Chtěla bych porosit o zkušenost, radu. Mám za sebou 1. zkušební, skoro 30km, jízdu s jedním ukázkovým bočním pádem :-) s SPD nášlapy (Shimano) v kombinaci s těmi spešl botami z Lidlu (alespoň pro začátek) a zajímalo by mě, zda je nutno vyšlapávat patou sněrem ven nebo mohu vyšlapávat i s patou směrem dovnitř??? Je to jedno nebo není? Vyšlapávání směrem dovnitř mi jde totiž lépe, rychleji, přirozeněji, možná je mi bota trochu širší? Nevím, ale vytáčet patu směrem ven mi přijde tak nějak těžší..., nerada bych si však zadělala třeba na nějaký špatný návyk.
Nejsem rozhodně odborník, nášlapy jsem pořídila taky relativně nedávno. Ale při vycvakávání vytáčením paty dovnitř - nepřekáží ti tam rám kola?
...taky musí být klika v určité poloze, jinak zavazí střed, tác, řetěz, zadní kolo nebo část rámu- proto se vycvakává patou ven. My co máme zkušenosti s Charlestonem s tím problém nemáme....;-)
Vycvakávání směrem k rámu ???
Tak to slyším poprvé... přijde mi to ohromně nepraktické a vlastně i docela nebezpečné...
zde optické školení
https://www.youtube.com/watch?time_continue=162...
To záleží, jaké máš kufry. Shimano dělá několik typů. S jedněmi to jde, s druhými ne.
No, s těmi, co mám (SPD-m324) to technicky právě jde (a nesetkala jsem se zatím se situací, kdy by mi něco vadilo-překáželo, na to mám taky ještě málo zážitků), ale na druhou stranu, co jsem viděla, např. i v tom videu výše, které mi našel už googl, jsem našla jen to, že se vycvakává směrem ven, tak právě hledám, jak to kdo dělá a jestli to tak opravdu dělají všichni nebo těch možností je víc ;-)
:-)) Takže křest nášlapů proběhl úspěšně a docela rychle. Tím si prošel snad úplně každý.
Z počátku si pružiny na pedálech povol maximálně co to půjde. Časem pokud budeš jezdit dlouhé trasy po silnicích mimo obec, tak si je pak zase můžeš malinko přitáhnout.
A to vycvakávání je čistě na tobě jak se to to bude líbit a víc vyhovovat. Já třeba normálně jdu patou ven od rámu, ale když si blbě podvrtnu kotník, tak musím vytočit patu dovnitř, protože ven to hrozně bolí, že by si člověk cvrk.
A až přijde krizovka, tak nad tím nebudeš přemýšlet a nohu vytrhneš a ani nebudeš vědět jak se to stalo.
Díky, povoleno jsem neněla, ale zkusím, možná pak budu schopná vycvakávat i ven, já totiž nyní bojuji s přetíženými šlachami na dolní končetině (problém z vnější strany kotníku, který už jsem taky měla v gypsu), kvůli kterým nemohu např. v současné době běhat, tak to bude asi ono..
Rád bych poradil něco co tě nepřivede do dalšího pádu bokem.
Ale já (už jsem to tady na fóru psal) jsem zvyklý vycvakávat se tak že zabrzdím, nechám paty od sebe a setrvačnou silou se mi nohy vyhodí obě současně, když se přitom pověsím pevně na řídítka.
Takže to dělám tak že dám nohám impuls, ale zbytek nechám na setrvačnosti hmot - vpodstatě když pojedeš rovně a vytočíš lehce nohu patou ven, a přitom prudce zabrzdíš, noha ti taky velytí pokud ji dáš šanci - (a současně si nabiješ rozkrok ;)
Dělám to tak i při brzdění do smyku, a v tu chvíli nechám nohu která je uvnitř zatáčky vyletět setrvačnou silou dovnitř, jakmile se vypne, odrazí se od rámu patou a vyletí až za zadní kolo, a vlastně na ní doskakuju pozadu.
Pokud chceš, můžeš jezdit SPD i úplně napevno předepjaté. Doporučuju potom používat jednou za čas WD40 a stříknout to na kufr boty, i na pedál - deštěm se to může úplně vymýt, ale lépe se to našlapuju i to lépe vyletí.
Některé SPD mají trochu divnou geometrii hran plechů, kam to zacvakáváš, takže se našlapují hůře.
Problém je že pokud budu chtít vycvaknout před každou křižovatkou ještě za jízdy, tak mi to s mým nastavením úplně napevno, a po delší jízdě, bude nohy rasovat taky.
Na šlachy bych doporučil strečink.
Problém mnoha začínajících není ani tak to, že by neuměli trialové stání na místě, ale že po rychlé jízdě hůře rozlišují rychlost v které ještě stojí za to na kole zůstat - většina pádu se zacvaklým SPD se tak stane v mizivé rychlosti kdy jsou přesvědčeni že již stojí.
Ale ještě by měli vyvažovat, hýbat zadkem ze sedla, mydlit řídítkama a snažit se zůstat na kole do poslední chvíle - dokud se nevypnu z SPD.
Proto si myslím že vypínání nohy předem není úplně šťastné řešení, zvlášť když člověk jede rovně, dojíždí na křižovatku a vedle sebe má auto - někdy to končí tak že dotyčný si vyhodí nohu vlevo a pak spadne vpravo.
Dobré je naučit mozek že jakmile prudce brzdím, tak lehce vytočím nohu patou ven a vyletí sama ven.
No, to musím vyzkoušet, ale tak nějak se obávám, že v případě neúspěšného pokusu nebudu mít vůbec žádnou možnost na vybalancovávání...K pádu došlo právě, když jsem musela prudčeji zabrzdit, kdy cyklostezku pod sjezdem křížila silnice a zrovna nebylo volno, ii tom případě by bylo super naučit se takový manévr ;-)
Nauč se jezdit hodně pomalu a chvilku na tom kole i stát. Uč se to ale bez našlápnutých pedálů :) Já to takhle trénoval s dětmi, že jsme se navzájem blokovali a prohrál ten, kdo z toho kola musel sestoupit. Když tohle budeš umět, tak budeš mít na vycvaknutí víc času.
Je třeba na tu nohu kterou chceš vypnout přenést váhu, vytočit patu, a brzděním ji nechat vyletět samu, chyba je pokud ji odlehčíš a snažíš se ji vyrvat nahoru - je to instinkt, ale skoro nikdy nefunguje.
Pokud se blíží obdobná "krizová situace", vycvakávám jednu nohu s předstihem. Nechat to na poslední chvíli je nesmysl.
S jednou nohou vycvaklou jezdím třeba i v těžších úsecích v terénu nebo ve městě, když třeba musím po chodníku apod.
Zlatý platformy.
Jako říkáte to hezky, ale nepřesvědčili jste mě.
Že bych si jako šel koupit nácvaky. Nendu.
Nikdo tě nepřesvědčuje ani nenutí.
Je na tobě, jestli to zkusíš nebo ne.
Za sebe můžu říct jen to, že jízda s nášlapy je mnohem lepší a neměnila bych.
Opravdu je to lepší, nekecáš?:-)) Chystám se na ně, chybí mi jen botky, ještě jsem si nevybrala. Snad přežiju!:-))
Přežiješ, všichni přežili. Dva, tři pády po zastavení a pak si to sedne a jde to samo :-)
Přesně tak, ale ty pády nejsou podmínkou :o)))
Podmínkou určitě ne, ale ty znáš někoho kdo se nesložil protože se včas nevypnul?
Možná někdo takový bude, ale to bude zanedbatelný počet. Je otázka kdo si přizná, že se položil z těhle důvodů :-)
Spadnul jsem asi dvakrát s klipsnama, než jsem se naučil, že tretru s kufrem z kvalitního řemínku nevyrveš. Ale s nášlapama se mi nestalo, že bych nevycvaknul. Né, že bych nepadal, ale na pedály se to svést nedá ;-)
Leho je možná trochu jiné, ale taky se mi to ještě nestalo. Já už tu psala víckrát, že jsem těžký fobik a odhodlat se do těch nášlapů byla děsná práce. (Ale na lehokole je jejich přínos ještě daleko větší než na zábradlí, tak jsem se nakonec ukecala.) Kdybych ovšem se jednou položila kvůli tomu, že nevycvaknu, už bych si je víckrát použít netroufla... :-(
Tak na lehokole si ani nedovedu představit, že by šlo bez nějakého upevnění nohy k pedálu jet.
Ale to víš, že to jde, u mě to trvalo asi 2 roky než jsem se k SPD odhodlal. Dokonce si vzpomínám, že jsem je namontoval pár dnů před K24 a zase vrátil původní a další pokusy byl až po závodě.
Jelikož jsem se docela bál, tak jsem pedály hodně povolil, takže šlo nohu v nejhoším vyškubnout i přímo. A pro mě na lehokole byl z počátku hrozný boj trefit se a zacvaknout...
A ten pád se samozřejmě taky časem dostavil. Trvalo to docela dlouho a nebylo to klasické zastavit a skácet se. Jel jsem ke křižovatce z vedlejší, auto přede mnou zastavilo, já zastavil metr za ním, pak se auto rozjelo, já se začal rozjíždět a v okamžiku kdy jsem zacvakával nášlapy on dupnul na brzdy. Zabrzdit jsem stihnul, ale vycvaknutí v tom stresu mozek nedal, takže noha šla ven hrubou silou o nějaké milisekundy později než bylo potřeba, takže spíš nepodařené sesednutí, pádem bych to nenazval... skácel jsem se pak až někde v terénu, když zadní kolo podjelo...
Taky jsem jezdil ze začátku chvilku bez nich, přestože na treku jsem je měl už dlouho.
Spadnutí nohy z pedálu si pamatuju, bylo to na hrbolech kvůli ne zrovna funkčímu odpružení vidlice. Pak jsem tam ty SPD hned dal.
Je ale už velký rozdíl, jak jsem měl pedály daleko od sedačky tenkrát a jak dnes. Postupně jsem jenom přidával a teď na novém jsem to nastavil rovnou ještě dál, protože je sedačka víc vzadu a pro nohy je to tak lepší. Bez SPD by to asi už nešlo.
Ale jsou typy lehokol, kde normální pedály nevadí nejspíš vůbec.
Na leho bych nevlezla ani za zlatý meloun, tak nevím jaké je, když sjedou nohy z pedálů. Nejspíš podobně nepříjemná záležitost jako na normálním kole. Taky se mi to stalo se zablácenýma botama do mírného domopečka, obě zaráz. No nepoložila jsem se, ale jen tak tak. :-)
No já bych řekl, že sklouznutí nohou z pedálů je u lehokola výrazně větší problém!
Na klasickém kole pokud sedíš na sedle (rozumně nastaveném) a držíš se řidítek, tak můžeš nechat nohy viset dolů a nic moc se neděje, ani škrtnutí špičkou o zem by nemělo skončit tragicky.
Pokud ti sklouznou nohy na lehokole, představuje gravitace docela problém, protože určitě nechceš položit nohy ve vysšší rychlosti na zem. Navíc i když člověk nohy udrží nad zemí, u spodního řízení ti citelně chybí opěrný bod, lehokolo ztrácí stabilitu a pokaždé jsem byl rád, že jsem nohy zase dostal zpátky. V tomhle jsou SPD opravdu výhodou...
toho se neboj, já taky dlouho váhala a pak s námi byla jedna o něco starší než já a tak jsem si řekla, když to zvládla ona, zvládnu to i já a fakt bych už taky neměnila. ale chce to pro začátek málo utáhnout. akorát, když je potřeba jít kus pěšky, tak v nášlapových botách je to problém, ale i to se dá zvládnout. tak na do Brd už přijedeš s nášlapy?
To nevím. Boty z lidlu nechci a na pořádné, v kterých se dá i chodit, mi nějak nezbývají finance. :-( Moc moc jiných výdajů.
Tretry, ve kterých se dá i pohodlně chodit budou měkké a ve výsledku budou pouze držet nohu na šlapce aby nespadla a nebudou přenášet pořádně sílu na pedál. Tretry, které pořádně přenášejí sílu musí být tvrdé a v těch se zase špatně chodí.
Cili, poradne si rozmyslet, na coto kdo chce. Jestli na pohodlne vylety (vyhovi backurky), nebo na zavodeni (karbon). Nastesti je moznost volby a neexistuje univerzalni rada a doporuceni, jen voditko.
Tak já nedám dopustit na svoje SPD sandály (připouštím, že jiné SPD boty nemám), závodit se v nich dá (výsledky jsou jiná věc) a vloni jsem zjistil (závod Eposurvival), že se v nich dá nejen chodit a omezeně běhat, ale v nouzi zvládnou i lanový park, kanoe, Bechyňskou ferratu a plavání... :-)
Jo, ta ferrata nebyl dobrý nápad, ale ušetřil jsem čas na přezouvání...
Brahmo, Brahmo, že ty o tom moc nevíš, viď...
Tretry, ve kterých se i chodí, se říká "turisty" a vypadají jako běžné boty.
Chodit se v nich dá celkem bez obtíží a klidně i pár km.
jestli máš možnost si od někoho boty půjčit, tak to vyzkoušej a pak si kup nějaké levnější, kdyby to náhodou nebylo pro tebe dobré. boty z Lidlu nejsou zas tak špatné, akorát se v nich fakt chodit nedá, šíleně kloužou i na betonu. jednu dobrou vlastnost mají, nepromoknou. taky se mi moc neosvědčilo střídání bot, protože po každé musím utahovat nebo povolovat zámek na pedálu.
Boty z Lidlu?
Diskriminace!
Prodávají jen do 45´, když JÁ mám 47 - 48 ...
... tretry na takové "ploutve" nemají ani ve všech speciálkách. Chca nechca MUSÍM zůstat bez nášlapů ...
8-))
Boty 48 není až takový problém, viděl jsem je prodávat, ale problém už bude koupit boty na nohy velikosti 48, protože to znamená zpravidla botu 50 a to ani nevim jestli jsem někde viděl :-)
Na pravidelné chození pěšky jsou pak nakonec lepší ty starodávné klipsny i když to není dostatečně IN. Drží to na pedálu stejně, s botama se dá chodit i pěšky a dlouho. Pro nezávodníka se nevýhoda projeví jen v obtížnějším rozjezdu do prudkého kopce v terénu. Musíš se do klipsny trefit poslepu a hned napoprvé, poněvadž na druhý pokus už není čas. Je třeba usilovně šlapat a šlapání s klipsnou otočenou směrem dolů v terénu tu klipsnu ohrožuje. Klipsny se díky ceně hlavně nelíbí prodejcům, kteří pak lidi soustavně masírují do nášlapů.
o klipsnách jsem ani nepřemýšlela, jako malá jsem si pěkně namlátila na vypůjčené silničce, když jsem se nestihla vysunout. dlouho jsem pak na kole ani jezdit nechtěla. v nášlapových botách se chodit nedá, ale dělají se i tkz. turistické, zámek je utopený v podrážce, že když se jde, ani to neklouže a necvaká. je k tomu ale potřeba i jiný SPD pedál. třeba do Schimana tahle bota nejde.
Plastový klipsny bez řemínků nemaj chybu. Si nedovedu představit, že bych nemohla jít v botách, ve kterých jedu na kole, třeba 5 km pohodlně pěšky lesem. Dyť kolikrát jezdím do míst, kde celý hodiny nepotkám člověka a přes hodně míst musím kolo převést/přenést/přebrodit, a co když se mi tam kolo znepojízdní? To pak budu šmatlat v nějakejch tvrdejch tretrách s kusem železa pod palcem a ještě postrkovat kolo? S mou (ne)výkonností? Se teda na olympiádu nechystám. Nehledě na to, že ty botky na nic jiného použít nejde a nejsou v potřené kvalitě za hubičku. Pro amatéra s mým nájezdem vyhozený peníze.
a tak každý to má jinak, jít s kolem 5 km si nedovedu představit, to raději pojedu po silnici, nač mi je výlet s kolem, když kole se v tu chvíli stává přítěží, když se na něm nedá jet. a jak už někdo psal, klipsy v terénu nejsou nic moc. ono stačí i jednostranná šlapka, okamžitě na nich urvu odrazky, jen co vjedu do lesa. ale nikomu jeho zvyklosti neberu. jak jsem poznala plusjedna, tak zvládne i terén bez problémů.
...no, já jezdím pátým rokem s nášlapy SPD od Shimana plus sandály Shimano v létě(jaro/podzim tretry z Lidlu), obé v tur. provedení- žádný spešl pedál ani boty netřeba- záleží na "kufrech"...
V dnešní době už klipsny ne.
Pokud je necháš volné, tak pořádně nepodrží nohu. Pokud je utáhneš, tak z nich rychle nevystoupíš.
Klipsna utažená tak, že ještě jde vytáhnout noha bez povolování řemínku bude přenášet sílu na pedál stejně, jako měkké turistické boty s SPD. Výhodou té klipsny pak je, že nemáš na podrážce ten kus železa, který ač utopen stále nějak vadí. Problém vystupování z klipsny a SPD při zastavení kola je identický. Když nevypneš, nebo netáhneš nohu, tak sebou řízneš na bok.
Pokud píšeš, že v dnešní době ne, protože to není prostě IN, tak jen papouškuješ názor prodejců, kterým se hodí prodávat tretry od 2000Kč výše a SPD pedály alespoň za 1000Kč. (Ceny moc neznám, odhaduji)
To je vlastní zkušenost, ne papouškování.
Klipsny jsem taky kdysi vozil.
Tvoje volba.
Porovnání nákladů (i vyvolaných) a přínosů mluví dost jednoznačně ...
Tak samozřejmě.
Bot s prasklou podrážkou od obyčejných pedálů s klipsnami jsem vyhazoval několik.
Ono je to jinak cenově srovnatelné.
Levné nášlapy (Shimano 520) stojí okolo 500,- (včetně kufrů), kvalitní obyč pedály na průmyslových ložiskách dost podobně.
Tretry 2500,- , zhruba stejně, jako slušné boty na chození. Výdrž podobná.
To nemuzes takhle. Musis srovnavat SPD za tisic a vic s plastakama za stodvacet. A tretry za trojku s keckama za tri kila od congu. Pak to ma ten spravne uderny efekt :-))
Když SPD nášlapy, tak jedině z titanu za devítku! Hmotnost 215 g/pár! :-)
Tak černé kožené Prestige jsou za 1000Kč a mají skvělou vroubkovanou podrážku, která se dobře zachytí na plechové hraně pedálu. A v Prestige se dobře chodí jak po lese, tak po městě a nekloužou ani na šutrech.
Když jedu do práce na kole, tak v nich chodím bez problémů na oběd asi 1km tam a zpět. Zkus to chodit s SPD. Nebo zkus s nimi chodit v budově po schodech a linoleu. Jak dlouho to bude trvat, než tě správce vyhodí i s botami?
Ale i ty kecky od čongů ti budou na kole s klipsnami fungovat stejně dobře jako ty turistické SPD škrpály.
Nech je být. Já jsem koupila prestige s arabem před deseti lety a furt v nich jezdím a chodím. Počet kilometrů tu poctivě každej rok uvádím. Už uvažuju o novejch, přece jen jsem už musela opravovat šev na špici (se ta nit asi prodřela o tu klipsnu :-) V zimě teda jezdím/chodím v kotníkovejch "pohorkách", by mi v prestigích mrzly nohy. Ty jsem kupovala ve stejnou dobu, prostě sem se tenkrát vybavila a deset let mi to vydrželo.
Nemáš pravdu. Evidentně o tom toho moc nevíš, pokud teda vůbec něco.
a máš v nákladech, že ti boty s nášlapy vydrží i několikrát déle než tenisky které zničíš o šlapky ? ? :)
Pšt! To se mu nehodí! ;-)
To určitě vydrží, když se s nimi nedá vůbec pořádně chodit. Kdyby byly plechové, tak vydrží věčně a mimo váhu to nebude vůbec vadit. Prestige mi vydrží minimálně 3 roky ježdění a chození. Pak se opravdu ta podrážka prořízne. Tak si za 3 roky investuji tu tisícovku do nových :)
Kolik km kolo vlastně tlačíš, že je to pro tebe podstatné ? :)
Jak říkám, ve městě s tím chodím v poledne pěšky na oběd. V Alpách jsem s těmi botami lezl po šutrech ledovcové morény a nebál jsem se, že mi to uklouzne a nabiju si hubu. Když zamknu na výletě kolo a jdu pěšky na hrad, tak na něj nejen vylezu, ale v Prestige jim nepodřu parkety. Když jedu natěžko na týden, tak s sebou nemusím vozit pantofle, abych ulevil nohám z treter, poněvadž mám pohodlné opravdu turistické boty pořád.
Budiž ti přáno, v Alpách chodím v kotníkových pevných botách , v teniskách bych to nedal , tenisky by mi ani nepovolil zaměstnavatel a boty na MTB kolo mám takový, že v nich klidně týden jezdit vydržím :)
Prestiže nejsou tenisky.
http://www.prestizky.cz/
a zde sám výrobce píše :
27. 10. 2016ORIGINÁLNÍ POCÁKANÉ PRESTIŽKY NA TENISKOLOGY
Naše prestižky se objevily v Praze na Teniskology 2016. Jejich úpravu má na svědomí Kateřina Maršounová a její PROJECT REHAB. Kdo by si pomyslel, že původně to byly obyčejné bílé sucháče! Moc se líbili i Benovi Cristovao, který je komentoval “Kupujme si český věci”. S tím nezbývá než souhlasit.
a pro jisototu
http://www.teniskology.com/
píše :
TENISKOLOGY VELETRH TENISEK
takže mi dovol si myslet, že se jedná o tenisky :)
Tak zrovna o tech zasranejch Prestizich mi neco vypravej. Nechal jsem se na ne ukecat do prace. Vzdyckyjsem k nim mel averzi, ted uz desetinasobnou.
Tezky, neforemny hruzy. Koukal jsem driv po kolegach na hale, proc za sebou tak divne tahaj nohy - nez jsem si je poridil a nohy zacal tahat taky. Pul druhyho mesice utrpeni, nez se rozslapnuly a dalo se v nich prezit. Mezi tim se mi na pate a nekterych prstech udelala sucha "hrosi kuze", kterou jsem nikdy v zadnych jinych botach nemel. Denne v nich naslapu pesky tak 4 az 6 kilometru (mereno krokomerama) plus dupani na pedaly auta a VZV. Jsem rad, kdyz je z nohy zahodim.
Jedine, co se jim neda uprit, ze fakt vydrzi. Bohuzel...
Bohužel jsi zatím nezkusil/nezkoušel přijet do práce v tretách (s nášlapy) a nachodit v nich 4 až 6 km, plus řídit auto a VZV.
To by pak to tvé "srovnávání" bylo bylo "o něčem"
ale jak jsem psal výše: Je to tvoje volba
Co se třeba přezout?
Taky jsem jezdil do prace 25 km, pohodlne v tretrach. A tam jsem se prezul.
Taky jet rano vic jak 10 km, odpoledne znovu a mezi tim parit nohu v tech samych botach se mi nezda zrovna idealni.
A jestli jde o to se presunout treba pet kilacku do prace a z prace, pak je uplne jedno, jestli v prestizich, tretrach, galosich, holinkach, nebo na jehlakach.
A jaký typ těch Prestigí si měl?!? V rámci pracovních bot se totiž dělají různé typy od "botasek" až po kotníkové pracáky.
V těch "botaskách" se celkem chodit dá a těžší boty holt pro běžné nošení nejsou.
Ono jsou i tretry, ve kterých se dá normálně chodit. A tuhost podrážky je dostatečná. Pravda, nestojí pětikorunu.
Já na kole z drtivé většiny jezdím, takže volba je jasná - SPD. A na pochody po šutrech ledovcové morény si vezmu pořádné pohorky, nějaké kecky Prestige za pár šupů jsou na to naprosto nevhodné (zhruba stejně, jako Prestige na kolo).
Pantofle s sebou většinou vozím. Třeba pro to, že jít v turistických botách do sprchy je dost opruz. :-)
Turistické tretry mám s vibram podrážkou, a řekl bych, že kloužou míň něž tvoje boty. Chodit se v ních dá dobře. I po kamenech.
Napřed si něco kvalitního vyzkoušej, než to začneš hanět.
Prestižky jsem kdysy na kolo taky měl. Když mi na druhých praskla podrážka, opírající se o hranu pedálu, tak jsem se na ně vykašlal.
Ale možná je to všechno tím, že najezdím hodně kilometrů a proto se snažím mít odpovídající vybavení.
... než to začneš hanět ... a vykřikovat cosi o "zkurvených prestižkách", že?
jo jo, většina zdejších diskutérů je "selektivně tolerantních"
Vyzkoušel jsem obojí - prestižky i tretry. Proto si dovolím srovnávat.
Proto od někoho, kdo zná jen jednu variantu a tím automaticky odsuzuje druhou, argumenty nemají moc váhu.
Někde někdo říkal že se v nich nedá vůbec chodit?!?
Nepřekrucuj (manipulátorko)!
Ne "vůbec", ale "pořádně"
Dá se v nich chodit i "pořádně". Jedny takové mám. Podrážka Vibram, kůže, Goretex, kufr "utopen" v podrážce, takže "neklapou", ale běhat v tom po horách je nesmysl, už jen kvůli ceně, proč si "likvidovat" botky za trojku plus obyčejnou "chůzí". Na pochodování po horách a šutrech mám pořádné boty (mimochodem, taktéž Vibram, kůže, Goretex, jen tedy pochopitelně bez "kufru"). ;-)
cyklotretry + klipsny jsem vozil kdysi (do r. 1992). Jednalo se o klasické "botas" cyklotretry, a měly pochopitelně kufry. (přitlučené asi milionem malých hřebíčků)
Později Diadory, na MTB, taktéž včetně kufrů a klipsen.
No a proč to píšu - k vystoupení bylo třeba VŽDY povolit řemínek klipsny. (dané těmi kufry)
Přechod na SPD byl opravdu VELKOU změnou k lepšímu.
Tretry (tenisky) v klipsnách bez kufrů
jsou spíš proti sesmeknutí boty z pedálu, přínos pro "kulaté šlapání" minimální.
Pádů v klipsnách jsem měl nepočítaně, SPD jsem vždy při pádu "podvědomě" vypnul - i při pádech "v nulové" rychlosti.(semafory)
jj, něco jako na lyžích používat dneska "kandaháry"
To je pohled závodníka. Turista to hodnotí jinak. Nikdy jsem tretry s kufrem nenosil a nenosím. Z mých klipsen se vždy dalo vystoupit. Stejně jako z turistických SPD. Kulaté šlapání je funkcí nohou a nikoliv bot. I s volnou klipsnou či měkkými botami pro SPD to jde, jen trochu hůře.
A skialpinistické vázání se tomu kandaháru hodně blíží.
Nesmysl ani tak ne.
Na kole bez nášlapů taky snad nejezdíš preventivně s jednou nohou ve vzduchu.
Vycvakávám až když stojím na místě a tuším, na kterou stranu začnu padat. Když se to neodhadne a začnu se překlápět na druhou stranu, i tak není problém stihnout vycvaknout druhou nohu.
Stačí mít zafixováno, že noha z pedálu = vždy vycvaknutí do strany. Možná tak sundávám nohy i na kolech bez nášlapů, ale to nevadí.
Pak jsou ovšem situace, kdy nikdo nemohl tušit, že bude padat zrovna teď a tak rychle, takže ani prevence by to nezachránila.
No a pak letíš i s kolem. Uděláš kotrmelec přes řídítka a kolo tě pěkně následuje. Kolo s klipsnami se v horní úvrati oblouku většinou uvolní a pokračuje v letu samo. Když kotoul letmo dotočíš, tak krásně vidíš dopad kola o 10 metrů dále. Jak se chovají nášlapy v letu netuším.
můžu ti říct, že jsem v dětství (13-15 let )prodělal dva pády přes řidítka na kole favorit, jednou s klipsnama a jednou bez a v obou případech mě kolo pěkně praštilo do zad.
V dospělém věku jsem zatím jednou letěl přes řidítka MTB s SPD a jednou ze silničky s Look a kolo mě dalece přeletělo :)
Takže taky netuším, jak se chovají nášlapy v letu ale myslím, že vliv moc nemají. Řekl bych že se prostě stejně vycvakneš prakticky hned ....
Tak pak se není čeho bát. Nášlapy se uvolní, kolo si odletí samo a člověk po dotočeném saltu dopadne na nohy nebo spíš na zadek. :)
jj, je to tak
https://www.youtube.com/watch?v=vu9IN8X0JOU&...
A na tuhle volovinu si přišel jak, že letíš i s kolem?
Pokud je pád v nulové nebo minimální rychlosti, tak se může stát, že noha zůstane v nášlapu, ale při rychlosti větší než chůze už se to stát nemůže, pokud vše správně funguje. Nejednou jsem kolo v jízdě "odložil" a já pokračoval v běhu po svých, jinak přistávám bokem.
Reaguji na Radkův výrok:
"Pak jsou ovšem situace, kdy nikdo nemohl tušit, že bude padat zrovna teď a tak rychle, takže ani prevence by to nezachránila." Předpokládám že by se mohlo jednat o frontální pád přes řídítka. Nepředpokládám, že ta nepředvídatelná rychle se odehrávající situace je opomenutí se vycvaknout při prostém zastavení kola a s následným pádem v nulové rychlosti na bok. Stačí se podívat, na co reaguji.
Každý pád se pravda nedá předvídat, ale zcela nečekaný a nekontrolovaný pád jsem zažila jen na ledu a na mokrém asfaltu s mokrým listím.
Jinak asi člověk podle aktuální situace dokáže odhadnout, jestli je nějaké riziko pádu nebo ne a podle toho se chová.
Což ale neznamená, že se mu vždycky podaří pádu předejít, ovšem když k němu dojde, tak to zase asi až tak nečekané není.
K té poslední větě - myslel jsem to tak, že když už se má sletět, tak je to čímkoliv jiným, než že se nestihne dát noha na zem kvůli nášlapu.
Když se to stane v rychlosti, tak k vycvaknutí dojde samo, o to se nebojím.
začala jsem používat nášlapy dost pozdě, nejdřív jsem se bála, že se nestihnu vycvaknout, ale neustále mi klouzala noha ze šlapek a šíleně mně bolely nohy nad achilovkou, taky jsem asi 2x letěla přes řídítka. znalci/kamarádi mi radili nášlapy, to prý nikdy nepřeletím. zatím jsem nepřeletěla, spadla asi 2x a pokaždé mi spadl i řetěz a vycvyknout jsem se nestihla. jinak jezdím podobně jako radka, jednu nohu vycvakávám, když se blíží nějaké nebezpečí nebo jedu moc do kopce, v terénu. umím zastavit lépe na pravou nohu, tak vycvakávám pravou a v posledních 2 letech jsem nespadla. je dobré mít zámek málo utažený a jde se vycvaknout i patou dovnitř, ale přijde mi přirozenější patou ven. tak ať se daří a vychytáš správné utažení
K tomu utažení - pro začátečníka se mi osvědčilo zámky úplně povolit a jet. Inbusklíček mít po ruce. Když noha vylítne, o půl otáčky na obou pedálech dotáhnout. Během krátké doby člověk vycítí, jestli to chce ještě dotáhnout. Ideálně jít na to potřebné minimum, jen aby noha nevylítávala. Víc utahovat nemá smysl. Na pevnost uchycení to nemá význam, jen to pak brání rychlému vystoupení.
A čo tak toto? http://www.q-cycles.com/epages/62303598.sf/de...
Podle mě blbost.
Pokud by byl magnet dost silný na to, aby udržel nohu na pedálu, bude moc silný na to rychle "vycvaknout" a naopak.
Navíc bys musel mít boty s ocelovou podrážkou. :-)
Tu je o tom niečo viac http://www.magnetpedale.de/public/catalog...
Hnotnost pedálů 1kg. + 100g destičky na tretry.
Děkuji, nechci
Ani ja a vobec nie za tú cenu. Pre svoju hobby potrebu som si vyrobil z autoplachtoviny takéto niečo http://www.powergrips.com/
Tohle bývá na nejlevnějších rotopedech, aby nesklouzávaly z pedálů pantofle :-)
Podívej se na ten pedál a na kufr (to je ten protikus na podrážce boty). Je symetrický, že. Dovnitř jde vycvaknout úplně stejně dobře jako ven. Pokud není ovšem klika v přední poloze, protože pak máš vedle paty kliku a dovnitř nevycvakneš. Proto se vycvakává ven.
Takže všichni povinně koupit prestižky a šlapat s klipsnama!
Už je mi z toho zase blivno, každý rok se to opakuje, někdo má dotaz ohledně SPD a skončí to prestižkama.
Když už chce někdo zaháknout boty do pedálů, existují lepší řešení než je klipsna s páskem nebo bez pásku, a není to SPD ani magnety - a už ani nebudu psát jaké, pořád bych se opakoval.
Taky neplatí že nejlepší tretra je ta závodní s úzkou podrážkou a hřebama, ta je akorát tuhá a lehká.
Me se nejvic osvedcil sandal s pricne prasklou podrazkou na beznem lacinem klecovem pedalu. Na valcich jsem roztocil, klec vlezla do sklaby te jakoby gumove podrazky. Nacez jsem chytil fales a zacal padat na stranu toho zakousnuteho pedalu. A jak sla vaha na nej, guma nepustila a ja si tak hezky namlatil... Lepsi jak kdejaky utazeny zamek nebo reminek :-)
No vidíš, tebe udivují prestižky a mě zas ostarožní dámy s lehkou nadváhou s obliou drandící v nášlapnejch pedálech :-)
Že mám teď už delší dobu čas jezdit každej den a žádnou takovou nepotkávám... V létě to byly občas rodinky, ale mamky žádný tretry teda neměly. Teď v zimě je to pár zmrzlejch žiletkářů, který, jak si správně všiml Lelek, aji zdraví a ty kufry maj (k nim to ale jaxi patří), a pak už jen dva skutečně ostarožní jezdci (jeden pán a jedna paní) s brašnama a v pohorkách jak já. Ty dvě mladý holčiny na žiletkách v barevnejch trikotech s doprovodným autem teď v zimě nejezdí.
Po Štatlu dámy na kole taky moc nevidno, ani s pedálama, ani bez nich, ani v letě, natož v zimě. Se na ně asi budu muset jet do teho Práglu podívat.
To uvidíš, neb my pražáci jsme vždycky, jako ti čapájevci,впереди :)
Tolik lidí na předražených celokarbonových celopérech se speciálně profilovanými plášti hrdě brázdící rovinaté stezky kolem Vltavy ( někteří i kolem Labe:) u vás neuvidíš :)
No, a to je přesně o čem mluvím, ty tady popisuješ realitu jako kdyby SPD byly něco zvláštního.
Nejsou, resp.jsou jen v tom jak dokonale fungují. Podle mých zkušeností (a jezdím nášlapy už asi 21 rokem) je nejkomfortnějším řešením dobře padnoucí turistická tretra se širokou plochou podrážkou, která vypadá jako od pohorky. SPD pedál by naproti tomu měl být co nejmenší a oboustranný.
Taková kombinace poskytuje nejlepší komfort pro chůzi i v terénu, našlapávání, a nijak zásadně neničí performance vlastního šlapání.
Říkám to tu už asi potřetí...a celkem marně.
Dobré tretry vydrží i 8 let, a SPD pedály třeba 5.
A ještě něco, fakt nemá smysl šetřit pár stovek na nižší model SPD pedálu. Kupovat XTR je podle mne hovadina, ale koupit ten nejlevnější typ, nebo jednostranný je ve výsledku jen opruz.
Takhle to vyhovuje tobě, jinému bude vyhovovat malinko něco jiného. Každý to má nastavené krapet jinak.
Něco jiného je v kategorii výkonnostních cyklistů, tam je možné vyhlásit, že nevhodnější jsou ..., ale tohle už neplatí u cykloturistů, městských cyklistů, apod.
Třeba u mě vyhovuje na horáku mít oboustranné a používat MTB tretry. Ale na trekovém kole mi maximálně vyhovují jednostranné nášlapy a můžu použít turistické tretry, když chci občas kousek popojít, nebo použít MTB tretry, když za celý den v průběhu 150 km ujdu tak maximálně 100 m a nebo můžu jet v běžných botách pokud na kole jedu po městě a po obchodech, úřadech apod.
Takhle to vyhovuje mě, ale rozhodně bych si nedovolil tvrdit, že by to tak bylo pro všechny nejlepší a pokud to tak mít nebude, že to je opruz.
Tak jasně, každý to máme jinak.
Někdo jezdí do hospody na tom samým kole na kterým jezdí ráno do práce a o weekendu na hory.
Ale když se mne zeptáš co funguje na horách, po městě, na úřady, za každého počasí a roční doby, a nechceš řešit opruz s tím že otáčíš pedál při každým rozjezdu, tak ti řeknu že to je ta turistická tretra spolu s malým oboustranným nášlapem.
Zablbnout si na MTB v MTB úzkých tretrách je fajn, ale když to srovnáš s turistickou tretrou, tak je komfort v pr... a mnohdy to v trialových pasážích nefunguje zdaleka tak rychle jako třeba platformy.
Pokud někdo jezdí MTB úzkou tretru na jednostranných nášlapech, tak je to buď momentální nouze (že potřebuje to kolo někam přesunout), nebo si ten člověk nechal špatně poradit.
A když někam jedu, a zvlášť po městě, tak potřebuju abych když blikne zelená, tak udělám cvak (nebo položím botu na platformu), a odlepím se z místa, a ne že řeším která že strana je ta vhodná - to je totiž největší opruz všech pedálů s klipsnama a všech jednostranných SPD když na tom jedu v botách na chození.
Toť vše.
:) jinak nic proti.
Tak to já NEŽ blikne zelená si musím naštelovat pravou nohu na pedál pootočenej vepředu nahoře, jinak se vůbec nerozjedu :-). Levou nohu už pak do té klipsny nějak nakopnu za jízdy, když ne napoprvé, tak mám klipsnu chvílu otočenou dolů, se tomu plastu nic nestane...
....pokáď nevjedeš do díry a klipsna bude v tu chvíli dole...;-ň
Nikdy by mě nenapadlo se montovat do deaty sportsmenů, o nichž vím, že jejich hobby je dynamická jízda na kole. Kteří naloží své stroje na auto a jedou na místo, kde je trať vyhovující jejich požadavkům a pořádně si zařádit. Případně hltají tisíce kilometrů na skorozávodních strojích či s tím i soutěží.
Ale ty babičky (bez sportovní historie, nepíšu o Kozlíkové) řešící spíš vnoučata a hubnutí mi k tomu prostě nepasujou. Copak takovej zlomenej krček jim nic neříká?
No a pak ještě relativně mladé holky (rovněž nez sportovní minulosti, jinak by takové věci už znaly, či měly dostatek rádců ve svém prostředí), které se ve věku, kdy maj rodit začínají stylizovat do sportovních dam, protože je to IN a nejspíš chtějí vyrazit na lov otce toho dítěte.
Koukám, jaký jsi tolerantní človíček. Co takhle nechat na každém, ať si jezdí v jaké obuvi chce a co mu vyhovuje. A že tobě se to nelíbí? No a co!?
však ona taky kosicek už to vzdala a na kole nejspíš ani nevyjede, z toho co se tu naplkalo a těch všech rad jí musí být na nic. nebo shání prestige :-)
Já bych to až tak nedramatizovala. Bez nášlapů bezpochyby jezdit jde, pro vyjížďky typu a vzdálenosti "s motykou na pole" jak jezdila třeba už moje babička, je to nakonec úplně jedno.
Ale když už to člověk zkusí... tak věřím tomu, že pak už "nechce jinak". Není to nijak drahá záležitost, není to ani nic obtížně sehnatelného, tak si to spousta lidí pořídí, protože se s tím objektivně lépe jede. A nemyslím, že by to bylo nějaké stylizování do sportovních dam. Tak jako mám boty na vycházky se psem a nechodím v "pracovních" lodičkách (a nestylizuju se přitom do aktivní členky Klubu českých turistů), tak mám extra boty i na kolo. (Jak by mohly způsobit zlomeninu krčku, si moc neumím představit.)
Když zastavíš, nevypneš nohu a složíš se blbě na bok jak šraňky, tak ta zlomenina může být, ale toho bych se určitě nebál. Myslím, že mnohonásobně víc zlomenin krčku mají ctihodné dámy a babičky zaviněné pádem doma při domácích pracech.
Domácí práce zakázat! I kdyby to mělo zachránit jen jeden život... :)
No, přecejenom se kola v drtivé většině prodávaj s obyč šlapátkama a těch obyč šlapek je v nabídce násobně víc, jak nacvaků. Tak ono to asi zas tak rozšířený a obecně výhodný nebude. Trh je sviňa a kdyby to bylo tak žádaný, tak by i nabídka vypadala jinak.
Si představ, že hodně kol se prodává i úplně bez pedálů. Co pak? :-)
Ty máš pocit, že různých náslapů je na trhu málo? Rozhodně jich je víc než pedálů bez nášlapů.
A že se kola prodávají s obyčejnými pedály je logické, protože se předpokládá, že tu "pedálovou náhražku" většina lidí hned vyhodí a pořídí si pedály, které mu vyhovují, zvláště u sportovních kol.
Je jasné, že na městská kola a přibližovadla do hospody a na nádraží je nesmysl dávat nášlapy.
Ale na sportovní kola mimo sjezdové speciály apod., ty nášlapy mají velký smysl.
Že kolem sebe vidíš hlavně kola s obyčejnými pedály, nevypovídá nic o jejich kvalitě a použitelnosti.
Je to jako s tou pop muzikou v rádiu a všude kolem. Z nějakého důvodu je masově vyhledávaná a propagovaná právě tahle, přestože skutečná a kvalitní se vyskytuje jakoby úplně v jiném světě a kromě toho jí existuje násobně víc.
někdo vdolky, jiný holky
jo a pak ti, co rádi oboje
Jj, taková holka s vdolky... :-D
A co teprve pak vdolek s holkama! :-D
Vdolky, ani holky, špatné nejsou, ale flák masa je flák masa. Klidně může být i ve formě řízků. :)
Ale všechno tohle pouze v pohodlných netlačících botách s měkkou podešví a bez okování. :D
Pánové! A co tak vdolkem mezi oči ze dvou mertů-hozený holkou?:-))
....nebude to tím, že kolo musí sloužit svému účelu? Bez pedál;u by to bylo jen odrážedlo.Že je hromada kol s mohutným jednotrubkovým rámem a torpedem taky nesvědčí o tom, že jsou nejlepší. Ke kolu prodávanému s nášlapy by se musely "přidávat" i patřičné boty aby bylo použitelné...;-)
Tak jo a né :)
Docela dlouho jsem jezdil s "polonášlapy / poloplatformou", prostě jsem se bál s prvorozeným když jsem ho měl v sedačce... jsou teda tyhle kombo pedály těžké, ale fungovaly dobře...
Nebo se dají do celonášlapů " našlápnout" platformy z jedné strany, tak jsem s tím byl dost spokojený jako s řešením " jízdy pro nákup".
Přečetl jsem celou diskusi a osobně mám z nášlapů fobii, jednou sem lehl na bok, při nešikovném seskočení z kola se mi podvrtlo koleno a výsledkem byl zlomený loket, takže představa, že nevyndám botu z pedálu a lehnu na bok je pro mě nepřijatelná.
Nicméně Shimano má systém CLICK'R, kde je na zacvaknutí a uvolnění potřeba menší síla, kufr může být více zapuštěn do boty, takže se v nich líp chodí a někde jsem četl, že i úhel vytočení pro vypnutí je menší. CLICK'R pedály se dodávají s kufry SM-SH56, které umožňují vícesměrné uvolnění, tedy nejen do strany, ale i nahoru. Tohle bych snad byl i ochoten zkusit.
Každopádně uvolňovat se dovnitř mi přijde jako blbost, protože to nejde udělat v každé poloze a uvolňování je potřeba mít zautomatizované.
Jestli ti jde o vlastnosti těhle pedálů, tak si pak i hleď údržby. Čištění a hlavně mazání zámku. Jinak zatuhne jak kterýkoliv jiný a zas z něj budeš rvát nohu silou. Běžný SPD pedál, utažený na nezbytné minimum a dobře máznutý vypíná taky lehoučce.
Sice asi s křížkem po funuse, ale taky přidám pár svých poznatků s SPD nášlapy.
Rozhodně vycvakávat patou ven a (hlavně zpočátku) s dostatečným předstihem. Pak se není čeho bát.
Aby to ale vše dobře fungovalo, je potřeba pedály i kufry občas namazat a očistit a zkontrolovat, jestli se nepovolují šrouby u kufrů. Hlavně v kufrech se občas uchytí bláto, větvička, nebo kamínek a pak může být na problém zaděláno.
Pedály i kufry občas stříknu tímhle
https://www.pepebike.cz/cz-detail-144980-pan...
Maže to, chrání před korozí a bordel to skoro nelepí.
SPDéčka tedy za mě rozhodně ano. Kdo se bojí přejít na ně rovnou, pak můžou být řešením, alespoň dočasným, jednostranné nášlapy.
Nakonec to byl i můj případ...
Jo, vycvakávání nášlapů je věda
Ten člověk musí mít ukrutnou sílu!!!
http://cykl.cz/item/zazracny-shimano-click-r