolo dneska už není nepraktické, ale na ty vzdálenosti už dost drahé. Jinak se třema bateriema střihneš 200 jako prd, i celkem málo trénovaný cykloun, což bez motoru asi každý jen tak nedá.
Už mnoho let stále jen teorie...
Hlavně se takový člověk nejspíš nikdy nenajde. Kdo má na kole dostatečně naježděno, pojede 24 bez motoru a ten, kdo motor opravdu potřebuje, by to ani neuseděl...
Přesné znění pravidel ohledně baterii a omezovače by výsledek samozřejmě ovlivnilo, ale teprve až by se nějaký elektrocyklista přihlásil...
Tady letos myslím ani žádné oficiální omezení na baterie, výkon ani rychlost neměli, stejně by to těžko kontrolovali.
Prej neusedel :-)) Staci mit dostatecne pohodlny sedlo. Sveho casu jsem bez jakehokoliv "treninku" dal pre dva tisice kilaku na Babette jednim vrzem. Usedet se to dalo.
Já otevřeně přiznám, že bych 24ku zjevně nedal a ani se v zájmu vlastního zdraví o to nebudu pokoušet. "Usezení" by byl asi ten menší problém.
Máš pravdu, že elektrokola používají lidé hendikepovaní či starší, a někteří z nich opravdu nikdy toho moc nenajezdili.
Ale to neznamená, že to, že 24lu nejezdí elektrikáři je snad proto, že by ta dnešní e-kola na to neměla.
Takové kolo by, pokud bys musel vláčet baterie ovšem stálo přes 200 tisíc, a pořizovat to jen kvůli jednomu závodu nemá smysl. Taky by asi muselo mít odblokovaný omezovač rychlosti přípomoci, 25ka by na výhru nestačila.
Ještě před pár lety jsem považoval za celkem obtížné pidniknout nějakou delší cykloturistickou cestu s ekolem, dneska už je zo celkem sranda.
"Taky by asi muselo mít odblokovaný omezovač rychlosti přípomoci, 25ka by na výhru nestačila."
Na výhru koho nad kým ? Temelínu nad cyklistou ? :-))
Souboj technologie s lidskou nedostatečností, jak jinak.
Jak jsem si plaval, tak jsem si to počítal, kdyby bylo povoleno měnit baterie, stačily by 4.
Když bys to kalil 40kou, žralo by to tak baterii na hodinu, dobití trvâ 3,5 hodiny, takže se 4 baterkama by si je protáčel v pohodě.
Takže borca- babetistu máme, kolo mám se 3ma baterkama, jednu pujčím od Honzika, jen nechat odblokovat omezovač.
Když nedáš přes 900, jsi salât :-)
Tak na začátku července jsem na Vás zvědav!
Sice tvůj plán stojí na předpokladu, že rychlost nad 25 km/h nebude vadit nejen pořadatelům, ale taky, že nezasáhne policie, protože se to jede za plného provozu, ale zatím jsem o žádném pokutovaném ecyklistoj neslyšel. Zvlášť když bude Ronda aspoň trochu šlapat...
A kdybych nemusel šlapat, tak dám nejmíň tři tisíce bez většího honění a riskování. Bude to furt ten samej závod ?
Na BMW? :-)
Aspoň jednou nohou se odrážet..
Ještě sem zapoměl se zeptat, jaká je cema pro vítěze.
O sud piva by byla radost se s Rondou podělit, pn pivo moc neee.. .
Oficiální web je tady http://rozhoupej.cz/24hodin-kolo-2018/ respektive budete si muset počkat na 2019. Já se o ceny nikdy nezajímal, protože se mě netýkají, můžeš zkusit dohledat fotogalerii z vyhlášení, ale mám pocit, že loni možná vítěz opravdu soudek piva dostal... ;-)
Tak jsem chvilku klikal a vypadá to, že tam nějaké pivo je...
https://www.facebook.com/rozhoupejmesto/photos...
Tak to vyhrajem, teď ještě namotivovat babetistu :-)
Pokud mají elektrokola samostatnou kategorii, tak na vítězství v téhle kategorii by stačilo přihlásit se a odjet aspoň jedno kolo... ovšem pro absolutní vitězství by to už bylo mnohem složitější... ale já se tu nedovolávám závodů pro ekola...
Já nejsem závodivý týpek a nechci to odstonat, ale 1000ka za 24 hodin, to je fakt výzva.
Motorka to furt neni, protože musíš tu 24ku vydržet šmrdlat nožkama, i když velmi zlehka, zato dost velkou frekvencí.
Tohle všechno je celkem zbytečné dohadování a teoretizování nad nějakými pravidly.
Aby závod elektrokol byl pokud možno regulerní pro všechny účastníky, tak by musel být pořádán způsobem jako byly automobilové závody Fiesta Cup.
Všechny vozy byly byly dodané výrobcem s totožnými převodovkami, motory, nápravami a koly. Jediné povolené úpravy byly vlastní sedačky a volant a barevné provedení vozu. Auta byla půjčovaná a přísně kontrolovaná.
Pokud tohle nějaký organizátor udělá, tak určitě se dost lidí přihlásí a o účast v závodě bude určitě už slušný zájem. Bez takových přísných pravidel se do závodu nepři nikdo kdo má rád regulerní soutěž.
Nevím Lelku.
Viděl bych to spíš jalo rallye, kategorie podle kubatury (výkonu) a zbytek je volné.
Pak jde o spuboj nejen jezdců, ale i technických řešení. A z takového spuboje vzejdou inovace, tvůj návrh by vedl jen k šlechtění gladiátorů, nikoliv k bývoji lepších motorů.
Jistě, že by to šlo, ale ty myslíš, že se u nás najde víc než 5 lidí co si budou moct dovolit zaplatit třeba 10 tisícové startovné aby se zaplatilo technické vybavení a lidi při technické kontrole a přejímce strojů do závodů?
Bez podobné technické přejímky by účast v takových závodech byly naprosto o ničem a výsledky by byly nic neříkající.
Ale ono by to šlo. Něco jako koncem osmdesátek a těsně po devadesátým se konalo několik závodů tzv. motodrakstrů pro příchozí. V podstatě bez limitů konstrukčních i výkonových.
Pamatuju třeba maníka s "motorkou" s motorem z Tatry 613. Pak různě laděné domaděly. Nekompromisně je smáznul maník na úplně sériovém japonci.
Takový závod elektrokol by byl docela zajímavý. Jak na zrychlení, tak i na štreku.
Ať závodí jako diví, fandím jim. Ale mezi sebou. Úchylný mi připadá, dokazovat si něco při "soubojích" s běžnými cyklisty :-)
A já už myslel, že máme "borca" :-)
Pochopitelně, že je to úchylný, ale leckomu by dělalo dobře, že předejel elektrokolo :-)
Kdyby do toho v râmci reklamy dali prachy výrobci, mohlo by to být průstřelný.
A naopak, tvůj návrh, souboj na strojích stejné značky by taky byl dobrý reklamní tah.
Ale asi to nepotřebují, prodeje rostou geometrickou řadou, své zákazníky si našla různá řešení, tak není důvod k podobným akcím organizovaných marketingově.
Taky bych řek, že výrobci zatím nemají výraznější zájem na větší propagaci při závodech, protože trh ještě nějakou dobu vezme všechno co stihnou vyrobit.
Ještě chvíli bude trvat než nějaká sportovní asociace sestaví pravidla pro regulerní závody. Do té doby nic nebrání aby si kdokoliv udělal nějaké volné otevřené závody bez technických pravidel. Ony nějaké budou, ale ty budou nezajímavé pro skutečné sportovce dokud nebudou jasná technická pravidla.
Jinými slovy, teď je ten správný okamžik stanovit a prosadit, jak vypadá "závodní elektrokolo", něco jako UCI, tedy jaký motor se může použít, kde bude umístěn, jakou značku musí mít baterie a kdo jediný bude mít certifikaci k výrobě závodních řídících jednotek...
To vypadá jako pořádná obchodní příležitost, chce to vymyslet nějakou značku, logo pro certifikovaná závodní elektrokola... a pak žít z licenčních poplatků... :-)
Možná že i tohle by byla cesta :-)
Ono je také docela možné, že někdo vezme technická pravidla pro motocykly a upraví t pro elektrokola a že ty soutěže nebudou pod cyklistikou ale budou patřit do motoristických soutěží.
Taky je to možnost. Ono když si někteří namontujou kilowatový elektromotor, tak pedály už mají spíš estetickou funkci než že by jezdec významně přispíval k pohybu elektrokola...
Tudíš by bylo spíše otázkou, co vlastně bude odlišovat elektrokola od slabších kategorií motocyklů? Jestli nutnost šlapat (pak by musel být omezen poměr mezi silou motoru a silou šlapání, aby to nebylo jen placebo točení klikama) nebo omezení výkonu motoru, kapacity baterií nebo třeba jen celkové hmotnosti tak, aby stále fyzický výkon jezdce hrál podstatnou roli na výsledku...
Další otázkou bude, zda by závodní elektrokolo muselo být kompatibilní s pravidly silničního provozu? Nutné to není, ale pořadatelé by jinak museli mít pokaždé zcela uzavřenou trať, což je pořádná komplikace.
Každopádně si myslím, že ten kdo ty pravidla první definuje a začne pořádat ebike závody, bude mít velikou moc, protože je velká šance, že stejná pravidla metodou copy&paste následně převezmou ostatní, takže podobně jako UCI zařízla lehokola, mohou mít taková pravidla dopad na situaci na trhu elektrokol.
Jel si na kilowatě?
Ne?
Tak se zdrž hodnocenï.
Děkuji.