Zdravim,
začal me zlobit kdyz dam vetsi silu do slapani, nebo v kopci, zacne v nem cvakat, prijde mi to asi jako kdyby preskalkovaly zuby. Po rovine pri plynule jizde je to v pohode. Potreboval bych radu cim, nebo co to muze zpusobovat.
Predem diky za pomoc.
A to cvakani jenom slysis, nebo i citis v klikach?
Kdyby to byla jina znacka, tipnul bych si spatne serizeni bowdenu a trefeni mezipolohy, kde zapadky poradne nedrzi v protikusech. Ale Rohlik ma indexovani v sobe, tak by to melo byt vyloucene. Nezapadl treba pod radici lanko kaminek?
Na všech převodech?
Cvakáním a otravným chroustáním se projevuje sjetý pastorek - specialita těch vysokých zubů, co na něm používají. S novým řetězem se to vždy zlepšilo, ale pokud se zároveň pastorek neotočil nebo rovnou nevyměnil, brzo to bylo zpátky.
Čím menší pastorek, tím dřív se to projevilo.
Jestli to dělá nejenom v kopci, ale třeba i při rozjezdu na těžší převod, může to být ono.
Na vsech, zlobi do kopce, pri rozjezdu ale i na rovine kdyz zkusim prudce slapnout. Zkusim se na to podivat, nejdrive me napadalo jestli neni treba proveseny remen, ale zacalo to nahle po te co sem kolo cistil a v nicem sem se predtim nevrtal.
Počkat, tak řetěz, nebo řemen?
Jestli řetěz a bez napínáku, tak ten by musel být moc prověšený, aby mohl přeskočit. Jestli to vůbec jde.
Mám zkušenost jenom s napínákem.
Trochu tu vaši diskusi sleduju a chci ti říct že pokud ti přeskakují zuby řemenu,
nebo řetězu, nebo cvrku, ale i pokud planeta řadí aniž by měla, vždy se to projevuje prudkým střelením a prošlápnutím naprázdno o úhel 10 až 30 stupňů, dokud se znovu nechytne záběr. Pokud se toto neděje, jedná se o něco docela jiného.
Tak nejak to probiha, jakoby prudký střelení, cvaknuti, prošlápnutí naprázdno mi neprijde, ale jestli je to o tak maly uhel. Zkusim asi vic napnout remen a uvidim. Nejde to nasimulovat, zlobi to pouze pri zatizeni, tak nevidim co se tam poradne deje.
Tak když šlápneš naprázdno tak to asi poznáš.
Mne takhle zlobila sedlovka v rámu. Ještě se to někdy ozve.
Musel jsem to zjistit tak že jsem ten svěrný spoj upravil a ono to přestalo.
Kdybych to neznal, hledal bych v převodech, protože to cvaká při každém šlápnutí a velkých výkonech
Dokonce jsem to zažil jak u karbonového rámu a sedlovky, tak u hliníkových, a mazivo nepomohlo.
Asi to víš, ale veškeré lankové systémy řazení v zásadě reagují na okolní teplotu, takže pokud máš řazení vyštelované při 20 stupních Celsia, a jdeš to projet ven do -10, bude to chtít řadit samo. Více či méně. A může se to projevovat rúzně, podle typu přehazky, nebo planety.
Znamená to nechat venku kolo vychladnout a pak při testovací jízdě vyštelovat znovu polohy štelovacími šrouby na bovdenech.
Dovolím si pochybovat o tvém tvrzení. Pkud budu uvažovat, že je lanko z běžné oceli, jeho délka je 2 metry a teplota klesne o 30 °C, pak se zkrátí asi o 0.66mm. Uvažuji roztažnost oceli 11.6 mikrometru na metr a °C. To nemůže mít tak zásadní vliv na přesnost řazení.
Pochybuj si klidně jak moc chceš.
Kdybych neměl tu zkušenost s různými systémy, tak bych to sem nepsal.
Ale správně pochybuješ pokud mluvíme o Rohlíku, tam jsem to nezažil, jinak u přehazek a Alfinů úplně běžné, dokonce Sram potřebuje otočit o čtvrt otáčky na mém snowbiku. Jen to teď nezjistím, když to mám nastavované prúběžně.
Ano, u Rohloffu jsem to nezazil. A o tom je tohle vlakno. Klasický XTckovy system je taky odolny.
Jasný.
Už jsem pochopil že některé věci se podle všeho dějí jen v mé hlavě ;)
Jinak přemýšlím jaké že má stoupání štelovací šroub, co tam asi je (M5, M6): 0,75, nebo 1mm?
Podle toho co jsi spočítal je to skoro jedna otáčka.
Což je pochopitelně nesmysl, takové počítání, protože délku nemění jenom lanko, ale vše současně.
Teplotní roztažnost není u všech materiálů stejná, takže nějaký rozdíl se projeví, určitě ano.
Ale jinak - to by venku nemohla fungovat většina strojů, nepochybně choulostivějších na přesné nastavení, než je kolo.
No jo, ale já nepočítám, ale rovnou šteluju šroub ;)
Zajímalo by mne co mi řekneš, když ti povím že ten Alfine 11 u kterého jsem musel štelovat teplotní rozdíl, bylo lanko vedené v plastové trubičce délky 1,5m uvnitř karbonového rámu.
Jinak celá řada věcí trpí tímto způsobem, jen o tom většina neví, protože se už zažil systém používání - například můj kamarád takhle ztratil při jízdě lité kolo na autě, protože mu v servisu přetáhli šrouby - díky tomu se po zahřátí vymáčkl hliník dosedacích ploch a poté se šrouby povolily a on to v 50km/h ztratil.
Zároveň s lankem mění s teplotou délku i bowden nebo celý rám, ne? Takže vliv na tah lanka se ruší.
U Rohloffa ale i tahle případná teorie padá.
Indexování je uvnitř. Lanka jenom přehazují stupně jedním nebo druhým směrem, podle toho, za které se táhne. Kromě okamžiku řazení zůstávají lanka uvolněná. Jejich předpětí nemá žádný smysl, jenom se zvyšuje tření (nejen v bowdenech).
Lanka se štelují přesně do pozice, než se začínají napínat. Když zůstanou volnější víc, roste vůle rukojeti při otáčení z jednoho stupně na druhý a zpět.
Taky si dovolím silně zapochybovat. Přehazku mám štelovanou v létě a jezdím i ve větších mrazech pod -10, dokonce i při -20 a ještě jsem neměl problém s řazením.
Problémy v mraze jsem měl jiné, ale nikdy s řazením.
...cvakání mne trápilo na podzim skoro dva měsíce.
Šľo o klepnutí při každém šlápnutí- jako dyž ťukne
lanko s koncovkou o rám. Postupnou eliminací jsem vyloučil lanka, řetěz, střed i pedále(jejich rozebráním, promazáním, dotažením, příp. výměnou). Nakonec to zmizelo po (skoro nelogickém)namáznutí závitu pedálu v klice.
No jo vlastne, tohle se mi nedavno stalo taky. Pri kazdem slapnuti v presne stejne poloze kliky. Chvilemi jenom pri silnejsim zaberu, chvilemi i naprazdno. Bez strileni a protaceni, ale citelne a hlasite. Bylo to ojetymi lozisky ve slapce, nejaka tvrda castice se tam pricila a delala neplechu. Po vycisteni a premazani je klid.
Ale jestli to tady opravdu strili a slapky se pri tom protoci o kus dopredu, tak tu asi mame historicky prvni pripad zavady Rohliku. Preskoceni remenu by neznelo jako kovove cvaknuti.
Je to trochu offtopic, ale jak jsi spokonený s výdrží řemenu? Já skládal kola s řemeny pro jednu nejmenovanou firmu, a když jsem viděl jak vypadá převodník po pár set km, a x-krát jsem to zajížděl (napnutí, řemenová linka), tak jsem z toho až tak odvázaný nebyl.
Hlavně mi přišlo, že i přesto že šlo o kvalitní komponenty vč. řemenu, k rychlému opotřebení ploch docházelo u talíře a potažmo to začly odnášet i řemenové zuby.
A to šlo vesměs o kavárenský typ kol, s kterýma nikdo nejezdil v dešti apod.
Pak když jsem si spočítal kolik stojí nový převodník, tak bych to chtěl pouze v uzavřeným systému kde na to nejde bordel.
Jak to vypadá u tebe s opotřebením, má řemen stále pěkné zuby, a převodník taky?
Případně jak často měníš?
Díky ;)
Přidám rovnou jiný problém, co se mi dnes několikrát projevil u nového kusu.
Při zařazení o několik stupňů těžšího převodu tam skočil místo toho lehčí, jakoby se nezamknul ten poslední reduktor. Až při dalším přeřazení se to spravilo.
Že by na to měla vliv nízká teplota, to je divné, protože uvnitř by neměla být žádná tuhnoucí vazelína, jenom olej, ve kterém se snad všechny zbytky rozpustily.
Teda pokud se tam olej dal, ale o tom jsem byl ujištěn. (Stejně to zkontroluju radši dřív, než po 5k km.)
To se mi stalo taky, u staršího Rohlíka, než jsem se s ním sžil.
u tebe to spíš vypadá že se ještě nezajel.
Ale z toho co jsem přečetl, aby ti chodil správně, měl bys tam mít na minusové teploty zředěný olej.
Což teď je spíš kolem nuly...
No právě, kolem nuly by to mělo být bez problémů (a u starého to tak bylo).
Dnes se to párkrát stalo zas, konkrétně místo 11 tam skočilo pravděpodobně 4 a při dalším otáčení na 12, 13, 14 se to chovalo jako 5, 6, 7. Pak si to samo sedlo správně.
Že tam místo 10 skočí občas při hrubém zacházení na chvíli 14, je normální. Psali taky, že mu nevadí vlastně jakékoliv zacházení, co může člověk při řazení dokázat. (Teď mají stránky vylepšené a nevím, jestli by se to ještě našlo.)
Těžší převod, než se čeká, je v pohodě. Ale když se naopak šlápne do prázdna, to je horší.
Na Oceláči bych si omlátil nohy o řídítka. Tam když k tomu dojde, tak si za to ale můžu jenom sám. Typicky když čekám, že budu muset v provozu hodně zabrzdit a automaticky si už zařadím lehký převod na rozjezd. Pak se situace změní, brzdit není potřeba a zapomenu, že tam ten lehký převod mám. Au...
Jestli se nemýlím, tak 11ka je direct drive s nejlepší účinností převodu - to skoro vypadá, že se ti odmítá zamknout do polohy "točí se to jako celek, jednotlivé části se netočí".
Ale je to jen dohad, zkusil bych se ofiko zeptat přímo Rohloffa.